Zelfs als dat het geval is, denk dat er trouwens niks mee gebeurt maakt niet uit wat de uitslag is, is er een statement gemaakt!quote:Op woensdag 6 april 2016 22:13 schreef Hondenbrokken het volgende:
Als het referendum ongeldig verklaard wordt door een te lage opkomst vind ik dat eigenlijk wel terecht. Alleen jammer dat het zo'n harde grens is. Een of twee stemmen kunnen nu daadwerkelijk een verschil gaan maken.
tnxquote:Op woensdag 6 april 2016 22:12 schreef Repelsteeltju het volgende:
De statistici van het Ipsos geloven dat het referendum geldig verklaard zal worden en dat een 2/3 meerderheid tegen het verdrag heeft gestemd.
Dat wel maar wat nou de richting van die discussie is...quote:Op woensdag 6 april 2016 22:52 schreef Ronaldsen het volgende:
Mooie uitslag en sowieso goed dat er een discussie op gang gebracht is.
Dat zorgt juist dat de drempel niet nodig is, lage opkomst is dan niet van belang, de politiek kan op basis van elke uitslag besluiten.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:06 schreef Repelsteeltju het volgende:
Dit type referendum had een opkomstplicht nodig omdat het raadgevend is, omdat een lage opkomst geen argument mag zijn bij het overwegen van de middsels het referendum gegeven raad.
verdrag gaat dan niet doorquote:Op woensdag 6 april 2016 23:01 schreef Belabor het volgende:
Het is inderdaad maar de vraag wat er nu moet gebeuren.
De gewenste nee is er, maar daar moet nu dus ook naar gehandeld worden.
Daarin is maar beperkte beweegruimte, dus ik ben heel benieuwd.
Opvallend trouwens dat in veel steden (o.a. Groningen en Amsterdam) wel gewoon in de meerderheid voor het associatieverdrag gestemd is.
Is niet erg opvallend. Komt door de relatief grote hoeveelheid studenten in die steden (zie bijvoorbeeld ook Wageningen). Verder zie je dat vermogende/bekakte gemeenten ook relatief positief gestemd zijn over het associatieverdrag.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:01 schreef Belabor het volgende:
Het is inderdaad maar de vraag wat er nu moet gebeuren. De gewenste nee is er, maar daar moet nu dus ook naar gehandeld worden. Daarin is maar beperkte beweegruimte, dus ik ben heel benieuwd.
Opvallend trouwens dat in veel steden (o.a. Groningen en Amsterdam) wel gewoon in de meerderheid voor het associatieverdrag gestemd is.
Opvallend is dat in bijna alle steden tegen het verdrag gestemd is.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:01 schreef Belabor het volgende:
Het is inderdaad maar de vraag wat er nu moet gebeuren. De gewenste nee is er, maar daar moet nu dus ook naar gehandeld worden. Daarin is maar beperkte beweegruimte, dus ik ben heel benieuwd.
Mag ik dan een proefballonnetje oplaten en zeggen dat studenten over het algemeen beter geïnformeerd zijn over dit soort kwesties?quote:Op woensdag 6 april 2016 23:23 schreef Klokov het volgende:
Is niet erg opvallend. Komt door de relatief grote hoeveelheid studenten in die steden (zie bijvoorbeeld ook Wageningen). Verder zie je dat vermogende/bekakte gemeenten ook relatief positief gestemd zijn over het associatieverdrag.
Die ballon mag jij oplaten. Of ze daadwerkelijk beter geinformeerd zijn is te betwijfelen. Ik denk dat weinig mensen over dit verdrag echt goed geinformeerd zijn. Zelf heb ik een principieele onderbouwing onder mijn stem. Desondanks dat ik tegen heb gestemd schaam ik mij wel voor een groot deel van het nee-kamp dat dit ziet als opmaat naar een in elkaar stortende EUquote:Op woensdag 6 april 2016 23:27 schreef Belabor het volgende:
[..]
Mag ik dan een proefballonnetje oplaten en zeggen dat studenten over het algemeen beter geïnformeerd zijn over dit soort kwesties?
Of dat daadwerkelijk ook enige correlatie heeft met het stemgedrag is moeilijk vast te stellen. Maar ik vind het om die reden wel opvallend.
in een vorige post vroeg ik nog of ze kijken naar welke bevolkingsgroepen er stemmenquote:Op woensdag 6 april 2016 23:27 schreef Belabor het volgende:
Mag ik dan een proefballonnetje oplaten en zeggen dat studenten over het algemeen beter geïnformeerd zijn over dit soort kwesties?
Of dat daadwerkelijk ook enige correlatie heeft met het stemgedrag is moeilijk vast te stellen. Maar ik vind het om die reden wel opvallend.
Zoals ik in de POL-SC al zei:quote:Op woensdag 6 april 2016 23:49 schreef J.B. het volgende:
Dat het nu een nee is geworden is allemaal leuk en aardig, maar nu begint het eigenlijke probleem pas: Wat nu? Geen hond weet wat er veranderd moet gaan worden en het is nogal lastig onderhandelen met 27 verschillende andere lidstaten + Oekraïne
quote:Op woensdag 6 april 2016 23:04 schreef freako het volgende:
[..]
Nou ja, de reden waarom mensen tegengestemd hebben is niet duidelijk. Ik miste in elk geval het commentaarveld op het stembiljet. Het lijkt me dat men vindt dat Oekraïne het vel over de neus wordt gehaald door de EU. Dus: meer werkvergunningen en meer geld naar Oekraïne, en dat Eurocratische geneuzel over voedselveiligheid en corruptiebestrijding hoort niet thuis in een handelsverdrag, dus dat kan er uit.
Ja en nee. Hetgeen wat de exclusieve bevoegdheid van de EU is gaat gewoon door (ongeveer 96%), maar de rest zal terug naar de onderhandelingstafel gaan in Brussel en op de een of andere manier wel weer terugkomen. Er hebben tenslotte ook gewoon 27 EU-landen + Oekraïne voor gestemd, dus die zullen hier geen genoegen mee nemen.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:58 schreef agter het volgende:
Nieuw topic gaat te snel. Dus ik vraag het hier:
Dus in principe zijn nu die 16 pagina's over het niet-handelsdeel van de overeenkomst van tafel?
Zal best een flinke teleurstelling zijn geweest ja, je was er nogal persoonlijk bij betrokken met folders enzo als ik goed herinner.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:49 schreef DestroyerPiet het volgende:
ben wel een behoorlijk teleurgesteld over de Uitslag. had niet verwacht dat zoveel mensen Oekraine in de steek hebben gelaten.
Ook vind ik het jammer dat leugens van het nee-kamp het schijnbaar hebben gewonnen. zelfs na de uitslag bleef Roemer volhouden dat dit verdrag het mogelijk zou maken dat Oekraine bij de EU zou komen. schaamteloos gewoon.
zal niet lukkenquote:Op donderdag 7 april 2016 00:29 schreef Merode32 het volgende:
Nogmaals kan rutte de rollen niet omdraaien? En brussel in de hoek zetten.
Het leven is geven en nemen, en hetzelfde geldt voor de politiek. Dit gaat dus niet zomaar, en het aanpassen van dit verdrag gaat ook weer ergens politiek wisselgeld kosten.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:29 schreef Merode32 het volgende:
Nogmaals kan rutte de rollen niet omdraaien? En brussel in de hoek zetten.
Kan rutte niet op de thee bij juncker en hem twee opties geven:quote:Op donderdag 7 april 2016 00:31 schreef TomLuny het volgende:
[..]
zal niet lukken
dan krijgt die meteen billekoek van zn pleegmutti merkel
Die gedachte hadden er meer, namelijk een land dat begint met een Grote G.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:37 schreef Merode32 het volgende:
Kan rutte niet op de thee bij juncker en hem twee opties geven:
1. Brussel doet niks of te weinig dan dient het kabinet een intrekkingswet in en is het parlement aan zet, dan heeft de eu een idioot groot probleem.
2. Brussel komt met een aangepast voorstel en dat zal dan worden voorgelegd aan het parlement
Het is immers het probleem van brussel, zij willen het verdrag en nederland zit in een zeer luxe positie omdat de eu niet verder kan zonder ons
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |