abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 september 2016 @ 15:26:08 #251
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_165011743
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:22 schreef Hochwinter het volgende:

[..]

Ik verbaas me echter over de bedragen die hier ten sprake komen, en dat er dan ook nog gedaan wordt of het weinig is. Ik vraag me oprecht af, wat het uitgavepatroon van andere dan is, en of ik dan echt zo zuinig leef. Dat valt wel mee volgens mij namelijk.
Op de lange termijn vind ik het ook niet veel.

Stel iets gaat kapot, witgoed bijvoorbeeld, of je auto gaat naar de klote, of je krijgt een naheffing van de zorgverzekering.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  donderdag 1 september 2016 @ 15:26:48 #252
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_165011758
quote:
10s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:24 schreef Yreal het volgende:

[..]

Het is familie. Ik weet exact wat er speelt.
Maar niet iedereen in de bijstand is zoals je familielid (hoop ik).
pi_165011800
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:24 schreef Hochwinter het volgende:

[..]

Goed. Laten we van 600 euro vrij te besteden uitgaan, maar dan wel met kwijtschelding gemeentelijke belasting en evt. waterschap.

Vind jij die 600 euro dan echt zo weinig? Jij hebt gewoon werk toch? Wat zijn jouw vaste lasten exclusief huur/hypo?
Ik werk (part-time momenteel) inderdaad. Omdat ik part-time werk verdien ik slechts ongeveer 1400 euro netto in de maand (op basis van 24 uur per week).

Maar na aftrek van mijn huur houd ik netto zo'n 1020 euro over per maand om aan de overige zaken te besteden. Is overigens ook geen vetpot vind ik.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_165011801
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:25 schreef MakkieR het volgende:
Multinationals zijn tegenwoordig bikkelhard waar zij gevoelloos werken met targets die wekelijks worden opgeschroefd.
Dit sowieso ja. Ik doe kantoorwerk wat mij wel ligt. Mocht ik ooit werkeloos raken, wil ik best alles aanpakken. Als ik dan echter ergens fysiek werk moet doen, haal ik die targets niet, dat weet ik nu al. Met fysieke bijbaantjes was ik altijd al te langzaam, terwijl ik wel serieus m'n best deed. :')
pi_165011858
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:26 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Op de lange termijn vind ik het ook niet veel.

Stel iets gaat kapot, witgoed bijvoorbeeld
Hoe vaak gaat zoiets kapot? Daar kan je van die 600 euro mijns inziens van sparen.

quote:
of je auto gaat naar de klote
In de bijstand heb je geen auto nodig vind ik.

quote:
of je krijgt een naheffing van de zorgverzekering.
Een wat? Zoiets heb ik nog nooit gehad. Wat is dat, als je je premies betaald heb, is het toch goed?
pi_165011886
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:25 schreef MakkieR het volgende:
Dan vraag ik me meteen af wat je best doen nu eigenlijk precies betekent, We leven allang niet meer in de jaren zestig waar je als je een beetje je best doet kunt blijven werken tot je er bij neervalt. Multinationals zijn tegenwoordig bikkelhard waar zij gevoelloos werken met targets die wekelijks worden opgeschroefd. Zij hebben weinig oog voor het welzijn van zijn personeel en gaan gewoon door met het slaven drijven. Geef ze dan ook nog de macht om je te korten op een eventuele uitkering, dan is het hek helemaal van de dam. Dan krijg je nog meer masochistische trekken van de baas die er met de zweep overheen gaat.
Het gros van de bedrijven in Nederland valt gewoon onder het mkb, zeg 99%. 1% is multinationals.

Staat tegenover dat die wel bizar veel banen creëren, 1,9 miljoen volgens het CBS.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_165011892
quote:
10s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:24 schreef Yreal het volgende:

[..]

Het is familie. Ik weet exact wat er speelt.
Dat kun je nooit exact weten. Afhankelijk hoe ver het familielid staat uiteraard, maar behalve als het een gezinslid betreft kun je nooit precies weten van de hoed en de rand wat betreft zijn of haar medische of psychische problemen. Dat geloof ik niet.

Ik heb bijvoorbeeld zelf jarenlang met psychische problemen gekampt, problemen die op den duur behoorlijk 'invaliderend' waren, maar in mijn familie wist niemand exact hoe de vork nu in de steel zat hoor. :)

Maar het is altijd zo makkelijk oordelen van buitenaf hé.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_165011941
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:28 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik werk (part-time momenteel) inderdaad. Omdat ik part-time werk verdien ik slechts ongeveer 1400 euro netto in de maand (op basis van 24 uur per week).
Een prima loon voor 24/40, toch?

quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:28 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

[quote]
Maar na aftrek van mijn huur houd ik netto zo'n 1020 euro over per maand om aan de overige zaken te besteden. Is overigens ook geen vetpot vind ik.
Een vetpot is relatief. Maar het is allemaal relatief. Bottom line: met 600 euro per maand, na aftrek huur, zou ik het echt wel redden.

En nee, dan ga ik inderdaad niet op vakantie, koop geen merkkleding/dure telefoon en heb geen onnodige verzekeringen.
pi_165011968
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:22 schreef Hochwinter het volgende:

[..]

Absoluut niet. Ik ben juist voor een omvangrijk sociaal netwerk. Als het bedrag objectief te laag is, mag het wat mij betreft omhoog.

Ik verbaas me echter over de bedragen die hier ten sprake komen, en dat er dan ook nog gedaan wordt of het weinig is. Ik vraag me oprecht af, wat het uitgavepatroon van andere dan is, en of ik dan echt zo zuinig leef. Dat valt wel mee volgens mij namelijk.
Huur is tegenwoordig al minstens 700 euro. Verzekeringen, premies, boodschappen, internet abonnement ect. Vakanties kun je dan ook wel op je buik schrijven.

Gelukkig ben ik nog nooit in de bijstand gekomen en hopelijk gebeurt dit ook nooit, maar ik ben verre van jaloers op deze groep mensen.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
  donderdag 1 september 2016 @ 15:35:11 #260
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_165011988
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:30 schreef Hochwinter het volgende:

[..]

Hoe vaak gaat zoiets kapot? Daar kan je van die 600 euro mijns inziens van sparen.

[..]

In de bijstand heb je geen auto nodig vind ik.

[..]

Een wat? Zoiets heb ik nog nooit gehad. Wat is dat, als je je premies betaald heb, is het toch goed?
Een auto is tegenwoordig een eis die veel werkgevers aan je stellen. En als je eigen vervoer hebt kun je ook naar banen zoeken op langere afstand van je woonplaats.

Nou ik ook niet, maar ik ken mensen die bij moesten betalen na een of andere behandeling/onderzoek. Hoe dat allemaal precies zit weet ik ook niet.
pi_165012059
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:34 schreef NgInE het volgende:
Huur is tegenwoordig al minstens 700 euro.
Niet waar.

quote:
Gelukkig ben ik nog nooit in de bijstand gekomen en hopelijk gebeurt dit ook nooit, maar ik ben verre van jaloers op deze groep mensen.
Insgelijks, maar ik vind van de andere kant dat we ook niet moeten doen alsof die mensen op hun houtje moeten bijten.
pi_165012112
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:35 schreef Harvest89 het volgende:
Een auto is tegenwoordig een eis die veel werkgevers aan je stellen. En als je eigen vervoer hebt kun je ook naar banen zoeken op langere afstand van je woonplaats.
Die eis heb ik nog nooit gehoord. Maar goed, als in de bijstand terecht komt heb je eerst al maanden/jaren in de WW gezeten. Als je in die tijd nog geen werk gevonden hebt, lijkt het aanhouden van je auto geen prioriteit. Die kan je dan weer kopen op het moment dat je een baan gevonden hebt.

Ik vind dit serieus een onzinnig excuus om je auto aan te houden. En ja, ik besef me dat wanneer je je goede auto voor weinig verkoopt, dat het altijd maar weer de vraag is, wat je er later voor terug kan kopen.

Ontvang jij zelf een uitkering trouwens?
pi_165012113
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:37 schreef Hochwinter het volgende:
Insgelijks, maar ik vind van de andere kant dat we ook niet moeten doen alsof die mensen op hun houtje moeten bijten.
Dat is voor mensen in de bijstand echter wel het geval. Zeker met kinderen komen gezinnen maandelijks tekort, alleenstaanden houden net genoeg geld over om van rond te komen.

https://www.nibud.nl/cons(...)ctureel-geld-tekort/
  donderdag 1 september 2016 @ 15:48:40 #264
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_165012277
quote:

[..]

Huur is tegenwoordig al minstens 700 euro.
In de bijstand krijg je toch maximaal huurtoeslag? Dat moet wel een paar honderd Euro zijn dan.

quote:
7s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:40 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat is voor mensen in de bijstand echter wel het geval. Zeker met kinderen komen gezinnen maandelijks tekort, alleenstaanden houden net genoeg geld over om van rond te komen.

Er wordt in die berekening maandelijks ongeveer 400¤ aan de kant gezet voor kleding, inventaris, onderhoud huis en tuin, extra ziektekosten. Dus bijna 5000¤ per jaar. Dat vind ik vrij hoog? Vooral gezien het feit dat die mensen bijna zonder uitzondering in een huurhuis zitten, dus over wat voor onderhoud hebben we het dan.
Graag op anoniem
pi_165012298
quote:
7s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:40 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Over gezinnen kan ik niet oordelen. Alleenstaand moet makkelijk lukken, daar blijf ik van overtuigd. Maar dit echt afhankelijk van hoe veeleisend je bent, en je verwachtingspatroon.

Toen ik op mezelf ging wonen was ik ook voor een paar honderd euro klaar voor alles. Collega's geloofde dat toen ook bijna niet. Ik heb al mijn meubels gratis via .marktplaats verkregen, gordijnen ook gratis via .marktplaats. En in plaats van een dure douchecabine volstaat een douchegordijn van 5 euro van de hema ook. En nee, ik heb geen hippe inrichting, maar het is wel functioneel. Ik begrijp best dat mensen duizenden euro's uitgeven als ze op zichzelf gaan wonen, dat is een ieders keuze.

In de bijstand vind ik het logisch dat de keuze er iets minder is, en dat je automatisch spaarzamer moet gaan leven.
  donderdag 1 september 2016 @ 15:54:17 #266
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_165012338
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:40 schreef Hochwinter het volgende:

[..]

Die eis heb ik nog nooit gehoord. Maar goed, als in de bijstand terecht komt heb je eerst al maanden/jaren in de WW gezeten. Als je in die tijd nog geen werk gevonden hebt, lijkt het aanhouden van je auto geen prioriteit. Die kan je dan weer kopen op het moment dat je een baan gevonden hebt.

Ik vind dit serieus een onzinnig excuus om je auto aan te houden. En ja, ik besef me dat wanneer je je goede auto voor weinig verkoopt, dat het altijd maar weer de vraag is, wat je er later voor terug kan kopen.

Ontvang jij zelf een uitkering trouwens?
In veel gevallen zijn er mensen die via het UWV in de bijstand komen, dat klopt. Er zijn ook gevallen van mensen die ziek worden, en geen beroep kunnen doen op het UWV. Deze mensen zijn dan puur op de bijstand aangewezen. Maar ik weet niet of de gemeente dan voor hun dezelfde regels hanteren als bij iemand die niets mankeert.

Ik heb 6 jaar terug een half jaar in de ziektewet gezeten. Daarna ben ik weer fulltime gaan werken, en nu werk ik even parttime.
pi_165012358
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:54 schreef Harvest89 het volgende:

Ik heb 6 jaar terug een half jaar in de ziektewet gezeten. Daarna ben ik weer fulltime gaan werken, en nu werk ik even parttime.
En kan je rondkomen van dat parttime salaris? Hoe verhoudt zich dat tot bijstand?
  donderdag 1 september 2016 @ 15:57:29 #268
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_165012394
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:50 schreef Hochwinter het volgende:
Toen ik op mezelf ging wonen was ik ook voor een paar honderd euro klaar voor alles. Collega's geloofde dat toen ook bijna niet. Ik heb al mijn meubels gratis via .marktplaats verkregen, gordijnen ook gratis via .marktplaats. En in plaats van een dure douchecabine volstaat een douchegordijn van 5 euro van de hema ook. En nee, ik heb geen hippe inrichting, maar het is wel functioneel.
Haha, dit had ik dus ook toen ik op mezelf ging. Allemaal meubeltjes op .Marktplaats gekocht, en vaak ook nog van goede kwaliteit, liever een stevige houten tafel dan dat dure afvalhout van de IKEA.

Ik had wel geluk dat ik toen een man op .Marktplaats trof die zsm zijn meubels wou verkopen, want hij had nieuwe gekocht. Dus al die meubels paste goed bij elkaar, zag er mooi uit, voor een hele goedkope prijs.
pi_165012429
Altijd goed om het probleem aan te pakken, maar niet via de werkgevers. Die zijn hiervoor niet objectief en incapabel. Stom idee.
pi_165012482
quote:
14s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:57 schreef Harvest89 het volgende:
Haha, dit had ik dus ook toen ik op mezelf ging. Allemaal meubeltjes op Marktplaats gekocht, en vaak ook nog van goede kwaliteit, liever een stevige houten tafel dan dat dure afvalhout van de IKEA.
GMTA. Ik heb ook allemaal massief hout, veel duurzamer.
quote:
14s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:57 schreef Harvest89 het volgende:
Ik had wel geluk dat ik toen een man op Marktplaats trof die zsm zijn meubels wou verkopen, want hij had nieuwe gekocht. Dus al die meubels paste goed bij elkaar, zag er mooi uit, voor een hele goedkope prijs.
Dat van mij past ook redelijk bij elkaar. Allemaal van dat donker hout, standaard bejaardeninrichting. :')

Het voldoet.

En dat bedoel ik dus. We zijn in Nederland zo verwend dat we als snel vinden dat we het slecht hebben. Als je veel geld hebt, prima dat je alles nieuw koopt, maar als je dat niet hebt, neem dan gewoon genoeg met minder.

Groot was bijvoorbeeld ook mijn verbazing toen ik hoorde dat vluchtelingen hier in een naburig gemeente 10.000 euro euro krijgen om hun huis in te richten. Niet dat ik het ze niet gun, niet dat ik jaloers ben. Slecht verbaasd omdat het in mijn ogen zoveel goedkoper moet kunnen, als iedereen bereid zou zijn om met iets minder genoegen te nemen.
  donderdag 1 september 2016 @ 16:10:22 #271
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_165012624
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 16:00 schreef bloodymary1 het volgende:
Stom idee.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_165012829
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:35 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Nou ik ook niet, maar ik ken mensen die bij moesten betalen na een of andere behandeling/onderzoek. Hoe dat allemaal precies zit weet ik ook niet.
Een rijbewijs is wel een bekende eis. Maar een auto hebben met bijbehorende vaste lasten "voor het geval dat" terwijl je het eigenlijk niet echt kunt betalen is echt kolder.

Als je ergens aangenomen wordt kun je altijd een barreltje van 500 a 1000 euro kopen om naar je werk te kunnen rijden.
pi_165013068
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:16 schreef kanovinnie het volgende:
Nee, net als inbreken en drugs dealen :D
Stel je hier een civielrechtelijk iets gelijk aan strafrechtelijke delicten? :o
pi_165013409
quote:
15s.gif Op donderdag 1 september 2016 15:06 schreef Yreal het volgende:

[..]

Momenteel doe ik het ervoor hoor. Lijkt mij primaaaa toeven. Dat is zeg maar een beetje het punt dat ze ook je stuffi beginnen in te korten.
Wat kan jij dom praten.

Je woont thuis dus geen huur/hypotheek, geen g/w/l, geen gemeentelijke belastingen, geen rioolheffing, geen voedingskosten
Een bijbaantje dat jou ¤500.- p.m. oplevert.
Maximale lening ¤1027,83 incl. collegekrediet en dat aflossen stelt geen ruk voor
Gratis vervoer: OV studentenkaart
Ook jij krijgt zorgtoeslag
Allerlei studenten kortingen en voordeeltjes.

Die vriendin kan idd bijstand krijgen als ze moet wachten op het starten van een opleiding.
Woont zij nog thuis dan krijgt ze alleen een klein bedrag (kostendelersnorm) als haar ouders ook in de bijstand zitten. Dan zal ze ook mee moeten betalen aan de vaste lasten e.d. want haar ouders vallen dan ook onder de kostendelersnorm.
Als ze een eigen woonruimte heeft dan heeft ze dus ook die volle kosten: huur, g/w/l, voeding enz.
Dan kan ze ¤ 962,63 p.m. netto aan bijstand krijgen.
Als ze al een bijbaantje heeft wordt haar salaris gekort op haar uitkering
Vervoer (bv voor sollicitaties) moet ze zelf bekostigen.
Net als jij krijgt ze zorgtoeslag
Huurtoeslag heeft wel zijn beperkingen op die leeftijd
Ze moet haar privacy opgeven voor die bijstand (inzicht geven in je bankafschriften bv maar ze kunnen ook in je kasten komen snuffelen)

Ergo:
Jij krijgt ¤1527,83 netto per maand binnen ecl. zaken als studenten OV en je hebt bijna geen kosten.
Zij krijgt ¤962,63 binnen excl. eventuele huursubsidie

Jij hebt dus ¤565,20 méér aan inkomsten en zo goed als geen kosten.

Ik denk ook dat jij nog geen idee hebt wat het leven in Nederland kost. Pappie en Mamie betalen alles voor je. Misschien zou het weleens verstandig zijn een tijdje met haar te ruilen. Dat weet je beter wat het leven kost.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 1 september 2016 @ 16:54:49 #275
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_165013494
Godsamme wat wordt er makkelijk gepraat over het inkomen van studenten :')

Alsof er tijd is om 500¤ per maand te verdienen.
Alsof iemand zich vrijwillig diep en diep in de schulden steekt.
Alsof elke student thuiswonend is en daar alles gratis krijgt.

Mensen zoals jij verpesten de toekomst van Nederland, even dat je het weet. Dat achterlijke leenstelsel is slechts een begin. En nee, dat geldt niet voor mij, maar in tegenstelling tot sommigen anderen hier hou ik wel rekening met anderen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')