abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 09:35:06 #1
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_143582184
Uit OP #1:

quote:
Waar je over het Libertarisme kunt discussiëren. Naar aanleiding van vele topics die veranderen in Libertarisme discussies lijkt me dit een ideaal topic om over zaken te praten waar Libertariërs en Statisten van mening verschillen. Of zoals sommige FOK-Logica. 'Being libertarian: preaching peace, liberty and prosperity and people still think you're worse than Hitler.'
Laten we het wel zoveel mogelijk inhoudelijk houden in plaats van ad hominem te reageren.
Vorige delen: klik op de pijltjes naast de TT.

Mind you, er is een verschil tussen anarcho-kapitalisme en minarchisme (twee stromingen binnen het libertarisme):

quote:
Anarcho-capitalism advocates abolishing the state. Minarchism has been variously defined by sources. In the strictest sense, it is the political philosophy which maintains that the state is necessary and that its only legitimate function is the protection of individuals from aggression, theft, breach of contract, and fraud, and the only legitimate governmental institutions are the military, police, and courts. In the broadest sense, it also includes fire departments, prisons, the executive, and legislatures as legitimate government functions.[4][5][6] Minarchist states are called night watchman states.
bron

Wat is libertarisme?

Veelgestelde vragen over Libertarisme

Murray Rothbards boek For A New Liberty - A New Libertarian Manifesto is een aanrader om meer te weten te komen over de libertarische visie. Dit boek is gratis online beschikbaar op de website van het Ludwig von Mises Institute.

Het libertarisme staat voor zowel persoonlijke als economische vrijheid. De economie en de staat volledig gescheiden net zoals er een scheiding is tussen staat en kerk.

a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 09:51:01 #2
379943 Paper_Tiger
pi_143582421
Hier even verder over vrije associatie. Volgens een vooringenomen Fokker is het een excuus om te discrimineren op basis van huidskleur. Dat is natuurlijk onzin hoewel er altijd mensen zullen zijn ongeacht hoe we met elkaar samenleven die dat als reden zien om niet met iemand om te gaan.

Vrije associatie wordt het best uitgelegd op deze pagina http://thomaswentzel.nl/2(...)-en-democratie-niet/
pi_143582447
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 09:34 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Willens en wetens niets toevoegen aan de discussie en doorlopend een eigen ongefundeerde mening ventileren teneinde de discussiepartner te ridiculiseren lijkt me eerder de definitie van rellen.
Je eigen gedrag dus?

Ik heb kritiek op een bepaalde ideologie en onderbouw dat ook. Als dank word ik uitgescholden en op z'n tijd bedreigd of dood gewenst. Dat is wat er aan de hand is tijger...

Ik snap dat het pijnlijk is wanneer de vinger op de zere plek wordt gelegd maar waarom zou dat aanleiding moeten zijn om te gaan schelden of dreigen? Ik snap die agressie gewoon niet.
pi_143582458
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 09:20 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het is een groep van blanke christenen. Dat is slechts een voorbeeld. In onze buurt had je vroeger Ruigoord als anarchistisch dorp. Allemaal hasjrokende viezeriken. Ook prima. Ze woonden bij elkaar, leefden zoals ze wilden en deden geen vlieg kwaad. Ik zou wel in een gemeenschap willen functioneren van hardwerkende atheïsten. Al die gemeenschappen kunnen gewoon naast elkaar bestaan.
Segregatie leidt nergens toe. Je creëert generaties van wereldvreemde, intolerante klootzakken die puur en alleen gericht zijn op de eigen groep.

Dat werkte misschien in het stenen tijdperk, toen mensen een nomadenbestaan leidden. In de geglobaliseerde wereld van de 21e gaat dat echter niet werken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_143582467
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 09:51 schreef Paper_Tiger het volgende:
Hier even verder over vrije associatie. Volgens een vooringenomen Fokker is het een excuus om te discrimineren op basis van huidskleur. Dat is natuurlijk onzin
Is dat zo? Er werd in het vorige deel vanuit een libertarisch principe keihard gesteld dat zwartjes/ apen zichzelf niet kunnen besturen en uit de eigen gemeenschap geweerd zouden worden. En zelf heb je je ook regelmatig in die richting uitgelaten.

Dus waar haal je vandaan dat het onzin zou zijn?

quote:
hoewel er altijd mensen zullen zijn ongeacht hoe we met elkaar samenleven die dat als reden zien om niet met iemand om te gaan.

Vrije associatie wordt het best uitgelegd op deze pagina http://thomaswentzel.nl/2(...)-en-democratie-niet/
Tja, de titel alleen al laat zien dat het geen al te doordacht stukje kan zijn. De democratie gaat facebook ook ver overleven overigens.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-08-2014 09:55:03 ]
pi_143582491
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 09:53 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Segregatie leidt nergens toe. Je creëert generaties van wereldvreemde, intolerante klootzakken die puur en alleen gericht zijn op de eigen groep.

Dat werkte misschien in het stenen tijdperk, toen mensen een nomadenbestaan leidden. In de geglobaliseerde wereld van de 21e gaat dat echter niet werken.
Qua welvaart wil de gemiddelde 'libertarier' ook terug naar het stenen tijdperk, dus dat past :P
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 09:56:58 #7
379943 Paper_Tiger
pi_143582518
quote:

[..]

Deze mensen in Orangina bewijzen dat het werkt.
pi_143582555
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 09:56 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het werkt omdat deze mensen godzijdank een uitzondering op de regel vormen. Ze zijn een rariteit. Een maffe kleine minderheid.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:00:25 #9
379943 Paper_Tiger
pi_143582582
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 09:58 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het werkt omdat deze mensen godzijdank een uitzondering op de regel vormen. Ze zijn een rariteit. Een maffe kleine minderheid.
Sta het andere groepen ook toe. Wat kunnen ze jou kwaad doen?
pi_143582617
Je grote voorbeeld associeerde zich overigens vrij met voorpost (en ik mag niks suggereren over de verbanden tussen libertarisme en extreem-rechts...).
Tot zijn moeder het doorkreeg en hem de wind van voren gaf _O-

http://www.destentor.nl/r(...)zich-terug-1.2946858
pi_143582627
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:00 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Sta het andere groepen ook toe. Wat kunnen ze jou kwaad doen?
Persoonlijk ben ik geen voorstander van een verzameling mini-staatjes die mensen uitsluiten op basis van ras, huidskleur of religie. Daarom ben ik ook zo blij dat gelijkwaardigheid is verankerd in onze Grondwet.

De samenleving die jij voorstaat betekent veertig stappen achteruit als mensheid.
pi_143582635
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 09:56 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Orangina, mooie verbastering :D.

Maar, eh nee dat bewijzen ze niet bepaald.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:27:18 #13
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143583054
quote:

[..]

Dit is nogal een tegenstrijdige bewering. Enerzijds geef je aan dat in de geglobaliseerde wereld van de 21e eeuw een systeem niet gaat werken waarbij een groep "los" is van haar omgeving, terwijl je anderzijds zegt dat je generaties creeert. Het lijkt hierbij alsof je enerzijds de maakbaarheid van de samenleving dood verklaart en anderzijds doet alsof segregatie invloed heeft op het karakter van de mens.

Laten we wel wezen, het is niet alsof iemand die 100 uur per week van huis is en 56 uur slaapt die resterende tijd nou enorm veel bijdraagt aan zijn directe omgeving. Juist door de toegenomen (digitale) mobiliteit is men in staat zich te ontworstelen aan de buurt en een van de negatieve effecten daarvan is emotionele segregatie. Je kan nog zo graag miljonairs naast tokkies plaatsen, maar de kans op succesvolle interactie is, meer dan ooit tevoren, gering.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_143583137
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:27 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dit is nogal een tegenstrijdige bewering. Enerzijds geef je aan dat in de geglobaliseerde wereld van de 21e eeuw een systeem niet gaat werken waarbij een groep "los" is van haar omgeving, terwijl je anderzijds zegt dat je generaties creeert. Het lijkt hierbij alsof je enerzijds de maakbaarheid van de samenleving dood verklaart en anderzijds doet alsof segregatie invloed heeft op het karakter van de mens.

Laten we wel wezen, het is niet alsof iemand die 100 uur per week van huis is en 56 uur slaapt die resterende tijd nou enorm veel bijdraagt aan zijn directe omgeving. Juist door de toegenomen (digitale) mobiliteit is men in staat zich te ontworstelen aan de buurt en een van de negatieve effecten daarvan is emotionele segregatie. Je kan nog zo graag miljonairs naast tokkies plaatsen, maar de kans op succesvolle interactie is, meer dan ooit tevoren, gering.
Ik ben ook geen fan van geforceerde interactie, in die dat je een allochtonen-quotum in het leven roept voor een woonerf, of iets in die richting.

(Hoewel een redelijke balans tussen hoog- en laagopgeleid en hoge en lage inkomens een buurt wel ten goede schijnt te komen).

Wel ageer ik tegen geforceerde segregatie. Oftewel het moedwillig buiten een stad of gemeenschap houden van mensen met een of andere eigenschap of uiterlijk kenmerk. Ik denk dat dat de samenleving niet ten goede komen. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.

Verder schijt ik op die racisten in Orania.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:38:30 #15
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143583241
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:32 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik ben ook geen fan van geforceerde interactie, in die dat je een allochtonen-quotum in het leven roept voor een woonerf, of iets in die richting.

(Hoewel een redelijke balans tussen hoog- en laagopgeleid en hoge en lage inkomens een buurt wel ten goede schijnt te komen).

Wel ageer ik tegen geforceerde segregatie. Oftewel het moedwillig buiten een stad of gemeenschap houden van mensen met een of andere eigenschap of uiterlijk kenmerk. Ik denk dat dat de samenleving niet ten goede komen. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.

Verder schijt ik op die racisten in Orania.
Geforceerde segregatie is toch niet geforceerd als de bewoners daar unaniem voor kiezen? Het lijkt me logisch dat een balans tussen hoog- en laagopgeleid tot een goede mix zorgt van levendigheid (laagopgeleid) en netheid (hoogopgeleid). Dit is een generalisatie, maar het lijkt vanzelfsprekend dat je in een wijk met alleen maar dubbelinkomens overdag een kanon kan afschieten en in een wijk met alleen maar bijstandstrekkers struikelt over het witte tuinmeubilair.

Toch denk ik dat een gated community geen misdaad is, het is een keuze van mensen die zich slecht kunnen aanpassen aan andersdenkenden en ook daar mag best ruimte voor zijn. Ik heb het liefst mensen die tegen een stootje kunnen, maar je kan niet van iedereen verwachten dat ze de vlag uithangen als hun buurman een Somalier, een moslim, een kakker, een homo, een bijstandstrekker, een student of een bejaarde is. Sommige mensen gooien dan een baksteen door het raam, anderen kiezen van tevoren een wijk uit waar de kans op een buurman uit de verkeerde klasse gering is.
pi_143583332
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:38 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Geforceerde segregatie is toch niet geforceerd als de bewoners daar unaniem voor kiezen? Het lijkt me logisch dat een balans tussen hoog- en laagopgeleid tot een goede mix zorgt van levendigheid (laagopgeleid) en netheid (hoogopgeleid). Dit is een generalisatie, maar het lijkt vanzelfsprekend dat je in een wijk met alleen maar dubbelinkomens overdag een kanon kan afschieten en in een wijk met alleen maar bijstandstrekkers struikelt over het witte tuinmeubilair.

Toch denk ik dat een gated community geen misdaad is, het is een keuze van mensen die zich slecht kunnen aanpassen aan andersdenkenden en ook daar mag best ruimte voor zijn. Ik heb het liefst mensen die tegen een stootje kunnen, maar je kan niet van iedereen verwachten dat ze de vlag uithangen als hun buurman een Somalier, een moslim, een kakker, een homo, een bijstandstrekker, een student of een bejaarde is. Sommige mensen gooien dan een baksteen door het raam, anderen kiezen van tevoren een wijk uit waar de kans op een buurman uit de verkeerde klasse gering is.
Segregatie is in die zin geforceerd, dat bepaalde groepen niet de mogelijkheid krijgen om toe te treden tot een bepaalde gemeenschap. Maar ik weet of de woordkeuze hier helemaal op z'n plaats is.

Voor wat betreft de tweede alinea, verschillen wij gewoon fundamenteel van mening. Ik ben het met je eens dat bepaalde lieden het nou eenmaal nooit zullen kunnen verteren dat ze naast een neger of homo wonen. Helaas ben ik een naïeve dromer en geloof dat wanneer groepen bij elkaar worden gezet, dat op de lange termijn een positief effect sorteert. Wellicht dat pa nog fel gekant is tegen buitenlanders, maar voor zijn zoon is dat mogelijk (lees: hopelijk) een ander verhaal.
pi_143583366
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 09:29 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Je kent duidelijk de geschiedenis van ZA niet. Van alle 'rassen' die er nu wonen waren de blanke er het eerst.
Sinds wanneer is dat zo? Is de geschiedenis onlangs herschreven ?

quote:
Geen dwingende staat en vrije associatie dwz je gaat om met wie je wil.
Orania ? Met deze ontkenning ben je als anti-etatist ongeloofwaardig.
Een monocultuur handhaven zonder collectieve dwang is niet mogelijk.

quote:
De Khoikhoi (Hottentotten) was een volk in Afrika dat woonde in het gebied van de huidige provincie West-Kaap in Zuid-Afrika, toen de Nederlandse kolonisten van de VOC onder Jan van Riebeeck Kaapstad stichtten. Verder naar het oosten, voorbij de Visrivier, woonde een ander volk: de AmaXhosa.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Khoikhoi

quote:
De Xhosa, Xosa, AmaXhosa of Ama-Xosa zijn een volk in Zuid-Afrika. Zij wonen vooral in de provincie Oost-Kaap. Hun taal, het isiXhosa, behoort tot de Nguni-tak van Bantoetalen. Steeds meer AmaXhosa trekken naar de steden, maar oude tradities worden evengoed nog op het platteland bewaard.
http://nl.wikipedia.org/wiki/AmaXhosa

quote:
Bantu peoples is used as a general label for the 300–600 ethnic groups in Africa who speak Bantu languages.[1] They inhabit a geographical area stretching east and southward from Central Africa across the African Great Lakes region down to Southern Africa.[1]
http://en.wikipedia.org/wiki/Bantu_peoples

[ Bericht 44% gewijzigd door Bluesdude op 19-08-2014 10:59:06 ]
pi_143583370
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:38 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Geforceerde segregatie is toch niet geforceerd als de bewoners daar unaniem voor kiezen?
Wel voor degenen die er het slachtoffer van zijn. De zwartjes/apen die uit een gemeenschap worden gegooid bijvoorbeeld.
pi_143583420
Zuid-Afrika (of althans, het gebied) werd oorspronkelijk dus bewoond door blanken?

Zo leer je elke dag weer bij.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:51:26 #20
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143583512
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:43 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Segregatie is in die zin geforceerd, dat bepaalde groepen niet de mogelijkheid krijgen om toe te treden tot een bepaalde gemeenschap. Maar ik weet of de woordkeuze hier helemaal op z'n plaats is.

Voor wat betreft de tweede alinea, verschillen wij gewoon fundamenteel van mening. Ik ben het met je eens dat bepaalde lieden het nou eenmaal nooit zullen kunnen verteren dat ze naast een neger of homo wonen. Helaas ben ik een naïeve dromer en geloof dat wanneer groepen bij elkaar worden gezet, dat op de lange termijn een positief effect sorteert. Wellicht dat pa nog fel gekant is tegen buitenlanders, maar voor zijn zoon is dat mogelijk (lees: hopelijk) een ander verhaal.
De kans dat zoonlief in dezelfde gated community kan beginnen aan zijn wooncarriere is gering. Zoon gaat studeren, zoon gaat het huis uit, zoon heeft een tijd lang minder te besteden en zoon komt in aanraking met andere stedelingen, andere culturen en andere plekken van Nederland. Ik heb een broertje dood aan het "opvoeden" van volwassenen indien zij niet politiek correct denken. Als pa nou eenmaal een hekel heeft aan buitenlanders, dan heeft hij een hekel aan buitenlanders. Gebaseerd op vooroordelen, vermoedens of ervaringen, dat doet er niet toe, je maakt zo iemand niet gelukkig door hem te omringen met buitenlanders, omdat het goed zou zijn voor de maatschappij. Zo iemand verbieden in een gesegregeerde wijk te wonen is, in mijn ogen, slecht voor de maatschappij en zal spanningen creëren die onnodig en onwenselijk zijn.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:53:26 #21
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143583564
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:45 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wel voor degenen die er het slachtoffer van zijn. De zwartjes/apen die uit een gemeenschap worden gegooid bijvoorbeeld.
Want het is mogelijk om een gated community te stichten waar expliciet in de VvE staat dat het niet is toegestaan om negroide Nederlanders toe te laten? Lijkt me niet. De enige selectie die je aan de poort kunt uitvoeren is op basis van inkomen, net zoals in villawijken het geval is. Elke andere vorm van discriminatie kan je onmogelijk opnemen in een contract.
pi_143583624
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:51 schreef GSbrder het volgende:

[..]

De kans dat zoonlief in dezelfde gated community kan beginnen aan zijn wooncarriere is gering. Zoon gaat studeren, zoon gaat het huis uit, zoon heeft een tijd lang minder te besteden en zoon komt in aanraking met andere stedelingen, andere culturen en andere plekken van Nederland. Ik heb een broertje dood aan het "opvoeden" van volwassenen indien zij niet politiek correct denken. Als pa nou eenmaal een hekel heeft aan buitenlanders, dan heeft hij een hekel aan buitenlanders. Gebaseerd op vooroordelen, vermoedens of ervaringen, dat doet er niet toe, je maakt zo iemand niet gelukkig door hem te omringen met buitenlanders, omdat het goed zou zijn voor de maatschappij. Zo iemand verbieden in een gesegregeerde wijk te wonen is, in mijn ogen, slecht voor de maatschappij en zal spanningen creëren die onnodig en onwenselijk zijn.
En mijn angst is er sprake zal zijn van een glijdende schaal wanneer je geen beperkingen oplegt aan de vorming van gated community's. Het wordt in mijn optiek dan net iets te makkelijk om je te onttrekken aan de samenleving. Ik vrees voor het effect op lange termijn.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 11:01:51 #23
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143583776
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:56 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En mijn angst is er sprake zal zijn van een glijdende schaal wanneer je geen beperkingen oplegt aan de vorming van gated community's. Het wordt in mijn optiek dan net iets te makkelijk om je te onttrekken aan de samenleving. Ik vrees voor het effect op lange termijn.
Hoe kijk je dan naar woongemeenschappen en afgesloten ouderencomplexen?
Allebei "gated", maar de negatieve connotatie is minder aanwezig.
pi_143583847
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 11:01 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Hoe kijk je dan naar woongemeenschappen en afgesloten ouderencomplexen?
Allebei "gated", maar de negatieve connotatie is minder aanwezig.
Bejaarden en autisten die bij elkaar wonen vind ik toch net even wat anders dan racisten die bij elkaar in een wijk gaan zitten.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 11:06:37 #25
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143583889
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 11:04 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Bejaarden en autisten die bij elkaar wonen vind ik toch net even wat anders dan racisten die bij elkaar in een wijk gaan zitten.
Misschien moeten racisten hun voorkeuren dan maar laten labelen als een aandoening. Dan mag het wel.
Overigens zijn er in Nederland ook spirituele woongemeenschappen, of ecologische woongemeenschappen. Daar kom je niet in, tenzij je dezelfde principes onderschrijft als die van de bewoners.
pi_143584185
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:53 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Want het is mogelijk om een gated community te stichten waar expliciet in de VvE staat dat het niet is toegestaan om negroide Nederlanders toe te laten? Lijkt me niet. De enige selectie die je aan de poort kunt uitvoeren is op basis van inkomen, net zoals in villawijken het geval is. Elke andere vorm van discriminatie kan je onmogelijk opnemen in een contract.
Toch is dat precies wat men hier bepleit als zijnde libertarisch. De oude wetsstructuren zijn dan niet meer van toepassing.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 11:26:31 #27
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143584410
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 11:17 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Toch is dat precies wat men hier bepleit als zijnde libertarisch. De oude wetsstructuren zijn dan niet meer van toepassing.
Je kan je natuurlijk afvragen of er een slachtoffer is als men opneemt in de huisregels dat je lid moet zijn van Stormfront en het Rudolf Hess-lied door de luidsprekers schalt om 08:00 's ochtends. Dat zijn zachte middelen om uiteindelijk toch een zekere selectie te kunnen doorvoeren.
pi_143584487
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 11:26 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Je kan je natuurlijk afvragen of er een slachtoffer is als men opneemt in de huisregels dat je lid moet zijn van Stormfront en het Rudolf Hess-lied door de luidsprekers schalt om 08:00 's ochtends. Dat zijn zachte middelen om uiteindelijk toch een zekere selectie te kunnen doorvoeren.
Als men regels instelt om de negers hun gemeenschap uit te schoppen vanwege hun huidskleur lijkt me daar wel iets mee mis eerlijk gezegd.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 11:32:33 #29
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143584588
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 11:29 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Als men regels instelt om de negers hun gemeenschap uit te schoppen vanwege hun huidskleur lijkt me daar wel iets mee mis eerlijk gezegd.
Dat wel, omdat het geweld impliceert. Als de kreet: "white power!" als begroeting wordt ingevoerd dan is de kans dat een neger zich daar happy gaat voelen weer een stukje kleiner en voer je dus op zachte wijze een selectiemethode in.
pi_143584705
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 11:32 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat wel, omdat het geweld impliceert. Als de kreet: "white power!" als begroeting wordt ingevoerd dan is de kans dat een neger zich daar happy gaat voelen weer een stukje kleiner en voer je dus op zachte wijze een selectiemethode in.
Volgens mij is er weinig zachts aan wat wordt voorgesteld. Dat gaat gewoon om het weren van negers/zwartjes/apen uit hun gemeenschap, desnoods gewoon met geweld.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 11:37:42 #31
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143584766
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 11:35 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Volgens mij is er weinig zachts aan wat wordt voorgesteld. Dat gaat gewoon om het weren van negers/zwartjes/apen uit hun gemeenschap, desnoods gewoon met geweld.
Uiteraard, kaalkopjes staan niet bekend om hun diplomatieke skills.
Iemand met iets meer hersens en dezelfde verknipte overtuigingen had het anders aangepakt.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 11:39:13 #32
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_143584811
Maar ho, wacht nou even. Ik lees deze discussie door, maar ik zie dat de kern weer vergeten wordt. Er bestaan nu conflicten tussen culturen en gemeenschappen juist omdat deze vaak decennia lang van elkaar gescheiden geweest zijn en in de recente geschiedenis direct met elkaar in aanraking gekomen zijn.

Het lijkt mij dus waarschijnlijk dat op de lange termijn deze nieuwe gated communities opnieuw problemen zullen hebben om zich weer te mengen in de samenleving(en) om zich heen, omdat in die veilige omgeving waarin nu kinderen op zullen groeien, nieuwe normen en waarden ontwikkeld zullen worden die passen binnen de gemeenschap.

Ik respecteer mensen die naar hun eigen geluk zoeken en dit bijvoorbeeld doen door te gaan wonen bij gelijkgestemden, maar door daarbij enigszins andersgestemden direct buiten te sluiten doe je jezelf op de lange termijn alleen maar schade toe.

Met dat voorbeeld van dat artikel over Facebook tegenover democratie ben ik het in één opzicht wel eens: mensen zouden eens meer open moeten staan voor anderen zoals ze dat op Facebook vaak zo gemakkelijk doen.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 11:44:27 #33
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143584980
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 11:39 schreef Belabor het volgende:
Maar ho, wacht nou even. Ik lees deze discussie door, maar ik zie dat de kern weer vergeten wordt. Er bestaan nu conflicten tussen culturen en gemeenschappen juist omdat deze vaak decennia lang van elkaar gescheiden geweest zijn en in de recente geschiedenis direct met elkaar in aanraking gekomen zijn.

Het lijkt mij dus waarschijnlijk dat op de lange termijn deze nieuwe gated communities opnieuw problemen zullen hebben om zich weer te mengen in de samenleving(en) om zich heen, omdat in die veilige omgeving waarin nu kinderen op zullen groeien, nieuwe normen en waarden ontwikkeld zullen worden die passen binnen de gemeenschap.

Ik respecteer mensen die naar hun eigen geluk zoeken en dit bijvoorbeeld doen door te gaan wonen bij gelijkgestemden, maar door daarbij enigszins andersgestemden direct buiten te sluiten doe je jezelf op de lange termijn alleen maar schade toe.
Er zijn tal van manieren waarmee mensen zichzelf schade of tekort (toe) doen. Maar dat is een vorm van vrijheid, de vrijheid om bekrompen, intolerant, kleingeestig en beperkt te zijn en te denken. Tevens is het geen automatisme dat mensen die opgroeien in een beschermde omgeving daar later automatisch naar toe terug verlangen. De ene zoon wil graag in een villa wonen later, de ander droomt misschien van een bestaan in een heel nieuw land of gaat juist op het platteland wonen.
pi_143586624
quote:
1s.gif Op maandag 18 augustus 2014 23:50 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik zou ze een mailtje sturen om te vragen wat ze precies ermee bedoelen.

Overigens is 1 kolonie die zich libertarisch noemt geen argument tegen libertarisme an sich.

Jij was zelf libertarier, wat heeft je zo doen omslaan dan? Waarom nu niet meer? En wat dan wel?
Het is inderdaad geen argument tegen libertarisme, maar het is natuurlijk wel goede repliek tegen iemand die zo zijn libertopia voorstelt. Raptorix heeft blijkbaar geen probleem met het uitsluiten van bepaalde bevolkingsgroepen.

Wat mij heeft laten omslaan zijn verschillende dingen. Hoe ik als liberaal überhaupt het libertarisme ontdekte destijds was via de Oostenrijkse School. Vervolgens ben ik veel libertarische propaganda gaan lezen (mises.org, etc. ) en zo geschiedt.

Inmiddels ben ik sociaaldemocraat, maar liever heb ik niet echt een ideologie als label. In mijn hartje vind ik anarchosyndicalisme wel mooi, alleen is het nog maar de vraag of zoiets zou werken. De reden van de switch is dat ik me besefte dat mensen niet alles in het leven zelf in de hand hebben. Je zou dus kunnen zeggen dat ik een beetje een determinist ben geworden.

Ook kwam ik marktfalen tegen waar echt een overheid voor nodig is om die tegen te gaan. Ik ben me meer gaan interesseren voor het klimaat en besefte dat de vrije markt daar geen oplossing voor biedt. Verder is de Oostenrijkse School een pseudowetenschap.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 12:34:14 #35
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_143586665
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 11:44 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Maar dat is een vorm van vrijheid, de vrijheid om bekrompen, intolerant, kleingeestig en beperkt te zijn en te denken.
Ik noem dat alleen geen vrijheid, maar onderdrukking. Niet per sé in de vorm van onderdrukking van mensen, maar onderdrukking van potentieel, van groei, van de toekomst van je kinderen. Je zegt wel dat heel veel kinderen later wel dromen kunnen hebben, maar kunnen zij deze bereiken met hun achtergrond? Krijgen zij dan wel het onderwijs wat ze hiervoor nodig hebben, kunnen zij zich wel mengen in de nieuwe leefsituatie waarvan zij dromen?

Ik ben voorstander van een wereld waar de spelregels grotendeels gelijk zijn. Goederen en kennis moeten alle landen tegen dezelfde voorwaarden in en uit kunnen stromen. Zaken als discriminatie kun je natuurlijk niet uitbannen, dat blijft een mythe. Maar opzettelijk discrimineren door enkel "uitverkorenen" tot je gemeenschap toe te laten en dus niet te kijken naar het potentieel van mensen maar enkel naar de manier waarop zij gehersenspoeld zijn in hun manier van denken gaat tegen mijn politieke ideologie in.

Datzelfde probleem heb ik met het libertarisme. Ik zie de libertarische staatjes van gelijkgestemden misschien wel als een toename van individuele vrijheid, maar een noodrem op globale vrijheid en interactie. Ik zie het als een bekrompen uitgangspositie als je enkel naar jezelf en je direct omgeving kijkt en niet durft te kijken naar wat jou invloed is of kan zijn op de hele wereld.
pi_143586811
Overigens snap ik niet dat libertariërs uitsluiting geen beperking van vrijheid vinden.
pi_143586891
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:38 schreef robin007bond het volgende:
Overigens snap ik niet dat libertariërs uitsluiting geen beperking van vrijheid vinden.
Ja, dat heb ik nooit zo goed begrepen.
pi_143586914
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:40 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ja, dat heb ik nooit zo goed begrepen.
In dit geval vinden ze de vrijheid om mensen uit te sluiten belangrijker dan de vrijheid die de uitgeslotenen missen. Dat lijkt me best krom.
pi_143586980
http://www.samharris.org/(...)without-even-trying/

een stuk van Sam Harris over libertarisme :P
..///
pi_143586988
Een slot op je fiets is ook een beperking van vrijheid. De vrijheid van anderen om ongehinderd gebruik te maken van de fiets in kwestie. Ook dat is een vorm van uitsluiting, maar vrijwel niemand die daar bezwaar tegen maakt.
pi_143587002
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 09:03 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het libertarisme als mooi excuus om negers te weren uit je gemeenschap. Gezellig...
Nee hoor, ik heb denk ik meer contact met negers als jij, maar ik geloof alleen niet in de multiclulture samenleving, ik kan prima met ze opschieten, van keiharde antiliaanse criminelen, als tot de luie uitkeringstrekker, ik zit er dagelijks mee in cafe, en we hebben gewoon respect voor elkaar, ze kennen mijn standpunt, en ik de hunne.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_143587012
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:44 schreef Wegenbouwer het volgende:
Een slot op je fiets is ook een beperking van vrijheid. De vrijheid van anderen om ongehinderd gebruik te maken van de fiets in kwestie. Ook dat is een vorm van uitsluiting, maar vrijwel niemand die daar bezwaar tegen maakt.
Het kost me moeite om netjes te blijven, maar mensen compleet uitsluiten lijkt me van een andere orde dan mensen beperken om je fiets te mogen gebruiken. :')

Kom op man.
pi_143587026
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:45 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Het kost me moeite om netjes te blijven, maar mensen compleet uitsluiten lijkt me van een andere orde dan mensen beperken om je fiets te mogen gebruiken. :')

Kom op man.
Het is zeker een andere orde, maar hetzelfde principe.
pi_143587081
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:45 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

En hier blijkt dus maar weer eens uit dat het "vrijheidsbeperking"-verhaal veel genuanceerder ligt dan het NAP. Libertariërs hebben een absolute definitie van vrijheid, maar die is er eigenlijk helemaal niet.
pi_143587088
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:45 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Maar dat maakt het niet even erg.
pi_143587279
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:48 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Maar dat maakt het niet even erg.
Allicht, maar iets erg vinden is geen reden om geweld toe te passen.
pi_143587324
in een niet libertarische wereld kan je toch ook mensen in je persoonlijke levenssfeer uitsluiten? die vrijheid hebben we nog, of zou het aantrekkelijker zijn als de overheid vriendschappen afdwingt en uithuwelijking organiseert, of iets in die richting :?
..///
pi_143587397
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:53 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Welk geweld? Uitsluiting op basis van ras, huidskleur of religie strafbaar maken, bedoel je?
pi_143587408
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:55 schreef wipes66 het volgende:
in een niet libertarische wereld kan je toch ook mensen in je persoonlijke levenssfeer uitsluiten? die vrijheid hebben we nog, of zou het aantrekkelijker zijn als de overheid vriendschappen afdwingt en uithuwelijking organiseert, of iets in die richting :?
Discriminatie is bij wet verboden. Ik zie liever een harmonieuze samenleving dan een compleet gesegregeerde samenleving met kleine gemeenschapjes die elkaar niet kunnen uitstaan.
pi_143587421
quote:
Dat je liever geen vrienden wordt met negers, is toch effe net wat anders dan woonwijken creëren waar geen negers mogen wonen of een winkel openen waar Chinezen niet welkom zijn.
pi_143587441
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:53 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Wees dan consequent en erken dan ook eigendomsrechten niet. Het erkennen van eigendomsrechten is ook een beperking van vrijheid en dus "geweld".
pi_143587467
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:57 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Welk geweld? Uitsluiting op basis van ras, huidskleur of religie strafbaar maken, bedoel je?
Inderdaad. Als je geen blanken meer toelaat in je winkel, krijg je vroeg of laat te maken met de overheid.
pi_143587564
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:58 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat je liever geen vrienden wordt met negers, is toch effe net wat anders dan woonwijken creëren waar geen negers mogen wonen of een winkel openen waar Chinezen niet welkom zijn.
ja dat is voor jou iets anders, maar voor libertariërs niet. vrijwillige associatie is het resultaat van een gebrek aan dwang, en dan maakt het niet uit of dit zakelijk of privé is.
..///
pi_143587580
Overigens krijgt monopolievorming ook de kans om zich te ontwikkelen. Als je daarbij nog in achting neemt dat bedrijven mensen mogen uitsluiten krijg je hele enge toestanden.

Stel dat een grote franchise geen getinte mensen wil aannemen, dan zouden die mensen gewoon veel meer werkloos zijn dan anderen.
pi_143587589
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:01 schreef wipes66 het volgende:

[..]

ja dat is voor jou iets anders, maar voor libertariërs niet. vrijwillige associatie is het resultaat van een gebrek aan dwang, en dan maakt het niet uit of dit zakelijk of privé is.
Dan zijn libertariers behoorlijk domme wezens.
pi_143587600
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:59 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Inderdaad. Als je geen blanken meer toelaat in je winkel, krijg je vroeg of laat te maken met de overheid.
En terecht.
pi_143587685
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:58 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Wees dan consequent en erken dan ook eigendomsrechten niet. Het erkennen van eigendomsrechten is ook een beperking van vrijheid en dus "geweld".
In dat geval kan je ook niet gewoon over straat lopen, want door ergens te lopen, beperk je de rest van de wereld in hun vrijheid om precies op hetzelfde moment op dat stukje grond te lopen. Dus iemand kan eigenlijk niet door het leven gaan zonder constant geweld te gebruiken.
Zo zie je, als je het begrip vrijheid of geweld maar ruim genoeg interpreteert, heb je er niets meer aan.
pi_143587764
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:05 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

In dat geval kan je ook niet gewoon over straat lopen, want door ergens te lopen, beperk je de rest van de wereld in hun vrijheid om precies op hetzelfde moment op dat stukje grond te lopen. Dus iemand kan eigenlijk niet door het leven gaan zonder constant geweld te gebruiken.
Zo zie je, als je het begrip vrijheid of geweld maar ruim genoeg interpreteert, heb je er niets meer aan.
Dat maakt het libertarisme ook zo'n debiele ideologie. Als je je eigen waarden consequent toepast, dan creëer je onmogelijke situaties.
pi_143587774
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:38 schreef robin007bond het volgende:
Dat is het grote voordeel wanneer je steeds je eigen definities verzint zonder je iets aan te trekken van hoe de rest van de wereld het ziet :)
pi_143587800
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:44 schreef Wegenbouwer het volgende:
Wat een beroerde vergelijking weer. Hoe krijgen jullie ze toch steeds verzonnen?
pi_143587832
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:44 schreef raptorix het volgende:

[..]

Nee hoor, ik heb denk ik meer contact met negers als jij, maar ik geloof alleen niet in de multiclulture samenleving, ik kan prima met ze opschieten, van keiharde antiliaanse criminelen, als tot de luie uitkeringstrekker, ik zit er dagelijks mee in cafe, en we hebben gewoon respect voor elkaar, ze kennen mijn standpunt, en ik de hunne.
Prima hoor :). Maar het is gewoon keihard ouderwets racisme van jouw kant. Sta je binnen je ideologie lang niet alleen in, dus vreemd is het niet.
Maar het lijkt me wel iets wat een weldenkend mens mag benoemen als kritiekpunt.
pi_143587867
quote:
Aha, de overheid die dwingt. Ga je nog met voorbeelden van dat door het hoofd schieten in Nederland komen?
pi_143587910
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:01 schreef wipes66 het volgende:

[..]

Gevolg is echter nog veel grotere dwang.
Ofwel, je praat grote, vernederende dwang goed onder het mom van je zelf verzonnen definitie van vrijheid. Het blijft creatief...
pi_143588024
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:09 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Prima hoor :). Maar het is gewoon keihard ouderwets racisme van jouw kant. Sta je binnen je ideologie lang niet alleen in, dus vreemd is het niet.
Maar het lijkt me wel iets wat een weldenkend mens mag benoemen als kritiekpunt.
Er is niets mis met Racisme, het is een natuurlijk iets dat een mens liever met zijn soortgenoten om gaat, het zou pas kwalijk worden als je een ander als minderwaardig zou beschouwen, en dat is iets wat ik dus niet doe. In de coffeeshop waar ik kom ben ik meestal ook de enige blanke, en daar heb ik helemaal geen problemen mee.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 13:14:37 #65
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143588031
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:07 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat is het grote voordeel wanneer je steeds je eigen definities verzint zonder je iets aan te trekken van hoe de rest van de wereld het ziet :)
Niet nodig. Er staat een waarschuwing in de topicpointer.
pi_143588138
quote:
4s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:14 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Niet nodig. Er staat een waarschuwing in de topicpointer.
Het aanpassen van algemeen geaccepteerde definities naar de eigen werkelijkheid om enge dingen goed te praten, een gekend dingetje bij deze ideologie, moet toch gewoon aangehaald besproken kunnen worden?
pi_143588154
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:14 schreef raptorix het volgende:

[..]

Er is niets mis met Racisme, het is een natuurlijk iets dat een mens liever met zijn soortgenoten om gaat, het zou pas kwalijk worden als je een ander als minderwaardig zou beschouwen, en dat is iets wat ik dus niet doe. In de coffeeshop waar ik kom ben ik meestal ook de enige blanke, en daar heb ik helemaal geen problemen mee.
Aha, negers zijn dus echt een andere soort wat jou betreft? Gaat dat ook op voor Joden?
pi_143588177
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:57 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Discriminatie is bij wet verboden. Ik zie liever een harmonieuze samenleving dan een compleet gesegregeerde samenleving met kleine gemeenschapjes die elkaar niet kunnen uitstaan.
ik zie dat ook graag, net zoals ik graag een wereld zie waar drugverslaving niet voorkomt. het verschil is langs welke weg je een oplossing zoekt en in hoeverre een oplossing te rechtvaardigen is.
..///
pi_143588191
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:14 schreef raptorix het volgende:

[..]

Mwoah, ik vind dat er wel degelijk iets mis met racisme. Vooral omdat het vaak staaft op idiote vooroordelen en stereotypen.

Racisme is belachelijk, daar de verschillen tussen mensen onderling nihil zijn.
pi_143588212
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:18 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Aha, negers zijn dus echt een andere soort wat jou betreft? Gaat dat ook op voor Joden?
Natuurlijk, maar dan niet uit puur biologisch "ras" gezien, want dat bestaat niet bij mensen, maar groepen die er hun eigen religie/cultuur/gewoontes op na houden zullen ook zo behandeld worden, en daar is niets mis mee.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 13:25:40 #71
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143588444
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:17 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het aanpassen van algemeen geaccepteerde definities naar de eigen werkelijkheid om enge dingen goed te praten, een gekend dingetje bij deze ideologie, moet toch gewoon aangehaald besproken kunnen worden?
Ik krijg niet het gevoel dat je hier iets wilde bespreken met iemand.
pi_143588503
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:25 schreef raptorix het volgende:

[..]

Nee
Dan hoop ik dat je op de meet vooral je bek dichthoudt tegen mij.
pi_143588530
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:27 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dan hoop ik dat je op de meet vooral je bek dichthoudt tegen mij.
Je zult zien dat ik een uiterst vriendelijk persoon ben :)
Daarnaast heb ik mijn hele leven nooit mijn mond voor niemand dicht gehouden.
pi_143588591
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:28 schreef raptorix het volgende:

[..]

Je zult zien dat ik een uiterst vriendelijk persoon ben :)
Daarnaast heb ik mijn hele leven nooit mijn mond voor niemand dicht gehouden.
Negers onderontwikkeld noemen ben ik niet zo van gecharmeerd.

Ik ga toch ook niet roepen dat homoseksualiteit een of andere ziekte is?
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 13:30:26 #75
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143588616
quote:

[..]

Het is momenteel toegestaan om met een zelfgekozen groep mensen een woongroep te vormen.
Er is in Amsterdam bijvoorbeeld een woongroep van radicale anarchistische katholieken.
pi_143589122
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 11:26 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Het is het Horst-Wessel-Lied.
Het geld heeft altijd gelijk. ~Eugène Krabs
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 13:52:50 #77
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143589628
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:42 schreef Krabs2.0 het volgende:

[..]

Het is het Horst-Wessel-Lied.
Excuses, ik ben er niet in thuis :@.
pi_143589813
Hou het bij het onderwerp, het gaat hier niet over ras gerelateerde theorieën.
pi_143592095
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:07 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat maakt het libertarisme ook zo'n debiele ideologie. Als je je eigen waarden consequent toepast, dan creëer je onmogelijke situaties.
Het libertarisme heeft als principe dat mensen door de overheid met rust worden gelaten, zolang ze geen geweld gebruiken tegen andere mensen en hun eigendom respecteren.

Dat is ook wat libertariers bedoelen als ze het over vrijheid hebben, en volgens mij ligt dat helemaal niet zover van wat men normaal gesproken onder de term verstaat.
Met vrijheid wordt over het algemeen niet bedoeld het ongehinderd gebruik kunnen maken van andermans spullen.
pi_143593254
quote:

[..]

Dat denk ik ook niet. HEt is trouwens ook aangetoond dat segregatie xenofobie in de hand werkt. Echter hebben mensen natuurlijk het recht op vrije associatie. :)
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_143593670
quote:

[..]

Iedereen die niet biseksueel is, is strafbaar? :P
pi_143593785
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:02 schreef robin007bond het volgende:
Overigens krijgt monopolievorming ook de kans om zich te ontwikkelen. Als je daarbij nog in achting neemt dat bedrijven mensen mogen uitsluiten krijg je hele enge toestanden.

Stel dat een grote franchise geen getinte mensen wil aannemen, dan zouden die mensen gewoon veel meer werkloos zijn dan anderen.
Het idee dat dit werkelijk een serieus probleem is, slaat nergens op, en het idee dat je iets oplost met een verbod al helemaal niet. MEnsen zijn alleen minder eerlijk over hun motivaties. Ik heb liever dat een bedrijf gewoon eerlijk toegeeft dat ze geen negers aannemen, dan kan ik het tenminste boycotten.
pi_143593793
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 15:31 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dat denk ik ook niet. HEt is trouwens ook aangetoond dat segregatie xenofobie in de hand werkt. Echter hebben mensen natuurlijk het recht op vrije associatie. :)
Ook als dat zorgt voor grote maatschappelijke problemen? In hoeverre mag je met je persoonlijke voorkeuren een ander schaden? Want daar komt het toch op neer.
pi_143593987
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:17 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik verbaas mij er zo over dat je hier elke keer mee aankomt, terwijl dit juist een essentiëel kenmerk van de overheid is. Ik schrijf een boek, dat noem ik een wetboek, en daarin staat dat onderdeel van de definitie van stelen is dat het 'onwettig' is. Vervolgens schrijf ik er een wet in dat ik jouw geld mag afpakken en dat het 'belastingheffing' heet in plaats van stelen. En als jij zegt dat het toch stelen is, dan zeg ik gewoon dat jij je eigen definitie hanteert, terwijl ik dat zelf aan het doen ben. _O_

De regels gelden niet voor ons, wij mogen wel stelen en kidnappen etc. en we noemen het gewoon anders. _O-

Het is onwettig omdat wij het zeggen, en het staat hier, en er staat ook dat de wet van toepassing is. Het staat geschreven in het heilige boek.
pi_143594115
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 15:47 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ook als dat zorgt voor grote maatschappelijke problemen? In hoeverre mag je met je persoonlijke voorkeuren een ander schaden? Want daar komt het toch op neer.
Een ander schaden?
pi_143594141
Ja, op die manier kun je 'je eigen spullen verdedigen' en 'moord' en meer van dat soort libertarische principes ook wel tegenover elkaar zetten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_143594196
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 15:57 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Een ander schaden?
Een ander schade toedoen.
pi_143594278
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 15:53 schreef heiden6 het volgende:

[..]Het is onwettig omdat wij het zeggen, en het staat hier, en er staat ook dat de wet van toepassing is. Het staat geschreven in het heilige boek.
Ook hier heb je weer zo'n libertarisch maatje die dat juist vanuit dat perspectief wil doen. papieren tijger wil een ultieme en niet te wijzigen grondwet invoeren.

En in de VS is het woord van God vaak erg populair, het heilige boek De Bijbel moet dan waar het bv gaat om het huwelijk als onfeilbaar worden gezien volgens de libertariers.
pi_143594415
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 15:59 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Een ander schade toedoen.
Nee, dat mag natuurlijk niet.
pi_143594551
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 15:53 schreef heiden6 het volgende:
De regels gelden niet voor ons, wij mogen wel stelen en kidnappen etc. en we noemen het gewoon anders. _O-
eigenlijk is het wel raar dat we altijd uitzonderingen maken voor autoriteiten wat normen, regels en morele principes betreft. doe zoals ik zeg en niet zoals ik doe.. dat lijkt vaak de uitkomst te zijn van een twijfelachtige asymmetrische machtsverhoudingen. als onderdaan moet je de andere wang toekeren, maar oog om oog tand om tand is slechts weggelegd voor de machthebbers.
..///
pi_143594922
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:30 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Het is momenteel toegestaan om met een zelfgekozen groep mensen een woongroep te vormen.
Er is in Amsterdam bijvoorbeeld een woongroep van radicale anarchistische katholieken.
Ook op basis van ras? :o
pi_143594962
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 16:06 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Nee, dat mag natuurlijk niet.
Ok, klinkt logisch. Echter hiermee spreek je een ander deel van het libertarisme dus weer tegen.
pi_143594977
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 15:46 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Het idee dat dit werkelijk een serieus probleem is, slaat nergens op, en het idee dat je iets oplost met een verbod al helemaal niet. MEnsen zijn alleen minder eerlijk over hun motivaties. Ik heb liever dat een bedrijf gewoon eerlijk toegeeft dat ze geen negers aannemen, dan kan ik het tenminste boycotten.
Dat zou werken als iedereen zo tolerant zou zijn als wij. De realiteit is helaas anders.
http://en.m.wikipedia.org(...)marriage_controversy
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:28:15 #94
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143595251
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 16:20 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Ook op basis van ras? :o
Op basis van nationaliteit ;(.
pi_143595280
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 16:28 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Op basis van nationaliteit ;(.
Dat bedoelde ik natuurlijk. Rassen bestaan niet onder mensen.

Hmm.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-08-2014 16:29:08 ]
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:38:14 #96
379943 Paper_Tiger
pi_143595591
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:58 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wat is daar mis mee? Jij en ik zouden er geen klant zijn maar als iemand een winkel wil openen waar alleen blanke mannen met een baard mogen komen is dat toch zijn goed recht? Ik ga dan gewoon naar een andere zaak. Als iemand negers zou weigeren dan zou ik er ook moeite mee hebben om er iets te kopen.

Woonwijken bouwen voor een bepaalde doelgroep. Waarom niet? De Schilderswijk is ook een wijk voor een bepaalde doelgroep geworden. Iedereen die er niet toe behoort wordt weggetreiterd. Waarom dan niet op voorhand vaststellen wie er gaan wonen? Scheelt weer ellende achteraf. En dan praten we nog over onze sociaaldemocratie waar iedereen gelijk is en discriminatie is uitgebannen.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:40:07 #97
379943 Paper_Tiger
pi_143595655
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 16:21 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ok, klinkt logisch. Echter hiermee spreek je een ander deel van het libertarisme dus weer tegen.
Het liberalisme omarmt dan ook de verschillen tussen de mensen. Er zijn geen regels anders dan dat er geen regels zijn. Niemand vertelt jou hoe je moet leven zolang je eerlijk en geweldloos door het leven gaat.
pi_143595737
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 16:38 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Wat is daar mis mee? Jij en ik zouden er geen klant zijn maar als iemand een winkel wil openen waar alleen blanke mannen met een baard mogen komen is dat toch zijn goed recht? Ik ga dan gewoon naar een andere zaak. Als iemand negers zou weigeren dan zou ik er ook moeite mee hebben om er iets te kopen.

Woonwijken bouwen voor een bepaalde doelgroep. Waarom niet? De Schilderswijk is ook een wijk voor een bepaalde doelgroep geworden. Iedereen die er niet toe behoort wordt weggetreiterd. Waarom dan niet op voorhand vaststellen wie er gaan wonen? Scheelt weer ellende achteraf. En dan praten we nog over onze sociaaldemocratie waar iedereen gelijk is en discriminatie is uitgebannen.
Ik ben van mening dat je xenofobie en intolerantie niet de ruimte moet geven. Het gevaar bestaat dat racisme normaliseert met een glijdende schaal als gevolg.

Bovendien zet je de boel flink op scherp als je racisme de vrije loop laat. Het zal er niet gezelliger op worden.

Soms moeten mensen nou eenmaal worden beschermd tegen hun eigen intolerantie en domheid.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:44:53 #99
379943 Paper_Tiger
pi_143595797
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 16:42 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik ben van mening dat je xenofobie en intolerantie niet de ruimte moet geven. Het gevaar bestaat dat racisme normaliseert met een glijdende schaal als gevolg.

Bovendien zet je de boel flink op scherp als je racisme de vrije loop laat. Het zal er niet gezelliger op worden.

Soms moeten mensen nou eenmaal worden beschermd tegen hun eigen intolerantie en domheid.
Ik ben benieuwd naar het gemêleerde gezelschap op jouw verjaardag.
pi_143595836
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 16:44 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd naar het gemêleerde gezelschap op jouw verjaardag.
Het gezelschap is vrij homogeen.

De relevantie daarvan is echter 0,0, want je mist het punt weer eens volledig.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:47:24 #101
379943 Paper_Tiger
pi_143595878
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 16:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het gezelschap is vrij homogeen.

De relevantie daarvan is echter 0,0, want je mist het punt weer eens volledig.
Vrije associatie. Discriminatie los je niet op met wetten.
pi_143595901
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 16:47 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat beweer ik dan ook nergens.

Misschien moet je eens proberen mijn post ook daadwerkelijk te lezen.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:51:29 #103
379943 Paper_Tiger
pi_143595991
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 16:48 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat beweer ik dan ook nergens.

Misschien moet je eens proberen mijn post ook daadwerkelijk te lezen.
Je zou meer bereiken door met de eigenaar van de winkel die negers weigert in gesprek te gaan dan hem te verbieden die winkel te hebben.
pi_143596055
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 16:51 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Je zou meer bereiken door met de eigenaar van de winkel die negers weigert in gesprek te gaan dan hem te verbieden die winkel te hebben.
Een doorgewinterde racist zal vast tot inkeer komen na een goed gesprek met een wereldverbeteraar.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:55:27 #105
379943 Paper_Tiger
pi_143596116
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 16:53 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Een doorgewinterde racist zal vast tot inkeer komen na een goed gesprek met een wereldverbeteraar.
Wel als heel veel mensen het doen. Wetgeving zal hem zeker niet tegenhouden.
pi_143596428
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 16:40 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het liberalisme omarmt dan ook de verschillen tussen de mensen. Er zijn geen regels anders dan dat er geen regels zijn. Niemand vertelt jou hoe je moet leven zolang je eerlijk en geweldloos door het leven gaat.
Jij wilt toch een onveranderlijke grondwet (een set regels) opstellen?
pi_143596449
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 16:55 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Wel dus. De praktijk wijst dat uit.
pi_143596453
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 16:55 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Maar jullie pleiten er voor om het nog veel meer ruimte te geven. Dat wakkert het enkel maar aan.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:05:04 #109
379943 Paper_Tiger
pi_143596454
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:04 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Jij wilt toch een onveranderlijke grondwet (een set regels) opstellen?
Nee ik wil de macht van de staat aan banden leggen via een grondwet.
pi_143596483
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:05 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Nee ik wil de macht van de staat aan banden leggen via een grondwet.
Aha, die wet is dus geen regel wat jou betreft?
Bijzonder.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:05:52 #111
379943 Paper_Tiger
pi_143596488
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:04 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wel dus. De praktijk wijst dat uit.
Nee. Het gebeurt dan in het geniep in plaats van openlijk. Waarom denk je dat allochtonen het veel moeilijker hebben op de arbeidsmarkt?
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:06:14 #112
379943 Paper_Tiger
pi_143596499
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:05 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Aha, die wet is dus geen regel wat jou betreft?
Bijzonder.
Welke wet?
pi_143596563
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:05 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Nee. Het gebeurt dan in het geniep in plaats van openlijk. Waarom denk je dat allochtonen het veel moeilijker hebben op de arbeidsmarkt?
En in jouw gekke belevingswereld worden mensen minder racistisch omdat ze hun racisme niet onder stoelen of banken hoeven te steken in Libertopia?

Juist ja.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:12:31 #114
379943 Paper_Tiger
pi_143596648
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:09 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En in jouw gekke belevingswereld worden mensen minder racistisch omdat ze hun racisme niet onder stoelen of banken hoeven te steken in Libertopia?

Juist ja.
Het is dan duidelijk wie het wel en niet zijn en dan kan je de dialoog aangaan als je er de behoefte aan hebt. Verbieden onttrekt iets alleen maar aan het zicht.
pi_143596753
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:12 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het is dan duidelijk wie het wel en niet zijn en dan kan je de dialoog aangaan als je er de behoefte aan hebt. Verbieden onttrekt iets alleen maar aan het zicht.
Zoals jij inmiddels ook wel weet, heeft een goed gesprek doorgaans weinig invloed op iemand z'n mening.

Verder bestaat natuurlijk de kans dat een ondernemer klanten misloopt wegens zijn racistische inborst. Dan verandert hij misschien zijn beleid, maar dat heeft geen gevolgen voor zijn eigen denkbeelden.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:18:15 #116
379943 Paper_Tiger
pi_143596840
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:15 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Zoals jij inmiddels ook wel weet, heeft een goed gesprek doorgaans weinig invloed op iemand z'n mening.

Verder bestaat natuurlijk de kans dat een ondernemer klanten misloopt wegens zijn racistische inborst. Dan verandert hij misschien zijn beleid, maar dat heeft geen gevolgen voor zijn eigen denkbeelden.
Totdat die negers hele fijne klanten blijken en hij ze leert kennen en erachter komt dat het net zulke mensen zijn als hijzelf.
pi_143596849
Maar op zich wel goed om te weten wie racistisch is. Weet ik tenminste bij wie ik een steen door de ruit moet flikkeren.
pi_143596908
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:18 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Totdat die negers hele fijne klanten blijken en hij ze leert kennen en erachter komt dat het net zulke mensen zijn als hijzelf.
En dat gebeurt niet wanneer hij door wetgeving gedwongen wordt kleurlingen in dienst te nemen?

Maar goed, meneer heeft te vaak American History X gekeken.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:20:48 #119
379943 Paper_Tiger
pi_143596938
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:18 schreef KoosVogels het volgende:
Maar op zich wel goed om te weten wie racistisch is. Weet ik tenminste bij wie ik een steen door de ruit moet flikkeren.
Zo is dat. Het libertarisme kent louter voordelen. Hoeveel donkere vrienden heb jij?
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:21:48 #120
379943 Paper_Tiger
pi_143596970
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:20 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En dat gebeurt niet wanneer hij door wetgeving gedwongen wordt kleurlingen in dienst te nemen?

Maar goed, meneer heeft te vaak American History X gekeken.
Iemand dwingen iemand in dienst te nemen :') keer een miljoenmiljard.
pi_143597065
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:20 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Zo is dat. Het libertarisme kent louter voordelen. Hoeveel donkere vrienden heb jij?
Geen.

Een samenleving waarin openlijk racisme normaal wordt gevonden, geniet niet mijn voorkeur. Jij hebt een soort van Kumbaya-achtig mensbeeld, maar de waarheid is dat de spanningen enorm zullen toenemen.

Weer een reden voor Koos om mij verre te houden van het libertarisme.
pi_143597824
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 16:21 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Dat zou werken als iedereen zo tolerant zou zijn als wij. De realiteit is helaas anders.
http://en.m.wikipedia.org(...)marriage_controversy
Wat bedoel je met "dat zou werken"?
pi_143597971
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:06 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Welke wet?
Die grondwet van je. Waar zou ik anders op kunnen doelen naar aanleiding van je post?
pi_143597999
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:18 schreef KoosVogels het volgende:
Mag het slachtoffer je gelijk libertarisch abknallen. Inderdaad enkel voordelen.
pi_143598030
Met racisme, het handelen naar een irrationele voorkeur voor bepaalde 'groepen' mensen benadeelt iemand zichzelf.

pi_143598057
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 16:47 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat sowieso.
pi_143598063
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:57 schreef heiden6 het volgende:
Met racisme, het handelen naar een irrationele voorkeur voor bepaalde 'groepen' mensen benadeelt iemand zichzelf.

Alsof mensen volledig rationeel zijn :D.

En zo wel dan zou het libertarisme bv al geen aanhang hebben.
pi_143598111
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:08 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wat een beroerde vergelijking weer. Hoe krijgen jullie ze toch steeds verzonnen?
Het is een prima vergelijking, en als je vindt dan niet is het misschien beter om uit te leggen waarom dan alweer op de man te spelen.
pi_143598159
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:58 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Alsof mensen volledig rationeel zijn :D.

En zo wel dan zou het libertarisme bv al geen aanhang hebben.
1. Wie beweert dat mensen volledig rationeel zijn?
2. Bryan CAplan beweert dat sowieso niet, hij heeft nota bene een boek geschreven wat The Myth of the Rational Voter heet. Economen zijn zich als geen ander bewust van het feit dat mensen niet altijd rationeel zijn, al weet ik niet of er überhaupt mensen betaan die denken van wel.
3. Je reageert binnen 1 minuut al dus je hebt er sowieso niet naar geluisterd. Je hoeft er niet naar te luisteren, maar als je dat niet doet, reageer er dan ook niet op.
4. Weer een onnodige sneer. :z
pi_143598575
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:51 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Wat bedoel je met "dat zou werken"?
Nou ja. Er zullen genoeg racistische bedrijven gewoon stand houden. Als het zou werken dan zou dit niet gebeuren.
pi_143598808
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:19 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Nou ja. Er zullen genoeg racistische bedrijven gewoon stand houden. Als het zou werken dan zou dit niet gebeuren.
\

Het 'werkt' wanneer het proces eerlijk verloopt en iedereens rechten worden gerespecteerd, ongeacht de uitkomst. :)

Ik lees net dit artikel. Hier krijg je toch tranen van in je ogen? En dan vooral van het feit dat mensen hier in trappen, en niet doorhebben dat het gewoon goedkope belangenpolitiek is: een bepaalde groep geld toeschuiven op onze kosten.
pi_143599489
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:33 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Het is inderdaad geen argument tegen libertarisme, maar het is natuurlijk wel goede repliek tegen iemand die zo zijn libertopia voorstelt. Raptorix heeft blijkbaar geen probleem met het uitsluiten van bepaalde bevolkingsgroepen.
Nogmaals; volgens mij worden er geen "bevolkingsgroepen" uitgesloten. Libertarisme is niet racistisch (juist antiracistisch) dus als er gepronkt wordt met "een gemeenschap op libertarische principes gestoeld" en ze zijn ondertussen "alleen voor etnische Afrikaners" dan is het al geen libertopia meer.

quote:
Wat mij heeft laten omslaan zijn verschillende dingen. Hoe ik als liberaal überhaupt het libertarisme ontdekte destijds was via de Oostenrijkse School. Vervolgens ben ik veel libertarische propaganda gaan lezen (mises.org, etc. ) en zo geschiedt.
Waarom noem je het propaganda? Waarom is dat niet een andere visie op de economie? Neutraal dus? Waarom moet je het propaganda noemen? En wat vind je dan van de staatspropaganda die door scholen en media verspreid wordt?

quote:
Inmiddels ben ik sociaaldemocraat, maar liever heb ik niet echt een ideologie als label. In mijn hartje vind ik anarchosyndicalisme wel mooi, alleen is het nog maar de vraag of zoiets zou werken. De reden van de switch is dat ik me besefte dat mensen niet alles in het leven zelf in de hand hebben. Je zou dus kunnen zeggen dat ik een beetje een determinist ben geworden.
Ik snap niet precies wat je bedoelt met "ik besef (niet "me"; "je realiseert je" of "je beseft" ;) ) dat mensen (welke mensen?) niet alles (wat dan niet?) in het leven zelf in de hand hebben"?

quote:
Ook kwam ik marktfalen tegen waar echt een overheid voor nodig is om die tegen te gaan.
Marktfalen, wat bedoel je? Welk concreet voorbeeld? En waarom is er "echt" een overheid nodig, zijn er geen andere mogelijkheden tot oplossing van het door jou geobserveerde probleem?

quote:
Ik ben me meer gaan interesseren voor het klimaat en besefte dat de vrije markt daar geen oplossing voor biedt.
Welk klimaat?

quote:
Verder is de Oostenrijkse School een pseudowetenschap.
Ik heb me niet verdiept in de Oostenrijkse School, maar dacht dat het een economische visie is. Economie is sowieso geen harde, exacte wetenschap. Op welke basis noem jij het "pseudo"wetenschap?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 19:08:36 #133
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_143600334
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:27 schreef heiden6 het volgende:

[..]
Ik lees net dit artikel. Hier krijg je toch tranen van in je ogen? En dan vooral van het feit dat mensen hier in trappen, en niet doorhebben dat het gewoon goedkope belangenpolitiek is: een bepaalde groep geld toeschuiven op onze kosten.
Nee, de CDA wil dat er afspraken gemaakt worden. Ze zetten dus aan tot overleg. Iets wat de libertariërs zo goed in de oren moet klinken. Niets anders dan een contract tussen verschillende partijen als het gaat om bijvoorbeeld een minimumprijs of minimumloon. Als er een overeenkomst over gemaakt wordt, zijn dus alle partijen akkoord.

Probeer eens niet altijd alles wat de overheid doet meteen als een misdaad af te schilderen. Dat zou je geloofwaardigheid goed doen.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 19:53:51 #134
379943 Paper_Tiger
pi_143602227
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 19:08 schreef Belabor het volgende:

[..]

Nee, de CDA wil dat er afspraken gemaakt worden. Ze zetten dus aan tot overleg. Iets wat de libertariërs zo goed in de oren moet klinken. Niets anders dan een contract tussen verschillende partijen als het gaat om bijvoorbeeld een minimumprijs of minimumloon. Als er een overeenkomst over gemaakt wordt, zijn dus alle partijen akkoord.

Probeer eens niet altijd alles wat de overheid doet meteen als een misdaad af te schilderen. Dat zou je geloofwaardigheid goed doen.
Als de boeren nu geen goede prijzen krijgen bij de supermarkten dan kunnen ze zich beter organiseren in een groot verkoopverband. Dan kunnen ze niet tegen elkaar uitgespeeld worden. De politiek moet zich verre houden van de markt daar komt alleen maar ellende van.
pi_143602433
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 19:08 schreef Belabor het volgende:

[..]

Jij denkt dat dit slaat op vrijwillige afspraken tussen betrokken partijen? _O-

quote:
Dat vindt het CDA, dat wil dat er vaste afspraken in de hele voedselketen komen. Een onafhankelijk toezichthouder moet die gaan controleren.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:09:14 #136
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_143602879
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 19:58 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Jij denkt dat dit slaat op vrijwillige afspraken tussen betrokken partijen? _O-

[..]

Ja, afspraken die gecontroleerd worden door een onafhankelijke partij, in dit geval dus de overheid. Wat is hier het hele misdadige aan? Bepaald de overheid de prijs? Nee, die wordt door de brancheorganisaties dan bepaald.

Ja, de overheid mag beslissen dat er verplicht een overleg plaats moet vinden om tot betere prijzen te komen, maar het mag deze prijzen zelf niet vaststellen. Ik zeg niet dat ik het direct in dit voorstel met het CDA eens ben, maar daarom hoef je het niet altijd zo op te blazen alsof er een misdaad tegen de mens plaatsvind. :z

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 19:53 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Als de boeren nu geen goede prijzen krijgen bij de supermarkten dan kunnen ze zich beter organiseren in een groot verkoopverband. Dan kunnen ze niet tegen elkaar uitgespeeld worden. De politiek moet zich verre houden van de markt daar komt alleen maar ellende van.
Oh, want die ellende waar je over spreekt heb je zo goed beargumenteerd in deze reeks. ;(
pi_143602914
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 20:09 schreef Belabor het volgende:

[..]

Ja, afspraken die gecontroleerd worden door een onafhankelijke partij, in dit geval dus de overheid. Wat is hier het hele misdadige aan? Bepaald de overheid de prijs? Nee, die wordt door de brancheorganisaties dan bepaald.

Ja, de overheid mag beslissen dat er verplicht een overleg plaats moet vinden om tot betere prijzen te komen, maar het mag deze prijzen zelf niet vaststellen. Ik zeg niet dat ik het direct in dit voorstel met het CDA eens ben, maar daarom hoef je het niet altijd zo op te blazen alsof er een misdaad tegen de mens plaatsvind. :z

[..]

Oh, want die ellende waar je over spreekt heb je zo goed beargumenteerd in deze reeks. ;(
Dat zijn jouw woorden. Het zegt al genoeg dat mensen die soort dingen normaal zijn gaan vinden. -O-

Prijzen worden bepaald door vraag en aanbod, niet door politici, een of andere commissie of een brancheorganisatie.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:19:03 #138
379943 Paper_Tiger
pi_143603255
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 20:10 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dat zijn jouw woorden. Het zegt al genoeg dat mensen die soort dingen normaal zijn gaan vinden. -O-

Prijzen worden bepaald door vraag en aanbod, niet door politici, een of andere commissie of een brancheorganisatie.
De Nederlandse boeren verdienen vooral niks door hun kruideniersmentaliteit. Ze laten zich zo uitspelen door de 4 inkopende partijen. Het enige wat boeren moeten doen is samenwerken en zich organiseren. Coöperatieve verkoop zou al voor betere prijzen zorgen. In Spanje en Turkije hebben producenten dat veel beter begrepen. Verder is de sector verpest door jarenlange subsidies die een verkeerde prikkel afgaven. Je moet investeren en produceren om aan de vraag te voldoen en niet omdat je subsidie ontvangt.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 22:39:36 #139
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_143611047
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 20:10 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Alleen in jouw ideologie, niet in onze samenleving. Probeer dus eens te relativeren naar de huidige situatie en eens in kleine stapjes te denken in plaats van altijd de grote boze man tegen de schenen te willen schoppen.

Wat mij betreft is deze non-discussie ook afgelopen.
pi_143612390
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 22:39 schreef Belabor het volgende:

[..]

Alleen in jouw ideologie, niet in onze samenleving. Probeer dus eens te relativeren naar de huidige situatie en eens in kleine stapjes te denken
Laten we dan de marktverstorende elementen er eens uithalen. Weg subsidies, weg handelsbarrieres.

Jij gaat op dit onderwerp in in specifiek dit topic. Dat betekent dat de libertarische kanten eraan besproken worden. Niets "non-discussie".
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

dinsdag 19 augustus 2014 @ 23:27:06 #141
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_143613303
quote:
19s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 23:04 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Laten we dan de marktverstorende elementen er eens uithalen. Weg subsidies, weg handelsbarrieres.

Jij gaat op dit onderwerp in in specifiek dit topic. Dat betekent dat de libertarische kanten eraan besproken worden. Niets "non-discussie".
Ik loop al sinds de eerst rondes van deze reeks mee, dus ik weet voldoende van het discussiegedrag van de vaste klanten. Helaas worden veel vragen en opmerkingen genegeerd en wordt kritiek op het libertarisme altijd direct weggewuifd, vaak zonder goede argumenten te geven.

Het is jammer, het libertarsime heeft gedeeltelijk wel potentie het leven aantrekkelijker te maken. Jammer genoeg slaan voorstanders de plank vaak compleet mis door niet met non-libertariërs mee te denken, maar juist te ageren tegen alles wat de overheid doet. Zelden heb ik een libertariër de woorden "daar heb je een goed punt" of "daar heb je wel gelijk in" horen zeggen.
pi_143613437
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 23:27 schreef Belabor het volgende:

[..]

Ik loop al sinds de eerst rondes van deze reeks mee, dus ik weet voldoende van het discussiegedrag van de vaste klanten. Helaas worden veel vragen en opmerkingen genegeerd en wordt kritiek op het libertarisme altijd direct weggewuifd, vaak zonder goede argumenten te geven.

Het is jammer, het libertarsime heeft gedeeltelijk wel potentie het leven aantrekkelijker te maken. Jammer genoeg slaan voorstanders de plank vaak compleet mis door niet met non-libertariërs mee te denken, maar juist te ageren tegen alles wat de overheid doet. Zelden heb ik een libertariër de woorden "daar heb je een goed punt" of "daar heb je wel gelijk in" horen zeggen.
Ik kom hier zo af en toe kijken, heb niet alle delen gevolgd, maar daar heb je een goed punt; het is moeilijk om een libertarische samenleving te verdedigen in een situatie waarin die niet bestaat; i.e. waar de overheid een gegeven is.

Stap voor stap afbouwen van overheidsbemoeienis en imperialisme lijkt me dan ook de way to go.

Nu, hoe heeft dit precies te maken met het voorstel van het CDA? Het CDA in de persoon van deze man, stelt voor: "meer regels", "meer toezicht", "door de overheid gereguleerde markten", etc.

Als je wil dat de samenleving stap voor stap minder overheidsbemoeienis krijgt, kun je natuurlijk niet anders dan daar tegen zijn.

dinsdag 19 augustus 2014 @ 23:39:06 #143
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_143613811
quote:
19s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 23:30 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik kom hier zo af en toe kijken, heb niet alle delen gevolgd, maar daar heb je een goed punt; het is moeilijk om een libertarische samenleving te verdedigen in een situatie waarin die niet bestaat; i.e. waar de overheid een gegeven is.

Stap voor stap afbouwen van overheidsbemoeienis en imperialisme lijkt me dan ook de way to go.

Nu, hoe heeft dit precies te maken met het voorstel van het CDA? Het CDA in de persoon van deze man, stelt voor: "meer regels", "meer toezicht", "door de overheid gereguleerde markten", etc.

Als je wil dat de samenleving stap voor stap minder overheidsbemoeienis krijgt, kun je natuurlijk niet anders dan daar tegen zijn.
Het is de woordkeuze die mij in dat geval aansprak en waar ik het niet mee eens ben.
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:27 schreef heiden6 het volgende:
En dan vooral van het feit dat mensen hier in trappen, en niet doorhebben dat het gewoon goedkope belangenpolitiek is: een bepaalde groep geld toeschuiven op onze kosten.
Natuurlijk is het belangenpolitiek. Politiek is gestaafd op belangen: jouw partij probeert jouw belangen aandacht te geven in het parlement. Daarom stemmen wij in Nederland, dat is parlementaire democratie.

De toon van deze reactie geeft aan dat heiden zich meer emotioneel dan rationeel aangesproken voelt tot dit artikel. De elitaire toon tegenover "mensen" en doen alsof dit een aparte manier van leven is. Ik zou toch durven zeggen dat een groot deel van de "mensen" heel goed weet wat er in onze politiek gebeurd en dit ook ondersteund.

En zoals ik al weet ik hoe vaak gezegd heb, er kunnen dingen anders. Ik ben ook voor een kleinere overheid, daarmee ben ik ook in aanraking gekomen met het libertarisme. De wil hebben tot verandering is goed, maar er komt veel kritiek op de overheid zonder dat veel libertariërs eigenlijk weten hoe onze overheid functioneert. Het zou de stroming goed doen niet alles op face value aan te nemen en dat woord 'nuanceren' na 10 delen toch echt maar eens op te zoeken in het woordenboek.
pi_143615713
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 23:39 schreef Belabor het volgende:

Natuurlijk is het belangenpolitiek. Politiek is gestaafd op belangen: jouw partij probeert jouw belangen aandacht te geven in het parlement. Daarom stemmen wij in Nederland, dat is parlementaire democratie.
En dat is de eerste fallacy waar je vanaf moet.

Politieke partijen dienen echt niet "jouw belangen". Ze vertegenwoordigen lobbyclubs en andere belangen, niet die van jou.

Daarbij is "parlementaire democratie" een dikke farce:
- je hebt slechts 1/10.000.000e stem in het geheel (NLs parlement) of nog minder bij nog grotere organisaties (EU, waar niet eens een echt parlement zit, andere landen)
- je hebt geen enkele controle over je stem, in de afgelopen jaren is dat ook allang afdoende gebleken; met jouw stem geef je een mandaat aan een politicus. Zodra die gekozen is, is er geen enkel controlemechanisme; een politicus hoeft zich niet te verantwoorden voor de gemaakte keuzes die hij doet met jouw stem. Kijk naar de VVD die keihard lastenverzwaart en belastingen verhoogt, kijk naar GroenLinks (ooit voorgekomen uit een pacifistische partij) die naar Afghanistan wil. Stemmen op de "nieuwe oppositie" zoals de PVV heeft ook geen zin; ze lopen weg als ze de macht krijgen en het "onverzettelijke standpunt" van AOW = 65 en blijft 65 gaat gewoon de dag na (!) de verkiezingen de prullenbak in
- er is geen enkele partij waar je het 100% eens mee kan zijn (op de echte fanboys na). Zo kan je het standpunt t.a.v. drugs van D66 huldigen en tegelijkertijd hun felle EUfederalisme verfoeien. Er wordt dan geschermd in de media en opinies dat "men blijkbaar een EUfederatie wil, want D66 wint dik". Dat is een non sequitur; er zijn zat mogelijke motivaties om op een partij te stemmen

Als je echt in de veronderstelling bent dat "parlementaire democratie" het oplossingsmiddel is, dan zul je libertarisme inderdaad nooit (kunnen) begrijpen.

quote:
er komt veel kritiek op de overheid zonder dat veel libertariërs eigenlijk weten hoe onze overheid functioneert.
Oh, hoe weet je dat? En voor iemand die zich naar eigen zeggen "ergert" aan mensen die zich boven andere mensen stellen (jouw reactie op heiden6), doe je hier niet precies hetzelfde?

pi_143616821

he will be forced to do the only thing he knows how to do." .. een veelzeggend citaat; ik moest er meteen aan denken toen ik die rellen in america zag met die gemilitariseerde politie. natuurlijk waren vergelijkbare reacties eerder te zien in landen zoals turkije, egypte en brazilië etc, maar toch blijft het een ontzettend fenomeen :{

[ Bericht 0% gewijzigd door wipes66 op 20-08-2014 01:36:45 ]
..///
pi_143617089
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 23:39 schreef Belabor het volgende:
Het artikel staat vol met onzin die ons zou moeten doen geloven dat het in ons belang is dat wij meer gaan betalen voor een tomaat, wat simpelweg niet het geval is. En het is een feit dat een deel van de mensen daar in trapt. Daar stoor ik mij aan. Lijkt me niet zo gek.

quote:
De toon van deze reactie geeft aan dat heiden zich meer emotioneel dan rationeel aangesproken voelt tot dit artikel. De elitaire toon tegenover "mensen" en doen alsof dit een aparte manier van leven is. Ik zou toch durven zeggen dat een groot deel van de "mensen" heel goed weet wat er in onze politiek gebeurd en dit ook ondersteund.
Mensen die snappen wat politiek inhoudt, kunnen het alleen ondersteunen als ze geen geweten hebben.

quote:
En zoals ik al weet ik hoe vaak gezegd heb, er kunnen dingen anders. Ik ben ook voor een kleinere overheid, daarmee ben ik ook in aanraking gekomen met het libertarisme. De wil hebben tot verandering is goed, maar er komt veel kritiek op de overheid zonder dat veel libertariërs eigenlijk weten hoe onze overheid functioneert. Het zou de stroming goed doen niet alles op face value aan te nemen en dat woord 'nuanceren' na 10 delen toch echt maar eens op te zoeken in het woordenboek.
Ik zit echt niet te wachten op jouw denigrerende opmerkingen, of je misplaatste zelfverheven gevoel omdat jij zo genuanceerd bent (lees: geen principes hebt en met iedereen mee wilt lullen).
pi_143617133
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:26 schreef wipes66 het volgende:

he will be forced to do the only thing he knows how to do." .. een veelzeggend citaat; ik moest er meteen aan denken toen ik die rellen in america zag met die gemilitariseerde politie. natuurlijk waren vergelijkbare reacties eerder te zien in landen zoals turkije, egypte en brazilië etc, maar toch blijft het een ontzettend fenomeen :{
When all you have is a hammer, everything starts to look like a nail. :P

[ Bericht 13% gewijzigd door heiden6 op 20-08-2014 01:58:22 ]
pi_143617252

woensdag 20 augustus 2014 @ 09:55:05 #149
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_143620528
quote:
19s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 00:34 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Als je echt in de veronderstelling bent dat "parlementaire democratie" het oplossingsmiddel is, dan zul je libertarisme inderdaad nooit (kunnen) begrijpen.
Ik zet het in perspectief met onze realiteit: Nederland is een van de meest vrije en minst corrupte landen in de wereld. Er is relatief veel openheid binnen organisaties en de overheid. Bovenal heeft de meerderheid in het land de financiële mogelijkheden en het onderwijs om zich binnen of buiten Nederland te ontwikkelen.

Zoals ik al zei, ik ben progressief. Ik ben voor innovatie, een kleinere overheid en ook voor open grenzen. Ik ben echter niet voor de onnodige financiële risico's, segregatie en vooral de "ik en mijn groep"-mentaliteit die bij veel libertariërs hangt.

Ook merk ik dat de meerderheid van de argumenten tegen onze parlementaire democratie altijd over geld gaan. Belastingen, sociale zekerheid, staatsbanken... Allemaal overbodige zaken volgens veel libertariërs. Vervolgens wordt dan wel vergeten dat zonder een overheid dat geld wat je nu hebt bijna geen waarde meer heeft op de internationale monetaire markt.

quote:
Oh, hoe weet je dat? En voor iemand die zich naar eigen zeggen "ergert" aan mensen die zich boven andere mensen stellen (jouw reactie op heiden6), doe je hier niet precies hetzelfde?
Ja, maar daar blijf ik achter staan.
  woensdag 20 augustus 2014 @ 10:28:55 #150
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_143621222
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:41 schreef heiden6 het volgende:
Mensen die snappen wat politiek inhoudt, kunnen het alleen ondersteunen als ze geen geweten hebben.
Daar kan ik me niet in vinden, maar dat is net zoals ik in mijn post stelde, een mening waar niet iedereen het over eens hoeft te zijn.
quote:
Ik zit echt niet te wachten op jouw denigrerende opmerkingen, of je misplaatste zelfverheven gevoel omdat jij zo genuanceerd bent (lees: geen principes hebt en met iedereen mee wilt lullen).
Ik heb zeker wel principes die, zoals ik ook al zei, gedeeltelijk met het libertarisme overeen komen. Ik zou niet in deze reeks gaan posten als ik niet gedeeltelijk een overeenkomst met het gedachtegoed zou hebben.

Ik vind nuance echter zeer belangrijk en geef de voorkeur aan een realistische blik boven een ideologische blik als het om politiek en menselijk welzijn gaat. Ik bekijk het libertarisme daarom ook vanuit onze huidige samenleving, maar daar word ik vaak hard op aangevallen, omdat het "echte" libertarisme toch heel anders zou zijn.
pi_143621478
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 01:26 schreef wipes66 het volgende:

En wat stel jij voor? Je begrijpt dat de autoriteiten in die regio verschillende strategieën geprobeerd hebben? Uiteindelijk kom je uit bij het inzetten van de nationale garde om de openbare orde te herstellen. Daar lijkt me weinig mis mee. Of zou jij het allemaal prima vinden als ze je winkel plunderen en je auto vernielen?
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
pi_143621550
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 10:41 schreef tofastTG het volgende:

[..]

En wat stel jij voor? Je begrijpt dat de autoriteiten in die regio verschillende strategieën geprobeerd hebben? Uiteindelijk kom je uit bij het inzetten van de nationale garde om de openbare orde te herstellen. Daar lijkt me weinig mis mee. Of zou jij het allemaal prima vinden als ze je winkel plunderen en je auto vernielen?
In Libertopia plundert niemand, want iedereen respecteert het NAP.
  woensdag 20 augustus 2014 @ 10:45:53 #153
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_143621579
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 10:41 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Het is natuurlijk veel ingewikkelder om de oorzaken van problemen aan te pakken dan "to terrorize them into submission"
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_143621593
quote:
19s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 23:04 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Leuk man, ben je volledig afhankelijk van de voedselimport. Laatste maanden is totaal niet gebleken dat we leven in een vredige wereld. Afhankelijkheid van andere landen voor je voedselvoorziening lijkt me echt ideaal.
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
pi_143621662
quote:
14s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 10:46 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Leuk man, ben je volledig afhankelijk van de voedselimport. Laatste maanden is totaal niet gebleken dat we leven in een vredige wereld. Afhankelijkheid van andere landen voor je voedselvoorziening lijkt me echt ideaal.
Oh nee, daar ben ik het mee eens. Marktgerichte voedselprijzen betekent niet dat je geen eigen industrie kunt hebben. Nederland is een boerenland van oudsher. Er is markt genoeg, specialisatie en technologie.

Het is juist de overheid die dat verhindert.

Er is geen internationaal vrije markt en de overheid doet er alles aan die ook niet nationaal te creeren.

Op het snijvlak van de twee zal je in het huidige paradigma (statisme) altijd problemen blijven houden.

Maar echte vrijheid betekent creativiteit en markten vormen zich vanzelf. Zeker met de moderne technologie van tegenwoordig. Daarbij adverteren. Ik begreep dat de AH dat bij jullie gedaan heeft. Prima actie en geen overheid voor nodig.

pi_143621686
quote:
7s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 10:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het is natuurlijk veel ingewikkelder om de oorzaken van problemen aan te pakken dan "to terrorize them into submission"
Volgens mij heb ik nooit gezegd dat dat niet moet gebeuren. Echter als je je verdiept in ongeveer alle rellen blijkt gewoon dat bepaalde mensen erop kikken als een botsing met de autoriteit ontstaat.

Bekijk bijvoorbeeld eens voor de grap de rellen in Haren. Moesten daar ook eerst die dieper liggende oorzaken voor het relschoppende gedrag aangepakt worden? Nog even los van het feit dat een openbare orde problemen direct een oplossing vereisen. De politie in Ferguson heeft zich een aantal maal uit het gebied verwijderd. De plunderingen en vernielingen stoppen niet, dan volgt aanpak. Aangezien veel mensen hun auto graag heel zien. Veel ondernemers zien hum winkel graag ongeschonden.
  woensdag 20 augustus 2014 @ 10:53:12 #157
pi_143621729
quote:
19s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 23:30 schreef El_Matador het volgende:

Dat is gewoon liegen wat je nu doet. Het CDA stelt voor dat partijen met elkaar overleggen om de gevolgen van de boycots te beperken. Als ze wetten in gedachten hadden hadden ze dat aan het kabinet gevraagd.

Dit is juist een Libertarisch idee: laat mensen zelf zaken regelen.

Het laat zien dat jij of hele grote oogkleppen op hebt of bereid bent om te liegen voor je ideale maatschappij.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_143621800
quote:
19s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 10:49 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Oh nee, daar ben ik het mee eens. Marktgerichte voedselprijzen betekent niet dat je geen eigen industrie kunt hebben. Nederland is een boerenland van oudsher. Er is markt genoeg, specialisatie en technologie.

Er is geen internationaal vrije markt en de overheid doet er alles aan die ook niet nationaal te creeren.

Op het snijvlak van de twee zal je in het huidige paradigma (statisme) altijd problemen blijven houden.

Maar echte vrijheid betekent creativiteit en markten vormen zich vanzelf. Zeker met de moderne technologie van tegenwoordig. Daarbij adverteren. Ik begreep dat de AH dat bij jullie gedaan heeft. Prima actie en geen overheid voor nodig.
Tja, in de realiteit werkt het een stukje anders. Nederland is een klein landje met hoge arbeidskosten, technologie is bijvoorbeeld in Duitsland ook beschikbaar. Vraag me af hoe het komt dat jij daar anders over denkt.

Ik realiseer me nu overigens al direct dat dit een zinloze discussie is. Het is vrijwel onmogelijk om te discussiëren over een situatie zonder overheid. Omdat het dan verzand in een groot wat-als en als-dan verhaal. (En dat is overigens niet vervelend bedoeld, ik begrijp wel dat bijvoorbeeld de hoge arbeidskosten gedeeltelijk ontstaan door de overheid etc.)
  woensdag 20 augustus 2014 @ 11:10:40 #159
pi_143622112
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 10:51 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik nooit gezegd dat dat niet moet gebeuren. Echter als je je verdiept in ongeveer alle rellen blijkt gewoon dat bepaalde mensen erop kikken als een botsing met de autoriteit ontstaat.

Bekijk bijvoorbeeld eens voor de grap de rellen in Haren. Moesten daar ook eerst die dieper liggende oorzaken voor het relschoppende gedrag aangepakt worden? Nog even los van het feit dat een openbare orde problemen direct een oplossing vereisen. De politie in Ferguson heeft zich een aantal maal uit het gebied verwijderd. De plunderingen en vernielingen stoppen niet, dan volgt aanpak. Aangezien veel mensen hun auto graag heel zien. Veel ondernemers zien hum winkel graag ongeschonden.
Tja, als de rellen er eenmaal zijn heb je een probleem. Soms moet je een brand gewoon laten uitbranden, vraag maar aan de brandweer.

Het heeft totaal geen zin te veel geld en tijd te besteden aan het bestrijden van de rellen, als ze er eenmaal zijn ben je te laat.

Onderliggende oorzaken hier zijn duidelijk. Racisme, armoede, inkomensongelijkheid. Maar in America worden dat soort problemen alleen maar groter. Dus de kans op rellen ook. En dat weten ze in America, anders hadden ze hun politie niet gemilitariseerd.

Hoe men denkt "de rust te herstellen" kon je goed zien in de aanpak van de Occupy-beweging.
  woensdag 20 augustus 2014 @ 11:12:56 #160
pi_143622164
quote:
19s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 10:49 schreef El_Matador het volgende:

Pardon? De overheid verhindert voedselproductie in Nederland? Ben je vergeten dat het CDA in feite een boerenpartij is?

Als we de markt zijn gang hadden laten gaan hadden ze NL volgebouwd met Vinexwijken en Zuid-Assen.
pi_143622268
quote:
7s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 11:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Pardon? De overheid verhindert voedselproductie in Nederland? Ben je vergeten dat het CDA in feite een boerenpartij is?
Nee, dat ben ik helemaal niet vergeten. En dus? Is alles wat ze zeggen en doen in het belang van boeren? Allemaal de ziekelijke EU-regeltjes-mensen-niet-lekker-vrij-laten-ondernemen-maar-zoveel-mogelijk-ketenen-belasten-uitknijpen-en-opsluiten-om-onze-overheids-toch-niet-mijn-geld-dus-wat-boeit-het-spilzucht-te-kunnen-blijven-uitvoeren-kant op? Goed plan man. :')

quote:
Als we de markt zijn gang hadden laten gaan hadden ze NL volgebouwd met Vinexwijken en Zuid-Assen.
En nu gebeurt dat niet? Man man man.

De vrije markt is zo slecht want de staatsgereguleerde werkt zo goed. _O-

woensdag 20 augustus 2014 @ 11:19:08 #162
pi_143622313
quote:
10s.gif [b]Op woensdag 20 augustus 2014 11:17 schreef [url=http://forum.fok.nl/user/profile

En nu gebeurt dat niet? Man man man.

Nee. Waren het ook niet Libertariers die klaagden dat de overheid een vies spelletje speelde door bouwgrond schaars te houden?
pi_143622318
quote:
7s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 11:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Tja, als de rellen er eenmaal zijn heb je een probleem. Soms moet je een brand gewoon laten uitbranden, vraag maar aan de brandweer.

Het heeft totaal geen zin te veel geld en tijd te besteden aan het bestrijden van de rellen, als ze er eenmaal zijn ben je te laat.

Onderliggende oorzaken hier zijn duidelijk. Racisme, armoede, inkomensongelijkheid. Maar in America worden dat soort problemen alleen maar groter. Dus de kans op rellen ook. En dat weten ze in America, anders hadden ze hun politie niet gemilitariseerd.

Hoe men denkt "de rust te herstellen" kon je goed zien in de aanpak van de Occupy-beweging.
Dat is dus gewoon onzin. De demonstraties onstaan wellicht daardoor, maar die rellen worden gestart door een select groepje mensen. Zoals ik reeds vermelde, kijk eens naar de rellen in Haren(of zijn er daar ook dieper liggende oorzaken? Jongeren hebben geen geschikte feest locaties meer?).
De politie in Amerika is vooral gemilitariseerd ivm shootings en de dreiging van binnenlandse aanslagen.

En accepteer jij het dan ook als je huis/winkel in gort ligt? Of als er doden vallen door de rellen? Niet ingrijpen is geprobeerd, helaas zijn sommige individuen uit op rellen. Dan zul je moeten ingrijpen, iets wat nu gebeurd. Je kunt de feiten niet negeren.
pi_143622463
quote:
7s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 11:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee. Waren het ook niet Libertariers die klaagden dat de overheid een vies spelletje speelde door bouwgrond schaars te houden?
In een staatsloze maatschappij is ook de zee te koloniseren. We zijn verdomme Nederlanders, dat zit in ons bloed. Ligt nog 200 mijl ruimte om ons heen.

Een echt vrije markt, niet gehinderd door machtswellustige moordenaars en stiekeme jatmozen kan daar prachtige duurzame initiatieven ontwikkelen.

woensdag 20 augustus 2014 @ 11:29:50 #165
pi_143622607
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 11:19 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Dat is dus gewoon onzin. De demonstraties onstaan wellicht daardoor, maar die rellen worden gestart door een select groepje mensen.
In sommige gevallen politie-infiltranten, idd. men denkt blijkbaar dat het makkelijker is rellen te bestrijden, dan geweldloze demonstraties.

quote:
De politie in Amerika is vooral gemilitariseerd ivm shootings en de dreiging van binnenlandse aanslagen.
Dat zeggen ze zeker zelf? :')

quote:
En accepteer jij het dan ook als je huis/winkel in gort ligt?
Als ik maar gecompenseerd word. Dat kunnen overheden of verzekeraars prima regelen. En die overheden en verekeraars kunnen vervolgens zich inspannen om rellen te voorkomen.
quote:
Of als er doden vallen door de rellen?
Dat is het risico. Dat kun je voorkomen door rellen te voorkomen en dat kun je voorkomen door de oorzaken weg te nemen.
quote:
Niet ingrijpen is geprobeerd, helaas zijn sommige individuen uit op rellen. Dan zul je moeten ingrijpen, iets wat nu gebeurd. Je kunt de feiten niet negeren.
Maar de rellen zijn er juist omdat de feiten (onderliggende oorzaken) genegeerd worden.
pi_143622967
quote:
7s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 11:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

In sommige gevallen politie-infiltranten, idd. men denkt blijkbaar dat het makkelijker is rellen te bestrijden, dan geweldloze demonstraties.

[..]

Dat zeggen ze zeker zelf? :')

[..]

Als ik maar gecompenseerd word. Dat kunnen overheden of verzekeraars prima regelen. En die overheden en verekeraars kunnen vervolgens zich inspannen om rellen te voorkomen.

[..]

Dat is het risico. Dat kun je voorkomen door rellen te voorkomen en dat kun je voorkomen door de oorzaken weg te nemen.

[..]

Maar de rellen zijn er juist omdat de feiten (onderliggende oorzaken) genegeerd worden.
De rellen onstaan omdat een select groepje wil rellen. Als jij denkt dat dat politie infiltranten zijn heb je een plaat van 5 meter voor je kop. Maar dat geheel terzijde.

Ah ja, gek is dat na de gebeurtenissen in de USA. :')

Je beperkt het risico van de rellen door kordaat op te treden. De echte relschoppers te arresteren. Etc. Zoals ik reeds heb meedegedeeld heeft de politie in Ferguson zich al eens TERUGGETROKKEN, dat hielp NIET. Dan volgt ingrijpen.

Ik verzoek je overigens nogmaals om eens te kijken naar de rellen in Haren. Of enkele voetbal rellen die dit land gekend heeft. Dieperliggende oorzaken zijn daar ver te zoeken. Sommige mensen verstoren nu eenmaal graag de orde, of raken slaags met de politie. Die mensen moeten aangepakt worden, die ga je zeker niet hun gang laten gaan. Dat haalt namelijk niets uit. Of verwacht je dat ze na een weekje klaar zijn met plunderen? :')
  woensdag 20 augustus 2014 @ 11:51:35 #167
pi_143623164
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 11:44 schreef tofastTG het volgende:

[..]

De rellen onstaan omdat een select groepje wil rellen. Als jij denkt dat dat politie infiltranten zijn heb je een plaat van 5 meter voor je kop. Maar dat geheel terzijde.
het is vaak genoeg gebeurd. In Engeland, Egypte, Amerika en misschien zelfs wel in Nederland.
quote:
Ah ja, gek is dat na de gebeurtenissen in de USA. :')

Je beperkt het risico van de rellen door kordaat op te treden. De echte relschoppers te arresteren. Etc. Zoals ik reeds heb meedegedeeld de politie in Ferguson heeft zich eerder TERUGGETROKKEN, dat hielp NIET. Dan volgt ingrijpen.
Ze trokken ze zich pas terug nadat ze eerst een tijd grof hebben huisgehouden. Dan heb je iedereen boos gemaakt en verwacht je dat ze blij naar huis gaan?
quote:
Ik verzoek je overigens nogmaals om eens te kijken naar de rellen in Haren. Of enkele voetbal rellen die dit land gekend heeft. Dieperliggende oorzaken zijn daar ver te zoeken. Sommige mensen verstoren nu eenmaal graag de orde, of raken slaags met de politie. Die mensen moeten aangepakt worden, die ga je zeker niet hun gang laten gaan. Dat haalt namelijk niets uit. Of verwacht je dat ze na een weekje klaar zijn met plunderen? :')
Na een dag al. Dit soort zaken drijft op weerstand. Je kan de politie pas uitdagen als die er staat.

Ze hebben eens in een wijk waar veel gesloopt werd een experiment gehouden. Ze hebben de buurt leuk aangekleed met bloemetjes. Ze hebben hekken weggehaald, de scherpe pinnen van lantarenpalen afgeschroefd, enz. Toen werd er minder gesloopt. De anti-sloop maatregelen wekten juist vandalisme op.

In een kroeg werd elke avond de wc gesloopt. De eigenaar heeft toen een student aangesteld om iedere keer de schade meteen te herstellen. Er werd soms meerder keren per nacht een nieuwe wc pot geplaatst. Na een week hield het slopen op.
pi_143624990
quote:
7s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 11:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

het is vaak genoeg gebeurd. In Engeland, Egypte, Amerika en misschien zelfs wel in Nederland.
Sommige agenten rijden soms een scheve schaats, daar heb je inderdaad gelijk in. Er zijn echter meer dan voldoende gevallen bekend (en die heb ik ook herhaaldelijk aangegeven) waarin enkele lieden gewoon uit zijn op het verstoren van de openbare orde, zo ook hier.
quote:
[..]

Ze trokken ze zich pas terug nadat ze eerst een tijd grof hebben huisgehouden. Dan heb je iedereen boos gemaakt en verwacht je dat ze blij naar huis gaan?
Nee hoor, ik verwacht niets van terugtrekkende agenten. Niet ingrijpen haalt bijster vaak helemaal niets uit. Jij stelde echter dat terugtrekken de beste oplossing is. Ik bestrijd dat door aan te geven dat het in dit geval totaal niet gewerkt heeft.
quote:
[..]

Na een dag al. Dit soort zaken drijft op weerstand. Je kan de politie pas uitdagen als die er staat.

Ze hebben eens in een wijk waar veel gesloopt werd een experiment gehouden. Ze hebben de buurt leuk aangekleed met bloemetjes. Ze hebben hekken weggehaald, de scherpe pinnen van lantarenpalen afgeschroefd, enz. Toen werd er minder gesloopt. De anti-sloop maatregelen wekten juist vandalisme op.

In een kroeg werd elke avond de wc gesloopt. De eigenaar heeft toen een student aangesteld om iedere keer de schade meteen te herstellen. Er werd soms meerder keren per nacht een nieuwe wc pot geplaatst. Na een week hield het slopen op.
Onzin, dat zeg je net zelf ook. Bovendien zijn mensen die plunderen gewoon criminelen, die moeten aangepakt worden. Komen mensen ermee weg, zullen ze het snel opnieuw doen. Een lage pakkans zal bijna altijd zorgen voor meer criminaliteit. De politie kun je inderdaad alleen uitdagen als deze aanwezig is, maar de openbare orde verstoren kan op meerdere manieren. Vernielingen, en plunderingen bijvoorbeeld.

En met je kroegverhaaltje kan ik eigenlijk helemaal niets. Ik geloof er overigens ook nog eens niets van, klinkt vooral als een sterk verhaaltje. Ooit al eens in het Holland Casino geweest? Daar zien de wc's er altijd tiptop uit, slopen gebeurd ook daar nog vaak genoeg.
  woensdag 20 augustus 2014 @ 12:52:20 #169
pi_143625013
quote:
15s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:51 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Sommige agenten rijden soms een scheve schaats
De meeste agenten laten zich prima sturen door hun werkgever. :')

quote:
Nee hoor, ik verwacht niets van terugtrekkende agenten. Niet ingrijpen haalt bijster vaak helemaal niets uit. Jij stelde echter dat terugtrekken de beste oplossing is.
Dat stelde ik helemaal niet. Ik stelde dat het soms gewoon niet mogelijk is om rellen te bestrijden en dat je ze in de eerste plaats moet voorkomen.

quote:
Bovendien zijn mensen die plunderen gewoon criminelen, die moeten aangepakt worden.
Soms zijn het gewoon infiltranten van de overheid. Daarnaast, met dat stoere "aanpakken" gelul los je de onderliggende oorzaken niet op.
pi_143625030
quote:
7s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Lekker ongefundeerde prietpraat. You go boy. ^O^
  woensdag 20 augustus 2014 @ 12:54:48 #171
pi_143625075
quote:
14s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:52 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Lekker ongefundeerde prietpraat. You go boy. ^O^
Er zijn gewoon bewijzen voor het infiltreren van politie en veiligheidsdiensten in demonstraties en het bewust laten ontsporen van vreedzame betogingen.
pi_143625149
quote:
7s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Er zijn gewoon bewijzen voor het infiltreren van politie en veiligheidsdiensten in demonstraties en het bewust laten ontsporen van vreedzame betogingen.
Natuurlijk, dat heb ik toch ook reeds aangegeven? Er zijn echter ook genoeg bewijzen waarin een selectieve groep "hooligans" bewust een demonstratie laat ontsporen. Dat zegt echter niets over de meeste demonstranten.

Ik heb mijn zegje echter gedaan, en dit gaat niet echt meer over Libertarisme.
  woensdag 20 augustus 2014 @ 13:00:30 #173
pi_143625238
quote:
12s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:57 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Natuurlijk, dat heb ik toch ook reeds aangegeven?
Door te zeggen dat sommigen agenten een scheve schaats rijden? Als ze infiltreren in opdracht van hun baas, doen ze gewoon hun werk.
pi_143625600
quote:
7s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 13:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Door te zeggen dat sommigen agenten een scheve schaats rijden? Als ze infiltreren in opdracht van hun baas, doen ze gewoon hun werk.
Dan begrijp je niet zo goed wat het werk van een agent inhoud. Desalniettemin kun je op basis van enkele gevallen geen uitspraak doen over "de meeste agenten". Ook dat lijkt me evident.
  woensdag 20 augustus 2014 @ 13:12:54 #175
pi_143625617
quote:
2s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 13:12 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Dan begrijp je niet zo goed wat het werk van een agent inhoud. Desalniettemin kun je op basis van enkele gevallen geen uitspraak doen over "de meeste agenten". Ook dat lijkt me evident.
Ik doe ook geen uitspraak over agenten. Ik doe uitspraken over overheden die die agenten dingen laten doen.
pi_143625667
quote:
7s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 13:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik doe ook geen uitspraak over agenten. Ik doe uitspraken over overheden die die agenten dingen laten doen.
quote:
7s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

woensdag 20 augustus 2014 @ 13:15:04 #177
pi_143625704
quote:
13s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 13:14 schreef tofastTG het volgende:

[..]

[..]

Exact. Jij komt met agenten op scheve schaatsen.
pi_143625811
quote:
7s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 13:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Exact. Jij komt met agenten op scheve schaatsen.
Agenten die demonstraties laten ontsporen houden zich in ieder geval niet aan hun Nederlandse taakomschrijving. Zij rijden dus een scheve schaats. De meeste agenten laten zich ook zeker niet prima sturen door hun werkgever, althans niet als zij hiermee regels overtreden. Dat enkele agenten dat in het verleden wel gedaan zouden hebben wil niet zeggen dat de overgrote meerderheid het zo zou doen.
pi_143625950
quote:

[..]

[..]

Dat stelde ik helemaal niet. Ik stelde dat het soms gewoon niet mogelijk is om rellen te bestrijden en dat je ze in de eerste plaats moet voorkomen.

[..]

Soms zijn het gewoon infiltranten van de overheid. Daarnaast, met dat stoere "aanpakken" gelul los je de onderliggende oorzaken niet op.
En heel vaak zijn het gewoon mensen die bewust de openbare orde willen verstoren. En ik heb in mijn eerste post reeds aangegeven dat het een combinatie van is. Openbare orde verstoorders dienen aangepakt te worden om op de korte termijn de orde te herstellen. Wellicht dat je je ook nog eens kunt verdiepen in de succesvolle bestrijding van hooliganisme in een aantal Europese landen.

quote:
12s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 12:57 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Ik heb mijn zegje echter gedaan, en dit gaat niet echt meer over Libertarisme.
  woensdag 20 augustus 2014 @ 13:22:52 #180
pi_143625995
quote:
15s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 13:17 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Agenten die demonstraties laten ontsporen houden zich in ieder geval niet aan hun Nederlandse taakomschrijving. Zij rijden dus een scheve schaats.
Nee, hun opdrachtgevers doen dat. Je lult je hier echt niet meer uit, geef het op.
pi_143626047
quote:
7s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 13:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee, hun opdrachtgevers doen dat. Je lult je hier echt niet meer uit, geef het op.
Wat een onzin, alsof een agent dan maar klakkeloos moet uitvoeren. _O- Ambtenaren van fouten regimes treft dan ook zeker geen enkele blaam. _O-

Dat wil overigens niet zeggen dat opdrachtgevers zelf niet fout zouden zitten.
  woensdag 20 augustus 2014 @ 13:26:54 #182
pi_143626162
quote:
10s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 13:24 schreef tofastTG het volgende:

Dat wil overigens niet zeggen dat opdrachtgevers zelf niet fout zouden zitten.
Het kost je een hoop moeite, niet? _O-
pi_143626234
quote:
7s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 13:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het kost je een hoop moeite, niet? _O-
Totaal niet? Ik heb dan ook nooit beweerd dat opdrachtgevers maar aan moet sturen op bewust laten ontsporen van rellen.
pi_143642969
Op woensdag 27 augustus organiseert de landelijke LP een evenement in Leiden: On Tyranny. Dezelfde avond is er ook een bijeenkomst van de LP Utrecht bij King Arthur aan de Oude Gracht 101. Op dinsdag 9 september is er weer een Libertarische Borrel in Rotterdam. :)
  donderdag 21 augustus 2014 @ 01:45:38 #185
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_143653965
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 20:45 schreef heiden6 het volgende:
Op woensdag 27 augustus organiseert de landelijke LP een evenement in Leiden: On Tyranny. Dezelfde avond is er ook een bijeenkomst van de LP Utrecht bij King Arthur aan de Oude Gracht 101. Op dinsdag 9 september is er weer een Libertarische Borrel in Rotterdam. :)
Hoe zijn die bijeenkomsten nou? Wat voor soort volk komt daar naartoe? Kun je daar wat over vertellen?
pi_143654030
quote:
1s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 01:45 schreef Illiberal het volgende:

[..]

Hoe zijn die bijeenkomsten nou? Wat voor soort volk komt daar naartoe?
Kut, kutvolk.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  donderdag 21 augustus 2014 @ 01:58:08 #187
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_143654123
quote:
3s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 01:50 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Kut, kutvolk.
pi_143654870
quote:
1s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 01:45 schreef Illiberal het volgende:

[..]

Hoe zijn die bijeenkomsten nou? Wat voor soort volk komt daar naartoe? Kun je daar wat over vertellen?
Oud stukje op de pagina van de LP hierover.

Meestal vooral mensen die tot de harde kern van de libertarische beweging in Nederland behoren en daarnaast wat geïnteresseerden/mensen met enige sympathie voor het libertarisme of specifiek interesse in het onderwerp van een lezing bijvoorbeeld.Ik ben zelf woensdag in Utrecht, de borrel in Rotterdam is verzet naar woensdag 10 september en daar ben ik ook bij.

Afgelopen dinsdag werd er nog iets georganiseerd door de LP Amsterdam: Café Bastiat 19 aug: Het gaat steeds beter! met Frank Karsten Op 4 juli en 30 juli was er nog iets in Groningen, en op 18 juli een BBQ in Mierlo. Kortom, genoeg te doen dus!

Ik ben zelf ook lid van LIJP, dat is niet per sé libertarisch maar meer algemeen liberaal, en die organiseren ook regelmatig dingen. De laatste twee keer (link en link) waren daar zo'n 20-25 mensen bij, beide keren in Amsterdam.

Misschien ook wel interessant om hier te vermelden is dit evenement wat door Paul Buitink wordt georganiseerd op 20 september hier in Rotterdam (bij de EUR). :)

Verder heb je ook nog Students for Liberty, in Utrecht heb ik meegeholpen met het organiseren van een debat over de EU daar waren iets van 25 mensen bij waaronder de vier debaters. Was ook een leuke avond, bij Lebowski in Utrecht. Later is er nog een debat geweest :) In Maastricht was er een BBQ van MSFL, en eerder dit jaar al een Avondje Libertarisme en een debat over orgaanhandel

Ik zou zeggen kom een keer ergens langs. ^O^

[ Bericht 2% gewijzigd door heiden6 op 21-08-2014 03:34:58 ]
pi_143658917
quote:
7s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 11:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Pardon? De overheid verhindert voedselproductie in Nederland?
Ja dat klopt, je kunt het ook anders stellen de overheid subsidieert ander gebruik van landbouwgrond, hier in Groningen zie je steeds meer landbouwgrond gebruikt worden voor andere doeleinden omdat het voor boeren/grondbezitters door subsidieregelingen meer geld oplevert dan akkerbouw. Toch zonde voor 1 van de meest vruchtbare gronden van Nederland en zelfs Europa.
  donderdag 21 augustus 2014 @ 11:18:52 #190
pi_143659058
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:11 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ja dat klopt, je kunt het ook anders stellen de overheid subsidieert ander gebruik van landbouwgrond, hier in Groningen zie je steeds meer landbouwgrond gebruikt worden voor andere doeleinden omdat het voor boeren/grondbezitters door subsidieregelingen meer geld oplevert dan akkerbouw. Toch zonde voor 1 van de meest vruchtbare gronden van Nederland en zelfs Europa.
Als de overheid niets zou doen hadden we al 50 jaar helemaal geen landbouw gehad.
pi_143659112
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:11 schreef Chewie het volgende:

[..]

Zeer vruchtbare grond inderdaad maar als je puur de markt aan het werk laat zal er eigenlijk geen landbouw meer plaatsvinden.

Hoe naar ook, die overheid zorgt er juist voor dat die grond nog voor landbouw wordt gebruikt.
  donderdag 21 augustus 2014 @ 11:25:38 #192
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_143659230
quote:
7s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als de overheid niets zou doen hadden we al 50 jaar helemaal geen landbouw gehad.
Jawel joh, die projectontwikkelaars kopen die grond van de boeren om enkel de grond weer te verhuren aan de boer......
pi_143659309
quote:
7s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:21 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Zeer vruchtbare grond inderdaad maar als je puur de markt aan het werk laat zal er eigenlijk geen landbouw meer plaatsvinden.
Het is een prima locatie voor landbouw, het is juist de overheid die het meest logische gebruik van deze grond tegenwerkt.

quote:
Hoe naar ook, die overheid zorgt er juist voor dat die grond nog voor landbouw wordt gebruikt.
Op sommige stukken mogen nog wat schapen of koeien grazen, veel word voor het publiek en vee afgesloten omdat er weleens vogels zouden kunnen zitten.
  donderdag 21 augustus 2014 @ 11:31:20 #194
pi_143659388
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:28 schreef Chewie het volgende:

[..]

Het is een prima locatie voor landbouw, het is juist de overheid die het meest logische gebruik van deze grond tegenwerkt.

[..]

Op sommige stukken mogen nog wat schapen of koeien grazen, veel word voor het publiek en vee afgesloten omdat er weleens vogels zouden kunnen zitten.
Zonder overheid had NL vol gestaan met kantoren. Geen natuur, geen landbouw. Brengt te weinig op. Geld trekt zich niets aan van vruchtbare grond. Alleen van rendement.
pi_143659466
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:28 schreef Chewie het volgende:

[..]

[..]

Welk meest logische gebruik werkt de overheid hoe precies tegen?
pi_143659522
quote:
2s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:34 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Welk meest logische gebruik werkt de overheid hoe precies tegen?
Verbouw van gewassen, het tegenwerken gebeurt d.m.v ander grond gebruik te stimuleren met subsidie.
pi_143659572
quote:
7s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Zonder overheid had NL vol gestaan met kantoren. Geen natuur, geen landbouw. Brengt te weinig op. Geld trekt zich niets aan van vruchtbare grond. Alleen van rendement.
Waar komt jouw idee toch vandaan dat iedereen zoveel mogelijk winst en rendement wil maken? Zijn er geen andere motivaties voor bezit?

pi_143659592
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:36 schreef Chewie het volgende:

[..]

Verbouw van gewassen, het tegenwerken gebeurt d.m.v ander grond gebruik te stimuleren met subsidie.
Iets concreter aub. Welke gewassen spreek je nu over? Zetmeelaardappels, graan of suikerbieten in elk geval niet neem ik aan. Wat blijft er over?

Agrarisch natuurbeheer beginnen boeren alleen maar aan wanneer ze hun grond op normale wijze niet rendabel kunnen krijgen.
pi_143659625
quote:
19s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:38 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Waar komt jouw idee toch vandaan dat iedereen zoveel mogelijk winst en rendement wil maken? Zijn er geen andere motivaties voor bezit?
Akkerbouw zou in Nederland grotendeels gewoon weggeconcurreerd worden in een volledig vrije markt. Veel leuker is het niet te maken helaas.
  donderdag 21 augustus 2014 @ 11:41:44 #200
pi_143659632
quote:
19s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:38 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat idee komt bijvoorbeeld van de bankencrisis en de broertjes Koch.

En de enige andere motivatie voor bezit is noodzaak. Omdat het systeem van winst en rendement mensen dwingt om voldoende rendement te maken. Anders ga je ten onder aan inflatie.
pi_143659794
quote:
7s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Anders ga je ten onder aan inflatie.
Ah kijk.

- grond infladeert niet, integendeel juist
- in een vrije markt is geen inflatie

donderdag 21 augustus 2014 @ 11:51:24 #202
pi_143659902
quote:
12s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:47 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ah kijk.

- grond infladeert niet, integendeel juist
- in een vrije markt is geen inflatie
Nee hoor. Zonder geld, geen inflatie.

We schaffen geld af en stoppen wat grond in iedereens portemonnee.
pi_143659945
quote:
7s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee hoor. Zonder geld, geen inflatie.

We schaffen geld af en stoppen wat grond in iedereens portemonnee.
Inflatie is het bijdrukken van geld door/in opdracht van overheden. Dat bestaat niet in een vrije markt zonder overheid.

donderdag 21 augustus 2014 @ 11:54:26 #204
pi_143659972
quote:
19s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:53 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Inflatie is het bijdrukken van geld door/in opdracht van overheden. Dat bestaat niet in een vrije markt zonder overheid.
In jouw Utopia kan iedereen zijn eigen geld drukken. En dat is garantie voor geen inflatie? _O-
pi_143659997
quote:
7s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

In jouw Utopia kan iedereen zijn eigen geld drukken.
:?
quote:
En dat is garantie voor geen inflatie? _O-
Kun je op basis van argumenten discussieren, zonder ridicule stromannen in mijn gezicht te gooien? :)

donderdag 21 augustus 2014 @ 11:55:53 #206
pi_143660010
quote:
19s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:55 schreef El_Matador het volgende:

[..]

:?

[..]

Kun je op basis van argumenten discussieren, zonder ridicule stromannen in mijn gezicht te gooien? :)
Nou, beschrijf maar hoe dat gaat dan.
pi_143660023
quote:
7s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nou, beschrijf maar hoe dat gaat dan.
Hoe wat gaat?

pi_143660033
quote:
19s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:53 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Nonsens. Geldontwaarding is niet exclusief het domein van overheden.
  donderdag 21 augustus 2014 @ 11:57:15 #209
pi_143660054
quote:
19s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:56 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Hoe wat gaat?
Geld en geen inflatie, financiële transacties, leningen. The works.
  donderdag 21 augustus 2014 @ 12:01:48 #210
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_143660201
Inflatie heeft ook met de handelsbalans, beursgang en dus de geldvoorraad te maken. Er gaat ook wel eens geld verloren of het wordt vernietigd (bedoeld of onbedoeld).

Stellen dat er zonder overheid geen inflatie is daarom ook niet echt een slimme zet.
pi_143660812
quote:
1s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:39 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Iets concreter aub. Welke gewassen spreek je nu over? Zetmeelaardappels, graan of suikerbieten in elk geval niet neem ik aan. Wat blijft er over?
Maakt op zich niet uit, nu is de hele landbouw al verziekt door subsidies dus dat maakt het echt concreet maken wel lastiger, maar koolzaad deed het in deze regio bijvoorbeeld zeer goed.

quote:
Agrarisch natuurbeheer beginnen boeren alleen maar aan wanneer ze hun grond op normale wijze niet rendabel kunnen krijgen.
Of als het meer rendement oplevert om je grond anders in te (laten) zetten.

"Normale wijze" is een lastige in deze discussie geef ik toe aangezien er in de EU vrij weinig normaal is aan de landbouw.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2014 12:43:48 ]
pi_143661402
quote:
7s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Geld en geen inflatie, financiële transacties, leningen. The works.
Het blijft een wonderlijke vraag die je stelt.

"Hoe moet een maatschappij eruitzien?"

Dat is nu juist het mooie van libertarisme, daar zijn experts voor die dat regelen.

Niemand kan voorspellen hoe "het gaat" in de toekomst, en nog minder in een toekomst waar een der grootste bedreigingen voor de mens niet meer aanwezig zou zijn.

De als slaven gehouden Egyptenaren onder de farao's hadden ook niet kunnen vermoeden dat ze in vrijheid konden leven later.

pi_143663589
quote:
7s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Geven mensen volgens jou helemaal niet om de natuur dan? Is er geen vraag naar bossen en parken?
pi_143663617
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 12:23 schreef Chewie het volgende:

[..]

Maakt op zich niet uit, nu is de hele landbouw al verziekt door subsidies dus dat maakt het echt concreet maken wel lastiger, maar koolzaad deed het in deze regio bijvoorbeeld zeer goed.
Dat koolzaad is alleen aantrekkelijk wanneer de overheid tankstations verplicht tot het bijmengen van biobrandstoffen. Je haalt met wat geluk een opbrengst van 1500 liter per hectare, dat houdt niet over.
En een leuke uitvlucht over die onvergelijkbaarheid maar hij klopt niet. De producten waar we voor die regio over spreken (granen, aardappels, suiker(bieten) etc) worden gewoon op de wereldmarkt verhandeld. Lang niet overal is daarbij sprake van staatssteun voor de boeren.
De schaal en welvaart van Nederland maken internationaal concurreren gewoon zeer lastig, ondanks een goede opbrengst per hectare.

quote:
Of als het meer rendement oplevert om je grond anders in te (laten) zetten.

"Normale wijze" is een lastige in deze discussie geef ik toe aangezien er in de EU vrij weinig normaal is aan de landbouw.
Beetje flauwe uitvlucht weer.
Het gaat om de vergelijking tussen de wereldmarktprijs voor je gewas per hectare vs een bedrag per hectare om deels wat anders te doen met je grond. Dat is prima te vergelijken.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2014 13:53:00 ]
pi_143663640
quote:
7s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Anders ga je ten onder aan inflatie.
Laten we dat eens bij de wortel aanpakken dan. ^O^
pi_143663765
quote:
1s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 12:01 schreef Belabor het volgende:
Inflatie heeft ook met de handelsbalans, beursgang en dus de geldvoorraad te maken. Er gaat ook wel eens geld verloren of het wordt vernietigd (bedoeld of onbedoeld).

Stellen dat er zonder overheid geen inflatie is daarom ook niet echt een slimme zet.
De overheid (in dit geval de ECB) kan op eigen houtje de geldvoorraad verruimen (inflateren), en dat doet ze ook structureel.
pi_143665795
  donderdag 21 augustus 2014 @ 15:49:56 #218
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_143667648
quote:
Als de situatie in IJsland gedurende drie eeuwen echt zo was als deze schrijver beschrijft, dan kun je inderdaad niet anders zeggen dan dat het een heel vredige en rechtvaardige samenleving geweest moet zijn.

Echter wil ik dan wel weer als grote kanttekeningen opmerken dat IJsland afgelegen is, geen directe buren kent die over de grenzen invloed op het land uitoefenen, dunbevolkt is en de samenleving in die tijd natuurlijk vele malen primitiever was dan nu.

Het toont voor mij ook opnieuw aan het voluntarisme alleen werkt in kleinere, sterk afgebakende samenlevingen. Wanneer je te maken hebt met invloeden van buitenaf en afwijkende levenswijzen in je directe omgeving zal je altijd tegen dit soort veranderingen aan lopen.
pi_143680736
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 13:51 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Geven mensen volgens jou helemaal niet om de natuur dan? Is er geen vraag naar bossen en parken?
Die vraag is er wel, alleen leveren kantoren en woningen veel meer op, dus die worden gebouwd, ten koste van natuur.
Ik wil niet zover gaan dat zonder overheid er geen natuur meer was in Nederland (hoewel: er is in feite al geen natuur meer in NL, want alles is gecultiveerd, ook de Veluwe is b.v. aangelegd bos).
Maar zonder overheid was het Groene Hart volgebouwd, omdat woningen en kantoren daar meer opleveren.
En dat zou heel erg jammer zijn, want het mooie aan de Randstad is namelijk dat je van vrijwel overal in de Randstad in een half uur in buitengebied kan zijn. En dat is vrij uniek in een wereldstad (als je de Randstad ziet als één stedelijke agglomeratie, wat het in feite is).
  donderdag 21 augustus 2014 @ 21:32:26 #220
379943 Paper_Tiger
pi_143681300
quote:
7s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

In jouw Utopia kan iedereen zijn eigen geld drukken. En dat is garantie voor geen inflatie? _O-
Natuurlijk. Welk geld wil je in je portemonnee hebben? Het geld wat elke dag koopkracht verlies of het geld wat zijn koopkracht behoudt? Concurrentie tussen diverse valuta's levert altijd een valuta op die waardevast is.
  donderdag 21 augustus 2014 @ 21:33:23 #221
379943 Paper_Tiger
pi_143681372
quote:
1s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 11:56 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nonsens. Geldontwaarding is niet exclusief het domein van overheden.
Natuurlijk wel. Wie beslist er anders om meer geld in omloop te brengen zonder dat er meer productie is?
  donderdag 21 augustus 2014 @ 21:33:56 #222
379943 Paper_Tiger
pi_143681415
quote:
1s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 12:01 schreef Belabor het volgende:

Je beseft dat inflatie pas bestaat sinds 1913? M.u.v. de inflatie in Spanje toen al het goud uit de nieuwe wereld opeens in omloop kwam.
pi_143682625
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 21:33 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Je beseft dat inflatie pas bestaat sinds 1913? M.u.v. de inflatie in Spanje toen al het goud uit de nieuwe wereld opeens in omloop kwam.
En nog wel meer uitzonderingen.
  donderdag 21 augustus 2014 @ 22:15:38 #224
379943 Paper_Tiger
pi_143683519
quote:
1s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 21:56 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En nog wel meer uitzonderingen.
Werkelijk? Noem er eens twee.
  donderdag 21 augustus 2014 @ 22:24:39 #225
379943 Paper_Tiger
pi_143683924
quote:
7s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 22:15 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Werkelijk? Noem er eens twee.
Ik zal je helpen met een. Het Romeinse Rijk is waarschijnlijk aan inflatie ten onder gegaan. De overheid stopte steeds minder zilver en goud in de munten waardoor de waarde afnam.
pi_143684436
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 21:23 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Die vraag is er wel, alleen leveren kantoren en woningen veel meer op, dus die worden gebouwd, ten koste van natuur.
Ik wil niet zover gaan dat zonder overheid er geen natuur meer was in Nederland (hoewel: er is in feite al geen natuur meer in NL, want alles is gecultiveerd, ook de Veluwe is b.v. aangelegd bos).
Maar zonder overheid was het Groene Hart volgebouwd, omdat woningen en kantoren daar meer opleveren.
En dat zou heel erg jammer zijn, want het mooie aan de Randstad is namelijk dat je van vrijwel overal in de Randstad in een half uur in buitengebied kan zijn. En dat is vrij uniek in een wereldstad (als je de Randstad ziet als één stedelijke agglomeratie, wat het in feite is).
Als er vraag is naar groen, zal er groen zijn want dan valt er namelijk geld mee te verdienen. :) :)
pi_143684437
quote:

[..]

Je beseft dat inflatie pas bestaat sinds 1913?
Nee... vertel en wat is je bron?
pi_143685106
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 22:35 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Als er vraag is naar groen, zal er groen zijn want dan valt er namelijk geld mee te verdienen. :) :)
Niet als de vraag naar woningen op die plek groter is. Dan wordt het gewoon volgebouwd.
  donderdag 21 augustus 2014 @ 22:55:20 #229
pi_143685374
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 13:53 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Laten we dat eens bij de wortel aanpakken dan. ^O^
Daar zijn overheden soms heel goed in.
  donderdag 21 augustus 2014 @ 22:57:33 #230
pi_143685504
quote:

[..]

Natuurlijk wel. Wie beslist er anders om meer geld in omloop te brengen zonder dat er meer productie is?
Banken, Fractioneel bankieren.
  donderdag 21 augustus 2014 @ 23:00:00 #231
pi_143685655
quote:
19s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 12:41 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Het blijft een wonderlijke vraag die je stelt.

"Hoe moet een maatschappij eruitzien?"

Dat is nu juist het mooie van libertarisme, daar zijn experts voor die dat regelen.

Niemand kan voorspellen hoe "het gaat" in de toekomst, en nog minder in een toekomst waar een der grootste bedreigingen voor de mens niet meer aanwezig zou zijn.

De als slaven gehouden Egyptenaren onder de farao's hadden ook niet kunnen vermoeden dat ze in vrijheid konden leven later.
POL / Papierocratie
  donderdag 21 augustus 2014 @ 23:01:56 #232
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_143685758
quote:

[..]

Wat voor invloed heeft dat op mijn stelling? Ik snap niet waarom het "ontstaan" van inflatie in 1913 (waar ik het trouwens niet mee eens ben, mede om je genoemde "uitzonderingen") iets af moet doen aan mijn uitleg waarom inflatie niet iets is wat puur door het bijdrukken van geld gestuurd wordt.
  donderdag 21 augustus 2014 @ 23:15:01 #233
379943 Paper_Tiger
pi_143686346
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 22:35 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nee... vertel en wat is je bron?
quote:
7s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 22:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Banken, Fractioneel bankieren.
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 23:01 schreef Belabor het volgende:

[..]

Wat voor invloed heeft dat op mijn stelling? Ik snap niet waarom het "ontstaan" van inflatie in 1913 (waar ik het trouwens niet mee eens ben, mede om je genoemde "uitzonderingen") iets af moet doen aan mijn uitleg waarom inflatie niet iets is wat puur door het bijdrukken van geld gestuurd wordt.
http://www.bol.com/nl/p/geldmoord/9200000002308416/
pi_143686485
quote:
Als ik de beschrijving lees...in dat boek staat kennelijk niet dat in 1913 de inflatie begon.
Geen goede bron voor je bewering.
  donderdag 21 augustus 2014 @ 23:21:28 #235
379943 Paper_Tiger
pi_143686584
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 23:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Als ik de beschrijving lees...in dat boek staat kennelijk niet dat in 1913 de inflatie begon.
Geen goede bron voor je bewering.
Laat ik dat boek nou gelezen hebben... Lees de beschrijving nog eens een keer.

quote:
Dat veranderde drastisch rond 1900. Toen begonnen de prijzen ongekend hard te stijgen. De sporadische prijsdaling die nog voorkwam, was miniem, en dat gold niet alleen voor Nederland, dat gold voor de hele wereld. Wat is er een eeuw geleden gebeurd waardoor alles sindsdien elk jaar duurder wordt?
23 december 1913. The Federal Reserve Act. Alle andere centrale banken zijn daarna ook zo ingericht.....
pi_143686654
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 23:21 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Laat ik dat boek nou gelezen hebben... 23 december 1913. The Federal Reserve Act. Alle andere centrale banken zijn daarna ook zo ingericht.....
vertel.... leg uit...
ik maar denken dat inflatie eigen is aan elke geindustrialiseerde economie met veel handel
  donderdag 21 augustus 2014 @ 23:24:09 #237
379943 Paper_Tiger
pi_143686748
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 23:22 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

vertel.... leg uit...
ik maar denken dat inflatie eigen is aan elke geindustrialiseerde economie met veel handel
Dat heb je dus mis. Inflatie ontstaat door het manipuleren van geld.
pi_143686817
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 23:24 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat heb je dus mis. Inflatie ontstaat door het manipuleren van geld.
geld is altijd een manipulatiemiddel
maar je hebt het over het rampzalige dat overheden veel bankbiljetten drukken?
  donderdag 21 augustus 2014 @ 23:27:17 #239
379943 Paper_Tiger
pi_143686892
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 23:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

geld is altijd een manipulatiemiddel
maar je hebt het over het rampzalige dat overheden veel bankbiljetten drukken?
Dat boek is niet zo duur. Lees het eens ipv je ongefundeerde wijsheden te verkondigen. Misschien is het ook in de bieb te krijgen.
pi_143687140
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 23:27 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat boek is niet zo duur. Lees het eens ipv je ongefundeerde wijsheden te verkondigen. Misschien is het ook in de bieb te krijgen.
welke ongefundeerde wijsheden ?
noem eens wat je bedoelt en waarom is het ongefundeerd.

Maar je vertelt helemaal niks dat de schrijver beweert dat inflatie pas begon in 1913
Schreef hij dat wel ?

wat denk je van deze uitleg
quote:
Inflatie is een waardevermindering van het geld die ontstaat door prijsstijgingen. Inflatie is het tegenovergestelde van deflatie. Door prijsstijging kan een daling van de koopkracht optreden. Dit gebeurt alleen als de lonen procentueel minder snel stijgen dan de prijzen. Geld wordt dan minder waard en dus kunnen consumenten voor hetzelfde geld minder goederen en diensten kopen. Uiteraard heeft dit invloed op jouw onderneming.
http://www.mkbservicedesk.nl/2278/wat-inflatie.htm
  donderdag 21 augustus 2014 @ 23:35:41 #241
379943 Paper_Tiger
pi_143687293
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 23:32 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

welke ongefundeerde wijsheden ?
noem eens wat je bedoelt en waarom is het ongefundeerd.

Maar je vertelt helemaal niks dat de schrijver beweert dat inflatie pas begon in 1913
Schreef hij dat wel ?

wat denk je van deze uitleg

[..]

http://www.mkbservicedesk.nl/2278/wat-inflatie.htm
Dat is wat men je graag wil laten geloven. Nogmaals lees dat boek. Er gaat een wereld voor je open. Ik beloof het je. Waarom zou alles duurder worden terwijl de productiviteit alsmaar toeneemt? Het logische gevolg zouden immers lagere prijzen zijn.
pi_143687298
quote:
7s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 22:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Daar zijn overheden soms heel goed in.
Dat soort krankzinnige systemen opzetten bedoel je?
pi_143687689
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 23:35 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat is wat men je graag wil laten geloven. Nogmaals lees dat boek.
Nee.. dat zijn van die boeken van 1000 in een dozijn.
En ik vrees dat daar helemaal niet in staat dat de inflatie in 1913 begon.

quote:
Waarom zou alles duurder worden terwijl de productiviteit alsmaar toeneemt? Het logische gevolg zouden immers lagere prijzen zijn.
Kennelijk is dat niet zo logisch, want de prijzen stijgen constant.. of de productiviteit wel of niet toeneemt.
Het kan ook niet zijn dat men te veel papiergeld druk. Want zeker in de EU en Amerika is men best wel streng ... en het geldverkeer gaat tegenwoordig vooral virtueel... er komt geen papiergeld meer te pas.

Maar de quote kwam van mensen uit het veld., het MKB.. en zeer zeker gecheckt door economen.
je veegt het te gemakkelijk opzij.
  donderdag 21 augustus 2014 @ 23:48:18 #244
379943 Paper_Tiger
pi_143687866
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 23:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nee.. dat zijn van die boeken van 1000 in een dozijn.
En ik vrees dat daar helemaal niet in staat dat de inflatie in 1913 begon.

[..]

Kennelijk is dat niet zo logisch, want de prijzen stijgen constant.. of de productiviteit wel of niet toeneemt.
Het kan ook niet zijn dat men te veel papiergeld druk. Want zeker in de EU en Amerika is men best wel streng ... en het geldverkeer gaat tegenwoordig vooral virtueel... er komt geen papiergeld meer te pas.

Maar de quote kwam van mensen uit het veld., het MKB.. en zeer zeker gecheckt door economen.
je veegt het te gemakkelijk opzij.
Zwelg maar lekker in je onwetendheid.
pi_143687991
quote:
13s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 23:48 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Zwelg maar lekker in je onwetendheid.
jezus...
verlicht mij dan met wat jij zogenaamd allemaal beter weet.?
ik kom met een quote uit deskundige bron en jij hebt er geen antwoord op.
ik zie dat vaker op fok...
mensen hebben geen argumenten meer, kunnen niet erkennen dat ze vast zitten en gaan dan superieur doen.
niet meer in staat het eigen onvermogen te erkennen.
pi_143688742
Jaja. Voor 1900 hadden we nooit inflatie... _O_ _O-

Geloof je het zelf?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-08-2014 00:12:39 ]
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 00:30:42 #247
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_143689302
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 00:12 schreef robin007bond het volgende:

[ afbeelding ]

Geloof je het zelf?
De tulpenmanie is de libertariërs ook onbekend natuurlijk.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_143689345
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 00:30 schreef Euribob het volgende:

[..]

;(
pi_143689574
quote:

[ afbeelding ]

Geloof je het zelf?
het laat toch duidelijk het verschil tussen waarde fluctuaties en structurele inflatie zien :?
..///
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 05:23:58 #250
379943 Paper_Tiger
pi_143692874
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 00:30 schreef Euribob het volgende:

[..]

Dat is een bubbel.... De moeder aller bubbels overigens. Een brood kostte nog gewoon hetzelfde.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 05:25:26 #251
379943 Paper_Tiger
pi_143692887
quote:

[ afbeelding ]

Geloof je het zelf?
Zoals je ziet in jouw grafiek wisselden in- en deflatie elkaar af zodat per saldo de koopkracht over een langere periode gelijk bleef.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 05:31:47 #252
379943 Paper_Tiger
pi_143692934
pi_143693570
Beide grafieken ondersteunen je stelling niet dat er tot 1900 geen inflatie was en daarna wel. Het omslagpunt is pas na WO2.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 08:54:31 #254
379943 Paper_Tiger
pi_143694029
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 08:10 schreef Wombcat het volgende:
Beide grafieken ondersteunen je stelling niet dat er tot 1900 geen inflatie was en daarna wel. Het omslagpunt is pas na WO2.
Muggenzifterij. Zoals met alles liep de VS voorop. Hier wat interessant leesvoer http://mises.org/books/whathasgovernmentdone.pdf Het loslaten van de goudstandaard in 1973 heeft de waarde van het geld inderdaad volledig verwoest. Tot aan die tijd was er voor politici nog een rem op het creëren van geld en het stelen van welvaart via extra belastingen.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 09:04:45 #255
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_143694161
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 08:54 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Muggenzifterij. Zoals met alles liep de VS voorop. Hier wat interessant leesvoer http://mises.org/books/whathasgovernmentdone.pdf Het loslaten van de goudstandaard in 1973 heeft de waarde van het geld inderdaad volledig verwoest. Tot aan die tijd was er voor politici nog een rem op het creëren van geld en het stelen van welvaart via extra belastingen.
Helaas was de goudstandaard ook een farce. De geldvoorraad en de goudvoorraad van eigenlijk alle Europese landen was in de 18e eeuw al niet meer in balans omdat er al zoveel goud verhandeld was buiten Europa.

De waarde van geld in die tijd was dus gebaseerd op een goudvoorraad die we al ruim een eeuw niet meer hadden. Vandaar ook dat de Verenigde Staten en Japan aan het eind van de 19e eeuw economisch in vele opzichten al ver voorbij waren.

Hadden we nu die goudstandaard nog gehad, dan hadden we helemaal geen concurrentiepositie gehad op de Europese markt, laat staan de wereldmarkt.
pi_143694174
Maar goed, je erkent dat je stelling weer eens volledig onjuist blijkt te zijn?
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 09:11:36 #257
379943 Paper_Tiger
pi_143694254
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 09:04 schreef Belabor het volgende:

[..]

Helaas was de goudstandaard ook een farce. De geldvoorraad en de goudvoorraad van eigenlijk alle Europese landen was in de 18e eeuw al niet meer in balans omdat er al zoveel goud verhandeld was buiten Europa.

De waarde van geld in die tijd was dus gebaseerd op een goudvoorraad die we al ruim een eeuw niet meer hadden. Vandaar ook dat de Verenigde Staten en Japan aan het eind van de 19e eeuw economisch in vele opzichten al ver voorbij waren.

Hadden we nu die goudstandaard nog gehad, dan hadden we helemaal geen concurrentiepositie gehad op de Europese markt, laat staan de wereldmarkt.
Uiteraard wel. De munt zou devalueren t.o.v. als de handelsbalans niet in orde zou zijn. Een handels balans zoals die van ons zou de munt sterker maken tot aan het punt dat de export in balans met de import zou komen. Met nep geld ontstaat die balans niet met als gevolg dat we rechtstreeks geld over moeten maken naar het buitenland.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 09:11:57 #258
379943 Paper_Tiger
pi_143694262
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 09:05 schreef 99.999 het volgende:
Maar goed, je erkent dat je stelling weer eens volledig onjuist blijkt te zijn?
:')
pi_143694336
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 09:11 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

:')
Ja, van je oorspronkelijke stelling blijkt immers niets te kloppen.
Snap dat je het niet zo op feiten hebt maar hier ga je echt aan alle kanten kleddernat.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 09:21:20 #260
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_143694411
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 09:11 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Uiteraard wel. De munt zou devalueren t.o.v. als de handelsbalans niet in orde zou zijn. Een handels balans zoals die van ons zou de munt sterker maken tot aan het punt dat de export in balans met de import zou komen. Met nep geld ontstaat die balans niet met als gevolg dat we rechtstreeks geld over moeten maken naar het buitenland.
Dat zegt de theorie inderdaad. In de praktijk werd hier echter op grote schaal mee gesjoemeld door naast de goudstandaard ook andere vormen van waardekoppeling te gebruiken om de waarde van geld kunstmatig hoog te houden.

Van een "pure" goudstandaard was dan ook bij lange na niet meer te spreken voor de afschaffing. Zeker niet meer toen grote goud- en geldvoorraden geplunderd werden in de Eerste Wereldoorlog.
pi_143694489
Wel briljant als je bedrijven en andere de ruimte wilt geven om landen om landen kapot te speculeren, zo'n goudstandaard :)
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 09:35:14 #262
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_143694640
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 09:25 schreef 99.999 het volgende:
Wel briljant als je bedrijven en andere de ruimte wilt geven om landen om landen kapot te speculeren, zo'n goudstandaard :)
Er is nu toch ontzettend veel onduidelijkheid over hoeveel goud wat nu in het buitenland ligt eigenlijk Nederland toekomt.

Ik wil geen munt die gebaseerd is op een fictionele hoeveelheid goudklompen die in deze tijden toch veel te klein is om onze economie te ondersteunen. Toen de beslissing genomen is van de goudstandaard af te stappen, was er geen weg meer terug.
pi_143694756
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 05:25 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Zoals je ziet in jouw grafiek wisselden in- en deflatie elkaar af zodat per saldo de koopkracht over een langere periode gelijk bleef.
Mwah, het was vooral veel instabieler.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 09:45:32 #264
379943 Paper_Tiger
pi_143694790
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 09:43 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Doorlopende inflatie is dus stabiel?
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 09:45:32 #265
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143694791
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 09:43 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Toch is het best bijzonder dat we sinds 1950 geen deflatie meer gezien hebben.
pi_143694819
quote:
15s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 09:45 schreef GSbrder het volgende:

[..]

In Japan wel toch?
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 09:47:29 #267
379943 Paper_Tiger
pi_143694834
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 09:25 schreef 99.999 het volgende:
Je hebt gelijk. Dat is nu volstrekt onmogelijk. http://www.volkskrant.nl/(...)de-speculanten.dhtml :') Ga je maar even schamen voor je domme opmerking.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 09:47:31 #268
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143694835
quote:
11s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 09:46 schreef robin007bond het volgende:

[..]

In Japan wel toch?
Ik doelde op je grafiek van de USA.
pi_143694842
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 09:45 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Doorlopende inflatie is dus stabiel?
Ja. Als het goed is proberen we meestal een vast percentage aan inflatie te bereiken. Iedereen weet waar hij/zij aan toe is.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 09:48:51 #270
379943 Paper_Tiger
pi_143694857
quote:
15s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 09:45 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ondanks de toegenomen productiviteit! Alleen in elektronica is sprake van deflatie omdat de ontwikkelingen daarvan zo snel gaan dat de georganiseerde geldontwaarding dat niet bij kan houden.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 09:49:26 #271
379943 Paper_Tiger
pi_143694869
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 09:47 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Ja. Als het goed is proberen we meestal een vast percentage aan inflatie te bereiken. Iedereen weet waar hij/zij aan toe is.
Dat de overheid ook nog eens de waarde van je pensioen opvreet?
pi_143694876
quote:
15s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 09:47 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik doelde op je grafiek van de USA.
Oh dat klopt inderdaad. :)

Best logisch. Een beetje inflatie is helemaal geen ramp.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 09:50:26 #273
379943 Paper_Tiger
pi_143694886
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 09:49 schreef robin007bond het volgende:

[..]

http://www.z24.nl/onderne(...)de-ultieme-belasting

quote:
Ter illustratie verwijst Buffett tijdens zijn recente
aandeelhoudersvergadering naar het dollarbiljet welke hij bij zijn geboorte
van een tante kreeg. "De koopkracht van deze dollar is sinds 1930 met 94
procent gedaald. Van de koopkracht van toen is nu nog 6 cent over."
Dat is in de geschiedenis van de mensheid voor die tijd nog nooit gebeurd.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 09:50:40 #274
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143694890
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 09:49 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Een beetje deflatie ook niet.
Stagflatie is een probleem :P.
pi_143694942
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 09:35 schreef Belabor het volgende:

[..]

Er is nu toch ontzettend veel onduidelijkheid over hoeveel goud wat nu in het buitenland ligt eigenlijk Nederland toekomt.

Ik wil geen munt die gebaseerd is op een fictionele hoeveelheid goudklompen die in deze tijden toch veel te klein is om onze economie te ondersteunen. Toen de beslissing genomen is van de goudstandaard af te stappen, was er geen weg meer terug.
Zoveel onduidelijkheid is daar eigenlijk niet over.
pi_143694980
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 09:47 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. Dat is nu volstrekt onmogelijk. http://www.volkskrant.nl/(...)de-speculanten.dhtml :') Ga je maar even schamen voor je domme opmerking.
Als ik zegt dat een goudstandaard het makkelijk maakt om landen kapot te speculeren dan beweer ik toch niet dat het nu niet kan? Is alles bij jou zwart of wit :')?

Overigens is het ze niet gelukt bij Portugal, bij een goudstandaard was dat wellicht anders geweest.

Ofwel, de schaamte ligt weer bij jou ;).
pi_143695012
quote:
15s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 09:50 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Een beetje deflatie ook niet.
Stagflatie is een probleem :P.
Dat ook. Maar de consensus is over het algemeen wel dat een klein beetje inflatie fijner is dan een beetje deflatie.

Alls alle schulden meer worden vind ik dat persoonlijk ook wat erger dan dat bezit wat in waarde daalt.
pi_143695021
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 09:50 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

[..]

Jazeker wel, hyperinflatie kwam ook voor 1930 voor.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:03:01 #279
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143695155
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 09:56 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Dat ook. Maar de consensus is over het algemeen wel dat een klein beetje inflatie fijner is dan een beetje deflatie.

Alls alle schulden meer worden vind ik dat persoonlijk ook wat erger dan dat bezit wat in waarde daalt.
Ik zou eerder tekenen voor een periode van beperkte deflatie dan een periode van verder stijgende inflatie. Zeker voor een land zoals de USA, wat drijft op krediet, kan deflatie best louterend zijn.
pi_143695166
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 09:50 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

[..]

En wat is het probleem daarmee? Als hij het had gespaard of belegd, dan was hij de inflatie te slim afgeweest.
pi_143695194
quote:
15s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 10:03 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik zou eerder tekenen voor een periode van beperkte deflatie dan een periode van verder stijgende inflatie. Zeker voor een land zoals de USA, wat drijft op krediet, kan deflatie best louterend zijn.
Juist voor de VS lijkt het me rampzalig. Staatsschulden die ineens meer worden, particuliere schuld brr.
pi_143695318
quote:
15s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 10:03 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Is het probleem van deflatie niet dat consumenten nooit meer volledig gaan consumeren? Je consumptie uitstellen loont namelijk altijd in dat geval.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:10:35 #283
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143695327
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 10:05 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Juist voor de VS lijkt het me rampzalig. Staatsschulden die ineens meer worden, particuliere schuld brr.
Geld lenen is voor de USA te aantrekkelijk geweest, zie de ontwikkeling van de staatsschuld sinds 1950.
De incentive om geld bij te drukken zou omlaag moeten.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:11:33 #284
379943 Paper_Tiger
pi_143695349
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 09:53 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Er zijn wat mensen benieuwd naar jouw antwoorden http://www.gewoon-nieuws.(...)duitse-goud-gelaten/
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:12:18 #285
379943 Paper_Tiger
pi_143695361
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 09:56 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Jazeker wel, hyperinflatie kwam ook voor 1930 voor.
Als je nou iets roept geef dan in godsnaam eens een voorbeeld.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:13:16 #286
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143695387
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 10:10 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Is het probleem van deflatie niet dat consumenten nooit meer volledig gaan consumeren? Je consumptie uitstellen loont namelijk altijd in dat geval.
Consumptie blijft nodig, (particuliere) investeringen blijven achter.
Daarom moet inflatie/deflatie niet te voorspelbaar worden. Indien de inflatie een tienjaarlijks gemiddelde van 2% haalt, dan zul je als consument dus getriggerd worden om te lenen, terwijl de kapitaalbezitter dit in de IRR zal opnemen. Met andere woorden; je denkt dat je goedkoper uit bent, maar uiteindelijk betaal je een vergoeding voor de geprognosticeerde inflatie
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:14:32 #287
379943 Paper_Tiger
pi_143695420
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 10:03 schreef robin007bond het volgende:

[..]

En wat is het probleem daarmee? Als hij het had gespaard of belegd, dan was hij de inflatie te slim afgeweest.
Hij heeft het belegd. Het is een van de rijkste mensen op deze planeet. :') Waar het om gaat is dat geld iets was waar je op kon vertrouwen. Het enige waar je nu op kan vertrouwen is dat een kaste van onbetrouwbare dieven (politici) de waarde van je geld stelen om er zelf beter van te worden. 8)7
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:15:20 #288
379943 Paper_Tiger
pi_143695446
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 10:10 schreef tofastTG het volgende:

[..]

_O_ Daarom koopt ook niemand meer computers en smartphones... _O-
pi_143695544
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 10:15 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

_O_ Daarom koopt ook niemand meer computers en smartphones... _O-
:') wat heeft het een met het ander te maken? Als er sprake is van deflatie kost auto A nu 10.000 en over 12 maanden kost auto A 9.000 euro. Als consumenten dit door hebben stel je je consumptie uit.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:21:09 #290
379943 Paper_Tiger
pi_143695581
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 10:19 schreef tofastTG het volgende:

[..]

:') wat heeft het een met het ander te maken? Als er sprake is van deflatie kost auto A nu 10.000 en over 12 maanden kost auto A 9.000 euro. Als consumenten dit door hebben stel je je consumptie uit.
Als je een auto nodig hebt dan koop je er een. Dacht je dat mensen 12 maanden gaan lopen voor die ¤1000? Denk twee keer.

In elektronica is sprake van doorlopende deflatie.
pi_143695617
quote:
15s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 10:13 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Consumptie blijft nodig, (particuliere) investeringen blijven achter.
Daarom moet inflatie/deflatie niet te voorspelbaar worden. Indien de inflatie een tienjaarlijks gemiddelde van 2% haalt, dan zul je als consument dus getriggerd worden om te lenen, terwijl de kapitaalbezitter dit in de IRR zal opnemen. Met andere woorden; je denkt dat je goedkoper uit bent, maar uiteindelijk betaal je een vergoeding voor de geprognosticeerde inflatie
Ik denk dat de consument aankopen uitsteld als ieder jaar uitstellen een fikse korting betekend. Althans, de consumptie wordt tot een minimum beperkt.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:23:31 #292
379943 Paper_Tiger
pi_143695639
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 10:22 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Ik denk dat de consument aankopen uitsteld als ieder jaar uitstellen een fikse korting betekend. Althans, de consumptie wordt tot een minimum beperkt.
Is dat niet heel erg duurzaam?
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:29:37 #293
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143695813
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 10:22 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Daarom zei ik ook dat deflatie/inflatie niet te voorspelbaar moet worden.
Elk jaar 2% inflatie is schadelijk en elk jaar 2% deflatie ook. Cijfers boven de 5% zijn schadelijk en idealiter moet het dus schommelen tussen de- en inflatie om geldontwaarding en reële schuldenstijging niet voor langere periode te fixeren.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:29:54 #294
379943 Paper_Tiger
pi_143695822
Deflatie is in principe goed.

quote:
What is Good Deflation?
Good Deflation should not be considered as a hypothetical situation. It is very much a real condition of the economy, characterized by substantial growth and development in some sectors of a country, despite the fact that the prices of products in these sectors has been reducing since a long span of time.

In fact, Good Deflation results from technological progresses, which initiates excess supply of goods.
Its role:

From the consumer's point of view, Good Deflation is immensely beneficial as it helps those commercial sectors like the bank to deal with sinking prices. The banking sector of a country faces such as a situation, when the value of the collateral (securities) for loans decreases remarkably, having low sale value than what was earlier expected. This condition is far more aggravated by public debts and unemployment problem, which display rising trends.

This situation is controlled to considerable extents by the advent of Good Deflation. In the theoretical sense, Good Deflation does not allow the distribution of corporate gains among the employees, in the form of increase in their wages. Instead, decrease in the prices owing to Deflation is transferred to the consumers. This leads to uniform allocation of the profits, involving those also, who are not directly associated with production.

The debtors should evade price fall, which appears to them in the form of low rates of interest.

Good Deflation can only work when people have full faith in the future of the concept, which is closely related with the consumption and investments on their part. In fact, the customers consume and invest to meet their requirements and not the price expectations.

For Good Deflation to exist in an economy, it is required that there is no interference of any strong union, who may insist on productivity gain on behalf of the employees.
quote:
About Bad Deflation:
Bad Deflation is born out of trifling demands. It is an economic situation characterized by reduction in the prices not due to developments in the productivities, but because of a lack of demand induced by crashing down of the stock market. In fact, Deflation becomes bad when the consumers save their money for future uncertainties, or in the expectation that prices may lower further.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:32:54 #295
379943 Paper_Tiger
pi_143695909
quote:
15s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 10:29 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Daarom zei ik ook dat deflatie/inflatie niet te voorspelbaar moet worden.
Elk jaar 2% inflatie is schadelijk en elk jaar 2% deflatie ook. Cijfers boven de 5% zijn schadelijk en idealiter moet het dus schommelen tussen de- en inflatie om geldontwaarding en reële schuldenstijging niet voor langere periode te fixeren.
Inflatie en deflatie moeten in een natuurlijke balans zijn. Heb je technologische vooruitgang en toegenomen productiviteit met een gelijkblijvende geldhoeveelheid dan dalen de prijzen. Als je voor elke toegenomen productiviteit meer geld drukt dan gaat de winst van die toegenomen productie naar de verstrekker van het betaalmiddel i.p.v. naar de producent en de consument.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:38:51 #296
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143696059
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 10:32 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Inflatie en deflatie moeten in een natuurlijke balans zijn. Heb je technologische vooruitgang en toegenomen productiviteit met een gelijkblijvende geldhoeveelheid dan dalen de prijzen. Als je voor elke toegenomen productiviteit meer geld drukt dan gaat de winst van die toegenomen productie naar de verstrekker van het betaalmiddel i.p.v. naar de producent en de consument.
Nee, als de productiviteit toeneemt en de geldhoeveelheid blijft gelijk wordt geld schaars, hoe ga je immer de productie financieren als die toeneemt maar de geldhoeveelheid niet.
Kortom, je economie kan niet groeien als je geldhoeveelheid niet meegroeit
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:46:35 #297
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_143696242
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 09:53 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De hoeveelheid wordt "geschat" op 600 ton, maar daarin schommelen de schattingen ook nog wel eens tussen de 580 en 620 ton. Dat is nogal een verschil. Het meeste van dit goud ligt volgens de Nederlandse overheid in het buitenland, in ieder geval meer dan 85%.

Echter, omdat de goudstandaard dus niet meer in gebruik is en de Nederlandse goudvoorraad die binnen de landsgrenzen gebleven is zo miniem is, is het Nederlands goud niks meer waard: http://www.nieuws.nl/econ(...)miljard-minder-waard
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:50:09 #298
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143696318
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 10:32 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Eens, maar zodra mensen op hun bankrekening/in hun portemonnee zien dat de technologische vooruitgang heeft gezorgd voor dalende prijzen dan kan inderdaad het psychologische effect optreden wat tofast noemde; mensen gaan bepaalde goederen later kopen omdat ze denken dat hun geld meer waard zal worden. Bij televisieschermen gaat dat nu nog niet op, maar dat heeft ook te maken met monetaire inflatie; sparen voor een nieuwe televisie levert onvoldoende rente op om met 1 jaar wachten een (huidig) duurder model aan te schaffen.
pi_143696353
Libertarisme. _O_
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:51:24 #300
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143696361
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 10:46 schreef Belabor het volgende:

[..]

De hoeveelheid wordt "geschat" op 600 ton, maar daarin schommelen de schattingen ook nog wel eens tussen de 580 en 620 ton. Dat is nogal een verschil. Het meeste van dit goud ligt volgens de Nederlandse overheid in het buitenland, in ieder geval meer dan 85%.

Echter, omdat de goudstandaard dus niet meer in gebruik is en de Nederlandse goudvoorraad die binnen de landsgrenzen gebleven is zo miniem is, is het Nederlands goud niks meer waard: http://www.nieuws.nl/econ(...)miljard-minder-waard
Dat artikel heeft het over de goudprijs en de waarde van het goud daaraan gekoppeld, niet erover dat het goud niets meer meer waard is omdat het in het buitenland ligt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:54:51 #301
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_143696443
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 10:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat artikel heeft het over de goudprijs en de waarde van het goud daaraan gekoppeld, niet erover dat het goud niets meer meer waard is omdat het in het buitenland ligt.
Juist daardoor is de waarde van het goud dus afgenomen. De prijs van goud is nu volledig afhankelijk van vraag en aanbod. Omdat er dus geen vraag meer naar is, nemen de prijzen af.

Het punt wat ik probeer te maken gaat nog over mensen die de goudstandaard terug zouden willen hebben. Die optie is er dus niet meer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')