Nee. wetten worden bedacht door een wetenschappelijk instituut, niet door mensen, dus niet door mij. Dat is precies de kern van mijn Papierocratie.quote:Op zondag 26 juni 2011 12:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik merk al enige aarzeling bij de consequenties van je uitgangspunt.
Nee, dat is democratie.quote:Op zondag 26 juni 2011 12:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
*En* die van mijn vrouw. (In dit voorbeeld ga ik er vanuit dat je alleen woont.)
De keuzevrijheid van twee mensen weegt toch zwaarder dan de keuzevrijheid van 1 persoon?
Op zijn best is dat utilisme (waarvan ik me afvraag of je daar een voorstander van bent). Hoe dan ook is dat wel een objectieve consequentie van je uitgangspunt dat de keuzevrijheid van alle mensen (de som onder de streep) gemaximaliseerd moet worden.quote:
Jaja, papierversnipperaar bedenkt de papierocratie, om vervolgens alle verantwoordelijkheid af te schuiven op z'n zelfbedachte hypothetische instituut.quote:Op zondag 26 juni 2011 12:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee. wetten worden bedacht door een wetenschappelijk instituut, niet door mensen, dus niet door mij. Dat is precies de kern van mijn Papierocratie.
Om er even op verder te gaan (hardlopen is goed voor de geestquote:Op zondag 26 juni 2011 12:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Op zijn best is dat utilisme (waarvan ik me afvraag of je daar een voorstander van bent). Hoe dan ook is dat wel een objectieve consequentie van je uitgangspunt dat de keuzevrijheid van alle mensen (de som onder de streep) gemaximaliseerd moet worden.
Je denkt toch niet dat als ik en mijn vrouw de tuin de andere kant op uitbreiden dat jij je tuinstoel er dan mag neerzetten? Daarmee beperk je de vrijheid van twee personen omwille van de vrijheid van 1 persoon.quote:Op zondag 26 juni 2011 13:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Om er even op verder te gaan (hardlopen is goed voor de geest)
Als ik jullie tuin steel heeft 1 persoon meer vrijheid.
Als jullie mijn tuin stelen hebben 2 mensen meer vrijheid.
Als je je tuin de andere kant op uitbreidt, hebben 3 mensen meer vrijheid.
Hee, een fictieve papierocratie kan alleen fictief onderuit gehaald worden.quote:Op zondag 26 juni 2011 13:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je probeert nu fictieve beperkingen in te bouwen (een andere buurman) om deze stelling onderuit te halen, maar daar kan je natuurlijk altijd weer en andere mogelijkheid op bedenken.
Je kan ook gewoon niet discussiëren natuurlijk.quote:Op zondag 26 juni 2011 13:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je denkt toch niet dat als ik en mijn vrouw de tuin de andere kant opbreiden dat jij je tuinstoel er dan mag neerzetten?
[..]
Hee, een fictieve papierocratie kan alleen fictief onderuit gehaald worden.
Die vrijheid heb je, ook in de reele wereld.quote:Op zondag 26 juni 2011 13:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon niet discussiëren natuurlijk.
Een fictieve hypothetische maatschappij kan helemaal niet falen.quote:Op zondag 26 juni 2011 13:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die vrijheid heb je, ook in de reele wereld.Voor het moment lees ik dat wel als het falen van de hypothetische maatschappij die je voorstelt. (Ook die vrijheid heb ik in de reele wereld.)
'De wetenschap' kan geen objectieve wetten formuleren waar we in het dagelijks leven wat aan hebben. Volgens mij snap je niet helemaal waarom politiek bestaat. Dat is niet om over natuurwetten te discussieren (waar de wetenschap wel uitsluitsel over kan bieden) maar om subjectieve zaken te bespreken.quote:Op zondag 26 juni 2011 12:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Om dit mogelijk te maken richten we een wetenschappelijk instituut op dat noodzakelijke wetten bedenkt. Als je niet kan bewijzen dat drugs slecht zijn (en dat kan je niet) komt er geen wet tegen. Iedereen bepaald dat soort zaken zelf door in de juiste gemeenschap te gaan wonen of deze op te richten.
Erg simplistisch gesteld. Er ontstaan kerken omdat daar behoefte aan is, er ontstaan drugs-bestrijdende instanties omdat daar behoefte aan is. Niet iedereen heeft dezelfde behoeften als jij.quote:Het instituut bepaald niet dat er ergens een weg moet komen. Een weg ontstaat omdat daar behoeft aan is en mensen die weg gaan bouwen. Het instituut zou dan objectief kunnen vaststellen dat het noodzakelijk is om bepaalde verkeersregels op te stellen. Die weg heeft namelijk een doel.
Zo heeft de maatschappij als doel om mensen samen te laten leven. Het instituut zal dan ook geen wet bedenken om mensen uit te roeien.
Laten we het een hypothetisch falen noemen.quote:Op zondag 26 juni 2011 13:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een fictieve hypothetische maatschappij kan helemaal niet falen.
Dat is precies het probleem. We worden het niet eens over die zaken en daarom houden we ruzie en problemen. Daar wil ik vanaf door iedereen zijn eigen keuzes te kunnen laten maken.quote:Op zondag 26 juni 2011 13:42 schreef waht het volgende:
[..]
'De wetenschap' kan geen objectieve wetten formuleren waar we in het dagelijks leven wat aan hebben. Volgens mij snap je niet helemaal waarom politiek bestaat. Dat is niet om over natuurwetten te discussieren (waar de wetenschap wel uitsluitsel over kan bieden) maar om subjectieve zaken te bespreken.
[..]
Dat is precies mijn punt. Ik wil anderen helemaal niet mijn manier van leven opdringen, ik geef iedereen maximale ruimte eigen keuzes te maken.quote:Erg simplistisch gesteld. Er ontstaan kerken omdat daar behoefte aan is, er ontstaan drugs-bestrijdende instanties omdat daar behoefte aan is. Niet iedereen heeft dezelfde behoeften als jij.
Da's mooi. Ik en mijn vrouw kiezen ervoor om jouw achtertuin erbij te trekken voor het tuinfeest dat we volgende week willen houden.quote:Op zondag 26 juni 2011 13:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dat is precies mijn punt. Ik wil anderen helemaal niet mijn manier van leven opdringen, ik geef iedereen maximale ruimte eigen keuzes te maken.
Daarmee torpedeer je je eigen vrije keuzes. Je kan in je eigen gemeenschap gaan wonen. Je hoeft mijn tuin niet te stelen.quote:Op zondag 26 juni 2011 13:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Da's mooi. Ik en mijn vrouw kiezen ervoor om jouw achtertuin erbij te trekken voor het tuinfeest dat we volgende week willen houden.Nog bedankt he!
Ik torpedeer daarmee vooral jouw vrije keuzes. Maar don't worry, dat gebeurt ten gunste van de vrijheid van iedereen die ik uitnodig op mijn tuinfeest.quote:Op zondag 26 juni 2011 13:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Daarmee torpedeer je je eigen vrije keuzes.
Het is niet meer jouw tuin, mijn gemeenschap eindigt nu bij jouw achterdeur.quote:Op zondag 26 juni 2011 13:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je kan in je eigen gemeenschap gaan wonen. Je hoeft mijn tuin niet te stelen.
Door beperkte beschikbare ruimte en andere middelen worden we gedwongen tussen elkaar te leven en derhalve ruzie te maken.quote:Op zondag 26 juni 2011 13:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is precies het probleem. We worden het niet eens over die zaken en daarom houden we ruzie en problemen. Daar wil ik vanaf door iedereen zijn eigen keuzes te kunnen laten maken.
[..]
Dat is precies mijn punt. Ik wil anderen helemaal niet mijn manier van leven opdringen, ik geef iedereen maximale ruimte eigen keuzes te maken.
Welnee, je maakt de weg vrij voor de overbuurman om jouw hele huis in te pikken. Je geeft zelf het goede voorbeeld.quote:Op zondag 26 juni 2011 13:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik torpedeer daarmee vooral jouw vrije keuzes.
Jouw gemeenschap? Daar woon ik helemaal niet.quote:Maar don't worry, dat gebeurt ten gunste van de vrijheid van iedereen die ik uitnodig op mijn tuinfeest.
Het is niet meer jouw tuin, mijn gemeenschap eindigt nu bij jouw achterdeur.
Die beperkte ruimt is een politieke illusie. Het is dezelfde beperking die ons door politieke partijen word opgelegd door ons voor valse keuzes te stellen.quote:Op zondag 26 juni 2011 13:52 schreef waht het volgende:
[..]
Door beperkte beschikbare ruimte en andere middelen worden we gedwongen tussen elkaar te leven en derhalve ruzie te maken.
Als mijn overbuurman een groter tuinfeest gaat geven dan ik dan mag dat inderdaad. Let wel: in jouw hypothetische maatschappij waar ik vooralsnog geen voorstander van ben.quote:Op zondag 26 juni 2011 13:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Welnee, je maakt de weg vrij voor de overbuurman om jouw hele huis in te pikken. Je geeft zelf het goede voorbeeld.
Dat zei ik ja.quote:Op zondag 26 juni 2011 13:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Jouw gemeenschap? Daar woon ik helemaal niet.
Jouw achtertuin is inmiddels inderdaad een illusie.quote:Op zondag 26 juni 2011 13:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Die beperkte ruimt is een politieke illusie. Het is dezelfde beperking die ons door politieke partijen word opgelegd door ons voor valse keuzes te stellen.
Als jij een gemeenschap opricht waarin iedereen elkaars tuin steelt, is dat prima. Ik woon daar toch niet.quote:Op zondag 26 juni 2011 13:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als mijn overbuurman een groter tuinfeest gaat geven dan ik dan mag dat inderdaad. Let wel: in jouw hypothetische maatschappij waar ik vooralsnog geen voorstander van ben.
[..]
Het is helemaal niet mijn gemeenschap.quote:Dat zei ik ja.Het is niet meer jouw tuin.
Het staat iedereen vrij om voor een Ghetto te kiezen als ie dat leuk vind.quote:Op zondag 26 juni 2011 13:56 schreef Ryon het volgende:
Alle homo's bij elkaar, alle joden bij elkaar, alle Marokkanen bij elkaar. Ghetto vorming gaat het dankzij de wetenschap weer helemaal worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |