SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Aankleding van de feesttafel kan hier uiteraard ook besproken worden, hier is de mijne van
afgelopen jaar:
Meer inspiratie: Heston Blumenthals Perfect Christmas!
http://www.dailymotion.com/video/xndwm1_heston-blumenthal-s-perfect-christmas_lifestyle
En de vorige edities:
Kersttopic 2014: http://forum.fok.nl/topic/2145048
Kersttopic 2013: http://forum.fok.nl/topic/2022736
Game on!![]()
Ja hoor. Wij hebben overwogen om hem als volledige fondue te serveren met kerst, maar gaan toch voor iets traditionelers.quote:Op woensdag 16 december 2015 19:42 schreef Piet__Piraat het volgende:
Goed topic!
Nu lees ik iets over die soep der soepen, en ook in vorige topics kom ik die tegen. Maar eigenlijk wil ik er wel iets van vlees of vis in. Zou dat goed met gamba's kunnen?
Heb ik intussen geprobeerd. Was nie wat. De kervelboter en de knoflook smaakten vrij overheersend. Prima op een stokbroodje bij de BBQ, maar niks voor een kerstdiner.quote:Op dinsdag 8 december 2015 11:41 schreef minilot het volgende:
[..]
Zalm met kervelboter, dat klinkt lekker zeg!
Thanks.quote:Op woensdag 16 december 2015 22:34 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ja hoor. Wij hebben overwogen om hem als volledige fondue te serveren met kerst, maar gaan toch voor iets traditionelers.
Op zich is fondue in bouillon (wat dit eigenlijk is) een stuk minder heftig dan in olie, volgens mij (heb al in geen 30 meer in olie gefonduud hoor), maar dan wordt het wel echt een hoofdgerecht ja. Maar wat gamba's of zo erin en dan als voor- of tussengerecht kan denk ik echt prima.quote:Op donderdag 17 december 2015 08:01 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Thanks.
Fondue klinkt meteen zo heftig. Ik wil 'm als soep serveren maar wil ook voorkomen dat het zo'n blok op de maag is!
Geen fruit lustenquote:Op donderdag 17 december 2015 20:21 schreef MissLuna het volgende:
Leuk topic! Wij zijn er bijna uit op het dessert na, dus ik lees even mee. Één van de gasten lust geen fruit () en een ander verdraagt geen zuivel, dus dat wordt een leuke uitdaging.
.
Het wordt geen fondue, maar met een kleine amuse erbij het voorgerecht. We moeten dus ook niet stampvol zitten. En voordeel is dat dit prima de dag van tevoren of die ochtend te maken is, waardoor je ter plekke boel enkel hoeft op te warmen. Lekker rustig dusquote:Op donderdag 17 december 2015 09:14 schreef Bleie het volgende:
[..]
Op zich is fondue in bouillon (wat dit eigenlijk is) een stuk minder heftig dan in olie, volgens mij (heb al in geen 30 meer in olie gefonduud hoor), maar dan wordt het wel echt een hoofdgerecht ja. Maar wat gamba's of zo erin en dan als voor- of tussengerecht kan denk ik echt prima.
Dat omrekenen (US/Imperial oz etc.) gaat altijd lastig.quote:"2 - 1/4 oz. packages powdered gelatin (or 4 teaspoons)" op "3 fluid oz. hot liquid (1/4 cup plus 3 tbsp) i.e. hot coffee"
ik geloof dat 1 teaspoon powdered gelatin gelijk staat aan 1 blaadje gelatine. dus dan heb je d'r 4 nodig - lijkt ook iets waarschijnlijker.quote:Op vrijdag 18 december 2015 01:39 schreef Rexanthony het volgende:
Minilot (of iemand anders die het weet),
Ik wil graag die koffie-kaviaar maken. Alleen is er geen gelatinepoeder te vinden in mijn omgeving.
Daarom ben in van plan om blaadjes te gaan gebruiken, maar hoeveel?
[..]
Dat omrekenen (US/Imperial oz etc.) gaat altijd lastig.
Laat ik beginnen met de koffie: 3 fluid oz = ongeveer 80-90ml?
De gelatine: 1 teaspoon = ongeveer 3 gram gelatine?
Dus 12 gram in totaal. Gedeeld door 1,5g (1 blaadje) = 8 blaadjes gelatine?![]()
8 blaadjes op ongeveer 1dl lijkt mij nogal veel...
wat voor kroks zijn het en heb je een receptje? Ziet er lekker uit! !quote:Op zaterdag 19 december 2015 11:44 schreef RobinOok het volgende:
Mijn kroketten in de maak:
[ afbeelding ]
Volgens mij wordt het goeeeeehooooeeeedddd.
De salpicon was in ieder geval al om je vingers bij af te likken.![]()
![]()
Ziet er goed uit.quote:Op zaterdag 19 december 2015 11:44 schreef RobinOok het volgende:
Mijn kroketten in de maak:
[ afbeelding ]
Volgens mij wordt het goeeeeehooooeeeedddd.
De salpicon was in ieder geval al om je vingers bij af te likken.![]()
![]()
Oe dat ziet er goed uit!quote:Op zaterdag 19 december 2015 12:02 schreef RobinOok het volgende:
De basis is : roodgekookt rundvlees uit Sichuan.
Gemaakt van 1,2 kilo sucadelapjes 10 uur in de slowcooker.
Het recept is enigzins zo:
150g boter
150g bloem
12 g blaadjes gelatine
450g gaar roodgekookt vlees in stukjes/plukjes
500g overgehouden bouillon van het roodgekookte vlees
2 lenteuitjes in stukjes
Boter bruin laten worden in pan met dikke bodem...
Bloem er in 1 keer bij
Met een spatel (geen garde!) rustig blijven roeren terwijl de bloem bakt en de rauwe smaak verdwijnt. (ik doe voor de zekerheid altijd minstens 3 minuten, je wilt niet dat de kroket straks melig smaakt)
Dan steeds een plens koude bouillon erbij (ik deed warm, maar lees net dat het koud moest zijn, kwam gelukkig wel goed), roeren, meer bouillon etc tot je een mooi, gladde saus hebt.
Dan de uitgeknepen, geweekte gelatine erdoor roeren.
Vlees en lente-ui erdoor en dan in een met bakpapier beklede bakplaat of ovenschaal scheppen. Laagje plastic folie erover tegen het verkleuren en goed af laten koelen. Dan minstens 3 uur in de ijstkast.
Ik ga er straks blokjes van snijden, die tot ronde ballen draaien. Dan bebloemen, door een geklutst eitje halen en paneren met panko. Dan invriezen en met kerst frituren.
Of straks een proefbal frituren en bedenken wat ik erbij kan serveren...
Wat voor gerechten ga je maken Goaxing?quote:Op zaterdag 19 december 2015 12:35 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Oe dat ziet er goed uit!
Ik ben gestaag een rijsttafel bij elkaar aan het koken voor tweede kerstdag uit de oude kookboekjes van mijn schoonmoeder (die nu 83 is). Sommigen zijn zelfs nog van haar moeder geweest. Echt zo vreselijk leuk (en soms maar flink gokken). Ze had me de boekjes deze zomer gegeven en ik denk dat ze dit wel op prijs zal stellen.
Vrij simpel: ajam besengek pruttelt nu; atjar ketimoen; rendang; een rundvlees gerecht wat in het boekje slechts 'smoor' genoemd wordt met veel ketjap manis; sambal telor; sajoer lodeh; en sambal boontjes. En dan natuurlijk kroepoek, emping, etc, etc..... Misschien nog een sambal.quote:Op zaterdag 19 december 2015 12:40 schreef Molo het volgende:
Wat voor gerechten ga je maken Goaxing?
Tnxquote:Op zaterdag 19 december 2015 13:36 schreef Molo het volgende:
Kan prima zonder de gelatine hoor.
En klinkt goed die gerechten![]()
Ik doe altijd alleen met mascarpone (omdat lekker), zonder slagroom, de slagroom meng je er toch doorheen? Niet aparte laag?quote:Op zaterdag 19 december 2015 13:41 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Tnx![]()
Denk je niet dat de slagroom gaat flauwvallen?
Die heb ik op de Haagse markt zien liggen, maar ik weet niet of jij wat hebt aan deze tip.quote:Op zaterdag 19 december 2015 15:36 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
Ik hoop dat ik hier in de buurt gekleurde bietjes kan vinden. Ik vroeg het gisteren op de markt bij de groenteman en die keek me aan alsof ik wartaal sprak.. 'gele bietjes mevrouw?'
Den Haag is denk ik een goede 2,5 uur rijdenquote:Op zaterdag 19 december 2015 17:10 schreef Uccie het volgende:
[..]
Die heb ik op de Haagse markt zien liggen, maar ik weet niet of jij wat hebt aan deze tip.
Nee, dat klinkt niet als een hele handige optie.quote:Op zaterdag 19 december 2015 17:12 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
[..]
Den Haag is denk ik een goede 2,5 uur rijdenMaar tnx! Ik denk dat ik ergens een pasje voor de Sligro biets, die hebben ze ook wel volgens mij.
De bietjesterrine uit de OP is de bedoeling! Met daarbij een beetje truffelaardappelsoep.quote:Op zaterdag 19 december 2015 17:14 schreef Uccie het volgende:
[..]
Nee, dat klinkt niet als een hele handige optie.
Wat ga je ermee maken, want ik ben nu wel nieuwsgierig.
Klinkt goed, ik ben zo inspiratieloos.quote:Op zaterdag 19 december 2015 17:15 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
[..]
De bietjesterrine uit de OP is de bedoeling! Met daarbij een beetje truffelaardappelsoep.
Iets met geitenkaas is lekker bij pompoensoep!quote:Op zaterdag 19 december 2015 17:16 schreef Uccie het volgende:
[..]
Klinkt goed, ik ben zo inspiratieloos.
Ik denk dat ik pompoensoep met gember maak en dan met mijn moeder ga brainstormen wat we eromheen brouwen.
Oh goeie tip!quote:Op zaterdag 19 december 2015 17:18 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
[..]
Iets met geitenkaas is lekker bij pompoensoep!
Pas op! geitenkaas behoeft een acquired tastequote:Op zaterdag 19 december 2015 17:18 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
[..]
Iets met geitenkaas is lekker bij pompoensoep!
Miss Luna dan heb je hetzelfde probleem als ik. Bijkomend nadeel m'n vader die geen melk mag lust geen soja producten.quote:Op donderdag 17 december 2015 20:46 schreef roos85 het volgende:
[..]
Geen fruit lusten![]()
![]()
Is dit een idee? http://uitpaulineskeuken.nl/2013/07/pistache-semifreddo.html wel met slagroom, maar dat kan je vast vervangen door sojaslagroom oid
Dat komt wel goed, bij ons in de familie is er niet veel dat niet gegeten wordt.quote:Op zaterdag 19 december 2015 17:45 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
[..]
Pas op! geitenkaas behoeft een acquired taste
Albert Heijn misschien.quote:Op zaterdag 19 december 2015 15:36 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
Ik hoop dat ik hier in de buurt gekleurde bietjes kan vinden. Ik vroeg het gisteren op de markt bij de groenteman en die keek me aan alsof ik wartaal sprak.. 'gele bietjes mevrouw?'
Bak cheap ass rijst of macaroni droog in vorm gooien werkt hier ook goed voorquote:Op zaterdag 19 december 2015 18:25 schreef Bienelientjee het volgende:
Ik heb net uitgeprobeerd hoe ik mijn glazen schuin in de koelkast kan plaatsen. (Voor mijn diagonale panna cotta) Cakevorm met wat vaatdoekjes op een bepaalde manier om ze te ondersteunen!
Pulled pork, op cedarhouten plank gebbqde wilde zalm, ribey aan een stuk met whisky marinade.quote:Op zaterdag 19 december 2015 19:51 schreef Scorpie het volgende:
Wij gaan een 'winter bbq' doen en ben vooral op zoek naar recepten hiervoor. Ik zat te denken aan een culinaire burger, maar misschien heeft iemand hier nog tips?
Pulled pork ! Ja ! Goeie !quote:Op zaterdag 19 december 2015 21:16 schreef Molo het volgende:
[..]
Pulled pork, op cedarhouten plank gebbqde wilde zalm, ribey aan een stuk met whisky marinade.
Goed bevleesde babyback ribsquote:Op zaterdag 19 december 2015 19:51 schreef Scorpie het volgende:
Wij gaan een 'winter bbq' doen en ben vooral op zoek naar recepten hiervoor. Ik zat te denken aan een culinaire burger, maar misschien heeft iemand hier nog tips?
Zoals al gezegd, ribs en pulled pork. Verder nog:quote:Op zaterdag 19 december 2015 19:51 schreef Scorpie het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.- MOINK balls- Glaasje gazpachoquote:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.- Zalmbonbons met artisjokmousse
- Gerookte zalmmouse in komkommervorm![]()
Ja ik heb ook zoiets van beter wat overhouden dan dat je te weinig hebt.quote:Op zondag 20 december 2015 10:01 schreef Molo het volgende:
Ongeveer 2,5 ons pp. Beter teveel dan te weinig. En wat over is bak ik ook op en eet ik de volgende dag lekker op ofzo
Nee man, het is juist lekker als je voldaan bent, maar níet zo'n uit elkaar klap gevoel hebtquote:Op zondag 20 december 2015 10:13 schreef habitue het volgende:
Plus het is kerst. Als je na afloop van het diner geen "Fuck, ik zet echt propvol, even mijn riem wat gaatjes wijder maken." gevoel hebt, heb je geen kerstdiner gehad.
I hear you, maar ik kan dan nooit zo goed slapen. Dus ik probeer het dit jaar wat rustiger aan te doen. Maar dat gezegd hebbende, weet ik dat dat eigenlijk al kansloos is.quote:Op zondag 20 december 2015 10:13 schreef habitue het volgende:
Plus het is kerst. Als je na afloop van het diner geen "Fuck, ik zet echt propvol, even mijn riem wat gaatjes wijder maken." gevoel hebt, heb je geen kerstdiner gehad.
Uiteraard, maar dat lukt me met kerst nooit.quote:Op zondag 20 december 2015 10:51 schreef Molo het volgende:
[..]
Nee man, het is juist lekker als je voldaan bent, maar níet zo'n uit elkaar klap gevoel hebt
Cleversquote:Op zondag 20 december 2015 12:54 schreef MrsDuck het volgende:
Ik ben er ook uit.... mr.Duck heeft de kaneelcharlotte afgekeurd. Hij wil even geen kaneel. Iets te veel gebruikt de laatste tijd 😀😊
Voorgerecht
Salade met eendenborst en gekarameliseerde peer en hazelnoot/hazelnotenolie ipv de walnoot uit het recept (allergiedingetje)
http://www.24kitchen.nl/r(...)karamelliseerde-peer
Hoofdgerecht
Lamsrack van de bbq
Gevulde bietjes uit de oven en krieltjes in een jasje (zie deze pagina voor de recepten http://www.libelle.nl/food/kerstrecepten-van-yvette-van-boven)
Toe
Ijstaart van http://www.clevers.nl niet zelfgemaakt, maar wel heel lekker
Is gewoon appelmoes. Zelf maken is natuurlijk het lekkerst, maar goeie uit een potje werkt ook primaquote:Op zondag 20 december 2015 10:48 schreef pep88 het volgende:
Iemand wel eens de appelsneeuw uit de op gemaakt? Ik zie in het recept appelsaus staan, is dat gewoon in de winkel te krijgen? Of moet je dat zelf maken? Alvast bedankt!
Te lekker voor kerst?quote:Op zondag 20 december 2015 15:07 schreef RobinOok het volgende:
[ link | afbeelding ]
Kerstbitterbal
Test geslaagd. Ballen waren lekker. Ik twijfel opeens of ik ze wel met kerst wil serveren...
Heb je daar het recept van? Dit klinkt wel lekker bij de eend die ik wil gaan maken!quote:Op zondag 20 december 2015 15:08 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
Ik heb de peren-cranberry-chutney uit de Delicious op staan:
[ afbeelding ]
Zit zelfs een gat in het ontwerp zodat de chimney echt werktquote:Op zondag 20 december 2015 15:41 schreef Molo het volgende:
Dat zou bij mij een 'nailed it' worden waarbij hij keihard in mijn drankje plonst
Jep!quote:Op zondag 20 december 2015 15:25 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Heb je daar het recept van? Dit klinkt wel lekker bij de eend die ik wil gaan maken!
Awesome!quote:Op zondag 20 december 2015 15:45 schreef Bienelientjee het volgende:
[..]
Zit zelfs een gat in het ontwerp zodat de chimney echt werkt![]()
Dank dank dank!quote:Op zondag 20 december 2015 15:47 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
[..]
Jep!
2 doyenne du comice-peren, geschild en in blokken
150 gram verse cranberries
2el fijngehakte verse gember
1grote rode ui, fijngesnipperd
90 gram lichtbruine basterdsuiker
75 ml appelazijn
2 el mosterdzaadjes
10 pimentkorrels, fijn gevijzeld
1tl gemalen kruidnagel
1tl zout
- Stop alles in een pan, breng aan de kook, vuur lager en dan 20 minuten koken. Regelmatig roeren.
Wat schattig!!quote:Op zondag 20 december 2015 15:37 schreef Bienelientjee het volgende:
Kwam net deze tegen![]()
http://impeckableeats.com/2015/12/stroopwafel-house-mug-toppers/
[ afbeelding ]
Lijkt me lekker, waar ga je dat bij serveren?quote:Op zondag 20 december 2015 15:08 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
Ik heb de peren-cranberry-chutney uit de Delicious op staan:
[ afbeelding ]
Bij langzaam gegaard varkensvlees!quote:Op zondag 20 december 2015 15:56 schreef DeProf het volgende:
[..]
Lijkt me lekker, waar ga je dat bij serveren?
Ik zoek nog iets voor bij een kaasplankje, heb al dadels en druiven voor erbij, maar misschien is zo'n chutney ook wel lekker! Iemand andere ideeën?quote:Op zondag 20 december 2015 15:56 schreef DeProf het volgende:
[..]
Lijkt me lekker, waar ga je dat bij serveren?
Lekker brood of crackers, een stroop/chutney en een goed glaasje port.quote:Op zondag 20 december 2015 20:19 schreef DeProf het volgende:
[..]
Ik zoek nog iets voor bij een kaasplankje, heb al dadels en druiven voor erbij, maar misschien is zo'n chutney ook wel lekker! Iemand andere ideeën?
Walnotenquote:Op zondag 20 december 2015 20:19 schreef DeProf het volgende:
[..]
Ik zoek nog iets voor bij een kaasplankje, heb al dadels en druiven voor erbij, maar misschien is zo'n chutney ook wel lekker! Iemand andere ideeën?
Dan zou ik een gekaramelliseerde uienchutney maken! http://www.thecakehunter.(...)fts-caramelised.htmlquote:Op zondag 20 december 2015 20:19 schreef DeProf het volgende:
[..]
Oh haha, dat had ik niet door. Ik ga het eens uitproberen, thnx!quote:Op zondag 20 december 2015 14:26 schreef minilot het volgende:
[..]
Is gewoon appelmoes. Zelf maken is natuurlijk het lekkerst, maar goeie uit een potje werkt ook prima
Ik heb het nu een paar keer gemaakt en ik vind het errrrg lekker.
Hier ook tapas. Linkje naar nigella recept? Ben benieuwd.quote:Op zaterdag 19 december 2015 21:58 schreef Tem het volgende:
Tweede kerstdag is bij ons met de schoonfamilie. Denk dit jaar iets Spaans en niet al te ingewikkeld te maken. Zelfgemaakte tortilla, aioli, olijfjes, manchego en droge worst bij het borrelen vooraf. Main wordt kip, chorizo en aardappels uit de oven (Nigella gerecht).
Bij oude kaasquote:Op zondag 20 december 2015 21:39 schreef RobinOok het volgende:
Ik vind heel ordinair gewoon wat appelstroop lekker bij kaas.
uienchutney en vijgenbrood.quote:Op zondag 20 december 2015 20:19 schreef DeProf het volgende:
[..]
http://www.nigella.com/re(...)zo-and-potatoes-5160quote:Op zondag 20 december 2015 22:50 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Hier ook tapas. Linkje naar nigella recept? Ben benieuwd.
De siroop heb je dan niet meer verder ingekookt ofzo? Want ik heb toevallig de cranberries gemaakt dit weekend en heb de siroop nog staan, okk om te kijken of ik er nog iets mee kan..quote:Op zondag 20 december 2015 16:49 schreef Gaoxing het volgende:
Voor degenen die de spiced cranberries maken: ik schreef eerder al dat ik wilde proberen om de siroop tot likeur te verwerken. Ik heb zojuist een proef-glaasje gemaakt en dat was een succes.
Ik maar de siroop altijd wat zwaarder met een cup minder water, en hij staat al bijna een week te trekken. Ik heb siroop en bruine rum 1:2 gemengd en het was heel smakelijk. Voor de definitieve batch mogen er nog wat citroenschillen heel even meetrekken, ik denk dat dat het af maakt.
Nou, zoals ik schreef maak ik de siroop altijd al zwaarder. Ik maak 'm ook bijna een week eerder en laat hem dan een tijd trekken voor ik hem aan de kook breng en de eerste batch cranberries erin doe. Die eten mijn kinderen dan binnen anderhalve dag opquote:Op zondag 20 december 2015 23:50 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
De siroop heb je dan niet meer verder ingekookt ofzo? Want ik heb toevallig de cranberries gemaakt dit weekend en heb de siroop nog staan, okk om te kijken of ik er nog iets mee kan..
Goed tip! Dit wordt 1 van de 4 gerechtjes!quote:Op zaterdag 19 december 2015 21:40 schreef Molo het volgende:
Ik vind de oersaaie toast met koudgerookte zalm, lepeltje crème fraiche en (IKEA nep-)kaviaar erop altijd heerlijk en er mooi uit zien. Maar zijn genoeg mensen die dat afgezaagd vinden.
Hier vinden de kinderen het altijd heerlijk en de volwassenen ook
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.- Zalmbonbons met artisjokmousse
[ afbeelding ]
- Gerookte zalmmouse in komkommervorm
[ afbeelding ]
[/quote]
Gazpacho en zalmbonbons op het lijstje voor tweede kerstdag! Gewoon thuis met zn drieen snacken![]()
quote:Op maandag 21 december 2015 19:35 schreef sibella2 het volgende:
[..]
Goed tip! Dit wordt 1 van de 4 gerechtjes!
Ik lees dit nu pas, je had de verkeerde gequote.quote:Op zaterdag 19 december 2015 18:03 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Miss Luna dan heb je hetzelfde probleem als ik. Bijkomend nadeel m'n vader die geen melk mag lust geen soja producten.
Ik heb een keer een soort Texmex avond gedaan, wraps, taco's etc zelf beleggen met allerlei garnituren en guacamole enzo. Was echt gezellig eten, soort tapasidee.quote:Op maandag 21 december 2015 22:40 schreef Lot_1 het volgende:
Hm... ineens komen er toch nog een aantal mensen eten op kerstavond. Ik denk eraan om gemakkelijke gerechten op tafel te zetten, alles tegelijk, zodat het wat casual blijft. Op pinterest heet 'shared dining'Ik weet alleen nog niet wat
Kerstmarkthappen zoals braadworsten/curryworst, boerenkool met kerstmarktdranken als gluhwein, eierpunch en chocolademelk. Duitse kerstmuziek op en je thema staat.quote:Op maandag 21 december 2015 23:18 schreef Lot_1 het volgende:
Hm.. dat is leuk en lekker maar ik associeer het totaal niet met kerst. Te zomers, ik heb liever wat kerstigers
Heb je hier wat aan; http://www.leukerecepten.nl/gourmet-receptenquote:Op dinsdag 22 december 2015 17:19 schreef AwayTL het volgende:
na twee maanden geroepen te hebben dat ik 'echt niet ga gourmetten' ivm de kinderen. Hebben ze besloten te gaan gourmetten va 7 uur in de avond
.
Iemand nog leuke groentengerechtjes?
Omeletjes met erwtjes erin? 7 uur in de avond eten zou hier al garant staan voor dramaquote:Op dinsdag 22 december 2015 17:19 schreef AwayTL het volgende:
na twee maanden geroepen te hebben dat ik 'echt niet ga gourmetten' ivm de kinderen. Hebben ze besloten te gaan gourmetten va 7 uur in de avond
.
Xenos? Blokker? Hema wellicht.quote:Op dinsdag 22 december 2015 19:13 schreef sibella2 het volgende:
Voor een van mijn voorgerechten heb ik 12 amuselepels nodig. Vandaag een tripje naar de action gemaakt, maarhier in ieder geval niet op voorraad.
Heeft iemand een adresje waar ik goedkope amuselepels kan scoren? Ik gebruik ze waarschijnlijk 1 keer per jaar dus geen zin om heel veel geld uit te geven.
xenos?quote:Op dinsdag 22 december 2015 19:13 schreef sibella2 het volgende:
Voor een van mijn voorgerechten heb ik 12 amuselepels nodig. Vandaag een tripje naar de action gemaakt, maarhier in ieder geval niet op voorraad.
Heeft iemand een adresje waar ik goedkope amuselepels kan scoren? Ik gebruik ze waarschijnlijk 1 keer per jaar dus geen zin om heel veel geld uit te geven.
Heb je er 1? (of een chinese soeplepel)? http://www.culy.nl/recepten/diy-eetbare-amuselepels-maken/quote:Op dinsdag 22 december 2015 19:13 schreef sibella2 het volgende:
De kinderen liggen dan al op bed of lopen hongerig hun slaap weg te schreeuwen, gok ik zo?quote:Op dinsdag 22 december 2015 17:19 schreef AwayTL het volgende:
.
Oef, niet fijn. Kan je ze om een uur of zes niet iets toestoppen? Of je familie uitleggen dat dat echt te laat is voor ze?quote:Op dinsdag 22 december 2015 17:19 schreef AwayTL het volgende:
.
Ik serveer ze met avocadomousse, is dat wat?quote:Op dinsdag 22 december 2015 19:41 schreef Zo-is-dat het volgende:
Ik heb zojuist een hele zalmzijde in een marinade van mandarijntjes rasp, bramen, zout, rietsuiker en sloe gin liefdevol ingepakt![]()
Dat word gravad lax op kerst avond, als hapje bij de borrel vooraf
Er staat ook een kilo coquilles in de koelkast voor t voorgerecht voor eerste kerstdag, nu nog bedenken wat ik daarmee ga doenideeën? Zwanger proof voor m'n schoonzus
Als er iets leuk is met kinderen dan is het gourmet en als ze er al om 11 uur zijn... dan gooide ik dat ding om 2 uur aan.quote:Op dinsdag 22 december 2015 21:19 schreef AwayTL het volgende:
De kinderen liggen dan inderdaad al op bed. Die krijgen wat anders.
Het was meer mijn balende zelf die het belachelijk vindt dat er perse gegourmet moet worden. Ondanks dat ik aangeboden heb te koken en dat ze al va 11 bij ons thuis zitten.
En mrsduck, zitten leuke dingen bij ja! Courgettekoekjes.
Dat.quote:Op dinsdag 22 december 2015 21:20 schreef Molo het volgende:
Wacht even hoor, het is bij JOU (!!!) thuis?
Dan eten ze lekker wat de pot schaft, tiedeledokie!!!
En dat.quote:Op dinsdag 22 december 2015 22:06 schreef MrsDuck het volgende:
[..]
Als er iets leuk is met kinderen dan is het gourmet en als ze er al om 11 uur zijn... dan gooide ik dat ding om 2 uur aan.
Thanks, het is om een carpacciobonbon op te serveren. Evt ijsbergsla? Ben daar alleen zelf niet gek op. Morgen eens richting xenos denk ik..quote:Op dinsdag 22 december 2015 19:38 schreed uniekhoorn het volgende:
[..]
Heb je er 1? (of een chinese soeplepel)? http://www.culy.nl/recepten/diy-eetbare-amuselepels-maken/
of past dat niet bij je gerecht, of een ander eetbaar iets, bananenblad, witlofschuitje?
Die groentes lukken nog wel terwijl je lamsrack rust en die crumble kun je au bain warm houden.quote:Op dinsdag 22 december 2015 22:16 schreef tha_dark het volgende:
Ik heb mijn kerstmenu bijna af, twijfel nog over een paar dingen.
Zo ziet het er tot nu toe uit
Amuses:
- Gerookte zalm met mango-chutney
- Bietjes Terrine
- Opgerolde kruidenomelet (twijfel)
Tussen:
- Chowder
Hoofd:
- Lamsrack met pistachekruidenkorst
- Rode kool crumble
- Geroosterde groenten uit de oven
Na:
- Appelschuim
Zit alleen nog even met de drie hoofdgerechten die alledrie in de oven moeten. Dus daar moet ik denk nog iets aanpassen. En nog een leuke vegetarische amuses ipv de kruidenomelet. Iemand nog suggesties?
Ik wilde ook graag lamsrack doen als hoofd, wilde de andere kok alleen nietquote:Op dinsdag 22 december 2015 23:09 schreef FutureFairytale het volgende:
Gelukkig is mn voorgerecht groot want lamsrack is 530 gram voor 3 pers. En de helft bestaat uit bot.
Klinkt goed Iquote:Op dinsdag 22 december 2015 21:14 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ik serveer ze met avocadomousse, is dat wat?
Ik maak deze: http://www.leukerecepten.(...)ocado-doperwtenpureequote:
Het is toch geen avocado geworden: http://www.britishlarder.(...)apple/#axzz3v8SpkGSJquote:Op woensdag 23 december 2015 09:12 schreef egeltje1985 het volgende:
[..]
Ik maak deze: http://www.leukerecepten.(...)ocado-doperwtenpuree
Nog niet eerder gemaakt, maar t klinkt lekker...
Voortreffelijke professionele recepen daar ook, fijn blog dat British Larderquote:Op woensdag 23 december 2015 11:10 schreef Zo-is-dat het volgende:
[..]
Het is toch geen avocado geworden: http://www.britishlarder.(...)apple/#axzz3v8SpkGSJ
Coquilles met bloemkool, appel en mierikswortel
Klinkt heerlijk! En ziet er sjiek uit
Lidl in de buurt?quote:Op woensdag 23 december 2015 13:33 schreef Bleie het volgende:
Boodschappen zijn net bezorgd. Zonder coquilles.![]()
![]()
. Nu is meneer Bleie aan het proberen of de Jumbo ze heeft. Anders moet ik last minute nog iets anders bedenken.
quote:Op woensdag 23 december 2015 13:54 schreef fietsie het volgende:
Uitdaging:
- Past de volledig opgedofte kalkoen wel door de ovendeur
Ik breek zijn ribben, dan past het precies..quote:
De AH XL ookquote:Op woensdag 23 december 2015 14:19 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
De Sligro had verschillende soorten bietjes
Jeetje, irritant zeg.quote:Op woensdag 23 december 2015 13:33 schreef Bleie het volgende:
![]()
. Nu is meneer Bleie aan het proberen of de Jumbo ze heeft. Anders moet ik last minute nog iets anders bedenken.
Knolselderij aardappelpuree is lekker daarbij hoorquote:Op woensdag 23 december 2015 14:24 schreef LuDann het volgende:
Ik heb mijn plannen een beetje aangepast.
Het wordt nu eendenborst met sinasappel, prei met spekjes en bospaddestoelen en dan twijfel ik of daar beter aardappel-knolselderij puree bijpast of aardappeltjes uit de oven. Wat denken jullie?
Pics!quote:Op woensdag 23 december 2015 14:20 schreef fietsie het volgende:
[..]
Ik breek zijn ribben, dan past het precies..
@WAquote:
quote:
Is beide lekker! Ik maak zelf aardappeltjes uit de oven.quote:Op woensdag 23 december 2015 14:24 schreef LuDann het volgende:
Ik heb mijn plannen een beetje aangepast.
Het wordt nu eendenborst met sinasappel, prei met spekjes en bospaddestoelen en dan twijfel ik of daar beter aardappel-knolselderij puree bijpast of aardappeltjes uit de oven. Wat denken jullie?
Ik twijfel, uit de oven vind ik wel makkelijker omdat je daar geen omkijken naar hebt en het scheelt een pan op het fornuis.quote:Op woensdag 23 december 2015 14:32 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
[..]
Is beide lekker! Ik maak zelf aardappeltjes uit de oven.
Bouw je hem ondersteboven op? Dan moet je goed opleggen of onder niet boven is / wordt ?quote:Op woensdag 23 december 2015 14:33 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
Ik heb nu knoflook in de oven om te poffen, voor een lekkere knoflook-kruidenboter. Zo de bietjes koken.
In het recept staat dat je met de lichte bietjes moet beginnen, die komen onderaan. Maar sijpelt het rood van de rode bieten dan niet naar beneden in het lichte stuk?
Een beetje wel, maar dat zorgt juist voor ene beetje een overloopje: best fraaiquote:Op woensdag 23 december 2015 14:33 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
In het recept staat dat je met de lichte bietjes moet beginnen, die komen onderaan. Maar sijpelt het rood van de rode bieten dan niet naar beneden in het lichte stuk?
Ok, maar je eindigt dan niet met een helemaal rode terrine? Want dan is het effect een beetje weg ;-)quote:Op woensdag 23 december 2015 14:42 schreef minilot het volgende:
[..]
Een beetje wel, maar dat zorgt juist voor ene beetje een overloopje: best fraai
Bij mij niet, maar ik kan natuurlijk niets beloven. Dit was mijn bietjesterrine-in-progress van een tijdje geleden (pré-aansnijden):quote:Op woensdag 23 december 2015 14:43 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
[..]
Ok, maar je eindigt dan niet met een helemaal rode terrine? Want dan is het effect een beetje weg ;-)
Kan het ook zonder ongerijpte kaas?quote:Op woensdag 23 december 2015 14:44 schreef minilot het volgende:
[..]
Bij mij niet, maar ik kan natuurlijk niets beloven. Dit was mijn bietjesterrine-in-progress van een tijdje geleden (pré-aansnijden):
[ afbeelding ]
Rood zakt er wel een beetje door maar da's juist leuk!
Wat zou je dan willen gebruiken?quote:Op woensdag 23 december 2015 14:52 schreef fietsie het volgende:
[..]
Kan het ook zonder ongerijpte kaas?
Geitenkaas of roomkaas kan, maar roomkaas geeft wel hele vlakke smaak.quote:Op woensdag 23 december 2015 14:52 schreef fietsie het volgende:
[..]
Kan het ook zonder ongerijpte kaas?
Roomkaas eerst stevig op smaak brengen is wel fijn ja.quote:Op woensdag 23 december 2015 14:54 schreef Molo het volgende:
[..]
Geitenkaas of roomkaas kan, maar roomkaas geeft wel hele vlakke smaak.
Of je moet er Parmezaanse kaas doorheen malen ofzo, heel erg fijn.
Je kan de puree ook van tevoren maken en opwarmen in de oven.quote:Op woensdag 23 december 2015 14:34 schreef LuDann het volgende:
[..]
Ik twijfel, uit de oven vind ik wel makkelijker omdat je daar geen omkijken naar hebt en het scheelt een pan op het fornuis.
Maar puree is wel heul lekker.
Alles als het maar geen weeïge half wegzakkende kwarconsistentie heeft?quote:Op woensdag 23 december 2015 14:54 schreef minilot het volgende:
[..]
Wat zou je dan willen gebruiken?
Wel witte peper, anders vernaggel je je kleurtjesquote:Op woensdag 23 december 2015 14:56 schreef fietsie het volgende:
[..]
Alles als het maar geen weeïge half wegzakkende kwarconsistentie heeft?![]()
![]()
Roomkaas met Parmezan & peper dus...
Uhuh.quote:Op woensdag 23 december 2015 14:57 schreef Molo het volgende:
[..]
Wel witte peper, anders vernaggel je je kleurtjes
Zakjes rijst links en rechts naast je plasticfolie kan ook om je vorm kleiner te makenquote:Op woensdag 23 december 2015 14:58 schreef fietsie het volgende:
[..]
Uhuh.
Was al helemaal gelukkig dat AH die bietjes had.
Nu nog een niet te grote vorm zien te vinden in 1 van de bergruimtes hier in huis...
(Alles in de kamer opgeruimd om een rustig effect te creeeren, dus de kasten staan nokkievol)
Das pas een goede tip, thanks!quote:Op woensdag 23 december 2015 14:55 schreef Bleie het volgende:
[..]
Je kan de puree ook van tevoren maken en opwarmen in de oven.
Dat beloofd wat, ik ga zo starten met de appel chips, zonder mandoline (toch eens op m'n verlanglijst zetten) dus ik ga m'n knife skills op de proef stellenquote:Op woensdag 23 december 2015 13:23 schreef minilot het volgende:
[..]
Voortreffelijke professionele recepen daar ook, fijn blog dat British LarderAlles dat ik daar ooit van gemaakt heb lukte hartstikke goed!
Ik héb een mandoline, maar ik durf 'm steeds niet te gebruiken.quote:Op woensdag 23 december 2015 15:26 schreef Zo-is-dat het volgende:
[..]
Dat beloofd wat, ik ga zo starten met de appel chips, zonder mandoline (toch eens op m'n verlanglijst zetten) dus ik ga m'n knife skills op de proef stellen![]()
Blokjes balsahout maken, en daarmee je snijspul aanduwen. Zo doe ik het...quote:Op woensdag 23 december 2015 15:28 schreef minilot het volgende:
[..]
Ik héb een mandoline, maar ik durf 'm steeds niet te gebruiken.![]()
Goed voornemen erbij voor 2016: mandoline leren gebruiken!
Bedankt, maar lijkt me gedoe. Ik moet het maar gewoon eens op de normale manier aanlerenquote:Op woensdag 23 december 2015 15:29 schreef fietsie het volgende:
[..]
Blokjes balsahout maken, en daarmee je snijspul aanduwen. Zo doe ik het...
quote:Op woensdag 23 december 2015 13:33 schreef Bleie het volgende:
![]()
Kun jij überhaupt lelijk eten maken?quote:Op woensdag 23 december 2015 14:44 schreef minilot het volgende:
[..]
Bij mij niet, maar ik kan natuurlijk niets beloven. Dit was mijn bietjesterrine-in-progress van een tijdje geleden (pré-aansnijden):
[ afbeelding ]
Rood zakt er wel een beetje door maar da's juist leuk!
Zoquote:
Gewoon doen, als het niet op gaat heb je de dag erop lekker etenquote:Op woensdag 23 december 2015 14:58 schreef Sarabi het volgende:
Ik twijfel nog steeds of ik nog een kaasplankje er bij wil doen....
Volledig mee eens!quote:Op woensdag 23 december 2015 22:15 schreef V1z0R het volgende:
[..]
Gewoon doen, als het niet op gaat heb je de dag erop lekker eten
Ja hoor, bijna elke dag. Maar dat zet ik dan meestal niet op de foto.quote:
Ik ga vanavond ook beginnen met mijn panna cottaquote:Op donderdag 24 december 2015 10:00 schreef Bleie het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
Coquilles gevonden!
Eerst maar eens beginnen met de panna cotta voor het toetje.
Da's echt een eitje om te doen, zolang je de mogelijkheid hebt om het glaasje met de eerste laag erin een beetje stabiel schuin neer te leggen in je koelkast.quote:Op donderdag 24 december 2015 10:26 schreef Bienelientjee het volgende:
[..]
Ik ga vanavond ook beginnen met mijn panna cottaBen zo nerveus voor beide lagen + diagonaal
Haha
En de panna cotta laag moet ik eerst goed laten afkoelen toch, voor ik het bij die andere laag doe (Die eerste laag is aardbei jelly)quote:Op donderdag 24 december 2015 10:28 schreef minilot het volgende:
[..]
Da's echt een eitje om te doen, zolang je de mogelijkheid hebt om het glaasje met de eerste laag erin een beetje stabiel schuin neer te leggen in je koelkast.
Komt heus goed!
Ja, eerst laten koelen, anders smelt je jelly.quote:Op donderdag 24 december 2015 10:29 schreef Bienelientjee het volgende:
[..]
En de panna cotta laag moet ik eerst goed laten afkoelen toch, voor ik het bij die andere laag doe (Die eerste laag is aardbei jelly)
Is er eigenlijk helemaal bij ingeschoten om het uit te testenquote:Op donderdag 24 december 2015 10:30 schreef minilot het volgende:
[..]
Ja, eerst laten koelen, anders smelt je jelly.![]()
Maarreh, niet van tevoren een keer uitgeprobeerd? Is altijd wel erg handig om te doen hoor.Neem het je maar voor voor kerst volgend jaar.
Spannend! Ik maak heel simpele, met ijs en een wafeltje erbij (en als ik eraan denk wat peer, want door verkeerd inkoopbeleid heb ik er daar opeens ontzettend veel van in huis).quote:Op donderdag 24 december 2015 10:26 schreef Bienelientjee het volgende:
[..]
Ik ga vanavond ook beginnen met mijn panna cottaBen zo nerveus voor beide lagen + diagonaal
Haha
Ik vlgs mij ook niet, het was meer als voorbeeld.quote:Op donderdag 24 december 2015 09:55 schreef minilot het volgende:
Ik doe het ook zoals Molo![]()
Alleen dan vaak met zonneboem- of pindaolie (want neutraal) in plaats van olijfolie. Lekker hoor! Hoge temperatuur is inderdaad wel van belang en dan goed in de gaten houden en met regelmaat omscheppen. Heel soms stiekem een piepkleine snuf suiker erdoor.
Heb nog nooit de gegrillde groenten van LaPlace op, dus heb verder geen vergelijkingsmateriaal.
Goede scoop? Water erbij bij de hand?quote:Op donderdag 24 december 2015 11:51 schreef minilot het volgende:
Ik heb drie bakken van het allergoedkooste vanille-ijs gehaald, om morgenochtend en/of vanavond nog maar eens te oefenen met het scheppen van mooie bolletjes.
Dat kan ik namelijk vooralsnog voor geen meter.
Ja, allebei. Ik kom ook prima door het ijs heen, maar de beweging die ik moet maken om echt een mooie bolletjesvorm te krijgen krijg ik er maar niet in.quote:Op donderdag 24 december 2015 11:59 schreef fietsie het volgende:
[..]
Goede scoop? Water erbij bij de hand?
Niet te diep steken en naar je toe halen is wat ik meestal doe...quote:Op donderdag 24 december 2015 12:10 schreef minilot het volgende:
[..]
Ja, allebei. Ik kom ook prima door het ijs heen, maar de beweging die ik moet maken om echt een mooie bolletjesvorm te krijgen krijg ik er maar niet in.
Klinkt romantisch.quote:Op donderdag 24 december 2015 12:11 schreef fietsie het volgende:
[..]
Niet te diep steken en naar je toe halen is wat ik meestal doe...
Nou ik wil het best voordoen hoorquote:
ik doe ze ook vaak bestrijken met een heel klein beetje olie en dan in de grillpan! dan krijg je fancy streepjes op je groenten.quote:Op donderdag 24 december 2015 11:46 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik vlgs mij ook niet, het was meer als voorbeeld.
Tx, ook Molo! Zo kom ik er wel uit!
awww. vallen ze uiteen?quote:Op donderdag 24 december 2015 12:25 schreef Myraela het volgende:
Mijn wildkroketjes zijn mislukt.Er gaat een gang vanaf.
Leuk hequote:Op donderdag 24 december 2015 13:10 schreef minilot het volgende:
Ben wel erg benieuwd wat alle verschillende broertjes en zusjes van mijn lief voor gangen aan het maken zijn - iedereen doet er heel geheimzinnig over en iedereen doet elk jaar steeds harder z'n best
Sinaasappel en chocolade is sowieso lekker bij elkaar!quote:Op donderdag 24 december 2015 13:11 schreef MaLo het volgende:
Hier staat nu een sinaasappel-oreo-chocolade-tulbandcake in de oven. Voor het brunchbuffet morgen.
(Het is dus toch niet de citroen-maanzaadcake geworden, die leek mij erg lekker maar dochter vond dit kerstiger)
Ik hoop dat hij lukt, de vorm was wat groter dan gedachtdus ik hoop dat hij nog wel goed rijst.
Ik ben ook benieuwd wat ik straks bij mijn schoonvader aantref. Ik ben bang dat hij misschien ergens nog denkt dat ik iets meeneem.quote:Op donderdag 24 december 2015 13:10 schreef minilot het volgende:
Ben wel erg benieuwd wat alle verschillende broertjes en zusjes van mijn lief voor gangen aan het maken zijn - iedereen doet er heel geheimzinnig over en iedereen doet elk jaar steeds harder z'n best
Ik heb het met 4 blaadjes gemaakt en het lijkt te werken.quote:Op vrijdag 18 december 2015 13:28 schreef NoralyZ het volgende:
[..]
ik geloof dat 1 teaspoon powdered gelatin gelijk staat aan 1 blaadje gelatine. dus dan heb je d'r 4 nodig - lijkt ook iets waarschijnlijker.
was ook van plan het recept eens te proberen, zal m'n bevindingen wel laten weten!
3 fluid oz is inderdaad ongeveer 85 ml
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wel netjes door m'n zeefjequote:Op donderdag 24 december 2015 16:57 schreef Molo het volgende:
Zout op je kerststol![]()
En wat klinkt dat lekker en leuk enthousiast allemaal
Kleurstof of tarwegraspoeder?quote:Op donderdag 24 december 2015 17:28 schreef fietsie het volgende:
Zow. Alle snij en schilwerk is af. Terrine staat onder druk. Kip ligt te zwemmen.
Dus maar even een extra uitdaging toegevoegd.
Kerstboomcake met echt groene icing... heb ik vanavond ook wat te doen
Nee daar heb ik de spullen niet voor in huis; siliconenbakvorm in kerstboomvorm.quote:Op donderdag 24 december 2015 17:34 schreef Molo het volgende:
[..]
Kleurstof of tarwegraspoeder?
Leuk wel, buche de Noel bedoel je toch?
Leuk!quote:Op donderdag 24 december 2015 17:36 schreef fietsie het volgende:
[..]
Nee daar heb ik de spullen niet voor in huis; siliconenbakvorm in kerstboomvorm.
Spunge erin maken, beetje verzadigen met wat lekkers (helaas, uk is 5 dus geen alcohol). Vullen met klein beetje botercreme, afsmeren met gekleurde icing (bruin en 2 kleuren groen).
Hoe kan dat nou, je kunt de ragout toch proeven voordat je er kroketten van draait?quote:Op donderdag 24 december 2015 12:56 schreef Myraela het volgende:
Nee, ze blijven wel heel. Maar ik vond de smaak gewoon heel erg slecht. En er zat een vies stuk vlees in, het vlees was ook niet zacht genoeg.
quote:Op donderdag 24 december 2015 15:34 schreef Rexanthony het volgende:
[..]
Ik heb het met 4 blaadjes gemaakt en het lijkt te werken.
De structuur en smaak is goed. Alleen de vorm vergt nog wat oefening, maar ben niet ontevreden.*applausje!*SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leuk om te maken hè?
Let me see you stripped down to the bone
De lens van mijn telefoon is stuk dus kan zelf geen foto's nemenquote:Op donderdag 24 december 2015 19:05 schreef MaLo het volgende:
Dank.
Ik ben ook heel benieuwd naar alle foto's van iedereen.
Die schuine pannacotta-dingen lijken me heel leuk om te serveren!
En stoofpeertjes, jammie...
Ik heb trek nu
quote:Op donderdag 24 december 2015 09:55 schreef minilot het volgende:
Ik doe het ook zoals Molo![]()
Alleen dan vaak met zonneboem- of pindaolie (want neutraal) in plaats van olijfolie. Lekker hoor! Hoge temperatuur is inderdaad wel van belang en dan goed in de gaten houden en met regelmaat omscheppen. Heel soms stiekem een piepkleine snuf suiker erdoor.
Heb nog nooit de gegrillde groenten van LaPlace op, dus heb verder geen vergelijkingsmateriaal.
[..]
Ja hoor, bijna elke dag. Maar dat zet ik dan meestal niet op de foto.
Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat morgen!quote:Op donderdag 24 december 2015 19:51 schreef Bienelientjee het volgende:
De jelly begint in ieder geval jelly te wordenDenk wel dat ik het een goede nacht laat zetten en morgenochtend de panna cotta erbij doe. Heeft de panna cotta ook nog een goede 8 uur. Ja, moet lukken.
Ooooh dat ruikt zo lekker, rolladequote:Op donderdag 24 december 2015 19:48 schreef V1z0R het volgende:
[..]
De lens van mijn telefoon is stuk dus kan zelf geen foto's nemenmaar morgen zal de mede-kok vast wel wat foto's maken en die deel ik dan ook wel.
Die tulband ziet er trouwens erg goed uit!
Krijg ook zin in van alles door de lijstjes en zo, en de rollade loopt ook nog eens m'n hele huis te doen geuren...
[..]
quote:Op donderdag 24 december 2015 19:51 schreef Bienelientjee het volgende:
De jelly begint in ieder geval jelly te wordenDenk wel dat ik het een goede nacht laat zetten en morgenochtend de panna cotta erbij doe. Heeft de panna cotta ook nog een goede 8 uur. Ja, moet lukken.
Heb je de gay in je even laten gaan? Supertofquote:Op donderdag 24 december 2015 21:11 schreef fietsie het volgende:
Zow. Voorbereidingen klaar. En de eerder niet geplande spontaan verzonnen taart is klaar...
[ afbeelding ]
Er moet ook een 5-jarige blij worden morgen he..quote:Op donderdag 24 december 2015 21:14 schreef Molo het volgende:
[..]
Heb je de gay in je even laten gaan? Supertof
Leuk zeg!quote:Op donderdag 24 december 2015 21:11 schreef fietsie het volgende:
Zow. Voorbereidingen klaar. En de eerder niet geplande spontaan verzonnen taart is klaar...
[ afbeelding ]
Die zal er vast superblij mee zijn tochquote:Op donderdag 24 december 2015 21:15 schreef fietsie het volgende:
[..]
Er moet ook een 5-jarige blij worden morgen he..
Mooi!quote:Op donderdag 24 december 2015 18:01 schreef MaLo het volgende:
Wat een enthousiasme in dit topic, iedereen zo lekker bezig. En wat veel werk hebben sommigen ervan. Maar wel leuk werk
.
Onze tulband is nu helemaal klaar, dochter heeft hem versierd met poedersuiker, witte chocoladeglazuur, oreo-kruimels en wat versierseltjes van fondant. Ze heeft er echt een klassieke tulband van gemaakt vind ik. Vind het leuk hoor, zo'n 11-jarige die zo dol is op koken en bakken.
[ afbeelding ]
Een kerstboom-cake/taart lijkt mij ook heel leuk, onthouden we voor volgend jaar. Tenzij we dan weer aan de beur zijn voor hartig
.
Edit: ik zal even kijken of ik de foto wat kan verkleinen...
quote:Op donderdag 24 december 2015 21:46 schreef Bienelientjee het volgende:
![]()
[ afbeelding ]
En de stoofpeertjes zijn mooi geel, en die gaan nu in een badje van rode port!![]()
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 24 december 2015 22:01 schreef NoralyZ het volgende:
toch benieuwd: heeft 'r nog iemand met de allerhande hulpdiensten geappt?
Wel de gewone hulpdiensten. Gister bij peuk roken op balkon twee auto's op elkaar voor m'n huis dus direct gebeld. Vandaag na shag halen bij pompstation ongeluk voor me en weer gebeld.quote:Op donderdag 24 december 2015 22:01 schreef NoralyZ het volgende:
toch benieuwd: heeft 'r nog iemand met de allerhande hulpdiensten geappt?
Klopt! Eigenlijk is het meer de spanning of het lukt dan dat het moeilijk is (zolang je olie maar goed koud is en je vloeistof niet te warm).quote:Op donderdag 24 december 2015 18:59 schreef minilot het volgende:
[..]
*applausje!*
Leuk om te maken hè?
Yup, ligt nu lekker in een jus die ik van maandag af gemaakt heb.quote:
quote:Op donderdag 24 december 2015 15:34 schreef Rexanthony het volgende:
[..]
Ik heb het met 4 blaadjes gemaakt en het lijkt te werken.
De structuur en smaak is goed. Alleen de vorm vergt nog wat oefening, maar ben niet ontevreden.te gek! ik heb ze toevallig ook net gemaakt - welke smaak zijn je bolletjes?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik heb kardemomkoffie uit egypte en een beetje whisky gemixt. voor bij de fudge.
best simpel, inderdaad, al moet ik zeggen dat ik de structuur nou niet echt lekker vind. het ziet er wel feestelijk uit!
Ah tof!quote:Op donderdag 24 december 2015 23:32 schreef NoralyZ het volgende:
[..]
te gek! ik heb ze toevallig ook net gemaakt - welke smaak zijn je bolletjes?
ik heb kardemomkoffie uit egypte en een beetje whisky gemixt. voor bij de fudge.
best simpel, inderdaad, al moet ik zeggen dat ik de structuur nou niet echt lekker vind. het ziet er wel feestelijk uit!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 25 december 2015 11:08 schreef Bienelientjee het volgende:
Gaat lekker hier. Vergeet ik de suiker bij de panna cotta te doen. Later er nog wel bijgevoegd, dus ben benieuwd. Ga ik inschenken. Heb ik echt, NET niet genoeg om alle rode jelly te bedekken!![]()
Dus maar eentje is helemaal perfect:
[ afbeelding ]
De rest....Naja, decoreer ik die plekjes wel met wat fruit
Zal ik je vertellen dat het er anders best tof uitziet zo?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Die jelly is juist ideaal om iets groens aan te hangen dat dan aan de andere kant van het glas een beetje los hangt. Heb je ook de ideale kerstkleurencombinatie.
![]()
SPOILER: Niet voor de vegatariers hier gok ik..Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
Gaat lekker hier. Vergeet ik de suiker bij de panna cotta te doen. Later er nog wel bijgevoegd, dus ben benieuwd. Ga ik inschenken. Heb ik echt, NET niet genoeg om alle rode jelly te bedekken!![]()
[ afbeelding ]
Ik vind ze tof geworden!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En die kalkoen van Fietsie ook!
quote:Op vrijdag 25 december 2015 11:17 schreef fietsie het volgende:
Kalkoen preparatieverslagje...
(Hulde aan de afwasborstelfotograaf die niet aan de andere kant wilde staan..)Hoppa, in één keer die vuist erin.SPOILER: Niet voor de vegatariers hier gok ik..Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ziet er heftig uit met al dat spek!
Winkels zijn dicht, heb geen slagroom meer. Had 500 ML in totaalquote:
Spek gaat er allemaal af in het laatste uur. Is enkel en alleen ter bescherming tegen het vuur.quote:Op vrijdag 25 december 2015 11:20 schreef Tem het volgende:
[..]
Hoppa, in één keer die vuist erin.
Ziet er heftig uit met al dat spek!
Cool cool, ben benieuwd naar het resultaat.quote:Op vrijdag 25 december 2015 11:20 schreef fietsie het volgende:
[..]
Spek gaat er allemaal af in het laatste uur. Is enkel en alleen ter bescherming tegen het vuur.
Want ik bereid hem niet in een electrische oven maar een steenoven met houtvuur.
quote:Op vrijdag 25 december 2015 11:35 schreef Bleie het volgende:
[ afbeelding ]
Kalkoen (met daarbij boontjes in spek gewikkeld, in honing gestoofde worteltjes en gebakken aardappels) - was supermals geworden
Hij was echt tamelijk briljant. Recept van Jamie Oliver, met de vulling onder de huid, ipv van in de buik. Blijvertje.quote:
[ afbeelding ]
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
Ik doe een Heston-meets-Nigella variantquote:Op vrijdag 25 december 2015 11:39 schreef Bleie het volgende:
[..]
Hij was echt tamelijk briljant. Recept van Jamie Oliver, met de vulling onder de huid, ipv van in de buik. Blijvertje.
Klinkt ook fijn (al vind ik Heston altijd behoorlijk ingewikkeld).quote:Op vrijdag 25 december 2015 11:40 schreef fietsie het volgende:
[..]
Ik doe een Heston-meets-Nigella variant
Goed bezigquote:Op vrijdag 25 december 2015 11:42 schreef Bleie het volgende:
[..]
Klinkt ook fijn (al vind ik Heston altijd behoorlijk ingewikkeld).
Ben nu trouwens van het karkas bouillon aan het trekken; vanavond wordt het voorgerecht ragout (met deze bouillon) met restjes van de kalkoen.
Hoe?quote:Op vrijdag 25 december 2015 11:40 schreef fietsie het volgende:
[..]
Ik doe een Heston-meets-Nigella variant
Kale vrouw met nerdie bril en dikke tetta'squote:
Brine gemaakt volgens instructies van Heston Blumenthalquote:
quote:Op vrijdag 25 december 2015 11:17 schreef fietsie het volgende:
Kalkoen preparatieverslagje...
(Hulde aan de afwasborstelfotograaf die niet aan de andere kant wilde staan..)Begin ziet er al goed uitSPOILER: Niet voor de vegatariers hier gok ik..Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op vrijdag 25 december 2015 11:57 schreef Molo het volgende:
[..]
Kale vrouw met nerdie bril en dikke tetta's
Tnx! Ga er zeker naar kijken!quote:Op vrijdag 25 december 2015 11:59 schreef fietsie het volgende:
[..]
Brine gemaakt volgens instructies van Heston Blumenthal
Vulling gemaakt volgens instructies van Nigella Lawson
Vervolgens veel te lang naar Nigella foto's zitten kijken...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |