abonnement Unibet Coolblue
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 19 februari 2023 @ 22:47:30 #126
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_208069133
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 22:03 schreef Moonlight het volgende:
[ afbeelding ]
Dit was me een dagje zandvoort. Wel meer foto's gemaakt, maar had nu even tijd om er eentje te bewerken en dat vond ik echt leuk! O+ Ik weet alleen niet of dit een mooie foto is, ik vind zelf van wel vooral om de golven. De lucht, en het strand. Alles in 1 Maar het geeft iets. Het plaatje geeft mij het gevoel wat ik heb als ik bij de zee kom.

Ik weet dit is geen perfecte foto. Dus ben heel benieuwd naar jullie tips!
Eerste tip: Er zitten stofjes op je sensor (die zwarte vlekjes in de blauwe lucht). Dat betekent zoveel als dat je sensor even moet worden gereinigd. Voor een starter een vrij eng klusje en daarom kun je het ook laten doen, dan kan ie er weer even tegen.

Tweede tip, maar die is niet helemaal nieuw: Probeer dat ding zoveel mogelijk waterpas te houden. Is best lastig, zelfs mijn Sony's met een kunstmatige horizon gaan nog wel eens scheef.
Als ie dan toch een scheetje beef staat kun je hem in heel veel nabewerkingsprogramma's alsnog weer recht zetten.

Derde tip: Probeer met de ligging van de horizon in beeld te spelen. In slechts enkele gevallen is het aanvaardbaar om de horizon van een dergelijke opname in het midden of in de buurt van het midden te zetten.

Als je in je zoeker het driedelingsraster aan hebt staan kun je bij zo'n zeegezichtje eens de horizon op de bovenste lijn en vervolgens op de onderste lijn proberen en dan later kijken wat het effect op je plaatje is. Je kunt vervolgens ook nog gaan proberen wat het effect is als je de horizon bijna aan de onderkant en bijna aan de bovenkant zet.
Het effect gaat zijn dat de nadrukken in je plaatje heel anders komen te liggen.

Laatste tip als je aan zee fotografeert: Ga zoveel mogelijk naar de rand van waar het water komt (bij harde wind wel wat afstand houden, zeewater is bepaald slecht voor camera's)

Voorbeeldjes dan :?

Een keer zo'n lage horizon met dus heel veel lucht waar je met een groothoek een heerlijk drama van kunt maken
Cumulus by Ouwesok, on Flickr

Nog een keer een hoge horizon
Roggebotzand by Ouwesok, on Flickr

Kwestie dus van heel veel mee gaan spelen en dan komt het allemaal vanzelf wel :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator maandag 20 februari 2023 @ 08:13:05 #127
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208071067
Nou ja eigenlijk is alles wat ik wou zeggen al deels gezegd.

De scheve horizon was me ook opgevallen, die kun je in de nabewerking ook recht zetten. In Photoshop heb je hiervoor "straighten" waarmee je vervolgens een lijn trekt over hetgeen horizontaal dan wel verticaal dient te komen.

Verder had ik iets gezocht wat de foto b wat interessanter maakt, iets waarop de golven uit elkaar spatten, een stuk strand met schelpjes of een interessante textuur.

Wat een andere van de foto's vind is opzich niet van belang, als jij de zelf mooi vind is het prima toch? Ik heb wel eens dat als je drie foto's laat zien, dat men het meest enthousiast wordt van de foto die ik zelf het minst mooie vind.
Vind je de foto na de feedback nog steeds zo mooi? ;) Indien "nee" ga terug, maak meer foto's vergelijk.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_208071567
quote:
7s.gif Op zondag 19 februari 2023 22:38 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Eerste wat me opvalt is dat je lens wat stofjes heeft, veel zwarte puntjes rechts boven in de lucht, die kan je in Lightroom (en soortgelijke programma's) verwijderen.. Ik mis ook beetje een onderwerp, het oogt nu niet heel spannend. Wel een mooie plek volgens mij! Fijn dat je het naar je zin hebt gehad!
Dankjewel. Het onderwerp waren vooral de golven en daar heb ik ook nog wel een andere foto van maar dit is het in het geheel zeg maar. Maar bedankt voor de tips
"De ONZ SC heeft veel meer pit, nu Stig in het topic zit!" -TheStigsDutchCousin
pi_208071682
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 22:47 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Eerste tip: Er zitten stofjes op je sensor (die zwarte vlekjes in de blauwe lucht). Dat betekent zoveel als dat je sensor even moet worden gereinigd. Voor een starter een vrij eng klusje en daarom kun je het ook laten doen, dan kan ie er weer even tegen.

Tweede tip, maar die is niet helemaal nieuw: Probeer dat ding zoveel mogelijk waterpas te houden. Is best lastig, zelfs mijn Sony's met een kunstmatige horizon gaan nog wel eens scheef.
Als ie dan toch een scheetje beef staat kun je hem in heel veel nabewerkingsprogramma's alsnog weer recht zetten.

Derde tip: Probeer met de ligging van de horizon in beeld te spelen. In slechts enkele gevallen is het aanvaardbaar om de horizon van een dergelijke opname in het midden of in de buurt van het midden te zetten.

Als je in je zoeker het driedelingsraster aan hebt staan kun je bij zo'n zeegezichtje eens de horizon op de bovenste lijn en vervolgens op de onderste lijn proberen en dan later kijken wat het effect op je plaatje is. Je kunt vervolgens ook nog gaan proberen wat het effect is als je de horizon bijna aan de onderkant en bijna aan de bovenkant zet.
Het effect gaat zijn dat de nadrukken in je plaatje heel anders komen te liggen.

Laatste tip als je aan zee fotografeert: Ga zoveel mogelijk naar de rand van waar het water komt (bij harde wind wel wat afstand houden, zeewater is bepaald slecht voor camera's)

Voorbeeldjes dan :?

Een keer zo'n lage horizon met dus heel veel lucht waar je met een groothoek een heerlijk drama van kunt maken
[ link | afbeelding ]Cumulus by Ouwesok, on Flickr

Nog een keer een hoge horizon
[ link | afbeelding ]Roggebotzand by Ouwesok, on Flickr

Kwestie dus van heel veel mee gaan spelen en dan komt het allemaal vanzelf wel :Y
Waar kan je dat dan laten doen de sensor reinigen? En bedankt voor de tips. Heb ze opgeslagen in mijn telefoon.
"De ONZ SC heeft veel meer pit, nu Stig in het topic zit!" -TheStigsDutchCousin
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 20 februari 2023 @ 09:22:07 #130
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_208071791
quote:
1s.gif Op maandag 20 februari 2023 09:12 schreef Moonlight het volgende:

[..]
Waar kan je dat dan laten doen de sensor reinigen?
Ik zou het even na moeten zoeken, ik maak ze eigenlijk altijd zelf schoon (met name met systeemcamera's loop je nogal makkelijk wat stof op).
Idealiter zoek je een adres op waar je er even op kunt wachten want het stelt qua tijdsinspanning niet veel voor.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_208973618
Ongeveer een jaar geleden begonnen met lessen fotografie en nabewerking in Lightroom.. Helaas kwam werk tussen beide en moet ik wat studie doen naar andere zaken.

Dit weekend best een tijdje foto's gemaakt van opstijgende vliegtuigen op de Polderbaan. Wel op de auto stand omdat ik de kennis van alle settings niet zo paraat meer had om hem op manual te zetten.

Daarna in Lightroom classic gaan spelen met de kennis die ik nog had, onderstaande foto vind ik zelf het mooiste, helaas is de horizon niet recht maar vind hem dat ook wel weer wat meer een actie gevoel geven.

Heb wel geprobeerd de horizon recht te zetten, maar moest dan zoveel bijsnijden dat het vliegtuig er niet helemaal meer opstond.

Schiphol 29-04-2023 (spotters area next to Polderbaan) by Matthijs de Jong, on Flickr

Ook een linkje naar het gehele album, waar ik al één verbeter punt zie.. De cohesie van de foto's kan beter, met name de kleur van de lucht.. Die is bij de ene blauwer dan bij de andere.. Plus dat er een paar nog wat meer edit werk verdienen..

Gehele album

Feedback meer dan welkom.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  Moderator maandag 1 mei 2023 @ 22:30:04 #132
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208973805
Tussen auto en M zitten natuurlijk nog tal van andere opties. Je zou bijvoorbeeld voor Tv kunnen gaan met een sluitertijd van 1/1000e ofzo zodat je zelf bent dat er geen beweging in de beelden zit.

Het verschil in de kleur van de lucht kan misschien een wolk zijn die voor de zon zat, waardoor het licht verandert.

De horizon staat wel heel erg scheef, wil je dat achteraf corrigeren verlies je heel veel. Derhalve zorgen dat het bij het maken van de foto al zo recht mogelijk staat. Op de meeste camera's kun je wel iets van een waterpas instellen, mocht je vragen behoefte hebben aan een hulpmiddel.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 2 mei 2023 @ 07:57:20 #133
161184 Neo-Mullen
neo-mullen
pi_208975709
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 22:17 schreef MatthijsDJ het volgende:
Ongeveer een jaar geleden begonnen met lessen fotografie en nabewerking in Lightroom.. Helaas kwam werk tussen beide en moet ik wat studie doen naar andere zaken.

Dit weekend best een tijdje foto's gemaakt van opstijgende vliegtuigen op de Polderbaan. Wel op de auto stand omdat ik de kennis van alle settings niet zo paraat meer had om hem op manual te zetten.

Daarna in Lightroom classic gaan spelen met de kennis die ik nog had, onderstaande foto vind ik zelf het mooiste, helaas is de horizon niet recht maar vind hem dat ook wel weer wat meer een actie gevoel geven.

Heb wel geprobeerd de horizon recht te zetten, maar moest dan zoveel bijsnijden dat het vliegtuig er niet helemaal meer opstond.

[ link | afbeelding ]Schiphol 29-04-2023 (spotters area next to Polderbaan) by Matthijs de Jong, on Flickr

Ook een linkje naar het gehele album, waar ik al één verbeter punt zie.. De cohesie van de foto's kan beter, met name de kleur van de lucht.. Die is bij de ene blauwer dan bij de andere.. Plus dat er een paar nog wat meer edit werk verdienen..

Gehele album

Feedback meer dan welkom.
Ik zou je witbalans naar een tikje warmer zetten. De wolken hebben nu een geheel blauwe tint, waar je die eigenlijk wit wil hebben.
De schaduwen zou ik ook wat meer belichten.
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_208980681
quote:
1s.gif Op maandag 1 mei 2023 22:30 schreef derLudolf het volgende:
Tussen auto en M zitten natuurlijk nog tal van andere opties. Je zou bijvoorbeeld voor Tv kunnen gaan met een sluitertijd van 1/1000e ofzo zodat je zelf bent dat er geen beweging in de beelden zit.

Het verschil in de kleur van de lucht kan misschien een wolk zijn die voor de zon zat, waardoor het licht verandert.

De horizon staat wel heel erg scheef, wil je dat achteraf corrigeren verlies je heel veel. Derhalve zorgen dat het bij het maken van de foto al zo recht mogelijk staat. Op de meeste camera's kun je wel iets van een waterpas instellen, mocht je vragen behoefte hebben aan een hulpmiddel.
Bij de meeste had ik de horizon redelijk recht of was ie goed te corrigeren. Alleen deze kist steeg vrij snel op, waarop ik (en andere fotografen) niet gerekend hadden... En ik dus de camera totaal verkeerd gericht had..

quote:
7s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 07:57 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]
Ik zou je witbalans naar een tikje warmer zetten. De wolken hebben nu een geheel blauwe tint, waar je die eigenlijk wit wil hebben.
De schaduwen zou ik ook wat meer belichten.
Ik zie het nu ja, ik had de lucht een wat koudere tint gegeven om het blauwer te krijgen. Had al wel gezien dat de vliegtuigen soms wat blauwer geworden en dat zo goed als ik nu kan gefixed.. De wolken waren met niet opgevallen.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  vrijdag 5 mei 2023 @ 17:14:00 #135
46494 Morrigan
||||||||
pi_209017022
Om eerlijk te zijn vind ik de scheve horizon niet zo storend, omdat het stijgende vliegtuig voor evenwicht zorgt. Maar inderdaad de foto meer warmte geven. De blauwe lucht kun je, als je wilt, altijd nog apart aanpassen met de kleurmixer.
ROBODEMONS..................|:(
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')