abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 09:35:06 #1
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_143582184
Uit OP #1:

quote:
Waar je over het Libertarisme kunt discussiëren. Naar aanleiding van vele topics die veranderen in Libertarisme discussies lijkt me dit een ideaal topic om over zaken te praten waar Libertariërs en Statisten van mening verschillen. Of zoals sommige FOK-Logica. 'Being libertarian: preaching peace, liberty and prosperity and people still think you're worse than Hitler.'
Laten we het wel zoveel mogelijk inhoudelijk houden in plaats van ad hominem te reageren.
Vorige delen: klik op de pijltjes naast de TT.

Mind you, er is een verschil tussen anarcho-kapitalisme en minarchisme (twee stromingen binnen het libertarisme):

quote:
Anarcho-capitalism advocates abolishing the state. Minarchism has been variously defined by sources. In the strictest sense, it is the political philosophy which maintains that the state is necessary and that its only legitimate function is the protection of individuals from aggression, theft, breach of contract, and fraud, and the only legitimate governmental institutions are the military, police, and courts. In the broadest sense, it also includes fire departments, prisons, the executive, and legislatures as legitimate government functions.[4][5][6] Minarchist states are called night watchman states.
bron

Wat is libertarisme?

Veelgestelde vragen over Libertarisme

Murray Rothbards boek For A New Liberty - A New Libertarian Manifesto is een aanrader om meer te weten te komen over de libertarische visie. Dit boek is gratis online beschikbaar op de website van het Ludwig von Mises Institute.

Het libertarisme staat voor zowel persoonlijke als economische vrijheid. De economie en de staat volledig gescheiden net zoals er een scheiding is tussen staat en kerk.

a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 09:51:01 #2
379943 Paper_Tiger
pi_143582421
Hier even verder over vrije associatie. Volgens een vooringenomen Fokker is het een excuus om te discrimineren op basis van huidskleur. Dat is natuurlijk onzin hoewel er altijd mensen zullen zijn ongeacht hoe we met elkaar samenleven die dat als reden zien om niet met iemand om te gaan.

Vrije associatie wordt het best uitgelegd op deze pagina http://thomaswentzel.nl/2(...)-en-democratie-niet/
pi_143582447
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 09:34 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Willens en wetens niets toevoegen aan de discussie en doorlopend een eigen ongefundeerde mening ventileren teneinde de discussiepartner te ridiculiseren lijkt me eerder de definitie van rellen.
Je eigen gedrag dus?

Ik heb kritiek op een bepaalde ideologie en onderbouw dat ook. Als dank word ik uitgescholden en op z'n tijd bedreigd of dood gewenst. Dat is wat er aan de hand is tijger...

Ik snap dat het pijnlijk is wanneer de vinger op de zere plek wordt gelegd maar waarom zou dat aanleiding moeten zijn om te gaan schelden of dreigen? Ik snap die agressie gewoon niet.
pi_143582458
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 09:20 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het is een groep van blanke christenen. Dat is slechts een voorbeeld. In onze buurt had je vroeger Ruigoord als anarchistisch dorp. Allemaal hasjrokende viezeriken. Ook prima. Ze woonden bij elkaar, leefden zoals ze wilden en deden geen vlieg kwaad. Ik zou wel in een gemeenschap willen functioneren van hardwerkende atheïsten. Al die gemeenschappen kunnen gewoon naast elkaar bestaan.
Segregatie leidt nergens toe. Je creëert generaties van wereldvreemde, intolerante klootzakken die puur en alleen gericht zijn op de eigen groep.

Dat werkte misschien in het stenen tijdperk, toen mensen een nomadenbestaan leidden. In de geglobaliseerde wereld van de 21e gaat dat echter niet werken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_143582467
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 09:51 schreef Paper_Tiger het volgende:
Hier even verder over vrije associatie. Volgens een vooringenomen Fokker is het een excuus om te discrimineren op basis van huidskleur. Dat is natuurlijk onzin
Is dat zo? Er werd in het vorige deel vanuit een libertarisch principe keihard gesteld dat zwartjes/ apen zichzelf niet kunnen besturen en uit de eigen gemeenschap geweerd zouden worden. En zelf heb je je ook regelmatig in die richting uitgelaten.

Dus waar haal je vandaan dat het onzin zou zijn?

quote:
hoewel er altijd mensen zullen zijn ongeacht hoe we met elkaar samenleven die dat als reden zien om niet met iemand om te gaan.

Vrije associatie wordt het best uitgelegd op deze pagina http://thomaswentzel.nl/2(...)-en-democratie-niet/
Tja, de titel alleen al laat zien dat het geen al te doordacht stukje kan zijn. De democratie gaat facebook ook ver overleven overigens.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-08-2014 09:55:03 ]
pi_143582491
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 09:53 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Segregatie leidt nergens toe. Je creëert generaties van wereldvreemde, intolerante klootzakken die puur en alleen gericht zijn op de eigen groep.

Dat werkte misschien in het stenen tijdperk, toen mensen een nomadenbestaan leidden. In de geglobaliseerde wereld van de 21e gaat dat echter niet werken.
Qua welvaart wil de gemiddelde 'libertarier' ook terug naar het stenen tijdperk, dus dat past :P
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 09:56:58 #7
379943 Paper_Tiger
pi_143582518
quote:

[..]

Deze mensen in Orangina bewijzen dat het werkt.
pi_143582555
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 09:56 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het werkt omdat deze mensen godzijdank een uitzondering op de regel vormen. Ze zijn een rariteit. Een maffe kleine minderheid.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:00:25 #9
379943 Paper_Tiger
pi_143582582
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 09:58 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het werkt omdat deze mensen godzijdank een uitzondering op de regel vormen. Ze zijn een rariteit. Een maffe kleine minderheid.
Sta het andere groepen ook toe. Wat kunnen ze jou kwaad doen?
pi_143582617
Je grote voorbeeld associeerde zich overigens vrij met voorpost (en ik mag niks suggereren over de verbanden tussen libertarisme en extreem-rechts...).
Tot zijn moeder het doorkreeg en hem de wind van voren gaf _O-

http://www.destentor.nl/r(...)zich-terug-1.2946858
pi_143582627
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:00 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Sta het andere groepen ook toe. Wat kunnen ze jou kwaad doen?
Persoonlijk ben ik geen voorstander van een verzameling mini-staatjes die mensen uitsluiten op basis van ras, huidskleur of religie. Daarom ben ik ook zo blij dat gelijkwaardigheid is verankerd in onze Grondwet.

De samenleving die jij voorstaat betekent veertig stappen achteruit als mensheid.
pi_143582635
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 09:56 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Orangina, mooie verbastering :D.

Maar, eh nee dat bewijzen ze niet bepaald.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:27:18 #13
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143583054
quote:

[..]

Dit is nogal een tegenstrijdige bewering. Enerzijds geef je aan dat in de geglobaliseerde wereld van de 21e eeuw een systeem niet gaat werken waarbij een groep "los" is van haar omgeving, terwijl je anderzijds zegt dat je generaties creeert. Het lijkt hierbij alsof je enerzijds de maakbaarheid van de samenleving dood verklaart en anderzijds doet alsof segregatie invloed heeft op het karakter van de mens.

Laten we wel wezen, het is niet alsof iemand die 100 uur per week van huis is en 56 uur slaapt die resterende tijd nou enorm veel bijdraagt aan zijn directe omgeving. Juist door de toegenomen (digitale) mobiliteit is men in staat zich te ontworstelen aan de buurt en een van de negatieve effecten daarvan is emotionele segregatie. Je kan nog zo graag miljonairs naast tokkies plaatsen, maar de kans op succesvolle interactie is, meer dan ooit tevoren, gering.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_143583137
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:27 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dit is nogal een tegenstrijdige bewering. Enerzijds geef je aan dat in de geglobaliseerde wereld van de 21e eeuw een systeem niet gaat werken waarbij een groep "los" is van haar omgeving, terwijl je anderzijds zegt dat je generaties creeert. Het lijkt hierbij alsof je enerzijds de maakbaarheid van de samenleving dood verklaart en anderzijds doet alsof segregatie invloed heeft op het karakter van de mens.

Laten we wel wezen, het is niet alsof iemand die 100 uur per week van huis is en 56 uur slaapt die resterende tijd nou enorm veel bijdraagt aan zijn directe omgeving. Juist door de toegenomen (digitale) mobiliteit is men in staat zich te ontworstelen aan de buurt en een van de negatieve effecten daarvan is emotionele segregatie. Je kan nog zo graag miljonairs naast tokkies plaatsen, maar de kans op succesvolle interactie is, meer dan ooit tevoren, gering.
Ik ben ook geen fan van geforceerde interactie, in die dat je een allochtonen-quotum in het leven roept voor een woonerf, of iets in die richting.

(Hoewel een redelijke balans tussen hoog- en laagopgeleid en hoge en lage inkomens een buurt wel ten goede schijnt te komen).

Wel ageer ik tegen geforceerde segregatie. Oftewel het moedwillig buiten een stad of gemeenschap houden van mensen met een of andere eigenschap of uiterlijk kenmerk. Ik denk dat dat de samenleving niet ten goede komen. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.

Verder schijt ik op die racisten in Orania.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:38:30 #15
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143583241
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:32 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik ben ook geen fan van geforceerde interactie, in die dat je een allochtonen-quotum in het leven roept voor een woonerf, of iets in die richting.

(Hoewel een redelijke balans tussen hoog- en laagopgeleid en hoge en lage inkomens een buurt wel ten goede schijnt te komen).

Wel ageer ik tegen geforceerde segregatie. Oftewel het moedwillig buiten een stad of gemeenschap houden van mensen met een of andere eigenschap of uiterlijk kenmerk. Ik denk dat dat de samenleving niet ten goede komen. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.

Verder schijt ik op die racisten in Orania.
Geforceerde segregatie is toch niet geforceerd als de bewoners daar unaniem voor kiezen? Het lijkt me logisch dat een balans tussen hoog- en laagopgeleid tot een goede mix zorgt van levendigheid (laagopgeleid) en netheid (hoogopgeleid). Dit is een generalisatie, maar het lijkt vanzelfsprekend dat je in een wijk met alleen maar dubbelinkomens overdag een kanon kan afschieten en in een wijk met alleen maar bijstandstrekkers struikelt over het witte tuinmeubilair.

Toch denk ik dat een gated community geen misdaad is, het is een keuze van mensen die zich slecht kunnen aanpassen aan andersdenkenden en ook daar mag best ruimte voor zijn. Ik heb het liefst mensen die tegen een stootje kunnen, maar je kan niet van iedereen verwachten dat ze de vlag uithangen als hun buurman een Somalier, een moslim, een kakker, een homo, een bijstandstrekker, een student of een bejaarde is. Sommige mensen gooien dan een baksteen door het raam, anderen kiezen van tevoren een wijk uit waar de kans op een buurman uit de verkeerde klasse gering is.
pi_143583332
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:38 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Geforceerde segregatie is toch niet geforceerd als de bewoners daar unaniem voor kiezen? Het lijkt me logisch dat een balans tussen hoog- en laagopgeleid tot een goede mix zorgt van levendigheid (laagopgeleid) en netheid (hoogopgeleid). Dit is een generalisatie, maar het lijkt vanzelfsprekend dat je in een wijk met alleen maar dubbelinkomens overdag een kanon kan afschieten en in een wijk met alleen maar bijstandstrekkers struikelt over het witte tuinmeubilair.

Toch denk ik dat een gated community geen misdaad is, het is een keuze van mensen die zich slecht kunnen aanpassen aan andersdenkenden en ook daar mag best ruimte voor zijn. Ik heb het liefst mensen die tegen een stootje kunnen, maar je kan niet van iedereen verwachten dat ze de vlag uithangen als hun buurman een Somalier, een moslim, een kakker, een homo, een bijstandstrekker, een student of een bejaarde is. Sommige mensen gooien dan een baksteen door het raam, anderen kiezen van tevoren een wijk uit waar de kans op een buurman uit de verkeerde klasse gering is.
Segregatie is in die zin geforceerd, dat bepaalde groepen niet de mogelijkheid krijgen om toe te treden tot een bepaalde gemeenschap. Maar ik weet of de woordkeuze hier helemaal op z'n plaats is.

Voor wat betreft de tweede alinea, verschillen wij gewoon fundamenteel van mening. Ik ben het met je eens dat bepaalde lieden het nou eenmaal nooit zullen kunnen verteren dat ze naast een neger of homo wonen. Helaas ben ik een naïeve dromer en geloof dat wanneer groepen bij elkaar worden gezet, dat op de lange termijn een positief effect sorteert. Wellicht dat pa nog fel gekant is tegen buitenlanders, maar voor zijn zoon is dat mogelijk (lees: hopelijk) een ander verhaal.
pi_143583366
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 09:29 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Je kent duidelijk de geschiedenis van ZA niet. Van alle 'rassen' die er nu wonen waren de blanke er het eerst.
Sinds wanneer is dat zo? Is de geschiedenis onlangs herschreven ?

quote:
Geen dwingende staat en vrije associatie dwz je gaat om met wie je wil.
Orania ? Met deze ontkenning ben je als anti-etatist ongeloofwaardig.
Een monocultuur handhaven zonder collectieve dwang is niet mogelijk.

quote:
De Khoikhoi (Hottentotten) was een volk in Afrika dat woonde in het gebied van de huidige provincie West-Kaap in Zuid-Afrika, toen de Nederlandse kolonisten van de VOC onder Jan van Riebeeck Kaapstad stichtten. Verder naar het oosten, voorbij de Visrivier, woonde een ander volk: de AmaXhosa.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Khoikhoi

quote:
De Xhosa, Xosa, AmaXhosa of Ama-Xosa zijn een volk in Zuid-Afrika. Zij wonen vooral in de provincie Oost-Kaap. Hun taal, het isiXhosa, behoort tot de Nguni-tak van Bantoetalen. Steeds meer AmaXhosa trekken naar de steden, maar oude tradities worden evengoed nog op het platteland bewaard.
http://nl.wikipedia.org/wiki/AmaXhosa

quote:
Bantu peoples is used as a general label for the 300–600 ethnic groups in Africa who speak Bantu languages.[1] They inhabit a geographical area stretching east and southward from Central Africa across the African Great Lakes region down to Southern Africa.[1]
http://en.wikipedia.org/wiki/Bantu_peoples

[ Bericht 44% gewijzigd door Bluesdude op 19-08-2014 10:59:06 ]
pi_143583370
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:38 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Geforceerde segregatie is toch niet geforceerd als de bewoners daar unaniem voor kiezen?
Wel voor degenen die er het slachtoffer van zijn. De zwartjes/apen die uit een gemeenschap worden gegooid bijvoorbeeld.
pi_143583420
Zuid-Afrika (of althans, het gebied) werd oorspronkelijk dus bewoond door blanken?

Zo leer je elke dag weer bij.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:51:26 #20
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143583512
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:43 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Segregatie is in die zin geforceerd, dat bepaalde groepen niet de mogelijkheid krijgen om toe te treden tot een bepaalde gemeenschap. Maar ik weet of de woordkeuze hier helemaal op z'n plaats is.

Voor wat betreft de tweede alinea, verschillen wij gewoon fundamenteel van mening. Ik ben het met je eens dat bepaalde lieden het nou eenmaal nooit zullen kunnen verteren dat ze naast een neger of homo wonen. Helaas ben ik een naïeve dromer en geloof dat wanneer groepen bij elkaar worden gezet, dat op de lange termijn een positief effect sorteert. Wellicht dat pa nog fel gekant is tegen buitenlanders, maar voor zijn zoon is dat mogelijk (lees: hopelijk) een ander verhaal.
De kans dat zoonlief in dezelfde gated community kan beginnen aan zijn wooncarriere is gering. Zoon gaat studeren, zoon gaat het huis uit, zoon heeft een tijd lang minder te besteden en zoon komt in aanraking met andere stedelingen, andere culturen en andere plekken van Nederland. Ik heb een broertje dood aan het "opvoeden" van volwassenen indien zij niet politiek correct denken. Als pa nou eenmaal een hekel heeft aan buitenlanders, dan heeft hij een hekel aan buitenlanders. Gebaseerd op vooroordelen, vermoedens of ervaringen, dat doet er niet toe, je maakt zo iemand niet gelukkig door hem te omringen met buitenlanders, omdat het goed zou zijn voor de maatschappij. Zo iemand verbieden in een gesegregeerde wijk te wonen is, in mijn ogen, slecht voor de maatschappij en zal spanningen creëren die onnodig en onwenselijk zijn.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:53:26 #21
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143583564
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:45 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wel voor degenen die er het slachtoffer van zijn. De zwartjes/apen die uit een gemeenschap worden gegooid bijvoorbeeld.
Want het is mogelijk om een gated community te stichten waar expliciet in de VvE staat dat het niet is toegestaan om negroide Nederlanders toe te laten? Lijkt me niet. De enige selectie die je aan de poort kunt uitvoeren is op basis van inkomen, net zoals in villawijken het geval is. Elke andere vorm van discriminatie kan je onmogelijk opnemen in een contract.
pi_143583624
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:51 schreef GSbrder het volgende:

[..]

De kans dat zoonlief in dezelfde gated community kan beginnen aan zijn wooncarriere is gering. Zoon gaat studeren, zoon gaat het huis uit, zoon heeft een tijd lang minder te besteden en zoon komt in aanraking met andere stedelingen, andere culturen en andere plekken van Nederland. Ik heb een broertje dood aan het "opvoeden" van volwassenen indien zij niet politiek correct denken. Als pa nou eenmaal een hekel heeft aan buitenlanders, dan heeft hij een hekel aan buitenlanders. Gebaseerd op vooroordelen, vermoedens of ervaringen, dat doet er niet toe, je maakt zo iemand niet gelukkig door hem te omringen met buitenlanders, omdat het goed zou zijn voor de maatschappij. Zo iemand verbieden in een gesegregeerde wijk te wonen is, in mijn ogen, slecht voor de maatschappij en zal spanningen creëren die onnodig en onwenselijk zijn.
En mijn angst is er sprake zal zijn van een glijdende schaal wanneer je geen beperkingen oplegt aan de vorming van gated community's. Het wordt in mijn optiek dan net iets te makkelijk om je te onttrekken aan de samenleving. Ik vrees voor het effect op lange termijn.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 11:01:51 #23
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143583776
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:56 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En mijn angst is er sprake zal zijn van een glijdende schaal wanneer je geen beperkingen oplegt aan de vorming van gated community's. Het wordt in mijn optiek dan net iets te makkelijk om je te onttrekken aan de samenleving. Ik vrees voor het effect op lange termijn.
Hoe kijk je dan naar woongemeenschappen en afgesloten ouderencomplexen?
Allebei "gated", maar de negatieve connotatie is minder aanwezig.
pi_143583847
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 11:01 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Hoe kijk je dan naar woongemeenschappen en afgesloten ouderencomplexen?
Allebei "gated", maar de negatieve connotatie is minder aanwezig.
Bejaarden en autisten die bij elkaar wonen vind ik toch net even wat anders dan racisten die bij elkaar in een wijk gaan zitten.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 11:06:37 #25
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143583889
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 11:04 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Bejaarden en autisten die bij elkaar wonen vind ik toch net even wat anders dan racisten die bij elkaar in een wijk gaan zitten.
Misschien moeten racisten hun voorkeuren dan maar laten labelen als een aandoening. Dan mag het wel.
Overigens zijn er in Nederland ook spirituele woongemeenschappen, of ecologische woongemeenschappen. Daar kom je niet in, tenzij je dezelfde principes onderschrijft als die van de bewoners.
pi_143584185
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:53 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Want het is mogelijk om een gated community te stichten waar expliciet in de VvE staat dat het niet is toegestaan om negroide Nederlanders toe te laten? Lijkt me niet. De enige selectie die je aan de poort kunt uitvoeren is op basis van inkomen, net zoals in villawijken het geval is. Elke andere vorm van discriminatie kan je onmogelijk opnemen in een contract.
Toch is dat precies wat men hier bepleit als zijnde libertarisch. De oude wetsstructuren zijn dan niet meer van toepassing.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 11:26:31 #27
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143584410
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 11:17 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Toch is dat precies wat men hier bepleit als zijnde libertarisch. De oude wetsstructuren zijn dan niet meer van toepassing.
Je kan je natuurlijk afvragen of er een slachtoffer is als men opneemt in de huisregels dat je lid moet zijn van Stormfront en het Rudolf Hess-lied door de luidsprekers schalt om 08:00 's ochtends. Dat zijn zachte middelen om uiteindelijk toch een zekere selectie te kunnen doorvoeren.
pi_143584487
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 11:26 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Je kan je natuurlijk afvragen of er een slachtoffer is als men opneemt in de huisregels dat je lid moet zijn van Stormfront en het Rudolf Hess-lied door de luidsprekers schalt om 08:00 's ochtends. Dat zijn zachte middelen om uiteindelijk toch een zekere selectie te kunnen doorvoeren.
Als men regels instelt om de negers hun gemeenschap uit te schoppen vanwege hun huidskleur lijkt me daar wel iets mee mis eerlijk gezegd.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 11:32:33 #29
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143584588
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 11:29 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Als men regels instelt om de negers hun gemeenschap uit te schoppen vanwege hun huidskleur lijkt me daar wel iets mee mis eerlijk gezegd.
Dat wel, omdat het geweld impliceert. Als de kreet: "white power!" als begroeting wordt ingevoerd dan is de kans dat een neger zich daar happy gaat voelen weer een stukje kleiner en voer je dus op zachte wijze een selectiemethode in.
pi_143584705
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 11:32 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat wel, omdat het geweld impliceert. Als de kreet: "white power!" als begroeting wordt ingevoerd dan is de kans dat een neger zich daar happy gaat voelen weer een stukje kleiner en voer je dus op zachte wijze een selectiemethode in.
Volgens mij is er weinig zachts aan wat wordt voorgesteld. Dat gaat gewoon om het weren van negers/zwartjes/apen uit hun gemeenschap, desnoods gewoon met geweld.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 11:37:42 #31
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143584766
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 11:35 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Volgens mij is er weinig zachts aan wat wordt voorgesteld. Dat gaat gewoon om het weren van negers/zwartjes/apen uit hun gemeenschap, desnoods gewoon met geweld.
Uiteraard, kaalkopjes staan niet bekend om hun diplomatieke skills.
Iemand met iets meer hersens en dezelfde verknipte overtuigingen had het anders aangepakt.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 11:39:13 #32
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_143584811
Maar ho, wacht nou even. Ik lees deze discussie door, maar ik zie dat de kern weer vergeten wordt. Er bestaan nu conflicten tussen culturen en gemeenschappen juist omdat deze vaak decennia lang van elkaar gescheiden geweest zijn en in de recente geschiedenis direct met elkaar in aanraking gekomen zijn.

Het lijkt mij dus waarschijnlijk dat op de lange termijn deze nieuwe gated communities opnieuw problemen zullen hebben om zich weer te mengen in de samenleving(en) om zich heen, omdat in die veilige omgeving waarin nu kinderen op zullen groeien, nieuwe normen en waarden ontwikkeld zullen worden die passen binnen de gemeenschap.

Ik respecteer mensen die naar hun eigen geluk zoeken en dit bijvoorbeeld doen door te gaan wonen bij gelijkgestemden, maar door daarbij enigszins andersgestemden direct buiten te sluiten doe je jezelf op de lange termijn alleen maar schade toe.

Met dat voorbeeld van dat artikel over Facebook tegenover democratie ben ik het in één opzicht wel eens: mensen zouden eens meer open moeten staan voor anderen zoals ze dat op Facebook vaak zo gemakkelijk doen.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 11:44:27 #33
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143584980
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 11:39 schreef Belabor het volgende:
Maar ho, wacht nou even. Ik lees deze discussie door, maar ik zie dat de kern weer vergeten wordt. Er bestaan nu conflicten tussen culturen en gemeenschappen juist omdat deze vaak decennia lang van elkaar gescheiden geweest zijn en in de recente geschiedenis direct met elkaar in aanraking gekomen zijn.

Het lijkt mij dus waarschijnlijk dat op de lange termijn deze nieuwe gated communities opnieuw problemen zullen hebben om zich weer te mengen in de samenleving(en) om zich heen, omdat in die veilige omgeving waarin nu kinderen op zullen groeien, nieuwe normen en waarden ontwikkeld zullen worden die passen binnen de gemeenschap.

Ik respecteer mensen die naar hun eigen geluk zoeken en dit bijvoorbeeld doen door te gaan wonen bij gelijkgestemden, maar door daarbij enigszins andersgestemden direct buiten te sluiten doe je jezelf op de lange termijn alleen maar schade toe.
Er zijn tal van manieren waarmee mensen zichzelf schade of tekort (toe) doen. Maar dat is een vorm van vrijheid, de vrijheid om bekrompen, intolerant, kleingeestig en beperkt te zijn en te denken. Tevens is het geen automatisme dat mensen die opgroeien in een beschermde omgeving daar later automatisch naar toe terug verlangen. De ene zoon wil graag in een villa wonen later, de ander droomt misschien van een bestaan in een heel nieuw land of gaat juist op het platteland wonen.
pi_143586624
quote:
1s.gif Op maandag 18 augustus 2014 23:50 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik zou ze een mailtje sturen om te vragen wat ze precies ermee bedoelen.

Overigens is 1 kolonie die zich libertarisch noemt geen argument tegen libertarisme an sich.

Jij was zelf libertarier, wat heeft je zo doen omslaan dan? Waarom nu niet meer? En wat dan wel?
Het is inderdaad geen argument tegen libertarisme, maar het is natuurlijk wel goede repliek tegen iemand die zo zijn libertopia voorstelt. Raptorix heeft blijkbaar geen probleem met het uitsluiten van bepaalde bevolkingsgroepen.

Wat mij heeft laten omslaan zijn verschillende dingen. Hoe ik als liberaal überhaupt het libertarisme ontdekte destijds was via de Oostenrijkse School. Vervolgens ben ik veel libertarische propaganda gaan lezen (mises.org, etc. ) en zo geschiedt.

Inmiddels ben ik sociaaldemocraat, maar liever heb ik niet echt een ideologie als label. In mijn hartje vind ik anarchosyndicalisme wel mooi, alleen is het nog maar de vraag of zoiets zou werken. De reden van de switch is dat ik me besefte dat mensen niet alles in het leven zelf in de hand hebben. Je zou dus kunnen zeggen dat ik een beetje een determinist ben geworden.

Ook kwam ik marktfalen tegen waar echt een overheid voor nodig is om die tegen te gaan. Ik ben me meer gaan interesseren voor het klimaat en besefte dat de vrije markt daar geen oplossing voor biedt. Verder is de Oostenrijkse School een pseudowetenschap.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 12:34:14 #35
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_143586665
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 11:44 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Maar dat is een vorm van vrijheid, de vrijheid om bekrompen, intolerant, kleingeestig en beperkt te zijn en te denken.
Ik noem dat alleen geen vrijheid, maar onderdrukking. Niet per sé in de vorm van onderdrukking van mensen, maar onderdrukking van potentieel, van groei, van de toekomst van je kinderen. Je zegt wel dat heel veel kinderen later wel dromen kunnen hebben, maar kunnen zij deze bereiken met hun achtergrond? Krijgen zij dan wel het onderwijs wat ze hiervoor nodig hebben, kunnen zij zich wel mengen in de nieuwe leefsituatie waarvan zij dromen?

Ik ben voorstander van een wereld waar de spelregels grotendeels gelijk zijn. Goederen en kennis moeten alle landen tegen dezelfde voorwaarden in en uit kunnen stromen. Zaken als discriminatie kun je natuurlijk niet uitbannen, dat blijft een mythe. Maar opzettelijk discrimineren door enkel "uitverkorenen" tot je gemeenschap toe te laten en dus niet te kijken naar het potentieel van mensen maar enkel naar de manier waarop zij gehersenspoeld zijn in hun manier van denken gaat tegen mijn politieke ideologie in.

Datzelfde probleem heb ik met het libertarisme. Ik zie de libertarische staatjes van gelijkgestemden misschien wel als een toename van individuele vrijheid, maar een noodrem op globale vrijheid en interactie. Ik zie het als een bekrompen uitgangspositie als je enkel naar jezelf en je direct omgeving kijkt en niet durft te kijken naar wat jou invloed is of kan zijn op de hele wereld.
pi_143586811
Overigens snap ik niet dat libertariërs uitsluiting geen beperking van vrijheid vinden.
pi_143586891
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:38 schreef robin007bond het volgende:
Overigens snap ik niet dat libertariërs uitsluiting geen beperking van vrijheid vinden.
Ja, dat heb ik nooit zo goed begrepen.
pi_143586914
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:40 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ja, dat heb ik nooit zo goed begrepen.
In dit geval vinden ze de vrijheid om mensen uit te sluiten belangrijker dan de vrijheid die de uitgeslotenen missen. Dat lijkt me best krom.
pi_143586980
http://www.samharris.org/(...)without-even-trying/

een stuk van Sam Harris over libertarisme :P
..///
pi_143586988
Een slot op je fiets is ook een beperking van vrijheid. De vrijheid van anderen om ongehinderd gebruik te maken van de fiets in kwestie. Ook dat is een vorm van uitsluiting, maar vrijwel niemand die daar bezwaar tegen maakt.
pi_143587002
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 09:03 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het libertarisme als mooi excuus om negers te weren uit je gemeenschap. Gezellig...
Nee hoor, ik heb denk ik meer contact met negers als jij, maar ik geloof alleen niet in de multiclulture samenleving, ik kan prima met ze opschieten, van keiharde antiliaanse criminelen, als tot de luie uitkeringstrekker, ik zit er dagelijks mee in cafe, en we hebben gewoon respect voor elkaar, ze kennen mijn standpunt, en ik de hunne.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_143587012
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:44 schreef Wegenbouwer het volgende:
Een slot op je fiets is ook een beperking van vrijheid. De vrijheid van anderen om ongehinderd gebruik te maken van de fiets in kwestie. Ook dat is een vorm van uitsluiting, maar vrijwel niemand die daar bezwaar tegen maakt.
Het kost me moeite om netjes te blijven, maar mensen compleet uitsluiten lijkt me van een andere orde dan mensen beperken om je fiets te mogen gebruiken. :')

Kom op man.
pi_143587026
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:45 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Het kost me moeite om netjes te blijven, maar mensen compleet uitsluiten lijkt me van een andere orde dan mensen beperken om je fiets te mogen gebruiken. :')

Kom op man.
Het is zeker een andere orde, maar hetzelfde principe.
pi_143587081
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:45 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

En hier blijkt dus maar weer eens uit dat het "vrijheidsbeperking"-verhaal veel genuanceerder ligt dan het NAP. Libertariërs hebben een absolute definitie van vrijheid, maar die is er eigenlijk helemaal niet.
pi_143587088
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:45 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Maar dat maakt het niet even erg.
pi_143587279
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:48 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Maar dat maakt het niet even erg.
Allicht, maar iets erg vinden is geen reden om geweld toe te passen.
pi_143587324
in een niet libertarische wereld kan je toch ook mensen in je persoonlijke levenssfeer uitsluiten? die vrijheid hebben we nog, of zou het aantrekkelijker zijn als de overheid vriendschappen afdwingt en uithuwelijking organiseert, of iets in die richting :?
..///
pi_143587397
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:53 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Welk geweld? Uitsluiting op basis van ras, huidskleur of religie strafbaar maken, bedoel je?
pi_143587408
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:55 schreef wipes66 het volgende:
in een niet libertarische wereld kan je toch ook mensen in je persoonlijke levenssfeer uitsluiten? die vrijheid hebben we nog, of zou het aantrekkelijker zijn als de overheid vriendschappen afdwingt en uithuwelijking organiseert, of iets in die richting :?
Discriminatie is bij wet verboden. Ik zie liever een harmonieuze samenleving dan een compleet gesegregeerde samenleving met kleine gemeenschapjes die elkaar niet kunnen uitstaan.
pi_143587421
quote:
Dat je liever geen vrienden wordt met negers, is toch effe net wat anders dan woonwijken creëren waar geen negers mogen wonen of een winkel openen waar Chinezen niet welkom zijn.
pi_143587441
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:53 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Wees dan consequent en erken dan ook eigendomsrechten niet. Het erkennen van eigendomsrechten is ook een beperking van vrijheid en dus "geweld".
pi_143587467
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:57 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Welk geweld? Uitsluiting op basis van ras, huidskleur of religie strafbaar maken, bedoel je?
Inderdaad. Als je geen blanken meer toelaat in je winkel, krijg je vroeg of laat te maken met de overheid.
pi_143587564
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:58 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat je liever geen vrienden wordt met negers, is toch effe net wat anders dan woonwijken creëren waar geen negers mogen wonen of een winkel openen waar Chinezen niet welkom zijn.
ja dat is voor jou iets anders, maar voor libertariërs niet. vrijwillige associatie is het resultaat van een gebrek aan dwang, en dan maakt het niet uit of dit zakelijk of privé is.
..///
pi_143587580
Overigens krijgt monopolievorming ook de kans om zich te ontwikkelen. Als je daarbij nog in achting neemt dat bedrijven mensen mogen uitsluiten krijg je hele enge toestanden.

Stel dat een grote franchise geen getinte mensen wil aannemen, dan zouden die mensen gewoon veel meer werkloos zijn dan anderen.
pi_143587589
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:01 schreef wipes66 het volgende:

[..]

ja dat is voor jou iets anders, maar voor libertariërs niet. vrijwillige associatie is het resultaat van een gebrek aan dwang, en dan maakt het niet uit of dit zakelijk of privé is.
Dan zijn libertariers behoorlijk domme wezens.
pi_143587600
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:59 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Inderdaad. Als je geen blanken meer toelaat in je winkel, krijg je vroeg of laat te maken met de overheid.
En terecht.
pi_143587685
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:58 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Wees dan consequent en erken dan ook eigendomsrechten niet. Het erkennen van eigendomsrechten is ook een beperking van vrijheid en dus "geweld".
In dat geval kan je ook niet gewoon over straat lopen, want door ergens te lopen, beperk je de rest van de wereld in hun vrijheid om precies op hetzelfde moment op dat stukje grond te lopen. Dus iemand kan eigenlijk niet door het leven gaan zonder constant geweld te gebruiken.
Zo zie je, als je het begrip vrijheid of geweld maar ruim genoeg interpreteert, heb je er niets meer aan.
pi_143587764
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:05 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

In dat geval kan je ook niet gewoon over straat lopen, want door ergens te lopen, beperk je de rest van de wereld in hun vrijheid om precies op hetzelfde moment op dat stukje grond te lopen. Dus iemand kan eigenlijk niet door het leven gaan zonder constant geweld te gebruiken.
Zo zie je, als je het begrip vrijheid of geweld maar ruim genoeg interpreteert, heb je er niets meer aan.
Dat maakt het libertarisme ook zo'n debiele ideologie. Als je je eigen waarden consequent toepast, dan creëer je onmogelijke situaties.
pi_143587774
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:38 schreef robin007bond het volgende:
Dat is het grote voordeel wanneer je steeds je eigen definities verzint zonder je iets aan te trekken van hoe de rest van de wereld het ziet :)
pi_143587800
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:44 schreef Wegenbouwer het volgende:
Wat een beroerde vergelijking weer. Hoe krijgen jullie ze toch steeds verzonnen?
pi_143587832
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:44 schreef raptorix het volgende:

[..]

Nee hoor, ik heb denk ik meer contact met negers als jij, maar ik geloof alleen niet in de multiclulture samenleving, ik kan prima met ze opschieten, van keiharde antiliaanse criminelen, als tot de luie uitkeringstrekker, ik zit er dagelijks mee in cafe, en we hebben gewoon respect voor elkaar, ze kennen mijn standpunt, en ik de hunne.
Prima hoor :). Maar het is gewoon keihard ouderwets racisme van jouw kant. Sta je binnen je ideologie lang niet alleen in, dus vreemd is het niet.
Maar het lijkt me wel iets wat een weldenkend mens mag benoemen als kritiekpunt.
pi_143587867
quote:
Aha, de overheid die dwingt. Ga je nog met voorbeelden van dat door het hoofd schieten in Nederland komen?
pi_143587910
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:01 schreef wipes66 het volgende:

[..]

Gevolg is echter nog veel grotere dwang.
Ofwel, je praat grote, vernederende dwang goed onder het mom van je zelf verzonnen definitie van vrijheid. Het blijft creatief...
pi_143588024
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:09 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Prima hoor :). Maar het is gewoon keihard ouderwets racisme van jouw kant. Sta je binnen je ideologie lang niet alleen in, dus vreemd is het niet.
Maar het lijkt me wel iets wat een weldenkend mens mag benoemen als kritiekpunt.
Er is niets mis met Racisme, het is een natuurlijk iets dat een mens liever met zijn soortgenoten om gaat, het zou pas kwalijk worden als je een ander als minderwaardig zou beschouwen, en dat is iets wat ik dus niet doe. In de coffeeshop waar ik kom ben ik meestal ook de enige blanke, en daar heb ik helemaal geen problemen mee.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 13:14:37 #65
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143588031
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:07 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat is het grote voordeel wanneer je steeds je eigen definities verzint zonder je iets aan te trekken van hoe de rest van de wereld het ziet :)
Niet nodig. Er staat een waarschuwing in de topicpointer.
pi_143588138
quote:
4s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:14 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Niet nodig. Er staat een waarschuwing in de topicpointer.
Het aanpassen van algemeen geaccepteerde definities naar de eigen werkelijkheid om enge dingen goed te praten, een gekend dingetje bij deze ideologie, moet toch gewoon aangehaald besproken kunnen worden?
pi_143588154
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:14 schreef raptorix het volgende:

[..]

Er is niets mis met Racisme, het is een natuurlijk iets dat een mens liever met zijn soortgenoten om gaat, het zou pas kwalijk worden als je een ander als minderwaardig zou beschouwen, en dat is iets wat ik dus niet doe. In de coffeeshop waar ik kom ben ik meestal ook de enige blanke, en daar heb ik helemaal geen problemen mee.
Aha, negers zijn dus echt een andere soort wat jou betreft? Gaat dat ook op voor Joden?
pi_143588177
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:57 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Discriminatie is bij wet verboden. Ik zie liever een harmonieuze samenleving dan een compleet gesegregeerde samenleving met kleine gemeenschapjes die elkaar niet kunnen uitstaan.
ik zie dat ook graag, net zoals ik graag een wereld zie waar drugverslaving niet voorkomt. het verschil is langs welke weg je een oplossing zoekt en in hoeverre een oplossing te rechtvaardigen is.
..///
pi_143588191
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:14 schreef raptorix het volgende:

[..]

Mwoah, ik vind dat er wel degelijk iets mis met racisme. Vooral omdat het vaak staaft op idiote vooroordelen en stereotypen.

Racisme is belachelijk, daar de verschillen tussen mensen onderling nihil zijn.
pi_143588212
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:18 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Aha, negers zijn dus echt een andere soort wat jou betreft? Gaat dat ook op voor Joden?
Natuurlijk, maar dan niet uit puur biologisch "ras" gezien, want dat bestaat niet bij mensen, maar groepen die er hun eigen religie/cultuur/gewoontes op na houden zullen ook zo behandeld worden, en daar is niets mis mee.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 13:25:40 #71
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143588444
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:17 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het aanpassen van algemeen geaccepteerde definities naar de eigen werkelijkheid om enge dingen goed te praten, een gekend dingetje bij deze ideologie, moet toch gewoon aangehaald besproken kunnen worden?
Ik krijg niet het gevoel dat je hier iets wilde bespreken met iemand.
pi_143588503
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:25 schreef raptorix het volgende:

[..]

Nee
Dan hoop ik dat je op de meet vooral je bek dichthoudt tegen mij.
pi_143588530
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:27 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dan hoop ik dat je op de meet vooral je bek dichthoudt tegen mij.
Je zult zien dat ik een uiterst vriendelijk persoon ben :)
Daarnaast heb ik mijn hele leven nooit mijn mond voor niemand dicht gehouden.
pi_143588591
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:28 schreef raptorix het volgende:

[..]

Je zult zien dat ik een uiterst vriendelijk persoon ben :)
Daarnaast heb ik mijn hele leven nooit mijn mond voor niemand dicht gehouden.
Negers onderontwikkeld noemen ben ik niet zo van gecharmeerd.

Ik ga toch ook niet roepen dat homoseksualiteit een of andere ziekte is?
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 13:30:26 #75
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_143588616
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:57 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Het is momenteel toegestaan om met een zelfgekozen groep mensen een woongroep te vormen.
Er is in Amsterdam bijvoorbeeld een woongroep van radicale anarchistische katholieken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')