Ik ben een groot voorstander van een voucher systeem. Voorwaarde is dat onderwijs volledig vrij en ongereguleerd wordt.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 22:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat kan wel wezen en het is inderdaad niet ideaal voor de mensen die net privaat onderwijs kunnen betalen dat ze zich niet kunnen onttrekken aan de betaling voor publiek onderwijs maar het is nodig om kwalitatief aanvaardbaar - goed zou ik het huidige Nederlandse onderwijs in de breedte niet willen noemen - publiek onderwijs mogelijk te maken. We zouden ook met vouchers kunnen werken en dat ouders de mogelijkheid hebben om bij te betalen voor private scholen maar dan krijgen we een tweedeling in het onderwijs op financiële gronden en daar wordt het volk ook niet echt vrolijk van. We willen graag dat een tweede Einstein of een tweede Lorentz - zijn grote voorbeeld - op de best mogelijke school terecht komt, ook als hij toevallig geen rijke ouders heeft. We streven dus naar goed publiek onderwijs, dat dit niet altijd lukt is een andere kwestie.
Hoe ga jij er dan voor zorgen dat de slimste en meest gemotiveerde leerlingen op de beste scholen terecht komen en niet de kindjes die uit de kakwijken komen?quote:Op vrijdag 30 mei 2014 22:33 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik ben een groot voorstander van een voucher systeem. Voorwaarde is dat onderwijs volledig vrij en ongereguleerd wordt.
Ik ga nergens voor zorgen.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 22:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoe ga jij er dan voor zorgen dat de slimste en meest gemotiveerde leerlingen op de beste scholen terecht komen en niet de kindjes die uit de kakwijken komen?
Zie hier waarom we niet staan te springen om de verzoeken van libertariërs in te willigen. Als het puntje bij paaltje komt dan hebben ze geen oplossingen voor de vele tekortkomingen van het dystopische systeem wat zij graag hebben.quote:
Waar precies haal je vandaan dat mensen meer aan hulpbehoevenden geven als ze rijker worden? Heb je daar ook een bron voor of zuig je dat uit je dikke duim om maar gewoon zonder overheid verder te kunnen?quote:Op vrijdag 30 mei 2014 22:32 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Waarom? Je wordt veel welvarender zonder overheid.
Wat een onzin. Ik zie bij ons op het dorp allemaal kinderen uit Geuzeveld en Osdorp. Die ouders gaan ook op zoek naar de beste school voor hun kind.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 22:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zie hier waarom we niet staan te springen om de verzoeken van libertariërs in te willigen. Als het puntje bij paaltje komt dan hebben ze geen oplossingen voor de vele tekortkomingen van het dystopische systeem wat zij graag hebben.
Kijk maar naar de VS wat daar aan particuliere liefdadigheid gebeurt. En daar zijn mensen ook nog steeds veel geld aan de staat kwijt.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 22:41 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Waar precies haal je vandaan dat mensen meer aan hulpbehoevenden geven als ze rijker worden? Heb je daar ook een bron voor of zuig je dat uit je dikke duim om maar gewoon zonder overheid verder te kunnen?
Precies, uiteindelijk zal iedere samenleving altijd resulteren in een georganiseerde gemeenschap. Daarom snap ik het libertarisme ook niet goed, het doet mij allemaal nogal primitief aan.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 22:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zie hier waarom we niet staan te springen om de verzoeken van libertariërs in te willigen. Als het puntje bij paaltje komt dan hebben ze geen oplossingen voor de vele tekortkomingen van het dystopische systeem wat zij graag hebben.
Het is alles behalve primitief. Top down is het meest primitieve systeem.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 22:44 schreef Tem het volgende:
[..]
Precies, uiteindelijk zal iedere samenleving altijd resulteren in een georganiseerde gemeenschap. Daarom snap ik het libertarisme ook niet goed, het doet mij allemaal nogal primitief aan.
Hier hebben we het al eens over gehad en uiteindelijk ontkom je niet aan een samenleving waarin zaken centraal worden geregeld. Ik ben er wel voor dat er wel wat minder taken voor een overheid moeten zijn maar het uitbannen gaat niet werken. Mensen gaan zich organiseren en dan begint het hele riedeltje weer opnieuw.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 22:46 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het is alles behalve primitief. Top down is het meest primitieve systeem.
Waar baseer je op dat mensen relatief meer uitgeven aan goede doelen als ze meer geld hebben?quote:Op vrijdag 30 mei 2014 22:43 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Kijk maar naar de VS wat daar aan particuliere liefdadigheid gebeurt. En daar zijn mensen ook nog steeds veel geld aan de staat kwijt.
Dat is een interpretatie van de theorie. De waarschijnlijker variant is dat je er een stuk armer op wordt. Je lasten stijgen, de economie stort in en je werkgever/klanten zullen minder voor je over hebben...quote:Op vrijdag 30 mei 2014 22:32 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Waarom? Je wordt veel welvarender zonder overheid. Dan kan er makkelijk wat van dat extra naar mensen die niet mee kunnen komen.
Klopt, het draait puur om de primaire behoeften en het egoisme van een kleine groep. Daar moet alles voor wijken.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 22:44 schreef Tem het volgende:
[..]
Precies, uiteindelijk zal iedere samenleving altijd resulteren in een georganiseerde gemeenschap. Daarom snap ik het libertarisme ook niet goed, het doet mij allemaal nogal primitief aan.
JE beschrijft perfect de herverdelende overheid met een enorme overheadquote:Op zaterdag 31 mei 2014 08:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Klopt, het draait puur om de primaire behoeften en het egoisme van een kleine groep. Daar moet alles voor wijken.
Ik vroeg jou om een oplossing die waarborgt dat bij dit vouchersysteem de slimste en meest gemotiveerde kinderen op de beste scholen komen. Jouw antwoord was dat jij die niet hebt. Dan houdt het op. Jij wil graag vouchers dus leg ik bij jou de bal. Ik stel niet dat het onmogelijk is maar het is aan jou om goed te onderbouwen hoe je dit op een sociale manier zou invoeren.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 22:42 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ik zie bij ons op het dorp allemaal kinderen uit Geuzeveld en Osdorp. Die ouders gaan ook op zoek naar de beste school voor hun kind.
Daarbij zorgt echte concurrentie als vanzelf dat het onderwijs over de hele linie beter wordt.
Waarom streef je dat dan op extreme wijze na als je daar zo'n hekel aan hebt?quote:Op zaterdag 31 mei 2014 08:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
JE beschrijft perfect de herverdelende overheid met een enorme overhead
Op 1 punt moet ik de lolbertariërs toch gelijk geven, de overheid kan wat vet wegsnijden. Het is nu niet dat de kwaliteit van ons onderwijs beter is geworden sinds we al die extra middelen hebben besteed aan de bureaucratie van het ministerie van OCW. Ik denk dan aan beleidsnotities, onderzoekjes van ambtenaren en onderzoekjes die uitgevoerd zijn in opdracht van die ambtenaren.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 22:49 schreef Tem het volgende:
[..]
Hier hebben we het al eens over gehad en uiteindelijk ontkom je niet aan een samenleving waarin zaken centraal worden geregeld. Ik ben er wel voor dat er wel wat minder taken voor een overheid moeten zijn maar het uitbannen gaat niet werken. Mensen gaan zich organiseren en dan begint het hele riedeltje weer opnieuw.
Kijk, ook jij begint in te zien hoe principieel inefficient een overheid is.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 08:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Op 1 punt moet ik de lolbertariërs toch gelijk geven, de overheid kan wat vet wegsnijden. Het is nu niet dat de kwaliteit van ons onderwijs beter is geworden sinds we al die extra middelen hebben besteed aan de bureaucratie van het ministerie van OCW. Ik denk dan aan beleidsnotities, onderzoekjes van ambtenaren en onderzoekjes die uitgevoerd zijn in opdracht van die ambtenaren.
Dat zie ik al vele jaren in, het is echter geen reden om heel de overheid af te schaffen, het is slechts een reden om de overheid kritischer te volgen.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 09:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kijk, ook jij begint in te zien hoe principieel inefficient een overheid is.
De inzet is ook niet de overheid af te schaffen maar op kerntaken te minimaliseren.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 09:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat zie ik al vele jaren in, het is echter geen reden om heel de overheid af te schaffen, het is slechts een reden om de overheid kritischer te volgen.
Dat ligt er maar net aan welke libertariër je spreekt. Welke taken zie jij dan weggelegd voor de overheid?quote:Op zaterdag 31 mei 2014 09:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De inzet is ook niet de overheid af te schaffen maar op kerntaken te minimaliseren.
Politie, justitie, defensie, onderwijs, wetenschap, zorg.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 09:28 schreef Tem het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan welke libertariër je spreekt. Welke taken zie jij dan weggelegd voor de overheid?
En infrastructuur en sociale zekerheden zijn dan overbodig? Of wie gaat dat dan regelen? Misschien zijn libertariers niet voor een soort van uitkering of bijstand voor de minder bedeelden en mensen die door ziekte niet deel kunnen nemen aan het arbeidsproces binnen de samenleving? Wie gaan de wegen aanleggen, riolering etc etc?quote:Op zaterdag 31 mei 2014 10:06 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Politie, justitie, defensie, onderwijs, wetenschap, zorg.
Ja, dat is nog steeds heel veel, maar wel stukken minder dan nu. Bovendien valt libertarisme alleen in te voeren als het stap voor stap gaat. Dit lijkt me een aardig begin.
Infrastructuur. Inderdaad, vergeten.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 10:15 schreef Tem het volgende:
[..]
En infrastructuur en sociale zekerheden zijn dan overbodig? Of wie gaat dat dan regelen? Misschien zijn libertariers niet voor een soort van uitkering of bijstand voor de minder bedeelden en mensen die door ziekte niet deel kunnen nemen aan het arbeidsproces binnen de samenleving? Wie gaan de wegen aanleggen, riolering etc etc?
Met een vouchersysteem kan iedereen onderwijs inkopen. Het is waar dat als je meer geld hebt je bij kan betalen voor zaken die je belangrijk vindt zoals goed betaalde leerkrachten en een schoon gebouw waarin les wordt gegeven. Ouders en scholen bepalen zelf hoe het onderwijs eruitziet en welke vakken er worden gegeven. Zij zullen bij die keuze worden geholpen door de rest van de maatschappij. Als onderwijs niet aansluit op de wensen van het bedrijfsleven dan is het voor een onderwijsinstelling kiezen of delen.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 08:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik vroeg jou om een oplossing die waarborgt dat bij dit vouchersysteem de slimste en meest gemotiveerde kinderen op de beste scholen komen. Jouw antwoord was dat jij die niet hebt. Dan houdt het op. Jij wil graag vouchers dus leg ik bij jou de bal. Ik stel niet dat het onmogelijk is maar het is aan jou om goed te onderbouwen hoe je dit op een sociale manier zou invoeren.
Laat ik dan toch maar een voorzet geven nu inmiddels is gebleken dat jij hier niet al te goed over hebt nagedacht en dat het voor jou blijkbaar dus van secundair belang is, er zou strenge wetgeving nodig zijn om needblind te werken. Dat betekent dat je als schoolcommissie geanonimiseerde dossiers voor je neus krijgt en op basis van bepaalde data (Welke school? Cijfergemiddelde? Welke vakken? Welke score voor een toelatingstest?) kiest. Je gaat dan het vervolgprobleem krijgen dat je in de betere wijken de betere scholen krijgt en dat scholen een postcodebeleid gaan voeren, iets wat je in Nederland trouwens al ziet bij o.a. de lage scholen (ook bij huisartsen het geval), nu gelukkig 'slechts' om de vorming van zwarte scholen te voorkomen, iets (kinderen dwingen om naar een slechtere school te gaan) waar ik een tegenstander van ben. De kindjes uit een villawijk gaan naar een betere lage school, worden aangenomen door een betere middelbare school etc.
Zie hier waarom we in Nederland publiek onderwijs hebben voor iedereen en privaat onderwijs voor wie diep in de buidel kan en wil tasten zonder de mogelijkheid je te onttrekken aan de bijdrage aan publiek onderwijs (belasting).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |