SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Originele OP is van Kaas
Toevoeging van BarryOSeven:
Bent u voor of tegen de wet tot goedkeuring van de associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne?
• VOOR
• TEGEN
• BLANCO
• ONTHOUDINGAlle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
Ik had meer oog voor Dionne Stax daarnet bij het journaal.quote:Op woensdag 6 april 2016 19:36 schreef BlackLining het volgende:
Duurde veel te lang
Typisch NOS wel weer, een vlezige zenuwachtige Oekraïnse nerd met tegenargumenten, en een bloedlekker Oekraïns wijf met voorargumenten.
Wat zielig, handelen naar je eigen overtuiging.quote:Op woensdag 6 april 2016 20:30 schreef Nintex het volgende:
Het ja kamp is zo zielig.
Eerst feestvieren dat het geen 30% ging worden. Nu gaan we richting de 30% en rap ook, en roepen ze op Twitter dat iedereen nog maar even tactisch 'voor' moet gaan stemmen.
Stem gewoon voor en maak gebruik van je democratisch recht. In plaats van een dom politiek spelletje spelen.quote:Op woensdag 6 april 2016 20:31 schreef Baszh het volgende:
[..]
Wat zielig, handelen naar je eigen overtuiging.
Als jij dat wil.. Het staat je vrij.quote:Op woensdag 6 april 2016 20:37 schreef Nintex het volgende:
[..]
Stem gewoon voor en maak gebruik van je democratisch recht. In plaats van een dom politiek spelletje spelen.
Misschien moeten we met de TK verkiezingen ook maar allemaal thuisblijven en de paar SGP en Groenlinks gekkies die wel gaan de boel laten regeren.
'We' vinden het gewoon een kut referendum. Dus willen we dat deze niet geldig wordt verklaard. Dat lijkt niet te lukken, dus dan willen we 'm graag winnen.quote:Op woensdag 6 april 2016 20:37 schreef Nintex het volgende:
[..]
Stem gewoon voor en maak gebruik van je democratisch recht. In plaats van een dom politiek spelletje spelen.
Misschien moeten we met de TK verkiezingen ook maar allemaal thuisblijven en de paar SGP en Groenlinks gekkies die wel gaan de boel laten regeren.
Ach ja, veel meer verwacht ik ook niet van linkse fascisten.quote:Op woensdag 6 april 2016 20:39 schreef JeanPaulBelmondo het volgende:
[..]
'We' vinden het gewoon een kut referendum. Dus willen we dat deze niet geldig wordt verklaard. Dat lijkt niet te lukken, dus dan willen we 'm graag winnen.
Niks mis mee.
Wat is er fascistisch? Wat heeft het met links te maken?quote:Op woensdag 6 april 2016 20:40 schreef Nintex het volgende:
[..]
Ach ja, veel meer verwacht ik ook niet van linkse fascisten.
Ook met 29% opkomst kan men niet zomaar de boel negeren. Formeel en legaal wel, maar ze gaan het daar heel erg moeiljk mee krijgen. De marge van de uitslag, die gaat hooguit 59% tegen 41% worden, is er nog niks aan de hand, de nee is luid en duidelijkquote:Op woensdag 6 april 2016 21:08 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
foutmarge is 3% er is nog niets zeker.
http://m.ad.nl/ad/m/nl/38(...)st-64-zegt-nee.dhtmlquote:21.07: Initiatiefnemer Thierry Baudet is blij met de voorlopige uitslag: ,,Ik Ben ontzettend trots dat Nederlanders nee hebben gezegd tegen de Europese ideologie."
Treurig dit. Democratisch vandalisme is het.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:25 schreef J.B. het volgende:
[..]
http://m.ad.nl/ad/m/nl/38(...)st-64-zegt-nee.dhtml
Dus het referendum ging tóch niet over Oekraïne?
Onderhand heeft Ipsos het al geüpdatet naar 32%, maar nog altijd met diezelfde 3% foutmarge dus het kan nog altijd net niet gehaald zijn. Sowieso zijn zowel de uitslag als het opkomstpercentage door die idiote opkomstdrempel niet bijzonder representatief. Het is heel erg aannemelijk dat zonder die drempel de uitslag een heel stuk minder eenzijdig zou zijn en ook dat dat opkomst in die situatie hoger zou zijn.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:08 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
foutmarge is 3% er is nog niets zeker.
Dat is een beetje flauw. Hoe je een verkiezing opzet heeft altijd invloed op de uitslag. De zetelaantallen van de PvdA en VVD zijn bij de laatste Tweede Kamerverkiezingen ook opgeblazen vanwege de manier waarop de verkiezingen geregeld zijn. En kleine partijen hebben in Amerika en Japan bij voorbaat al geen kans. Dit type referendum had een opkomstplicht nodig omdat het raadgevend is, omdat een lage opkomst geen argument mag zijn bij het overwegen van de middsels het referendum gegeven raad.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:40 schreef Tocadisco het volgende:
Sowieso zijn zowel de uitslag als het opkomstpercentage door die idiote opkomstdrempel niet bijzonder representatief.
quote:Op woensdag 6 april 2016 22:08 schreef TomLuny het volgende:
hebben we m, die zilvervloot ?
was even weggedommeld
De statistici van het Ipsos geloven dat het referendum geldig verklaard zal worden en dat een 2/3 meerderheid tegen het verdrag heeft gestemd.quote:Volgens de laatste prognose van onderzoeksbureau Ipsos heeft 32 procent van de kiezers woensdag zijn stem uitgebracht over het associatieverdrag met Oekraïne. Daarmee zou de vereiste opkomst van 30 procent zijn gehaald, en is het referendum geldig. Bijna twee derde van de kiezers stemden tegen
[...]
Ongeacht de opkomst is echter duidelijk dat een grote meerderheid van de kiezers zich heeft uitgesproken tegen het associatieverdrag. Volgens de eerste berekeningen kreeg het nee-kamp liefst 64 procent van de stemmen. Ook bij die berekening houdt Ipsos een foutmarge aan, van 5 procentpunt.
[...]
Bron: NRC
Zelfs als dat het geval is, denk dat er trouwens niks mee gebeurt maakt niet uit wat de uitslag is, is er een statement gemaakt!quote:Op woensdag 6 april 2016 22:13 schreef Hondenbrokken het volgende:
Als het referendum ongeldig verklaard wordt door een te lage opkomst vind ik dat eigenlijk wel terecht. Alleen jammer dat het zo'n harde grens is. Een of twee stemmen kunnen nu daadwerkelijk een verschil gaan maken.
tnxquote:Op woensdag 6 april 2016 22:12 schreef Repelsteeltju het volgende:
De statistici van het Ipsos geloven dat het referendum geldig verklaard zal worden en dat een 2/3 meerderheid tegen het verdrag heeft gestemd.
Dat wel maar wat nou de richting van die discussie is...quote:Op woensdag 6 april 2016 22:52 schreef Ronaldsen het volgende:
Mooie uitslag en sowieso goed dat er een discussie op gang gebracht is.
Dat zorgt juist dat de drempel niet nodig is, lage opkomst is dan niet van belang, de politiek kan op basis van elke uitslag besluiten.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:06 schreef Repelsteeltju het volgende:
Dit type referendum had een opkomstplicht nodig omdat het raadgevend is, omdat een lage opkomst geen argument mag zijn bij het overwegen van de middsels het referendum gegeven raad.
verdrag gaat dan niet doorquote:Op woensdag 6 april 2016 23:01 schreef Belabor het volgende:
Het is inderdaad maar de vraag wat er nu moet gebeuren.
De gewenste nee is er, maar daar moet nu dus ook naar gehandeld worden.
Daarin is maar beperkte beweegruimte, dus ik ben heel benieuwd.
Opvallend trouwens dat in veel steden (o.a. Groningen en Amsterdam) wel gewoon in de meerderheid voor het associatieverdrag gestemd is.
Is niet erg opvallend. Komt door de relatief grote hoeveelheid studenten in die steden (zie bijvoorbeeld ook Wageningen). Verder zie je dat vermogende/bekakte gemeenten ook relatief positief gestemd zijn over het associatieverdrag.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:01 schreef Belabor het volgende:
Het is inderdaad maar de vraag wat er nu moet gebeuren. De gewenste nee is er, maar daar moet nu dus ook naar gehandeld worden. Daarin is maar beperkte beweegruimte, dus ik ben heel benieuwd.
Opvallend trouwens dat in veel steden (o.a. Groningen en Amsterdam) wel gewoon in de meerderheid voor het associatieverdrag gestemd is.
Opvallend is dat in bijna alle steden tegen het verdrag gestemd is.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:01 schreef Belabor het volgende:
Het is inderdaad maar de vraag wat er nu moet gebeuren. De gewenste nee is er, maar daar moet nu dus ook naar gehandeld worden. Daarin is maar beperkte beweegruimte, dus ik ben heel benieuwd.
Mag ik dan een proefballonnetje oplaten en zeggen dat studenten over het algemeen beter geïnformeerd zijn over dit soort kwesties?quote:Op woensdag 6 april 2016 23:23 schreef Klokov het volgende:
Is niet erg opvallend. Komt door de relatief grote hoeveelheid studenten in die steden (zie bijvoorbeeld ook Wageningen). Verder zie je dat vermogende/bekakte gemeenten ook relatief positief gestemd zijn over het associatieverdrag.
Die ballon mag jij oplaten. Of ze daadwerkelijk beter geinformeerd zijn is te betwijfelen. Ik denk dat weinig mensen over dit verdrag echt goed geinformeerd zijn. Zelf heb ik een principieele onderbouwing onder mijn stem. Desondanks dat ik tegen heb gestemd schaam ik mij wel voor een groot deel van het nee-kamp dat dit ziet als opmaat naar een in elkaar stortende EUquote:Op woensdag 6 april 2016 23:27 schreef Belabor het volgende:
[..]
Mag ik dan een proefballonnetje oplaten en zeggen dat studenten over het algemeen beter geïnformeerd zijn over dit soort kwesties?
Of dat daadwerkelijk ook enige correlatie heeft met het stemgedrag is moeilijk vast te stellen. Maar ik vind het om die reden wel opvallend.
in een vorige post vroeg ik nog of ze kijken naar welke bevolkingsgroepen er stemmenquote:Op woensdag 6 april 2016 23:27 schreef Belabor het volgende:
Mag ik dan een proefballonnetje oplaten en zeggen dat studenten over het algemeen beter geïnformeerd zijn over dit soort kwesties?
Of dat daadwerkelijk ook enige correlatie heeft met het stemgedrag is moeilijk vast te stellen. Maar ik vind het om die reden wel opvallend.
Zoals ik in de POL-SC al zei:quote:Op woensdag 6 april 2016 23:49 schreef J.B. het volgende:
Dat het nu een nee is geworden is allemaal leuk en aardig, maar nu begint het eigenlijke probleem pas: Wat nu? Geen hond weet wat er veranderd moet gaan worden en het is nogal lastig onderhandelen met 27 verschillende andere lidstaten + Oekraïne
quote:Op woensdag 6 april 2016 23:04 schreef freako het volgende:
[..]
Nou ja, de reden waarom mensen tegengestemd hebben is niet duidelijk. Ik miste in elk geval het commentaarveld op het stembiljet. Het lijkt me dat men vindt dat Oekraïne het vel over de neus wordt gehaald door de EU. Dus: meer werkvergunningen en meer geld naar Oekraïne, en dat Eurocratische geneuzel over voedselveiligheid en corruptiebestrijding hoort niet thuis in een handelsverdrag, dus dat kan er uit.
Ja en nee. Hetgeen wat de exclusieve bevoegdheid van de EU is gaat gewoon door (ongeveer 96%), maar de rest zal terug naar de onderhandelingstafel gaan in Brussel en op de een of andere manier wel weer terugkomen. Er hebben tenslotte ook gewoon 27 EU-landen + Oekraïne voor gestemd, dus die zullen hier geen genoegen mee nemen.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:58 schreef agter het volgende:
Nieuw topic gaat te snel. Dus ik vraag het hier:
Dus in principe zijn nu die 16 pagina's over het niet-handelsdeel van de overeenkomst van tafel?
Zal best een flinke teleurstelling zijn geweest ja, je was er nogal persoonlijk bij betrokken met folders enzo als ik goed herinner.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:49 schreef DestroyerPiet het volgende:
ben wel een behoorlijk teleurgesteld over de Uitslag. had niet verwacht dat zoveel mensen Oekraine in de steek hebben gelaten.
Ook vind ik het jammer dat leugens van het nee-kamp het schijnbaar hebben gewonnen. zelfs na de uitslag bleef Roemer volhouden dat dit verdrag het mogelijk zou maken dat Oekraine bij de EU zou komen. schaamteloos gewoon.
zal niet lukkenquote:Op donderdag 7 april 2016 00:29 schreef Merode32 het volgende:
Nogmaals kan rutte de rollen niet omdraaien? En brussel in de hoek zetten.
Het leven is geven en nemen, en hetzelfde geldt voor de politiek. Dit gaat dus niet zomaar, en het aanpassen van dit verdrag gaat ook weer ergens politiek wisselgeld kosten.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:29 schreef Merode32 het volgende:
Nogmaals kan rutte de rollen niet omdraaien? En brussel in de hoek zetten.
Kan rutte niet op de thee bij juncker en hem twee opties geven:quote:Op donderdag 7 april 2016 00:31 schreef TomLuny het volgende:
[..]
zal niet lukken
dan krijgt die meteen billekoek van zn pleegmutti merkel
Die gedachte hadden er meer, namelijk een land dat begint met een Grote G.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:37 schreef Merode32 het volgende:
Kan rutte niet op de thee bij juncker en hem twee opties geven:
1. Brussel doet niks of te weinig dan dient het kabinet een intrekkingswet in en is het parlement aan zet, dan heeft de eu een idioot groot probleem.
2. Brussel komt met een aangepast voorstel en dat zal dan worden voorgelegd aan het parlement
Het is immers het probleem van brussel, zij willen het verdrag en nederland zit in een zeer luxe positie omdat de eu niet verder kan zonder ons
Dat weet ik niet, rutte staat als president niet achter een nee, volgens mij denkt hij persoonlijk en ook zijn eigen vvd daar anders over.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:44 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Die gedachte hadden er meer, namelijk een land dat begint met een Grote G.
En daarom is die als afschrikwekkend voorbeeld voor zulke obstinate opvattingen publiekelijk een kop kleiner gemaakt.
Ik zie in Rutte geen Varoufakis eerlijk gezegd, nog geen grammetje ervan.
Bovendien staat hij zelf niet achter een nee, dus als je consequent wil zijn dan stuur je een Roemer en co. naar Bruxelles en niet Rutte om het daar uit te vechten.
Erg leuk in retrospect om te zien hoe ze hun eigen graf hebben gegraven.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:49 schreef MangoTree het volgende:
Nog maar even de spotprent van de Volkskrant![]()
[ afbeelding ]
Ik ga die maar eens uitprinten en boven mijn bed hangen.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:49 schreef MangoTree het volgende:
Nog maar even de spotprent van de Volkskrant![]()
Ja maar bij elke streek die ze uithalen verliezen ze steun, vroeg of laat zullen ze een koerscorrectie moeten doen of de Nederlanders zullen een Nexit willen.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:44 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Die gedachte hadden er meer, namelijk een land dat begint met een Grote G.
En daarom is die als afschrikwekkend voorbeeld voor zulke obstinate opvattingen publiekelijk een kop kleiner gemaakt.
Ik zie in Rutte geen Varoufakis eerlijk gezegd, nog geen grammetje ervan.
Bovendien staat hij zelf niet achter een nee, dus als men consequent wil zijn dan stuur je een Roemer en co. naar Bruxelles en niet Rutte om het daar uit te vechten.
Natuurlijk maakt dit verdrag het mogelijk dat Oekraïne lid wordt van de EU.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:49 schreef DestroyerPiet het volgende:
ben wel een behoorlijk teleurgesteld over de Uitslag. had niet verwacht dat zoveel mensen Oekraine in de steek hebben gelaten.
Ook vind ik het jammer dat leugens van het nee-kamp het schijnbaar hebben gewonnen. zelfs na de uitslag bleef Roemer volhouden dat dit verdrag het mogelijk zou maken dat Oekraine bij de EU zou komen. schaamteloos gewoon.
Ik heb dat nergens gelezen hoor, zover ik weet staat Rutte/VVD juist glashard achter dit AV.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:50 schreef Merode32 het volgende:
Dat weet ik niet, rutte staat als president niet achter een nee, volgens mij denkt hij persoonlijk en ook zijn eigen vvd daar anders over.
Weet niet goed wat hier op te zeggen.quote:Daarnaast zou het natuurlijk een fantastische stunt zijn richting de verkiezing om brutaal zijn rug recht te houden, daarmee kan hij heel veel goodwill terugwinnen.
Of het wordt een koerscorrectie waar die lastige referenda maar uit de agenda worden geschrapt.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ja maar bij elke streek die ze uithalen verliezen ze steun, vroeg of laat zullen ze een koerscorrectie moeten doen of de Nederlanders zullen een Nexit willen.
Het is een kwestie van lange adem maar als we volhouden dan kunnen wij dit winnen!
Ja, dat die fossiel die een cartoonist liet arresteren door 10 politieagenten 's ochtendsvroeg tussen 6 en 7 in de ochtend dat wil, dat begrijp ik. De centrumpartijen zouden er wel een forse prijs voor betalen en ik heb de gutfeeling dat het niet gaat lukken om dat te schrappen. Groenlinks is 100% voor het referendum geworden (zie Klaver zijn woorden in Nieuwsuur), de PvdA is eveneens een voorstander van het referendum aan het worden (aanvankelijk tegen dit referendum maar ze wennen er wel aanquote:Op donderdag 7 april 2016 01:05 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Of het wordt een koerscorrectie waar die lastige referenda maar uit de agenda worden geschrapt.
Donner de rechtsgeleerde, is er al mee bezig.
Donner: referendum bedreigt democratie
We kunnen toch concluderen dat rutte misschien wel de meest gehate president is die ooit nederland heeft geleid, hij heeft in de ogen van de kiezers, teveel fout gedaan ze teveel om de tuin geleid en rutte is het bezicht geworden van de miljarden bezuiniging, of die nu terecht waren of niet.quote:Op donderdag 7 april 2016 01:01 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Ik heb dat nergens gelezen hoor, zover ik weet staat Rutte/VVD juist glashard achter dit AV.
En een ander probleem is dat hij twee petten draagt. Dat zeg ik niet maar bijv. Buma die zich er aardig over opwond en met forse termen kwam zoals, 'ik sta hier niet met de NL-premier te debatteren maar met de EU-voorzitter'.
En hij is niet de enige, GW roept ook regelmatig dat Rutte zich meer als premier der Nederlanden moet opstellen.
En nou niet om Rutte helemaal af te kraken, ik vind wel dat ze een punt hebben. Die dubbele pet moet weg wmb.
[..]
Weet niet goed wat hier op te zeggen.
Zou kunnen ja, misschien
Dat kan wel maar dan ben je geen partij meer, maar een windvaantje.quote:Op donderdag 7 april 2016 01:08 schreef Merode32 het volgende:
We kunnen toch concluderen dat rutte misschien wel de meest gehate president is die ooit nederland heeft geleid, hij heeft in de ogen van de kiezers, teveel fout gedaan ze teveel om de tuin geleid en rutte is het bezicht geworden van de miljarden bezuiniging, of die nu terecht waren of niet.
Door op een populistische wilders achtige manier zijn rug recht te houden en de eu af te wijzen kan hij heel veel goed maken en tegelijkertijd zijn concurrenten op rechts in de wielen rijden.
Als je kijkt naar de verkiezingsuitslagen dan zie je in de oppositie dat vooral partijen die de eu afwijzen en die wat populistisch van aard zijn het goed doen.
Fantastisch ja, vooral omdat je er al je krediet mee verspeelt en met niks meer hoeft aan te komen bij de EU. Zo werkt dat nu eenmaal in de politiek, alles kost politiek wisselgeld. Wat hebben die Grieken nou bereikt met hun 'rechte rug'? Ze hebben hun geld gekregen, maar verder laten de EU-landen ze op vrijwel alle gebieden in hun eigen sop gaar koken; zie onder meer de opvang van vluchtelingen.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:50 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Daarnaast zou het natuurlijk een fantastische stunt zijn richting de verkiezing om brutaal zijn rug recht te houden, daarmee kan hij heel veel goodwill terugwinnen.
Hij hoeft geen afstand te doen van de eu, hij moet krachtig afstand doen van dit verdrag en krachtig afstand doen van de manier waarop de eu nederland probeert te dwingen dit verdrag te ratificeren.quote:Op donderdag 7 april 2016 01:12 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Dat kan wel maar dan ben je geen partij meer, maar een windvaantje.
VVD is voor de ondernemers en de multies. Die willen die handel en als dan de partijleider ineens gaat zeggen, toch maar liever geen EU, het geesteskind van de multies, dan laten ze hem vallen als een baksteen. Dan zie je waarschijnlijk ineens allemaal schandalen boven komen drijven of ze trekken gewoon de geldstekker eruit.
In dit geval wilt brussel iets wat wij hebben, gezien 27 van de 28 ja hebben gezegd mogen ze best wel wat over hebben voor die laatste, het kan brussel dus heel veel politiek wisselgeld kosten.quote:Op donderdag 7 april 2016 01:15 schreef J.B. het volgende:
[..]
Fantastisch ja, vooral omdat je er al je krediet mee verspeelt en met niks meer hoeft aan te komen bij de EU. Zo werkt dat nu eenmaal in de politiek, alles kost politiek wisselgeld. Wat hebben die Grieken nou bereikt met hun 'rechte rug'? Ze hebben hun geld gekregen, maar verder kunnen ze op vrijwel alle gebieden in hun eigen sop gaar koken; zie onder meer de opvang van vluchtelingen.
ik had mijn vorige nog iets ge-edit, gaat snelquote:Op donderdag 7 april 2016 01:16 schreef Merode32 het volgende:
Hij hoeft geen afstand te doen van de eu, hij moet krachtig afstand doen van dit verdrag en krachtig afstand doen van de manier waarop de eu nederland probeert te dwingen dit verdrag te ratificeren.
Eigenlijk moet rutte het ratificeren van het verdrag minimaal over de verkiezingen tillen en dit in de media uitspelen richting brussel en dat zegt niks over zijn standpunten over de eu in anderd zaken.
In ieder geval sinds een voorganger van den Uyl.quote:Op donderdag 7 april 2016 01:08 schreef Merode32 het volgende:
We kunnen toch concluderen dat rutte misschien wel de meest gehate president is die ooit nederland heeft geleid
Ik wist trouwens niet dat die fascistische Piet Hein Donner (Neschot) zo extreem bang is. "Democratie is niet voor bangen mensen."quote:Op donderdag 7 april 2016 01:05 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Of het wordt een koerscorrectie waar die lastige referenda maar uit de agenda worden geschrapt.
Donner de rechtsgeleerde, is er al mee bezig.
Donner: referendum bedreigt democratie
Juist omdat het een speerpunt is zal brussel ook veel ervoor over hebben om het te laten slagen en dan kan alleen met nederland aan boord, op dit moment ligt echt het voordeel in nederland wij hoeven niet maar kunnen wel en brussel MOET.quote:Op donderdag 7 april 2016 01:21 schreef TomLuny het volgende:
[..]
ik had mijn vorige nog iets ge-edit, gaat snel
ik begrijp je nu beter, maar bij mij komt dan de vraag, dit AV is toch een speerpunt van de EU.
kan je dan wel zomaar nee zeggen en tegelijkertijd voor de EU blijven ?
volgens mij kunnen ze dit in brussel helemaal niet waarderen en gaat rutte zeer waarschijnlijk in de 'damage control mode'
In mijn link staat 'in een interview met trouw'quote:Op donderdag 7 april 2016 01:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik wist trouwens niet dat die fascistische Piet Hein Donner (Neschot) zo extreem bang is.
"Democratie is niet voor bange mensen."
laten we het hopen, zou wel mooi zijn en inderdaad wat meer respect meer opleveren.quote:Op donderdag 7 april 2016 01:25 schreef Merode32 het volgende:
Juist omdat het een speerpunt is zal brussel ook veel ervoor over hebben om het te laten slagen en dan kan alleen met nederland aan boord, op dit moment ligt echt het voordeel in nederland wij hoeven niet maar kunnen wel en brussel MOET.
Ik denk dat rutte zeer zeker de positieve handels voordelen van de eu kan benadrukken en tegelijkertijd kan benadrukken dat hij het verdrag niet tekent omdat de kiezer dat besloten heeft.
NL dominant binnen de EU ?quote:Op donderdag 7 april 2016 01:29 schreef Merode32 het volgende:
Varoufakis Wilde niks meer en was ook niet van plan serieus te onderhandelen met de eu, rutte moet blijven uitstralen dat hij altijd wilt praten mits nederland de dominante partij is en er enkele heikele punten op tafel komen, zolang er onderhandelingsruimte is zal het met de damage controle meevallen, zeker nu we voorzitter zijn.
Moet jij eens opletten als straks en merderheid voor de brexit stemt, dan zal de eu een zeer gunstig voorstel doen op voorwaarden dat ze in de eu blijven.quote:Op donderdag 7 april 2016 01:34 schreef TomLuny het volgende:
[..]
NL dominant binnen de EU ?
zelfs engeland kreeg niet veel mee met hun brexit
en dan dat polen en co dat allemaal maar gaat toeschuivenquote:Op donderdag 7 april 2016 01:36 schreef Merode32 het volgende:
Moet jij eens opletten als straks een meerderheid voor de brexit stemt, dan zal de eu een zeer gunstig voorstel doen op voorwaarden dat ze in de eu blijven.
Jazeker een overmacht maar feit blijft dat brussel niks kan met 27 ze hebben er 28 nodig dus moeten ze ons "kopen", ik ben er van overtuigd dat met goed onderhandelen er ook een cadeau voor zeeland inzit.quote:Op donderdag 7 april 2016 01:42 schreef TomLuny het volgende:
[..]
en dan dat polen en co dat allemaal maar gaat toeschuiven
maar kan best hoor, engeland zullen ze niet graag kwijt willen.
maar om bij het AV te blijven
J.B. liet al zien dat er 27 Voor zijn en 1 - NL - Tegen
is toch een aardige overmacht
Ja, je kan nu leuk appels verkopen dat welquote:Op donderdag 7 april 2016 01:48 schreef Merode32 het volgende:
Jazeker een overmacht maar feit blijft dat brussel niks kan met 27 ze hebben er 28 nodig dus moeten ze ons "kopen", ik ben er van overtuigd dat met goed onderhandelen er ook een cadeau voor zeeland inzit.
Een europees gedrocht wat ze in zeeland de hedwige polder noemen, kostbaar land wat onder water moet door europese regeltjes en bureaucratiequote:Op donderdag 7 april 2016 01:50 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Ja, je kan nu leuk appels verkopen dat wel
maar ik vroeg me eerder al af, wat heeft zeeland ermee te maken, heb je iets speciaals op oog ?
Ja, daar heb ik van gelezen, dat is me niet helemaal onbekend.quote:Op donderdag 7 april 2016 01:52 schreef Merode32 het volgende:
Een europees gedrocht wat ze in zeeland de hedwige polder noemen, kostbaar land wat onder water moet door europese regeltjes en bureaucratie
Dit gaat ons inderdaad heel wat kosten. Ben benieuwd wanneer dat doordringt tot de stemmers.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:35 schreef J.B. het volgende:
[..]
Het leven is geven en nemen, en hetzelfde geldt voor de politiek. Dit gaat dus niet zomaar, en het aanpassen van dit verdrag gaat ook weer ergens politiek wisselgeld kosten.
Alsof alle besluiten in Brussel compleet los van elkaar staan. Doe niet zo verschrikkelijk naïef. Dit gaat ons gewoon ergens flink wat kosten.quote:Op donderdag 7 april 2016 01:16 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Hij hoeft geen afstand te doen van de eu, hij moet krachtig afstand doen van dit verdrag en krachtig afstand doen van de manier waarop de eu nederland probeert te dwingen dit verdrag te ratificeren.
Eigenlijk moet rutte het ratificeren van het verdrag minimaal over de verkiezingen tillen en dit in de media uitspelen richting brussel en dat zegt niks over zijn standpunten over de eu in anderd zaken.
Kun je termen als "fascistisch" weglaten? Die doen de discussie meestal niet goed.quote:Op donderdag 7 april 2016 01:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik wist trouwens niet dat die fascistische Piet Hein Donner (Neschot) zo extreem bang is. "Democratie is niet voor bangen mensen."
Er zal inderdaad waarschijnlijk wel ergens een prijskaartje aanhangen: als de Nederlandse regering inderdaad van plan is naar de uitslag van het referendum te handelen.quote:Op donderdag 7 april 2016 07:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dit gaat ons inderdaad heel wat kosten. Ben benieuwd wanneer dat doordringt tot de stemmers.
En dat ze dat gaan doen heeft Rutte toegezegd. Hij zal dus met iets substantieels met betrekking tot het bedrag terug moeten komen naar Den Haag. Dat is dus met de rug tegen de muur onderhandelen in Brussel. Ben benieuwd wat hij wil offeren. Wellicht op inhoud of dat we de volgende keer in de EC in plaats van de eerste vice voorzitter de eurocommissaris voor pakweg culturele diversiteit mogen leveren met als jaarlijks hoogtepunt een bezoek aan het volksdansfestival in Transylvaniequote:Op donderdag 7 april 2016 07:25 schreef Reya het volgende:
[..]
Er zal inderdaad waarschijnlijk wel ergens een prijskaartje aanhangen: als de Nederlandse regering inderdaad van plan is naar de uitslag van het referendum te handelen.
Nee, dat is allemaal veel te ver weg. Zo'n deal wordt bij voorkeur meteen bekroond, dus het ligt er maar net aan wat er op dat moment zo op tafel ligt. Zou prima kunnen zijn dat het vooral om een aantal details in regulering gaat die ongunstig gaan uitpakken voor Nederland.quote:Op donderdag 7 april 2016 07:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En dat ze dat gaan doen heeft Rutte toegezegd. Hij zal dus met iets substantieels met betrekking tot het bedrag terug moeten komen naar Den Haag. Dat is dus met de rug tegen de muur onderhandelen in Brussel. Ben benieuwd wat hij wil offeren. Wellicht op inhoud of dat we de volgende keer in de EC in plaats van de eerste vice voorzitter de eurocommissaris voor pakweg culturele diversiteit mogen leveren met als jaarlijks hoogtepunt een bezoek aan het volksdansfestival in Transylvanie
Of wat minder detaillistisch. Dus wat meer slikken in het vluchtelingendossier of in de eurocrisis.quote:Op donderdag 7 april 2016 07:34 schreef Reya het volgende:
[..]
Nee, dat is allemaal veel te ver weg. Zo'n deal wordt bij voorkeur meteen bekroond, dus het ligt er maar net aan wat er op dat moment zo op tafel ligt. Zou prima kunnen zijn dat het vooral om een aantal details in regulering gaat die ongunstig gaan uitpakken voor Nederland.
Beetje kletspraat denk je niet? Het Nederlandse nee is gericht tegen een derde land. Het zou een beetje meer dan absurd zijn als de EU zich tegen een lidstaat gaat richten om de belangen van dat derde land te behartigen.quote:Op donderdag 7 april 2016 07:25 schreef Reya het volgende:
[..]
Er zal inderdaad waarschijnlijk wel ergens een prijskaartje aanhangen: als de Nederlandse regering inderdaad van plan is naar de uitslag van het referendum te handelen.
Ik verwacht dat eigenlijk niet; op dat gebied is ook flink wat politieke positionering nodig, en ik denk niet dat veel landen daarop zitten te wachten.quote:Op donderdag 7 april 2016 07:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Of wat minder detaillistisch. Dus wat meer slikken in het vluchtelingendossier of in de eurocrisis.
Dat doen ze ook niet; dit is puur opportunistisch handelen. Er is een bepaald status-quo, en als je daarvan wil afwijken, gaan je partners daarvoor een zekere prijs vragen. Ongeacht of die partners een verder belang hebben bij het dossier.quote:Op donderdag 7 april 2016 07:37 schreef HiZ het volgende:
[..]
Beetje kletspraat denk je niet? Het Nederlandse nee is gericht tegen een derde land. Het zou een beetje meer dan absurd zijn als de EU zich tegen een lidstaat gaat richten om de belangen van dat derde land te behartigen.
Die poster was toch afgewezen ? BBC doet net alsof ze op ieder station hangen.quote:Analysis, by Alex Forsyth, BBC political correspondent
Officially The Netherlands has rejected a landmark deal between the EU and Ukraine - in reality the issues that dominated this campaign were much wider.
The referendum was triggered by the Eurosceptic movement.
Throughout the campaign those promoting a Yes vote were frustrated by what they saw as attempts by Eurosceptics to hijack a debate which should have been about relations between Ukraine, Russia and Europe.
Nonetheless, the rejection of this deal will rattle the nerves of European leaders who are already struggling to maintain unity in the face of economic instability and the migrant crisis.
Nigel Farage, who leads the anti-EU UKIP party, said a "No" vote would embolden those campaigning in the UK to leave the 28-member bloc.
President Putin's government was vehemently opposed to the EU deal with Ukraine and was widely thought to have pressed then-President Viktor Yanukovych to reject it in November 2013.
Yes campaigners have accused anti-EU politician Geert Wilders of cosying up to Russia's president
EU Commission President Jean-Claude Juncker has described the stakes in the run-up to the vote as being high, warning that a "No'" vote could trigger a wider crisis in the 28-member bloc.
http://www.bbc.com/news/world-europe-35976086
Nederland stelt zich op die dossiers ook altijd vrij strikt op. En je kan niet altijd je zin krijgen. Zeker als je in een ander dossier zo zwak staat. En er wordt verknoopt.quote:Op donderdag 7 april 2016 07:38 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik verwacht dat eigenlijk niet; op dat gebied is ook flink wat politieke positionering nodig, en ik denk niet dat veel landen daarop zitten te wachten.
Wanneer dringt het tot de andere mensen door dat de EU een groot verslindend monster is en Brussel doet wat ze wil. Maw wij leven in een dictatuur ipv een democratie.quote:Op donderdag 7 april 2016 07:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dit gaat ons inderdaad heel wat kosten. Ben benieuwd wanneer dat doordringt tot de stemmers.
quote:What does the Dutch vote mean for Britain’s EU debate?
Pundits say the vote, which is only the third referendum in Dutch history, is really a litmus test on the EU. The treaty also proposes a number of defense and security agreements.
“Have you ever been asked what you think of such an expansion of the EU?” asked the website at the time, noting this is one of the major gripes among the Dutch population.
The Dutch people view the referendum as a test of public opinion on the EU, with many voters using it as a chance to protest against the bloc’s expansion and what they consider top-down decision making.
Will it impact Britain’s referendum on the EU?
UK Independence Party leader Nigel Farage believes the ‘Leave’ campaign will be emboldened by a Dutch rejection of the treaty.
Writing in Breitbart on Tuesday, Farage said: “I have a feeling that what [GreenStijl] have achieved in the Netherlands could serve as a useful template for even more radical change in our democracy in the not too distant future.”
Even voor de goede orde; het verdrag is de verandering, niet het afwijzen van het verdrag.quote:Op donderdag 7 april 2016 07:40 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat doen ze ook niet; dit is puur opportunistisch handelen. Er is een bepaald status-quo, en als je daarvan wil afwijken, gaan je partners daarvoor een zekere prijs vragen. Ongeacht of die partners een verder belang hebben bij het dossier.
Heel leuk maar wat heb jij er voor over om van het associatieverdrag af te komen? Op welk ander vlak wil je serieus inleveren? Tienduizenden asielzoekers extra onderbrengen wellicht?quote:Op donderdag 7 april 2016 07:59 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Wanneer dringt het tot de andere mensen door dat de EU een groot verslindend monster is en Brussel doet wat ze wil. Maw wij leven in een dictatuur ipv een democratie.
Las vanochtend dat wij niet eens een referendum kunnen krijgen over het verlaten van de EU omdat dat zo in de wet staat...
Probleem is dat mensen zoals jij alleen zien wat het kost, niet wat het oplevert (en opgeleverd heeft).quote:Op donderdag 7 april 2016 07:59 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Wanneer dringt het tot de andere mensen door dat de EU een groot verslindend monster is en Brussel doet wat ze wil. Maw wij leven in een dictatuur ipv een democratie.
Las vanochtend dat wij niet eens een referendum kunnen krijgen over het verlaten van de EU omdat dat zo in de wet staat...
In de politieke realiteit is het verdrag er al, en dat is waar het om gaat.quote:Op donderdag 7 april 2016 08:04 schreef HiZ het volgende:
[..]
Even voor de goede orde; het verdrag is de verandering, niet het afwijzen van het verdrag.
Dan heeft 'het verdrag' een probleem, want de regels schrijven voor dat een verdrag zonder ratificatie geen verdrag is.quote:Op donderdag 7 april 2016 08:16 schreef Reya het volgende:
[..]
In de politieke realiteit is het verdrag er al, en dat is waar het om gaat.
Weigering tot ratificatie is een afwijking van de geplande gang van zaken. Daar een mouw aan passen zou wellicht gevolgen kunnen hebben.quote:Op donderdag 7 april 2016 08:18 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dan heeft 'het verdrag' een probleem, want de regels schrijven voor dat een verdrag zonder ratificatie geen verdrag is.
Je lijkt te denken dat a) zonder Nederlandse handtekening het verdrag van tafel is en b) dat het referendum over het hele handelsverdrag gaat. Precies de reden dat dit onzinreferendum er niet had moeten komen.quote:Op donderdag 7 april 2016 08:18 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dan heeft 'het verdrag' een probleem, want de regels schrijven voor dat een verdrag zonder ratificatie geen verdrag is.
Nee dat denk ik niet. Ik denk alleen dat de mensen die denken dat het vooral een Nederlands probleem is helemaal fout zitten.Dit is geen deal tussen de EU lidstaten, maar tussen de EU en een derde land.quote:Op donderdag 7 april 2016 08:20 schreef gelly het volgende:
[..]
Je lijkt te denken dat a) zonder Nederlandse handtekening het verdrag van tafel is en b) dat het referendum over het hele handelsverdrag gaat. Precies de reden dat dit onzinreferendum er niet had moeten komen.
Dat deed ik eigenlijk niet GMquote:
Info-kneding komt van twee kanten, denk niet dat het hier niet gebeurt.quote:Who’s airbrushing reality? The information war against RT
The propaganda war waged against media that broadcast in the West and that don’t toe the official pro-NATO line is unrelenting.
The latest salvo comes in the form of a paper entitled
‘Russia’s Information Warfare- Airbrushing reality’, authored by Ben Nimmo, a former NATO Press Officer and Dr Jonathan Eyal of the Royal United Services Institute.
Nimmo and Eyal say: “Russia's information warfare in the UK can best be thought of as an attempt to airbrush reality,” and that the “chief communicators of this airbrushed reality” are RT and Sputnik. The “Kremlin-funded” stations are accused of giving disproportionate coverage to extremist politicians, experts of dubious background, and mainstream politicians whose views chime with the Kremlin's chosen narrative.
The report ends with a warning: “Notwithstanding its often risible propaganda effort, Moscow has succeeded in getting across a set of messages,
which may well hobble European security and which need to be urgently confronted.”
You can observe on Twitter (and its not a very edifying spectacle) how people are urged to boycott RT, by the same little gang of neocon gatekeepers who urged people to boycott Iran’s Press TV,
which was taken off air in the UK in 2012.
Als nu Rutte met hangende pootjes terug gaat naar Brussel met de mededeling 'het gaat niet door', met wie gaat er dan verder onderhandeld worden, met de EC of met de Raad vd EU ?quote:Op donderdag 7 april 2016 08:22 schreef HiZ het volgende:
Nee dat denk ik niet. Ik denk alleen dat de mensen die denken dat het vooral een Nederlands probleem is helemaal fout zitten.
Dit is geen deal tussen de EU lidstaten, maar tussen de EU en een derde land.
De Raad in eerste instantie. Als er echt iets binnen het verdrag veranderd moet worden gaat het dan vanzelf weer naar de Commissie en het Parlement.quote:Op donderdag 7 april 2016 08:46 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Als nu Rutte met hangende pootjes terug gaat naar Brussel met de mededeling 'het gaat niet door', met wie gaat er dan verder onderhandeld worden, met de EC of met de Raad vd EU ?
Dacht je dat Bruissel dat niet al gehoord had, gewoon zitten en wachten die laten wel iets van zich horen als ze iets willen.quote:Op donderdag 7 april 2016 08:46 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Als nu Rutte met hangende pootjes terug gaat naar Brussel met de mededeling 'het gaat niet door', met wie gaat er dan verder onderhandeld worden, met de EC of met de Raad vd EU ?
Bedankt, dus dan gaat het eerst in overleg met de andere 27 lidstaat vertegenwoordigers.quote:Op donderdag 7 april 2016 09:52 schreef J.B. het volgende:
De Raad in eerste instantie. Als er echt iets binnen het verdrag veranderd moet worden gaat het dan vanzelf weer naar de Commissie en het Parlement.
Bron: http://www.montesquieu-in(...)lowskug/vk2ujwfn3zm5quote:In het Raadsbesluit van 2014 over die voorlopige toepassing is ook te vinden wat de Raad grosso modo als bevoegdheden van de EU ziet in het Associatieakkoord (23 juni 2014, 2014/668/EU) en waar dus het referendum niet aan kan afdoen:
- Titel III Justitie, Vrijheid en Veiligheid
- Titel IV Handel
- Titel V Economische en sectorale samenwerking
- Titel VI Financiële samenwerking
- Titel VII Institutionele bepalingen
En een aanzienlijk aantal bijlagen.
Dan resteren nog titel I, twee artikelen over algemene beginselen, en titel II, over politieke dialoog en hervorming, politieke integratie, samenwerking en convergentie op het vlak van buitenlands- en veiligheidsbeleid. Die tweede titel is dus eigenlijk het voornaamste, enige, onderwerp van het referendum! Een nee-stem betekent dat Nederland niet meedoet aan het stabiliseren van Oekraïne. Dominee kunnen we dan niet spelen, maar handeldrijven kan gelukkig wel want dat loopt via de EU-component.
quote:Op donderdag 7 april 2016 09:57 schreef john2406 het volgende:
Dacht je dat Bruissel dat niet al gehoord had, gewoon zitten en wachten die laten wel iets van zich horen als ze iets willen.
Als ze me zo bejegende konden ze het met mij al vergeten!quote:Op donderdag 7 april 2016 10:20 schreef TomLuny het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
R. op het matje...[ afbeelding ]
Waarom "moet" ik daar iets voor over hebben? Ik wil helemaal niets met nog een 3de wereld land erbij, terwijl de EU alle andere interne problematiek niet eens (samen) op kan lossen.quote:Op donderdag 7 april 2016 08:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Heel leuk maar wat heb jij er voor over om van het associatieverdrag af te komen? Op welk ander vlak wil je serieus inleveren? Tienduizenden asielzoekers extra onderbrengen wellicht?
Wat heeft het mij opgeleverd? Een dure euro, een berg gelukszoekers en heel veel belasting geld wat in een put gegooid is en er nooit meer uit gaat komen (de EU zelf / Griekenland).quote:Op donderdag 7 april 2016 08:15 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Probleem is dat mensen zoals jij alleen zien wat het kost, niet wat het oplevert (en opgeleverd heeft).
Rutte moet nu met een boodschap naar Brussel dat hij over een onderwerp opnieuw wil onderhandelen. Dat kan natuurlijk maar de andere landen zullen hem niet zomaar zijn zin geven. Hij zal op een ander vlak dus toe moeten gaan geven.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:25 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Waarom "moet" ik daar iets voor over hebben? Ik wil helemaal niets met nog een 3de wereld land erbij, terwijl de EU alle andere interne problematiek niet eens (samen) op kan lossen.
Bedankt, is iets duidelijker geworden.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:16 schreef J.B. het volgende:
Bron: http://www.montesquieu-in(...)lowskug/vk2ujwfn3zm5
Als de buurman mafia-trekjes vertoont dan nodig je die niet uit op de koffie, lijkt mij, en het verbaast me nog steeds dat anderen daar wel met groot gemak overheen stappen met wie en wat zij zich associeren.quote:Is dat het nu allemaal waard (geweest)? Geen dominee, maar wel koopman, en een onbetrouwbare, want Nederland heeft mee onderhandeld, en mede de associatieakkoorden politiek vormgegeven, en haakt dan op het laatste moment af. En voor wat? Omdat er politieke commitments worden vastgelegd over de kwaliteit van democratie en rechtsstaat in de Oekraïne? En idem over samenwerking en dialoog. En dat met een staat die aan onze buitengrenzen ligt. Hallo, praten we niet met onze buren? Willen we geen goede relatie met onze buren?
quote:De EU kan nu weinig meer dan het verdrag te strippen van strategische politieke elementen of het toevoegen van een harde garantie dat Oekraïne niet zomaar in de rij van kandidaat lidstaten mag aansluiten.
POL / #10 Associatieovereenkomst met Oekraïne
Vrijhandel blijft er sowieso in, daar heeft dit referendum namelijk totaal geen betrekking op aangezien dat een exclusieve EU-bevoegdheid is. Dat gedeelte is zelfs al ingevoerd vanaf januari. Het afschaffen van visumvrij reizen (toeristenvisum voor 90 dagen, geen werkvisum) kan je ook vergeten, want daarvan was het associatieverdrag slechts een herbevestiging van andere afspraken die ook al gelden.quote:Op donderdag 7 april 2016 12:43 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Bedankt, is iets duidelijker geworden.
Maar is nou niet echt onafhankelijk hè
[..]
Als de buurman mafia-trekjes vertoont dan nodig je die niet uit op de koffie, lijkt mij, en het verbaast me nog steeds dat anderen daar wel met groot gemak overheen stappen met wie en wat zij zich associeren.
Afin, we gaan het zien.
Die vrijhandel en militaire samenwerking mag er van mij in ieder geval eruit en het visumvogelvrij reizen van de Oekraieners ook afblazen svp. Dan blijft er verder weinig over waarschijnlijk.
[..]
Hmmm, volgens mij is er nog een non-proliferatie verdrag ergens al 40 jaar geleden ondertekend wereldwijd ofzoiets. Dat zal dan waarschijnlijk van hogere orde zijn, dus de angst naar voren brengen dat Oekraiene ineens kernmacht wordt zou het eerder in een positie als N-Korea plaatsen, oftewel niet erg aannemelijk.quote:Op donderdag 7 april 2016 13:24 schreef J.B. het volgende:
Vrijhandel blijft er sowieso in, daar heeft dit referendum namelijk totaal geen betrekking op aangezien dat een exclusieve EU-bevoegdheid is. Dat gedeelte is zelfs al ingevoerd vanaf januari. Het afschaffen van visumvrij reizen (toeristenvisum voor 90 dagen, geen werkvisum) kan je ook vergeten, want daarvan was het associatieverdrag slechts een herbevestiging van andere afspraken die ook al gelden.
Het militaire verhaal ligt wel op tafel, maar ik schat de kans klein in dat daar veel in verandert. Overigens staan in dat deel ook twee artikels over non-proliferatie van massavernietigingswapens en ontwapening. Iemand deelde hier recentelijk iets over dat Oekraïne weer kernwapens zou willen hebben, zónder dit deel van dat verdrag zou dat dus inderdaad kunnen
quote:Op donderdag 7 april 2016 12:15 schreef J.B. het volgende:
Daar zijn ze hoor:
Medvedev dik tevreden met uitslag referendum
http://m.telegraaf.nl/bui(...)t-uitslag-referendum
;
Beter laat sportief dan nooit sportief ...quote:Op donderdag 7 april 2016 14:13 schreef Kaas- het volgende:
Ik was een van de vele voorstanders die niet stemde in de gok dat de drempel niet behaald zou worden.
Gegokt en verloren, van harte gefeliciteerd tegenstanders.
Ik lees net onderstaand artikel van ene Henri de Waele hoogleraar Internationaal en Europees recht aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.quote:Op donderdag 7 april 2016 13:24 schreef J.B. het volgende:
Vrijhandel blijft er sowieso in, daar heeft dit referendum namelijk totaal geen betrekking op aangezien dat een exclusieve EU-bevoegdheid is. Dat gedeelte is zelfs al ingevoerd vanaf januari. Het afschaffen van visumvrij reizen (toeristenvisum voor 90 dagen, geen werkvisum) kan je ook vergeten, want daarvan was het associatieverdrag slechts een herbevestiging van andere afspraken die ook al gelden.
Nee, Nederland moet natuurlijk als een klein kind zijn bek houden en net zoals de andere schapen meelopen in de kudde.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:59 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Rutte moet nu met een boodschap naar Brussel dat hij over een onderwerp opnieuw wil onderhandelen. Dat kan natuurlijk maar de andere landen zullen hem niet zomaar zijn zin geven. Hij zal op een ander vlak dus toe moeten gaan geven.
Je snapt toch wel dat Nederland niet compleet solitair in de wereld staat?
Denk je nu echt dat die slapjanus Rutte dat gaat doen?quote:Op donderdag 7 april 2016 16:37 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Ik lees net onderstaand artikel van ene Henri de Waele hoogleraar Internationaal en Europees recht aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
[ afbeelding ]
Die zegt :
Verdrag weigeren
Een veto voor het geheel is de vijfde optie.
Dat betekent nieuwe onderhandelingen tussen de EU en Oekraïne. Met andere woorden: terug bij af. Nederland lijdt dan niet alleen gezichtsverlies, ook bestaat de mogelijkheid dat alles vast komt te zitten en er helemaal geen nieuw akkoord uitrolt.
http://nos.nl/artikel/209(...)e-na-tegen-stem.html
+++
Waar wachten ze dan nog op, is toch duidelijk dat als men met grote meerderheid Tegen stemt dat dan het hele verdrag in de veto gaat. De rest is allemaal smoesjes zoals 'men kon geen commentaar op het stembiljetje zetten van wat men dan wel wil, we weten daarom niet wat de kiezers wensen', etc.
Dat is mijn persoonlijke mening en van weinig invloed. Maar wat ik wel hoop is dat deze optie no.#5 beter bekend wordt bij de mensen en niemand nog neerslachtig met de handen in het haar gaat zitten omdat 'er maar weinig te veranderen valt'.
Dat kan dus wel.
Voor mij zijn er geen verliezers of winnaars, ja de verliezers denk ik is de gewone man of vrouw van dat land, had echter niet het idee dat die er het voordeel van hebben of hadden?quote:Op donderdag 7 april 2016 14:13 schreef Kaas- het volgende:
Kut, ik was een van de vele voorstanders die niet stemde in de gok dat de drempel niet behaald zou worden. Gegokt en verloren, van harte gefeliciteerd tegenstanders.
Dat hebben ze ook nauwelijks.quote:Op donderdag 7 april 2016 16:52 schreef john2406 het volgende:
[..]
Voor mij zijn er geen verliezers of winnaars, ja de verliezers denk ik is de gewone man of vrouw van dat land, had echter niet het idee dat die er het voordeel van hebben of hadden?
In dit geval niet, ik heb onderbouwd waarom hij die qualificatie verdient. Als je een cartoonist 's ochtends vroeg rond 6 uur door 10 agenten van zijn bed laat lichten en vervolgens in de cel gooit omdat hij...een cartoon heeft gemaakt die is gepubliceerd, dan handel je fascistisch. Misschien wert het polemiserend maar ik ben nog steeds pissed over deze actie van hem. Je kan erover discussiëren of dat Nekschot vervolgd had moeten worden (duidelijk niet maar vooruit, je kan erover discussiëren) maar het was nergens voor nodig om een huiszoeking te doen en hem terwijl hij slaapt van zijn bed te lichten door een groot aantal politie-agenten. Dit was een duidelijk geval van intimidatie door de staat via misbruik van de politiemacht omdat het politiek gezien goed uitkwam nadat ze in Denemarken die cartoonrel hadden. Als dat de term fascisme niet verdient dan kunnen we net zo goed dit woord schrappen. Merk op dat deze term hier vaak is gebruikt in de discussie over Trump (door een groot aantal mensen) en dat niemand er daar moeilijk over deed.quote:Op donderdag 7 april 2016 07:24 schreef Reya het volgende:
[..]
Kun je termen als "fascistisch" weglaten? Die doen de discussie meestal niet goed.
Nee, dat denk ik nietquote:Op donderdag 7 april 2016 16:51 schreef DUTCHKO het volgende:
Denk je nu echt dat die slapjanus Rutte dat gaat doen?
Ik denk zomaar dat het nu telefoontjes regent bij hem OOK uit de USA, hoe Nederland het in zijn hoofd haalt om dit vette winstgevende handeltje te torpederen....
Niet alleen de gewone man of vrouw van "dat" land (Oekraïne). Bij een ja of doorgedrukt ja, zijn ook wij als gewone man / vrouw van Nederland de verliezers, omdat wij vooral wéér de rekening mogen betalen van de prutsers in / uit Brusselquote:Op donderdag 7 april 2016 16:52 schreef john2406 het volgende:
[..]
Voor mij zijn er geen verliezers of winnaars, ja de verliezers denk ik is de gewone man of vrouw van dat land, had echter niet het idee dat die er het voordeel van hebben of hadden?
Nee, dat is niet wat ik wil. Nederland heeft stevig mee-onderhandeld over het verdrag. o.a. om te voorkomen dat een EU-lidmaatschap voor Oekraïne er als serieus perspectief in opgenomen zou worden. En dat is prima.quote:Op donderdag 7 april 2016 16:47 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Nee, Nederland moet natuurlijk als een klein kind zijn bek houden en net zoals de andere schapen meelopen in de kudde.
Is dat wat jij wil? Een totaal apatisch Nederland? Kun je net zo goed de scholing ook stoppen.
Als er hier ook prutsers zitten verwacht ik het niet anders.quote:Op donderdag 7 april 2016 17:05 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Niet alleen de gewone man of vrouw van "dat" land (Oekraïne). Bij een ja of doorgedrukt ja, zijn ook wij als gewone man / vrouw van Nederland de verliezers, omdat wij vooral wéér de rekening mogen betalen van de prutsers in / uit Brussel
Maar nu mag je een grotere rekening gaan betalen en het verdrag komt er alsnog. Is dat onder de noemer "dubbel genaaid hecht beter"? Waar komt dat masochisme toch vandaan bij de teleurgestelde mensen?quote:Op donderdag 7 april 2016 17:05 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Niet alleen de gewone man of vrouw van "dat" land (Oekraïne). Bij een ja of doorgedrukt ja, zijn ook wij als gewone man / vrouw van Nederland de verliezers, omdat wij vooral wéér de rekening mogen betalen van de prutsers in / uit Brussel
Het is op zich al een schande dat je verdragen aanbied aan neo nazi's en smerige oplichters/geld witwassers.quote:Op donderdag 7 april 2016 17:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nee, dat is niet wat ik wil. Nederland heeft stevig mee-onderhandeld over het verdrag. o.a. om te voorkomen dat een EU-lidmaatschap voor Oekraïne er als serieus perspectief in opgenomen zou worden. En dat is prima.
Maar met deze uitslag manoeuvreert Nederland zich in een onmogelijke positie diplomatiek gezien. Rutte moet opnieuw gaan onderhandelen over dit verdrag, daarin zit alleen ruimte als we ons op een ander onderwerp laten naaien.
Dat is eerder geroepen en daar bleek niets van uit te komen. Dit werd o.a. geroepen bij het afstemmen van de EU-grondwet, die alsnog werd ingevoerd onder een andere naam, en toen wij zeer terecht een lagere bijdrage eisten aangezien we al jarenlang met afstand de grootste nettobetaler waren. Dit heeft trouwens veel meer invloed op wat je gedaan krijgt, wie betaalt bepaalt, ook in de EU.quote:Op donderdag 7 april 2016 07:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Alsof alle besluiten in Brussel compleet los van elkaar staan. Doe niet zo verschrikkelijk naïef. Dit gaat ons gewoon ergens flink wat kosten.
Hoor je daar niemand over? Volgens mij hoor je daar heel wat geroeptoeter over in de diverse topics. Jij hebt het ook al minstens 1.000 keer geroepen. Alleen wat mal dat je dan blind luisteren naar Poetin als verstandiger alternatief aan lijkt te dragen...quote:Op donderdag 7 april 2016 17:08 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Het is op zich al een schande dat je verdragen aanbied aan neo nazi's en smerige oplichters/geld witwassers.
Waarom hoor ik daar niemand over?
Oh laat me raden....geld stinkt niet?
En jij dacht als hij of wij, dat jij er dan langs komt?quote:Op donderdag 7 april 2016 17:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar nu mag je een grotere rekening gaan betalen en het verdrag komt er alsnog. Is dat onder de noemer "dubbel genaaid hecht beter"? Waar komt dat masochisme toch vandaan bij de teleurgestelde mensen?
Lees je eens in, je hebt je feiten duidelijk weer niet op orde.quote:Op donderdag 7 april 2016 17:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is eerder geroepen en daar bleek niets van uit te komen. Dit werd o.a. geroepen bij het afstemmen van de EU-grondwet, die alsnog werd ingevoerd onder een andere naam, en toen wij zeer terecht een lagere bijdrage eisten aangezien we al jarenlang met afstand de grootste nettobetaler waren. Dit heeft trouwens veel meer invloed op wat je gedaan krijgt, wie betaalt bepaalt, ook in de EU.
Jij moet eens ophouden om die smerige leugens te verspreiden.quote:Op donderdag 7 april 2016 17:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hoor je daar niemand over? Volgens mij hoor je daar heel wat geroeptoeter over in de diverse topics. Jij hebt het ook al minstens 1.000 keer geroepen. Alleen wat mal dat je dan blind luisteren naar Poetin als verstandiger alternatief aan lijkt te dragen...
En weer kom jij slechts met een trolreactie in plaats van dat jij ofwel de gegeven feiten weerlegt ofwel met argumenten komt. Knap hoor, kleuter.quote:Op donderdag 7 april 2016 17:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Lees je eens in, je hebt je feiten duidelijk weer niet op orde.
Ik had een prutser in beeld zonet, Steur heet die, dus je verwachting komt uit.quote:Op donderdag 7 april 2016 17:07 schreef john2406 het volgende:
Als er hier ook prutsers zitten verwacht ik het niet anders.
Volgens mij heeft men nog niks vernomen van de EU over de uitslag van het referendum hier.
Denk dat die wat nou de eerste stap zet de verliezer gaat zijn of wezen?
Dat is een hele interessante kwestie (tweede VVD-minister op hetzelfde ministerie die er een zooitje van maakt in 1 kabinetsperiode) maar voor hier is het nogal offtopic. Hier kunnen we het hebben over die andere politici (EU) die ons landje verpesten.quote:Op donderdag 7 april 2016 17:12 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Ik had een prutser in beeld zonet, Steur heet die, dus je verwachting komt uit.
En de 1e stappen zijn waarschijnlijk al gezet, buiten beeld, waar niemand het kan zien, in de achtercoulissen
Ik heb er nog wel meer alleen zijn die niet in beeld.quote:Op donderdag 7 april 2016 17:12 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Ik had een prutser in beeld zonet, Steur heet die, dus je verwachting komt uit.
En de 1e stappen zijn waarschijnlijk al gezet, buiten beeld, waar niemand het kan zien, in de achtercoulissen
Significant verschil is dat Frankrijk toen al vóór NL tegen had gestemd. Frankrijk is naast Duitsland het belangrijkste land binnen de EU maar nu staat Nederland volledig alleen; een onvergelijkbare situatie.quote:Op donderdag 7 april 2016 17:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat klopt er volgens jou niet van wat ik stelde? Dat Nederland eerder niet is gestraft voor het 'stout' zijn of dat wie betaalt bepaalt in de EU?
Goh, is hij nog steeds op die fiets bezig?quote:Op donderdag 7 april 2016 17:11 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Jij moet eens ophouden om die smerige leugens te verspreiden.
Dat jij het in je broek doet voor de Russen wil nog niet zeggen dat wij dat allemaal doen.
Fair enough maar hoe werd Nederland gestraft door de EU nadat we een verlaging van de contributie hadden bedongen? De EU-fielen riepen toen in koor dat dit ons invloed zou kosten, ik heb er niets van gemerkt. Sterker nog, als ik me niet vergis dan gebeurde het daarna nog dat onder leiding van Nederland van alles werd hervormd (Europese bank, spelregels landen die lid zijn van de EMU etc.). Nederland had op dat moment het meeste invloed op de EU sinds een hele lange tijd. Dat is weinig verwonderlijk want de EU heeft Nederland heel erg hard nodig, Nederland mag dan een klein landje zijn, wij zijn wel samen met België het bindmiddel tussen de grote drie landen. Als wij er niet meer in geloven dan wordt het risico op een Brexit groter en dan kan heel die EU imploderen.quote:Op donderdag 7 april 2016 17:18 schreef J.B. het volgende:
[..]
Significant verschil is dat Frankrijk toen al vóór NL tegen had gestemd. Frankrijk is naast Duitsland het belangrijkste land binnen de EU maar nu staat Nederland volledig alleen; een onvergelijkbare situatie.
Het stikt van de berichten over dit referendum, het is internationaal prominent nieuws geworden.quote:
Onder andere door een hoop minder ontvangen subsidies voor Europese structuurfondsen en sociale fondsen. Maar ja, lagere afdracht is natuurlijk veel leuker om mee te pronken in eigen land, ook al maakt het per saldo bar weinig uit.quote:Op donderdag 7 april 2016 17:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Fair enough maar hoe werd Nederland gestraft door de EU nadat we een verlaging van de contributie hadden bedongen?
Die stonden er toch ?quote:Op donderdag 7 april 2016 17:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat is een hele interessante kwestie (tweede VVD-minister op hetzelfde ministerie die er een zooitje van maakt in 1 kabinetsperiode) maar voor hier is het nogal offtopic. Hier kunnen we het hebben over die andere politici (EU) die ons landje verpesten.
Niet dat ik suggereer dat jij uit jouw nek lult maar kan jij dat onderbouwen met cijfers? Ik herinner mij dat wij sowieso al weinig uit de subsidiepot snoepten in vergelijking met andere landen (Frankrijk, Oost-Europa). Maar goed, als dit een geval van kinderachtige represaille is dan is dat van voorbijgaande aard, 1 of 2 jaar later zijn ze het weer vergeten en staat de lagere afdracht wel nog. Los hiervan, en dat is veel belangrijker, als je stees alles pikt en over je heen laat gaan dat is veel erger dan wanneer je je verzet en op de korte termijn een prijs hiervoor betaalt.quote:Op donderdag 7 april 2016 17:32 schreef J.B. het volgende:
[..]
Onder andere door een hoop minder ontvangen subsidies voor Europese structuurfondsen en sociale fondsen. Maar ja, lagere afdracht is natuurlijk veel leuker om mee te pronken in eigen land, ook al maakt het per saldo bar weinig uit.
Ja bedankt, ik begon al te twijfelen.quote:Op donderdag 7 april 2016 17:18 schreef J.B. het volgende:
Significant verschil is dat Frankrijk toen al vóór NL tegen had gestemd.
Frankrijk is naast Duitsland het belangrijkste land binnen de EU maar nu staat Nederland volledig alleen; een onvergelijkbare situatie.
Dat begrijp ik ter dege hoor, maar op zo een manier gaat volgens mij heel de maatschappij om zeep het zal ergens klein beginnen?quote:Op donderdag 7 april 2016 17:35 schreef TomLuny het volgende:
[..]
En het gepruts van Steur is iets erger als een foutief briefhoofd @John
Cijfers moet ik uitgebreid naar gaan zoeken, maar dit nieuwsartikel heb ik wel zo gevonden:quote:Op donderdag 7 april 2016 17:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Niet dat ik suggereer dat jij uit jouw nek lult maar kan jij dat onderbouwen met cijfers? Ik herinner mij dat wij sowieso al weinig uit de subsidiepot snoepten in vergelijking met andere landen (Frankrijk, Oost-Europa). Maar goed, als dit een geval van kinderachtige represaille is dan is dat van voorbijgaande aard, 1 of 2 jaar later zijn ze het weer vergeten en staat de lagere afdracht wel nog. Los hiervan, en dat is veel belangrijker, als je stees alles pikt en over je heen laat gaan dat is veel erger dan wanneer je je verzet en op de korte termijn een prijs hiervoor betaalt.
Dat doen sommigen bewust.quote:Op donderdag 7 april 2016 17:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het stikt van de berichten over dit referendum, het is internationaal prominent nieuws geworden.
Een kleine greep die ik gisteren binnen 10 seconden had bij Google:
http://www.telegraph.co.u(...)s-taking-back-power/
http://www.telegraph.co.u(...)u-ukraine-pact-vote/
https://www.rt.com/news/338694-dutch-referendum-ukraine-eu/
http://www.bbc.com/news/world-europe-35976086
http://www.aljazeera.com/(...)160406073339033.html
Je ziet het, de duiding is heel erg duidelijk dat dit referendum helemaal niet zo over het associatieverdrag ging maar over:
- meer of minder EU
- de EU-fielen vs. de EU-sceptici
- de elite vs. de gewone mensen
Wederom een teken dat jij je feiten niet op orde hebt. Er is zelfs nog onderhandeld over een dubbel akkoord met beide landen. Daarnaast was de wens van Oekraine om een verdrag met de EU af te sluiten aanleiding voor Rusland om een stuk van dat land te annexeren en een opstand in het oosten van dat land te sturen en te steunen. Dus beweren dat Rusland niet betrokken was is erg vreemd.quote:Op donderdag 7 april 2016 17:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Goh, is hij nog steeds op die fiets bezig?![]()
Bij mijn weten ging het referendum over een associatieverdrag tussen de EU en Oekraïne, Rusland was hier niet bij betrokken.
Hoe dan toch? Het ging enkel om een associatieverdrag. Dat heeft weinig met meer of minder EU te maken.quote:Daarnaast ging het referendum natuurlijk over meer of minder EU.
Waarom dan een referendum over het associatieverdrag als dat verdrag en Oekraïne je niet boeien? Waarom je frustratie over de EU omzetten in minachting voor het Oekraïense volk?quote:Sommige mensen zullen dat proberen te ontkennen en eenieder die dit beweert ongeloofwaardig proberen te maken omdat ze het op argumenten niet kunnen winnen maar als je naar de buitenlandse media (BBC, Al Jazeera, RT, Telegraph...) kijkt dan is het duidelijk dat zij het ook zo hebben geïnterpreteerd, net als een groot deel van het volk wat stemde. Kudos voor deze media dus, ze hebben hun huiswerk gemaakt.
Typ maar ukrain referendum in Google bij news en je merkt direct dat het internationaal groot nieuws is en dat de uitslag van het referendum geduid wordt als een "EU, stop met uitbreiding" stem.
Dit is wel een heel eng concept hoor. Meer dan een stapje vooruit denken.quote:Op donderdag 7 april 2016 17:32 schreef J.B. het volgende:
[..]
Onder andere door een hoop minder ontvangen subsidies voor Europese structuurfondsen en sociale fondsen. Maar ja, lagere afdracht is natuurlijk veel leuker om mee te pronken in eigen land, ook al maakt het per saldo bar weinig uit.
Zelfs de EU zou toch moeten respecteren dat in Nederland democratisch is besloten dat het associatieverdrag zoals het nu is niet goedgekeurd kan worden. Het volk heeft het zo besloten, dat kan de EU Nederland niet kwalijk nemen. Goed, je kan proberen het volk te straffen maar wat bereik je daarmee? Dat het volk zich nog meer gaat verzetten tegen de EU. Geen slimme strategie, lijkt mij. Als ze snugger zijn dan kiezen ze er juist voor om het Nederlandse volk te paaien.quote:Op donderdag 7 april 2016 08:19 schreef Reya het volgende:
[..]
Weigering tot ratificatie is een afwijking van de geplande gang van zaken. Daar een mouw aan passen zou wellicht gevolgen kunnen hebben.
Grappig dat ze vergeten dat Nederland een van de drie (als je Luxemburg meetelt) grondleggers van de EU is.quote:Op donderdag 7 april 2016 17:41 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Ja bedankt, ik begon al te twijfelen.
Kijk wat 'de' Fransen nu schrijven. Lijkt me nogal hypocriet.
Andere media benadrukken dat het 'nee' het imago van Nederland schaadt en de regering in een lastig parket brengt. Het Franse Le Figaro noemt Nederland "een spelbreker" in het gezelschap van landen die aan de wieg stond van de EU, en wijst daarbij op het eerdere 'nee' uit 2005 tegen de Europese grondwet. ....![]()
http://nos.nl/artikel/209(...)zaam-bij-brexit.html
Wie blindelings voortraast ziet volgens mij niet veel.quote:Op donderdag 7 april 2016 17:43 schreef john2406 het volgende:
Dat begrijp ik ter dege hoor, maar op zo een manier gaat volgens mij heel de maatschappij om zeep het zal ergens klein beginnen?
Dacht dat ik ergens eens iets gelezen had van de EU mal gucken wie weit wir gehen kohnen?
Maar ik kan het niet meer vinden of ik heb het gedroomd?
Op dit onderwerp zal het verdrag vast wat aangepast worden. Betalen we elders wel dubbel en dwars terug natuurlijk. Maar dat is wat meer buiten het directe zicht van de nee-stemmers en dus geen probleem.quote:Op donderdag 7 april 2016 17:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zelfs de EU zou toch moeten respecteren dat in Nederland democratisch is besloten dat het associatieverdrag zoals het nu is niet goedgekeurd kan worden. Het volk heeft het zo besloten, dat kan de EU Nederland niet kwalijk nemen. Goed, je kan proberen het volk te straffen maar wat bereik je daarmee? Dat het volk zich nog meer gaat verzetten tegen de EU. Geen slimme strategie, lijkt mij. Als ze snugger zijn dan kiezen ze er juist voor om het Nederlandse volk te paaien.
Dat artikel is nogal dunnetjes: geen duiding en zelfs een joekel van een fout. Het zou me trouwens niet verbazen maar ik kan er niet wakker van liggen, je moet soms wat offers brengen als je een revolutie wil.quote:Op donderdag 7 april 2016 17:46 schreef J.B. het volgende:
[..]
Cijfers moet ik uitgebreid naar gaan zoeken, maar dit nieuwsartikel heb ik wel zo gevonden:
'Nederland krijgt helft minder EU-subsidies'
http://m.trouw.nl/tr/m/nl(...)r-EU-subsidies.dhtml
De Benelux heeft niks te maken met de EU, noch de Belux. Bij de EGKS zaten 6 landen: Nederland, België, Luxemburg, West-Duitsland, Frankrijk en Italië.quote:Op donderdag 7 april 2016 17:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Grappig dat ze vergeten dat Nederland een van de drie (als je Luxemburg meetelt) grondleggers van de EU is.
Kom op, jij weet toch wel dat de BeNeLux het voorbeeldmodel en de inspiratiebron was bij de stichting van de EGKS?quote:Op donderdag 7 april 2016 18:19 schreef J.B. het volgende:
De Benelux heeft niks te maken met de EU, noch de Belux. Bij de EGKS zaten 6 landen: Nederland, België, Luxemburg, West-Duitsland, Frankrijk en Italië.
In dat geval is Nederland al helemaal niet een van de grondleggers van de EU, de eerste bilaterale overeenkomst binnen de huidige Europese integratie was namelijk de Belux (BLEU) in 1921.quote:Op donderdag 7 april 2016 18:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Kom op, jij weet toch wel dat de BeNeLux het voorbeeldmodel en de inspiratiebron was bij de stichting van de EGKS?
Het is niet mijn bron maar hier kan je het ook horen: Wij doen vrij nuchter en lachterig over de BeNeLux maar internationaal heeft het invloed gehad, o.a. bij het besluit om de EGKS te stichten. Bovendien was die samenwerking tussen WD en F enkel mogelijk dankzij het feit dat er bufferlandjes waren die meededen. Het begin was goed maar later liep het uit de hand met de stichting van de EU en de verdere uitbreidingen.
Hier gestopt met lezen :quote:Op donderdag 7 april 2016 14:51 schreef J.B. het volgende:
Ik kwam dit artikel nog tegen, ik vind het niet onaardig:
Welkom in de nee-mocratie
https://www.vn.nl/we-definitief-nee-derland-geworden/
Prima maar met de komst van Nederland werd het pas interessant. Luxemburg is een dwergstaatje wat vooral als belastingparadijs dient. Volgens mij had Luxemburg niet eens een eigen universiteit voor een lange tijd en weken ze noodgedwongen uit naar Belgische universiteiten. Nog steeds doen veel Luxemburgers dat. Hoe dan ook, de BeNeLux leidde tot de oprichting van de voorloper van de EU. Het begon nobel en het liep daarna uit de hand. Helaas.quote:Op donderdag 7 april 2016 18:34 schreef J.B. het volgende:
[..]
Ook in dat geval heeft Nederland nog steeds niet aan de wieg gestaan, de eerste bilaterale overeenkomst binnen de huidige Europese integratie was namelijk de Belux in 1921.
Ik kijk geen tvquote:Op donderdag 7 april 2016 21:03 schreef J.B. het volgende:
Ik zag hier net een stuk over op NOS-journaal:
Ook zonder ratificatie gaan EU-verdragen keer op keer door
http://nos.nl/l/2097792
Dat is ook wel bijzonder
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.For three days I fought my way along roads packed with refugees, the homeless, burdened with bundles and boxes containing their valuables.
All that was of value to me was in London.
Farewell Thunderchild
Vanished forever, taking with her man's last hope for victory.
The leaden sky was lit by green flashes and no one and nothing was left now to fight them.
The earth belonged to the groene mannetjes
komt uit 78
verdient de nostradamus prijs
[ Bericht 4% gewijzigd door TomLuny op 08-04-2016 09:09:20 ]shift-knop defekt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.shift-knop defekt
Het hele verdrag, inclusief het handelsgedeelte, heeft nog toestemming nodig van de Raad van Ministers. Nederland kan dus ook nog het handelsgedeelte torpederen.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:06 schreef J.B. het volgende:
[..]
Ja en nee. Hetgeen wat de exclusieve bevoegdheid van de EU is gaat gewoon door (ongeveer 96%), maar de rest zal terug naar de onderhandelingstafel gaan in Brussel en op de een of andere manier wel weer terugkomen. Er hebben tenslotte ook gewoon 27 EU-landen + Oekraïne voor gestemd, dus die zullen hier geen genoegen mee nemen.
Wat gaat het ons kosten?quote:Op donderdag 7 april 2016 07:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Waarom ben je zo bang voor Brussel? Dit is eerste keer dat Rubberen Rutte niet in het gelid loopt (Als hij voor het eerst van zijn leven een keer zijn woord houdt). Je geeft dus toe dat het EU-gedrocht een onderdrukker is dat geen weerwoord duldt.quote:Op donderdag 7 april 2016 07:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Alsof alle besluiten in Brussel compleet los van elkaar staan. Doe niet zo verschrikkelijk naïef. Dit gaat ons gewoon ergens flink wat kosten.
Een machtspositie hebben is dus nadelig en met je handen op je rug gebonden zijn is voordelig? Vreemd, dat is niet mijn ervaring.quote:Op donderdag 7 april 2016 07:25 schreef Reya het volgende:
[..]
27 landen willen iets van je en dan sta je met de rug tegen de muurquote:Op donderdag 7 april 2016 07:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En dat ze dat gaan doen heeft Rutte toegezegd. Hij zal dus met iets substantieels met betrekking tot het bedrag terug moeten komen naar Den Haag. Dat is dus met de rug tegen de muur onderhandelen in Brussel. Ben benieuwd wat hij wil offeren. Wellicht op inhoud of dat we de volgende keer in de EC in plaats van de eerste vice voorzitter de eurocommissaris voor pakweg culturele diversiteit mogen leveren met als jaarlijks hoogtepunt een bezoek aan het volksdansfestival in Transylvanie
Je praat weer over de EU als een wraakzuchtige onderdrukker. Denk niet zo slaafs, kom op voor je rechten.quote:Op donderdag 7 april 2016 08:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Heel leuk maar wat heb jij er voor over om van het associatieverdrag af te komen? Op welk ander vlak wil je serieus inleveren? Tienduizenden asielzoekers extra onderbrengen wellicht?
Wie plant wat? Eigenlijk moet Nederland dus altijd zijn smoel dichthouden?quote:Op donderdag 7 april 2016 08:19 schreef Reya het volgende:
[..]
Weigering tot ratificatie is een afwijking van de geplande gang van zaken. Daar een mouw aan passen zou wellicht gevolgen kunnen hebben.
Ik snap dat dit een wat ingewikkeld concept is. Waar het op neer komt is dat Nederland na lang onderhandelen heeft ingestemd met dit akkoord. Daar komen ze achteraf op terug. Nu moet het akkoord anders van Nederland om het parlement hier tevreden te stellen. Dat kan natuurlijk maar Rutte staat nu met zijn rug tegen de muur want hij heeft totaal geen onderhandelingspositie. Wil hij dit, dan moet hij elders inleveren. Dat zijn de kosten van zo'n streek.quote:Op vrijdag 8 april 2016 04:46 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
27 landen willen iets van je en dan sta je met de rug tegen de muurBetekent dat in jouw logica dat als Nederland als enige iets van 27 andere landen wil Nederland dan een machtspositie heeft?
Zeker niet. Nederland is altijd zeer actief in onderhandelingen en we scoren daar ook goed in. Zo was het deels aan ons te danken dat het perspectief op een EU lidmaatschap uit het verdrag verdween. Maar als je twee jaar na het bereiken van een akkoord plots de boel weer overhoop wilt gooien, dan is je positie natuurlijk minder sterk en betaal je er een prijs voor.quote:Op vrijdag 8 april 2016 05:10 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Wie plant wat? Eigenlijk moet Nederland dus altijd zijn smoel dichthouden?
Nederland heeft niet ingestemd. Het kabinet wat uit 76 Nederlanders bestaat heeft zijn handtekening onder dat verdrag gezet. Onze democratie heeft de mogelijkheid om het volk over dit verdrag te raadplegen. Aangezien die mogelijk aangegrepen is stemt Nederland pas in bij een overwinning van de voorstemmers of bij het negeren van de wil van het volk. Aangezien dat niet gedaan is heeft Nederland nooit ingestemd.quote:Op vrijdag 8 april 2016 07:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik snap dat dit een wat ingewikkeld concept is. Waar het op neer komt is dat Nederland na lang onderhandelen heeft ingestemd met dit akkoord. Daar komen ze achteraf op terug. Nu moet het akkoord anders van Nederland om het parlement hier tevreden te stellen. Dat kan natuurlijk maar Rutte staat nu met zijn rug tegen de muur want hij heeft totaal geen onderhandelingspositie. Wil hij dit, dan moet hij elders inleveren. Dat zijn de kosten van zo'n streek.
Snap je dit concept zo een beetje beter?
Aan de andere kant, het gebeurt dagelijks dat landen opeens marche-arrière willen maken op dossiers, vaak om niet helemaal duidelijke redenen. Ditr is niet meer dan het zoveelste geval daarvan.quote:Op vrijdag 8 april 2016 07:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zeker niet. Nederland is altijd zeer actief in onderhandelingen en we scoren daar ook goed in. Zo was het deels aan ons te danken dat het perspectief op een EU lidmaatschap uit het verdrag verdween. Maar als je twee jaar na het bereiken van een akkoord plots de boel weer overhoop wilt gooien, dan is je positie natuurlijk minder sterk en betaal je er een prijs voor.
Denk je echt dat Nederland wat te zeggen heeft? Is het toevallig mogelijk dat ook andere landen Oekraïne geen vooruitzicht op lidmaatschap wilde geven?quote:Op vrijdag 8 april 2016 07:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zeker niet. Nederland is altijd zeer actief in onderhandelingen en we scoren daar ook goed in. Zo was het deels aan ons te danken dat het perspectief op een EU lidmaatschap uit het verdrag verdween. Maar als je twee jaar na het bereiken van een akkoord plots de boel weer overhoop wilt gooien, dan is je positie natuurlijk minder sterk en betaal je er een prijs voor.
Tja, dat we als onderhandelingspartner in 2014 en ons parlement in ruime meerderheid in 2015 hebben ingestemd zal er voor jou wellicht niet toe doen. Voor onze partners in het verdrag maakt dat echter wel uit. Onze onderhandelingspositie ten opzichte van de pakweg 28 partners die al wel hebben ingestemd maar waar wij nu plots wat anders van willen is dus niet zo sterk.quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:09 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Nederland heeft niet ingestemd. Het kabinet wat uit 76 Nederlanders bestaat heeft zijn handtekening onder dat verdrag gezet. Onze democratie heeft de mogelijkheid om het volk over dit verdrag te raadplegen. Aangezien die mogelijk aangegrepen is stemt Nederland pas in bij een overwinning van de voorstemmers of bij het negeren van de wil van het volk. Aangezien dat niet gedaan is heeft Nederland nooit ingestemd.
Onderhandelingspositie t.o.v. wat?
Nederland heeft daar inderdaad een rol in gespeeld.quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:13 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Denk je echt dat Nederland wat te zeggen heeft? Is het toevallig mogelijk dat ook andere landen Oekraïne geen vooruitzicht op lidmaatschap wilde geven?
Correct en het komt met een prijs. Op korte of langere termijn. In de landelijke politiek zie je bijvoorbeeld mooi dat de traditie van terugonderhandelen door de PvdA hen vrij impopulair maakt bij bepaalde partijen.quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:11 schreef Reya het volgende:
[..]
Aan de andere kant, het gebeurt dagelijks dat landen opeens marche-arrière willen maken op dossiers, vaak om niet helemaal duidelijke redenen. Ditr is niet meer dan het zoveelste geval daarvan.
In dit specifieke geval geldt wel dat het aangekondigd was, en dat de redenen ook redelijk duidelijk zijn. Bovendien kan Nederland nog wel een aantal potten breken op dit gebied; andere landen zijn hier aanzienlijk erger in.quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:18 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Correct en het komt met een prijs. Op korte of langere termijn. In de landelijke politiek zie je bijvoorbeeld mooi dat de traditie van terugonderhandelen door de PvdA hen vrij impopulair maakt bij bepaalde partijen.
Aha, dus jij denkt dat Nederland dit verdrag wel compleet op z'n kop kan zetten zonder enige prijs?quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:19 schreef Reya het volgende:
[..]
In dit specifieke geval geldt wel dat het aangekondigd was, en dat de redenen ook redelijk duidelijk zijn. Bovendien kan Nederland nog wel een aantal potten breken op dit gebied; andere landen zijn hier aanzienlijk erger in.
Ik weet dat de dictators in Brussel walgen van democratie maar ze hebben het er maar even mee te doen (zo lang als het duurt). Het was geen groot geheim dat wij hier de mogelijkheid hebben om een referendum te houden.quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:15 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, dat we als onderhandelingspartner in 2014 en ons parlement in ruime meerderheid in 2015 hebben ingestemd zal er voor jou wellicht niet toe doen. Voor onze partners in het verdrag maakt dat echter wel uit. Onze onderhandelingspositie ten opzichte van de pakweg 28 partners die al wel hebben ingestemd maar waar wij nu plots wat anders van willen is dus niet zo sterk.
Snap je overigens wel waar ik op doel? En ben je het er niet mee eens? Of snap je het gewoon echt niet? Kan je wat lastig peilen en het is ook wel complexe materie natuurlijk.
Nee, dat schrijf ik niet. Lees het nog eens en reageer op wat er daadwerkelijk staat.quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Aha, dus jij denkt dat Nederland dit verdrag wel compleet op z'n kop kan zetten zonder enige prijs?
Je schrijft dat we wel wat potten kunnen breken. Daaruit maak ik op dat het allemaal niet zoveel voor kan stellen. Maar goed, genoeg gedraaid. Denk je dat er gevolgen zullen zijn en zo ja wat voor type gevolgen moeten we dan aan denken?quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:27 schreef Reya het volgende:
[..]
Nee, dat schrijf ik niet. Lees het nog eens en reageer op wat er daadwerkelijk staat.
Ja als slaafje. Nederland heeft ook een rol gespeeld in de verhoging van de EU-bijdrage en in het tigste hulppakket voor Griekenland. Zolang we naar de pijpen blijven dansen van andere EU-leiders kan je zeggen dat Nederland overal een rol in speelt.quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nederland heeft daar inderdaad een rol in gespeeld.
Het is andersom. Rutte wil wat van de 27 anderen. De fase die jij beschrijft was voor 2014. Nu alle andere partijen hebben ingestemd gaat dat idee niet meer op.quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:26 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik weet dat de dictators in Brussel walgen van democratie maar ze hebben het er maar even mee te doen (zo lang als het duurt). Het was geen groot geheim dat wij hier de mogelijkheid hebben om een referendum te houden.
Ik snap nog steeds niet hoe je onderhandelingspositie slecht kan zijn als 27 landen iets van jou willen en jij de enige bent die dat kan geven.
Dat ligt ten eerste aan de reactie van de regering. Het blijft natuurlijk een raadgevend referendum.quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je schrijft dat we wel wat potten kunnen breken. Daaruit maak ik op dat het allemaal niet zoveel voor kan stellen. Maar goed, genoeg gedraaid. Denk je dat er gevolgen zullen zijn en zo ja wat voor type gevolgen moeten we dan aan denken?
Sorry maar nu praat je echt onzin. Ik kan helaas niet anders concluderen dan dat dit concept te ingewikkeld voor je is.quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:29 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ja als slaafje. Nederland heeft ook een rol gespeeld in de verhoging van de EU-bijdrage en in het tigste hulppakket voor Griekenland. Zolang we naar de pijpen blijven dansen van andere EU-leiders kan je zeggen dat Nederland overal een rol in speelt.
In theorie kan het. Met Ruggengraatloze Rutte is het natuurlijk een ander verhaal.quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Aha, dus jij denkt dat Nederland dit verdrag wel compleet op z'n kop kan zetten zonder enige prijs?
Pffff ok. Stel dat de regering een aantal serieuze aanpassingen aan het verdrag wil. Wat dan?quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:30 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat ligt ten eerste aan de reactie van de regering. Het blijft natuurlijk een raadgevend referendum.
Hoe zie je die theorie dan voor je?quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:32 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
In theorie kan het. Met Ruggengraatloze Rutte is het natuurlijk een ander verhaal.
Griekenland heeft niet alleen wat potten gebroken maar een heel servies. En hoe zijn ze daarvoor gestraft? Door een cadeautje van ruim 400 miljard euro te mogen ontvangen.quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je schrijft dat we wel wat potten kunnen breken. Daaruit maak ik op dat het allemaal niet zoveel voor kan stellen. Maar goed, genoeg gedraaid. Denk je dat er gevolgen zullen zijn en zo ja wat voor type gevolgen moeten we dan aan denken?
Dat ligt dan weer aan de aanpassingen die gewenst worden. Over wat symbolisch geneuzel of wat bepalingen die elders wel weer gecompenseerd kunnen worden zal niemand moeilijk doen. De regering zit natuurlijk wel in de positie dat deze eigenlijk dat verdrag niet wil torpederen, dus daar zitten wel mogelijkheden.quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Pffff ok. Stel dat de regering een aantal serieuze aanpassingen aan het verdrag wil. Wat dan?
Rutte wil niks. Als hij zijn woord houdt (quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is andersom. Rutte wil wat van de 27 anderen. De fase die jij beschrijft was voor 2014. Nu alle andere partijen hebben ingestemd gaat dat idee niet meer op.
Nee, door onder curatele gesteld te worden.quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:35 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Griekenland heeft niet alleen wat potten gebroken maar een heel servies. En hoe zijn ze daarvoor gestraft? Door een cadeautje van ruim 400 miljard euro te mogen ontvangen.
Ok je snapt het dus echt niet.quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:36 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Rutte wil niks. Als hij zijn woord houdt () dan gaat het verdrag gewoon niet door. Als die 27 anderen het verdrag wel door willen laten gaan dan zullen ze met iets moeten komen.
Aha.quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:35 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat ligt dan weer aan de aanpassingen die gewenst worden. Over wat symbolisch geneuzel of wat bepalingen die elders wel weer gecompenseerd kunnen worden zal niemand moeilijk doen. De regering zit natuurlijk wel in de positie dat deze eigenlijk dat verdrag niet wil torpederen, dus daar zitten wel mogelijkheden.
En nu in een echte wereld?quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:38 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Het verdrag niet ratificeren. Dan gaat het niet door.
Ik kom hier nog op terug, want het is een interessant onderwerp waarvan de implicaties deze kwestie overstijgen.quote:
Ook zonder ratificatie gaan EU-verdragen keer op keer doorquote:Op vrijdag 8 april 2016 08:38 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Het verdrag niet ratificeren. Dan gaat het niet door.
Griekenland doet nog steeds niet wat de EU wil dus dat curatele stelt niks voor. Dus ze hebben ruim 400 miljard euro gekregen en in al hun corrupte eerlijkheid wat beloftes gedaan. Mede dankzij Nederland.quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nee, door onder curatele gesteld te worden.
Ik zal je de big-picture schetsen: Rutte verkoopt zijn moeder nog om in een goed blaadje te komen bij de EU-elite. Dit referendum (niet alleen maar als onderdeel van...) maakt de EU-elite duidelijk dat de EU niet alleen rekening moet houden met naïeve, ambitieuze of laffe volksvertegenwoordigers maar ook met het volk. De meerderheid van het volk wil minder EU. Als ze de EU willen redden dan zullen ze naar het volk moeten luisteren of ze gaan door met het creëren van meer EU en dan valt de EU uit elkaar.quote:
Alleen het handelsgedeelte of ook de politieke gedeeltes?quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:42 schreef J.B. het volgende:
[..]
Europese Commissie: 'nee' heeft voorlopig geen invloed op Oekraïne-verdrag
http://nos.nl/l/2097705
Troll-reactie. Totaal onzinnig ook.quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:58 schreef Braindead2000 het volgende:
Ik zal je de big-picture schetsen: Rutte verkoopt zijn moeder nog om in een goed blaadje te komen bij de EU-elite.
Oh, en waar mag dat uit blijken? Dit referendum ging niet over de EU. Zelf als dat het wel ging, dan heeft een meerderheid van een minderheid (zo'n 19% van de Nederlandse stemrechtige bevolking) tegen het verdrag gestemd. Dan houdt je dus nog 71% over die of voor is of geen stem uitgebracht heeft. Lijkt me geen meerderheid.quote:Dit referendum (niet alleen maar als onderdeel van...) maakt de EU-elite duidelijk dat de EU niet alleen rekening moet houden met naïeve, ambitieuze of laffe volksvertegenwoordigers maar ook met het volk. De meerderheid van het volk wil minder EU.
Ze luisteren naar het volk, daarom hebben wij volksvertegenwoordigers. Tevens ben je nu een wens aan het uitspreken in plaats van over feiten aan het praten.quote:Als ze de EU willen redden dan zullen ze naar het volk moeten luisteren of ze gaan door met het creëren van meer EU en dan valt de EU uit elkaar.
Moggequote:Op vrijdag 8 april 2016 08:42 schreef J.B. het volgende:
Europese Commissie: 'nee' heeft voorlopig geen invloed op Oekraïne-verdrag
http://nos.nl/l/2097705
Mee eens, die kans is miniem, zeker met Rutte als afgevaardigde, daarom schreef ik eerder, als men qonsequent wil zijn - heel theoretisch gezien - zou men Roemer en co dit met de Uni moeten verder laten afhandelen.quote:
Ze hebben enkel leningen gekregen. Daar zijn ze voorlopig niet van af. En in ruil hebben ze amper nog zeggenschap over hun eigen land. Is dat echt waar je heen wilt?quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:43 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Griekenland doet nog steeds niet wat de EU wil dus dat curatele stelt niks voor. Dus ze hebben ruim 400 miljard euro gekregen en in al hun corrupte eerlijkheid wat beloftes gedaan. Mede dankzij Nederland.
Alles kan maar zoals die meneer ook al zegt levert dat nogal wat gezichtsverlies op, ofwel de prijs zal heel stevig zijn.quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:12 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Mee eens, die kans is miniem, zeker met Rutte als afgevaardigde, daarom schreef ik eerder, als men qonsequent wil zijn - heel theoretisch gezien - zou men Roemer en co dit met de Uni moeten verder laten afhandelen.
Want BD200 heeft wel beetje gelijk als hij zegt, dit verdrag niet ratificeren.
Schijnt namelijk toch een optie te zijn, er een veto erover uit te roepen. Volgens deze meneer althans :
POL / #10 Associatieovereenkomst met Oekraïne
Jij denkt of hoopt dat Roemer zich voor Jan Klaasen laat gebruiken?quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:12 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Mee eens, die kans is miniem, zeker met Rutte als afgevaardigde, daarom schreef ik eerder, als men qonsequent wil zijn - heel theoretisch gezien - zou men Roemer en co dit met de Uni moeten verder laten afhandelen.
Want BD200 heeft wel beetje gelijk als hij zegt, dit verdrag niet ratificeren.
Schijnt namelijk toch een optie te zijn, er een veto erover uit te roepen. Volgens deze meneer althans :
Alles, ergens in 2015 is er een (unanieme) stemming geweest over een "voorlopige" inwerkingtreding van verdrag in de Raad van Ministers.quote:Op vrijdag 8 april 2016 09:07 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Alleen het handelsgedeelte of ook de politieke gedeeltes?
Alles, ergens in 2015 is er een (unanieme) stemming geweest over een "voorlopige" inwerkingtreding van het verdrag in de Raad van Ministers. Dat is overigens een vrij gebruikelijke procedure.quote:Op vrijdag 8 april 2016 09:07 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Alleen het handelsgedeelte of ook de politieke gedeeltes?
Kijk, het is een denkbeeldige schets, dus het gaat toch niet gebeuren, dat schreef ik al.quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:16 schreef john2406 het volgende:
Jij denkt of hoopt dat Roemer zich voor Jan Klaasen laat gebruiken?
Die heeft meer voordeel ervan als het kabinet op zijn bek gaat, denk ik.
Dat zijn dan potentiële stemmers welke bij hun afhaken.
Voor het geheel opblazen van het verdrag lijkt het mandaat van de kiezer me toch wat mager.quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:28 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Kijk, het is een denkbeeldige schets, dus het gaat toch niet gebeuren, dat schreef ik al.
Heb alleen niet zoveel vertrouwen erin dat 'rubberen- of teflon-R. dit tegengeluid hardvochtig gaat representeren in de Uni.
En ik noemde Roemer, maar had dus iedere van de tegen-stemmende partijleiders kunnen zijn.
Een veto zal inderdaad wat kosten @99.999, maar dat lijkt toch waar deze tegen-meerderheid voor kiest, namelijk het schrappen van dit hele AV. Dat was mijn motivatie in ieder geval.
Als veel tegen-stemmers oprecht dachten dat ze met hun stem het hele associatieverdrag van tafel konden schuiven, dan komen ze van een ijskoude kermis thuis. Dat is met dit referendum helemaal niet mogelijk en dat zouden alle goed geïnformeerde stemmers moeten begrijpen.quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:28 schreef TomLuny het volgende:
Een veto zal inderdaad wat kosten @99.999, maar dat lijkt toch waar deze tegen-meerderheid voor kiest, namelijk het schrappen van dit hele AV. Dat was mijn motivatie in ieder geval.
Ja, die kenen wequote:Op vrijdag 8 april 2016 10:33 schreef 99.999 het volgende:
Voor het geheel opblazen van het verdrag lijkt het mandaat van de kiezer me toch wat mager.
Je moet niet vergeten dat we ook een gewone volksvertegenwoordiging hebben met een veel steviger mandaat.quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:38 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Ja, die kenen we
30 procent opkomst zou eigenlijk niet democratisch en dus als ongeldig verklaard moeten worden want die andere 70 procent hebben niet gestemd en die willen misschien heel wat anders.
Las ik niet ergens dat in 2001 de opkomst voor het EP nog minder was ?
En landelijk, 65 procent telt dan wel en waar ligt de grens ?
zou meer bij 85 procent minimale opkomst moeten liggen om een representatieve stemming te hebben ?
dan kan dit kabinet en heel wat andere gekozen besturen in de ganze wereld terug naar huis
Ik dacht dat niet toen ik geen stemmen, want ik dacht , mede door de info die ik kreeg in dit topic, dat inderdaad 27 landen en met 96% vh AV al in werking, dit onmogelijk zouden maken.quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:36 schreef Belabor het volgende:
Als veel tegen-stemmers oprecht dachten dat ze met hun stem het hele associatieverdrag van tafel konden schuiven, dan komen ze van een ijskoude kermis thuis. Dat is met dit referendum helemaal niet mogelijk en dat zouden alle goed geïnformeerde stemmers moeten begrijpen.
Het beste wat bereikt kan worden is nieuwe onderhandelingen over de inhoud van het verdrag. Het handelsverdrag is in fases al sinds 2015 in werking getreden.
Vandaar ''raadgevend ref'' waarschijnlijkquote:Op vrijdag 8 april 2016 10:46 schreef 99.999 het volgende:
Je moet niet vergeten dat we ook een gewone volksvertegenwoordiging hebben met een veel steviger mandaat.
In wie heb je dan wel nog vertrouwen in 1 van de gedoogpartner die het kabinet net zo goed ook op hun bek hadden kunnen laten gaan?quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:28 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Kijk, het is een denkbeeldige schets, dus het gaat toch niet gebeuren, dat schreef ik al.
Heb alleen niet zoveel vertrouwen erin dat 'rubberen- of teflon-R. dit tegengeluid hardvochtig gaat representeren in de Uni.
En ik noemde Roemer, maar had dus iedere van de tegen-stemmende partijleiders kunnen zijn.
Had gister bijna gekund ja, als D66 ondanks zn scherpzinnige argumentatie niet toch maar had besloten om geen motie van wantrouwen in te dienen. Maar ja, dat is toch niet 'mijn' partij, dus daar gaat mijn vertrouwen niet naar uit.quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:56 schreef john2406 het volgende:
In wie heb je dan wel nog vertrouwen in 1 van de gedoogpartner die het kabinet net zo goed ook op hun bek hadden kunnen laten gaan?
Dat kan lang wachten worden noh ? Ik meen gelezen te hebben dat als het Brexit wordt dat ze dan nog twee jaar de tijd hebben om het af te handelen. Bovendien ben ik niet zozeer anti-EU, maar anders-EU dus weet nog niet zo zeker of ik blij moet zijn met een evt. Brexit. Ik kan het wel begrijpen onder huidige omstandigheden.quote:Of zou het een voor opgezet plan zijn, dat ze iets te melden hebben als het niet om de worst gaat, en als het om de worst gaat beslist Brussel?
Laat ik het erop houden dat ik afwacht of het evt een Brexit is of gaat komen, dan zie ik verder.
Samson heeft afgedaan denk ik, of hoop ik op, dat had ik al door toen hij nagaf bij het regeer akkoord, zorgplan van de Pvda waar de VVD achter ban niet zo blij mee was.quote:Op vrijdag 8 april 2016 11:06 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Had gister bijna gekund ja, als D66 ondanks zn scherpzinnige argumentatie niet toch maar had besloten om geen motie van wantrouwen in te dienen. Maar ja, dat is toch niet 'mijn' partij, dus daar gaat mijn vertrouwen niet naar uit.
[..]
Dat kan lang wachten worden noh ? Ik meen gelezen te hebben dat als het Brexit wordt dat ze dan nog twee jaar de tijd hebben om het af te handelen. Bovendien ben ik niet zozeer anti-EU, maar anders-EU dus weet nog niet zo zeker of ik blij moet zijn met een evt. Brexit.
Ik kan het wel begrijpen onder huidige omstandigheden.
(en Samson deed er gister weer een schepje bovenop, die wil nog meer bevoegdheden naar B. sturen)
Ik ben op zoek naar wat Samson gister weer zeiquote:Op vrijdag 8 april 2016 11:13 schreef john2406 het volgende:
Samson heeft afgedaan denk ik, of hoop ik op, dat had ik al door toen hij nagaf bij het regeer akkoord, zorgplan van de Pvda waar de VVD achter ban niet zo blij mee was.
Kan je nagaan hoe die achterban zich vertegenwoordig voelde met hun Minister,die dat akkoord gedaan had!
Stel Samson had toen voet bij stuk gehouden?
Dan had die Pvda van mij alle lof gekregen die het voorheen ook bij mij had, en had ik ze zelf Kok vergeven.
Ik ben ook wel voor een Eu hoor, maar niet zo als die is, eigen munten terug is er eentje van wat ik graag zou zien, zullen nog wel meer mensen niet blij mee zijn.
Misschien heeft Nederland het voortouw nou wel getrokken en volgt er nog veel meer wat ik eigenlijk liever niet zou zien.
Maar zijn ze dat niet zelf schuld dan, prutsers wat er naar mijn idee zitten!
Beter dan dit kan ik het niet verwoordenquote:Op vrijdag 8 april 2016 08:58 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik zal je de big-picture schetsen: Rutte verkoopt zijn moeder nog om in een goed blaadje te komen bij de EU-elite. Dit referendum (niet alleen maar als onderdeel van...) maakt de EU-elite duidelijk dat de EU niet alleen rekening moet houden met naïeve, ambitieuze of laffe volksvertegenwoordigers maar ook met het volk. De meerderheid van het volk wil minder EU. Als ze de EU willen redden dan zullen ze naar het volk moeten luisteren of ze gaan door met het creëren van meer EU en dan valt de EU uit elkaar.
Lijkt me inderdaad beter om het erbij te laten, net zo als de politiek onderwerp bij onderwerp te houden, en niet kijken naar evt gevolgen die eruit voort kunnen vloeien.quote:Op vrijdag 8 april 2016 11:27 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Ik ben op zoek naar wat Samson gister weer zei
kom dit onderweg tegen, blijkt alles besloten te zijn !!
https://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/commissievergaderingen
Heb het gevonden, 'onvoorwaardelijke en dwingende maatregelen binnen de EU', [url=https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2016Z07122&did=2016D14733]motie 380.
En dit is maar een voorbeeld. We kennen ook nog dat absurde standpunt dat ieder land gedwongen zou moeten worden om asielzoekers op te nemen.
Maar het gaat nogal off-topic John, misschien kunnen we het hier beter bij laten.
Wil je svp dat file// gedeelte uit mijn quote verwijderen ? Dat is per ongeluk privequote:Op vrijdag 8 april 2016 11:29 schreef john2406 het volgende:
Lijkt me inderdaad beter om het erbij te laten, net zo als de politiek onderwerp bij onderwerp te houden, en niet kijken naar evt gevolgen die eruit voort kunnen vloeien.
Geen dank prutser!quote:Op vrijdag 8 april 2016 11:32 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Wil je svp dat file// gedeelte uit mijn quote verwijderen ? Dat is per ongeluk prive
bij mij crasht net de pc, dus dat ging minder snelquote:Op vrijdag 8 april 2016 11:34 schreef john2406 het volgende:
Geen dank prutser!
Grapje he, zie je hoe snel het gaan kan!
Ik heb daar geen probleem mee nee, de onderhandelingen hebben 5 jaar aangesleept en zijn door alle landen goedgekeurd in 2014. Om dan nog eens twee jaar later beginnen zeuren over de inhoud is mijns inziens nogal mosterd na de maaltijd.quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:12 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Mogge
Misschien een persoonlijke vraag, maar vind je dit een verheugend feit of een goede zaak dat veel dingen blijkbaar toch gewoon door gaan onder de brussel-paraplu ? Ieder zn meninig natuurlijk en ik zal je er niet op aankijken als je voor een centrale supranationale bestuursvorm bent.
(ik schreef bijna ultranationaal maar dat is wat anders![]()
En is het niet een beetje leedvermaak zo van : ''Tegen heeft 'gewonnen', maar lekker puh, het gaat toch wel door'' ?
Hijzelf. Het is een nogal eigenaardig figuur, hij noemde zich een jaar geleden ook "de belangrijkste intellectueel van dit moment". Zoiets doet bij mij alarmbellen rinkelenquote:Op vrijdag 8 april 2016 13:03 schreef TomLuny het volgende:
ongewenste onwikkeling ...![]()
Initiatiefnemer van het Oekraïne-referendum Thierry Baudet wil premier Rutte adviseren over het aanpassen van het associatieverdrag tussen Europa en Oekraïne, dat woensdag is afgewezen door een meerderheid van de kiezers.
Baudet wil een manifest opstellen met daarin de aanpassingen in het associatieverdrag die Rutte volgens hem zou moeten uitonderhandelen in Brussel. "Dat manifest ga ik samen met andere leden van het intellectuele nee-kamp opstellen", zei hij in tv-programma Pauw.
Nee-kamp referendum komt met nieuw Oekraïne-voorstel
wie heeft hem tot leider nein-kampf gebombardeerd
ken heel die gast niet
Ja, veel narcistischer als Baudet kom je ze zelden tegen.quote:Op vrijdag 8 april 2016 13:16 schreef J.B. het volgende:
[..]
Hijzelf. Het is een nogal eigenaardig figuur, hij noemde zich een jaar geleden ook "de belangrijkste intellectueel van dit moment". Zoiets doet bij mij alarmbellen rinkelen
Begint in Nederland ook al aardig warm te wordenquote:Op dinsdag 5 april 2016 20:15 schreef J.B. het volgende:
Nee, maar deze persoonlijke vriend toevallig wel:
PORTRET. De cellist die Poetins offshoreportefeuille beheert
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160404_02218508
Wat mij betreft mag de zomer goed doorzetten.quote:Op vrijdag 8 april 2016 16:37 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Begint in Nederland ook al aardig warm te worden
Probeer een beetje ontopic te blijven.quote:Op vrijdag 8 april 2016 16:37 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Begint in Nederland ook al aardig warm te worden
wordt droog gelegd...[ afbeelding ]
Bert Meerstadt treedt met onmiddellijke ingang af als commissaris bij Genever bedrijf Lucas Bols.
Dat heeft het Jenever bedrijf bekendgemaakt.
Gisteren trad Meerstadt al af als commissaris bij ABN, naar aanleiding van een publicatie over de Panama Papers.
http://nos.nl/artikel/209(...)s-panama-papers.html
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
dikke vriendjes met koning Alex....[ afbeelding ]
die kerel zit niet meer in de pannen en kruiken ....[ afbeelding ]
En Cameron heeft Brexit een goede zet in de rug gegeven
Ze zullen hem ervoor bedanken....
Okquote:
Het lijkt voor jou ook een beetje ingewikkeld te zijn.quote:Op vrijdag 8 april 2016 07:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik snap dat dit een wat ingewikkeld concept is. Waar het op neer komt is dat Nederland na lang onderhandelen heeft ingestemd met dit akkoord. Daar komen ze achteraf op terug. Nu moet het akkoord anders van Nederland om het parlement hier tevreden te stellen. Dat kan natuurlijk maar Rutte staat nu met zijn rug tegen de muur want hij heeft totaal geen onderhandelingspositie. Wil hij dit, dan moet hij elders inleveren. Dat zijn de kosten van zo'n streek.
Snap je dit concept zo een beetje beter?
Maar indien je geen bezwaar ziet tegen supranationaal bestuur, denk je dan ook dat dat gaat lukken ? Bijv. de VS, als Federatie daar heeft iedere staat toch aanzienlijk zn eigen regels. Onder de EU - en het werd, als ik me niet vergis, ook al vermeld over Oekraïne, dat die als voorwaarde een groot deel van de EU wetten moest overnemen. In Nederland hoor je getallen als 80% wetgeving uit Brussel voorbijkomen. In de VS heb je 1 taal, in de EU waarschijnlijk 50+, en misschien belangrijker, veel meer cultuurverschillen. Misschien iets teveel gevraagd om dit centraal te gaan besturen met nog minder inspraak en zelfbestuur als de afzonderlijke staten in de VS ?quote:
Ik kwam in dat verband dit tegen :quote:de onderhandelingen hebben 5 jaar aangesleept en zijn door alle landen goedgekeurd in 2014. Om dan nog eens twee jaar later beginnen zeuren over de inhoud is mijns inziens nogal mosterd na de maaltijd.
Met 'iedereen' kan je in dit geval toch niet de 28 lidstaat-vertegenwoordigers bedoelen want die waren het dik met mekaar eens. Dus dan doel je op de burgers die de politieke spelletjes spelen ?quote:Wanneer je dit soort zekerheden, zoals de voorlopige inwerkingstelling, niet inbouwt krijg je het probleem dat iedereen voortdurend politieke spelletjes met ratificeringen gaat spelen om zijn zin te krijgen in een andere zaak; zo zouden veel internationale organisaties compleet onbestuurbaar worden.
Hier kom ik misschien nog op terug. Bedankt voor je antwoord in ieder geval.quote:Bovendien heb ik hier op voorhand al aangegeven dat ongeveer 96% van het verdrag er sowieso zou komen, al had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht dat dit 100% zou worden. Ik vind het nogal zinloos om krokodillentranen te gaan huilen om iets wat al op voorhand bekend was, voor mij is er dan ook geen sprake van leedvermaak. Maar goed, de referendumwet zit nou eenmaal zo in elkaar, en ik denk dat nu wel blijkt dat dit deze type referenda wel voor verbetering vatbaar zijn.
Ik weet niet wat ik van dat artikel moet denken. Juncker had het over een continentale crisis als het referendum negatief uitvalt voor dat verdrag. Waarom zegt hij dat dan als alle associatieverdragen toch wel doorgaan, of landen er nou wel of niet mee instemmen?quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:24 schreef J.B. het volgende:
[..]
Alles, ergens in 2015 is er een (unanieme) stemming geweest over een "voorlopige" inwerkingtreding van verdrag in de Raad van Ministers.
Ik heb hem niet bewust opgezocht maar kwam toevallig dit tegen. Ik zie hem voor het eerst.quote:Op vrijdag 8 april 2016 13:21 schreef freako het volgende:
Ja, veel narcistischer als Baudet kom je ze zelden tegen.
Ik had hem al eerder gepost maar Arno doet ook mee aan dit debat. Goed debat. Eerst een inleiding waar iemand vertelt (vanaf 13.30 minuut) dat het hele verdrag (inclusief het handelsgedeelte) nog goedgekeurd moet worden door de Raad van Ministers (the council of the european union) en dat Nederland ook nog het handelsgedeelte tegen kan houden en vanaf minuut 30.00 begint het debat.quote:Op zaterdag 9 april 2016 00:06 schreef TomLuny het volgende:
@BD2000
Hier die uitspraak nog een keer :
'Nee-stem Oekraïne-referendum kan continentale crisis veroorzaken'
Je kunt je inderdaad afvragen of dit enkel als doemdreigement is bedoeld of dat er meer achter zit.
[..]
Ik heb hem niet bewust opgezocht maar kwam toevallig dit tegen. Ik zie hem voor het eerst.
Interview met Arno Wellens, die is van follow the money geloof ik, zijn naam en foto ben ik eerder tegengekomen.
(corr. : zit bij 925)
Video is geplukt van dit artikel, geschreven door Martin Vrijland, die ik wel heb opgezocht en bij BNW waarschijnlijk meer bekend is.
6 April Referendum over de beloning voor Shell: het Associatieverdrag (plunderverdrag) Oekraïne
http://www.beyondthematrix.nl/
Ik heb al een tijd een mapje met NL-talige sites maar er komt toch nog steeds meer bij
De eerste 6 minuten bekeken en je krijgt de indruk dat Oekraine het Qatar van oost-Europa is, maar dat ze de afgelopen honderd jaar de peut niet konden vinden of niet zelf uit de grond wisten te halen. Terwijl ze er toch kerncentrales hebben, al dan niet volgestort met beton. Daar staat tegenover dat Wellens volgens mij niet als domme jongen wordt gezien.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eerste deel inmiddels bekeken met M. Rosema van 330 tot 1630.
Hij begint met de woorden, ik ga een mini-college geven en eindigt met de woorden - vrij vertaald - ik vind dit referendum overbodig. Het leerproces op scholen heb ik al vroeg ontweken, maar was het juist niet de bedoeling dat discipelen hun eigen conclusies gaan maken ?
Wat hij mogelijk veroorzaakte is dat mensen niet gingen stemmen om die opgelepelde vermeende overbodigheid middels verstek te laten doorklinken. Niet denkbeeldig als het van de meester voor de klas komt, die weet tenslotte hoe het zit.
Ik kraak het niet af hoor, maar laat hij het dan geen college noemen.
Dit is gewoon op een heel groot scherm je eigen mening te staan verkondigen.
En opvallend, 1133, ''ik ben aan dat verdrag begonnen maar vond er geen doorkomen aan'' ...![]()
++++..... deel 2 ..........1730-2945......T vd Togt
bij 2750
''Indien geen verdrag, leidt dit dan tot meer stabiliteit ?
Aan oekraiense zijde zeker niet, want waar putin door het hele conflict in geslaagd is, is om oekraiene als natie meer te verenigen dan ooit.''
Nogal vreemde opmerking als de natie oekraiene door burgeroorlog geteisterd wordt.
++++
[ Bericht 42% gewijzigd door TomLuny op 09-04-2016 04:38:24 ]shift-knop defekt
quote:Op zaterdag 9 april 2016 01:19 schreef TomLuny het volgende:
Bedankt, ik zal die kijken
Laatste TUD conferentie die ik zag was met Richard Gage, en dat beviel bestHij bedoelde waarschijnlijk het Pro-Europese gedeelte. Ik vond zijn bijdrage niet zo spectaculair. Het debat was wel vermakelijk, iig stukken beter dan wanneer politici over dit onderwerp debatteren.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eerste deel inmiddels bekeken met M. Rosema van 330 tot 1630.
Hij begint met de woorden, ik ga een mini-college geven en eindigt met de woorden - vrij vertaald - ik vind dit referendum overbodig. Het leerproces op scholen heb ik al vroeg ontweken, maar was het juist niet de bedoeling dat discipelen hun eigen conclusies gaan maken ?
Wat hij mogelijk veroorzaakte is dat mensen niet gingen stemmen om die opgelepelde vermeende overbodigheid middels verstek te laten doorklinken. Niet denkbeeldig als het van de meester voor de klas komt, die weet tenslotte hoe het zit.
Ik kraak het niet af hoor, maar laat hij het dan geen college noemen.
Dit is gewoon op een heel groot scherm je eigen mening te staan verkondigen.
En opvallend, 1133, ''ik ben aan dat verdrag begonnen maar vond er geen doorkomen aan'' ...![]()
++++..... deel 2 ..........1730-2945......T vd Togt
bij 2750
''Indien geen verdrag, leidt dit dan tot meer stabiliteit ?
Aan oekraiense zijde zeker niet, want waar putin door het hele conflict in geslaagd is, is om oekraiene als natie meer te verenigen dan ooit.''
Nogal vreemde opmerking als de natie oekraiene door burgeroorlog geteisterd wordt.
++++
Ik geef kritiek maar niet op jouw smaak want ik kijk nog steeds. Als de video me niet zou bevallen dan was die afgezet...quote:Op zaterdag 9 april 2016 04:48 schreef Braindead2000 het volgende:
Hij bedoelde waarschijnlijk het Pro-Europese gedeelte. Ik vond zijn bijdrage niet zo spectaculair. Het debat was wel vermakelijk, iig stukken beter dan wanneer politici over dit onderwerp debatteren.
Poroshenko gaat uit van een belofte van Rutte? Nou dan hoeven de nee-stemmers zich absoluut geen zorgen te maken.quote:Op zondag 10 april 2016 02:17 schreef TomLuny het volgende:
Mark heeft inmiddels contact opgenomen met Porosjenko. Begint al lekker :
Mark Rutte informed that he was upset with the results of the referendum held in the Netherlands on Wednesday, April 6.
Kan toch niet. Als premier zou je achter de keus van je eigen volk dienen te blijven staan en je niet diep in het stof gaan werpen dat je je ervoor schaamt. En bovendien, in de TUD-video hierboven op minuut 1545, zie je dat er juist veel VVD'ers bezwaren hebben tegen het verdrag. Dus ook nog eens worden zijn eigen kiezers vernaggelt. Het is al vaker voorbij gekomen, maar wie staat daar nou eigenlijk, de voorzitter van de EU of Nederlandsch premier ? We weten het niet, maar indien de tweede dan kan ik Rutte's rugdiepe buiging .niet waarderen.
Oh, en dit is helemaal fraai. Hij neemt zelf het iniatief in deze schertsvertoning.
President of Ukraine Petro Poroshenko had a phone conversation with Prime Minister of the Netherlands Mark Rutte at the initiative of the Dutch side.
Deze bedoel je ?quote:Op zondag 10 april 2016 18:35 schreef Nintex het volgende:
Poroshenko gaat uit van een belofte van Rutte? Nou dan hoeven de nee-stemmers zich absoluut geen zorgen te maken.
Is dat juist niet het probleem, we weten niet wat 'het' Oekraïnse volk wil want ze liggen daar een beetje met elkaar overhoop. En niet deel uitmaken van het handelspact met de EU is echt niet het einde van de wereld volgens mij, anders zou Engeland er niet uit willen stappen noh ?quote:Op maandag 11 april 2016 02:27 schreef DG1983 het volgende:
Ik ben ervan overtuigd dat mensen die "nee" hebben gestemd realiseren niet wat ze in werkelijkheid hebben gedaan. Want nu is het zo gebeurd dat het volk van Nederland het volk van Oekraine "nee" heeft gezegd. Het is geen politieke kwestie. Gezien het totale plaatje was dit gewoon onmenselijk.
Ik denk van niet ik denk dat als er wat aanpassingen komen we ze gered hebben van nog meer ellende dat ze nu al hebben.quote:Op maandag 11 april 2016 02:27 schreef DG1983 het volgende:
Ik ben ervan overtuigd dat mensen die "nee" hebben gestemd realiseren niet wat ze in werkelijkheid hebben gedaan. Want nu is het zo gebeurd dat het volk van Nederland het volk van Oekraine "nee" heeft gezegd. Het is geen politieke kwestie. Gezien het totale plaatje was dit gewoon onmenselijk.
Als Engeland eruit gaat dan bestaat er gewoon een handelsverdrag hoor. Dit soort verdragen zijn hartstikke normaal. Een gecentraliseerde EU maakt de spelregels alleen gelijk over een groter gebied. Puur verdrag inhoudelijk is het idioot om nee te stemmen. Het gaat er echt om of de politieke stabiliteit niet in elkaar stort. Maar die is in principe al wankel natuurlijk... qua wetten zal na aanvang van zo een associatie verdrag meer gehandhaafd worden dus qua corruptie wordt Ukraine dan goed geholpen. Het oude regime in Ukraine is opgestapt. Ze willen vooruit en vragen daarmee de hulp van het systeem van de EU qua handelswetten.quote:Op maandag 11 april 2016 05:20 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Is dat juist niet het probleem, we weten niet wat 'het' Oekraïnse volk wil want ze liggen daar een beetje met elkaar overhoop. En niet deel uitmaken van het handelspact met de EU is echt niet het einde van de wereld volgens mij, anders zou Engeland er niet uit willen stappen noh ?
Daar komt nog bij dat je als 'reddingsbrigade' pas dient te gaan optreden als de omgeving die je binnenloopt gecontroleerd en vrij is gemaakt van ernstig gevaar voor je zelf.
Daarom stoppen we beter met die politieke EU-flauwekul. Gewoon op pragmatische basis samenwerken en met partners naar keuze al naar gelang wat praktisch is (dus niet voor economische zaken al te intensief samenwerken met landen die een half zo hoog prijspeil hebben om maar een voorbeeldje te noemen). Laat Duitsland zich aansluiten bij de BeNeLux, laat de BNL+ samen met het Nordic-blok en de UK voor economische zaken samenwerken, Laat het PIGS-blok en het Oost-Europese blok aansluiten voor weer andere zaken. Niet dat alles via de EU die zich bemoeit met vele politieke zaken die haar niets aangaan.quote:Op maandag 11 april 2016 07:07 schreef ludovico het volgende:
Als Engeland eruit gaat dan bestaat er gewoon een handelsverdrag hoor. Dit soort verdragen zijn hartstikke normaal. Een gecentraliseerde EU maakt de spelregels alleen gelijk over een groter gebied. Puur verdrag inhoudelijk is het idioot om nee te stemmen. Het gaat er echt om of de politieke stabiliteit niet in elkaar stort. Maar die is in principe al wankel natuurlijk...
quote:Op maandag 11 april 2016 07:07 schreef ludovico het volgende:
De nee stemmers lijken verder natuurlijk zwaar over vertegenwoordigd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op basis van wat?
Dat vind ik een nogal discutabele stellingname. Ja, wat voorstanders van het verdrag (de gutmenschen, grachtengordeltypetjes, PC-mensen of hoe je hen ook wil noemen) bleven thuis (dan nu graag niet janken over de 'ondervertegenwoordiging) maar het is algemeen bekend dat juist lager opgeleide en armere mensen meer tegen de EU zijn (dat komt doordat zij de verliezers van de globalisatie zijn) en dat juist deze groep mensen zwaar ondervertegenwoordigd is bij de stembus. Ik schat dus in dat de verhouding bij de totale kiesgerechtigde bevolking minstens 61/38 is maar het zou ook zomaar meer kunnen zijn.
Hoe dan ook kunnen we enkel speculeren en moeten we het doen met de enige uitslag die zwart op wit staat, de stemming zelf. Wie daar niet blij mee is en niet heeft gestemd had maar de moeite nemen om wel te stemmen!Dat doet er dus volgens mij niet toe. Bovendien is het niet bepaald uitzonderlijk dat weinig mensen stemmen bij een verkiezing die ertoe doet, ik kan je wel wat opkomstpercentages geven van andere verkiezingen in Nederland (EP, PS en GR) waar je behoorlijk van schrikt, daar vormden we ook de coalities op basis van die mensen die wel de moeite namen om te stemmen. Uiteindelijk heeft 1/3de van de mensen wel gestemd en als die paar voorstanders die niet stemden omwille van tactiek een kinderachtige spelletje eveneens zouden zijn gaan stemmen dan hadden we waarschijnlijk 5-10% meer opkomst gehad. Altijd nog laag maar ik vind het best meevallen.quote:Slechts 20% van de kiesgerechtigden stemden nee.Dat mag jij natuurlijk rustig vinden maar zonder onderbouwing is het voor ons weinig interessant dat jij dat vindt.quote:Slechte rederenda / als in lage opkomst zijn helemaal niet goed voor onze democratie.
Ik ben het niet eens met deze mening van jou, als jij jouw mening motiveert dan motiveer ik later nog eens mijn mening.
[ Bericht 67% gewijzigd door Bram_van_Loon op 11-04-2016 07:45:52 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Ja natuurlijk! Ik zou het ook anders indelen. Die EMU daar moeten al die zuidelijke landen z.s.m. uitgeknikkert worden. Maarehm, Europese product kwaliteit en handel dingen opstellen lijkt mij prima. Met de EU de accijnz op brandstof binnen bepaalde grenzen stellen.. ja het gaat allemaal ten koste van wat een staat zelf kan doen. Maar op economische punten zijn er toch veel redenen te verzinnen voor een verregaande samenwerking. Minimum belasting voor NV's bijvoorbeeld in plaats van uitgespeeld worden door private bedrijven (en Nederland is ster is andere landen naaien op deze manier) het punt is wel dat er een breed draagvlak moet zijn en dat er niet over zaken beslist moet worden waar landen super verdeelt over zijn.quote:Op maandag 11 april 2016 07:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
BETRAYED: EU sticks two fingers up at Dutch voters and opens door to 45 MILLION Ukrainians
EUROPE'S elite tonight dropped all pretence of respecting democracy by plotting to grant visa-free travel to 45 million Ukrainians in direct defiance of the Dutch referendum result.
Wat een verrassing, dat zagen we niet aankomen. De EU-grondwet all over again. Fuck you met jullie democratieën, Frankrijk, Ierland en Nederland. We don't give a fuck, we are your puppetmasters and you are our slaves. Heil EU!
En dan vragen de Nederlandse politici zich de volgende keer weer af waarom zoveel kiezers op EU-sceptische partijen stemmen en op een bepaalde manier stemmen bij de komende referenda. Laat die Brexit maar komen, het zal niet de EU voor kerst uit elkaar doen vallen (helaas) maar het is een prima katalysator.
[..]
Daarom stoppen we beter met die politieke EU-flauwekul. Gewoon op pragmatische basis samenwerken en met partners naar keuze al naar gelang wat praktisch is (dus niet voor economische zaken al te intensief samenwerken met landen die een half zo hoog prijspeil hebben om maar een voorbeeldje te noemen). Laat Duitsland zich aansluiten bij de BeNeLux, laat de BNL+ samen met het Nordic-blok en de UK voor economische zaken samenwerken, Laat het PIGS-blok en het Oost-Europese blok aansluiten voor weer andere zaken. Niet dat alles via de EU die zich bemoeit met vele politieke zaken die haar niets aangaan.
Dan ben je er nog niet, die Oost-Europese landen hebben er op dit moment ook niets in te zoeken: een te groot verschil in prijspeil, salaris etc.quote:Op maandag 11 april 2016 07:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja natuurlijk! Ik zou het ook anders indelen. Die EMU daar moeten al die zuidelijke landen z.s.m. uitgeknikkert worden.
Voor binnen het noordwesten, ja. Voor heel Europa, dan zit je met het probleem wat ik hierboven noem: de veel te grote heterogeniteit.quote:Maarehm, Europese product kwaliteit en handel dingen opstellen lijkt mij prima.
Dat is noodzakelijk vanwege die open grenzen, als wij echter met de NWE landen ons zouden afscheiden wat betreft bepaalde eocnomische samenwerking dan zou het vrije vervoer van verkeer, goederen en diensten ook logischerwijze komen te vervallen. Je kan het laatste niet toestaan als van het eerste geen sprake is.quote:Met de EU de accijnz op brandstof binnen bepaalde grenzen stellen..
Staten moeten samenwerken om zoiets te voorkomen, dat klopt. Alleen ben je er niet als je dat enkel binnen Europa doet, er zijn meer schurkenstaatjes dan alleen in Europa die dit mogelijk maken voor bedrijven en miljonairs. Het gaat trouwens niet enkel om schurkenstaatjes, Ierland hielp er ook heel erg bij en Nederland natuurlijk ook. Schrap alle lekken in Europa en ze gaan naar eilandjes die ergens net onder NO liggen. Tel uit je winst.quote:Minimum belasting voor NV's bijvoorbeeld in plaats van uitgespeeld worden door private bedrijven (en Nederland is ster is andere landen naaien op deze manier) het punt is wel dat er een breed draagvlak moet zijn en dat er niet over zaken beslist moet worden waar landen super verdeelt over zijn.
quote:Op maandag 11 april 2016 07:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]Je vraagt dingen en stelt dat ik zaken niet onderbouw terwijl de uitleg er direct onder staat. Dat vind ik niet zo netjes. Zo onduidelijk is het allemaal niet als ik stel dat het als het aannemelijk is dat de stemming biased is dat de uitslag minder de werkelijke mening vertegenwoordigd dan de uitslag laat doen geloven.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op basis van wat?
Dat vind ik een nogal discutabele stellingname. Ja, wat voorstanders van het verdrag (de gutmenschen, grachtengordeltypetjes, PC-mensen of hoe je hen ook wil noemen) bleven thuis (dan nu graag niet janken over de 'ondervertegenwoordiging) maar het is algemeen bekend dat juist lager opgeleide en armere mensen meer tegen de EU zijn (dat komt doordat zij de verliezers van de globalisatie zijn) en dat juist deze groep mensen zwaar ondervertegenwoordigd is bij de stembus. Ik schat dus in dat de verhouding bij de totale kiesgerechtigde bevolking minstens 61/38 is maar het zou ook zomaar meer kunnen zijn.
Hoe dan ook kunnen we enkel speculeren en moeten we het doen met de enige uitslag die zwart op wit staat, de stemming zelf. Wie daar niet blij mee is en niet heeft gestemd had maar de moeite nemen om wel te stemmen!
[..]
Dat doet er dus volgens mij niet toe. Bovendien is het niet bepaald uitzonderlijk dat weinig mensen stemmen bij een verkiezing die ertoe doet, ik kan je wel wat opkomstpercentages geven van andere verkiezingen in Nederland (EP, PS en GR) waar je behoorlijk van schrikt, daar vormden we ook de coalities op basis van die mensen die wel de moeite namen om te stemmen. Uiteindelijk heeft 1/3de van de mensen wel gestemd en als die paar voorstanders die niet stemden omwille van tactiek een kinderachtige spelletje eveneens zouden zijn gaan stemmen dan hadden we waarschijnlijk 5-10% meer opkomst gehad. Altijd nog laag maar ik vind het best meevallen.
[..]
Dat mag jij natuurlijk rustig vinden maar zonder onderbouwing is het voor ons weinig interessant dat jij dat vindt.
Ik ben het niet eens met deze mening van jou, als jij jouw mening motiveert dan motiveer ik later nog eens mijn mening.
Als het had gekund met het referendum had ik gestemd op een ongeldig verklaring. Gemiddeld persoon dat stemt heeft geen enig benul van waar ze op stemmen en zelfs als ze het wel doen is dit onderwerp inderdaad geen referendum waard."Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
Dat is in het algemeen de hoofdregel voor hulpverleners.quote:Op maandag 11 april 2016 05:20 schreef TomLuny het volgende:
Daar komt nog bij dat je als 'reddingsbrigade' pas dient te gaan optreden als de omgeving die je binnenloopt gecontroleerd en vrij is gemaakt van ernstig gevaar voor je zelf.
Ik ben geen uitleg tegengekomen waarom jij het referendum slecht vindt voor de democratie. Jij hebt een verhaal gehouden over dat jij het okp te laag vindt (goed, dat kan je vinden maar het is een nogal subjectief gegeven) en dat jij je afvraagt in welke mate de verhouding bij de kiesgerechtigde mensen die wel de moeite namen om te stemmen de verhouding representeert bij de totale kiesgerechtigde bevolking. Dat zegt voor mij niets over waarom jij het referendum slecht vindt voor de democratie dus vraag ik jou naar die motivatie. Daar is niets niet netjes aan bedoeld.quote:Op maandag 11 april 2016 07:54 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je vraagt dingen en stelt dat ik zaken niet onderbouw terwijl de uitleg er direct onder staat. Dat vind ik niet zo netjes.
Dit stond niet in jouw vorige reactie. Ook deze stellingname vind ik discutabel. Mijn ervaring is dat veel tegen-stemmers best goed waren ingelicht. Ze konden niet het AV opdreunen maar ze begrepen wel waar het in de kern om ging. Ze wisten trouwens dat een tegen-uitslag niet ertoe zou leiden dat het AV niet door zou gaan.quote:Gemiddeld persoon dat stemt heeft geen enig benul van waar ze op stemmen en zelfs als ze het wel doen is dit onderwerp inderdaad geen referendum waard.
Ik heb dat anders gelezen maar ga het nu niet opzoeken. Ik herinner nog iets van na een brexit 2 jaar de tijd om het af te handelen en daar zat dan volgens mij ook het afbouwen van vastgelegde verdragen bij .quote:Op maandag 11 april 2016 07:07 schreef ludovico het volgende:
Als Engeland eruit gaat dan bestaat er gewoon een handelsverdrag hoor.
Bedankt, ik ben dus een idioot, ook goedemorgen.quote:Dit soort verdragen zijn hartstikke normaal. Een gecentraliseerde EU maakt de spelregels alleen gelijk over een groter gebied. Puur verdrag inhoudelijk is het idioot om nee te stemmen. Het gaat er echt om of de politieke stabiliteit niet in elkaar stort. Maar die is in principe al wankel natuurlijk... qua wetten zal na aanvang van zo een associatie verdrag meer gehandhaafd worden dus qua corruptie wordt Ukraine dan goed geholpen. Het oude regime in Ukraine is opgestapt. Ze willen vooruit en vragen daarmee de hulp van het systeem van de EU qua handelswetten.
Als de voorstanders expres thuis blijven zitten krijg je inderdaad vertekende cijfers over de opkomst. Overigens is het al vaker vermeld in dit topic, bij de EP verkiezingen is de opkomst niet groter dus dat is dan eveneens vertekend en slecht voor de democratie als we die redenatie blijven volgen.quote:De nee stemmers lijken verder natuurlijk zwaar over vertegenwoordigd. Maar laten we eerlijk zijn. Slechts 20% van de kiesgerechtigden stemden nee. Van de overige 80% was 10% tegen en 70% voelde zich niet geroepen door dit referendum, niet alleen omdat deze mensen minder aan populisme toegeven maar ook omdat ze durven toegeven dat ze er niks van weten of omdat ze het referendum onzin vinden omdat het kabinet daarover zou moeten beslissen.
Slechte rederenda / als in lage opkomst zijn helemaal niet goed voor onze democratie. Er wordt gedaan alsof de mening van het volk naar buiten komt maar het zijn lage cijfers waarbij je door het belang van "nee" met zekerheid kan stellen dat de cijfers enorm vertekenen naar het aantal nee stemmers
Mij heeft ze en passant ook een idioot genoemd met diezelfde opmerking. Dat vind ik nu niet zo netjes.quote:Op maandag 11 april 2016 08:05 schreef TomLuny het volgende:
Bedankt, ik ben dus een idioot, ook goedemorgen.
Ja, maar die waren toch al vertekend, ook doordat een hele hoop tegenstanders thuis blijven omdat ze weten dat de politiek geen fuck doet met de uitslag (een showtje voor de bühne, een glas, een plas en alles blijft zoals het was). 27% van de niet-stemmers gaf aan om die reden niet te stemmen! Hoeveel procent van hen zou 'tactisch' kinderachtig niet hebben gestemd? Minder dan 27%? Waarschijnlijk wel.quote:Op maandag 11 april 2016 08:05 schreef TomLuny het volgende:
Als de voorstanders expres thuis blijven zitten krijg je inderdaad vertekende cijfers over de opkomst.
Polen voert zijn eigen munt gewoon toch? Dik prima. Spanje Portugal Griekenland Italië zijn echt problemen voor de Euro.quote:Op maandag 11 april 2016 07:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan ben je er nog niet, die Oost-Europese landen hebben er op dit moment ook niets in te zoeken: een te groot verschil in prijspeil, salaris etc.
Ze kunnen er weinig aan doen (Ijzeren Gordijn en zo) maar zo is de situatie op dit moment. Ik hoop dat ze in de toekomst weer de oude worden en dat er dan wel ruimte is voor meer intensieve samenwerking maar op dit moment zouden we enkel met de landen in het noorden en het westen van Europa het meest intensief moeten samenwerken. Van de Oost-Europese landen vind ik Estland het meest hoopgevend maar dat is maar een klein landje, in de verdere toekomst heeft Polen veel mogelijkheden maar op dit moment is het daar niet al te best en de politieke leiding van dat land is een ware nachtmerrie.
Oneens, de EU moet alleen zaken beslissen die in het belang van iedereen zijn en niet landelijke politiek moeten beinvloeden. Veel zaken zijn in het belang van iedereen ongeacht de economische toestand. Prima als de EU daar dan mee samenwerkt.quote:Voor binnen het noordwesten, ja. Voor heel Europa, dan zit je met het probleem wat ik hierboven noem: de veel te grote heterogeniteit.
?quote:Dat is noodzakelijk vanwege die open grenzen, als wij echter met de NWE landen ons zouden afscheiden wat betreft bepaalde eocnomische samenwerking dan zou het vrije vervoer van verkeer, goederen en diensten ook logischerwijze komen te vervallen. Je kan het laatste niet toestaan als van het eerste geen sprake is.
Ierland geef je gewoon economische sancties als ze je willen uitspelen. Maar waarschijnlijk willen die gewoon vrijwillig tekenen. Nogmaals het is in het belang van iedereen... we hebben teveel van die landen als Ierland en Zwitserland die hun problemen exporteren. Die landen zijn gewoon rijk door hun onder de gordel protectionisme. (Nou goed, Ierland moet nog wat inhalen maar die zijn wel heel goed op weg)quote:Staten moeten samenwerken om zoiets te voorkomen, dat klopt. Alleen ben je er niet als je dat enkel binnen Europa doet, er zijn meer schurkenstaatjes dan alleen in Europa die dit mogelijk maken voor bedrijven en miljonairs. Het gaat trouwens niet enkel om schurkenstaatjes, Ierland hielp er ook heel erg bij en Nederland natuurlijk ook. Schrap alle lekken in Europa en ze gaan naar eilandjes die ergens net onder NO liggen. Tel uit je winst.
Je kunt uitgaande geldstromen gewoon belasten. Lijkt mij redelijk wat winst.quote:Op maandag 11 april 2016 07:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Schrap alle lekken in Europa en ze gaan naar eilandjes die ergens net onder NO liggen. Tel uit je winst.
Visegrad+ ?....quote:Op maandag 11 april 2016 07:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Daarom stoppen we beter met die politieke EU-flauwekul. Gewoon op pragmatische basis samenwerken en met partners naar keuze al naar gelang wat praktisch is (dus niet voor economische zaken al te intensief samenwerken met landen die een half zo hoog prijspeil hebben om maar een voorbeeldje te noemen). Laat Duitsland zich aansluiten bij de BeNeLux, laat de BNL+ samen met het Nordic-blok en de UK voor economische zaken samenwerken, Laat het PIGS-blok en het Oost-Europese blok aansluiten voor weer andere zaken. Niet dat alles via de EU die zich bemoeit met vele politieke zaken die haar niets aangaan.
Er wordt gedaan alsof de mening van het volk naar buiten komt maar het zijn lage cijfers waarbij je door het belang van "nee" met zekerheid kan stellen dat de cijfers enorm vertekenen naar het aantal nee stemmersquote:Op maandag 11 april 2016 08:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ben geen uitleg tegengekomen waarom jij het referendum slecht vindt voor de democratie. Jij hebt een verhaal gehouden over dat jij het okp te laag vindt (goed, dat kan je vinden maar het is een nogal subjectief gegeven) en dat jij je afvraagt in welke mate de verhouding bij de kiesgerechtigde mensen die wel de moeite namen om te stemmen de verhouding representeert bij de totale kiesgerechtigde bevolking. Dat zegt voor mij niets over waarom jij het referendum slecht vindt voor de democratie dus vraag ik jou naar die motivatie. Daar is niets niet netjes aan bedoeld.
[..]
Dit stond niet in jouw vorige reactie. Ook deze stellingname vind ik discutabel. Mijn ervaring is dat veel tegen-stemmers best goed waren ingelicht. Ze konden niet het AV opdreunen maar ze begrepen wel waar het in de kern om ging. Ze wisten trouwens dat een tegen-uitslag niet ertoe zou leiden dat het AV niet door zou gaan.
Is het onderwerp een referendum waard? Het lijkt me van wel maar los hiervan hebben Nederlanders, behalve Nederlanders die ook de Zwitserse nationaliteit hebben en die in Zwitserland wonen, weinig keuzevrijheid met het onderwerp: ze mogen maar een klein aantal onderwerpen kiezen: enkel die paar onderwerpen waarover al is getsemd en dat sinds juli 2015 of iets daarbij in de buurt, als de EU je speerpunt is dan zal je een van de EU-onderwerpen moeten kiezen.
Hoewel het voor mij nog steeds niet duidelijk is waarom jij het referendum slecht vindt voor de democratie zal ik motiveren waarom ik het referendum juist goed vindt voor de democratie: het volk heeft meer zeggenschap, de kloof tussen de politiek en het volk wordt iets kleiner doordat politici via het referendum hele duidelijke terugkoppeling krijgen, het referendum zorgt ervoor dat onderwerpen maatschappelijk worden geagendeerd waar het volk anders geen interesse in zou hebben met als gevolg dat het volk kennis opdoet over deze onderwerpen en participeert in het politieke debat. Dit zijn allemaal positieve zaken voor de democratie.
De belangen om te stemmen zijn verschillend voor ja en nee? Dan ben ik dat inderdaad van mening.quote:Op maandag 11 april 2016 08:05 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Ik heb dat anders gelezen maar ga het nu niet opzoeken. Ik herinner nog iets van na een brexit 2 jaar de tijd om het af te handelen en daar zat dan volgens mij ook het afbouwen van vastgelegde verdragen bij .
[..]
Bedankt, ik ben dus een idioot, ook goedemorgen.
Het oude regime is niet opgestapt, die is omvergeworpen
[..]
Als de voorstanders expres thuis blijven zitten krijg je inderdaad vertekende cijfers over de opkomst. Overigens is het al vaker vermeld in dit topic, bij de EP verkiezingen is de opkomst niet groter dus dat is dan eveneens vertekend en slecht voor de democratie als we die redenatie blijven volgen.
De spelregels zijn zo dat de Voor-stemmers thuis konden blijven.quote:Op maandag 11 april 2016 08:29 schreef ludovico het volgende:
De belangen om te stemmen zijn verschillend voor ja en nee? Dan ben ik dat inderdaad van mening.
Jij plaatst mij onder die noemer, zeg jij het maar.quote:Waarom ben je een idioot dan?
Bijvoorbeeld met jouw argumentatie dat 'geen verdragen sluiten met een corrupt landsbestuur' populistische drogredenen zijn en dat economische overwegingen meer realistisch of geldig zouden zijn. En zelfs als je economisch meetelt, ga jij garanderen dat we geen nieuw Groekaiens fiasco aan het binnenhalen zijn ? De voortekenen zijn namelijk nu al niet zo best.quote:Waar ben je het inhoudelijk mee oneens?
Ja, maar maak je geen illusie: meer dan 5-10% zullen ze niet hebben uitgemaakt.quote:Op maandag 11 april 2016 08:51 schreef TomLuny het volgende:
De spelregels zijn zo dat de Voor-stemmers thuis konden blijven.
Het is niet bepaald zo dat Oekraïne met dit verdrag in de EU of zelfs de Euro zou komen. Dus ik vraag me af op welke voortekenen je doelt? Er is alleen gesproken over hulp bij wederopbouw en versterking van het openbaar bestuur. Dat kan bepaald geen kwaad in Oekraïne...quote:Op maandag 11 april 2016 08:51 schreef TomLuny het volgende:
[..]
En zelfs als je economisch meetelt, ga jij garanderen dat we geen nieuw Groekaiens fiasco aan het binnenhalen zijn ? De voortekenen zijn namelijk nu al niet zo best.
Hoe komt je bij die wijsheid?quote:Op maandag 11 april 2016 09:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, maar maak je geen illusie: meer dan 5-10% zullen ze niet hebben uitgemaakt.
Ja, maar wel Schengenzone, vrij verkeer van mensen en goederen etc. dus niet zo prima. Geen eerlijke concurrentie voor de eigen mensen die in de kassen willen werken of met vrachtwagens willen rijden om maar een voorbeeldje te noemen. Nog een geluk dat ze de kennis missen om zelf een kwalitatief hoogwaardige (naar Nederlandse normen) LTB-sector op te richten want dan zouden ze ons kapot concurreren.quote:Op maandag 11 april 2016 08:10 schreef ludovico het volgende:
[..]
Polen voert zijn eigen munt gewoon toch?
Dat sowieso maar dat doet de EU niet en zelfs als de EU dat zou proberen dan zou ze het niet kunnen aangezien de belangen veel te veel verschillen ten gevolge van de extreme heterogeniteit: economisch, cultureel, democratisch (praktisch alle dictators en coupes waren er in het zuiden en het oosten (Hongarije), in Europa was er maar 1 (wel de meest effectieve helaas)) etc.quote:de EU moet alleen zaken beslissen die in het belang van iedereen zijn en niet landelijke politiek moeten beinvloeden.
Nee, want veel te heterogeen. De EU kan niets goed doen zolang het zo'n hetergoon zooitje is en de EU kan geen landen eruit schoppen, dus zullen de landen die zonder die landen verder willen gaan een EU 2.0 moeten oprichten en met elkaar verder moeten gaan zonder de EU.quote:Prima als de EU daar dan mee samenwerkt.
Het lijkt me duidelijk dat open grenzen onmogelijk zijn wanneer je niet 1 economische zone vormt, het geeft veel te veel problemen om dan wel open grenzen te hebben. Als we economisch de zeer intensieve samenwerking met die landen stopzetten dan is het automatische gevolg dat we niet met die landen 1 douane-unie kunnen voortzetten.quote:?
Daar heb je helemaal niets aan want er zijn genoeg landjes over die geen lid zijn van de EU waar mensen hun smokkelgeld kunnen deponeren en wit kunnen laten wassen.quote:Ierland geef je gewoon economische sancties als ze je willen uitspelen.
Typfout: NA.quote:NO? Noordzee? Wat bedoel je
Het aandeel gutmenschen/PC-mensen/grachtengordeltypetjes in onze maatschappij. Dat kan onmogelijk meer dan 5-10% bedragen.quote:
Oh, wederom volledig feitenvrij dus.quote:Op maandag 11 april 2016 09:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het aandeel gutmenschen/PC-mensen/grachtengordeltypetjes in onze maatschappij. Dat kan onmogelijk meer dan 5-10% bedragen.
Waarom wil je de welvaart in deze twee landen zo graag naar de klote helpen?quote:Op maandag 11 april 2016 09:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat de Britten maar goed mogen opletten zodat ze weten wat ze moeten stemmen bij het Brexit-referendum. Het zou ons helpen om een Nexit ook mogelijk te maken.
De EU brengt ons geen welvaart, de afgelopen 14 jaar hebben wij alleen maar meer betaald aan de EU en er geen bal voor terug gekregen, terwijl de zuidelijke landen er met "ons" geld vandoor gingen en schijnbaar vind je dat normaal.quote:Op maandag 11 april 2016 10:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Waarom wil je de welvaart in deze twee landen zo graag naar de klote helpen?
Feitenvrij geleuter.quote:Op maandag 11 april 2016 10:19 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
De EU brengt ons geen welvaart, de afgelopen 14 jaar hebben wij alleen maar meer betaald aan de EU en er geen bal voor terug gekregen, terwijl de zuidelijke landen er met "ons" geld vandoor gingen en schijnbaar vind je dat normaal.
Alles kan maar het wordt wel moeilijker en de bijbehorende chaos zal vrij desastreus zijn voor onze welvaart. Maar goed, het staat je vrij dat soort waanzin na te strevenquote:Laat de Brexit maar komen en de EU mag uit elkaar klappen, laat ieder land zijn eigen boontjes doppen en handel met elkaar is nog steeds mogelijk.
Feitenvrij? Heb één woord voor je; Griekenland!quote:Op maandag 11 april 2016 10:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Feitenvrij geleuter.
[..]
Alles kan maar het wordt wel moeilijker en de bijbehorende chaos zal vrij desastreus zijn voor onze welvaart. Maar goed, het staat je vrij dat soort waanzin na te streven.
Prachtig woord maar het doet aan je geleuter niets af.quote:Op maandag 11 april 2016 10:29 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Feitenvrij? Heb één woord voor je; Griekenland!
Engeland wil er helemaal niet uit. Een groep populisten wil er graag uit. Iedereen met kennis van zaken is er in GB flink op tegen omdat het economisch nogal desastreus uit zal pakken.quote:Beter nu desastreus met chaos dan over 10 jaar met alle sores zitten. De huidige EU kostte wat het kost willen behouden omwille van "prestige" is pas vernietigend voor ons, schijnbaar heb je dat nog niet door.
Engeland wil er niet voor niets uit. Kijk naar onze Rutte, gaat gewoon vrolijk door met ons "verkopen" aan de EU, lijkt wel een dictatuur, dáár pas ik echt voor..
Ik lees ook geleuter, kennis van zaken? Waarschijnlijk voor hun eigen broekzak en portemonnee ja. Desastreus uit zal pakken? Een grote aanname! Voor nu sluit ik deze discussie af, jij bent voor, ik tegen, komen wij niet uitquote:Op maandag 11 april 2016 10:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Prachtig woord maar het doet aan je geleuter niets af.
[..]
Engeland wil er helemaal niet uit. Een groep populisten wil er graag uit. Iedereen met kennis van zaken is er in GB flink op tegen omdat het economisch nogal desastreus uit zal pakken.
Zolang jij je niet door meer dan de onderbuik laat leiden gaan we hier inderdaad niet uitkomenquote:Op maandag 11 april 2016 10:36 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Ik lees ook geleuter, kennis van zaken? Waarschijnlijk voor hun eigen broekzak en portemonnee ja. Desastreus uit zal pakken? Een grote aanname! Voor nu sluit ik deze discussie af, jij bent voor, ik tegen, komen wij niet uit
De term Groekaiene is niet meteen een siamese tweeling, dat klopt, er zijn nog verschillen.quote:Op maandag 11 april 2016 09:43 schreef 99.999 het volgende:
Het is niet bepaald zo dat Oekraïne met dit verdrag in de EU of zelfs de Euro zou komen. Dus ik vraag me af op welke voortekenen je doelt? Er is alleen gesproken over hulp bij wederopbouw en versterking van het openbaar bestuur. Dat kan bepaald geen kwaad in Oekraïne...
http://www.vrijspreker.nl(...)erdrag-met-oekraine/quote:In het associatieverdrag staat het erg duidelijk:
„Oekraïne komt in aanmerking voor financiële bijstand via de relevante EU-mechanismen en -instrumenten voor financiering. De financiële bijstand moet bijdragen aan de verwezenlijking van de doelstellingen van deze overeenkomst.”
En om hoeveel belastinggeld gaat dat dan precies? Voor de laatste keer het NRC:
“De Europese Commissie heeft berekend dat de steun aan het in economische problemen verkerende land op de korte en middellange termijn minimaal elf miljard euro kan bedragen.
Dit geld komt voor een klein deel uit de lopende EU-begroting en vooral van leningen door Europese financiële instellingen als de Europese Investeringsbank (EIB) en de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling (EBRD).”
Volgens VVD, D66 en andere eurofiele partijen levert het associatieverdrag ons geld op.
Hoe ze dat berekend hebben, blijft waarschijnlijk voor altijd een mysterie. Het kleine beetje extra handel weegt niet op tegen de bakken aan belastinggeld die we over het land moeten storten.
En dan nog, ''Volgens VVD, D66 en andere eurofiele partijen levert het associatieverdrag ons geld op''.quote:De partijen hebben toegezegd om samen te werken en economisch beleid, wetgeving en regulering op elkaar af te stemmen op een groot aantal terreinen, waaronder gelijke rechten voor arbeiders, stappen naar visumvrije beweging van mensen, het uitwisselen van informatie op terreinen zoals justitie, de modernisering van Oekraïnes energie-infrastructuur en toegang tot de Europese Investeringsbank.
De partijen zijn overeengekomen om regelmatig conferenties te houden en vergaderingen tussen ministers, ambtenaren en deskundigen.
En O wordt hiermee nadrukkelijk geen EU-lidquote:Op maandag 11 april 2016 10:57 schreef TomLuny het volgende:
[..]
De term Groekaiene is niet meteen een siamese tweeling, dat klopt, er zijn nog verschillen.
Inderdaad zit G in de euro en O niet en zit G niet in de oorlog en O wel.
Zoals je wel kan lezen is Vrijspreker bepaald geen objectieve bron. Maar als ik het zo lees gaat het niet om giften maar grotendeels om leningen die gewoon terugbetaald moeten worden. Dan is het dus maar de vraag hoeveel belastinggeld werkelijk die kant opgaat.quote:Maar er zijn toch overeenkomsten : ze zijn allebei failliet.
Heb even gezocht naar 'alleen gesproken over.....'
Het woord handel komt maar liefst 600x voor in het AV en corruptie slechts 9x, maar afin, ipv zelf boeken te gaan typen hier een paar quotes :
– Door het verdrag krijgt Oekraïne nog meer financiële steun
[..]
http://www.vrijspreker.nl(...)erdrag-met-oekraine/
Ons is Nederland, als handelsland. Ook jij profiteert mee van een eventuele stijging van onze welvaart.quote:Dan uit wiki
[..]
En dan nog, ''Volgens VVD, D66 en andere eurofiele partijen levert het associatieverdrag ons geld op''.
Wie is ONS in dit plaatje ? En waar is dan mijn garantie als ik bij die ''ons'' zou horen ?
Omdat die 11 miljard over een jaar of 5-10 wordt uitgesmeerd en over de hele EU verspreid wordt. Het bedrag wat de Nederlandse belastingbetaler daarvan jaarlijks moet ophoesten is dus marginaal. De handel zal ervan profiteren en is op dit moment jaarlijks al een veelvoud van dat te betalen bedrag, en dat zal enkel meer worden. Dat verhaal van jouw bron is gewoon broddelwerk.quote:Op maandag 11 april 2016 10:57 schreef TomLuny het volgende:
[..]
[..]
En dan nog, ''Volgens VVD, D66 en andere eurofiele partijen levert het associatieverdrag ons geld op''.
Wie is ONS in dit plaatje ? En waar is dan mijn garantie als ik bij die ''ons'' zou horen ?
Weet je het echt niet? Het was het volk die daar op Maidan kwam te staan. Het was ook het volk die daar bleef staan toen het beschoten werd door de snipers. Ik zie overigens geen ballen bij Nederlanders om zoiets te doen. Het was het volk die de regering van Janoekovitch weg heeft gedreven en het was het volk die de reformen initieerde. Ik snap wel dat de politiek en corruptie een probleem vormt in Oekraine. Maar dat heeft niets te maken met het volk van Nederland. Het volk van Nederland heeft eigen problemen met eigen politiek, en vertel me niet dat er geen corruptie is. Nogmaals, buiten politiek gesproken, het Nederlandse volk heeft alleen aan zijn centjes gedacht. Terwijl voor het Oekrainse volk is het een veel grotere kwestie. Dat heet snobisme, als ik me niet vergis. Geen goeie ding en de boemerang komt zeker ooit terug. Zoals het vaak gebeurt, veel harder aan en uit een onverwachte hoek.quote:Op maandag 11 april 2016 05:20 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Is dat juist niet het probleem, we weten niet wat 'het' Oekraïnse volk wil want ze liggen daar een beetje met elkaar overhoop. En niet deel uitmaken van het handelspact met de EU is echt niet het einde van de wereld volgens mij, anders zou Engeland er niet uit willen stappen noh ?
Dat is dus totaal niet waar het om draait, Griekenland heeft de boekhouding niet op orde en komt in de problemen omdat ze dezelfde munt voeren en dus geen monetair beleid kunnen voeren. Dat is niet het punt met Ukraine, het draait lauter om meer samenwerken met die partij. Corruptie komt ook eerder aan banden in dat land en de economie zal in Ukraine ook beter gaan draaien door dat verdrag. Om zo een land lekker te laten etteren met corruptie en het geen kansen geven vind ik inderdaad erg dom. En wel geld investeren in Afrika zeker? Met veel minder geld presteer je veel meer in landen als Ukraine en Romania, Bulgaria etc.quote:Op maandag 11 april 2016 08:51 schreef TomLuny het volgende:
ga jij garanderen dat we geen nieuw Groekaiens fiasco aan het binnenhalen zijn ? De voortekenen zijn namelijk nu al niet zo best.
quote:Op maandag 11 april 2016 15:00 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat is dus totaal niet waar het om draait, Griekenland heeft de boekhouding niet op orde en komt in de problemen omdat ze dezelfde munt voeren en dus geen monetair beleid kunnen voeren. Dat is niet het punt met Ukraine, het draait lauter om meer samenwerken met die partij. Corruptie komt ook eerder aan banden in dat land en de economie zal in Ukraine ook beter gaan draaien door dat verdrag. Om zo een land lekker te laten etteren met corruptie en het geen kansen geven vind ik inderdaad erg dom. En wel geld investeren in Afrika zeker? Met veel minder geld presteer je veel meer in landen als Ukraine en Romania, Bulgaria etc.
Zolang het kan door etteren zal het niet verdwijnen tenzij de bevolking in een positie komt waarin ze wat af te dwingen hebben. De corrupte regering is afgezet. De positie waarin ze kunnen afdwingen dat die corruptie aan banden wordt gelegd is daar. EU kan daar zeker bij helpen. Ook zal meer rijkdom door de handel met Ukraine voor Ukraine de mogelijkheden verbeteren om corruptie aan te pakken.quote:Op maandag 11 april 2016 15:03 schreef john2406 het volgende:
[..]
Of zou corrupt corrupt zoeken zoals geld geld zoekt?
Want van protectionisme worden we zo blij? Als ieder land op deze manier gaat denken zullen we er economisch gigantisch op achteruit gaan. Verzin liever manieren waarop de Nederlandse arbeiders wel concurrerend kunnen zijn op een eerlijk niveau.quote:Op maandag 11 april 2016 09:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[quote]Ja, maar wel Schengenzone, vrij verkeer van mensen en goederen etc. dus niet zo prima. Geen eerlijke concurrentie voor de eigen mensen die in de kassen willen werken of met vrachtwagens willen rijden om maar een voorbeeldje te noemen. Nog een geluk dat ze de kennis missen om zelf een kwalitatief hoogwaardige (naar Nederlandse normen) LTB-sector op te richten want dan zouden ze ons kapot concurreren.
Het punt is dat we enkel moeten samenwerken met vergelijkbaren landen: landen die ongeveer even rijk/arm zijn en die ongeveer dezelfde cultuur hebben. Dan zijn de PIGS-landen en de voormalige Oostbloklanden geen logische bondgenoten.
Oneens, er zijn gewoon meer dan genoeg zaken waar samenwerking met onze economien echt wel baat bij hebben.quote:Dat sowieso maar dat doet de EU niet en zelfs als de EU dat zou proberen dan zou ze het niet kunnen aangezien de belangen veel te veel verschillen ten gevolge van de extreme heterogeniteit: economisch, cultureel, democratisch (praktisch alle dictators en coupes waren er in het zuiden en het oosten (Hongarije), in Europa was er maar 1 (wel de meest effectieve helaas)) etc.
[..]
Nee, want veel te heterogeen. De EU kan niets goed doen zolang het zo'n hetergoon zooitje is en de EU kan geen landen eruit schoppen, dus zullen de landen die zonder die landen verder willen gaan een EU 2.0 moeten oprichten en met elkaar verder moeten gaan zonder de EU.
Je hebt om in de EU te zitten geen lidmaatschap aan de EMU nodig he, Griekenland moet gewoon zijn dragme weer invoeren, monetaire mogelijkheden moeten beschikbaar blijven voor andere economien maar hoe moet intensief samenwerken verder leiden tot mindere efficientie?quote:Het lijkt me duidelijk dat open grenzen onmogelijk zijn wanneer je niet 1 economische zone vormt, het geeft veel te veel problemen om dan wel open grenzen te hebben. Als we economisch de zeer intensieve samenwerking met die landen stopzetten dan is het automatische gevolg dat we niet met die landen 1 douane-unie kunnen voortzetten.
Deze uitleg is praktisch hetzelfde maar duidelijker kan ik het niet maken.
Dan maak je het ze toch moeilijker? Voor multinationals zijn er meer redenen te bedenken waarom ze zich in bepaalde landen willen vestigen dan alleen de belastingdruk hoor. Zulke zaken moet je altijd in een collectief met landen afspreken, jouw houding is in deze zin echt veel te onderdanig naar grote bedrijven.quote:Daar heb je helemaal niets aan want er zijn genoeg landjes over die geen lid zijn van de EU waar mensen hun smokkelgeld kunnen deponeren en wit kunnen laten wassen.
De EU kan ons hier echt niet tegen beschermen, niets persoonlijks maar het is verschrikkelijk naïef om dat van de EU te verwachten. Ze kan een heel klein beginnetje maken maar enkel als de USA, Canada, Rusland, China etc. meedoen en dit soort schurkenstaatjes boycotten dan gaat het effect kunnen hebben en dan nog ben ik niet zeker dat het zal lukken (export via een ander land?).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |