Als je "neger" bedoelde, en niet "een karikatuur van een neger", moet je eens wat duidelijker zijn in je posts. Je postte: "Het feit dat deze verschijningsvorm gewoon altijd zo genoemd werd oa", en we hadden het over jouw bewering dat Zwarte Piet "een karikatuur van een neger" is.quote:
Ja, zo kan ik ook mijn "bewijs" cherrypicken. Een aantal anekdotes zijn geen bewijs voor dat Zwarte Piet een "een karikatuur van een neger" was/is.quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:00 schreef erodome het volgende:
En ja, daar is echt ruim bewijs voor, van oude sinterklaasliedjes tot verhaaltjes die aan de kinderen verteld werd.
Nee.dat is niet waar. Er waren wel rijke mensen met banden in de slavensamenlevingen overzee die een slaaf meebrachten naar Europa, maar in Nederland was slavernij in principe verboden.quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:06 schreef snakelady het volgende:
Maar in die tijd was het gewoon om een kindslaafje in huis te hebben en die aan te kleden als page, om de thee te schenken en boodschappen te doen.
Gewoon feiten blijven ontkennen inderdaad en er een leuke draai aan geven, zo komen we er wel!quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:07 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Dat is geen slaaf dat is Zwarte Piet de gulle baas!
Verder is er weinig racistisch aan die plaat, die vrouw lijkt Piet behoorlijk aardig te vinden.
Of is straks elke foto van een feestje waar je op staat met een donker persoon al racistisch?
erodome had het over de huidige karikatuur, niet over de oude liedjes.quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:08 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ah oke, dus omdat het nu niet meer gezongen wordt was het ook nooit zo bedoeld?
Dat is handig, zo kunnen we gehele geschiedenisboeken gewoon veranderen en dan ontkennen wat er echt is gebeurd.
Wat is er dan racistisch aan een afbeelding van een blanke vrouw met een mooie jurk en een donkere jongen met een mooi pak?quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:12 schreef snakelady het volgende:
[..]
Gewoon feiten blijven ontkennen inderdaad en er een leuke draai aan geven, zo komen we er wel!![]()
Pagepakjes waren inderdaad populair in die tijd, en dus ook om je kind/huis slaafje in aan te kleden.quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee.dat is niet waar. Er waren wel rijke mensen met banden in de slavensamenlevingen overzee die een slaaf meebrachten naar Europa, maar in Nederland was slavernij in principe verboden.
Het zal ook wel in Nederland voorgekomen zijn en dat de autoriteiten de andere kant op keken. Kan best. Maar veel gebeurde het kennelijk niet in Nederland.
De typische kleding van zp is eerder afgeleid van de spaanse kleding van de 16e eeuw.
Dat soort afbeeldingen waren er veel meer dan een slaaf in europees pagepakje
quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:20 schreef detaris het volgende:
Dat Zwarte Piet een karikatuur van een neger is, lijkt mij wel duidelijk.
Dat maakt Zwarte Piet anno 2016 en de mensen die het sinterklaasfeest in de huidige vorm willen behouden niet per definitie racistisch.
Maar goed, hier kan geen normale discussie over worden gevoerd.
Het enige wat er toe doet is dat het sinterklaasfeest een leuk kinderfeest moet zijn. Een feest waar alle kinderen, blank en zwart, zich prettig bij voelen. Als daarvoor een geleidelijke wijziging nodig is van een fantasiefiguur is dat wat mij betreft prima.
Die volwassenen die zich hier zo ontzettend druk over maken en enkel hun eigen ontevredenheid en frustratie op een kinderfeest projecteren. Te triest voor woorden.
Was, ooit.quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:20 schreef detaris het volgende:
Dat Zwarte Piet een karikatuur van een neger is, lijkt mij wel duidelijk.
Helemaal eensquote:Dat maakt Zwarte Piet anno 2016 en de mensen die het sinterklaasfeest in de huidige vorm willen behouden niet per definitie racistisch.
Maar goed, hier kan geen normale discussie over worden gevoerd.
Het enige wat er toe doet is dat het sinterklaasfeest een leuk kinderfeest moet zijn. Een feest waar alle kinderen, blank en zwart, zich prettig bij voelen. Als daarvoor een geleidelijke wijziging nodig is van een fantasiefiguur is dat wat mij betreft prima.
Die volwassenen die zich hier zo ontzettend druk over maken en enkel hun eigen ontevredenheid en frustratie op een kinderfeest projecteren. Te triest voor woorden.
Dat is natuurlijk fucking relevant. Begrijp je waarom de Swastika in India nog gewoon gebruikt wordt, of vind je dat ook een probleem?quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:24 schreef snakelady het volgende:
En wie zegt dat dit uit Nederland komt? Komt Sinterklaas uit Nederland?
Het gaat er om dat Schenkman, de man die Zwarte Piet in zijn huidige vorm heeft ontworpen, dat idee er achter had.quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:26 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk fucking relevant. Begrijp je waarom de Swastika in India nog gewoon gebruikt wordt, of vind je dat ook een probleem?
Alleen zou ik wel graag wat beter weerzien dat ook maar meenemen hiernaartoe of niet?quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:28 schreef iemandmoethetdoen het volgende:
Mijn kind is al ouder maar met jonge kinderen ging ik kerst vieren, persoonlijk vind ik dat het Sinterklaas feest nu wel gesloopt is en afgeschaft kan worden.
Wat moet je je kind nog wijsmaken.
Kom maar met een mooi buitenlands feest het is inmiddels 2016 en we zijn niet meer het Nederland van de jaren '70 en gaan dat ook nooit meer worden.
We zijn inmiddels een smeltkroes van culturen en laat die mensen maar vertellen hoe het voortaan moet, ik ben er inmiddels moe van en tijden veranderen gewoon, dat hou je niet tegen.
Right. De terloopse insult terzijde, als we aannemen dat jij helemaal gelijk hebt, ook regenboog Piet, blauwe Piet, groene Piet, witte Piet etc etc hebben dezelfde achtergrond omdat we het verleden immers niet kunnen aanpassen. Wat stel je voor? Zwarte Piet afschaffen? Dat lijkt me de enige oplossing voor het probleem dat jij met Zwarte Piet hebt.quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:31 schreef snakelady het volgende:
Het gaat er om dat Schenkman, de man die Zwarte Piet in zijn huidige vorm heeft ontworpen, dat idee er achter had.
Ik vind het overduidelijk dat Zwarte Piet van oorsprong op zijn minst een neger moest voorstellen, of hij wel of niet een slaaf was laten we maar even in het midden.
En ik kan mij niet voorstellen dat mensen echt zo koppig zijn dat ze dat niet eens kunnen erkennen.
Nu is piet een vrolijk en leuk figuur, maar dat was natuurlijk niet altijd zo.
Schenkmans boekje heeft voor een nieuwe populariteitsimpuls van het Sinterklaasfeest gezorgd, vooral de afbeeldingen in het boekje.quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:31 schreef snakelady het volgende:
[..]
Het gaat er om dat Schenkman, de man die Zwarte Piet in zijn huidige vorm heeft ontworpen, dat idee er achter had.
Ik vind het overduidelijk dat Zwarte Piet van oorsprong op zijn minst een neger moest voorstellen, of hij wel of niet een slaaf was laten we maar even in het midden.
En ik kan mij niet voorstellen dat mensen echt zo koppig zijn dat ze dat niet eens kunnen erkennen.
Guinsy Gario heeft al aangegeven ook geen kleurenpieten te willen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:37 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Right. De terloopse insult terzijde, als we aannemen dat jij helemaal gelijk hebt, ook regenboog Piet, blauwe Piet, groene Piet, witte Piet etc etc hebben dezelfde achtergrond omdat we het verleden immers niet kunnen aanpassen. Wat stel je voor? Zwarte Piet afschaffen? Dat lijkt me de enige oplossing voor het probleem dat jij met Zwarte Piet hebt.
quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:28 schreef iemandmoethetdoen het volgende:
Mijn kind is al ouder maar met jonge kinderen ging ik kerst vieren, persoonlijk vind ik dat het Sinterklaas feest nu wel gesloopt is en afgeschaft kan worden.
Wat moet je je kind nog wijsmaken.
Kom maar met een mooi buitenlands feest het is inmiddels 2016 en we zijn niet meer het Nederland van de jaren '70 en gaan dat ook nooit meer worden.
We zijn inmiddels een smeltkroes van culturen en laat die mensen maar vertellen hoe het voortaan moet, ik ben er inmiddels moe van en tijden veranderen gewoon, dat hou je niet tegen.
Het is overduidelijk dat de vroegere zwarte piet een neger voor moest stellen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:31 schreef snakelady het volgende:
[..]
Het is een karikatuur, maar waarvan precies? Waarschijnlijk van de een of andere historisch incorrecte figuur uit de 18e eeuw of zo met een nogal flamboyante klederdracht en ook een zwarte huid ja, waarschijnlijk iets Moors, vanwege de Spanje connectie. Het is niet een karikatuur van 'de neger', het is een karikatuur van ambtsdragers, ondergeschikten of knechten die kennelijk ook per definitie neger waren.quote:Op woensdag 1 juni 2016 15:23 schreef erodome het volgende:
[..]
Waar haal ik er Amerikaanse onderdrukkingslogica bij dan?
Het is gewoon een karikatuur van een neger, je kan praten over of je dat een positieve karikatuur vindt of toch nog een negatieve bijklank vindt hebben, maar dat het een karikatuur is is gewoon een feit.
Dat is volslagen helder, maar dat maakt niet dat je de karikatuur volledig kunt terugbrengen tot die van een neger. Het is niet de intocht van Sinterklaas en de negers, nooit geweest ook, het is ook niet dat ze als ze destijds een echte neger in zijn dagelijkse kloffie namen en dat het daarmee goed was. Het is geen karikatuur om negers belachelijk te maken, en zelfs niet om negers goedmoedig te karikaturaliseren, het is een raadselachtige fantasiefiguur met een zwarte huidskleur.quote:Al die "leuke" grapjes zoals eindelijk een neger die werkt hahaha komen natuurlijk niet uit de lucht vallen, dat komt niet omdat mensen denken dat zp een marsmannetje voor moet stellen.
In vroegere tijden (niet echt heel lang geleden) werd zp ook gewoon beschreven als een neger die de sint hielp. De eerste pieten hier bij de intocht waren zelfs echte negers...
Die hele fanatieke uit beide partijen kunnen van mij de boom in. Quinsy en co stellen zich op als een stel idioten.quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:44 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is een karikatuur, maar waarvan precies? Waarschijnlijk van de een of andere historisch incorrecte figuur uit de 18e eeuw of zo met een nogal flamboyante klederdracht en ook een zwarte huid ja, waarschijnlijk iets Moors, vanwege de Spanje connectie. Het is niet een karikatuur van 'de neger', het is een karikatuur van ambtsdragers, ondergeschikten of knechten die kennelijk ook per definitie neger waren.
[..]
Dat is volslagen helder, maar dat maakt niet dat je de karikatuur volledig kunt terugbrengen tot die van een neger. Het is niet de intocht van Sinterklaas en de negers, nooit geweest ook, het is ook niet dat ze als ze destijds een echte neger in zijn dagelijkse kloffie namen en dat het daarmee goed was. Het is geen karikatuur om negers belachelijk te maken, en zelfs niet om negers goedmoedig te karikaturaliseren, het is een raadselachtige fantasiefiguur met een zwarte huidskleur.
Als je die dan, niet zozeer jij maar het gebeurt wel, gaan vergelijken met 'blackface' dan maak je er iets van dat het nooit geweest is. Dat een deel van de fanatiekste ZP-verdedigers dat er wel graag van zou maken doet daar niet aan af.
het plaatje heet 'woman with black child' en als ik zoek op woman with child slave krijg ik onderstaandequote:Op woensdag 1 juni 2016 16:06 schreef snakelady het volgende:
[..]
Het gaat er om dat hij van oorsprong wel degelijk een donker persoon/neger moet voorstellen.
[..]
Op de titel van het schilderij ''Woman with child slave''
Maar in die tijd was het gewoon om een kindslaafje in huis te hebben en die aan te kleden als page, om de thee te schenken en boodschappen te doen.
Toen mijn dochter 5 jaar oud was heb ik haar al verteld dat pappa en mamma Sinterklaas zijn, gewoon omdat ik niet tegen mijn kind wil liegen om een winkeliers feest en omdat ze de hele wereld aan Sinterklaas dacht te kunnen vragen en dat was voor ons niet waar te maken.quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:32 schreef john2406 het volgende:
[..]
Alleen zou ik wel graag wat beter weerzien dat ook maar meenemen hiernaartoe of niet?
Die van ons is ook groot, dus Sint komt al een hele tijd niet meer hier, tenminste als het ons uitkomt, en als dit doorkomt zie ik hem helemaal niet meer komen hier.
Gelukkig spaar ik geld mee uit!
Is Zwarte Piet een neger? Dan is het antwoord ja of nee.quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:52 schreef erodome het volgende:
[..]
Die hele fanatieke uit beide partijen kunnen van mij de boom in. Quinsy en co stellen zich op als een stel idioten.
Het gaat mij puur om het feit dat zp in deze verschijningsvorm simpelweg een neger voorstelde. Met daarin trekken die ook steriotyp aan negers toebedeeld werden. Dat er gewoonweg een hele duidelijke connectie is die niet eens ontkent werd. Dat ontkennen is echt iets van de discussie van de laatste paar jaar.
Die negatieve steriotype trekken zijn eruit, daarom vind ik zp persoonlijk geen probleem.
Maar ik kan me voorstellen dat anderen zich daar minder gemakkelijk bij voelen, dus heb ik ook geen probleem met het nog wat verder veranderen om zo die connectie achter ons te laten in zijn geheel. Dat elk kind mee kan doen zonder dat er ongemakkelijke gevoelens in zijn/haar directe omgeving zijn vind ik niet zo slecht.
Voor de andere kant heb ik dan weer begrip voor het traditionele zwart, snap dat mensen dat willen behouden omdat dat die karikatuur (de vriendelijke van nu en de minder vriendelijke van vroeger) overstijgt.
Het anti-kamp linkt vrijwel alles aan Afrika of slavernij. Iets dat ze op een pedante wijze doen, denkend de waarheid in pacht te hebben.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:35 schreef Montagui het volgende:
[..]
De oorbel die door de anti-Pieten wordt gezien als een teken van slavernij was niets meer en minder dan een oorbel voor zeelieden/piraten. Dat was hun waarborg voor een eventuele begrafenis. Sinterklaas en Zwarte Piet komen met een boot over zee. Een duidelijke link. Niks mis dus met die oorbel.
Of helemaal geen cadeautjes meer geven die optie ben je nog vergeten, lijkt me veel beter nog?quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:16 schreef Gutmensch het volgende:
Of we schaffen Sinterklaas helemaal af, het wordt toch al steeds minder populair, en gaan net als de rest van de wereld cadeautjes geven met Kerstmis.
Van mij mag dat ook. Maar als kind vond ik het wel leuk dat er naast mijn verjaardag nog een dag was waarop ik cadeautjes kreegquote:Op woensdag 1 juni 2016 17:18 schreef john2406 het volgende:
[..]
Of helemaal geen cadeautjes meer geven die optie ben je nog vergeten, lijkt me veel beter nog?
Veramerikanisering, blegh. Jij viert zeker ook Halloween en Thanksgiving?quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:16 schreef Gutmensch het volgende:
Of we schaffen Sinterklaas helemaal af, het wordt toch al steeds minder populair, en gaan net als de rest van de wereld cadeautjes geven met Kerstmis.
Allerheiligen wel, want dat vieren ze in Italië, waar mijn vriendin vandaan komt, ook.quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Veramerikanisering, blegh. Jij viert zeker ook Halloween en Thanksgiving?
Wat dacht je wat de middenstand ervan vond om die dingen welke verkocht waren niet in hun balans te hoeven verwerken?quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:19 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Van mij mag dat ook. Maar als kind vond ik het wel leuk dat er naast mijn verjaardag nog een dag was waarop ik cadeautjes kreeg
Ik heb werkelijk geen idee wat je hier probeert te zeggen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:23 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wat dacht je wat de middenstand ervan vond om die dingen welke verkocht waren niet in hun balans te hoeven verwerken?
Dat is de naam van de link, dat is wat anders.quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:54 schreef fathank het volgende:
[..]
het plaatje heet 'woman with black child' en als ik zoek op woman with child slave krijg ik onderstaande
[ afbeelding ]
Ja en? Het maakt toch niet uit of je iets vlak voor 5 of vlak voor 25 december verkoopt?quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:25 schreef john2406 het volgende:
Sint er kerst vallen percies rond die tijd dat de balans word opgemaakt, ernaar komt de uitverkoop.
Als je het nog niet doorhebt weet ik het niet meer hoe het je uit te leggen.
Kan je je ook voorstellen dat iemand het volstrekt belachelijk vind dat iemand zich minder gemakkelijk zou voelen bij een figuur uit een feest dat bedoelt is voor kinderen? Puur en alleen om de kleur (daar ga ik nog steeds vanuit)?quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:52 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar ik kan me voorstellen dat anderen zich daar minder gemakkelijk bij voelen, dus heb ik ook geen probleem met het nog wat verder veranderen om zo die connectie achter ons te laten in zijn geheel. Dat elk kind mee kan doen zonder dat er ongemakkelijke gevoelens in zijn/haar directe omgeving zijn vind ik niet zo slecht.
Voor de andere kant heb ik dan weer begrip voor het traditionele zwart, snap dat mensen dat willen behouden omdat dat die karikatuur (de vriendelijke van nu en de minder vriendelijke van vroeger) overstijgt.
Dat maakt inderdaad niet uit als het maar verkocht is voordat ik de balans opmaak.quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:27 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ja en? Het maakt toch niet uit of je iets vlak voor 5 of vlak voor 25 december verkoopt?
Daarom vind ik ook dat er zo'n middenstandskinderfeestje moet blijven.quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:35 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dat maakt inderdaad niet uit als het maar verkocht is voordat ik de balans opmaak.
Juist het is verplicht kopen jij hebt het eindelijk door, en geen ouder wil dan onderdoen voor andere ouders, is het kwartje eindelijk gevallen?quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:36 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Daarom vind ik ook dat er zo'n middenstandskinderfeestje moet blijven.
Ik heb geen idee wat dit met de zwarte piet discussie te maken heeft.quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:38 schreef john2406 het volgende:
[..]
Juist het is verplicht kopen jij hebt het eindelijk door, en geen ouder wil dan onderdoen voor andere ouders, is het kwartje eindelijk gevallen?
Als geen Piet meer mag voor mij het feestje op de schop,dag sinterklaasje tot nooit meer weerzien.quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:39 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat dit met de zwarte piet discussie te maken heeft.
Ik zou het dan wel aardig vinden voor de middenstand en de kindertjes dat we dan cadeautjes aan elkaar geven met kerstmis.quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:40 schreef john2406 het volgende:
[..]
Als geen Piet meer mag voor mij het feestje op de schop,dag sinterklaasje tot nooit meer weerzien.
Kan ook met de uitverkoop of niet?quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:42 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ik zou het dan wel aardig vinden voor de middenstand en de kindertjes dat we dan cadeautjes aan elkaar geven met kerstmis.
Misschien moet je wat duidelijker zijn in je taalgebruik, er is meestal geen touw aan vast te knopen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:25 schreef john2406 het volgende:
Sint er kerst vallen percies rond die tijd dat de balans word opgemaakt, ernaar komt de uitverkoop.
Als je het nog niet doorhebt weet ik het niet meer hoe het je uit te leggen.
Je eten heb je graag voor gekauwd?quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:47 schreef Pek het volgende:
[..]
Misschien moet je wat duidelijker zijn in je taalgebruik, er is meestal geen touw aan vast te knopen.
Dat is inderdaad een hele nuchtere opvatting. Nu nog diezelfde nuchterheid toepassen op het pietenfenomeen en we zijn er eindelijk vanaf.quote:Op woensdag 1 juni 2016 15:18 schreef erodome het volgende:
[..]
Tja, dat is dan jouw probleem, of niet, dat mag je helemaal zelf weten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |