abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162673087
Zwarte piet is gewoon zwart. Punt!!!
  woensdag 1 juni 2016 @ 17:57:30 #102
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_162673105
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 17:55 schreef juliusceasar het volgende:
juliusceasar :')
pi_162673112
quote:
Grapje zou dat mogen?

Voeten en handen binnen zijde toch niet of wel?
  woensdag 1 juni 2016 @ 18:19:14 #104
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162673469
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 17:57 schreef john2406 het volgende:

[..]

Grapje zou dat mogen?

Voeten en handen binnen zijde toch niet of wel?
John, nu heb ik en vele andere het al meerdere malen aan je proberen uit te leggen, maar het is heel erg moeilijk om jou te volgen met je schrijfwijze.

Ben je van oorsprong niet Nederlands misschien?
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_162673613
Het maakt allemaal geen reet uit, als er straks alleen maar blanke Pieten zijn wordt de discriminatie\racismekaart weer getrokken en beginnen we weer van voor af aan.
  woensdag 1 juni 2016 @ 18:48:59 #106
28033 Pek
je moet wat
pi_162673953
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 17:48 schreef john2406 het volgende:

[..]

Je eten heb je graag voor gekauwd?
Nee, maar ik lees wel graag begrijpbaar nederlands. En daar heb jij wat moeite mee. nofc ;)
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
  woensdag 1 juni 2016 @ 18:52:20 #107
442104 Pielemenneke
Welkom in de poppenkast
pi_162674011
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 18:27 schreef Sylv3se het volgende:
Het maakt allemaal geen reet uit, als er straks alleen maar blanke Pieten zijn wordt de discriminatie\racismekaart weer getrokken en beginnen we weer van voor af aan.
Er is altijd wel weer iets anders te vinden voor die azijnpissers onder die groep.
Daarom moet men niet toegeven aan het gezeik en zwarte piet gewoon zwart houden.
pi_162674094
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 16:24 schreef snakelady het volgende:

[..]

Pagepakjes waren inderdaad populair in die tijd, en dus ook om je kind/huis slaafje in aan te kleden.
en daar zijn vrij veel schilderijen en documentatie van te vinden, mocht je echt interesse hebben kan ik die wel plaatsen.

En wie zegt dat dit uit Nederland komt? Komt Sinterklaas uit Nederland?
Mijn punt is dat er veel meer afbeeldingen van 16e eeuwse Spaanse kledij was rond 1850 In Nederland. O.a. omdat Spanje hoort bij het geboorteverhaal van Nederland >
Het verhaal van Schenkman was , dat zijn creatie Piet-me-knecht ( later ZP genoemd) uit Spanje kwam. Het lijk mij logischer dat de tekenaar Piet daarom Spaanse kleding gaf .
Zelf schreef Schenkman nooit dat zijn Piet een slaaf of ex-slaaf is.

Al in de middeleeuwen was er de Sint Nicolaasverering in Nederland, maar ook in andere Europese landen.. In Nederland kwam er niet vaak een knecht mee met Sint Nicolaas, totdat ineens Piet daar was in de 19e eeuw door de schrijver Schenkman.
Ver daarvoor had men al Knecht Ruprecht in Duitsland. als compagnon van de Sint. Die soms roetvegen had, omdat hij in schoorstenen huizen binnendrong. Hij had ook een roe, mand of zak voor cadeautjes,snoepjes en stoute kinderen om te kidnappen.
Die zie ik als voorganger van Piet-me-knecht
pi_162674134
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 18:52 schreef Pielemenneke het volgende:

[..]

Er is altijd wel weer iets anders te vinden voor die azijnpissers onder die groep.
Daarom moet men niet toegeven aan het gezeik en zwarte piet gewoon zwart houden.
En dat donkere mensen het niet leuk vinden geïmiteerd worden , interesseert je geen fuck ?
pi_162674138
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 18:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Mijn punt is dat er veel meer afbeeldingen van 16e eeuwse Spaanse kledij was rond 1850 In Nederland. O.a. omdat Spanje hoort bij het geboorteverhaal van Nederland >
Het verhaal van Schenkman was , dat zijn creatie Piet-me-knecht ( later ZP genoemd) uit Spanje kwam. Het lijk mij logischer dat de tekenaar Piet daarom Spaanse kleding gaf .
Zelf schreef Schenkman nooit dat zijn Piet een slaaf of ex-slaaf is.

Al in de middeleeuwen was er de Sint Nicolaasverering in Nederland, maar ook in andere Europese landen.. In Nederland kwam er niet vaak een knecht mee met Sint Nicolaas, totdat ineens Piet daar was in de 19e eeuw door de schrijver Schenkman.
Ver daarvoor had men al Knecht Ruprecht in Duitsland. als compagnon van de Sint. Die soms roetvegen had, omdat hij in schoorstenen huizen binnendrong. Hij had ook een roe, mand of zak voor cadeautjes,snoepjes en stoute kinderen om te kidnappen.
Die zie ik als voorganger van Piet-me-knecht
Waarom zijn de Duitsers gestopt? Vonden ze het te racistisch. ;).
I´m back.
pi_162674159
quote:
hummmmmmm geloof niet alles hoor , wat Rutte zegt.

Er gaat een gerucht dat Piet blank is.... maar doet alsof ie een donkere huidskleur heeft .
Tjaaaa... ken je nagaan
pi_162674185
quote:
10s.gif Op woensdag 1 juni 2016 19:00 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Waarom zijn de Duitsers gestopt? Vonden ze het te racistisch. ;).
Ik dacht dat Knecht Ruprecht nog steeds ronddwaalt in Duitsland zo begin december ?
Hij scheen ook vaak een natuurlijke blanke huidskleur te hebben en met roetvegen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 01-06-2016 19:08:41 ]
  woensdag 1 juni 2016 @ 19:05:31 #113
442104 Pielemenneke
Welkom in de poppenkast
pi_162674231
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 19:00 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

En dat donkere mensen het niet leuk vinden geïmiteerd worden , interesseert je geen fuck ?
Nee inderdaad, dat interesseert me geen fuck.
Dat immiteren is al jaren aan de gang en er heeft (bijna) nooit een haan naar gekraaid.
Sinds Quincy de boel heeft aangezwengeld springt de ene na de andere gediscrimineerde tevoorschijn om zich uit te spreken tegen zwarte piet.

Ik ben absoluut tegen racisme en vind dat degene die zich eraan schuldig maakt gestraft moet worden, maar in deze tijd is iets al snel racisme of discriminatie.
pi_162674285
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 19:05 schreef Pielemenneke het volgende:

[..]

Nee inderdaad, dat interesseert me geen fuck.
Yjaaaaa als je zo a-sociaal denkt . Dit is de werkelijke discriminatie rond ZP

quote:
Dat immiteren is al jaren aan de gang en er heeft (bijna) nooit een haan naar gekraaid
Dat is de mythe. Donkere mensen hadden niet zoveel zin de publiciteit op te zoeken en wie het wel deed werd snel 'vergeten' ..
  woensdag 1 juni 2016 @ 19:13:07 #115
452947 frietenstamp
Thierry! Thierry! Thierry!
pi_162674368
Man, man, man, waar is de VOC-mentaliteit van dit ooit zo dappere volkje toch gebleven.

Gezien de ophef is Zwarte Piet veel waard. Plus het is een slaaf. >>>>>> Nu verkopen dus. Huid en duur.

Wat is het de huilies waard als ZP verdwijnt? Bieden maarrrrrr.
  woensdag 1 juni 2016 @ 19:13:28 #116
442104 Pielemenneke
Welkom in de poppenkast
pi_162674376
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 19:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Yjaaaaa als je zo a-sociaal denkt . Dit is de werkelijke discriminatie rond ZP

[..]

Dat is de mythe. Donkere mensen hadden niet zoveel zin de publiciteit op te zoeken en wie het wel deed werd snel 'vergeten' ..
Niks a-sociaal denken, ik ben van mening dat die mensen die daarom nuilen, neem b.v. een Quincy, die achter elke boom racisme ziet, geestelijk niet helemaal in orde zijn.

Als je het mij vraagt maakte de donkere mensen in het verleden, zich totaal niet druk om zwarte piet. Het zijn de idioten van nu die er zoveel ophef om maken.
pi_162674434
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 19:13 schreef Pielemenneke het volgende:

[..]

Niks a-sociaal denken, ik ben van mening dat die mensen die daarom nuilen, neem b.v. een Quincy, die achter elke boom racisme ziet, geestelijk niet helemaal in orde zijn.

Als je het mij vraagt maakte de donkere mensen in het verleden, zich totaal niet druk om zwarte piet. Het zijn de idioten van nu die er zoveel ophef om maken.
Volgens die logica maakte destijds ook niemand zich druk om het misbruik door de katholieke kerk. (Nee ik vergelijk de traditie van zwarte Piet niet met het misbruiken van kleine kinderen, ik wijs je alleen op de denkfout die je maakt).
pi_162674491
quote:

[..]

Je weet niet of hij achter elke boom racisme ziet. Dat is jouw beschuldiging die je niet kunt bewijzen.

quote:
En daarmee noem je alle donkere mensen die pietgedoe niet leuk vinden "de idioten' .
Je bent niet van plan hun verhaal te horen...want dan zou je wel eens moeten gaan nadenken ?
Vind je eigenlijk wel dat donkere mensen gevoelens hebben ?

Wat vind je van dit verhaal van Gerda Havertong?

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 01-06-2016 19:52:37 ]
pi_162674587
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 19:03 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik dacht dat Knecht Ruprecht nog steeds ronddwaalt in Duitsland zo begin december ?
Hij scheen ook vaak een natuurlijke blanke huidskleur te hebben en met roetvegen.
Ik vond het wel een leuk grapje eigenlijk. Duitsers die met een ZP-figuur stoppen, omdat ze het te racistisch vonden, mede gelet op wat er dan later gebeurde in hun geschiedenis, zeg maar... ;).
I´m back.
pi_162674596
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 19:13 schreef frietenstamp het volgende:
Man, man, man, waar is de VOC-mentaliteit van dit ooit zo dappere volkje toch gebleven.

Gezien de ophef is Zwarte Piet veel waard. Plus het is een slaaf. >>>>>> Nu verkopen dus. Huid en duur.

Wat is het de huilies waard als ZP verdwijnt? Bieden maarrrrrr.
Vergaan onder corruptie, bedoel je?
I´m back.
pi_162675139
quote:

[..]

Quinsy zag zelfs racisme in een Bavaria reclame :{w 8)7
pi_162675356
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 19:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je weet niet of hij achter elke boom racisme ziet. Dat is jouw beschuldiging die je niet kunt bewijzen.
Dit lijkt me wel voldoende bewijs:
  woensdag 1 juni 2016 @ 20:14:00 #123
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_162675725
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 19:59 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Dit lijkt me wel voldoende bewijs:
[ afbeelding ]
Dat sloeg echt nergens op.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
pi_162675785
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 19:50 schreef wolkentoetje het volgende:

[..]

Quinsy zag zelfs racisme in een Bavaria reclame :{w 8)7
serieus?
pi_162675789
quote:
15s.gif Op woensdag 1 juni 2016 20:14 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Dat sloeg echt nergens op.
Daarom vond ik het ook zo'n flater van Van Muiswinkel dat hij bij Humberto beweerde dat Quincy het altijd beschaafd had gehouden. Veel smakelozer dan dat wordt het toch niet.
pi_162675997
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 20:16 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Daarom vond ik het ook zo'n flater van Van Muiswinkel dat hij bij Humberto beweerde dat Quincy het altijd beschaafd had gehouden. Veel smakelozer dan dat wordt het toch niet.
Muiswinkel vertelt dat Quinsy hem niet uitschold ed. Dat zel wel waar zijn. Waarom is dat een flater ?
pi_162676093
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 20:23 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Muiswinkel vertelt dat Quinsy hem niet uitschold ed. Dat zel wel waar zijn. Waarom is dat een flater ?
Van Muiswinkel stelde dat waar de pro-Pieten zich voortdurend verlagen tot beledigingen en dreigementen Quincy cum suis hun betoog beschaafd hielden. Als die MH17-tweet beschaafd is, hoeft beschaving voor mij niet zo nodig meer.
  woensdag 1 juni 2016 @ 20:27:53 #129
37769 erodome
Zweefteef
pi_162676161
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 17:55 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat is inderdaad een hele nuchtere opvatting. Nu nog diezelfde nuchterheid toepassen op het pietenfenomeen en we zijn er eindelijk vanaf.
Je hebt nog steeds niet door dat ik noch pro noch anti piet ben he? Ik vind piet zoals hij is best, vind een verandering ook best.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_162676174
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 20:26 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Van Muiswinkel stelde dat waar de pro-Pieten zich voortdurend verlagen tot beledigingen en dreigementen Quincy cum suis hun betoog beschaafd hielden. Als die MH17-tweet beschaafd is, hoeft beschaving voor mij niet zo nodig meer.
Tan: Van beiden kanten ....
Van Muiswinkel was het daar niet mee eens, de anti-pieten zijn volgens hem heel netjes en: ''Het echte harde nare persoonlijke smerige scheldwerk, komt allemaal van rechts.''

Dat terwijl Henk Westbroek 40 doodsbedreigingen kreeg omdat hij voor Zwarte Piet is.
http://www.nu.nl/achterkl(...)gen-zwarte-piet.html
  woensdag 1 juni 2016 @ 20:38:51 #131
323401 Kijkertje
met filter
pi_162676434
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 20:28 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Tan: Van beiden kanten ....
Van Muiswinkel was het daar niet mee eens, de anti-pieten zijn volgens hem heel netjes en: ''Het echte harde nare persoonlijke smerige scheldwerk, komt allemaal van rechts.''

Dat terwijl Henk Westbroek 40 doodsbedreigingen kreeg omdat hij voor Zwarte Piet is.
http://www.nu.nl/achterkl(...)gen-zwarte-piet.html
Ow ja dat is waar ook, ik was dat al bijna weer vergeten! Waarom horen we sindsdien nooit meer iets van hem over ZP en waar blijven al die BN'ers die pro-Piet zijn met een tegenactie :?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_162676872
quote:
6s.gif Op woensdag 1 juni 2016 20:38 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ow ja dat is waar ook, ik was dat al bijna weer vergeten! Waarom horen we sindsdien nooit meer iets van hem over ZP en waar blijven al die BN'ers die pro-Piet zijn met een tegenactie :?
Pro-piet zijn is tegenwoordig niet meer zo goed voor je carrière/aanzien blijkbaar he!
Why stay small, if you can grow big..
pi_162677250
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 20:52 schreef D.D.W. het volgende:

[..]

Pro-piet zijn is tegenwoordig niet meer zo goed voor je carrière/aanzien blijkbaar he!
mensen zijn net schapen en al helemaal in dit Facebook tijdperk.
  woensdag 1 juni 2016 @ 21:07:32 #134
37769 erodome
Zweefteef
pi_162677313
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 20:52 schreef D.D.W. het volgende:

[..]

Anti piet zijn doet het anders ook al niet zo best...

Misschien maar goed ook, dat mensen die een extreme stellingname nemen niet zo serieus genomen worden. Als iedereen dat nu ook doet met mensen met een extremere stellingname die meer in de eigen mening ligt zouden we nog ergens komen ook.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  woensdag 1 juni 2016 @ 21:07:42 #135
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_162677317
Ik hoop dat Zwarte Piet snel verboden wordt, dan zijn we van dat gemekker af.

Maar dan zal er wel weer wat anders te zeiken zijn, vrees ik.
  woensdag 1 juni 2016 @ 21:09:46 #136
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_162677389
Want alles dat verboden wordt, bestaat niet meer.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 1 juni 2016 @ 21:09:52 #137
3542 Gia
User under construction
pi_162677392

[ Bericht 100% gewijzigd door Gia op 01-06-2016 21:10:02 ]
  woensdag 1 juni 2016 @ 21:11:45 #138
37769 erodome
Zweefteef
pi_162677459
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:07 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Ik hoop dat Zwarte Piet snel verboden wordt, dan zijn we van dat gemekker af.

Maar dan zal er wel weer wat anders te zeiken zijn, vrees ik.
Verbieden lijkt mij dan weer een erg slecht plan. Laat mensen/organisatie's e.d. gewoon zelf kiezen.
Dus niet de hema verguisen omdat ze voor een andere vorm kiezen, maar ook degene die aan de huidige piet willen vasthouden niet verguisen.

Dan zien we over 5/10 jaar wel weer waar we staan, grote kans dat het dan gewoon door veranderd zoals dat altijd al het geval is geweest.
pi_162677616
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 20:26 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Muiswinkel heeft het over zijn ervaringen in de zp- oorlog.
MH 17 heeft niet veel met de zp-oorlog te maken en nog minder met zijn ervaringen als pispaal van bepaalde zgn zp-fans
Die MH17-tweet was lullig, maar niet bijzonder agressief , scheldend of bedreigend.
Verder gooi je beschaafdheid wel erg snel overboord . Nogal overdreven van je, net zoals je kwalificatie van die bewuste tweet.
Er was niks flater, van van Muiswinkel zeker niet.
pi_162677623
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 17:25 schreef john2406 het volgende:
Sint er kerst vallen percies rond die tijd dat de balans word opgemaakt, ernaar komt de uitverkoop.

Als je het nog niet doorhebt weet ik het niet meer hoe het je uit te leggen.
Omdat het voortkomt uit de voorchristelijke midwinterviering, de Kerstman is een Amerikaanse versie van Sinterklaas.
Tegenwoordig erg commercieel inderdaad, maar je hebt alle vrijheid om er niet aan mee te doen.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_162677719
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:16 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

MH 17 heeft niet veel met de zp-oorlog te maken en nog minder met zijn ervaringen als pispaal van bepaalde zgn zp-fans
Die MH17-tweet was lullig, maar niet bijzonder agressief , scheldend of bedreigend.
Verder gooi je beschaafdheid wel erg snel overboord . Nogal overdreven van je, net zoals je kwalificatie die bewuste tweet.
Kansenjongere heeft wat mij betreft zeker een punt, beide kanten gooien met stront naar elkaar.
Bovendien heeft men het voornemen om dit jaar nog beter en effectiever de intocht te verstoren.

[ Bericht 0% gewijzigd door bedachtzaam op 01-06-2016 21:20:17 (een paar klinkertjes erbij gegooid) ]
  Forum Admin woensdag 1 juni 2016 @ 21:24:45 #142
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_162677975
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:09 schreef Perrin het volgende:
Want alles dat verboden wordt, bestaat niet meer.
Ik vind het een schitterende slagzin van Nederland anno 2016

Oftewel Nee-derland
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_162678013
quote:
6s.gif Op woensdag 1 juni 2016 20:38 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Volgens mij heeft hij zich een tijdje geleden teruggetrokken uit het Zwarte Pieten debat.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 1 juni 2016 @ 21:26:49 #144
37769 erodome
Zweefteef
pi_162678034
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:16 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Omdat het voortkomt uit de voorchristelijke midwinterviering, de Kerstman is een Amerikaanse versie van Sinterklaas.
Tegenwoordig erg commercieel inderdaad, maar je hebt alle vrijheid om er niet aan mee te doen.
Tegenwoordig commercieel????

De huidige vorm van viering (dus met de stoomboot) komt uit oa de koker van de middenstand. Bij de eerste intochten reden er zelfs wagens van de middenstand mee.
pi_162678091
Mag men zich überhaupt nog zwart schminken, of is dat ten alle tijden 'racist'?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_162678098
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:16 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Verder gooi je beschaafdheid wel erg snel overboord . Nogal overdreven van je, net zoals je kwalificatie van die bewuste tweet.
Muiswinkel huldigt het anti-piet standpunt. Nogal logisch dat hij het pro-kamp fatsoenlijk vindt. Die spannen hem voor hun karretje.
pi_162678103
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:26 schreef erodome het volgende:

[..]

Tegenwoordig commercieel????

De huidige vorm van viering (dus met de stoomboot) komt uit oa de koker van de middenstand. Bij de eerste intochten reden er zelfs wagens van de middenstand mee.
Ik bedoelde niet de laatste 5 tot 10 jaar ;)
  woensdag 1 juni 2016 @ 21:35:13 #148
37769 erodome
Zweefteef
pi_162678294
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:29 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Ik bedoelde niet de laatste 5 tot 10 jaar ;)
Sinds de 2de wereldoorlog bedoel je dan blijkbaar. Wat niet echt "tegenwoordig" is.

De viering zoals we die nu kennen met een kudde pieten is altijd al commercieel geweest. Sinds de intochten met de stoomboot is het commercieel. Dus de viering waar we het over hebben nu is eigenlijk altijd commercieel geweest.

Voor die tijd was de schoen zetten e.d. helemaal niet de normale gang van zaken. Sterker nog, voor die tijd werd het wel gevierd, maar significant anders dan sinds deze manier van vieren.
Vb daarvan is dat voor een viering bv alleen kinderen die het goed deden op school werden uitgenodigd, die kregen helemaal geen presentjes, maar mochten vaderlandslievende liedjes zingen e.d. en als ze geluk hadden kregen ze een zelfgemaakt iets van hun ouders.

Leuk weetje, wist je dat de canadezen bij die eerste intochten eigenlijk meerdere sinten wilde?
  Forum Admin woensdag 1 juni 2016 @ 21:40:03 #149
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_162678461
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:35 schreef erodome het volgende:

[..]

Sinds de 2de wereldoorlog bedoel je dan blijkbaar. Wat niet echt "tegenwoordig" is.

De viering zoals we die nu kennen met een kudde pieten is altijd al commercieel geweest. Sinds de intochten met de stoomboot is het commercieel. Dus de viering waar we het over hebben nu is eigenlijk altijd commercieel geweest.

Voor die tijd was de schoen zetten e.d. helemaal niet de normale gang van zaken. Sterker nog, voor die tijd werd het wel gevierd, maar significant anders dan sinds deze manier van vieren.
Vb daarvan is dat voor een viering bv alleen kinderen die het goed deden op school werden uitgenodigd, die kregen helemaal geen presentjes, maar mochten vaderlandslievende liedjes zingen e.d. en als ze geluk hadden kregen ze een zelfgemaakt iets van hun ouders.

Leuk weetje, wist je dat de canadezen bij die eerste intochten eigenlijk meerdere sinten wilde?
Sinterklaas in zijn huidige vorm is inderdaad commercieel. Dat valt lastig te ontkennen.

Het feest is altijd al aan verandering onderhevig geweest, dat is alleen altijd op een veel natuurlijkere manier gegaan dan een ontspoorde discussie met voetstampende peuters die hun gelijk willen halen. Ik heb het dan over zowel pro als anti.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 1 juni 2016 @ 21:45:32 #150
37769 erodome
Zweefteef
pi_162678688
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2016 21:40 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Sinterklaas in zijn huidige vorm is inderdaad commercieel. Dat valt lastig te ontkennen.

Het feest is altijd al aan verandering onderhevig geweest, dat is alleen altijd op een veel natuurlijkere manier gegaan dan een ontspoorde discussie met voetstampende peuters die hun gelijk willen halen. Ik heb het dan over zowel pro als anti.
Hoe kom je erbij dat dat altijd op een "natuurlijke" manier is gegaan?

Neem de kinderschrik functie die piet had bv. Daar zijn echt heftige discussie's over geweest in de jaren '70/begin '80.
Is het niet meer zo dat "men" vooral snel is vergeten dat de discussie soms hoog opliep en gewend is geraakt aan de veranderde manier van doen waardoor "men" denkt dat het allemaal zo "natuurlijk" ging?

Het idee dat het vroegah allemaal zo soepel en netjes ging is echt uit de lucht gegrepen, het ging er best op sommige punten "heftig" aan toe namelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')