Is Zwarte Piet een neger? Dan is het antwoord ja of nee.quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:52 schreef erodome het volgende:
[..]
Die hele fanatieke uit beide partijen kunnen van mij de boom in. Quinsy en co stellen zich op als een stel idioten.
Het gaat mij puur om het feit dat zp in deze verschijningsvorm simpelweg een neger voorstelde. Met daarin trekken die ook steriotyp aan negers toebedeeld werden. Dat er gewoonweg een hele duidelijke connectie is die niet eens ontkent werd. Dat ontkennen is echt iets van de discussie van de laatste paar jaar.
Die negatieve steriotype trekken zijn eruit, daarom vind ik zp persoonlijk geen probleem.
Maar ik kan me voorstellen dat anderen zich daar minder gemakkelijk bij voelen, dus heb ik ook geen probleem met het nog wat verder veranderen om zo die connectie achter ons te laten in zijn geheel. Dat elk kind mee kan doen zonder dat er ongemakkelijke gevoelens in zijn/haar directe omgeving zijn vind ik niet zo slecht.
Voor de andere kant heb ik dan weer begrip voor het traditionele zwart, snap dat mensen dat willen behouden omdat dat die karikatuur (de vriendelijke van nu en de minder vriendelijke van vroeger) overstijgt.
Het anti-kamp linkt vrijwel alles aan Afrika of slavernij. Iets dat ze op een pedante wijze doen, denkend de waarheid in pacht te hebben.quote:Op woensdag 1 juni 2016 12:35 schreef Montagui het volgende:
[..]
De oorbel die door de anti-Pieten wordt gezien als een teken van slavernij was niets meer en minder dan een oorbel voor zeelieden/piraten. Dat was hun waarborg voor een eventuele begrafenis. Sinterklaas en Zwarte Piet komen met een boot over zee. Een duidelijke link. Niks mis dus met die oorbel.
Of helemaal geen cadeautjes meer geven die optie ben je nog vergeten, lijkt me veel beter nog?quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:16 schreef Gutmensch het volgende:
Of we schaffen Sinterklaas helemaal af, het wordt toch al steeds minder populair, en gaan net als de rest van de wereld cadeautjes geven met Kerstmis.
Van mij mag dat ook. Maar als kind vond ik het wel leuk dat er naast mijn verjaardag nog een dag was waarop ik cadeautjes kreegquote:Op woensdag 1 juni 2016 17:18 schreef john2406 het volgende:
[..]
Of helemaal geen cadeautjes meer geven die optie ben je nog vergeten, lijkt me veel beter nog?
Veramerikanisering, blegh. Jij viert zeker ook Halloween en Thanksgiving?quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:16 schreef Gutmensch het volgende:
Of we schaffen Sinterklaas helemaal af, het wordt toch al steeds minder populair, en gaan net als de rest van de wereld cadeautjes geven met Kerstmis.
Allerheiligen wel, want dat vieren ze in Italië, waar mijn vriendin vandaan komt, ook.quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Veramerikanisering, blegh. Jij viert zeker ook Halloween en Thanksgiving?
Wat dacht je wat de middenstand ervan vond om die dingen welke verkocht waren niet in hun balans te hoeven verwerken?quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:19 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Van mij mag dat ook. Maar als kind vond ik het wel leuk dat er naast mijn verjaardag nog een dag was waarop ik cadeautjes kreeg
Ik heb werkelijk geen idee wat je hier probeert te zeggen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:23 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wat dacht je wat de middenstand ervan vond om die dingen welke verkocht waren niet in hun balans te hoeven verwerken?
Dat is de naam van de link, dat is wat anders.quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:54 schreef fathank het volgende:
[..]
het plaatje heet 'woman with black child' en als ik zoek op woman with child slave krijg ik onderstaande
[ afbeelding ]
Ja en? Het maakt toch niet uit of je iets vlak voor 5 of vlak voor 25 december verkoopt?quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:25 schreef john2406 het volgende:
Sint er kerst vallen percies rond die tijd dat de balans word opgemaakt, ernaar komt de uitverkoop.
Als je het nog niet doorhebt weet ik het niet meer hoe het je uit te leggen.
Kan je je ook voorstellen dat iemand het volstrekt belachelijk vind dat iemand zich minder gemakkelijk zou voelen bij een figuur uit een feest dat bedoelt is voor kinderen? Puur en alleen om de kleur (daar ga ik nog steeds vanuit)?quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:52 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar ik kan me voorstellen dat anderen zich daar minder gemakkelijk bij voelen, dus heb ik ook geen probleem met het nog wat verder veranderen om zo die connectie achter ons te laten in zijn geheel. Dat elk kind mee kan doen zonder dat er ongemakkelijke gevoelens in zijn/haar directe omgeving zijn vind ik niet zo slecht.
Voor de andere kant heb ik dan weer begrip voor het traditionele zwart, snap dat mensen dat willen behouden omdat dat die karikatuur (de vriendelijke van nu en de minder vriendelijke van vroeger) overstijgt.
Dat maakt inderdaad niet uit als het maar verkocht is voordat ik de balans opmaak.quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:27 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ja en? Het maakt toch niet uit of je iets vlak voor 5 of vlak voor 25 december verkoopt?
Daarom vind ik ook dat er zo'n middenstandskinderfeestje moet blijven.quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:35 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dat maakt inderdaad niet uit als het maar verkocht is voordat ik de balans opmaak.
Juist het is verplicht kopen jij hebt het eindelijk door, en geen ouder wil dan onderdoen voor andere ouders, is het kwartje eindelijk gevallen?quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:36 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Daarom vind ik ook dat er zo'n middenstandskinderfeestje moet blijven.
Ik heb geen idee wat dit met de zwarte piet discussie te maken heeft.quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:38 schreef john2406 het volgende:
[..]
Juist het is verplicht kopen jij hebt het eindelijk door, en geen ouder wil dan onderdoen voor andere ouders, is het kwartje eindelijk gevallen?
Als geen Piet meer mag voor mij het feestje op de schop,dag sinterklaasje tot nooit meer weerzien.quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:39 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat dit met de zwarte piet discussie te maken heeft.
Ik zou het dan wel aardig vinden voor de middenstand en de kindertjes dat we dan cadeautjes aan elkaar geven met kerstmis.quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:40 schreef john2406 het volgende:
[..]
Als geen Piet meer mag voor mij het feestje op de schop,dag sinterklaasje tot nooit meer weerzien.
Kan ook met de uitverkoop of niet?quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:42 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ik zou het dan wel aardig vinden voor de middenstand en de kindertjes dat we dan cadeautjes aan elkaar geven met kerstmis.
Misschien moet je wat duidelijker zijn in je taalgebruik, er is meestal geen touw aan vast te knopen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:25 schreef john2406 het volgende:
Sint er kerst vallen percies rond die tijd dat de balans word opgemaakt, ernaar komt de uitverkoop.
Als je het nog niet doorhebt weet ik het niet meer hoe het je uit te leggen.
Je eten heb je graag voor gekauwd?quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:47 schreef Pek het volgende:
[..]
Misschien moet je wat duidelijker zijn in je taalgebruik, er is meestal geen touw aan vast te knopen.
Dat is inderdaad een hele nuchtere opvatting. Nu nog diezelfde nuchterheid toepassen op het pietenfenomeen en we zijn er eindelijk vanaf.quote:Op woensdag 1 juni 2016 15:18 schreef erodome het volgende:
[..]
Tja, dat is dan jouw probleem, of niet, dat mag je helemaal zelf weten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |