SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tijdlijn vermissing en vondst Lisanne en Kris - update 4-12SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tijdlijn (kort) - bron: EenVandaag - Fotoverslag
Foto's van de wandelingSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Analyses van de foto's
• Lijst met fototijden van alle foto's (EenVandaag)
• Interpretaties verscheidene FOK!kers nachtfoto van hoofd van KrisSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overzicht en analyses van de telefoongegevens
Geruisloos - 22-10SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NieuwslinksSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kaarten en luchtfoto'sSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vondsten Lisanne en KrisSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ZoekactiesSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Algemene foto'sSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Interviews / getuigenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Flora, fauna, klimaat, zon en maanSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie op video
TVN-2-video met het achtergelaten gele briefjeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatieve postsSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Reisverslagen, Criminaliteit en Overige Informatie (o.a. Facebookbeschrijving El Pianista)
[ Bericht 1% gewijzigd door Domnivoor op 23-12-2014 03:54:57 ]![]()
Nou ja zeg... Je praat wel tegen een reptielenhouder hoor.quote:Op zondag 21 december 2014 21:33 schreef mig72 het volgende:
Wil je die kutslangenfoto's eruit halen ajb? Die zijn zo irrelevant en kinderachtig.
De ene slang is eruit. De andere is verhuisd naar de juiste spoiler. De vorige TS heeft er niet bij gezet wat voor slang het is. Volgens mij een groefkopadder. Die komt in Panama voor en is levensgevaarlijk, dus relevant.![]()
Alle hoop gericht op een oplossing.quote:Op zondag 21 december 2014 21:56 schreef J0kkebr0k het volgende:
Zo... 146 delen maar liefst. Wat is de laatste status?![]()
Maar is nu al duidelijk of het om een misdrijf ging?quote:Op zondag 21 december 2014 22:12 schreef gynaika het volgende:
[..]
Alle hoop gericht op een oplossing.![]()
Dat is voor veel users volkomen duidelijk alleen zijn we het daar niet over eensquote:Op zondag 21 december 2014 22:16 schreef J0kkebr0k het volgende:
Maar is nu al duidelijk of het om een misdrijf ging?![]()
![]()
Geen bewijzen voor verdwalen of een misdrijf. De tijd zal het leren.quote:Op zondag 21 december 2014 22:16 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Maar is nu al duidelijk of het om een misdrijf ging?![]()
JustinCase, de spoiler met getuigenverklaringen mag van Lavenderr terug in de OP.quote:Op zaterdag 20 december 2014 20:07 schreef JustinCase het volgende:
Mee eens. Je zal maar iets gezegd hebben, en daarna tweemaal per week je naam zien prijken op een lijst van personen die bij deze verdwijning betrokken zouden zijn.
Verdachte is tot nu toe niemand, en getuige ook alleen maar als je dat woord zeer ruim opvat. En van de cruciale momenten zijn geen (nog levende) getuigen bekend.
Jij had bezwaar tegen deze titel: Betrokkenen (getuigen dan wel verdachten)
Aan jou de vraag: wat maken we daarvan?![]()
Welke getuigen? Die blijken er toch niet te zijn? Alle verklaringen kloppen niet dus hoeven ze ook niet in de OP.![]()
Maak er dan gewoon 'betrokkenen' van.quote:Op zondag 21 december 2014 22:38 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
JustinCase, de spoiler met getuigenverklaringen mag van Lavenderr terug in de OP.
Jij had bezwaar tegen deze titel: Betrokkenen (getuigen dan wel verdachten)
Aan jou de vraag: wat maken we daarvan?Make my day!![]()
Oh blijft natuurlijk wel staan F. die ze 's morgens nog bij de taalschool zag en hen vriendelijk begroette met "hola".![]()
Dat vind ik iets te makkelijk. Sommige verklaringen kunnen wel kloppen; andere kloppen gedeeltelijk.quote:Op zondag 21 december 2014 22:51 schreef ToniB het volgende:
Welke getuigen? Die blijken er toch niet te zijn? Alle verklaringen kloppen niet dus hoeven ze ook niet in de OP.
In ieder geval komen ze regelmatig ter sprake. Dan is het handig om ze in de OP te houden.![]()
Voor een samenvatting kun je mijn post 180 lezen in het vorige topic # 145.quote:Op zondag 21 december 2014 22:16 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Maar is nu al duidelijk of het om een misdrijf ging?
Kan zijn dat je denkt dat er niet veel meer aan het licht is gekomen.
Als je de laatste uitzending van Eenvandaag niet heb gezien, zou ik die zeker gaan kijken.
http://www.npo.nl/eenvandaag/03-12-2014/AT_2023856
Verder veel plezier met de Kanniewaarzijnsketch die hier regelmatig wordt opgevoerd.
[ Bericht 2% gewijzigd door matteo_111 op 21-12-2014 23:14:33 (betere link) ]![]()
hoe zat dat nog eens met de kinderen van Myriam van het het hostel, die zagen de meiden nog weggaan op 1 april oid.? Dat heb ik nooit goed begrepen en ook niet uit welke bron dat kwam?![]()
welke kloppen dan wel en welke gedeeltelijk volgens jou?quote:Op zondag 21 december 2014 23:00 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Dat vind ik iets te makkelijk. Sommige verklaringen kunnen wel kloppen; andere kloppen gedeeltelijk.
In ieder geval komen ze regelmatig ter sprake. Dan is het handig om ze in de OP te houden.![]()
De verklaringen van F.G., P.M., en de dochter van M.G. kunnen kloppen.quote:Op zondag 21 december 2014 23:03 schreef ToniB het volgende:
[..]
welke kloppen dan wel en welke gedeeltelijk volgens jou?
De overige verklaringen kloppen gedeeltelijk. (De dag klopt niet of ze zagen twee anderen.)
Volgens mij.
Maar daarover valt te discussiëren.![]()
M.i. inderdaad ongeveer de enige logische conclusie over de getuigenissen.quote:Op zondag 21 december 2014 23:12 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
De verklaringen van F.G., P.M., en de dochter van M.G. kunnen kloppen.
De overige verklaringen kloppen gedeeltelijk. (De dag klopt niet of ze zagen twee anderen.)
Volgens mij.
Maar daarover valt te discussiëren.
Vreemd is dat die twee anderen nooit in de publiciteit zijn genoemd. Er waren toen net verse leerlingen aangekomen in de taalschool.
De optie dat K&L al de 31 maart het Pianistapad hebben verkend is goed mogelijk en zou kloppen met de tijden van de getuigen. Bij mijn weten is dit echter nooit geverifieerd en gepubliceerd.![]()
Ok, merci.quote:Op zondag 21 december 2014 23:01 schreef matteo_111 het volgende:
[..]
Voor een samenvatting kun je mijn post 180 lezen in het vorige topic # 145.
Als je de laatste uitzending van Eenvandaag niet heb gezien, zou ik die zeker gaan kijken.
Verder veel plezier met de Kanniewaarzijnsketch die hier regelmatig wordt opgevoerd.
Die uitzending had ik trouwens nog niet gezien. Ga 'm nu ff kijken.
[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2014 23:23:23 ]![]()
nu noem je precies diegene die niet vermeld staan in de OP. Rest kan weg. Meiden stonden 13.00 uur op de top.quote:Op zondag 21 december 2014 23:12 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Volgens mij.
Dit lijkt mij ook het beste.quote:Op zondag 21 december 2014 22:53 schreef agter het volgende:
[..]
Maak er dan gewoon 'betrokkenen' van.![]()
Die link ga ik ook even bekijken. Is het een interessante uitzending?quote:Op zondag 21 december 2014 23:01 schreef matteo_111 het volgende:
[..]
Voor een samenvatting kun je mijn post 180 lezen in het vorige topic # 145.
Verder veel plezier met de Kanniewaarzijnsketch die hier regelmatig wordt opgevoerd."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Erg interessant, nieuwe foto'squote:Op zondag 21 december 2014 23:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Die link ga ik ook even bekijken. Is het een interessante uitzending?![]()
Ja, wat in die spoiler staat is wat verouderd. Daar mag de volgende TS eens goed naar kijkenquote:Op zondag 21 december 2014 23:23 schreef ToniB het volgende:
[..]
nu noem je precies diegene die niet vermeld staan in de OP. Rest kan weg. Meiden stonden 13.00 uur op de top.![]()
![]()
Gezien!quote:Op zondag 21 december 2014 23:45 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Erg interessant, nieuwe foto's
Brrrr, waarom zou ze gefotografeerd zijn? Is ze dood? Is het Lisanne? Wie heeft die foto gemaakt? Het komt zo luguber over."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Misschien een idee om het "interviews met locals" te noemen?quote:Op zondag 21 december 2014 23:12 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Volgens mij.
Topquote:Op maandag 22 december 2014 00:06 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Misschien een idee om het "interviews met locals" te noemen?![]()
Waarom een mooi beest toch.quote:Op zondag 21 december 2014 21:33 schreef mig72 het volgende:
Wil je die kutslangenfoto's eruit halen ajb? Die zijn zo irrelevant en kinderachtig.
Je vroeg je af of iemand meerdere beroepen kon uitvoerenik hoop dat je de smile niet te kinderachtig vind.
http://seinne.reismee.nl/(...)nama-city-a-boquete/
Ingrid is lerares gids en chauffeuse.![]()
Dank je, ik zou het zelf jammer vinden als de uitspraken van de locals helemaal verdwijnen.quote:
Ze zijn nl wel gedaan en we weten nog niet hoe het komt dat we zoveel tegenstrijdige info hebben.![]()
dat weten we niet, dat weten we niet, waarschijnlijk Kris, dat weten we niet.quote:Op maandag 22 december 2014 00:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Gezien!
Brrrr, waarom zou ze gefotografeerd zijn? Is ze dood? Is het Lisanne? Wie heeft die foto gemaakt? Het komt zo luguber over.
Inderdaad geen prettige foto, Tot 3 december dachten we dat er maar 3 duidelijke nachtfoto's waren, nu blijken het er meer te zijn, Ook blijkt in ieder geval 1 foto gewist te zijn.
BNW / Kris Kremers en Lisanne Froon #138 - Foto 509, in dit topic zijn de foto's uitgebreid besproken, ook in de op staat een spoiler over deze specifieke foto![]()
Er zijn geen mensen ondervraagd door de instanties, toch? Geen echte verklaringen omder ede. Dus iedereen kan wat roepen om baan/familie/belangen te behartigen daar?
Ik vind het raar als er twee meisjes verdwijnen dat niemand er iets vanaf weet. Ik ben toch niet de enige hier die er zo over denkt?"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Onder ede, dat doe je voor de rechter. Dan moet er dus bewijs zijn voor een misdrijf voor het zo ver komt.quote:Op maandag 22 december 2014 00:50 schreef capricia het volgende:
Er zijn geen mensen ondervraagd door de instanties, toch? Geen echte verklaringen omder ede. Dus iedereen kan wat roepen om baan/familie/belangen te behartigen daar?
Eigenbelang kan, vergissen in de dag, intimidatie of manipulatie kan ook. We weten het niet, maar de reden van de afwijkende "getuigenverklaringen" kan belangrijk zijn.![]()
De discussie die hier al dagen gaat, is dat de ene partij vind dat bepaalde getuigen/gidsen/betrokkenen verdachte handelingen hebben verricht. Onbewust natuurlijk Ik noem ze geen verdachte want er zijn geen bewijzen voor en inderdaad kan men schade aanrichten door dit hier te benoemen.quote:Op maandag 22 december 2014 00:50 schreef capricia het volgende:
Daarnaast is er een groep die volhoudt dan bepaalde betrokkenen zo aardig en betrokken zijn, dat ze per definitie geen verdachte handelingen zouden hebben kunnen verrichten.
We hebben nog steeds weinig tot geen aanknopingspunten en de meningen zijn hier vaak flink verdeeld.![]()
Ik heb dit artikel nog even doorgelezen kan Pedro zich vergist hebben in de datum (31 maart)quote:Op maandag 22 december 2014 00:19 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Dank je, ik zou het zelf jammer vinden als de uitspraken van de locals helemaal verdwijnen.
Ze zijn nl wel gedaan en we weten nog niet hoe het komt dat we zoveel tegenstrijdige info hebben.
Hij wijst hun op een korte route waar Kris en Lisanne vermoeid van terug komen Lisanne is ook verkouden.
En dan op 1 april om 10.45 aan deze Trail weer beginnen en dan om 13.00 uitgerust op de foto's staan.
http://nieuws-uitgelicht.(...)n-lisanne-froon.html![]()
Dat is niet waar, er niemand die hier zegt dat bepaalde personen geen verdachte kunnen zijn.quote:Op maandag 22 december 2014 00:58 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
De discussie die hier al dagen gaat, is dat de ene partij vind dat bepaalde getuigen/gidsen/betrokkenen verdachte handelingen hebben verricht. Onbewust natuurlijk Ik noem ze geen verdachte want er zijn geen bewijzen voor en inderdaad kan men schade aanrichten door dit hier te benoemen.
Daarnaast is er een groep die volhoudt dan bepaalde betrokkenen zo aardig en betrokken zijn, dat ze per definitie geen verdachte handelingen zouden hebben kunnen verrichten.
We hebben nog steeds weinig tot geen aanknopingspunten en de meningen zijn hier vaak flink verdeeld.
Wel worden de argumenten om iemand als verdacht te zien in twijfel getrokken.
Dat is heel wat anders dan jij hier zegt.![]()
- wie heeft de macht voor een coverup ?quote:Op maandag 22 december 2014 00:56 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Onder ede, dat doe je voor de rechter. Dan moet er dus bewijs zijn voor een misdrijf voor het zo ver komt.
Eigenbelang kan, vergissen in de dag, intimidatie of manipulatie kan ook. We weten het niet, maar de reden van de afwijkende "getuigenverklaringen" kan belangrijk zijn.
- welke belangen spelen er?
- hoe ver omhoog gaat dit?"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Ik lees dat de motieven van de gids in twijfel getrokken worden. Is dit giswerk, of zitten hier duidelijke aanwijzingen achter?
(Excuseer me als ik alles dubbel vraag, er zijn zoveel topics)"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
O jawel hoor, inclusief scheldnamen en kotsende smileys.quote:Op maandag 22 december 2014 01:02 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Dat is niet waar, er niemand die hier zegt dat bepaalde personen geen verdachte kunnen zijn.
Wel worden de argumenten om iemand als verdacht te zien in twijfel getrokken.
Dat is heel wat anders dan jij hier zegt.
Ik ga deze discussie niet weer aan, ik probeer hier netjes antwoord op te geven,
Niemand hier wijst verdachten aan, wel verdachte handelingen en vreemde verklaringen.![]()
Niemand staat boven verdenking. Alleen de argumenten staan ter discussie hier.quote:Op maandag 22 december 2014 01:08 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
O jawel hoor, inclusief scheldnamen en kotsende smileys.
Ik ga deze discussie niet weer aan, ik probeer hier netjes antwoord op te geven,
Niemand hier wijst verdachten aan, wel verdachte handelingen en vreemde verklaringen.![]()
Naar mijn idee zijn er heel veel fouten gemaakt in het beginstadium van de vermissing,quote:Op maandag 22 december 2014 01:06 schreef capricia het volgende:
Ik lees dat de motieven van de gids in twijfel getrokken worden. Is dit giswerk, of zitten hier duidelijke aanwijzingen achter?
(Excuseer me als ik alles dubbel vraag, er zijn zoveel topics)
Een lokale gids heeft zich enorm ingezet om de vermissing onder de aandacht te brengen en de meiden op te sporen. De politie in Panama werkt anders dan hier. Deze gids heeft zelf veel gezocht en ook vondsten gedaan, de rugzak was gevonden door indianen die deze ook naar deze gids gebracht hebben.
De ene groep vindt het bijzonder dat een redelijk onbekende man voor de dames zoveel invloed heeft gehad in de zaak en de andere groep prijst zijn betrokkenheid en doorzettingsvermogen.
Tja van beide is wat te zeggen en we weten het niet.![]()
Daarnaast wordt er hier momenteel geprobeerd een goede kaart te maken van het gebied achter de Mirador, maar ook dat blijkt niet makkelijk te zijn, Ook zijn er nog vragen hoe de route is voor de Mirador.
De familie van Kris gaat in januari weer naar Boquete.![]()
Dank je wel voor je uitleg.quote:Op maandag 22 december 2014 01:16 schreef ootjekatootje het volgende:
Daarnaast wordt er hier momenteel geprobeerd een goede kaart te maken van het gebied achter de Mirador, maar ook dat blijkt niet makkelijk te zijn, Ook zijn er nog vragen hoe de route is voor de Mirador.
De familie van Kris gaat in januari weer naar Boquete.
Wat is er bekend over de route die de familie neemt om te zoeken?"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Tot 3 december dachten we dat er 3 nachtfoto's waren, nu blijken er meer te zijn.
De familie en de rechercheurs laten, imo, met mondjes maat informatie vrij om de zaak in de aandacht te houden. Ik denk dat ze veel meer weten en hoop dat ze antwoorden/bewijzen gaan vinden in januari.
Omdat het al wat maanden geleden is, wordt deze mogelijkheid natuurlijk steeds kleiner,
Wat ik zelf bijzonder vind, is dat er in 2009 ook een brit in het zelfde dorp verdwenen is, deze was alleen gaan wandelen en van hem is helemaal nooit wat teruggevonden.![]()
Er wordt niet veel naar buiten gebracht, soms wat via de Panamese media/roddelpers. Het Nederlandse onderzoek is nog gaande dus veel zal er denk ik nu niet naar buiten worden gebracht,
Ook niet over de reis die de familie Kremers weer gaat maken.
Ik had de foto met de haren ook totaal niet zien aankomen. Dat er nog meer te zien was op de nachtfoto's dan al bekend was, bedoel ik.
Hierover zijn de meningen ook verdeeld, de een denkt dat ze dood zijn en ik denk dat ze genomen is door Lisanne en dat ze achter Kris liep, Maar ja, dat is allemaal gissen.![]()
Dank me wel. Ik ha nu slapen en de meningen van anderen lezen over die video/foto. Ik ben nog niet goed genoeg ingevoerd.quote:Op maandag 22 december 2014 01:31 schreef ootjekatootje het volgende:
Er wordt niet veel naar buiten gebracht, soms wat via de Panamese media/roddelpers. Het Nederlandse onderzoek is nog gaande dus veel zal er denk ik nu niet naar buiten worden gebracht,
Ook niet over de reis die de familie Kremers weer gaat maken.
maar dat denk ik, ik had de foto met de haren ook totaal niet zien aankomen.
Hierover zijn de meningen ook verdeeld, de een denkt dat ze dood zijn en ik denk dat ze genomen is door Lisanne en dat ze achter Kris liep, Maar ja, dat is allemaal gissen."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
slaap lekker, en het is inderdaad veel tekstquote:Op maandag 22 december 2014 01:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Dank me wel. Ik ha nu slapen en de meningen van anderen lezen over die video/foto. Ik ben nog niet goed genoeg ingevoerd.![]()
Ik vind onderscheid maken in relevantie vaak moeilijk.quote:Op maandag 22 december 2014 01:35 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
slaap lekker, en het is inderdaad veel tekst"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Je hebt je slaap hard nodig. Welterusten.quote:Op maandag 22 december 2014 01:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Dank me wel. Ik ha nu slapen en de meningen van anderen lezen over die video/foto. Ik ben nog niet goed genoeg ingevoerd.![]()
Allereerst zou ik graag willen dat dit kaartje met roze lijn of er uit gehaald wordt of aan wordt gepast.
Het is suggestief en geen feit en hoort daarom niet in de OP thuis.
http://i.imgur.com/Ub5jPGa.jpg
Verder heeft Perico mijn gedachte gister uitstekend verwoord;
Ik vind de handelingen en toevalligheden rondom F zo groot dat ik vind dat dat nader tegen het licht had moeten worden gehouden. Niks meer en niks minder.
Dat mensen daar zwaar overspannen van raken en mij vervolgens bedreigen en uitschelden vind ik erg triest maar goed, blaffende honden bijten niet.
on topic:
Ik hoor als uitleg van de "verdwalers" voor het binnentreden door F in het hostel van K en L dat we daar blij om mogen zijn omdat hij zich betrokken voelde.
Bovendien is het een dorp en is daar de betrokkenheid veel groter onderling.
F heeft om 8.00 uur met K en L (en Eileen) afgesproken voor de aardbeientoer.
Om 8.30 zijn ze er nog steeds niet. Vervolgens gaat hij met Eileen naar het hostel om te kijken waar ze blijven.
Tot zover niks raars.
Daarna klopt hij aan maar wordt er niet open gedaan. (er wordt zelfs gezegd dat hij door het raam naar binnen kon kijken en zag dat ze er niet waren)
Daarna belt hij met Myriam en kan hij om 10.00 uur met een sleutel die in de tuin ligt eindelijk de kamer binnen.
Daar kan hij zien dat de meiden niet thuis hebben geslapen.
Allereerst is Boquete geen dorp. Er wonen 20.000 mensen (zo groot als Delfzijl) met heel veel gepensioneerden uit het buitenland dus een "ons kent ons"cultuur zal er niet zijn zoals in een echt dorp.
Verder wist F om 8.30 natuurlijk al wel na bonzen op de deur dat K en L er niet waren.
Had hij echt nattigheid gevoeld dan had hij anderhalf uur de tijd om direct naar de politie te gaan (of te bellen).
Dit deed hij niet.
Het is dus voor mij een compleet raadsel waarom hij dan de kamer binnen wilde. Heeft niks met beschuldigingen te maken. Ik zoek naar een antwoord waarom en die heb ik tot nu toe niet gehoord.
M'n 2e vraag gaat over de ochtend van 1 april waarop ik ook nog geen antwoord op heb gekregen
"waarom hebben Kris en Lisanne niet aan het thuisfront verteld dat ze de Pianista gingen doen?"
Ze deelden alles met het thuisfront maar dat niet?
In mijn scenario zeg ik dat ik vind dat het lijkt alsof ze met haast/onverwacht zijn vertrokken en dat ze het daarom niet hebben verteld.
Dus even kort gezegd 2 vragen
1- waarom wilde Feliciano per se de kamer binnen?
2- waarom hebben K en L niet aan hun ouders/vriendje verteld dat ze de Pianista gingen doen?![]()
-edit, vragen kunnen hier BNW / [FEEDBACK] voor al uw vragen, meningen en opmerkingen
[ Bericht 78% gewijzigd door Lavenderr op 22-12-2014 10:23:55 ]![]()
2. Ze hebben wel degelijk tegen hun familie gezegd dat ze gingen "wandelen" (dat zegt de mama van Kris OF Lisanne ergens op een video, weet niet juist meer waar). Dus wat lijkt mij een logische verklaring:quote:Op maandag 22 december 2014 01:47 schreef jackie12 het volgende:
2- waarom hebben K en L niet aan hun ouders/vriendje verteld dat ze de Pianista gingen doen?
Ze worden weggestuurd op het schooltje waar ze vrijwilligerswerk gingen doen, daarna plannen ze een week vol met excursies. Alleen voor de volgende dag is er geen gids beschikbaar. Ze beslissen dus wel al dat ze wat willen gaan wandelen, maar zullen de volgende dag beslissen wélke wandeling ze gaan doen. Dus ze laten aan het thuisfront alleen weten dat ze de volgende dag gaan wandelen (meer weten ze zelf immers nog niet).
De volgende dag 's ochtends kijken ze, zoals bekend, wat op internet en in de brochure van de taalschool en kiezen ze voor de Pianista. Hoe groot is het tijdsverschil Panama - Nederland? Ik veronderstel een tijdsverschil tussen de 7 en 9 uur. Dus op het moment dat Kris en Lisanne besluiten dat ze de Pianista gaan wandelen, is het in Nederland midden in de nacht. Ze willen hun ouders / familie / vriendje niet wakker maken en sturen op die moment niets. Hun ouders weten toch dat ze gaan wandelen, ze zullen hen na de wandeling wel een verslag sturen, het is onnodig om hen misschien wakker te maken. Zo kunnen ze misschien gedacht hebben.
Wat betreft vraag 1: de ons kent ons cultuur is daar volgens mij wel degelijk erg groot. Dat leidde ik ook af uit de posts op het forum van Boquete. Dus mijn idee: K & L dagen niet op op de afspraak. F gaat naar de kamer, ziet dat ze er niet waren, vindt dat wel raar. Belt naar iemand van de taalschool, hoort daar dat de meisjes ook niet thuis waren voor het avondeten of ontbijt en zijn alarmbelletjes gaan rinkelen. Het is belangrijk om àls er echt iets gebeurd is, zo snel mogelijk op te treden en de meisjes zo snel mogelijk te vinden, dat vergroot de overlevingskansen.
Als hij de kamer binnen kan en hij vindt daar een briefje, kan dat veel opheldering geven. Bv een briefje met hun plannen: dan kunnen ze meteen daar gaan zoeken. F zal immers ook wel weten dat de autoriteiten in Panama blijkbaar niet al te snel en accuraat zijn; als het kan, wil hij dus liefst meteen zelf beginnen zoeken.
Dus dat kan al een mogelijke reden zijn waarom hij de kamer in wilt. Ik zeg niet dat het zo is gegaan, ik geef alleen een mogelijke verklaring.![]()
Het zou in Nederland dan begin van de avond zijn, mooie tijd om even te bellen. Dit klopt dus niet.quote:Op maandag 22 december 2014 07:54 schreef Saarah het volgende:
[..]
2. Ze hebben wel degelijk tegen hun familie gezegd dat ze gingen "wandelen" (dat zegt de mama van Kris OF Lisanne ergens op een video, weet niet juist meer waar). Dus wat lijkt mij een logische verklaring:
Ze worden weggestuurd op het schooltje waar ze vrijwilligerswerk gingen doen, daarna plannen ze een week vol met excursies. Alleen voor de volgende dag is er geen gids beschikbaar. Ze beslissen dus wel al dat ze wat willen gaan wandelen, maar zullen de volgende dag beslissen wélke wandeling ze gaan doen. Dus ze laten aan het thuisfront alleen weten dat ze de volgende dag gaan wandelen (meer weten ze zelf immers nog niet).
De volgende dag 's ochtends kijken ze, zoals bekend, wat op internet en in de brochure van de taalschool en kiezen ze voor de Pianista. Hoe groot is het tijdsverschil Panama - Nederland? Ik veronderstel een tijdsverschil tussen de 7 en 9 uur. Dus op het moment dat Kris en Lisanne besluiten dat ze de Pianista gaan wandelen, is het in Nederland midden in de nacht. Ze willen hun ouders / familie / vriendje niet wakker maken en sturen op die moment niets. Hun ouders weten toch dat ze gaan wandelen, ze zullen hen na de wandeling wel een verslag sturen, het is onnodig om hen misschien wakker te maken. Zo kunnen ze misschien gedacht hebben.
Wat betreft vraag 1: de ons kent ons cultuur is daar volgens mij wel degelijk erg groot. Dat leidde ik ook af uit de posts op het forum van Boquete. Dus mijn idee: K & L dagen niet op op de afspraak. F gaat naar de kamer, ziet dat ze er niet waren, vindt dat wel raar. Belt naar iemand van de taalschool, hoort daar dat de meisjes ook niet thuis waren voor het avondeten of ontbijt en zijn alarmbelletjes gaan rinkelen. Het is belangrijk om àls er echt iets gebeurd is, zo snel mogelijk op te treden en de meisjes zo snel mogelijk te vinden, dat vergroot de overlevingskansen.
Als hij de kamer binnen kan en hij vindt daar een briefje, kan dat veel opheldering geven. Bv een briefje met hun plannen: dan kunnen ze meteen daar gaan zoeken. F zal immers ook wel weten dat de autoriteiten in Panama blijkbaar niet al te snel en accuraat zijn; als het kan, wil hij dus liefst meteen zelf beginnen zoeken.
Dus dat kan al een mogelijke reden zijn waarom hij de kamer in wilt. Ik zeg niet dat het zo is gegaan, ik geef alleen een mogelijke verklaring.![]()
Ahja klopt, ik zat in de verkeerde richting te tellen, oeps. Tja het is nog vroegquote:Op maandag 22 december 2014 07:59 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Het zou in Nederland dan begin van de avond zijn, mooie tijd om even te bellen. Dit klopt dus niet.![]()
![]()
Is er iemand hier die weet hoe de zoektocht naar Alex Humprey is gegaan?
Hebben de lokale en regionale overheden op dezelfde gehandeld en gezocht?
Ik begreep dat hij naar de watervallen wilde gaan.![]()
Ik vraag dit omdat beide vermissingen het toerisme daar geen goeds zullen doen, zijn de jaarcijfers al bekend? Dan kunnen we zien hoe groot de impact van de vermissingen is geweest. Ik had verwacht dat ook al werken/denken ze daar anders ze hier toch een goed protocol op gemaakt kunnen hebben.
Ik wil dit graag onderbouwen, wanneer er al een protocol is, kunnen we aan de hand hiervan ook stelling nemen in het handelen van de geïnterviewden. Er zou dan een onderbouwde verklaring kunnen zijn voor het openen van de kamers.![]()
-edit, reactie op geedite post.quote:
[ Bericht 14% gewijzigd door Lavenderr op 22-12-2014 10:24:44 ]![]()
In contact met haar gaf ze zelf aan dat het beter voor haar is om hier niet meer te posten.quote:Op maandag 22 december 2014 02:22 schreef vronie het volgende:
-edit, vragen kunnen hier BNW / [FEEDBACK] voor al uw vragen, meningen en opmerkingenMake my day!![]()
Hij heeft een afspraak met twee jonge vrouwen die hij nauwelijks kent. Ze komen niet opdagen.quote:Op maandag 22 december 2014 07:54 schreef Saarah het volgende:
[..]
Dus dat kan al een mogelijke reden zijn waarom hij de kamer in wilt. Ik zeg niet dat het zo is gegaan, ik geef alleen een mogelijke verklaring.
Pech, balen. Ze hebben waarschijnlijks iets leukers gevonden om te doen dan met een oude kerel rondhangen - zou ik een natuurlijke reactie vinden.
Hij niet. Hij gaat ze zoeken. Ze blijken niet op hun kamer te zijn (kloppen, door de ramen gluren).
Ze zijn daar dus niet. Waarom wil hij zich dan ook nog toegang tot de kamer verschaffen??
Via telefoontjes met de huisbaas krijgt hij uiteindelijk de sleutel in handen en gaat naar binnen.
Vervolgens ziet hij naar eigen zeggen dat ze daar niet hebben overnacht. Hoe?
Op dat moment is hij zeker van een vermissing en de rest kennen we.
De dames hadden echter evengoed wel vroeg kunnen hebben opstaan maar geen zin in de excursie hebben gehad. Afspraken zijn daar toch weinig waard, misschien hem proberen te bereiken maar snel opgegeven en met twee latinojongens gaan zwemmen.
Dan waren ze later op de dag teruggekomen. Ontdekt dat een of andere gids in hun kamer was geweest en wellicht aan hun spullen had gezeten en als ze te lang hadden gewacht waren ze ook nog als vermist opgegeven. Mooie boel. Alleen omdat je besluit iets anders te gaan doen wordt er direct groot alarm geslagen.
En dat laatste is voor mij de vraag. Waarom was F. direct zo zeker dat het foute boel was. Waar waren zijn vermoedens en volgens eigen zeggen zelfs zeker weten op gestoeld?
Hij moet ergens een idee hebben gehad wat er eventueel gebeurd zou kunnen zijn en bevestiging gevonden toen de meisjes niet kwamen opdagen en hun kamer leeg was. Dat zou zijn gedrag kunnen verklaren. Waarom had hij het sterke vermoeden of wellicht de angst dat er iets mis was gegaan? Wat wist hij?Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath![]()
Mja, het is duidelijk dat mensen er anders tegenaan kijken hé, jij en ik dus ook. Ik heb een mogelijke verklaring gegeven, voor anderen zal die niet 'voldoende' zijn, maar ik vind het allemaal niet eens zo raar. Tuurlijk zijn er vragen bij te stellen, maar die zijn er bij élk scenario of elke theorie.quote:Op maandag 22 december 2014 10:40 schreef Rica het volgende:
[..]
Hij heeft een afspraak met twee jonge vrouwen die hij nauwelijks kent. Ze komen niet opdagen.
Pech, balen. Ze hebben waarschijnlijks iets leukers gevonden om te doen dan met een oude kerel rondhangen - zou ik een natuurlijke reactie vinden.
Hij niet. Hij gaat ze zoeken. Ze blijken niet op hun kamer te zijn (kloppen, door de ramen gluren).
Ze zijn daar dus niet. Waarom wil hij zich dan ook nog toegang tot de kamer verschaffen??
Via telefoontjes met de huisbaas krijgt hij uiteindelijk de sleutel in handen en gaat naar binnen.
Vervolgens ziet hij naar eigen zeggen dat ze daar niet hebben overnacht. Hoe?
Op dat moment is hij zeker van een vermissing en de rest kennen we.
De dames hadden echter evengoed wel vroeg kunnen hebben opstaan maar geen zin in de excursie hebben gehad. Afspraken zijn daar toch weinig waard, misschien hem proberen te bereiken maar snel opgegeven en met twee latinojongens gaan zwemmen.
Dan waren ze later op de dag teruggekomen. Ontdekt dat een of andere gids in hun kamer was geweest en wellicht aan hun spullen had gezeten en als ze te lang hadden gewacht waren ze ook nog als vermist opgegeven. Mooie boel. Alleen omdat je besluit iets anders te gaan doen wordt er direct groot alarm geslagen.
En dat laatste is voor mij de vraag. Waarom was F. direct zo zeker dat het foute boel was. Waar waren zijn vermoedens en volgens eigen zeggen zelfs zeker weten op gestoeld?
Hij moet ergens een idee hebben gehad wat er eventueel gebeurd zou kunnen zijn en bevestiging gevonden toen de meisjes niet kwamen opdagen en hun kamer leeg was. Dat zou zijn gedrag kunnen verklaren. Waarom had hij het sterke vermoeden of wellicht de angst dat er iets mis was gegaan? Wat wist hij?
Om op 1 ding van je post te antwoorden
"De dames hadden echter evengoed wel vroeg kunnen hebben opstaan maar geen zin in de excursie hebben gehad."
Ja, dat had gekund. Maar er komt wel bij dat ze zowel bij het avondeten als bij het ontbijt niet thuisgekomen zijn. Ik zou dat ook raar vinden, en ik zou dat ook een reden vinden om aan te nemen dat het misschien wel eens een 'foute boel' kan zijn.
En als ze dat gedaan zouden hebben en gewoon geen zin hadden in de excursie, lijkt mij dat ze toch zo fatsoenlijk zouden zijn geweest om een briefje achter te laten. Nog een reden te meer om even in de kamer te kijken, of er zo geen briefje aanwezig is.![]()
Hoe zit het trouwens met het 'betalingssysteem' van F? Als je hem inhuurt als gids en je komt niet opdagen, wordt de hele trip misschien toch aangerekend. Dat zou ik maar normaal vinden.
Als dat ook nog zo was, is dat nog een reden extra om het wel heel vreemd te vinden dat 2 studentes niet komen opdagen. Ze zouden toch wel moeten betalen, en de meeste studenten zijn nu niet bepaald enorm rijk.![]()
Waarom is er bij het avondeten niemand gaan kijken waar de meiden bleven?quote:Op maandag 22 december 2014 10:47 schreef Saarah het volgende:
[..]
Mja, het is duidelijk dat mensen er anders tegenaan kijken hé, jij en ik dus ook. Ik heb een mogelijke verklaring gegeven, voor anderen zal die niet 'voldoende' zijn, maar ik vind het allemaal niet eens zo raar. Tuurlijk zijn er vragen bij te stellen, maar die zijn er bij élk scenario of elke theorie.
Om op 1 ding van je post te antwoorden
"De dames hadden echter evengoed wel vroeg kunnen hebben opstaan maar geen zin in de excursie hebben gehad."
Ja, dat had gekund. Maar er komt wel bij dat ze zowel bij het avondeten als bij het ontbijt niet thuisgekomen zijn. Ik zou dat ook raar vinden, en ik zou dat ook een reden vinden om aan te nemen dat het misschien wel eens een 'foute boel' kan zijn.
En als ze dat gedaan zouden hebben en gewoon geen zin hadden in de excursie, lijkt mij dat ze toch zo fatsoenlijk zouden zijn geweest om een briefje achter te laten. Nog een reden te meer om even in de kamer te kijken, of er zo geen briefje aanwezig is.![]()
Omdat er bij toen nog niemand de alarmbellen gingen rinkelen, waarschijnlijk. Toen hadden ze alleen nog maar het avondeten gemist. Dat is iets anders dan zowel het avondeten als het ontbijt missen én daarna niet komen opdagen op een excursie.quote:Op maandag 22 december 2014 10:56 schreef schuschuho het volgende:
[..]
Waarom is er bij het avondeten niemand gaan kijken waar de meiden bleven?
Ik zou het zelfs niet raar gevonden hebben als het gastgezin 's morgens al alarm had geslagen, wanneer ze niet bij het ontbijt waren.
Nu ja, je kan er over bezig blijven en wat voor één persoon logisch lijkt, is dat voor een ander niet. Blijkbaar was F in elk geval niét de enige waarbij er alarmbellen rinkelden, want de gastvrouw heeft hem toch de sleutel gegeven om een kijkje te nemen in de kamer. Als dat daar zo raar of verdacht was, had ze die toch niet gegeven, zou ik denken.![]()
Helemaal mee eens, die betrokkenheid was duidelijk bewezen aanwezig.quote:Op maandag 22 december 2014 07:54 schreef Saarah het volgende:
[..]
2. Ze hebben wel degelijk tegen hun familie gezegd dat ze gingen "wandelen" (dat zegt de mama van Kris OF Lisanne ergens op een video, weet niet juist meer waar). Dus wat lijkt mij een logische verklaring:
Dus dat kan al een mogelijke reden zijn waarom hij de kamer in wilt. Ik zeg niet dat het zo is gegaan, ik geef alleen een mogelijke verklaring.
Zowel onder de locals als de expats, dat was idd goed te volgen op boquete.ning en andere plaatselijke sites.
Daar werd ook meerdere keren opgenoemd dat als er op handelen van de plaatselijke politie gewacht zou worden het wel eens te laat zou kunnen zijn voor de vrouwen.
[ Bericht 2% gewijzigd door Grijzemassa op 22-12-2014 11:18:30 ]![]()
Ik dacht dat 31 maart naar de Pianista al overboord was, omdat:quote:Op zondag 21 december 2014 23:19 schreef matteo_111 het volgende:
De optie dat K&L al de 31 maart het Pianistapad hebben verkend is goed mogelijk en zou kloppen met de tijden van de getuigen. Bij mijn weten is dit echter nooit geverifieerd en gepubliceerd.
- ze 's ochtends natuurlijk naar hun werkadres waren gegaan en daarna naar Casa Esperanza
- in het NFI rapport staat dat ze om 16.44 lokale tijd verbonden waren aan wifi van Spanish by the River
[bron: eenvandaag 3 december]
- ze die dag ook naar de masseuse waren gegaan. Dat was nadat (dus niet ervóór) ze afgewezen werden bij hun 2 werk adressen [bron: eenvandaag 1 mei]![]()
Hoe het bij F. zit weet ik niet, bij mijn gids konden we op de dag zelf (ivm voedselvergiftiging) kosteloos annuleren.quote:Op maandag 22 december 2014 10:53 schreef Saarah het volgende:
Hoe zit het trouwens met het 'betalingssysteem' van F? Als je hem inhuurt als gids en je komt niet opdagen, wordt de hele trip misschien toch aangerekend. Dat zou ik maar normaal vinden.![]()
Ik zoek al heel lang naar de bron wanneer ze naar de massasalon van Sigrid waren geweest.quote:Op maandag 22 december 2014 11:12 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Ik dacht dat 31 maart naar de Pianista al overboord was, omdat:
- ze 's ochtends natuurlijk naar hun werkadres waren gegaan en daarna naar Casa Esperanza
- in het NFI rapport staat dat ze om 16.44 lokale tijd verbonden waren aan wifi van Spanish by the River
[bron: eenvandaag 3 december]
- ze die dag ook naar de masseuse waren gegaan. Dat was nadat (dus niet ervóór) ze afgewezen werden bij hun 2 werk adressen [bron: eenvandaag 1 mei]
Ik denk namelijk niet op 31 maart maar op 30 maart. Heb je een link waarin wordt gezegd dat dat op 31 maart was? (je zegt eenvandaag)
Dank je![]()
1-Hier is al talloze keren antwoord op gegeven. Daar hoef je het niet met elkaar over eens te zijn, maar om nou net te doen alsof niemand er een verklaring voor heeft en de vraag eindeloos herhalen.....quote:Op maandag 22 december 2014 01:47 schreef jackie12 het volgende:
2- waarom hebben K en L niet aan hun ouders/vriendje verteld dat ze de Pianista gingen doen?
2-Ze hadden wel verteld dat ze die dag gingen wandelen, alleen niet waarheen.
Dus niet het wandelen op zich, maar waar ze gingen wandelen kan een last minute beslissing zijn geweest.
"Ze zouden een wandeling maken in de omgeving van Boquete, maar sindsdien is er niets meer van hen vernomen. "
http://www.ondertussen.nl(...)-panama-gaat-verder/![]()
]Kris en Lisanne hebben op 31 maart nog geen enkele excursie geboekt, anders dan dat in de OP staat.(bron de Volkskrant een fatale wandeling)quote:2. Ze hebben wel degelijk tegen hun familie gezegd dat ze gingen "wandelen" (dat zegt de mama van Kris OF Lisanne ergens op een video, weet niet juist meer waar). Dus wat lijkt mij een logische verklaring:
Als je dat in ogenschouw neemt en dan weet dat F op 1 april naar de taalschool kwam om de excursies op te nemen dan is het natuurlijk vreemd dat hij zegt dat ie alleen "hola" tegen hen zei.
Het klopt dat K en L aan het thuisfront hadden gezegd dat ze wilden gaan wandelen alleen wisten ze op 31 maart (zoals jij ook zegt) nog niet welke wandelingIk maakte deze tijd- fout ook in mijn scenario als reden dat ze niet aan thuis hadden laten weten dat ze de Pianista gingen doen. Maar het was helemaal niet midden in de nacht maar het einde van de middag in Nederland.quote:De volgende dag 's ochtends kijken ze, zoals bekend, wat op internet en in de brochure van de taalschool en kiezen ze voor de Pianista. Hoe groot is het tijdsverschil Panama - Nederland? Ik veronderstel een tijdsverschil tussen de 7 en 9 uur. Dus op het moment dat Kris en Lisanne besluiten dat ze de Pianista gaan wandelen, is het in Nederland midden in de nacht. Ze willen hun ouders / familie / vriendje niet wakker maken en sturen op die moment niets. Hun ouders weten toch dat ze gaan wandelen, ze zullen hen na de wandeling wel een verslag sturen, het is onnodig om hen misschien wakker te maken. Zo kunnen ze misschien gedacht hebben.
Vandaar ook mijn vraag : waarom vertelden ze niet aan het thuisfront dat ze de Pianista gingen doen?
Met name Lisanne had veel contact met thuis en vind ik het vooral van haar vreemd dat ze het eerste echte "avontuur" in haar leven niet deelt met thuisIk probeer me altijd te verplaatsen in iemand.quote:Wat betreft vraag 1: de ons kent ons cultuur is daar volgens mij wel degelijk erg groot. Dat leidde ik ook af uit de posts op het forum van Boquete. Dus mijn idee: K & L dagen niet op op de afspraak. F gaat naar de kamer, ziet dat ze er niet waren, vindt dat wel raar. Belt naar iemand van de taalschool, hoort daar dat de meisjes ook niet thuis waren voor het avondeten of ontbijt en zijn alarmbelletjes gaan rinkelen. Het is belangrijk om àls er echt iets gebeurd is, zo snel mogelijk op te treden en de meisjes zo snel mogelijk te vinden, dat vergroot de overlevingskansen.
Als ik voor de deur zou staan van K en L en ik zou na kijken en kloppen merken dat ze er niet zijn dan zou ik allereerst hen bellen. Ik weet niet of F hun nummer had maar het zou toch niet raar zijn als Eileen die had of dat die ergens op het aanmeldbiljet/mail zou staan van de taalschool.
We weten niet of dit wel of niet gebeurd is maar dit heb ik nergens gelezen.
Maar stel dat dit niet gebeurd is?
Vervolgens zou ik idd ook Myriam bellen (hoe kwam hij aan dat nummer?) maar ik zou ook zeer zeker direct naar de taalschool gaan en aan personeel en leerlingen vragen of zij K en L hadden gezien. En als dat niet het geval is en je voelt nattigheid dan bel je de politie (die hij goed kent)
Wat ik zeer zeker NIET zou doen is anderhalf uur nutteloos voor een deur gaan wachten totdat je naar binnen kunt.![]()
Nee hoor zij hebben in de ochtend van 1 april aan niemand verteld dat zij de Pianista gingen doen of uberhaupt dat ze gingen wandelen.quote:Op maandag 22 december 2014 12:28 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
1-Hier is al talloze keren antwoord op gegeven. Daar hoef je het niet met elkaar over eens te zijn, maar om nou net te doen alsof niemand er een verklaring voor heeft en de vraag eindeloos herhalen.....
2-Ze hadden wel verteld dat ze die dag gingen wandelen, alleen niet waarheen.
Dus niet het wandelen op zich, maar waar ze gingen wandelen kan een last minute beslissing zijn geweest.
"Ze zouden een wandeling maken in de omgeving van Boquete, maar sindsdien is er niets meer van hen vernomen. "
http://www.ondertussen.nl(...)-panama-gaat-verder/
Er is geen contact geweest op 1 april met thuis door beide dames![]()
Ik heb er een link bij gedaan ter onderbouwing, heb jij een link ter onderbouwing dat ze niet verteld hebben dat ze gingen wandelen?quote:Op maandag 22 december 2014 12:42 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Nee hoor zij hebben in de ochtend van 1 april aan niemand verteld dat zij de Pianista gingen doen of uberhaupt dat ze gingen wandelen.
Er is geen contact geweest op 1 april met thuis door beide dames![]()
ik zoek m voor je op maar je kunt zelf wel nagaan dat dit niet zo is.
Dinsdagmiddag liepen ze achter de mirador![]()
Ze hebben dat maandag al laten weten aan hun familie dat ze dinsdag zouden gaan wandelen in de omgeving
[ Bericht 35% gewijzigd door Grijzemassa op 22-12-2014 12:55:58 ]![]()
Zal ik dat zelf maar even uitmaken, wat voor conclusies ik trek?quote:Op maandag 22 december 2014 12:45 schreef jackie12 het volgende:
ik zoek m voor je op maar je kunt zelf wel nagaan dat dit niet zo is.
Dinsdagmiddag liepen ze achter de mirador
Of ga jij dat voor iedereen doen nu?![]()
Mijn nederige excuses Grijzemassaquote:Op maandag 22 december 2014 12:48 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Zal ik dat zelf maar even uitmaken, wat voor conclusies ik trek?
Of ga jij dat voor iedereen doen nu?![]()
Dank je jackie12quote:Op maandag 22 december 2014 12:55 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Mijn nederige excuses Grijzemassa![]()
De moeder van Lisanne zegt daar iets over in het eerste interview dat de ouders samen gaven. Ik weet echter even niet uit het hoofd of dit bij 1vd of bij Humberto was. Iemand de link bij de hand?![]()
Kris had op 31 maart aan haar vriendje laten weten dat ze dinsdag wilden gaan wandelen.
Wat,waar wisten ze nog niet.
http://www.rtl.nl/rtl-lat(...)gelijk-al-niet-goed/
na 10.00 min
Er is op 1 april geen contact geweest vanaf Kris of Lisanne naar huis![]()
Maar ze zegt niet ,we hebben maandag de laatste sms gehad. Ze zegt letterlijk" Stefan kreeg nog een sms dat ze zouden gaan wandelen die dinsdag".
Kris moeder "Ja en ze hadden nog plannetjes gemaakt voor de week. Ze zouden nog naar die vulkaan die genoemd was maar dat zouden ze pas zaterdag gaan doen. Ze zouden nog naar de watervallen in de buurt , ze hadden het gewoon gepland".![]()
Alles maar dan ook alles plannen en dan zo onbezonnen die berg beklimmen......nee, gaat er bij mij nog steeds niet in.![]()
http://www.rtlxl.nl/#!/rt(...)1f-0b4e-c6c48f645c80quote:Op maandag 22 december 2014 12:14 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Ik zoek al heel lang naar de bron wanneer ze naar de massasalon van Sigrid waren geweest.
Ik denk namelijk niet op 31 maart maar op 30 maart. Heb je een link waarin wordt gezegd dat dat op 31 maart was? (je zegt eenvandaag)
Dank je
Lisanne heeft contact met haar moeder en zegt "Het is een hollandse hoor". Uit de context is af te leiden dat het NAdat ze afgewezen werden, ze moesten namelijk alternatieve activiteiten bedenken.![]()
Er is wel op dinsdag 1 april contact geweest.quote:Op maandag 22 december 2014 13:00 schreef jackie12 het volgende:
Kris had op 31 maart aan haar vriendje laten weten dat ze dinsdag wilden gaan wandelen.
Wat,waar wisten ze nog niet.
http://www.rtl.nl/rtl-lat(...)gelijk-al-niet-goed/
na 10.00 min
Er is op 1 april geen contact geweest vanaf Kris of Lisanne naar huis
http://nos.nl/video/63243(...)ermiste-vrouwen.html![]()
Volgens dit krantenbericht, wisten Eileen en Feliciano al op 2 en 3 april, dat K&L naar alle waarschijnlijkheid de Pianista op waren gegaan. Eileen had ze erover horen en zien praten. Afhankelijk van hoe je het artikel interpreteert, zou je ook kunnen denken dat de Pianista is genoemd tijdens de aangiften van vermissing.
http://www.prensa.com/imp(...)on-holandesas/333663
Dit artikel is van 30 mei. Er wordt nog geen melding gemaakt van F.'s zoektocht op 3 april op de Pianista.
Dat komt veel later in het nieuws.![]()
Spanish at Locations biedt een "Spanish & Hiking" pakket aan: 2 Excursies voor $125: een deel Quetzal Trail en een vage naamloze omschrijving van oude indigenous trails van de Guaymí/Ngöbe people. Die laatste klinkt mij in de oren als een (halve) dagtocht over paden achter de mirador. Iets tussen een meerdaagse en een saaie heen en terug Pianista in. Van die trail zou ik meer willen weten. Is die met vervoer zover mogelijk de berg op? Waar gaat de route heen? En hoe weer terug?
http://www.spanishatlocations.com/adventure/spanish-hiking/![]()
klopt 's middags 14.00 uur nl tijd ongeveer. Moeder corrigeert en zegt nee plaatselijke tijd. Oja zegt hans plaatselijke tijd.
Later zegt hij, "ze hebben maandag al wat tours uitgezocht en dinsdag ook en hebben toen wat tours geboekt.![]()
kijk op IL fb dan zie je dat ze pas nog die trip heeft gemaakt met studenten.quote:Op maandag 22 december 2014 13:45 schreef 11en30 het volgende:
Spanish at Locations biedt een "Spanish & Hiking" pakket aan: 2 Excursies voor $125: een deel Quetzal Trail en een vage naamloze omschrijving van oude indigenous trails van de Guaymí/Ngöbe people. Die laatste klinkt mij in de oren als een (halve) dagtocht over paden achter de mirador. Iets tussen een meerdaagse en een saaie heen en terug Pianista in. Van die trail zou ik meer willen weten. Is die met vervoer zover mogelijk de berg op? Waar gaat de route heen? En hoe weer terug?
http://www.spanishatlocations.com/adventure/spanish-hiking/
Zo te zien tot de top en weer terug.![]()
Klopt deze video ken ik.quote:Op maandag 22 december 2014 13:40 schreef vronie het volgende:
[..]
Er is wel op dinsdag 1 april contact geweest.
http://nos.nl/video/63243(...)ermiste-vrouwen.html
Aangezien Kris en Lisanne dinsdagmiddag achter de mirador liepen kan dit niet kloppen
(tenzij de fototijden niey kloppen)
Ik denk dat er of een sms-je/appje is gestuurd vanaf Stepehan of..??
Maar waar het me vooral om gaat is waarom hebben ze op 1 april in de ochtend niet aan thuis laten weten dat ze de Pianista gingen doen?
Kris had idd contact gehad met Stephan op 31 maart dat ze wilden gaan wandelen maar Lisanne had helemaal niks gezegd. En juist zij had veel contact met thuis![]()
Zou kunnen Jackie. Als ze bijvoorbeeld in alle haast zijn vertrokken en vergat een bericht te sturen. Zou kunnen dat ze op de Mirador, waar ze immers bereik had, nog snel een sms bericht naar Stefan heeft gestuurd. (Fotootje later versturen via W|IFI). Vanaf de Mirador of tot waar ze bereik hadden. Dat zou dan kwart voor twee zijn geweest.
Je hebt gelijk dat vooral L. dagelijks contact had en daarom denk ik net als jij Jackie in dezelfde richting.![]()
Ik denk dat het anders zit.quote:Op maandag 22 december 2014 14:00 schreef ToniB het volgende:
Zou kunnen Jackie. Als ze bijvoorbeeld in alle haast zijn vertrokken en vergat een bericht te sturen. Zou kunnen dat ze op de Mirador, waar ze immers bereik had, nog snel een sms bericht naar Stefan heeft gestuurd. (Fotootje later versturen via W|IFI). Vanaf de Mirador of tot waar ze bereik hadden. Dat zou dan kwart voor twee zijn geweest.
de video van Vronie is vlak na de verdwijning.
De rtl late night is van een maand daarna.
Ik denk dat in de eerste video zij of Stephan een fout maakte en dit verkeerd vertelden en het wel goed vertelden in de RTL uitzending toen alle wat duidelijker was.
Maar dat is wat ik denk en geen feit![]()
Waarom in alle haast vertrekken? Ze hadden de hele week niets te doen? Lisanne was al niet helemaal lekker. Dan je toch niet haasten?quote:Op maandag 22 december 2014 14:00 schreef ToniB het volgende:
Je hebt gelijk dat vooral L. dagelijks contact had en daarom denk ik net als jij Jackie in dezelfde richting.![]()
In rtl zegt ze niet maandag heeft Stefan een sms ontvangen!
In nos video zeggen 4 mensen! dinsdag 14.00 uur plaatselijke tijd!
Niet maandag dus maar dinsdag.juist. Ze lag lekker in een hangmatje. Komt er een gids langs.....buitenkansje.......hup, hup kom op nou het is maar een kleine wandeling....slippers wisselen voor boots en gaan..quote:Op maandag 22 december 2014 14:08 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Waarom in alle haast vertrekken? Ze hadden de hele week niets te doen? Lisanne was al niet helemaal lekker. Dan je toch niet haasten?![]()
Ik wil het woord gids niet meer noemen/aanhalen, het kan ook een ander zijn geweest die heeft aangeboden de meiden te begeleiden.
ook apart,
in de RTL uitzending zegt de moeder van Lisanne dat EIein haar gebeld heeft in de veronderstelling dat het de telefoon van Lisanne was. Dit gebeurde in de woensdagnacht, laat (in de uitzending viel meerdere malen het woord 's nachts, feitelijk dus na 00:00 uur, en ze zaten om rond 05:00 uur op het politiebureau). -6 uur is woensdagavond/eind middag Panamese tijd, waarom niet direct woensdagmorgen na het openen van de slaapkamer bellen. Ze dacht nota bene Lisanne zelf te bellen.![]()
Ik kan niet (veel) op haar /Facebook zien. (btw heb zelf geen Facebook).quote:Op maandag 22 december 2014 13:50 schreef ToniB het volgende:
[..]
kijk op IL fb dan zie je dat ze pas nog die trip heeft gemaakt met studenten.
Zo te zien tot de top en weer terug.
Als deze trip begint ( of eindigt) een eindje na de Mirador, is dat interessant om te weten, dat zou de Synaproc zoektocht kunnen verklaren.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
vreemd hé. Snap ik ook niet.quote:Op maandag 22 december 2014 14:20 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik wil het woord gids niet meer noemen/aanhalen, het kan ook een ander zijn geweest die heeft aangeboden de meiden te begeleiden.
ook apart,
in de RTL uitzending zegt de moeder van Lisanne dat EIein haar gebeld heeft in de veronderstelling dat het de telefoon van Lisanne was. Dit gebeurde in de woensdagnacht, laat (in de uitzending viel meerdere malen het woord 's nachts, feitelijk dus na 00:00 uur, en ze zaten om rond 05:00 uur op het politiebureau). -6 uur is woensdagavond/eind middag Panamese tijd, waarom niet direct woensdagmorgen na het openen van de slaapkamer bellen. Ze dacht nota bene Lisanne zelf te bellen.![]()
Dat zou imo niet echt overeenkomen met de beschrijving. Bovendien zou die dan toch gewoon de Pianista Trail genoemd zijn?quote:Op maandag 22 december 2014 13:50 schreef ToniB het volgende:
[..]
Zo te zien tot de top en weer terug.![]()
Daar geloof ik ook niet in, ik denk dat zij die bewuste 1 april onverwacht een uitnodiging kregen voor de Pianista trip.quote:Op maandag 22 december 2014 13:27 schreef ToniB het volgende:
Alles maar dan ook alles plannen en dan zo onbezonnen die berg beklimmen......nee, gaat er bij mij nog steeds niet in.![]()
dat klopt toch precies met de beschrijving? Oud inheems pad.quote:Op maandag 22 december 2014 14:34 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Dat zou imo niet echt overeenkomen met de beschrijving. Bovendien zou die dan toch gewoon de Pianista Trail genoemd zijn?
Foto's 19 september.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
oud inheems/ indianen pad klinkt toch veel interessanter op de promotie web-site?quote:Op maandag 22 december 2014 14:34 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Dat zou imo niet echt overeenkomen met de beschrijving. Bovendien zou die dan toch gewoon de Pianista Trail genoemd zijn?![]()
En vervolgens kom je mensen tegen die met een 4x4 het pad opscheuren...quote:Op maandag 22 december 2014 15:07 schreef ToniB het volgende:
[..]
oud inheems/ indianen pad klinkt toch veel interessanter op de promotie web-site?
Make my day!![]()
Als het 'gewoon' de Pianista trail is, is het niet de rode Synaproc zoekroute, die evenwijdig loopt aan de CD ( en ten noorden daarvan ligt) en waarvan het moeilijk te achterhalen is, wat het is, hoe het heet, waar het begint, waar het eindigt, enz.quote:Op maandag 22 december 2014 15:07 schreef ToniB het volgende:
[..]
oud inheems/ indianen pad klinkt toch veel interessanter op de promotie web-site?
Net zoals de Pianista zelf, hoe die achter de Mirador loopt ( rood, roze, blauw of groen, in een rechte lijn naar 't noorden of diverse oostelijke en westelijke paden) geen flauw idee...als het er op aan komt.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
quote:Op maandag 22 december 2014 15:04 schreef ToniB het volgende:
Hemdjes en korte broekjes.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
En fris en niet bezweet, op het (zo te zien) laatste stuk waar geen auto's kunnen komen.quote:Make my day!![]()
Ook dit bericht doet mij vermoeden dat ze haastig zijn vertrokken.
Op 1 april, de dag van de verdwijning, kreeg reisgenoot Edwin Cornelis een WhatsAppbericht van Lisanne. „Ze wilde weten of het goed met ons ging. Wij waren na de week in Bocas doorgereisd naar Panama City en zij waren op 1 april in Boquete. Lisanne had gehoord dat er in Panama City een hostel was afgebrand en ze maakte zich zorgen over ons. Wij sliepen gelukkig ergens anders. Nadat ik had geantwoord, vroeg ik haar hoe het gastgezin haar beviel, maar daar hebben we nooit antwoord op gekregen”, zegt Cornelis, die enkele dagen later via de talenschool vernam dat de vrouwen spoorloos waren verdwenen.
http://www.welingelichtek(...)geen-waaghalzen.html![]()
Ik gooi maar een vergezocht balletje op, maar wie weet brengt het anderen opeen idee:
misschien had de gids waarmee de dames zijn papieren op orde te hebben en raakte hij in paniek toen een van de dames zwaargewond raakte? En konden de dames de weg (vanuit diep in de jungle) niet meer terug vinden/maken? En was de gids bang dat zijn gids-licentie ingetrokken zou worden? Dus geen moord, maar wel betrokkenheid?![]()
En zelfs sandalen ipv fatsoenlijke boots. Zou dit een 'echt' pad zijn? Ziet er imo niet heel duidelijk uit op dat korte stukje video.- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -![]()
Bizar hè. Lijkt wel of die mensen helemaal niet voorbereid zijn. Zelfs de gidsen lopen met lange broek en laarzen aan.quote:Op maandag 22 december 2014 15:31 schreef ToniB het volgende:
schijnt heel normaal te zijn daar in korte broek te hiken.Make my day!![]()
dit zou in de geul moeten zijn op ongeveer 15 tot 20 minuten voor de top.quote:Op maandag 22 december 2014 15:27 schreef agter het volgende:
[..]
En fris en niet bezweet, op het (zo te zien) laatste stuk waar geen auto's kunnen komen.![]()
quote:Op maandag 22 december 2014 15:04 schreef ToniB het volgende:
[..]
dat klopt toch precies met de beschrijving? Oud inheems pad.
Foto's 19 september.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ook korte broeken met een hemdjeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Edit, was pas 2x gezegd![]()
lijkt erop dat de Mirador een trekpleister is geworden.....SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op maandag 22 december 2014 16:06 schreef ToniB het volgende:
lijkt erop dat de Mirador een trekpleister is geworden.....Omg. Staat er al een ijscowagentje, of een paal voor een 'Kodak-moment'?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Make my day!![]()
of een telefoonpaal...quote:Op maandag 22 december 2014 16:12 schreef agter het volgende:
[..]
Omg. Staat er al een ijscowagentje, of een paal voor een 'Kodak-moment'?![]()
Vind ik zeker geen gekke gedachte MeloD.quote:Op maandag 22 december 2014 15:30 schreef MeloD het volgende:
Ik gooi maar een vergezocht balletje op, maar wie weet brengt het anderen opeen idee:
misschien had de gids waarmee de dames zijn papieren op orde te hebben en raakte hij in paniek toen een van de dames zwaargewond raakte? En konden de dames de weg (vanuit diep in de jungle) niet meer terug vinden/maken? En was de gids bang dat zijn gids-licentie ingetrokken zou worden? Dus geen moord, maar wel betrokkenheid?
Met die mogelijkheid hield ik al rekening in mijn scenario van 12 augustus.
Weet iemand hoe ver het is naar de dichtsbijzijnde capony vanaf de mirador?![]()
Nee, is niet bekend, vraag is eerder voor bij gekomen. Ergens op foto 505 zie je kabel(s) mogelijk van (oude niet meer in gebruik zijnde ?) canopy tree trek.quote:Op maandag 22 december 2014 16:24 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Vind ik zeker geen gekke gedachte MeloD.
Weet iemand hoe ver het is naar de dichtsbijzijnde capony vanaf de mirador?
(bekend bij Poekje 01 11en30)Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Sorry, maar wat is een capony?quote:Op maandag 22 december 2014 16:24 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Edit: je bedoelt de canopy-tree-trek, neem ik aan.Make my day!![]()
Mee eens, een ongeluk onder begeleiding van een gids heb ik ook al een poosje geleden geopperd.quote:Op maandag 22 december 2014 16:24 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Dat zou een blamage voor de toeristenindustrie zijn.![]()
Yep. Zou een mogelijkheid kunnen zijn.quote:Op maandag 22 december 2014 16:32 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Mee eens, een ongeluk onder begeleiding van een gids heb ik ook al een poosje geleden geopperd.
Dat zou een blamage voor de toeristenindustrie zijn.Make my day!![]()
Die zogenoemde 'kabels' zijn al lang geleden ontmaskerd als inheemse plantenstengels. Op WS, dat wel.quote:Op maandag 22 december 2014 16:28 schreef Lutalo het volgende:
[..]
Nee, is niet bekend, vraag is eerder voor bij gekomen. Ergens op foto 505 zie je kabel(s) mogelijk van (oude niet meer in gebruik zijnde ?) canopy tree trek.
(bekend bij Poekje 01 11en30)![]()
punt is dat die meiden die gids niet van de straat hebben geplukt. Wie komt er dan in beeld? (ik zeg niks.....)![]()
En met dit bericht dan ook hier op Fok?quote:Op maandag 22 december 2014 16:39 schreef matteo_111 het volgende:
[..]
Die zogenoemde 'kabels' zijn al lang geleden ontmaskerd als inheemse plantenstengels. Op WS, dat wel.
Natuurlijk lijken het plantenstengels, maar omdat ( ik zie er in elk geval 1) zo mooi gelijkmatig gedraaid is en keurig strak recht loopt, was het idee van kabel nog niet zo gek.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Dat kan dan ook een local zijn die het wel een makkelijke manier van geld verdienen vond, zonder de officiële status van gids.quote:Op maandag 22 december 2014 16:40 schreef ToniB het volgende:
punt is dat die meiden die gids niet van de straat hebben geplukt. Wie komt er dan in beeld? (ik zeg niks.....)![]()
quote:Op maandag 22 december 2014 15:30 schreef MeloD het volgende:
misschien had de gids waarmee de dames zijn papieren op orde te hebben en raakte hij in paniek toen een van de dames zwaargewond raakte? En konden de dames de weg (vanuit diep in de jungle) niet meer terug vinden/maken? En was de gids bang dat zijn gids-licentie ingetrokken zou worden? Dus geen moord, maar wel betrokkenheid?die bal kennen we.
Of, andere bal, iemand die ze (per abuis) de verkeerde kant op heeft gestuurd/route foutief uitgelegd: "Ja hoor, Pianista, immer gerade aus."Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Matteo, was deze kabel ook ontmaskerd?
Wat Lutalo zegt: het ziet er gelijkmatig gedraaid uit. Welke plant zou dat kunnen zijn?![]()
Gidsen lopen zichzelf op te promoten. Zoals in het centrum en wellicht ook op de dinsdagmarkt?quote:Op maandag 22 december 2014 16:40 schreef ToniB het volgende:
punt is dat die meiden die gids niet van de straat hebben geplukt. Wie komt er dan in beeld? (ik zeg niks.....)
Ook heb ik gelezen dat pensionhouders nogal eens gidsen regelen voor de gasten.![]()
Of dat de dames zelf de kennis niet hadden om op een bepaalde plek linksaf te slaan:quote:Op maandag 22 december 2014 16:46 schreef Lutalo het volgende:
[..]die bal kennen we.
Of, andere bal, iemand die ze (per abuis) de verkeerde kant op heeft gestuurd/route foutief uitgelegd: "Ja hoor, Pianista, immer gerade aus."
"The jovial guide suggested that it isn’t safe going without a knowledgeable local. We figured that this was his bread and butter, so of course he was going to say that. He honestly told us that just before the first river crossing is a small path to the left. This is what Vanessa, like us, had no idea about. "
http://earthdrifter.com/b(...)rs-became-separated/
Maar goed, ze kwamen wel boven. En daar staat geen bordje "Fino Sendero el Pianista". En dus liepen ze door.Make my day!![]()
Die meiden zouden niet met een wild vreemde meegaan, dat geloof ik niet. Wel als ze iemand vertrouwen en diegene een "gids" voor de meisjes regelt, dan denk je toch, dat zit wel goed, kom we gaan.quote:Op maandag 22 december 2014 16:46 schreef MeloD het volgende:
[..]
Dat kan dan ook een local zijn die het wel een makkelijke manier van geld verdienen vond, zonder de officiële status van gids.![]()
Dan een kort scenariootje in t kort.quote:Op maandag 22 december 2014 16:32 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Mee eens, een ongeluk onder begeleiding van een gids heb ik ook al een poosje geleden geopperd.
Dat zou een blamage voor de toeristenindustrie zijn.
Meiden gaan mee met gids(en) de Pianista doen. Daarvandaan naar de Tree tek.
Hier gaat het mis. Ze vallen.
Gids(en) in paniek. De rest een cover-up.
Is de Boquete tree tek ver vanaf de mirador?![]()
maandag 22 december 2014 @ 16:28:12 #115quote:Op maandag 22 december 2014 17:13 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Dan een kort scenariootje in t kort.
Is de Boquete tree tek ver vanaf de mirador?
En Google, er zijn er geloof ik twee bij Boquete.
Excuus, het kan natuurlijk best dat er ondertussen iemand is, die het WEL weet.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Op zich kan dat wel.quote:Op maandag 22 december 2014 17:13 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Maar dan moeten ze toch al serieus gevallen zijn, als die gids zo in paniek slaat. En is het dan wel mogelijk dat ze nog helemaal tot aan de rivier zijn gekomen én dat minstens 1 van hen nog meer dan een week geleefd heeft? Met zware verwondingen?
Dat lijkt me een beetje twijfelachtig eerlijk gezegd.![]()
Dat is de Pixelfolia. Die komt op meer foto's voor.quote:Op maandag 22 december 2014 16:48 schreef Domnivoor het volgende:
[ afbeelding ]
Wat Lutalo zegt: het ziet er gelijkmatig gedraaid uit. Welke plant zou dat kunnen zijn?![]()
Je ziet hem alleen op foto's. Nooit in het echtquote:Op maandag 22 december 2014 17:24 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Dat is de Pixelfolia. Die komt op meer foto's voor.![]()
![]()
Nee dat is de cover-up.quote:Op maandag 22 december 2014 17:23 schreef Saarah het volgende:
[..]
Op zich kan dat wel.
Maar dan moeten ze toch al serieus gevallen zijn, als die gids zo in paniek slaat. En is het dan wel mogelijk dat ze nog helemaal tot aan de rivier zijn gekomen én dat minstens 1 van hen nog meer dan een week geleefd heeft? Met zware verwondingen?
Dat lijkt me een beetje twijfelachtig eerlijk gezegd.
13 uur mirador
14 uur quebrada
omgekeerd (daarom geen foto's)
15 uur mirador
1530-1545 in de 4x4 naar de tree tek
1630 ongeluk
of kun je vanaf de Pianista ook lopend naar de tree tek of lopen bv de kabels daar ook ergens in de buurt en kun je vanaf die kant daar ook "opstappen" ?)
foto's 509 gewist omdat die van de tree tek waren
Niet zelf bedacht maar vind het wel iets om te zeggen. Is dit mogelijk?![]()
of kun je vanaf de Pianista ook lopend naar de tree tek of lopen bv de kabels daar ook ergens in de buurt en kun je vanaf die kant daar ook "opstappen" ?)
Ja, maar dat mag je niet verder vertellen.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Kabel? De pijl wijst naar een groene stengelknoop. Mogelijk bedoel je de donkere lijn die parallel loopt. Die is niet gedraaid, maar zover uitvergroot dat je de pixelstructuur ziet (net als elders op het plaatje trouwens). Ik ga er vanuit dat het een gladde stengel is, op die afstand en uitvergroting ook niet geschikt als kabel - te dun.quote:Op maandag 22 december 2014 16:48 schreef Domnivoor het volgende:
[ afbeelding ]
Wat Lutalo zegt: het ziet er gelijkmatig gedraaid uit. Welke plant zou dat kunnen zijn?
Nog iets verder naar links loopt zo'n zelfde stengel, maar dan meer gebogen en achter blad. Ook met pixelverdraaiing. Ik kan me herinneren, zonder de foto op te zoeken, dat er op die foto nog veel meer van dergelijk stengels kris-kras over het pad gingen en er ook bloemen, bloeiend en uitgebloeid te zien zijn.
Als je foto's van Bloeiend Boquete gaat bekijken kom je deze plant tegen in een groot aantal variëteiten. Baru wist de Latijnse naam, meen ik. (vast een degelijke goede gids geweest . . . )![]()
Schrijf die cover-up eens uit. . . Wel nul fouten maken, anders verdwijn je achter de tralies. (Dit laatste is om je in te leven.)quote:Op maandag 22 december 2014 17:13 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Naar de vindplaatsen wandelen doe je niet in een dag, met een zak 'strooigoed'.![]()
Gelukkig maar. Anders leefden we in The Matrix.quote:Op maandag 22 december 2014 17:30 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Je ziet hem alleen op foto's. Nooit in het echt![]()
Daar leven we toch in?quote:Op maandag 22 december 2014 17:56 schreef matteo_111 het volgende:
Gelukkig maar. Anders leefden we in The Matrix.
Een voorouder simulatie, gerund door post-humanen.![]()
Oké bedankt.quote:Op maandag 22 december 2014 17:48 schreef matteo_111 het volgende:
[..]
Kabel? De pijl wijst naar een groene stengelknoop. Mogelijk bedoel je de donkere lijn die parallel loopt. Die is niet gedraaid, maar zover uitvergroot dat je de pixelstructuur ziet (net als elders op het plaatje trouwens). Ik ga er vanuit dat het een gladde stengel is, op die afstand en uitvergroting ook niet geschikt als kabel - te dun.
Nog iets verder naar links loopt zo'n zelfde stengel, maar dan meer gebogen en achter blad. Ook met pixelverdraaiing. Ik kan me herinneren, zonder de foto op te zoeken, dat er op die foto nog veel meer van dergelijk stengels kris-kras over het pad gingen en er ook bloemen, bloeiend en uitgebloeid te zien zijn.
Als je foto's van Bloeiend Boquete gaat bekijken kom je deze plant tegen in een groot aantal variëteiten. Baru wist de Latijnse naam, meen ik. (vast een degelijke goede gids geweest . . . )
Het gaat inderdaad om de 'kabel' die parallel loopt aan de pijl, niet datgene waar de pijl naar wijst.
Ik ga er ook wel vanuit dat wat we hier zien het gevolg is van verkleining van de foto. Toch valt deze lijn onmiddellijk op als ik de foto op een groot beeldscherm bekijk.![]()
In de video van de ouders is dit stuk op het einde ook te zien en in dit stuk zou volgens de gidsen en de ouders ruiger dan achter de Mirador. Maar hier is na een aantal dagen gezocht door de teams en niets gevonden.![]()
Er is al op 5 april aan de andere kant gezocht, volgens Ingrid.
5th April 2014 20:23
Posted by Ingrid Lommers, 4 hours ago
Talked to SINAPROC again a few minutes ago: http://www.sinaproc.gob.pa/
So the Director Ubaldo Contreros putSubDirector Francisco SantaMaria in charge of "Operativo de Búsqueda de las Holandesas Perdidas
". Today they are going to check out more possible trails that they could have taken by mistake if they have been on the PIANISTA TRAIL. He says: Ceibo (north of Boquete) and everything towards Bocas del Toro, el sendero la Playita, and north of a certain farm.. This is what he just told me.
http://projectavalon.net/(...)re-missing-in-Panama post 6![]()
Hmm, ik kan helaas niets vinden over een "sendero la Playita". Zou mooi zijn als we daar de gpx van hadden.quote:Op maandag 22 december 2014 19:35 schreef ToniB het volgende:
So the Director Ubaldo Contreros putSubDirector Francisco SantaMaria in charge of "Operativo de Búsqueda de las Holandesas Perdidas
". Today they are going to check out more possible trails that they could have taken by mistake if they have been on the PIANISTA TRAIL. He says: Ceibo (north of Boquete) and everything towards Bocas del Toro, el sendero la Playita, and north of a certain farm.. This is what he just told me.
http://projectavalon.net/(...)re-missing-in-Panama post 6Make my day!![]()
Dat vind ik nog niet zo duidelijk. Ik lees het als: 'er is gezocht op alle paden in de richting van Bocas del Toro.' Dat kan ook tot aan de provinciegrens zijn, die daar samenvalt met de continentale waterscheiding.quote:Op maandag 22 december 2014 19:35 schreef ToniB het volgende:
http://projectavalon.net/(...)re-missing-in-Panama post 6![]()
Geen echt nieuws maar vooruit. Correspondent Sandra K.:
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)nde-knappe-gezichten![]()
Ik dacht dat er ontzettend veel inlogpogingen op de iPhone gedaan zijn met een onjuiste pincode. Maar dat blijkt mee te vallen:
"Maar vanaf 5 april wordt de iPhone vier keer aangezet zonder of door een foute pincode in te toetsen."
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-door-ander-gebruiktMake my day!![]()
Dat is overgenomen uit het overzicht in de Telegraaf. Daarvan kun je je afvragen of dat wel volledig is.quote:Op maandag 22 december 2014 21:31 schreef agter het volgende:
Ik dacht dat er ontzettend veel inlogpogingen op de iPhone gedaan zijn met een onjuiste pincode. Maar dat blijkt mee te vallen:
"Maar vanaf 5 april wordt de iPhone vier keer aangezet zonder of door een foute pincode in te toetsen."
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-door-ander-gebruikt
Telegraaf-artikel:
BNW / Kris Kremers en Lisanne Froon #115 - Getuigen![]()
ja,.... want je loopt toch met begeleiding die daar lokaal bekend is in het gebied, dus die vindt het ook "ok"quote:
je bent immers toch met hem/haar!!! van dat en dat bedrijfje, en je groepje en jijzelf gaan binnen een bepaalde tijd van A naar B, en weer terug, je blijft op de paden. Het is nog geen regenseizoen.
So much voor die malariamuggen trouwens: debunked.
[ Bericht 4% gewijzigd door Poekje01 op 22-12-2014 22:35:21 ]![]()
Ik vind het vooral opmerkelijk omdat er een precies aantal genoemd wordt.quote:Op maandag 22 december 2014 21:38 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Dat is overgenomen uit het overzicht in de Telegraaf. Daarvan kun je je afvragen of dat wel volledig is.
Telegraaf-artikel:
BNW / Kris Kremers en Lisanne Froon #115 - GetuigenMake my day!![]()
Dan kom ik toch weer terug op de flora en fauna. Het is een onnodig risico om met blote benen door zo'n geul te lopen. Je ziet op foto's van de gidsen dat die meestal lange broeken dragen.quote:Op maandag 22 december 2014 21:42 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
ja,.... want je loopt toch met begeleiding die daar lokaal bekend is in het gebied, dus die vindt het ook "ok"
je bent immers toch met hem/haar!!! van dat en dat bedrijfje, en je groepje en jijzelf gaan binnen een bepaalde tijd van A naar B, en weer terug, je blijft op de paden. Het is nog geen regenseizoen.![]()
Zeggen wat ze - volgens berichten - gedaan hebben, is één ding. Ze "verdachten" noemen, of in een titel suggereren dat ze dat zijn, is iets anders.quote:Op maandag 22 december 2014 00:58 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
De discussie die hier al dagen gaat, is dat de ene partij vind dat bepaalde getuigen/gidsen/betrokkenen verdachte handelingen hebben verricht. Onbewust natuurlijk Ik noem ze geen verdachte want er zijn geen bewijzen voor en inderdaad kan men schade aanrichten door dit hier te benoemen.Dat heb ik niemand zien beweren.quote:Daarnaast is er een groep die volhoudt dan bepaalde betrokkenen zo aardig en betrokken zijn, dat ze per definitie geen verdachte handelingen zouden hebben kunnen verrichten.Yep. Er zijn twee soorten indelingen mogelijk bij die verscheidenheid: de ene soort zet de meningen in twee groepen, de andere soort doet dat niet.quote:We hebben nog steeds weinig tot geen aanknopingspunten en de meningen zijn hier vaak flink verdeeld.
[ Bericht 5% gewijzigd door JustinCase op 22-12-2014 22:01:24 ]![]()
Ik ben nog even die een vandaag uitzending aan het bekijken. En het lijkt er op dat op de iPhone op 6 april om 10.27 (wsl 10.26 uit ons lijstje) een applicatie opgestart is.
Help eens meelezen:
![]()
Mss is deze duidelijker:
![]()
Er is met de telefoon op 10.27 meer gebeurd dan om 13.37.
[ Bericht 15% gewijzigd door agter op 22-12-2014 22:04:33 ]Make my day!![]()
Au(tomatische?) ... applicatiequote:Op maandag 22 december 2014 21:58 schreef agter het volgende:
Er is met de telefoon op 10.27 meer gebeurd dan om 13.37.![]()
En het verkeerd inloggen op de iPhone betreft de sim-pincode. Kennelijk niet het code-slot om toegang tot de telefoon zelf te krijgen. Wellicht is die er nooit op geactiveerd geweest (wat mij vreemd lijkt), of is die verwijderd door iemand (die de code kende).
Dat verklaart wel dat er applicaties opgestart hebben kunnen worden.
Hier:
[ Bericht 7% gewijzigd door agter op 22-12-2014 22:18:20 ]Make my day!![]()
nee hoor. Op die bewuste foto zijn duidelijk canopy kabels en een kabelmof op een betonblok te herkennen.quote:Op maandag 22 december 2014 16:39 schreef matteo_111 het volgende:
[..]
Die zogenoemde 'kabels' zijn al lang geleden ontmaskerd als inheemse plantenstengels. Op WS, dat wel.![]()
ik zie er nog steeds een kabel in, ik heb van de Boquete tree trek maanden geleden foto's hier en op WS gepost, van kabels, die er precies zo uitzien. Ook hebben sommige een rubberen omhulsel/mantel.quote:Op maandag 22 december 2014 17:48 schreef matteo_111 het volgende:
[..]
Kabel? De pijl wijst naar een groene stengelknoop. Mogelijk bedoel je de donkere lijn die parallel loopt. Die is niet gedraaid, maar zover uitvergroot dat je de pixelstructuur ziet (net als elders op het plaatje trouwens). Ik ga er vanuit dat het een gladde stengel is, op die afstand en uitvergroting ook niet geschikt als kabel - te dun.
Als je foto's van Bloeiend Boquete gaat bekijken kom je deze plant tegen in een groot aantal variëteiten. Baru wist de Latijnse naam, meen ik. (vast een degelijke goede gids geweest . . . )
Alleen kan niet iedereen dat op zijn computerscherm goed zien. Komt door een verschil in grafische kaart en resolutie. Kijk zelf maar eens op de FB pagina van hen, bij foto's van het parcours, bij de torens.
Baru ontkende in alle toonaarden dat er een Boquete tree trek id. buurt vd Pianista was, hij meldde dat er alleen 1 bij Vulcan Baru was (buiten Boquete), maar niet dus, vlak voorbij de Pianista zit natuurlijk de Boquete tree trek.
[ Bericht 5% gewijzigd door Poekje01 op 22-12-2014 22:39:24 ]![]()
100% mee eens!quote:Op maandag 22 december 2014 21:51 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Dan kom ik toch weer terug op de flora en fauna. Het is een onnodig risico om met blote benen door zo'n geul te lopen. Je ziet op foto's van de gidsen dat die meestal lange broeken dragen.![]()
Tussen 10 maart en 22 april zijn er geen IOS updates geweest.quote:Op maandag 22 december 2014 22:26 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Automatisch installeren van up-dates?
Maar dan zou er bereik moeten zijn geweest
( http://en.m.wikipedia.org/wiki/History_of_iOS#iOS_7_2 )
Mss toch een poging om een afscheidsberichtje in te geven?Make my day!![]()
oke wat het kan het dan geweest zijn?quote:Op maandag 22 december 2014 22:41 schreef agter het volgende:
[..]
Tussen 10 maart en 22 april zijn er geen IOS updates geweest.
( http://en.m.wikipedia.org/wiki/History_of_iOS#iOS_7_2 )![]()
Ik kom niet verder dan dat er iets met een applicatie gedaan is.quote:Op maandag 22 december 2014 22:43 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
oke wat het kan het dan geweest zijn?Make my day!![]()
Dat werkt toch alleen als er internet bereik is?quote:Op maandag 22 december 2014 22:44 schreef agter het volgende:
[..]
Ik kom niet verder dan dat er iets met een applicatie gedaan is.![]()
Nee. Je kunt bij mijn weten iedere app openen zonder internet of bereik.quote:Op maandag 22 december 2014 22:45 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Dat werkt toch alleen als er internet bereik is?
Mss toch een berichtje willen achterlaten?Make my day!![]()
Kan die ene foto zo snel niet meer vinden, maar ik zoek em van de week terug.
Hier een voorbeeld hoe die kabels er uitzien:
https://www.facebook.com/(...)16366&type=1&theater![]()
De tree trek is in de buurt van Palo Alto, d.w.z. meer naar het oosten van pad en rivier El Pianista en alles voor de continental divide (CD). Zoveel weet ik wel, zonder er geweest te zijn.quote:Op maandag 22 december 2014 22:32 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
ik zie er nog steeds een kabel in, ik heb van de Boquete tree trek maanden geleden foto's hier en op WS gepost, van kabels, die er precies zo uitzien. Ook hebben sommige een rubberen omhulsel/mantel.
Alleen kan niet iedereen dat op zijn computerscherm goed zien. Komt door een verschil in grafische kaart en resolutie. Kijk zelf maar eens op de FB pagina van hen, bij foto's van het parcours, bij de torens.
Baru ontkende in alle toonaarden dat er een Boquete tree trek id. buurt vd Pianista was, hij meldde dat er alleen 1 bij Vulcan Baru was (buiten Boquete), maar niet dus, vlak voorbij de Pianista zit natuurlijk de Boquete tree trek.
Zie ook de site, waar een kaart staat met het startpunt.
http://www.tripadvisor.nl(...)iriqui_Province.html
Er is ook geen andere tree trek in de buurt (die reclame maakt).
Deze plant heb je daar in tig soorten en maten. Een variatie is ook duidelijk te herkennen op de foto, met veel langere stelen.
http://s8.photobucket.com(...).jpg.html?sort=3&o=0
Op de foto 505 zijn wel dertig stengels / kabel-achtige structuren te zien. Lopen over het hele padals een dakje. Prachtig om te wandelen lijkt me. Vandaar ook vast die foto.
[ Bericht 4% gewijzigd door matteo_111 op 23-12-2014 00:34:23 ]![]()
Je kunt vanuit Boquete vertrekken?quote:Op dinsdag 23 december 2014 00:06 schreef Poekje01 het volgende:
Kan die ene foto zo snel niet meer vinden, maar ik zoek em van de week terug.
Hier een voorbeeld hoe die kabels er uitzien:
https://www.facebook.com/(...)16366&type=1&theater
http://www.lonelyplanet.c(...)re/boquete-tree-trek
http://www.boquetetreetrek.com/locations.php![]()
De Boquete tree trek zit rechts (het oosten) ten opzichte van de Pianista.
Het ligt hemelsbreed 4 kilometer vanaf de 1e quebrada.
https://www.google.nl/map(...)b:0x38543f6765301176
De kabels lopen richting de Pianista over de rivier Rio Palo Alto. Duidelijk te zien op dit filmpje:
Verder staat er beschreven dat je via 13! platforms door de toppen van het woud gaat.
Erg nieuwsgierig waar deze "toer" door de bomen gaat?
Je gaat zelfs over een mooie waterval
http://www.hablayapanama.(...)ete/zipline/#zipline
Zie ik nou op verschillende filmpjes Osman voorbij komen?![]()
Om nog eens terug te zien hoe de wereld er op 14 april uitzag vanuit Boquete. Het lijkt me volstrekt logisch om eerst voor de CD te gaan zoeken. Meeste kans en meeste aanwijzingen.
Hans Lebuser says:
April 14, 2014 at 12:45 pm
If it’s true what Doris of Il Pianista restaurant said that the girls were last seen at about 3 – 3:30pm going on the Pianista trail with the restaurant’s dog (the dog came back but not the girls, at least nobody saw them coming back) this leaves the following conclusions: When hiking in that terrain you won’t cover more than 2 miles per hour, probably much less. The girls only had 3 – 3.5 hours until nightfall, and it’s safe to assume that they would have turned back at about half time. That results in a possible distance traveled of no more than 2 – 3 miles which would have restricted the search area to a rather small circle indeed. Since nothing has been found there in that relatively small area one has to assume that they returned from the hike without being seen, and then were picked up by somebody who took them God knows where….with the recent surge of gang crime in Panama one has to expect the worst…although I hate to think of it….
http://www.boqueteguide.com/?p=11035&cpage=1#comment-74339![]()
Je vergeet de laatste (en dus belangrijkste) getuige die ze waarschijnlijk had gezien: Lorenzo van de laatste finca voor de mirador.quote:Op dinsdag 23 december 2014 00:54 schreef matteo_111 het volgende:
Om nog eens terug te zien hoe de wereld er op 14 april uitzag vanuit Boquete. Het lijkt me volstrekt logisch om eerst voor de CD te gaan zoeken. Meeste kans en meeste aanwijzingen.
Hans Lebuser says:
April 14, 2014 at 12:45 pm
If it’s true what Doris of Il Pianista restaurant said that the girls were last seen at about 3 – 3:30pm going on the Pianista trail with the restaurant’s dog (the dog came back but not the girls, at least nobody saw them coming back) this leaves the following conclusions: When hiking in that terrain you won’t cover more than 2 miles per hour, probably much less. The girls only had 3 – 3.5 hours until nightfall, and it’s safe to assume that they would have turned back at about half time. That results in a possible distance traveled of no more than 2 – 3 miles which would have restricted the search area to a rather small circle indeed. Since nothing has been found there in that relatively small area one has to assume that they returned from the hike without being seen, and then were picked up by somebody who took them God knows where….with the recent surge of gang crime in Panama one has to expect the worst…although I hate to think of it….
http://www.boqueteguide.com/?p=11035&cpage=1#comment-74339
Hij zei ze gezien te hebben aan het einde van de middag. (1615-1645) lopend richting de mirador.
Hij is gids, zocht mee naar de meiden dus de meest logische plek om te gaan zoeken is na Lorenzo zijn finca en achter de mirador.![]()
Bedoel je de foto die je bij topic 83 Temperaturen had geplaatst op 5 september 13.10quote:Op maandag 22 december 2014 22:32 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
ik zie er nog steeds een kabel in, ik heb van de Boquete tree trek maanden geleden foto's hier en op WS gepost, van kabels, die er precies zo uitzien. Ook hebben sommige een rubberen omhulsel/mantel.
Baru ontkende in alle toonaarden dat er een Boquete tree trek id. buurt vd Pianista was, hij meldde dat er alleen 1 bij Vulcan Baru was (buiten Boquete), maar niet dus, vlak voorbij de Pianista zit natuurlijk de Boquete tree trek.![]()
![]()
Wie zie je dan als Osman.V ik heb geen facebook meer om dat na te slagenquote:Op dinsdag 23 december 2014 00:54 schreef jackie12 het volgende:
De Boquete tree trek zit rechts (het oosten) ten opzichte van de Pianista.
Het ligt hemelsbreed 4 kilometer vanaf de 1e quebrada.
https://www.google.nl/map(...)b:0x38543f6765301176
De kabels lopen richting de Pianista over de rivier Rio Palo Alto. Duidelijk te zien op dit filmpje:
Verder staat er beschreven dat je via 13! platforms door de toppen van het woud gaat.
Erg nieuwsgierig waar deze "toer" door de bomen gaat?
Je gaat zelfs over een mooie waterval
http://www.hablayapanama.(...)ete/zipline/#zipline
Zie ik nou op verschillende filmpjes Osman voorbij komen?![]()
Ik vergeet niemand. Geef alleen een schets weer van 14 april.quote:Op dinsdag 23 december 2014 01:06 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Je vergeet de laatste (en dus belangrijkste) getuige die ze waarschijnlijk had gezien: Lorenzo van de laatste finca voor de mirador.
Hij zei ze gezien te hebben aan het einde van de middag. (1615-1645) lopend richting de mirador.
Hij is gids, zocht mee naar de meiden dus de meest logische plek om te gaan zoeken is na Lorenzo zijn finca en achter de mirador.
Maar we weten nu dat L. ze niet gezien kan hebben, tenzij hij ze hun eerste noodoproepen zag doen om 16.39 en 16.51. Lijkt me niet realistisch.
Verder wijst de tijd uit dat ze - realistisch gesproken - zouden moeten zijn omgedraaid of sowieso niet ver zouden zijn gekomen na de Mirador. 1,5 uur terug van de plaats waar L. ze zou hebben gezien en het is 18.00 en korte tijd daarna donker. Ze waren al een tijd in Panama dus ze kenden de nightfall. Het is niet vreemd om eerst voor de CD te zoeken. Erna was een stuk minder kansrijk, naar het inzicht van toen.
Ik kwam overigens nog een interessante kaart tegen van de paden rond Boquete en over de CD. Vooral het pad naar Pata de Macho is goed zichtbaar, en de plek waar dat pad over de CD heen gaat. Al een stuk oostelijk van de Mirador waar het Pianistapad uitkomt.
http://s8.photobucket.com(...)zps567ce05f.jpg.html
Ook Pianista en de Tree trek zijn duidelijk aangegeven, en alle wegen die voor auto's bedoeld zijn (met een off the road motor of een 4x4 kom je natuurlijk verder). De kaart houdt op bij de CD.![]()
Dat klopt maar dat weten we pas sinds half juni toen de rugzak werd gevonden.quote:Ik vergeet niemand. Geef alleen een schets weer van 14 april.
Maar we weten nu dat L. ze niet gezien kan hebben, tenzij hij ze hun eerste noodoproepen zag doen om 16.39 en 16.51. Lijkt me niet realistisch.
In de eerste 2 1/2 maand gingen we er van uit dat de getuigenissen klopten ook qua tijdstipHet is natuurlijk sowieso raar dat als je 2 meiden voor je huis naar boven ziet lopen laten we zeggen om 1630 dat je ze dan niet waarschuwt dat het te laat is om naar boven te gaanquote:Verder wijst de tijd uit dat ze - realistisch gesproken - zouden moeten zijn omgedraaid of sowieso niet ver zouden zijn gekomen na de Mirador. 1,5 uur terug van de plaats waar L. ze zou hebben gezien en het is 18.00 en korte tijd daarna donker. Ze waren al een tijd in Panama dus ze kenden de nightfall. Het is niet vreemd om eerst voor de CD te zoeken. Erna was een stuk minder kansrijk, naar het inzicht van toen.Ik kwam deze kaart nog tegen:quote:Ik kwam overigens nog een interessante kaart tegen van de paden rond Boquete en over de CD. Vooral het pad naar Pata de Macho is goed zichtbaar, en de plek waar dat pad over de CD heen gaat. Al een stuk oostelijk van de Mirador waar het Pianistapad uitkomt.
http://s8.photobucket.com(...)zps567ce05f.jpg.html
Ook Pianista en de Tree trek zijn duidelijk aangegeven, en alle wegen die voor auto's bedoeld zijn (met een off the road motor of een 4x4 kom je natuurlijk verder). De kaart houdt op bij de CD.
http://www.openstreetmap.(...)p=13/8.8198/-82.4040
Alles is te ver weg vanaf de 1e quebrada imo. Zowel de Boquete tree trek als de Pata de Macho
Tenzij, ja tenzij de tree trek kabels op plekken lopen die veel dichter bij de Pianista zijn dan dat we tot nu toe wisten.
Hij is wel 3,5 km lang. Das best een end![]()
Sommige avonden zie je ineens dingen die je eerder niet zag. Op deze blog staat een kaart:
http://blogs.larioja.com/(...)parativos-del-viaje/
Ik heb die maar even los gepikt:
http://s8.photobucket.com(...)zps51b8311c.jpg.html
Op die kaart staan diverse langeafstandshikingpaden. O.a. twee van Boquete richting Costa Rica via de overkant van de CD, Bocaszijde dus. De meest zuidelijke ervan lijkt me het pad dat ook door Sinaproc is aangetekend op de zoekkaart (bijna horizontale rode lijn West - Oost). Het pad bestaat dus echt. De bloggers hebben de zwarte lijnen gelopen, maar de groene zijn ook paden als ik de zaken goed zie.
Ik constateerde al eerder dat er enkele rondjes gelopen kunnen worden voorbij de CD:
http://s8.photobucket.com(...)jpg.html?sort=3&o=13
Dit is een deel uit een werkje van Totero/Mata waar ik het pad dat K&L in ieder geval voor een deel gelopen hebben (dunne blauwe lijn) en kruisingen (gele cirkels) en een doortrekking van een door Baru gemeld pad (dunne rode stippellijn) aan heb toegevoegd.
Het kleine oranje ruitje noord is de 1e kabelbrug. De aangetekende (Lichtblauwe ruit) 2e quebrada staat waarschijnlijk een fractie te ver naar het zuiden.
Bij het noordelijke gele rondje verliezen we ze uit het zicht. Ik vermoed dat dat ook de plaats is waar de ouders stopten met hun tocht, maar dat heb ik al eens geschreven.
[Mooie titel voor een volgend topic: Er is meer achter de Mirador . . Ook al omdat er weer gezocht wordt.]![]()
Interessante kaart ook. De rivier Culebra het hier ineens Ghanguinola VII en de plek waar de 2e en 3e kabelbrug liggen heet Cabecera de culebra - of de naam is bedoeld voor de plek waar voor zover bekend de rugzak is gevonden, een samensmelting noordelijker, met de Pata de Macho, hier Changuinola XII genoemd.quote:Op dinsdag 23 december 2014 02:27 schreef jackie12 het volgende:
Ik kwam deze kaart nog tegen:
http://www.openstreetmap.(...)p=13/8.8198/-82.4040
Alles is te ver weg vanaf de 1e quebrada imo. Zowel de Boquete tree trek als de Pata de Macho
Tenzij, ja tenzij de tree trek kabels op plekken lopen die veel dichter bij de Pianista zijn dan dat we tot nu toe wisten.
Hij is wel 3,5 km lang. Das best een end
Die namen/nummers en de Cabecera zijn ook eerder al wel eens voorbijgekomen, maar nu wordt de bron duidelijker.
Het gebied is kennelijk zo onbewoond en onbekend dat de rivierarmen er genummerd worden. Weg lokale namen.![]()
De eerste kerst vieren zonder je dochter... lijkt mij weer zo'n vreselijke "mijlpaal".
Je zou het bijna vergeten met al het gespeur.Handgemaakt | Doggerland-overlever![]()
ik bedoel dezequote:Op dinsdag 23 december 2014 01:17 schreef vronie het volgende:
[..]
Bedoel je de foto die je bij topic 83 Temperaturen had geplaatst op 5 september 13.10
http://s1371.photobucket.(...)vt=email_share_media
en
[ Bericht 11% gewijzigd door Poekje01 op 23-12-2014 08:29:07 ]![]()
Beiden niet te zien?quote:Op dinsdag 23 december 2014 08:11 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
ik bedoel deze:
http://s1371.photobucket.(...)zpsbdcec230.jpg.html
en
http://s1371.photobucket.(...)zps153bdbce.jpg.htmlMake my day!![]()
ja, zie het, gaat iets mis, wacht ff:quote:
deze:
zie met name ook die horizontale kabel (dus met wat m.i. lijkt op een zwarte kunststof /plastic mantel).
Schuine kabel: volgens mij zijn die wikkelingen in die kabel te regelmatig gedraaid in dezelfde afmeting om die van een plant te kunnen zijn.
en deze, ter vergelijk daarvan:
http://s1371.photobucket.(...).jpg.html?sort=3&o=7
(nu doen de linkjes het wel)
[ Bericht 12% gewijzigd door Poekje01 op 23-12-2014 10:17:05 ]![]()
In de AFK video (NA de Mirador)op het ene pad waarop je niet kon verdwalen, heeft niemand gewezen links en/of rechts "kijk, daar loopt ook een pad, daar heeft Synaproc nog gezocht."quote:Op dinsdag 23 december 2014 03:05 schreef matteo_111 het volgende:
Sommige avonden zie je ineens dingen die je eerder niet zag. Op deze blog staat een kaart:
http://blogs.larioja.com/(...)parativos-del-viaje/
Ik heb die maar even los gepikt:
http://s8.photobucket.com(...)zps51b8311c.jpg.html
Op die kaart staan diverse langeafstandshikingpaden. O.a. twee van Boquete richting Costa Rica via de overkant van de CD, Bocaszijde dus. De meest zuidelijke ervan lijkt me het pad dat ook door Sinaproc is aangetekend op de zoekkaart (bijna horizontale rode lijn West - Oost). Het pad bestaat dus echt. De bloggers hebben de zwarte lijnen gelopen, maar de groene zijn ook paden als ik de zaken goed zie.
Ik constateerde al eerder dat er enkele rondjes gelopen kunnen worden voorbij de CD:
http://s8.photobucket.com(...)jpg.html?sort=3&o=13
Dit is een deel uit een werkje van Totero/Mata waar ik het pad dat K&L in ieder geval voor een deel gelopen hebben (dunne blauwe lijn) en kruisingen (gele cirkels) en een doortrekking van een door Baru gemeld pad (dunne rode stippellijn) aan heb toegevoegd.
Het kleine oranje ruitje noord is de 1e kabelbrug. De aangetekende (Lichtblauwe ruit) 2e quebrada staat waarschijnlijk een fractie te ver naar het zuiden.
Bij het noordelijke gele rondje verliezen we ze uit het zicht. Ik vermoed dat dat ook de plaats is waar de ouders stopten met hun tocht, maar dat heb ik al eens geschreven.
[Mooie titel voor een volgend topic: Er is meer achter de Mirador . . Ook al omdat er weer gezocht wordt.]
Niks, niemand.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Maar vind je het dan niet raar dat de ouders van K op AFK niet op zoek gaan naar dat hol met stalen kabels waar hun dochter in de laatste uren voor haar vermissing was? Als je daar toch bent en je hebt stalen kabels op de full res foto dan ga je daar toch achteraan? Hebben ze ter plaatse iets ontdekt met kabels maar dit niet op AFK gemonteerd? (waarom niet?) Of staan er toch alleen maar planten op de grote foto?quote:Op maandag 22 december 2014 22:26 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
nee hoor. Op die bewuste foto zijn duidelijk canopy kabels en een kabelmof op een betonblok te herkennen.
[ Bericht 0% gewijzigd door 11en30 op 23-12-2014 10:19:55 ]![]()
Ja, tuurlijk. Ik weet het niet. Zo een apart fotoprogramma gebruik ik nou ook weer niet hiervoor.quote:Op dinsdag 23 december 2014 10:10 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Maar vind je het dan niet raar dat de ouders van K op AFK niet op zoek gaan naar dat hol met stalen kabels waar hun dochter in de laatste uren voor haar vermissing was? Als je daar toch bent en je hebt stalen kabels op de full res foto dan ga je daar toch achteraan? Hebben ze daar iets ontdekt met kabels maar dit niet op AFK gemonteerd? (waarom niet?) Of staan er toch alleen maar planten op de grote foto?
In een grotere resolutie zie ik ook de omvang van een houten huis door het gebladerte schemeren, daarom dacht ik ook aan de Boquete tree trek, of, aan een oud gedeelte daarvan, wat niet meer in gebruik is, maar ooit door wetenschappers is gebruikt.
Bij de B tree trek staan iig. een soort huurhuisjes die er m.i. wel wat op lijken. Zal wat ik zie vanuit Photobucket nog eens hieronder plakken:
http://s1371.photobucket.(...)bae6222.jpg.html?o=2
heb er een gele rand omheen getrokken. Mwah, misschien zie ik t wel niet goed, dat kan hoor.
[ Bericht 3% gewijzigd door Poekje01 op 23-12-2014 10:31:24 ]![]()
Ik zag zo'n laag donker hol eerder ergens op een video achter een tree trek platform en heb daar toen een screenie van gepost. Op mijn scherm ligt er ook iets helder blauw op de grond in de foto met K. Hebben jullie dat ook? Die opvallende kleur heb ik alleen nog gezien bij het veiligheidstuig wat je aan krijgt. Dus ja het zou imo zeer goed kunnen. Wel gek dat de ouders er helemaal niets over melden. Dat zou toch een stevige aanwijzing zijn voor betrokkenheid van derden.![]()
Maar even hoor, we hebben het dus over de foto van Kris waar ze voorover gebukt staat:
http://forum.fok.nl/templ(...)mgur.com/euMn2ZE.jpg
Deze foto is om 13.20 uur gemaakt tussen de mirador en de 1e quebrada.
Als dat staalkabels zijn dan zou daar dus een zipline moeten zitten (of hebben gezeten)
De toer door de boomtoppen van de Boquete tree trek is maar liefst 3,5 km lang maar ik denk niet dat die helemaal doorloopt tot achter de mirador.
Tenminste,dat denk ik.
Is er niet ergens een plaatje/plattegrond van die Boquete tree trek hoe die loopt?
En als dit niet de Boquete tree trek is wat zijn die "kabels" dan wel?"
(zijn er planten/bomen met dezelfde structuur daar?)![]()
Ik denk toch dat er een aantal zaken zijn waarvan de ouders veel meer weten maar die dus nog niet in de media zijn terechtgekomen. En dat is ook beter zolang men nog met het onderzoek bezig is.quote:Op dinsdag 23 december 2014 10:32 schreef 11en30 het volgende:
Ik zag zo'n laag donker hol eerder ergens op een video achter een tree trek platform en heb daar toen een screenie van gepost. Op mijn scherm ligt er ook iets helder blauw op de grond in de foto met K. Hebben jullie dat ook? Die opvallende kleur heb ik alleen nog gezien bij het veiligheidstuig wat je aan krijgt. Dus ja het zou imo zeer goed kunnen. Wel gek dat de ouders er helemaal niets over melden. Dat zou toch een stevige aanwijzing zijn voor betrokkenheid van derden.
Er zal zeker de komende tijd wel meer duidelijkheid komen.![]()
Dat lijkt mij ook, dat ze wel meer weten.quote:Op dinsdag 23 december 2014 12:08 schreef gynaika het volgende:
[..]
Ik denk toch dat er een aantal zaken zijn waarvan de ouders veel meer weten maar die dus nog niet in de media zijn terechtgekomen. En dat is ook beter zolang men nog met het onderzoek bezig is.
Er zal zeker de komende tijd wel meer duidelijkheid komen.
Die haarfoto van waarschijnlijk Kris, die applicatie die gestart is, zij hebben het volledige rapport en wellicht wel meer info dan dat. Ik heb na die haarfoto zo enorm het gevoel dat we maar een fractie weten.![]()
Nou ja, dat laatste melden ze dus wel, alleen is het ons onduidelijk wat hun reden ervoor is.quote:Op dinsdag 23 december 2014 10:32 schreef 11en30 het volgende:
Ik zag zo'n laag donker hol eerder ergens op een video achter een tree trek platform en heb daar toen een screenie van gepost. Op mijn scherm ligt er ook iets helder blauw op de grond in de foto met K. Hebben jullie dat ook? Die opvallende kleur heb ik alleen nog gezien bij het veiligheidstuig wat je aan krijgt. Dus ja het zou imo zeer goed kunnen. Wel gek dat de ouders er helemaal niets over melden. Dat zou toch een stevige aanwijzing zijn voor betrokkenheid van derden.![]()
Wel een beetje flauw dan van de familie om deze gegevens niet te delen met ons en iedereen. Nu blijft het maar bij mischien dit of mischien dat. Tenslotte weet je maar nooit wie de oplossing aan kan dragen dan.![]()
Ik heb dat gevoel ook heel erg gekregen na die haarfoto...quote:Op dinsdag 23 december 2014 12:15 schreef Marrije het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook, dat ze wel meer weten.
Die haarfoto van waarschijnlijk Kris, die applicatie die gestart is, zij hebben het volledige rapport en wellicht wel meer info dan dat. Ik heb na die haarfoto zo enorm het gevoel dat we maar een fractie weten.![]()
van hier:quote:Op dinsdag 23 december 2014 10:32 schreef 11en30 het volgende:
Ik zag zo'n laag donker hol eerder ergens op een video achter een tree trek platform en heb daar toen een screenie van gepost. Op mijn scherm ligt er ook iets helder blauw op de grond in de foto met K. Hebben jullie dat ook? Die opvallende kleur heb ik alleen nog gezien bij het veiligheidstuig wat je aan krijgt. Dus ja het zou imo zeer goed kunnen. Wel gek dat de ouders er helemaal niets over melden. Dat zou toch een stevige aanwijzing zijn voor betrokkenheid van derden.
naar hier, is een stap. Is dit idd. wellicht een oud tree trek hesje?
http://s1371.photobucket.(...)zps5bc6e5b1.jpg.html
[ Bericht 16% gewijzigd door Poekje01 op 23-12-2014 12:57:05 ]![]()
Dit is een van de weinige zaken in Nederland waarin tijdens het eerste jaar van het onderzoek al zoveel informatie naar buiten gebracht/gelekt is. Ik denk dat alles zeer geregisseerd verloopt, vanuit de Nederlandse kant dan. Ook de scheiding in denkwijze tussen de ouders kan vooraf bedacht zijn. Zo voorkomen ze ongemakkelijke situaties met Pamana en kunnen ze indien nodig voor de buitenwereld snel de nadruk gaan leggen op een ander scenario. Oftewel ze laten veel opties open en kiezen zo geen duidelijke lijn. Zeer diplomatiek dus.quote:Op dinsdag 23 december 2014 12:17 schreef schuschuho het volgende:
Wel een beetje flauw dan van de familie om deze gegevens niet te delen met ons en iedereen. Nu blijft het maar bij mischien dit of mischien dat. Tenslotte weet je maar nooit wie de oplossing aan kan dragen dan.
Ik denk niet dat de ouders zelf bepalen wat er in de media komt en wat niet. De families worden begeleid door een heel team van experts, zoals onder andere familierechercheurs en mediatrainers.
Goed voorbeeld hiervan is het interview met de broer van Lisanne bij Pauw, Ik denk dat Peter r d Vries daar zat als communicatiebegeleider van Martijn Froon om te voorkomen dat het gesprek een verkeerde richting op zou gaan, Hij heeft veel ervaring met het bespelen van de media en laat zich niet snel uitspraken uitlokken. Alle vragen zijn vooraf ingediend en doorgenomen maar Pauw laat geen kans voorbijgaan om mensen uitspraken uit te lokken, zie Frans Timmermans en de uitspraak over de zuurstofmondkapjes.![]()
Zijn er trouwens ooit getuigen geweest in de afgelopen maanden die hun verhaal gewijzigd/bijgesteld/ingetrokken hebben? Of blijft het in de media bij de getuigenverklaringen die ze in de eerste weken hebben gegeven?
Ik kan me voorstellen dat je gaat twijfelen wanneer blijkt dat het getuigenverklaringen en de foto's niet blijken te kloppen. Is hier iemand ooit op teruggekomen?
Ik spreek geen spaans dus kan dit zelf niet gemakkelijk en goed controleren.![]()
je zag de ouders wel bij die quebrada, op tv, maar niet op de plek waar Kris voorovergebogen is gefotografeerd.quote:Op dinsdag 23 december 2014 13:02 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dit is een van de weinige zaken in Nederland waarin tijdens het eerste jaar van het onderzoek al zoveel informatie naar buiten gebracht/gelekt is. Ik denk dat alles zeer geregisseerd verloopt, vanuit de Nederlandse kant dan. Ook de scheiding in denkwijze tussen de ouders kan vooraf bedacht zijn. Zo voorkomen ze ongemakkelijke situaties met Pamana en kunnen ze indien nodig voor de buitenwereld snel de nadruk gaan leggen op een ander scenario. Oftewel ze laten veel opties open en kiezen zo geen duidelijke lijn. Zeer diplomatiek dus.
Ik denk niet dat de ouders zelf bepalen wat er in de media komt en wat niet. De families worden begeleid door een heel team van experts, zoals onder andere familierechercheurs en mediatrainers.
Goed voorbeeld hiervan is het interview met de broer van Lisanne bij Pauw, Ik denk dat Peter r d Vries daar zat als communicatiebegeleider van Martijn Froon om te voorkomen dat het gesprek een verkeerde richting op zou gaan, Hij heeft veel ervaring met het bespelen van de media en laat zich niet snel uitspraken uitlokken. Alle vragen zijn vooraf ingediend en doorgenomen maar Pauw laat geen kans voorbijgaan om mensen uitspraken uit te lokken, zie Frans Timmermans en de uitspraak over de zuurstofmondkapjes.
Lijkt me dat je als je toch daar bent, je precies wilt weten waar dat was. Ik vind het iig. nog steeds een vreemde foto. Misschien zijn de ouders van K. er geweest, is er totaal niks bijzonders aan, en de omgeving ook niet, dus daarom, kan ook.![]()
De vreemde foto met voorovergebogen Kris zal ook de ouders bezig houden en zij zullen best op die plek geweest zijn. En het kan zijn dat zij wel degelijk geconfronteerd zijn geweest met een plek die nadere verklaringen vraagt.quote:Op dinsdag 23 december 2014 13:16 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
je zag de ouders wel bij die quebrada, op tv, maar niet op de plek waar Kris voorovergebogen is gefotografeerd.
Lijkt me dat je als je toch daar bent, je precies wilt weten waar dat was. Ik vind het iig. nog steeds een vreemde foto. Misschien zijn de ouders van K. er geweest, is er totaal niks bijzonders aan, en de omgeving ook niet, dus daarom, kan ook.![]()
ik denk dat de foto van Kris genomen is aan het einde van de geul achter de Mirador. De ouders lopen er ook door maar pa zet de camera uit nog voor ze de geul uit zijn.![]()
![]()
Dat is een goed punt.quote:Op dinsdag 23 december 2014 13:08 schreef ootjekatootje het volgende:
Zijn er trouwens ooit getuigen geweest in de afgelopen maanden die hun verhaal gewijzigd/bijgesteld/ingetrokken hebben? Of blijft het in de media bij de getuigenverklaringen die ze in de eerste weken hebben gegeven?
Ik kan me voorstellen dat je gaat twijfelen wanneer blijkt dat het getuigenverklaringen en de foto's niet blijken te kloppen. Is hier iemand ooit op teruggekomen?
Ik spreek geen spaans dus kan dit zelf niet gemakkelijk en goed controleren.
Martijn F sprong heel makkelijk af van zijn voorheen 100% betrouwbare getuige Peter van Casa Pedro bij Pauw.
Ben inderdaad benieuwd of iemand van de familie nog eens langs alle getuigen zal gaan.![]()
Dat dacht ik ook altijd over deze foto, dat het in die geul gemaakt was, en dat ze een beetje omhoog geklauterd was en daarom zo'n pose heeft. Anders valt ze naar voren,quote:Op dinsdag 23 december 2014 13:52 schreef ToniB het volgende:
ik denk dat de foto van Kris genomen is aan het einde van de geul achter de Mirador. De ouders lopen er ook door maar pa zet de camera uit nog voor ze de geul uit zijn.
[ afbeelding ]![]()
nee zo bedoel ik dat niet. Bedoel meer het einde van de diepe geul waar de wanden minder hoog zijn. Lijkt ook alsof er een teken op de steen rechts op de foto naast haar staat. Een markering ofzo.![]()
Ingrid is ook opvallend stil!quote:Op dinsdag 23 december 2014 14:03 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Dat is een goed punt.
Martijn F sprong heel makkelijk af van zijn voorheen 100% betrouwbare getuige Peter van Casa Pedro bij Pauw.
Ben inderdaad benieuwd of iemand van de familie nog eens langs alle getuigen zal gaan.
Keek nog even dat interview met haar. Daarin zegt ze dat niet 1 maar zelfs 2 mensen de meisjes heeft zien vertrekken. Een lerares van de taalschool en iemand die bij de receptie was. En dan hebben we natuurlijk nog de computer die door het NFI is onderzocht. Nooit meer wat van gehoord. Blijft een vreemd verhaal.![]()
Haastig? Ze waren een wandeling van plan, en voegden de daad bij het woord, na een korte vraag en geruststellend appje. De vraag die Edwin C. stelde, kon wachten. Je kunt alles wel in een bepaalde richting interpreteren, tot en met schoenen die er haastig uitgeschopt uitzien (sic).quote:Op maandag 22 december 2014 15:29 schreef ToniB het volgende:
Ook dit bericht doet mij vermoeden dat ze haastig zijn vertrokken.
Op 1 april, de dag van de verdwijning, kreeg reisgenoot Edwin Cornelis een WhatsAppbericht van Lisanne. „Ze wilde weten of het goed met ons ging. Wij waren na de week in Bocas doorgereisd naar Panama City en zij waren op 1 april in Boquete. Lisanne had gehoord dat er in Panama City een hostel was afgebrand en ze maakte zich zorgen over ons. Wij sliepen gelukkig ergens anders. Nadat ik had geantwoord, vroeg ik haar hoe het gastgezin haar beviel, maar daar hebben we nooit antwoord op gekregen”, zegt Cornelis, die enkele dagen later via de talenschool vernam dat de vrouwen spoorloos waren verdwenen.
http://www.welingelichtek(...)geen-waaghalzen.html
Dat het niet grondig voorbereid was, lijkt wel duidelijk. Maar daar hoeft geen geheimzinnige, foto-schuwe derde partij aan te pas te komen. Sowieso komt een plotselinge uitnodiging (a la minute) mij vreemd voor. Zeker als daar een auto aan te pas komt, die ze echter niet bij het hostel heeft opgepikt. Leuk begin van een contact: je mag meerijden, maar loop het eerste stuk toch maar. En hoe zijn ze dan benaderd?
Een beetje ongedurigheid lijkt me dan meer voor de hand te liggen. Ze waren van plan iig iets te doen, een wandeling in de omgeving. Wellicht nog lichter dan de Pianista Trail, maar konden niks leuks vinden. Op een bepaald moment vindt één van de meiden het te lang duren, en stelt dat er met dat getreuzel niks anders gaat gebeuren dan een rondje om de kerk. De Pianista dus, of een saaie dag. Oké, zegt de ander, doen we. Let 's go!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.O, en dat van die telefoons. beide 50% volle accu, vind ik maar raar. Geen procentje verschil. Het zal wel een zeer groffe benadering zijn, en dan kan de lading dus ook een stuk meer geweest zijn. Maar misschien kan iemand van de afdeling Zwitserse Preciesie uitleggen dat zoiets met behulp van een derde partij wel goed verklaarbaar is?![]()
Ik zie helemaal rechtsonder in de hoek een stalen staaf met ???. Wie ook?quote:Op dinsdag 23 december 2014 14:42 schreef ToniB het volgende:
nee zo bedoel ik dat niet. Bedoel meer het einde van de diepe geul waar de wanden minder hoog zijn. Lijkt ook alsof er een teken op de steen rechts op de foto naast haar staat. Een markering ofzo.![]()
Waarom weet jij zeker dat ze niet bij het hostel zijn opgepikt?quote:Dat het niet grondig voorbereid was, lijkt wel duidelijk. Maar daar hoeft geen geheimzinnige, foto-schuwe derde partij aan te pas te komen. Sowieso komt een plotselinge uitnodiging (a la minute) mij vreemd voor.[b] Zeker als daar een auto aan te pas komt, die ze echter niet bij het hostel heeft opgepikt. Leuk begin van een contact:[i] je mag meerijden, maar loop het eerste stuk toch maar.En hoe zijn ze dan benaderd?Hoe kom je bij precies 50%? Volgens mij was het iets van 46%.quote:O, en dat van die telefoons. beide 50% volle accu, vind ik maar raar. Geen procentje verschil. Het zal wel een zeer groffe benadering zijn, en dan kan de lading dus ook een stuk meer geweest zijn. Maar misschien kan iemand van de afdeling Zwitserse Preciesie uitleggen dat zoiets met behulp van een derde partij wel goed verklaarbaar is?
Geen Zwitsers preciesie.
[ Bericht 2% gewijzigd door jackie12 op 23-12-2014 15:13:03 ]![]()
Je doet precies hetzelfde 11.30 maar praat dan de andere kant op.
Dat was ook niet mijn enige punt.
De meiden planden alles tot in de puntjes. Waren verantwoordelijk. Vooral Lisanne hield haar ouders van alles op de hoogte.
Als je een wandeling van 5 á 6 uur gaat maken moet je heel wat meenemen.
Portemonnees, id-kaart/ verzekeringspas, muggenspray, zonnebrand, zakdoekjes, eten, drinken, handdoekje, deo, regencape, kaart, extra sokken, bikini, kam, volle telefoons, fotocamera etc.
De auto kan ook om de hoek geparkeerd hebben gestaan.
Dat die telefoons maar voor 50% waren opgeladen doet mij ook vermoeden dat ze pas dinsdag hebben besloten deze hike te gaan maken. Als ze dit nl maandag al van plan waren dan hadden ze hun telefoons wel goed opgeladen.![]()
iemand bij de receptie: Eileen?quote:Op dinsdag 23 december 2014 14:46 schreef ToniB het volgende:
[..]
Ingrid is ook opvallend stil!
Keek nog even dat interview met haar. Daarin zegt ze dat niet 1 maar zelfs 2 mensen de meisjes heeft zien vertrekken. Een lerares van de taalschool en iemand die bij de receptie was. En dan hebben we natuurlijk nog de computer die door het NFI is onderzocht. Nooit meer wat van gehoord. Blijft een vreemd verhaal.![]()
Die foto van K lijkt mij niet op het pad genomen aangezien ik achter haar een steile wand zie. Volgens mij kun je daar niet verder. Waar zien jullie een opening voor een vervolg van het pad?![]()
op die foto van Kris die ik op pag 8 hier net postte?quote:Op dinsdag 23 december 2014 14:57 schreef schuschuho het volgende:
[..]
Ik zie helemaal rechtsonder in de hoek een stalen staaf met ???. Wie ook?
ik zie rechts onderin heel duidelijk 2 gekruiste stokken of stalen staven liggen, in de vorm van een X.
Voor een steen. Misschien wel aanduiding voor de plek waar die slachtkoeien moeien draaien oid. op weg naar die slagerij onderaan het pad.
Btw. Baru schrijft op WS thread 3 dat het huis van de familie Valenzuela (Osman) onderaan het Pianista pad in de bossen/rimboe ligt.![]()
Wat een goede vondst Poekje, die had ik nog niet gelezen. Voor de Mirador of er achter?quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:22 schreef Poekje01 het volgende:
t op WS thread 3 dat het huis van de familie Valenzuela (Osman) onderaan het Pianista pad in de bossen/rimboe ligt.![]()
links van haar achterwerk lijkt het wel of je onder die 'landoverhang' kan doorlopen..quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:21 schreef 11en30 het volgende:
Die foto van K lijkt mij niet op het pad genomen aangezien ik achter haar een steile wand zie. Volgens mij kun je daar niet verder. Waar zien jullie een opening voor een vervolg van het pad?![]()
Daarin zie ik meer een beetje zonlicht dat door het bladerdak valt. Klein gaatje is het anders om doorheen te kruipen. Daar pas ik niet door. En een kudde koeien?quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:27 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
links van haar achterwerk lijkt het wel of je onder die 'landoverhang' kan doorlopen..![]()
ik heb heel WS thread 2 en 3 nog eens nagekeken op reacties van Baru. Ik kom met volgende WS posts, die misschien het vermelden nog eens waard zijn:quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:26 schreef ToniB het volgende:
[..]
Wat een goede vondst Poekje, die had ik nog niet gelezen. Voor de Mirador of er achter?
Thread 2
Foto van bankje waar dames gezien zouden zijn uit te rusten #231 op 20/7
Car close to Pianista en Mirador # 276 24/7
Baru: Cars can go to .. # #366 26/7
Baru: kans op misdrijf 20% en zijn theorie erover # 391 op 26/7
Opmerking over een gluurder bij de watervallen # 525 op 29/7
Interessante reactie # 526
Baru over Osman case en "I work a lot with picture editing # 698
Baru: House Valenzuela beginning of the trail # 942 op 08/01 (voor mirador dan neem ik aan)
Thread 3
Baru: Serracin familie "use another trail" bij Pata de Macho #129
Het Lichtpuntje brengt "ziplining" en flying on the zip naar voren # 201 op 04/08, zie reactie Baru
eerste naamsvermelding Boquete Tree Trek zip line # 215
Verdere uitleg door LibbyinTexas # 224
dan zegt Baru (opvallend?) in post #441:
"the zipline is far away from there" (hij bedoeld de mirador, maar hemelsbreed is het maar 4 km!??) en Baru: de Boquete tree trek ligt aan de Pacific zijde #446
Op kaartje van jackie12: bij rivier Rio Palo Alto, en vlgns mij tussen Rio Pianista en Rio Palo Alto, aan Boquete kant vd mirador. Henry Tuxicob G is op zeker te herkennen op hun FB pagina foto's als Boquete tree trek operator.
misschien gingen de dames wel mee "efkes een illegaal rondje op de tree trek" en gebeurde er wat met K.
Vervolgens bellen ze naar 112/911 maar geen bereik...
[ Bericht 4% gewijzigd door Poekje01 op 23-12-2014 16:07:08 ]![]()
sja, dus wat deed K daar?quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:39 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Daarin zie ik meer een beetje zonlicht dat door het bladerdak valt. Klein gaatje is het anders om doorheen te kruipen. Daar pas ik niet door. En een kudde koeien?![]()
quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:44 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
ik heb heel WS thread 2 en 3 nog eens nagekeken op reacties van Baru. Ik kom met volgende WS posts, die misschien het vermelden nog eens waard zijn:
Thread 2
Foto van bankje waar dames gezien zouden zijn uit te rusten #231 op 20/7
Car close to Pianista en Mirador # 276 24/7
Baru: Cars can go to .. # #366 26/7
Baru: kans op misdrijf 20% en zijn theorie erover # 391 op 26/7
Opmerking over een gluurder bij de watervallen # 525 op 29/7
Interessante reactie # 526
Baru over Osman case en "I work a lot with picture editing # 698
Baru: House Valenzuela beginning of the trail # 942 op 08/01 (voor mirador dan neem ik aan)
Thread 3
Baru: Serracin familie "use another trail" bij Pata de Macho #129
Het Lichtpuntje brengt "ziplining" en flying on the zip naar voren # 201 op 04/08, zie reactie Baru
eerste naamsvermelding Boquete Tree Trek zip line # 215
Verdere uitleg door LibbyinTexas # 224
dan zegt Baru (opvallend?) in post #441:
"the zipline is far away from there" (hij bedoeld de mirador, maar hemelsbreed is het maar 4 km!??) en Baru: de Boquete tree trek ligt aan de Pacific zijde #446
Op kaartje van jackie12: bij rivier Rio Palo Alto, en vlgns mij tussen Rio Pianista en Rio Palo Alto, aan Boquete kant vd mirador. Henry Tuxicob G is op zeker te herkennen op hun FB pagina foto's als Boquete tree trek operator.
misschien gingen de dames wel mee "efkes een illegaal rondje op de tree trek" en gebeurde er wat met K.
Vervolgens bellen ze naar 112/911 maar geen bereik...![]()
Die kabels zijn voor mij wel uitgediscussieerd. Voor verdere details: de 'kabels' eindigen steevast in een bloem of inmiddels uitgebloeide bloem. Sommigen zien daar een bevestiging in, maar die zit dan weer nergens aan vast.quote:Op dinsdag 23 december 2014 08:14 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
ja, zie het, gaat iets mis, wacht ff:
deze:
zie met name ook die horizontale kabel (dus met wat m.i. lijkt op een zwarte kunststof /plastic mantel).
Schuine kabel: volgens mij zijn die wikkelingen in die kabel te regelmatig gedraaid in dezelfde afmeting om die van een plant te kunnen zijn.
en deze, ter vergelijk daarvan:
http://s1371.photobucket.(...).jpg.html?sort=3&o=7
(nu doen de linkjes het wel)
Deze foto in jouw bucket, bij de Caopy tree trek, lijkt wel een goed verzorgd paadje in Z-Limburg.
http://s1371.photobucket.(...).jpg.html?sort=3&o=8
Daar is op foto 505 geen sprake van, eerder van overwoekering.![]()
Hoe zeker weet je dat het om het huis gaat waar Osman woonde, want in dit artikel staat dat hij in Bajo Boquete woonde. Ik dacht dat dat ergens anders was?quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:22 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
Btw. Baru schrijft op WS thread 3 dat het huis van de familie Valenzuela (Osman) onderaan het Pianista pad in de bossen/rimboe ligt.
Ik zie Baru dat overigens ook nergens schrijven, alleen dat het het huis is van een familie Valenzuela
http://www.maplandia.com/panama/chiriqui/boquete/bajo-boquete/
familiares de Osman Valenzuela, quien vivía en Bajo Boquete
http://elsiglo.com/cronica-roja/chiricano-perdio-vida/23448763![]()
ja, misschien is het vanaf de Boquete kant voor groepen klanten zo te benaderen, maar is er vanaf de andere kant, dus geredeneerd vanaf de Rio Pianista, een andere toegang tot het B tree trek terrein?quote:Op dinsdag 23 december 2014 16:29 schreef matteo_111 het volgende:
[..]
Die kabels zijn voor mij wel uitgediscussieerd. Voor verdere details: de 'kabels' eindigen steevast in een bloem of inmiddels uitgebloeide bloem. Sommigen zien daar een bevestiging in, maar die zit dan weer nergens aan vast.
Deze foto in jouw bucket, bij de Caopy tree trek, lijkt wel een goed verzorgd paadje in Z-Limburg.
http://s1371.photobucket.(...).jpg.html?sort=3&o=8
Daar is op foto 505 geen sprake van, eerder van overwoekering.![]()
ouders zijn volgens Baru gescheiden. Hij noemt idd alleen de familie naam.quote:Op dinsdag 23 december 2014 16:40 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Hoe zeker weet je dat het om het huis gaat waar Osman woonde, want in dit artikel staat dat hij in Bajo Boquete woonde. Ik dacht dat dat ergens anders was?
Ik zie Baru dat overigens ook nergens schrijven, alleen dat het het huis is van een familie Valenzuela
http://www.maplandia.com/panama/chiriqui/boquete/bajo-boquete/
familiares de Osman Valenzuela, quien vivía en Bajo Boquete
http://elsiglo.com/cronica-roja/chiricano-perdio-vida/23448763![]()
Oke maar Osman woonde met zijn familie in Bajo Boquete.quote:Op dinsdag 23 december 2014 16:46 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
ouders zijn volgens Baru gescheiden.
Waar haal je de info vandaan dat het huis bij de pianista van een van de ouders is?![]()
De Rio Pianista kant is de Boquete kant. Je bedoelt waarschijnlijk vanaf de andere kant van de continental divide. Dat zou dan via het pad naar/over Pata de Macho moeten zijn.quote:Op dinsdag 23 december 2014 16:44 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
ja, misschien is het vanaf de Boquete kant voor groepen klanten zo te benaderen, maar is er vanaf de andere kant, dus geredeneerd vanaf de Rio Pianista, een andere toegang tot het B tree trek terrein?
Als alle paden die we nu lijken te kennen er zijn zou dat kunnen, maar eigenlijk niet meer op 1 april (te ver).![]()
Een kudde koeien ook niet. Het lijkt een pad, holle weg en overwoekerd. Dan loopt het gewoon door en buigt af naar links gezien vanaf de fotograaf. Het licht komt bijna recht van boven, het is ca 13.30 plaatselijke tijd. Kris komt uit het donker en houdt haar hand boven haar ogen om niet verblind te worden.quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:39 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Daarin zie ik meer een beetje zonlicht dat door het bladerdak valt. Klein gaatje is het anders om doorheen te kruipen. Daar pas ik niet door. En een kudde koeien?
En het magische kruis rechtsvoor bestaat toch echt uit een paar takken of stengels die toevallig bijna loodrecht over elkaar liggen.![]()
Helemaal mee eensquote:Op dinsdag 23 december 2014 16:55 schreef matteo_111 het volgende:
[..]
Een kudde koeien ook niet. Het lijkt een pad, holle weg en overwoekerd. Dan loopt het gewoon door en buigt af naar links gezien vanaf de fotograaf. Het licht komt bijna recht van boven, het is ca 13.30 plaatselijke tijd. Kris komt uit het donker en houdt haar hand boven haar ogen om niet verblind te worden.
En het magische kruis rechtsvoor bestaat toch echt uit een paar takken of stengels die toevallig bijna loodrecht over elkaar liggen.![]()
De AFK film voelt voor mij als een poging van de ouders om hun idee van een verstandige dochter te bevestigen. Bovendien hadden zij zelf de regie. Als je speurt naar wat er gebeurd is, dan is die insteek niet optimaal. Voor beleving en verwerking misschien wel, dat is individueel en natuurlijk hun goed recht.quote:Op dinsdag 23 december 2014 09:02 schreef Lutalo het volgende:
[..]
In de AFK video (NA de Mirador)op het ene pad waarop je niet kon verdwalen, heeft niemand gewezen links en/of rechts "kijk, daar loopt ook een pad, daar heeft Synaproc nog gezocht."
Niks, niemand.
Maar op basis van de informatie uit de sinaproc kaart moeten ze twee kruisingen zijn gepasseerd.![]()
Als Roelie iets wat op een pad leek zou ze daar misschien best op gewezen hebben, net zoals ze deed op de Mirador (steep area).quote:Op dinsdag 23 december 2014 16:59 schreef matteo_111 het volgende:
[..]
De AFK film voelt voor mij als een poging van de ouders om hun idee van een verstandige dochter te bevestigen. Bovendien hadden zij zelf de regie. Als je speurt naar wat er gebeurd is, dan is die insteek niet optimaal. Voor beleving en verwerking misschien wel, dat is individueel en natuurlijk hun goed recht.
Maar op basis van de informatie uit de sinaproc kaart moeten ze twee kruisingen zijn gepasseerd.
En, heel misschien ( geen idee hoe nauwkeurig die Sinaprockaart is, aangenomen dat die zoekroutes,looproutes en geen 'volg quebrada' routes zijn) liggen die kruisingen na de tweede quebrada (tot waar ze vls de ouders en gids niet zouden zijn geweest).Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
De AFK film was een momentopname met de kennis die de ouders op dat moment voor handen hadden (en wat meer dan wij nu hebben). Ik denk dat de film ook gemaakt is als soort dagboek voor de ouders maar dan met bewegende beelden. Ik kan niet inschatten of ze op het moment van filmen nou zo druk waren met het maken van een documentaire, en pas thuis bepaald hebben deze film openbaar te maken.
Ook is er in de video flink geknipt, de ouders hebben misschien bewuste/onbewust stukken uit de route gehaald, Ik kan me voorstellen dat ze veel meer gefilmd hebben. Laten we hopen dat het maken van deze video ze goed bevallen was, misschien maken ze er nog een.
Ik vond het een mooie video en heb respect voor de ouders dat zij dit hebben willen en kunnen delen.
Dat de ouders proberen hun dochter verstandig willen laten overkomen, kan ik goed begrijpen. Zou ik ook doen![]()
![]()
Zou kunnen. De Sinaproc kaart is handmatig ingetekend op plastic, gespannen over een papieren kaart. Dat is altijd bij benadering, en zonder GPS data te gebruiken. Zie de originele kaart nadat het zoeken is gestopt op 14 april. Twee lagen over elkaar heen geplakt.quote:Op dinsdag 23 december 2014 17:11 schreef Lutalo het volgende:
[..]
Als Roelie iets wat op een pad leek zou ze daar misschien best op gewezen hebben, net zoals ze deed op de Mirador (steep area).
En, heel misschien ( geen idee hoe nauwkeurig die Sinaprockaart is, aangenomen dat die zoekroutes,looproutes en geen 'volg quebrada' routes zijn) liggen die kruisingen na de tweede quebrada (tot waar ze vls de ouders en gids niet zouden zijn geweest).
http://s8.photobucket.com(...).jpg.html?sort=3&o=0
Er zijn dus paden, maar waar precies is alleen bij benadering bekend.
(NB het beruchte rode lijntje uit de kaart op de OP is fantasie)![]()
Het is ook geen kritiek van mij (who am I?) Ik snap hun emotie heel goed en respecteer die, voel mee. Heb zelf ook twee dochters in de zelfde leeftijdscategorie. De pijn in de video komt over.quote:Op dinsdag 23 december 2014 17:18 schreef ootjekatootje het volgende:
De AFK film was een momentopname met de kennis die de ouders op dat moment voor handen hadden (en wat meer dan wij nu hebben). Ik denk dat de film ook gemaakt is als soort dagboek voor de ouders maar dan met bewegende beelden. Ik kan niet inschatten of ze op het moment van filmen nou zo druk waren met het maken van een documentaire, en pas thuis bepaald hebben deze film openbaar te maken.
Ook is er in de video flink geknipt, de ouders hebben misschien bewuste/onbewust stukken uit de route gehaald, Ik kan me voorstellen dat ze veel meer gefilmd hebben. Laten we hopen dat het maken van deze video ze goed bevallen was, misschien maken ze er nog een.
Ik vond het een mooie video en heb respect voor de ouders dat zij dit hebben willen en kunnen delen.
Dat de ouders proberen hun dochter verstandig willen laten overkomen, kan ik goed begrijpen. Zou ik ook doen![]()
Wat me opvalt op de Sinaproc kaarten is dat ze alleen op de paden lijken gezocht te hebben, met twee flinke uitschieters richting het noorden. Ook op de beelden van hun zoektochten lopen ze steeds achter elkaar.
Betekend dit dan dat ze niet in "waaiervorm" complete gebieden afgezocht hebben? Dan zouden hele stukken op die kaart toch gearceerd moeten zijn?
Of is dit wel gebeurt maar als lijnen op de kaarten gezet?
[ Bericht 1% gewijzigd door ootjekatootje op 23-12-2014 17:44:03 ]![]()
In een open gebied kun je waaieren.quote:Op dinsdag 23 december 2014 17:29 schreef ootjekatootje het volgende:
Wat me opvalt op de Sinaproc kaarten is dat ze alleen op de paden lijken gezocht te hebben, met twee flinke uitschieters richting het noorden. Ook op de beelden van hun zoektochten lopen ze steeds achter elkaar.
Betekend dit dan dat ze niet in "waaiervorm" complete gebieden afgezocht hebben? Dan zouden hele stukken op die kaart toch gearceerd moeten zijn?
Of is dit wel gebeurt naar anders op de kaarten gezet?Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Het was ook zeker niet opgevat als kritiek, verre van. Vraag me af of ze die video bewust zo hebben opgenomen, dat ze op het moment van filmen wisten dat ze deze video openbaar gingen maken. Ik vind hem zo persoonlijk,quote:Op dinsdag 23 december 2014 17:27 schreef matteo_111 het volgende:
[..]
Het is ook geen kritiek van mij (who am I?) Ik snap hun emotie heel goed en respecteer die, voel mee. Heb zelf ook twee dochters in de zelfde leeftijdscategorie. De pijn in de video komt over.![]()
Dat had ik onlangs ook al gevraagd. Je ziet ze op de paden af en toe met een stok door de bladeren slaan maar voor de rest wordt er weinig vanaf geweken.![]()
Ja klopt maar ik zie steeds een dun lijntje en geen gearceerde gebieden waaruit je kan opmaken dat daar open gebied is, Wanneer ze zo de meiden gepasseerd zijn en deze niet in staat waren (geestelijk of lichamelijk) te antwoorden dan kan dit weer zo'n pijnlijk voorbeeld zijn van de bijzondere manier van werken daar.quote:Op dinsdag 23 december 2014 17:31 schreef Lutalo het volgende:
[..]
In een open gebied kun je waaieren.
Ik snap dat het gebied daar soms ruig is met afgronden en rotspartijen, maar daarom juist.
[ Bericht 0% gewijzigd door ootjekatootje op 23-12-2014 17:44:45 ]![]()
goed lezen trouwens Grijzemassa, ik typte in mijn post 215 wat Baru zegt, "House Valenzuela"quote:Op dinsdag 23 december 2014 16:49 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Oke maar Osman woonde met zijn familie in Bajo Boquete.
Waar haal je de info vandaan dat het huis bij de pianista van een van de ouders is?
De link naar Osman leg je zelf.![]()
Soms schieten de posts hier zo snel naar de achtergrond. Ik weet inderdaad dat je hem stelde. Met al die verschillende vragen hier en de snelheid van het topic is dit herkenbaar.quote:Op dinsdag 23 december 2014 17:34 schreef schuschuho het volgende:
Dat had ik onlangs ook al gevraagd. Je ziet ze op de paden af en toe met een stok door de bladeren slaan maar voor de rest wordt er weinig vanaf geweken.![]()
Uh?? Jij zet er toch (Osman) achter?quote:Op dinsdag 23 december 2014 17:38 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
goed lezen trouwens Grijzemassa, ik typte in mijn post 215 wat Baru zegt, "House Valenzuela"
De link naar Osman leg je zelf.![]()
wacht ff, dat was in #211, omdat ik het opvallend vind dat Baru daar mee kwam, en Osman Valenzuela van zijn achternaam heette. Nou ja, als zijn moeder in Bajo Boquete woonde, gaat het wellicht om zijn pa of familie dan.quote:Op dinsdag 23 december 2014 17:41 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Uh?? Jij zet er toch (Osman) Achter?
Iedereen heet daar Gonzalez, Pitty of Valenzuela lijkt het wel.
Die advocate die pro deo aan de Osman case werkt, heet, net als de taalschoolhouder, ook Pitti!
(Marvis Pitti)
[ Bericht 4% gewijzigd door Poekje01 op 24-12-2014 09:36:25 ]![]()
Jaquote:Op dinsdag 23 december 2014 17:43 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
wacht ff, dat was in #211, omdat ik het opvallend vind dat Baru daar mee kwam, en Osman Valenzuela van zijn achternaam heette. Nou ja, als zijn moeder in Bajo Boquete woonde, gaat het wellicht om zijn pa of familie dan.
Iedereen heet daar Gonzalez, Pitty of Valenzuela lijkt het wel![]()
Kan idd wel familie van m zijn![]()
Hebben we hier wat aan?
Reply by Keith Woolford on April 10, 2014 at 9:02pm
I remember the family from some years ago when they lived in Alto Dorado and Volcancito.
http://boquete.ning.com/f(...)5934&page=1#comments![]()
zeker, vergeet niet blz 2 te lezen, reactie Suzanne Mquote:Op dinsdag 23 december 2014 18:50 schreef ToniB het volgende:
Hebben we hier wat aan?
Reply by Keith Woolford on April 10, 2014 at 9:02pm
I remember the family from some years ago when they lived in Alto Dorado and Volcancito.
http://boquete.ning.com/f(...)5934&page=1#comments![]()
Wie weet waar Finca las Princesas is, waar aardbeien worden geteeld? Ik kan het nergens vinden onder die naam. Deze finca wordt genoemd in de intro van de AFK video.![]()
-He wasn't with family members or they would have went back to look for him as any of us would with a family member. They wouldn't have allowed hours to go by without worrying, believe me I know Piki' s Mom-
-I will report what is happening and since I can't speak directly with Yaris the older sister, what a shame my mother had to call her to ask if the family was swimming and she just verified they had not been-
- their home behind Brunas by the river-
-Yaris just told my mother the forensic report was so awful the father will not show it to anyone, not even a friend of his who is an ex policeman-
-Not to take away from those poor missing girls, but a young man of 22 years old was hideously beaten and left nude by the side of the river. He was supposed to have come to my home to wash and play with Tigger who has been his friend since he was a pup.
Four local gang members are being held. He had $300 from his pay he was bringing to his mother.-
http://boquete.ning.com/f(...)5%3AComment%3A506481
http://elsiglo.com/cronic(...)a/23448763/foto/5114![]()
nee is niet te vinden. Daar zijn we driftig naar op zoek geweest. Kan zijn dat het anders heet, net als de gids in het filmpje.quote:Op dinsdag 23 december 2014 21:19 schreef RapaNui het volgende:
Wie weet waar Finca las Princesas is, waar aardbeien worden geteeld? Ik kan het nergens vinden onder die naam. Deze finca wordt genoemd in de intro van de AFK video.![]()
Nog wat over de tree trek. Vast al gevonden door een aantal.
Van belang zijn wel de reistijden. Je komt aan op een plek loopt naar boven en na de zipline ben je daar weer dicht bij terug.
Het zip-lining systeem dat is opgezet in de Palo Alto regio in Boquete is de tweede langste ziplining tour van Midden-Amerika. De lengte is ongeveer 3,5 kilometer in totaal en is verdeeld in twaalf verschillende zip line kabels zodat u de pracht van het nevelwoud vanaf dertien verschillende stations kunt aanschouwen.
Tijdens deze zip-line tour glijdt u in 13 keer van boomtop naar boomtop in het eeuwenoude dak van het regenwoud, u glijdt over maagdelijke rivieren en watervallen die zorgen voor een indrukwekkend landschap die de grens vormen van het Nationale Park La Amistad en de bekende vulkaan Baru.
10 minuten om te registreren en uitrusting aan te trekken
10 minuten voor introductieuitleg en veiligheids toespraak
30 minuten per 4x4 naar de Zip Line locatie
10 minuten wandelen om het hoogste platform te bereiken
1 uur en 20 minuten voor het zip lining
5 minuten om terug te wandelen naar het vervoer
30 minuten per 4x4 om terug te keren naar het centrum van Boquete
5 minuten voor de Tour evaluatie
http://www.hablayapanama.com/nl/ecotourism/boquete/zipline/![]()
Dit is het enige kaartje dat ooit voorbijgekomen is waarop "Princesa" wordt vermeld:quote:Op dinsdag 23 december 2014 21:19 schreef RapaNui het volgende:
Wie weet waar Finca las Princesas is, waar aardbeien worden geteeld? Ik kan het nergens vinden onder die naam. Deze finca wordt genoemd in de intro van de AFK video.
http://www.boquetetreetrek.com/mapaampliado02.php![]()
Voor die plek heb je - lijkt het - geen gids nodig. Is m.i. net boven Boquete.quote:Op dinsdag 23 december 2014 23:28 schreef gynaika het volgende:
[..]
Dit is het enige kaartje dat ooit voorbijgekomen is waarop "Princesa" wordt vermeld:
http://www.boquetetreetrek.com/mapaampliado02.php![]()
Dat was mijn stelling ook altijd.
Waarom wel een gids voor de aardbeien maar niet voor de Pianista.
Nu denk ik nog steeds dat er een reële kans bestaat dat ze niet alleen zijn gegaan maar ik denk wel dat de aardbeien-toer niet alleen naar de aardbeienfarm gaan is. Ik denk dat het een toer is die ook langs koffieplantages ed gaat.
Wel vreemd dat er nergens iets over te vinden is behalve bovengenoemde link![]()
Dat is de aardbeienfarm niet maar een cafetariaquote:Op woensdag 24 december 2014 00:05 schreef jackie12 het volgende:
Nu denk ik nog steeds dat er een reële kans bestaat dat ze niet alleen zijn gegaan maar ik denk wel dat de aardbeien-toer niet alleen naar de aardbeienfarm gaan is. Ik denk dat het een toer is die ook langs koffieplantages ed gaat.
Wel vreemd dat er nergens iets over te vinden is behalve bovengenoemde link![]()
Als die Princesa op het kaartje ook de cafetaria is dan is er dus echt helemaal geen info te vinden over Finca las Princesas?
Edit- ik denk wel dat t m is. je kunt volgens de review ook een koffie tour doen
[ Bericht 55% gewijzigd door jackie12 op 24-12-2014 00:20:28 ]![]()
Als ze zelfs voor een bezoekje aan een aardbeienfarm een gids inhuren, dan blijf ik het ook apart vinden dat ze voor deze spontane wandeling gekozen hebben zonder gids, briefje en contact met thuis.quote:Op woensdag 24 december 2014 00:05 schreef jackie12 het volgende:
Coffee tour ja, geen aardbeien daarquote:Op woensdag 24 december 2014 00:11 schreef jackie12 het volgende:
Als die Princesa op het kaartje ook de cafetaria is dan is er dus echt helemaal geen info te vinden over Finca las Princesas?
Edit- ik denk wel dat t m is. je kunt volgens de review ook een koffie tour doen
![]()
Is het bekend of de telefoon van Alex Humprey ook nog aan is geweest na zijn vermissing? Of wanneer deze batterij het begaf?
Ik weet dat dit een andere zaak is in het jaar 2009, maar omdat deze zaak zo complex is zijn er misschien door de ouders van Alex Humprey in navolging van het Nederlandse onderzoek ook gegevens zijn vrijgegeven.![]()
Het mysterie van de aardbeien...
Je mag toch verwachten dat een toeristische trekpleister ergens genoemd wordt op de informatiesites... Als het zo kleinschalig zou zijn, dan lijkt het niet noodzakelijk om hier een gids voor in te huren.![]()
Waarschijnlijk kan dat niet zonder gids, iedereen kan toch ook niet zomaar tussen de gewassen door struinen en de apparatuur op zo'n farm. Voor alle coffee tours moet je ook een gids huren.quote:Op woensdag 24 december 2014 01:05 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Als ze zelfs voor een bezoekje aan een aardbeienfarm een gids inhuren, dan blijf ik het ook apart vinden dat ze voor deze spontane wandeling gekozen hebben zonder gids, briefje en contact met thuis.![]()
Voor een koffietoer neemt Feliciano meestal de toeristen mee naar zijn eigen huis in Boquete waar hij ook een koffieplantage heeft.![]()
Als ik een tour boek bij een bioboerderij of brouwerij, hoe klein of groot ook dan boek ik die rechtstreeks en niet via een tussenpersoon of gids. Op gezette tijden geven deze dan rondleidingen en zorgen zijzelf voor begeleiding. Misschien is dat daar gebruikelijk. Groot kan die aardbeienfarm niet zijn, deze had dan toch gevonden moeten worden.quote:Op woensdag 24 december 2014 01:12 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Waarschijnlijk kan dat niet zonder gids, iedereen kan toch ook niet zomaar tussen de gewassen door struinen en de apparatuur op zo'n farm. Voor alle coffee tours moet je ook een gids huren.![]()
Dan heb je daar wel te maken met de taal, spreekt iedere toerist goed genoeg spaans om zelf te boeken? Die aardbeienboer zal geen talen gestudeerd hebben. En ook voor de rondleiding zit je met de taal dan. Dus lijkt een gids meer voor de hand te liggenquote:Op woensdag 24 december 2014 01:16 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Als ik een tour boek bij een bioboerderij of brouwerij, hoe klein of groot ook dan boek ik die rechtstreeks en niet via een tussenpersoon of gids. Op gezette tijden geven deze dan rondleidingen en zorgen zijzelf voor begeleiding. Misschien is dat daar gebruikelijk. Groot kan die aardbeienfarm niet zijn, deze had dan toch gevonden moeten worden.![]()
logisch! niet aangedachtquote:Op woensdag 24 december 2014 01:21 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Dan heb je daar wel te maken met de taal, spreekt iedere toerist goed genoeg spaans om zelf te boeken? Die aardbeienboer zal geen talen gestudeerd hebben. En ook voor de rondleiding zit je met de taal dan. Dus lijkt een gids meer voor de hand liggen![]()
![]()
Wat ik wel gevonden heb is dit, 2e rij van onder 3e logo van links staat op: Las princesas de las fresas of te wel de prinsessen van de aardbeien maar kan er geen finca van vindenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.facebook.com/Boquete.Indians?fref=photoSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op woensdag 24 december 2014 01:31 schreef Grijzemassa het volgende:
Wat ik wel gevonden heb is dit, 2e rij van onder 3e logo van links staat op: Las princesas de las fresas of te wel de prinsessen van de aardbeien maar kan er geen finca van vindenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.facebook.com/Boquete.Indians?fref=photoVerkooppunt in het dorp met een boerderij in het buitengebied?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Dat is in Bajo Boquete ik denk dat dat m wel is dan
https://www.bing.com/maps(...)las+Fresas&mkt=nl-NL![]()
quote:Op woensdag 24 december 2014 01:38 schreef jackie12 het volgende:
https://www.facebook.com/(...)170781293477?fref=ts
kom dan toch weer bij onze vrolijke vriend![]()
![]()
ff uit nieuwsgierigheid, hoe link jij de vrolijke vriend aan die fb pagina?quote:Op woensdag 24 december 2014 01:50 schreef jackie12 het volgende:
Eindelijk! We hebben een mysterie opgelost!![]()
Op FB ingetoetst Finca Las Princesas Boquete
- kwam toen op dit
Zag toen op het kaartje op FB
daarna Las princesas de las Fresas ingetoetst op google en kwam toen bij onze vrolijke vriend bij You Tube.![]()
Oke ik vermoed ook wel dat het m is maar bij elke zoekterm die ik met "fresas" icm Boquete in tik op google afbeeldingen of video's komt hij als eerste te voorschijn.quote:Op woensdag 24 december 2014 02:04 schreef jackie12 het volgende:
Op FB ingetoetst Finca Las Princesas Boquete
- kwam toen op dit
Zag toen op het kaartje op FB
daarna Las princesas de las Fresas ingetoetst op google en kwam toen bij onze vrolijke vriend bij You Tube.![]()
Roelie sprak trouwens bij Late Night over de watervallen als een derde excursie, en niet de suffer-dan-suffe aardbeiensaaiheid.![]()
Ik heb een deja vu deja vu...:-)quote:
(Zelf de juiste leestekens plaatsen :-))Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Chani is denk ik, een koosnaam voor Feliciano. Ciano=Chani.quote:Op dinsdag 23 december 2014 22:48 schreef ToniB het volgende:
[..]
nee is niet te vinden. Daar zijn we driftig naar op zoek geweest. Kan zijn dat het anders heet, net als de gids in het filmpje.
Hier heb ik een plattegrond gevonden van Boquete, met "strawberry place", vlakbij de río Caldera richting Bajo Mono. Dit zou die Finca misschien kunnen zijn, het komt qua plek overeen met de kaart die Gynaika heeft genoemd van de Tree Trek.
https://www.google.nl/sea(...)eccion%3B1636%3B2600![]()
Da's daar wel gebruikelijk, de tour die wij gedaan hebben vertrok ook vanuit het centrum bij zo'n "mini VVV". Je boekt volgens mij of vanaf zo'n "mini VVV" je tours of via je hotel. Volgens mij staan lang niet alle tours op Internet, ik heb in elk geval van veel dingen (waaronder de koffietour - idd verplicht met gids) alleen kleine foldertjes gezien/info vanuit hotel gekregen maar niks online kunnen vinden.quote:Op woensdag 24 december 2014 01:36 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Verkooppunt in het dorp met een boerderij in het buitengebied?![]()
De reden dat ik naar die aardbeien finca zoek is:
Volgens forensisch expert Trejos zouden de resten (ik denk dat hij de huid bedoelt) van K&L bij lage temperatuur zijn begraven, een temperatuur van tussen 10-18 graden:
Si dejo caer un tejido humano sobre un terreno donde abunda vegetación que lo protege de la lluvia o del sol, podría conservarse, tomando en cuenta también que aquel sitio se caracterice por una temperatura que ronde entre los 10 y 18 grados centígrados, como si estuviera en una nevera”, destacó el experto.
http://www.panamaamerica.(...)ruebas-de-holandesas
Om aardbeien te kweken heb je lage temperaturen nodig. De kwekerijen zijn met name in Cerro Punta te vinden, waar het klimaat perfect is, tussen de 10-15 graden: Cerro Punta se encuentra a unos 1,970 metros sobre el nivel del mar con una temperatura entre los 10 y 15 grados centígrados.
http://proyectostephany.b(...)cia-de-chiriqui.html![]()
Deze mensen lopen via 3 watervallen naar een aardbeienveldje.quote:Op woensdag 24 december 2014 05:15 schreef Perico het volgende:
Roelie sprak trouwens bij Late Night over de watervallen als een derde excursie, en niet de suffer-dan-suffe aardbeiensaaiheid.
![]()
quote:Op woensdag 24 december 2014 11:11 schreef RapaNui het volgende:
Volgens forensisch expert Trejos zouden de resten (ik denk dat hij de huid bedoelt) van K&L bij lage temperatuur zijn begraven, een temperatuur van tussen 10-18 graden:
Si dejo caer un tejido humano sobre un terreno donde abunda vegetación que lo protege de la lluvia o del sol, podría conservarse, tomando en cuenta también que aquel sitio se caracterice por una temperatura que ronde entre los 10 y 18 grados centígrados, como si estuviera en una nevera”, destacó el experto.
Om aardbeien te kweken heb je lage temperaturen nodig. De kwekerijen zijn met name in Cerro Punta te vinden, waar het klimaat perfect is, tussen de 10-15 graden: Cerro Punta se encuentra a unos 1,970 metros sobre el nivel del mar con una temperatura entre los 10 y 15 grados centígrados.
http://proyectostephany.b(...)cia-de-chiriqui.htmlscherp opgemerkt!
![]()
![]()
Na 1.25 min ook een mooie waterval waar hij overheen glijdt.
Waar is deze? Ik denk vlakbij de Pianista
[ Bericht 0% gewijzigd door jackie12 op 24-12-2014 12:24:30 ]![]()
Het is dezelfde als deze: dinsdag 23 december 2014 @ 00:54:30 #171quote:Op woensdag 24 december 2014 12:10 schreef jackie12 het volgende:
Waar is deze? Ik denk vlakbij de PianistaHoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Vlgs dit bericht wilde hij hier naar toe: http://www.hln.be/hln/nl/(...)ls-Britse-Alex.dhtmlquote:Op woensdag 24 december 2014 12:06 schreef ootjekatootje het volgende:
Hoeveel watervallen met excursies zijn er daar? Alex Humprey ging ook naar de watervallen.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Klopt maar nu met de vraag waar deze waterval isquote:Op woensdag 24 december 2014 12:35 schreef Lutalo het volgende:
[..]
Het is dezelfde als deze: dinsdag 23 december 2014 @ 00:54:30 #171![]()
En ze zegt dat de temp. daar waar de aardbeien zijn, niet boven de 18 graden uitkomt. Het zou mooi zijn om te weten te komen waar deze 2 mensen lopen.quote:Op woensdag 24 december 2014 11:22 schreef matteo_111 het volgende:
[..]
Deze mensen lopen via 3 watervallen naar een aardbeienveldje.
Wat mij opvalt aan de video van AFK, is dat de "Finca las Princesas" tussen aanhalingstekens staat terwijl alle overige informatie níet tussen aanhalingstekens staat. Het kan dus om een citaat gaan, of om een nick-name of om een fictieve naam die zo aan K&L is genoemd en die de meiden vervolgens aan hun ouders hebben herhaald.
Ik heb nog nergens een excursie kunnen vinden naar Finca las Princesas.![]()
Finca Las Princesas had wel een Facebook pagina, maar die is weggehaald.
Dan zul je al op een Google webcache moeten hopen die is opgeslagen.
[ Bericht 7% gewijzigd door Perico op 24-12-2014 14:31:16 ]![]()
Als je het deze keer dan maar kunt onthouden........quote:Op woensdag 24 december 2014 01:50 schreef jackie12 het volgende:
Eindelijk! We hebben een mysterie opgelost!
BNW / Kris Kremers en Lisanne Froon #125 - Verdwaald en/of misdrijf of....Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Ik acht de rivier dan toch een grotere kanshebber. Resten zouden dan tijdens het regenseizoen en het uitwassen over de oevers verspreid kunnen zijn.quote:Op woensdag 24 december 2014 11:11 schreef RapaNui het volgende:
http://proyectostephany.b(...)cia-de-chiriqui.html![]()
Bedoel je dat het stuk huid in het water zou hebben gelegen? en dat de temperatuur van het water tussen de 10-15 graden zou zijn geweest? Dan zou de huid er toch anders uitgezien hebben als er überhaupt nog wat van over zou kunnen zijn.quote:Op woensdag 24 december 2014 13:55 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Ik acht de rivier dan toch een grotere kanshebber. Resten zouden dan tijdens het regenseizoen en het uitwassen over de oevers verspreid kunnen zijn.
Ik weet niet of deze variant hier al besproken is, ik zit nu over je antwoord na te denken. Wanneer de meiden begraven zouden zijn, op een diepte waar de grondtemperatuur 10-15 graden is, Dus niet aan de oppervlakte maar dieper en deze plek is door een extreme regenval mee gespoeld/los gespoeld dan kan dit de vindplaatsen verklaren, de staat van de huid en staat van de gevonden botten. Ook de staat van de rugzak en inhoud, deze waren mee begraven.
Ik beweer nu niet dat ze slachtoffer zijn van een misdrijf misschien zijn ze dood gevonden en door iemand begraven en zijn de sporen van hun verblijf weggewerkt. Begraven zo diep dat er wel gezocht was maar geen sporen zijn gevonden.![]()
Excuses, hij is weer open:quote:Op woensdag 24 december 2014 13:52 schreef Perico het volgende:
Finca Las Princesas had wel een Facebook pagina, maar die is weggehaald.
Dan zul je al op een Google webcache moeten hopen die is opgeslagen.
https://www.facebook.com/FincaLasPrincesasSa![]()
Ik weet niet wat de temperatuur van het rivierwater is in dat seizoen, wellicht interessant om uit te zoeken.quote:Op woensdag 24 december 2014 14:17 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Bedoel je dat het stuk huid in het water zou hebben gelegen? en dat de temperatuur van het water tussen de 10-15 graden zou zijn geweest? Dan zou de huid er toch anders uitgezien hebben als er überhaupt nog wat van over zou kunnen zijn.
Ik weet niet of deze variant hier al besproken is, ik zit nu over je antwoord na te denken. Wanneer de meiden begraven zouden zijn, op een diepte waar de grondtemperatuur 10-15 graden is, Dus niet aan de oppervlakte maar dieper en deze plek is door een extreme regenval mee gespoeld/los gespoeld dan kan dit de vindplaatsen verklaren, de staat van de huid en staat van de gevonden botten. Ook de staat van de rugzak en inhoud, deze waren mee begraven.
Ik beweer nu niet dat ze slachtoffer zijn van een misdrijf misschien zijn ze dood gevonden en door iemand begraven en zijn de sporen van hun verblijf weggewerkt. Begraven zo diep dat er wel gezocht was maar geen sporen zijn gevonden.
Er kan van alles gebeurd zijn maar ik zou zelf de rivier als bewaarplaats voor sommige resten zeker niet uitsluiten.
Dat zegt dan nog niets over de doodsoorzaak, natuurlijk of niet natuurlijk.
Maar het lijkt mij dan aannemelijker dan dat ze op een aardbeienfarm om het leven gekomen zijn.
[ Bericht 0% gewijzigd door Grijzemassa op 24-12-2014 15:08:53 ]![]()
Mooi, kunnen we verder speuren.quote:Op woensdag 24 december 2014 14:28 schreef Perico het volgende:
[..]
Excuses, hij is weer open:
quote:Op woensdag 24 december 2014 14:28 schreef Perico het volgende:
[..]
Excuses, hij is weer open:
De reportage gaat over twee tochten per zipline. De eerste van 4 lines gaat hij met zijn vrouw. Dan, na de waterval, ca 1.40, begint zijn solotocht over de 12 lijnen en 13 platforms van de Boquete tree trek. De andere line is wel genoemd maar niet goed verstaanbaar.quote:Op woensdag 24 december 2014 12:10 schreef jackie12 het volgende:
Waar is deze? Ik denk vlakbij de Pianista![]()
Ik heb een beetje moeite met het aannemen dat de botresten en het stuk huid in de open lucht na 3 maanden zo gevonden zijn. Schoen met voet en een schoon stuk heup. Wel allemaal in de buurt van elkaar. Ook met het feit dat ze 8 nachten in dat gebied zijn geweest en dat er totaal geen sporen van gevonden zijn.
Ze hoeven niet eens lang verdwaald te zijn geweest of dat er derden betrokken zijn.
1 te ver doorgelopen en 112 gebeld, telefoons vanuit de schuilhut meerdere malen aan/uit gezet
2 geschuild voor de nacht, nachtfoto's gemaakt
3 bedorven onder schuilplek (zo iets als waar Kris voorstaat)
4 door de regenbuien is deze zandmassa na een aantal maanden meegevoerd in de rivier inclusief delen van delichamen en rugzak.
Ik weet dat dit absoluut niet strookt met de data van de telefoon en de fotocamera, maar wie bewijst dat deze tijden kloppen? Als je alles in plaats van in 8 nachten in 1 nacht zou stoppen, dus de noodoproepen/foto's/tijdslijn dan is dit een reële mogelijkheid.
Hoe ver is de technologie om die telefoons met zoveel zekerheid en met zoveel finesse uit te lezen?
[ Bericht 0% gewijzigd door ootjekatootje op 24-12-2014 17:04:53 ]![]()
Die mensen doen de lost waterfalls. Die liggen vlak ten oosten van de vulkaan Baru en ongeveer 5 km hemelsbreed ten westen van het pianistapad.quote:Op woensdag 24 december 2014 13:35 schreef RapaNui het volgende:
[..]
En ze zegt dat de temp. daar waar de aardbeien zijn, niet boven de 18 graden uitkomt. Het zou mooi zijn om te weten te komen waar deze 2 mensen lopen.
Wat mij opvalt aan de video van AFK, is dat de "Finca las Princesas" tussen aanhalingstekens staat terwijl alle overige informatie níet tussen aanhalingstekens staat. Het kan dus om een citaat gaan, of om een nick-name of om een fictieve naam die zo aan K&L is genoemd en die de meiden vervolgens aan hun ouders hebben herhaald.
Ik heb nog nergens een excursie kunnen vinden naar Finca las Princesas.
Het idee dat ten minste Lisanne op een aardbeienfarm zou hebben gelegen lijkt me wat vergezocht, ook letterlijk.
Het probleem van de niet vergane huid en de niet vergane voet in de schoen is in feite nog onopgelost. Het antwoord ligt in temperatuur en de afwezigheid van grotere vleesetende dieren en de tijd tussen overlijden en vinden. Hoogte en / of water (koele luchtstroom door een rivierbedding) kunnen dit verklaren. Maar dan nog: als je zou willen dat een dergelijk restant gevonden zou worden, hoe zou je het dan moeten aanpakken? (hiermee niet veronderstellend dat er opzet in het spel is, gewoon als probleem) Dat lijkt me knap lastig, alleen al om te verzinnen hoe dat zou kunnen.
Voor mij toch een raadsel.
[ Bericht 2% gewijzigd door matteo_111 op 24-12-2014 15:40:48 (verbetering) ]![]()
Ook het dichte broekje is zo misschien te verklaren:
nat en vies van de modder, uitspoelen in watertje bij schuilplek, te drogen leggen op een steen.
BH's in de tas:
Bh's zitten niet lekker en worden door de meiden in de tas gestopt evenals het fototoestel en de telefoons.
takje met zakjes:
kleine markering gemaakt, voor het geval dat.
Geen afscheidsboodschap:
want ze waren er van overtuigd de volgende dag weer terug te zijn.
Geen foto's na besef van verdwaling:
Heftige situatie zodat ze besloten geen lollige foto's te maken of niet mee bezig. Of niet vrijgegeven.
Nachtfoto's:
van wat ik tot nu toe begrepen heb, is dat de ouders en onderzoekers blijven aangeven dat deze vanuit een schuilplek of grot gemaakt zijn en dat ze ervan uitgaan dat dit een vaste plek geweest is. (2vandaag)
Wat gebeurt er met die grond wanneer je er bijvoorbeeld een vuurtje onder maakt? Kan me voorstellen dat je denkt dat je onder een stevige steen schuilt maar dat dit zand in werkelijkheid zand was, wat vanaf de onderzijde door het water is uitgeslepen. Bij een watertje dus, zie nachtfoto's. Kampvuurtje eronder en dan breekt het ineens af.
Volgens deze denkwijze moet dit dan in de buurt van de vindplaats van de broek gebeurt zijn.
Daarnaast denk ik dat dit zelfde gebeurt kan zijn met Alex Humpey, verdwaald dus en volgens de discovery programma's gaan handelen:
schuilplek zoeken voor de nacht
vuurtje maken
nacht afwachten
schuilplek stort in
en weg ben je
Spijtig genoeg voor de ouders (van Alex) waarschijnlijk te ver weg van het water vandaag om nog iets van terug te vinden.
1.
hoe zeker zijn de data? Door wie zijn deze uitgelezen en hoe? Tamelijk nieuwe technieken.
2.
hoe is de samenstelling van de grond?
Ik zie stenen en gebieden met veel vegetatie en uitgeslepen paden maar ben geen expert.
edit: komen daar modderstromen voor?
3. de honden zijn een aantal malen aangeslagen, zie dagboek van de hondenreddingsbrigade. Ze hebben niet gegraven in de jungle, althans niet diep of grondig. Misschien zijn deze plekken afgedaan als mogelijke route waar de meiden gepasseerd zijn. Maar hadden ze wat dieper moeten zoeken.
Natuurlijk is hier een hoop van te zeggen, en dat is alleen maar goed.
[ Bericht 7% gewijzigd door ootjekatootje op 24-12-2014 17:11:36 ]![]()
? serieus?quote:Op woensdag 24 december 2014 15:24 schreef matteo_111 het volgende:
[..]
Die mensen doen de lost waterfalls. Die liggen vlak ten oosten van de vulkaan Baru en ongeveer 5 km hemelsbreed ten westen van het pianistapad.
Het idee dat ten minste Lisanne op een aardbeienfarm zou hebben gelegen lijkt me wat vergezocht, ook letterlijk.
Het probleem van de niet vergane huid en de niet vergane voet in de schoen is in feite nog onopgelost. Het antwoord ligt in temperatuur en de afwezigheid van grotere vleesetende dieren en de tijd tussen overlijden en vinden. Hoogte en / of water (koele luchtstroom door een rivierbedding) kunnen dit verklaren. Maar dan nog: als je zou willen dat een dergelijk restant gevonden zou worden, hoe zou je het dan moeten aanpakken? (hiermee niet veronderstellend dat er opzet in het spel is, gewoon als probleem) Dat lijkt me knap lastig, alleen al om te verzinnen hoe dat zou kunnen.
Voor mij toch een raadsel.
Je pakt een rugzak, stopt een bot of voet er in. Pakt de rugzak van de vrouwen erbij. Laadt de kano achterin de pickup truck. De 2 rugzakken voorin. Stapt in en rijdt naar de Changuinola rivier oever. Stukje lopen met de kano en rugzak, en je gaat te water. Die link van die Panamese jongens die gingen kanoeen op de Changuinola rivier, en waarmee bewezen is dat het kan, en hoe (web blog) is al vele malen op WS en hier gepost.
http://www.outscape.net/b(...)anguinola_river.html
Op het water roei je stroomopwaarts. Aangekomen op de juiste plek klem je de rugzak tussen 2 stenen. Verder stroomafwaarts gooi je wat stukken overboord op de oever. Of legt aan en verstop die voet.
Voila. Vergezocht. Maar het kan.
[ Bericht 3% gewijzigd door Poekje01 op 24-12-2014 17:10:04 ]![]()
ja, kan ook. Die Poch c.s. deden dat vanuit Argentinie aangekomen boven zee, vanuit een airliner, maar boven de jungle gebeurde t ook.![]()
interessante invalshoek en opmerking over het verdraaien van de feitenquote:Op woensdag 24 december 2014 17:11 schreef Domnivoor het volgende:
Correspondent Marc B. blikt terug:
http://nos.nl/artikel/201(...)er-thuis-kwamen.html![]()
http://jobo.waarbenjij.nu(...)en-het-quetzal-trail
kwam zojuist ook nog deze tegen, ook verdwaald en deze personen ook moeten overnachten in de jungle. Het zal allicht al een keer gepost zijn maar vond het opmerkelijk.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: