ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco Bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K *Kutjoch* Koplopers fanboy DerLudolf Vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen, en sluitseinen zijn voor waar de zon niet schijnt.
Met gevaar voor eigen leven werd deze foto gemaakt van de Speno in Arnhem
Ik zat es te kijken naar welke treinen ICNG zouden kunnen worden. Ondanks dat ik voorstander ben van Duitse kwaliteit, dus ICx, vind ik de Alstom V200 er echt zeer gelikt uit zien
ICx stellen zouden dan wel weer handig zijn wil je er me naar Duitsland, bv Eindhoven-Dusseldorf of mocht er ooit wat komen van de nieuwe brug over de Eems, een verbinding (Zwolle)-Hoogeveen-Groningen-Bremen-Hamburg
Op woensdag 20 januari 2016 14:57 schreef derLudolf het volgende: Ik zat es te kijken naar welke treinen ICNG zouden kunnen worden. Ondanks dat ik voorstander ben van Duitse kwaliteit, dus ICx, vind ik de Alstom V200 er echt zeer gelikt uit zien [ afbeelding ]
ICx stellen zouden dan wel weer handig zijn wil je er me naar Duitsland, bv Eindhoven-Dusseldorf of mocht er ooit wat komen van de nieuwe brug over de Eems, een verbinding (Zwolle)-Hoogeveen-Groningen-Bremen-Hamburg
Alstom kan vast ook wel een 15 kV-trafo en een PZB-ontvanger inbouwen.
Doe jij even een behoorlijk betrouwbaar wiskundig model voor het toewijzen van reizigers aan een combinatie aan treinritten. Met de chipkaart beter mogelijk dan eerst maar nog steeds erg onzeker. Je kan door verkeerde toewijzing van reizigers er zo meerdere procentpunten naastzitten. Als de reizigerspunctualiteit dan tot cijfers achter de komma wordt gemonitord hang je meteen als er iets misgaat in je berekening.
Daar zit wel wat in. Maarrrr...
Ten tijde van de aanbesteding beloofde de NS dat het ging lukken om een goed rekenmodel in mekaar te zetten.
Ten tijde van de aanbesteding beloofde de NS dat het ging lukken om een goed rekenmodel in mekaar te zetten.
Wie belooft, moet waarmaken.
Punt.
Dat is precies het verschil tussen de beleidsmakers binnen een bedrijf en de statistici die het daadwerkelijk moeten doen. De een denkt dat het op basis van de chipkaart te doen is.. De ander gaat met statistieken aan de slag en komt er achter dat het toch lastiger dan gedacht is. o.a. ook door reizigers die er langer over doen dan je zou verwachten op basis van de reisplanner die dus kennelijk een broodje op het station halen. Dat soort gevallen gooien heel veel roet in het eten.
Dat is precies het verschil tussen de beleidsmakers binnen een bedrijf en de statistici die het daadwerkelijk moeten doen. De een denkt dat het op basis van de chipkaart te doen is.. De ander gaat met statistieken aan de slag en komt er achter dat het toch lastiger dan gedacht is. o.a. ook door reizigers die er langer over doen dan je zou verwachten op basis van de reisplanner die dus kennelijk een broodje op het station halen. Dat soort gevallen gooien heel veel roet in het eten.
Dat soort informatie is ook beschikbaar over de verblijftijd op het station.
Op woensdag 20 januari 2016 14:57 schreef derLudolf het volgende: Ik zat es te kijken naar welke treinen ICNG zouden kunnen worden. Ondanks dat ik voorstander ben van Duitse kwaliteit, dus ICx, vind ik de Alstom V200 er echt zeer gelikt uit zien [ afbeelding ]
ICx stellen zouden dan wel weer handig zijn wil je er me naar Duitsland, bv Eindhoven-Dusseldorf of mocht er ooit wat komen van de nieuwe brug over de Eems, een verbinding (Zwolle)-Hoogeveen-Groningen-Bremen-Hamburg
ICx bestaat niet meer, dat was een werknaam .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Maar nu moet er sowieso 2 personen mee denk ik, een machinist voor de 1200/2400 een een loods(?) die de baan kent.
iedereen met de juiste papieren kan wegkennis opdoen hoor. ik krijg ook wel eens machinisten van andere vervoerders of goederenboeren mee. laatst nog een belg die de benelux ging rijden...
Dat is precies het verschil tussen de beleidsmakers binnen een bedrijf en de statistici die het daadwerkelijk moeten doen. De een denkt dat het op basis van de chipkaart te doen is.. De ander gaat met statistieken aan de slag en komt er achter dat het toch lastiger dan gedacht is. o.a. ook door reizigers die er langer over doen dan je zou verwachten op basis van de reisplanner die dus kennelijk een broodje op het station halen. Dat soort gevallen gooien heel veel roet in het eten.
Dat is absoluut waar. Zonder meer. Wees je er goed van bewust dat ik het qua rekenproblemen volmondig met je eens ben.
Maar dat kon de NS ook ten tijde van de concessieverlening op zijn vingers natellen. Dan toch zeggen dat er uiterlijk 31 december 2015 een goed rekenmodel zal zijn, dat betekent dat het de NS mag worden verweten als dat model er dan niet is. (En ja, ook IenM had beter moeten nadenken. Maar met destijds een zwakbegaafde staatssecretaris aan het roer...)
Maar wat mij betreft blijft staan: wie belooft, moet leveren.
Dat is precies het verschil tussen de beleidsmakers binnen een bedrijf en de statistici die het daadwerkelijk moeten doen. De een denkt dat het op basis van de chipkaart te doen is.. De ander gaat met statistieken aan de slag en komt er achter dat het toch lastiger dan gedacht is. o.a. ook door reizigers die er langer over doen dan je zou verwachten op basis van de reisplanner die dus kennelijk een broodje op het station halen. Dat soort gevallen gooien heel veel roet in het eten.
Maakt dat eigenlijk wel wat uit? Is het überhaupt interessant wat de exacte reizigerspunctualiteit is? Als iemand een ingeplande en gehaalde 2-minuten-aansluiting in de praktijk niet haalt omdat hij een broodje is gaan halen, is dat dan überhaupt iets dat positief of negatief op de beoordeling van NS moet uitwerken?
Ik zou zeggen dat je een modelreiziger definieert die je aan de hand van de gegevens over incheckplaats, inchecktijdstip en uitcheckplaats een gestandaardiseerde reis laat maken. Dan heb je een transparante berekening die je voor opeenvolgende jaren op dezelfde manier kan uitvoeren en als je eerst eens kijkt wat er in een bepaald basisjaar uit komt, kun je ongetwijfeld ook een goede streefwaarde bepalen.
Maakt dat eigenlijk wel wat uit? Is het überhaupt interessant wat de exacte reizigerspunctualiteit is? Als iemand een ingeplande en gehaalde 2-minuten-aansluiting in de praktijk niet haalt omdat hij een broodje is gaan halen, is dat dan überhaupt iets dat positief of negatief op de beoordeling van NS moet uitwerken?
Ik zou zeggen dat je een modelreiziger definieert die je aan de hand van de gegevens over incheckplaats, inchecktijdstip en uitcheckplaats een gestandaardiseerde reis laat maken. Dan heb je een transparante berekening die je voor opeenvolgende jaren op dezelfde manier kan uitvoeren en als je eerst eens kijkt wat er in een bepaald basisjaar uit komt, kun je ongetwijfeld ook een goede streefwaarde bepalen.
Als iemand een vijf minuten overstap moet maken en beide treinen punctueel zijn maar er toch iets 'mis' gaat omdat reiziger x een broodje is gaan kopen kan dat inderdaad roet in het eten gooien terwijl er feitelijk niets mis is met het model.
Als iemand een vijf minuten overstap moet maken en beide treinen punctueel zijn maar er toch iets 'mis' gaat omdat reiziger x een broodje is gaan kopen kan dat inderdaad roet in het eten gooien terwijl er feitelijk niets mis is met het model.
Ja, maar dat is dus vrij makkelijk op te lossen door ofwel het inchecktijdstip ofwel het uitchecktijdstip te negeren en bij de berekening aan te nemen dat de reiziger het best bij de uitchecktijd respectievelijk inchecktijd passende reisadvies heeft gebruikt.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-01-2016 18:35:37 ]
Als iemand een vijf minuten overstap moet maken en beide treinen punctueel zijn maar er toch iets 'mis' gaat omdat reiziger x een broodje is gaan kopen kan dat inderdaad roet in het eten gooien terwijl er feitelijk niets mis is met het model.
Lijkt me niet dat je als model daarvoor hoeft te corrigeren. Je kunt met een model nooit alles ondervangen.
Natuurlijk kunnen ze met big data wel zien welk broodje je gekocht hebt en bij welk winkeltje. Als je met je pinpas betaald hebt, wat tegenwoordig vrijwel iedereen standaard doet.
Lijkt me niet dat je als model daarvoor hoeft te corrigeren. Je kunt met een model nooit alles ondervangen.
Natuurlijk kunnen ze met big data wel zien welk broodje je gekocht hebt en bij welk winkeltje. Als je met je pinpas betaald hebt, wat tegenwoordig vrijwel iedereen standaard doet.
Contactloos pinnen Scheelt flink wat tijd als je je trein snel wilt halen
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
Nou de soap rond AltijdVrij is begonnen. Je kan dat maar één keer per maand wijzigen voor de daaropvolgende maand (van WeekendVrij naar AltijdVrij), en dacht dat ik als ingangsdatum 20-1 had gekozen maar is dus 20-2. Is mijn fout opzich natuurlijk (20-1 kon je niet kiezen trouwens). Gisteren AltijdVrij opgehaald en opgeladen. Vandaag inchecken, ik zie mijn fout en bel de klantenservice om te vragen wat er aan gedaan kan worden. Omdat ik AltijdVrij al heb opgehaald staat WeekendVrij dus 'vast' en kan niet meer verwijderd worden. Onmogelijk. Dus nu moet ik mijn bestelling cancelen, een nieuwe chipkaart aanvragen met daarop AltijdVrij om volgende week AltijdVrij te kunnen hebben. Het was niet mogelijk om dit in het systeem aan te passen.
Op woensdag 20 januari 2016 18:39 schreef Dr_Flash het volgende: Natuurlijk kunnen ze met big data wel zien welk broodje je gekocht hebt en bij welk winkeltje. Als je met je pinpas betaald hebt, wat tegenwoordig vrijwel iedereen standaard doet.
Daar betaal ik alles cash Die vorm van bigdata is nergens voor nodig
Lijkt me niet dat je als model daarvoor hoeft te corrigeren. Je kunt met een model nooit alles ondervangen.
Natuurlijk kunnen ze met big data wel zien welk broodje je gekocht hebt en bij welk winkeltje. Als je met je pinpas betaald hebt, wat tegenwoordig vrijwel iedereen standaard doet.
Dan nog is het niet interessant.
Je hebt mensen die een broodje kopen en daardoor de trein missen, terwijl ze die wel hadden kunnen halen. Je hebt mensen die door vertraging de aansluiting missen, maar dat helemaal niet merken, omdat ze bij de overstap per se een broodje wilden kopen. Je hebt mensen die een hele ruime aansluiting hebben, en daarom dan maar uit verveling een broodje kopen. Je hebt mensen die graag een broodje wilden kopen, maar dat niet doen omdat de aansluiting maar 3 minuten is, en daarvan balen. ( )
Ik denk niet dat het op wat voor manier dan ook zinvol is om al die opties mee te gaan laten wegen in een of andere beoordelingsstatistiek.
Je hebt mensen die een broodje kopen en daardoor de trein missen, terwijl ze die wel hadden kunnen halen. Je hebt mensen die door vertraging de aansluiting missen, maar dat helemaal niet merken, omdat ze bij de overstap per se een broodje wilden kopen. Je hebt mensen die een hele ruime aansluiting hebben, en daarom dan maar uit verveling een broodje kopen. Je hebt mensen die graag een broodje wilden kopen, maar dat niet doen omdat de aansluiting maar 3 minuten is, en daarvan balen. ( )
Ik denk niet dat het op wat voor manier dan ook zinvol is om al die opties mee te gaan laten wegen in een of andere beoordelingsstatistiek.
En je hebt heel veel mensen die je een half uur aan de broek kunt smeren EN een broodje kunt laten kopen voor een schoftig bedrag in je vieze stinkmonopolistenkiosk
Of gewoon hopen dat er rrrrrrrrrrrrrrrrrrrailcatering is en überhaupt niets halen bij een kiosk.
Zijn hun prijzen gelijk aan die van kiosk of vinden ze het stukje service een goed excuus om de prijzen over de kop te gooien. Koop nooit wat van die gasten eigenlijk
Zijn hun prijzen gelijk aan die van kiosk of vinden ze het stukje service een goed excuus om de prijzen over de kop te gooien. Koop nooit wat van die gasten eigenlijk
Ik ook niet. Het lijkt mij ook oprecht een kutbaan.
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
Ja, maar dat is dus vrij makkelijk op te lossen door ofwel het inchecktijdstip ofwel het uitchecktijdstip te negeren en bij de berekening aan te nemen dat de reiziger het best bij de uitchecktijd respectievelijk inchecktijd passende reisadvies heeft gebruikt.
En op welke manier meet je dan reizigerspunctualiteit?
Nieuwe OV Chipkaart aanvragen; Initialen? Daar MOETEN punten tussen. Ben je gek dat de afdeling webdevelopment dat voor je doet. Telefoonnummer? Mag GEEN 06 nummer zijn, dit hoort bij Mobiel nummer. Okay prima, maar +316 ipv 06 mag ook niet.
Op woensdag 20 januari 2016 19:03 schreef DeaDLocK2K het volgende: Nieuwe OV Chipkaart aanvragen; Initialen? Daar MOETEN punten tussen. Ben je gek dat de afdeling webdevelopment dat voor je doet. Telefoonnummer? Mag GEEN 06 nummer zijn, dit hoort bij Mobiel nummer. Okay prima, maar +316 ipv 06 mag ook niet.
Als ICT'er word ik hier kriegel van.
En bij je e-mailadres is een plusje zeker ook niet toegestaan?
En bij je e-mailadres is een plusje zeker ook niet toegestaan?
Goeie! Ik ga het nog een keer doen en dat proberen
Mja, diakrieten in mailadresen zijn ook zoiets leuks, officieel mag het tegenwoordig maar ik geloof dat nog geen 20% van de systemen zich aan die RFC's houdt.
Goeie! Ik ga het nog een keer doen en dat proberen
Mja, diakrieten in mailadresen zijn ook zoiets leuks, officieel mag het tegenwoordig maar ik geloof dat nog geen 20% van de systemen zich aan die RFC's houdt.
Een e-mailadresvalidator bouwen is dan ook nagenoeg onmogelijk. De enige check die je kunt doen is controleren of er een apestaartje in staat.
Als iemand een vijf minuten overstap moet maken en beide treinen punctueel zijn maar er toch iets 'mis' gaat omdat reiziger x een broodje is gaan kopen kan dat inderdaad roet in het eten gooien terwijl er feitelijk niets mis is met het model.
Nee. Je weet de reizigersstromen. Je weet of trein X tijdig op station A is aangekomen om de overstap op trein Y te kunnen halen. Dan telt dat dus mee als OK. Dan weet je ook dat als chipkaart 12345 toch een half uur later op eindstation B is aangekoen, deze blijkbaar een krant/broodje/vette bek is gaan halen.
Nee. Je weet de reizigersstromen. Je weet of trein X tijdig op station A is aangekomen om de overstap op trein Y te kunnen halen. Dan telt dat dus mee als OK. Dan weet je ook dat als chipkaart 12345 toch een half uur later op eindstation B is aangekoen, deze blijkbaar een krant/broodje/vette bek is gaan halen.
Ik dacht precies dit vanmiddag onderweg naar het station.
Ik vraag me wel af hoeveel mensen hun reis onderbreken om wat te gaan snacken, maar wel op het station blijven. Ik denk dat dat niet zo veel mensen zijn, de 'dagelijkse forens' zal liever een half uur eerder op plaats van bestemming willen zijn, en gaat dan op z'n eindstation wel even langs Piet friet.
De mensen aan de telefoon waren trouwens echt briljant geniaal en zijn out-of-their-way gegaan om het proberen op te lossen.
Ik zie al dat ik hier op mijn werk mee aankom; ja sorry, je account is gelockt, ik ga je account weggooien en je moet zelf zorgen dat je data terugkomt. Bestel overal maar de hele meuk die erop hoort. Dat is denk ik mijn laatste werkdag.
Op woensdag 20 januari 2016 20:04 schreef James1988 het volgende: Ik vraag me wel af hoeveel mensen hun reis onderbreken om wat te gaan snacken, maar wel op het station blijven. Ik denk dat dat niet zo veel mensen zijn, de 'dagelijkse forens' zal liever een half uur eerder op plaats van bestemming willen zijn, en gaat dan op z'n eindstation wel even langs Piet friet.
Als de mensen die ik regelmatig spreek enige indicatie zijn dan doen ze dat regelmatig op stations waar de overstap slechts 5 minuten is die dan 20 minuten wordt. Dus als er ieder kwartier een trein rijdt zeg maar.
Op woensdag 20 januari 2016 20:04 schreef James1988 het volgende: Ik vraag me wel af hoeveel mensen hun reis onderbreken om wat te gaan snacken, maar wel op het station blijven. Ik denk dat dat niet zo veel mensen zijn, de 'dagelijkse forens' zal liever een half uur eerder op plaats van bestemming willen zijn, en gaat dan op z'n eindstation wel even langs Piet friet.
Mensen die dachten wat 'fast food' te gaan halen maar vervolgens geconfronteerd worden met langere wachttijden..
Nee. Je weet de reizigersstromen. Je weet of trein X tijdig op station A is aangekomen om de overstap op trein Y te kunnen halen. Dan telt dat dus mee als OK. Dan weet je ook dat als chipkaart 12345 toch een half uur later op eindstation B is aangekoen, deze blijkbaar een krant/broodje/vette bek is gaan halen.
Fair enough.
Ik vraag me wel af waar dan de crux van het ingewikkelde model in zit want als jij dit kan bedenken moet een modelleur dat zeker ook kunnen. Ergens zitten wat addertjes die we nog niet hebben ontrafeld.
Ik vraag me wel af waar dan de crux van het ingewikkelde model in zit want als jij dit kan bedenken moet een modelleur dat zeker ook kunnen. Ergens zitten wat addertjes die we nog niet hebben ontrafeld.
Systeemautisme en niet out-of-the-box durven denken misschien.
Als de mensen die ik regelmatig spreek enige indicatie zijn dan doen ze dat regelmatig op stations waar de overstap slechts 5 minuten is die dan 20 minuten wordt. Dus als er ieder kwartier een trein rijdt zeg maar.
Dat kan dan nog wel ja. Die tijd ben je anders toch kwijt aan het wachten en opeten, dus dan kan dat wel tijdens een overstap. Bij halfuursdiensten doen denk ik veel minder mensen dat.
Ik vraag me wel af waar dan de crux van het ingewikkelde model in zit want als jij dit kan bedenken moet een modelleur dat zeker ook kunnen. Ergens zitten wat addertjes die we nog niet hebben ontrafeld.
De HC die snel de deuren van zijn trein sluit als de deuren van de andere trein open gaan. Die situatie moet je ook afvangen bijvoorbeeld of spoorwijzigingen, waardoor treinen plots niet crossplatform staan
Dat kan dan nog wel ja. Die tijd ben je anders toch kwijt aan het wachten en opeten, dus dan kan dat wel tijdens een overstap. Bij halfuursdiensten doen denk ik veel minder mensen dat.
Ik merk het bij mezelf ook, als ik van Hengelo naar Deventer moet dan wacht ik rustig op de volgende trein maar als ik van Hengelo naar Zwolle moet dan echt no way.
Ik onderbreek mijn reis in Utrecht altijd wel even een kwartiertje, maar een half uur vind ik wel te lang als ik alleen maar even wil rondkijken hoe de verbouwing ervoor staat.
Systeemautisme en niet out-of-the-box durven denken misschien.
Dat geloof ik niet.
Een quick-scan naar wetenschappelijke onderzoeken leverde niets op helaas. Misschien kan Jdm iets nuttigs roepen, die volgt het vak Transport Modelling.
Een quick-scan naar wetenschappelijke onderzoeken leverde niets op helaas. Misschien kan Jdm iets nuttigs roepen, die volgt het vak Transport Modelling.
Hoezo geloof je dat niet, waren er recentelijk niet enkele vernietigende rapporten over de angst voor vernieuwing in de sector?
Hoezo geloof je dat niet, waren er recentelijk niet enkele vernietigende rapporten over de angst voor vernieuwing in de sector?
Omdat ik niet geloof dat ze met angst aan vernieuwing op zo'n model doelen. Zo'n model is vereist om aan de concessie-eisen te voldoen, als ze daar niet aan voldoen is dat zeer schadelijk voor het bedrijf zelf vanwege boetes oid.
Op woensdag 20 januari 2016 20:24 schreef Dr_Flash het volgende: "quick-scan" is hipsterlingo voor "ik was te belazerd om verder te kijken dan mijn neus lang is"
Omdat ik niet geloof dat ze met angst aan vernieuwing op zo'n model doelen. Zo'n model is vereist om aan de concessie-eisen te voldoen, als ze daar niet aan voldoen is dat zeer schadelijk voor het bedrijf zelf vanwege boetes oid.
In de jaren '90 heeft een machinist ooit een prijs gewonnen omdat hij een doodeenvoudige manier had gevonden om het afvallen van de snelschakelaars te voorkomen bij heftige regen in de 1600-serie. Had NedTrain zich al heel lang de kop over gebroken. Dat iemand iets bedenkt betekent niet dat het door een ander ooit als serieuze optie is gezien.
In de jaren '90 heeft een machinist ooit een prijs gewonnen omdat hij een doodeenvoudige manier had gevonden om het afvallen van de snelschakelaars te voorkomen bij heftige regen in de 1600-serie. Had NedTrain zich al heel lang de kop over gebroken. Dat iemand iets bedenkt betekent niet dat het door een ander ooit als serieuze optie is gezien.
Laat Rikus zijn idee insturen en we horen het graag. Rikus zegt zelf altijd graag dat hij ingangen heeft
Ik vraag me wel af waar dan de crux van het ingewikkelde model in zit want als jij dit kan bedenken moet een modelleur dat zeker ook kunnen. Ergens zitten wat addertjes die we nog niet hebben ontrafeld.
Onwil van de NS. Want ze moeten dan hoe dan ook met de billen bloot. Ze staan dan in hun hemd omdat hun beweringen tot nu toe over reizigerspunctualiteit als resultante van treintjespunctualiteit veel te optimistisch waren.
Overigens krijg ik het gevoel dat ik vanuit mijn standpunt als 'modelleur' een mening verkondig en anderen een mening hebben dat de leiding die daarboven zit het model tegenhoudt. Kan dat kloppen? Want dat het tegengehouden wordt uit hoger hand doel ik niet op.
Omdat ik niet geloof dat ze met angst aan vernieuwing op zo'n model doelen. Zo'n model is vereist om aan de concessie-eisen te voldoen, als ze daar niet aan voldoen is dat zeer schadelijk voor het bedrijf zelf vanwege boetes oid.
NS krijgt voor dit niet leveren gene boete. Het is slechts een inspanningsverplichting, omdat de NS zei "Top, dat doen we". . Niet voor niets maakte MVBOV bezwaar tegen de veel te vrijblijvende woordkeuze in de concessie.
Het vervelende van modellen is dat modellen nooit 100% nauwkeurig zijn. Immers: Onder gelijke omstandigheden maken verschillende mensen andere keuzes. Dat zie je alleen al aan voortransport naar een station: De ene haat de bus (maar vind een trein prima), de ander heeft geen auto. Of heeft vandaag net even geen zin om met de fiets te gaan, omdat er sneeuw ligt.
Van Hengelo naar Zwolle; De ene HAAT de dieselstoptreintjes en reist liever via Deventer (kan in Deventer nog even een bak koffie halen of een sigaretje roken) de ander wil juist via Nijverdal omdat dat net op dat moment sneller is. En dan zit je nog met verstoringen, waarbij elke dag elk uur dus een ander reispatroon is. Kun je zeggen dat je een deel buiten beschouwing laat, maar dan krijg je een cijfer eruit, dat weer ontzettend schijnnauwkeurig is
De ene persoon weegt een overstap anders in hun reisrelatie dan een ander... In het algemeen kun je er wel wat over zeggen, maar daar zit een grotere fout in. En hoe groot is die fout? Dat weten we niet. Je kunt onderzoek naar doen (hoe heb je nu gereisd? Stel je hebt deze reis, hoe wil je dat dan doen: Stated preference vs. Revealed preference), maar dat kun je niet 100% goed doen.
En als er bonus/malus aan hangt, dan kun je er vanuit gaan dat de NS dit zo goed mogelijk wil doen.... Immers: Dit soort redenen (roken onderweg, bak koffie, ik ben een looprekdinosaurusrex en heb een kwartier nodig om over te stappen, of ik wil even bijkletsen met een andere loopredinosaurusrex op Utrecht Centraal) brengt de reizigerspunctualiteit omlaag, terwijl de NS daar eigenlijk niets aan kan doen... Dus willen ze het in het model zetten, om te voorkomen dat het de schuld is van een vertraagde trein dat ik een half uur op het station sta.
Voor de meeste reizen is het opzich te doen. Maar je hebt een HB-matrix van 408*407 reisrelaties met op verschillende momenten (uur van de dag, op verschillende dagen, in verschillende weken) verschillende mogelijke reisopties. Voor kleine afstanden (voor/ transport in de Randstad bijvoorbeeld) is het best uit te rekenen, maar voor het hele land... op zoveel reisrelaties... Dat wordt erg lastig en erg schijnnauwkeurig.
Die modelleerfouten zijn weliswaar erg klein (hoe groot is immers de groep die op een station even een kwartiertje extra wacht op Utrecht Cenraal om de rechtstreekse trein naar Heerlen te pakken in plaats van de IC naar Maastricht en in Siitard over te stappen op de stoptrein, maar zijn niet uit te sluiten en versterken elkaar ook steeds...
Jammer dat mijn aanbeveling, dat Pier dagelijks chocolade en bloemen zou meebrengen voor zijn prachtige secretaresse niet is meegenomen in het filmpje...
18:24 in Den Haag HS alles blanco, 19:27 in Breda hetzelfde.
De stoptrein naar Den Bosch en Utrecht van 19:25 was natuurlijk al wel, dus reizigers van Rotterdam/Dordrecht naar één van de tussen Breda en Tilburg gelegen stations konden mooi de tyfus krijgen
Op woensdag 20 januari 2016 19:03 schreef DeaDLocK2K het volgende: Nieuwe OV Chipkaart aanvragen; Initialen? Daar MOETEN punten tussen. Ben je gek dat de afdeling webdevelopment dat voor je doet. Telefoonnummer? Mag GEEN 06 nummer zijn, dit hoort bij Mobiel nummer. Okay prima, maar +316 ipv 06 mag ook niet.
Als ICT'er word ik hier kriegel van.
ach, ik kan mijn eigen huisadres niet meer gebruiken omdat een of andere pipo heeft besloten dat bis A niet meer mag
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op woensdag 20 januari 2016 22:10 schreef James1988 het volgende: Infrabel heeft een filmpje gemaakt over het herstel van de schade aan de infrastructuur na een aanrijding bus-trein in Pittem, in november 2015:
Misschien omdat ze bij iedere passerende trein de werf stilleggen totdat de trein gepasseerd is?
In tegenstelling tot hier waar álles plat ligt?
Ik vind het nog veel grappiger dat België én Nederland achterstallig onderhoud hebben en dat we hier niet echt inlopen terwijl we wel anderhalf keer zoveel spoor vernieuwen, terwijl België anderhalf keer zoveel spoor heeft liggen.
In het bussentopic komt toch geen hond, gratis buskaartje Syntus -> http://gelderland.gewoongoedov.nl/ Je krijgt een Bus-dagkaart, zelf datum invullen. Je kan ook Twente kiezen.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Het bouwen gaat in België ook intens traag af en toe, ik heb in Etterbeek naast het spoor gewoond en nadat het talud klaar was heeft het nog ruim 7 jaar geduurd voordat de spoorverdubbeling gereed was.
Op donderdag 21 januari 2016 00:24 schreef J.B. het volgende: Het bouwen gaat in België ook intens traag af en toe, ik heb in Etterbeek naast het spoor gewoond en nadat het talud klaar was heeft het nog ruim 7 jaar geduurd voordat de spoorverdubbeling gereed was.
Breek me de snavel niet open, die trams in Antwerpen en Charleroi zijn nog tien keer erger
Gezellig! Zaterdag tussen 7u en 13u ben je van harte welkom
thx, maar we moeten zaterdag naar het zuiden, ander keertje?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Er ging best een hoop goed vanochtend SPrinter naar Apeldoorn was veel te laat, maar door een wakkere treindienstleider werd de IC naar Roosendaal op spoor 4 iupv 3 afgehandeld (en we mochten nog voorlangs weg ook ) S&V heeft nog een stuk of 40 blinde overstappers uit die sprinter tegengehouden die dachten dat onze trein die naar Zwolle was (wat logisch zou zijn op zich, maar nee dus) En in Zutphen moesten we een flinke tijd wachten omdat het Lintje uit Oldenzaal over hetzelfde spoor binnenkwam in Zutphen (??) maar daar werd de aansluiting naar WInterswijk dan weer vastgehouden. Weer mensen bij en zo Er ging best een hoop goed vanochtend SPrinter naar Apeldoorn was veel te laat, maar door een wakkere treindienstleider werd de IC naar Roosendaal op spoor 4 iupv 3 afgehandeld (en we mochten nog voorlangs weg ook ) S&V heeft nog een stuk of 40 blinde overstappers uit die sprinter tegengehouden die dachten dat onze trein die naar Zwolle was (wat logisch zou zijn op zich, maar nee dus) En in Zutphen moesten we een flinke tijd wachten omdat het Lintje uit Oldenzaal over hetzelfde spoor binnenkwam in Zutphen (??) maar daar werd de aansluiting naar WInterswijk dan weer vastgehouden. Weer mensen bij en zo
Vrijwel alle informatieborden op de perrons werken weer.Gisteren ontstond rond 16.00 uur een landelijke storing. De NS zoekt samen met ProRail uit wat daarvan de oorzaak was.Inmiddels verschijnt op zo'n 90% van de borden weer informatie.
Maar om 19:30 heette het nog dat het rond 19:30 opgelost zou zijn
En in Den Bosch liggen bovenleidingkabels op het perron, daar is ook iets stuk.
In Utrecht was de trein naar Alkmaar opgeheven, dat werd pas 4 minuten na vertrektijd omgeroepen; daarna kwam de trein naar Den Helder aankakken met een los zesje wat natuurlijk proppen werd. En waar is de gratis koffie als je 'm nodig hebt?
Op donderdag 21 januari 2016 09:23 schreef ReisT het volgende: In Utrecht was de trein naar Alkmaar opgeheven, dat werd pas 4 minuten na vertrektijd omgeroepen; daarna kwam de trein naar Den Helder aankakken met een los zesje wat natuurlijk proppen werd. En waar is de gratis koffie als je 'm nodig hebt?
Het ergste was dat het pas werd omgeroepen toen het alternatief naar Schiphol al lang en breed weg was .
Op donderdag 21 januari 2016 09:11 schreef Dr_Flash het volgende: Er ging best een hoop goed vanochtend SPrinter naar Apeldoorn was veel te laat, maar door een wakkere treindienstleider werd de IC naar Roosendaal op spoor 4 iupv 3 afgehandeld (en we mochten nog voorlangs weg ook ) S&V heeft nog een stuk of 40 blinde overstappers uit die sprinter tegengehouden die dachten dat onze trein die naar Zwolle was (wat logisch zou zijn op zich, maar nee dus) En in Zutphen moesten we een flinke tijd wachten omdat het Lintje uit Oldenzaal over hetzelfde spoor binnenkwam in Zutphen (??) maar daar werd de aansluiting naar WInterswijk dan weer vastgehouden. Weer mensen bij en zo Er ging best een hoop goed vanochtend SPrinter naar Apeldoorn was veel te laat, maar door een wakkere treindienstleider werd de IC naar Roosendaal op spoor 4 iupv 3 afgehandeld (en we mochten nog voorlangs weg ook ) S&V heeft nog een stuk of 40 blinde overstappers uit die sprinter tegengehouden die dachten dat onze trein die naar Zwolle was (wat logisch zou zijn op zich, maar nee dus) En in Zutphen moesten we een flinke tijd wachten omdat het Lintje uit Oldenzaal over hetzelfde spoor binnenkwam in Zutphen (??) maar daar werd de aansluiting naar WInterswijk dan weer vastgehouden. Weer mensen bij en zo
De trein die Hoogkerk nooit zou passeren. Leuke titel voor een boek, maar OOG TV heeft er een artikeltje over gemaakt, omdat er gisteren een GTW zo dood als een pier was en geen meter meer vooruit wilde rijden.
Stomme vraag misschien, maar hoe trekt een trein de bovenleiding kapot? Is dat simpelweg een kwestie van doorgesleten draad die breekt en dat de stroomafnemer erachter blijft haken?
Op donderdag 21 januari 2016 11:04 schreef Fixers het volgende: Stomme vraag misschien, maar hoe trekt een trein de bovenleiding kapot? Is dat simpelweg een kwestie van doorgesleten draad die breekt en dat de stroomafnemer erachter blijft haken?
In België heeft er een Waalse vakbondsmilitant ¤1700 boete gekregen toen hij een groep Vlaamse treinbestuurders het onmogelijk maakte om te rijden met de trein. Het zou volgens de gerechtsdeurwaarder, die de boete overhandigde, gaan om een situatie waarbij de spoorveiligheid in het gedring kwam.
De vakbond reageert woest op de boete. "Dit is een aanval op het stakingsrecht", zegt Philippe Dubois van de socialistische spoorbond ACOD aan L'Echo. Volgens hem dreigt de boete de relaties tussen de vakbonden en de spoordirectie nog verder te verzieken.
Maar in NL loopt er tegenwoordig een luchtslangetje mee door het schuitje, waardoor hij automatisch omlaag zakt als het schuitje breekt. Hier blijftie omhoog drukken waardoor alles halfin de knoop naar beneden godverredomt
Maar in NL loopt er tegenwoordig een luchtslangetje mee door het schuitje, waardoor hij automatisch omlaag zakt als het schuitje breekt. Hier blijftie omhoog drukken waardoor alles halfin de knoop naar beneden godverredomt
Helemaal door mekaar gefrommelt, krijg er de pestkanker van
Maar in NL loopt er tegenwoordig een luchtslangetje mee door het schuitje, waardoor hij automatisch omlaag zakt als het schuitje breekt. Hier blijftie omhoog drukken waardoor alles halfin de knoop naar beneden godverredomt
Alleen bij VIRM 4e generatie en bij Traxx (in ieder geval bij NS). De overige materieelsoorten hebben dat niet (ander merk stroomafnemer). In het begin zorgde het wel eens voor problemen: ten onrechte ontsnapte er een klein beetje lucht, waardoor midden tijdens de rit opeens een grote foutmelding op het diagnosesysteem kwam (bij VIRM). "Stroomafnemer defect, autodrop actief. Onmiddellijk stoppen en bovenleiding controleren." Gevolg was dat er een spreekwoord z'n intrede deed die nu nog altijd wordt gebruikt: "Altijd weer die autodrop"...
Het blokkeren van de werkplek voor werkwillend personeel is verboden. Infrabel had zich op voorhand juridisch al extra tegen potentiële voorvallen door een gerechtelijk bevel aan te vragen waarin uitdrukkelijk stond dat geen enkel personeelslid de toegang tot seinhuizen en controleposten ontzegd mocht worden.
En wat ben je dan? Een pannenkoek!
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Op donderdag 21 januari 2016 12:55 schreef MTL het volgende: "Stroomafnemer defect, autodrop actief. Onmiddellijk stoppen en bovenleiding controleren." Gevolg was dat er een spreekwoord z'n intrede deed die nu nog altijd wordt gebruikt: "Altijd weer die autodrop"...
Deze foto maakte ik begin deze maand op het station van Scharnitz (grens Oostenrijk-Duitsland). Iemand enig idee wat 'Schienenbruch Behebungsmittel' precies mag zijn? Ik kom niet verder dan dat het iets is om spoor(staaf)breuken te repareren
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Schade groter dan gedacht en ik weet vrij zeker dat Den Bosch en Den Bosch - Tilburg zelfde aannemer zijn en je hebt zeker overdag niet voldoende capaciteit om tegelijk te herstellen. Vervolgens kiezen ze eerst voor Den Bosch zelf en daarna voor Den Bosch - Tilburg omdat verbinding met Eindhoven belangrijker is..
Dan moeten ze maar wat mensen van een andere aannemer aan het werk zitten. Het is belachelijk dat aannemer A niet genoeg mensen heeft, waardoor het herstel langer duurt, terwijl er bij aannemer B, C en D mensen thuis zitten...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op donderdag 21 januari 2016 20:23 schreef dennistd het volgende: Dan moeten ze maar wat mensen van een andere aannemer aan het werk zitten. Het is belachelijk dat aannemer A niet genoeg mensen heeft, waardoor het herstel langer duurt, terwijl er bij aannemer B, C en D mensen thuis zitten...
Als dat zo is is dat wel een schande ja. Want dan geldt hetzelfde 1:1 voor het materieel van die aannemers.
Op donderdag 21 januari 2016 20:23 schreef dennistd het volgende: Dan moeten ze maar wat mensen van een andere aannemer aan het werk zitten. Het is belachelijk dat aannemer A niet genoeg mensen heeft, waardoor het herstel langer duurt, terwijl er bij aannemer B, C en D mensen thuis zitten...
Bij zeer grote storingen wordt dat ook wel gedaan maar nu niet denk ik.. Die moeten ook maar net beschikbaar zijn ivm rusttijden etc.
@fles, tsja dat is een nadeel van het aanbesteden.
Voor zover ik weet is het daar zelfs zo ingericht qua spoorbezetmeldingssecties, dat als je met een stoomlocomotief met de cabine net voor het sein tot stilstand komt (maar met de ketel dus voorbij het sein), het nog niet als rood-sein-passage telt.
Voor zover ik weet is het daar zelfs zo ingericht qua spoorbezetmeldingssecties, dat als je met een stoomlocomotief met de cabine net voor het sein tot stilstand komt (maar met de ketel dus voorbij het sein), het nog niet als rood-sein-passage telt.
In Nederland ligt de las ook een paar meter achter het sein zelf.
Op donderdag 21 januari 2016 23:37 schreef DeaDLocK2K het volgende: Een Schotse vriend van me is nu via Facetime over Abellio aan het zeiken Iets met reisinformatie.
MAAR LATEN WE NIET DOEN ALSOF NS DAAR ALS ENIGE IN FAALT.
In het VK is in principe de TOC verantwoordelijk voor een station, met uitzondering van de allergrootste stations, die vallen direct onder Network Rail. Hoe het zit met de reisinfo weet ik eigenlijk niet, kan best zijn dat dat helemaal onder NR valt.
Het is nog steeds niet duidelijk hoe lang de situatie gaat duren. Vind het wel heel knap hoe EEN trein de boel zo kan upfucken. Lees: ik geloof ook niet dat het niet sneller kan.
Daarbij is inmiddels op meerdere plaatsen tussen Tilburg en Den Bosch schade geconstateerd aan de bovenleiding. Alles wijst er nu op dat de schade is ontstaan door een defect aan de stroomafnemer van de trein.
De foto's bij het artikel lijken me nogal een eindje van het station te zijn. Er moet nogal wat gerepareerd worden. Maar dat er dan niet een extra aannemer bijgehaald wordt is dan weer een blijk van Fles zijn zo geliefde onwil.
De foto's bij het artikel lijken me nogal een eindje van het station te zijn. Er moet nogal wat gerepareerd worden. Maar dat er dan niet een extra aannemer bijgehaald wordt is dan weer een blijk van Fles zijn zo geliefde onwil.
of Den Bosch wordt niet belangrijk genoeg gevonden >> bij Sloterdijk was er wel capaciteit bijgeschakeld >> Calimero etc
Wat? Die techneuten werken fucking hard, ga je mond spoelen.
Oh die monteurs geef ik ook niet de schuld. Maar iets ogenschijnlijk simpels als een bovenleiding moet toch wel ruim binnen vierentwintig te repareren zijn? Zet anders meer personeel in.
Oh die monteurs geef ik ook niet de schuld. Maar iets ogenschijnlijk simpels als een bovenleiding moet toch wel ruim binnen vierentwintig te repareren zijn? Zet anders meer personeel in.
Oh die monteurs geef ik ook niet de schuld. Maar iets ogenschijnlijk simpels als een bovenleiding moet toch wel ruim binnen vierentwintig te repareren zijn? Zet anders meer personeel in.
Ik denk stiekem dat het eigenlijk wel de moeilijkste discipline binnen het spoor is.. Wellicht komt seinwezen met de 1:34,7 in de buurt maar daar kan je dan weer makkelijk met zeven man aan knutselen.
Ik denk stiekem dat het eigenlijk wel de moeilijkste discipline binnen het spoor is.. Wellicht komt seinwezen met de 1:34,7 in de buurt maar daar kan je dan weer makkelijk met zeven man aan knutselen.
Elektriciteit zelf maakt het ingewikkeld. Veiligheid is hier nog meer absolute topprioriteit dan elders want je wilt niet dat de mannen onder stroom komen te staan. De precisie waarmee de draad weer opgehangen moet worden, ieder hangdraadje dat correct bevestigd moet zijn. Het kost gewoon ongelofelijk veel tijd om zoiets te repareren.
En er is nog iets waar de gehele sector iets aan (zou) moet(en) doen en dat is het gebrek aan energievoorziening (EV) personeel. Zo makkelijk als je een blik baanwerkers opentrekt zo moeilijk zijn ze van EV te vinden, mede door allerlei certificaten en diploma's die je nodig hebt omdat je met elektriciteit werkt.
En dan zie ik op dit kaartje staan dat het gebied Den Bosch al Prestatie Gericht Onderhoud (PGO) is. Dat houdt in feite in dat de aannemer zelf bepaalt aan de hand van voorgeschreven streefnormen hoeveel onderhoud er nodig is. Per saldo verbruik je dus minder manuren, minder personeel nodig en dus minder reserve. http://energievoorziening(...)contracten%20PGO.pdf
Vervolgend nadeel is dat, vermoed ik, aangelegen aannemers niet zo happig zijn op het uitlenen van monteurs omdat het bedrijf wordt afgerekend op storingen. Mocht het zo zijn dat er ook een EV-storing op eigen gebied is terwijl ze elders aan het werk of zijn geweest (verplichte na-rust) ze dus een boete kunnen verwachten. Dit is wel af te dekken in contracten maar of ze daar bij stil hebben gestaan bij ProRail?
Wel merkwaardig eigenlijk dat dat zo'n probleem is. We rijden al 100 jaar met elektrische tractie. Betaalt het niet goed genoeg of zo? Waarom kiest niemand die baan?
Op vrijdag 22 januari 2016 09:20 schreef Dr_Flash het volgende: Wel merkwaardig eigenlijk dat dat zo'n probleem is. We rijden al 100 jaar met elektrische tractie. Betaalt het niet goed genoeg of zo? Waarom kiest niemand die baan?
Oh die monteurs geef ik ook niet de schuld. Maar iets ogenschijnlijk simpels als een bovenleiding moet toch wel ruim binnen vierentwintig te repareren zijn? Zet anders meer personeel in.
Zou het niet veel praktischer zijn om zo'n bovenleidingconstructie te vervangen door een starre geleider? Die trek je minder snel stuk en tegenwoordig is dat ook geschikt voor hogere snelheden.
Op vrijdag 22 januari 2016 09:38 schreef James1988 het volgende: Zou het niet veel praktischer zijn om zo'n bovenleidingconstructie te vervangen door een starre geleider? Die trek je minder snel stuk en tegenwoordig is dat ook geschikt voor hogere snelheden.
Op vrijdag 22 januari 2016 09:38 schreef James1988 het volgende: Zou het niet veel praktischer zijn om zo'n bovenleidingconstructie te vervangen door een starre geleider? Die trek je minder snel stuk en tegenwoordig is dat ook geschikt voor hogere snelheden.
Dat is op die plekken alleen mogelijk vanwege de lage snelheid. En wenselijk vanwege de bizarre frequenties (op Kopenhagen H is dit alleen een ding op het S-Tog gedeelte waar 1500V hangt).
Op vrijdag 22 januari 2016 09:53 schreef DeaDLocK2K het volgende: Dat is op die plekken alleen mogelijk vanwege de lage snelheid. En wenselijk vanwege de bizarre frequenties (op Kopenhagen H is dit alleen een ding op het S-Tog gedeelte waar 1500V hangt).
Nou ken ik Kopenhagen H niet zo goed maar als ik dat wetenschapsforum heeft het vooral met oxidatie te maken. Nou neem ik aan dat iets sneller oxideert buiten een tunnel dan erbinnen. Ligt die alu bovenleiding in Kopenhagen ook in een tunnel?
Is het wellicht slechts een proef om te kijken hoe effectief het is? Wordt het misschien op termijn weer teruggehangen?
Nou ken ik Kopenhagen H niet zo goed maar als ik dat wetenschapsforum heeft het vooral met oxidatie te maken. Nou neem ik aan dat iets sneller oxideert buiten een tunnel dan erbinnen. Ligt die alu bovenleiding in Kopenhagen ook in een tunnel?
Is het wellicht slechts een proef om te kijken hoe effectief het is? Wordt het misschien op termijn weer teruggehangen?
Ik weet niet of het Alu is, ik denk eigenlijk van niet want het ziet er totaal niet geoxideerd uit. Volgens mij heb ik er in 2007 veel foto's van gemaakt, even kijken of ik die kan vinden want mijn foto's zijn niet zo goed georganiseerd als die van Fles.
En nee geen proef want toen Fles en ik er tijdens mijn vaders hartinfarct in euhhhh 2012 waren, hing het er nog
Maar er zijn natuurlijk nog tig andere goed geleidende legeringen die minder oxideren en de weerstand is bij DC van minder belang dan bij AC omdat je het volume kan vergroten.
Op vrijdag 22 januari 2016 09:58 schreef DeaDLocK2K het volgende: Maar er zijn natuurlijk nog tig andere goed geleidende legeringen die minder oxideren en de weerstand is bij DC van minder belang dan bij AC omdat je het volume kan vergroten.
Soortelijk gewicht van geleider is ook belangrijk, te groot is ook onwenselijk..
Op vrijdag 22 januari 2016 09:53 schreef DeaDLocK2K het volgende: Dat is op die plekken alleen mogelijk vanwege de lage snelheid. En wenselijk vanwege de bizarre frequenties (op Kopenhagen H is dit alleen een ding op het S-Tog gedeelte waar 1500V hangt).
In de Gotthard-basistunnel komt ook zo'n systeem, net als in de Citybanan-tunnel in Stockholm. Het kan dus wel met hogere snelheden.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Want ik heb wel een idee, het onderhoud is lager maar de kosten zijn exorbitant hoog, laat tunnels nou net dat punt zijn waar normaal bovenleidingonderhoud lastig en kostbaar is dus misschien dat ze het daarom tot nu toe eigenlijk alleen maar in tunnels of zeer hoogfrequent bereden gebieden gebruiken...?
De aanname dat er zoiets als een "zon" zou bestaan terwijl je die helegaar niet kan zien, is wel grenzeloos naïef, natuurlijk.
En hiermee omschrijf je precies het probleem wat ik met jouw eenmansclubje heb
Als je kan nadenken en hebt het al enkele duizenden keren licht en donker zien worden dan kan je daar dus niet vanuit gaan. Met je geëmmer over dat NS 'verzwijgt' dat een trein van hen de bovenleiding naar beneden heeft getrokken. Alsof dat relevant is.
Op vrijdag 22 januari 2016 10:43 schreef DeaDLocK2K het volgende: Want ik heb wel een idee, het onderhoud is lager maar de kosten zijn exorbitant hoog, laat tunnels nou net dat punt zijn waar normaal bovenleidingonderhoud lastig en kostbaar is dus misschien dat ze het daarom tot nu toe eigenlijk alleen maar in tunnels of zeer hoogfrequent bereden gebieden gebruiken...?
Kom je weer bij wat ik eerder zei, oxidatie. Ik vermoed maar weet het niet zeker dat oxidatie in tunnels lager is dan in 'open lucht'.
Kom je weer bij wat ik eerder zei; ER ZIJN LEGERINGEN DIE NIET ZO HARD OXIDEREN. De tering, het is slechts metallurgie, geen raketwetenschap.
Ja koekoek. RVS oxideert als het goed is niet maar weegt wel weer een ton. Daarom vermoed ik ook in een tunnel. Daar kan je veel zwaardere objecten aan hangen dan aan 'fragiele' bovenleidingmasten. Die kan je wel verzwaren maar dan kom je weer bij een kosten/baten plaatje.
En hiermee omschrijf je precies het probleem wat ik met jouw eenmansclubje heb
Als je kan nadenken en hebt het al enkele duizenden keren licht en donker zien worden dan kan je daar dus niet vanuit gaan. Met je geëmmer over dat NS 'verzwijgt' dat een trein van hen de bovenleiding naar beneden heeft getrokken. Alsof dat relevant is.
Lieve help! Zelfs als ik een geintje maak, gebruik je dat nog om de club waarvan ik het boegbeeld ben af te zeiken. Vertel eens, vind je dat nu echt nodig?
En even inhoudelijk: Zolang de NS een brand in een apparatenkast van een trein aan de reizigers verkoopt als "Op last van de brandweer geen treinverkeer" zitten we daar nogal bovenop, ja.
Of zolang een vertraging wordt verdoezeld met "De trein naar daar en daar vertrekt over 10 minuten", zitten we daar nogal bovenop, ja.
Lieve help! Zelfs als ik een geintje maak, gebruik je dat nog om de club waarvan ik het boegbeeld ben af te zeiken. Vertel eens, vind je dat nu echt nodig?
En even inhoudelijk: Zolang de NS een brand in een apparatenkast van een trein aan de reizigers verkoopt als "Op last van de brandweer geen treinverkeer" zitten we daar nogal bovenop, ja.
Of zolang een vertraging wordt verdoezeld met "De trein naar daar en daar vertrekt over 10 minuten", zitten we daar nogal bovenop, ja.
Enzovoort enzovoort.
Ik zou me eigenlijk meer focussen op het grote plaatje dan op incidentjes, daar is een reiziger op de lange termijn meer bij gebaat vermoed ik.
Of NS nou verteld dat de eigen trein in de brand is uitgebroken of dat door een brand in een trein de brandweer het treinverkeer heeft stilgelegd is voor een reiziger om het even. De trein rijdt niet en daar zoeken ze een oplossing voor.
Uiteraard is prioriteit 1 het herstel van de dienstverlening aan de reizigers. Maar dat neemt niet weg dat wij vinden dat de eerlijke waarheid wel moet orden verteld. Daar hebben reizigers, belangenorganisaties en politiek gewoon recht op.
Ja koekoek. RVS oxideert als het goed is niet maar weegt wel weer een ton. Daarom vermoed ik ook in een tunnel. Daar kan je veel zwaardere objecten aan hangen dan aan 'fragiele' bovenleidingmasten. Die kan je wel verzwaren maar dan kom je weer bij een kosten/baten plaatje.
Er zijn maar twee legeringen? Aluminium en RVS? Wat is deze?
Op vrijdag 22 januari 2016 11:01 schreef DriekOplopers het volgende: Uiteraard is prioriteit 1 het herstel van de dienstverlening aan de reizigers. Maar dat neemt niet weg dat wij vinden dat de eerlijke waarheid wel moet orden verteld. Daar hebben reizigers, belangenorganisaties en politiek gewoon recht op.
Het heeft geen enkele zin om aan de reiziger te vertellen: "Door kortsluiting in een trein is er brand ontstaan waardoor er geen treinen rijden", Voor jou misschien wel. Als dit wekelijks voorkomt is het interessant en kan je er kamervragen over stellen.
En ook een paar masten die zijn kromgetrokken en die moeten worden vervangen. Het zou me niet verbazen als er vandaag ook de hele dag niks rijdt (ook al is de prognose 17:00).
Het heeft geen enkele zin om aan de reiziger te vertellen: "Door kortsluiting in een trein is er brand ontstaan waardoor er geen treinen rijden", Voor jou misschien wel. Als dit wekelijks voorkomt is het interessant en kan je er kamervragen over stellen.
Nee, het is niet van belang dat het stroomdraadje in de derde klem van rechts was doorgesmolten, waardoor kortsluiting op de aarde van de secundaire hoogspanningsinstallatie was ontstaan (klinkt best technisch voor een non-techneut als ik, al zeg ik het zelf). Maar een technisch probleem (brand) in een trein verdoezelen met "op last van de brandweer", dat gaat me te ver. Echt.
Of een personeelsopstand plus massaal ziektepercentage op een standplaats verdoezelen met "gebrek aan beschikbaarheid materieel". Echt. Niet. Okee.
Nee, het is niet van belang dat het stroomdraadje in de derde klem van rechts was doorgesmolten, waardoor kortsluiting op de aarde van de secundaire hoogspanningsinstallatie was ontstaan (klinkt best technisch voor een non-techneut als ik, al zeg ik het zelf). Maar een technisch probleem (brand) in een trein verdoezelen met "op last van de brandweer", dat gaat me te ver. Echt.
Of een personeelsopstand plus massaal ziektepercentage op een standplaats verdoezelen met "gebrek aan beschikbaarheid materieel". Echt. Niet. Okee.
Verdoezeling ook echt, dit soort zaken worden toch wel breed uitgemeten in de pers
En ook een paar masten die zijn kromgetrokken en die moeten worden vervangen. Het zou me niet verbazen als er vandaag ook de hele dag niks rijdt (ook al is de prognose 17:00).
Mja, ik had even niet stilgestaan bij het vroege uur. En Brabanders zijn natuurlijk luie varkens die met geen mogelijkheid hun bed uit te trappen zijn. Begrijpelijk dat men dan nog op een oor ligt.
Ik zou alle Nederlanders aanklagen vanwege verzaking als ik jou was.
Man, schei toch uit.
Stel dat een voorbijganger het had gezien en 112 had gebeld. En de politie had ProRail kunnen bereiken opeen moment waardoor de trein voor de aansluiting bij Den Bosch was gestopt. Dan was de bovenleiding in Den Bosch niet beschadig en had het treinverkeer richting Eindhoven geen problemen gehad. Was best fijn geweest.
Stel dat een voorbijganger het had gezien en 112 had gebeld. En de politie had ProRail kunnen bereiken opeen moment waardoor de trein voor de aansluiting bij Den Bosch was gestopt. Dan was de bovenleiding in Den Bosch niet beschadig en had het treinverkeer richting Eindhoven geen problemen gehad. Was best fijn geweest.
Dat krijg je niet zo snel voor elkaar, die schakels zijn te lang.
Stel dat een voorbijganger het had gezien en 112 had gebeld. En de politie had ProRail kunnen bereiken opeen moment waardoor de trein voor de aansluiting bij Den Bosch was gestopt. Dan was de bovenleiding in Den Bosch niet beschadig en had het treinverkeer richting Eindhoven geen problemen gehad. Was best fijn geweest.
Stel nou dat dit niet hypothetisch zou zijn! Je moet zelf uitscheiden. Het is gewoon prutproat.
Dat krijg je niet zo snel voor elkaar, die schakels zijn te lang.
ik vrees dat je gelijk hebt.
Het is te hopen dat de testen met de rolpantograaf goed uitpakken, zodat er in de toekomst minder problemen zullen zijn. Voordat die ingevoerd worden ben je helaas nog wel minimaal vijf jaar verder.
Dan is dat een organisatorisch verbeterpuntje waar mijn club zich sterk voor zal maken.
Je pakt het verkeerde probleem aan imo, het versnellen van het proces bij een politiepost krijg je denk ik niet voor elkaar. Ik zou eerder het nummer van het SMC/OBI kenbaarder maken, zoals het wel vermeld staat op overwegpalen in Ranstad Noord.
Meldkamer -> TRDL zou al een verbetering zijn, die kan gewoon op de rode knop stampen.
"de" rode knop? Die heeft voor alle 3000 treinen een aparte rode knop, en nul seconden de tijd om uit te zoeken welke knop hij moet hebben?
Of nee. Een voorbijganger belt 112 omdat hij wat gezien denkt te hebben, en de TRDL doet pats boem even het hele land stilleggen om te kijken of en waar er iets aan de hand zou kunnen zijn?
"de" rode knop? Die heeft voor alle 3000 treinen een aparte rode knop, en nul seconden de tijd om uit te zoeken welke knop hij moet hebben?
Of nee. Een voorbijganger belt 112 omdat hij wat gezien denkt te hebben, en de TRDL doet pats boem even het hele land stilleggen om te kijken of en waar er iets aan de hand zou kunnen zijn?
Het heeft geen enkele zin om aan de reiziger te vertellen: "Door kortsluiting in een trein is er brand ontstaan waardoor er geen treinen rijden", Voor jou misschien wel. Als dit wekelijks voorkomt is het interessant en kan je er kamervragen over stellen.
Behalve de reiziger extra angst aanjagen over de veiligheid van treinen.
En ook een paar masten die zijn kromgetrokken en die moeten worden vervangen. Het zou me niet verbazen als er vandaag ook de hele dag niks rijdt (ook al is de prognose 17:00).
Eh, hebben die draden geen losbreek inrichting? Een ingebouwde zwakke plek die het eerder begeeft dan een mast.
De rode knop die nu al bestaat. Als er ergens een storing of oid voordoet kan de TRDL een alarmsignaal uitzenden die in een bepaalt gebied direct ontvangen worden en dat signaal zegt "Zet onmiddellijk je trein stil."
Op vrijdag 22 januari 2016 12:57 schreef b2py het volgende: De rode knop die nu al bestaat. Als er ergens een storing of oid voordoet kan de TRDL een alarmsignaal uitzenden die in een bepaalt gebied direct ontvangen worden en dat signaal zegt "Zet onmiddellijk je trein stil."
Dus alle treinen in een bepaald gebied krijgen dan een noodremming omdat er één honduitlater een vonkje gezien heeft op een overweg? Nou, wat een goed systeem Waarom leggen we niet 20 keer per dag halve provincies plat Leuk man.
Vandaar dat ik zo nieuwsgierig ben naar waarom die trein 14 kilometer kon doorrijden!
Waarschijnlijk is de spanning wel gaan schommelen maar als je toch al zonder tractie rijdt zou je naar de spanningsmeter moeten kijken om te zien dat het mis gaat. Er zijn verder wel treinen die automatisch de stroomafnemer neerlaten bij een defect maar dat zijn er tot op heden maar erg weinig. Ik weet dat de ICE3M dat systeem aan boord heeft maar verder zou ik het niet weten. Ik weet wel zeker dat alles met een ontwerp van voor de eeuwwisseling dat in ieder geval niet heeft.
Vandaar dat ik zo nieuwsgierig ben naar waarom die trein 14 kilometer kon doorrijden!
Als de draad heel blijft merk je daar bar weinig van. Misschien een spanningsdipje maar dat heb je volgens mij ook al met wat bevriezing op de draad dus ik denk dat de machinist verwacht heeft dat gewoon vonken door bevriezing is geweest.. En om de 1,4 km begint een nieuwe draad dus zolang de stroomtoevoer blijft merk je als machinist niets.
Dus alle treinen in een bepaald gebied krijgen dan een noodremming omdat er één honduitlater een vonkje gezien heeft op een overweg? Nou, wat een goed systeem Waarom leggen we niet 20 keer per dag halve provincies plat Leuk man.
Dus alle treinen in een bepaald gebied krijgen dan een noodremming omdat er één honduitlater een vonkje gezien heeft op een overweg? Nou, wat een goed systeem Waarom leggen we niet 20 keer per dag halve provincies plat Leuk man.
Dat is niet wat hij zegt maar dat is wél wat Driek voorstelt.
Waarschijnlijk is de spanning wel gaan schommelen maar als je toch al zonder tractie rijdt zou je naar de spanningsmeter moeten kijken om te zien dat het mis gaat. Er zijn verder wel treinen die automatisch de stroomafnemer neerlaten bij een defect maar dat zijn er tot op heden maar erg weinig. Ik weet dat de ICE3M dat systeem aan boord heeft maar verder zou ik het niet weten. Ik weet wel zeker dat alles met een ontwerp van voor de eeuwwisseling dat in ieder geval niet heeft.
mja, het kan best zijn dat er hier en daar wat rijp op de bovenleiding zat en dat de machinist er vanuit ging dat het in dit geval ook zo was. Dan flipt de spanningsmeter ook als een malle
Maakt me niet zo veel uit wie het voorstelt hoor. Maar er wordt gezegd: Iemand die het ziet moet 112 bellen en dan moet binnen 3 minuten die trein stilgezet zijn.
Dan probeer ik me voor te stellen hoe dat dan zou moeten, maar wat ik ook bedenk, het enige wat ik vind is argumenten waarom het onrealistisch is.
Maakt me niet zo veel uit wie het voorstelt hoor. Maar er wordt gezegd: Iemand die het ziet moet 112 bellen en dan moet binnen 3 minuten die trein stilgezet zijn.
Dan probeer ik me voor te stellen hoe dat dan zou moeten, maar wat ik ook bedenk, het enige wat ik vind is argumenten waarom het onrealistisch is.
Yep. Same. Dat is net zo effectief als een bommelding doen.
De rode knop die nu al bestaat. Als er ergens een storing of oid voordoet kan de TRDL een alarmsignaal uitzenden die in een bepaalt gebied direct ontvangen worden en dat signaal zegt "Zet onmiddellijk je trein stil."
enig idee hoe groot die gebieden kunnen zijn? ik reed laatst bij Warmond en toen ontving ik een alarmoproep dat er bij Lisse iemand langs het spoor liep... diezelfde melding had een collega bij nieuw vennep ook gekregen... das een heel ander baanvak
enig idee hoe groot die gebieden kunnen zijn? ik reed laatst bij Warmond en toen ontving ik een alarmoproep dat er bij Lisse iemand langs het spoor liep... diezelfde melding had een collega bij nieuw vennep ook gekregen... das een heel ander baanvak
Hemelsbreed een kilometer of 10? , ja ik ben mij bewust van die omvang
Dat is niet wat hij zegt maar dat is wél wat Driek voorstelt.
Ow, wacht.
Het enige wat ik heb gezegd is dat het mooi zou zijn om eens naar de mogelijkheden te kijken om te zorgen dat wanneer iemand echt schokkende zaken ziet gebeuren (zoals vuurwerk op het dak, knappende kabels en krombuigende portalen) en dan 112 belt, dat ertoe zou kunnen leiden dat door snellere communicatie de schade beperkt kan worden. Lijkt me geen gek idee om daar eens naar te kijken.
Niet veel later, is hier de teneur dat ik met mijn “gezeik” van mening ben dat het prima is dat voor ieder wissewasje met één druk op de knop het treinverkeer in grote gebieden wordt lamgelegd. Best sneu.
Ik kan en wil niet beoordelen of dit rare gedrag nu voortkomt uit pure domheid, pure onwil, diepgewortelde haat jegens mijn persoon of cognitieve of psychosociale afwijkingen.
In ieder geval ben ik er nu wel even klaar mee. Ik heb wel genoeg tijd verspild met discussies in de psychosociale ziekenboeg van het FOK-forum.
Het enige wat ik heb gezegd is dat het mooi zou zijn om eens naar de mogelijkheden te kijken om te zorgen dat wanneer iemand echt schokkende zaken ziet gebeuren (zoals vuurwerk op het dak, knappende kabels en krombuigende portalen) en dan 112 belt, dat ertoe zou kunnen leiden dat door snellere communicatie de schade beperkt kan worden. Lijkt me geen gek idee om daar eens naar te kijken.
Niet veel later, is hier de teneur dat ik met mijn “gezeik” van mening ben dat het prima is dat voor ieder wissewasje met één druk op de knop het treinverkeer in grote gebieden wordt lamgelegd. Best sneu.
Ik kan en wil niet beoordelen of dit rare gedrag nu voortkomt uit pure domheid, pure onwil, diepgewortelde haat jegens mijn persoon of cognitieve of psychosociale afwijkingen.
In ieder geval ben ik er nu wel even klaar mee. Ik heb wel genoeg tijd verspild met discussies in de psychosociale ziekenboeg van het FOK-forum.
Dag hoor!
Nou snel een stukje schrijven waarin je ons de dood wenst! En probeer je je dit keer wel aan je belofte te houden? Alvast bedankt!
CAF gaat de nieuwe treinen voor Arriva Rail North bouwen. Het gaat om 43 elektrische treinstellen (31x 3 bakken + 12x 4 bakken) en 55 dieseltreinstellen (25x2 + 30x3). Deze treinen komen onder andere te rijden als vervanger van de alomverguisde Pacer, een stadsbus op treinwielen.
[ Bericht 4% gewijzigd door James1988 op 22-01-2016 16:47:08 ]
ik heb tot leiden op zicht gereden en daar de trdl gebeld.. die vertelde mij dat het achter mij was bij leiden en dat ik normale snelheid naar Den Haag kon. Maar dan ga je dus gewoon +5 weg uit leiden terwijl ik op tijd vanuit Heemstede was vertrokken
ik heb tot leiden op zicht gereden en daar de trdl gebeld.. die vertelde mij dat het achter mij was bij leiden en dat ik normale snelheid naar Den Haag kon. Maar dan ga je dus gewoon +5 weg uit leiden terwijl ik op tijd vanuit Heemstede was vertrokken
Ik heb gister op werk een presentatie gehad van iemand die dat soort gebieden bepaald. het gaat grofweg om een vrije baan of bediend gebied afgebakend door door bediende seinen en dan een ruime remweg voor die seinen. De gebieden kunnen dus overlappen.
Op vrijdag 22 januari 2016 16:39 schreef James1988 het volgende: CAF gaat de nieuwe treinen voor Arriva Rail North bouwen. Het gaat om 43 elektrische treinstellen (31x 3 bakken + 12x 4 bakken) en 55 dieseltreinstellen (25x2 + 30x3). Deze treinen komen onder andere te rijden als vervanger van de alomverguisde Pacer, een stadsbus op treinwielen.
Ik heb gister op werk een presentatie gehad van iemand die dat soort gebieden bepaald. het gaat grofweg om een vrije baan of bediend gebied afgebakend door door bediende seinen en dan een ruime remweg voor die seinen. De gebieden kunnen dus overlappen.
Klopt. Het gaat om dekkingscellen die weer worden bepaald door de plaatsing van de GSMr-masten. Een alarmering door de trdl zet alle cellen in een bepaald gebied in alarm, een alarmering door de mcn een cel of drie vóór de trein en één achter de trein. Geloof ik.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Klopt. Het gaat om dekkingscellen die weer worden bepaald door de plaatsing van de GSMr-masten. Een alarmering door de trdl zet alle cellen in een bepaald gebied in alarm, een alarmering door de mcn een cel of drie vóór de trein en één achter de trein. Geloof ik.
Ja dat is dus het probleem. Niet iedere honduitlater die 112 belt zegt "zet IC3682 stil tussen Ht en Tb want ik vind dat hij stinkt". Misschien moeten we honduitlaters gaan trainen
Maar dat lijntje krijg je gewoon niet veel korter.
Ja dat is dus het probleem. Niet iedere honduitlater die 112 belt zegt "zet IC3682 stil tussen Ht en Tb want ik vind dat hij stinkt". Misschien moeten we honduitlaters gaan trainen
Maar dat lijntje krijg je gewoon niet veel korter.
De woorden van de docent voor de spuitlicentie (werken met gewasbeschermingsmiddelen) "altijd oppassen voor witte Volkswagen busjes* én mensen met honden - want die klagen altijd overal over"