Het afschaffen van negerzoen was een ''ludieke'' publiciteitsstunt van Buys.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:33 schreef Childofthe90s het volgende:
Punt is alleen wel dat zelfs al worden de Pieten gekleurd, dan mogen de rode lippen alsnog niet, en daarna begint men over het kroeshaar, en als dat geweest is, is opeens het page pak niet meer van deze tijd. Ergens moet je een grens trekken, wat mij betreft lag die bij het veranderen van 'negerzoen'.
Bizar dat dit nog steeds niet bekend is bij velen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 08:44 schreef snakelady het volgende:
Het afschaffen van negerzoen was een ''ludieke'' publiciteitsstunt van Buys.
Straks ga je me nog vertellen dat de verstopeieren van de HEMA ook geen complot waren.quote:Op woensdag 1 juni 2016 08:44 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ze spelen met onze voeten!quote:Op woensdag 1 juni 2016 09:00 schreef Ludachrist het volgende:
Straks ga je me nog vertellen dat de verstopeieren van de HEMA ook geen complot waren.
Of dat er in die voorjaarsfolder wel volop paaseieren stonden. Open en bloot.quote:Op woensdag 1 juni 2016 09:00 schreef Ludachrist het volgende:
Straks ga je me nog vertellen dat de verstopeieren van de HEMA ook geen complot waren.
En dat het ''oranje'' van de pieten van de Hema eigenlijk gewoon bruin moet voorstellen, zoals de pieten op t.v.quote:Op woensdag 1 juni 2016 09:02 schreef Copycat het volgende:
[..]
Of dat er in die voorjaarsfolder wel volop paaseieren stonden. Open en bloot.
Er is een groot verschil tussen iemands gevoelens "erkennen" en oordelen dat een beschuldiging terecht is.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 18:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Wat is er mis met: "Ik vind Zwarte Piet niet racistisch, maar ik erken dat jullie het wel vinden. Daarom accepteer ik dat Zwarte Piet wordt aangepast; ik heb daar geen last van en het doet jullie een plezier."?
Dat lijkt me de enige rationele reactie als je de mening bent toegedaan dat Zwarte Piet niet racistisch...
Nou ja, hoe je het ook wend of keert, de piet in deze verschijningsvorm is een karikatuur van een neger. Vind dat ontkennen daarvan misschien wel 1 van de naarste dingen van de pro pieten club (de redelijke dan).quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:00 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Er is een groot verschil tussen iemands gevoelens "erkennen" en oordelen dat een beschuldiging terecht is.
Zoals ik in mijn post al schreef, de beschuldiging is dat Zwarte Piet racistisch is. Zwarte Piet aanpassen op basis van deze beschuldiging is dus een "erkenning" (bij gebrek aan beter woord) dat Zwarte Piet racistisch is. Ik hoop dat jij kan begrijpen dat toegeven aan een in mijn ogen onjuiste beschuldiging wel degelijk iets is waar ik (en volgens mij veel meer mensen) last van heb.
Ik begrijp ook niet waarom jij het rationeel vind om de gevoelens van de kleine groep mensen die de beschuldiging maken zwaarder te wegen dan de gevoelens van de grotere groep mensen waarvan geeist wordt dat ze zich aanpassen. Ik vraag me af hoe je die gevoelens uberhaubt rationeel kan afwegen tov elkaar.
Ik vind dat wel meevallen. De Surinaamse tongval sloeg wat mij betreft op een karikaturale eigenschap van de Surinamer. Die is over het algemeen weg.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Nou ja, hoe je het ook wend of keert, de piet in deze verschijningsvorm is een karikatuur van een neger. Vind dat ontkennen daarvan misschien wel 1 van de naarste dingen van de pro pieten club (de redelijke dan).
Ik vind dat mensen die dat stellen de naarste figuren van de anti-pieten club.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Nou ja, hoe je het ook wend of keert, de piet in deze verschijningsvorm is een karikatuur van een neger.
Of een karikatuur van een Spanjaard, van de Zwitserse Garde, van een Moor, van een knecht, van het gevolg van een buitenlandse bisschop, van weet ik veel wat.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Nou ja, hoe je het ook wend of keert, de piet in deze verschijningsvorm is een karikatuur van een neger. Vind dat ontkennen daarvan misschien wel 1 van de naarste dingen van de pro pieten club (de redelijke dan).
Dan ben ik maar onredelijkquote:Op woensdag 1 juni 2016 12:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Eens!quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:35 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik vind dat wel meevallen. De Surinaamse tongval sloeg wat mij betreft op een karikaturale eigenschap van de Surinamer. Die is over het algemeen weg.
Het dommige was ook aardig karikaturaal en is gelukkig ook weg, op een enkele domme Piet na die de domme Piet speelt als personage in een verhaal.
Dat waren wat mij betreft de 2 belangrijkste kenmerken die inderdaad als een negatieve karikatuur van een neger/Surinamer kan worden aangemerkt. En gelukkig zijn die zo goed als verdwenen.
Ander punten ben ik het veel minder over eens zoals bv de rode lippen en de oorbel.
Het rood van de lippen kán slaan op getekende karikaturen van negers, maar is daarnaast ook simpelweg het benadrukken van de lippen in zwarte schmink. Zonder het rood zouden de lippen nauwelijks opvallen. Als je uitgaat van zwarte piet = neger dan is dat rood wel een itempje, maar als je uitgaat van een zwart geschminkt personage in een kinderfeest dan is dat rood puur ter accentuatie. Niks mis mee.
De oorbel die door de anti-Pieten wordt gezien als een teken van slavernij was niets meer en minder dan een oorbel voor zeelieden/piraten. Dat was hun waarborg voor een eventuele begrafenis. Sinterklaas en Zwarte Piet komen met een boot over zee. Een duidelijke link. Niks mis dus met die oorbel.
Al met al is het maar de 'negatieve' betekenis die je aan alles wil verbinden.
Inmiddels is Zwarte Piet een zwart geschminkte olijke uitbundige kindervriend die in niets lijkt op een negatieve karikaturale uiting van een neger.
Wat maakt Zwarte Piet volgens jou "een karikatuur van een neger"? Surely heeft een karikatuur van een neger meer criteria dan een donkere huidskleur. Het lijkt me dan ook, als Zwarte Piet inderdaad een karikatuur van een neger zou zijn, er oplossingen zijn die Zwarte Piet zwart houden.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:09 schreef erodome het volgende:
Zwarte Piet komt door de schoorsteen daarom is hij zwart. Daarom heeft hij ook een roe bij. Ik heb nog nooit negroïde mensen in zulke kleding gezien of met zulke rare hoofddeksels op.quote:Op woensdag 1 juni 2016 14:45 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Wat maakt Zwarte Piet volgens jou "een karikatuur van een neger"? Surely heeft een karikatuur van een neger meer criteria dan een donkere huidskleur. Het lijkt me dan ook, als Zwarte Piet inderdaad een karikatuur van een neger zou zijn, er oplossingen zijn die Zwarte Piet zwart houden.
Lieve schat, ik ben niet van mening dat Zwarte Piet een karikatuur van een neger is. Ik reageer op iemand die dat beweertquote:Op woensdag 1 juni 2016 14:51 schreef naiipajiiau het volgende:
Zwarte Piet komt door de schoorsteen daarom is hij zwart. Daarom heeft hij ook een roe bij. Ik heb nog nooit negroïde mensen in zulke kleding gezien of met zulke rare hoofddeksels op.
Sterker nog als kind heb ik nooit zwarte Piet geassocieerd met negroïde mensen.
Dat is toch al? Pieten doen alles... Sinterklaas is een oude vergeetachtige man die overal een Piet voor nodig heeft en met ALLES geholpen moet worden hij heeft zelfs een paard omdat ie verzaakt te lopen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 14:43 schreef Tjongejongezeg het volgende:
[..]
Eens!
Verder vind ik het heel goed als het karakter van zwarte piet nog verder zou veranderen. Dus niet meer zozeer het hulpje, maar meer de onmisbare steun en toeverlaat van Sinterklaas....
Sorry was meer als aanvulling op bedoeld.quote:Op woensdag 1 juni 2016 14:53 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Lieve schat, ik ben niet van mening dat Zwarte Piet een karikatuur van een neger is. Ik reageer op iemand die dat beweert.
Moorkop ook al omgedoopt?quote:Op woensdag 1 juni 2016 08:44 schreef snakelady het volgende:
[..]
Juba for presidentquote:Op woensdag 1 juni 2016 15:01 schreef JubaUrbicus het volgende:
Ik ben een Marokkaan in Nederland geboren en getogen, maar blijf verdomme van mijn jeugdheld af!
quote:Op woensdag 1 juni 2016 15:01 schreef JubaUrbicus het volgende:
Ik ben een Marokkaan in Nederland geboren en getogen, maar blijf verdomme van mijn jeugdheld af!
Dan ga je er compleet aan voorbij dat deze verschijningsvorm al van oudsher een "negert" werd genoemd. Daar zijn nooit doekjes om gewonden tot aan deze discussie.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:35 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik vind dat wel meevallen. De Surinaamse tongval sloeg wat mij betreft op een karikaturale eigenschap van de Surinamer. Die is over het algemeen weg.
Het dommige was ook aardig karikaturaal en is gelukkig ook weg, op een enkele domme Piet na die de domme Piet speelt als personage in een verhaal.
Dat waren wat mij betreft de 2 belangrijkste kenmerken die inderdaad als een negatieve karikatuur van een neger/Surinamer kan worden aangemerkt. En gelukkig zijn die zo goed als verdwenen.
Ander punten ben ik het veel minder over eens zoals bv de rode lippen en de oorbel.
Het rood van de lippen kán slaan op getekende karikaturen van negers, maar is daarnaast ook simpelweg het benadrukken van de lippen in zwarte schmink. Zonder het rood zouden de lippen nauwelijks opvallen. Als je uitgaat van zwarte piet = neger dan is dat rood wel een itempje, maar als je uitgaat van een zwart geschminkt personage in een kinderfeest dan is dat rood puur ter accentuatie. Niks mis mee.
De oorbel die door de anti-Pieten wordt gezien als een teken van slavernij was niets meer en minder dan een oorbel voor zeelieden/piraten. Dat was hun waarborg voor een eventuele begrafenis. Sinterklaas en Zwarte Piet komen met een boot over zee. Een duidelijke link. Niks mis dus met die oorbel.
Al met al is het maar de 'negatieve' betekenis die je aan alles wil verbinden.
Inmiddels is Zwarte Piet een zwart geschminkte olijke uitbundige kindervriend die in niets lijkt op een negatieve karikaturale uiting van een neger.
Tja, dat is dan jouw probleem, of niet, dat mag je helemaal zelf weten.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:36 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik vind dat mensen die dat stellen de naarste figuren van de anti-pieten club.
Waar haal ik er Amerikaanse onderdrukkingslogica bij dan?quote:Op woensdag 1 juni 2016 14:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Of een karikatuur van een Spanjaard, van de Zwitserse Garde, van een Moor, van een knecht, van het gevolg van een buitenlandse bisschop, van weet ik veel wat.
Het hele Sinterklaasgebeuren is gewoon een rommeltje van allerlei feitelijke, historische en geografische onjuistheden en onmogelijkheden. Het is dan ook een volkslegende. Ik denk dat het Sinterklaasverhaal vrij onschuldig is opgeleukt met exotische elementen, gewoon omdat Nederlanders traditioneel houden van en nieuwsgierig zijn naar het exotische.
Daar moet je geen Amerikaanse ondrukkingslogica en bijbehorende propaganda op gaan projecteren. Toen de Amerikanen Sinterklaas importeerden, de man met de grijze baard die kadootjes kwam brnegen, hebben ze de bisschop eruit geschrapt want dat kon daar niet. En ze hebben Zwarte Piet geschrapt, want olijke negers die kadootjes kwamen brengen zou wel eens een veel te positieve boodschap over de eigen bevolkingsgroep kunnen zijn. Wie was er nou eigenlijk de racist bij het verschil in gebruiken?
Het feit dat deze verschijningsvorm gewoon altijd zo genoemd werd oa? En de karikatuur nog veel zwaarder was met een aantal vrij negatieve dingen erin?quote:Op woensdag 1 juni 2016 14:45 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Wat maakt Zwarte Piet volgens jou "een karikatuur van een neger"? Surely heeft een karikatuur van een neger meer criteria dan een donkere huidskleur. Het lijkt me dan ook, als Zwarte Piet inderdaad een karikatuur van een neger zou zijn, er oplossingen zijn die Zwarte Piet zwart houden.
Vind dat je hele verstandige dingen zegt.quote:Op woensdag 1 juni 2016 14:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Of een karikatuur van een Spanjaard, van de Zwitserse Garde, van een Moor, van een knecht, van het gevolg van een buitenlandse bisschop, van weet ik veel wat.
Het hele Sinterklaasgebeuren is gewoon een rommeltje van allerlei feitelijke, historische en geografische onjuistheden en onmogelijkheden. Het is dan ook een volkslegende. Ik denk dat het Sinterklaasverhaal vrij onschuldig is opgeleukt met exotische elementen, gewoon omdat Nederlanders traditioneel houden van en nieuwsgierig zijn naar het exotische.
Daar moet je geen Amerikaanse ondrukkingslogica en bijbehorende propaganda op gaan projecteren. Toen de Amerikanen Sinterklaas importeerden, de man met de grijze baard die kadootjes kwam brnegen, hebben ze de bisschop eruit geschrapt want dat kon daar niet. En ze hebben Zwarte Piet geschrapt, want olijke negers die kadootjes kwamen brengen zou wel eens een veel te positieve boodschap over de eigen bevolkingsgroep kunnen zijn. Wie was er nou eigenlijk de racist bij het verschil in gebruiken?
Natuurlijk mag deze strip nog verkocht worden. Maar nu zoiets tekenen en dat heel normaal vinden zou wel een beetje vreemd bekeken worden denk je ook niet?quote:Op woensdag 1 juni 2016 15:15 schreef iemandmoethetdoen het volgende:
[ afbeelding ]
Vroeger met veel plezier deze strip gelezen, zou die nog verkocht mogen worden, anders kan die ook op de agenda van de gekrenkte gekleurde mensen.
Karikatuur van een neger? Ook daar valt het een en ander tegenin te brengen. Qua kleding, gezicht, krullen (geen kroeshaar), rode lippen (die een 'neger') niet heeft etc.quote:Op woensdag 1 juni 2016 15:23 schreef erodome het volgende:
[..]
Waar haal ik er Amerikaanse onderdrukkingslogica bij dan?
Het is gewoon een karikatuur van een neger, je kan praten over of je dat een positieve karikatuur vindt of toch nog een negatieve bijklank vindt hebben, maar dat het een karikatuur is is gewoon een feit.
Al die "leuke" grapjes zoals eindelijk een neger die werkt hahaha komen natuurlijk niet uit de lucht vallen, dat komt niet omdat mensen denken dat zp een marsmannetje voor moet stellen.
In vroegere tijden (niet echt heel lang geleden) werd zp ook gewoon beschreven als een neger die de sint hielp. De eerste pieten hier bij de intocht waren zelfs echte negers...
Die is onder het mom van restauratie gebonjourd.quote:Op woensdag 1 juni 2016 15:28 schreef Gunner het volgende:
waarom horen we niet meer mensen over de gouden koets? daar staan immers ook herinneringen op aan ons koloniale verleden... ?
Nee dat vind ik niet, als het niet meer gemaakt zou mogen/kunnen worden mag het in mijn ogen ook niet verkocht worden!quote:Op woensdag 1 juni 2016 15:27 schreef erodome het volgende:
[..]
Natuurlijk mag deze strip nog verkocht worden. Maar nu zoiets tekenen en dat heel normaal vinden zou wel een beetje vreemd bekeken worden denk je ook niet?
In de oude sinterklaasliedjes werd gewoon letterlijk het woordje neger en moor gebruikt. Hoe kan je het dan nog ontkennen?quote:
Nee joh, je ziet geen gelijkenis met dit kindslaafje uit de 16de eeuw?quote:Op woensdag 1 juni 2016 14:51 schreef naiipajiiau het volgende:
[..]
Zwarte Piet komt door de schoorsteen daarom is hij zwart. Daarom heeft hij ook een roe bij. Ik heb nog nooit negroïde mensen in zulke kleding gezien of met zulke rare hoofddeksels op.
Sterker nog als kind heb ik nooit zwarte Piet geassocieerd met negroïde mensen.
ja laten we liedjes van 50 jaar geleden erbij betrekkenquote:Op woensdag 1 juni 2016 15:46 schreef snakelady het volgende:
[..]
In de oude sinterklaasliedjes werd gewoon letterlijk het woordje neger en moor gebruikt. Hoe kan je het dan nog ontkennen?
En waarop baseer je dat dit een kindslaaf is?quote:Op woensdag 1 juni 2016 15:52 schreef snakelady het volgende:
F
[..]
Nee joh, je ziet geen gelijkenis met dit kindslaafje uit de 16de eeuw?
[ afbeelding ]
Los van het feit dat jij geen enkel bewijs post voor jouw bewering dat Zwarte Piet altijd al een karikatuur genoemd werd (jouw bewering), is het verleden geen goede reden Zwarte Piet aan te passen. Immers, als het probleem is dat Zwarte Piet een verleden zou hebben als negatieve karikatuur, gaat geen enkele aanpassing van Zwarte Piet helpen. We kunnen immers het verleden niet aanpassen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 15:26 schreef erodome het volgende:
Het feit dat deze verschijningsvorm gewoon altijd zo genoemd werd oa? En de karikatuur nog veel zwaarder was met een aantal vrij negatieve dingen erin?
Dit idd, echt van oudsher wordt deze verschijningsvorm gewoon een neger/moor genoemd. Waarom dat maar blijven ontkennen?quote:Op woensdag 1 juni 2016 15:46 schreef snakelady het volgende:
[..]
In de oude sinterklaasliedjes werd gewoon letterlijk het woordje neger en moor gebruikt. Hoe kan je het dan nog ontkennen?
Een neger genoemd werd...quote:Op woensdag 1 juni 2016 15:55 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Los van het feit dat jij geen enkel bewijs post voor jouw bewering dat Zwarte Piet altijd al een karikatuur genoemd werd (jouw bewering), is het verleden geen goede reden Zwarte Piet aan te passen. Immers, als het probleem is dat Zwarte Piet een verleden zou hebben als negatieve karikatuur, gaat geen enkele aanpassing van Zwarte Piet helpen. We kunnen immers het verleden niet aanpassen.
quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:01 schreef Perrin het volgende:
Maar is het dan meteen een 'karikatuur van een neger'? Bedoeld om hem belachelijk te maken?
Een karikatuur is niet perse negatief (bedoeld). Ik vind de huidige zp een positieve karikatuur (vrolijk, handig, algemeen geliefd onder kinderen), de vroegere ( met tongval, dom en gemeen, algemeen gevreest onder de kinderen) was een negatieve karikatuur.quote:Een karikatuur is een humoristische voorstelling van een persoon of zaak, waarbij de meest kenmerkende trekken sterk overdreven worden. Ze kunnen zowel ter amusement of ter belediging bedoeld zijn. Karikaturen worden vooral geassocieerd met cartoonisten ('karikatuur' wordt ook wel als synoniem voor cartoon gebruikt), maar ook in het poppenspel, theater en typetjes kan men karikaturale personen, situaties of gedragingen terugvinden.
Nou, vrij gemakkelijk: ik ontken.quote:Op woensdag 1 juni 2016 15:46 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dat ontkennen is blijkbaar voor mensen makkelijk om dan te zeggen : en daarom hebben die negers geen recht van spreken, het gaat niet om hen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 15:59 schreef erodome het volgende:
[..]
Dit idd, echt van oudsher wordt deze verschijningsvorm gewoon een neger/moor genoemd. Waarom dat maar blijven ontkennen?
Het gaat er om dat hij van oorsprong wel degelijk een donker persoon/neger moet voorstellen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 15:54 schreef fathank het volgende:
[..]
ja laten we liedjes van 50 jaar geleden erbij betrekken
lekker relevant voor de hedendaagse discussie. Of hoor je nog op het schoolplein kinderen massaal zingen over negerslaven die voor een blanke cadeaus in de schoorsteen moeten smijten?
[..]
Op de titel van het schilderij ''Woman with child slave''quote:En waarop baseer je dat dit een kindslaaf is?
Dat is geen slaaf dat is Zwarte Piet de gulle baas!quote:Op woensdag 1 juni 2016 15:52 schreef snakelady het volgende:
[..]
Nee joh, je ziet geen gelijkenis met dit kindslaafje uit de 16de eeuw?
[ afbeelding ]
Ah oke, dus omdat het nu niet meer gezongen wordt was het ook nooit zo bedoeld?quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:04 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Nou, vrij gemakkelijk: ik ontken..
Die liedjes worden niet meer gezongen toch?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |