+1quote:Op dinsdag 30 september 2014 22:05 schreef Nalbandian het volgende:
Als ik moest kiezen tussen een ND-filter, en een pola, dan werd het 100% een ND-filter. Je kan bv. op een mooie dag met prachtige wolken een schitterend effect met een ND creëeren.
Oke, helder.quote:Op dinsdag 30 september 2014 22:05 schreef Nalbandian het volgende:
Als ik moest kiezen tussen een ND-filter, en een pola, dan werd het 100% een ND-filter. Je kan bv. op een mooie dag met prachtige wolken een schitterend effect met een ND creëeren.
Oh dat meen je! Dat is bizar, zeg.. Hmm.. En in hoeverre is dit nabewerking?quote:Op dinsdag 30 september 2014 22:07 schreef Ener-G het volgende:
Oh dat ga je wel redden hoor.. als het niet knal zonnig is zelfs zonder filters. Dit is bijvoorbeeld met 1/4e, f8, iso100
[ afbeelding ]
En dit met 1/25, F11, iso100
[ afbeelding ]
Ik heb Hama Statief Star 63..quote:Op dinsdag 30 september 2014 22:13 schreef Ener-G het volgende:
Oh en als je je statief meeneemt, (een echte, niet een gorillapod of zo'n tafelstatiefje) check hem dan in bij je ruimbagage. Die dingen zijn niet toegestaan als carry-on
B+W ND110 (ik heb je opmerking over duur even buiten beschouwing gelatenquote:Op dinsdag 30 september 2014 22:14 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Oke, helder.
Heb je toevallig ook nog tips voor welke?Is net als pola filter gewoon 67mm toch voor een 35mm lens?
Liefst niet een te dure
Oef.quote:
Iehh die is wel wat te duur... Zit meer rond de 30-40 euro te denkenquote:Op dinsdag 30 september 2014 22:19 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
B+W ND110 (ik heb je opmerking over duur even buiten beschouwing gelaten). En inderdaad 67mm is prima, maar hou er rekening mee dat ie op meerdere lenzen (kan) passen.
Heb 'm nog maar een paar maandjesquote:Op dinsdag 30 september 2014 22:32 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Oef.Hama.
Misschien ook maar een keertje upgraden?
Ehhh ik kan geen Duits..quote:Op dinsdag 30 september 2014 22:44 schreef shiznuts het volgende:
Setje van Amazon? http://www.amazon.de/Hoya(...)Filter/dp/B00309ETO6
Verder ben ik idd een veelgebruiker v/d tripod. Zodra je dat ding een beetje gaat gebruiken is een goede tripod echt z'n geld wel waard. Die slabberdiwapski aludingen zijn het namelijk niet zo.Maar goed, iemand met een Gitzo ofzo zal mijn Velbon Rexi L en Sirui N-2004 wel net zo hard prut vinden natuurlijk.
Ik snap hem. Oke, dus als ik lange sluitertijden gebruik op statief, dan op de timer zetten? 2 sec bijv?quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:03 schreef shiznuts het volgende:
Nou ja, als het meereist moet het tegen een stootje kunnen. Als het staat, moet het wel stabiel staan en niet bij een zuchtje wind al lichtjes heen en weer deinen, zeker met een zware camera gebalanceerd op zo'n enkel aluminium pijpje dat dan weer ondersteund wordt door drie van die fragiele beentjes.
Verder... camera aanraken is uit den boze, dus het liefst een remote shutter gebruiken of Wi-Fi-wise een app gebruiken. Anders zelfportraitfunctie met countdown dat 'ie aftelt, je eerst nog ff je handen van de camera haalt en dan een foto maakt.
Maar goed, als je 'em echt zo weinig gebruikt dan zul je je er niet aan ergeren. Dat is precies ook wat ik in het begin dacht van die W312, doet toch alles wat ik nodig heb. Maar als je er toch wat vaker mee werkt dan is een betere wel zo fijn hoor. Ok, misschien is het voor fotografie niet eens zo noodzakelijk, maar vooral ook als je voornamelijk video schiet... mooi fluidhead erop.
Over die filters... Amazon is er meestal in vijf werkdagen ofzo wel hoor. Zat ff op http://geizhals.at te neuzen. Foka is ook wel een goede store natuurlijk. En zoals gezegd Hoya, B+W, Lee Filters, Tiffen, Cokin, allemaal wel aardig spul. Je kunt ook wel supercheap Hama spul halen (ja, die hebben ook filters, computermuizen en USB lampjes en weet ik veel wat voor random ongein), maar dan kun je denk ik net zo goed een viltstift nemen en een stuk glas donker inkleuren.Zou wel een 4x en/of 8x doen (kun je ook combineren, filters hebben een thread aan de achter- én voorkant).
Ja, precies! Selftimer, want zodra je de knop indrukt beweeg je de camera al lichtjes! Met selftimer kun je de camera loslaten en staat je statief hopelijk stabiel genoeg, met genoeg grip om onbewogen shots te knippen.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:10 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Ik snap hem. Oke, dus als ik lange sluitertijden gebruik op statief, dan op de timer zetten? 2 sec bijv?
Is die Amazon site ook in het Nederlands of Engels te bekijken ipv Duits?
Ah nee laat ik zo'n filter dan maar niet bij Hama weghalen he..
Die van mijn linkjes de eerste 2 zijn 4x. Bij de derde link staat niks bij. Wat voor thread? En waar staat die 4x voor eigenlijk? Voor 4 stops? Hoe werkt dat als je dat filter op je lens draait dan? Kan je dan draaien om hem op 1, 2, 3 of 4 stops te zetten? Hoe meer stops, hoe donkerder?
Ah oke, dus die eerste 2 van mijn post zijn geschikt? En die 3e dan, want daar staat het aantal stops niet bij.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:16 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Ja, precies! Selftimer, want zodra je de knop indrukt beweeg je de camera al lichtjes! Met selftimer kun je de camera loslaten en staat je statief hopelijk stabiel genoeg, met genoeg grip om onbewogen shots te knippen.
Nee, die eerste twee zijn vaste voorgestopte filters. Dus fix 4 stops lichtreductie.Daar valt niks aan te draaien. Je draait ze vast op je lens en that's it. Een variable ND filter heeft nog een draaibaar front ringetje die je wel kunt rond kunt draaien, zoals inderdaad de laatste die van ND 2 tot 1000 gaat (en dus zoals verteld eigenlijk bestaat uit twee polarizing filters die tegen elkaar werken). Wel flexibel, maar twee elementen i.p.v. een en mogelijk ongewenste neveneffecten van de polarisatiefilters.
Als je haar maar goed zit, bewogen foto's kun je altijd nog zwartwit hoog contrast maken en in een museum hangenquote:Op dinsdag 30 september 2014 23:44 schreef shiznuts het volgende:
Welke spiegel? M'n haar zit altijd goed!
GH2, GH4, E-M1... alles zonder spiegel.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 00:21 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Als je haar maar goed zit, bewogen foto's kun je altijd nog zwartwit hoog contrast maken en in een museum hangen!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |