abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150106743
Dat ligt helemaal aan de situatie ter plekke, en wat voor camera/lenzen je hebt, en ik ben niet helderziend.

Als het qua licht 'een uitdaging' is, dan als basics iso800, diafragma wijd open, en een sluitertijd die (aangenomen dat je geen fullframe camera hebt) 1.5x of 1.6x 1/focusafstand is (bijv. met een 50mm lens 1.5x 1/50 = 1/75) als je uit het handje schiet. Met een statief maakt de sluitertijd niet uit (en dan zou ik de iso ook gewoon zo laag mogelijk zetten, op 100 of 200).
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_150107985
Is dat toegestaan bij een motorbeurs, statieven? Lijkt mij best irritant (voor niet-fotografen)
pi_150108111
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 12:30 schreef Geo4kant het volgende:
Is dat toegestaan bij een motorbeurs, statieven? Lijkt mij best irritant (voor niet-fotografen)
Nee, volgens de algemene voorwaarden mag dat niet:

http://www.motorbeursutrecht.nl/Bezoeker/Algemenevoorwaarden.aspx

Zelfs het gebruik van flits mag niet..
pi_150108386
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 12:34 schreef DonJames het volgende:

[..]

Als ik ¤ 1 krijg voor elke flits, dan kan ik nu weekend gaan vieren :D!
pi_150108465
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 12:45 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Waarschijnlijk stammen de AV nog uit de tijd dat men zulke "flitsers" gebruikte:

:')
pi_150108650
quote:
10s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 12:48 schreef DonJames het volgende:

[..]

Waarschijnlijk stammen de AV nog uit de tijd dat men zulke "flitsers" gebruikte:

[ afbeelding ]

:')
_O-
pi_150109986
Ok, monopod dan :P Mijn ervaring met dergelijke evenementen is dat er uiteindelijk alsnog een shitload aan fotografen in de weer zijn met flitser en statief.

Statief lekker thuis laten dan, en probeer bij de motoren ook eens te experimenteren met een lager standpunt (camera vlakbij de grond, of ter hoogte van de koplamp) ipv het oersaaie 'eigen ogen perspectief'.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  vrijdag 27 februari 2015 @ 13:55:20 #218
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_150110531
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 12:34 schreef DonJames het volgende:

[..]

Lijkt me compleet onhoudbaar om te handhaven, al is het alleen al omdat veel camera's/telefoons nog wel eens de behoefte voelen om 'ongevraagd' te gaan flitsen, waarna je dan maar even besluit in te stellen om dat uit te schakelen, en vervolgens zet je je camera even uit en weer aan, en is die flits weer terug...

Sowieso, dit soort 'regels' invoeren... :N Laat mensen gewoon lekker hun ding doen, en als ze echt lastig zijn met hun gedrag, dan kun je ze altijd er gewoon normaal even op aanspreken, dat ze rekening met anderen moeten houden.
pi_150110724
quote:
99s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 13:55 schreef Yi-Long het volgende:
, al is het alleen al omdat veel camera's/telefoons nog wel eens de behoefte voelen om 'ongevraagd' te gaan flitsen, waarna je dan maar even besluit in te stellen om dat uit te schakelen, en vervolgens zet je je camera even uit en weer aan, en is die flits weer terug...
Vergeet ook niet de grote hoeveelheid geiten Henk en Ingrids die maar wat aankloten op automagische modus. Zie ze ook regelmatig flitsen bij gebouwen en landschappen :') (want dat heeft veel nut..)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-02-2015 14:01:56 ]
  vrijdag 27 februari 2015 @ 14:10:46 #220
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_150111004
quote:
99s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 14:01 schreef CrashO het volgende:

[..]

Vergeet ook niet de grote hoeveelheid geiten Henk en Ingrids die maar wat aankloten op automagische modus. Zie ze ook regelmatig flitsen bij gebouwen en landschappen :') (want dat heeft veel nut..)
Mjah, ik schiet ook nog regelmatig gewoon in auto-mode, en dat is omdat ik beginner ben, dus ik weet vaak niet precies hoe of welke stand in bepaalde situaties het beste is, en omdat auto vaak een prima resultaat geeft, dus ik zal dat anderen ook niet kwalijk nemen als ze in die modus (willen) schieten. Soms kies je voor zekerheid ipv dat je wilt experimenteren, vooral wanneer je toch niet goed weet wat je doet.

Als Henk en Ingrid lekker hun fotootjes willen schitten op gemak-stand, is dat prima. Persoonlijk zet ik flits zovaak mogelijk uit. :)

Ik ben gewoon niet zo van allemaal regeltjes voor alles en iedereen. Soms mag het allemaal wel wat losser en relaxter, en desnoods spreek je dan soms even iemand aan op het gedrag.
pi_150111125
quote:
99s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 13:55 schreef Yi-Long het volgende:
..
.Sowieso, dit soort 'regels' invoeren... :N Laat mensen gewoon lekker hun ding doen, en als ze echt lastig zijn met hun gedrag, dan kun je ze altijd er gewoon normaal even op aanspreken, dat ze rekening met anderen moeten houden.
"Hé, jij wil toch naar onze motorbeurs? :{w Gewoon EUR 17,50 entree betalen EN VERDER JE BEK HOUDEN JA?? :( :( "
of zoiets. Wat moet het toch heerlijk binnenlopen zijn als organisatie. Je vraagt grof geld voor een toegangskaartje aan de bezoekers, en nog veel meer geld aan de exposanten. Hoef je alleen die hal even te huren, maar dat haal je er zo uit als je er een hotdogkraam neerzet waar ze worstenbroodjes verkopen voor 5 euro per stuk.

[/zeikmodus]
  vrijdag 27 februari 2015 @ 14:18:37 #222
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_150111234
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 14:14 schreef DonJames het volgende:

[..]

"Hé, jij wil toch naar onze motorbeurs? :{w Gewoon EUR 17,50 entree betalen EN VERDER JE BEK HOUDEN JA?? :( :( "
of zoiets. Wat moet het toch heerlijk binnenlopen zijn als organisatie. Je vraagt grof geld voor een toegangskaartje aan de bezoekers, en nog veel meer geld aan de exposanten. Hoef je alleen die hal even te huren, maar dat haal je er zo uit als je er een hotdogkraam neerzet waar ze worstenbroodjes verkopen voor 5 euro per stuk.

[/zeikmodus]
Tja, Holland hè....!? :') :P

Zal me nog meevallen als de openbare toiletten gewoon gratis zijn...
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 27 februari 2015 @ 17:21:49 #223
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_150116745
quote:
99s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 14:18 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Tja, Holland hè....!? :') :P

Zal me nog meevallen als de openbare toiletten gewoon gratis zijn...
Toiletten en ademhalen zijn gratis in de Jaarbeurs. De rest kost geld :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  vrijdag 27 februari 2015 @ 20:57:12 #224
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_150124264
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 17:21 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

De toiletten vallen dan nog weer mee. Ik zou ze maar niet wakker schudden :P
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
pi_150130130
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 12:45 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Dan kan je met pensioen ;)
  zaterdag 28 februari 2015 @ 02:59:25 #226
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_150136141
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 17:21 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

... je moet zeker alleen niet ademhalen in die toiletten...!? :P
pi_151019980
Gasten! En natuurlijk dames. Na een aantal keer een Nikon D90 van mijn werk geleend te hebben (grafische school) ben ik met het virus besmet en heb ik vorige week mijn eerste dslr gekocht, namelijk een Nikon D3200. Afgelopen zaterdag rondje Dordrecht (mijn eigen stad) wezen doen en een paar mooie platen geschoten. Meeste goed gelukt, dus daar over geen vragen. Deze zijn hier te vinden: https://flic.kr/s/aHsk9w2zpK

Maar ik heb over onderstaande foto wel een vraag. Ik merk al dat ik neig naar avond/nacht foto's, ik vind dat erg mooi. Dus ik heb wat gespeeld met lange sluitertijden, kwam na 20 foto's op deze uit, opzich mooi qua rode streep, maar ik vind de foto wat onscherp. Is dit gewoon het gevolg van onderbelichting of bewegingsonscherpte? Hij is gemaakt gewoon met zelfontspanner op de rand van mijn balkon, geen statief dus. Deze ga ik vanavond wel halen.

De foto: DSC_0303 by diablo_elpollo, on Flickr

Dit is dus wat ik erg mooi vind om te gaan doen, deze is dus wel scherp :P

Beneath the stars by rutger.zegveld, on Flickr

Bedankt alvast!
pi_151021107
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 14:38 schreef Bessensap het volgende:
Gasten! En natuurlijk dames. Na een aantal keer een Nikon D90 van mijn werk geleend te hebben (grafische school) ben ik met het virus besmet en heb ik vorige week mijn eerste dslr gekocht, namelijk een Nikon D3200. Afgelopen zaterdag rondje Dordrecht (mijn eigen stad) wezen doen en een paar mooie platen geschoten. Meeste goed gelukt, dus daar over geen vragen. Deze zijn hier te vinden: https://flic.kr/s/aHsk9w2zpK

Maar ik heb over onderstaande foto wel een vraag. Ik merk al dat ik neig naar avond/nacht foto's, ik vind dat erg mooi. Dus ik heb wat gespeeld met lange sluitertijden, kwam na 20 foto's op deze uit, opzich mooi qua rode streep, maar ik vind de foto wat onscherp. Is dit gewoon het gevolg van onderbelichting of bewegingsonscherpte? Hij is gemaakt gewoon met zelfontspanner op de rand van mijn balkon, geen statief dus. Deze ga ik vanavond wel halen.

De foto: [ link | afbeelding ]DSC_0303 by diablo_elpollo, on Flickr

[ link | afbeelding ]Beneath the stars by rutger.zegveld, on Flickr

Bedankt alvast!
Onscherpte komt niet door onderbelichting, maar door beweging of doordat er niet goed scherp is gesteld. Je zal bij lange sluitertijden merken dat sowieso niet alle foto's altijd scherp zijn (door beweging). Een voorbijrijdende vrachtauto of een windvlaag kan al genoeg zijn om de boel nét te laten mislukken, en soms is er helemaal geen aanwijsbare oorzaak.
pi_151021382
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 14:38 schreef Bessensap het volgende:

De foto: [ link | afbeelding ]DSC_0303 by diablo_elpollo, on Flickr

[ link | afbeelding ]Beneath the stars by rutger.zegveld, on Flickr

Bedankt alvast!
Kun je de Exif info erbij vermelden? Paar tips:
- gebruik een statief
- ISO 100
- diafragma F8.0 (om mee te beginnen)
- klap je spiegel op (instelling in je camera)
- zet je camera op zelfontspanner (2 sec)
- focus via liveview

Dan ben je al een heel eind :).
pi_151021500
quote:
5s.gif Op woensdag 25 maart 2015 15:19 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Kun je de Exif info erbij vermelden? Paar tips:
- gebruik een statief
- ISO 100
- diafragma F8.0 (om mee te beginnen)
- klap je spiegel op (instelling in je camera)
- zet je camera op zelfontspanner (2 sec)
- focus via liveview

Dan ben je al een heel eind :).
Exif info staat er toch bij op Flickr? Da's t mooie van Flickr :P

f/8.0
18.0 mm
6 sec
ISO 100

Weet niet of de D3200 mirror lock up functie heeft, zal eens zoeken. Bedoel je een groter of lager f getal als je zegt begin met f/8.0? Had auto focus en VR uitgezet (had ik gelezen) en zelf focus helemaal tot einde gedraaid (zag er scherp uit via live view). Verder dank voor de tips, zal kijken!
pi_151021582
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 15:22 schreef Bessensap het volgende:

[..]

Exif info staat er toch bij op Flickr? Da's t mooie van Flickr :P

f/8.0
18.0 mm
6 sec
ISO 100

Weet niet of de D3200 mirror lock up functie heeft, zal eens zoeken. Had auto focus en VR uitgezet (had ik gelezen) en zelf focus helemaal tot einde gedraaid (zag er scherp uit via live view). Verder dank voor de tips, zal kijken!
Ik zie alleen in de exif staan dat je met een D3200 hebt geschoten :?.

F8.0 is een startpunt. Wil je meer in focus hebben dan ga je richting f11/f16 (let op diffractie), wil je minder in focus hebben dan ga je naar f5.6 of lager. Focus helemaal naar infinity draaien is meestal geen goed idee. Focus bv eens op 1/3 van je beeld, dan zal je zien dat het merendeel van je foto in focus is bij een diafragma van f8.
pi_151021631
zelfontspanner doet al heel veel bij zulke foto's
Als je zelf de ontspanner indrukt dan beweegt je camera toch al snel iets.

Met de zelfontspanner (of met een afstandbediening) voorkom je dat je camera beweegt.
Overige instellingen die je had zijn prima :Y
pi_151021643
quote:
2s.gif Op woensdag 25 maart 2015 15:24 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Ik zie alleen in de exif staan dat je met een D3200 hebt geschoten :?.
Bij mij staat het er wel gewoon :?
pi_151021694
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 15:25 schreef Flipmoehoe het volgende:
zelfontspanner doet al heel veel bij zulke foto's
Als je zelf de ontspanner indrukt dan beweegt je camera toch al snel iets.

Met de zelfontspanner (of met een afstandbediening) voorkom je dat je camera beweegt.
Overige instellingen die je had zijn prima :Y
Zelfontspanner heb ik gebruikt. Ga deze week de Nikon afstandsbediening (IR) halen en vanavond ga ik bij iemand van Marktplaats een statief halen :Y De Slik Pro 500dx. Ongebruikt, voor 25 euro. Best een kek statief las ik, nieuwprijs +100 euro.
pi_151021774
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 15:25 schreef DonJames het volgende:

[..]

Bij mij staat het er wel gewoon :?
Zal wel aan mijn iPhone liggen dan |:(.
pi_151022189
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 15:27 schreef Bessensap het volgende:

[..]

Zelfontspanner heb ik gebruikt. Ga deze week de Nikon afstandsbediening (IR) halen en vanavond ga ik bij iemand van Marktplaats een statief halen :Y De Slik Pro 500dx. Ongebruikt, voor 25 euro. Best een kek statief las ik, nieuwprijs +100 euro.
Voor 25 euro prima voorlopig (mocht je verder gaan in de fotografie garandeer ik je dat dit niet het laatste statief is dat je zal kopen).
pi_151022291
Op diverse sites is hij getest als beste statief onder de 120 dollar, anders :P Wil alleen niet gelijk veel geld uitgeven, omdat ik eerst nog een beetje wil kijken of ik er verder mee wil enzo. Maar tot nu toe wel erg leuk. Geeft veel voldoening als je eenmaal die foto maakt die je wilde maken :Y
pi_151022496
quote:
10s.gif Op woensdag 25 maart 2015 15:29 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Zal wel aan mijn iPhone liggen dan |:(.
apple... :X ;)

(op de pc zie ik de exif uiteraard gewoon, geen idee wat mijn android doet :P)

gecheckt: met de telefoon via de webbrowser zie ik ook alleen de camera, als ik de foto open met de Flickr app zie ik wel alle exif info :)
pi_151022698
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 15:48 schreef Flipmoehoe het volgende:

[..]

gecheckt: met de telefoon via de webbrowser zie ik ook alleen de camera, als ik de foto open met de Flickr app zie ik wel alle exif info :)
Android :|W
pi_151022826
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 15:48 schreef Flipmoehoe het volgende:

[..]

quote:
10s.gif Op woensdag 25 maart 2015 15:54 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Android :|W
Geen windows phone hebben |:(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')