2. Ze hebben wel degelijk tegen hun familie gezegd dat ze gingen "wandelen" (dat zegt de mama van Kris OF Lisanne ergens op een video, weet niet juist meer waar). Dus wat lijkt mij een logische verklaring:quote:Op maandag 22 december 2014 01:47 schreef jackie12 het volgende:
1- waarom wilde Feliciano per se de kamer binnen?
2- waarom hebben K en L niet aan hun ouders/vriendje verteld dat ze de Pianista gingen doen?
Het zou in Nederland dan begin van de avond zijn, mooie tijd om even te bellen. Dit klopt dus niet.quote:Op maandag 22 december 2014 07:54 schreef Saarah het volgende:
[..]
2. Ze hebben wel degelijk tegen hun familie gezegd dat ze gingen "wandelen" (dat zegt de mama van Kris OF Lisanne ergens op een video, weet niet juist meer waar). Dus wat lijkt mij een logische verklaring:
Ze worden weggestuurd op het schooltje waar ze vrijwilligerswerk gingen doen, daarna plannen ze een week vol met excursies. Alleen voor de volgende dag is er geen gids beschikbaar. Ze beslissen dus wel al dat ze wat willen gaan wandelen, maar zullen de volgende dag beslissen wélke wandeling ze gaan doen. Dus ze laten aan het thuisfront alleen weten dat ze de volgende dag gaan wandelen (meer weten ze zelf immers nog niet).
De volgende dag 's ochtends kijken ze, zoals bekend, wat op internet en in de brochure van de taalschool en kiezen ze voor de Pianista. Hoe groot is het tijdsverschil Panama - Nederland? Ik veronderstel een tijdsverschil tussen de 7 en 9 uur. Dus op het moment dat Kris en Lisanne besluiten dat ze de Pianista gaan wandelen, is het in Nederland midden in de nacht. Ze willen hun ouders / familie / vriendje niet wakker maken en sturen op die moment niets. Hun ouders weten toch dat ze gaan wandelen, ze zullen hen na de wandeling wel een verslag sturen, het is onnodig om hen misschien wakker te maken. Zo kunnen ze misschien gedacht hebben.
Wat betreft vraag 1: de ons kent ons cultuur is daar volgens mij wel degelijk erg groot. Dat leidde ik ook af uit de posts op het forum van Boquete. Dus mijn idee: K & L dagen niet op op de afspraak. F gaat naar de kamer, ziet dat ze er niet waren, vindt dat wel raar. Belt naar iemand van de taalschool, hoort daar dat de meisjes ook niet thuis waren voor het avondeten of ontbijt en zijn alarmbelletjes gaan rinkelen. Het is belangrijk om àls er echt iets gebeurd is, zo snel mogelijk op te treden en de meisjes zo snel mogelijk te vinden, dat vergroot de overlevingskansen.
Als hij de kamer binnen kan en hij vindt daar een briefje, kan dat veel opheldering geven. Bv een briefje met hun plannen: dan kunnen ze meteen daar gaan zoeken. F zal immers ook wel weten dat de autoriteiten in Panama blijkbaar niet al te snel en accuraat zijn; als het kan, wil hij dus liefst meteen zelf beginnen zoeken.
Dus dat kan al een mogelijke reden zijn waarom hij de kamer in wilt. Ik zeg niet dat het zo is gegaan, ik geef alleen een mogelijke verklaring.
Ahja klopt, ik zat in de verkeerde richting te tellen, oeps. Tja het is nog vroegquote:Op maandag 22 december 2014 07:59 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Het zou in Nederland dan begin van de avond zijn, mooie tijd om even te bellen. Dit klopt dus niet.
-edit, reactie op geedite post.quote:
In contact met haar gaf ze zelf aan dat het beter voor haar is om hier niet meer te posten.quote:Op maandag 22 december 2014 02:22 schreef vronie het volgende:
-edit, vragen kunnen hier BNW / [FEEDBACK] voor al uw vragen, meningen en opmerkingen
Hij heeft een afspraak met twee jonge vrouwen die hij nauwelijks kent. Ze komen niet opdagen.quote:Op maandag 22 december 2014 07:54 schreef Saarah het volgende:
[..]
Wat betreft vraag 1: de ons kent ons cultuur is daar volgens mij wel degelijk erg groot. Dat leidde ik ook af uit de posts op het forum van Boquete. Dus mijn idee: K & L dagen niet op op de afspraak. F gaat naar de kamer, ziet dat ze er niet waren, vindt dat wel raar. Belt naar iemand van de taalschool, hoort daar dat de meisjes ook niet thuis waren voor het avondeten of ontbijt en zijn alarmbelletjes gaan rinkelen. Het is belangrijk om àls er echt iets gebeurd is, zo snel mogelijk op te treden en de meisjes zo snel mogelijk te vinden, dat vergroot de overlevingskansen.
Als hij de kamer binnen kan en hij vindt daar een briefje, kan dat veel opheldering geven. Bv een briefje met hun plannen: dan kunnen ze meteen daar gaan zoeken. F zal immers ook wel weten dat de autoriteiten in Panama blijkbaar niet al te snel en accuraat zijn; als het kan, wil hij dus liefst meteen zelf beginnen zoeken.
Dus dat kan al een mogelijke reden zijn waarom hij de kamer in wilt. Ik zeg niet dat het zo is gegaan, ik geef alleen een mogelijke verklaring.
Mja, het is duidelijk dat mensen er anders tegenaan kijken hé, jij en ik dus ook. Ik heb een mogelijke verklaring gegeven, voor anderen zal die niet 'voldoende' zijn, maar ik vind het allemaal niet eens zo raar. Tuurlijk zijn er vragen bij te stellen, maar die zijn er bij élk scenario of elke theorie.quote:Op maandag 22 december 2014 10:40 schreef Rica het volgende:
[..]
Hij heeft een afspraak met twee jonge vrouwen die hij nauwelijks kent. Ze komen niet opdagen.
Pech, balen. Ze hebben waarschijnlijks iets leukers gevonden om te doen dan met een oude kerel rondhangen - zou ik een natuurlijke reactie vinden.
Hij niet. Hij gaat ze zoeken. Ze blijken niet op hun kamer te zijn (kloppen, door de ramen gluren).
Ze zijn daar dus niet. Waarom wil hij zich dan ook nog toegang tot de kamer verschaffen??
Via telefoontjes met de huisbaas krijgt hij uiteindelijk de sleutel in handen en gaat naar binnen.
Vervolgens ziet hij naar eigen zeggen dat ze daar niet hebben overnacht. Hoe?
Op dat moment is hij zeker van een vermissing en de rest kennen we.
De dames hadden echter evengoed wel vroeg kunnen hebben opstaan maar geen zin in de excursie hebben gehad. Afspraken zijn daar toch weinig waard, misschien hem proberen te bereiken maar snel opgegeven en met twee latinojongens gaan zwemmen.
Dan waren ze later op de dag teruggekomen. Ontdekt dat een of andere gids in hun kamer was geweest en wellicht aan hun spullen had gezeten en als ze te lang hadden gewacht waren ze ook nog als vermist opgegeven. Mooie boel. Alleen omdat je besluit iets anders te gaan doen wordt er direct groot alarm geslagen.
En dat laatste is voor mij de vraag. Waarom was F. direct zo zeker dat het foute boel was. Waar waren zijn vermoedens en volgens eigen zeggen zelfs zeker weten op gestoeld?
Hij moet ergens een idee hebben gehad wat er eventueel gebeurd zou kunnen zijn en bevestiging gevonden toen de meisjes niet kwamen opdagen en hun kamer leeg was. Dat zou zijn gedrag kunnen verklaren. Waarom had hij het sterke vermoeden of wellicht de angst dat er iets mis was gegaan? Wat wist hij?
Waarom is er bij het avondeten niemand gaan kijken waar de meiden bleven?quote:Op maandag 22 december 2014 10:47 schreef Saarah het volgende:
[..]
Mja, het is duidelijk dat mensen er anders tegenaan kijken hé, jij en ik dus ook. Ik heb een mogelijke verklaring gegeven, voor anderen zal die niet 'voldoende' zijn, maar ik vind het allemaal niet eens zo raar. Tuurlijk zijn er vragen bij te stellen, maar die zijn er bij élk scenario of elke theorie.
Om op 1 ding van je post te antwoorden
"De dames hadden echter evengoed wel vroeg kunnen hebben opstaan maar geen zin in de excursie hebben gehad."
Ja, dat had gekund. Maar er komt wel bij dat ze zowel bij het avondeten als bij het ontbijt niet thuisgekomen zijn. Ik zou dat ook raar vinden, en ik zou dat ook een reden vinden om aan te nemen dat het misschien wel eens een 'foute boel' kan zijn.
En als ze dat gedaan zouden hebben en gewoon geen zin hadden in de excursie, lijkt mij dat ze toch zo fatsoenlijk zouden zijn geweest om een briefje achter te laten. Nog een reden te meer om even in de kamer te kijken, of er zo geen briefje aanwezig is.
Omdat er bij toen nog niemand de alarmbellen gingen rinkelen, waarschijnlijk. Toen hadden ze alleen nog maar het avondeten gemist. Dat is iets anders dan zowel het avondeten als het ontbijt missen én daarna niet komen opdagen op een excursie.quote:Op maandag 22 december 2014 10:56 schreef schuschuho het volgende:
[..]
Waarom is er bij het avondeten niemand gaan kijken waar de meiden bleven?
Helemaal mee eens, die betrokkenheid was duidelijk bewezen aanwezig.quote:Op maandag 22 december 2014 07:54 schreef Saarah het volgende:
[..]
2. Ze hebben wel degelijk tegen hun familie gezegd dat ze gingen "wandelen" (dat zegt de mama van Kris OF Lisanne ergens op een video, weet niet juist meer waar). Dus wat lijkt mij een logische verklaring:
Ze worden weggestuurd op het schooltje waar ze vrijwilligerswerk gingen doen, daarna plannen ze een week vol met excursies. Alleen voor de volgende dag is er geen gids beschikbaar. Ze beslissen dus wel al dat ze wat willen gaan wandelen, maar zullen de volgende dag beslissen wélke wandeling ze gaan doen. Dus ze laten aan het thuisfront alleen weten dat ze de volgende dag gaan wandelen (meer weten ze zelf immers nog niet).
De volgende dag 's ochtends kijken ze, zoals bekend, wat op internet en in de brochure van de taalschool en kiezen ze voor de Pianista. Hoe groot is het tijdsverschil Panama - Nederland? Ik veronderstel een tijdsverschil tussen de 7 en 9 uur. Dus op het moment dat Kris en Lisanne besluiten dat ze de Pianista gaan wandelen, is het in Nederland midden in de nacht. Ze willen hun ouders / familie / vriendje niet wakker maken en sturen op die moment niets. Hun ouders weten toch dat ze gaan wandelen, ze zullen hen na de wandeling wel een verslag sturen, het is onnodig om hen misschien wakker te maken. Zo kunnen ze misschien gedacht hebben.
Ik dacht dat 31 maart naar de Pianista al overboord was, omdat:quote:Op zondag 21 december 2014 23:19 schreef matteo_111 het volgende:
De optie dat K&L al de 31 maart het Pianistapad hebben verkend is goed mogelijk en zou kloppen met de tijden van de getuigen. Bij mijn weten is dit echter nooit geverifieerd en gepubliceerd.
Hoe het bij F. zit weet ik niet, bij mijn gids konden we op de dag zelf (ivm voedselvergiftiging) kosteloos annuleren.quote:Op maandag 22 december 2014 10:53 schreef Saarah het volgende:
Hoe zit het trouwens met het 'betalingssysteem' van F? Als je hem inhuurt als gids en je komt niet opdagen, wordt de hele trip misschien toch aangerekend. Dat zou ik maar normaal vinden.
Ik zoek al heel lang naar de bron wanneer ze naar de massasalon van Sigrid waren geweest.quote:Op maandag 22 december 2014 11:12 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Ik dacht dat 31 maart naar de Pianista al overboord was, omdat:
- ze 's ochtends natuurlijk naar hun werkadres waren gegaan en daarna naar Casa Esperanza
- in het NFI rapport staat dat ze om 16.44 lokale tijd verbonden waren aan wifi van Spanish by the River
[bron: eenvandaag 3 december]
- ze die dag ook naar de masseuse waren gegaan. Dat was nadat (dus niet ervóór) ze afgewezen werden bij hun 2 werk adressen [bron: eenvandaag 1 mei]
1-Hier is al talloze keren antwoord op gegeven. Daar hoef je het niet met elkaar over eens te zijn, maar om nou net te doen alsof niemand er een verklaring voor heeft en de vraag eindeloos herhalen.....quote:Op maandag 22 december 2014 01:47 schreef jackie12 het volgende:
1- waarom wilde Feliciano per se de kamer binnen?
2- waarom hebben K en L niet aan hun ouders/vriendje verteld dat ze de Pianista gingen doen?
]Kris en Lisanne hebben op 31 maart nog geen enkele excursie geboekt, anders dan dat in de OP staat.(bron de Volkskrant een fatale wandeling)quote:2. Ze hebben wel degelijk tegen hun familie gezegd dat ze gingen "wandelen" (dat zegt de mama van Kris OF Lisanne ergens op een video, weet niet juist meer waar). Dus wat lijkt mij een logische verklaring:
Ik maakte deze tijd- fout ook in mijn scenario als reden dat ze niet aan thuis hadden laten weten dat ze de Pianista gingen doen. Maar het was helemaal niet midden in de nacht maar het einde van de middag in Nederland.quote:De volgende dag 's ochtends kijken ze, zoals bekend, wat op internet en in de brochure van de taalschool en kiezen ze voor de Pianista. Hoe groot is het tijdsverschil Panama - Nederland? Ik veronderstel een tijdsverschil tussen de 7 en 9 uur. Dus op het moment dat Kris en Lisanne besluiten dat ze de Pianista gaan wandelen, is het in Nederland midden in de nacht. Ze willen hun ouders / familie / vriendje niet wakker maken en sturen op die moment niets. Hun ouders weten toch dat ze gaan wandelen, ze zullen hen na de wandeling wel een verslag sturen, het is onnodig om hen misschien wakker te maken. Zo kunnen ze misschien gedacht hebben.
Ik probeer me altijd te verplaatsen in iemand.quote:Wat betreft vraag 1: de ons kent ons cultuur is daar volgens mij wel degelijk erg groot. Dat leidde ik ook af uit de posts op het forum van Boquete. Dus mijn idee: K & L dagen niet op op de afspraak. F gaat naar de kamer, ziet dat ze er niet waren, vindt dat wel raar. Belt naar iemand van de taalschool, hoort daar dat de meisjes ook niet thuis waren voor het avondeten of ontbijt en zijn alarmbelletjes gaan rinkelen. Het is belangrijk om àls er echt iets gebeurd is, zo snel mogelijk op te treden en de meisjes zo snel mogelijk te vinden, dat vergroot de overlevingskansen.
Nee hoor zij hebben in de ochtend van 1 april aan niemand verteld dat zij de Pianista gingen doen of uberhaupt dat ze gingen wandelen.quote:Op maandag 22 december 2014 12:28 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
1-Hier is al talloze keren antwoord op gegeven. Daar hoef je het niet met elkaar over eens te zijn, maar om nou net te doen alsof niemand er een verklaring voor heeft en de vraag eindeloos herhalen.....
2-Ze hadden wel verteld dat ze die dag gingen wandelen, alleen niet waarheen.
Dus niet het wandelen op zich, maar waar ze gingen wandelen kan een last minute beslissing zijn geweest.
"Ze zouden een wandeling maken in de omgeving van Boquete, maar sindsdien is er niets meer van hen vernomen. "
http://www.ondertussen.nl(...)-panama-gaat-verder/
Ik heb er een link bij gedaan ter onderbouwing, heb jij een link ter onderbouwing dat ze niet verteld hebben dat ze gingen wandelen?quote:Op maandag 22 december 2014 12:42 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Nee hoor zij hebben in de ochtend van 1 april aan niemand verteld dat zij de Pianista gingen doen of uberhaupt dat ze gingen wandelen.
Er is geen contact geweest op 1 april met thuis door beide dames
Zal ik dat zelf maar even uitmaken, wat voor conclusies ik trek?quote:Op maandag 22 december 2014 12:45 schreef jackie12 het volgende:
ik zoek m voor je op maar je kunt zelf wel nagaan dat dit niet zo is.
Dinsdagmiddag liepen ze achter de mirador
Mijn nederige excuses Grijzemassaquote:Op maandag 22 december 2014 12:48 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Zal ik dat zelf maar even uitmaken, wat voor conclusies ik trek?
Of ga jij dat voor iedereen doen nu?
Dank je jackie12quote:Op maandag 22 december 2014 12:55 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Mijn nederige excuses Grijzemassa
http://www.rtlxl.nl/#!/rt(...)1f-0b4e-c6c48f645c80quote:Op maandag 22 december 2014 12:14 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Ik zoek al heel lang naar de bron wanneer ze naar de massasalon van Sigrid waren geweest.
Ik denk namelijk niet op 31 maart maar op 30 maart. Heb je een link waarin wordt gezegd dat dat op 31 maart was? (je zegt eenvandaag)
Dank je
Er is wel op dinsdag 1 april contact geweest.quote:Op maandag 22 december 2014 13:00 schreef jackie12 het volgende:
Kris had op 31 maart aan haar vriendje laten weten dat ze dinsdag wilden gaan wandelen.
Wat,waar wisten ze nog niet.
http://www.rtl.nl/rtl-lat(...)gelijk-al-niet-goed/
na 10.00 min
Er is op 1 april geen contact geweest vanaf Kris of Lisanne naar huis
kijk op IL fb dan zie je dat ze pas nog die trip heeft gemaakt met studenten.quote:Op maandag 22 december 2014 13:45 schreef 11en30 het volgende:
Spanish at Locations biedt een "Spanish & Hiking" pakket aan: 2 Excursies voor $125: een deel Quetzal Trail en een vage naamloze omschrijving van oude indigenous trails van de Guaymí/Ngöbe people. Die laatste klinkt mij in de oren als een (halve) dagtocht over paden achter de mirador. Iets tussen een meerdaagse en een saaie heen en terug Pianista in. Van die trail zou ik meer willen weten. Is die met vervoer zover mogelijk de berg op? Waar gaat de route heen? En hoe weer terug?
http://www.spanishatlocations.com/adventure/spanish-hiking/
Klopt deze video ken ik.quote:Op maandag 22 december 2014 13:40 schreef vronie het volgende:
[..]
Er is wel op dinsdag 1 april contact geweest.
http://nos.nl/video/63243(...)ermiste-vrouwen.html
Ik denk dat het anders zit.quote:Op maandag 22 december 2014 14:00 schreef ToniB het volgende:
Zou kunnen Jackie. Als ze bijvoorbeeld in alle haast zijn vertrokken en vergat een bericht te sturen. Zou kunnen dat ze op de Mirador, waar ze immers bereik had, nog snel een sms bericht naar Stefan heeft gestuurd. (Fotootje later versturen via W|IFI). Vanaf de Mirador of tot waar ze bereik hadden. Dat zou dan kwart voor twee zijn geweest.
Waarom in alle haast vertrekken? Ze hadden de hele week niets te doen? Lisanne was al niet helemaal lekker. Dan je toch niet haasten?quote:Op maandag 22 december 2014 14:00 schreef ToniB het volgende:
Zou kunnen Jackie. Als ze bijvoorbeeld in alle haast zijn vertrokken en vergat een bericht te sturen. Zou kunnen dat ze op de Mirador, waar ze immers bereik had, nog snel een sms bericht naar Stefan heeft gestuurd. (Fotootje later versturen via W|IFI). Vanaf de Mirador of tot waar ze bereik hadden. Dat zou dan kwart voor twee zijn geweest.
Je hebt gelijk dat vooral L. dagelijks contact had en daarom denk ik net als jij Jackie in dezelfde richting.
juist. Ze lag lekker in een hangmatje. Komt er een gids langs.....buitenkansje.......hup, hup kom op nou het is maar een kleine wandeling....slippers wisselen voor boots en gaan..quote:Op maandag 22 december 2014 14:08 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Waarom in alle haast vertrekken? Ze hadden de hele week niets te doen? Lisanne was al niet helemaal lekker. Dan je toch niet haasten?
Ik kan niet (veel) op haar /Facebook zien. (btw heb zelf geen Facebook).quote:Op maandag 22 december 2014 13:50 schreef ToniB het volgende:
[..]
kijk op IL fb dan zie je dat ze pas nog die trip heeft gemaakt met studenten.
Zo te zien tot de top en weer terug.
vreemd hé. Snap ik ook niet.quote:Op maandag 22 december 2014 14:20 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik wil het woord gids niet meer noemen/aanhalen, het kan ook een ander zijn geweest die heeft aangeboden de meiden te begeleiden.
ook apart,
in de RTL uitzending zegt de moeder van Lisanne dat EIein haar gebeld heeft in de veronderstelling dat het de telefoon van Lisanne was. Dit gebeurde in de woensdagnacht, laat (in de uitzending viel meerdere malen het woord 's nachts, feitelijk dus na 00:00 uur, en ze zaten om rond 05:00 uur op het politiebureau). -6 uur is woensdagavond/eind middag Panamese tijd, waarom niet direct woensdagmorgen na het openen van de slaapkamer bellen. Ze dacht nota bene Lisanne zelf te bellen.
Dat zou imo niet echt overeenkomen met de beschrijving. Bovendien zou die dan toch gewoon de Pianista Trail genoemd zijn?quote:Op maandag 22 december 2014 13:50 schreef ToniB het volgende:
[..]
Zo te zien tot de top en weer terug.
Daar geloof ik ook niet in, ik denk dat zij die bewuste 1 april onverwacht een uitnodiging kregen voor de Pianista trip.quote:Op maandag 22 december 2014 13:27 schreef ToniB het volgende:
Alles maar dan ook alles plannen en dan zo onbezonnen die berg beklimmen......nee, gaat er bij mij nog steeds niet in.
dat klopt toch precies met de beschrijving? Oud inheems pad.quote:Op maandag 22 december 2014 14:34 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Dat zou imo niet echt overeenkomen met de beschrijving. Bovendien zou die dan toch gewoon de Pianista Trail genoemd zijn?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
oud inheems/ indianen pad klinkt toch veel interessanter op de promotie web-site?quote:Op maandag 22 december 2014 14:34 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Dat zou imo niet echt overeenkomen met de beschrijving. Bovendien zou die dan toch gewoon de Pianista Trail genoemd zijn?
En vervolgens kom je mensen tegen die met een 4x4 het pad opscheuren...quote:Op maandag 22 december 2014 15:07 schreef ToniB het volgende:
[..]
oud inheems/ indianen pad klinkt toch veel interessanter op de promotie web-site?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |