juliusceasarquote:Op woensdag 1 juni 2016 17:55 schreef juliusceasar het volgende:
Zwarte piet is gewoon zwart. Punt!!!
Grapje zou dat mogen?quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:55 schreef juliusceasar het volgende:
John, nu heb ik en vele andere het al meerdere malen aan je proberen uit te leggen, maar het is heel erg moeilijk om jou te volgen met je schrijfwijze.quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:57 schreef john2406 het volgende:
[..]
Grapje zou dat mogen?
Voeten en handen binnen zijde toch niet of wel?
Nee, maar ik lees wel graag begrijpbaar nederlands. En daar heb jij wat moeite mee. nofcquote:
Er is altijd wel weer iets anders te vinden voor die azijnpissers onder die groep.quote:Op woensdag 1 juni 2016 18:27 schreef Sylv3se het volgende:
Het maakt allemaal geen reet uit, als er straks alleen maar blanke Pieten zijn wordt de discriminatie\racismekaart weer getrokken en beginnen we weer van voor af aan.
Mijn punt is dat er veel meer afbeeldingen van 16e eeuwse Spaanse kledij was rond 1850 In Nederland. O.a. omdat Spanje hoort bij het geboorteverhaal van Nederland >quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:24 schreef snakelady het volgende:
[..]
Pagepakjes waren inderdaad populair in die tijd, en dus ook om je kind/huis slaafje in aan te kleden.
en daar zijn vrij veel schilderijen en documentatie van te vinden, mocht je echt interesse hebben kan ik die wel plaatsen.
En wie zegt dat dit uit Nederland komt? Komt Sinterklaas uit Nederland?
En dat donkere mensen het niet leuk vinden geïmiteerd worden , interesseert je geen fuck ?quote:Op woensdag 1 juni 2016 18:52 schreef Pielemenneke het volgende:
[..]
Er is altijd wel weer iets anders te vinden voor die azijnpissers onder die groep.
Daarom moet men niet toegeven aan het gezeik en zwarte piet gewoon zwart houden.
Waarom zijn de Duitsers gestopt? Vonden ze het te racistisch.quote:Op woensdag 1 juni 2016 18:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Mijn punt is dat er veel meer afbeeldingen van 16e eeuwse Spaanse kledij was rond 1850 In Nederland. O.a. omdat Spanje hoort bij het geboorteverhaal van Nederland >
Het verhaal van Schenkman was , dat zijn creatie Piet-me-knecht ( later ZP genoemd) uit Spanje kwam. Het lijk mij logischer dat de tekenaar Piet daarom Spaanse kleding gaf .
Zelf schreef Schenkman nooit dat zijn Piet een slaaf of ex-slaaf is.
Al in de middeleeuwen was er de Sint Nicolaasverering in Nederland, maar ook in andere Europese landen.. In Nederland kwam er niet vaak een knecht mee met Sint Nicolaas, totdat ineens Piet daar was in de 19e eeuw door de schrijver Schenkman.
Ver daarvoor had men al Knecht Ruprecht in Duitsland. als compagnon van de Sint. Die soms roetvegen had, omdat hij in schoorstenen huizen binnendrong. Hij had ook een roe, mand of zak voor cadeautjes,snoepjes en stoute kinderen om te kidnappen.
Die zie ik als voorganger van Piet-me-knecht
hummmmmmm geloof niet alles hoor , wat Rutte zegt.quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:55 schreef juliusceasar het volgende:
Ik dacht dat Knecht Ruprecht nog steeds ronddwaalt in Duitsland zo begin december ?quote:Op woensdag 1 juni 2016 19:00 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Waarom zijn de Duitsers gestopt? Vonden ze het te racistisch..
Nee inderdaad, dat interesseert me geen fuck.quote:Op woensdag 1 juni 2016 19:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
En dat donkere mensen het niet leuk vinden geïmiteerd worden , interesseert je geen fuck ?
Yjaaaaa als je zo a-sociaal denkt . Dit is de werkelijke discriminatie rond ZPquote:Op woensdag 1 juni 2016 19:05 schreef Pielemenneke het volgende:
[..]
Nee inderdaad, dat interesseert me geen fuck.
Dat is de mythe. Donkere mensen hadden niet zoveel zin de publiciteit op te zoeken en wie het wel deed werd snel 'vergeten' ..quote:Dat immiteren is al jaren aan de gang en er heeft (bijna) nooit een haan naar gekraaid
Niks a-sociaal denken, ik ben van mening dat die mensen die daarom nuilen, neem b.v. een Quincy, die achter elke boom racisme ziet, geestelijk niet helemaal in orde zijn.quote:Op woensdag 1 juni 2016 19:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Yjaaaaa als je zo a-sociaal denkt . Dit is de werkelijke discriminatie rond ZP
[..]
Dat is de mythe. Donkere mensen hadden niet zoveel zin de publiciteit op te zoeken en wie het wel deed werd snel 'vergeten' ..
Volgens die logica maakte destijds ook niemand zich druk om het misbruik door de katholieke kerk. (Nee ik vergelijk de traditie van zwarte Piet niet met het misbruiken van kleine kinderen, ik wijs je alleen op de denkfout die je maakt).quote:Op woensdag 1 juni 2016 19:13 schreef Pielemenneke het volgende:
[..]
Niks a-sociaal denken, ik ben van mening dat die mensen die daarom nuilen, neem b.v. een Quincy, die achter elke boom racisme ziet, geestelijk niet helemaal in orde zijn.
Als je het mij vraagt maakte de donkere mensen in het verleden, zich totaal niet druk om zwarte piet. Het zijn de idioten van nu die er zoveel ophef om maken.
Je weet niet of hij achter elke boom racisme ziet. Dat is jouw beschuldiging die je niet kunt bewijzen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 19:13 schreef Pielemenneke het volgende:
[..]
Niks a-sociaal denken, ik ben van mening dat die mensen die daarom nuilen, neem b.v. een Quincy, die achter elke boom racisme ziet, geestelijk niet helemaal in orde zijn.
En daarmee noem je alle donkere mensen die pietgedoe niet leuk vinden "de idioten' .quote:Als je het mij vraagt maakte de donkere mensen in het verleden, zich totaal niet druk om zwarte piet. Het zijn de idioten van nu die er zoveel ophef om maken.
Ik vond het wel een leuk grapje eigenlijk. Duitsers die met een ZP-figuur stoppen, omdat ze het te racistisch vonden, mede gelet op wat er dan later gebeurde in hun geschiedenis, zeg maar...quote:Op woensdag 1 juni 2016 19:03 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik dacht dat Knecht Ruprecht nog steeds ronddwaalt in Duitsland zo begin december ?
Hij scheen ook vaak een natuurlijke blanke huidskleur te hebben en met roetvegen.
Vergaan onder corruptie, bedoel je?quote:Op woensdag 1 juni 2016 19:13 schreef frietenstamp het volgende:
Man, man, man, waar is de VOC-mentaliteit van dit ooit zo dappere volkje toch gebleven.
Gezien de ophef is Zwarte Piet veel waard. Plus het is een slaaf. >>>>>> Nu verkopen dus. Huid en duur.
Wat is het de huilies waard als ZP verdwijnt? Bieden maarrrrrr.
Quinsy zag zelfs racisme in een Bavaria reclamequote:Op woensdag 1 juni 2016 19:13 schreef Pielemenneke het volgende:
[..]
Als je het mij vraagt maakte de donkere mensen in het verleden, zich totaal niet druk om zwarte piet. Het zijn de idioten van nu die er zoveel ophef om maken.
Dit lijkt me wel voldoende bewijs:quote:Op woensdag 1 juni 2016 19:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je weet niet of hij achter elke boom racisme ziet. Dat is jouw beschuldiging die je niet kunt bewijzen.
Dat sloeg echt nergens op.quote:Op woensdag 1 juni 2016 19:59 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Dit lijkt me wel voldoende bewijs:
[ afbeelding ]
serieus?quote:Op woensdag 1 juni 2016 19:50 schreef wolkentoetje het volgende:
[..]
Quinsy zag zelfs racisme in een Bavaria reclame![]()
Daarom vond ik het ook zo'n flater van Van Muiswinkel dat hij bij Humberto beweerde dat Quincy het altijd beschaafd had gehouden. Veel smakelozer dan dat wordt het toch niet.quote:
Muiswinkel vertelt dat Quinsy hem niet uitschold ed. Dat zel wel waar zijn. Waarom is dat een flater ?quote:Op woensdag 1 juni 2016 20:16 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Daarom vond ik het ook zo'n flater van Van Muiswinkel dat hij bij Humberto beweerde dat Quincy het altijd beschaafd had gehouden. Veel smakelozer dan dat wordt het toch niet.
Van Muiswinkel stelde dat waar de pro-Pieten zich voortdurend verlagen tot beledigingen en dreigementen Quincy cum suis hun betoog beschaafd hielden. Als die MH17-tweet beschaafd is, hoeft beschaving voor mij niet zo nodig meer.quote:Op woensdag 1 juni 2016 20:23 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Muiswinkel vertelt dat Quinsy hem niet uitschold ed. Dat zel wel waar zijn. Waarom is dat een flater ?
Je hebt nog steeds niet door dat ik noch pro noch anti piet ben he? Ik vind piet zoals hij is best, vind een verandering ook best.quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:55 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een hele nuchtere opvatting. Nu nog diezelfde nuchterheid toepassen op het pietenfenomeen en we zijn er eindelijk vanaf.
Tan: Van beiden kanten ....quote:Op woensdag 1 juni 2016 20:26 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Van Muiswinkel stelde dat waar de pro-Pieten zich voortdurend verlagen tot beledigingen en dreigementen Quincy cum suis hun betoog beschaafd hielden. Als die MH17-tweet beschaafd is, hoeft beschaving voor mij niet zo nodig meer.
Ow ja dat is waar ook, ik was dat al bijna weer vergeten! Waarom horen we sindsdien nooit meer iets van hem over ZP en waar blijven al die BN'ers die pro-Piet zijn met een tegenactiequote:Op woensdag 1 juni 2016 20:28 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Tan: Van beiden kanten ....
Van Muiswinkel was het daar niet mee eens, de anti-pieten zijn volgens hem heel netjes en: ''Het echte harde nare persoonlijke smerige scheldwerk, komt allemaal van rechts.''
Dat terwijl Henk Westbroek 40 doodsbedreigingen kreeg omdat hij voor Zwarte Piet is.
http://www.nu.nl/achterkl(...)gen-zwarte-piet.html
Pro-piet zijn is tegenwoordig niet meer zo goed voor je carrière/aanzien blijkbaar he!quote:Op woensdag 1 juni 2016 20:38 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ow ja dat is waar ook, ik was dat al bijna weer vergeten! Waarom horen we sindsdien nooit meer iets van hem over ZP en waar blijven al die BN'ers die pro-Piet zijn met een tegenactie
mensen zijn net schapen en al helemaal in dit Facebook tijdperk.quote:Op woensdag 1 juni 2016 20:52 schreef D.D.W. het volgende:
[..]
Pro-piet zijn is tegenwoordig niet meer zo goed voor je carrière/aanzien blijkbaar he!
Anti piet zijn doet het anders ook al niet zo best...quote:Op woensdag 1 juni 2016 20:52 schreef D.D.W. het volgende:
[..]
Pro-piet zijn is tegenwoordig niet meer zo goed voor je carrière/aanzien blijkbaar he!
Verbieden lijkt mij dan weer een erg slecht plan. Laat mensen/organisatie's e.d. gewoon zelf kiezen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:07 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Ik hoop dat Zwarte Piet snel verboden wordt, dan zijn we van dat gemekker af.
Maar dan zal er wel weer wat anders te zeiken zijn, vrees ik.
Muiswinkel heeft het over zijn ervaringen in de zp- oorlog.quote:Op woensdag 1 juni 2016 20:26 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Van Muiswinkel stelde dat waar de pro-Pieten zich voortdurend verlagen tot beledigingen en dreigementen Quincy cum suis hun betoog beschaafd hielden. Als die MH17-tweet beschaafd is, hoeft beschaving voor mij niet zo nodig meer.
Omdat het voortkomt uit de voorchristelijke midwinterviering, de Kerstman is een Amerikaanse versie van Sinterklaas.quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:25 schreef john2406 het volgende:
Sint er kerst vallen percies rond die tijd dat de balans word opgemaakt, ernaar komt de uitverkoop.
Als je het nog niet doorhebt weet ik het niet meer hoe het je uit te leggen.
Kansenjongere heeft wat mij betreft zeker een punt, beide kanten gooien met stront naar elkaar.quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:16 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Muiswinkel heeft het over zijn ervaringen in de zp- oorlog.
MH 17 heeft niet veel met de zp-oorlog te maken en nog minder met zijn ervaringen als pispaal van bepaalde zgn zp-fans
Die MH17-tweet was lullig, maar niet bijzonder agressief , scheldend of bedreigend.
Verder gooi je beschaafdheid wel erg snel overboord . Nogal overdreven van je, net zoals je kwalificatie die bewuste tweet.
Er was niks flater, van van Muiswinkel zeker niet.
Ik vind het een schitterende slagzin van Nederland anno 2016quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:09 schreef Perrin het volgende:
Want alles dat verboden wordt, bestaat niet meer.
Volgens mij heeft hij zich een tijdje geleden teruggetrokken uit het Zwarte Pieten debat.quote:Op woensdag 1 juni 2016 20:38 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ow ja dat is waar ook, ik was dat al bijna weer vergeten! Waarom horen we sindsdien nooit meer iets van hem over ZP en waar blijven al die BN'ers die pro-Piet zijn met een tegenactie
Tegenwoordig commercieel????quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:16 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Omdat het voortkomt uit de voorchristelijke midwinterviering, de Kerstman is een Amerikaanse versie van Sinterklaas.
Tegenwoordig erg commercieel inderdaad, maar je hebt alle vrijheid om er niet aan mee te doen.
Muiswinkel huldigt het anti-piet standpunt. Nogal logisch dat hij het pro-kamp fatsoenlijk vindt. Die spannen hem voor hun karretje.quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:16 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Muiswinkel heeft het over zijn ervaringen in de zp- oorlog.
MH 17 heeft niet veel met de zp-oorlog te maken en nog minder met zijn ervaringen als pispaal van bepaalde zgn zp-fans
Die MH17-tweet was lullig, maar niet bijzonder agressief , scheldend of bedreigend.
Verder gooi je beschaafdheid wel erg snel overboord . Nogal overdreven van je, net zoals je kwalificatie van die bewuste tweet.
Er was niks flater, van van Muiswinkel zeker niet.
Ik bedoelde niet de laatste 5 tot 10 jaarquote:Op woensdag 1 juni 2016 21:26 schreef erodome het volgende:
[..]
Tegenwoordig commercieel????
De huidige vorm van viering (dus met de stoomboot) komt uit oa de koker van de middenstand. Bij de eerste intochten reden er zelfs wagens van de middenstand mee.
Sinds de 2de wereldoorlog bedoel je dan blijkbaar. Wat niet echt "tegenwoordig" is.quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:29 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Ik bedoelde niet de laatste 5 tot 10 jaar
Sinterklaas in zijn huidige vorm is inderdaad commercieel. Dat valt lastig te ontkennen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:35 schreef erodome het volgende:
[..]
Sinds de 2de wereldoorlog bedoel je dan blijkbaar. Wat niet echt "tegenwoordig" is.
De viering zoals we die nu kennen met een kudde pieten is altijd al commercieel geweest. Sinds de intochten met de stoomboot is het commercieel. Dus de viering waar we het over hebben nu is eigenlijk altijd commercieel geweest.
Voor die tijd was de schoen zetten e.d. helemaal niet de normale gang van zaken. Sterker nog, voor die tijd werd het wel gevierd, maar significant anders dan sinds deze manier van vieren.
Vb daarvan is dat voor een viering bv alleen kinderen die het goed deden op school werden uitgenodigd, die kregen helemaal geen presentjes, maar mochten vaderlandslievende liedjes zingen e.d. en als ze geluk hadden kregen ze een zelfgemaakt iets van hun ouders.
Leuk weetje, wist je dat de canadezen bij die eerste intochten eigenlijk meerdere sinten wilde?
Hoe kom je erbij dat dat altijd op een "natuurlijke" manier is gegaan?quote:Op woensdag 1 juni 2016 21:40 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Sinterklaas in zijn huidige vorm is inderdaad commercieel. Dat valt lastig te ontkennen.
Het feest is altijd al aan verandering onderhevig geweest, dat is alleen altijd op een veel natuurlijkere manier gegaan dan een ontspoorde discussie met voetstampende peuters die hun gelijk willen halen. Ik heb het dan over zowel pro als anti.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |