abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 31 mei 2014 @ 14:58:31 #1
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140569648
Uit OP #1:

quote:
Waar je over het Libertarisme kunt discussiëren. Naar aanleiding van vele topics die veranderen in Libertarisme discussies lijkt me dit een ideaal topic om over zaken te praten waar Libertariërs en Statisten van mening verschillen. Of zoals sommige FOK-Logica. 'Being libertarian: preaching peace, liberty and prosperity and people still think you're worse than Hitler.'
Laten we het wel zoveel mogelijk inhoudelijk houden in plaats van ad hominem te reageren.
Vorige delen: klik op de pijltjes naast de TT.

Mind you, er is een verschil tussen anarcho-kapitalisme en minarchisme (twee stromingen binnen het libertarisme):

quote:
Anarcho-capitalism advocates abolishing the state. Minarchism has been variously defined by sources. In the strictest sense, it is the political philosophy which maintains that the state is necessary and that its only legitimate function is the protection of individuals from aggression, theft, breach of contract, and fraud, and the only legitimate governmental institutions are the military, police, and courts. In the broadest sense, it also includes fire departments, prisons, the executive, and legislatures as legitimate government functions.[4][5][6] Minarchist states are called night watchman states.
bron

Wat is libertarisme?

Veelgestelde vragen over Libertarisme

Murray Rothbards boek For A New Liberty - A New Libertarian Manifesto is een aanrader om meer te weten te komen over de libertarische visie. Dit boek is gratis online beschikbaar op de website van het Ludwig von Mises Institute.

Het libertarisme staat voor zowel persoonlijke als economische vrijheid. De economie en de staat volledig gescheiden net zoals er een scheiding is tussen staat en kerk.

a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140570641
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 14:21 schreef Tem het volgende:

[..]

Jouw redenatie is omdat we de ongelijkheid en ellende in de wereld niet aanpakken het ook niet rechtvaardig is dat je dit op nationaal niveau zou doen. Dus het is:

A: Omdat het overal slecht is moet het hier ook maar slecht zijn en iedereen moet voor zichzelf zorgen en wie het niet kan heeft vette pech.

of

B: Je wilt wat doen aan uitbuiting (kinderarbeid), armoede, ongelijkheid over de hele wereld. Dat ga je dan definiëren en regels centraal voor opstellen en dan kom je alweer bij een globaliserend overkoepelend orgaan.
Nee, ik zeg: als de Nederlandse interpretatie van principes als medemenselijkheid en opkomen voor de zwakkeren in Nederland gedaald is tot het niveau waarop we Nederlandse kinderen het land uittrappen, onze schouders ophalen bij internationale ellende waar we zelf verantwoordelijk voor zijn en vluchtelingen op geen enkele manier willen helpen, dan wordt het tijd om ons af te vragen waarom we dan wel vanwege diezelfde principes allerlei uitkeringen in stand houden.

Of iets concreter: Henk en Ingrid willen Mauro weghebben "want hij is een parasiet" en houden daarna hun hand op omdat ze niet kunnen werken.

quote:
Niet op dat niveau nee. Ik heb immers geen moeite met belasting betalen.
En waar houdt jouw compassie op? Bij de grens? Bij de Nederlandse nationaliteit? En als een dakloze alcoholist je op straat geld vraagt, kijk je hem dan aan? Geef je dan geld?
pi_140570844
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 15:50 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, ik zeg: als de Nederlandse interpretatie van principes als medemenselijkheid en opkomen voor de zwakkeren in Nederland gedaald is tot het niveau waarop we Nederlandse kinderen het land uittrappen, onze schouders ophalen bij internationale ellende waar we zelf verantwoordelijk voor zijn en vluchtelingen op geen enkele manier willen helpen, dan wordt het tijd om ons af te vragen waarom we dan wel vanwege diezelfde principes allerlei uitkeringen in stand houden.

Of iets concreter: Henk en Ingrid willen Mauro weghebben "want hij is een parasiet" en houden daarna hun hand op omdat ze niet kunnen werken.

[..]
Ja, je zegt steeds hetzelfde wat ik eigenlijk irrelevant vind in de discussie over libertarisme. Maar kies je nu voor A of B?

Want dat hele uitzetten zal wel een persoonlijk drama van je zijn omdat je daar zo over blijft doorhameren.

quote:
En waar houdt jouw compassie op? Bij de grens? Bij de Nederlandse nationaliteit? En als een dakloze alcoholist je op straat geld vraagt, kijk je hem dan aan? Geef je dan geld?
Ik kijk hem inderdaad aan en soms geef ik geld en maak een praatje. Daarnaast hebben deze mensen nog genoeg mogelijkheden binnen onze samenleving om aan te kloppen bij verschillende instanties om deze mensen verder te helpen. Veel van willen dat alleen niet.

En nu?
pi_140570999
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 15:57 schreef Tem het volgende:

[..]

Ja, je zegt steeds hetzelfde wat ik eigenlijk irrelevant vind in de discussie over libertarisme. Maar kies je nu voor A of B?

Want dat hele uitzetten zal wel een persoonlijk drama van je zijn omdat je daar zo over blijft doorhameren.
Als je geen antwoord wil, dan moet je er niet naar vragen. Maar inderdaad, ik vind dat Nederland uitermate selectief omgaat met compassie.
quote:
Ik kijk hem inderdaad aan en soms geef ik geld en maak een praatje. Daarnaast hebben deze mensen nog genoeg mogelijkheden binnen onze samenleving om aan te kloppen bij verschillende instanties om deze mensen verder te helpen. Veel van willen dat alleen niet.

En nu?
Mooi. Nu niks.
pi_140571553
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 16:05 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Als je geen antwoord wil, dan moet je er niet naar vragen. Maar inderdaad, ik vind dat Nederland uitermate selectief omgaat met compassie.

[..]

Mooi. Nu niks.
Naja, het is geen antwoord op de vraag. Maar ik denk ook niet dat 'ie er gaat komen, misschien wilde je het alleen even benoemen. Kan ook natuurlijk.

We laten het hierbij.
pi_140572107
Dan begrijp ik je vraag niet.
pi_140573035
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 16:45 schreef Jigzoz het volgende:
Dan begrijp ik je vraag niet.
Misschien ben ik niet duidelijk genoeg.

Je geeft aan dat je sociale voorzieningen wilt afschaffen omdat compassie beperkt blijft binnen de landsgrenzen. Mij is niet duidelijk hoe je het dan wil inrichten.

A. Helemaal niet en iedereen zoekt het zelf maar uit.
B. Internationale afspraken en regelgeving.

Dat is de vraag.
pi_140573162
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 17:14 schreef Tem het volgende:

[..]

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg.

Je geeft aan dat je sociale voorzieningen wilt afschaffen omdat compassie beperkt blijft binnen de landsgrenzen. Mij is niet duidelijk hoe je het dan wil inrichten.

A. Helemaal niet en iedereen zoekt het zelf maar uit.
B. Internationale afspraken en regelgeving.

Dat is de vraag.
Nou ja, als je het per se zo wilt stellen, dan maar optie A. Niet omdat ik dat zo aantrekkelijk vind, maar omdat we dat in feite al doen, met een uitzondering voor een paar geprivilegieerde groepen.
pi_140576608
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 13:12 schreef Tem het volgende:

[..]

Nee hoor, TV lijkt mij geen primaire levensbehoefte dus dat argument van jou is meer een non-argument.

Ik heb het te snel gelezen. Maar je voorbeeld vind ik niet erg sterk.

Als ik dan vraag welke kerntaken er zijn en een libertarier hier geeft zo'n beetje alle taken die de overheid al heeft aan die centraal moeten worden geregeld zie ik niet goed wat dan minder overheid zou moeten zijn.

Volgens mij lopen hier wat libertariërs rond met een verschillend doel. De één wil een beperkte overheid en de ander wil weer helemaal geen overheid. Tja, wat is het nou?
Het voorbeeld dient vooral om te illustreren dat het "gemak" van collectief regelen ten koste gaat van vrijheden.

Verder is de naamgeving inderdaad een beetje vreemd. Liberalen in de VS zijn compleet anders dan wat de term eerst omschreef. De term is als het ware gekaapt. Daarom zijn mensen die zich eerst liberaal zouden hebben genoemd zich als libertair gaan omschrijven. Een duidelijke scheidslijn tussen klassiek liberalisme en libertarisme kan ik je ook niet geven.

Uiteraard zijn er binnen zo'n brede stroming veel uiteenlopende opvattingen, net zoals je die bij elke andere politieke stroming aantreft. Maar de algemene richting is wel duidelijk. Dat het dat moeilijk maakt om "tegen het libertarisme" te discussiëren snap ik. Ik had dan ook meer van dit topic verwacht dat mensen met libertarische sympathieën er over heikele punten zouden discussiëren, maar dat blijft vooralsnog uit.

quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 13:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het gaat er om dat bepaalde zaken nu eenmaal beter collectief kunnen worden geregeld: publiek onderwijs, schoon drinkwater - voor zo ver dat lukt met alle idioten die het water vervuilen (drugsklootzaken in Noord-Brabant bijv.) - , energievoorzieining en infrastructuur bijvoorbeeld. Dat er discussiegevallen zijn, ik denk zelf dan aan de bus, is evident maar de libertariërs richten zich niet enkel of zelfs hoofdzakelijk op die discussiegevallen.
Ligt er aan of je met "collectief" ook direct een overheid bedoelt. Natuurlijk kun je als collectief opereren, zolang het maar bestaat uit vrijwillig gebonden individuen.
pi_140576670
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 19:44 schreef Pokkelmans het volgende:
Ligt er aan of je met "collectief" ook direct een overheid bedoelt. Natuurlijk kun je als collectief opereren, zolang het maar bestaat uit vrijwillig gebonden individuen.
Voor die zaken die efficiënter worden geregeld met 1 collectief binnen zo'n klein landje dan met tig collectieven de overheid.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140576879
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 14:25 schreef Euribob het volgende:
Ik vraag me trouwens af of al die libertariërs hier wel beseffen hoe klein de kans was dat ze naar school waren geweest (en dus überhaupt in staat waren tot deze discussie) in een libertarische samenleving. Waar onderwijs er alleen is voor hen die er voor kunnen betalen.
De meeste van hen zouden natuurlijk niet de kans hebben gekregen om naar school te gaan. Van Tijger hebben we in het verleden al vastgesteld dat hij nooit naar school zou hebben kunnen gaan aangezien hij uit een relatief arm milieu komt. Indien hij dat niet erg zou vinden dan zou hij in ieder geval consistent zijn maar het is niet mijn idee van een fijne samenleving.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140576887
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 19:44 schreef Pokkelmans het volgende:
Ik had dan ook meer van dit topic verwacht dat mensen met libertarische sympathieën er over heikele punten zouden discussiëren, maar dat blijft vooralsnog uit.

Dat vind ik wel heel kort door de bocht. Ik vind dat de discussies die ik met paper_tiger en enkele anderen hier had toch echt wel constructief. Voor mij dan, bedoel ik. Ik heb wel weer nieuwe stof tot nadenken.

Dat anderen er vooral op uit zijn om hun gelijk te halen is een tweede, maar dat betreft dan ook geen discussie, maar pogingen tot debat en gezien de bijzonder ver uiteenlopende libertarische opvattingen is dat natuurlijk totaal zinloos in een dergelijk topic.
pi_140577272
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 19:55 schreef Jigzoz het volgende:
Dat anderen er vooral op uit zijn om hun gelijk te halen is een tweede, maar dat betreft dan ook geen discussie, maar pogingen tot debat en gezien de bijzonder ver uiteenlopende libertarische opvattingen is dat natuurlijk totaal zinloos in een dergelijk topic.
Naja, het gaat niet zo zeer om gelijk te halen volgens mij. Ik vraag me bijvoorbeeld daadwerkelijk af wat nu precies het voordeel is. Ik zie namelijk vooralsnog alleen maar nadelen en wanneer ik doorredeneer krijg ik een circus verhaal terug waarvan ik denk, leuk voor je maar totaal onrealistisch. Tja, als je dan alleen met mensen wil discussieren die redelijk op dezelfde lijn zitten moet je een andere plek zoeken. Hier kan iedereen inspringen, dus ook de mensen die zware twijfels hebben over deze stroming.

Maar jullie geven het zelf al toe, omdat het te ver uiteenloopt is een discussie vrij lastig. Onderling zie ik de libertariërs eigenlijk nauwelijks in debat gaan over die essentiële zaken. Het is altijd een hullie tegen zullie. Dus wat is eigenlijk nog het nut van dit topic? er wordt nergens over iets essentieels gedebatteerd.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2014 20:09:16 ]
pi_140577543
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 20:08 schreef Tem het volgende:

[..]

Naja, het gaat niet zo zeer om gelijk te halen volgens mij. Ik vraag me bijvoorbeeld daadwerkelijk af wat nu precies het voordeel is. Ik zie namelijk vooralsnog alleen maar nadelen en wanneer ik doorredeneer krijg ik een circus verhaal terug waarvan ik denk, leuk voor je maar totaal onrealistisch. Tja, als je dan alleen met mensen wil discussieren die redelijk op dezelfde lijn zitten moet je een andere plek zoeken. Hier kan iedereen inspringen, dus ook de mensen die zware twijfels hebben over deze stroming.

Maar jullie geven het zelf al toe, omdat het te ver uiteenloopt is een discussie vrij lastig. Onderling zie ik de libertariërs eigenlijk nauwelijks in debat gaan over die essentiële zaken. Het is altijd een hullie tegen zullie. Dus wat is eigenlijk nog het nut van dit topic? er wordt nergens over iets essentieels gedebatteerd.
Ken je het verschil tussen discussie en debat?
pi_140577678
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 20:17 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ken je het verschil tussen discussie en debat?
Goed, je kan de hele tijd flauw blijven doen omdat je niet met normale argumenten kan komen en dan maar weer gaat focussen op andere zaken maar dat is precies de reden dat mensen dit topic mijden.

Een van de redenen dat ik er nu ook wel weer klaar mee ben. Succes met elkaar bevredigen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2014 20:23:22 ]
pi_140577754
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 20:23 schreef Tem het volgende:

[..]

Goed, je kan de hele tijd flauw blijven doen omdat je niet met normale argumenten kan komen en dan maar weer gaat focussen op andere zaken maar dat is precies de reden dat mensen dit topic mijden.

Een van de redenen dat ik er nu ook wel weer klaar mee ben. Succes met elkaar bevredigen.
Nou ja, ik had sterk het idee dat je het verschil net zag. Vandaar.

Maar oké, doei dan.

Ik moet wel zeggen dat je manier van communiceren nogal gefrustreerd overkomt.
pi_140578332
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 19:55 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat vind ik wel heel kort door de bocht. Ik vind dat de discussies die ik met paper_tiger en enkele anderen hier had toch echt wel constructief. Voor mij dan, bedoel ik. Ik heb wel weer nieuwe stof tot nadenken.

Dat anderen er vooral op uit zijn om hun gelijk te halen is een tweede, maar dat betreft dan ook geen discussie, maar pogingen tot debat en gezien de bijzonder ver uiteenlopende libertarische opvattingen is dat natuurlijk totaal zinloos in een dergelijk topic.
Ohja zeker wel constructief. Maar weinig open van aard. Het is toch altijd de visie van één libertariër, of iemand met libertarische sympathieën, tegenover de visie van een niet-libertariër. Aan de ene kant natuurlijk wel mooi dat men hier niet één op één een programmaboekje gaat staan verdedigen, maar zoals eerder gezegd weinig bevorderlijk voor een open discussie.
pi_140578530
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 19:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Voor die zaken die efficiënter worden geregeld met 1 collectief binnen zo'n klein landje dan met tig collectieven de overheid.
Dus eventueel met dwang van mensen die niet achter het te voeren beleid staan?
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 19:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

De meeste van hen zouden natuurlijk niet de kans hebben gekregen om naar school te gaan. Van Tijger hebben we in het verleden al vastgesteld dat hij nooit naar school zou hebben kunnen gaan aangezien hij uit een relatief arm milieu komt. Indien hij dat niet erg zou vinden dan zou hij in ieder geval consistent zijn maar het is niet mijn idee van een fijne samenleving.
Er zijn zat constructies denkbaar waarin een kind uit een arm milieu zich zou kunnen ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan innoverende bedrijven, die baat hebben bij goed opgeleide werknemers, die gezamenlijk een fonds oprichten om beurzen te verstrekken aan talentvolle kinderen.
pi_140578915
Van alles is denkbaar, in de praktijk zal slechts een deel van de nood worden geledigd op die manier. Daarom regelen we dit soort zaken publiek.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140580605
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 19:55 schreef Jigzoz het volgende:
gezien de bijzonder ver uiteenlopende libertarische opvattingen
dat valt toch wel mee? Het grootste punt is wel of geen staat, en dan heb ik nog wat kleinere puntjes langs zien komen als intellectueel eigendomsrecht en de morele basis (deontologie vs utilisme)

Of je moet bedoelen hoe verschillende libertariers de toekomst voorspellen maargoed dat is niet echt onderdeel van de filosofie.
pi_140580887
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 21:30 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

dat valt toch wel mee? Het grootste punt is wel of geen staat, en dan heb ik nog wat kleinere puntjes langs zien komen als intellectueel eigendomsrecht en de morele basis (deontologie vs utilisme)

Of je moet bedoelen hoe verschillende libertariers de toekomst voorspellen maargoed dat is niet echt onderdeel van de filosofie.
Daar komt het wel op neer ja.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_140584643
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 21:30 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

dat valt toch wel mee? Het grootste punt is wel of geen staat
...of een beetje staat en op welke vlakken.
pi_140585820
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_140586040
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 23:10 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

...of een beetje staat en op welke vlakken.
Wat bedoel je met een 'beetje staat'? Het kernidee van het libertarisme is dat de overheid (of soortgelijke organisaties zonder staat, eerder genoemd REA's) er alleen is om het zelfbeschikkingsrecht en eigendomsrecht van individuen te beschermen.
pi_140586347
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 23:51 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Wat bedoel je met een 'beetje staat'? Het kernidee van het libertarisme is dat de overheid (of soortgelijke organisaties zonder staat, eerder genoemd REA's) er alleen is om het zelfbeschikkingsrecht en eigendomsrecht van individuen te beschermen.
Dat kan een overheid natuurlijk nooit doen, omdat ze er per definitie inbreuk op maakt.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_140586932
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 23:51 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Wat bedoel je met een 'beetje staat'? Het kernidee van het libertarisme is dat de overheid (of soortgelijke organisaties zonder staat, eerder genoemd REA's) er alleen is om het zelfbeschikkingsrecht en eigendomsrecht van individuen te beschermen.
Mensen verschillen nogal van mening wanneer dat zelfbeschikkingsrecht geschaad wordt.
pi_140587148
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 00:01 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dat kan een overheid natuurlijk nooit doen, omdat ze er per definitie inbreuk op maakt.
Dat lijkt mij ook, tenzij je uitdrukkelijke toestemming hebt gegeven. Vaak gehoord argument van minarchisten is dat dit de enige effectieve manier is om libertarische vrijheden te kunnen verdedigen, omdat je zonder iemand die bij conflict een ultieme beslissing kan maken (en handhaven), voortdurende strijd krijgt, of uiteindelijk weer een monopolie overhoudt.
pi_140587195
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 00:24 schreef Rurik het volgende:

[..]

Mensen verschillen nogal van mening wanneer dat zelfbeschikkingsrecht geschaad wordt.
Volgens mij zijn hierover de meningsverschillen van libertariers in dit topic niet zo groot, het is me iig niet opgevallen
pi_140590604
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 23:51 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Wat bedoel je met een 'beetje staat'? Het kernidee van het libertarisme is dat de overheid (of soortgelijke organisaties zonder staat, eerder genoemd REA's) er alleen is om het zelfbeschikkingsrecht en eigendomsrecht van individuen te beschermen.
Dat is 'een beetje staat'.
pi_140593301
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 08:16 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat is 'een beetje staat'.
Nee dat is een beetje overheid. Een 'beetje staat' bestaat niet. De staat is een gebied waarbinnen elke inwoner onder 1 en dezelfde overheid valt. Je kan hoogstens zeggen kleine of grote staten, als je verwijst naar de omvang van het gebied.
pi_140593410
quote:
Het belastingstelsel ingewikkelder maken met extra uitzonderingen. Briljant.
pi_140593702
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 23:51 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Wat bedoel je met een 'beetje staat'? Het kernidee van het libertarisme is dat de overheid (of soortgelijke organisaties zonder staat, eerder genoemd REA's) er alleen is om het zelfbeschikkingsrecht en eigendomsrecht van individuen te beschermen.
Toch denken alleen al de vaste 'libertariërs' in dit topic daar totaal verschillend over...

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-06-2014 12:15:21 ]
pi_140593851
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 11:59 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Nee dat is een beetje overheid. Een 'beetje staat' bestaat niet. De staat is een gebied waarbinnen elke inwoner onder 1 en dezelfde overheid valt. Je kan hoogstens zeggen kleine of grote staten, als je verwijst naar de omvang van het gebied.
Je hebt gelijk.
  zondag 1 juni 2014 @ 12:43:01 #34
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_140594388
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 21:30 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

dat valt toch wel mee? Het grootste punt is wel of geen staat, en dan heb ik nog wat kleinere puntjes langs zien komen als intellectueel eigendomsrecht en de morele basis (deontologie vs utilisme)

Of je moet bedoelen hoe verschillende libertariers de toekomst voorspellen maargoed dat is niet echt onderdeel van de filosofie.
Hoe kan het utilitarisme de morele basis voor het libertarisme zijn? Ik vraag me dat werkelijk af, gezien het feit dat utilitaristen pleiten voor het algemeen nut. Het algemeen nut d.w.z. het welzijn en geluk van alle mensen. Ik zie niet in hoe een libertarische samenleving het algemeen nut bevordert ten opzichte van de onze.

Wat wel veel gebeurt in dit topic is dat libertariërs hun gezicht afwenden voor de negatieve gevolgen van hun idealen. Veel verder dan een "Ja, dat is dan gewoon pech voor die en die" komen ze vaak niet als er naar gevraagd wordt. Opvallend is dat niet. Je lijkt immers veel beter als je pleit voor vrijheid zonder nadelen, dan voor vrijheid mét.

Maar het zou die libertariërs in ieder geval sieren als ze er luid en duidelijk voor uit zouden komen dat het niet hoeven betalen van belastingen in hun ogen de samenleving meer oplevert dan de enorme armoedeval onder een groot deel van de bevolking die het kost.

Voor de deontologie-versie geldt feitelijk hetzelfde. Als je belasting betalen moreel onjuist vindt dan vind je het risico dat een grote groep mensen gaat lopen door afschaffing van die overheid moreel juist.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_140604012

Deze zou wel in de OP kunnen. :)

Tekstversie

[ Bericht 8% gewijzigd door heiden6 op 01-06-2014 19:25:08 ]
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_140605885
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 12:43 schreef Euribob het volgende:
Hoe kan het utilitarisme de morele basis voor het libertarisme zijn? Ik vraag me dat werkelijk af, gezien het feit dat utilitaristen pleiten voor het algemeen nut. Het algemeen nut d.w.z. het welzijn en geluk van alle mensen. Ik zie niet in hoe een libertarische samenleving het algemeen nut bevordert ten opzichte van de onze.
Korte versie:
- Elk individu weet zelf (en niet de overheid) het beste wat hem gelukkig maakt, daarom laat het libertarisme iedereen zijn eigen keuzes maken en zijn eigen geld uitgeven.
- De vrije markt is het beste systeem voor allocatie van productiemiddelen, wat de totale welvaart verhoogt
- Probleem van machtsmisbruik bij bestaan van een grote overheid, freeriders (mensen die nu van belastinggeld leven terwijl ze prima in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien)
- ben vast nog wat belangrijks vergeten

quote:
Wat wel veel gebeurt in dit topic is dat libertariërs hun gezicht afwenden voor de negatieve gevolgen van hun idealen. Veel verder dan een "Ja, dat is dan gewoon pech voor die en die" komen ze vaak niet als er naar gevraagd wordt. Opvallend is dat niet. Je lijkt immers veel beter als je pleit voor vrijheid zonder nadelen, dan voor vrijheid mét.
Ook nu zijn er mensen met pech en met geluk, dat zal in elk systeem zo zijn

quote:
Voor de deontologie-versie geldt feitelijk hetzelfde. Als je belasting betalen moreel onjuist vindt dan vind je het risico dat een grote groep mensen gaat lopen door afschaffing van die overheid moreel juist.
Nee voor de deontologische versie is dat mogelijke risico niet relevant, want gevolgen zijn uberhaupt niet van belang.

[ Bericht 2% gewijzigd door Wegenbouwer op 01-06-2014 20:30:30 ]
pi_140607530
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 15:39 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik zeg 'veel', als ik iedereen er onder zou willen laten vallen had ik wel 'alle' gezegd, denk je niet?

En nee, die zin is niet belachelijk. Het is de praktijk waar de bekendste libertariers in de wereld naar streven. Via het reguliere conservatieve stelsel kom je niet meer weg met die onderdrukking op ras, geslacht of geaardheid maar maak je het 'libertarisch' dan mag je weer vrolijk door onderdrukken.
Ok dus je weigert het domweg te begrijpen.

Hoe kun je in een libertarische samenleving een ras onderdrukken? Je kunt er, net zoals nu trouwens, voor kiezen om in een bepaalde gemeenschap gebaseerd op ras of geloofsovertuiging te gaan leven maar de libertarische rechten zijn niet alleen voor een bepaalde groep maar gelden voor iedereen.

Maar goed het is wel weer duidelijk dat jij hier gewoon domweg aan het trollen blijft helaas aangezien je nog steeds weigert de basisprincipes te begrijpen.
pi_140609993
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 20:37 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ok dus je weigert het domweg te begrijpen.

Hoe kun je in een libertarische samenleving een ras onderdrukken? Je kunt er, net zoals nu trouwens, voor kiezen om in een bepaalde gemeenschap gebaseerd op ras of geloofsovertuiging te gaan leven maar de libertarische rechten zijn niet alleen voor een bepaalde groep maar gelden voor iedereen.

Maar goed het is wel weer duidelijk dat jij hier gewoon domweg aan het trollen blijft helaas aangezien je nog steeds weigert de basisprincipes te begrijpen.
Oh, ik snap prima wat voor laagje chroom men over de gevolgen en het doel heen probeert te leggen. Daar zit het punt dus niet ;).
Waar het om gaat is dat het opleggen van het ultraconservatieve verhaal op landsniveau niet meer gaat lukken. Daarom probeert men het bijvoorbeeld in de VS op staatsniveau of gemeenschapsniveau te regelen, laat het de centrale overheid het niet meer regelen zodat je het alsnog op kan leggen maar dan op een ander niveau. Zelfde effect voor de onderdrukte vrouw, homo of neger maar met een leuker laagje chroom...

En ja, dan roep je dat ze maar moeten verhuizen naar een andere staat of gemeenschap, maar zeg dat eens tegen een zogenaamde 'libertarier' hier... Je hebt namelijk de keuze om naar pakweg Somalië te verhuizen als je denkt dat het zonder overheid allemaal zoveel beter is, maar dan gaat dat plots niet meer op...

Ik gok dus dat ik de basisprincipes dus juist net iets te goed doorheb ;). En aangezien jullie steeds overgaan tot de persoonlijke aanval zal ik er niet heel ver vanaf zitten.
pi_140610292
Nog een stukje dat ik vorig jaar typte, hoe ik het verschil zie tussen utopisch en pragmatisch libertarisme:

quote:
6s.gif Op donderdag 4 april 2013 00:41 schreef El_Matador het volgende:
Er kleeft er een negatief imago aan libertarisme. Deels is dat de schuld van libertariers zelf, die niet zelden een utopie nastreven en die utopie als uitgangspunt nemen. Daarmee zijn ze net zo erg als verstokte communisten.

Pragmatisch libertarisme gaat precies van het omgekeerde uit; de huidige situatie en hoe kunnen we die stap voor stap (dus niet utopisch) omvormen tot een maatschappij die meer vrijheid en minder overheidsbemoeienis kent.

De noodzaak voor minder overheidsbemoeienis is groter dan ooit, met name in Europa en al helemaal in Nederland. Daarom ook dit topic, met een treffende TT.

Het KAN gewoon niet meer. AL die rijkdom, gemakkelijk "verdiend", door de staat uitgedeeld, de dikbevleesde strijkstokken van de verschillende lagen van de overheid, met als meest in het oog springende en meest corrupte laag; die van de EUlite.

Het hele schip is aan het kapseizen. Een domino-effect waarbij eerst Griekenland, dan Cyprus, vervolgens Portugal, dan Italie, erna Spanje, Ierland en als gevolg alle andere landen eraan gaan. Failliet. Geen geld meer. Het kan niet meer.

Ziende blind zit links Europa (die niet wil inleveren, niet meer wil bijdragen en maar op bed blijft liggen wachten tot de overheid het geld met koffers tegelijk moet komen brengen) te kankeren op mensen die juist het probleem WEL inzien en argumenten aandragen om het systeem zo te hervormen (progressie!) dat het continent niet naar de klote gaat. Helaas is er geen enkele politieke partij die zich daar ook voor inzet. Geen enkele politieke partij is moedig genoeg om te zeggen waar het op staat, allemaal bang voor kiezers die niet meer op ze stemmen omdat de koopkracht met 3% daalt.

Fortuyn was de eerste in Nederland die dat wel trachtte. Hij had zeker zijn manco's en een domme groep mensen om zich heen verzameld (niet alleen door zijn eigen fouten, ook door de zwartmakerij van de traditionele partijen waardoor de progressieve -dus niet linkse!- intellectuelen zich niet durfden aan te sluiten, uit angst om niet voor nazi of erger uitgemaakt te worden), maar hij zag de zaken erg scherp voor zich. De tweede die vermoord werd, Theo van Gogh, als "simpele columnist" overkwam hetzelfde lot. Gelukkig had hij een dikke huid, maar het mes van een gestoorde moslim kwam er toch doorheen.

Eerder werd hier al gesteld dat de kielzog van Fortuyn, de clown Wilders, het estafettestokje totaal verkeerd overnam. Dat klopt. Ineens ging het niet meer om het beperken van regels (zoals in zijn initiele 10-puntenplan stond), maar juist het invoeren van allerlei vrijheidsbeperkende regels en een waanzinnige doorgeslagen obsessie met de islam.

De enige uitweg voor Europa als geheel, maar Nederland als erg "socialistisch" (in de zin van een grote overheid en een zeer dikdoenerige verzorgingsstaat) land in het bijzonder, is de weg naar een volwassen maatschappij. Een waar niet de overheid de cadeautjes uitdeelt, maar waar het volk weinig wordt belast (zowel financieel als in bemoeienis) en daarmee veel meer verantwoordelijkheden krijgt.

Precies als de ontwikkeling van de mens als individu. Van je 0e tot je 18e word je gepamperd. Daarna komt de studententijd (even uitgaand van studenten) waarin je moet leren het zelf te rooien, met weinig geld en steeds meer verantwoordelijkheden, en daarna moet je echt op eigen benen staan.

We zitten nu in die studentenfase als Europese landen. De enige uitweg is naar volwassenheid, niet terug naar de kindertijd waar den Nederlander aan de overheidstiet kan blijven hangen. Dat GAAT simpelweg niet meer, want overheden raken failliet. Het geld is op. 3% begrotingstekort (let wel; dat is elk jaar 3% meer uitgeven dan je binnenkrijgt) is al niet eens haalbaar. Hoe kan je dan ooit verwachten dat een steeds grotere overheid een steeds groter deel inactieve mensen (vergrijzing als voornaamste oorzaak en secundair het in stand houden van andere inactieven zoals bijstandstrekkers, kansloze immigranten -gelukkig steeds minder- en anderen die "zogenaamd niet kunnen werken en dus BIJdragen AAN in plaats van opsouperen VAN de welvaart") aan het infuus moet houden?

Dat is simpelweg onmogelijk. Binnen elk rekenscenario. Het kan niet meer. Het was leuk, al die socialistische cadeautjes in de jaren 60-00, maar dat gaat niet meer. Het geld is op.

Etto heeft in zoverre gelijk dat een deel van dat geld goed besteed is aan met name de zorg voor de allerzwaksten en het verbeteren van de leefomstandigheden en het bieden van kansen aan het volk. Maaaar; nu moet het volk het zelf doen, volwassen, weg uit huis, op eigen benen staan, zelf bijdragen, minder bemoeienis van de overheid ontvangen en zelfstandig door.

Ja, dat doet pijn. En de politiek dient ervoor te zorgen dat die pijn verzacht wordt door eerst en vooral IN ZICHZELF te snijden. Kleinere overheid, grotere koopkracht voor de bevolking en een flexibelere, slagvaardigere maatschappij van zelfbewuste niet gekleineerde individuen.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zondag 1 juni 2014 @ 21:54:21 #40
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140611771
quote:
14s.gif Op zondag 1 juni 2014 12:03 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het belastingstelsel ingewikkelder maken met extra uitzonderingen. Briljant.
Ik zou daar in het huidige systeem nog aan willen toevoegen het belastingvrij sparen voor zorg en een vrij te kiezen eigen risico en geen ziektekostenbelasting meer via het loon.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  maandag 2 juni 2014 @ 23:57:56 #41
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_140655417
Libertarisme is een kleine niche in de politieke markt. Karl Marx is mainstream (bij wijze van). Vriend Marx staat immers bij iedereen op de boekenplank.

Kijk om je heen, in elke stad vind je wel een krakershoek met leuzen als "Capitalism kills" op de muur. Niet-Tokkies zijn overenthousiast als er weer een seizoen "Tegenlicht" begint. Als Dick Swaab zegt dat vrije wil niet bestaat, kan iedereen zijn geluk niet op. Enzovoort, enzovoort ...

De markt voor linkse ideeën is booming. Er is nou eenmaal veel vraag naar.

Libertariërs mogen het echter doen met wat obscure YouTube lezinkjes. Of een echte lezing waar slechts een handjevol mensen voor komt opdraven. In het echte leven kom ik nou nooit een libertariër tegen.

We leven in een centrum-Linkse wereld. Anderzijds heeft centrum-Links en centrum-Rechts wel globalisering en kapitalisme min of meer omarmd. Die slag zou je dus wel als gewonnen kunnen zien. En er is niemand meer die zich serieus nog communist durft te noemen.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 06:49:14 #42
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_140658709
Eat at Joe's, a million flies cant be wrong
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_140659014
We leven vooral in een wereld waar elke jankbal in de slachtofferrol kruipt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 3 juni 2014 @ 07:57:51 #44
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140659082
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 07:49 schreef Monolith het volgende:
We leven vooral in een wereld waar elke jankbal in de slachtofferrol kruipt.
Dat is dan ook de levensader van de parlementaire democratie.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140659128
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 07:57 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat is dan ook de levensader van de parlementaire democratie.
Maar waarom hebben de zogenaamde 'libertariers' er dan in extreme mate last van? Die zal je er nooit of te nimmer op betrappen dat ze de oorzaak van hun eigen falen of van hun ideologie zoeken waar deze hoort. Altijd heeft van alles een ander de schuld van.
Kan je lastig de parlementaire democratie de schuld van geven....
pi_140659155
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 23:57 schreef Illiberal het volgende:
Libertarisme is een kleine niche in de politieke markt. Karl Marx is mainstream (bij wijze van). Vriend Marx staat immers bij iedereen op de boekenplank.

Kijk om je heen, in elke stad vind je wel een krakershoek met leuzen als "Capitalism kills" op de muur. Niet-Tokkies zijn overenthousiast als er weer een seizoen "Tegenlicht" begint. Als Dick Swaab zegt dat vrije wil niet bestaat, kan iedereen zijn geluk niet op. Enzovoort, enzovoort ...

De markt voor linkse ideeën is booming. Er is nou eenmaal veel vraag naar.

Libertariërs mogen het echter doen met wat obscure YouTube lezinkjes. Of een echte lezing waar slechts een handjevol mensen voor komt opdraven. In het echte leven kom ik nou nooit een libertariër tegen.

We leven in een centrum-Linkse wereld. Anderzijds heeft centrum-Links en centrum-Rechts wel globalisering en kapitalisme min of meer omarmd. Die slag zou je dus wel als gewonnen kunnen zien. En er is niemand meer die zich serieus nog communist durft te noemen.
Ach, communisten zijn ook zeer schaars in Nederland. Alleen zijn die nog wel eens maatschappelijk actief. Die enkele libertarier achter z'n veilige PC vandaan trekken is bijna een onmogelijke opgave.

Overigens zijn centrum-links en centrum-rechts over het algemeen redelijk in evenwicht in de meeste westerse landen (het golft wat op en neer). En stellen de extremen gelukkig niet zoveel voor.
pi_140659183
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 07:57 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat is dan ook de levensader van de parlementaire democratie.
Dat is de aard van het beestje. Wat dat betreft vrij ironisch in deze reeks natuurlijk.
Het paradoxale aan een stabiele libertarische samenleving is dan ook dat die enkel in stand kan worden gehouden op dictatoriale wijze.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 3 juni 2014 @ 08:08:09 #48
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_140659186
Ik denk dat we het libertarisme wel mogen bedanken voor het besef dat zelfs de meest onrealistische politieke ideologie oneindig verdedigd kan worden zonder dat de apologisten zich hoeven te verantwoorden aan de realiteit.

Met andere woorden. Het maakt niet uit wat voor idee je hebt, in een wereld met 7 miljard mensen kan je altijd een legertje vinden die oneindig door blijft zeuren voor jouw waanbeelden. Of het nou politiek of religie is.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_140659247
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 08:08 schreef SpecialK het volgende:
Ik denk dat we het libertarisme wel mogen bedanken voor het besef dat zelfs de meest onrealistische politieke ideologie oneindig verdedigd kan worden zonder dat de apologisten zich hoeven te verantwoorden aan de realiteit.

Met andere woorden. Het maakt niet uit wat voor idee je hebt, in een wereld met 7 miljard mensen kan je altijd een legertje vinden die oneindig door blijft zeuren voor jouw waanbeelden. Of het nou politiek of religie is.
Zit wat in.
pi_140659279
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 08:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Maar waarom hebben de zogenaamde 'libertariers' er dan in extreme mate last van? Die zal je er nooit of te nimmer op betrappen dat ze de oorzaak van hun eigen falen of van hun ideologie zoeken waar deze hoort. Altijd heeft van alles een ander de schuld van.
Kan je lastig de parlementaire democratie de schuld van geven....
Het is een vrij logisch gevolg van een redelijk extremistische ideologie aanhangen. Hetzelfde geldt in principe voor communisten.
Het is een beetje als mensen die enkel groene of gele verf op de muur willen hebben. De geel aanhangers gaan lopen janken dat de muur groen is als je de muur beschildert met een mengsel van 90% gele verf en 10% groene verf en vice versa.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_140659572
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 08:18 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het is een vrij logisch gevolg van een redelijk extremistische ideologie aanhangen. Hetzelfde geldt in principe voor communisten.
Het is een beetje als mensen die enkel groene of gele verf op de muur willen hebben. De geel aanhangers gaan lopen janken dat de muur groen is als je de muur beschildert met een mengsel van 90% gele verf en 10% groene verf en vice versa.
Ik koester ergens een sprankje hoop dat ze dat zelf ook durven te erkennen
  dinsdag 3 juni 2014 @ 08:43:00 #52
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_140659593
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 19:44 schreef Pokkelmans het volgende:
De term is als het ware gekaapt. Daarom zijn mensen die zich eerst liberaal zouden hebben genoemd zich als libertair gaan omschrijven. Een duidelijke scheidslijn tussen klassiek liberalisme en libertarisme kan ik je ook niet geven.
Dat komt omdat mensen deze complexiteit:



proberen plat te slaan op deze oversimplistische lijn:



Liberalen in de US zijn tegenwoordig vaak mensen die in het groene vlak vallen terwijl ze vroeger nog (adhv de term) in het paarse vlak thuis zouden horen. Zo is ook bijvoorbeeld Hitlers kenmerkende politieke positie dat hij rechts is. Rechts? Echt waar? Is dat wat ons kan schelen... dat Hitler vond dat privatisering belangrijk was? Dat kenmerkte hem? Of is dan toch ineens die verticale lijn ineens interessanter en gaat het eigenlijk helemaal niet om links/rechts. Er zijn tegenwoordig veel politici veel rechtser dan Hitler en dat lijkt totaal geen probleem te zijn.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_140659643
Ook een stelsel met twee assen is een versimpeling. Mensen denken over het algemeen veel pragmatischer dan in dergelijke ideologische termen.
De impliciete aanname daarbij is dan ook nog eens dat je specifieke standpunten kunt kwantificeren.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 3 juni 2014 @ 08:48:43 #54
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_140659667
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 08:46 schreef Monolith het volgende:
Ook een stelsel met twee assen is een versimpeling. Mensen denken over het algemeen veel pragmatischer dan in dergelijke ideologische termen.
De impliciete aanname daarbij is dan ook nog eens dat je specifieke standpunten kunt kwantificeren.
Ik denk dat deze 2 assen de belangrijkste zijn. Dat politiek vele malen complexer is en dat je een oneindige hoeveelheid assen kan bedenken is natuurlijk waar maar 80%+ van de discussies gaan over de spanningsvelden tussen die 2 assen.

Hoeveel bemoeit de overheid zich met mijn priveleven
Hoeveel bemoeit de overheid zich met mijn werk en geld
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  dinsdag 3 juni 2014 @ 08:52:56 #55
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140659706
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 08:07 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat is de aard van het beestje. Wat dat betreft vrij ironisch in deze reeks natuurlijk.
Het paradoxale aan een stabiele libertarische samenleving is dan ook dat die enkel in stand kan worden gehouden op dictatoriale wijze.
Een grondwet die het individu beschermt tegen het collectief is al genoeg.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 08:55:32 #56
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140659746
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 08:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Maar waarom hebben de zogenaamde 'libertariers' er dan in extreme mate last van? Die zal je er nooit of te nimmer op betrappen dat ze de oorzaak van hun eigen falen of van hun ideologie zoeken waar deze hoort. Altijd heeft van alles een ander de schuld van.
Kan je lastig de parlementaire democratie de schuld van geven....
Als die jankballen van Monolith via dwang hun ellende op jou willen afwentelen dan heb je daar i.d.d. in extreme mate last van. Libertairiers stellen vraagtekens bij wat veel mensen voor zoete koek slikken. Als ik faal dan faal ik alleen. Daar hoef jij niet voor op te draaien.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 08:55:58 #57
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_140659754
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 08:52 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Een grondwet die het individu beschermt tegen het collectief is al genoeg.
Wie schrijft, handhaaft en onderhoud die grondwet? Philips? Henkies Berenhap? Scapino?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_140659773
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 08:52 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Een grondwet die het individu beschermt tegen het collectief is al genoeg.
En hoe handhaven we een onveranderlijke grondwet?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_140659854
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 08:55 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Als die jankballen van Monolith via dwang hun ellende op jou willen afwentelen dan heb je daar i.d.d. in extreme mate last van. Libertairiers stellen vraagtekens bij wat veel mensen voor zoete koek slikken. Als ik faal dan faal ik alleen. Daar hoef jij niet voor op te draaien.
Toch zoek je altijd voor alles de schuld bij een ander. Hoe komt dat dan?
pi_140659912
Aha, een grondwet die in beton is gegoten en geen additionele wetten die gewijzigd of aangevuld kunnen worden.

Volstrekt logisch want de wereld verandert immers nooit.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_140659951
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 09:06 schreef KoosVogels het volgende:
Aha, een grondwet die in beton is gegoten en geen additionele wetten die gewijzigd of aangevuld kunnen worden.

Volstrekt logisch want de wereld verandert immers nooit.
Klopt, zie de VS. Daar zijn ook helemaal geen idioten die de meest achterlijke dingen verzinnen bij de Bill of Rights. Het verschilt uiteindelijk niets van alle andere teksten die voorschriften bevatten: ze worden geïnterpreteerd.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_140659988
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 09:06 schreef KoosVogels het volgende:
Aha, een grondwet die in beton is gegoten en geen additionele wetten die gewijzigd of aangevuld kunnen worden.

Volstrekt logisch want de wereld verandert immers nooit.
Heilig verklaren wat een paar mannen ooit verzonnen hebben. Waar kennen we dat ook al weer van :P?
  dinsdag 3 juni 2014 @ 09:39:36 #63
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_140660535
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 07:49 schreef Monolith het volgende:
We leven vooral in een wereld waar elke jankbal in de slachtofferrol kruipt.
En waar veel mensen er een industrie van gemaakt hebben mensen als slachtoffer te zien en er wat voor moeten doen. Daarbij gaat het niet om deze "slachtoffers" maar om de slachtofferindustrie.
Eigen verantwoording is eng, dat praat men mensen maar al te graag aan.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_140660632
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 09:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]
Eigen verantwoording is eng, dat praat men mensen maar al te graag aan.
Daarom is het ook zo bijzonder dat de strijders voor het 'libertarisme' altijd voor alles de schuld bij een ander zoeken. Het ligt nooit of te nimmer aan henzelf of hun ideologie. Hoe verklaar je dat? Zijn het zware slachtoffers van die slachtofferindustrie die zichzelf vanuit een minderwaardigheidscomplex vooral heel erg zielig vinden?
  dinsdag 3 juni 2014 @ 09:52:49 #65
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_140660792
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 09:45 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Daarom is het ook zo bijzonder dat de strijders voor het 'libertarisme' altijd voor alles de schuld bij een ander zoeken. Het ligt nooit of te nimmer aan henzelf of hun ideologie. Hoe verklaar je dat? Zijn het zware slachtoffers van die slachtofferindustrie die zichzelf vanuit een minderwaardigheidscomplex vooral heel erg zielig vinden?
Stropop alert
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_140660851
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 09:45 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Daarom is het ook zo bijzonder dat de strijders voor het 'libertarisme' altijd voor alles de schuld bij een ander zoeken. Het ligt nooit of te nimmer aan henzelf of hun ideologie. Hoe verklaar je dat? Zijn het zware slachtoffers van die slachtofferindustrie die zichzelf vanuit een minderwaardigheidscomplex vooral heel erg zielig vinden?
Het libertarisme kan dan ook niet falen, want perfectie.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_140660926
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 09:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Stropop alert
Nee een bloedserieuze vraag en het zou voor de verandering wel eens leuk zijn wanneer je er ook serieus op in kan gaan. Je zoekt altijd voor alles de schuld bij anderen en buiten je ideologie en toch miep je over een slachtofferindustrie. Hoe kan dat?
pi_140660969
Grappig. Godwin's Law is voortgekomen uit zijn ergernis over de wijze waarop libertariers discussiëren.

quote:
Stone libertarians were ready to label any government regulation as incipient Nazism. And, invariably, the comparisons trivialized the horror of the Holocaust and the social pathology of the Nazis. It was a trivialization I found both illogical ... and offensive.

Bron
Klopt ook wel. Tiger komt immers regelmatig met het 'argument' aanzetten dat de nazi's de uitvinders zijn van de verzorgingsstaat.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_140660985
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 10:03 schreef KoosVogels het volgende:
Grappig. Godwin's Law is voortgekomen uit zijn ergernis over de wijze waarop libertariers discussiëren.

[..]

Klopt ook wel. Tiger komt immers regelmatig met het 'argument' aanzetten dat de nazi's de uitvinders zijn van de verzorgingsstaat.
Oh, dit zal niemand verbazen. Wel leuk ironisch aangezien een flink deel van de zogenaamde libertariers wel weer dol is op Apartheid en rassenscheiding :')
  dinsdag 3 juni 2014 @ 10:04:35 #70
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_140660991
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 09:59 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nee een bloedserieuze vraag en het zou voor de verandering wel eens leuk zijn wanneer je er ook serieus op in kan gaan. Je zoekt altijd voor alles de schuld bij anderen en buiten je ideologie en toch miep je over een slachtofferindustrie. Hoe kan dat?
Nee, je poneert een mening als waarheid en vraagt me daarop te reageren waarom dat zo is. Dat is de definitie van een stropop
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_140661253
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 10:03 schreef KoosVogels het volgende:
Grappig. Godwin's Law is voortgekomen uit zijn ergernis over de wijze waarop libertariers discussiëren.

[..]

Klopt ook wel. Tiger komt immers regelmatig met het 'argument' aanzetten dat de nazi's de uitvinders zijn van de verzorgingsstaat.
Wat natuurlijk geen flikker boeit. De verzorgingsstaat of snelwegen zijn niet slecht omdat ze toevallig ook onderdeel waren van het beleid van het nazistische beleid.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_140661589
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 10:17 schreef Monolith het volgende:

[..]

Wat natuurlijk geen flikker boeit. De verzorgingsstaat of snelwegen zijn niet slecht omdat ze toevallig ook onderdeel waren van het beleid van het nazistische beleid.
Ook dat uiteraard.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_140662384
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 10:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, je poneert een mening als waarheid en vraagt me daarop te reageren waarom dat zo is. Dat is de definitie van een stropop
En weer probeer je schuld en verantwoordelijkheid te verleggen. Typisch...
  dinsdag 3 juni 2014 @ 11:09:38 #74
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_140662393
Ja, een communist kan je wel eens tegenkomen op een festival of op straat.

Wat wel opvalt is dat het Libertarisme meer tractie heeft in de V.S. . Ik denk dat dat komt omdat de overheid daar een erg dysfunctioneel is. Geen Nederlander zal dat ontkennen. Een kleinschalige sociaal-democratie werkt best wel. Zie Zweden of Finland.

Je kunt wel libertarisch-achtige meningen ontdekken in de mainstream:

- Niemand zal Rotterdam willen dichtgooien
- Iedereen hekelt de bureaucratie van de overheid
- Mensen hekelen de FED (en de ECB?) voor het bijdrukken van geld
- Mensen zijn niet van interventionisme in het buitenland
pi_140662460
Nederlanders hebben een haat/liefde-verhouding met het bureaucratische gehalte van onze overheid. Love to hate, zegmaar.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_140663254
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 11:12 schreef KoosVogels het volgende:
Nederlanders hebben een haat/liefde-verhouding met het bureaucratische gehalte van onze overheid. Love to hate, zegmaar.
En dat is altijd en overal zo en dat is ook goed. Heeft echter totaal niets met libertarisme te maken.
pi_140663313
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 11:09 schreef Illiberal het volgende:
Ja, een communist kan je wel eens tegenkomen op een festival of op straat.

Wat wel opvalt is dat het Libertarisme meer tractie heeft in de V.S. . Ik denk dat dat komt omdat de overheid daar een erg dysfunctioneel is. Geen Nederlander zal dat ontkennen. Een kleinschalige sociaal-democratie werkt best wel. Zie Zweden of Finland.

Je kunt wel libertarisch-achtige meningen ontdekken in de mainstream:

- Niemand zal Rotterdam willen dichtgooien
- Iedereen hekelt de bureaucratie van de overheid
- Mensen hekelen de FED (en de ECB?) voor het bijdrukken van geld
- Mensen zijn niet van interventionisme in het buitenland
Zelfs bijvoorbeeld Piketty wiens boek toch als behoorlijk links wordt gezien promoot in datzelfde boek vrijhandel en de markt voor het overgrote deel.

Mensen hekelen natuurlijk ook wel vaak selectief bureaucratie. Een bureaucratie die enkel jouw eigen belangen dient is echter natuurlijk een utopie.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 3 juni 2014 @ 12:21:03 #78
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140664348
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 08:57 schreef Monolith het volgende:

[..]

En hoe handhaven we een onveranderlijke grondwet?
De burger heeft daarmee een wapen tegen de overheid. Als de overheid je rechten probeert te schenden dan kan je naar de rechter.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 12:21:52 #79
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140664361
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 11:44 schreef Monolith het volgende:

[..]

Zelfs bijvoorbeeld Piketty wiens boek toch als behoorlijk links wordt gezien promoot in datzelfde boek vrijhandel en de markt voor het overgrote deel.

Mensen hekelen natuurlijk ook wel vaak selectief bureaucratie. Een bureaucratie die enkel jouw eigen belangen dient is echter natuurlijk een utopie.
Daarom maar beter helemaal geen bureaucratie. Heb je het boek helemaal uit?
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 12:22:46 #80
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140664387
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 09:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Toch zoek je altijd voor alles de schuld bij een ander. Hoe komt dat dan?
Hoe komt het dat jij dat denkt?
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 12:23:18 #81
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140664411
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 09:06 schreef KoosVogels het volgende:
Aha, een grondwet die in beton is gegoten en geen additionele wetten die gewijzigd of aangevuld kunnen worden.

Volstrekt logisch want de wereld verandert immers nooit.
Nieuwe wetten prima mits niet in strijd met de grondwet.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 12:24:30 #82
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140664436
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 10:03 schreef KoosVogels het volgende:
Grappig. Godwin's Law is voortgekomen uit zijn ergernis over de wijze waarop libertariers discussiëren.

[..]

Klopt ook wel. Tiger komt immers regelmatig met het 'argument' aanzetten dat de nazi's de uitvinders zijn van de verzorgingsstaat.
Wat dan ook zo is.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140665496
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 12:24 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Wat dan ook zo is.
Mwah. Bismarck had weliswaar veel invloed op de verzorgingsstaat zoals we die nu kennen maar die was voor 1900 al overleden.
pi_140665528
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 12:22 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Hoe komt het dat jij dat denkt?
Dat blijkt uit het gedrag. Altijd wordt van alles een ander de schuld gegeven. Nooit zoekt met de schuld bij zichzelf of hun geloof/ideologie. Snap dat je vanuit je eigen ideologie daar wellicht wat verblind voor bent maar let maar eens op.
pi_140665561
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 13:08 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Mwah. Bismarck had weliswaar veel invloed op de verzorgingsstaat zoals we die nu kennen maar die was voor 1900 al overleden.
Het is dan ook nonsens. Maar men probeert het in wat radicaler rechtse hoek vaak te gebruiken om het eigen straatje schoon te vegen. Deel van het dunne laagje chroom.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 13:13:43 #86
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140665631
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 13:08 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Mwah. Bismarck had weliswaar veel invloed op de verzorgingsstaat zoals we die nu kennen maar die was voor 1900 al overleden.
Het is off topic maar toch maar even deze link. http://www.historischnieu(...)erzorgingsstaat.html
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 13:14:06 #87
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140665640
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 12:21 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Daarom maar beter helemaal geen bureaucratie.
Wat niet mogelijk is zonder allerlei collectieve voorzieningen af te schaffen. Succes daarmee. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140665671
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 13:13 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het is off topic maar toch maar even deze link. http://www.historischnieu(...)erzorgingsstaat.html
Hoe kom je erbij dat die beweging alleen in Duitsland te zien was?
pi_140665682
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 13:10 schreef 99.999 het volgende:
Het is dan ook nonsens.
Daar lijkt het op ja. De enige Duitser die relatief veel invloed had op de verzorgingsstaten in Europa was Bismarck. Maar die stond los van de Arbeids- en het Kinderwetje.

Het zou hooguit enigszins hout snijden als je zou zeggen dat door de WOII de verzorgingsstaat in Nederland is ontpopt en dat dat de schuld van de Duitsers is. :+
  dinsdag 3 juni 2014 @ 13:20:00 #90
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140665799
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 13:15 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat die beweging alleen in Duitsland te zien was?
Je kan dat artikel onmogelijk al gelezen hebben.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 13:21:46 #91
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140665850
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 13:15 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Daar lijkt het op ja. De enige Duitser die relatief veel invloed had op de verzorgingsstaten in Europa was Bismarck. Maar die stond los van de Arbeids- en het Kinderwetje.

Het zou hooguit enigszins hout snijden als je zou zeggen dat door de WOII de verzorgingsstaat in Nederland is ontpopt en dat dat de schuld van de Duitsers is. :+
Dat is precies wat ik zeg en wat Hayek onderbouwt in 'The Road To Serfdom'.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 13:22:48 #92
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140665876
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 13:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wat niet mogelijk is zonder allerlei collectieve voorzieningen af te schaffen. Succes daarmee. ;)
Gedwongen collectiviteit is de vloek van de mensheid.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140665961
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 13:13 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het is off topic maar toch maar even deze link. http://www.historischnieu(...)erzorgingsstaat.html
Brood en spelen voor het volk om ze tevreden te houden. Dat heeft niet zoveel met het nazisme of de verzorgingsstaat te maken.
pi_140665984
quote:
13s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 13:20 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Je kan dat artikel onmogelijk al gelezen hebben.
Genoeg om te lezen dat er niets wordt aangetoond m.b.t. de nazi's die verantwoordelijk waren voor de verzorgingsstaat. Het artikel wil alleen maar aangeven dat Duitsers Hitler trouw bleven omdat hij ze zo goed verzorgde. Het ontstaan van de verzorgingsstaat is niet direct te herleiden naar die specifieke momentopname; het is veel meer een verandering in het denken wat zich uiteindelijk laat vertalen in mijlpalen zoals de Arbeidswet.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 13:26:56 #95
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140665986
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 08:18 schreef Monolith het volgende:
Het is een beetje als mensen die enkel groene of gele verf op de muur willen hebben. De geel aanhangers gaan lopen janken dat de muur groen is als je de muur beschildert met een mengsel van 90% gele verf en 10% groene verf en vice versa.
Beide kleuren zijn totaal ongeschikt voor een woning. :?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140666060
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 13:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Beide kleuren zijn totaal ongeschikt voor een woning. :?
Ook dat past weer, want zowel communisme als libertarisme zijn totaal ongeschikt voor een echte samenleving.
pi_140666197
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 13:21 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat is precies wat ik zeg en wat Hayek onderbouwt in 'The Road To Serfdom'.
Doet wat mij betreft nogal afbreuk aan de veranderingen die ruim daarvoor al te zien waren. Het klopt dat de gestolen welvaart waar het artikel naar verwijst zorgde dat de lagere klassen het goed hadden onder Hitler, maar in Nederland was dat veel eerder al te zien. Historicus Marco van Leeuwen: "De Nederlandse armenzorg was uniek in Europa omdat er sprake was van continue, structurele hulp in plaats van periodieke crisisinterventies zoals in andere landen". Wat onder andere mogelijk werd gemaakt door de welvaart van de Gouden Eeuw.

Je praat weer eens poep.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 13:37:54 #98
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140666289
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 08:55 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Als die jankballen van Monolith via dwang hun ellende op jou willen afwentelen dan heb je daar i.d.d. in extreme mate last van. Libertairiers stellen vraagtekens bij wat veel mensen voor zoete koek slikken. Als ik faal dan faal ik alleen. Daar hoef jij niet voor op te draaien.
En wat als een zwakbegaafd en autistisch kind zijn ouders verliest op jonge leeftijd, bijv. door een auto-ongeluk. Dan mag het kind het zelf uitzoeken? Hij faalt alleen, daar hoeven wij niet voor op te draaien? Zelfs verstokte libertariërs moeten hier toch een probleem mee hebben?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 3 juni 2014 @ 13:49:00 #99
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140666635
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 13:29 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ook dat past weer, want zowel communisme als libertarisme zijn totaal ongeschikt voor een echte samenleving.
Ja, met verf is het net zo als met politiek, de mengkleuren (créme, aardetinten) werken het best, beter dan de uitersten. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 3 juni 2014 @ 13:59:20 #100
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140667007
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 13:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

En wat als een zwakbegaafd en autistisch kind zijn ouders verliest op jonge leeftijd, bijv. door een auto-ongeluk. Dan mag het kind het zelf uitzoeken? Hij faalt alleen, daar hoeven wij niet voor op te draaien? Zelfs verstokte libertariërs moeten hier toch een probleem mee hebben?
Je mag er voor opdraaien. Het mag je nooit verplicht worden.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 14:03:27 #101
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140667146
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 13:59 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Je mag er voor opdraaien. Het mag je nooit verplicht worden.
Als het niet verplicht wordt dan is de kans groot dat niemand er voldoende voor opdraait. Dat werkt dus niet. Kijk, het een sluit het ander niet uit. Het is prima als een basiszorg voor de maatschappij wordt verplicht en in het geval dat er geschikte pleegouders gevonden worden de zorg aan hen wordt overgedragen maar de garantie op een fatsoenlijk minimum moet er zijn, dat kan je niet overlaten aan de grillen van de mensen die er toevallig mee in aanraking komen, of niet in het geval van mensen die nooit uit hun villawijk komen behalve als ze naar hun werk of hun golfclub rijden in hen Audi. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140667154
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 13:59 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Je mag er voor opdraaien. Het mag je nooit verplicht worden.
Eens. Fuck mongooltjes. Laat ze lekker creperen in de goot.

Wat denken ze wel niet, die zwakzinnigen?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_140667213
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 14:03 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Eens. Fuck mongooltjes. Laat ze lekker creperen in de goot.

Wat denken ze wel niet, die zwakzinnigen?
Ja idd. Laat ze lekker een lening afsluiten voor een opleiding in het hoger onderwijs ofzo, die vieze parasieten.
pi_140667292
quote:
8s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 14:05 schreef Modus het volgende:

[..]

Ja idd. Laat ze lekker een lening afsluiten voor een opleiding in het hoger onderwijs ofzo, die vieze parasieten.
Geld lenen voor hun levenslange zorgtraject lijkt mij nog een veel betere oplossing.

Of wacht; laat ze een verzekering afsluiten. Ik denk dat er vast wel een verzekeraar is te vinden die de premie laag houdt.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_140667343
quote:
8s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 14:05 schreef Modus het volgende:

[..]

Ja idd. Laat ze lekker een lening afsluiten voor een opleiding in het hoger onderwijs ofzo, die vieze parasieten.
Laten we gewoon van de bijstand ook een lening maken. Het moet maar eens afgelopen zijn met dat geprofiteer.
pi_140668052
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 14:07 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Geld lenen voor hun levenslange zorgtraject lijkt mij nog een veel betere oplossing.

Of wacht; laat ze een verzekering afsluiten. Ik denk dat er vast wel een verzekeraar is te vinden die de premie laag houdt.
En anders gewoon verhalen op hun familie tot in de vijfde graad.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 14:37:45 #107
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_140668306
Ik weet ook niet of dat Hayek gelijk heeft met zijn these dat een verzorgingsstaat totalitarisme leidt. Trouwens, volgens mij is Hayek daar een stuk genuanceerder in dan sommige Libertariers stellen.

En Hayek is in zekere mate wel voor een verzorgingsstaat, mits het niet conflicteert met het prijsmechanisme.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 14:57:28 #108
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140668923
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 14:03 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Eens. Fuck mongooltjes. Laat ze lekker creperen in de goot.

Wat denken ze wel niet, die zwakzinnigen?
quote:
8s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 14:05 schreef Modus het volgende:

[..]

Ja idd. Laat ze lekker een lening afsluiten voor een opleiding in het hoger onderwijs ofzo, die vieze parasieten.
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 14:07 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Geld lenen voor hun levenslange zorgtraject lijkt mij nog een veel betere oplossing.

Of wacht; laat ze een verzekering afsluiten. Ik denk dat er vast wel een verzekeraar is te vinden die de premie laag houdt.
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 14:08 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Laten we gewoon van de bijstand ook een lening maken. Het moet maar eens afgelopen zijn met dat geprofiteer.
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 14:30 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En anders gewoon verhalen op hun familie tot in de vijfde graad.
Jullie hebben me overtuigd. Gewoon het geld afpakken van een wildvreemde is het meest logische. Niet omdat die het heeft veroorzaakt of er wat aan kan doen maar gewoon omdat hij het heeft.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 14:59:23 #109
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140668977
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 14:37 schreef Illiberal het volgende:
Ik weet ook niet of dat Hayek gelijk heeft met zijn these dat een verzorgingsstaat totalitarisme leidt. Trouwens, volgens mij is Hayek daar een stuk genuanceerder in dan sommige Libertariers stellen.

En Hayek is in zekere mate wel voor een verzorgingsstaat, mits het niet conflicteert met het prijsmechanisme.
Ik heb zijn boek meerdere keren gelezen en hij is vrij duidelijk in zijn bevindingen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140668981
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 14:57 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

Jullie hebben me overtuigd. Gewoon het geld afpakken van een wildvreemde is het meest logische. Niet omdat die het heeft veroorzaakt of er wat aan kan doen maar gewoon omdat hij het heeft.
Je hebt gelijk. De ouders van de mongool hebben het veroorzaakt, met hun zwakzinnige genen. Boeten zullen ze.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:00:21 #111
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140669003
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 14:59 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. De ouders van de mongool hebben het veroorzaakt, met hun zwakzinnige genen. Boeten zullen ze.
Nee, nee, nee. De noodzaak tot het hebben ervan geeft je recht op andermans bezit.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140669049
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 14:57 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

Jullie hebben me overtuigd. Gewoon het geld afpakken van een wildvreemde is het meest logische. Niet omdat die het heeft veroorzaakt of er wat aan kan doen maar gewoon omdat hij het heeft.
Klaag de overheid aan wegens het instellen van wetten.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:01:44 #113
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_140669051
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 14:59 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik heb zijn boek meerdere keren gelezen en hij is vrij duidelijk in zijn bevindingen.
Het was toch één van zijn eerste boeken. Volgens mij is hij later wat genuanceerder geworden.
pi_140669074
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:00 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Nee, nee, nee. De noodzaak tot het hebben ervan geeft je recht op andermans bezit.
De ouders hadden maar honderdduizenden euro's opzij moeten leggen voor het geval dat ze een mongooltje zouden baren.

En anders kan de gehandicapte kwijlebal altijd nog onder een brug gaan wonen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:02:46 #115
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140669082
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:01 schreef Modus het volgende:

[..]

Klaag de overheid aan wegens het instellen van wetten.
Tegen zulke wetten heb je dus een goede grondwet nodig.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:03:25 #116
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140669101
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:02 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

De ouders hadden maar honderdduizenden euro's opzij moeten leggen voor het geval dat ze een mongooltje zouden baren.

En anders kan de gehandicapte kwijlebal altijd nog onder een brug gaan wonen.
Maar jij vindt dus dat de noodzaak tot het hebben ervan je recht geeft op andermans bezit?
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140669135
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:02 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Tegen zulke wetten heb je dus een goede grondwet nodig.
Een heilig boek _O_
pi_140669140
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:03 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Maar jij vindt dus dat de noodzaak tot het hebben ervan je recht geeft op andermans bezit?
Jij vindt dus dat mongooltjes maar een beroep moeten doen op hun familieleden? En als die niet willen lappen, dan gaan ze maar onder een brug wonen, toch?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:05:43 #119
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140669171
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:04 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Jij vindt dus dat mongooltjes maar een beroep moeten doen op hun familieleden? En als die niet willen lappen, dan gaan ze maar onder een brug wonen, toch?
Geef eerst antwoord op mijn vraag daarna beantwoord ik de jouwe.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140669197
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:05 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Geef eerst antwoord op mijn vraag daarna beantwoord ik de jouwe.
Hoho, jij wilt mensen met pech weg laten rotten op straat, koos niet. Dan mag jij ook gaan motiveren.
pi_140669226
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:05 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Geef eerst antwoord op mijn vraag daarna beantwoord ik de jouwe.
Ondanks dat een een idioot geformuleerde zin is van jouw kant, zal ik een poging wagen.

Ja, iemand die zichzelf niet weet te redden en volledig afhankelijk is van zorg, mag de kosten afwentelen op het collectief. Dat vind IK.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:08:37 #122
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_140669273
De tegenstanders van libertarisme denken dat een libertarische maatschappij wettenloos zal zijn en dat er geen sprake meer zal zijn van zorgverlening. Dit is onjuist. Wetten zullen er nog steeds zijn, maar deze worden in een privaat raamwerk vastgesteld.

Punt is dat met de top-down/one-size-fits-all het lastiger wordt om de juiste wetten te ontdekken. De overheid is niet zelf-lerend. Er moet dus meer ruimte zijn voor maatwerk.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:08:41 #123
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140669275
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:07 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ondanks dat een een idioot geformuleerde zin is van jouw kant, zal ik een poging wagen.

Ja, iemand die zichzelf niet weet te redden en volledig afhankelijk is van zorg, mag de kosten afwentelen op het collectief. Dat vind IK.
Het collectief bestaat uit individuen dus mijn vraag blijft staan. Geeft de noodzaak tot het hebben ervan je automatisch het recht op andermans bezit. Ja of nee. Er zijn namelijk nogal wat mensen die zich geen lid voelen van jouw collectief.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140669314
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:03 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Maar jij vindt dus dat de noodzaak tot het hebben ervan je recht geeft op andermans bezit?
Dan stop je toch gewoon met belasting betalen?
pi_140669385
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:08 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het collectief bestaat uit individuen dus mijn vraag blijft staan. Geeft de noodzaak tot het hebben ervan je automatisch het recht op andermans bezit. Ja of nee. Er zijn namelijk nogal wat mensen die zich geen lid voelen van jouw collectief.
In het huidige bestel bestaat wel degelijk een collectief: dat heet Nederland. En ja, ik ben van mening dat bepaalde landgenoten die afhankelijk zijn van zorg, de kosten daarvan mogen afwentelen op het collectief.

En nu ga jij maar eens antwoorden geven op mijn vraag. Heel leuk dat gejank over 'andermans bezit', maar dan willen we ook oplossingen zien. En dan doel ik niet op halfbakken voorstellen als 'er wordt vast wel een particulier initiatief in het leven geroepen voor mongooltjes'. Dat is mij te vrijblijvend.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:13:47 #126
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140669421
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:06 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hoho, jij wilt mensen met pech weg laten rotten op straat, koos niet. Dan mag jij ook gaan motiveren.
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:09 schreef Modus het volgende:

[..]

Dan stop je toch gewoon met belasting betalen?
Ook dat is geen antwoord. Mijn bezit is mijn bezit totdat iemand anders het harder nodig heeft dan ik?
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:14:06 #127
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140669429
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:12 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

In het huidige bestel bestaat wel degelijk een collectief: dat heet Nederland. En ja, ik ben van mening dat bepaalde landgenoten die afhankelijk zijn van zorg, de kosten daarvan mogen afwentelen op het collectief.

En nu ga jij maar eens antwoorden geven op mijn vraag. Heel leuk dat gejank over 'andermans bezit', maar dan willen we ook oplossingen zien. En dan doel ik niet op halfbakken voorstellen als 'er wordt vast wel een particulier initiatief in het leven geroepen voor mongooltjes'. Dat is mij te vrijblijvend.
Ik ben erop tegen om zwakzinnigen voor tonnen en tonnen per jaar bezig te gaan houden van andermans geld. Dat is alleen gerechtvaardigd als dat geld vrijwillig wordt geschonken. Als iemand bij mij komt collecteren om hier geld voor in te zamelen zal ik niets geven. Wil je die mensen van onderdak en voedsel voorzien dan betaal ik daar graag aan mee..
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140669445
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:14 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik ben erop tegen om zwakzinnigen voor tonnen en tonnen per jaar bezig te gaan houden van andermans geld. Dat is alleen gerechtvaardigd als dat geld vrijwillig wordt geschonken. Als iemand bij mij komt collecteren om hier geld voor in te zamelen zal ik niets geven. Wil je die mensen van onderdak en voedsel voorzien dan betaal ik daar graag aan mee..
Vrijblijvende onzin dus. Oftewel, geen oplossing en geen antwoord.

U faalt. Tot ziens.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:17:18 #129
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140669524
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:14 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Vrijblijvende onzin dus. Oftewel, geen oplossing en geen antwoord.

U faalt. Tot ziens.
Ik pleit niet voor jou soort oplossingen. Daar heb ik als betaler namelijk niets over te zeggen dus ik pas. Ik wil ook geen dichtgetimmerde oplossingen want dan zou ik voor de huidige politiek zijn. Ik wil maatwerk vanuit de maatschappij gefinancierd door vrijwillige betalingen.

Maar goed je vind dus dat bezit niet bestaat.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140669555
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:13 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

[..]

Ook dat is geen antwoord. Mijn bezit is mijn bezit totdat iemand anders het harder nodig heeft dan ik?
Hoho, jij wilt dat mensen die het niet getroffen hebben wegrotten op straat, dan is dat motiveren toch niet teveel gevraagd? Koos wil niet terug naar het stenen tijdperk.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:19:28 #131
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140669569
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:18 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hoho, jij wilt dat mensen die het niet getroffen hebben wegrotten op straat, dan is dat motiveren toch niet teveel gevraagd? Koos wil niet terug naar het stenen tijdperk.
Ja maar jullie vinden dat je mag houden wat je hebt totdat een ander het harder nodig heeft.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140669597
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:17 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik pleit niet voor jou soort oplossingen. Daar heb ik als betaler namelijk niets over te zeggen dus ik pas. Ik wil ook geen dichtgetimmerde oplossingen want dan zou ik voor de huidige politiek zijn. Ik wil maatwerk vanuit de maatschappij gefinancierd door vrijwillige betalingen.

Maar goed je vind dus dat bezit niet bestaat.
Probleem is echter dat jij geen oplossingen biedt. Mongooltjes zijn afhankelijk van willekeur. Als mensen geen zin hebben om geld te doneren, dan moeten degenen die afhankelijk van structurele zorg het maar uitzoeken.

Het is leuk bedacht, maar het werkt niet.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_140669607
Aha. Dan liever rottende lijken op straat.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:22:44 #134
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140669683
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:20 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Probleem is echter dat jij geen oplossingen biedt. Mongooltjes zijn afhankelijk van willekeur. Als mensen geen zin hebben om geld te doneren, dan moeten degenen die afhankelijk van structurele zorg het maar uitzoeken.

Het is leuk bedacht, maar het werkt niet.
Het dringt waarschijnlijk niet helemaal tot je door dat we allemaal afhankelijk zijn van willekeur. Als niemand de krant meer leest zit jij ook zonder werk en dus zonder inkomen. Waarom zou je als gehandicapte opeens wel recht hebben op een levenslang vast inkomen?
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140669688
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:19 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ja maar jullie vinden dat je mag houden wat je hebt totdat een ander het harder nodig heeft.
Hulde voor het keer op keer simplificeren van onze mening inzake deze materie. Prima discussie-techniek. Ik snap ook wel waarom je je op deze wijze uit.

Ik geloof dat er zoiets bestaat als een samenleving. En ik denk ook dat die alleen succesvol kan zijn als we elkaar niet laten verrekken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:23:33 #136
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140669706
quote:
17s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:20 schreef 99.999 het volgende:
Aha. Dan liever rottende lijken op straat.
Iemand zijn bezit afpakken als je het nodig hebt. Noodzaak tot hebben is genoeg.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140669715
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:22 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het dringt waarschijnlijk niet helemaal tot je door dat we allemaal afhankelijk zijn van willekeur. Als niemand de krant meer leest zit jij ook zonder werk en dus zonder inkomen. Waarom zou je als gehandicapte opeens wel recht hebben op een levenslang vast inkomen?
Want ik heb de mogelijkheid om mij aan te passen. Ik kan mij laten omscholen en een nieuwe baan zoeken.

Een mongooltje kan moeilijk een studie gaan volgen en ergens op een kantoor aan de slag gaan.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:24:48 #138
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140669749
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Hulde voor het keer op keer simplificeren van onze mening inzake deze materie. Prima discussie-techniek. Ik snap ook wel waarom je je op deze wijze uit.

Ik geloof dat er zoiets bestaat als een samenleving. En ik denk ook dat die alleen succesvol kan zijn als we elkaar niet laten verrekken.
Dat geloof ik ook. Ik geloof alleen niet dat een gebrek je recht geeft op een stuk van het leven van een ander.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:26:18 #139
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140669805
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:23 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Want ik heb de mogelijkheid om mij aan te passen. Ik kan mij laten omscholen en een nieuwe baan zoeken.

Een mongooltje kan moeilijk een studie gaan volgen en ergens op een kantoor aan de slag gaan.
Een mongooltje kan ook tijdelijk met minder uit de voeten als de conjunctuur onverhoopt eens tegen zit. De grootste baanzekerheid is er voor de arbeidsongeschikte. Die krijgt namelijk tot aan zijn dood geld.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140669893
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:26 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Een mongooltje kan ook tijdelijk met minder uit de voeten als de conjunctuur onverhoopt eens tegen zit. De grootste baanzekerheid is er voor de arbeidsongeschikte. Die krijgt namelijk tot aan zijn dood geld.
We hadden het over mongooltjes. Je weet, die kwijlende gevallen die nog niet een gesprek kunnen voeren. Die afhankelijk zijn van structurele zorg. We hadden het niet over mensen die, al dan niet terecht, arbeidsongeschikt zijn.

Jij vroeg je hierboven af of een gehandicapte recht heeft op een levenslang inkomen. Wat stel je voor? Dat hij een eigen onderneming begint? Handelen in z'n eigen kwijl? Is erg lucratief, zo heb ik begrepen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_140669927
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:23 schreef Paper_Tiger het volgende:
Aha. Dan liever rottende lijken op straat.
Aha. Dan liever rottende lijken op straat.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:35:21 #142
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140670151
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:28 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

We hadden het over mongooltjes. Je weet, die kwijlende gevallen die nog niet een gesprek kunnen voeren. Die afhankelijk zijn van structurele zorg. We hadden het niet over mensen die, al dan niet terecht, arbeidsongeschikt zijn.

Jij vroeg je hierboven af of een gehandicapte recht heeft op een levenslang inkomen. Wat stel je voor? Dat hij een eigen onderneming begint? Handelen in z'n eigen kwijl? Is erg lucratief, zo heb ik begrepen.
Omdat we het inhumaan vinden om zulke mensen te euthanaseren na geboorte gaan we ze levenslang voeren en bezighouden? Waarom zou je 3 volwassen mensen die goed van lijf en leden zijn hun leven lang voor zo'n misgeboorte laten zorgen? Is dat een soort schuldgevoel van je?

Wat is daar trouwens beschaafd en humaan aan?
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140670197
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:35 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Omdat we het inhumaan vinden om zulke mensen te euthanaseren na geboorte gaan we ze levenslang voeren en bezighouden? Waarom zou je 3 volwassen mensen die goed van lijf en leden zijn hun leven lang voor zo'n misgeboorte laten zorgen? Is dat een soort schuldgevoel van je?

Wat is daar trouwens beschaafd en humaan aan?
Een spuitje dus voor elke onrendabele? En daarna weg laten rotten op straat?
pi_140670229
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:35 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Omdat we het inhumaan vinden om zulke mensen te euthanaseren na geboorte gaan we ze levenslang voeren en bezighouden? Waarom zou je 3 volwassen mensen die goed van lijf en leden zijn hun leven lang voor zo'n misgeboorte laten zorgen? Is dat een soort schuldgevoel van je?

Wat is daar trouwens beschaafd en humaan aan?
Het alternatief is om mongooltjes bij hun geboorte direct een spuitje te geven of anders op latere leeftijd. Is dat wat je wil?

Whats next? Eugenetica?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:37:25 #145
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140670231
quote:
17s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:36 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Een spuitje dus voor elke onrendabele? En daarna weg laten rotten op straat?
Cremeren op kosten van het collectief.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:38:02 #146
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140670251
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:37 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het alternatief is om mongooltjes bij hun geboorte direct een spuitje te geven of anders op latere leeftijd. Is dat wat je wil?

Whats next? Eugenetica?
Dat is zo oud als de mensheid. Vroeger werden ze buiten het dorp gelegd voor de wolven.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140670378
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:38 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat is zo oud als de mensheid. Vroeger werden ze buiten het dorp gelegd voor de wolven.
Mensen scheten vroeger op ook straat dumpten hun afval in de rivier waar het groot deel van de dorpsbewoners zijn water vandaan haalde. Wat is je punt?

Maar fijn dat je toegeeft dat je de genocide van gehandicapten bepleit.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:43:25 #148
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140670481
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:40 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Mensen scheten vroeger op ook straat dumpten hun afval in de rivier waar het groot deel van de dorpsbewoners zijn water vandaan haalde. Wat is je punt?

Maar fijn dat je toegeeft dat je de genocide van gehandicapten bepleit.
Ik ben in ieder geval voor het aborteren van dergelijke levensvormen tenzij je de kosten van het krijgen van zo'n kind zelf kan dragen. De huidige zwakzinnigen kunnen prima toe met eten, drinken en onderdak. iedere vorm van dure bezigheid op kosten van mensen die er niet voor willen betalen direct staken.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:44:27 #149
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_140670513
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:43 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik ben in ieder geval voor het aborteren van dergelijke levensvormen tenzij je de kosten van het krijgen van zo'n kind zelf kan dragen. De huidige zwakzinnigen kunnen prima toe met eten, drinken en onderdak. iedere vorm van dure bezigheid op kosten van mensen die er niet voor willen betalen direct staken.
De staat mag niet doden dus ook niet aborteren.
pi_140670547
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:44 schreef Illiberal het volgende:

[..]

De staat mag niet doden dus ook niet aborteren.
Abortus is moord vanaf de conceptie wat jou betreft?
pi_140670553
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:43 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik ben in ieder geval voor het aborteren van dergelijke levensvormen tenzij je de kosten van het krijgen van zo'n kind zelf kan dragen. De huidige zwakzinnigen kunnen prima toe met eten, drinken en onderdak. iedere vorm van dure bezigheid op kosten van mensen die er niet voor willen betalen direct staken.
Ik weet niet of je het doorhebt, maar dat is een behoorlijk zieke visie die je hier tentoon spreidt.

Wat je in essentie zegt is dat het recht op leven afhankelijk is van het kostenplaatje en of dat door iemand kan worden betaald.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_140670592
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:45 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik weet niet of je het doorhebt, maar dat is een behoorlijk zieke visie die je hier tentoon spreidt.

Wat je in essentie zegt is dat het recht op leven afhankelijk is van het kostenplaatje en of dat door iemand kan worden betaald.
Eugenetica etc. Het laagje chroom is zelden erg dik ;)
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:47:00 #153
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_140670606
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:45 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Abortus is moord vanaf de conceptie wat jou betreft?
Stekelige kwestie. Wanneer begint het mens-zijn van een foetus?
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:47:43 #154
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140670626
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:44 schreef Illiberal het volgende:

[..]

De staat mag niet doden dus ook niet aborteren.
Ik heb het over de ouders die in blije verwachting zijn. Zo'n kind krijgen en de kosten afwentelen op een ander is misdadig.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:47:56 #155
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140670634
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:45 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Abortus is moord vanaf de conceptie wat jou betreft?
Nee.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140670636
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:46 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Eugenetica etc. Het laagje chroom is zelden erg dik ;)
Ik heb hier slechts een woord voor: Brrrrrrrrrr.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:48:12 #157
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140670646
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:45 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik weet niet of je het doorhebt, maar dat is een behoorlijk zieke visie die je hier tentoon spreidt.

Wat je in essentie zegt is dat het recht op leven afhankelijk is van het kostenplaatje en of dat door iemand kan worden betaald.
Ja.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140670689
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:48 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ja.
Dat is tamelijk nazistisch.

Maar goed, het staat je uiteraard vrij dat te vinden.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_140670707
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:47 schreef Illiberal het volgende:

[..]

Stekelige kwestie. Wanneer begint het mens-zijn van een foetus?
Vanaf de conceptie zou je kunnen betogen.

Lijkt mij onwerkbaar maar het zou kunnen.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:51:01 #160
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140670739
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:50 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Vanaf de conceptie zou je kunnen betogen.

Lijkt mij onwerkbaar maar het zou kunnen.
Was het geen 6 maanden?
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:52:43 #161
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140670804
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:49 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat is tamelijk nazistisch.

Maar goed, het staat je uiteraard vrij dat te vinden.
Een vrucht waar iets mis mee is is makkelijk te verwijderen. Iemand die gezond wordt geboren kan makkelijk een verzekering afsluiten om zich tegen onheil in te dekken. Je hoeft niet alles op zijn beloop te laten en bij een ander aan te kloppen voor zijn geld als het mis gaat in je leven.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140670829
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:51 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Was het geen 6 maanden?
Levensvatbaar of mens-zijn, daar zit de kneep.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:54:15 #163
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140670863
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:53 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Levensvatbaar of mens-zijn, daar zit de kneep.
Levensvatbaar. Dan ben je ook gelijk een mens.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140670911
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:52 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Een vrucht waar iets mis mee is is makkelijk te verwijderen. Iemand die gezond wordt geboren kan makkelijk een verzekering afsluiten om zich tegen onheil in te dekken. Je hoeft niet alles op zijn beloop te laten en bij een ander aan te kloppen voor zijn geld als het mis gaat in je leven.
Het zit mij vooral dwars dat je voorwaarden verbindt aan het recht op leven. Iemand moet de kosten kunnen dekken. Lukt dat niet, dan moet de foetus maar worden geaborteerd.

En wat gebeurt er als de ouders de kosten in eerste instantie wel kunnen dekken, maar pa en moe in een later stadium werkloos worden of komen te overlijden en niemand de kosten van junior kan dragen? Dan het mongooltje op z'n 20e alsnog een spuitje geven?

Ik vind het behoorlijk nazistisch overkomen. Al selecteerden Hitler en zijn vriendjes op raszuiverheid, terwijl jouw selectie is gebaseerd op rendabiliteit.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:58:07 #165
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_140670998
Zelf-eigenaarschap van het (vrouwlijke) lichaam vs het doden van een mens is waar het libertarisme in modderig water komt.
pi_140671109
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:58 schreef Illiberal het volgende:
Zelf-eigenaarschap van het (vrouwlijke) lichaam vs het doden van een mens is waar het libertarisme in modderig water komt.
Het grote libertarische boegbeeld van de afgelopen pakweg 10 jaar (Ron Paul) is glashelder hoor. Abortus zou vanaf de conceptie als moord vervolgd moeten worden.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 16:03:05 #167
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140671137
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:55 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het zit mij vooral dwars dat je voorwaarden verbindt aan het recht op leven. Iemand moet de kosten kunnen dekken. Lukt dat niet, dan moet de foetus maar worden geaborteerd.

En wat gebeurt er als de ouders de kosten in eerste instantie wel kunnen dekken, maar pa en moe in een later stadium werkloos worden of komen te overlijden en niemand de kosten van junior kan dragen? Dan het mongooltje op z'n 20e alsnog een spuitje geven?

Ik vind het behoorlijk nazistisch overkomen. Al selecteerden Hitler en zijn vriendjes op raszuiverheid, terwijl jouw selectie is gebaseerd op rendabiliteit.
Lukt dat niet dan heeft de foetus pech. Een brok vlees wat alleen maar kan poepen en kwijlen? Ik wil de discussie niet aan gaan maar ik vraag me wel af hoeveel plezier die in zijn leven heeft als niet 5 volwassenen de klok rond het aan het verzorgen zijn. Zonde van het leven van die 5 volwassenen. Die hadden ook iets productiefs kunnen doen en zonde van het leven van de mensen die als een slaaf moeten werken om die 5 volwassenen een modaal salaris te betelen. Heeft in mijn ogen met beschaving niets te maken. Beschaaft zijn is het stuk vlees uit zijn lijden helpen.
Is niets nazistisch aan. Gewoon common sense en een direct gevolg van gedwongen altruïsme.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 16:03:09 #168
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_140671138
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het grote libertarische boegbeeld van de afgelopen pakweg 10 jaar (Ron Paul) is glashelder hoor. Abortus zou vanaf de conceptie als moord vervolgd moeten worden.
Maar de Wiki zegt dat de meningen heel erg uiteen lopen. :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Libertarian_perspectives_on_abortion

Ook binnen het libertarisme zijn er meningsverschillen.
pi_140671169
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:03 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Lukt dat niet dan heeft de foetus pech. Een brok vlees wat alleen maar kan poepen en kwijlen? Ik wil de discussie niet aan gaan maar ik vraag me wel af hoeveel plezier die in zijn leven heeft als niet 5 volwassenen de klok rond het aan het verzorgen zijn. Zonde van het leven van die 5 volwassenen. Die hadden ook iets productiefs kunnen doen en zonde van het leven van de mensen die als een slaaf moeten werken om die 5 volwassenen een modaal salaris te betelen. Heeft in mijn ogen met beschaving niets te maken. Beschaaft zijn is het stuk vlees uit zijn lijden helpen.
Is niets nazistisch aan. Gewoon common sense en een direct gevolg van gedwongen altruïsme.
Nu ga je er vanuit dat een mongooltje lijdt. Hoe kom je erbij dat dat zo is?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_140671218
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:03 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Lukt dat niet dan heeft de foetus pech. Een brok vlees wat alleen maar kan poepen en kwijlen? Ik wil de discussie niet aan gaan maar ik vraag me wel af hoeveel plezier die in zijn leven heeft als niet 5 volwassenen de klok rond het aan het verzorgen zijn. Zonde van het leven van die 5 volwassenen. Die hadden ook iets productiefs kunnen doen en zonde van het leven van de mensen die als een slaaf moeten werken om die 5 volwassenen een modaal salaris te betelen. Heeft in mijn ogen met beschaving niets te maken. Beschaaft zijn is het stuk vlees uit zijn lijden helpen.
Is niets nazistisch aan. Gewoon common sense en een direct gevolg van gedwongen altruïsme.
Maarja, in jouw ogen is iedereen die niet rendabel is een homp vlees wat uit zijn lijden verlost moet worden. Nogal sick hoor, heeft niets met common sense te maken.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 16:06:09 #171
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140671222
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 15:58 schreef Illiberal het volgende:
Zelf-eigenaarschap van het (vrouwlijke) lichaam vs het doden van een mens is waar het libertarisme in modderig water komt.
Ik vind dat je in modderig water komt als de vrouw wel zelf eigenaar van haar lichaam is maar een ander dwingt te arbeiden om de gevolgen daarvan te bekostigen. Zeker als ruim voor de geboorte is vast te stellen of er met de vrucht iets mis is.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 16:09:33 #172
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_140671329
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:06 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik vind dat je in modderig water komt als de vrouw wel zelf eigenaar van haar lichaam is maar een ander dwingt te arbeiden om de gevolgen daarvan te bekostigen. Zeker als ruim voor de geboorte is vast te stellen of er met de vrucht iets mis is.
Dat is modderig. Je kunt er ook voor kiezen om een foetus te aborteren als blijkt dat het kind rood haar krijgt. Of je kunt je kind laten aborteren omdat het misschien niet slim genoeg zal zijn. Waar trek je de grens? Dat is allemaal aan te tonen. Wat is het verschil tussen een mongool en een laag begaafd iemand?

Een mongool kan je als "niet wenselijk" beschouwen. Maar ik kan ook iemand die dik is als "niet wenselijk" beschouwen.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 16:10:10 #173
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140671341
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:04 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nu ga je er vanuit dat een mongooltje lijdt. Hoe kom je erbij dat dat zo is?
Een mongooltje kan ook werken dus daar gaat de discussie niet over. Die kan gewoon thuis wonen bij paps en mams.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 16:11:50 #174
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_140671385
Aborteren omdat het toekomstige mens "niet wenselijke" eigenschappen zou hebben lijkt mij dus een slechte zaak.
pi_140671402
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:03 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Lukt dat niet dan heeft de foetus pech. Een brok vlees wat alleen maar kan poepen en kwijlen? Ik wil de discussie niet aan gaan maar ik vraag me wel af hoeveel plezier die in zijn leven heeft als niet 5 volwassenen de klok rond het aan het verzorgen zijn. Zonde van het leven van die 5 volwassenen. Die hadden ook iets productiefs kunnen doen en zonde van het leven van de mensen die als een slaaf moeten werken om die 5 volwassenen een modaal salaris te betelen. Heeft in mijn ogen met beschaving niets te maken. Beschaaft zijn is het stuk vlees uit zijn lijden helpen.
Is niets nazistisch aan. Gewoon common sense en een direct gevolg van gedwongen altruïsme.
Man man man... _O- _O- _O-
pi_140671414
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:10 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Een mongooltje kan ook werken dus daar gaat de discussie niet over. Die kan gewoon thuis wonen bij paps en mams.
En mongooltje kan niet werken en heeft professionele begeleiding nodig. Die kan dus niet bij pa en ma wonen. Ja, dat kan wel, maar dan verwacht ik niet dat pa en ma nog veel kunnen werken voor hun centen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_140671520
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:13 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En mongooltje kan niet werken en heeft professionele begeleiding nodig. Die kan dus niet bij pa en ma wonen. Ja, dat kan wel, maar dan verwacht ik niet dat pa en ma nog veel kunnen werken voor hun centen.
Naja, zelfstandig wonen is natuurlijk het grootste probleem. Wie gaat er voor ze zorgen als de ouders overlijden? In P_T z'n wereld kunnen ze het afsterven ergens op straat.
pi_140671560
Of ja natuurlijk, een verzekering afsluiten die niet te betalen is.
pi_140671598
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:16 schreef Tem het volgende:

[..]

Naja, zelfstandig wonen is natuurlijk het grootste probleem. Wie gaat er voor ze zorgen als de ouders overlijden? In P_T z'n wereld kunnen ze het afsterven ergens op straat.
We kunnen ze natuurlijk ook op laten vangen door een of ander circus dat een freakshow om die gasten heen bouwt.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_140671726
Gezien de reacties hier en de bezorgdheid over het lot van gehandicapten, moet het geen enkel probleem zijn om op vrijwillige basis genoeg geld op te halen.

Houd de bezorgdheid trouwens op bij de nederlandse grens of moeten we ook zorgen voor de mongooltjes in afrika?
pi_140671788
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:23 schreef Wegenbouwer het volgende:
Gezien de reacties hier en de bezorgdheid over het lot van gehandicapten, moet het geen enkel probleem zijn om op vrijwillige basis genoeg geld op te halen.
Goeie drogreden weer.
pi_140671806
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:24 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Goeie drogreden weer.
Daar zijn de libertariers dan ook meester in.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 3 juni 2014 @ 16:30:55 #183
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_140672003
Alsof gehandicaptenzorg en abortus de heuvel is om op sterven.

Laten we eens beginnen met een kleinere overheid. Lagere belastingen en minder overheidsuitgaven. En een centrale bank dat zich concentreert op primair prijsstabiliteit.
pi_140672519
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:24 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Goeie drogreden weer.
Ze kunnen niets anders helaas.
pi_140672554
quote:
13s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:30 schreef Illiberal het volgende:
Alsof gehandicaptenzorg en abortus de heuvel is om op sterven.

Laten we eens beginnen met een kleinere overheid. Lagere belastingen en minder overheidsuitgaven. En een centrale bank dat zich concentreert op primair prijsstabiliteit.
Leuk om mee te beginnen maar als een belangrijk einddoel is om gehandicapten in de goot weg te laten rotten bedank ik eerlijk gezegd.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 16:49:26 #186
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_140672609
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:47 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Leuk om mee te beginnen maar als een belangrijk einddoel is om gehandicapten in de goot weg te laten rotten bedank ik eerlijk gezegd.
Dat is het einddoel ook niet.
pi_140672637
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:49 schreef Illiberal het volgende:

[..]

Dat is het einddoel ook niet.
Nou ja, men vindt het zo'n grote schande om voor anderen te betalen dat die maar beter weg kunnen rotten in de goot. Ik hoor het helaas keer op keer.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 16:53:24 #188
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140672746
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:09 schreef Illiberal het volgende:

[..]

Dat is modderig. Je kunt er ook voor kiezen om een foetus te aborteren als blijkt dat het kind rood haar krijgt. Of je kunt je kind laten aborteren omdat het misschien niet slim genoeg zal zijn. Waar trek je de grens? Dat is allemaal aan te tonen. Wat is het verschil tussen een mongool en een laag begaafd iemand?

Een mongool kan je als "niet wenselijk" beschouwen. Maar ik kan ook iemand die dik is als "niet wenselijk" beschouwen.
Iedereen is wenselijk laat ik dat voorop stellen. we leven alleen in een maatschappij waarbij iedereen zijn kosten afwentelt op een ander. Zouden we in een liberale maatschappij leven die geen verzorgingsstaat is dan spelen die vragen niet. De vrijgevigheid van mensen bepaalt de levensstandaard van iedereen die niet in zijn eigen onderhoud kan voorzien.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 16:54:10 #189
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_140672768
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:50 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nou ja, men vindt het zo'n grote schande om voor anderen te betalen dat die maar beter weg kunnen rotten in de goot. Ik hoor het helaas keer op keer.
Dat vind ik vreemd dat je dat dat zoveel hoort. In een vrije samenleving is er prima ruimte voor zorg voor anderen. Zorg voor anderen staat niet lijnrecht tegenover het libertarisme. Verre van zelfs.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 16:54:47 #190
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140672788
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:11 schreef Illiberal het volgende:
Aborteren omdat het toekomstige mens "niet wenselijke" eigenschappen zou hebben lijkt mij dus een slechte zaak.
Dat is het ook. Iemand anders voor jouw kinderen laten betalen ook.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 16:55:41 #191
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140672828
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:13 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En mongooltje kan niet werken en heeft professionele begeleiding nodig. Die kan dus niet bij pa en ma wonen. Ja, dat kan wel, maar dan verwacht ik niet dat pa en ma nog veel kunnen werken voor hun centen.
Als de opvang duurder is dan wat pa en ma verdienen is de keuze snel gemaakt. laat pa en ma maar thuis zitten en voor hun eigen kind zorgen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 16:56:04 #192
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140672839
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:16 schreef Tem het volgende:

[..]

Naja, zelfstandig wonen is natuurlijk het grootste probleem. Wie gaat er voor ze zorgen als de ouders overlijden? In P_T z'n wereld kunnen ze het afsterven ergens op straat.
Of de ouders sparen er hun hele leven voor.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 16:56:29 #193
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140672847
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:17 schreef Tem het volgende:
Of ja natuurlijk, een verzekering afsluiten die niet te betalen is.
Dus gewoon het geld halen bij iemand die het wel heeft?
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140672857
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:56 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Of de ouders sparen er hun hele leven voor.
Lekker realistisch ook.

Het is goed met je, Adolf.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 3 juni 2014 @ 16:57:18 #195
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140672875
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:54 schreef Illiberal het volgende:

[..]

Dat vind ik vreemd dat je dat dat zoveel hoort. In een vrije samenleving is er prima ruimte voor zorg voor anderen. Zorg voor anderen staat niet lijnrecht tegenover het libertarisme. Verre van zelfs.
Klopt maar dan wel omdat het voor beide partijen iets biedt.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 16:57:52 #196
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140672889
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:56 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Lekker realistisch ook.

Het is goed met je, Adolf.
Dus eigenlijk moet iedereen voor de kosten opdraaien behalve de ouders?
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 16:58:48 #197
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140672909
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:50 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nou ja, men vindt het zo'n grote schande om voor anderen te betalen dat die maar beter weg kunnen rotten in de goot. Ik hoor het helaas keer op keer.
Gezien de omvang van de door jouw bejubelde staat van meer dan 50% van het bnp is dat ook niet zo gek.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140672942
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:54 schreef Illiberal het volgende:

[..]

Dat vind ik vreemd dat je dat dat zoveel hoort. In een vrije samenleving is er prima ruimte voor zorg voor anderen. Zorg voor anderen staat niet lijnrecht tegenover het libertarisme. Verre van zelfs.
Het ongebreidelde egoïsme lijkt helaas een belangrijk uitgangspunt.
pi_140672958
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:58 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Gezien de omvang van de door jouw bejubelde staat van meer dan 50% van het bnp is dat ook niet zo gek.
Dat maakt hopen op rottende lijken niet zo gek? Heel bijzonder
pi_140673410
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:57 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dus eigenlijk moet iedereen voor de kosten opdraaien behalve de ouders?
Bijzondere conclusie weer.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_140673592
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:53 schreef Paper_Tiger het volgende:
De vrijgevigheid van mensen bepaalt de levensstandaard van iedereen die niet in zijn eigen onderhoud kan voorzien.
Drie keer raden waar dat op uit gaat lopen.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 17:26:48 #202
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140673822
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:14 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Bijzondere conclusie weer.
De ouders moeten beide een modaal salaris verdienen dus laten we de andere mensen 2 ton per jaar ophoesten om dat mogelijk te maken. _O_ De staat in een notendop.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 17:27:27 #203
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140673842
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:19 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Drie keer raden waar dat op uit gaat lopen.
Jij gaat ervan uit dat iedereen die gehandicapten het liefst op straat laat doodrotten?
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140673900
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:26 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

De ouders moeten beide een modaal salaris verdienen dus laten we de andere mensen 2 ton per jaar ophoesten om dat mogelijk te maken. _O_ De staat in een notendop.
Omdat we het collectief doen vallen de kosten per persoon minder hoog. Dat is nou eenmaal de beste oplossing.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 3 juni 2014 @ 17:28:51 #205
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140673904
quote:
17s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:00 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat maakt hopen op rottende lijken niet zo gek? Heel bijzonder
Die rottende lijken heb jij bedacht. Ik vind de hele dag begeleid knuffelen met paarden voor ¤500 per dag het andere uiterste.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140673909
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:27 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Jij gaat ervan uit dat iedereen die gehandicapten het liefst op straat laat doodrotten?
Ik ga ervan uit dat je dan een freeridersprobleem krijgt; men geeft te weinig in de hoop dat anderen het wel op zullen pakken.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 17:29:54 #207
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_140673935
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:28 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Omdat we het collectief doen vallen de kosten per persoon minder hoog. Dat is nou eenmaal de beste oplossing.
door het collectief te doen voelt niemand zich verantwoordelijk en lopen de kosten uit de klauwen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 17:30:28 #208
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140673958
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:28 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Omdat we het collectief doen vallen de kosten per persoon minder hoog. Dat is nou eenmaal de beste oplossing.
Omdat er behalve jouw kwijlende debiel nog andere zaken op het collectief worden afgewenteld vormt die afwentelingsindustrie inmiddels 50% van onze economie. Ik weet niet of het de beste oplossing is.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 17:31:56 #209
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140673999
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:29 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Ik ga ervan uit dat je dan een freeridersprobleem krijgt; men geeft te weinig in de hoop dat anderen het wel op zullen pakken.
Bij hulp kan er nooit een freeridersprobleem ontstaan. Dat ontstaat bij het gebruik van wegen weer wel als niet iedereen die er gebruik van maakt eraan mee betaald.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140674026
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:27 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Jij gaat ervan uit dat iedereen die gehandicapten het liefst op straat laat doodrotten?
Wel dat het mensen over het algemeen niet zoveel boeit zolang die gehandicapten maar niet in de eigen straat liggen weg te rotten.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 17:33:54 #211
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140674069
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:59 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het ongebreidelde egoïsme lijkt helaas een belangrijk uitgangspunt.
Waarom is het egoïsme als je zelf wilt bepalen hoe je je geld wilt uitgeven en is het dat niet als je wilt bepalen hoe een ander dat moet doen?
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 17:34:25 #212
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140674090
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:32 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Wel dat het mensen over het algemeen niet zoveel boeit zolang die gehandicapten maar niet in de eigen straat liggen weg te rotten.
Ook dat is democratie.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140674092
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

door het collectief te doen voelt niemand zich verantwoordelijk en lopen de kosten uit de klauwen.
Daarom maar mongooltjes aborteren, op straat laten wegrotten of afhankelijk maken van willekeur.

Ja, geweldige oplossing.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_140674109
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:31 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Bij hulp kan er nooit een freeridersprobleem ontstaan. Dat ontstaat bij het gebruik van wegen weer wel als niet iedereen die er gebruik van maakt eraan mee betaald.
Je draait nu een beetje om de inhoud heen door een punt van de term die ik gebruik te maken. Zo dan: hulpbehoevenden zullen te weinig ontvangen, omdat wanneer de collectieve verplichting voor elkaar te zorgen vervalt het altijd gemakkelijker is naar je altijd net iets rijkere buurman te kijken voor het bieden van hulp i.p.v. hier zelf maar aan bij te dragen.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 17:35:15 #215
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140674117
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:34 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Daarom maar mongooltjes aborteren, op straat laten wegrotten of afhankelijk maken van willekeur.

Ja, geweldige oplossing.
Waarom moet altijd ieder probleem door het collectief worden opgelost?
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 17:35:40 #216
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140674131
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:35 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Je draait nu een beetje om de inhoud heen door een punt van de term die ik gebruik te maken. Zo dan: hulpbehoevenden zullen te weinig ontvangen, omdat wanneer de collectieve verplichting voor elkaar te zorgen vervalt het altijd gemakkelijker is naar je altijd net iets rijkere buurman te kijken voor het bieden van hulp i.p.v. hier zelf maar aan bij te dragen.
Dat is een teken dat ze nu teveel krijgen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140674145
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:34 schreef Paper_Tiger het volgende:
Ook dat is democratie.
Nee.
pi_140674157
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:28 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Die rottende lijken heb jij bedacht. Ik vind de hele dag begeleid knuffelen met paarden voor ¤500 per dag het andere uiterste.
Jij ging nog een stapje verder. Volgens jou hebben onrendabelen geen recht op leven.

Maar dat is natuurlijk helemaal niet verknipt. Je doet je stroming in ieder geval een plezier.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_140674173
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:35 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Waarom moet altijd ieder probleem door het collectief worden opgelost?
Stropop. Maar er is je al genoeg uitgelegd wat de voordelen van een collectief zijn.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 17:37:06 #220
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140674180
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:35 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nee.
Als niemand zich geroepen zou voelen ergens voor te betalen dan hoeft het ook niet te gebeuren. Democratie in optima forma. Stemmen met je portemonnee.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140674195
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:37 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Als niemand zich geroepen zou voelen ergens voor te betalen dan hoeft het ook niet te gebeuren. Democratie in optima forma. Stemmen met je portemonnee.
Nee.
pi_140674230
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:35 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Waarom moet altijd ieder probleem door het collectief worden opgelost?
Het is niet ideaal, dat klopt. Het geniet wat mij betreft echter de voorkeur boven de kosten afwentelen op een club weldoeners en de overige mongooltjes doodknuppelen of laten wegrotten.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 3 juni 2014 @ 17:39:21 #223
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140674269
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Jij ging nog een stapje verder. Volgens jou hebben onrendabelen geen recht op leven.

Maar dat is natuurlijk helemaal niet verknipt. Je doet je stroming in ieder geval een plezier.
Nee. Ik vind dat je als ouders zelf voor je kinderen moet zorgen. Kinderen nemen als je geen inkomen hebt en dan een ander ervoor laten opdraaien is net zoiets als willens en wetens een gehandicapt kind op de wereld zetten omdat je weet dat de rekening niet voor jou is.

Heb je geen inkomen of vermogen dan maar geen kinderen. Is het kind in je buik ernstig gehandicapt dan is abortus een prima oplossing als je eer niet voor kan zorgen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140674282
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:56 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dus gewoon het geld halen bij iemand die het wel heeft?
Gewoon met elkaar ervoor zorgen dat zo iemand wel een normaal bestaan kan hebben. Kost veel minder dan al die zogenaamde goedbedoelde burgerinitiatieven waar jij zo op hamert plus dat niemand buiten de boot valt omdat z'n flaporen of haarkleur je niet aanstaan of dat jij een aandoening de moeite waard vindt of niet. Het collectief is in dit soort gevallen efficiënter en krachtiger dan het individu.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 17:39:59 #225
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140674295
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:36 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Stropop. Maar er is je al genoeg uitgelegd wat de voordelen van een collectief zijn.
Daar zijn geen voordelen want je ontkent daarmee het bestaan van het individu.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140674333
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:39 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Daar zijn geen voordelen want je ontkent daarmee het bestaan van het individu.
Hooguit jouw dogma. Maar daar kan ik wel mee leven als dat betekent dat hulpbehoevenden worden geholpen.
pi_140674368
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:39 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Nee. Ik vind dat je als ouders zelf voor je kinderen moet zorgen. Kinderen nemen als je geen inkomen hebt en dan een ander ervoor laten opdraaien is net zoiets als willens en wetens een gehandicapt kind op de wereld zetten omdat je weet dat de rekening niet voor jou is.

Heb je geen inkomen of vermogen dan maar geen kinderen. Is het kind in je buik ernstig gehandicapt dan is abortus een prima oplossing als je eer niet voor kan zorgen.
Gast, als de ouders een modaal salaris verdienen dan is het simpelweg onmogelijk om op te draaien voor de kosten van het mongooltje. Ook in Libertopia zullen de kosten gigantisch zijn. Misschien wel hoger dan nu.

En wat als de ouders komen te overlijden?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 3 juni 2014 @ 17:42:43 #228
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140674390
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:39 schreef Tem het volgende:

[..]

Gewoon met elkaar ervoor zorgen dat zo iemand wel een normaal bestaan kan hebben. Kost veel minder dan al die zogenaamde goedbedoelde burgerinitiatieven waar jij zo op hamert plus dat niemand buiten de boot valt omdat z'n flaporen of haarkleur je niet aanstaan of dat jij een aandoening de moeite waard vindt of niet. Het collectief is in dit soort gevallen efficiënter en krachtiger dan het individu.
Flaporen en haarkleur doen er in deze discussie niet toe. Het gaat om het willens en wetens geboren laten worden van iets wat de andere mensen jaren lang vermogens kost om bezig te houden en te verzorgen. Sluit dan voor de conceptie een verzekering af tegen dat risico en bijkomende kosten.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 17:44:09 #229
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140674452
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:41 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Gast, als de ouders een modaal salaris verdienen dan is het simpelweg onmogelijk om op te draaien voor de kosten van het mongooltje. Ook in Libertopia zullen de kosten gigantisch zijn. Misschien wel hoger dan nu.

En wat als de ouders komen te overlijden?
Dan kan het mongooltje in het bos wonen in een woonomgeving gefinancierd door mensen zoals jij en ik die het belangrijk vinden dat dit gebeurt.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140674478
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:37 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Als niemand zich geroepen zou voelen ergens voor te betalen dan hoeft het ook niet te gebeuren. Democratie in optima forma. Stemmen met je portemonnee.
Dat betekent het helemaal niet. Het vereist enkel wat kennis van basispsychologie/economie en hoe prikkels werken om te verklaren waarom er in jouw systeem minder geld naar hulpbehoevenden gaat dan dat de samenleving als geheel vindt dat naar hen toe zou moeten vloeien.
pi_140674545
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:42 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Flaporen en haarkleur doen er in deze discussie niet toe. Het gaat om het willens en wetens geboren laten worden van iets wat de andere mensen jaren lang vermogens kost om bezig te houden en te verzorgen. Sluit dan voor de conceptie een verzekering af tegen dat risico en bijkomende kosten.
Merkwaardig wereldbeeld houd je erop na dat je meer respect voor geld toont dan voor menselijk leven.
pi_140674557
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:42 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Flaporen en haarkleur doen er in deze discussie niet toe. Het gaat om het willens en wetens geboren laten worden van iets wat de andere mensen jaren lang vermogens kost om bezig te houden en te verzorgen. Sluit dan voor de conceptie een verzekering af tegen dat risico en bijkomende kosten.
Hou toch eens op met je verzekeringen, dat is echt de meest onrendabele en achterlijke manier om te denken dat je daarmee goedkoper uit bent.
En het voorbeeld van flaporen en rood haar is omdat jij denkt dat mensen met een burgerinitiatief genoeg zullen ophalen maar gaat volledig voorbij aan de willekeur van de mens en de gun factor. En laat dat nou precies twee zaken zijn die je niet wil in een sociale samenleving.

Man, wat denk jij toch ontzettend simpel en ongenuanceerd.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 17:47:48 #233
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140674580
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:45 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Dat betekent het helemaal niet. Het vereist enkel wat kennis van basispsychologie/economie en hoe prikkels werken om te verklaren waarom er in jouw systeem minder geld naar hulpbehoevenden gaat dan dat de samenleving als geheel vindt dat naar hen toe zou moeten vloeien.
Ook dat is niet waar. Als je vindt dat er een probleem is wat aangepakt moet worden dan licht je de mensen voor en vraag je om geld. Koos schrijft in de krant stukjes over hoe schrijnend de mongolen verzorgd worden en iedereen geeft gul. Draagvlak moet je kweken.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140674600
quote:
15s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:46 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Merkwaardig wereldbeeld houd je erop na dat je meer respect voor geld toont dan voor menselijk leven.
Geobsedeerd door bezit, best treurig eigenlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2014 17:50:48 ]
pi_140674654
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:47 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ook dat is niet waar. Als je vindt dat er een probleem is wat aangepakt moet worden dan licht je de mensen voor en vraag je om geld. Koos schrijft in de krant stukjes over hoe schrijnend de mongolen verzorgd worden en iedereen geeft gul. Draagvlak moet je kweken.
Het is niet waar maar je gaat wel mee in de invloed van de prikkels door aan te geven dat er dan naar andere oplossingen gezocht moet worden?
  dinsdag 3 juni 2014 @ 17:50:05 #236
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140674684
quote:
15s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:46 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Merkwaardig wereldbeeld houd je erop na dat je meer respect voor geld toont dan voor menselijk leven.
Geld is menselijk leven. Als je niets doet krijg je geen geld. Geld is wat ik krijg door de hele dag productief te zijn. Geld is niet zoiets als schelpen op het strand. Het is niet iets wat je hebt of niet. het is wat je krijgt voor je arbeid. Geld is arbeid. Als je mij geld afneemt dan neem je eigenlijk mijn tijd van me af en daarmee een stuk van mijn leven wat ik wellicht liever heel anders had besteed als ik er niet voor krijg.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 17:51:50 #237
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140674739
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:47 schreef Tem het volgende:

[..]

Hou toch eens op met je verzekeringen, dat is echt de meest onrendabele en achterlijke manier om te denken dat je daarmee goedkoper uit bent.
En het voorbeeld van flaporen en rood haar is omdat jij denkt dat mensen met een burgerinitiatief genoeg zullen ophalen maar gaat volledig voorbij aan de willekeur van de mens en de gun factor. En laat dat nou precies twee zaken zijn die je niet wil in een sociale samenleving.

Man, wat denk jij toch ontzettend simpel en ongenuanceerd.
Omdat ik niet mee wil in jullie wereld van gedwongen naastenliefde?
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 17:52:11 #238
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_140674751
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:48 schreef Tem het volgende:

[..]

Geobserdeerd door bezit, best treurig eigenlijk.
Bezit en de specialisatie van arbeid wat daarmee gepaard gaat maakt de moderne beschaving mogelijk.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 17:53:21 #239
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140674788
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:48 schreef Tem het volgende:

[..]

Geobsedeerd door bezit, best treurig eigenlijk.
Ook dat is niet waar. Waarom zorgen we wel voor de mongolen hier en niet voor die in Afrika of zijn de productieve mensen hier ook het bezit van het collectief? Waarom zou ik mezelf op willen offeren voor een ander?
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140674830
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:51 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Omdat ik niet mee wil in jullie wereld van gedwongen naastenliefde?
Dan plaats je jezelf toch buiten de samenleving? Waarom zou men mee moeten gaan in jouw waanideeën? Je kan prima ergen in de US gaan wonen waar je van niemand last hebt hoor, ik snap niet wat je hier nog zoekt eigenlijk.
pi_140674837
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:11 schreef Illiberal het volgende:
Aborteren omdat het toekomstige mens "niet wenselijke" eigenschappen zou hebben lijkt mij dus een slechte zaak.
Dat is nogal zacht uitgedrukt!
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  dinsdag 3 juni 2014 @ 17:55:13 #242
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140674855
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:49 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het is niet waar maar je gaat wel mee in de invloed van de prikkels door aan te geven dat er dan naar andere oplossingen gezocht moet worden?
Vanzelfsprekend. Alleen niet met dwang. Hoe kan ik ergens sympathiek tegenover staan als ik er gedwongen aan moet betalen? Het moet mijn vrije keuze zijn om dat te doen en het moet redelijk zijn en in verhouding.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 17:56:15 #243
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_140674892
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:54 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dat is nogal zacht uitgedrukt!
Yup, het riekt naar eugenics. Iets wat helemaal niets met libertarisme te maken heeft en het libertarisme juist tegen ageert. Hoe we daar in dit topic bij belanden snap ik niet.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 17:56:15 #244
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140674893
quote:
15s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:54 schreef Tem het volgende:

[..]

Dan plaats je jezelf toch buiten de samenleving? Waarom zou men mee moeten gaan in jouw waanideeën? Je kan prima ergen in de US gaan wonen waar je van niemand last hebt hoor, ik snap niet wat je hier nog zoekt eigenlijk.
Ik ben ook in dit land geboren. Waarom zouden jouw ideeën leidend moeten zijn?
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140674911
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:53 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ook dat is niet waar. Waarom zorgen we wel voor de mongolen hier en niet voor die in Afrika of zijn de productieve mensen hier ook het bezit van het collectief? Waarom zou ik mezelf op willen offeren voor een ander?
Komt dat kul argument weer. Probeer eerst maar eens met een redelijk alternatief op nationaal niveau te komen voordat je groot wil gaan denken.
pi_140674934
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:56 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik ben ook in dit land geboren. Waarom zouden jouw ideeën leidend moeten zijn?
Omdat je je wenst te ontrekken aan het sociale contract.
pi_140674936
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:56 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik ben ook in dit land geboren. Waarom zouden jouw ideeën leidend moeten zijn?
Niet mijn ideeën, de ideeën van meerderheid in land.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 17:57:29 #248
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140674938
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:56 schreef Illiberal het volgende:

[..]

Yup, het riekt naar eugenics. Iets wat helemaal niets met libertarisme te maken heeft en het libertarisme juist tegen ageert. Hoe we daar in dit topic bij belanden snap ik niet.
Daar ging het ook niet om. Het ging over het afwentelen van al je sores op een ander. Dat je zonder nadenken alles maar kan doen omdat een ander de rekening oppikt.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140674957
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:55 schreef Paper_Tiger het volgende:
Vanzelfsprekend.
Een clown ben je.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 17:58:39 #250
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140674972
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:56 schreef Tem het volgende:

[..]

Komt dat kul argument weer. Probeer eerst maar eens met een redelijk alternatief op nationaal niveau te komen voordat je groot wil gaan denken.
Ik geloof helemaal niet in 'op nationaal' niveau. Ik geloof ook helemaal niet in naties. Ik geloof in mensen en in samenleven op vrijwillig basis.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 17:59:04 #251
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140674982
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:57 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Omdat je je wenst te ontrekken aan het sociale contract.
Waar staat mijn handtekening?
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 17:59:36 #252
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140675000
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:57 schreef Tem het volgende:

[..]

Niet mijn ideeën, de ideeën van meerderheid in land.
Ook daar zie ik geen enkele morele rechtvaardiging voor.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 18:00:32 #253
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_140675037
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:58 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik geloof helemaal niet in 'op nationaal' niveau. Ik geloof ook helemaal niet in naties. Ik geloof in mensen en in samenleven op vrijwillig basis.
Hoeft niet. Het staat Nederlanders vrij om zich te associëren in een entiteit genaamd "Nederland". Een nationaliteitsgevoel kan meespelen in vrije associatie.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 18:00:39 #254
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140675042
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:58 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Een clown ben je.
Omdat ik geen collectivist ben die alles collectief geregeld wil zien zonder opt out?
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 18:02:52 #255
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140675095
quote:
12s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 18:00 schreef Illiberal het volgende:

[..]

Hoeft niet. Het staat Nederlanders vrij om zich te associëren in een entiteit genaamd "Nederland". Een nationaliteitsgevoel kan meespelen in vrije associatie.
Het is een belastingboerderij waarbinnen de armen willen teren op de productiviteit van hun rijken. Als het geld van de belastingbetaler naar een zielepiet over de grens gaat staat iedereen op zijn achterste benen. Het is een hypocriete vorm van nationalisme.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 18:04:05 #256
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_140675134
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:34 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Daarom maar mongooltjes aborteren, op straat laten wegrotten of afhankelijk maken van willekeur.

Ja, geweldige oplossing.
Hel ende verdoemenis, het einde is nader, alles stort in elkaar...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 18:05:42 #257
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_140675186
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:56 schreef Tem het volgende:

[..]

Komt dat kul argument weer. Probeer eerst maar eens met een redelijk alternatief op nationaal niveau te komen voordat je groot wil gaan denken.
Kul is het trollend aanwrijven van rotten in de goot, iedere discussie onmogelijk maken, waarom pak jij je verantwoording als mod niet?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_140675257
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 18:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kul is het trollend aanwrijven van rotten in de goot, iedere discussie onmogelijk maken, waarom pak jij je verantwoording als mod niet?
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 18:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hel ende verdoemenis, het einde is nader, alles stort in elkaar...
Dit is erg constructief zeker?
  dinsdag 3 juni 2014 @ 18:11:02 #259
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_140675362
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 18:07 schreef Tem het volgende:

[..]


[..]

Dit is erg constructief zeker?
Het is het beschrijven van wat koos en duckie doen, hel en verdoemenis preken. Ze gedragen zich als windows trollen in een OSX topic, al vanaf deel 1 zonder dat hier wat aan gedaan wordt. Het wegkijken van de mods hierop klaag ik al over sinds deel 1 maar het gaat gewoon door, vind je het gek dat er irritatie is?
Het is al vanaf het begin vrijwel onmogelijk om constructief over libertarisme te spreken omdat er continue met modder gegooid wordt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_140676036
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:56 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik ben ook in dit land geboren. Waarom zouden jouw ideeën leidend moeten zijn?
Jij wilt de rest van dit land ook allerlei achterlijke onzin opleggen....
pi_140676101
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 18:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het is het beschrijven van wat koos en duckie doen, hel en verdoemenis preken. Ze gedragen zich als windows trollen in een OSX topic, al vanaf deel 1 zonder dat hier wat aan gedaan wordt. Het wegkijken van de mods hierop klaag ik al over sinds deel 1 maar het gaat gewoon door, vind je het gek dat er irritatie is?
Het is al vanaf het begin vrijwel onmogelijk om constructief over libertarisme te spreken omdat er continue met modder gegooid wordt.
Piet, wanneer ga je nu eindelijk eens de discussie aan in plaats van enkel trollen, op de man spelen en huilen over anderen?
Of is het alleen constructief wanneer men geen weerwoord mag hebben tegen je geloof....
  dinsdag 3 juni 2014 @ 18:49:18 #262
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140676721
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 18:31 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Jij wilt de rest van dit land ook allerlei achterlijke onzin opleggen....
Nee hoor. Ik wil alleen geen onderdeel uitmaken van jullie collectief. Niets anders.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140676801
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 18:49 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Nee hoor. Ik wil alleen geen onderdeel uitmaken van jullie collectief. Niets anders.
Je wilt geen vrij wapenbezit meer in Nederland? Om maar iets te noemen?
  dinsdag 3 juni 2014 @ 18:51:34 #264
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140676829
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 18:33 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Piet, wanneer ga je nu eindelijk eens de discussie aan in plaats van enkel trollen, op de man spelen en huilen over anderen?
Of is het alleen constructief wanneer men geen weerwoord mag hebben tegen je geloof....
Het gaat niet om het weerwoord maar om de manier waarop. Ik heb vandaag precies zo gediscussieerd als jullie en dat leidt tot niks. Je krijgt een enorme verharding en geen inhoud.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 3 juni 2014 @ 18:52:48 #265
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140676877
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 18:50 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je wilt geen vrij wapenbezit meer in Nederland? Om maar iets te noemen?
Ik ben daar niet tegen. Waarom alleen vuurwapens bij de staat en de criminelen?
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140677293
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 18:52 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik ben daar niet tegen. Waarom alleen vuurwapens bij de staat en de criminelen?
Dat vrije wapenbezit wil je ons dus opleggen?
pi_140677379
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 18:51 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het gaat niet om het weerwoord maar om de manier waarop. Ik heb vandaag precies zo gediscussieerd als jullie en dat leidt tot niks. Je krijgt een enorme verharding en geen inhoud.
Je hebt niets anders gedaan dan anders hoor :D. Concrete kritiekpunten ontwijken en proberen met slechte vergelijkingen de discussie van de kern af te krijgen.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 19:20:20 #268
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_140678175
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 11:09 schreef Illiberal het volgende:

Wat wel opvalt is dat het Libertarisme meer tractie heeft in de V.S. . Ik denk dat dat komt omdat de overheid daar een erg dysfunctioneel is. Geen Nederlander zal dat ontkennen. Een kleinschalige sociaal-democratie werkt best wel. Zie Zweden of Finland.

Nee, dat komt omdat je in de V.S. een paar eeuwen lang de mogelijkheid had je boeltje te pakken en ergens in de wildernis een bestaan op te bouwen met geen overheid in de buurt. Als je alles (en dan ook echt álles) zelf moet rooien om te overleven dan blijf je onafhankelijk en heb je minder gevoel voor een "collectief". En die cultuur zit er bij Amerikanen nog heel erg in (Manifest Destiny, American Dream, de toenmalige ideeën van de Republikeinse partij etc.).

Maar (voordat de libertariër beginnen te juichen) die onafhankelijkheid kostte nogal wat. Er was geen centraal gezag, familievete's alom, en als je een verwonding opliep die erger was dan een schaafwond of een simpele botbreuk was je daar eigenlijk wel ten dode opschreven. Om van het gebrek aan carièremogelijkheden nog maar te zwijgen.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  dinsdag 3 juni 2014 @ 19:39:36 #269
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_140678929
Vermakelijk om te lezen nog, deze reeks! Ik heb me in de eerdere delen ook nog aan een inhoudelijke discussie gewaagd, maar ik zie dat dit aan zowel voor- en tegenstanders van het libertarisme niet meer besteedt is.

Ik zal me ook niet meer in de verschrikkelijke discussies mengen, omdat ik die partijen moddergooien, persoonlijke aanvallen en herhaalde dogma's echt al meer dan zat ben. Ik kan in ieder geval oprecht zeggen dat de sterkste voorstanders van het libertarisme hier mij alleen maar kritischer gemaakt hebben op het huidendaagse kapitalisme. Ik heb alleen maar meer bewijs gekregen dat voor veel mensen de wereld alleen maar om geld draait en dat menselijk geluk en welzijn ergens onderaan prioriteitenlijst staat.

Vanuit mijn opzicht een zeer kwalijke zaak. Ik ben zeker ook voor vrijwillige samenwerking en keuzemogelijkheid voor de burgers, maar als het toe-eigenen van bezit wat in de basis niet eens van jouzelf is (de staat creëert immers geld, daarna wordt het enkel verdeeld) het middel moet zijn wat ons naar dit doel brengt, dan heb ik geen vertrouwen meer in de toekomst.

Ik vermaak me tenminste prima met het gebrek aan niveau wat hier tentoongesteld wordt. Push. heeft nog een poging gedaan wat intellect terug te brengen in de reeks, maar dat is aan het libertarisme in ieder geval niet besteedt!
pi_140679596
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 19:39 schreef Belabor het volgende:
Vermakelijk om te lezen nog, deze reeks! Ik heb me in de eerdere delen ook nog aan een inhoudelijke discussie gewaagd, maar ik zie dat dit aan zowel voor- en tegenstanders van het libertarisme niet meer besteedt is.

Ik zal me ook niet meer in de verschrikkelijke discussies mengen, omdat ik die partijen moddergooien, persoonlijke aanvallen en herhaalde dogma's echt al meer dan zat ben.
Dat komt omdat de mods hier zo druk bezig zijn mee te doen om kritiek te leveren dan daadwerkelijk proberen de discussie in goede banen te leiden. Al vanaf deel 1 krijgen trollen, aanvallen op de man en stropoppen hier alle kans.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 20:00:46 #271
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_140679698
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 19:57 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Dat komt omdat de mods hier zo druk bezig zijn mee te doen om kritiek te leveren dan daadwerkelijk proberen de discussie in goede banen te leiden. Al vanaf deel 1 krijgen trollen, aanvallen op de man en stropoppen hier alle kans.
Als je nou niet zo in de verdediging zou schieten en gewoon de discussie weer zou proberen voort te zetten, dan is er toch niets aan de hand? Juist het over en weer elkaar uitmaken voor van alles en nog wat heeft de discussie de nek om gedraaid, en daar doe je zelf net zo hard aan mee.

Nou ja, ik heb weer gezegd wat ik wou zeggen. Ik zie wel hoe deze stuurloze raket zich verder gaat ontwikkelen.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 20:08:19 #272
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_140679976
Libertarisme heeft betere spokesmen nodig.
pi_140680182
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:08 schreef Illiberal het volgende:
Libertarisme heeft betere spokesmen nodig.
Ja, de gedachte heeft een charismatische spreekbuis nodig wil men ooit iets voor elkaar krijgen. Nu is het allemaal volstrekt kansloos.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 20:29:44 #274
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140680913
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ja, de gedachte heeft een charismatische spreekbuis nodig wil men ooit iets voor elkaar krijgen. Nu is het allemaal volstrekt kansloos.
Gelukkig maar. :)
Ik heb nog liever een D66/VVD-regering dan geen overheid.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 3 juni 2014 @ 20:29:59 #275
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_140680922
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ja, de gedachte heeft een charismatische spreekbuis nodig wil men ooit iets voor elkaar krijgen. Nu is het allemaal volstrekt kansloos.
En eloquenter en humaner. Men valt vaak terug op koude calculatie.
pi_140681041
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:00 schreef Belabor het volgende:

[..]

Als je nou niet zo in de verdediging zou schieten en gewoon de discussie weer zou proberen voort te zetten, dan is er toch niets aan de hand? Juist het over en weer elkaar uitmaken voor van alles en nog wat heeft de discussie de nek om gedraaid, en daar doe je zelf net zo hard aan mee.

Nou ja, ik heb weer gezegd wat ik wou zeggen. Ik zie wel hoe deze stuurloze raket zich verder gaat ontwikkelen.
Ik schiet niet in de verdediging, ik constateer gewoon een feit en de oorzaak dat de discussie vaak verzandt in moddergooien. Zelf probeer ik er niet aan mee te doen en alleen te reageren op serieuze argumenten maar dat is soms lastig, ik zeg dan ook niet dat het altijd van een kant komt.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 20:34:08 #277
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140681102
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:29 schreef Illiberal het volgende:

[..]

En eloquenter en humaner. Men valt vaak terug op koude calculatie.
Dat laatste komt vooral door de venijnige manier waarop de denkbeelden hier worden aangevallen. Als je er al op voorhand van uitgaat dat zonder dwang niemand zijn medemens helpt dan is iedere discussie kansloos. Zegt ook wel wat over de huidige maatschappij. Die zou zoveel mooier kunnen zijn.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140681163
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:08 schreef Illiberal het volgende:
Libertarisme heeft betere spokesmen nodig.
En dan moeten die spokesmen er ook nog voor zorgen om niet in een kooi opgesloten te worden door de gevestigde orde :D
pi_140681221
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:35 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

En dan moeten die spokesmen er ook nog voor zorgen om niet in een kooi opgesloten te worden door de gevestigde orde :D
Hoezo zou daar sprake van zijn?
  dinsdag 3 juni 2014 @ 20:37:37 #280
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_140681249
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:35 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

En dan moeten die spokesmen er ook nog voor zorgen om niet in een kooi opgesloten te worden door de gevestigde orde :D
Met de openingszin belasting is diefstal bereik je ook geen groot publiek.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_140681278
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Gelukkig maar. :)
Ik heb nog liever een D66/VVD-regering dan geen overheid.
oh,Mook met een charismatische voorman zou dat niet gaan gebeuren. Maar wellicht kunnen ze dan eventueel wel een bijna serieus te nemen rol in het publieke debat innemen. Daar hoeft niet op voorhand een negatieve werking van uit te gaan.
pi_140681343
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:34 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat laatste komt vooral door de venijnige manier waarop de denkbeelden hier worden aangevallen. Als je er al op voorhand van uitgaat dat zonder dwang niemand zijn medemens helpt dan is iedere discussie kansloos. Zegt ook wel wat over de huidige maatschappij. Die zou zoveel mooier kunnen zijn.
Die conclusie indoor jouw rekening. Maar dat lang niet meer iedereen geholpen zou worden (dat is nadrukkelijk iets anders dan dat niemand meer helpt), is natuurlijk wel duidelijk. En die consequentie mag best benoemd worden.
pi_140681351
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:37 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Met de openingszin belasting is diefstal bereik je ook geen groot publiek.
Weet jij een betere?
pi_140681540
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:39 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Die conclusie indoor jouw rekening. Maar dat lang niet meer iedereen geholpen zou worden (dat is nadrukkelijk iets anders dan dat niemand meer helpt), is natuurlijk wel duidelijk. En die consequentie mag best benoemd worden.
Dat mag je natuurlijk denken en benoemen, maar dan moet je er niet van gaan maken dat libertariers dit graag willen. Dan ben je gewoon onwaarheden aan het verkondigen en maakt de discussie dood.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 20:45:13 #285
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140681597
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 19:39 schreef Belabor het volgende:
Ik heb alleen maar meer bewijs gekregen dat voor veel mensen de wereld alleen maar om geld draait en dat menselijk geluk en welzijn ergens onderaan prioriteitenlijst staat.
Een zekere mate van welvaart is nodig voor welzijn maar het mag nooit vergeten worden dat het om welzijn te doen is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140681950
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Een zekere mate van welvaart is nodig voor welzijn maar het mag nooit vergeten worden dat het om welzijn te doen is.
Om wiens welzijn? Van jou alleen, van jouw directe leefomgeving, van alle nederlanders, van alle mensen in de wereld, van alle levende wezens?
pi_140681958
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:44 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Dat mag je natuurlijk denken en benoemen, maar dan moet je er niet van gaan maken dat libertariers dit graag willen. Dan ben je gewoon onwaarheden aan het verkondigen en maakt de discussie dood.
Bepaald rouwig over de consequenties van hun geloof voor anderen lijkt men ook niet te zijn, dus het als 'onwaarheden' omschrijven lijkt me wat optimistisch. En de nadelen van een ideologie zijn natuurlijk minstens zo interessant, zo niet interessanter als de veronderstelde mogelijke voordelen.
pi_140682074
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:53 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Bepaald rouwig over de consequenties van hun geloof voor anderen lijkt men ook niet te zijn, dus het als 'onwaarheden' omschrijven lijkt me wat optimistisch. En de nadelen van een ideologie zijn natuurlijk minstens zo interessant, zo niet interessanter als de veronderstelde mogelijke voordelen.
Dat komt omdat de meeste libertariers jouw conclusie over de consequenties/nadelen niet delen.
pi_140682078
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 18:49 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Nee hoor. Ik wil alleen geen onderdeel uitmaken van jullie collectief. Niets anders.
Wie is jullie? Nederlanders ?.. Dan moet je vertrekken uit Nederland.
Je kunt niet hier blijven en net doen alsof je geen deel bent van de bevolking.
Je kunt niet eens vanuit het buitenland Fokken. Dat is ook nog steeds wél deelnemen aan de Nederlandse cultuur.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 20:59:20 #290
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140682248
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:53 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Om wiens welzijn? Van jou alleen, van jouw directe leefomgeving, van alle nederlanders, van alle mensen in de wereld, van alle levende wezens?
Van alle lagen van de Nederlanders aangezien het helaas niet mogelijk is om met 8-9 miljoen werkende Nederlanders voor een groot veelvoud aan buitenlandse armen te zorgen, hoe graag we het ook anders zouden zien. Uiteraard moeten we op een respectvolle wijze omgaan met andere volkeren maar het zou al fantastisch zijn als we binnen ons eigen landje alle financiële problemen kunnen oplossen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140682321
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Van alle lagen van de Nederlanders aangezien het helaas niet mogelijk is om met 8-9 miljoen werkende Nederlanders voor een groot veelvoud aan buitenlandse armen te zorgen, hoe graag we het ook anders zouden zien.
Waarom dan niet de welvaart in Nederland eerlijk verdelen over alle mensen in de wereld? Dit is nogal een voorkeursbehandeling.
pi_140682343
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:56 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Dat komt omdat de meeste libertariers jouw conclusie over de consequenties/nadelen niet delen.
Maar dat weigeren ze vervolgens te motiveren, er is blijkbaar geen ruimte voor discussie. Wanneer je enkel naar de zonnige zelfverzonnen kant van je geloof wilt kijken waarom zoek je dan in hemelsnaam een discussieforum op? Kan je dan niet beter in je eigen besloten clubje tegen elkaar gaan zeuren over de nuanceverschillen tussen de verschillende substromingen van het extremisme?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2014 21:01:34 ]
  dinsdag 3 juni 2014 @ 21:02:32 #293
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140682415
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 21:00 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Waarom dan niet de welvaart in Nederland eerlijk verdelen over alle mensen in de wereld?
Dat heb ik al uitgelegd, omdat het onmogelijk is voor zo weinig mensen om zoveel mensen in die mate te helpen. Bovendien is er hartstikke veel welvaart in veel van die andere landen waaronder Nigeria. Het probleem is dat de welvaart in die landen verkeerd is verdeeld, teveel geld daar stroomt naar de rijken waardoor er te weinig geld over is voor de armen. Daar kunnen wij helaas niets aan doen, wij kunnen het wel in ons eigen landje wat minder oneerlijk verdelen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140682425
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 21:00 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Waarom dan niet de welvaart in Nederland eerlijk verdelen over alle mensen in de wereld? Dit is nogal een voorkeursbehandeling.
Waarom toch altijd van die bizarre vergelijkingen proberen te zoeken? Het is al net zo bizar als iedere discussie over marktwerking proberen te reduceren tot een halfje bruin. Het enige doel is de discussie doodslaan.
pi_140682811
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 21:01 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Maar dat weigeren ze vervolgens te motiveren, er is blijkbaar geen ruimte voor discussie. Wanneer je enkel naar de zonnige zelfverzonnen kant van je geloof wilt kijken waarom zoek je dan in hemelsnaam een discussieforum op? Kan je dan niet beter in je eigen besloten clubje tegen elkaar gaan zeuren over de nuanceverschillen tussen de verschillende substromingen van het extremisme?
Dit is heel vaak gemotiveerd, de welvaart die de vrije markt oplevert tov centrale sturing, gecombineerd met collectieve (wel vrijwillig uiteraard) verzekeringen en liefdadigheid.
Dat jij dit blijkbaar niet voldoende vindt is jammer maar houd er dan ook over op.
pi_140683121
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 21:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat heb ik al uitgelegd, omdat het onmogelijk is voor zo weinig mensen om zoveel mensen in die mate te helpen. Bovendien is er hartstikke veel welvaart in veel van die andere landen waaronder Nigeria. Het probleem is dat de welvaart in die landen verkeerd is verdeeld, teveel geld daar stroomt naar de rijken waardoor er te weinig geld over is voor de armen. Daar kunnen wij helaas niets aan doen, wij kunnen het wel in ons eigen landje wat minder oneerlijk verdelen.
Precies hetzelfde argument zou je toch kunnen maken voor elk willekeurig gebied in de wereld? Wat maakt onze staatsgrenzen zo bijzonder?
Het is mijn morele plicht om te zorgen voor iemand in Oost-Groningen maar als die persoon verhuist 10 meter verder over de grens is het opeens mijn plicht niet meer en zoekt hij het maar uit.

[ Bericht 8% gewijzigd door Wegenbouwer op 03-06-2014 21:22:49 ]
pi_140683469
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 21:09 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Dit is heel vaak gemotiveerd, de welvaart die de vrije markt oplevert tov centrale sturing
Dat is zeker niet gemotiveerd, vanwege alle onzekerheid en instabiliteit is het immers vele malen meer aannemelijk dat welvaart en welzijn sterk in zullen storten in een libertarische samenleving. Even een disclaimer, daarmee bedoel ik niet dat de huidige overheid of samenleving perfect is, verre van zelfs.

quote:
, gecombineerd met collectieve (wel vrijwillig uiteraard) verzekeringen en liefdadigheid.
Zodanig is het nooit gemotiveerd.
quote:
Dat jij dit blijkbaar niet voldoende vindt is jammer maar houd er dan ook over op.
Aha, dus jouw verzinsels moeten gewoon als absolute waarheid aangenomen worden? Ik snap dat gelovigen graag zo denken. Echter waarom zou ik dan niet mogen proberen enige ratio in de discussie te brengen? Is een discussieforum echt de plek om alleen maar in je eigen circle jerk je eigen geloofje te bejubelen?
pi_140683722
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 21:22 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat is zeker niet gemotiveerd, vanwege alle onzekerheid en instabiliteit is het immers vele malen meer aannemelijk dat welvaart en welzijn sterk in zullen storten in een libertarische samenleving. Even een disclaimer, daarmee bedoel ik niet dat de huidige overheid of samenleving perfect is, verre van zelfs.

[..]

Zodanig is het nooit gemotiveerd.

[..]

Aha, dus jouw verzinsels moeten gewoon als absolute waarheid aangenomen worden? Ik snap dat gelovigen graag zo denken. Echter waarom zou ik dan niet mogen proberen enige ratio in de discussie te brengen? Is een discussieforum echt de plek om alleen maar in je eigen circle jerk je eigen geloofje te bejubelen?
Ik zeg niet dat je het voor waarheid hoeft aan de nemen, we hebben dan gewoon een meningsverschil. Maar houd er dan ook over op in plaats van voortdurend hetzelfde riedeltje ter tafel te brengen en te zeggen dat het niet gemotiveerd is, terwijl dit talloze keren gedaan is.
pi_140684826
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 21:27 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat je het voor waarheid hoeft aan de nemen, we hebben dan gewoon een meningsverschil. Maar houd er dan ook over op in plaats van voortdurend hetzelfde riedeltje ter tafel te brengen en te zeggen dat het niet gemotiveerd is, terwijl dit talloze keren gedaan is.
Die talloze keren vallen nogal tegen. Het is hooguit een riedeltje herhalen en je niet interesseren voor tegenargumenten. Enkel je eigen geloof en referentiekader lijken te tellen. Dat schiet niet op in een politiek discussieforum lijkt mij...
  dinsdag 3 juni 2014 @ 22:09:51 #300
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_140685844
Er is in mijn ogen best ruimte voor een partij rechts van VVD/D66, daar is niks extreems aan.

Libertarisme is niet dogmatisch. Eigenlijk is het gewoon liberalisme van de oude stempel. Zeg maar liberalisme van voor 1900. Jammer dat liberalen zich libertariërs moeten gaan noemen.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 22:20:47 #301
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140686458
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 21:15 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Precies hetzelfde argument zou je toch kunnen maken voor elk willekeurig gebied in de wereld? Wat maakt onze staatsgrenzen zo bijzonder?
Het is mijn morele plicht om te zorgen voor iemand in Oost-Groningen maar als die persoon verhuist 10 meter verder over de grens is het opeens mijn plicht niet meer en zoekt hij het maar uit.
Iets doen is beter dan niets doen dus leggen we de grens bij de landsgrenzen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')