Het is alleen dan weer jammer als mensen het wel lokaal willen regelen dat weer wordt bemoeilijkt want de overkoepelende overheid weet het beter.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 12:49 schreef Tem het volgende:
[..]
Exact en zoals je zegt zijn mensen lui dus wanneer je bepaalde zaken die globaal voor iedereen hetzelfde zijn centraal kan regelen kiest men daar voor. Men heeft geen zin om een keuze te maken uit 10.000 clubjes of instanties.
Zie alle vorige posts. Mensen gaan aan cherry picking doen waarbij veel groeperingen buiten de boot vallen en er nooit genoeg geld binnenkomt om iedereen te bedienen.quote:
Hmm volgens mij willen ze nu juist dat veel zaken naar de gemeentes gaan en niet meer landelijk worden geregeld. Maar goed, daar ben ik het wel mee eens. Veel dingen zouden op gemeentelijk niveaus en/of zelf buurtorganisaties geregeld kunnen worden maar zaken als infra, sociale zekerheid e.d. lijkt mij toch meer iets voor een landelijke overheid.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 12:55 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Het is alleen dan weer jammer als mensen het wel lokaal willen regelen dat weer wordt bemoeilijkt want de overkoepelende overheid weet het beter.
Zoals een lokaal ding hier wat al bijna 100 jaar bestaat. De buurt vangt elkaars kinderen op enzo. Een buurtcentrum++ zegmaar. Dat mag dan weer niet, of althans, er zijn recent nogal wat regels opgelegd. Ze hebben er hier gelukkig volledig kak aan.
De overheid an sich is natuurlijk vaak een obstructie voor lokale vrijwillige initatieven. Leuk dat mensen lui zijn en dat het centraal gebeurt, maar dan zou geen obstakel moeten zijn voor andere initiatieven.
LOLquote:Op zaterdag 31 mei 2014 12:58 schreef Tem het volgende:
[..]
Hmm volgens mij willen ze nu juist dat veel zaken naar de gemeentes gaan en niet meer landelijk worden geregeld. Maar goed, daar ben ik het wel mee eens. Veel dingen zouden op gemeentelijk niveaus en/of zelf buurtorganisaties geregeld kunnen worden maar zaken als infra, sociale zekerheid e.d. lijkt mij toch meer iets voor een landelijke overheid.
Omdat het zoveel praktischer is dan zoiets op grote schaal (= collectief) te regelen. Tot daar het libertarische sprookje.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 10:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Aha een CV waar je verplicht lid van moet worden en die bijvoorbeeld een collectief contract sluit met een waterzuivering?
Je hebt ook overkoepelende stichtingen.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 12:55 schreef Tem het volgende:
[..]
Zie alle vorige posts. Mensen gaan aan cherry picking doen waarbij veel groeperingen buiten de boot vallen en er nooit genoeg geld binnenkomt om iedereen te bedienen.
Ik snap ook niet zo goed waarom mensen hier de overheid als de vijand zien aangezien er juist veel zaken voor de burger wordt geregeld. Ik ben er alleen maar blij mee, neemt een hoop gedoe bij de mensen weg.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 12:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
LOL
Als je dat soort zaken lokaal zou regelen dan zou je juist een veelvoud aan bureacratie krijgen.
Jij en Duke weten inmiddels wel dat weinig mensen zo kritisch zijn richting de overheid als ik maar dit soort voorstellen gaan ook voor mij een groot aantal stappen te ver. Ik ben kritisch op de uitvoering, het principe dat allerlei zaken collectief moeten worden geregeld is m.i. voor ieder weldenkend mens. evident.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 13:04 schreef Tem het volgende:
[..]
Ik snap ook niet zo goed waarom mensen hier de overheid als de vijand zien aangezien er juist veel zaken voor de burger wordt geregeld. Ik ben er alleen maar blij mee, neemt een hoop gedoe bij de mensen weg.
Beetje een non-argument. Via dezelfde redenatie zou je de overheid dankbaar zijn als er collectief wordt bepaald wat er vanavond op TV is (die slechts op één kanaal kan, en niet uit kan) omdat het jou weer een hoop gedoe met tv-gidsen scheelt.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 13:04 schreef Tem het volgende:
[..]
Ik snap ook niet zo goed waarom mensen hier de overheid als de vijand zien aangezien er juist veel zaken voor de burger wordt geregeld. Ik ben er alleen maar blij mee, neemt een hoop gedoe bij de mensen weg.
Dat die stichtingen er zijn geeft al aan dat er al niet genoeg geld vanuit de overheid binnenkomt om dergelijk onderzoek te doen. Kan je nagaan wanneer de overheid er volledig uit zal stappen, dan wordt het helemaal onbetaalbaar voor de mensen.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 13:04 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Je hebt ook overkoepelende stichtingen.
KWF Kankerbestrijding richt zich op alle vormen van kanker, het Longfonds op alle longaandoeningen, de Hartstichting op alle vormen van hart en vaatziekten. Je hebt in elke studentenstad stichtingen die als streven hebben studenten betaalbaar te huisvesten, en verenigingen die voor de belangen van de faculteit/studie/student opkomen. Bonden voor ouderen, slachtoffers, lotgenoten en andere vrij open geformuleerde doelgroepen.
Private verzekeringen zijn in geval van alle overeengekomen ziekten of arbeidsongeschiktheidsveroorzakers gehouden uit te keren. Dus als je daar onder valt komt altruïsme niet eens aan bod.
En waarom zou er niet genoeg geld binnenkomen? Wat maakt het dat mensen kennelijk bereid zijn om in een democratische staat te stemmen voor maatregelen die hen geld kosten ten behoeve van anderen, dat volgens jou verdwijnt zodra je de overheid als tussenstap uitschakelt?
Het gaat er om dat bepaalde zaken nu eenmaal beter collectief kunnen worden geregeld: publiek onderwijs, schoon drinkwater - voor zo ver dat lukt met alle idioten die het water vervuilen (drugsklootzaken in Noord-Brabant bijv.) - , energievoorzieining en infrastructuur bijvoorbeeld. Dat er discussiegevallen zijn, ik denk zelf dan aan de bus, is evident maar de libertariërs richten zich niet enkel of zelfs hoofdzakelijk op die discussiegevallen.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 13:08 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Beetje een non-argument. Via dezelfde redenatie zou je de overheid dankbaar zijn als er collectief wordt bepaald wat er vanavond op TV is (die slechts op één kanaal kan, en niet uit kan) omdat het jou weer een hoop gedoe met tv-gidsen scheelt.
Je snapt ook wel dat dat een schaal is waarin je een balans moet vinden. Libertariërs geloven dus dat die naar minder-overheid moet, omdat net als in het geval van het collectief bepalen wat "we" vanavond gaan kijken, meer overheid minder (keuze)vrijheid betekent. Dát is het punt, en het gemak is slechts één van de overwegingen daarin.
Nee hoor, TV lijkt mij geen primaire levensbehoefte dus dat argument van jou is meer een non-argument.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 13:08 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Beetje een non-argument. Via dezelfde redenatie zou je de overheid dankbaar zijn als er collectief wordt bepaald wat er vanavond op TV is (die slechts op één kanaal kan, en niet uit kan) omdat het jou weer een hoop gedoe met tv-gidsen scheelt.
Je snapt ook wel dat dat een schaal is waarin je een balans moet vinden. Libertariërs geloven dus dat die naar minder-overheid moet, omdat net als in het geval van het collectief bepalen wat "we" vanavond gaan kijken, meer overheid minder (keuze)vrijheid betekent. Dát is het punt, en het gemak is slechts één van de overwegingen daarin.
Politie&Justitiequote:Op zaterdag 31 mei 2014 09:28 schreef Tem het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan welke libertariër je spreekt. Welke taken zie jij dan weggelegd voor de overheid?
Libertariërs hebben natuurlijk, net als normale politiek bewuste mensen, andere ideeen.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 13:12 schreef Tem het volgende:
[..]
Volgens mij lopen hier wat libertariërs rond met een verschillend doel. De één wil een beperkte overheid en de ander wil weer helemaal geen overheid. Tja, wat is het nou?
Nee hoor. Waar maak je dat uit op?quote:Op zaterdag 31 mei 2014 12:19 schreef Tem het volgende:
[..]
Tuurlijk mag je dat allemaal. Maar eigenlijk pleit je dus voor een wereldwijde overheid.
En dat doe jij niet?quote:Op zaterdag 31 mei 2014 12:25 schreef Tem het volgende:
[..]
Dat je zier geeft om je medemens behalve je eigen kringetje. Cherry picking zegmaar.
In die redenatie kan ik meegaan maar waarom dan wel de mensen die wel voor zichzelf willen zorgen verplichten mee te gaan in dit passieve systeem?quote:Op zaterdag 31 mei 2014 12:49 schreef Tem het volgende:
[..]
Exact en zoals je zegt zijn mensen lui dus wanneer je bepaalde zaken die globaal voor iedereen hetzelfde zijn centraal kan regelen kiest men daar voor. Men heeft geen zin om een keuze te maken uit 10.000 clubjes of instanties.
Ja, dat snap ik wel maar voor dit soort discussies is wel handig een doel de formuleren anders kan je nog steeds alle kanten op. Een mindere grote overheid is nogal algemeen en ik denk dat je geen libertarier daarvoor hoeft te zijn om dat na te streven.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 13:42 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Libertariërs hebben natuurlijk, net als normale politiek bewuste mensen, andere ideeen.
Een ding wat hetzelfde is, is dat ze minder overheid willen. De mate van minder overheid is alleen verschillend. Daarom plakken we er labeltjes op zoals minarchisme of anarchokapitalisme. Libertarisme is de overkoepelende term, net als parlementaire democratie. Tenzij voor jou, als democraat, de PVV exact hetzelfde is als zeg, de PvdD?
Lijkt mij allemaal vrij straight forward.
Het zou al helpen als er iets te kiezen was. Dan bedoel ik niet wie ons gaat regeren maar waar we bepaalde diensten wel of niet af mogen/kunnen nemen.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 14:07 schreef Tem het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik wel maar voor dit soort discussies is wel handig een doel de formuleren anders kan je nog steeds alle kanten op. Een mindere grote overheid is nogal algemeen en ik denk dat je geen libertarier daar voor hoeft te zijn om dat na te streven.
Daar ben ik het deels mee eens. Alleen zal je altijd een bijdrage moeten leveren voor de zaken waar collectief gebruik van wordt gemaakt. Maar als jij voor de rest geen aanspraak zou willen maken op een uitkering, aow e.d zou je voor mij daar niet aan mee hoeven te betalen. Alleen zit ik nog wel met het punt dat ik van mening ben dat de samenleving ook moet zorgen voor de mensen die niet mee kunnen draaien. Jij redeneert achteraf omdat je voor jezelf kan zorgen, iemand die dat nooit heeft gekund heeft die keuze niet.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 13:59 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
In die redenatie kan ik meegaan maar waarom dan wel de mensen die wel voor zichzelf willen zorgen verplichten mee te gaan in dit passieve systeem?
quote:Op zaterdag 31 mei 2014 10:26 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Gooi er maar uit dus. Of, vooruit, tussenoplossing, maak er maar een sociaal leenstelsel van. Raak je werkeloos, dan kun je geld lenen en zodra je weer werk hebt, dan kun je naar draagkracht terugbetalen. Niet binnen heel korte tijd, maar je krijgt er 30, 40 jaar de tijd voor. Volgens de politiek kan zoiets prima, want ze doen het ook al voor studenten.
quote:Op vrijdag 30 mei 2014 20:35 schreef Euribob het volgende:
[..]
Hoe is dit goed voor de economie? En vergeet niet dat bijstandstrekkers in een andere positie qua baankansen zitten dan afgestudeerde studenten.
Jouw redenatie is omdat we de ongelijkheid en ellende in de wereld niet aanpakken het ook niet rechtvaardig is dat je dit op nationaal niveau zou doen. Dus het is:quote:
Niet op dat niveau nee. Ik heb immers geen moeite met belasting betalen.quote:
Je zou inderdaad kunnen stellen dat het ethisch niet verantwoord is om rijke mensen hun geld af te nemen door middel van belastingen. Volgens mij is het ethisch alleen nog een stukje minder verantwoord om mensen van de honger en de kou om te laten komen.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 14:13 schreef Tem het volgende:
[..]
Daar ben ik het deels mee eens. Alleen zal je altijd een bijdrage moeten leveren voor de zaken waar collectief gebruik van wordt gemaakt. Maar als jij voor de rest geen aanspraak zou willen maken op een uitkering, aow e.d zou je voor mij daar niet aan mee hoeven te betalen. Alleen zit ik nog wel met het punt dat ik van mening ben dat de samenleving ook moet zorgen voor de mensen die niet mee kunnen draaien. Jij redeneert achteraf omdat je voor je zelf kan zorgen, iemand die dat nooit heeft gekund heeft die keuze niet.
Schijnt allemaal te bekostigen te zijn uit burgerinitiatieven. Ik betwijfel het, maar goed. Het doet mij allemaal nogal middeleeuws aan.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 14:25 schreef Euribob het volgende:
Ik vraag me trouwens af of al die libertariërs hier wel beseffen hoe klein de kans was dat ze naar school waren geweest (en dus überhaupt in staat waren tot deze discussie) in een libertarische samenleving. Waar onderwijs er alleen is voor hen die er voor kunnen betalen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |