Je denkt zwart-wit en ook nog eens verwarrend .quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:28 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Muiswinkel huldigt het anti-piet standpunt. Nogal logisch dat hij het pro-kamp fatsoenlijk vindt. Die spannen hem voor hun karretje.
Meerdere zwarte pieten wel, niet dat ze ook meerdere sinterklazen wilde.quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:35 schreef erodome het volgende:
[..]
Sinds de 2de wereldoorlog bedoel je dan blijkbaar. Wat niet echt "tegenwoordig" is.
De viering zoals we die nu kennen met een kudde pieten is altijd al commercieel geweest. Sinds de intochten met de stoomboot is het commercieel. Dus de viering waar we het over hebben nu is eigenlijk altijd commercieel geweest.
Voor die tijd was de schoen zetten e.d. helemaal niet de normale gang van zaken. Sterker nog, voor die tijd werd het wel gevierd, maar significant anders dan sinds deze manier van vieren.
Vb daarvan is dat voor een viering bv alleen kinderen die het goed deden op school werden uitgenodigd, die kregen helemaal geen presentjes, maar mochten vaderlandslievende liedjes zingen e.d. en als ze geluk hadden kregen ze een zelfgemaakt iets van hun ouders.
Leuk weetje, wist je dat de canadezen bij die eerste intochten eigenlijk meerdere sinten wilde?
Dudequote:Op woensdag 1 juni 2016 19:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je weet niet of hij achter elke boom racisme ziet. Dat is jouw beschuldiging die je niet kunt bewijzen.
En elk einde is een nieuw begin.quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:09 schreef Perrin het volgende:
Want alles dat verboden wordt, bestaat niet meer.
Nee hoor. Als jij je eigen bord eens weghaalde dan zou je dat zien.quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dude![]()
![]()
Ieder tv optreden van die man en ieder twitter bericht is een potentiële bron.
Heb je echt zo'n groot bord voor je kop?
Dat is precies wat ik bedoel met natuurlijk, en dat ging inderdaad heftig maar echt niet zo ontspoord als nu. Dat weet je zelf ook wel.quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:45 schreef erodome het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat dat altijd op een "natuurlijke" manier is gegaan?
Neem de kinderschrik functie die piet had bv. Daar zijn echt heftige discussie's over geweest in de jaren '70/begin '80.
Is het niet meer zo dat "men" vooral snel is vergeten dat de discussie soms hoog opliep en gewend is geraakt aan de veranderde manier van doen waardoor "men" denkt dat het allemaal zo "natuurlijk" ging?
Het idee dat het vroegah allemaal zo soepel en netjes ging is echt uit de lucht gegrepen, het ging er best op sommige punten "heftig" aan toe namelijk.
Nah, in dit geval.quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:56 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee hoor. Als jij je eigen bord eens weghaalde dan zou je dat zien.
Nee vent. qg is het toonbeeld van een extreem bevooroordeelde wereldvreemdeling met gigantische loods racismekaarten.quote:Bron? Voor wat?
Voor de onzinbeschuldiging van dat hij achter iedere boom racisme ziet ?
Ik zie wel tegenstanders van hem die iedere scheet van Quinsy verheffen tot racisme die anderen racisme verwijt.
Een blad uit 1930 met een streepjescode?quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:56 schreef Kijkertje het volgende:
Deze discussie is al decennia aan de gang idd met pieken en dalen. Al in 1930 schreef Melis Stoke (ps. voor Herman Salomonson) een stuk in de Groene Amsterdammer.
In De Groene van 1930 verscheen al een aanklacht tegen zwarte piet
[ afbeelding ]
In april 1930 bracht De Groene een heus Neger-nummer uit – ‘En negers, niets dan negers op de verdere bladzijden. Schrik niet, lezer!’ Een fascinerende read, niet in de laatste plaats omdat er een van de eerste artikelen in staat waarin stelling wordt genomen tegen zwarte piet, De negers in ons huiselijk verkeer.....
....Aan het slot belandt Stoke bij de passage die hem de afgelopen dagen viral deed gaan op internet: 'En het behoeft nimmer tot verwezenlijking te komen wanneer ge tijdig van uwe dwalingen mocht terugkeeren, door den neger, een eervoller plaats in uwe belangstelling in te ruimen. En aangezien elk opvoedingssysteem zich richt op een komende generatie, moet u met de kinderen beginnen, door bijvoorbeeld op 5 december a.s. een zwarten Sinterklaas te laten optreden, gediend door een wit knechtje...'
quote:Op woensdag 1 juni 2016 22:03 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Een blad uit 1930 met een streepjescode?
We hebben twee vrij extreme voorbeelden genoemd, waarbij Quincy zelfs meende zijn "punt" te moeten maken over de ruggen van de slachtoffers van een vliegtuigramp.quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:56 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Bron? Voor wat?
Voor de onzinbeschuldiging van dat hij achter iedere boom racisme ziet ?
Och, zijn twitter account alleen al, gaat zo goed als alleen maar over racisme en 'white privilege'.quote:Op woensdag 1 juni 2016 22:07 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
We hebben twee vrij extreme voorbeelden genoemd, waarbij Quincy zelfs meende zijn "punt" te moeten maken over de ruggen van de slachtoffers van een vliegtuigramp.
Wellicht heb jij wat voorbeelden van bomen waarachter Quincy geen racisme zag, ik vrees oprecht dat die lijst een stuk korter is.
Toch was het schoen zetten niet echt een gewoonte voor die tijd. Dat is gekomen met de "huidige" viering, dus met de stoomboot e.d. en het commercieel maken van dit feest.quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:51 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Meerdere zwarte pieten wel, niet dat ze ook meerdere sinterklazen wilde.
Toch is het schoen zetten wel te plaatsen, de schoorsteen is immers symbool voor de verbinding met de bovenwereld.
Dat heeft allemaal niets te maken met de vraag of hij wel of niet een punt heeft wat betreft ZP en is een drogreden (een ongeldig argument):quote:Op woensdag 1 juni 2016 22:07 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
We hebben twee vrij extreme voorbeelden genoemd, waarbij Quincy zelfs meende zijn "punt" te moeten maken over de ruggen van de slachtoffers van een vliegtuigramp.
Wellicht heb jij wat voorbeelden van bomen waarachter Quincy geen racisme zag, ik vrees oprecht dat die lijst een stuk korter is.
Interessant, dank je hiervoor...quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:56 schreef Kijkertje het volgende:
Deze discussie is al decennia aan de gang idd met pieken en dalen. Al in 1930 schreef Melis Stoke (ps. voor Herman Salomonson) een stuk in de Groene Amsterdammer.
In De Groene van 1930 verscheen al een aanklacht tegen zwarte piet
[ afbeelding ]
In april 1930 bracht De Groene een heus Neger-nummer uit – ‘En negers, niets dan negers op de verdere bladzijden. Schrik niet, lezer!’ Een fascinerende read, niet in de laatste plaats omdat er een van de eerste artikelen in staat waarin stelling wordt genomen tegen zwarte piet, De negers in ons huiselijk verkeer.....
....Aan het slot belandt Stoke bij de passage die hem de afgelopen dagen viral deed gaan op internet: 'En het behoeft nimmer tot verwezenlijking te komen wanneer ge tijdig van uwe dwalingen mocht terugkeeren, door den neger, een eervoller plaats in uwe belangstelling in te ruimen. En aangezien elk opvoedingssysteem zich richt op een komende generatie, moet u met de kinderen beginnen, door bijvoorbeeld op 5 december a.s. een zwarten Sinterklaas te laten optreden, gediend door een wit knechtje...'
[ afbeelding ]
Dat klopt, door de dekolononisering kwamen er steeds meer Surinamers naar Nederland, wat de discussie weer deed oplaaien.quote:Op woensdag 1 juni 2016 22:19 schreef erodome het volgende:
[..]
Interessant, dank je hiervoor...
Dat er al sinds de jaren '60/'70 een discussie is geweest en dat die in de jaren '80 (voor die tijd) heftig was wist ik al wel, dat er in de jaren '30 al discussie was erover wist ik niet.
In die tijdsgeest was het echt een heftige discussie. In deze tijd is grof doen een sport opzich geworden, dus is het niet zo raar dat extremen opgezocht werden.quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:57 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik bedoel met natuurlijk, en dat ging inderdaad heftig maar echt niet zo ontspoord als nu. Dat weet je zelf ook wel.
Het is een gevoelig onderwerp en de discussies kunnen al snel verhit raken, maar wat er nu gaande is is geen discussie maar polarisatie. En niet zo'n beetje ook. Argumenten zijn onzin, wie het hardst schreeuwt (het liefst racistisch) valt op.
De nazi's waren in 1940 ook voorstander van een witte Piet. Zwarte Piet was te positief voor hen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 22:19 schreef erodome het volgende:
[..]
Interessant, dank je hiervoor...
Dat er al sinds de jaren '60/'70 een discussie is geweest en dat die in de jaren '80 (voor die tijd) heftig was wist ik al wel, dat er in de jaren '30 al discussie was erover wist ik niet.
Ah ja, ook een reuze goed argument om voor Zwarte Piet te zijnquote:Op woensdag 1 juni 2016 22:21 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De nazi's waren in 1940 ook voorstander van een witte Piet. Zwarte Piet was te positief voor hen.
Hitler zou het prima kunnen vinden in het standpunt van Sylvana en co.
Hoeveel bomen zou die man zien zo op een dag?quote:Op woensdag 1 juni 2016 22:07 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Die tijd ken ik, ben in '77 geboren, dus de jaren '80 heb ik redelijk bewust meegemaakt. Vandaar dat ik daar meer van weet. Natuurlijk ook omdat ik de jongste van de 3 kinderen in ons gezin ben, mijn oudste zus 9 jaar ouder is.quote:Op woensdag 1 juni 2016 22:20 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat klopt, door de dekolononisering kwamen er steeds meer Surinamers naar Nederland, wat de discussie weer deed oplaaien.
godwin weer op bezoek? iemand demoniseren tot een Hitler ?quote:Op woensdag 1 juni 2016 22:21 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De nazi's waren in 1940 ook voorstander van een witte Piet. Zwarte Piet was te positief voor hen.
Tja, de nazi's waren gewoon ziek in hun hoofd.quote:Op woensdag 1 juni 2016 22:21 schreef luxerobots het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |