Je hebt hem door looking to the sunny side?quote:Op donderdag 2 juni 2016 00:59 schreef Lkw het volgende:
[..]
Ik ken persoonlijk diverse donkere mensen die van oudsher gewoon Sinterklaas vieren, zonder problemen. En als andere donkere mensen er principieel op tegen zijn, wel, dan vieren die het toch niet. Zeer waarschijnlijk hebben zij dan weer een ander feest dat ik niet vier, kan vieren of wil vieren. Leven en laten leven.
Zoveel mogelijk ja. Maar het lukt niet altijdquote:Op donderdag 2 juni 2016 01:02 schreef john2406 het volgende:
[..]
Je hebt hem door looking to the sunny side?
Positieve kant bekijken?
Ah ja, je hebt daar al jaren aan mee willen doenquote:Op donderdag 2 juni 2016 00:56 schreef john2406 het volgende:
[..]
Waarom kan ik niet genieten van het of een suikerfeest om maar iets te noemen?
Wil ik er wel van genieten of wil ik dan van alle walletjes eten?
Als je nou die tweede regel leest zie je dat ik me een vraag erover stel, die ik nog niet beantwoord heb, doe jij dat bij deze voor me?quote:Op donderdag 2 juni 2016 01:06 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ah ja, je hebt daar al jaren aan mee willen doenMaar goed, je kan altijd een actie beginnen. Ik vermoed dat moslims je met open armen zullen ontvangen. Wel even aan de ramadan meedoen he?
Ok, dan ga dan eerst maar eens voor jezelf beantwoorden of je dat wil.quote:Op donderdag 2 juni 2016 01:08 schreef john2406 het volgende:
[..]
Als je nou die tweede regel leest zie je dat ik me een vraag erover stel, die ik nog niet beantwoord heb, doe jij dat bij deze voor me?
Tevens kom je met nog meer erachter aan tof van jouw zeg, ken je me persoonlijk?
Ik ben tevreden met een walletje om het maar zo te noemen en wil dus niet van alle walletjes eten!quote:Op donderdag 2 juni 2016 01:12 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ok, dan ga dan eerst maar eens voor jezelf beantwoorden of je dat wil.
Hij heeft wel een punt. De vraag is immers of bepaalde donkere mensen zo tegen Zwarte Piet zijn omdat ze het Sinterklaasfeest in deze vorm niet zouden kunnen meevieren (maar dat wel willen) of dat ze gewoon de ander hun feestje misgunnen en willen 'afpakken' omdat ze zich ietwat te lichtgeraakt opstellen.quote:Op donderdag 2 juni 2016 01:12 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ok, dan ga dan eerst maar eens voor jezelf beantwoorden of je dat wil.
Er zijn allerlei feesten waar mensen wel of niet aan meedoen om verschillende redenen. Het Sinterklaasfeest is een kinderfeest dat op alle scholen en bij heel veel mensen gevierd wordt. En donkere mensen hebben er blijkbaar weinig of geen plezier van omdat ze idd geidentificeerd worden met de figuur van Zwarte Piet.quote:Op donderdag 2 juni 2016 01:16 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik ben tevreden met een walletje om het maar zo te noemen en wil dus niet van alle walletjes eten!
Dat suikerfeest was maar om iets te noemen er zullen beslist meerdere feesten in andere landen zijn die welke die mensen die hier vertoeven ook vieren op hun manier of denk je van niet?
Zouden ze die hebben laten vallen en alleen nog maar sinterklaas hier vieren?
Waarbij ze zich evt achter gesteld voelen, omdat ze op Piet lijken, of zich ermee identificeren?
Wat als het Elvis was waar ze mee vergeleken werden, zouden ze dan iets vragen of hoe zouden ze reageren?quote:Op donderdag 2 juni 2016 01:24 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Er zijn allerlei feesten waar mensen wel of niet aan meedoen om verschillende redenen. Het Sinterklaasfeest is een kinderfeest dat op alle scholen en bij heel veel mensen gevierd wordt. En donkere mensen hebben er blijkbaar weinig of geen plezier van omdat ze idd geidentificeerd worden met de figuur van Zwarte Piet.
Geen idee en is niet relevant want dat gebeurt niet.quote:Op donderdag 2 juni 2016 01:25 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wat als het Elvis was waar ze mee vergeleken werden, zouden ze dan iets vragen of hoe zouden ze reageren?
Dat andere gebeurt ook niet, tenminste in de kringen waarin ik verblijf.quote:Op donderdag 2 juni 2016 01:27 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Geen idee en is niet relevant want dat gebeurt niet.
Ik heb op school gezeten met verschillende donkere kinderen in de klas, van negers tot Molukkers, en die hadden net zoveel lol met Sinterklaas en Zwarte Piet als de andere kinderen. Niks identificatieproblemen, noch bij hen noch bij de blanke kinderen. En zoals ik hierboven al vertelde, ken ik verschillende donkere mensen persoonlijk die ook nu nog gewoon meedoen met Sinterklaas.quote:Op donderdag 2 juni 2016 01:24 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Er zijn allerlei feesten waar mensen wel of niet aan meedoen om verschillende redenen. Het Sinterklaasfeest is een kinderfeest dat op alle scholen en bij heel veel mensen gevierd wordt. En donkere mensen hebben er blijkbaar weinig of geen plezier van omdat ze idd geidentificeerd worden met de figuur van Zwarte Piet.
Dat jij ze niet meegemaakt hebt wil niet zeggen dat ze er niet zijn he?quote:Op donderdag 2 juni 2016 01:29 schreef Lkw het volgende:
[..]
Ik heb op school gezeten met verschillende donkere kinderen in de klas, van negers tot Molukkers, en die hadden net zoveel lol met Sinterklaas en Zwarte Piet als de andere kinderen. Niks identificatieproblemen, noch bij hen noch bij de blanke kinderen. En zoals ik hierboven al vertelde, ken ik verschillende donkere mensen persoonlijk die ook nu nog gewoon meedoen met Sinterklaas.
Laat je niks aanpraten door die anti-Pieten. Ze creëren een probleem dat er nooit of slechts zeer sporadisch is geweest.
Zeker. Echter, jij hebt het hierboven heel algemeen over 'donkere mensen'. Alsof hele volksstammen donkere mensen zich storen aan Zwarte Piet. Het zijn er echt maar een handjevol. Alleen ze schreeuwen zo verrekte hard, dat is het probleem. Zeker in deze tijd dat een scheet al als racisme te boek kan worden gesteld. Want daardoor krijgen ze onevenredig veel aandacht en maken ze veel meer kapot dan ze denken te kunnen helen. Veel meer.quote:Op donderdag 2 juni 2016 01:32 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat jij ze niet meegemaakt hebt wil niet zeggen dat ze er niet zijn he?
Ik denk dat het probleem veel groter is dan jij je realiseert.quote:Op donderdag 2 juni 2016 01:35 schreef Lkw het volgende:
[..]
Zeker. Echter, jij hebt het hierboven heel algemeen over 'donkere mensen'. Alsof hele volksstammen donkere mensen zich storen aan Zwarte Piet. Het zijn er echt maar een handjevol. Alleen ze schreeuwen zo verrekte hard, dat is het probleem. Zeker in deze tijd dat een scheet al als racisme te boek kan worden gesteld. Want daardoor krijgen ze onevenredig veel aandacht en maken ze veel meer kapot dan ze denken te kunnen helen. Veel meer.
Tja, dat kun je denken. Ik denk dat je ernaast zit en dat je je mee laat slepen door de anti-racismegolf die op het moment door Nederland waart en nog maar heel gering raakvlakken heeft met de realiteit.quote:Op donderdag 2 juni 2016 01:40 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik denk dat het probleem veel groter is dan jij je realiseert.
Dat zou kunnen. Het kan ook zijn dat jij je laat meeslepen door de gevoelens van weerstand die dit allemaal oproept bij jou om allerlei redenen. Het doet er ook niet zo veel toe, het feit blijft dat de figuur Zwarte Piet aanleiding kan geven tot uitingen van racisme (zeker in dit soort tijden idd.). Dat is verwerpelijk en daar kunnen we wat aan doenquote:Op donderdag 2 juni 2016 01:48 schreef Lkw het volgende:
[..]
Tja, dat kan je denken. Ik denk dat je ernaast zit en dat je je mee laat slepen door de anti-racismegolf die op het moment door Nederland waart en nog maar heel gering raakvlakken heeft met de realiteit.
Mensen komen daardoor steeds meer tegenover elkaar te staan, terwijl ze dat voorheen helemaal niet wilden. Maar door de agressiviteit van de harde kern van beide kanten voelen veel mensen zich gedwongen partij te kiezen, waardoor ze nog meer tegenover elkaar komen te staan. Enzovoorts.
Het gaat van kwaad tot erger. Ik zou bijna zeggen, hoewel enigszins overdreven: analoog aan hoe de crisis destijds in Joegoslavië ontstaan is. Een gevaar overigens dat elke pluriforme samenleving latent in zich draagt.
Dus in zekere zin heb je gelijk dat het probleem behoorlijk groot aan het worden is. Hoewel het dat in de basis niet was. Met dank aan de anti-Pieten en hun halsstarrige houding, wat mij betreft.
Daar kunnen we zeker wat aan doen. Maar ik vermoed dat onze oplossingen verschillen. Jij zal waarschijnlijk het uiterlijk van Zwarte Piet willen aanpassen en ik wil dat de anti-Pieten zich aanpassen, in die zin dat ze anderen hun pleziertje gunnen en niet van een mug een olifant maken. Leven en laten leven wederom.quote:Op donderdag 2 juni 2016 01:56 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Het kan ook zijn dat jij je laat meeslepen door de gevoelens van weerstand die dit allemaal oproept bij jou om allerlei redenen. Het doet er ook niet zo veel toe, het feit blijft dat de figuur Zwarte Piet aanleiding kan geven tot uitingen van racisme (zeker in dit soort tijden idd.). Dat is verwerpelijk en daar kunnen we wat aan doen
Zo is dat. Ik zie het probleem niet als Zwarte Piet gezelschap krijgt van andersgekleurde Pieten. Op die manier sluit je nl. geen groepen uit.quote:Op donderdag 2 juni 2016 02:03 schreef Lkw het volgende:
[..]
Daar kunnen we zeker wat aan doen. Maar ik vermoed dat onze oplossingen verschillen. Jij zal waarschijnlijk het uiterlijk van Zwarte Piet willen aanpassen en ik wil dat de anti-Pieten zich aanpassen, in die zin dat ze anderen hun pleziertje gunnen en niet van een mug een olifant maken. Leven en laten leven wederom.
Kortom, we worden het niet eens. Maar dat hoeft natuurlijk ook niet
Het slaat alleen als een tang op een varken, regenboogslaven.quote:Op donderdag 2 juni 2016 02:08 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Zo is dat. Ik zie het probleem niet als Zwarte Piet gezelschap krijgt van andersgekleurde Pieten. Op die manier sluit je nl. geen groepen uit.
Tja die schoorsteen slaat ook helemaal nergens op. Veel belangrijker is dat alle kinderen het leuk vindenquote:Op donderdag 2 juni 2016 02:14 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Het slaat alleen als een tang op een varken, regenboogslaven.
Volgens mij zijn het meer de volwassenen die zich druk maken.quote:Op donderdag 2 juni 2016 02:21 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Tja die schoorsteen slaat ook helemaal nergens op. Veel belangrijker is dat alle kinderen het leuk vinden
Dat was zo. Tot er een groepje jankende racistische volwassenen het nodig vonden zich er mee te bemoeien "want we voelen ons zo gekwetst".quote:Op donderdag 2 juni 2016 02:21 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Tja die schoorsteen slaat ook helemaal nergens op. Veel belangrijker is dat alle kinderen het leuk vinden
Dat racisme is er altijd geweest. Deze discussie maakt het er volgens mij ook niet beter op. Eerder erger!quote:Op donderdag 2 juni 2016 01:56 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Het kan ook zijn dat jij je laat meeslepen door de gevoelens van weerstand die dit allemaal oproept bij jou om allerlei redenen. Het doet er ook niet zo veel toe, het feit blijft dat de figuur Zwarte Piet aanleiding kan geven tot uitingen van racisme (zeker in dit soort tijden idd.). Dat is verwerpelijk en daar kunnen we wat aan doen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |