Een uitkering is dan ook niet bepaald luxe leven.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:02 schreef kanovinnie het volgende:
Goede zaak.
Mensen die willens en wetens niets willen bijdragen aan de maatschappij hoeven wmb niet luxe te leven.
Staat vaak genoeg nog een dure auto voor de deur, een mooie tv, dure vakanties, etc.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:04 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Een uitkering is dan ook niet bepaald luxe leven.
Leuke borrelpraat hoor, maar 90% van de mensen in de bijstand hebben geen dure auto voor de deur, geen mooie tv en gaan niet op dure vakanties.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Staat vaak genoeg nog een dure auto voor de deur, een mooie tv, dure vakanties, etc.
Valt allemaal dus wel mee.
Als je nooit in je leven ook maar iets toevoegt aan de maatschappij vind ik het kunnen bekostigen van je leven best een luxe.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:04 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Een uitkering is dan ook niet bepaald luxe leven.
Vaak genoeg ook niet.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Staat vaak genoeg nog een dure auto voor de deur, een mooie tv, dure vakanties, etc.
Valt allemaal dus wel mee.
Gewoon lekker de televaag napraten is een stuk makkelijker dan zelf eens een keer in een voedselbank gaan helpen en daar met mensen praten.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:09 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Leuke borrelpraat hoor, maar 90% van de mensen in de bijstand hebben geen dure auto voor de deur, geen mooie tv en gaan niet op dure vakanties.
Ik kan daar tot op zekere hoogte wel in mee gaan, maar dit wel enorm arbitrair. Bovendien de mogelijkheid voor een werkgever om uit rancune een schop na te geven.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:02 schreef kanovinnie het volgende:
Goede zaak.
Mensen die willens en wetens niets willen bijdragen aan de maatschappij hoeven wmb niet luxe te leven.
Wanneer voeg je iets toe aan 'de maatschappij'? Alleen als je werkt? Telt vrijwilligerswerk in een sportkantine dan bijvoorbeeld ook, of als je voor de buurt illegaal dvd's brandt?quote:Op donderdag 1 september 2016 10:11 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Als je nooit in je leven ook maar iets toevoegt aan de maatschappij vind ik het kunnen bekostigen van je leven best een luxe.
quote:Op donderdag 1 september 2016 10:13 schreef Ludachrist het volgende:
of als je voor de buurt illegaal dvd's brandt?
In principe voorzie je dan in een bepaalde behoefte van mensen, die willen vermaakt worden. Daarmee lever jij een dienst aan 'de maatschappij', zou je kunnen beargumenteren. Ik vraag me af of dat een bijdrage is zoals kanovinnie dat graag ziet, of dat je alleen kan bijdragen aan de maatschappij door belasting af te dragen via arbeid.quote:
Ik trek het ook wel een beetje door in het extreme hoor. Enige nuance is er nog wel.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:13 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Ik kan daar tot op zekere hoogte wel in mee gaan, maar dit wel enorm arbitrair. Bovendien de mogelijkheid voor een werkgever om uit rancune een schop na te geven.
Belangrijkste tegen argument: werkgevers krijgen veel te veel beslissingsmacht over dingen die verstrekkende gevolgen kunnen hebben.
Slecht plan dus!
Waarom kan het niet allebei? Ik werk en doe vrijwilligerswerk.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:13 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Wanneer voeg je iets toe aan 'de maatschappij'? Alleen als je werkt? Telt vrijwilligerswerk in een sportkantine dan bijvoorbeeld ook,
Nee, net als inbreken en drugs dealenquote:of als je voor de buurt illegaal dvd's brandt?
Ik ben daar ook niet zo'n voorstander van. Werkgevers hebben al veel teveel macht in handen.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:13 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Ik kan daar tot op zekere hoogte wel in mee gaan, maar dit wel enorm arbitrair. Bovendien de mogelijkheid voor een werkgever om uit rancune een schop na te geven.
Belangrijkste tegen argument: werkgevers krijgen veel te veel beslissingsmacht over dingen die verstrekkende gevolgen kunnen hebben.
Slecht plan dus!
Mijn mening: betaald werk moet altijd het uitgangspunt zijn. Mocht dat om wat voor reden dan ook niet lukken, dan is vrijwilligerswerk een mooi alternatief voor de samenleving.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:15 schreef Ludachrist het volgende:
Ik vraag me af of dat een bijdrage is zoals kanovinnie dat graag ziet, of dat je alleen kan bijdragen aan de maatschappij door belasting af te dragen via arbeid.
Dus de maatschappij heeft in principe geen morele plicht om te zorgen voor de mensen die niet deelnemen (willen of kunnen even buiten beschouwing gelaten) aan het arbeidsproces?quote:Op donderdag 1 september 2016 10:16 schreef kanovinnie het volgende:
Waarom kan het niet allebei? Ik werk en doe vrijwilligerswerk.
Het is imo vrij simpel, iedereen zou zelfvoorzienend moeten zijn. maw, door je eigen werk moet je jezelf kunnen onderhouden. Of dat met betaalde arbeid is of door een moestuin te hebben is aan jezelf. Uitzonderingen daargelaten, maar luiheid is imo geen uitzondering waard.
Zeker wel. Maar als iemand keer op keer het laat afweten, waarom zou je dan door moeten blijven gaan met verzorgen?quote:Op donderdag 1 september 2016 10:18 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dus de maatschappij heeft in principe geen morele plicht om te zorgen voor de mensen die niet deelnemen (willen of kunnen even buiten beschouwing gelaten) aan het arbeidsproces?
Betaald werk is ook het uitgangspunt. Er is echter ook werkloosheid, en ik vind dat je als maatschappij ook de plicht hebt om voor mensen te zorgen die om wat voor reden dan ook niet deelnemen aan het arbeidsproces. Dat er dan een paar parasieten tussen zitten die alleen maar gratis geld willen pakken en Euroshopper willen drinken, soit.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:18 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Mijn mening: betaald werk moet altijd het uitgangspunt zijn. Mocht dat om wat voor reden dan ook niet lukken, dan is vrijwilligerswerk een mooi alternatief voor de samenleving.
Regelmatig wordt vrijwilligerswerk echter ook als 'alibi' gebruikt door mensen die de hele dag niets doen. Ja, ik doe vrijwilligerswerk. Als je dan doorvraagt is dit 3 uur in de week of zo.
Of je krijgt situatie's waarbij vrijwilligerswerk betaald werk overnemen, dat moet ook niet de bedoeling zijn.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:18 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Mijn mening: betaald werk moet altijd het uitgangspunt zijn. Mocht dat om wat voor reden dan ook niet lukken, dan is vrijwilligerswerk een mooi alternatief voor de samenleving.
Regelmatig wordt vrijwilligerswerk echter ook als 'alibi' gebruikt door mensen die de hele dag niets doen. Ja, ik doe vrijwilligerswerk. Als je dan doorvraagt is dit 3 uur in de week of zo.
We hebben het toch niet over de mensen die wel willen werken maar het niet kunnen? Het gaat om de parasieten.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:21 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Betaald werk is ook het uitgangspunt. Er is echter ook werkloosheid, en ik vind dat je als maatschappij ook de plicht hebt om voor mensen te zorgen die om wat voor reden dan ook niet deelnemen aan het arbeidsproces. Dat er dan een paar parasieten tussen zitten die alleen maar gratis geld willen pakken en Euroshopper willen drinken, soit.
Ik denk niet dat de Probleemwijken-afleveringen nu echt een doorsnede geven van de gemiddelde persoon in de bijstand ofzo, het gros wil gewoon werken verwacht ik.
quote:Op donderdag 1 september 2016 10:21 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Betaald werk is ook het uitgangspunt. Er is echter ook werkloosheid, en ik vind dat je als maatschappij ook de plicht hebt om voor mensen te zorgen die om wat voor reden dan ook niet deelnemen aan het arbeidsproces. Dat er dan een paar parasieten tussen zitten die alleen maar gratis geld willen pakken en Euroshopper willen drinken, soit.
Ik denk niet dat de Probleemwijken-afleveringen nu echt een doorsnede geven van de gemiddelde persoon in de bijstand ofzo, het gros wil gewoon werken verwacht ik.
Omdat hij deel uitmaakt van het land, en ik vind dat een ontwikkeld land als Nederland voor zijn inwoners moet zorgen, ongeacht of ze wel of niet "bijdragen".quote:Op donderdag 1 september 2016 10:21 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Zeker wel. Maar als iemand keer op keer het laat afweten, waarom zou je dan door moeten blijven gaan met verzorgen?
Zegt meer over het gat in de hand dan over de hoogte. Van de huidige 1000¤ kan je prima rondkomen als je op je geld let, zelfs als je huis 700¤ per maand kost.quote:
Door 'de parasieten' als de norm te nemen, door deze te zien als representatief voor de 'andere kant' van de samenleving is deze samenleving en de manier waarop we werk als zaligmakend zien verkloot.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:22 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
We hebben het toch niet over de mensen die wel willen werken maar het niet kunnen? Het gaat om de parasieten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |