quote:- soort camera
- soort lens
- ISO
- sluitertijd
- diafragma
- EV bias
- flits ja of nee
Daar heb je niet veel tijd voor nodig, gewoon de lens op manual focus en op het oneindig-tekentje (∞) zetten.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 14:38 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik wil nog eens sterretjes fotograferen. Moet nog eens kijken hoe dat met oneindig focussen zit. Volgende week op het wad dus daar mooi de tijd voor.
Die is fijn jaquote:Op dinsdag 26 augustus 2014 13:49 schreef Koelkastje het volgende:
Nogmaals: Manfrotto 055XDB + 804RC2
Geweldig statief!
Soms is oneindig toch wel heel ver weg en moet je de focusring iets van een millimeter terugdraaien.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 14:41 schreef DonJames het volgende:
[..]
Daar heb je niet veel tijd voor nodig, gewoon de lens op manual focus en op het oneindig-tekentje (∞) zetten.
Als je die erop hebt staanquote:Op dinsdag 26 augustus 2014 14:41 schreef DonJames het volgende:
[..]
Daar heb je niet veel tijd voor nodig, gewoon de lens op manual focus en op het oneindig-tekentje (∞) zetten.
Of liveview aan en helemaal inzoomen zodat je de sterretjes er tot op de pixel scherp op krijgt met de focusring. Oneindig tekentje is vaak niet automatisch de scherpste stand.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 14:41 schreef DonJames het volgende:
[..]
Daar heb je niet veel tijd voor nodig, gewoon de lens op manual focus en op het oneindig-tekentje (∞) zetten.
Alleen mijn 70-300 heeft dat tekentje. Wel jammer dat de 18-55 dat niet heeft. Meer wijdhoek.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 14:41 schreef DonJames het volgende:
[..]
Daar heb je niet veel tijd voor nodig, gewoon de lens op manual focus en op het oneindig-tekentje (∞) zetten.
Ruis bij hogere ISO wordt niet veroorzaakt door de lens, en scherpstellen heeft weer niks te maken met ISOquote:Op woensdag 27 augustus 2014 02:51 schreef Nezhi het volgende:
Hoi, hebben jullie tips om het makkelijker te maken om te focussen vanuit de losse hand, in een relatief donker stukje zonder de ISO heel hoog te doen? Ik gebruikte de kitlens van de Canon 600D en deze wordt snel te ruizig als ik de ISO omhoog gooi. Vind het jammer dat ik mijn 50mm niet mee had maar ik denk niet dat ik dicht genoeg bij de diertjes zou kunnen komen dan
Deze foto heb ik gemaakt bij Landgoed Hoenderdaell
[ afbeelding ]
Ik snap alleen dit stukje niet zo goed, alleen hetgeen erna weerquote:Verder is de rule of thumb zo'n beetje een fractie maken van je mm (op 35mm-equivalent). Dus een 55-250mm is op een crop sensor equivalent aan een ~ 88-400mm. Dus op het wijde einde 1/88e en vol ingezoomd 1/400e sluitertijd.
quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 12:06 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Meeste lenzen op een APS-C beginnen bij 18mm. Dat wordt dan omgerekend met een crop factor van ~ 1.6x -> ~ 29mm fullframe equiv. Verder heb je wel lenzen die i.p.v. de 55mm kitlens op het tele-einde 135mm, 200mm of zelfs 300mm halen, wat dus ~ 88mm, ~ 216mm, ~ 480mm als 35mm-equivalent is. Maar doorgaans betekent een grotere zoomfactor -> meer bewegende delen, meer corrigerende elementen en al met al een slechtere optische prestatie. Daarom zie je dan ook mensen eerder naar meerdere lenzen grijpen. Dus in aanvulling op zo'n 18-55mm kitlens een 55-250mm bijvoorbeeld (~ 88-400mm). En voor wideangle misschien een 11-16mm f/2.8 Tokina (~ 18-26mm).
Huh? Crop? Ja, dittem:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 10% gewijzigd door Nezhi op 27-08-2014 22:43:17 ]
Ik vind hem echt super mooi! Niet echt tips, misschien iets meer kleur erin trekken?quote:Op woensdag 27 augustus 2014 21:19 schreef Nezhi het volgende:
Hebben jullie misschien ook opmerkingen over deze foto? Compositie, kleur, tips voor nabewerking misschien? Vind alleen het glas in de achtergrond jammer. f5.6, 1/30, ook alleen met mijn handen
[ afbeelding ]
Misschien nog een vignette toevoegen om de aandacht meer op het stokstaartje te krijgen, en die plant rechts weg croppen.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 22:14 schreef Nezhi het volgende:
Ja, ik vind het een beetje grauwig/saai ogen (was het in het echt ook, lekker grijzig weer), maar weet niet echt hoe ik het kleuriger kan maken maar dat het niet té bewerkt lijkt.
quote:Op woensdag 27 augustus 2014 22:17 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Misschien nog een vignette toevoegen om de aandacht meer op het stokstaartje te krijgen, en die plant rechts weg croppen.
Het vignette mag wel iets minder. Die crop is primaquote:Op woensdag 27 augustus 2014 22:45 schreef Nezhi het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Heb er nu dit van gemaakt. Het wegknippen van dat stukje plant deed wonderenOude: http://i.imgur.com/5TDtrjP.jpg
O dat sowieso! Maar ik wil er ooit nog een fotoboek van maken en liever dat zelf doen dan via zo'n Hemaprogramma, maar geen idee waar te beginnen, vandaarquote:Op donderdag 28 augustus 2014 09:59 schreef Ener-G het volgende:
Photoshop lekker laten voor wat het is als je nog niet kan bepalen wat je precies wil 'verbeteren'/veranderen aan je foto's.
Je kan je beter in gaan lezen over compositie en lichtmeting
Dat was een mooie reis zo te zienquote:Op donderdag 28 augustus 2014 09:48 schreef Ansu het volgende:
Hoi! Meld me ook even hierik ben ook een echte beginner: ik heb voordat ik op reis ging (de afgelopen acht weken) een oude spiegelreflex op de kop getikt (een canon 400d) en ben tijdens mijn reis wat gaan proberen. Ik merk wel wat verbetering ten opzichte van het begin maar blijf het nog wel lastig te vinden om precies te bepalen hoe ik alles moet instellen. Hebben jullie tips? (Dit zijn wat foto's uit de afgelopen acht weken, op volgorde van tijd). Sorry als het wat veel is, maar heb geprobeerd van alles wat te pakken, omdat ik zo veel mogelijk wil leren
O, en ik heb 0 ervaring met Photoshop enzo. Dat zou ik wel graag willen leren, maar weet niet waar ik moet beginnen. Iemand ook tips hiervoor?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dank je wel! Zou je misschien bij een foto een voorbeeld kunnen laten zien? Daar leer ik weer vanquote:Op donderdag 28 augustus 2014 10:16 schreef xuryah het volgende:
[..]
Dat was een mooie reis zo te zien
Ik zou een beetje gaan spelen met compositie. Jij hebt alles in het midden gezet van je foto, dat maakt het al snel wat minder spannend.
Ik crop soms wat fotos achteraf nog om ze spannender te maken. Is leuk om te zien hoe een foto er door kan veranderen!
fotoboek zou ik echt via een leverancier programma maken, hema, profotonet (stukken betere kwaliteit)quote:Op donderdag 28 augustus 2014 10:10 schreef Ansu het volgende:
[..]
O dat sowieso! Maar ik wil er ooit nog een fotoboek van maken en liever dat zelf doen dan via zo'n Hemaprogramma, maar geen idee waar te beginnen, vandaarhet is ook zeker niet de bedoeling om het achteraf een goede foto te maken, kan dat maar beter vooraf doen
tnxquote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:06 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik vind jouw crop leuker maar haar belichting weer leuker haha. Mooi he persoonlijke smaak
Ja precies.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 11:20 schreef Flipmoehoe het volgende:
tnxen idd helemaal smaakgebonden, maar zo heeft ze wel een idee wat het met je foto kan doen
Persoonlijk vind ik hem nu iets te krap onderaan, waardoor mijn blik eerder geleid wordt naar de verte (ik kijk als het ware over de bootjes heen).quote:Op donderdag 28 augustus 2014 10:52 schreef Flipmoehoe het volgende:
heb even je 2de foto gebruikt, wat anders gecropped.
de voorgrond voegde niet veel toe, bootjes wat meer in de hoek.
zo word je iets meer de de foto ingetrokken en word het wat spannender
ook iets met de belichting gespeeld(smaakgebonden)
Voor (jou foto)
[ afbeelding ]
en na mijn crop
[ link | afbeelding ]
In welk programma open je hem na het exporteren dan?quote:Op dinsdag 23 september 2014 18:03 schreef VeerEli het volgende:
Grrrr ik heb een probleem en ik snap er niks van, heb ik nog niet eerder meegemaakt. (Is me iig nog nooit opgevallen)
Ik heb vanmiddag foto's gemaakt van een puppy, en in lightroom is het oog scherp, maar als ik het exporteer naar mijn map en ik klik de foto daar aan, is het oog niet scherp?
Hoe kan dit
Gewoon, zoals je een foto opent als je hem aanklikt op je computer, windows photo viewer geloof ik. Maar zo open ik altijd m'n foto's als ik gewoon door m'n mapjes heenga.quote:Op dinsdag 23 september 2014 18:09 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
In welk programma open je hem na het exporteren dan?
Open hem in gewoon in Windows Photo Viewer en klik dan volledig scherm aan. Is het oog dan wel weer scherp?quote:Op dinsdag 23 september 2014 18:15 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Gewoon, zoals je een foto opent als je hem aanklikt op je computer, windows photo viewer geloof ik. Maar zo open ik altijd m'n foto's als ik gewoon door m'n mapjes heenga.
Nou nee, niet echt. Kijk zelf maar eens wat een verschil:quote:Op dinsdag 23 september 2014 18:18 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Open hem in gewoon in Windows Photo Viewer en klik dan volledig scherm aan. Is het oog dan wel weer scherp?
Helaas, heb even in firefox geopend maar daar is het hetzelfde. Je zou haast denken dat het door het exporteren komt ofzo, maar ik begrijp dat niet want daar heb ik tot nu toe nog nooit last van gehad.quote:Op dinsdag 23 september 2014 18:22 schreef Koelkastje het volgende:
Het kan aan de compressie van Windows Photo Viewer liggen.
Wat je kunt doen is hem een keer in Firefox of Internet Explorer openen en kijken of hij daar wel scherp is. Ook kun je irfanview downloaden hem hem daar in openen, dat programma gaat zeer goed om met foto's.
Misschien iets raars, maar exporteer je het misschien met de verkeerde grootte? Dan wordt die mogelijk uitgerekt en wordt het wazig?quote:Op dinsdag 23 september 2014 19:09 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Helaas, heb even in firefox geopend maar daar is het hetzelfde. Je zou haast denken dat het door het exporteren komt ofzo, maar ik begrijp dat niet want daar heb ik tot nu toe nog nooit last van gehad.
Nee geloof van niet, exporteer gewoon de normale grootte en ik heb het met andere foto's dus ook niet. Alleen met dezequote:Op dinsdag 23 september 2014 19:15 schreef Nezhi het volgende:
[..]
Misschien iets raars, maar exporteer je het misschien met de verkeerde grootte? Dan wordt die mogelijk uitgerekt en wordt het wazig?
Staat de kwaliteit wel op 100% tijdens het exporteren? Op de een of andere vage manier staat ie default op 60%.quote:Op dinsdag 23 september 2014 19:21 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Nee geloof van niet, exporteer gewoon de normale grootte en ik heb het met andere foto's dus ook niet. Alleen met dezeRaar toch?
Staat dat bij bestandsinstellingen? Daar staat kwaliteit op 75quote:Op dinsdag 23 september 2014 19:37 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Staat de kwaliteit wel op 100% tijdens het exporteren? Op de een of andere vage manier staat ie default op 60%.
Hou eens op met spammen joh.quote:Op dinsdag 23 september 2014 18:54 schreef Fasari3.0 het volgende:
Hier zijn hele handige ebooks en cursussen voor als je eventueel photoshop wilt gebruiken/gebruikt maar nog niet weet hoe je het moet gebruikenMisschien handig voor mensen die fotograferen of foto's wil perfectioneren!
Als je op dat exporteer venster drukt, dan kun je allerlei settings aanpassen (naam, doelmap, kwaliteit etc). Die kwaliteit moet op 100 staan ipv 60 of 75. Ik zou het gewoon proberen, en indien het niet werkt gewoon op 75 terug zettenquote:Op dinsdag 23 september 2014 19:50 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Staat dat bij bestandsinstellingen? Daar staat kwaliteit op 75Bedoel je dat? Want staat geen procent achter.
Geprobeerd, maar maakt geen verschil helaasquote:Op dinsdag 23 september 2014 20:03 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Als je op dat exporteer venster drukt, dan kun je allerlei settings aanpassen (naam, doelmap, kwaliteit etc). Die kwaliteit moet op 100 staan ipv 60 of 75. Ik zou het gewoon proberen, en indien het niet werkt gewoon op 75 terug zetten
Jammerquote:Op dinsdag 23 september 2014 20:07 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Geprobeerd, maar maakt geen verschil helaasik begrijp er helemaal niks van..
Doe eens snel op 100 zettenquote:Op dinsdag 23 september 2014 19:50 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Staat dat bij bestandsinstellingen? Daar staat kwaliteit op 75Bedoel je dat? Want staat geen procent achter.
Hihi gelijk gedaanquote:Op dinsdag 23 september 2014 20:29 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Doe eens snel op 100 zetten!
Nou ik kan het me niet voorstellen, dit is inderdaad de enige foto waarbij ik dit probleem heb. Zelfs foto's uit dezelfde serie heb ik het niet mee.quote:Op dinsdag 23 september 2014 20:33 schreef Fleauris het volgende:
Ligt het niet aan de JPEG compressie? Of is dit de enige foto waarbij je dit probleem hebt?
Kan je vanuit Lightroom niet exporteren als PNG toevallig?
Dus het is daarmee nog niet opgelost?quote:Op dinsdag 23 september 2014 20:49 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Hihi gelijk gedaan
[..]
Nou ik kan het me niet voorstellen, dit is inderdaad de enige foto waarbij ik dit probleem heb. Zelfs foto's uit dezelfde serie heb ik het niet mee.
Waarmee?quote:Op dinsdag 23 september 2014 20:56 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Dus het is daarmee nog niet opgelost?
Neequote:Op dinsdag 23 september 2014 21:59 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Het verzetten van de kwaliteit naar 100%?
Heb snel even op google gezocht en er zijn meer mensen met het probleem maar duidelijke oplossingen worden niet gegevenquote:
Is het niet toevallig een crop die uitgerekt wordt wanneer je deze op de zelfde resolutie exporteert als je andere foto's?quote:
Balen! Maar lief dat je even gekeken hebt, dank jequote:Op dinsdag 23 september 2014 23:03 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Heb snel even op google gezocht en er zijn meer mensen met het probleem maar duidelijke oplossingen worden niet gegeven!
Ik zou het zo ook echt niet weten, hoop dat er iemand is die je verder kan helpen.
Ik kan het me niet voorstellen, ik doe precies hetzelfde met deze plaat als met alle andere foto's. Ik exporteer altijd 2 formaten; ware formaat en aangepast webformaat. Altijd zonder problemen, alle andere foto's uit deze honden serie zonder problemen. Echt alleen deze foto doet dit, super super vaagquote:Op dinsdag 23 september 2014 23:13 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
Is het niet toevallig een crop die uitgerekt wordt wanneer je deze op de zelfde resolutie exporteert als je andere foto's?
Ook wanneer je meerdere foto's geselecteerd hebt en deze exporteert als een batch?quote:Op dinsdag 23 september 2014 23:14 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Balen! Maar lief dat je even gekeken hebt, dank jeGelukkig zaten er nog genoeg toffe foto's in deze serie, dus heel afhankelijk ben ik niet van deze.. Maar het is wel gewoon zonde en irritant, natuurlijk.
[..]
Ik kan het me niet voorstellen, ik doe precies hetzelfde met deze plaat als met alle andere foto's. Ik exporteer altijd 2 formaten; ware formaat en aangepast webformaat. Altijd zonder problemen, alle andere foto's uit deze honden serie zonder problemen. Echt alleen deze foto doet dit, super super vaag
Sorry, exporteert als een batch?quote:Op dinsdag 23 september 2014 23:15 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
Ook wanneer je meerdere foto's geselecteerd hebt en deze exporteert als een batch?
Nouja.. meerdere foto's tegelijkertijd exporteren naar een mapje bedoel ik.quote:Op dinsdag 23 september 2014 23:16 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Sorry, exporteert als een batch?
Dan exporteert Lightroom altijd in aangegeven maat of originele groote (na crop).quote:Op dinsdag 23 september 2014 23:17 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
Nouja.. meerdere foto's tegelijkertijd exporteren naar een mapje bedoel ik.
Ja, inderdaad. Moest wel even goed kijken, maar zie het aan de rits en de zakjes.quote:Op dinsdag 23 september 2014 23:24 schreef Pandaplint het volgende:
Hmm. Ik heb zelf ook even gekeken en ik zie hier ook verschil tussen lightroom preview en geexporteerde jpeg in mac voorvertoning
[ afbeelding ]
Ik denk dat ik de oplossing al heb gevonden. De onscherpte wordt (bij mij) veroorzaakt door het verkleinen van de jpeg foto in voorvertonging (in jouw gewal windows viewer)zodat de foto in het venster past. Als ik de jpeg op werkelijke grootte bekijk en vergelijk met de lightroom preview zie ik geen verschil.quote:Op dinsdag 23 september 2014 23:26 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Ja, inderdaad. Moest wel even goed kijken, maar zie het aan de rits en de zakjes.
Nope, hier nog steeds hetzelfde verhaalquote:Op dinsdag 23 september 2014 23:32 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
Ik denk dat ik de oplossing al heb gevonden. De onscherpte wordt (bij mij) veroorzaakt door het verkleinen van de jpeg foto in voorvertonging (in jouw gewal windows viewer)zodat de foto in het venster past. Als ik de jpeg op werkelijke grootte bekijk en vergelijk met de lightroom preview zie ik geen verschil.
[ afbeelding ]
Je hele verhaal is nogal techtalk.. Sorry. Ik fotografeer nog maar een jaartje en loop grotendeels alles zelf uit te pluizen. Het feit dat ik een statief heb is al heel wat voor mijquote:Op dinsdag 30 september 2014 19:37 schreef Ener-G het volgende:
Een polarisatiefilter werkt als een soort jalouzie en filtert het strooilicht als het ware. Zo kun je reflecties (licht wat niet recht de lens in valt) er mee wegfilteren. Dit werkt het beste als de lichtbron zich haaks op het reflecterend oppervlak bevindt ten opzichte van je camera. Draai de markering naar je lichtbron toe.
Vochtige lucht (en in Indonesie kan het erg vochtig zijn) geeft veel strooilicht, waardoor met een pola je de lucht blauwer kan laten lijken. Kwestie van de markering op de rand van het filter richting de zon te draaien.
Verder kan je hem nog misbruiken als nd filter, een polafilter dempt meestal zo'n 2 a 3 stops aan licht waardoor je met veel licht ook met grotere diafragma's kan schieten. Al is dat wellicht wat veel techtalk
Hij is bedoeld voor m'n 35mm lens van Sigma Art.quote:Op dinsdag 30 september 2014 19:40 schreef Ener-G het volgende:
De slim frame die je linkt is opzich wel prima, 'slim/thin' versies zijn vooral bedoeld voor wijdere lenzen, denk vanaf een mm of 24 en lager omdat die erg gevoelig zijn voor polacones (donkere plekken in de lucht) en vignetting (donkere plekken in de hoeken van het beeld).
Misschien maakt dat het nog wat duidelijker. Inderdaad niet te verwarren met ND filters...quote:Op maandag 7 mei 2012 22:19 schreef shiznuts het volgende:
Een circular polarizer filter werkt erg goed ja.
Je kunt daarmee bijvoorbeeld door het wateroppervlak heen kijken.
Je kunt bijvoorbeeld ook de weerspiegeling in de lak van de auto laten verdwijnen.
Ook de kleurintensiteit/tone en reflecties veranderen.
Gebruik 'em echter alleen als je er een doel mee wilt bereiken, niet standaard omdat je foto's er zo punchy mee worden of iets.
Op YouTube vind je wel goede video's die het effect laten zien.
De beste video/uitleg die ik gezien heb kwam van Karl Taylor, was een bonusvideo van z'n gratis cursus dSLR fotografie.
-edit- hier iets wat wel aardig het nut weergeeft (vanaf 1:44 zo'n beetje met video examples) en wat ik vergeten ben te zeggen dat het ook aardig werkt wanneer de atmosfeer wat heiig is om dat fletse grijze uit je landschap bijvoorbeeld te halen.
Ik moet het helaas binnen 2 weken hebben, ivm m'n reis. Ebay ff geen optie dus. Maar beide gebruiken, je bedoelt dus afwisselen? ND filter voor lange sluitertijden, en Pola filter voor overdag? Is zo'n Pola filter eigenlijk ook geschikt voor altijd, als je ook gewoon mensen fotografeert etc?quote:Op dinsdag 30 september 2014 20:09 schreef shiznuts het volgende:
Zoals die Karl Taylor video laat zien (die laatste in m'n reactie hierboven)... beide gebruiken!
Ik heb gewoon cheap ass Fotga spul van eBay. Vind ik prima zat werken.
Maar ja, Hoya, Tiffen, Lee Filters, B+W, Cokin enz etc staan wel erg bekend voor kwaliteit spul.
Zolang je niet in de volle zon staat denk ik dat je wel een heel eind komt met een statief, zo'n polafilter, diafragma op F16 en ISO op 100 (of in ieder geval op zijn laagst). Camera op A of Av en knallen maarquote:Op dinsdag 30 september 2014 20:06 schreef VeerEli het volgende:
Maar als die pola filter 2 tot 3 stops dempt, is dat dan niet voldoende voor bijv zo'n waterval?
Zoals de quote van me hierboven uit mei 2012 al zei: 'Gebruik 'em echter alleen als je er een doel mee wilt bereiken, niet standaard omdat je foto's er zo punchy mee worden of iets'. Als je een reden hebt om 'em te gebruiken: dan by all means do so.quote:Op dinsdag 30 september 2014 20:37 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Ik moet het helaas binnen 2 weken hebben, ivm m'n reis. Ebay ff geen optie dus. Maar beide gebruiken, je bedoelt dus afwisselen? ND filter voor lange sluitertijden, en Pola filter voor overdag? Is zo'n Pola filter eigenlijk ook geschikt voor altijd, als je ook gewoon mensen fotografeert etc?
Zoals shiz al zegt, alleen een pola gebruiken als je weet wat je doet en wat je ermee wilt bereiken. Als je bijvoorbeeld op groothoek schiet kan een pola ook problemen opleveren met donkere strepen in de lucht.quote:Op dinsdag 30 september 2014 21:15 schreef VeerEli het volgende:
Aaaaaaaaaa wat ingewikkeld allemaal...
Als het je om de blauwe lucht gaat neem dan een polarisatiefilter en die je linkte is prima voor je Sigma 35/1.4. Dan heb je er ook nog wat aan als je met auto's of reflecterende ruiten in de dierentuin te maken hebt.quote:Op dinsdag 30 september 2014 21:15 schreef VeerEli het volgende:
Aaaaaaaaaa wat ingewikkeld allemaal...
Maar een ND filter is dus alleen voor langere sluitertijden? Zoals bijv bij watervallen of mooie golven fotograferen? een ND doet niks voor mooie blauwe lucht oid?
Mijn doelen:
Evt mooie watervallen fotograferen en dan kunnen experimenteren met lange sluitertijd zonder overbelichte foto's.
En mooie natuurfoto's maken verder (dit wordt grotendeels meer gedaan, zou niet weten waarbij ik, op watervallen na, nog meer kan experimenteren met lange sluitertijden) waarbij ik dus optimale kwaliteit wil krijgen op de foto's. Dus hoge diafragma's, mooie kleuren etc.
Ja precies, in IJsland heb je daar waarsch ook meer landschappen in die richting. Maar in Indonesië (Jakarta + Bali) zal het niet voornamelijk daaruit bestaan. We gaan denk ik hooguit 1 dag één van die bekende watervallen bezoeken, snap je. En dan vind ik het zo zonde om een ND filter van 40-50 euro te kopen..quote:Op dinsdag 30 september 2014 21:46 schreef Uncle het volgende:
Voor reflecties van zonlicht (zoals bij water, ramen, etc)(foto 2 en 4) heb je geen andere keuze dan een polarisatiefilter. Blauwe lucht (foto 1 en 3) kun je ook in lightroom zo krijgen. Dus daarvoor zou ik het niet doen...
Ik heb in IJsland bijna nooit de pola erop gehad en heeeeel vaak een ND filter. Als je veel watervallen verwacht ga je daar meer plezier aan beleven dan aan een pola.
Ah, lees net onder jouw reactiequote:Op dinsdag 30 september 2014 21:49 schreef Ener-G het volgende:
Die watervallen red je vast ook wel met polafilter erop om toch wat extra licht te dempen, iso zo laag mogelijk en diafragma dichtgeknepen. Zeker als het ergens onder de bomen is in de schemer en niet in de volle zon. Waar ga je precies heen in Indonesie?
Wellicht zou dit dan mogelijk zijn met polafilter?quote:Op dinsdag 30 september 2014 21:49 schreef Ener-G het volgende:
Die watervallen red je vast ook wel met polafilter erop om toch wat extra licht te dempen, iso zo laag mogelijk en diafragma dichtgeknepen. Zeker als het ergens onder de bomen is in de schemer en niet in de volle zon. Waar ga je precies heen in Indonesie?
Maar je probeert MIJ nu te overtuigen waarom JIJ een pola nodig hebt. Als je er al uit bent dan moet je hem gelijk kopen en heb je nog even de tijd om er mee te oefenen.quote:Op dinsdag 30 september 2014 21:49 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Ja precies, in IJsland heb je daar waarsch ook meer landschappen in die richting. Maar in Indonesië (Jakarta + Bali) zal het niet voornamelijk daaruit bestaan. We gaan denk ik hooguit 1 dag één van die bekende watervallen bezoeken, snap je. En dan vind ik het zo zonde om een ND filter van 40-50 euro te kopen..
Nee niet perse willen overtuigen, hoor. Ik kom hier voor advies en door dit soort vragen te stellen en info te geven krijg ik meer duidelijkheid over of het wel of niet handig is. Als jij die dingen zegt wat betreft nabewerking etc en dat dan een pola dus onnodig is, dan maak je daarmee een punt en ga ik nadenken of het idd wel nodig is.quote:Op dinsdag 30 september 2014 21:55 schreef Uncle het volgende:
[..]
Maar je probeert MIJ nu te overtuigen waarom JIJ een pola nodig hebt. Als je er al uit bent dan moet je hem gelijk kopen en heb je nog even de tijd om er mee te oefenen.
Ik zeg alleen: IK ben niet zo'n pola fan. IK gebruik hem zelden. Alleen bij hele heftige zon om wat reflecties te dempen. Intensiteit van kleuren doe IK altijd in nabewerking. IK schiet ook veel op extreme groothoek (<20mm op FX) en dan levert een pola alleen maar problemen op met blauwe luchten.
Maar als JIJ er van overtuigd bent dat je hem nodig hebt, en dat het werkt voor jou, dan moet je een pola kopen natuurlijk![]()
Wat betreft lange sluitertijden. Een pola kost ongeveer 1 stop licht. Dus moet je flink gaan knijpen met je diafragma om slutiertijden >1s te krijgen. Vooral overdag onder volle zon! Staat de zon lager, tegen schemer, dan is het uiteraard minder een probleem
+1quote:Op dinsdag 30 september 2014 22:05 schreef Nalbandian het volgende:
Als ik moest kiezen tussen een ND-filter, en een pola, dan werd het 100% een ND-filter. Je kan bv. op een mooie dag met prachtige wolken een schitterend effect met een ND creëeren.
Oke, helder.quote:Op dinsdag 30 september 2014 22:05 schreef Nalbandian het volgende:
Als ik moest kiezen tussen een ND-filter, en een pola, dan werd het 100% een ND-filter. Je kan bv. op een mooie dag met prachtige wolken een schitterend effect met een ND creëeren.
Oh dat meen je! Dat is bizar, zeg.. Hmm.. En in hoeverre is dit nabewerking?quote:Op dinsdag 30 september 2014 22:07 schreef Ener-G het volgende:
Oh dat ga je wel redden hoor.. als het niet knal zonnig is zelfs zonder filters. Dit is bijvoorbeeld met 1/4e, f8, iso100
[ afbeelding ]
En dit met 1/25, F11, iso100
[ afbeelding ]
Ik heb Hama Statief Star 63..quote:Op dinsdag 30 september 2014 22:13 schreef Ener-G het volgende:
Oh en als je je statief meeneemt, (een echte, niet een gorillapod of zo'n tafelstatiefje) check hem dan in bij je ruimbagage. Die dingen zijn niet toegestaan als carry-on
B+W ND110 (ik heb je opmerking over duur even buiten beschouwing gelatenquote:Op dinsdag 30 september 2014 22:14 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Oke, helder.
Heb je toevallig ook nog tips voor welke?Is net als pola filter gewoon 67mm toch voor een 35mm lens?
Liefst niet een te dure
Oef.quote:
Iehh die is wel wat te duur... Zit meer rond de 30-40 euro te denkenquote:Op dinsdag 30 september 2014 22:19 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
B+W ND110 (ik heb je opmerking over duur even buiten beschouwing gelaten). En inderdaad 67mm is prima, maar hou er rekening mee dat ie op meerdere lenzen (kan) passen.
Heb 'm nog maar een paar maandjesquote:Op dinsdag 30 september 2014 22:32 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Oef.Hama.
Misschien ook maar een keertje upgraden?
Ehhh ik kan geen Duits..quote:Op dinsdag 30 september 2014 22:44 schreef shiznuts het volgende:
Setje van Amazon? http://www.amazon.de/Hoya(...)Filter/dp/B00309ETO6
Verder ben ik idd een veelgebruiker v/d tripod. Zodra je dat ding een beetje gaat gebruiken is een goede tripod echt z'n geld wel waard. Die slabberdiwapski aludingen zijn het namelijk niet zo.Maar goed, iemand met een Gitzo ofzo zal mijn Velbon Rexi L en Sirui N-2004 wel net zo hard prut vinden natuurlijk.
Ik snap hem. Oke, dus als ik lange sluitertijden gebruik op statief, dan op de timer zetten? 2 sec bijv?quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:03 schreef shiznuts het volgende:
Nou ja, als het meereist moet het tegen een stootje kunnen. Als het staat, moet het wel stabiel staan en niet bij een zuchtje wind al lichtjes heen en weer deinen, zeker met een zware camera gebalanceerd op zo'n enkel aluminium pijpje dat dan weer ondersteund wordt door drie van die fragiele beentjes.
Verder... camera aanraken is uit den boze, dus het liefst een remote shutter gebruiken of Wi-Fi-wise een app gebruiken. Anders zelfportraitfunctie met countdown dat 'ie aftelt, je eerst nog ff je handen van de camera haalt en dan een foto maakt.
Maar goed, als je 'em echt zo weinig gebruikt dan zul je je er niet aan ergeren. Dat is precies ook wat ik in het begin dacht van die W312, doet toch alles wat ik nodig heb. Maar als je er toch wat vaker mee werkt dan is een betere wel zo fijn hoor. Ok, misschien is het voor fotografie niet eens zo noodzakelijk, maar vooral ook als je voornamelijk video schiet... mooi fluidhead erop.
Over die filters... Amazon is er meestal in vijf werkdagen ofzo wel hoor. Zat ff op http://geizhals.at te neuzen. Foka is ook wel een goede store natuurlijk. En zoals gezegd Hoya, B+W, Lee Filters, Tiffen, Cokin, allemaal wel aardig spul. Je kunt ook wel supercheap Hama spul halen (ja, die hebben ook filters, computermuizen en USB lampjes en weet ik veel wat voor random ongein), maar dan kun je denk ik net zo goed een viltstift nemen en een stuk glas donker inkleuren.Zou wel een 4x en/of 8x doen (kun je ook combineren, filters hebben een thread aan de achter- én voorkant).
Ja, precies! Selftimer, want zodra je de knop indrukt beweeg je de camera al lichtjes! Met selftimer kun je de camera loslaten en staat je statief hopelijk stabiel genoeg, met genoeg grip om onbewogen shots te knippen.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:10 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Ik snap hem. Oke, dus als ik lange sluitertijden gebruik op statief, dan op de timer zetten? 2 sec bijv?
Is die Amazon site ook in het Nederlands of Engels te bekijken ipv Duits?
Ah nee laat ik zo'n filter dan maar niet bij Hama weghalen he..
Die van mijn linkjes de eerste 2 zijn 4x. Bij de derde link staat niks bij. Wat voor thread? En waar staat die 4x voor eigenlijk? Voor 4 stops? Hoe werkt dat als je dat filter op je lens draait dan? Kan je dan draaien om hem op 1, 2, 3 of 4 stops te zetten? Hoe meer stops, hoe donkerder?
Ah oke, dus die eerste 2 van mijn post zijn geschikt? En die 3e dan, want daar staat het aantal stops niet bij.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:16 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Ja, precies! Selftimer, want zodra je de knop indrukt beweeg je de camera al lichtjes! Met selftimer kun je de camera loslaten en staat je statief hopelijk stabiel genoeg, met genoeg grip om onbewogen shots te knippen.
Nee, die eerste twee zijn vaste voorgestopte filters. Dus fix 4 stops lichtreductie.Daar valt niks aan te draaien. Je draait ze vast op je lens en that's it. Een variable ND filter heeft nog een draaibaar front ringetje die je wel kunt rond kunt draaien, zoals inderdaad de laatste die van ND 2 tot 1000 gaat (en dus zoals verteld eigenlijk bestaat uit twee polarizing filters die tegen elkaar werken). Wel flexibel, maar twee elementen i.p.v. een en mogelijk ongewenste neveneffecten van de polarisatiefilters.
Als je haar maar goed zit, bewogen foto's kun je altijd nog zwartwit hoog contrast maken en in een museum hangenquote:Op dinsdag 30 september 2014 23:44 schreef shiznuts het volgende:
Welke spiegel? M'n haar zit altijd goed!
GH2, GH4, E-M1... alles zonder spiegel.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 00:21 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Als je haar maar goed zit, bewogen foto's kun je altijd nog zwartwit hoog contrast maken en in een museum hangen!
Enkele keer gebruik? Als je een beetje goede koopt heb je hem voor de rest van je levenquote:Op dinsdag 30 september 2014 22:38 schreef VeerEli het volgende:
Mwah, nogmaals, voor die enkele keer gebruik vind ik het echt zonde en te gek om er over de 100 euro voor te betalen. Waarom zou dit statief z'n werk niet goed doen dan?
Ehhhh... fatsoenlijk leren naverscherpen?quote:
Ik heb nog wel wat ijsland plaatjes om jou over de schreef te trekkenquote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:15 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Al dat gelul over filters.. Nu heb ik me weer bedacht dat ik nog eens grijsfilter wil/moet....
Ja daar was ik al bang voor ja.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:21 schreef Uncle het volgende:
[..]
Ik heb nog wel wat ijsland plaatjes om jou over de schreef te trekken![]()
ND filter
Als ik op een gegeven moment merk dat ik mijn statief vaker ga gebruiken en degene die ik heb dus gebrekkig wordt in mijn ogen, zal ik investeren in een duurder/beter statief. Voor nu zie ik daar echt de noodzaak niet van in. Zal wel eens zien of ik in Bali een wapperend statief heb bij een zuchtje windquote:Op woensdag 1 oktober 2014 01:38 schreef xepera9 het volgende:
[..]
Enkele keer gebruik? Als je een beetje goede koopt heb je hem voor de rest van je leven(nou bijna dan). Ik heb nog steeds mijn oude Manfrotto. Of ik die mee zou sjouwen een jungle in weet ik niet.
Als je een bekend merk neemt en hij bevalt toch niet, kun je hem nog best goed verkopen.
Filters: heb zelf een Hoya circular polarizer en Cokin systeem met Galen Rowell ND2 graduated filter en goede ervaringen mee. Heb inmiddels een andere maat nodig, dus kijk ook voor nieuwe. Ik heb ooit op vakantie een goedkope circular PL gekocht, maar meteen spijt toen ik het resultaat zag: erg onnatuurlijke kleuren.
Ik ben bijna om, ik denk dat het een ND filter wordtquote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:21 schreef Uncle het volgende:
[..]
Ik heb nog wel wat ijsland plaatjes om jou over de schreef te trekken![]()
ND filter
Uiteraard bruikbaar voor alles waarbij je een lange sluitertijd wilt gebruiken. Dat is meestal bewegend water of wolken.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 11:09 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Ik ben bijna om, ik denk dat het een ND filter wordt
Maar mag ik jou nog eens vragen, waar jij precies je ND filter allemaal voor gebruikt? Is het echt alleen voor water fotograferen (watervallen, zeeën, rivieren) of kan het nog iets breder getrokken worden?
Mwah, schiet je toch gewoon met een retesnelle sluitertijd? Heb er dan nooit problemen mee om op f1.8 te schieten oid.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 16:38 schreef DonJames het volgende:
ND's zijn ook handig bij portretten, als je in de volle zon toch met een open diafragma wil schieten.
Dan was het nog niet zonnig genoeg. Als je tegen je limiet van 1/4000 of 1/8000 aan gaat lopen (en dat gebeurt sneller dan je denkt) ben je blij als je er nog een nd filter op kan schroevenquote:Op woensdag 1 oktober 2014 21:50 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Mwah, schiet je toch gewoon met een retesnelle sluitertijd? Heb er dan nooit problemen mee om op f1.8 te schieten oid.
De MRC-coating. Voor die 5 euro wel een aanrader.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:03 schreef VeerEli het volgende:
https://www.schneideropti(...)spx?CID=660&IID=8117
https://www.schneideropti(...)spx?CID=660&IID=8217
Zelfde maar dan op de B+W site. Ik begrijp het verschil niet?
Wat doet dat?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:20 schreef DonJames het volgende:
[..]
De MRC-coating. Voor die 5 euro wel een aanrader.
Ah top.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:24 schreef DonJames het volgende:
[..]
Is tegen ghosts en flares e.d., net als de coating op je lens
Ik zie niet staan dat deze een MRC coating heeft, dus ik denk het niet.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:26 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Ah top.
http://www.kamera-express(...)6_kMECFU7MtAodqh4AVw
Is dit dezelfde dan? Hij is daar wel 5 euro duurder maar bestel denk ik liever bij kamera-express dan bij nextdeal.
Hmmm oke, dan toch maar voor nextdeal gaanquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:28 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik zie niet staan dat deze een MRC coating heeft, dus ik denk het niet.
Dat klopt, is geen toeval, en zegt niks.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 15:31 schreef VeerEli het volgende:
http://www.nextdeal.nl/B%(...)LQjsECFUnlwgodZKgAVQ
En dat hij hier paars lijkt, is dat stom toeval door rare belichting of zegt dat iets?
Sorry hoor ben zo paranoia, bang dat ik hem bestel en meeneem op reis en dat 't toch niet goed is ofzo
Moet je achteraf rechttrekken? Hoe en wat moet je rechttrekken?quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:19 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat klopt, is geen toeval, en zegt niks.![]()
Ze zijn inderdaad wat gekleurd, moet je achteraf rechttrekken. Hoort zo.
De kleur. De meeste ND-filters geven een kleurzweem, de betere alleen minder dan de slechte. Is achteraf te corrigeren.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:20 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Moet je achteraf rechttrekken? Hoe en wat moet je rechttrekken?
Hmm dus je bedoelt dat er wellicht een waar paarsige kleur overheen kan zitten ofzo? En hoe corrigeer je dat, kan dat ook in lightroom? Ik heb namelijk geen PS..quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:22 schreef DonJames het volgende:
[..]
De kleur. De meeste ND-filters geven een kleurzweem, de betere alleen minder dan de slechte. Is achteraf te corrigeren.
Exact.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 16:57 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Hmm dus je bedoelt dat er wellicht een waar paarsige kleur overheen kan zitten ofzo?
Kan zeker in Lightroom, zie youtubequote:En hoe corrigeer je dat, kan dat ook in lightroom? Ik heb namelijk geen PS..
Ahh grrr oke. Nou zal eens zo'n youtube tutorial proberen op te zoeken, dank je voor de tip!quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 17:15 schreef DonJames het volgende:
[..]
Exact.
[..]
Kan zeker in Lightroom, zie youtube
Nergens voor nodig.. Dan moet je de andere delen ook eens lezen haha.quote:Op dinsdag 4 november 2014 01:07 schreef Inolvidable het volgende:
Ik schaam me een beetje nu ik alle foto's in dit topic voorbij heb zien komen maar ik ga me er toch aan wagen. Ben dus een beginner en doe op dit moment nog alles op de automatische stand (zonder flits) en experimenteer soms met de verschillende standen. Ik heb een NikonD3200.
Foto 1
[ afbeelding ]
Foto 2
[ afbeelding ]
Foto 3
[ afbeelding ]
Foto 4
[ afbeelding ]
Tips zijn heel erg welkom.
Ja dat heb ik al wel een aantal keren geprobeerd maar ik vind de foto's die ik met de autostand maak tot nu toe mooier. Blijf er dus nog maar een beetje mee experimenteren.quote:Op dinsdag 4 november 2014 09:36 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Nergens voor nodig.. Dan moet je de andere delen ook eens lezen haha.
Eerste tip. Haal hem van de auto af en zet hem eens op de p stand
Dankjewel voor de tips! Met de ISO ben ik nu enigszins bekend.quote:Op dinsdag 4 november 2014 09:45 schreef Ener-G het volgende:
Auto stand (en elke andere stand dan de zogenaamd heilige M) is weinig mis mee opzich. Vaak kan de camera sneller voor jou de juiste setting bepalen dan je zelf (als beginner) helemaal met het handje in kan stellen. (of soms is er simpelweg geen tijd voor).
Nadeel is wel dat de camera de boel dan bepaalt, dus als je volledige controle wil zul je de setting (of alle settings) met de hand moeten doen.
Lees je daarom eens in over de termen sluitertijd, diafragma en ISO, als je eenmaal door hebt waar die voor staan gaat er een wereld open over de lettertjes P, A, S en M
Iets wat ook wel handig is, is bij elke foto te beschrijven wat je wilde bereiken.
Door doelen te stellen kun je controleren of je ook daadwerkelijk bereikt hebt wat je wilde in de foto. De verschillende standen van de camera zijn daar een hulpmiddel in, en zo krijg je sneller door welke stand en instelling nuttig is voor een bepaalde situatie.
Wat voor camera heb je?quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:22 schreef Inolvidable het volgende:
[..]
Ja dat heb ik al wel een aantal keren geprobeerd maar ik vind de foto's die ik met de autostand maak tot nu toe mooier. Blijf er dus nog maar een beetje mee experimenteren.
[..]
Dankjewel voor de tips! Met de ISO ben ik nu enigszins bekend.
Een probleem wat ik wel vaak tegenkom is dat ik geen mooie foto's kan maken als het donker is of in bijvoorbeeld cafe's (met geel licht). Ik krijg vaak wazige foto's of kan helemaal geen foto's maken. Heb ik hiervoor echt een andere lens nodig of kan ik iets veranderen aan de instellingen?
Oke dankjewel!quote:Op dinsdag 4 november 2014 13:32 schreef Ener-G het volgende:
ISO omhoog, diafragma wijd open (zet je camera op A). Als je foto's dan nog bewogen zijn kan je de camera nog in M zetten en een wat langere sluitertijd proberen, maar als het te donker wordt is de enige remedie een statief of een lens waarvan het diafragma verder open kan (in jouw geval is de 35/1.8G DX wel een aanrader)
NikonD3200quote:
Ja. De foto wordt niet donkerder, zolang je de sluitertijd aanpast (of de ISO). Verder doet men dat (als het goed is) bewust, omdat de scherptediepte groter is bij f/8 dan bij f/2.8. Bovendien presteert een lens doorgaans niet optimaal helemaal open.quote:Op vrijdag 14 november 2014 16:47 schreef Attitude het volgende:
Misschien dat iemand mij even wat wil uitleggen.
Ik zie vaak mooie foto's langskomen en dan kijk ik naar de settings ervan.
Zelf heb ik nu FZ200 en die heeft f2.8 over bereik van 600mm.
Toch zie ik dat sommige mensen ervoor kiezen om een f8 of f11 te nemen. Wat is de achterliggende gedachte hiervan? Ik had iets van, hoe lager de f hoe meer licht de camera kan vangen. Maar hebben ze dan er bewust voor gekozen om donkere foto te maken?
Of sla ik nu de plank mis?
Duidelijk, dank je Zo had ik het nog niet bekeken. Je moet dus de sluitertijd of de ISO in de gaten houden.quote:Op vrijdag 14 november 2014 16:53 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ja. De foto wordt niet donkerder, zolang je de sluitertijd aanpast (of de ISO). Verder doet men dat (als het goed is) bewust, omdat de scherptediepte groter is bij f/8 dan bij f/2.8. Bovendien presteert een lens doorgaans niet optimaal helemaal open.
Of de camera dat voor je laten doen.quote:Op vrijdag 14 november 2014 16:55 schreef Attitude het volgende:
[..]
Duidelijk, dank je Zo had ik het nog niet bekeken. Je moet dus de sluitertijd of de ISO in de gaten houden.
Kan. Maar ik ga zondag naar IJsland en ben er al hele week mee bezig om de camera te begrijpen. Als ik bijvoorbeeld de noorderlicht zou willen fotograferen, dan kan ik dat beter zelf doen dan de camera laten doen. Vanwege de sluitertijd en de ISO.quote:Op vrijdag 14 november 2014 16:57 schreef DonJames het volgende:
[..]
Of de camera dat voor je laten doen.
En het diafragma. Dat zijn altijd de 3 zaken die je in de gaten moet houden, ze hebben natuurlijk ook sterk met elkaar te maken. In het geval van het noorderlicht kan je dat inderdaad prima zelf doen, op de M-stand. Voor de gewone foto's volstaat de Av-stand (of de Tv, maar persoonlijk gebruik ik die nooit voor landschapsfoto's) eigenlijk beter dan de M.quote:Op vrijdag 14 november 2014 17:02 schreef Attitude het volgende:
[..]
Kan. Maar ik ga zondag naar IJsland en ben er al hele week mee bezig om de camera te begrijpen. Als ik bijvoorbeeld de noorderlicht zou willen fotograferen, dan kan ik dat beter zelf doen dan de camera laten doen. Vanwege de sluitertijd en de ISO.
Die drie dingen dus. Ik zal me nog even erin moeten verdiepen. Het wordt een leuke experiment voor mij. De andere vakanties die ik had, waren allemaal snel en gehaast, dus schoot ik alles op automatische stand. Maar nu met watervallen en noorderlicht, wou ik even wat anders proberen.quote:Op vrijdag 14 november 2014 17:07 schreef DonJames het volgende:
[..]
En het diafragma. Dat zijn altijd de 3 zaken die je in de gaten moet houden, ze hebben natuurlijk ook sterk met elkaar te maken. In het geval van het noorderlicht kan je dat inderdaad prima zelf doen, op de M-stand. Voor de gewone foto's volstaat de Av-stand (of de Tv, maar persoonlijk gebruik ik die nooit voor landschapsfoto's) eigenlijk beter dan de M.
En als de camera op een statief staat is ineens alles mogelijk qua sluitertijdquote:Op vrijdag 14 november 2014 16:53 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ja. De foto wordt niet donkerder, zolang je de sluitertijd aanpast (of de ISO). Verder doet men dat (als het goed is) bewust, omdat de scherptediepte groter is bij f/8 dan bij f/2.8. Bovendien presteert een lens doorgaans niet optimaal helemaal open.
Bewegingquote:
Nee, geen shit. Bewegingquote:
Dat krijg je als je paddo's eet.quote:
Wat is het topic? ^^quote:Op dinsdag 10 februari 2015 21:30 schreef Clayton1 het volgende:
laatste tijd staan er wat vragen in het topic die hier niet misstaan.
Nieuw leven in blazen.
quote:Op dinsdag 10 februari 2015 21:30 schreef Clayton1 het volgende:
laatste tijd staan er wat vragen in diverse topics die hier niet misstaan.
Nieuw leven in blazen.
Op een statief was ie beter geweest met die lange sluitertijd idd, dan had die flits ook niet gehoeven.quote:
Klopt, voor onderwerpen die niet wegrennen of wegvliegen is een statief een regelrechte aanraderquote:Op dinsdag 10 februari 2015 22:50 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Op een statief was ie beter geweest met die lange sluitertijd idd, dan had die flits ook niet gehoeven.
Als iets er grauw uitziet, dan is alles een beetje op elkaar geplakt en moet je het uitrekken. Ik denk dat waveforms en vectorscopes je daar goed bij zouden kunnen helpen?quote:Op maandag 9 februari 2015 14:41 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Nee, maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Vooral links van z'n kop stoorde het me, maar weet niet hoe ik het anders krijg.
Ik heb even voor-na voor je gefixt. Ik vind hem verder qua bewerking wel naar m'n zin (wat frisser, aandacht meer op de hond) en zoals je ziet is links ook behoorlijk ''grauw''. Ik had gewoon een kutdag qua licht van buiten wat er in huis viel en een super donkere woonkamer, wat het allemaal niet beter maakte. Ik heb de foto wel op 6 verschillende manieren proberen te bewerken/op te pimpen en dit is het beste wat ik eruit kon halen.
Als je tips hebt, graag.
Ik denk dat 'histogram' is wat je zoektquote:Op dinsdag 10 februari 2015 23:21 schreef shiznuts het volgende:
Vraagje hè... bij video is het gebruikelijk om te kijken naar waveform/vectorscope.
Waarom heeft niemand het over waveforms en vectorscopes bij fotografie?
Dit eigenlijk a.d.v.
[..]
Als iets er grauw uitziet, dan is alles een beetje op elkaar geplakt en moet je het uitrekken. Ik denk dat waveforms en vectorscopes je daar goed bij zouden kunnen helpen?
Ik zal het filmpje eens checken! Maar is zoiets uberhaupt mogelijk met foto's dan? Ik bewerk alleen in LRquote:Op dinsdag 10 februari 2015 23:21 schreef shiznuts het volgende:
Vraagje hè... bij video is het gebruikelijk om te kijken naar waveform/vectorscope.
Waarom heeft niemand het over waveforms en vectorscopes bij fotografie?
Dit eigenlijk a.d.v.
[..]
Als iets er grauw uitziet, dan is alles een beetje op elkaar geplakt en moet je het uitrekken. Ik denk dat waveforms en vectorscopes je daar goed bij zouden kunnen helpen?
Waarom wel? Wat kan je niet met met histogrammen e.d., en wel met waveforms?quote:Op woensdag 11 februari 2015 12:04 schreef shiznuts het volgende:
Denk dat je enkel met een reflector, gewoon zo'n pop-up ding, al ver komt hoor.
• http://hillaryfox.com/pro(...)outdoor-photo-shoot/
› http://www.ebay.nl/itm/80(...)KIT-32-/180637278087
Maar je uiteindelijke resultaat zag er natuurlijk wel weer prima uit. Maar het is lastiger om daarop te komen door er gewoon naar te kijken. Als je het een beetje systematisch aan wilt pakken, is daar dus eigenlijk een superchille methode voor als je met vectorscopes en waveforms aan de slag gaat.
Maar daarom komen we inderdaad ook weer op de eigenlijke vraag... 'Waarom heeft niemand het over waveforms en vectorscopes bij fotografie?', want het is inderdaad vrij ongebruikelijk natuurlijk om in een video editor foto's te gaan lopen editten. Waarom springen lui in fotografie hier niet bovenop? Schijnbaar hebben ze hier wel wat features in verwerkt: http://www.darktable.org . En http://www.metadma.com/projects/scopo-gigio/ is discontinued. Mij lijkt alles dat helpt mooi meegenomen... ik weet dat video en foto's niet hetzelfde is en broadcast standard etc, maar toch.
Ik weet niet wat dit is.quote:Op woensdag 11 februari 2015 12:15 schreef Ener-G het volgende:
En dit is een stuk goedkoper:
[ afbeelding ]
Autofocus werkt doorgaans prima, maar helaas kan die niet gedachten lezen. Als je dus ergens anders op scherp wil stellen dan de autofocus, dan zal je handmatig moeten focussen. Verder gebruik je manual focus wanneer je niet wil dat de focus verandert, of als de autofocus niet werkt (als er te weinig licht of contrast is). Ook als je filmt gebruikt men doorgaans manual focus.quote:Op dinsdag 24 februari 2015 03:45 schreef Yi-Long het volgende:
Laatst de Nikkor AF-S 35mm 1.8 DX gehaald voor mijn d5200. en afgelopen weekend even voor het eerst geprobeerd in Amsterdam (helaas vrij kort want batterijen waren bijna op...), en wilmorgen wellicht nog even wat meer oefenen ALS ik tijd heb en het weer zit mee... maar ik had wat vraagjes over de lens.
1: Wat is die M/A M setting op de zijkant? Ik neem aan manual en auto focus, maar in welk opzicht is dat voor belang van mij en wanneer switch ik tussen de twee?
Nee, heeft niets met de DOF te maken. DOF zegt iets over hoe ver naar voor en naar achter de foto scherp is ten opzichte van het punt waarop je hebt scherp gesteld. Met de focusring bepaal je het punt waarop je scherp stelt.quote:2: er zit een ring op die ik kan draaien. Het is natuurlijk een prime dus het zal niet voor de zoom zijn. Ik neem aan dat het dan voor de manual focus is, maar wederom, wat wil ik daar mee doen (als in, wat kan het, waar is het belangrijk voor, etc etc. Is het voor de dieptwerking in de foto (depth of field?)
Wat voor SD-kaart gebruik je?quote:3: Er waren dit weekend een paar momenten dat ik een foto nam, waarna ik de melding kreeg 'Image can't be displayed', en die foto's weigerde hij dus ook te maken. Zeer irritant, omdat ik geen duidelijke reden zag waarom hij de foto niet wilde maken...
Iemand enig idee waarom een Nikon D5200 af en toe deze melding geeft?
Thanksquote:Op dinsdag 24 februari 2015 09:25 schreef DonJames het volgende:
[..]
Autofocus werkt doorgaans prima, maar helaas kan die niet gedachten lezen. Als je dus ergens anders op scherp wil stellen dan de autofocus, dan zal je handmatig moeten focussen. Verder gebruik je manual focus wanneer je niet wil dat de focus verandert, of als de autofocus niet werkt (als er te weinig licht of contrast is). Ook als je filmt gebruikt men doorgaans manual focus.
[..]
Nee, heeft niets met de DOF te maken. DOF zegt iets over hoe ver naar voor en naar achter de foto scherp is ten opzichte van het punt waarop je hebt scherp gesteld. Met de focusring bepaal je het punt waarop je scherp stelt.
Sandisk Extreme 45 mb/s 32GB.quote:Wat voor SD-kaart gebruik je?
Hmm, heb zelf zeer goeie ervaringen met die Sandisks (ik gebruik geen ander merk). Maar goed, ook Sandisks kunnen kapot gaan. Heb je nog een ander kaartje? Doet 'ie daarmee hetzelfde?quote:
Ik heb andere kaartjes, maar volgens mij had ik het probleem daarmee ook wel eens toen ik nog in Hong Kong was (met andere kaartjes). Het was dit weekend ook echt specifiek op 1 punt dat hij weigerde de foto te maken, terwijl ik daarvoor en daarna gewoon alles kon schieten. Ik dacht eerst dat het wellicht kwam omdat de batterij bijna op was, maar heb daarna nog zeker 10-15 minuten kunnen schieten zonder problemen.quote:Op dinsdag 24 februari 2015 11:18 schreef DonJames het volgende:
[..]
Hmm, heb zelf zeer goeie ervaringen met die Sandisks (ik gebruik geen ander merk). Maar goed, ook Sandisks kunnen kapot gaan. Heb je nog een ander kaartje? Doet 'ie daarmee hetzelfde?
Thanks. Geen idee over de firmware, want volgens mij niet direct aangesloten op de PC, dus geen nieuwe firmware erop staan.quote:Op dinsdag 24 februari 2015 13:15 schreef shiznuts het volgende:
Interessant. Ik dacht ook aan een SD-issue. Probeer je kaart eens op je computer te legen en formatteer 'em daarna eens (in de camera, niet in de computer). 't Is altijd beter een kaart in de camera te formateren omdat 'ie dan geïndexeerd wordt naar de standaard van de camera. Gaat daar iets verkeerd, of gebruik je de kaart ook voor andere doeleinden of camera's, dan kunnen er problemen optreden, daar paden en datablocks dan opeens veranderd zijn en 'ie niet weet wat 'ie ermee aan moet.
Dat gezegd hebbende, ik heb de D5300 met 35mm f/1.8G en ben eigenlijk niet tot zulk soort problemen gelopen. Gebruik zelf ook SanDisk kaartjes (SDXC Extreme Pro 64GB 95MB/s UHS-I).
Lees echter op het internet wel meer van dit soort problemen... waar iedereen het toch een beetje op de kaart loopt te schuiven. Je kan deze weleens proberen: https://www.sdcard.org/downloads/formatter_4/index.html . En daarna ook nog eens in-camera. Lees ook dat het bij sommigen lijkt alsof er niet meer dan 4GB op de kaart kan, het daarna problematisch wordt. Kijk daar ook eens naar of dat het geval kan zijn.
Verder niet zoveel ideeën. Je runt de laatste firmware op de camera?
Stilstaande dingen waarschijnlijkquote:Op vrijdag 27 februari 2015 11:33 schreef Ener-G het volgende:
Wat wil je gaan fotograferen op die motorbeurs?
Dat kan niemand je vertellen, behalve je camera..quote:Op vrijdag 27 februari 2015 11:52 schreef Miniem het volgende:
Dat weet ik wel. Maar fotos zijn dan zo snel donker.
Welke iso waarde ongeveer en sluitertijd/diafragma?
Nee, volgens de algemene voorwaarden mag dat niet:quote:Op vrijdag 27 februari 2015 12:30 schreef Geo4kant het volgende:
Is dat toegestaan bij een motorbeurs, statieven? Lijkt mij best irritant (voor niet-fotografen)
Als ik ¤ 1 krijg voor elke flits, dan kan ik nu weekend gaan vierenquote:Op vrijdag 27 februari 2015 12:34 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, volgens de algemene voorwaarden mag dat niet:
http://www.motorbeursutrecht.nl/Bezoeker/Algemenevoorwaarden.aspx
Zelfs het gebruik van flits mag niet..
Waarschijnlijk stammen de AV nog uit de tijd dat men zulke "flitsers" gebruikte:quote:Op vrijdag 27 februari 2015 12:45 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Als ik ¤ 1 krijg voor elke flits, dan kan ik nu weekend gaan vieren!
quote:Op vrijdag 27 februari 2015 12:48 schreef DonJames het volgende:
[..]
Waarschijnlijk stammen de AV nog uit de tijd dat men zulke "flitsers" gebruikte:
[ afbeelding ]
Lijkt me compleet onhoudbaar om te handhaven, al is het alleen al omdat veel camera's/telefoons nog wel eens de behoefte voelen om 'ongevraagd' te gaan flitsen, waarna je dan maar even besluit in te stellen om dat uit te schakelen, en vervolgens zet je je camera even uit en weer aan, en is die flits weer terug...quote:Op vrijdag 27 februari 2015 12:34 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, volgens de algemene voorwaarden mag dat niet:
http://www.motorbeursutrecht.nl/Bezoeker/Algemenevoorwaarden.aspx
Zelfs het gebruik van flits mag niet..
Vergeet ook niet de grote hoeveelheid geiten Henk en Ingrids die maar wat aankloten op automagische modus. Zie ze ook regelmatig flitsen bij gebouwen en landschappenquote:Op vrijdag 27 februari 2015 13:55 schreef Yi-Long het volgende:
, al is het alleen al omdat veel camera's/telefoons nog wel eens de behoefte voelen om 'ongevraagd' te gaan flitsen, waarna je dan maar even besluit in te stellen om dat uit te schakelen, en vervolgens zet je je camera even uit en weer aan, en is die flits weer terug...
Mjah, ik schiet ook nog regelmatig gewoon in auto-mode, en dat is omdat ik beginner ben, dus ik weet vaak niet precies hoe of welke stand in bepaalde situaties het beste is, en omdat auto vaak een prima resultaat geeft, dus ik zal dat anderen ook niet kwalijk nemen als ze in die modus (willen) schieten. Soms kies je voor zekerheid ipv dat je wilt experimenteren, vooral wanneer je toch niet goed weet wat je doet.quote:Op vrijdag 27 februari 2015 14:01 schreef CrashO het volgende:
[..]
Vergeet ook niet de grote hoeveelheid geiten Henk en Ingrids die maar wat aankloten op automagische modus. Zie ze ook regelmatig flitsen bij gebouwen en landschappen(want dat heeft veel nut..)
"Hé, jij wil toch naar onze motorbeurs?quote:Op vrijdag 27 februari 2015 13:55 schreef Yi-Long het volgende:
..
.Sowieso, dit soort 'regels' invoeren...Laat mensen gewoon lekker hun ding doen, en als ze echt lastig zijn met hun gedrag, dan kun je ze altijd er gewoon normaal even op aanspreken, dat ze rekening met anderen moeten houden.
Tja, Holland hè....!?quote:Op vrijdag 27 februari 2015 14:14 schreef DonJames het volgende:
[..]
"Hé, jij wil toch naar onze motorbeurs?Gewoon EUR 17,50 entree betalen EN VERDER JE BEK HOUDEN JA??
![]()
"
of zoiets. Wat moet het toch heerlijk binnenlopen zijn als organisatie. Je vraagt grof geld voor een toegangskaartje aan de bezoekers, en nog veel meer geld aan de exposanten. Hoef je alleen die hal even te huren, maar dat haal je er zo uit als je er een hotdogkraam neerzet waar ze worstenbroodjes verkopen voor 5 euro per stuk.
[/zeikmodus]
Toiletten en ademhalen zijn gratis in de Jaarbeurs. De rest kost geldquote:Op vrijdag 27 februari 2015 14:18 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Tja, Holland hè....!?![]()
![]()
Zal me nog meevallen als de openbare toiletten gewoon gratis zijn...
De toiletten vallen dan nog weer mee. Ik zou ze maar niet wakker schuddenquote:Op vrijdag 27 februari 2015 17:21 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Toiletten en ademhalen zijn gratis in de Jaarbeurs. De rest kost geld
Dan kan je met pensioenquote:Op vrijdag 27 februari 2015 12:45 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Als ik ¤ 1 krijg voor elke flits, dan kan ik nu weekend gaan vieren!
... je moet zeker alleen niet ademhalen in die toiletten...!?quote:Op vrijdag 27 februari 2015 17:21 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Toiletten en ademhalen zijn gratis in de Jaarbeurs. De rest kost geld
Onscherpte komt niet door onderbelichting, maar door beweging of doordat er niet goed scherp is gesteld. Je zal bij lange sluitertijden merken dat sowieso niet alle foto's altijd scherp zijn (door beweging). Een voorbijrijdende vrachtauto of een windvlaag kan al genoeg zijn om de boel nét te laten mislukken, en soms is er helemaal geen aanwijsbare oorzaak.quote:Op woensdag 25 maart 2015 14:38 schreef Bessensap het volgende:
Gasten! En natuurlijk dames. Na een aantal keer een Nikon D90 van mijn werk geleend te hebben (grafische school) ben ik met het virus besmet en heb ik vorige week mijn eerste dslr gekocht, namelijk een Nikon D3200. Afgelopen zaterdag rondje Dordrecht (mijn eigen stad) wezen doen en een paar mooie platen geschoten. Meeste goed gelukt, dus daar over geen vragen. Deze zijn hier te vinden: https://flic.kr/s/aHsk9w2zpK
Maar ik heb over onderstaande foto wel een vraag. Ik merk al dat ik neig naar avond/nacht foto's, ik vind dat erg mooi. Dus ik heb wat gespeeld met lange sluitertijden, kwam na 20 foto's op deze uit, opzich mooi qua rode streep, maar ik vind de foto wat onscherp. Is dit gewoon het gevolg van onderbelichting of bewegingsonscherpte? Hij is gemaakt gewoon met zelfontspanner op de rand van mijn balkon, geen statief dus. Deze ga ik vanavond wel halen.
De foto: [ link | afbeelding ]DSC_0303 by diablo_elpollo, on Flickr
Dit is dus wat ik erg mooi vind om te gaan doen, deze is dus wel scherp![]()
[ link | afbeelding ]Beneath the stars by rutger.zegveld, on Flickr
Bedankt alvast!
Kun je de Exif info erbij vermelden? Paar tips:quote:Op woensdag 25 maart 2015 14:38 schreef Bessensap het volgende:
Gasten! En natuurlijk dames. Na een aantal keer een Nikon D90 van mijn werk geleend te hebben (grafische school) ben ik met het virus besmet en heb ik vorige week mijn eerste dslr gekocht, namelijk een Nikon D3200. Afgelopen zaterdag rondje Dordrecht (mijn eigen stad) wezen doen en een paar mooie platen geschoten. Meeste goed gelukt, dus daar over geen vragen. Deze zijn hier te vinden: https://flic.kr/s/aHsk9w2zpK
Maar ik heb over onderstaande foto wel een vraag. Ik merk al dat ik neig naar avond/nacht foto's, ik vind dat erg mooi. Dus ik heb wat gespeeld met lange sluitertijden, kwam na 20 foto's op deze uit, opzich mooi qua rode streep, maar ik vind de foto wat onscherp. Is dit gewoon het gevolg van onderbelichting of bewegingsonscherpte? Hij is gemaakt gewoon met zelfontspanner op de rand van mijn balkon, geen statief dus. Deze ga ik vanavond wel halen.
De foto: [ link | afbeelding ]DSC_0303 by diablo_elpollo, on Flickr
Dit is dus wat ik erg mooi vind om te gaan doen, deze is dus wel scherp![]()
[ link | afbeelding ]Beneath the stars by rutger.zegveld, on Flickr
Bedankt alvast!
Exif info staat er toch bij op Flickr? Da's t mooie van Flickrquote:Op woensdag 25 maart 2015 15:19 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Kun je de Exif info erbij vermelden? Paar tips:
- gebruik een statief
- ISO 100
- diafragma F8.0 (om mee te beginnen)
- klap je spiegel op (instelling in je camera)
- zet je camera op zelfontspanner (2 sec)
- focus via liveview
Dan ben je al een heel eind.
Ik zie alleen in de exif staan dat je met een D3200 hebt geschotenquote:Op woensdag 25 maart 2015 15:22 schreef Bessensap het volgende:
[..]
Exif info staat er toch bij op Flickr? Da's t mooie van Flickr
f/8.0
18.0 mm
6 sec
ISO 100
Weet niet of de D3200 mirror lock up functie heeft, zal eens zoeken. Had auto focus en VR uitgezet (had ik gelezen) en zelf focus helemaal tot einde gedraaid (zag er scherp uit via live view). Verder dank voor de tips, zal kijken!
Bij mij staat het er wel gewoonquote:Op woensdag 25 maart 2015 15:24 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Ik zie alleen in de exif staan dat je met een D3200 hebt geschoten.
Zelfontspanner heb ik gebruikt. Ga deze week de Nikon afstandsbediening (IR) halen en vanavond ga ik bij iemand van Marktplaats een statief halenquote:Op woensdag 25 maart 2015 15:25 schreef Flipmoehoe het volgende:
zelfontspanner doet al heel veel bij zulke foto's
Als je zelf de ontspanner indrukt dan beweegt je camera toch al snel iets.
Met de zelfontspanner (of met een afstandbediening) voorkom je dat je camera beweegt.
Overige instellingen die je had zijn prima
Voor 25 euro prima voorlopig (mocht je verder gaan in de fotografie garandeer ik je dat dit niet het laatste statief is dat je zal kopen).quote:Op woensdag 25 maart 2015 15:27 schreef Bessensap het volgende:
[..]
Zelfontspanner heb ik gebruikt. Ga deze week de Nikon afstandsbediening (IR) halen en vanavond ga ik bij iemand van Marktplaats een statief halenDe Slik Pro 500dx. Ongebruikt, voor 25 euro. Best een kek statief las ik, nieuwprijs +100 euro.
apple...quote:Op woensdag 25 maart 2015 15:29 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Zal wel aan mijn iPhone liggen dan.
Androidquote:Op woensdag 25 maart 2015 15:48 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
apple...![]()
(op de pc zie ik de exif uiteraard gewoon, geen idee wat mijn android doet)
gecheckt: met de telefoon via de webbrowser zie ik ook alleen de camera, als ik de foto open met de Flickr app zie ik wel alle exif info
quote:Op woensdag 25 maart 2015 15:48 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
apple...![]()
(op de pc zie ik de exif uiteraard gewoon, geen idee wat mijn android doet)
gecheckt: met de telefoon via de webbrowser zie ik ook alleen de camera, als ik de foto open met de Flickr app zie ik wel alle exif info
Geen windows phone hebbenquote:
Geheel begrijpelijk, en in het begin is het ook prima.quote:Op woensdag 25 maart 2015 15:42 schreef Bessensap het volgende:
Op diverse sites is hij getest als beste statief onder de 120 dollar, andersWil alleen niet gelijk veel geld uitgeven, omdat ik eerst nog een beetje wil kijken of ik er verder mee wil enzo. Maar tot nu toe wel erg leuk. Geeft veel voldoening als je eenmaal die foto maakt die je wilde maken
Denk het niet, heb al een andere dure hobbyquote:Op woensdag 25 maart 2015 16:00 schreef DonJames het volgende:
en staat er ineens een statief van >800 euro in de woonkamer. Dat is nou eenmaal onvermijdelijk, let maar op
G.A.S.quote:Op woensdag 25 maart 2015 16:00 schreef DonJames het volgende:
[..]
Geheel begrijpelijk, en in het begin is het ook prima.
Alleen na verloop van tijd ga je je ergens aan ergeren (te licht, te zwaar, niet stabiel genoeg, krijg er kouwe handen van, wil iets van carbon, statiefkop deugt niet of hij past niet bij je nieuwe D4s),en staat er ineens een statief van >800 euro in de woonkamer. Dat is nou eenmaal onvermijdelijk, let maar op
Ik voel me aangesproken...quote:Op woensdag 25 maart 2015 16:00 schreef DonJames het volgende:
[..]
Geheel begrijpelijk, en in het begin is het ook prima.
Alleen na verloop van tijd ga je je ergens aan ergeren (te licht, te zwaar, niet stabiel genoeg, krijg er kouwe handen van, wil iets van carbon, statiefkop deugt niet of hij past niet bij je nieuwe D4s),en staat er ineens een statief van >800 euro in de woonkamer. Dat is nou eenmaal onvermijdelijk, let maar op
haha valt tegen inderdaad.. maar je foto is een beetje een dooddoenerquote:
Daar komt Photoshop om de hoek kijkenquote:Op zaterdag 28 maart 2015 01:00 schreef Bessensap het volgende:
Toch nog een vraag! Zit te lezen over het heelal fotograferen. Snap alles wel, alleen toch een vraagteken bij het stukje "focus instellen". Dit moet volgens elke website op "oneindig" staan. Dus, bijvoorbeeld inzoomen op de maan met liveview, en dan handmatig focussen tot de maan scherp is. Of anders op autofocus richten op een object verder weg, dan zelf scherp laten stellen. Maar, hoe ga je het doen als je een object op de voorgrond, samen met het heelal op de foto wil zetten, zoals hier beneden? Je kan toch niet EN het object op de voorgrond scherp hebben én het heelal ook?
[ afbeelding ]
Thanks allereerst! Ook voor de bewerkingquote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:05 schreef Thrilled het volgende:
[..]
Daar komt Photoshop om de hoek kijkenDat zijn in feite twee foto's over elkaar waarbij je eerst een foto maakt zodat de voorgrond (in dit geval het huisje) er goed op staat, met de juiste belichting en scherpte etc.. Vervolgens maak je een foto op basis van de sterren/ruimte met scherpstellen op de sterren et cetera.. Een statief is dan wel een vereiste zodat je op hetzelfde standpunt blijft staan..
In photoshop leg je ze dan over elkaar heen en knip je uit de ene foto het gedeelte weg wat niet scherp is. Er zijn functies voor binnen Photoshop maar je kan ook handmatig knippen en plakken of met masks werken.
Dit noemen ze focus-stacking; Hier een video over dit onderwerp:
Ik heb veel Adorama-video's gekeken, zitten leuke presentatoren bij en je leert er veel van
Wat betreft je andere foto's.. Ziet er al goed uit, scherpe foto's en ik ben wel een fan van de lichtsterbollen die je krijgt bij lantaarnpalen.. Als ik verbeterpuntjes zou moeten noemen: De eerste staat nu iets scheef en ik vind de eerste twee iets overbelicht... Ik zou je diafragma nog verder dichtknijpen (f18, hoger kan ook) zodat er minder licht op valt..(de sterren bij de lantaarnpalen komen dan nog mooier in beeld) Zo kan je ook nóg langere sluitertijden halen. Verder ben ik niet zo'n fan van portret-landschappen, dus die eerste vind ik veel sterker, maar de positie waar je staat is weer beter, want daar staat de lantaarnpaal niet voor de molen
Ik ben zo vrij geweest om wat dingetjes te tweaken aan je foto, je moet zelf maar zeggen of je het wat vindMaar bij lichtstrepen benadruk ik vaak de rode lichten en bij avond-foto's loont het vaak om de shadows wat op te halen en de highlights iets te drukken.. Plus ik ben een fan van de clarity-functie dus die zit er ook ietsjes in (+ een vignette
)
[ afbeelding ]
Een hele hoop dingen die ik nu gezegd heb kunnen/gaan veel mensen wat anders van vinden, dus besef dat dit maar 1 mening is van veleHaal de voor jou bruikbare dingen er maar uit en schuif de rest aan de kant, mag ook
Zeker, je bent lekker bezigquote:Op zondag 29 maart 2015 00:03 schreef Bessensap het volgende:
[..]
Thanks allereerst! Ook voor de bewerkingAlle tips zijn natuurlijk meegenomen. Wat ik wel jammer vind, is dat het "strooilicht", als dat de juiste benaming is, van het licht van de lantaarnpalen, een soort flare vormen waardoor de sterren bijna niet meer zichtbaar zijn. Let wel: ik ben pas een weekje bezig met m'n Nikon en dit zijn echt mijn eerste foto's, maar tot nu toe vind ik ze wel geslaagd voor mezelf, zo zonder verdere ervaring
Kan alleen maar beter worden.
Daarom vroeg ik het even, want dan hebben we het over iets andersquote:Op zondag 29 maart 2015 13:28 schreef Bessensap het volgende:
Bedoelde inderdaad de echte sterren in de ruimte. Verder, als ik op Flickr sterrenfoto's opzoek, dan zijn ze bijna allemala met een groot diafragma (laag f getal) gemaakt, terwijl jij zegt dat je meer sterren ziet met een kleiner diafragma?
Nee, is een ingewikkeld natuurkundig verhaal. Het heeft wel te maken met het aantal diafragmabladen. Een diafragma met 8 bladen geeft een ster zoals die hierboven (met 8 stralen), jij hebt er zo te zien 7 (ster met 14 stralen). Een compleet rond diafragma (dus ook een lens die helemaal open is) geeft geen sterstralen.quote:Op maandag 30 maart 2015 13:30 schreef Bessensap het volgende:
Ah, mooi en duidelijk plaatje! Blijf het nog steeds vreemd vinden, want ik als leek zou denken: op f22 staat je diafragma bijna dicht, dus zou je minder "sterren" van lichtbronnen moeten zien, en op f2.8 bjina open dus dan zou je als leek juist meer sterren van lichtbronnen moeten zien. Maar een professionele fotograaf heeft me gezegd dat het voor een fotograaf niet eens zo interessant is waarom dat dat zo is.
Maakt niet zo heel veel uit, als het maar ver weg is.quote:Lijkt me trouwens nog een hele klus, om scherp te stellen op een ster als je bijvoorbeeld niet de maan hebt om scherp te stellen, aangezien je sterren op je live view niet ziet, dus waar ga je dan op scherp stellen![]()
Dan staat hij inderdaad ingesteld op oneindig.quote:Ik ben er wel achter dat mijn manual focus het scherpst staat als ik hem helemaal naar rechts draai, en dan een klein stukje terug.
Klinkt flauw, maar dan heb je een te zwakke sterquote:Op maandag 30 maart 2015 13:30 schreef Bessensap het volgende:
Ah, mooi en duidelijk plaatje! Blijf het nog steeds vreemd vinden, want ik als leek zou denken: op f22 staat je diafragma bijna dicht, dus zou je minder "sterren" van lichtbronnen moeten zien, en op f2.8 bjina open dus dan zou je als leek juist meer sterren van lichtbronnen moeten zien. Maar een professionele fotograaf heeft me gezegd dat het voor een fotograaf niet eens zo interessant is waarom dat dat zo is.
Lijkt me trouwens nog een hele klus, om scherp te stellen op een ster als je bijvoorbeeld niet de maan hebt om scherp te stellen, aangezien je sterren op je live view niet ziet, dus waar ga je dan op scherp stellenIk ben er wel achter dat mijn manual focus het scherpst staat als ik hem helemaal naar rechts draai, en dan een klein stukje terug.
Echt verschrikkelijke mensen zijn dat, heb ze al vaker gehad helaasquote:Op dinsdag 28 april 2015 11:17 schreef MaGNeT het volgende:
Waar ik een paar weken terug echt van baalde:
Ik was op Borkum bij de finale etappe van de Energiewacht Tour.
Daar reden de wielrensters rondjes die ongeveer 15-20 minuten duurden dus heb ik op de lange boulevard een mooi plekje gezocht waar ik ze al van ver aan kon zien komen, zonder obstakels of mensen langs de route. Ik had er echt een flink stukje voor gelopen om een "schone" horizon te hebben met een mooi beeld van zowel de zandbank als de wielrensters.
De eerste auto kwam voorbij om aan te kondigen dat ze er aankwamen dus ik zat al klaar met m'n 70-200.
Letterlijk enkele seconden voor ze goed in beeld kwamen stapt er een dame pontificaal in beeld en begint met d'r smartphone foto's te schieten.
Was ze rechts naast me gaan staan dan had ik totaal geen last van d'r gehad en zij niet van mij...
Maar nee... Jezus... Wat een verstand heb je dan... Of is het opzet?
Afijn, heb dus alleen langs haar heen nog wat kunnen schieten en heb wéér een dik kwartier moeten wachten...
Erg vervelend.quote:Op dinsdag 28 april 2015 14:33 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Echt verschrikkelijke mensen zijn dat, heb ze al vaker gehad helaas!
Vorig jaar zomer was ik een timelapse aan het maken bij een evenement waar veel luchtballonnen tegelijk de lucht in gingen. Mooi op tijd (uur van tevoren) een opstelling gemaakt met statief, camera en tablet die de camera aanstuurde. Het geheel zeer dicht op een dranghek gezet zodat ik niemand tot last was. Na een half uurtje dacht een vrouw er even mooi voor te gaan staan met haar point en shoot. Het bizarre was dat ze dus tussen mijn statief en het dranghek was in gaan staan, ze zat praktisch met haar hoofd in mijn zonnekap terwijl er links en rechts naast mij zeeën van ruimte was.
Gelukkig heb ik haar binnen 1 opname duidelijk kunnen maken dat ze in het beeld stond, dus gelukkig maar 1 frame in de hele timelapse maar wat kunnen mensen ongelofelijk dom en egoïstisch zijn.
Zelfde hier, altijd rekening houden met andere mensen die ook graag een foto willen maken. Dat is wel het minste wat je kunt doenquote:Op dinsdag 28 april 2015 15:43 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Erg vervelend.
Misschien is het omdat ik zelf fotografeer maar ik probeer altijd zo te staan/lopen dat ik een fotograaf (of het nu iemand met een DSLR of een mobieltje is) niet hinder.
Ook bij het schieten bij zo'n ronde vroeg ik aan de cameraman van Podium.tv of ik op een bepaalde plek niet vervelend in zijn beeld zat.
Uiteraard zal je je voor het beste plaatje wel eens "breed" moeten maken (zoals bij de finishfoto waar ik flink over de dranghekken moest hangen" maar over het algemeen zorg ik ervoor dat dat soort evenementen geen fotografen gaan weren omdat het teveel hinder veroorzaakt.
Daarom hoort een stevige éénpoot in elke uitrusting thuisquote:Op dinsdag 28 april 2015 11:17 schreef MaGNeT het volgende:
Waar ik een paar weken terug echt van baalde:
Ik was op Borkum bij de finale etappe van de Energiewacht Tour.
Daar reden de wielrensters rondjes die ongeveer 15-20 minuten duurden dus heb ik op de lange boulevard een mooi plekje gezocht waar ik ze al van ver aan kon zien komen, zonder obstakels of mensen langs de route. Ik had er echt een flink stukje voor gelopen om een "schone" horizon te hebben met een mooi beeld van zowel de zandbank als de wielrensters.
De eerste auto kwam voorbij om aan te kondigen dat ze er aankwamen dus ik zat al klaar met m'n 70-200.
Letterlijk enkele seconden voor ze goed in beeld kwamen stapt er een dame pontificaal in beeld en begint met d'r smartphone foto's te schieten.
Was ze rechts naast me gaan staan dan had ik totaal geen last van d'r gehad en zij niet van mij...
Maar nee... Jezus... Wat een verstand heb je dan... Of is het opzet?
Afijn, heb dus alleen langs haar heen nog wat kunnen schieten en heb wéér een dik kwartier moeten wachten...
quote:Op dinsdag 28 april 2015 16:54 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Daarom hoort een stevige éénpoot in elke uitrusting thuis
En als het dan rustig is kun je eventueel je camera er ook nog op zetten
Kijk eens wat er gebeurt als je die reflex in een automaatstand laat belichten. Zo slecht zijn belichtingsautomaten nou ook weer niet, anders was men er vijftig jaar geleden al mee opgehouden.quote:Op woensdag 29 april 2015 12:49 schreef Gwywen het volgende:
Ik kom ook maar eens in dit topic rondneuzen. Ik maak veel tuinfoto's en in de loop der jaren ben ik van de autostand naar de M-stand "geëvolueerd" waarin je dus alles zelf moet instellen en er helemaal niets automatisch gaat.
Dat is dus met de compactcamera.
Ik dacht, nu ik snap hoe al dat instellen werkt, kan ik eens met de spiegelreflex aan de slag.
En inderdaad, alles handmatig instellen lukt prima (allebei Canon dus niet heel verschillend), maar wat een baggerfoto's!
Ik snap dat je moet wennen als je van camera wisselt maar het lijkt net of ik weer op het niveau ben van de autostand met m'n compactcameraatje. Of erger.
Ik heb al zitten vogelen met kleur en witbalans, maar het verschil met wat ik met de kleine camera maakte blijft veel te groot.
Die ik met de spiegelreflex maak zijn hooguit ietsjes scherper, maar zo vaal, zo weinig contrast, ik weet niet goed hoe ik 't moet uitleggen, zal binnenkort even wat foto's online zetten om te vergelijken.
Ben wel benieuwd op welke manier ze 'bagger' zijn.quote:Op woensdag 29 april 2015 12:49 schreef Gwywen het volgende:
En inderdaad, alles handmatig instellen lukt prima (allebei Canon dus niet heel verschillend), maar wat een baggerfoto's!
Schiet je foto's in raw? of in jpg? In raw moet je zelf nog aan de schuiven trekken, en als je foto's in de camera als jpg opslaat zou ik je eens verdiepen in de handleiding van de camera bij het hoofdstukje "Picture styles".quote:Op woensdag 29 april 2015 12:49 schreef Gwywen het volgende:
Die ik met de spiegelreflex maak zijn hooguit ietsjes scherper, maar zo vaal, zo weinig contrast, ik weet niet goed hoe ik 't moet uitleggen, zal binnenkort even wat foto's online zetten om te vergelijken.
Ik kom ook uit omgeving Breda, mocht je ergens hulp bij nodig hebben kan ik altijd kijken of ik je ergens mee kan helpen. Modellen is niet mijn sterkste punt, maar met instellingen en het leren kennen van je camera kan het wel als je wiltquote:Op woensdag 29 april 2015 12:15 schreef superkimmi het volgende:
ik heb 2 foto's die ik kan laten zien van de serie portretten die ik gemaakt heb in het park van Breda afgelopen week. Dat de rechtervoet uit beeld valt en dat de compositie wellicht wat centraal is bij de eerste weet ik. Zijn er nog andere tips? En vertel aub ook de dingen die volgens jou wél goed zijn, want dan weet ik ook waar ik op door kan bouwen. Het is mijn allereerste keer portretten en heb pas 3 maanden een DSLR, dus ben een beetje lief voor me
![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Linkjes kende ik nog niet, zal ze thuis eens doornemen.quote:Op woensdag 29 april 2015 12:16 schreef Ener-G het volgende:
http://www.thephoblograph(...)portrait-poses-women
en
[ afbeelding ]
Ja, heb ik wel. Niet echt "bagger" deze foto maar je ziet het verschil tussen spiegelreflex (links) en compact (rechts) wel heel duidelijk.quote:Op woensdag 29 april 2015 13:37 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd op welke manier ze 'bagger' zijn.
Een voorbeeld (met daarnaast iets van je compact wat je wel goed vindt) zou zeker helpen
Nee, ik zag dat de foto's die ik heb gemaakt in jpg staan, moet mijn man me maar eens uitleggen, want zijn eigen foto's heeft hij wel altijd in raw.quote:Op woensdag 29 april 2015 13:48 schreef Ener-G het volgende:
Schiet je foto's in raw? of in jpg? In raw moet je zelf nog aan de schuiven trekken, en als je foto's in de camera als jpg opslaat zou ik je eens verdiepen in de handleiding van de camera bij het hoofdstukje "Picture styles".
Wat ik zei, ik maak dezelfde foto vaak een paar keer en dan wissel ik diafragma en sluitertijd af, maar toch vind ik de foto's niet mooi (genoeg).quote:Op woensdag 29 april 2015 17:23 schreef shiznuts het volgende:
Je moet goed het verschil tussen een point-n-shoot en een spiegelreflex weten. De point-n-shoot is dus letterlijk waar het voor staat, druk een knop in en je hebt je foto! Meestal doen dit soort mensen niet aan nabewerking, dus er wordt zoveel mogelijk een automatisch profiel gecreëerd dat de situatie inschat en dan instelling toepast om een zo klaar mogelijk plaatje af te leveren.
Dan heeft een point-n-shoot ook nog eens een hele kleine sensor. Daardoor is het diepteveld veel groter, dus is er meer in focus.
Als je dus een spiegelreflex gaat halen, krijg je opeens te maken met een camera die eigenlijk is gericht op enthousiastelingen die niet verwachten dat het 'klik en klaar' is met 1 druk op de knop. En... de sensor is dus stukken groter, het effect hiervan is terug te zien in een nauwer veld met scherpte.
Nu denk je natuurlijk al gauw bij een spiegelreflex en lens. Oh, ok, ik moet m'n lens wijd opengooien want dan krijg ik het meeste licht om mee te werken. Ja, dat klopt ook wel, maar het resultaat is dus een heel nauw veld dat maar scherp is. Je moet je diafragma dus gaan knijpen wil je de hele bloem scherp hebben. Diafragma en scherptediepte staan met elkaar verbonden.
Ik heb juist altijd geleerd dat elke sukkel kan photoshoppen en dat je beter kunt proberen foto's te maken die niet of zo min mogelijk bewerkt hoeven te wordenquote:Dat de kleuren wat flets zijn is eigenlijk goed. Daarom zijn RAW foto's eigenlijk ook heel grauw. De processor in de camera heeft niet gekozen welke bewerkingen door te voeren zijn en er zijn geen effecten toegepast die niet teruggedraaid kunnen worden. Als je RAW schiet krijg je een beeld met het grootste dynamische bereik en kun je dat later met de processor en software van je computer, die daar veel beter toe in staat is dan je camera, de boel naar wens nabewerken. Dat is incluus het rauwe eruithalen en contrast, scherpte en verzadiging wat aandikken. Bij een JPEG zijn alle bewerkingen door de cameraprocessor ingebakken. Dan moet je, zoals eerder is gevallen, naar picture styles gaan kijken. Daar kun je de camera zeggen wat hij de JPEG mee moet geven qua bewerkingen, dus als plaatjes er wat teruggehouden uitkomen, dan moet je met de instellingen spelen en verzadiging boosten bijvoorbeeld.
Mijn man wel en hij kan mij de techniek ook wel tot in detail uitleggen, maar hij "ziet" bepaalde dingen niet, hoe moet ik dat zeggen, ik loop ergens, mijn oog valt ergens op en ik zie er een foto in, vervolgens ga ik op de grond liggen en wacht op een zuchtje wind zodat het zonlicht precies goed door de boombladeren op mijn onderwerp valt, dat soort dingen ontgaan hem vaak en daardoor begrijpt hij ook vaak niet wat ik van hem uitgelegd wil krijgen.quote:Heb je al eens een cursus gedaan? Ik ben ook fan van de hands-on benadering, maar het kan geen kwaad om een betere basisbegrip te hebben van wat er gebeurt en waarom dat gebeurt. Want dan weet je ook hoe je de situatie naar je hand kunt zetten en de touwtjes in handen hebt.
En toch moet je dan je diafragma knijpen naar een f/8 anders ofzo als je niet genoeg in focus hebt. Wat ook voor onscherpte zorgt is als je sluitertijd te lang is. Dus als je je diafragma knijpt voor een diepere focus en je sluitertijd langer maakt ter compensatie, kan dat te lang worden. Daarom moet je soms je ISO-gevoeligheid dan maar omhooggooien (mogelijk ten koste van wat ruis). Het ezelsbruggetje voor wat nog met de hand (zonder stabiel op een tripod) te schieten valt luidt: sluitertijd 1/?e van een seconde met ? -> je 35mm equivalent brandpuntsafstand. Dus als je een 50mm lens gebruikt op een Canon met 1.6 crop -> 50x1.6=80 = niet langzamer schieten dan 1/80e van een seconde.quote:Op woensdag 29 april 2015 17:31 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Wat ik zei, ik maak dezelfde foto vaak een paar keer en dan wissel ik diafragma en sluitertijd af, maar toch vind ik de foto's niet mooi (genoeg).
Mweh. Ja. Ik ben niet zozeer van de fotomanipulatie. Dus dat je zaken die er niet waren later in je foto zet, of mensen er als een ander persoon uit laat zien. Hoewel er aan de andere kant sterk nabewerkte plaatjes zijn die ik dan weer erg geslaagd vind omdat ze zo over de top zijn.quote:[..]
Ik heb juist altijd geleerd dat elke sukkel kan photoshoppen en dat je beter kunt proberen foto's te maken die niet of zo min mogelijk bewerkt hoeven te worden![]()
Maar jij bent dus een andere mening toegedaan![]()
quote:[..]
Mijn man wel en hij kan mij de techniek ook wel tot in detail uitleggen, maar hij "ziet" bepaalde dingen niet, hoe moet ik dat zeggen, ik loop ergens, mijn oog valt ergens op en ik zie er een foto in, vervolgens ga ik op de grond liggen en wacht op een zuchtje wind zodat het zonlicht precies goed door de boombladeren op mijn onderwerp valt, dat soort dingen ontgaan hem vaak en daardoor begrijpt hij ook vaak niet wat ik van hem uitgelegd wil krijgen.
Thanks voor het aanbod, maar instellingen vd camera zijn het punt nietquote:Op woensdag 29 april 2015 16:37 schreef spreading het volgende:
[..]
Ik kom ook uit omgeving Breda, mocht je ergens hulp bij nodig hebben kan ik altijd kijken of ik je ergens mee kan helpen. Modellen is niet mijn sterkste punt, maar met instellingen en het leren kennen van je camera kan het wel als je wilt.
[..]
Linkjes kende ik nog niet, zal ze thuis eens doornemen.
Als ik je wat tips mee mag geven. Let inderdaad op je kleuren. Als je toch de tijd hebt op locatie misschien een custom white balance maken zelfs.quote:Op woensdag 29 april 2015 19:25 schreef superkimmi het volgende:
[..]
Thanks voor het aanbod, maar instellingen vd camera zijn het punt nietIk heb al veel geoefend met de belichtingsdriehoek en brandpuntafstand an sich, ik moet nu vooral bezig met compositie en nabewerking
Veel doen, doen doen en nog eens doen, Je merkt zelf al wat je fout doet ( of liever gezegd) wat beter had gekund. Hier staan ook veel goede tips.quote:Op woensdag 29 april 2015 21:08 schreef superkimmi het volgende:
thanksTips zijn zeker welkom! Ik denk dat ik de komende tijd nog vooral in de natuur te vinden ben, maar merk dat ik deze shoot wel erg leuk vond om te doen dus het zal zeker niet de enige blijven..
En van die voet weet ik.. Dat was gewoon ff niet opletten op die locatie (teveel op het gezicht gefocust). Ik heb ook portretten met meer mensen die dag en daarbij is zeker 50% gevuld met de geportreteerden. Ook heb ik daar idd gespeeld met delen vh lichaam op de plaat. Deze laat ik echter niet hier zien omdat ik deze mensen niet persoonlijk ken en ik het dan niet netjes vindt om ze zomaar online te zetten
.
Ja, behalve de ISO. Die zou ik lekker op Auto laten staan. Al je die op 100 laat staan kan de camera alleen nog de sluitertijd gebruiken om genoeg licht binnen te laten voor een goed belichte foto. Je hebt dan grote kans dat de sluitertijd te lang wordt en dat je foto bewogen is. Je kan beter een foto hebben met wat ruis (door een hoge ISO), dan een bewogen foto.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 09:31 schreef AlwaysHappy het volgende:
...
Als ik het goed heb begrepen wil je bij een portrait (vaak) dat het onderwerp (de persoon) helder is, terwijl de achtergrond vervaagd. Klopt als ik zeg dat dat de grootste kans van slagen heeft als je werkt in 50/55mm zoom mode, met een kleine F waarde (5.6 is het laagste F getal als ik inzoom), ISO zoveel mogelijk op 100 en zoveel mogelijk proberen te schieten in A(peture) stand?
Zoals gezegd: lage ISO is een nobel streven, maar als je sluitertijd te lang wordt voor een onbewogen foto kan je dat beter niet doen. Als de camera op een statief staat is het een ander verhaal, dan kan je de ISO laag laten. Moet je bij een selfie wel zelf stil blijven staan natuurlijk.quote:Waar wordt het toestel verder voor gebruikt? Nou, vooral om portraits te maken af en toe. Soms met een vervaagde achtergrond, maar op vakanties e.d. ook gewoon foto's bij mooie natuurparken e.d. 's Nachts gaan we hem niet echt gebruiken.
Wat als we bijvoorbeeld een foto willen maken van een sunset op een strand? Of een foto van een natuurpark waar we allebei op staan (sowieso met statief en zelftimer)? Welke instellingen zijn daar het beste voor? Als ik het goed heb gelezen juist een hogere F waarde (tussen de 11-22 bv), laag mogelijke ISO?
Lensdop er nog op?quote:Sluitertijd vind ik nog wel lastig. Ik weet dat je vooral in sluitertijd moet schieten als je bewegende dingen fotografeert. Gisteren probeerde ik een vogel te fotograferen (ingezoomd) die op ons dakterras rondliep. Korte sluitertijd genomen (en in sluitertijdmode genomen), maar toen ik de foto bekeek was het gewoon een zwart plaatje (alsof er niet genoeg licht binnen kwam), ook met een hogere ISO.
Nee. Statief heb je nodig voor langere sluitertijden. En jouw doel hier was nou juist een korte sluitertijd. Een statief had je hier dus niet geholpen.quote:Komt dat puur omdat ik geen statief gebruikte (heb die nog niet in huis, maar komt er wel
Welk statief geschikt is voor jou hangt af van je eisen en budget. Het is altijd een compromis tussen gewicht(formaat), stevigheid en prijs. Een licht, stevig en goedkoop statief bestaat niet.quote:- tips qua model?) of doe ik wat anders fout? Ik weet dat je bij watervallen een mooi effect kunt krijgen als je een statief hebt en juist een lange sluitertijd pakt.
Vind de ruis wel meevallen. Schiet je in RAW?quote:Daarnaast een laatste vraagje: Als je inzoomt in een foto...is enige vorm van ruis dan normaal? Bij elke foto die ik heb gemaakt lijkt de foto uitgezoomd veel scherper dan op m'n telefoon, maar als ik inzoom bij het bewerken zie ik best wat ruis, of beeld ik me dat in? Foto hieronder als voorbeeld (foto gemaakt toen het regende buiten)(bewerkt met Lightroom).
[ afbeelding ]
Schiet in RAW jaquote:Op vrijdag 24 juni 2016 10:20 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ja, behalve de ISO. Die zou ik lekker op Auto laten staan. Al je die op 100 laat staan kan de camera alleen nog de sluitertijd gebruiken om genoeg licht binnen te laten voor een goed belichte foto. Je hebt dan grote kans dat de sluitertijd te lang wordt en dat je foto bewogen is. Je kan beter een foto hebben met wat ruis (door een hoge ISO), dan een bewogen foto.
[..]
Zoals gezegd: lage ISO is een nobel streven, maar als je sluitertijd te lang wordt voor een onbewogen foto kan je dat beter niet doen. Als de camera op een statief staat is het een ander verhaal, dan kan je de ISO laag laten. Moet je bij een selfie wel zelf stil blijven staan natuurlijk.
[..]
Lensdop er nog op?Moeilijk te zeggen zo zonder plaatje, maar waarschijnlijk gewoon onderbelicht. Dus, je camera kon met die sluitertijd en met die ISO geen diafragma selecteren waarbij er nog genoeg licht binnenkwam voor een goed belichte foto. Wederom: zet de ISO op Auto, want een foto met wat ruis is beter dan een zwart plaatje.
[..]
Nee. Statief heb je nodig voor langere sluitertijden. En jouw doel hier was nou juist een korte sluitertijd. Een statief had je hier dus niet geholpen.
[..]
Welk statief geschikt is voor jou hangt af van je eisen en budget. Het is altijd een compromis tussen gewicht(formaat), stevigheid en prijs. Een licht, stevig en goedkoop statief bestaat niet.
[..]
Vind de ruis wel meevallen. Schiet je in RAW?
Ik vind dit wel een goede. Glas stoort altijd. Behalve regelmatig de glazenwasser laten komenquote:Op zaterdag 12 januari 2019 22:18 schreef Clayton1 het volgende:
Iemand wat tips voor mij.
Het wemelt namelijk van de vinken in mijn voortuin, ik wil die graag vanuit de kamer fotograferen door het glas dus.
Ik hoor het graag.
Zullen we die even meenemen naar #8quote:Op zaterdag 12 januari 2019 22:18 schreef Clayton1 het volgende:
Iemand wat tips voor mij.
Het wemelt namelijk van de vinken in mijn voortuin, ik wil die graag vanuit de kamer fotograferen door het glas dus.
Ik hoor het graag.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |