abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 juni 2016 @ 08:36:33 #1
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_162661695
Tv-makers: Sinterklaasjournaal moet piet aanpassen

Ruim 100 schrijvers, acteurs en televisiemakers hebben in een open brief aan de NTR gevraagd of de omroep het uiterlijk van Zwarte Piet in het Sinterklaasjournaal wil veranderen. Volgens de briefschrijvers is Zwarte Piet in zijn huidige vorm een karikatuur die racisme uitdraagt.

Ruim honderd televisiemakers, acteurs, schrijvers en andere prominenten hebben in een open brief aan de NTR gevraagd of de omroep het uiterlijk van Zwarte Piet in het Sinterklaasjournaal wil veranderen: “Beste NTR: maak Sinterklaas weer speciaal voor iedereen!” Volgens de briefschrijvers is Zwarte Piet in zijn huidige vorm een karikatuur die racisme uitdraagt.

Onder de briefschrijvers zitten vele bekende namen als Arie Boomsma, Arnon Grunberg, Femke Halsema, Isa Hoes, Patrick Kluivert, Paul de Leeuw, Halina Reijn, Humberto Tan en Sylvana Simons.

De NTR verkondigt al een paar jaar het standpunt dat de pieten in het populaire tv-programma, dat in de aanloop van het Sinterklaasfeest wordt uitgezonden, niet van uiterlijk zullen veranderen, zolang de meerderheid van Nederland dit niet wil. Volgens de NTR is het niet zijn taak om een standpunt in de discussie hierover in te nemen. Een minderheid neemt aanstoot aan Zwarte Piet als uiting van racisme. Sinds een jaar of vier zijn er rond Sinterklaas demonstraties tegen Zwarte Piet.

Het Sinterklaasjournaal van de NTR speelt in dit debat een belangrijke rol: dit
programma brengt immers de enige echte Sinterklaas in de huiskamers van Nederland. [...] De NTR lijkt niet in te zien dat ze juist wél een standpunt inneemt met het handhaven van een Zwarte Piet in zijn huidige vorm- ondanks de gefundeerde kritiek en roep om verandering. [...] Nu onttrekt de NTR zich aan haar verantwoordelijkheid als taakomroep en als spil in de Sinterklaasviering op een moment dat morele stellingname gevraagd wordt.

De brief komt daags na het vertrek van acteurs Erik van Muiswinkel en Jochem Myjer, die respectievelijk Hoofdpiet en Pietje Paniek speelden. Van Muiswinkel liet weten dat de discussie rond Zwarte Piet de reden was. Hij vertelde vrijdag in de Volkskrant dat hij had voorgesteld om te vertrekken, om plaats te maken voor een Hoofdpiet met “een nieuw uiterlijk”. Volgens hem had de NTR hierop niet gereageerd. Eerder al sprak presentatrice Dieuwertje Blok zich uit tegen Zwarte Piet in zijn hudige vorm.

De leiding van de NTR wil er even goed over nadenken en maandag reageren.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-moet-piet-aanpassen

https://twitter.com/erikvmuiswinkel/status/736296967064694785
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 1 juni 2016 @ 08:44:18 #2
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162661776
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:33 schreef Childofthe90s het volgende:
Punt is alleen wel dat zelfs al worden de Pieten gekleurd, dan mogen de rode lippen alsnog niet, en daarna begint men over het kroeshaar, en als dat geweest is, is opeens het page pak niet meer van deze tijd. Ergens moet je een grens trekken, wat mij betreft lag die bij het veranderen van 'negerzoen'.

Het afschaffen van negerzoen was een ''ludieke'' publiciteitsstunt van Buys.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  woensdag 1 juni 2016 @ 08:45:42 #3
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_162661790
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 08:44 schreef snakelady het volgende:

Bizar dat dit nog steeds niet bekend is bij velen.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_162661918
quote:

[..]

Straks ga je me nog vertellen dat de verstopeieren van de HEMA ook geen complot waren.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_162661924
quote:
8s.gif Op woensdag 1 juni 2016 09:00 schreef Ludachrist het volgende:
Straks ga je me nog vertellen dat de verstopeieren van de HEMA ook geen complot waren.
Ze spelen met onze voeten!

Het is een samenzweringscomplot tussen de hoge heren van de Hema en die verachtelijke moslims!
  woensdag 1 juni 2016 @ 09:02:21 #6
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_162661940
quote:
8s.gif Op woensdag 1 juni 2016 09:00 schreef Ludachrist het volgende:

Of dat er in die voorjaarsfolder wel volop paaseieren stonden. Open en bloot.
  woensdag 1 juni 2016 @ 09:04:49 #7
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162661976
quote:
10s.gif Op woensdag 1 juni 2016 09:02 schreef Copycat het volgende:

[..]

Of dat er in die voorjaarsfolder wel volop paaseieren stonden. Open en bloot.
En dat het ''oranje'' van de pieten van de Hema eigenlijk gewoon bruin moet voorstellen, zoals de pieten op t.v.

"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_162665432
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 18:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Wat is er mis met: "Ik vind Zwarte Piet niet racistisch, maar ik erken dat jullie het wel vinden. Daarom accepteer ik dat Zwarte Piet wordt aangepast; ik heb daar geen last van en het doet jullie een plezier."?

Dat lijkt me de enige rationele reactie als je de mening bent toegedaan dat Zwarte Piet niet racistisch...
Er is een groot verschil tussen iemands gevoelens "erkennen" en oordelen dat een beschuldiging terecht is.

Zoals ik in mijn post al schreef, de beschuldiging is dat Zwarte Piet racistisch is. Zwarte Piet aanpassen op basis van deze beschuldiging is dus een "erkenning" (bij gebrek aan beter woord) dat Zwarte Piet racistisch is. Ik hoop dat jij kan begrijpen dat toegeven aan een in mijn ogen onjuiste beschuldiging wel degelijk iets is waar ik (en volgens mij veel meer mensen) last van heb.

Ik begrijp ook niet waarom jij het rationeel vind om de gevoelens van de kleine groep mensen die de beschuldiging maken zwaarder te wegen dan de gevoelens van de grotere groep mensen waarvan geeist wordt dat ze zich aanpassen. Ik vraag me af hoe je die gevoelens uberhaubt rationeel kan afwegen tov elkaar.
pi_162665650
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 12:00 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Er is een groot verschil tussen iemands gevoelens "erkennen" en oordelen dat een beschuldiging terecht is.

Zoals ik in mijn post al schreef, de beschuldiging is dat Zwarte Piet racistisch is. Zwarte Piet aanpassen op basis van deze beschuldiging is dus een "erkenning" (bij gebrek aan beter woord) dat Zwarte Piet racistisch is. Ik hoop dat jij kan begrijpen dat toegeven aan een in mijn ogen onjuiste beschuldiging wel degelijk iets is waar ik (en volgens mij veel meer mensen) last van heb.

Ik begrijp ook niet waarom jij het rationeel vind om de gevoelens van de kleine groep mensen die de beschuldiging maken zwaarder te wegen dan de gevoelens van de grotere groep mensen waarvan geeist wordt dat ze zich aanpassen. Ik vraag me af hoe je die gevoelens uberhaubt rationeel kan afwegen tov elkaar.
Nou ja, hoe je het ook wend of keert, de piet in deze verschijningsvorm is een karikatuur van een neger. Vind dat ontkennen daarvan misschien wel 1 van de naarste dingen van de pro pieten club (de redelijke dan).
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_162666412
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 12:09 schreef erodome het volgende:

[..]

Nou ja, hoe je het ook wend of keert, de piet in deze verschijningsvorm is een karikatuur van een neger. Vind dat ontkennen daarvan misschien wel 1 van de naarste dingen van de pro pieten club (de redelijke dan).
Ik vind dat wel meevallen. De Surinaamse tongval sloeg wat mij betreft op een karikaturale eigenschap van de Surinamer. Die is over het algemeen weg.

Het dommige was ook aardig karikaturaal en is gelukkig ook weg, op een enkele domme Piet na die de domme Piet speelt als personage in een verhaal.

Dat waren wat mij betreft de 2 belangrijkste kenmerken die inderdaad als een negatieve karikatuur van een neger/Surinamer kan worden aangemerkt. En gelukkig zijn die zo goed als verdwenen.

Ander punten ben ik het veel minder over eens zoals bv de rode lippen en de oorbel.

Het rood van de lippen kán slaan op getekende karikaturen van negers, maar is daarnaast ook simpelweg het benadrukken van de lippen in zwarte schmink. Zonder het rood zouden de lippen nauwelijks opvallen. Als je uitgaat van zwarte piet = neger dan is dat rood wel een itempje, maar als je uitgaat van een zwart geschminkt personage in een kinderfeest dan is dat rood puur ter accentuatie. Niks mis mee.

De oorbel die door de anti-Pieten wordt gezien als een teken van slavernij was niets meer en minder dan een oorbel voor zeelieden/piraten. Dat was hun waarborg voor een eventuele begrafenis. Sinterklaas en Zwarte Piet komen met een boot over zee. Een duidelijke link. Niks mis dus met die oorbel.

Al met al is het maar de 'negatieve' betekenis die je aan alles wil verbinden.

Inmiddels is Zwarte Piet een zwart geschminkte olijke uitbundige kindervriend die in niets lijkt op een negatieve karikaturale uiting van een neger.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_162666429
quote:

[..]

Nou ja, hoe je het ook wend of keert, de piet in deze verschijningsvorm is een karikatuur van een neger.
Ik vind dat mensen die dat stellen de naarste figuren van de anti-pieten club.
Conscience do cost.
pi_162668329
quote:

[..]

Of een karikatuur van een Spanjaard, van de Zwitserse Garde, van een Moor, van een knecht, van het gevolg van een buitenlandse bisschop, van weet ik veel wat.

Het hele Sinterklaasgebeuren is gewoon een rommeltje van allerlei feitelijke, historische en geografische onjuistheden en onmogelijkheden. Het is dan ook een volkslegende. Ik denk dat het Sinterklaasverhaal vrij onschuldig is opgeleukt met exotische elementen, gewoon omdat Nederlanders traditioneel houden van en nieuwsgierig zijn naar het exotische.

Daar moet je geen Amerikaanse ondrukkingslogica en bijbehorende propaganda op gaan projecteren. Toen de Amerikanen Sinterklaas importeerden, de man met de grijze baard die kadootjes kwam brnegen, hebben ze de bisschop eruit geschrapt want dat kon daar niet. En ze hebben Zwarte Piet geschrapt, want olijke negers die kadootjes kwamen brengen zou wel eens een veel te positieve boodschap over de eigen bevolkingsgroep kunnen zijn. Wie was er nou eigenlijk de racist bij het verschil in gebruiken?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_162668515
quote:

[..]

Dan ben ik maar onredelijk :).
pi_162669147
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 12:35 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik vind dat wel meevallen. De Surinaamse tongval sloeg wat mij betreft op een karikaturale eigenschap van de Surinamer. Die is over het algemeen weg.

Het dommige was ook aardig karikaturaal en is gelukkig ook weg, op een enkele domme Piet na die de domme Piet speelt als personage in een verhaal.

Dat waren wat mij betreft de 2 belangrijkste kenmerken die inderdaad als een negatieve karikatuur van een neger/Surinamer kan worden aangemerkt. En gelukkig zijn die zo goed als verdwenen.

Ander punten ben ik het veel minder over eens zoals bv de rode lippen en de oorbel.

Het rood van de lippen kán slaan op getekende karikaturen van negers, maar is daarnaast ook simpelweg het benadrukken van de lippen in zwarte schmink. Zonder het rood zouden de lippen nauwelijks opvallen. Als je uitgaat van zwarte piet = neger dan is dat rood wel een itempje, maar als je uitgaat van een zwart geschminkt personage in een kinderfeest dan is dat rood puur ter accentuatie. Niks mis mee.

De oorbel die door de anti-Pieten wordt gezien als een teken van slavernij was niets meer en minder dan een oorbel voor zeelieden/piraten. Dat was hun waarborg voor een eventuele begrafenis. Sinterklaas en Zwarte Piet komen met een boot over zee. Een duidelijke link. Niks mis dus met die oorbel.

Inmiddels is Zwarte Piet een zwart geschminkte olijke uitbundige kindervriend die in niets lijkt op een negatieve karikaturale uiting van een neger.
Eens!

Verder vind ik het heel goed als het karakter van zwarte piet nog verder zou veranderen. Dus niet meer zozeer het hulpje, maar meer de onmisbare steun en toeverlaat van Sinterklaas....
pi_162669197
quote:
Wat maakt Zwarte Piet volgens jou "een karikatuur van een neger"? Surely heeft een karikatuur van een neger meer criteria dan een donkere huidskleur. Het lijkt me dan ook, als Zwarte Piet inderdaad een karikatuur van een neger zou zijn, er oplossingen zijn die Zwarte Piet zwart houden.
pi_162669321
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 14:45 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Wat maakt Zwarte Piet volgens jou "een karikatuur van een neger"? Surely heeft een karikatuur van een neger meer criteria dan een donkere huidskleur. Het lijkt me dan ook, als Zwarte Piet inderdaad een karikatuur van een neger zou zijn, er oplossingen zijn die Zwarte Piet zwart houden.
Zwarte Piet komt door de schoorsteen daarom is hij zwart. Daarom heeft hij ook een roe bij. Ik heb nog nooit negroïde mensen in zulke kleding gezien of met zulke rare hoofddeksels op.

Sterker nog als kind heb ik nooit zwarte Piet geassocieerd met negroïde mensen.
pi_162669373
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2016 14:51 schreef naiipajiiau het volgende:
Zwarte Piet komt door de schoorsteen daarom is hij zwart. Daarom heeft hij ook een roe bij. Ik heb nog nooit negroïde mensen in zulke kleding gezien of met zulke rare hoofddeksels op.

Lieve schat, ik ben niet van mening dat Zwarte Piet een karikatuur van een neger is. Ik reageer op iemand die dat beweert :).
pi_162669402
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 14:43 schreef Tjongejongezeg het volgende:

[..]

Eens!

Verder vind ik het heel goed als het karakter van zwarte piet nog verder zou veranderen. Dus niet meer zozeer het hulpje, maar meer de onmisbare steun en toeverlaat van Sinterklaas....
Dat is toch al? Pieten doen alles... Sinterklaas is een oude vergeetachtige man die overal een Piet voor nodig heeft en met ALLES geholpen moet worden hij heeft zelfs een paard omdat ie verzaakt te lopen.
pi_162669422
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 14:53 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Lieve schat, ik ben niet van mening dat Zwarte Piet een karikatuur van een neger is. Ik reageer op iemand die dat beweert :).
Sorry was meer als aanvulling op bedoeld.
pi_162669518
Ik ben een Marokkaan in Nederland geboren en getogen, maar blijf verdomme van mijn jeugdheld af!
pi_162669588
quote:

[..]

Moorkop ook al omgedoopt?
pi_162669607
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 15:01 schreef JubaUrbicus het volgende:
Ik ben een Marokkaan in Nederland geboren en getogen, maar blijf verdomme van mijn jeugdheld af!
Juba for president
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  woensdag 1 juni 2016 @ 15:09:30 #24
38496 Perrin
pi_162669649
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 15:01 schreef JubaUrbicus het volgende:
*O*
  woensdag 1 juni 2016 @ 15:15:47 #25
257175 iemandmoethetdoen
nietallesiswathetlijkt
pi_162669847

Vroeger met veel plezier deze strip gelezen, zou die nog verkocht mogen worden, anders kan die ook op de agenda van de gekrenkte gekleurde mensen.
Als je links kijkt, zie je rechts niets!
pi_162669907
quote:

[..]

Dan ga je er compleet aan voorbij dat deze verschijningsvorm al van oudsher een "negert" werd genoemd. Daar zijn nooit doekjes om gewonden tot aan deze discussie.

Ik geef nergens een eigen oordeel over het karikatuur, persoonlijk vind ik het tegenwoordig een positief karikatuur. Maar dat neemt niet weg dat het een karikatuur is, zo is het ook echt altjd bedoeld geweest.

Eigenlijk ben ik het vrijwel geheel met jou eens. Ik heb begrip voor het zwart/duisternis aspect wat mensen willen behouden, dat is echt een hele oude traditie en staat compleet los van karikatuur van een neger of niet. Vind het dan ook redelijk dat als er een compromis zou komen daar rekening mee gehouden wordt.
Maar ik heb ook begrip voor mensen die zich wat ongemakkelijk voelen bij de karikatuur die het in deze verschijningsvorm is. Zeker als je het (recente) verleden van die karikatuur meeneemt (de tongval, het domme e.d., wat er nu dus niet meer is).
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_162669924
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 12:36 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik vind dat mensen die dat stellen de naarste figuren van de anti-pieten club.
Tja, dat is dan jouw probleem, of niet, dat mag je helemaal zelf weten.
pi_162670057
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 14:01 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Of een karikatuur van een Spanjaard, van de Zwitserse Garde, van een Moor, van een knecht, van het gevolg van een buitenlandse bisschop, van weet ik veel wat.

Het hele Sinterklaasgebeuren is gewoon een rommeltje van allerlei feitelijke, historische en geografische onjuistheden en onmogelijkheden. Het is dan ook een volkslegende. Ik denk dat het Sinterklaasverhaal vrij onschuldig is opgeleukt met exotische elementen, gewoon omdat Nederlanders traditioneel houden van en nieuwsgierig zijn naar het exotische.

Daar moet je geen Amerikaanse ondrukkingslogica en bijbehorende propaganda op gaan projecteren. Toen de Amerikanen Sinterklaas importeerden, de man met de grijze baard die kadootjes kwam brnegen, hebben ze de bisschop eruit geschrapt want dat kon daar niet. En ze hebben Zwarte Piet geschrapt, want olijke negers die kadootjes kwamen brengen zou wel eens een veel te positieve boodschap over de eigen bevolkingsgroep kunnen zijn. Wie was er nou eigenlijk de racist bij het verschil in gebruiken?
Waar haal ik er Amerikaanse onderdrukkingslogica bij dan?

Het is gewoon een karikatuur van een neger, je kan praten over of je dat een positieve karikatuur vindt of toch nog een negatieve bijklank vindt hebben, maar dat het een karikatuur is is gewoon een feit.

Al die "leuke" grapjes zoals eindelijk een neger die werkt hahaha komen natuurlijk niet uit de lucht vallen, dat komt niet omdat mensen denken dat zp een marsmannetje voor moet stellen.
In vroegere tijden (niet echt heel lang geleden) werd zp ook gewoon beschreven als een neger die de sint hielp. De eerste pieten hier bij de intocht waren zelfs echte negers...
pi_162670159
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 14:45 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Het feit dat deze verschijningsvorm gewoon altijd zo genoemd werd oa? En de karikatuur nog veel zwaarder was met een aantal vrij negatieve dingen erin?

Het zwart behouden heb ik echt geen enkel probleem mee, hell ik heb niet eens problemen met piet zoals hij is nu (omdat al het negatieve van dat karikatuur er al uitgesloopt is).
Het argument zwart hoort omdat dat een hele oude traditie is die deze verschijningsvorm voorbij gaat vind ik een erg goed argument. Daar heb ik alle begrip voor.
pi_162670182
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 14:01 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Vind dat je hele verstandige dingen zegt.

In de nazipropaganda werd Zwarte Piet ook overgeschilderd. Maar dan wit, een zwarte man die cadeautjes rondbrengt, dat ging juist tegen hun racistische denkbeelden in.

Het Sinterklaas-en-Zwarte Piet-verhaal is gewoon subjectief en op heel veel manieren te interpreteren.
pi_162670193
quote:
99s.gif Op woensdag 1 juni 2016 15:15 schreef iemandmoethetdoen het volgende:
[ afbeelding ]

Vroeger met veel plezier deze strip gelezen, zou die nog verkocht mogen worden, anders kan die ook op de agenda van de gekrenkte gekleurde mensen.
Natuurlijk mag deze strip nog verkocht worden. Maar nu zoiets tekenen en dat heel normaal vinden zou wel een beetje vreemd bekeken worden denk je ook niet?
  woensdag 1 juni 2016 @ 15:28:06 #32
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_162670208
waarom horen we niet meer mensen over de gouden koets? daar staan immers ook herinneringen op aan ons koloniale verleden... ?
Where law ends, tyrrany begins.
pi_162670241
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 15:23 schreef erodome het volgende:

[..]

Het is gewoon een karikatuur van een neger, je kan praten over of je dat een positieve karikatuur vindt of toch nog een negatieve bijklank vindt hebben, maar dat het een karikatuur is is gewoon een feit.

Al die "leuke" grapjes zoals eindelijk een neger die werkt hahaha komen natuurlijk niet uit de lucht vallen, dat komt niet omdat mensen denken dat zp een marsmannetje voor moet stellen.
In vroegere tijden (niet echt heel lang geleden) werd zp ook gewoon beschreven als een neger die de sint hielp. De eerste pieten hier bij de intocht waren zelfs echte negers...
Karikatuur van een neger? Ook daar valt het een en ander tegenin te brengen. Qua kleding, gezicht, krullen (geen kroeshaar), rode lippen (die een 'neger') niet heeft etc.

Het is vooral een fatasiefiguur.

En al zou vaststaan dat Zwarte Piet een neger is (wat dus lastig ligt), dan is de vraag of dat negatief is en moet verdwijnen.
pi_162670252
quote:
19s.gif Op woensdag 1 juni 2016 15:28 schreef Gunner het volgende:
waarom horen we niet meer mensen over de gouden koets? daar staan immers ook herinneringen op aan ons koloniale verleden... ?
Die is onder het mom van restauratie gebonjourd.
  woensdag 1 juni 2016 @ 15:30:48 #35
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_162670281
Wow, ok. We zitten dus nog steeds in die fase van ontkenning.

Jezus, dit gaan lang duren.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  woensdag 1 juni 2016 @ 15:31:59 #36
257175 iemandmoethetdoen
nietallesiswathetlijkt
pi_162670306
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 15:27 schreef erodome het volgende:

[..]

Natuurlijk mag deze strip nog verkocht worden. Maar nu zoiets tekenen en dat heel normaal vinden zou wel een beetje vreemd bekeken worden denk je ook niet?
Nee dat vind ik niet, als het niet meer gemaakt zou mogen/kunnen worden mag het in mijn ogen ook niet verkocht worden!
  woensdag 1 juni 2016 @ 15:46:54 #37
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162670658
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 14:10 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Dan ben ik maar onredelijk :).
In de oude sinterklaasliedjes werd gewoon letterlijk het woordje neger en moor gebruikt. Hoe kan je het dan nog ontkennen?
  woensdag 1 juni 2016 @ 15:52:34 #38
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162670785
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2016 14:51 schreef naiipajiiau het volgende:

[..]

Nee joh, je ziet geen gelijkenis met dit kindslaafje uit de 16de eeuw?

[ Bericht 0% gewijzigd door snakelady op 01-06-2016 16:03:52 ]
  woensdag 1 juni 2016 @ 15:54:40 #39
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_162670834
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2016 15:46 schreef snakelady het volgende:

[..]

In de oude sinterklaasliedjes werd gewoon letterlijk het woordje neger en moor gebruikt. Hoe kan je het dan nog ontkennen?
ja laten we liedjes van 50 jaar geleden erbij betrekken

lekker relevant voor de hedendaagse discussie. Of hoor je nog op het schoolplein kinderen massaal zingen over negerslaven die voor een blanke cadeaus in de schoorsteen moeten smijten?

quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 15:52 schreef snakelady het volgende:
F

[..]

[ afbeelding ]
En waarop baseer je dat dit een kindslaaf is?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_162670844
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 15:26 schreef erodome het volgende:
Het feit dat deze verschijningsvorm gewoon altijd zo genoemd werd oa? En de karikatuur nog veel zwaarder was met een aantal vrij negatieve dingen erin?
Los van het feit dat jij geen enkel bewijs post voor jouw bewering dat Zwarte Piet altijd al een karikatuur genoemd werd (jouw bewering), is het verleden geen goede reden Zwarte Piet aan te passen. Immers, als het probleem is dat Zwarte Piet een verleden zou hebben als negatieve karikatuur, gaat geen enkele aanpassing van Zwarte Piet helpen. We kunnen immers het verleden niet aanpassen.
pi_162670965
quote:

[..]

Dit idd, echt van oudsher wordt deze verschijningsvorm gewoon een neger/moor genoemd. Waarom dat maar blijven ontkennen?
pi_162670983
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 15:55 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Los van het feit dat jij geen enkel bewijs post voor jouw bewering dat Zwarte Piet altijd al een karikatuur genoemd werd (jouw bewering), is het verleden geen goede reden Zwarte Piet aan te passen. Immers, als het probleem is dat Zwarte Piet een verleden zou hebben als negatieve karikatuur, gaat geen enkele aanpassing van Zwarte Piet helpen. We kunnen immers het verleden niet aanpassen.
Een neger genoemd werd...

En ja, daar is echt ruim bewijs voor, van oude sinterklaasliedjes tot verhaaltjes die aan de kinderen verteld werd.
  woensdag 1 juni 2016 @ 16:01:47 #43
38496 Perrin
pi_162671017
Maar is het dan meteen een 'karikatuur van een neger'? Bedoeld om hem belachelijk te maken?
pi_162671068
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 16:01 schreef Perrin het volgende:
Maar is het dan meteen een 'karikatuur van een neger'? Bedoeld om hem belachelijk te maken?
quote:
Een karikatuur is een humoristische voorstelling van een persoon of zaak, waarbij de meest kenmerkende trekken sterk overdreven worden. Ze kunnen zowel ter amusement of ter belediging bedoeld zijn. Karikaturen worden vooral geassocieerd met cartoonisten ('karikatuur' wordt ook wel als synoniem voor cartoon gebruikt), maar ook in het poppenspel, theater en typetjes kan men karikaturale personen, situaties of gedragingen terugvinden.
Een karikatuur is niet perse negatief (bedoeld). Ik vind de huidige zp een positieve karikatuur (vrolijk, handig, algemeen geliefd onder kinderen), de vroegere ( met tongval, dom en gemeen, algemeen gevreest onder de kinderen) was een negatieve karikatuur.
pi_162671073
quote:

[..]

Nou, vrij gemakkelijk: ik ontken. :).

Die liedjes worden niet meer gezongen toch?
pi_162671106
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 15:59 schreef erodome het volgende:

[..]

Dit idd, echt van oudsher wordt deze verschijningsvorm gewoon een neger/moor genoemd. Waarom dat maar blijven ontkennen?
Dat ontkennen is blijkbaar voor mensen makkelijk om dan te zeggen : en daarom hebben die negers geen recht van spreken, het gaat niet om hen.
Ook dit is een drogreden ( net als het ontkennen ) want zp is een donker mens en dus hebben donkere mensen zeer zeker het recht de imitaties van hun gezicht niet leuk te vinden.

Hoe meer mensen ontkennen, hoe ongeloofwaardiger ze worden en vele mensen die ergens in het midden van dit debat zoekende zijn juist wegjagen naar een anti-zp-positie.
Dus... vooral doorgaan zo.
  woensdag 1 juni 2016 @ 16:06:27 #47
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162671118
quote:
14s.gif Op woensdag 1 juni 2016 15:54 schreef fathank het volgende:

[..]

ja laten we liedjes van 50 jaar geleden erbij betrekken

lekker relevant voor de hedendaagse discussie. Of hoor je nog op het schoolplein kinderen massaal zingen over negerslaven die voor een blanke cadeaus in de schoorsteen moeten smijten?

[..]
Het gaat er om dat hij van oorsprong wel degelijk een donker persoon/neger moet voorstellen.
quote:
En waarop baseer je dat dit een kindslaaf is?
Op de titel van het schilderij ''Woman with child slave''

Maar in die tijd was het gewoon om een kindslaafje in huis te hebben en die aan te kleden als page, om de thee te schenken en boodschappen te doen.
pi_162671126
Gekwetst zijn door een kinderfiguur :'). Dan ben je gewoon rijp voor wat gesprekjes met een psycholoog.
  woensdag 1 juni 2016 @ 16:07:12 #49
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_162671131
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 15:52 schreef snakelady het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Dat is geen slaaf dat is Zwarte Piet de gulle baas!

Verder is er weinig racistisch aan die plaat, die vrouw lijkt Piet behoorlijk aardig te vinden.

Of is straks elke foto van een feestje waar je op staat met een donker persoon al racistisch? :P
  woensdag 1 juni 2016 @ 16:08:24 #50
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162671161
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 16:04 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Nou, vrij gemakkelijk: ik ontken. :).

Die liedjes worden niet meer gezongen toch?
Ah oke, dus omdat het nu niet meer gezongen wordt was het ook nooit zo bedoeld? :P

Dat is handig, zo kunnen we gehele geschiedenisboeken gewoon veranderen en dan ontkennen wat er echt is gebeurd. :')
pi_162671167
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 16:00 schreef erodome het volgende:
Een neger genoemd werd...
Als je "neger" bedoelde, en niet "een karikatuur van een neger", moet je eens wat duidelijker zijn in je posts. Je postte: "Het feit dat deze verschijningsvorm gewoon altijd zo genoemd werd oa", en we hadden het over jouw bewering dat Zwarte Piet "een karikatuur van een neger" is.

Als je de discussie wilt omgooien van "een karikatuur van een neger" naar "neger" en mij laat raden naar wat je met "zo" bedoelt, is dat niet echt bevorderlijk voor een discussie.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 16:00 schreef erodome het volgende:
En ja, daar is echt ruim bewijs voor, van oude sinterklaasliedjes tot verhaaltjes die aan de kinderen verteld werd.
Ja, zo kan ik ook mijn "bewijs" cherrypicken. Een aantal anekdotes zijn geen bewijs voor dat Zwarte Piet een "een karikatuur van een neger" was/is.

En nogmaals, als jouw probleem is dat in het verleden Zwarte Piet "een karikatuur van een neger" was, gaat geen enkele verandering van Zwarte Piet helpen. Het verleden kunnen we niet aanpassen.

Als je eens specificeert welke uiterlijke kenmerken van Zwarte Piet precies racistisch zijn volgens jou, of welke kenmerken volgens jou van Zwarte Piet "een karikatuur van een neger" maken, dan kunnen we nadenken over een oplossing.
pi_162671234
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 16:06 schreef snakelady het volgende:

Maar in die tijd was het gewoon om een kindslaafje in huis te hebben en die aan te kleden als page, om de thee te schenken en boodschappen te doen.
Nee.dat is niet waar. Er waren wel rijke mensen met banden in de slavensamenlevingen overzee die een slaaf meebrachten naar Europa, maar in Nederland was slavernij in principe verboden.
Het zal ook wel in Nederland voorgekomen zijn en dat de autoriteiten de andere kant op keken. Kan best. Maar veel gebeurde het kennelijk niet in Nederland.

De typische kleding van zp is eerder afgeleid van de spaanse kleding van de 16e eeuw.
Dat soort afbeeldingen waren er veel meer dan een slaaf in europees pagepakje
  woensdag 1 juni 2016 @ 16:12:43 #53
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162671260
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 16:07 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Dat is geen slaaf dat is Zwarte Piet de gulle baas!

Verder is er weinig racistisch aan die plaat, die vrouw lijkt Piet behoorlijk aardig te vinden.

Of is straks elke foto van een feestje waar je op staat met een donker persoon al racistisch? :P
Gewoon feiten blijven ontkennen inderdaad en er een leuke draai aan geven, zo komen we er wel! ^O^ :')
pi_162671261
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 16:08 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ah oke, dus omdat het nu niet meer gezongen wordt was het ook nooit zo bedoeld? :P

Dat is handig, zo kunnen we gehele geschiedenisboeken gewoon veranderen en dan ontkennen wat er echt is gebeurd. :')
erodome had het over de huidige karikatuur, niet over de oude liedjes.
  woensdag 1 juni 2016 @ 16:13:51 #55
440653 BarryOSeven
pi_162671284
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 16:12 schreef snakelady het volgende:

[..]

Gewoon feiten blijven ontkennen inderdaad en er een leuke draai aan geven, zo komen we er wel! ^O^ :')
Wat is er dan racistisch aan een afbeelding van een blanke vrouw met een mooie jurk en een donkere jongen met een mooi pak?
  woensdag 1 juni 2016 @ 16:15:46 #56
440653 BarryOSeven
pi_162671324
Verder komt het plaatje voorbij als je zoekt op:

"african slaves in england"

Hier noemen we zo'n pak een Zwarte Pieten-pak.

Dit is een voorbeeld van slavernij, maar hier hebben ze niet zo'n mooi pak aan.
  woensdag 1 juni 2016 @ 16:20:02 #57
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_162671415
Dat Zwarte Piet een karikatuur van een neger is, lijkt mij wel duidelijk.
Dat maakt Zwarte Piet anno 2016 en de mensen die het sinterklaasfeest in de huidige vorm willen behouden niet per definitie racistisch.

Maar goed, hier kan geen normale discussie over worden gevoerd.

Het enige wat er toe doet is dat het sinterklaasfeest een leuk kinderfeest moet zijn. Een feest waar alle kinderen, blank en zwart, zich prettig bij voelen. Als daarvoor een geleidelijke wijziging nodig is van een fantasiefiguur is dat wat mij betreft prima.

Die volwassenen die zich hier zo ontzettend druk over maken en enkel hun eigen ontevredenheid en frustratie op een kinderfeest projecteren. Te triest voor woorden. :')
  woensdag 1 juni 2016 @ 16:24:35 #58
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162671494
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 16:11 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nee.dat is niet waar. Er waren wel rijke mensen met banden in de slavensamenlevingen overzee die een slaaf meebrachten naar Europa, maar in Nederland was slavernij in principe verboden.
Het zal ook wel in Nederland voorgekomen zijn en dat de autoriteiten de andere kant op keken. Kan best. Maar veel gebeurde het kennelijk niet in Nederland.

De typische kleding van zp is eerder afgeleid van de spaanse kleding van de 16e eeuw.
Dat soort afbeeldingen waren er veel meer dan een slaaf in europees pagepakje
Pagepakjes waren inderdaad populair in die tijd, en dus ook om je kind/huis slaafje in aan te kleden.
en daar zijn vrij veel schilderijen en documentatie van te vinden, mocht je echt interesse hebben kan ik die wel plaatsen.

En wie zegt dat dit uit Nederland komt? Komt Sinterklaas uit Nederland?
  woensdag 1 juni 2016 @ 16:25:40 #59
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162671516
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 16:20 schreef detaris het volgende:
Dat maakt Zwarte Piet anno 2016 en de mensen die het sinterklaasfeest in de huidige vorm willen behouden niet per definitie racistisch.

Het enige wat er toe doet is dat het sinterklaasfeest een leuk kinderfeest moet zijn. Een feest waar alle kinderen, blank en zwart, zich prettig bij voelen. Als daarvoor een geleidelijke wijziging nodig is van een fantasiefiguur is dat wat mij betreft prima.

Die volwassenen die zich hier zo ontzettend druk over maken en enkel hun eigen ontevredenheid en frustratie op een kinderfeest projecteren. Te triest voor woorden. :')
_O_
pi_162671539
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 16:20 schreef detaris het volgende:
Was, ooit.

quote:

Helemaal eens _O_
pi_162671545
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 16:24 schreef snakelady het volgende:
Dat is natuurlijk fucking relevant. Begrijp je waarom de Swastika in India nog gewoon gebruikt wordt, of vind je dat ook een probleem?
  woensdag 1 juni 2016 @ 16:28:10 #62
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_162671571
Sinterklaas komt uit het land waar de meerderheid van de fractie DENK ook vandaan komt.
Een fractie die een donkergekleurde nu het vuile werk laat opknappen.
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
  woensdag 1 juni 2016 @ 16:28:46 #63
257175 iemandmoethetdoen
nietallesiswathetlijkt
pi_162671581
Mijn kind is al ouder maar met jonge kinderen ging ik kerst vieren, persoonlijk vind ik dat het Sinterklaas feest nu wel gesloopt is en afgeschaft kan worden.

Wat moet je je kind nog wijsmaken.

Kom maar met een mooi buitenlands feest het is inmiddels 2016 en we zijn niet meer het Nederland van de jaren '70 en gaan dat ook nooit meer worden.

We zijn inmiddels een smeltkroes van culturen en laat die mensen maar vertellen hoe het voortaan moet, ik ben er inmiddels moe van en tijden veranderen gewoon, dat hou je niet tegen.
  woensdag 1 juni 2016 @ 16:31:50 #64
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162671638
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 16:26 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk fucking relevant. Begrijp je waarom de Swastika in India nog gewoon gebruikt wordt, of vind je dat ook een probleem?
Het gaat er om dat Schenkman, de man die Zwarte Piet in zijn huidige vorm heeft ontworpen, dat idee er achter had.

Ik vind het overduidelijk dat Zwarte Piet van oorsprong op zijn minst een neger moest voorstellen, of hij wel of niet een slaaf was laten we maar even in het midden.
En ik kan mij niet voorstellen dat mensen echt zo koppig zijn dat ze dat niet eens kunnen erkennen.

Nu is piet een vrolijk en leuk figuur, maar dat was natuurlijk niet altijd zo.
pi_162671651
quote:
99s.gif Op woensdag 1 juni 2016 16:28 schreef iemandmoethetdoen het volgende:
Mijn kind is al ouder maar met jonge kinderen ging ik kerst vieren, persoonlijk vind ik dat het Sinterklaas feest nu wel gesloopt is en afgeschaft kan worden.

Kom maar met een mooi buitenlands feest het is inmiddels 2016 en we zijn niet meer het Nederland van de jaren '70 en gaan dat ook nooit meer worden.

We zijn inmiddels een smeltkroes van culturen en laat die mensen maar vertellen hoe het voortaan moet, ik ben er inmiddels moe van en tijden veranderen gewoon, dat hou je niet tegen.
Alleen zou ik wel graag wat beter weerzien dat ook maar meenemen hiernaartoe of niet?
Die van ons is ook groot, dus Sint komt al een hele tijd niet meer hier, tenminste als het ons uitkomt, en als dit doorkomt zie ik hem helemaal niet meer komen hier.
Gelukkig spaar ik geld mee uit!
pi_162671742
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 16:31 schreef snakelady het volgende:
Het gaat er om dat Schenkman, de man die Zwarte Piet in zijn huidige vorm heeft ontworpen, dat idee er achter had.

Ik vind het overduidelijk dat Zwarte Piet van oorsprong op zijn minst een neger moest voorstellen, of hij wel of niet een slaaf was laten we maar even in het midden.
En ik kan mij niet voorstellen dat mensen echt zo koppig zijn dat ze dat niet eens kunnen erkennen.

Right. De terloopse insult terzijde, als we aannemen dat jij helemaal gelijk hebt, ook regenboog Piet, blauwe Piet, groene Piet, witte Piet etc etc hebben dezelfde achtergrond omdat we het verleden immers niet kunnen aanpassen. Wat stel je voor? Zwarte Piet afschaffen? Dat lijkt me de enige oplossing voor het probleem dat jij met Zwarte Piet hebt.

Verder heb ik trouwens nergens beweerd dat Zwarte Piet geen neger voor moet stellen, ik heb daar geen stelling in genomen omdat die discussie mij niet boeit.
pi_162671802
quote:

[..]

Schenkmans boekje heeft voor een nieuwe populariteitsimpuls van het Sinterklaasfeest gezorgd, vooral de afbeeldingen in het boekje.

Echter, ook voor Schenkman was er een traditie van een zwarte knecht.
pi_162671818
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 16:37 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Right. De terloopse insult terzijde, als we aannemen dat jij helemaal gelijk hebt, ook regenboog Piet, blauwe Piet, groene Piet, witte Piet etc etc hebben dezelfde achtergrond omdat we het verleden immers niet kunnen aanpassen. Wat stel je voor? Zwarte Piet afschaffen? Dat lijkt me de enige oplossing voor het probleem dat jij met Zwarte Piet hebt.
Guinsy Gario heeft al aangegeven ook geen kleurenpieten te willen.

Er moet dus iets totaal anders komen, mensen die deze traditie willen vieren hebben pech.
pi_162671827
quote:
99s.gif Op woensdag 1 juni 2016 16:28 schreef iemandmoethetdoen het volgende:

In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
  woensdag 1 juni 2016 @ 16:42:42 #70
442104 Pielemenneke
Welkom in de poppenkast
pi_162671852
quote:

[..]

Het is overduidelijk dat de vroegere zwarte piet een neger voor moest stellen.
En dat ie vroeger als dom en onhandig werd geportretteerd ook.
Door de jaren heen heeft er een gedaantewisseling plaatsgevonden en zijn er allerlei pieten.
En dan doel ik niet op de gekleurde versies zoalsstroopwafelpiet enz. enz. want dat is wat mij betreft grote onzin.

Dus wat is dan in deze tijd het probleem van zwarte piet ?
Kun jij me uitleggen wat er racistisch is aan de huidige zwarte piet ?
pi_162671878
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 15:23 schreef erodome het volgende:

[..]

Het is een karikatuur, maar waarvan precies? Waarschijnlijk van de een of andere historisch incorrecte figuur uit de 18e eeuw of zo met een nogal flamboyante klederdracht en ook een zwarte huid ja, waarschijnlijk iets Moors, vanwege de Spanje connectie. Het is niet een karikatuur van 'de neger', het is een karikatuur van ambtsdragers, ondergeschikten of knechten die kennelijk ook per definitie neger waren.

quote:
Dat is volslagen helder, maar dat maakt niet dat je de karikatuur volledig kunt terugbrengen tot die van een neger. Het is niet de intocht van Sinterklaas en de negers, nooit geweest ook, het is ook niet dat ze als ze destijds een echte neger in zijn dagelijkse kloffie namen en dat het daarmee goed was. Het is geen karikatuur om negers belachelijk te maken, en zelfs niet om negers goedmoedig te karikaturaliseren, het is een raadselachtige fantasiefiguur met een zwarte huidskleur.

Als je die dan, niet zozeer jij maar het gebeurt wel, gaan vergelijken met 'blackface' dan maak je er iets van dat het nooit geweest is. Dat een deel van de fanatiekste ZP-verdedigers dat er wel graag van zou maken doet daar niet aan af.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_162671917
Afschaffen ik ben voor, minder middenstand minder belasting minder geld voor die welke gaan stempelen!
Ik ben er klaar mee!
pi_162672013
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 16:44 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het is een karikatuur, maar waarvan precies? Waarschijnlijk van de een of andere historisch incorrecte figuur uit de 18e eeuw of zo met een nogal flamboyante klederdracht en ook een zwarte huid ja, waarschijnlijk iets Moors, vanwege de Spanje connectie. Het is niet een karikatuur van 'de neger', het is een karikatuur van ambtsdragers, ondergeschikten of knechten die kennelijk ook per definitie neger waren.

[..]

Dat is volslagen helder, maar dat maakt niet dat je de karikatuur volledig kunt terugbrengen tot die van een neger. Het is niet de intocht van Sinterklaas en de negers, nooit geweest ook, het is ook niet dat ze als ze destijds een echte neger in zijn dagelijkse kloffie namen en dat het daarmee goed was. Het is geen karikatuur om negers belachelijk te maken, en zelfs niet om negers goedmoedig te karikaturaliseren, het is een raadselachtige fantasiefiguur met een zwarte huidskleur.

Als je die dan, niet zozeer jij maar het gebeurt wel, gaan vergelijken met 'blackface' dan maak je er iets van dat het nooit geweest is. Dat een deel van de fanatiekste ZP-verdedigers dat er wel graag van zou maken doet daar niet aan af.
Die hele fanatieke uit beide partijen kunnen van mij de boom in. Quinsy en co stellen zich op als een stel idioten.

Het gaat mij puur om het feit dat zp in deze verschijningsvorm simpelweg een neger voorstelde. Met daarin trekken die ook steriotyp aan negers toebedeeld werden. Dat er gewoonweg een hele duidelijke connectie is die niet eens ontkent werd. Dat ontkennen is echt iets van de discussie van de laatste paar jaar.

Die negatieve steriotype trekken zijn eruit, daarom vind ik zp persoonlijk geen probleem.
Maar ik kan me voorstellen dat anderen zich daar minder gemakkelijk bij voelen, dus heb ik ook geen probleem met het nog wat verder veranderen om zo die connectie achter ons te laten in zijn geheel. Dat elk kind mee kan doen zonder dat er ongemakkelijke gevoelens in zijn/haar directe omgeving zijn vind ik niet zo slecht.
Voor de andere kant heb ik dan weer begrip voor het traditionele zwart, snap dat mensen dat willen behouden omdat dat die karikatuur (de vriendelijke van nu en de minder vriendelijke van vroeger) overstijgt.
  woensdag 1 juni 2016 @ 16:54:54 #74
157922 fathank
pi_162672053
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 16:06 schreef snakelady het volgende:

[..]

Het gaat er om dat hij van oorsprong wel degelijk een donker persoon/neger moet voorstellen.

[..]

Op de titel van het schilderij ''Woman with child slave''

het plaatje heet 'woman with black child' en als ik zoek op woman with child slave krijg ik onderstaande

woensdag 1 juni 2016 @ 16:55:05 #75
257175 iemandmoethetdoen
nietallesiswathetlijkt
pi_162672058
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 16:32 schreef john2406 het volgende:

[..]

Alleen zou ik wel graag wat beter weerzien dat ook maar meenemen hiernaartoe of niet?
Die van ons is ook groot, dus Sint komt al een hele tijd niet meer hier, tenminste als het ons uitkomt, en als dit doorkomt zie ik hem helemaal niet meer komen hier.
Gelukkig spaar ik geld mee uit!
Toen mijn dochter 5 jaar oud was heb ik haar al verteld dat pappa en mamma Sinterklaas zijn, gewoon omdat ik niet tegen mijn kind wil liegen om een winkeliers feest en omdat ze de hele wereld aan Sinterklaas dacht te kunnen vragen en dat was voor ons niet waar te maken.

Vroeger vond ik zelf zwarte piet niet leuk (was nog met de roe en zak 1970 en verder) en inmiddels zie ik ook wel wat gekleurde mensen in ieder geval op een verkeerd been kan zetten!

Verder is het nu kapot en zou ik het al niet meer durven te vieren om de veiligheid van mijn kind in de toekomst, het blijft verder ook maar een winkeliers feest, dus heeft weinig waarde.
  woensdag 1 juni 2016 @ 16:55:10 #76
157922 fathank
pi_162672060
nu ben ik offended en ik eis zendtijd bij DWDD
pi_162672066
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 16:52 schreef erodome het volgende:

[..]

Die hele fanatieke uit beide partijen kunnen van mij de boom in. Quinsy en co stellen zich op als een stel idioten.

Het gaat mij puur om het feit dat zp in deze verschijningsvorm simpelweg een neger voorstelde. Met daarin trekken die ook steriotyp aan negers toebedeeld werden. Dat er gewoonweg een hele duidelijke connectie is die niet eens ontkent werd. Dat ontkennen is echt iets van de discussie van de laatste paar jaar.

Die negatieve steriotype trekken zijn eruit, daarom vind ik zp persoonlijk geen probleem.
Maar ik kan me voorstellen dat anderen zich daar minder gemakkelijk bij voelen, dus heb ik ook geen probleem met het nog wat verder veranderen om zo die connectie achter ons te laten in zijn geheel. Dat elk kind mee kan doen zonder dat er ongemakkelijke gevoelens in zijn/haar directe omgeving zijn vind ik niet zo slecht.
Voor de andere kant heb ik dan weer begrip voor het traditionele zwart, snap dat mensen dat willen behouden omdat dat die karikatuur (de vriendelijke van nu en de minder vriendelijke van vroeger) overstijgt.
Is Zwarte Piet een neger? Dan is het antwoord ja of nee.

Zwarte Piet leent inderdaad elementen van een Afrikaan, de krullen en donkere huid, maar per definitie een neger, of negerkarikatuur? Neen, daarvoor zitten er ook andere elementen in.
pi_162672400
quote:

[..]

Het anti-kamp linkt vrijwel alles aan Afrika of slavernij. Iets dat ze op een pedante wijze doen, denkend de waarheid in pacht te hebben.

Lijkt me juist dat oorbellen niets met slavernij te maken hebben. Evenmin dat oorbellen specifiek iets zijn van Creolen/Afrikanen.

Sint komt per boot, lijkt me logischer dat de oorbellen iets zeggen over zeelieden. Het schrappen van de gouden oorbellen is in ieder geval een idioot idee.

Ook grappig (of treurig) hoe de jute zak erbij gehaald wordt. ''Jute zakken werden gebruikt om goederen uit de kolonies naar Nederland te verschepen'', dus is Zwarte Piet fout, omdat hij een jute zak heeft. Als Piet een kist bij zich had, zou hij ook fout zijn, kisten werden namelijk ook gebruikt om goederen uit de koloniën naar hier te halen.

''Het strooigoed is dus een viering van de manier waarop onze staatskist werd gevuld'' :')
  woensdag 1 juni 2016 @ 17:16:29 #79
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_162672417
Van oorsprong en in elke cultuur zijn de helpers van de gulle gever duivels en daarom vaak rood of zwart geschminckt. In de Nederlandse cultuur is die figuur in onze koloniale periode waarin we zwarte slaven hadden veranderd in zo'n zwarte slaaf. Dat "zwarte" Nederlanders die nu dezelfde rechten hebben als wij daar niet zo blij mee zijn kan ik me prima voorstellen.

Duivels en slaven passen niet meer bij onze cultuur in de 21e eeuw, dus het wordt tijd voor iets anders.

Of we schaffen Sinterklaas helemaal af, het wordt toch al steeds minder populair, en gaan net als de rest van de wereld cadeautjes geven met Kerstmis.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
pi_162672454
quote:
7s.gif Op woensdag 1 juni 2016 17:16 schreef Gutmensch het volgende:

Of we schaffen Sinterklaas helemaal af, het wordt toch al steeds minder populair, en gaan net als de rest van de wereld cadeautjes geven met Kerstmis.
Of helemaal geen cadeautjes meer geven die optie ben je nog vergeten, lijkt me veel beter nog?
  woensdag 1 juni 2016 @ 17:19:45 #81
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_162672476
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 17:18 schreef john2406 het volgende:

[..]

Of helemaal geen cadeautjes meer geven die optie ben je nog vergeten, lijkt me veel beter nog?
Van mij mag dat ook. Maar als kind vond ik het wel leuk dat er naast mijn verjaardag nog een dag was waarop ik cadeautjes kreeg :P
  woensdag 1 juni 2016 @ 17:20:15 #82
38496 Perrin
pi_162672484
quote:
7s.gif Op woensdag 1 juni 2016 17:16 schreef Gutmensch het volgende:

Veramerikanisering, blegh. Jij viert zeker ook Halloween en Thanksgiving?
  woensdag 1 juni 2016 @ 17:22:42 #83
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_162672525
quote:
9s.gif Op woensdag 1 juni 2016 17:20 schreef Perrin het volgende:

[..]

Veramerikanisering, blegh. Jij viert zeker ook Halloween en Thanksgiving?
Allerheiligen wel, want dat vieren ze in Italië, waar mijn vriendin vandaan komt, ook.

Thanksgiving wordt volgens mij nergens buiten Amerika gevierd.
pi_162672532
quote:
7s.gif Op woensdag 1 juni 2016 17:19 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Van mij mag dat ook. Maar als kind vond ik het wel leuk dat er naast mijn verjaardag nog een dag was waarop ik cadeautjes kreeg :P
Wat dacht je wat de middenstand ervan vond om die dingen welke verkocht waren niet in hun balans te hoeven verwerken?
  woensdag 1 juni 2016 @ 17:24:11 #85
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_162672552
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 17:23 schreef john2406 het volgende:

[..]

Wat dacht je wat de middenstand ervan vond om die dingen welke verkocht waren niet in hun balans te hoeven verwerken?
Ik heb werkelijk geen idee wat je hier probeert te zeggen.
pi_162672575
Sint er kerst vallen percies rond die tijd dat de balans word opgemaakt, ernaar komt de uitverkoop.

Als je het nog niet doorhebt weet ik het niet meer hoe het je uit te leggen.
  woensdag 1 juni 2016 @ 17:25:49 #87
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162672584
quote:
14s.gif Op woensdag 1 juni 2016 16:54 schreef fathank het volgende:

[..]

het plaatje heet 'woman with black child' en als ik zoek op woman with child slave krijg ik onderstaande

[ afbeelding ]
Dat is de naam van de link, dat is wat anders.
  woensdag 1 juni 2016 @ 17:27:56 #88
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_162672622
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 17:25 schreef john2406 het volgende:
Sint er kerst vallen percies rond die tijd dat de balans word opgemaakt, ernaar komt de uitverkoop.

Ja en? Het maakt toch niet uit of je iets vlak voor 5 of vlak voor 25 december verkoopt?
pi_162672758
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 16:52 schreef erodome het volgende:

[..]

Kan je je ook voorstellen dat iemand het volstrekt belachelijk vind dat iemand zich minder gemakkelijk zou voelen bij een figuur uit een feest dat bedoelt is voor kinderen? Puur en alleen om de kleur (daar ga ik nog steeds vanuit)?

Elke discussie over racisme in de samenleving juich ik toe (mits terecht), maar deze slaat werkelijk waar helemaal nergens op.
pi_162672770
quote:
7s.gif Op woensdag 1 juni 2016 17:27 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Ja en? Het maakt toch niet uit of je iets vlak voor 5 of vlak voor 25 december verkoopt?
Dat maakt inderdaad niet uit als het maar verkocht is voordat ik de balans opmaak.
  woensdag 1 juni 2016 @ 17:36:52 #91
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_162672780
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 17:35 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dat maakt inderdaad niet uit als het maar verkocht is voordat ik de balans opmaak.
Daarom vind ik ook dat er zo'n middenstandskinderfeestje moet blijven.
pi_162672797
quote:
7s.gif Op woensdag 1 juni 2016 17:36 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Daarom vind ik ook dat er zo'n middenstandskinderfeestje moet blijven.
Juist het is verplicht kopen jij hebt het eindelijk door, en geen ouder wil dan onderdoen voor andere ouders, is het kwartje eindelijk gevallen?
  woensdag 1 juni 2016 @ 17:39:26 #93
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_162672812
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 17:38 schreef john2406 het volgende:

[..]

Juist het is verplicht kopen jij hebt het eindelijk door, en geen ouder wil dan onderdoen voor andere ouders, is het kwartje eindelijk gevallen?
Ik heb geen idee wat dit met de zwarte piet discussie te maken heeft.
pi_162672832
quote:
9s.gif Op woensdag 1 juni 2016 17:39 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Ik heb geen idee wat dit met de zwarte piet discussie te maken heeft.
Als geen Piet meer mag voor mij het feestje op de schop,dag sinterklaasje tot nooit meer weerzien.
  woensdag 1 juni 2016 @ 17:42:29 #95
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_162672862
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 17:40 schreef john2406 het volgende:

[..]

Als geen Piet meer mag voor mij het feestje op de schop,dag sinterklaasje tot nooit meer weerzien.
Ik zou het dan wel aardig vinden voor de middenstand en de kindertjes dat we dan cadeautjes aan elkaar geven met kerstmis.
pi_162672882
quote:
7s.gif Op woensdag 1 juni 2016 17:42 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Ik zou het dan wel aardig vinden voor de middenstand en de kindertjes dat we dan cadeautjes aan elkaar geven met kerstmis.
Kan ook met de uitverkoop of niet?
Zij vragen wij draaien?

Kan ik twee dingen geven voor de prijs van eentje.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 01-06-2016 17:44:10 ]
  woensdag 1 juni 2016 @ 17:44:10 #97
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_162672900
Ja John, vast wel.
  woensdag 1 juni 2016 @ 17:47:40 #98
28033 Pek
je moet wat
pi_162672948
quote:

Misschien moet je wat duidelijker zijn in je taalgebruik, er is meestal geen touw aan vast te knopen.
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_162672967
quote:
12s.gif Op woensdag 1 juni 2016 17:47 schreef Pek het volgende:

[..]

Misschien moet je wat duidelijker zijn in je taalgebruik, er is meestal geen touw aan vast te knopen.
Je eten heb je graag voor gekauwd?
pi_162673069
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 15:18 schreef erodome het volgende:

[..]

Tja, dat is dan jouw probleem, of niet, dat mag je helemaal zelf weten.
Dat is inderdaad een hele nuchtere opvatting. Nu nog diezelfde nuchterheid toepassen op het pietenfenomeen en we zijn er eindelijk vanaf.
Conscience do cost.
pi_162673087
Zwarte piet is gewoon zwart. Punt!!!
  woensdag 1 juni 2016 @ 17:57:30 #102
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_162673105
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 17:55 schreef juliusceasar het volgende:
juliusceasar :')
pi_162673112
quote:
Grapje zou dat mogen?

Voeten en handen binnen zijde toch niet of wel?
  woensdag 1 juni 2016 @ 18:19:14 #104
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162673469
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 17:57 schreef john2406 het volgende:

[..]

Grapje zou dat mogen?

Voeten en handen binnen zijde toch niet of wel?
John, nu heb ik en vele andere het al meerdere malen aan je proberen uit te leggen, maar het is heel erg moeilijk om jou te volgen met je schrijfwijze.

Ben je van oorsprong niet Nederlands misschien?
pi_162673613
Het maakt allemaal geen reet uit, als er straks alleen maar blanke Pieten zijn wordt de discriminatie\racismekaart weer getrokken en beginnen we weer van voor af aan.
  woensdag 1 juni 2016 @ 18:48:59 #106
28033 Pek
je moet wat
pi_162673953
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 17:48 schreef john2406 het volgende:

[..]

Je eten heb je graag voor gekauwd?
Nee, maar ik lees wel graag begrijpbaar nederlands. En daar heb jij wat moeite mee. nofc ;)
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
  woensdag 1 juni 2016 @ 18:52:20 #107
442104 Pielemenneke
Welkom in de poppenkast
pi_162674011
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 18:27 schreef Sylv3se het volgende:
Het maakt allemaal geen reet uit, als er straks alleen maar blanke Pieten zijn wordt de discriminatie\racismekaart weer getrokken en beginnen we weer van voor af aan.
Er is altijd wel weer iets anders te vinden voor die azijnpissers onder die groep.
Daarom moet men niet toegeven aan het gezeik en zwarte piet gewoon zwart houden.
pi_162674094
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 16:24 schreef snakelady het volgende:

[..]

Pagepakjes waren inderdaad populair in die tijd, en dus ook om je kind/huis slaafje in aan te kleden.
en daar zijn vrij veel schilderijen en documentatie van te vinden, mocht je echt interesse hebben kan ik die wel plaatsen.

Mijn punt is dat er veel meer afbeeldingen van 16e eeuwse Spaanse kledij was rond 1850 In Nederland. O.a. omdat Spanje hoort bij het geboorteverhaal van Nederland >
Het verhaal van Schenkman was , dat zijn creatie Piet-me-knecht ( later ZP genoemd) uit Spanje kwam. Het lijk mij logischer dat de tekenaar Piet daarom Spaanse kleding gaf .
Zelf schreef Schenkman nooit dat zijn Piet een slaaf of ex-slaaf is.

Al in de middeleeuwen was er de Sint Nicolaasverering in Nederland, maar ook in andere Europese landen.. In Nederland kwam er niet vaak een knecht mee met Sint Nicolaas, totdat ineens Piet daar was in de 19e eeuw door de schrijver Schenkman.
Ver daarvoor had men al Knecht Ruprecht in Duitsland. als compagnon van de Sint. Die soms roetvegen had, omdat hij in schoorstenen huizen binnendrong. Hij had ook een roe, mand of zak voor cadeautjes,snoepjes en stoute kinderen om te kidnappen.
Die zie ik als voorganger van Piet-me-knecht
pi_162674134
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 18:52 schreef Pielemenneke het volgende:

[..]

Er is altijd wel weer iets anders te vinden voor die azijnpissers onder die groep.
Daarom moet men niet toegeven aan het gezeik en zwarte piet gewoon zwart houden.
En dat donkere mensen het niet leuk vinden geïmiteerd worden , interesseert je geen fuck ?
pi_162674138
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 18:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Mijn punt is dat er veel meer afbeeldingen van 16e eeuwse Spaanse kledij was rond 1850 In Nederland. O.a. omdat Spanje hoort bij het geboorteverhaal van Nederland >
Het verhaal van Schenkman was , dat zijn creatie Piet-me-knecht ( later ZP genoemd) uit Spanje kwam. Het lijk mij logischer dat de tekenaar Piet daarom Spaanse kleding gaf .
Zelf schreef Schenkman nooit dat zijn Piet een slaaf of ex-slaaf is.

Al in de middeleeuwen was er de Sint Nicolaasverering in Nederland, maar ook in andere Europese landen.. In Nederland kwam er niet vaak een knecht mee met Sint Nicolaas, totdat ineens Piet daar was in de 19e eeuw door de schrijver Schenkman.
Ver daarvoor had men al Knecht Ruprecht in Duitsland. als compagnon van de Sint. Die soms roetvegen had, omdat hij in schoorstenen huizen binnendrong. Hij had ook een roe, mand of zak voor cadeautjes,snoepjes en stoute kinderen om te kidnappen.
Die zie ik als voorganger van Piet-me-knecht
Waarom zijn de Duitsers gestopt? Vonden ze het te racistisch. ;).
I´m back.
pi_162674159
quote:
hummmmmmm geloof niet alles hoor , wat Rutte zegt.

Er gaat een gerucht dat Piet blank is.... maar doet alsof ie een donkere huidskleur heeft .
Tjaaaa... ken je nagaan
pi_162674185
quote:
10s.gif Op woensdag 1 juni 2016 19:00 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Waarom zijn de Duitsers gestopt? Vonden ze het te racistisch. ;).
Ik dacht dat Knecht Ruprecht nog steeds ronddwaalt in Duitsland zo begin december ?
Hij scheen ook vaak een natuurlijke blanke huidskleur te hebben en met roetvegen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 01-06-2016 19:08:41 ]
  woensdag 1 juni 2016 @ 19:05:31 #113
442104 Pielemenneke
Welkom in de poppenkast
pi_162674231
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 19:00 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

En dat donkere mensen het niet leuk vinden geïmiteerd worden , interesseert je geen fuck ?
Nee inderdaad, dat interesseert me geen fuck.
Dat immiteren is al jaren aan de gang en er heeft (bijna) nooit een haan naar gekraaid.
Sinds Quincy de boel heeft aangezwengeld springt de ene na de andere gediscrimineerde tevoorschijn om zich uit te spreken tegen zwarte piet.

Ik ben absoluut tegen racisme en vind dat degene die zich eraan schuldig maakt gestraft moet worden, maar in deze tijd is iets al snel racisme of discriminatie.
pi_162674285
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 19:05 schreef Pielemenneke het volgende:

[..]

Nee inderdaad, dat interesseert me geen fuck.
Yjaaaaa als je zo a-sociaal denkt . Dit is de werkelijke discriminatie rond ZP

quote:
Dat immiteren is al jaren aan de gang en er heeft (bijna) nooit een haan naar gekraaid
Dat is de mythe. Donkere mensen hadden niet zoveel zin de publiciteit op te zoeken en wie het wel deed werd snel 'vergeten' ..
  woensdag 1 juni 2016 @ 19:13:07 #115
452947 frietenstamp
Thierry! Thierry! Thierry!
pi_162674368
Man, man, man, waar is de VOC-mentaliteit van dit ooit zo dappere volkje toch gebleven.

Gezien de ophef is Zwarte Piet veel waard. Plus het is een slaaf. >>>>>> Nu verkopen dus. Huid en duur.

Wat is het de huilies waard als ZP verdwijnt? Bieden maarrrrrr.
  woensdag 1 juni 2016 @ 19:13:28 #116
442104 Pielemenneke
Welkom in de poppenkast
pi_162674376
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 19:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Yjaaaaa als je zo a-sociaal denkt . Dit is de werkelijke discriminatie rond ZP

[..]

Dat is de mythe. Donkere mensen hadden niet zoveel zin de publiciteit op te zoeken en wie het wel deed werd snel 'vergeten' ..
Niks a-sociaal denken, ik ben van mening dat die mensen die daarom nuilen, neem b.v. een Quincy, die achter elke boom racisme ziet, geestelijk niet helemaal in orde zijn.

Als je het mij vraagt maakte de donkere mensen in het verleden, zich totaal niet druk om zwarte piet. Het zijn de idioten van nu die er zoveel ophef om maken.
pi_162674434
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 19:13 schreef Pielemenneke het volgende:

[..]

Niks a-sociaal denken, ik ben van mening dat die mensen die daarom nuilen, neem b.v. een Quincy, die achter elke boom racisme ziet, geestelijk niet helemaal in orde zijn.

Als je het mij vraagt maakte de donkere mensen in het verleden, zich totaal niet druk om zwarte piet. Het zijn de idioten van nu die er zoveel ophef om maken.
Volgens die logica maakte destijds ook niemand zich druk om het misbruik door de katholieke kerk. (Nee ik vergelijk de traditie van zwarte Piet niet met het misbruiken van kleine kinderen, ik wijs je alleen op de denkfout die je maakt).
pi_162674491
quote:

[..]

Je weet niet of hij achter elke boom racisme ziet. Dat is jouw beschuldiging die je niet kunt bewijzen.

quote:
En daarmee noem je alle donkere mensen die pietgedoe niet leuk vinden "de idioten' .
Je bent niet van plan hun verhaal te horen...want dan zou je wel eens moeten gaan nadenken ?
Vind je eigenlijk wel dat donkere mensen gevoelens hebben ?

Wat vind je van dit verhaal van Gerda Havertong?

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 01-06-2016 19:52:37 ]
pi_162674587
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 19:03 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik dacht dat Knecht Ruprecht nog steeds ronddwaalt in Duitsland zo begin december ?
Hij scheen ook vaak een natuurlijke blanke huidskleur te hebben en met roetvegen.
Ik vond het wel een leuk grapje eigenlijk. Duitsers die met een ZP-figuur stoppen, omdat ze het te racistisch vonden, mede gelet op wat er dan later gebeurde in hun geschiedenis, zeg maar... ;).
I´m back.
pi_162674596
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 19:13 schreef frietenstamp het volgende:
Man, man, man, waar is de VOC-mentaliteit van dit ooit zo dappere volkje toch gebleven.

Gezien de ophef is Zwarte Piet veel waard. Plus het is een slaaf. >>>>>> Nu verkopen dus. Huid en duur.

Wat is het de huilies waard als ZP verdwijnt? Bieden maarrrrrr.
Vergaan onder corruptie, bedoel je?
I´m back.
pi_162675139
quote:

[..]

Quinsy zag zelfs racisme in een Bavaria reclame :{w 8)7
pi_162675356
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 19:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je weet niet of hij achter elke boom racisme ziet. Dat is jouw beschuldiging die je niet kunt bewijzen.
Dit lijkt me wel voldoende bewijs:
  woensdag 1 juni 2016 @ 20:14:00 #123
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_162675725
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 19:59 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Dit lijkt me wel voldoende bewijs:
[ afbeelding ]
Dat sloeg echt nergens op.
pi_162675785
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 19:50 schreef wolkentoetje het volgende:

[..]

Quinsy zag zelfs racisme in een Bavaria reclame :{w 8)7
serieus?
pi_162675789
quote:
15s.gif Op woensdag 1 juni 2016 20:14 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Dat sloeg echt nergens op.
Daarom vond ik het ook zo'n flater van Van Muiswinkel dat hij bij Humberto beweerde dat Quincy het altijd beschaafd had gehouden. Veel smakelozer dan dat wordt het toch niet.
pi_162675997
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 20:16 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Daarom vond ik het ook zo'n flater van Van Muiswinkel dat hij bij Humberto beweerde dat Quincy het altijd beschaafd had gehouden. Veel smakelozer dan dat wordt het toch niet.
Muiswinkel vertelt dat Quinsy hem niet uitschold ed. Dat zel wel waar zijn. Waarom is dat een flater ?
pi_162676093
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 20:23 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Muiswinkel vertelt dat Quinsy hem niet uitschold ed. Dat zel wel waar zijn. Waarom is dat een flater ?
Van Muiswinkel stelde dat waar de pro-Pieten zich voortdurend verlagen tot beledigingen en dreigementen Quincy cum suis hun betoog beschaafd hielden. Als die MH17-tweet beschaafd is, hoeft beschaving voor mij niet zo nodig meer.
  woensdag 1 juni 2016 @ 20:27:53 #129
37769 erodome
Zweefteef
pi_162676161
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 17:55 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat is inderdaad een hele nuchtere opvatting. Nu nog diezelfde nuchterheid toepassen op het pietenfenomeen en we zijn er eindelijk vanaf.
Je hebt nog steeds niet door dat ik noch pro noch anti piet ben he? Ik vind piet zoals hij is best, vind een verandering ook best.
pi_162676174
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 20:26 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Van Muiswinkel stelde dat waar de pro-Pieten zich voortdurend verlagen tot beledigingen en dreigementen Quincy cum suis hun betoog beschaafd hielden. Als die MH17-tweet beschaafd is, hoeft beschaving voor mij niet zo nodig meer.
Tan: Van beiden kanten ....
Van Muiswinkel was het daar niet mee eens, de anti-pieten zijn volgens hem heel netjes en: ''Het echte harde nare persoonlijke smerige scheldwerk, komt allemaal van rechts.''

Dat terwijl Henk Westbroek 40 doodsbedreigingen kreeg omdat hij voor Zwarte Piet is.
http://www.nu.nl/achterkl(...)gen-zwarte-piet.html
  woensdag 1 juni 2016 @ 20:38:51 #131
323401 Kijkertje
met filter
pi_162676434
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 20:28 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Tan: Van beiden kanten ....
Van Muiswinkel was het daar niet mee eens, de anti-pieten zijn volgens hem heel netjes en: ''Het echte harde nare persoonlijke smerige scheldwerk, komt allemaal van rechts.''

Dat terwijl Henk Westbroek 40 doodsbedreigingen kreeg omdat hij voor Zwarte Piet is.
http://www.nu.nl/achterkl(...)gen-zwarte-piet.html
Ow ja dat is waar ook, ik was dat al bijna weer vergeten! Waarom horen we sindsdien nooit meer iets van hem over ZP en waar blijven al die BN'ers die pro-Piet zijn met een tegenactie :?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_162676872
quote:
6s.gif Op woensdag 1 juni 2016 20:38 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ow ja dat is waar ook, ik was dat al bijna weer vergeten! Waarom horen we sindsdien nooit meer iets van hem over ZP en waar blijven al die BN'ers die pro-Piet zijn met een tegenactie :?
Pro-piet zijn is tegenwoordig niet meer zo goed voor je carrière/aanzien blijkbaar he!
Why stay small, if you can grow big..
pi_162677250
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 20:52 schreef D.D.W. het volgende:

[..]

Pro-piet zijn is tegenwoordig niet meer zo goed voor je carrière/aanzien blijkbaar he!
mensen zijn net schapen en al helemaal in dit Facebook tijdperk.
  woensdag 1 juni 2016 @ 21:07:32 #134
37769 erodome
Zweefteef
pi_162677313
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 20:52 schreef D.D.W. het volgende:

[..]

Anti piet zijn doet het anders ook al niet zo best...

Misschien maar goed ook, dat mensen die een extreme stellingname nemen niet zo serieus genomen worden. Als iedereen dat nu ook doet met mensen met een extremere stellingname die meer in de eigen mening ligt zouden we nog ergens komen ook.
  woensdag 1 juni 2016 @ 21:07:42 #135
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_162677317
Ik hoop dat Zwarte Piet snel verboden wordt, dan zijn we van dat gemekker af.

Maar dan zal er wel weer wat anders te zeiken zijn, vrees ik.
  woensdag 1 juni 2016 @ 21:09:46 #136
38496 Perrin
pi_162677389
Want alles dat verboden wordt, bestaat niet meer.
  woensdag 1 juni 2016 @ 21:09:52 #137
3542 Gia
User under construction
pi_162677392

[ Bericht 100% gewijzigd door Gia op 01-06-2016 21:10:02 ]
  woensdag 1 juni 2016 @ 21:11:45 #138
37769 erodome
Zweefteef
pi_162677459
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:07 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Ik hoop dat Zwarte Piet snel verboden wordt, dan zijn we van dat gemekker af.

Maar dan zal er wel weer wat anders te zeiken zijn, vrees ik.
Verbieden lijkt mij dan weer een erg slecht plan. Laat mensen/organisatie's e.d. gewoon zelf kiezen.
Dus niet de hema verguisen omdat ze voor een andere vorm kiezen, maar ook degene die aan de huidige piet willen vasthouden niet verguisen.

Dan zien we over 5/10 jaar wel weer waar we staan, grote kans dat het dan gewoon door veranderd zoals dat altijd al het geval is geweest.
pi_162677616
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 20:26 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Muiswinkel heeft het over zijn ervaringen in de zp- oorlog.
MH 17 heeft niet veel met de zp-oorlog te maken en nog minder met zijn ervaringen als pispaal van bepaalde zgn zp-fans
Die MH17-tweet was lullig, maar niet bijzonder agressief , scheldend of bedreigend.
Verder gooi je beschaafdheid wel erg snel overboord . Nogal overdreven van je, net zoals je kwalificatie van die bewuste tweet.
Er was niks flater, van van Muiswinkel zeker niet.
pi_162677623
quote:

Omdat het voortkomt uit de voorchristelijke midwinterviering, de Kerstman is een Amerikaanse versie van Sinterklaas.
Tegenwoordig erg commercieel inderdaad, maar je hebt alle vrijheid om er niet aan mee te doen.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_162677719
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:16 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

MH 17 heeft niet veel met de zp-oorlog te maken en nog minder met zijn ervaringen als pispaal van bepaalde zgn zp-fans
Die MH17-tweet was lullig, maar niet bijzonder agressief , scheldend of bedreigend.
Verder gooi je beschaafdheid wel erg snel overboord . Nogal overdreven van je, net zoals je kwalificatie die bewuste tweet.
Kansenjongere heeft wat mij betreft zeker een punt, beide kanten gooien met stront naar elkaar.
Bovendien heeft men het voornemen om dit jaar nog beter en effectiever de intocht te verstoren.

[ Bericht 0% gewijzigd door bedachtzaam op 01-06-2016 21:20:17 (een paar klinkertjes erbij gegooid) ]
  Forum Admin woensdag 1 juni 2016 @ 21:24:45 #142
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_162677975
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:09 schreef Perrin het volgende:
Ik vind het een schitterende slagzin van Nederland anno 2016

Oftewel Nee-derland
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_162678013
quote:
6s.gif Op woensdag 1 juni 2016 20:38 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Volgens mij heeft hij zich een tijdje geleden teruggetrokken uit het Zwarte Pieten debat.
  woensdag 1 juni 2016 @ 21:26:49 #144
37769 erodome
Zweefteef
pi_162678034
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:16 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Omdat het voortkomt uit de voorchristelijke midwinterviering, de Kerstman is een Amerikaanse versie van Sinterklaas.
Tegenwoordig erg commercieel inderdaad, maar je hebt alle vrijheid om er niet aan mee te doen.
Tegenwoordig commercieel????

De huidige vorm van viering (dus met de stoomboot) komt uit oa de koker van de middenstand. Bij de eerste intochten reden er zelfs wagens van de middenstand mee.
pi_162678091
Mag men zich überhaupt nog zwart schminken, of is dat ten alle tijden 'racist'?
pi_162678098
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:16 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Verder gooi je beschaafdheid wel erg snel overboord . Nogal overdreven van je, net zoals je kwalificatie van die bewuste tweet.
Muiswinkel huldigt het anti-piet standpunt. Nogal logisch dat hij het pro-kamp fatsoenlijk vindt. Die spannen hem voor hun karretje.
pi_162678103
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:26 schreef erodome het volgende:

[..]

Tegenwoordig commercieel????

De huidige vorm van viering (dus met de stoomboot) komt uit oa de koker van de middenstand. Bij de eerste intochten reden er zelfs wagens van de middenstand mee.
Ik bedoelde niet de laatste 5 tot 10 jaar ;)
  woensdag 1 juni 2016 @ 21:35:13 #148
37769 erodome
Zweefteef
pi_162678294
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:29 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Ik bedoelde niet de laatste 5 tot 10 jaar ;)
Sinds de 2de wereldoorlog bedoel je dan blijkbaar. Wat niet echt "tegenwoordig" is.

De viering zoals we die nu kennen met een kudde pieten is altijd al commercieel geweest. Sinds de intochten met de stoomboot is het commercieel. Dus de viering waar we het over hebben nu is eigenlijk altijd commercieel geweest.

Voor die tijd was de schoen zetten e.d. helemaal niet de normale gang van zaken. Sterker nog, voor die tijd werd het wel gevierd, maar significant anders dan sinds deze manier van vieren.
Vb daarvan is dat voor een viering bv alleen kinderen die het goed deden op school werden uitgenodigd, die kregen helemaal geen presentjes, maar mochten vaderlandslievende liedjes zingen e.d. en als ze geluk hadden kregen ze een zelfgemaakt iets van hun ouders.

Leuk weetje, wist je dat de canadezen bij die eerste intochten eigenlijk meerdere sinten wilde?
  Forum Admin woensdag 1 juni 2016 @ 21:40:03 #149
pi_162678461
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:35 schreef erodome het volgende:

[..]

Sinds de 2de wereldoorlog bedoel je dan blijkbaar. Wat niet echt "tegenwoordig" is.

De viering zoals we die nu kennen met een kudde pieten is altijd al commercieel geweest. Sinds de intochten met de stoomboot is het commercieel. Dus de viering waar we het over hebben nu is eigenlijk altijd commercieel geweest.

Voor die tijd was de schoen zetten e.d. helemaal niet de normale gang van zaken. Sterker nog, voor die tijd werd het wel gevierd, maar significant anders dan sinds deze manier van vieren.
Vb daarvan is dat voor een viering bv alleen kinderen die het goed deden op school werden uitgenodigd, die kregen helemaal geen presentjes, maar mochten vaderlandslievende liedjes zingen e.d. en als ze geluk hadden kregen ze een zelfgemaakt iets van hun ouders.

Leuk weetje, wist je dat de canadezen bij die eerste intochten eigenlijk meerdere sinten wilde?
Sinterklaas in zijn huidige vorm is inderdaad commercieel. Dat valt lastig te ontkennen.

Het feest is altijd al aan verandering onderhevig geweest, dat is alleen altijd op een veel natuurlijkere manier gegaan dan een ontspoorde discussie met voetstampende peuters die hun gelijk willen halen. Ik heb het dan over zowel pro als anti.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 1 juni 2016 @ 21:45:32 #150
37769 erodome
Zweefteef
pi_162678688
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:40 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Sinterklaas in zijn huidige vorm is inderdaad commercieel. Dat valt lastig te ontkennen.

Het feest is altijd al aan verandering onderhevig geweest, dat is alleen altijd op een veel natuurlijkere manier gegaan dan een ontspoorde discussie met voetstampende peuters die hun gelijk willen halen. Ik heb het dan over zowel pro als anti.
Hoe kom je erbij dat dat altijd op een "natuurlijke" manier is gegaan?

Neem de kinderschrik functie die piet had bv. Daar zijn echt heftige discussie's over geweest in de jaren '70/begin '80.
Is het niet meer zo dat "men" vooral snel is vergeten dat de discussie soms hoog opliep en gewend is geraakt aan de veranderde manier van doen waardoor "men" denkt dat het allemaal zo "natuurlijk" ging?

Het idee dat het vroegah allemaal zo soepel en netjes ging is echt uit de lucht gegrepen, het ging er best op sommige punten "heftig" aan toe namelijk.
pi_162678770
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:28 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Muiswinkel huldigt het anti-piet standpunt. Nogal logisch dat hij het pro-kamp fatsoenlijk vindt. Die spannen hem voor hun karretje.
Je denkt zwart-wit en ook nog eens verwarrend .
pi_162678912
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:35 schreef erodome het volgende:

[..]

Meerdere zwarte pieten wel, niet dat ze ook meerdere sinterklazen wilde.
Toch is het schoen zetten wel te plaatsen, de schoorsteen is immers symbool voor de verbinding met de bovenwereld.
  woensdag 1 juni 2016 @ 21:52:59 #153
168739 Red_85
'echt wel'
pi_162678958
quote:

[..]

Dude _O-
:')
Ieder tv optreden van die man en ieder twitter bericht is een potentiële bron.
Heb je echt zo'n groot bord voor je kop?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_162679017
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:09 schreef Perrin het volgende:
En elk einde is een nieuw begin.
pi_162679068
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:52 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dude _O-
:')
Ieder tv optreden van die man en ieder twitter bericht is een potentiële bron.
Heb je echt zo'n groot bord voor je kop?
Nee hoor. Als jij je eigen bord eens weghaalde dan zou je dat zien.

Bron? Voor wat?
Voor de onzinbeschuldiging van dat hij achter iedere boom racisme ziet ?
Ik zie wel tegenstanders van hem die iedere scheet van Quinsy verheffen tot racisme die anderen racisme verwijt.
  woensdag 1 juni 2016 @ 21:56:21 #156
323401 Kijkertje
met filter
pi_162679075
Deze discussie is al decennia aan de gang idd met pieken en dalen. Al in 1930 schreef Melis Stoke (ps. voor Herman Salomonson) een stuk in de Groene Amsterdammer.

In De Groene van 1930 verscheen al een aanklacht tegen zwarte piet

In april 1930 bracht De Groene een heus Neger-nummer uit – ‘En negers, niets dan negers op de verdere bladzijden. Schrik niet, lezer!’ Een fascinerende read, niet in de laatste plaats omdat er een van de eerste artikelen in staat waarin stelling wordt genomen tegen zwarte piet, De negers in ons huiselijk verkeer.....

....Aan het slot belandt Stoke bij de passage die hem de afgelopen dagen viral deed gaan op internet: 'En het behoeft nimmer tot verwezenlijking te komen wanneer ge tijdig van uwe dwalingen mocht terugkeeren, door den neger, een eervoller plaats in uwe belangstelling in te ruimen. En aangezien elk opvoedingssysteem zich richt op een komende generatie, moet u met de kinderen beginnen, door bijvoorbeeld op 5 december a.s. een zwarten Sinterklaas te laten optreden, gediend door een wit knechtje...'

[ Bericht 3% gewijzigd door Kijkertje op 01-06-2016 22:03:35 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  Forum Admin woensdag 1 juni 2016 @ 21:57:46 #157
pi_162679134
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:45 schreef erodome het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat dat altijd op een "natuurlijke" manier is gegaan?

Neem de kinderschrik functie die piet had bv. Daar zijn echt heftige discussie's over geweest in de jaren '70/begin '80.
Is het niet meer zo dat "men" vooral snel is vergeten dat de discussie soms hoog opliep en gewend is geraakt aan de veranderde manier van doen waardoor "men" denkt dat het allemaal zo "natuurlijk" ging?

Het idee dat het vroegah allemaal zo soepel en netjes ging is echt uit de lucht gegrepen, het ging er best op sommige punten "heftig" aan toe namelijk.
Dat is precies wat ik bedoel met natuurlijk, en dat ging inderdaad heftig maar echt niet zo ontspoord als nu. Dat weet je zelf ook wel.

Het is een gevoelig onderwerp en de discussies kunnen al snel verhit raken, maar wat er nu gaande is is geen discussie maar polarisatie. En niet zo'n beetje ook. Argumenten zijn onzin, wie het hardst schreeuwt (het liefst racistisch) valt op.
  woensdag 1 juni 2016 @ 21:59:34 #158
168739 Red_85
'echt wel'
pi_162679186
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nee hoor. Als jij je eigen bord eens weghaalde dan zou je dat zien.
Nah, in dit geval.
quote:
Bron? Voor wat?
Ik zie wel tegenstanders van hem die iedere scheet van Quinsy verheffen tot racisme die anderen racisme verwijt.
Nee vent. qg is het toonbeeld van een extreem bevooroordeelde wereldvreemdeling met gigantische loods racismekaarten.
Nu jij hier openlijk verteld dat niet te (willen) zien, maakt jou een 'laat maartje, niet naar luisteren'. Die vent is stapel gek, net als jij, zo lijkt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_162679322
quote:
6s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:56 schreef Kijkertje het volgende:
Deze discussie is al decennia aan de gang idd met pieken en dalen. Al in 1930 schreef Melis Stoke (ps. voor Herman Salomonson) een stuk in de Groene Amsterdammer.

[ afbeelding ]

In april 1930 bracht De Groene een heus Neger-nummer uit – ‘En negers, niets dan negers op de verdere bladzijden. Schrik niet, lezer!’ Een fascinerende read, niet in de laatste plaats omdat er een van de eerste artikelen in staat waarin stelling wordt genomen tegen zwarte piet, De negers in ons huiselijk verkeer.....

....Aan het slot belandt Stoke bij de passage die hem de afgelopen dagen viral deed gaan op internet: 'En het behoeft nimmer tot verwezenlijking te komen wanneer ge tijdig van uwe dwalingen mocht terugkeeren, door den neger, een eervoller plaats in uwe belangstelling in te ruimen. En aangezien elk opvoedingssysteem zich richt op een komende generatie, moet u met de kinderen beginnen, door bijvoorbeeld op 5 december a.s. een zwarten Sinterklaas te laten optreden, gediend door een wit knechtje...'

Een blad uit 1930 met een streepjescode?
  woensdag 1 juni 2016 @ 22:05:58 #160
323401 Kijkertje
met filter
pi_162679431
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 22:03 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Een blad uit 1930 met een streepjescode?
_O- Die streepjescode is uiteraard niet uit die tijd
pi_162679488
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Bron? Voor wat?
We hebben twee vrij extreme voorbeelden genoemd, waarbij Quincy zelfs meende zijn "punt" te moeten maken over de ruggen van de slachtoffers van een vliegtuigramp.
Wellicht heb jij wat voorbeelden van bomen waarachter Quincy geen racisme zag, ik vrees oprecht dat die lijst een stuk korter is.
pi_162679752
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 22:07 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

We hebben twee vrij extreme voorbeelden genoemd, waarbij Quincy zelfs meende zijn "punt" te moeten maken over de ruggen van de slachtoffers van een vliegtuigramp.
Wellicht heb jij wat voorbeelden van bomen waarachter Quincy geen racisme zag, ik vrees oprecht dat die lijst een stuk korter is.
Och, zijn twitter account alleen al, gaat zo goed als alleen maar over racisme en 'white privilege'.
  woensdag 1 juni 2016 @ 22:16:58 #163
37769 erodome
Zweefteef
pi_162679894
quote:
7s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:51 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Meerdere zwarte pieten wel, niet dat ze ook meerdere sinterklazen wilde.
Toch is het schoen zetten wel te plaatsen, de schoorsteen is immers symbool voor de verbinding met de bovenwereld.
Toch was het schoen zetten niet echt een gewoonte voor die tijd. Dat is gekomen met de "huidige" viering, dus met de stoomboot e.d. en het commercieel maken van dit feest.

Voor die tijd kreeg je als kind zijnde enge bedreigingen, of kreeg je (als je geluk had) een zelfgemaakt cadeautje. Maar meestal mocht je als kind dan naar een viering van school e.d. als je maar braaf genoeg was geweest, mocht je vaderlandslievende liedjes zingen e.d. ;)
Maar ook was er een ding onder volwassenen, die ook de maat werd genomen met deze viering, op een ludieke manier (dus voornamelijk de "schrikfunctie")

Voor die tijd (stoomboot e.d.) was de schrikfunctie veel meer aanwezig dan de beloningsfunctie.
Er was wel een beloningsfunctie, maar die was zonder schoentjes met prestentjes e.d.. Zoals al gezegd als je geluk had maakte je ouders wat voor je. Maar niets krijgen kwam ook redelijk wat voor, geen ellende (schrikfunctie) betekende dat je "braaf" was en dat was al een beloning op zichzelf.
Dus geen bedreigingen, zakken zout/houtskool e.d..
  woensdag 1 juni 2016 @ 22:18:48 #164
323401 Kijkertje
met filter
pi_162679956
quote:

[..]

Dat heeft allemaal niets te maken met de vraag of hij wel of niet een punt heeft wat betreft ZP en is een drogreden (een ongeldig argument):

Argumentum ad hominem (Latijn voor "Argument op de man") is een logische drogreden die de positie van de opponent in diskrediet brengt. Het is een tegenwerping die betrekking heeft op de persoon die een bewering doet, niet op de bewering zelf.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_hominem
  woensdag 1 juni 2016 @ 22:19:24 #165
37769 erodome
Zweefteef
pi_162679983
quote:
6s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:56 schreef Kijkertje het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Interessant, dank je hiervoor...

Dat er al sinds de jaren '60/'70 een discussie is geweest en dat die in de jaren '80 (voor die tijd) heftig was wist ik al wel, dat er in de jaren '30 al discussie was erover wist ik niet.
  woensdag 1 juni 2016 @ 22:20:54 #166
323401 Kijkertje
met filter
pi_162680049
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 22:19 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat er al sinds de jaren '60/'70 een discussie is geweest en dat die in de jaren '80 (voor die tijd) heftig was wist ik al wel, dat er in de jaren '30 al discussie was erover wist ik niet.
Dat klopt, door de dekolononisering kwamen er steeds meer Surinamers naar Nederland, wat de discussie weer deed oplaaien.
  woensdag 1 juni 2016 @ 22:21:16 #167
37769 erodome
Zweefteef
pi_162680061
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:57 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Dat is precies wat ik bedoel met natuurlijk, en dat ging inderdaad heftig maar echt niet zo ontspoord als nu. Dat weet je zelf ook wel.

Het is een gevoelig onderwerp en de discussies kunnen al snel verhit raken, maar wat er nu gaande is is geen discussie maar polarisatie. En niet zo'n beetje ook. Argumenten zijn onzin, wie het hardst schreeuwt (het liefst racistisch) valt op.
In die tijdsgeest was het echt een heftige discussie. In deze tijd is grof doen een sport opzich geworden, dus is het niet zo raar dat extremen opgezocht werden.
Dat wij nu terugkijken naar die tijd en denken dat viel reuze mee maakt niet dat het in die tijd reuze meeviel. De discussie was, in die tijdsgeest gezien, er ook 1 van de extremen.
pi_162680081
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 22:19 schreef erodome het volgende:

[..]

De nazi's waren in 1940 ook voorstander van een witte Piet. Zwarte Piet was te positief voor hen.

Hitler zou het prima kunnen vinden in het standpunt van Sylvana en co.
  woensdag 1 juni 2016 @ 22:24:15 #169
323401 Kijkertje
met filter
pi_162680172
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 22:21 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De nazi's waren in 1940 ook voorstander van een witte Piet. Zwarte Piet was te positief voor hen.

Ah ja, ook een reuze goed argument om voor Zwarte Piet te zijn :')
pi_162680255
quote:

[..]

Hoeveel bomen zou die man zien zo op een dag?
10? of 100 als hij ergens heen gaat?
Laten we "bomen" vervangen voor mensen, feiten, gebouwen, beweringen,
Bijv ... de buurvrouw bij de lift zegt 'hallo'
Hoe weet jij nou of hij daar racisme achter ziet ?
Lijkt me niet.
dat van die bomen is gelul . Het gelul van mensen die hem haten, onvoldoende argumenten hebben en tot demoniseren overgaan.
Tweede voorbeeld......Quinsy... staat bij de kassa en het meisje zegt..... dat is 32 euro, 24 .
Hoe weet jij nou of hij dat als racisme ziet. ?
Dat zijn je 2 voorbeelden
  woensdag 1 juni 2016 @ 22:27:35 #171
37769 erodome
Zweefteef
pi_162680283
quote:
6s.gif Op woensdag 1 juni 2016 22:20 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat klopt, door de dekolononisering kwamen er steeds meer Surinamers naar Nederland, wat de discussie weer deed oplaaien.
Die tijd ken ik, ben in '77 geboren, dus de jaren '80 heb ik redelijk bewust meegemaakt. Vandaar dat ik daar meer van weet. Natuurlijk ook omdat ik de jongste van de 3 kinderen in ons gezin ben, mijn oudste zus 9 jaar ouder is.
Die heeft echt nog de "enge" piet meegemaakt, de piet die ik me herrinner was een domme en met tongval sprekende piet, maar niet zo doodeng meer. Wel met roe en jute zak, wel met hier en daar wat ludieke bedreigingen, maar niet doodeng meer, een manifistatie van het "kwaad".

Er was toen discussie over de connectie met een "neger", maar ook een felle discussie over het pedagogisch verantwoord zijn van de schrikfiguur die piet was.
pi_162680312
quote:

[..]

godwin weer op bezoek? iemand demoniseren tot een Hitler ?

Maar wilden de nazi's dan een witgeschminkte Piet of een ongeschminkte Piet .
Wat is je bron?
pi_162680344
Jullie Hollanders toch ook he. In België speelt dit dus helemaal niet. Typisch Hollands om je druk te maken om het uiterlijk van een fictief wezen, terwijl jullie je druk zouden moeten maken om dringendere zaken, zoals de economie die rap achteruit gaat.
  woensdag 1 juni 2016 @ 22:32:02 #174
37769 erodome
Zweefteef
pi_162680428
quote:

[..]

Tja, de nazi's waren gewoon ziek in hun hoofd.

De piet van toen was alles behalve positief namelijk. Een doodeng schrikfiguur en prestentjes (anders dan wat de ouder zelf hadden gemaakt) was helemaal de gewoonte nog niet. Ook was piet helemaal niet zo alom aanwezig, als er al een piet was was het maar 1 piet (en die droeg de naam piet niet eens altijd)

Hoe het met "rupert" zit weet ik niet, heb niet zoveel kennis van de duitse vorm hiervan...

[ Bericht 0% gewijzigd door erodome op 01-06-2016 22:40:21 ]
pi_162680628

http://werkgroepcaraibisc(...)tweede-wereldoorlog/

[ Bericht 16% gewijzigd door luxerobots op 01-06-2016 22:52:44 ]
pi_162680780
quote:
Gelukkig kaartte de nationaalsocialisten dit racisme ook aan :^)
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
  woensdag 1 juni 2016 @ 22:43:22 #178
37769 erodome
Zweefteef
pi_162680820
quote:
Ook jij tnx hiervoor.

Dit is 1 ding wat ik dan positief vindt van deze hele discussie, allerlei info over de geschiedenis van dit onderwerp waar ik voor deze discussie nooit bij stilgestaan heb. Het is namelijk best een interessante geschiedenis met veel kanten.

Zo zie je maar weer, zelf uit de grootste onzin/ellende groeit iets moois!
  woensdag 1 juni 2016 @ 22:47:02 #179
323401 Kijkertje
met filter
pi_162680924
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2016 22:43 schreef erodome het volgende:

[..]

Ook jij tnx hiervoor.

Dit is 1 ding wat ik dan positief vindt van deze hele discussie, allerlei info over de geschiedenis van dit onderwerp waar ik voor deze discussie nooit bij stilgestaan heb. Het is namelijk best een interessante geschiedenis met veel kanten.

Zo zie je maar weer, zelf uit de grootste onzin/ellende groeit iets moois!
Zo leren we nog eens wat O+
pi_162680929
quote:
6s.gif Op woensdag 1 juni 2016 22:18 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat heeft allemaal niets te maken met de vraag of hij wel of niet een punt heeft wat betreft ZP en is een drogreden (een ongeldig argument):

Argumentum ad hominem (Latijn voor "Argument op de man") is een logische drogreden die de positie van de opponent in diskrediet brengt. Het is een tegenwerping die betrekking heeft op de persoon die een bewering doet, niet op de bewering zelf.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_hominem
Bluesdude vroeg om bewijzen van de stelling dat Quincy Gario achter elke boom racisme ziet.
Op die vraag reageerde ik, niet op de vraag of hij een punt heeft met sommige van zijn beweringen. Je had je het uitstapje naar Wikipedia dus kunnen besparen.
pi_162680938
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2016 22:32 schreef erodome het volgende:

[..]

Tja, de nazi's waren gewoon ziek in hun hoofd.

De piet van toen was alles behalve positief namelijk. Een doodeng schrikfiguur en prestentjes (anders dan wat de ouder zelf hadden gemaakt) was helemaal de gewoonte nog niet. Ook was piet helemaal niet zo alom aanwezig, als er al een piet was was het maar 1 piet (en die droeg de naam piet niet eens altijd)

Hoe het met "rupert" zit weet ik niet, heb niet zoveel kennis van de duitse vorm hiervan...
Er werd vroeger gewoon anders gedacht over opvoeden. Ouders konden een opvoedkundige tik geven en leraren een tik op de vingers.

Een Piet waar de kinderen bang voor waren was toen geen probleem.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 01-06-2016 22:59:16 ]
pi_162680947
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 22:26 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Hoeveel bomen zou die man zien zo op een dag?
10? of 100 als hij ergens heen gaat?
Laten we "bomen" vervangen voor mensen, feiten, gebouwen, beweringen,
Bijv ... de buurvrouw bij de lift zegt 'hallo'
Hoe weet jij nou of hij daar racisme achter ziet ?
Lijkt me niet.
dat van die bomen is gelul . Het gelul van mensen die hem haten, onvoldoende argumenten hebben en tot demoniseren overgaan.
Tweede voorbeeld......Quinsy... staat bij de kassa en het meisje zegt..... dat is 32 euro, 24 .
Hoe weet jij nou of hij dat als racisme ziet. ?
Dat zijn je 2 voorbeelden
Je kunt me dus geen voorbeelden geven, toch bedankt voor de moeite.
Ik haat Quincy overigens niet, ik kan hem alleen niet serieus nemen en dat heeft hij volledig aan zijn eigen uitspraken te danken.
Ik ontken ook niet dat hij best wel eens gelijk zal hebben, maar dat zal dan meer een onbewuste toevalstreffer zijn, zoals een stilstaande klok ook twee keer per dag de juiste tijd aangeeft.

[ Bericht 7% gewijzigd door Kansenjongere op 01-06-2016 23:02:36 ]
  woensdag 1 juni 2016 @ 22:49:53 #183
442104 Pielemenneke
Welkom in de poppenkast
pi_162680991
quote:

[..]

[..]

En daarmee noem je alle donkere mensen die pietgedoe niet leuk vinden "de idioten' .
Je bent niet van plan hun verhaal te horen...want dan zou je wel eens moeten gaan nadenken ?
Vind je eigenlijk wel dat donkere mensen gevoelens hebben ?

Wat vind je van dit verhaal van Gerda Havertong?
Laat het eens beter uitleggen, ik vind die gasten die op TV komen bij DWDD zoals Quincy, Sylvana en die andere fanatieke pieten tegenstander, waarvan ik de naam even kwijt ben, inderdaad idioten ja. Zij roepen te pas en te onpas overal racisme. Ik vind dat zij zich aanstellen en overdreven reageren op een oud en traditioneel kinderfeest.

En ik vind zeker wel dat donkere mensen gevoelens hebben, ik ken er verschillende en dat zijn stuk voor stuk goede mensen met het hart op de juiste plaats. En die maken zich ook totaal niet druk om het pietenverhaal, zij vinden het grote onzin.

En over Quincy: meerdere malen is hij in het nieuws geweest met zijn twitteraccount.
Als je van mening bent dat de herdenking van Kerwin afgelast is, zodat Sail Amsterdam doorgang kan vinden, en dan in een tweet zet: ''money over black lives'' dan spoor je niet.
Als je over een Bavaria reclame valt waar Braboneger in fungeert omdat hij volgens jou als zwart werkpaard word neergezet, dan spoor je niet.
Als je nadat Marc Rutte na het neerstorten van MH17, aangeeft geschokt te zijn op je twitteraccount zet dat je vind dat ''white lifes matter more than black lifes'' dan ben je gewoon een totale idioot.
  woensdag 1 juni 2016 @ 22:50:37 #184
323401 Kijkertje
met filter
pi_162681010
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 22:47 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Bluesdude vroeg om bewijzen van de stelling dat Quincy Gario achter elke boom racisme ziet.
Op die vraag reageerde ik, niet op de vraag of hij een punt heeft met sommige van zijn beweringen. Je had je het uitstapje naar Wikipedia dus kunnen besparen.
En ik wil alleen maar zeggen dat het er helemaal niet toe doet of meneer Gario achter iedere boom racisme ziet. Het doet nl. helemaal niets af aan zijn argumenten betreffende ZP ;)
pi_162681039
quote:
6s.gif Op woensdag 1 juni 2016 22:50 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

En ik wil alleen maar zeggen dat het er helemaal niet doet of meneer Gario achter iedere boom racisme ziet. Het doet nl. helemaal niets af aan zijn argumenten betreffende ZP ;)
Dan had je mij daar niet op moeten aanspreken, maar degenen die over die stelling begonnen.
  woensdag 1 juni 2016 @ 22:59:21 #186
323401 Kijkertje
met filter
pi_162681216
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 22:51 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Dan had je mij daar niet op moeten aanspreken, maar degenen die over die stelling begonnen.
Ik zie het nu, mijn fout :@ Maar mss heeft Pielemenneke meegelezen :P
pi_162681288
quote:
10s.gif Op woensdag 1 juni 2016 18:48 schreef Pek het volgende:

[..]

Nee, maar ik lees wel graag begrijpbaar nederlands. En daar heb jij wat moeite mee. nofc ;)
Ik verplicht je niet om iets te lezen sterker nog niemand verplicht het je!
pi_162681367
Waar ik me bij het anti-Pieten kamp aan erger zijn de populisten, zoals een groot aantal van deze BN'ers. Jarenlang hun zakken gevuld met gastoptredens van Sinterklaas (ik noem een Paul de Leeuw) en nu opeens gaan zeuren, 'kijk mij eens sociaal en progressief zijn'.

Bij de pro-Pieten begrijp ik niet waarom mensen ontkennen dat Piet een donkere huidskleur heeft. Maar waarom kan een donkere persoon geen knecht zijn?

Ik woon inmiddels in het buitenland en ga mijn dochter niet met pieten opvoeden. De reden? Ik kan het aan de lokale bevolking niet uitleggen, je wordt echt vreemd aangekeken en geassocieerd met 'Blackface' praktijken. Dat zegt misschien wel wat over Piet.
  woensdag 1 juni 2016 @ 23:07:53 #189
37769 erodome
Zweefteef
pi_162681425
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 22:47 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Er werd vroeger gewoon anders gedacht over opvoeden. Ouders konden een opvoedkundige tik geven en leraren een tik op de vingers.

Een Piet waar de kinderen bang van waren was toen geen probleem.
Klopt...

Die ommekeer is ergens tussen na de 2de wereldoorlog en de jaren '80 gekomen. Daarvoor was de schrikfunctie van oa zp heel normaal. Iig waren schrikfiguren tot in de helft van de 20ste eeuw normaal, alhoewel de gang naar die uiteindelijke verandering van rond/na de 2de wereldoorlog al in de 18de eeuw werd ingezet.

Zo waren er meer schrikfiguren in de geschiedenis. Van de dwaallichten en/of witte wieven tot de roggemoeder e.d... Best leuk om dat principe eens te belichten. Ik weet daar maar vrij weinig van, alleen wat algemeens.
pi_162681431
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 22:48 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Je kunt me dus geen voorbeelden geven, toch bedankt voor de moeite.

ik heb je 2 voorbeelden gegeven.. waar hij niet racisme vermoed.
Bewijs jij maar eens het tegendeel.

Het punt is dat de man met een strijd tegen racisme bezig is, en dat oa in de sociale media.
Jij en nog heel veel mensen overdrijven dat tot "hij ziet achter elke boom... "
Dat is net zo geleuter als Quinsy soms doet, want hij overdrijft op zijn beurt regelmatig in zijn strijd.
pi_162681606
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

ik heb je 2 voorbeelden gegeven.. waar hij niet racisme vermoed.
Bewijs jij maar eens het tegendeel.

Het punt is dat de man met een strijd tegen racisme bezig is, en dat oa in de sociale media.
Jij en nog heel veel mensen overdrijven dat tot "hij ziet achter elke boom... "
Dat is net zo geleuter als Quinsy soms doet, want hij overdrijft op zijn beurt regelmatig in zijn strijd.
Lekker makkelijk, alle bewijs bij een ander leggen.
"Hij ziet achter elke boom..." is een manier om aan te geven dat iemand compleet is doorgeschoten in zijn ideeën en daardoor niet meer in staat is om op een heldere manier te kijken.
Hij zoekt in het wilde weg naar stokken om mee om zich heen te slaan en komt daardoor met de domste vergelijkingen aanzetten, waarbij hij er kennelijk geen enkele moeite mee heeft om mensen die zojuist hun dierbaren zijn verloren tot op het bot te kwetsen.
Logisch dat dat bij veel mensen tot weerstand leidt, nogal onnozel om dat dan als haten of demoniseren weg te zetten zoals je in je vorige reactie deed.
  woensdag 1 juni 2016 @ 23:17:20 #192
442104 Pielemenneke
Welkom in de poppenkast
pi_162681645
quote:
14s.gif Op woensdag 1 juni 2016 22:59 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ik zie het nu, mijn fout :@ Maar mss heeft Pielemenneke meegelezen :P
Ja, ik heb net ingehaakt.
Ik ben van mening dat het er wel toe doet, voor de argumenten die hij geeft valt nog wel wat wat te zeggen, maar als je dan kijkt naar zijn overige uitspraken en tweets, dan toont hij daarmee, wat mij betreft aan dat hij geestelijk niet helemaal goed is.
En ik denk zelfs dat als hij eerst met de tweets en de rare uitspraken was gekomen, en daarna pas met zijn anti pieten protest was begonnen, niemand hem serieus had genomen.
pi_162681683
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:05 schreef Kontiki het volgende:
Waar ik me bij het anti-Pieten kamp aan erger zijn de populisten, zoals een groot aantal van deze BN'ers. Jarenlang hun zakken gevuld met gastoptredens van Sinterklaas (ik noem een Paul de Leeuw) en nu opeens gaan zeuren, 'kijk mij eens sociaal en progressief zijn'.
Waarom zouden die mensen niet daadwerkelijk van standpunt kunnen zijn gewijzigd?
Zoals al eerder is aangegeven zijn de klachten over Zwarte Piet iets van de laatste jaren (ook bij de mensen die zeggen er al veel eerder last van gehad te hebben, maar dat eerder niet hardop uitspraken). Is het dan onmogelijk dat iemand die eerder nooit iets van dat ongemak heeft gemerkt, na het horen ervan hier begrip voor toont?
pi_162681687
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:05 schreef Kontiki het volgende:

Bij de pro-Pieten begrijp ik niet waarom mensen ontkennen dat Piet een donkere huidskleur heeft. Maar waarom kan een donkere persoon geen knecht zijn?

Ik woon inmiddels in het buitenland en ga mijn dochter niet met pieten opvoeden. De reden? Ik kan het aan de lokale bevolking niet uitleggen, je wordt echt vreemd aangekeken en geassocieerd met 'Blackface' praktijken. Dat zegt misschien wel wat over Piet.
Vanwaar idd ineens de afkeer naar zwarte piet. Paul de Leeuw had Sinterklaas idd altijd in zijn programma. Heel vreemd om ineens het sinterklaasfeest kapot te gaan maken dan.
pi_162681727
quote:
2s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:19 schreef aloa het volgende:

[..]

Vanwaar idd ineens de afkeer naar zwarte piet. Paul de Leeuw had Sinterklaas idd altijd in zijn programma. Heel vreemd om ineens het sinterklaasfeest kapot te gaan maken dan.
Maak je het Sinterklaasfeest daadwerkelijk kapot als je rekening houdt met de gevoelens van mensen die bezwaren hebben tegen elementen ervan? Ik denk niet dat kinderen er enige probleem mee zullen hebben en uiteindelijk is het feest toch vooral voor hen bedoeld en niet voor nostalgisch ingestelde ouderen.
pi_162681778
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 22:29 schreef NickRooz het volgende:
Jullie Hollanders toch ook he. In België speelt dit dus helemaal niet. Typisch Hollands om je druk te maken om het uiterlijk van een fictief wezen, terwijl jullie je druk zouden moeten maken om dringendere zaken, zoals de economie die rap achteruit gaat.
In België hebben ze het te druk met maatregelen door te voeren die in Nederland al een slecht idee zijn gebleken.
pi_162681783
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:15 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Lekker makkelijk, alle bewijs bij een ander leggen.
Ja .. wie een bewering doet , heeft de bewijslast
quote:
"Hij ziet achter elke boom..." is een manier om aan te geven dat iemand compleet is doorgeschoten in zijn ideeën en daardoor niet meer in staat is om op een heldere manier te kijken.
Hij zoekt in het wilde weg naar stokken om mee om zich heen te slaan en komt daardoor met de domste vergelijkingen aanzetten,
Ik vind Quinsy ook doorgeschoten , net als massa's mensen die op hem kankeren.

quote:
waarbij hij er kennelijk geen enkele moeite mee heeft om mensen die zojuist hun dierbaren zijn verloren tot op het bot te kwetsen.
Heb je het over de MH17 tweet ?
a Hij had er wel moeite mee, want binnen een paar uur had hij de tweet verwijderd en hij had zijn excuses ook getweet
b Zijn tweet ging over Rutte die hij ten onrechte verdacht van alleen de lijken van blanke mensen belangrijk te vinden. Het had niks te maken met nabestaanden kwetsen

klopt...... Hij was doorgeschoten. Maar jij ook als je de MH17 tweet bedoelt.
quote:
Logisch dat dat bij veel mensen tot weerstand leidt, nogal onnozel om dat dan als haten of demoniseren weg te zetten zoals je in je vorige reactie deed.
Als je de MH17 kritiek bedoelt...... er was toen al veel haat tegen hem ... En die tweet was weer een reden om hem "legitiem" te kunnen afzeiken.
Die tweet was niet de oorzaak wat er al was.
pi_162681862
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:20 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Maak je het Sinterklaasfeest daadwerkelijk kapot als je rekening houdt met de gevoelens van mensen die bezwaren hebben tegen elementen ervan? Ik denk niet dat kinderen er enige probleem mee zullen hebben en uiteindelijk is het feest toch vooral voor hen bedoeld en niet voor nostalgisch ingestelde ouderen.
Die felle verdediging van ZP is een vlag voor een andere strijd
Die andere strijd is het verzet tegen vreemdelingen , het niet willen weten dat men discriminerend is.
Het gaat grotendeels niet om ZP
  woensdag 1 juni 2016 @ 23:26:41 #199
442104 Pielemenneke
Welkom in de poppenkast
pi_162681874
Hij had er zeker moeite mee, omdat de ene na de andere reactie op zijn tweet binnenstroomde.
pi_162681880
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:20 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Dat denk ik wel ja. Ik vind het geen kinderfeest meer...het is een paar jaar geleden begonnen en deze discussie over zwarte piet maakt het er niet leuker op.
  woensdag 1 juni 2016 @ 23:27:40 #201
323401 Kijkertje
met filter
pi_162681897
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:17 schreef Pielemenneke het volgende:

[..]

Ja, ik heb net ingehaakt.
Ik ben van mening dat het er wel toe doet, voor de argumenten die hij geeft valt nog wel wat wat te zeggen, maar als je dan kijkt naar zijn overige uitspraken en tweets, dan toont hij daarmee, wat mij betreft aan dat hij geestelijk niet helemaal goed is.
En ik denk zelfs dat als hij eerst met de tweets en de rare uitspraken was gekomen, en daarna pas met zijn anti pieten protest was begonnen, niemand hem serieus had genomen.
Dat zou kunnen, maar dat is nog steeds geen reden om zijn argumenten wat ZP betreft niet serieus te nemen. Wsl. was er dan wel weer iemand anders mee gekomen en bovendien staat hij niet alleen hierin. Een bewering wordt niet minder valide omdat de persoon die ze doet op andere vlakken fouten maakt.
  woensdag 1 juni 2016 @ 23:29:18 #202
442104 Pielemenneke
Welkom in de poppenkast
pi_162681931
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Die felle verdediging van ZP is een vlag voor een andere strijd
Die andere strijd is het verzet tegen vreemdelingen , het niet willen weten dat men discriminerend is.
Het gaat grotendeels niet om ZP
Dat klopt, een strijd, als je het al zo kan noemen, om onszelf in eigen land niet aan te hoeven passen aan een kleine minderheid.
  woensdag 1 juni 2016 @ 23:32:15 #203
442104 Pielemenneke
Welkom in de poppenkast
pi_162681994
quote:
6s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:27 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat zou kunnen, maar dat is nog steeds geen reden om zijn argumenten wat ZP betreft niet serieus te nemen. Wsl. was er dan wel weer iemand anders mee gekomen en bovendien staat hij niet alleen hierin. Een bewering wordt niet minder valide omdat de persoon die ze doet op andere vlakken fouten maakt.
Hij maakt fouten op dezelfde vlakken, hij overdrijft in het aankaarten van wat in zijn ogen racisme is. Zo iemand is, wat mij betreft, niet serieus te nemen.
pi_162682005
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:29 schreef Pielemenneke het volgende:

[..]

Dat klopt, een strijd, als je het al zo kan noemen, om onszelf in eigen land niet aan te hoeven passen aan een kleine minderheid.
wakker worden..... samenleven is rekening houden met elkaar en niet de dictatuur van de meerderheid instellen.
Als mensen niet geïmiteerd willen worden dan moet je daar rekening mee houden.
Simpel toch?
pi_162682021
Jarenlang discussiëren over fucking zwarte piet (het begint steeds vroeger) , en ondertussen van alle kanten geneukt worden door de overheid.

Sheeple volk :') :') :')
pi_162682074
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:29 schreef Pielemenneke het volgende:

[..]

Dat ja...onvoorstelbaar dat mensen zwichten voor een groepje die zich minderwaardig voelen door zwarte piet.
Sinterklaas/zwarte piet is fictief :7
pi_162682098
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:32 schreef Pielemenneke het volgende:

[..]

Hij maakt fouten op dezelfde vlakken, hij overdrijft in het aankaarten van wat in zijn ogen racisme is. Zo iemand is, wat mij betreft, niet serieus te nemen.
Klopt.... een aantal argumenten van Quinsy kan ik ook niet serieus nemen.
Maar Gerda Havertong wel:

Maar nou zijn er massa's propieters die ook Gerda niet serieus nemen.
En daar zit het discriminerende element
pi_162682104
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:32 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

wakker worden..... samenleven is rekening houden met elkaar en niet de dictatuur van de meerderheid instellen.
Als mensen niet geïmiteerd willen worden dan moet je daar rekening mee houden.
Simpel toch?
Je kunt niet rekening houden met de belangen van iedereen. Door te kiezen voor A zul je altijd mensen kwetsen die willen dat je kiest voor B en vice versa. Een andere optie is geen van beide te doen, maar daarmee kwets je vermoedelijk beide groepen. Het is dus altijd zoeken naar compromissen waarbij je het zo veel mogelijk mensen zo veel mogelijk naar de zin maakt.
Met daarbij het risico dat dat door de resterende ontevreden minderheid als de dictatuur van de meerderheid wordt weggezet...
pi_162682144
quote:
2s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:34 schreef aloa het volgende:

[..]

Dat ja...onvoorstelbaar dat mensen zwichten voor een groepje die zich minderwaardig voelen door zwarte piet.
Hoezo voelen mensen zich minderwaardig door zp?
Of je bedoelt dat echte mensen grapjes maken tot in het minderwaardige over die andere echte mensen niet leuk vinden
  woensdag 1 juni 2016 @ 23:39:13 #210
323401 Kijkertje
met filter
pi_162682182
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:32 schreef Pielemenneke het volgende:

[..]

Dus jij vindt het belangrijker wie het zegt en niet wat hij zegt? 8)7
pi_162682209
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:38 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Hoezo voelen mensen zich minderwaardig door zp?
Of je bedoelt dat echte mensen grapjes maken tot in het minderwaardige over die andere echte mensen niet leuk vinden
Mensen voelen zich gediscrimineerd door zp. :{

Wat maakt het verdomme uit wat voor huidskleur je hebt :7
pi_162682225
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:36 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Je kunt niet rekening houden met de belangen van iedereen.
Je moet altijd rekening houden met mensen die je imiteert...of dat andere mensen met die fictief figuur lullige dingen zeggen en doen naar en over donkere mensen.
pi_162682267
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:18 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Waarom zouden die mensen niet daadwerkelijk van standpunt kunnen zijn gewijzigd?
Zoals al eerder is aangegeven zijn de klachten over Zwarte Piet iets van de laatste jaren (ook bij de mensen die zeggen er al veel eerder last van gehad te hebben, maar dat eerder niet hardop uitspraken). Is het dan onmogelijk dat iemand die eerder nooit iets van dat ongemak heeft gemerkt, na het horen ervan hier begrip voor toont?
Allemaal prima hoor, maar om maar weer even Paul de Leeuw als voorbeeld te nemen: iemand die een groot deel van zijn carriere politiek incorrecte grappen heeft gemaakt, diverse typetjes heeft gedaan (geestelijk gehandicapten, aziaten, etc) en nu opeens aanstoot neemt, ik noem dat met de wind meewaaien.
pi_162682288
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:40 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je moet altijd rekening houden met mensen die je imiteert...of dat andere mensen met die fictief figuur lullige dingen zeggen en doen naar en over donkere mensen.
Beweer je nu dat Erik van Muiswinkel jarenlang een neger heeft geïmiteerd? Ik kan me niet voorstellen dat hij dat met je eens is.
pi_162682299
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:42 schreef Kontiki het volgende:

[..]

Allemaal prima hoor, maar om maar weer even Paul de Leeuw als voorbeeld te nemen: iemand die een groot deel van zijn carriere politiek incorrecte grappen heeft gemaakt, diverse typetjes heeft gedaan (geestelijk gehandicapten, aziaten, etc) en nu opeens aansttot neemt, ik noem dat met de wind meewaaien.
Go with the flow 8-)
Best wel triest
pi_162682331
quote:

[..]

Allemaal prima hoor, maar om maar weer even Paul de Leeuw als voorbeeld te nemen: iemand die een groot deel van zijn carriere politiek incorrecte grappen heeft gemaakt, diverse typetjes heeft gedaan (geestelijk gehandicapten, aziaten, etc) en nu opeens aanstoot neemt, ik noem dat met de wind meewaaien.
De weg van de minste weerstand?
pi_162682340
quote:

[..]

Volgens mij was Paul de Leeuw al in zijn Schreeuw-van-de-Leeuw-tijd (dus juist de vroege periode van de politiek incorrecte grappen) ontzettend goed met geestelijk gehandicapten. Als jij vindt dat bepaalde standpunten niet samen kunnen gaan, zegt dat misschien meer over jouw kortzichtigheid dan over andermans vermeende hypocrisie.
pi_162682385
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:45 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Volgens mij was Paul de Leeuw al in zijn Schreeuw-van-de-Leeuw-tijd (dus juist de vroege periode van de politiek incorrecte grappen) ontzettend goed met geestelijk gehandicapten. Als jij vindt dat bepaalde standpunten niet samen kunnen gaan, zegt dat misschien meer over jouw kortzichtigheid dan over andermans vermeende hypocrisie.
Ik dacht altijd dat hijzelf geestelijk gehandicapt was?
In die tijd, tegen ouderen was hij ook niet om over te spreken vond ik.

Partner zag hem graag ik kon hem wel van de beeldbuis afschieten!

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-06-2016 23:49:16 ]
pi_162682406
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:45 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Je mag toch aannemen dat de meeste mensen die Zwarte Piet spelen het ook prima kunnen vinden met hun donkere medemens?
pi_162682410
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:47 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik dacht altijd dat hijzelf geestelijk gehandicapt was?
In die tijd, tegen ouderen was hij ook niet om over te spreken vond ik.
Iedereen is een beetje geestelijk gehandicapt
  woensdag 1 juni 2016 @ 23:53:53 #221
323401 Kijkertje
met filter
pi_162682506
quote:

[..]

Misschien is hij zich, door zijn adoptiekinderen, bewust geworden van het racisme dat nog steeds in de samenleving aanwezig is? Anouk heeft precies hetzelfde probleem.
Ik heb de humor van Paul de Leeuw eik nooit zo begrepen.
pi_162682574
quote:
6s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:53 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Misschien is hij zich, door zijn adoptiekinderen, bewust geworden van het racisme dat nog steeds in de samenleving aanwezig is? Anouk heeft precies hetzelfde probleem.
Ik heb de humor van Paul de Leeuw eik nooit zo begrepen.
Het is best wel schokkend hoeveel racisme er is.
Maar het had niks te maken met het sinterklaasfeest.
pi_162682604
quote:
2s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:57 schreef aloa het volgende:

[..]

Het heeft te maken met domheid.
pi_162682619
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:59 schreef Wimperkruller het volgende:

[..]

Het heeft te maken met domheid.
Niet met geld, of dat het daarom te doen is?
  donderdag 2 juni 2016 @ 00:00:59 #225
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_162682626
quote:

[..]

Het is aangegrepen door antiracisten om er racisme van te maken. Dat vind ik jammer. Hoe je het ook wendt of keert, los van welk etiketje erop zit, er zijn steeds meer mensen die zich onprettig voelen bij de prominent aanwezige Afrikaanse kenmerken. Haal dat weg maar houd hem zwart en onherkenbaar, dan doe je nog steeds recht aan de oorsprong van de Zwarte Piet-figuur en Sint Nicolaas als geheel gebeuren.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_162682644
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2016 00:00 schreef Andromache het volgende:

[..]

Het is aangegrepen door antiracisten om er racisme van te maken. Dat vind ik jammer. Hoe je het ook wendt of keert, los van welk etiketje erop zit, er zijn steeds meer mensen die zich onprettig voelen bij de prominent aanwezige Afrikaanse kenmerken. Haal dat weg maar houd hem zwart en onherkenbaar, dan doe je nog steeds recht aan de oorsprong van de Zwarte Piet-figuur en Sint Nicolaas als geheel gebeuren.
En als sneeuw voor de zon verdwijnt het racisme, terwijl ik dat woord helemaal nooit gekend of gebruikt heb.
pi_162682651
quote:

[..]

Nog maar weer even Gerda plaatsen:

donderdag 2 juni 2016 @ 00:04:30 #228
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_162682679
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 00:02 schreef john2406 het volgende:

[..]

En als sneeuw voor de zon verdwijnt het racisme, terwijl ik dat woord helemaal nooit gekend of gebruikt heb.
Nee natuurlijk niet. Ik ben ergens wel blij dat het openlijk racisme bloot is gelegd, maar ik vind het middel verkeerd, dat heeft zo veel mensen onheus bejegend.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_162682703
ik ben overigens wel benieuwd of de tegenstanders van Piet wel Sinterklaas gaan vieren als Piet groen of geel is geworden. Welk percentage geeft ook daadwerkelijk iets om het feest.
  donderdag 2 juni 2016 @ 00:10:57 #230
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_162682772
quote:

[..]

Noem mensen structureel en onterecht keer op keer 'racist' wanneer ze slechts tegen een vloedgolf aan migranten of de teloorgang van Zwarte Piet zijn en vroeg of laat worden ze het ook nog. Deze samenleving (de overheid voorop) heeft zijn kaarten overspeeld en mensen tegen elkaar opgezet, en ja, dan krijg je waar je om vroeg.

Werkelijk racisme is er nauwelijks in Nederland. Zeker een paar jaar terug niet. Tegenwoordig nemen sommige mensen toch hun toevlucht tot bedenkelijk gescheld uit onmacht en frustratie, omdat niemand ze serieus neemt. Men bijt van zich af omdat argumenten te lang werden weggehoond.

Dat is althans hoe ik het zie.
Stop the world, I want to get out.
pi_162682781
quote:
6s.gif Op donderdag 2 juni 2016 00:02 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Nog maar weer even Gerda plaatsen:

Toe maar, drie keer op één pagina.
  donderdag 2 juni 2016 @ 00:16:22 #232
442104 Pielemenneke
Welkom in de poppenkast
pi_162682864
quote:
6s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:39 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dus jij vindt het belangrijker wie het zegt en niet wat hij zegt? 8)7
Wat een persoon zegt en doet heeft veel met zijn of haar persoonlijkheid te maken.
  donderdag 2 juni 2016 @ 00:18:42 #233
37769 erodome
Zweefteef
pi_162682896
quote:
2s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:40 schreef aloa het volgende:

[..]

Mensen voelen zich gediscrimineerd door zp. :{

Wat maakt het verdomme uit wat voor huidskleur je hebt :7
Mensen worden gediscrimineerd dmv zp...

Los van of je van mening bent dat zp racistisch is of niet heeft deze discussie een hoop racisme bloot gelegd in onze maatschappij.
  donderdag 2 juni 2016 @ 00:20:50 #234
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_162682921
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2016 00:18 schreef erodome het volgende:

[..]

Mensen worden gediscrimineerd dmv zp...

Los van of je van mening bent dat zp racistisch is of niet heeft deze discussie een hoop racisme bloot gelegd in onze maatschappij.
Niet blootgelegd, maar veroorzaakt.
pi_162682949
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2016 00:18 schreef erodome het volgende:

Racisme vind je overal. Ik ben zelf allochtoon, ook wel eens discriminatie ontvangen - ga ik daarvoor een hele bevolking in mijn nieuwe land beschuldigen? Nee.
pi_162682961
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 00:20 schreef Lkw het volgende:

[..]

Bij wie bij de labiele die zich erin mee laten slepen?
pi_162682976
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 00:16 schreef Pielemenneke het volgende:

[..]

Wat een persoon zegt en doet heeft veel met zijn of haar persoonlijkheid te maken.
Iedereen is het produkt van erfelijkheid en leefomgeving (nature and nurture) en dat bepaalt je doen en laten idd. Maar dat wil niet zeggen dat als iemand vaak ongelijk heeft, hij nooit gelijk heeft.
  donderdag 2 juni 2016 @ 00:31:03 #238
37769 erodome
Zweefteef
pi_162683039
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 00:20 schreef Lkw het volgende:

[..]

Onzin...

Er zijn vele mensen die bv Quinsy idioot vinden in deze discussie, maar die niet racistisch doen. Dat is echt niet zo moeilijk.
  donderdag 2 juni 2016 @ 00:31:04 #239
442104 Pielemenneke
Welkom in de poppenkast
pi_162683040
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 23:36 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Klopt.... een aantal argumenten van Quinsy kan ik ook niet serieus nemen.
Maar Gerda Havertong wel:

Maar nou zijn er massa's propieters die ook Gerda niet serieus nemen.
En daar zit het discriminerende element
Probeer je me nu te overtuigen met een kinderprogramma ?
pi_162683079
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 00:31 schreef Pielemenneke het volgende:

[..]

Probeer je me nu te overtuigen met een kinderprogramma ?
Pfff, je doet het weer he? Je beoordeelt hier nu weer iets de vorm en niet op de inhoud :') Ik geef het op :W
  donderdag 2 juni 2016 @ 00:35:27 #241
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_162683103
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 00:24 schreef john2406 het volgende:

[..]

Bij wie bij de labiele die zich erin mee laten slepen?
Nee. Volgens het principe dat ik hierboven uitleg, in mijn wat uitgebreidere post.

En in het specifieke geval van Zwarte Piet is het ook een reactie op een eindeloos herhaalde onterechte beschuldiging (namelijk dat Zwarte Piet racistisch zou zijn en belangrijker nog: dat iedereen die hem zwart wil houden een vuige racist is).

Wie zaait zal oogsten, dat is m.i. wat er nu gebeurt. Als je steeds (hoewel onterecht) toch al voor racist wordt uitgemaakt, wordt de drempel steeds lager om dan maar aan dat beeld te gaan voldoen ook. Ook al is het maar uit frustratie en boosheid en meen je het wellicht allemaal niet zo.

Praat ik daarmee goed dat mensen hun toevlucht nemen tot een racistische tirade? Nee, natuurlijk niet. Maar het verklaart voor mij wel het verschil tussen blootleggen en veroorzaken. Een wezenlijk verschil.
  donderdag 2 juni 2016 @ 00:36:34 #242
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_162683123
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2016 00:31 schreef erodome het volgende:

[..]

Onzin...

Er zijn vele mensen die bv Quinsy idioot vinden in deze discussie, maar die niet racistisch doen. Dat is echt niet zo moeilijk.
Geen onzin voor een ieder die zich verdiept in de psychologie van mensen. Zie ook mijn toelichting hier vlak boven.
pi_162683156
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 00:35 schreef Lkw het volgende:

[..]

Nee. Volgens het principe dat ik hierboven uitleg, in mijn wat uitgebreidere post.

En in het specifieke geval van Zwarte Piet is het ook een reactie op een eindeloos herhaalde onterechte beschuldiging (namelijk dat Zwarte Piet racistisch zou zijn en belangrijker nog: dat iedereen die hem zwart wil houden een vuige racist is).

Wie zaait zal oogsten, dat is m.i. wat er nu gebeurt. Als je steeds (hoewel onterecht) toch al voor racist wordt uitgemaakt, wordt de drempel steeds lager om dan maar aan dat beeld te gaan voldoen ook. Ook al is het maar uit frustratie en boosheid en meen je het wellicht helemaal niet zo.

Praat ik daarmee goed dat mensen hun toevlucht nemen tot een racistische tirade? Nee, natuurlijk niet. Maar het verklaart voor mij wel het verschil tussen blootleggen en veroorzaken. Een wezenlijk verschil.
Okee en die ene welke dat doet daar gaat men vanuit en niet van de 20 die het niet doen?
  donderdag 2 juni 2016 @ 00:42:34 #244
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_162683190
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 00:38 schreef john2406 het volgende:

[..]

Okee en die ene welke dat doet daar gaat men vanuit en niet van de 20 die het niet doen?
Uhhh, zeg dat nog eens met andere woorden. Ik begrijp je niet..
pi_162683203
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 00:42 schreef Lkw het volgende:

[..]

Uhhh, zeg dat nog eens met andere woorden. Ik begrijp je niet..
Houden zo kerel, psychologie is een vak en wereld op zich!
  donderdag 2 juni 2016 @ 00:48:19 #246
442104 Pielemenneke
Welkom in de poppenkast
pi_162683255
quote:
6s.gif Op donderdag 2 juni 2016 00:33 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Pfff, je doet het weer he? Je beoordeelt hier nu weer iets de vorm en niet op de inhoud :') Ik geef het op :W
Wat doe ik weer ?
Men probeert mij op kleuterniveau uit te leggen dat een negroïde vrouw geen zwarte piet is ?
Dat wist ik al, jaren geleden geleerd ook, in mijn kindertijd. Inmiddels ben ik al een heel stuk verder in het leven.
  donderdag 2 juni 2016 @ 00:49:19 #247
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_162683267
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 00:43 schreef john2406 het volgende:

[..]

Houden zo kerel, psychologie is een vak en wereld op zich!
:)

Wat jij wilt..
pi_162683318
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 00:48 schreef Pielemenneke het volgende:

[..]

Wat doe ik weer ?
Men probeert mij op kleuterniveau uit te leggen dat een negroïde vrouw geen zwarte piet is ?
Dat wist ik al, jaren geleden geleerd ook, in mijn kindertijd. Inmiddels ben ik al een heel stuk verder in het leven.
Eh nee, zelfs op kleuterniveau begrijp je de boodschap/inhoud niet nl. dat heel veel donkere mensen niet kunnen genieten van het Sinterklaasfeest vanwege Zwarte Piet, en dat ieder jaar weer. :{w
pi_162683351
quote:
9s.gif Op donderdag 2 juni 2016 00:53 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Eh nee, zelfs op kleuterniveau begrijp je de boodschap/inhoud niet nl. dat heel veel donkere mensen niet kunnen genieten van het Sinterklaasfeest vanwege Zwarte Piet, en dat ieder jaar weer. :{w
Waarom kan ik niet genieten van het of een suikerfeest om maar iets te noemen?

Wil ik er wel van genieten of wil ik dan van alle walletjes eten?
  donderdag 2 juni 2016 @ 00:59:15 #250
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_162683394
quote:
9s.gif Op donderdag 2 juni 2016 00:53 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ik ken persoonlijk diverse donkere mensen die van oudsher gewoon Sinterklaas vieren, zonder problemen. En als andere donkere mensen er principieel op tegen zijn, wel, dan vieren die het toch niet. Zeer waarschijnlijk hebben zij dan weer een ander feest dat ik niet vier, kan vieren of wil vieren. Leven en laten leven.
pi_162683425
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 00:59 schreef Lkw het volgende:

[..]

Ik ken persoonlijk diverse donkere mensen die van oudsher gewoon Sinterklaas vieren, zonder problemen. En als andere donkere mensen er principieel op tegen zijn, wel, dan vieren die het toch niet. Zeer waarschijnlijk hebben zij dan weer een ander feest dat ik niet vier, kan vieren of wil vieren. Leven en laten leven.
Je hebt hem door looking to the sunny side?
Positieve kant bekijken?
  donderdag 2 juni 2016 @ 01:02:55 #252
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_162683437
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 01:02 schreef john2406 het volgende:

[..]

Je hebt hem door looking to the sunny side?
Positieve kant bekijken?
Zoveel mogelijk ja. Maar het lukt niet altijd :)
pi_162683485
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 00:56 schreef john2406 het volgende:

[..]

Waarom kan ik niet genieten van het of een suikerfeest om maar iets te noemen?

Wil ik er wel van genieten of wil ik dan van alle walletjes eten?
Ah ja, je hebt daar al jaren aan mee willen doen :N Maar goed, je kan altijd een actie beginnen. Ik vermoed dat moslims je met open armen zullen ontvangen. Wel even aan de ramadan meedoen he? *)
pi_162683522
quote:
6s.gif Op donderdag 2 juni 2016 01:06 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ah ja, je hebt daar al jaren aan mee willen doen :N Maar goed, je kan altijd een actie beginnen. Ik vermoed dat moslims je met open armen zullen ontvangen. Wel even aan de ramadan meedoen he? *)
Als je nou die tweede regel leest zie je dat ik me een vraag erover stel, die ik nog niet beantwoord heb, doe jij dat bij deze voor me?
Tevens kom je met nog meer erachter aan tof van jouw zeg, ken je me persoonlijk?
pi_162683565
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 01:08 schreef john2406 het volgende:

[..]

Als je nou die tweede regel leest zie je dat ik me een vraag erover stel, die ik nog niet beantwoord heb, doe jij dat bij deze voor me?
Tevens kom je met nog meer erachter aan tof van jouw zeg, ken je me persoonlijk?
Ok, dan ga dan eerst maar eens voor jezelf beantwoorden of je dat wil. ;)
pi_162683608
quote:
6s.gif Op donderdag 2 juni 2016 01:12 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ik ben tevreden met een walletje om het maar zo te noemen en wil dus niet van alle walletjes eten!

Dat suikerfeest was maar om iets te noemen er zullen beslist meerdere feesten in andere landen zijn die welke die mensen die hier vertoeven ook vieren op hun manier of denk je van niet?
Zouden ze die hebben laten vallen en alleen nog maar sinterklaas hier vieren?
Waarbij ze zich evt achter gesteld voelen, omdat ze op Piet lijken, of zich ermee identificeren?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-06-2016 01:18:47 ]
  donderdag 2 juni 2016 @ 01:21:45 #257
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_162683669
quote:
6s.gif Op donderdag 2 juni 2016 01:12 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Hij heeft wel een punt. De vraag is immers of bepaalde donkere mensen zo tegen Zwarte Piet zijn omdat ze het Sinterklaasfeest in deze vorm niet zouden kunnen meevieren (maar dat wel willen) of dat ze gewoon de ander hun feestje misgunnen en willen 'afpakken' omdat ze zich ietwat te lichtgeraakt opstellen.

Jij suggereerde hierboven het eerste, als ik het goed begrijp, maar ik denk persoonlijk dat het tweede het geval is.
pi_162683695
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 01:16 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik ben tevreden met een walletje om het maar zo te noemen en wil dus niet van alle walletjes eten!

Dat suikerfeest was maar om iets te noemen er zullen beslist meerdere feesten in andere landen zijn die welke die mensen die hier vertoeven ook vieren op hun manier of denk je van niet?
Zouden ze die hebben laten vallen en alleen nog maar sinterklaas hier vieren?
Waarbij ze zich evt achter gesteld voelen, omdat ze op Piet lijken, of zich ermee identificeren?
Er zijn allerlei feesten waar mensen wel of niet aan meedoen om verschillende redenen. Het Sinterklaasfeest is een kinderfeest dat op alle scholen en bij heel veel mensen gevierd wordt. En donkere mensen hebben er blijkbaar weinig of geen plezier van omdat ze idd geidentificeerd worden met de figuur van Zwarte Piet. ;(
pi_162683713
quote:
6s.gif Op donderdag 2 juni 2016 01:24 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Er zijn allerlei feesten waar mensen wel of niet aan meedoen om verschillende redenen. Het Sinterklaasfeest is een kinderfeest dat op alle scholen en bij heel veel mensen gevierd wordt. En donkere mensen hebben er blijkbaar weinig of geen plezier van omdat ze idd geidentificeerd worden met de figuur van Zwarte Piet. ;(
Wat als het Elvis was waar ze mee vergeleken werden, zouden ze dan iets vragen of hoe zouden ze reageren?
pi_162683725
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 01:25 schreef john2406 het volgende:

[..]

Wat als het Elvis was waar ze mee vergeleken werden, zouden ze dan iets vragen of hoe zouden ze reageren?
Geen idee en is niet relevant want dat gebeurt niet.
pi_162683736
quote:
6s.gif Op donderdag 2 juni 2016 01:27 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Geen idee en is niet relevant want dat gebeurt niet.
Dat andere gebeurt ook niet, tenminste in de kringen waarin ik verblijf.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-06-2016 01:29:31 ]
  donderdag 2 juni 2016 @ 01:29:45 #262
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_162683741
quote:

[..]

Ik heb op school gezeten met verschillende donkere kinderen in de klas, van negers tot Molukkers, en die hadden net zoveel lol met Sinterklaas en Zwarte Piet als de andere kinderen. Niks identificatieproblemen, noch bij hen noch bij de blanke kinderen. En zoals ik hierboven al vertelde, ken ik verschillende donkere mensen persoonlijk die ook nu nog gewoon meedoen met Sinterklaas.

Laat je niks aanpraten door die anti-Pieten. Ze creëren een probleem dat er nooit of slechts zeer sporadisch is geweest.
pi_162683763
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 01:29 schreef Lkw het volgende:

[..]

Ik heb op school gezeten met verschillende donkere kinderen in de klas, van negers tot Molukkers, en die hadden net zoveel lol met Sinterklaas en Zwarte Piet als de andere kinderen. Niks identificatieproblemen, noch bij hen noch bij de blanke kinderen. En zoals ik hierboven al vertelde, ken ik verschillende donkere mensen persoonlijk die ook nu nog gewoon meedoen met Sinterklaas.

Laat je niks aanpraten door die anti-Pieten. Ze creëren een probleem dat er nooit of slechts zeer sporadisch is geweest.
Dat jij ze niet meegemaakt hebt wil niet zeggen dat ze er niet zijn he?
  donderdag 2 juni 2016 @ 01:35:14 #264
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_162683789
quote:
6s.gif Op donderdag 2 juni 2016 01:32 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat jij ze niet meegemaakt hebt wil niet zeggen dat ze er niet zijn he?
Zeker. Echter, jij hebt het hierboven heel algemeen over 'donkere mensen'. Alsof hele volksstammen donkere mensen zich storen aan Zwarte Piet. Het zijn er echt maar een handjevol. Alleen ze schreeuwen zo verrekte hard, dat is het probleem. Zeker in deze tijd dat een scheet al als racisme te boek kan worden gesteld. Want daardoor krijgen ze onevenredig veel aandacht en maken ze veel meer kapot dan ze denken te kunnen helen. Veel meer.
pi_162683820
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 01:35 schreef Lkw het volgende:

[..]

Zeker. Echter, jij hebt het hierboven heel algemeen over 'donkere mensen'. Alsof hele volksstammen donkere mensen zich storen aan Zwarte Piet. Het zijn er echt maar een handjevol. Alleen ze schreeuwen zo verrekte hard, dat is het probleem. Zeker in deze tijd dat een scheet al als racisme te boek kan worden gesteld. Want daardoor krijgen ze onevenredig veel aandacht en maken ze veel meer kapot dan ze denken te kunnen helen. Veel meer.
Ik denk dat het probleem veel groter is dan jij je realiseert.
  donderdag 2 juni 2016 @ 01:48:47 #266
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_162683885
quote:
6s.gif Op donderdag 2 juni 2016 01:40 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Tja, dat kun je denken. Ik denk dat je ernaast zit en dat je je mee laat slepen door de anti-racismegolf die op het moment door Nederland waart en nog maar heel gering raakvlakken heeft met de realiteit.

Mensen komen daardoor steeds meer tegenover elkaar te staan, terwijl ze dat voorheen helemaal niet zo voelden of wilden. Maar door de agressiviteit van de harde kern van beide kanten voelen veel mensen zich gedwongen partij te kiezen, waardoor ze nog meer tegenover elkaar komen te staan. Enzovoorts.

Het gaat van kwaad tot erger. Ik zou bijna zeggen, hoewel enigszins overdreven: analoog aan hoe de crisis destijds in Joegoslavië ontstaan is. Een gevaar overigens dat elke pluriforme samenleving latent in zich draagt.

Dus in zekere zin heb je gelijk dat het probleem behoorlijk groot aan het worden is. Hoewel het dat in de basis niet was. Met dank aan de anti-Pieten en hun halsstarrige houding, wat mij betreft.
pi_162683959
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 01:48 schreef Lkw het volgende:

[..]

Tja, dat kan je denken. Ik denk dat je ernaast zit en dat je je mee laat slepen door de anti-racismegolf die op het moment door Nederland waart en nog maar heel gering raakvlakken heeft met de realiteit.

Mensen komen daardoor steeds meer tegenover elkaar te staan, terwijl ze dat voorheen helemaal niet wilden. Maar door de agressiviteit van de harde kern van beide kanten voelen veel mensen zich gedwongen partij te kiezen, waardoor ze nog meer tegenover elkaar komen te staan. Enzovoorts.

Het gaat van kwaad tot erger. Ik zou bijna zeggen, hoewel enigszins overdreven: analoog aan hoe de crisis destijds in Joegoslavië ontstaan is. Een gevaar overigens dat elke pluriforme samenleving latent in zich draagt.

Dus in zekere zin heb je gelijk dat het probleem behoorlijk groot aan het worden is. Hoewel het dat in de basis niet was. Met dank aan de anti-Pieten en hun halsstarrige houding, wat mij betreft.
Dat zou kunnen. Het kan ook zijn dat jij je laat meeslepen door de gevoelens van weerstand die dit allemaal oproept bij jou om allerlei redenen. Het doet er ook niet zo veel toe, het feit blijft dat de figuur Zwarte Piet aanleiding kan geven tot uitingen van racisme (zeker in dit soort tijden idd.). Dat is verwerpelijk en daar kunnen we wat aan doen :P
  donderdag 2 juni 2016 @ 02:03:57 #268
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_162683995
quote:
6s.gif Op donderdag 2 juni 2016 01:56 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat zou kunnen. Het kan ook zijn dat jij je laat meeslepen door de gevoelens van weerstand die dit allemaal oproept bij jou om allerlei redenen. Het doet er ook niet zo veel toe, het feit blijft dat de figuur Zwarte Piet aanleiding kan geven tot uitingen van racisme (zeker in dit soort tijden idd.). Dat is verwerpelijk en daar kunnen we wat aan doen :P
Daar kunnen we zeker wat aan doen. Maar ik vermoed dat onze oplossingen verschillen. Jij zal waarschijnlijk het uiterlijk van Zwarte Piet willen aanpassen en ik wil dat de anti-Pieten zich aanpassen, in die zin dat ze anderen hun pleziertje gunnen en niet van een mug een olifant maken. Leven en laten leven wederom.

Kortom, we worden het niet eens. Maar dat hoeft natuurlijk ook niet :)
  donderdag 2 juni 2016 @ 02:08:38 #269
452947 frietenstamp
pi_162684029
Eerst maar eens afwachten wat de rechter ervan gaat maken. Iemand voor zwarte piet uitschelden lijkt mij geen racisme. Een blanke voor kabouter plop uitschelden zal ook niet strafbaar zijn.
pi_162684030
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 02:03 schreef Lkw het volgende:

[..]

Daar kunnen we zeker wat aan doen. Maar ik vermoed dat onze oplossingen verschillen. Jij zal waarschijnlijk het uiterlijk van Zwarte Piet willen aanpassen en ik wil dat de anti-Pieten zich aanpassen, in die zin dat ze anderen hun pleziertje gunnen en niet van een mug een olifant maken. Leven en laten leven wederom.

Kortom, we worden het niet eens. Maar dat hoeft natuurlijk ook niet :)
Zo is dat. Ik zie het probleem niet als Zwarte Piet gezelschap krijgt van andersgekleurde Pieten. Op die manier sluit je nl. geen groepen uit.
  donderdag 2 juni 2016 @ 02:14:30 #271
452947 frietenstamp
pi_162684054
quote:
14s.gif Op donderdag 2 juni 2016 02:08 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Zo is dat. Ik zie het probleem niet als Zwarte Piet gezelschap krijgt van andersgekleurde Pieten. Op die manier sluit je nl. geen groepen uit.
Het slaat alleen als een tang op een varken, regenboogslaven. :')
pi_162684086
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 02:14 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Het slaat alleen als een tang op een varken, regenboogslaven. :')
Tja die schoorsteen slaat ook helemaal nergens op. Veel belangrijker is dat alle kinderen het leuk vinden *O*
pi_162684096
quote:
6s.gif Op donderdag 2 juni 2016 02:21 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Tja die schoorsteen slaat ook helemaal nergens op. Veel belangrijker is dat alle kinderen het leuk vinden *O*
Volgens mij zijn het meer de volwassenen die zich druk maken.
You know, you come from nothing
you're going back to nothing
what have you lost? Nothing!
pi_162684569
quote:
6s.gif Op donderdag 2 juni 2016 02:21 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat was zo. Tot er een groepje jankende racistische volwassenen het nodig vonden zich er mee te bemoeien "want we voelen ons zo gekwetst".
pi_162684771
quote:
6s.gif Op donderdag 2 juni 2016 01:56 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat racisme is er altijd geweest. Deze discussie maakt het er volgens mij ook niet beter op. Eerder erger!
  donderdag 2 juni 2016 @ 08:32:52 #276
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_162685022
quote:
6s.gif Op donderdag 2 juni 2016 01:40 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ik denk dat jij het allemaal erger maakt dan het in feite is.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_162685094
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 01:29 schreef Lkw het volgende:

[..]

Dat je mensen kent die geen problemen hebben met Zwarte Piet betekent dat mensen die dat wel hebben geen recht van spreken hebben ofzo?
  donderdag 2 juni 2016 @ 08:41:19 #278
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162685105
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 01:08 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik heb meerdere malen suikerfeest gevierd, en vriendin van mij is moslim en wij werden altijd ook uitgenodigd, iedereen was welkom. Wij hoefde niet eens aan de ramadan.
  donderdag 2 juni 2016 @ 08:42:39 #279
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_162685123
quote:
7s.gif Op donderdag 2 juni 2016 08:39 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat je mensen kent die geen problemen hebben met Zwarte Piet betekent dat mensen die dat wel hebben geen recht van spreken hebben ofzo?
Er zijn er meer die er geen probleem mee hebben. En de rest MAAKT het een probleem omdat ze geld willen.
pi_162685136
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2016 08:42 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Er zijn er meer die er geen probleem me hebben.
Dat maakt niet uit. Als je het over de inhoud wilt hebben tenminste.
pi_162685404
quote:
7s.gif Op donderdag 2 juni 2016 08:39 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het is dan ook een democratie hier. Maar om dan meteen zw maar te verbieden?
pi_162685606
Iemand die wil kwetsen of iemand die zich gekwetst voelt zegt meer over die persoon dan over het onderwerp (in dit geval Zwarte Piet).
pi_162687271
Bovendien kunnen negers ook gewoon zichzelf blank verven.

Dat gezeur over die kleur zwart ook altijd...
pi_162687383
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2016 09:03 schreef aloa het volgende:

[..]

Het is dan ook een democratie hier. Maar om dan meteen zw maar te verbieden?
Zwarte Piet valt niet te verbieden.
  donderdag 2 juni 2016 @ 10:50:40 #285
38496 Perrin
pi_162687446
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 10:41 schreef Scrummie het volgende:
Bovendien kunnen negers ook gewoon zichzelf blank verven.

Dat gezeur over die kleur zwart ook altijd...
Idd, lekker boeiend die huidskleur.
pi_162687473
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 10:50 schreef Perrin het volgende:

[..]

Idd, lekker boeiend die huidskleur.
Als het niet boeiend is moet het ook niet zo'n probleem zijn om de kleur van Piet open te laten.
  donderdag 2 juni 2016 @ 10:55:01 #287
38496 Perrin
pi_162687528
quote:
7s.gif Op donderdag 2 juni 2016 10:52 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Als het niet boeiend is moet het ook niet zo'n probleem zijn om de kleur van Piet open te laten.
Zwart verbergt degene die zwarte piet speelt, het heeft een functie. Het lijkt me beter om de onterechte kwetsgevoelens te bespreken.
pi_162687567
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 10:55 schreef Perrin het volgende:

[..]

Zwart verbergt degene die zwarte piet speelt, het heeft een functie.
Men schminkt zich zwart om niet herkend te worden? Dan is volledig wit of donkerpaars om maar wat te noemen ook een optie.
pi_162687581
quote:
7s.gif Op donderdag 2 juni 2016 10:52 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

De kleur zwart heeft verschillende functies. Functies die niets met de donkere medemens te maken hebben. Andere kleuren zouden deze functies teniet doen.
pi_162687593
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 10:58 schreef Montagui het volgende:

[..]

De kleur zwart heeft verschillende functies. Functies die niets met de donkere medemens te maken hebben. Andere kleuren zouden deze functies teniet doen.
Als het puur om de functie van de kleur gaat zijn er ook andere kleuren te bedenken.
pi_162687613
quote:
7s.gif Op donderdag 2 juni 2016 10:59 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Als het puur om de functie van de kleur gaat zijn er ook andere kleuren te bedenken.
Nee, want zwart is handig in het donker wanneer Piet kadootjes komt brengen. Valt minder op.

Dit niet snappen :').
pi_162687730
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 11:00 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Nee, want zwart is handig in het donker wanneer Piet kadootjes komt brengen. Valt minder op.

Dit niet snappen :').
Dan kan donkerpaars ook. Of donkerblauw. Of donkerrood.
  donderdag 2 juni 2016 @ 11:15:02 #293
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_162687894
In het donker vallen zowat alle kleuren weg ... Kan groen ook prima. Of rood. Of whatever.

Maar gelukkig is Piet verder ook nooit opvallend gekleed.
  Moderator donderdag 2 juni 2016 @ 11:19:19 #294
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_162687966
quote:
7s.gif Op donderdag 2 juni 2016 10:59 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

je kan hem ook helemaal weglaten, zoveel voegt het niet toe

maar waarom nu eigenlijk?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_162688032
quote:

[..]

Wat een onzin! Ieder donker kind beleeft plezier als het feest wordt gevierd. Juist de onzekere ouderen identificeren zichzelf met Zwarte Piet. Wat niet eens terecht is. Belachelijk.
  donderdag 2 juni 2016 @ 11:25:18 #296
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_162688094
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_162688104
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2016 11:19 schreef sp3c het volgende:

[..]

je kan hem ook helemaal weglaten, zoveel voegt het niet toe

maar waarom nu eigenlijk?
Omdat Zwarte Piet zwart is. Het is zwarte pieten feest vanaf het begin en het hoort niet anders. Kleur je hem rood, dan heet het geen zwarte piet meer en is het niet meer dát zwarte pieten feest.
pi_162688343
quote:
7s.gif Op donderdag 2 juni 2016 11:06 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dan kan donkerpaars ook. Of donkerblauw. Of donkerrood.
Nee. Want dat is geen zwart.
  Moderator donderdag 2 juni 2016 @ 11:40:58 #299
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_162688391
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2016 11:25 schreef Mystrexa het volgende:

[..]

Omdat Zwarte Piet zwart is. Het is zwarte pieten feest vanaf het begin en het hoort niet anders. Kleur je hem rood, dan heet het geen zwarte piet meer en is het niet meer dát zwarte pieten feest.
het is het sinterklaasfeest
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 2 juni 2016 @ 11:41:38 #300
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_162688404
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2016 11:25 schreef Mystrexa het volgende:

[..]

Hier is iemand echt in de war _O-
pi_162688455
Ik snap nog steeds niet waarom het mooiste kinderfeest door de linkse grachtengordel verpest moet worden, wij zijn toch ook al jaren slaven van het systeem?
Erik van Muiswinkel laat zich makkelijk meeslepen, smerige linkse racismekaart-trekkers...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')