Andere gerelateerde topics:quote:Op maandag 14 oktober 2013 03:57 schreef vogeltjesdans het volgende:
Omdat alles wat we zijn voortkomt uit wat we waarnemen. Van wat we waarnemen leren we en dat stelt ons in staat te reageren op onze omgeving. Door iets anders dan stimuli van buiten ons kunnen we niet leren. Dus feitelijk zou je kunnen zeggen dat onze identiteit de optelsom is van wat we hebben waargenomen en hoe we daarop hebben gereageerd.
Dan wordt er wel gezegd dat je de keuze hebt om op verschillende manieren ergens op te reageren, maar is dat wel zo? Is de keuze die wij maken, niet ook gebaseerd op onze ervaringen en wat we geleerd hebben, op onze verlangens? Ervaringen doen we op op basis van de stimuli die we van buiten af binnen kregen, wat we geleerd hebben ook, en wat we graag willen ook. Dus alles wat we zijn, denken, weten en willen is eigenlijk niets anders dan de optelsom van wat we hebben waargenomen.
Er is wel een kleine genetische factor, maar aangezien je voorouders ook alleen maar geleefd hebben op basis van buitenpersoonlijke stimuli, is dat ook terug te voeren op uitsluitend waarneming van buitenaf.
Natuurlijk denken we dat we een vrije wil hebben, maar we realiseren ons in dat geval niet dat de 'keuzes' die we denken te hebben op basis van de buitenpersoonlijke waarnemingen zijn ontstaan.
Het idee dat ik geen eigen vrije wil zou hebben vind ik niet prettig. Waarop zou een identiteit, en dus de mogelijkheid van keuze, nog meer gebaseerd kunnen zijn dan alleen maar dat wat wij waarnemen?
Bron o.a.quote:Op zondag 16 maart 2014 14:01 schreef awiebo het volgende:
nope. het is wetenschappelijk bewezen dat de hersenen onze zogenaamde vrije wil beslissingen reeds 3 seconden voor zijn.
slotje
Dat is amper uitsluitend bewijs voor elk geval waarin keuzes gemaakt moeten worden. Graag een werkelijke bron waarin de situatie en wijze van keuze gespecificeerd wordt. Wel grappig hoe onderzoeken zonder eigen kennis over de aard van het onderzoek meteen voor waarheid worden aangenomen door sommige mensen. Eigenlijk weet je dus niet eens wat er wetenschappelijk bewezen is. Enige nuancering en een kritische houding zijn noodzakelijk. But, whatever rocks your boat...quote:Op zondag 16 maart 2014 14:01 schreef awiebo het volgende:
nope. het is wetenschappelijk bewezen dat de hersenen onze zogenaamde vrije wil beslissingen reeds 3 seconden voor zijn.
slotje
Hoezo is dat amper bewijs? Tenzij je juist de aanname doet dat elke keuze verschillend is wat betreft vrije wil, ongeacht dat je elke keuze wel als vrije wil ervaart. Dan ga je stellen van 'in die situatie heb ik het gevoel bewust een keuze te maken maar er wordt bewezen dat het al vaststond wat ik ging kiezen voordat ik die keuze maakte' en dan bij de andere 'bij deze situatie heb ik het gevoel dat ik bewust een keuze maak en het is niet bewezen dat ik in dit geval het niet bewust doe dus is er de mogelijkheid dat het wel vrije wil is'. Op die manier kan je elke keuze wel in twijfel trekken ongeacht hoevaak ze aantonen dat het onderbewustzijn al keuzes maakt voordat je er van bewust bent en ze uitvoert. Dat is juist niet wetenschappelijk, dat is gewoon ongeloof en niet willen geloven ongeacht herhaling van die experimenten (die er al heel veel zijn geweest).quote:Op zondag 16 maart 2014 14:25 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Dat is amper uitsluitend bewijs voor elk geval waarin keuzes gemaakt moeten worden. Graag een werkelijke bron waarin de situatie en wijze van keuze gespecificeerd wordt. Wel grappig hoe onderzoeken zonder eigen kennis over de aard van het onderzoek meteen voor waarheid worden aangenomen door sommige mensen. Eigenlijk weet je dus niet eens wat er wetenschappelijk bewezen is. Enige nuancering en een kritische houding zijn noodzakelijk. But, whatever rocks your boat...
Heb je het artikel met de onderzoeksvoorwaarden gelezen, de resultaten, conclusies et cetera? Nee, je hebt waarschijnlijk een persbericht gelezen over het onderzoek en die neem ik met een korreltje zout. Of de conclusie wetenschappelijk stand houdt, ligt aan de aard van het onderzoek en hoeverre verbanden van noodzakelijkheid aangetoond worden. Plak er een stempel wetenschap op en je hebt de waarheid in pacht is het idee wat tegenwoordig onder de mensen heerst. Niet alle wetenschap is goede wetenschap. En een ongenuanceerde uitspraak zoals hier gemaakt wordt, voldoet aan de kenmerken van een slecht onderzoek die nog in grote mate op veronderstellingen gebaseerd is. Je hoeft me echt niet uit te leggen wat wetenschap is overigens. Wetenschap is voor een deel ook kritisch zijn op wetenschap. Daar zijn de alfa wetenschappen voor, een onderzoeksveld waarin ik mij onder andere mee bezig houdt.quote:Op zondag 16 maart 2014 14:36 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Hoezo is dat amper bewijs? Tenzij je juist de aanname doet dat elke keuze verschillend is wat betreft vrije wil, ongeacht dat je elke keuze wel als vrije wil ervaart. Dan ga je stellen van 'in die situatie heb ik het gevoel bewust een keuze te maken maar er wordt bewezen dat het al vaststond wat ik ging kiezen voordat ik die keuze maakte' en dan bij de andere 'bij deze situatie heb ik het gevoel dat ik bewust een keuze maak en het is niet bewezen dat ik in dit geval het niet bewust doe dus is er de mogelijkheid dat het wel vrije wil is'. Op die manier kan je elke keuze wel in twijfel trekken ongeacht hoevaak ze aantonen dat het onderbewustzijn al keuzes maakt voordat je er van bewust bent en ze uitvoert. Dat is juist niet wetenschappelijk, dat is gewoon ongeloof en niet willen geloven ongeacht herhaling van die experimenten (die er al heel veel zijn geweest).
Ik hoef toch zeker waar niet te bewijzen wat wetenschappers stellen wat bewezen is. Jij bent helemaal niet kritisch, jij stelt gewoon dat je moet twijfelen aan alles. Dat is niet kritisch, dat is gewoon een manier om maar iets niet hoeven te geloven wat al vaak herhaald is. En je vult zelf zaken in die voor jou op gaan waarschijnlijk maar in ieder geval niet voor mij. Lijkt erop dat je je weinig hebt ingelezen aangezien dit juist iets is wat heel bekend is en bewezen is. Wat jij doet is gewoon aannames maken en aan juist zaken die bewezen zijn weinig waarde hechten omdat ze ook in de media terechtkomen. Vrij apart.quote:Op zondag 16 maart 2014 14:51 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Heb je het artikel met de onderzoeksvoorwaarden gelezen, de resultaten, conclusies et cetera? Nee, je hebt waarschijnlijk een persbericht gelezen over het onderzoek en die neem ik met een korreltje zout. Of de conclusie wetenschappelijk stand houdt, ligt aan de aard van het onderzoek en hoeverre verbanden van noodzakelijkheid aangetoond worden. Plak er een stempel wetenschap op en je hebt de waarheid in pacht is wat mensen tegenwoordig denken. Niet alle wetenschap is goede wetenschap. En een ongenuanceerde uitspraak zoals hier gemaakt wordt, voldoet aan de conclusie van een slecht onderzoek die nog in grote mate op veronderstellingen gebaseerd is. Je hoeft me echt niet uit te leggen wat wetenschap is overigens. Wetenschap is voor een deel ook kritisch zijn op wetenschap. Daar zijn de alfa wetenschappen voor, een onderzoeksveld waarin ik mij onder andere mee bezig houdt.
Jij hoeft niets te bewijzen, ik vroeg om wetenschappelijke bronnen waarin het onderzoek gespecificeerd wordt. Aangezien je die klaarblijkelijk niet hebt, ben ik nieuwsgierig waarom je dit onderzoek als waarheid aanneemt. Door de label "wetenschap"? Of omdat meerdere mensen het accepteren? Kritisch zijn IS in twijfel nemen. En als dit het eind-al onderzoek was naar het maken van keuzes, dan zou de hele wetenschap op dit gebied nu stil liggen. We hebben namelijk de waarheid toch al in pacht? Of toch niet?quote:Op zondag 16 maart 2014 14:57 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Ik hoef toch zeker waar niet te bewijzen wat wetenschappers stellen wat bewezen is. Jij bent helemaal niet kritisch, jij stelt gewoon dat je moet twijfelen aan alles. Dat is niet kritisch, dat is gewoon een manier om maar iets niet hoeven te geloven wat al vaak herhaald is. En je vult zelf zaken in die voor jou op gaan waarschijnlijk maar in ieder geval niet voor mij. Lijkt erop dat je je weinig hebt ingelezen aangezien dit juist iets is wat heel bekend is en bewezen is. Wat jij doet is gewoon aannames maken en aan juist zaken die bewezen zijn weinig waarde hechten omdat ze ook in de media terechtkomen. Vrij apart.
Ik heb het onderzoek voor zoverre die op wikipedia beschreven wordt gelezen en ik vind het niet overtuigend om elke situatie waarin wij keuzes maken te vergelijken met een intentie tot het bewegen van vingers.quote:Haggard describes other studies at the neuronal levels as providing "a reassuring confirmation of previous studies that recorded neural populations"[6] such as the one just described. Note that these results were gathered using finger movements, and may not necessarily generalize to other actions such as thinking, or even other motor actions in different situations. Indeed, the human act of planning has implications for free will and so this ability must also be explained by any theories of unconscious decision making. Philosopher Alfred Mele also doubts the conclusions of these studies. He explains that simply because a movement may have been initiated before our "conscious self" has become aware of it does not mean our consciousness does not still get to approve, modify, and perhaps cancel (called vetoing) the action.
Een beetje een overdreven reactie. Het is een bekend maar nauwelijks controversieel onderzoek. Althans, de meetresultaten zijn niet erg controversieel, de conclusies die we daar eventueel uit trekken wel.quote:Op zondag 16 maart 2014 14:25 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Dat is amper uitsluitend bewijs voor elk geval waarin keuzes gemaakt moeten worden. Graag een werkelijke bron waarin de situatie en wijze van keuze gespecificeerd wordt. Wel grappig hoe onderzoeken zonder eigen kennis over de aard van het onderzoek meteen voor waarheid worden aangenomen door sommige mensen. Eigenlijk weet je dus niet eens wat er wetenschappelijk bewezen is. Enige nuancering en een kritische houding zijn noodzakelijk. But, whatever rocks your boat...
PS:quote:In a series of experiments in the 1980s, Benjamin Libet studied the relationship between conscious experience of volition and the BP e.g. and found that the BP started about 0.35 sec earlier than the subject's reported conscious awareness that 'now he or she feels the desire to make a movement.' Libet concludes that we have no free will in the initiation of our movements; though, since subjects were able to prevent intended movement at the last moment, we do have the ability to veto these actions ("free won't"). A paper published by a group of cognitive neuroscientists has recently claimed to refute the possibility of a "free won't" in conscious decisions, rather saying that the very existence of a "free won't" can itself be traced down to similar neuronal patterns in the brain that give rise to the supposed illusion of free will.
http://www.plosone.org/ar(...)journal.pone.0053053
These studies have provoked widespread debate. See also the recent extensive critique by Klemm, 2010.
Kornhuber and Deecke have shown that we have free will also for the intiation of our movements and actions, no absolute freedom though, which would mean freedom from nature which is impossible but relative freedom - freedom in 'degrees of freedom.' According to Kornhuber & Deecke one can take efforts to increase ones degrees of freedom through self-improvement, but one can also lose degrees of freedom through self-mismanagement, see below under 'further reading' at third position Kornhuber & Deecke (2012).
PS 2:quote:The interpretation of these findings has been criticized by Daniel Dennett, who argues that people will have to shift their attention from their intention to the clock, and that this introduces temporal mismatches between the felt experience of will and the perceived position of the clock hand. Consistent with this argument, subsequent studies have shown that the exact numerical value varies depending on attention. Despite the differences in the exact numerical value, however, the main finding has held.
quote:Conclusion
Neuroscience cannot straightforwardly accommodate a concept of conscious free will, independent of brain activity. However, the belief that humans have free will is fundamental to human society. This belief has profound top-down effects on cognition and even on brain activity itself. The dualistic view that decisions to inhibit reflect a special conscious veto or free wont mechanism is scientifically unwarranted. Instead, conscious decisions to check and delay our actions may themselves be consequences of specific brain mechanisms linked to action preparation and action monitoring. Recent neuroscientific studies have strongly questioned the concept of free will, but have had difficulty addressing the alternative concept of free wont, largely because of the absence of behavioural markers of inhibition. Our results suggest that an important aspect of free decisions to inhibit can be explained without recourse to an endogenous, uncaused process: the cause of our free decisions may at least in part, be simply the background stochastic fluctuations of cortical excitability. Our results suggest that free wont may be no more free than free will.
Nee, veel fundamenteler. Ook sociale/culturele processen en natuurlijke belangen zijn uiteindelijk te reduceren tot gedrag van elementaire deeltjes. Uiteraard zit daar een gigantische laag abstractieniveaus tussen, maar aangezien we het hebben over de uiteindelijke natuurwetenschappelijke onderbouwing, komt het daar wel op neer.quote:Op zondag 16 maart 2014 13:09 schreef Cockwhale het volgende:
De noodzaak van het sociale zal vast en zeker natuurwetenschappelijk te onderbouwen zijn in de vorm van bijvoorbeeld natuurlijke belangen zoals overleven, voortplanten et cetera.
Zeker niet, om meerdere redenen:quote:De vorm echter niet. Als je beweert dat dat bij het laatste ook het geval is, dan kun je dus de gehele culturele ontwikkeling voorspellen.
@ dat eerste. Ben ik het niet mee eens. Als dat wel zo is dan ben ik benieuwd welke elementaire deeltjes daar voor onderzocht moeten worden en hoe daar ontwikkeling uit te herleiden is. Dit is niet te observeren op cellulair niveau, op z'n hoogst zijn de belangen/drijfveren in de meest basale vorm te herleiden. Net als het bewustzijn, bestaat cultuur niet op (semi)micro niveau. Alleen de deeltjes die het mogelijk maken en sturen om cultuur te ontwikkelen, niet hoe het zich ontwikkelt. Als je de drang hebt om te tekenen, kan die drang tot creatie misschien natuurwetenschappelijk aangetoond worden. Wat gecreėerd wordt niet. Daarmee zeg ik niet dat er geen processen plaatsvinden om het mogelijk te maken.quote:Op zondag 16 maart 2014 16:31 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Nee, veel fundamenteler. Ook sociale/culturele processen en natuurlijke belangen zijn uiteindelijk te reduceren tot gedrag van elementaire deeltjes. Uiteraard zit daar een gigantische laag abstractieniveaus tussen, maar aangezien we het hebben over de uiteindelijke natuurwetenschappelijke onderbouwing, komt het daar wel op neer.
[..]
Zeker niet, om meerdere redenen:
1. Dat is veel te complex, daarvoor zou je ieder fysiek fenomeen in het hele heelal moeten meetellen. Men kan nog niet eens het weer over een maand voorspellen, laat staan de culturele ontwikkeling van de mens over een eeuw.
2. Bepaalde quantumeffecten zijn voor ons per definitie niet te voorspellen (quantumonzekerheid).
3. Iets kan niet zijn eigen toekomst voorspellen als die toekomst mede afhangt van de toestand van dat iets zelf (waar een voorspelling onderdeel van uitmaakt). Dus zelfs indien iets vastligt of 100% deterministisch is (dus als quantumtoevalsprocessen geen rol spelen) impliceert dat nog steeds geen voorspelbaarheid.
Mee eens, ondanks dat uit het gedrag van elementaire deeltjes, uiteindelijk die culturele ontwikkelingen wel voortkomen (via een zeer complexe keten van oorzaak en gevolg). Die twee abstractieniveau's liggen zó ver uit elkaar dat het niet meer zinvol is om het één in termen van het ander te verklaren. Maar nog steeds is er uiteindelijk wel een causaal verband.quote:Op zondag 16 maart 2014 17:06 schreef Cockwhale het volgende:
@ dat eerste. Ben ik het niet mee eens. Als dat wel zo is dan ben ik benieuwd welke elementaire deeltjes daar voor onderzocht moeten worden en hoe daar ontwikkeling uit te herleiden is. Dit is niet te observeren op cellulair niveau, op z'n hoogst zijn de belangen/drijfveren in de meest basale vorm te herleiden. Net als het bewustzijn, bestaat cultuur niet op (semi)micro niveau.
De enige niet-reduceerbare processen die ik ken zijn die van elementaire deeltjes, en die zijn volledig onderhevig aan de natuurwetten. Andere processen zijn abstracties daarvan. Zeer zinnig om over te praten, maar uiteindelijk zijn ze toch te reduceren of herleiden tot subprocessen van een lager abstractieniveau of fysiek niveau, tot je uiteindelijk alsnog bij die elementaire basisprocessen komt. Indirect bepalen die dus nog steeds alles.quote:Alleen de deeltjes die het mogelijk maken en sturen om cultuur te ontwikkelen, niet hoe het zich ontwikkelt. Als je de drang hebt om te tekenen, kan die drang tot creatie misschien natuurwetenschappelijk aangetoond worden. Wat gecreėerd wordt niet. Daarmee zeg ik niet dat er geen processen plaatsvinden om het mogelijk te maken.
Dat cultuur en andere processen op macro-niveau een (weliswaar indirect doch 100%) gevolg zijn van processen op quantumniveau.quote:Verder zie ik niet wat kwantum deeltjes te maken hebben met voorspellingen op macro niveau, zeker niet bij 'cultuur'.
Want?quote:Op maandag 17 maart 2014 13:23 schreef cobybryant het volgende:
Vrije wil bestaat alleen als je 'm aan God overgeeft.
Wie is de 'ik' figuur in deze quotes?quote:Op maandag 17 maart 2014 13:23 schreef cobybryant het volgende:
Romeinen 7:
Want wat ik uitwerk, weet ik niet; want ik doe niet wat ik wens, maar waar ik een afkeer van heb, dat doe ik.
19 Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dįt doe ik. 20 Indien ik nu datgene doe, wat ik niet wens, dan bewerk ķk het niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
Het is een Bijbelse bevestiging van wat er al gezegd wordt. Het bestaat normaal gesproken helemaal niet. Ja okay, daar heeft het merendeel hier geen boodschap aan, sorry, ff vergeten. Ik zit teveel op christelijke fora.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Want?
Omdat de Bijbel zus of zo zegt? Iemand die geen christen is, de meesten van ons hier, zal zich dan toch afvragen waarom we enige waarde zouden moeten hechten aan wat de Bijbel zegt.
[..]
Wie is de 'ik' figuur in deze quotes?
Het woord 'god' was in dit topic nog helemaal niet ter sprake gekomen, dus dat kan nauwelijks een bevestiging ergens van zijn.quote:Op maandag 17 maart 2014 16:35 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Het is een Bijbelse bevestiging van wat er al gezegd wordt. Het bestaat normaal gesproken helemaal niet. Ja okay, daar heeft het merendeel hier geen boodschap aan, sorry, ff vergeten. Ik zit teveel op christelijke fora.
Ach so. Leuk in het kader van een bijbeldiscussie, maar in welk opzicht is de mening van Paulus interessant voor dit topic?quote:Op maandag 17 maart 2014 16:35 schreef cobybryant het volgende:
Ik = Paulus voordat ie in Romeinen 8 kwam en wel vrij kon kiezen.
De bijbel is irrelevant. Misschien leuk vanuit cultuur-historisch oogpunt, maar dat de bijbel of koran of torah of FSM-gospel iets zeggen is verder natuurlijk geen argument.quote:Op maandag 17 maart 2014 16:35 schreef cobybryant het volgende:
Het is een Bijbelse bevestiging van wat er al gezegd wordt. Het bestaat normaal gesproken helemaal niet. Ja okay, daar heeft het merendeel hier geen boodschap aan, sorry, ff vergeten. Ik zit teveel op christelijke fora.
Hoezo, hoefden zijn hersenen voor die tijd nog niet te voldoen aan de natuurwetten?quote:Ik = Paulus voordat ie in Romeinen 8 kwam en wel vrij kon kiezen.
Nou er zit wel wat in. Bijvoorbeeld als je verslaafd bent aan iets doe je het niet uit vrije wil.quote:Op maandag 17 maart 2014 16:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het woord 'god' was in dit topic nog helemaal niet ter sprake gekomen, dus dat kan nauwelijks een bevestiging ergens van zijn.
Tip: als je begint te denken dat iedereen christen is wordt het hoog tijd om ook eens te kijken naar de rest van de wereld.
[..]
Ach so. Leuk in het kader van een bijbeldiscussie, maar in welk opzicht is de mening van Paulus interessant voor dit topic?
Is dat nou bedoeld als argument vóór of tégen het bestaan van de vrije wilquote:Op maandag 17 maart 2014 18:29 schreef cobybryant het volgende:
Nou er zit wel wat in. Bijvoorbeeld als je verslaafd bent aan iets doe je het niet uit vrije wil.
Ik zie de relatie met de gequote bijbelpassage totaal niet, maar geheel onafhankelijk daarvan heb je hier een goed / interessant punt te pakken: dit is een vorm van gedwongen worden tot een bepaalde keuze, en daarmee handel je inderdaad niet in vrijheid.quote:Op maandag 17 maart 2014 18:29 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Nou er zit wel wat in. Bijvoorbeeld als je verslaafd bent aan iets doe je het niet uit vrije wil.
Het dikgedrukte heb ik een goeroe als Ramana Maharshi ook wel eens zien zeggen, maar op een andere manier. Zijn uitspraak was meer in de strekking dat men een vrije wil heeft totdat die aan God is overgeleverd. Hiermee zegt hij natuurlijk wel dat vrije wil een illusie is, een standpunt dat ik deel.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:23 schreef cobybryant het volgende:
Vrije wil bestaat alleen als je 'm aan God overgeeft.
Romeinen 7:
Want wat ik uitwerk, weet ik niet; want ik doe niet wat ik wens, maar waar ik een afkeer van heb, dat doe ik.
19 Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dįt doe ik. 20 Indien ik nu datgene doe, wat ik niet wens, dan bewerk ķk het niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
Het is een quote uit de bijbel, dus daarom. Dat mag voor niet-christenen oninteressant zijn, maar voor zover ik weet is F&L ook open voor de levensovertuigingen van christenen en andere gelovigen. Daarom is het van waarde om ook dit soort teksten aan te dienen.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Want?
Omdat de Bijbel zus of zo zegt? Iemand die geen christen is, de meesten van ons hier, zal zich dan toch afvragen waarom we enige waarde zouden moeten hechten aan wat de Bijbel zegt.
Tegenquote:Op maandag 17 maart 2014 18:32 schreef Akziom het volgende:
[..]
Is dat nou bedoeld als argument vóór of tégen het bestaan van de vrije wil
Het is vooral de waarde / relevantie voor specifiek dit topic die ik discutabel vind. Voor Bijbel en Christendom hebben we andere topics.quote:Op maandag 17 maart 2014 18:39 schreef Gray het volgende:
[..]
Het is een quote uit de bijbel, dus daarom. Dat mag voor niet-christenen oninteressant zijn, maar voor zover ik weet is F&L ook open voor de levensovertuigingen van christenen en andere gelovigen. Daarom is het van waarde om ook dit soort teksten aan te dienen.
Waarom een niet-christen zich uberhaupt gaat afvragen waarom hij hij zijn aandacht moet besteden aan iets waar hij niet in gelooft, dat is iets wat diegene zich beter kan afvragen. Als iemand op straat roept: "Smurf!", dan draai ik m'n hoofd er niet voor om. Immers ben ik niet blauw, niet klein en niet halfnaakt. Ik voel me dan ook geheel niet aangesproken en laat de smurfenroeper zijn leven leiden, en richt me op de mijne.
Maar dat is vragen naar de bekende weg, want OF iemand gelooft in de bijbel dus is dat het argument zelf, OF iemand dient het aan ter informatie. Beide zijn okay wat mij betreft.quote:Op maandag 17 maart 2014 18:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is vooral de waarde / relevantie voor specifiek dit topic die ik discutabel vind. Voor Bijbel en Christendom hebben we andere topics.(Net zoals 'Smurf!' hier geheel off topic zou zijn.)
Als iemand een bepaald standpunt ten aanzien van vrije wil baseert op de Bijbel, mag daar dan niet naar gevraagd worden? Hoeft zo'n standpunt dan niet beargumenteerd te worden omdat men zich baseert op de Bijbel?
Dat lijkt mij wat eigenaardig.
Dat lijkt me ook onzin, en ik heb er geen enkel probleem mee als mensen hun standpunt uit een boekje halen. De vraag was: betekent dat dat zo'n standpunt niet verder beargumenteerd hoeft te worden als het uit een boekje komt?quote:Op maandag 17 maart 2014 19:04 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar dat is vragen naar de bekende weg, want OF iemand gelooft in de bijbel dus is dat het argument zelf, OF iemand dient het aan ter informatie. Beide zijn okay wat mij betreft.
Het lijkt mij wat eigenaardig om vrije wil-topics te maken voor christenen en vrije wil-topics voor niet-christenen. Wat een apartheid.
Ik zie in de gequote bijbelpassage echt geen enkele relatie met dit topic, vandaar dat ik vroeg om verduidelijking.quote:Op maandag 17 maart 2014 19:04 schreef Gray het volgende:
Een uitspraak over vrije wil van een christelijke bron, in een topic over vrije wil, in een subforum genaamd Filosofie & Levensbeschouwing; ontgaat je serieus de relevantie, de algemene waarde?
Dan kan je altijd verwachten dat het komt omdat ze erin geloven. Maar wanneer iemand een Schopenhauer noemt zie je die vraag niet snel opduiken, onder het mom van: Oh, Schopenhauer, uiteraard!quote:Op maandag 17 maart 2014 19:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook onzin, en ik heb er geen enkel probleem mee als mensen hun standpunt uit een boekje halen. De vraag was: betekent dat dat zo'n standpunt niet verder beargumenteerd hoeft te worden als het uit een boekje komt?
Het antwoord daarop is wat mij betreft gewoon 'nee'. De een haalt hier zijn mening uit een boek van Swaab, weer een ander uit een boek van Schopenhauer, weer een ander uit de Bijbel en er zijn er vast ook die gewoon een mening hebben.
Maar van elk van hen kun je redelijkerwijs vragen dat ze hun standpunten beargumenteren, waarom niet?
Wellicht vat ik de toon van je vraagstelling verkeerd op, maar deze lijkt mij niet een uitnodigende, open vraag. Bovendien staat in je vraag de waarde centraal, en niet de betekenis van de quote. Maar als je het echt wil weten, dan helpt het wellicht je vraag anders te formuleren.quote:[..]
Ik zie in de gequote bijbelpassage echt geen enkele relatie met dit topic, vandaar dat ik vroeg om verduidelijking.Ik kan er zelfs geen standpunt tav vrije wil uit opmaken, laat staan argumenten daarvoor.
En dan denk ik bij mezelf: waarom quote je dit? Dat lijkt me helemaal geen vreemde vraag.
Onzin. Als ik Dennett aanhaal wordt er van mij ook verwacht dat ik zijn standpunten ten aanzien van vrije wil verdedig. En terecht. Kruisverhoren krijgt iedereen.quote:Op maandag 17 maart 2014 21:01 schreef Gray het volgende:
[..]
Dan kan je altijd verwachten dat het komt omdat ze erin geloven. Maar wanneer iemand een Schopenhauer noemt zie je die vraag niet snel opduiken, onder het mom van: Oh, Schopenhauer, uiteraard!
Noemt iemand echter een bijbel, dan kan deze in F&L een kruisverhoor verwachten. Jammer wel.
Volgens mij lees je een toon die er niet staat. De vraag zelf leek me duidelijk.quote:Op maandag 17 maart 2014 21:01 schreef Gray het volgende:
[..]
Wellicht vat ik de toon van je vraagstelling verkeerd op, maar deze lijkt mij niet een uitnodigende, open vraag. Bovendien staat in je vraag de waarde centraal, en niet de betekenis van de quote. Maar als je het echt wil weten, dan helpt het wellicht je vraag anders te formuleren.
Geloof als ondersteuning van een mening al bij voorbaat als slecht bestempelen noem ik geen kans geven.quote:Op maandag 17 maart 2014 21:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Onzin. Als ik Dennett aanhaal wordt er van mij ook verwacht dat ik zijn standpunten ten aanzien van vrije wil verdedig. En terecht. Kruisverhoren krijgt iedereen.
En ik zie eerlijk gezegd niet waarom een zeer voorspelbaar en zeer slecht argument een reden zou moeten zijn om er niet naar te vragen. En wie weet... wellicht is dit iemand die daar wel een betere onderbouwing voor heeft? Als ik maar aanneem dat het 'dat geloof ik nu eenmaal' is geef ik zo iemand ook geen kans.
Bij een bron als Dennett is een empirische onderbouwing te verwachten en dus valt daarop door te vragen. Het is niet te vergelijken met geloof, want daar is geen empirische onderbouwing voor nodig. Het ene afmeten met de maatstaf van het ander is... eigenaardig.quote:Persoonlijk zou ik dat zelfs heel vervelend vinden, als mensen dan denken "Oh, Dennett, uiteraard!" en verder niet doorvragen in de veronderstelling dat dat een kwestie van 'dat gelooft hij nu eenmaal' is.
Ondanks dat lijken geloofsovertuigingen als christelijke en islamitische niet welkom hier. Zelfs als niet-gelovige voel ik dat, wellicht onterecht.quote:Dit is een discussieforum waar verschillende zienswijzen tegenover elkaar staan. Dan mogen er toch gewoon kritische vragen worden gesteld? Ik zie niet waarom een specifieke categorie van opvattingen daarbuiten zou moeten vallen.
Ik hoop het.quote:Volgens mij lees je een toon die er niet staat. De vraag zelf leek me duidelijk.
Dat klopt.quote:Op zondag 16 maart 2014 02:15 schreef jeveka het volgende:
De toekomst tot aan het bewustzijn stond vast, al is dat door genoemde toevalligheden niet helemaal zuiver te zeggen. In ieder geval wel in grote lijnen. Maar dat geldt dan alleen in en lokaal deel waar geen bewustzijn aanwezig is, niet voor het hele universum, omdat het krioelt van leven in het heelal.
Jace: Ik bedoelde het laatste moment dat er nog nergens in het universum bewustzijn was. Alles tot dat punt was dus puur een keten van oorzaak en gevolg, en eventuele (quantummechanische) dobbelstenen. In ieder geval was niets in het universum 'vrij'.
Dat klopt.quote:En toen ontstond er ineens toch vrijheid, in de vorm van het eerste bewustzijn?
Met de term ‘ineens’ verteken je het beeld sterk. Bewustzijn kent een lange evolutionaire ontstaans- en ontwikkelingsgeschiedenis. Gestimuleerd door het ‘mechanisme’ ‘survival of the fittest’ heeft het zich kunnen ontwikkelen. Een biologische informatiedrager is één van de onderdelen van bewustzijn. Evenals het logisch interpreteren van brute informatie uit de omgeving. Door het bewust nastreven van één of meer uit de verschillende door bewustzijn gecreėerde beelden van logisch mogelijke toekomstmogelijkheden werd vrije wil een feit.quote:Werden daar de natuurwetten overschreden, bijvoorbeeld causaliteit dicteerde (mede op basis van de uitkomst van quantumdobbelstenen) dat A zou gebeuren, maar ineens was daar 'iets' (bewustzijn) dat niet voortvloeide uit het voorgaande, maar toch zorgde dat er B gebeurde? Of hoe zie je dat voor je?
Nee. Ook een programma heeft een materiėle informatiedrager nodig waar het gecodeerd in opgeslagen kan worden. Zonder materiėle informatiedrager is er geen bewustzijn, geen programma, geen vrije wil.quote:Op zondag 16 maart 2014 02:20 schreef jeveka het volgende:
Langzamerhand komt het lek boven. Het extra magisch onstoffelijk element is het programma. Een programma is immaterieel.
Jace: Kijk, nu komen we ergens. Kan dat programma ook op zichzelf bestaan, zonder atomen in een bepaalde rangschikking? (Uiteraard wel in andere atomen in een andere rangschikking, maar helemaal op zichzelf bedoel ik)
De codering (of taal) waarin iets is opgeslagen is immaterieel. Dit inzicht is essentieel en noodzakelijk om het wezen van bewustzijn te kunnen doorzien. De materie is wel nodig om de codering te kunnen vasthouden. De codering (of taal) is niet universeel of bij verschillende individuele wezens hetzelfde. De codering is uniek per individu, en voor één wezen toegankelijk (voor de eigenaar). Daarom is het zo vermakelijk het gepruts van zogenaamde wetenschappers aan te horen die beweren dat het ooit mogelijk moet zijn een biologisch geheugen uit te lezen door een niet eigenaar van het geheugen. Als deze grapjassen, of degenen die over de portemonnee gaan, inzien dat dit onmogelijk is, kan dat de belastingbetaler veel geld uitsparen.quote:En kunnen die atomen ook zo zijn gerangschikt, zonder dat het programma aanwezig is? Of zijn de atomen in die speciale rangschikking (wat nog steeds puur een fysieke aangelegenheid is) en het programma dat ze herbergen, op de een of andere manier dusdanig verbonden dat het één niet zonder het ander kan bestaan?
Zie boven. Een programma is immaterieel van aard. De magie is pas weg als je dit doorziet.quote:Want het lijkt er toch op dat we zo'n schaakcomputer gewoon op verschillende niveau's kunnen interpreteren: als programma, of als verzameling atomen. Beide zijn correct, het verschil zit hem alleen in hoe ver je bent in- of uitgezoomd, of dat je het ding letterlijk of abstract beschouwt. Maar dat maakt zo'n programma dan toch nog geen extra magisch onstoffelijk element?
Welke natuurwet wordt overtreden? Bewustzijn is een normaal goed te begrijpen fenomeen dat zich uitstekend op zijn plaats voelt in de logische ruimte. Een mens heeft kennelijk de nijging iets als bovennatuurlijk te ervaren als het de logische ruimte nog niet ver genoeg heeft verkend of ontdekt.quote:Op zondag 16 maart 2014 02:26 schreef jeveka het volgende:
Nee, vrijheid behoort aan een wezen met het daarvoor benodigde in voldoende mate ontwikkeld en onbeschadigd bewustzijn. Gebruikmakend van deze vrijheid kan besloten worden een dobbelsteen te gooien.
Jace: Houdt dat in dat bewustzijn een soort bovennatuurlijke factor is die de natuurwetten overtreedt?
Als je causaliteit ziet als algemene natuurwet, dan kijk je er zo tegenaan. Misschien dat je na bovenstaande uitleg dit idee achter je kan laten. Maak je hoofd leeg en richt je perceptie van de wereld opnieuw in.quote:Zorgt bewustzijn ervoor dat atomen, die zich normaal gesproken aan causaliteit houden, hier en daar even een andere draai krijgen dan dat de natuurwetten voorschrijven?
Dwazen spreken alles na zonder te begrijpen.quote:Op zondag 16 maart 2014 14:01 schreef awiebo het volgende:
slotje
quote:Op zondag 16 maart 2014 17:06 schreef Cockwhale het volgende:
Verder zie ik niet wat kwantum deeltjes te maken hebben met voorspellingen op macro niveau, zeker niet bij 'cultuur'.
Dit blijft een bron van begripsverwarring. Je zou eens een concreet systeem op twee niveau 's moeten volgen (dat doet men overigens in de statistische fysica):quote:Op zondag 16 maart 2014 17:35 schreef Jace_TBL het volgende:
Dat cultuur en andere processen op macro-niveau een (weliswaar indirect doch 100%) gevolg zijn van processen op quantumniveau.
Probleem is alleen dat sociale feiten immaterieel zijn. Er is geen enkele manier om dat natuurwetenschappelijk te onderzoeken. Net zo min als dat een herinnering zichtbaar wordt door het uitvergroten van een stel neuronen.quote:Op zondag 23 maart 2014 00:28 schreef deelnemer het volgende:
[..]
[..]
Dit blijft een bron van begripsverwarring. Je zou eens een concreet systeem op twee niveau 's moeten volgen (dat doet men overigens in de statistische fysica):
1. op micro niveau
2. op macro niveau
Ik weet niet hoelang het duurt, voordat je doorkrijgt dat deze ontwikkelingen logisch samenhangen. Stel je volgt alle moleculen waaruit een bal bestaat (micro niveau). Tevens volg je de bal (macro niveau). Stel de bal gaat naar links. Wedden dat alle moleculen de beweging van de bal volgen.
Hoe zou dat nu komen? Is het oorzaak en gevolg? De oorzaak gaat aan het gevolg vooraf. Maar hier gaan de ontwikkelingen op micro en marco niveau hand in hand (gelijktijdig), want inzoomen en en uitzoomen heeft niets te maken met eerder of later (dus ook niet met oorzaak en gevolg).
Kortom, als het micro niveau voorspelbaar is, dan is het macro niveau dat ook (en omgekeerd). En dat het niets te maken met oorzaak en gevolg.
Er zijn patronen en deze patronen kun je vangen is een model. Deze samenhang der dingen bestaat op ieder niveau van beschrijving (op het niveau van de natuurkunde, scheikunde, biologie en sociologie), alleen neemt deze op ieder niveau een andere gedaante aan. Maar ze beschrijven dezelfde realiteit. Als je met een toverstokje alle atomen zou kunnen laten verdwijnen, verdwijnen daarmee ook de lichamen van alle mensen, en daarmee ook de gehele samenleving en alle sociale feiten.quote:Op zondag 23 maart 2014 09:06 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Probleem is alleen dat sociale feiten immaterieel zijn. Er is geen enkele manier om dat natuurwetenschappelijk te onderzoeken. Net zo min als dat een herinnering zichtbaar wordt door het uitvergroten van een stel neuronen.
Precies. Het woord 'immaterieel' lijkt in deze te suggereren dat sociale feiten een van materie onafhankelijk bestaan hebben, en dat lijkt me eenvoudig onjuist.quote:Op zondag 23 maart 2014 14:08 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Er zijn patronen en deze patronen kun je vangen is een model. Deze samenhang der dingen bestaat op ieder niveau van beschrijving (op het niveau van de natuurkunde, scheikunde, biologie en sociologie), alleen neemt deze op ieder niveau een andere gedaante aan. Maar ze beschrijven dezelfde realiteit. Als je met een toverstokje alle atomen zou kunnen laten verdwijnen, verdwijnen daarmee ook de lichamen van alle mensen, en daarmee ook de gehele samenleving en alle sociale feiten.
Of identiek.quote:Op zondag 23 maart 2014 14:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Precies. Het woord 'immaterieel' lijkt in deze te suggereren dat sociale feiten een van materie onafhankelijk bestaan hebben, en dat lijkt me eenvoudig onjuist.
Daarom lijkt 'emergent' me een betere term.
Onjuiste verwachtingen.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:43 schreef sneakypete het volgende:
Daardoor ontstaat onduidelijkheid en soms (te) hoge verwachtingen.
Ik had 'hekel' net vervangen door 'angst'. 'Hekel' kan ook, want het hoeft geen moreel oordeel te zijn, maar mensen die je uit zelfbescherming liever vermijd.quote:Op zondag 23 maart 2014 22:03 schreef sneakypete het volgende:
Te hoge verwachten lijken me logischerwijs onjuist.
Wanneer je een hekel hebt aan mensen met bepaalde opvattingen geloof ook je zelf trouwens ook nog teveel dat dat een keuze is.
De meeste denkers komen uit op het punt dat je erg erg erg je best moet doen om het stukje vrije wil te bereiken. Ik vind dat je een goeder reply gaf.quote:Op zondag 23 maart 2014 20:43 schreef sneakypete het volgende:
Ik denk dat het belangrijk is om in eerste instantie te erkennen dat 'vrije wil' een veelomvattend en abstract begrip is. Daardoor ontstaat onduidelijkheid en soms (te) hoge verwachtingen.
Iedereen met wat levenservaring weet, dat een honderd procent autonome wil onmogelijk is doordat we gestuurd worden door een enorme complexiteit aan factoren. Hier zijn we ons lang niet altijd bewust van. Meer bewustzijn (zelfkennis) is denk ik de sleutel naar het gevoel van vrijwillig kiezen; in elk geval zo, dat het je lukt om acties te nemen die overeenstemmen met je verwachtingen.
Daar boven of buiten nog meer zoeken is interessant voor wie graag met metafysica bezig is; maar dat is een frustrerende en mogelijk wat gedateerde bezigheid.
Samenvattend is er geen honderd procent vrije wil; dat is onmogelijk vol te houden sinds we zoveel te weten zijn gekomen over de mensheid. Maar de gedachte dat alles volkomen gedetermineerd is en dat we geen invloed hebben leidt tot passiviteit en slachtoffergedrag. Een beetje 'geloof' in onze wilskracht is dus gewoon nodig en dan bén je het bewijs.
Natuurlijk is het niet onafhankelijk van materie. Emergentie geeft de suggestie dat de relatie voortkomt uit materie zelf. Die relatie is echter niet ontstaan vanuit een natuurlijke interactie tussen materie, ongeacht dat de relatie van toepassing is in een materiėle wereld. Het functioneren van een stoel is niet bepaald door materie. Er zit geen essentie in de stoel, noch in de mens of in de relatie tussen stoel en mens dat het functioneren van de stoel tot een noodzakelijkheid maakt. Het is simpelweg geen natuurwetenschap. Ja, je kunt kijken naar belangen, maar in deze belangen vind je geen essentie terug waarom een stoel als een stoel functioneert en niet als een tafel. Dat functioneren is namelijk 'gemaakt'. Zet je de stoel bij een stam in Afrika neer en dan kan het net zo goed gebruikt worden als een schild, bij wijze van.quote:Op zondag 23 maart 2014 14:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Precies. Het woord 'immaterieel' lijkt in deze te suggereren dat sociale feiten een van materie onafhankelijk bestaan hebben, en dat lijkt me eenvoudig onjuist.
Daarom lijkt 'emergent' me een betere term.
Dit is ook een manier om te doen alsof wetenschappelijk bewijs niet klopt. Stellen dat de ander het niet begrijpt en herhaalt en dat maakt dat het niet klopt.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:15 schreef jeveka het volgende:
[..]
Dwazen spreken alles na zonder te begrijpen.
Politiek-maatschappelijk gezien is het daarom ook handiger om van vrije wil uit te gaan, zelfs al is deze een illusie, of een illusie van een illusie.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:26 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Ik begin de consequenties van de mogelijkheid dat we geen vrije wil hebben wel erg amusant te vinden.
Dus sommige mensen op deze wereld krijgen een wapenvergunning zonder een vrije wil te hebben? Dat is wel een leuk idee, zeg.
Persoonlijk zie ik een pistool liever in handen van een robot die gedetermineerd is om daar verstandig mee om te gaan dan in handen van iemand met een vrije wil.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:26 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Dus sommige mensen op deze wereld krijgen een wapenvergunning zonder een vrije wil te hebben? Dat is wel een leuk idee, zeg.
Ja okee, maar nu gaat het dan toch om mensen die niet zo goed als de robot geinstrueerd of gedetermineerd zijn? Maar dat van die robot is ook al werkelijkheid voor veel mensen die er al door gedood worden? Het wordt eigenlijk steeds interessanter, want hoe moeten we nu de mens achter de robot instructies bezien?quote:Op maandag 24 maart 2014 13:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Persoonlijk zie ik een pistool liever in handen van een robot die gedetermineerd is om daar verstandig mee om te gaan dan in handen van iemand met een vrije wil.
Nee Gray dat weet ik zo niet. Boeddhisme is een andere discipline. Okee, om te beginnen dat de wil de oorzaak van leed is.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:22 schreef Gray het volgende:
[..]
Politiek-maatschappelijk gezien is het daarom ook handiger om van vrije wil uit te gaan, zelfs al is deze een illusie, of een illusie van een illusie.
Hoe spreekt boeddhisme van vrije wil? Kan je daarvoor quotes aandragen? En ook voor teksten die de vrije wil tegenspreken?
Leg haar jouw wil op.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:02 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Maar op rokjesdag hebben de dames ook geen vrije wil?
Hmm interessant.
Maar hoe instrueer ik mijn dochter nu dan?
Als je rotte bananen gegeten heb kots je het over d'r heen. At je speed, dan vertel je 't waarschijnlijk heel snel.quote:Op maandag 24 maart 2014 16:57 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
hHaha , afhankelijk van wat ik gegeten heb dan....toch?
Nou gelukkig hoef ik eindelijk niet meer na te denken. Dat is wel relaxed.quote:Op maandag 24 maart 2014 23:45 schreef Gray het volgende:
[..]
Als je rotte bananen gegeten heb kots je het over d'r heen. At je speed, dan vertel je 't waarschijnlijk heel snel.
quote:
Ik heb jullie advies nodig, en geloof me aub..ik ben niet altijd cynisch.quote:
De illusie van de vrije wil is er een waar we in leven. Geen punt dus. Het kan bevrijdend werken, niets uitmaken, of je naar beneden brengen. Als je dan toch gelooft in je eigen wil, kies dan voor het eerste, of anders het tweede.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:49 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
[..]
Ik heb jullie advies nodig, en geloof me aub..ik ben niet altijd cynisch.
1 neef van me zei: ik had toch al een kutleven.Dat doet me pijn.
Rommel gezin...vader die zijn rol nauwelijks vervulde..het hele huis verkrotte, en ik als oom was (hoorde ik later van hem) de eeuwig kritische op de maatschappij. Ouders nu net gescheiden..moeder 1 ton gewonnen in de loterij en huisje opgeknapt...deze neef..GELUKKIG op mijn advies o.a. naar het Saxion gegaan (HBO) en een schattig half-italiaans meisje voor hem...
Dit op het oog..schatje heeft hem , nee gaat hem een kindje brengen...
Ik heb toch al een kutleven zegt ie nu.
Nu mijn punt....ik wil hem adviseren anders te denken, zijn leven in eigen hand te nemen zoals een boeddhist dit doet. beslissingen nemen, daden verrichten en van dit alles.
Ook omdat ik dit zelf heb gedaan. En hij zal moeten beamen dat ikzelf (ondanks iets meer dan gemiddelde tegenslag denk ik) maar ook mijn vrouw, vrolijk en ruimhartig in het leven sta.
Maar...nu ik geen wil heb...
Moet ik hem maar adviseren alles gelaten over hem heen te laten komen.
Dat is denk ik echt de conclusie van willoosheid.
Dat ik door de tegenslagen heen toch een gelukkig mens ben geworden is niet op basis van mijn willen is kunnen, maar gewoon geluk in de chemie.
Wat moet ik of mijn neef nu?
Zoals Dennett in 'intuition pumps and other tools for thinking' (die luister ik nu in de auto) zegt:quote:Op dinsdag 25 maart 2014 16:23 schreef Gray het volgende:
[..]
De illusie van de vrije wil is er een waar we in leven. Geen punt dus. Het kan bevrijdend werken, niets uitmaken, of je naar beneden brengen. Als je dan toch gelooft in je eigen wil, kies dan voor het eerste, of anders het tweede.
Zo ongeveer doe ik het, want ondanks dat ik voor mijn gevoel weet, ofwel besef, dat mijn wil niet de mijne is, leef ik alsof het mijn eigen is. Feitelijk gezien verandert het niets tot weinig. En dat is prima.
Ik weet niet of een ziel beslist iets levends nodig heeft. Ik denk dat een ziel op de een of andere manier verbonden is met ons materiėle lichaam. Daarmee bedoel ik niet dat de ziel ophoudt te bestaan, als het lichaam dood gaat. Maar wel dat dit lichaam de enige manier lijkt om met deze wereld interactie te hebben. En via ons lichaam, de materiėle wereld en een ander lichaam dus ook met andere zielen.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:20 schreef Hiergaanwedan het volgende:
Waarom heeft een ziel (volgens veel nodig voor vrije wil) iets levends nodig?
Maar toch wel speciaal dat mensen aannemen dat de ziel doorgaat na de dood, maar niet aannemen dat je ziel al bestond hiervoor. En anders ben je je er niet bewust van terwijl je dat wel bent na je dood volgens veel mensen. En mensen nemen wel aan dat het iets levends moet zijn. Een steen zal niemand (of vrijwel niemand) van zeggen dat die een ziel heeft.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:46 schreef FarokkoFokko het volgende:
[..]
Ik weet niet of een ziel beslist iets levends nodig heeft. Ik denk dat een ziel op de een of andere manier verbonden is met ons materiėle lichaam. Daarmee bedoel ik niet dat de ziel ophoudt te bestaan, als het lichaam dood gaat. Maar wel dat dit lichaam de enige manier lijkt om met deze wereld interactie te hebben. En via ons lichaam, de materiėle wereld en een ander lichaam dus ook met andere zielen.
Ergens moet die ziel dan materieel worden om contact te maken met dat lichaam. Of het lichaam moet immaterieel worden.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:46 schreef FarokkoFokko het volgende:
[..]
Ik weet niet of een ziel beslist iets levends nodig heeft. Ik denk dat een ziel op de een of andere manier verbonden is met ons materiėle lichaam. Daarmee bedoel ik niet dat de ziel ophoudt te bestaan, als het lichaam dood gaat. Maar wel dat dit lichaam de enige manier lijkt om met deze wereld interactie te hebben. En via ons lichaam, de materiėle wereld en een ander lichaam dus ook met andere zielen.
Voor mij is alles wat dat betreft ongeloofwaardig ja. Het heeft geen enkel fundament behalve dat we het gevoel hebben dat onze hersenen dit niet zouden kunnen produceren. Ook dat je ziel er voor eeuwig is maar toch al die tijd hiervoor er niet was. En dan ontstaat tegelijk met je eigen geboorte van een levend wezen dat gewoon bestaat uit atomen en de natuurwetten volgt... Er is heel selectieve logica bij dit soort zaken maar als je alles objectief probeert te bekijken is zoiets als een ziel en vrije wil nooit redelijkerwijs te beargumenteren.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:57 schreef FarokkoFokko het volgende:
Wat bedoel je met speciaal? Als in raar en ongeloofwaardig?
Ik denk namelijk dat het inderdaad speciaal is, maar zie dat niet als een probleem.
Tsja, uiteraard kan ik niet zeggen hoe dat precies werkt, want dat weet ik niet. Maar het feit dat ik dat niet weet, wil niet zeggen dat het niet zo is. Je kunt zeggen dat je er liever vanuit gaat dat het dan niet zo is. Dat is dan jouw keuze. Of nee, wacht even...quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:15 schreef Gray het volgende:
Ergens moet die ziel dan materieel worden om contact te maken met dat lichaam. Of het lichaam moet immaterieel worden.
Hoe zie je dat voor je?
Je kan op die manier ook beweren en geloven dat er smurfjes bestaan. Het feit dat we niet zeker weten dat het er niet is betekent niet dat het er niet is (net als met God). Maar dat maakt het niet waarschijnlijker. En ik neem aan dat je ook deels wil geloven op basis van iets wat realistisch is of kan zijn tot in zekere mate..quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:25 schreef FarokkoFokko het volgende:
[..]
Tsja, uiteraard kan ik niet zeggen hoe dat precies werkt, want dat weet ik niet. Maar het feit dat ik dat niet weet, wil niet zeggen dat het niet zo is. Je kunt zeggen dat je er liever vanuit gaat dta het dan niet zo is. Dat is dan jouw keuze. Of nee, wacht even...
Het is zeker lastige materie. Dat een ziel er eerst niet is en dan wel tot in de eeuwigheid is een bijzonder concept, maar dat geld voor ieder immaterieel concept voor iemand die binnen een materieel kader denkt, natuurlijk. Ik denk niet dat alles wat het resultaat is van je denken en doen 1:1 terug te leiden is op pure natuurwetten. Maar dat ligt voor de hand, lijkt me.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:19 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Voor mij is alles wat dat betreft ongeloofwaardig ja. Het heeft geen enkel fundament behalve dat we het gevoel hebben dat onze hersenen dit niet zouden kunnen produceren. Ook dat je ziel er voor eeuwig is maar toch al die tijd hiervoor er niet was. En dan ontstaat tegelijk met je eigen geboorte van een levend wezen dat gewoon bestaat uit atomen en de natuurwetten volgt... Er is heel selectieve logica bij dit soort zaken maar als je alles objectief probeert te bekijken is zoiets als een ziel en vrije wil nooit redelijkerwijs te beargumenteren.
Voor mij ligt dat juist niet voor de hand. Het is gewoon een gevoel, je zelfbewustzijn. Voelt zo speciaal dat we ons niet kunnen voorstellen dat het gewoon onze hersenen zijn. Maar alles in de wetenschap wijst er wel op dat het zo is. Vind het raar dat mensen het voor de hand vinden liggen terwijl het tegenovergestelde juist waar is. Maar dat gevoel dat het zo speciaal is weegt zo zwaar dat het genoeg is om het voor de hand te vinden liggen, ongeacht hoe subjectief en gevoelsmatig het is...quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:30 schreef FarokkoFokko het volgende:
Ik denk niet dat alles wat het resultaat is van je denken en doen 1:1 terug te leiden is op pure natuurwetten. Maar dat ligt voor de hand, lijkt me.
Zeker. Mijn geloof is gebaseerd op wat ik aannemelijk en redelijk vindt. Smurfen, spaghettimonsters en theepotten in een een baan om Pluto vind ik volstrekt niet aannemelijk. Ik geloof niet in God omdat er geen bewijs is dat aantoont dat hij niet bestaat.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:26 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Je kan op die manier ook beweren en geloven dat er smurfjes bestaan. Het feit dat we niet zeker weten dat het er niet is betekent niet dat het er niet is (net als met God). Maar dat maakt het niet waarschijnlijker. En ik neem aan dat je ook deels wil geloven op basis van iets wat realistisch is of kan zijn tot in zekere mate..
Nee, ik begrijp dat dat voor jou niet voor de hand ligt. Ik bedoel voor iemand die wel denkt dat er vrije wil bestaat, ligt het voor de hand dat je handelen/denken niet 1:1 het gevolg zijn van natuurwetten.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:32 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Voor mij ligt dat juist niet voor de hand. Het is gewoon een gevoel, je zelfbewustzijn. Voelt zo speciaal dat we ons niet kunnen voorstellen dat het gewoon onze hersenen zijn. Maar alles in de wetenschap wijst er wel op dat het zo is. Vind het raar dat mensen het voor de hand vinden liggen terwijl het tegenovergestelde juist waar is. Maar dat gevoel dat het zo speciaal is weegt zo zwaar dat het genoeg is om het voor de hand te vinden liggen, ongeacht hoe subjectief en gevoelsmatig het is...
Wel tot op zekere hoogte een paar seconden in de toekomst. Je bent je pas bewust van je acties nadat je onbewustzijn de beslissingen al heeft genomen. Eigenlijk een bewuste toeschouwer zonder zelf invloed erop te hebben.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:35 schreef FarokkoFokko het volgende:
[..]
Nee, ik begrijp dat dat voor jou niet voor de hand ligt. Ik bedoel voor iemand die wel denkt dat er vrije wil bestaat, ligt het voor de hand dat je handelen/denken niet 1:1 het gevolg zijn van natuurwetten.
Voor zover ik weet is de wetenschap niet in staat te voorspellen wat voor keuzes ik in de toekomst zal maken. En ik denk ook niet dat dat punt bereikt zal gaan worden.
Is dat waar je op doelt wanneer je zegt dat de wetenschap kan voorspellen welke keuzes ik zal maken? Want dat vind ik niet erg indrukwekkend. Er zijn ontzettend veel zaken die je onbewust doet. Ik hoef niet bewust mijn vingers opdracht te geven op de toetsen van mijn toetsenbord te drukken. Daar ben ik me zonder onderzoek ook wel van bewustquote:Op zondag 16 maart 2014 14:05 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Bron o.a.
http://en.wikipedia.org/wiki/Neuroscience_of_free_will
"One significant finding of modern studies is that a person's brain seems to commit to certain decisions before the person becomes aware of having made them. Researchers have found delays of about half a second (discussed in sections below). With contemporary brain scanning technology, other scientists in 2008 were able to predict with 60% accuracy whether subjects would press a button with their left or right hand up to 10 seconds before the subject became aware of having made that choice.[5] "
Klaar inderdaad. Was een mooi topic. Keertje vlot. Geen discussie over mogelijk. Bam!
O.a. Is zoveel onderzoek naar gedaan. Begrijp ook niet waarom je deze vergelijking nou weer maakt. Typen gaat onbewust deels omdat het automatisme is geworden. Als je voor een onderzoek een keuze moet maken tussen rechts of links dan is dat te beschouwen als alle keuzes waar je over na moet denken. Je doet nu alsof het minder indrukwekkend is omdat je 2 verschillende zaken wel behandeld als 1... Zie je zelf toch ook.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 22:57 schreef FarokkoFokko het volgende:
[..]
Is dat waar je op doelt wanneer je zegt dat de wetenschap kan voorspellen welke keuzes ik zal maken? Want dat vind ik niet erg indrukwekkend. Er zijn ontzettend veel zaken die je onbewust doet. Ik hoef niet bewust mijn vingers opdracht te geven op de toetsen van mijn toetsenbord te drukken. Daar ben ik me zonder onderzoek ook wel van bewust
Misschien heb je een punt. Maar het gaat mij er vooral om dat ik denk dat er een verschil is tussen zo goed als arbitraire keuzes en zaken waarbij er echt serieuze consequenties zijn.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 23:06 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
O.a. Is zoveel onderzoek naar gedaan. Begrijp ook niet waarom je deze vergelijking nou weer maakt. Typen gaat onbewust deels omdat het automatisme is geworden. Als je voor een onderzoek een keuze moet maken tussen rechts of links dan is dat te beschouwen als alle keuzes waar je over na moet denken. Je doet nu alsof het minder indrukwekkend is omdat je 2 verschillende zaken wel behandeld als 1... Zie je zelf toch ook.
Ik ga nu richting bed weer. Morgen weer een dagquote:Op dinsdag 25 maart 2014 23:10 schreef FarokkoFokko het volgende:
[..]
Misschien heb je een punt. Maar het gaat mij er vooral om dat ik denk dat er een verschil is tussen zo goed als arbitraire keuzes en zaken waarbij er echt serieuze consequenties zijn.
Het hele onderzoek gaat er van uit dat de hersenen eerder een keuze maken dan dat wij bewust zijn van die keuze. Echter, HOE is het bewust zijn van die keuze GEMETEN? Ja, inderdaad die is niet gemeten, omdat bewustzijn niet meetbaar is. Dus 3 seconden eerder dan wat? Dan de handeling? Dus het moment van bewuste keuze staat gelijk aan het moment van de handeling? Nogmaals, uiterst selectief en vooral speculatief onderzoek. Ze weten namelijk niet eens wat ze meten, alleen dat er iets gemeten wordt, in dit geval waarschijnlijk signalen via neuronen.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 23:06 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
O.a. Is zoveel onderzoek naar gedaan. Begrijp ook niet waarom je deze vergelijking nou weer maakt. Typen gaat onbewust deels omdat het automatisme is geworden. Als je voor een onderzoek een keuze moet maken tussen rechts of links dan is dat te beschouwen als alle keuzes waar je over na moet denken. Je doet nu alsof het minder indrukwekkend is omdat je 2 verschillende zaken wel behandeld als 1... Zie je zelf toch ook.
Het ene is automatisme het andere is wat beschouwd wordt als vrije wil waar juist blijkt dat dat dus niet het geval is. En jij behandelt dat nu ook als onbewust ofzo terwijl daar juist geen sprake van is bij die onderzoeken..
Slapen is zeker een goed idee op dit moment. Ga ik ook doen.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 23:27 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Ik ga nu richting bed weer. Morgen weer een dagMaar waarom zou er een verschil tussen zijn. Bij de ene leef je toch ook en toch ook niet plotseling het gevoel dat je iets of iemand anders bent (lijkt me dat je dat zo zou ervaren als je plotseling van een situatie van vrije wil naar een situatie zonder vrije wil gaat).
Of eigenlijk is het effectiever om te vragen waar dan die scheiding ligt. Waar vrije wil en waar niet meer. Als je dat gaat beantwoorden en dan kijken waarom en wat de verschillen zijn dan kom je wel op een heel breed idee van vrije wil uiteindelijk.
quote:Op woensdag 26 maart 2014 07:50 schreef Hiergaanwedan het volgende:
Nu zal je er wel mee aankomen dat ik geen tegenargument heb.
quote:Op woensdag 26 maart 2014 08:00 schreef Cockwhale het volgende:
Jij weet blijkbaar ook niet wat ze zeggen, aangezien je geen enkel tegenargument kunt leveren.
Ga dan naar het wetenschapsforum en niet naar het filosofie forum. Dit is geen plek om te zeggen, lees het onderzoek maar. Dit is een plek waar je in je eigen woorden argumenteert. Je kunt overigens nog steeds niet zeggen HOE ze het "bewust worden van" meten.quote:Op woensdag 26 maart 2014 08:03 schreef Hiergaanwedan het volgende:
Cockwhale: ja ze meten het moment waarop de persoon bewust wordt ook. Anders zou het hele onderzoek nogal zinloos zijn. Om antwoord te geven op de vraag waar je hele post op gebaseerd was.
En ik denk dat over wetenschappelijke zaken mensen beter niet al te veel zelf kunnen invullen (compleet vervangen in jouw geval) maar beter kunnen vertrouwen op uitslagen van experimenten die telkens weer hetzelfde zijn. Invullen hoort bij filosofie. En nu ben ik er wel klaar mee. Je verpest het voor de rest door ze maar te laten reageren op jouw reacties waarvan je kan weten dat ze precies het tegenovergestelde zijn van de realiteit als je gewoon een paar pagina's gelezen zou hebben minimaal.
Hiergaanwedan heeft een punt: Je stelt de vraag, en gaat vervolgens speculeren over het antwoord op die vraag ipv lezen in het artikel dat je bekritiseert. En dat zou dan een geldig argument vormen...quote:Op woensdag 26 maart 2014 08:06 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ga dan naar het wetenschapsforum en niet naar het filosofie forum. Dit is geen plek om te zeggen, lees het onderzoek maar. Dit is een plek waar je in je eigen woorden argumenteert. Je kunt overigens nog steeds niet zeggen HOE ze het "bewust worden van" meten.
Dat de vrije wil een illusie is of zou zijn is een illusie. Nee dat is flauw, maar net als wetenschap beslis je dit volgens mij naar je persoonlijke voorkeurs. Er is geen argument, en de consequenties maken het zelfs erg onwaarschijnlijk.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 16:23 schreef Gray het volgende:
[..]
De illusie van de vrije wil is er een waar we in leven. Geen punt dus. Het kan bevrijdend werken, niets uitmaken, of je naar beneden brengen. Als je dan toch gelooft in je eigen wil, kies dan voor het eerste, of anders het tweede.
Zo ongeveer doe ik het, want ondanks dat ik voor mijn gevoel weet, ofwel besef, dat mijn wil niet de mijne is, leef ik alsof het mijn eigen is. Feitelijk gezien verandert het niets tot weinig. En dat is prima.
Sam Harris zegt dit ook. Ik kan me ook wel vinden in deze uitspraak.quote:Op woensdag 26 maart 2014 10:21 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Dat de vrije wil een illusie is of zou zijn is een illusie.
Mijn uitdieping van bewustzijn wijst me juist op het omgekeerde, en ik sta daarin niet alleen. In elke religie of spirituele leer zijn teksten te vinden waarin men wijst op overgave van de zelf aan iets 'groters', of 'dat wat is'.quote:Nee dat is flauw, maar net als wetenschap beslis je dit volgens mij naar je persoonlijke voorkeurs. Er is geen argument, en de consequenties maken het zelfs erg onwaarschijnlijk.
Ik kan het niet met he eens zijn, ook omdta ik de leer m.b.t bewustzijn wat verder heb uitgediept, en dit lijkt me veel waarschijnlijker waarheid te zijn.
Welke stelling doel je op?quote:Ook het feit dat tot nog toe geen enkele neurowetenschapper de stelling echt durft uit te dragen, sterker nog..men keert op haar schreden terug, doet me extra waakzaam worden. Waarom zouden meerdere FOKkers een stap verder durven te gaan dan wetenschap? En ook nog met een bepaalde stelligheid? Wat weet jij wat wetenschap niet weet?
Ja Gray, ik denk dat de overgave van het zelf aan iets groters prettiger bezie vanuit boeddhistisch perspectief. Eerstens hebben wij als Europeanen de neiging de 2 grote abramistische scholen als 1e in ogenschouw te nemen als het om dit soort uitspraken gaat., hierbij wordt voorbij gegaan aan zelfs maar de mogelijkheid dat Boeddhisme kennis heeft tegenover moeilijk gebrabbel.quote:Op woensdag 26 maart 2014 10:28 schreef Gray het volgende:
[..]
Sam Harris zegt dit ook. Ik kan me ook wel vinden in deze uitspraak.
[..]
Mijn uitdieping van bewustzijn wijst me juist op het omgekeerde, en ik sta daarin niet alleen. In elke religie of spirituele leer zijn teksten te vinden waarin men wijst op overgave van de zelf aan iets 'groters', of 'dat wat is'.
Maar zonder dat soort teksten aan te halen wil ik wijzen op het volgende: wat bepaalt dat gedachten in je opkomen? Doe je dat zelf, en zo ja, is daar niet eerst al een gedachte voor nodig? Of maakt het brein gedachten, in samenwerking met het interne en externe milieu, inclusief de gedachte dat het 'jij' is die denkt?
[..]
Welke stelling doel je op?
Mijns inziens geniet het boeddhisme best wat aanzien in de westerse maatschappij, zelfs nu deze meer seculier geworden is.quote:Op woensdag 26 maart 2014 11:17 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Ja Gray, ik denk dat de overgave van het zelf aan iets groters prettiger bezie vanuit boeddhistisch perspectief. Eerstens hebben wij als Europeanen de neiging de 2 grote abramistische scholen als 1e in ogenschouw te nemen als het om dit soort uitspraken gaat., hierbij wordt voorbij gegaan aan zelfs maar de mogelijkheid dat Boeddhisme kennis heeft tegenover moeilijk gebrabbel.
Tsja, juist dat laatste is waar vele boeddhistische stromingen mijns inziens een foutieve uitleg hebben van leven, sterven, bewustzijn, karma en reļncarnatie. Soms zie ik het in verschillende teksten nog terug, maar veelal lijkt 'de waarheid' vertroebeld door oudere geloven en gebruiken, ego's, en onvoldoende ervaren of geļnformeerde mensen.quote:Jij weet, denk ik, dat het zelf en ego groter worden naarmate de baby groeit. Als we het sterven naderen wordt het vaak kleiner. Dus ik ge je niet vervelen met zelf of ego leer.
Om een goede zuivere blik te verkrijgen is een groot zelf of ego een obstakel. Een zeer groot obstakel.
Jij weet eigenlijk zoveel. Jij schreef: bewustzijn wordt zijn, dat lijkt me zelfloos en ego loos. Dat is het oplossen van het zelf..nog niet in iets groters, maar w.s in geest als kwaliteit en niet in een entiteit als een intelligentie of een grote god.
Okee , wij hebben een leer die ons leert dat de kwaliteit geest of het "zijn" na het sterven of bewustzijn noemen we het wel voor het gemak, zonder grove stof kan bestaan. Dan zijn er beelden neigingen emotiekleuren. Zo ongeveer, de uitwerking van deze leer duurt erg lang.
Zijn we niet allemaal boeddha's?quote:Mensen hebben altijd moeite met wat ze met een moeilijk woord metafysica noemen terwijl wetenschap nu net de laatste decennia met ons eens is dat materie verkeerd beschouwd wordt door de levende en werkende mens. Iedere keer als je deze kennis naast je neer legt, zet je de deur open voor verdere verkeerde interpretaties,,..van ego zelf , bewustzijn etc etc.
Wetenschap toont feilloos aan dat gedachtes haast een spiegel zijn van onze chemie, je beļnvloedt wat stofjes en gedachten veranderen en de wetenschapper vermoedt een aankomend bewijs voor "geen geest, of extern bewustzijn". Het bewijs is niet sluitend.
Gedachtes komen dus voort uit chemie? hm nu ik nadenk...we hebben technieken om de gedachtes te verstillen. Mediteren op waar de gedachte vandaan komt en waar ie heen gaat en op deze manier wordt de waarachtigheid van de gedachte ontkracht, het is niks,..de gedachte. pas als je de gedachtes doorklieft kom je op het punt waar je kunt beginnen je geest te leren kennen. Of daar een wil of een sturend centrum zit, jeetje. wie denk je dat ik ben? boeddha? haha. dat gaat WAY ver Gray.
Wij westerlingen en wetenschappers natuurlijk al helemaal zijn verslaafd aan gedachten.
Nou Gray, alweer ben ik het toto op grote hoogte met je eens. Zou ik belangstelling hebben voor cristianity dan zou ik de oudste meest originele geschriften interessant vinden en niet de vertalingen van anderen, voor Koran geldt het zelfde. Voor boeddhisme geldt ook het zelfde. Zo dicht mogelijk bij de oer of kernleer wil ik beoordelen wat waarde heeft, vandaar het Tibetaanse dodenboek.quote:Op woensdag 26 maart 2014 12:25 schreef Gray het volgende:
[..]
Mijns inziens geniet het boeddhisme best wat aanzien in de westerse maatschappij, zelfs nu deze meer seculier geworden is.
[..]
Tsja, juist dat laatste is waar vele boeddhistische stromingen mijns inziens een foutieve uitleg hebben van leven, sterven, bewustzijn, karma en reļncarnatie. Soms zie ik het in verschillende teksten nog terug, maar veelal lijkt 'de waarheid' vertroebeld door oudere geloven en gebruiken, ego's, en onvoldoende ervaren of geļnformeerde mensen.
Kortweg zie ik het zo: leven is zijn. Zijn is (z)onder denken. Dus, denken is sterven.
Bewustzijn is de eigenschap van (re)ageren. Alles dat is, reageert. Dus, alles is bewust.
Karma betekent letterlijk actie, actie zonder eind. Een onzuivere actie leidt tot meer acties.
Reļncarneren is circuleren: leven, sterven, leven; adem in, uit, in; gedachte komt, gaat, komt.
Sterven is nirvana. Nirvana is rust, vrede, harmonie.
Wanneer je nirvana bereikt, heb je de rust tussen gedachten gevonden en een eind gemaakt aan karma. Je bent vrij om te reageren; wei wu wei; actie zonder actie, mind without mind.
Wanneer gezegd wordt dat het leven een illusie is, klopt dat. Dat betekent echter niet dat het leven niet bestaat, maar dat het anders is dan het lijkt, wat de letterlijke betekenis is van illusie. We denken bij het woord leven aan iets anders dan aan dat wat is wanneer niet gedacht wordt.
Wanneer gezegd wordt dat vrije wil een illusie is, klopt dat. Er is een 'wil', en die is vrij; het is echter niet die van het individu. Het is de 'wil', of liever gezegd richting, van dat wat is.
Wanneer gezegd wordt dat de illusie van vrije wil een illusie is, klopt dat. Het is anders dan het lijkt, want ofschoon de 'wil' universeel is, ervaren wij die individueel.
Bovendien is het niet iemands wil om de vrije wil als illusie te zien. Lang leve de paradox!
[..]
Zijn we niet allemaal boeddha's?
Ben het eens dat we hier verslaafd zijn aan gedachten, en dus ego. Niet dat het ego an sich een ding is dat dood moet, zelfs al zeggen sommige 'goeroes' dat. De boeddha vergeleek het ego met een aapje: het aapje hoeft niet dood, maar je hoeft ook niet continu in te gaan op diens onrust en kwetter.
Grappig dat je een spiegel noemt. Zelf heb ik onze geest wel vaker vergeleken met een spiegelhuis, maar ook spreekt men in zenboeddhisme regelmatig met deze analogie.
Ik ben niet op de hoogte van in hoeverre wetenschap de geestelijke staat heeft ontleed. Voorlopig blijft het nog even lastig om het verder uit te diepen, aangezien het niet direct meetbaar is. Maar men is al ver: sinds dit jaar kunnen de hersenen in realtime bekeken worden!quote:Op woensdag 26 maart 2014 14:41 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Nou Gray, alweer ben ik het toto op grote hoogte met je eens. Zou ik belangstelling hebben voor cristianity dan zou ik de oudste meest originele geschriften interessant vinden en niet de vertalingen van anderen, voor Koran geldt het zelfde. Voor boeddhisme geldt ook het zelfde. Zo dicht mogelijk bij de oer of kernleer wil ik beoordelen wat waarde heeft, vandaar het Tibetaanse dodenboek.
okee, wat men mij poogt t e leren is oa dat ons bewustzijn gelaagd is. en dat we door al deze laagjes gaan bij sterven en geboren worden, GELIJK aan inslapen vs wakker worden..niezen, orgasmes gapen. Waarbij we allemaal een moment ervaren waarop we o.a. niet kunnen nadenken. verder heb ik wat lezingen van de Dalai lama nagelezen welke hij in de states gaf en hoe hij experimenteel groepen mensen liet mediteren. De uitleg over welke componenten binnen je bewustzijn er voor welke afleiding zorgen in de geest is verbluffend en ongeevenaard. Wetenschap weet hier werkelijk helemaal niks van vrees ik. Ja in de states wel een beetje, maar daar is wetenschap ontvankelijker voor nieuwe of oude klennis is mijn idee.
Ik weet niet wat de consensus binnen de psychologie is tov introspectie, maar dat ga ik van de week wel ff vragen bij een psychologie-student in de hoop dat die er meer over kan vertellen.quote:Ik denk echt dat voor het leren kennen van de geest het onontkoombaar is je geest te verstillen en introspectie te plegen. het is iig de basios van de vboeddhistische geesteswetenscjhap en we wetend at introspectie doro westerse psychologie is verwporpen omdat het verstillen van de geest onhaalbaar werd geacht doro ( ik ben de naam kwijt) een psychololo die dat een half uurtje probeerde. dat is de basis van de kennis achterstand in deze. Uit deze kennis van de geest komt de rest van de Boeddhistiosche kennis. Gelijk de conclusies.
dus als je denkt dat bij het sterven de cirkel rond is, dan denk ik dat je het mis hebt, maar ik moet ook verder met leren, en redeneren.
quote:“He who dies before he dies, does not die when he dies.”
— Jon Kabat-Zinn
Speculeren? Ik heb mij ingelezen in het Libet onderzoek en de variaties daarop. Niet geheel verrassend komt veel van de kritiek overeen met de kritiek die ik zojuist en eerder heb aangedragen. Niet geheel verwonderlijk, aangezien de interpretaties van de waarnemingen in grote mate niet meer dan assumpties zijn. Het moment van bewuste keuze is niet waarneembaar en dus niet te observeren. De waarnemingen zijn puur gericht op readiness potential, het signaal en de handeling. Met de waarnemingen is overigens verder niets mis, alhoewel selectiviteit altijd in acht genomen moet worden. Het zijn de conclusies die daar aan verbonden worden die speculatief zijn.quote:Op woensdag 26 maart 2014 08:09 schreef Gray het volgende:
[..]
Hiergaanwedan heeft een punt: Je stelt de vraag, en gaat vervolgens speculeren over het antwoord op die vraag ipv lezen in het artikel dat je bekritiseert. En dat zou dan een geldig argument vormen...
Volgens mij heb je het niet correct gelezen, maar dat is een assumptie van mijn kant.quote:Op woensdag 26 maart 2014 17:14 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Speculeren? Ik heb mij ingelezen in het Libet onderzoek en de variaties daarop. Niet geheel verrassend komt veel van de kritiek overeen met de kritiek die ik zojuist en eerder heb aangedragen. Niet geheel verwonderlijk, aangezien de interpretaties van de waarnemingen in grote mate niet meer dan assumpties zijn. Het moment van bewuste keuze is niet waarneembaar en dus niet te observeren. De waarnemingen zijn puur gericht op readiness potential, het signaal en de handeling. Met de waarnemingen is overigens verder niets mis, alhoewel selectiviteit altijd in acht genomen moet worden. Het zijn de conclusies die daar aan verbonden worden die speculatief zijn.
quote:
Waarom een persoon iets niet verwijten als het te verwijten valt. De reden dat hier honderd topics over zijn komt doordat zulke personen telkens maar weer iets kunnen zeggen uit de dikke duim en anderen vervolgens dat moeten weerleggen terwijl ze persoonlijk aangevallen worden alsof hen juist niet weten waarover ze praten. Dat is geen discussie. En hoort ook niet het geval te zijn in deze mate in subfora als deze.quote:Op woensdag 26 maart 2014 19:17 schreef Molurus het volgende:
Laten we elkaar nou geen verwijten maken en gewoon het onderzoek van Libet op de inhoud bespreken. (En lezen zover we dat niet hebben gedaan.)
Alvast bedankt.
In het algemeen zou ik het prettig vinden als mensen minder stellig waren ten aanzien van zaken die ze niet of niet zeker weten. (Assumption is the mother of all fuck-ups.) Maar als ik daarop moet gaan ingrijpen dan heb ik aan F&L - wat nog een rustig forum is - meer dan een dagtaak.quote:Op woensdag 26 maart 2014 19:20 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Waarom een persoon iets niet verwijten als het te verwijten valt. De reden dat hier honderd topics over zijn komt doordat zulke personen telkens maar weer iets kunnen zeggen uit de dikke duim en anderen vervolgens dat moeten weerleggen terwijl ze persoonlijk aangevallen worden alsof hen juist niet weten waarover ze praten. Dat is geen discussie. En hoort ook niet het geval te zijn in deze mate in subfora als deze.
Als je dat niet wil doen, doe het dan niet. Daar ben je geheel vrij in.quote:Op woensdag 26 maart 2014 19:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
In het algemeen zou ik het prettig vinden als mensen minder stellig waren ten aanzien van zaken die ze niet of niet zeker weten. (Assumption is the mother of all fuck-ups.) Maar als ik daarop moet gaan ingrijpen dan heb ik aan F&L - wat nog een rustig forum is - meer dan een dagtaak.
Het is een typisch menselijk trekje vrees ik.
Beste Gray, je studeert psychologie? maar vraag het na, ik weet het wel. ergens begin vorige eeuw heeft een grote naam in psychologie een aantal uren gepoogd zijn geest te verstillen om wellicht het onderbewustzijn te benaderen. Toenn hem dat niet lukte in enkele uurtjes heeft deze man gescghreven dta introspectie niet halbaar is , dus heeft posychologie het afgezworen. ieder boeddhistische monnik zal zich de ballen uit de broek lachen. het is alsof een jongen zegt..nee, ik heb het nu 3 keer geprobeerd...de kruising raken met een veotbal..dat kan echt niet. zo AMATEURISTISCH is psychologie hier mee omgegaan. Het denken dat reflecteren hetzelfde is als introspectie is ook echt een flinke vergissing van je. Boeddhisme is de geesteswetenschap. psychologie wat ik studeer is een veel kleiner geestelijk gebied bestrijkend.quote:Op woensdag 26 maart 2014 16:44 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik ben niet op de hoogte van in hoeverre wetenschap de geestelijke staat heeft ontleed. Voorlopig blijft het nog even lastig om het verder uit te diepen, aangezien het niet direct meetbaar is. Maar men is al ver: sinds dit jaar kunnen de hersenen in realtime bekeken worden!
[..]
Ik weet niet wat de consensus binnen de psychologie is tov introspectie, maar dat ga ik van de week wel ff vragen bij een psychologie-student in de hoop dat die er meer over kan vertellen.
Wel weet ik dat het gevolg van therapie vaak leidt tot introspectie, waarvoor de psycholoog dan ook vraagt: "wat voel je daarbij? Wat vind je daar zelf van?" En dat met logboekjes, vragen en oefeningen, etc.
Mocht je nog op die naam komen, dan hoor ik het graag.
Mijn visie tov sterven is anders dan de jouwe, en dat is okay. Ik sluit af met deze quote:
[..]
Ik heb hier nog niemand gezien die bewustzijn als illusie ziet.quote:Op donderdag 27 maart 2014 16:25 schreef Begripvol het volgende:
Mag ik ervan uitgaan dat de meesten onder jullie die ervan overtuigd zijn dat het bewustzijn een illusie is, enigszins lijden aan het Asperger Syndroom?
Feit is dat het Asperger Syndroom vaak gepaard gaat met een gebrek aan empathie. Wie ‘Asperger is’, zal vaak moeite hebben om zich in te leven in de gevoelens van anderen. Spijtig, maar het is nu eenmaal niet anders.
Heel spijtig moet ik er ook bij vermelden dat heel wat Nederlandse politici aan deze aandoening lijden. Vandaar dat de keuzes van het Nederlandse politieke beleid - voor het merendeel van de bevolking slechts - tot armoede, wanhoop en destructie leiden.
Dat idee komt, vermoed ik, doordat mensen die geloven dat bewustzijn iets 'immaterieels' moet zijn van mening zijn dat materialisten het bestaan van bewustzijn ontkennen of als een illusie zien. Stage magic, not real magic.quote:Op donderdag 27 maart 2014 21:04 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik heb hier nog niemand gezien die bewustzijn als illusie ziet.
Dat is een probleem voor de materialist zelve. Men weet heel goed (lijkt het althans) wat bewustzijn niet is, maar niet wat bewustzijn wel is. En dan is het makkelijk afkraken van andersdenkenden!quote:Op donderdag 27 maart 2014 21:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat idee komt, vermoed ik, doordat mensen die geloven dat bewustzijn iets 'immaterieels' moet zijn van mening zijn dat materialisten het bestaan van bewustzijn ontkennen of als een illusie zien. Stage magic, not real magic.
Maar in de ogen van de materialist zelf is bewustzijn geen illusie natuurlijk.
Je kan toch ook zonder de notie van bewuste verantwoordelijkheid straffen? Je zou dat bijvoorbeeld kunnen doen om neuronen aan te passen (reintergratie) of gewoon om de veiligheid van andere te waarborgen?quote:Op vrijdag 28 maart 2014 21:38 schreef BerjanII het volgende:
Mensen die menen dat er geen vrije wil is moeten de filosofische consequenties er ook van trekken. Bijvoorbeeld mensen die anderen vermoord hebben mogen op vrije voeten gesteld worden. Het waren enkel de neuronen die toevallig verkeerd stonden (is dit hetzelfde als de sterren die goed of slecht staan?), pedoseksuelen mogen doen en laten wat ze willen (komt immers door de zwangerschap, niet door de personen zelf zoals ene Swaab "de profeet" van de vrije wil illusie? zelf stelde).
Het straffen e.d. gebeurt dan ook niet uit vrije wil, het al dan niet bestaan van 'vrije wil' betreft niet alleen het individu maar tevens het gehele systeem.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 21:38 schreef BerjanII het volgende:
Dat is een probleem voor de materialist zelve. Men weet heel goed (lijkt het althans) wat bewustzijn niet is, maar niet wat bewustzijn wel is. En dan is het makkelijk afkraken van andersdenkenden!
Mensen die menen dat er geen vrije wil is moeten de filosofische consequenties er ook van trekken. Bijvoorbeeld mensen die anderen vermoord hebben mogen op vrije voeten gesteld worden. Het waren enkel de neuronen die toevallig verkeerd stonden (is dit hetzelfde als de sterren die goed of slecht staan?), pedoseksuelen mogen doen en laten wat ze willen (komt immers door de zwangerschap, niet door de personen zelf zoals ene Swaab "de profeet" van de vrije wil illusie? zelf stelde).
Wat jij noemt zijn geen filosofische consequenties. Gewoon een filosofische redenatie zonder verdere diepgang. Dat iemand uiteindelijk geen controle heeft over wat hij of zij zou doen betekent niet dat je als maatschappij niet jezelf mag beschermen (gevangenisstraf o.a.). Verandert in principe weinig aan de noodzaak van een rechtsysteem o.a.. Alleen ja die mensen hebben de 'pech' dat ze zo zijn. Maar op basis van pech kan je niet ieder ander in de maatschappij ook maar pech laten hebben (door geen straffen uit te voeren bijvoorbeeld). Is gewoon een normaal proces voor levensbehoud van de groep. Dat iemand uiteindelijk geen controle over zijn acties zou hebben (in de diepste zin van het woord) en daarom een slechter leven leidt dan anderen kan je als oneerlijk zien maar dat is ook wel zover als het gaat.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 21:38 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Dat is een probleem voor de materialist zelve. Men weet heel goed (lijkt het althans) wat bewustzijn niet is, maar niet wat bewustzijn wel is. En dan is het makkelijk afkraken van andersdenkenden!
De wetenschap is nu bezig om bepaalde eiwitten in het gen, die de veroorzaker zijn van kanker te isoleren, zodat deze eiwitten geen signalen meer kunnen uitzenden om de kankercellen verder te laten uitzaaien. Ook zijn ze bezig om een bepaald gen te manipuleren om de intelligentie te verhogen of om in hun ogen de weerstand van het lichaam te verbeteren.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 21:40 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Je kan toch ook zonder de notie van bewuste verantwoordelijkheid straffen? Je zou dat bijvoorbeeld kunnen doen om neuronen aan te passen (reintergratie) of gewoon om de veiligheid van andere te waarborgen?
Zit bewustzijn in die specifieke eiwit dan?quote:Op zaterdag 29 maart 2014 11:58 schreef Begripvol het volgende:
[..]
De wetenschap is nu bezig om bepaalde eiwitten in het gen, die de veroorzaker zijn van kanker te isoleren, zodat deze eiwitten geen signalen meer kunnen uitzenden om de kankercellen verder te laten uitzaaien. Ook zijn ze bezig om een bepaald gen te manipuleren om de intelligentie te verhogen of om in hun ogen de weerstand van het lichaam te verbeteren.
Het gevaar van dit soort experimenten is dat met het isoleren van bepaalde eiwitten, ook belangrijke informatie en ervaringen die het bewustzijn vormen, verloren gaan. De wetenschap is zich er niet van bewust dat zij hierdoor een soort van autistische mensen creėren.
De vraag is nu of hierdoor de zin van het leven voor deze groep mensen gerechtvaardigd wordt.
Ook wordt de vrije wil van deze groep - met dit soort ingrepen - drastisch aan banden gelegd.
Dat zou betekenen dat als we een honger gevoel hebben, we per definitie zouden gaan eten. Echter, deze handeling kun je ook niet uitvoeren. Dat blijkt in de praktijk.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 20:13 schreef elbowpudding het volgende:
Er zijn vele theorieėn die gaan over het eventuele bestaan van een 'vrije wil'.
Elk mens verricht handelingen, van ademhalen tot huilen en liefde ervaren.
Stel nu: wij hebben allemaal hormonen, feromonen, instincten (lust, dominantie, macht ) en noem maar op. Kan het niet zo zijn dat ELKE handeling van ons gelinkt is aan een stofje dat aangemaakt wordt in de hersenen?
'Echte' liefde is dan gewoon een patroon feromonen en hormonen wat jij en jouw partner perfect bij elkaar laat horen, niet het 'lot', nee: hormonen.
Kan je dan stellen dat we dan geen vrije wil hebben en eigenlijk alles wordt bepaald door de stofjes in je hersenen?
Hoezo volgt dat uit die aanname?quote:Op zaterdag 29 maart 2014 21:34 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Dat zou betekenen dat als we een honger gevoel hebben, we per definitie zouden gaan eten. Echter, deze handeling kun je ook niet uitvoeren. Dat blijkt in de praktijk.
Als vrije wil niet bestaat en de mens puur geleid wordt door stofjes zoals elbow het stelt, dan staat de handeling daar niet los van.quote:
Allemaal leuk en aardig. Maar het enige wat wij (of iig ik) hier doe(n) is de notie van vrije wil verklaren middels hormonen, neurotransmitters etc. Alleen maar doordat het perspectief verandert, naar een biologische basis ipv een onduidelijke vrije wil, doet ons toch niet plots veranderen als mens zijnde? Onze acties zijn nog altijd hetzelfde, de hersenprocessen verklaren dit echter, niet vrije wil.quote:Op zondag 30 maart 2014 10:49 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Als vrije wil niet bestaat en de mens puur geleid wordt door stofjes zoals elbow het stelt, dan staat de handeling daar niet los van.
Als ik jouw idee volg, dan kan het het geval zijn dat het ene stofje de ander "overruled". Ik zet daar mijn vraagtekens bij, want ook al werken er meerdere stofjes tegelijkertijd, zoals de stofjes die angst en honger veroorzaken, beide gevoelens zijn aanwezig. De handeling die daar uit volgt impliceert een keuze tussen één van beide.
Neem een persoon die extreme angst vertoont in de nabijheid van spinnen. Deze persoon gaat tegen de angst (maar het angst gevoel is desalniettemin heftig en voelbaar aanwezig) in en blijft in de nabijheid van de spinnen. Je kunt zeggen, het stofje (of stofjes) dat verantwoordelijk is voor "lef" overheerste op dat punt. Maar is dat waar? Waar is de causaliteit terug te vinden? Op z'n hoogst in een sociaal belang. Dus het sociale belang, dat op dat punt niet tot amper voelbaar is, "overruled" de heftige angst voor spinnen? Niet erg overtuigend. Wat doet de persoon in kwestie? Waarschijnlijk door middel van gedachten zijn of haar belangen overwegen, wat uit het gedrag hoogst waarschijnlijk te herleiden valt. Dus reflecteren op de situatie en gevolgen (van handelingen). Op basis daarvan stuurt de persoon. Het reflecteren is de causale factor voor de opvolgende handeling.
Daar heb ik ook niets op tegen, alleen denk ik niet dat je dat zult vinden in het kleinste deeltje. Zoals je zelf al zei is het een complexe samenwerking tussen verschillende processen en invloeden. In de kleine deeltjes zul je dus zeker processen terugvinden die een rol spelen, maar op zichzelf zal het nooit vrije wil aantonen. Daarvoor moet je kijken naar het geheel.quote:Op zondag 30 maart 2014 12:03 schreef MrGuma het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig. Maar het enige wat wij (of iig ik) hier doe(n) is de notie van vrije wil verklaren middels hormonen, neurotransmitters etc. Alleen maar doordat het perspectief verandert, naar een biologische basis ipv een onduidelijke vrije wil, doet ons toch niet plots veranderen als mens zijnde? Onze acties zijn nog altijd hetzelfde, de hersenprocessen verklaren dit echter, niet vrije wil.
Daar ligt dan ook de vrije wil, naar mijn mening. En ik vind dat dat geen eigenschap is die je moet bagatelliseren. Het is namelijk nog steeds een handeling dat (als onderdeel van causaliteit) gevolgen heeft.quote:Op maandag 31 maart 2014 03:06 schreef Salmannassar het volgende:
Waaraan hij denkt is vrije wil maar slechts zonder druk.
In retrospectie vind ik dat nogal een makkelijke bewering. Tevens een bewering die niet falsifieerbaar is.quote:Sinds de big bang, de 1e oorzaak die gevolgen had, is alles oorzaak en gevolg. Het stond toen al, vanaf de 1e femtosec., vast dat ik dit zou typen en niemand anders. Het was een kwestie van tijd en tot voor kort wist ik het ook niet dat ik dit zou gaan schrijven.
Dat is expres zo makkelijk zodat jij en je geestverwanten het ook kunnen volgen (al dan niet in retrospectie..) en aan falsificeerbaarheid heb ik een echt broertje dood. Ik heb Popper niet zo hoog zitten als jij kennelijk wel doet. Witte zwanen, zwarte zwanen...WTF!quote:Op maandag 31 maart 2014 09:52 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Daar ligt dan ook de vrije wil, naar mijn mening. En ik vind dat dat eeneigenschap is die je moet bagatelliseren. Het is namelijk nog steeds een handeling (wat? Het bagatelliseren?) die (als onderdeel van causaliteit) gevolgen heeft.
[..]
In retrospectie vind ik dat nogal een makkelijke bewering. Tevens een bewering die niet falsifieerbaar is.
Dat is grappig, want ik dacht namelijk dat je wetenschap zo hoog in vaandel had, net zoals het reflecteren op. Dit zijn behoorlijke dooddoeners. Je eerste opmerking snap ik niet, maar ik ga er van uit dat het een poging tot kleinering is vanuit een misplaatste arrogantiequote:Op maandag 31 maart 2014 10:02 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Dat is expres zo makkelijk zodat jij en je geestverwanten het ook kunnen volgen (al dan niet in retrospectie..) en aan falsificeerbaarheid heb ik een echt broertje dood. Ik heb Popper niet zo hoog zitten als jij kennelijk wel doet. Witte zwanen, zwarte zwanen...WTF!
Zie je nou wel dat je het snapt...quote:Op maandag 31 maart 2014 10:16 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Dat is grappig, want ik dacht namelijk dat je wetenschap zo hoog in vaandel had, net zoals het reflecteren op. Dit zijn behoorlijke dooddoeners. Je eerste opmerking snap ik niet, maar ik ga er van uit dat het een poging tot kleinering is vanuit een misplaatste arrogantie
"De handeling" sloeg natuurlijk op "Waaraan hij denkt is vrije wil maar slechts zonder druk."
Dit lees ik als dat het universum vrij is, ongebonden door zijn delen. Daarop invloed willen uitoefenen als mens zou een illusie zijn, mede omdat het een ketting van causaliteit zou ontwikkelen. Niet wij, maar het Geheel is vrij.quote:Like everything mental, the so-called law of causation contradicts itself. No thing in existence
has a particular cause; the entire universe contributes to the existence of even the smallest thing;
nothing could be as it is without the universe being what it is. When the source and ground of
everything is the only cause of everything, to speak of causality as a universal law is wrong. The
universe is not bound by its content, because its potentialities are infinite; besides it is a
manifestation, or expression of a principle fundamentally and totally free.
Zoals Dennett zegt: de kleren hebben geen keizer.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 13:01 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ik ken het idee van Dennett, die wil een thermostaat beschrijven als dat het een rudimentaire vrije wil heeft. Woordspelletjes, niks anders als dat, de keizer is poedelnaakt.
Wat is volgens jou de definitie van 'vrij', en hoe kunnen wij dat empirisch vaststellen?quote:Op dinsdag 22 juli 2014 13:01 schreef Syamsu het volgende:
Wat vrij is kan alleen op een vrije manier worden geidentificeerd. Bewijs werkt op basis van oorzaak en gevolg, bewijs *dwingt* naar een conclusie. Daarom is bewijs dus onmogelijk van toepassing op de vraag wat het is dat kiest, want wat het is dat kiest is per definitie vrij, en bewijs is per definitie gedwongen.
Wie welke meningen heeft en hoe die meningen tot stand zijn gekomen kun je best - in potentie - empirisch vaststellen, en zo rekenen tot de wereld van objectieve feiten. Waarom niet?quote:Op dinsdag 22 juli 2014 13:01 schreef Syamsu het volgende:
Daarom is wat mooi en lelijk is een categorisch subjectieve kwestie, waar alleen meningen relevant zijn, en niet een objectieve kwestie, je kunt het niet meten.
Is dit wel zo'n interessante vraag? Zegt een antwoord op die vraag wel werkelijk iets over of begrippen als keuze, liefde, haat, etc de prullenbak in kunnen?quote:Op dinsdag 22 juli 2014 13:29 schreef Syamsu het volgende:
Dit topic is de juiste benadering, bestaat de vrije wil? Zo niet, hup die woorden keuze, liefde, haat, etc. kunnen de prullenbak in.
Inderdaad, hoe kun je empirisch vaststellen dat mogelijkheden bestaan?
Nee, ik zeg precies het tegenovergestelde: het heeft beide. Maar als je dat erin leest kan ik me voorstellen dat je het niet kunt volgen.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 15:55 schreef Syamsu het volgende:
Het is een nauwelijks te volgen woordspelletje. Nu zeg je geloof ik dat het woord keuze noch de logica heeft van vrijheid, noch de logica van oorzaak en gevolg.
Er is geen enkel bewijs dat de wereld niet-deterministisch van aard is, als dat is wat je bedoelt. Hetzelfde geldt overigens voor causaliteit: dat is slechts een aanname. De wetenschap is volledig gebaseerd op inductie. (En daar is niets mis mee!)quote:Op dinsdag 22 juli 2014 15:55 schreef Syamsu het volgende:
Dat alle bewijs voor het bestaan van mogelijkheden ontbreekt is zwaar overdreven. Je vindt het bewijs nog niet hard genoeg, om het te accepteren als wetenschappelijke theorie.
Waar heb ik gezegd dat het winnen van schaakpartijen en voortplanten onafhankelijk / objectief goed zijn? Waarom zou dat überhaupt zo moeten zijn?quote:Op dinsdag 22 juli 2014 15:55 schreef Syamsu het volgende:
Dan ga je toch niet het woord mogelijkheid veranderen in een oorzaak en gevolg logica, en hey ik kan de "mogelijkheden" meten in een schaakcomputer, mogelijkheden bestaan wel, keuze bestaat wel, en het is gedwongen. En warempel het is een feit dat het goed is om een schaakwedstrijd te winnen, want het staat gewoon in het schaakprogramma dat het zo is. En warempel het is ook een feit dat overleven en reproduceren goed is, want dat staat in de programmering van de mensheid. Wat goed en slecht is, is dus een feit, gewoon te meten. We kunnen zo de waarde van mensen meten. enz.
De definitie die in de klassieke filosofie wordt gehanteerd van het begrip 'vrije wil' is niet coherent, dat is precies het probleem. Zo gauw je daar invulling aan geeft wordt het of determinisme of willekeur. De enige optie die je dan overhoudt is vast blijven houden aan je homunculus, en daar vooral geen vragen over stellen.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 15:55 schreef Syamsu het volgende:
Je moet die definitie gewoon zo laten zoals die is,
Ik ben niet degene die het bestaan van mogelijkheden ontkent.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 15:55 schreef Syamsu het volgende:
en het gebrek aan bewijs voor het bestaan van mogelijkheden niet overdrijven.
Voor klassieke noties van vrije wil is het soort onbepaaldheid dat er bestaat op kwantumniveau net zo dodelijk als determinisme. Je hebt dan wellicht aangetoond dat de toekomst niet vast ligt (overigens toont de kwantumfysica dat tot op heden niet aan, er zou nog steeds een deterministische basis kunnen bestaan), maar de vrije wil is nog steeds om zeep. Er is daar eenvoudig geen ruimte voor de vrije wil.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 15:55 schreef Syamsu het volgende:
En sommige dingen in quantummechanica, en informatietheorie, komen experimenteel al heel ver in de richting van het bewijzen van het bestaan van mogelijkheden.
Dit lijkt me nogal een cirkelredenering. Daarmee is nog steeds niet duidelijk wat 'vrij' is, waar het aan moet voldoen opdat je kunt stellen dat het bestaat, en of het überhaupt bestaat.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 23:35 schreef Syamsu het volgende:
Ik heb het al een paar keer uitgelegd. Wat vrij is kan alleen op een vrije manier worden geidentificeerd.
Ehh... nee. Verklaren dat een begrip als 'vrijheid' geen criteria vereist omdat dat niet vrij zou zijn maakt vrijheid niet meer dan een ongedefinieerd begrip: het zou dan werkelijk alles kunnen zijn.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 23:35 schreef Syamsu het volgende:
Bewijs werkt op basis van oorzaak en gevolg, bewijs dwingt naar een conclusie. Hetgene wat kiest is vrij per definitie, omdat het kiest, en daarom is bewijs per definitie niet van toepassing op de vraag wat het is dat kiest, want vrijheid sluit de dwang van bewijs uit. Zie je alle logica staat vast in creationisme, alle definities staan vast, het is een compleet logisch consistent systeem, waar vrijheid gewoon echt is.
Wordt er gewonnen in een computerschaaktoernooi?quote:Op dinsdag 22 juli 2014 23:35 schreef Syamsu het volgende:
Nogmaals, woordspelletje, alles in oorzaak en gevolg logica proppen, waarde als feit stellen, die kritiek staat nog steeds. Je moet aangeven hoe subjectiviteit kan werken zonder vrije wil.
Nee, dan is het een feit dat degene die die uitspraak doet het een mooi schilderij vindt. Subtiel maar belangrijk verschil.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 23:35 schreef Syamsu het volgende:
De al bestaande subjectiviteit die menen dagelijks gebruiken. Want als je het statement "ik vindt het schilderij mooi", volledig feitelijk kunt verklaren, dan is het dus een feit dat het schilderij mooi is.
Nee, het enige dat ik zeg is dat je best objectieve uitspraken over subjectiviteit kunt doen.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 23:35 schreef Syamsu het volgende:
Je argumenteert stelselmatig tegen subjectiviteit, je laat er geen ruimte voor.
"De definitie van 'vrij' dient geheel in vrijheid te worden ingevuld"... ik weet niet hoe jij het wilt omschrijven, maar er blijft dan hoe dan ook niets van die definitie over. De conclusie is dan dat elke invulling van die definitie de 'vrijheid om die definitie in te vullen' beperkt. Ergo: het begrip moet ongedefinieerd blijven. Dat is wat mij betreft best, maar daarmee is het wel een onzinnig begrip.quote:
Dat staat er ook niet. Er staat dat hetgene wat kiest, wat dus vrij is, alleen met een keuze kan worden geidentificeerd, alleen op een vrije manier dus. En ja dat betekent dat "aaaah", en "ooooh", ook juiste subjectiviteit is, net zoals de woorden liefde en haat, mits het gekozen is, in expressie van emotie, met de vrije wil.quote:Op maandag 28 juli 2014 10:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
"De definitie van 'vrij' dient geheel in vrijheid te worden ingevuld"... ik weet niet hoe jij het wilt omschrijven, maar er blijft dan hoe dan ook niets van die definitie over. De conclusie is dan dat elke invulling van die definitie de 'vrijheid om die definitie in te vullen' beperkt. Ergo: het begrip moet ongedefinieerd blijven. Dat is wat mij betreft best, maar daarmee is het wel een onzinnig begrip.
Hoe is dit iets anders dan de 'vrije wil' verstoppen in 'datgene dat kiest'?quote:Op maandag 28 juli 2014 11:53 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dat staat er ook niet. Er staat dat hetgene wat kiest, wat dus vrij is, alleen met een keuze kan worden geidentificeerd, alleen op een vrije manier dus.
Als ik nou tegen 'een ordinaire robot' (zover er zoiets bestaat) zeg: "je bent vrij om je eigen weg te bepalen", heeft hij dan vrije wil?quote:Op maandag 28 juli 2014 14:41 schreef sjoemie1985 het volgende:
maar als wij geen vrije wil hebben zouden wij toch gewoon ordinaire robots zijn, die hun weg/ wil is opgelegd? maar doordat we wel een eigen wil hebben kunnen we zelf bepalen wat we doen.
ik mag geheel zelf bepalen wat ik doe in principe.
Ik doe of laat alleen af en toe dingen omdat er bepaalde regels zijn die bepalen of iets mag of niet en daardoor doe je die dingen meestal niet.
Omdat je het concept van vrije wil moet opdelen in logische elementen. Wat kiest is zo een element, het resultaat is een element, de mogelijkheden, en dan nog de beslissing. Jij haalt al die elementen door elkaar, en dan zou ik die warboel hebben geschreven. Je begrijpt het gewoon niet.quote:Op woensdag 30 juli 2014 18:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe is dit iets anders dan de 'vrije wil' verstoppen in 'datgene dat kiest'?
Zolang je doet alsof je niet weet hoe een schaakprogramma er van binnen uitziet en daar geen vragen over stelt, is dat schaakprogramma dan vrij?
Zo nee, waarom niet? (Pas op: je weet dus niet hoe het werkt, noch hoe het tot stand is gekomen. Die twee kunnen dan dus niet als argument worden gebruikt. Je kijkt er van buitenaf naar, net zoals wij van buitenaf naar de 'vrije wil' van mensen kijken.)
Niet om hier nu welles nietes te gaan spelen: ik haal die zaken niet door elkaar.quote:Op woensdag 30 juli 2014 20:31 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Omdat je het concept van vrije wil moet opdelen in logische elementen. Wat kiest is zo een element, het resultaat is een element, de mogelijkheden, en dan nog de beslissing. Jij haalt al die elementen door elkaar, en dan zou ik die warboel hebben geschreven.
Volgens mij begrijp jij het geopperde gedachtenexperiment niet. Ik kan alleen maar zeggen: lees nog eens goed terug, of stel er vragen over. Hier kan ik niets mee.quote:
Er zijn vast mensen die dat kunnen... maar tenzij jij een software developer bent kun je dat feitelijk niet. Voor jou is het een 'black box' waar zetten uit komen.quote:Op woensdag 30 juli 2014 20:31 schreef Syamsu het volgende:
Het is toch onzin dat ik niet in de schaakcomputer kan kijken.
Een schaakprogramma kan kiezen uit zetten, dus een schaakprogramma heeft een vrije wil?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 13:19 schreef spelletjesman het volgende:
Zonder vrije wil kan je niet kiezen. We kunnen kiezen dus vrije wil bestaat. Slotje
Ja ik maakte eigenlijk maar een grapje maar eigenlijk beetje suf en onnodigquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 13:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een schaakprogramma kan kiezen uit zetten, dus een schaakprogramma heeft een vrije wil?
Simpele antwoorden zijn vaak helemaal niet slecht!quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 13:32 schreef spelletjesman het volgende:
[..]
Ja ik maakte eigenlijk maar een grapje maar eigenlijk beetje suf en onnodigWou gewoon even simpel doen, in het volgende topic type ik nu wel serieuzer, no worries
Ach, zo serieus was het ook niet... vandaar de 'quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 13:32 schreef spelletjesman het volgende:
Sowieso dat je er zo serieus op ingaat terwijl wat ik stelde gewoon het simpelste van het simpelste is en al 100 keer hier besproken is lijkt meWel geduld heb je dan
Zo'n schaakprogramma kan niet uit zijn eigen algoritmes springen. Het kan bijvoorbeeld niet met opzet verliezen, omdat het daar nu eens zin in heeft. Sterker nog, het denkt helemaal niet, en het heeft geen zin. Er zijn alleen maar if then else routines.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 17:15 schreef Molurus het volgende:
Maar een systeem dat intenties heeft kan prima deterministisch zijn, en die intenties kunnen gewoon worden waargenomen.
Voor iemand die geen idee heeft dat hij tegen een schaakcomputer speelt is het vrij snel duidelijk dat de computer de intentie heeft om te winnen. En de kans is groot dat zo'n computer de mogelijkheden beter overziet, en daardoor wint.
Merk op dat dit resultaat is te danken aan het feit dat een perfect deterministisch systeem (de schaakcomputer) de wereld (een schaakbord) beschouwt in termen van mogelijkheden. De programmeur heeft de zetten niet voorgeprogrammeerd, en zou vermoedelijk verliezen van zijn eigen computerprogramma als hij ertegen zou schaken.
De enige manier waarop je dit kunt begrijpen is door zo'n schaakprogramma te zien als een systeem dat de werkelijkheid analyseert, mogelijkheden overweegt, en keuzes maakt.
Wat nou als wat jij denkt te weten over jezelf (voelt als vrije wil dus moet het ook wel zijn) nou gewoon onderdeel is van het mechanismequote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:48 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Zo'n schaakprogramma kan niet uit zijn eigen algoritmes springen. Het kan bijvoorbeeld niet met opzet verliezen, omdat het daar nu eens zin in heeft. Sterker nog, het denkt helemaal niet, en het heeft geen zin. Er zijn alleen maar if then else routines.
Het 'beschouwt' dan ook niets, geen wereld en geen schaakbord. Het maakt geen keuzes. Het is alleen maar een mechanisme.
Objectief beschouwd (vanuit het standpunt van een alien uit een ander universum of zo) zou je denken dat dat ook voor ons geldt. Strict genomen zou ieder van ons kunnen denken (uitgaande van materialisme) dat dat voor alle andere mensen ook geldt. Dat alle andere mensen mechanismes of zombies zijn. Alleen van jezelf weet je dat het niet zo is.
We kijken er niet van buitenaf naar, maar juist van binnenuit. Juist daarom, en ook alleen daarom, weten we dat we wel degelijk vrije wil hebben. We tonen dat iedere dag weer aan. We ervaren dat we vrije wil hebben.quote:Op woensdag 30 juli 2014 18:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe is dit iets anders dan de 'vrije wil' verstoppen in 'datgene dat kiest'?
Zolang je doet alsof je niet weet hoe een schaakprogramma er van binnen uitziet en daar geen vragen over stelt, is dat schaakprogramma dan vrij?
Zo nee, waarom niet? (Pas op: je weet dus niet hoe het werkt, noch hoe het tot stand is gekomen. Die twee kunnen dan dus niet als argument worden gebruikt. Je kijkt er van buitenaf naar, net zoals wij van buitenaf naar de 'vrije wil' van mensen kijken.)
Als fysisch mechanisme lijkt dat me bijzonder onwaarschijnlijk. Metafysisch gezien zou het kunnen dat 'materie' een illusie is die ons het idee geeft dat we vrije wil hebben.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:02 schreef spelletjesman het volgende:
[..]
Wat nou als wat jij denkt te weten over jezelf (voelt als vrije wil dus moet het ook wel zijn) nou gewoon onderdeel is van het mechanisme
Hoe kan jij beoordelen dat het in jouw ogen onwaarschijnlijk is als dit juist het enige is wat je kent? Hoe zou je weten of een grote hoeveelheid atomen in een complexe manier (ons lichaam, hersenen) je dit gevoel zou geven of juist een gevoel dat je als 'niet vrije wil' zou ervaren?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:09 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Als fysisch mechanisme lijkt dat me bijzonder onwaarschijnlijk. Metafysisch gezien zou het kunnen dat 'materie' een illusie is die ons het idee geeft dat we vrije wil hebben.
Hoe geven atomen een 'gevoel'?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:11 schreef spelletjesman het volgende:
[..]
Hoe kan jij beoordelen dat het in jouw ogen onwaarschijnlijk is als dit juist het enige is wat je kent? Hoe zou je weten of een grote hoeveelheid atomen in een complexe manier (ons lichaam, hersenen) je dit gevoel zou geven of juist een gevoel dat je als 'niet vrije wil' zou ervaren?
Je maakt trouwens een connectie tussen materialisme en vrije wil die ik helemaal niet in kan zien. Als je die enigszins zou willen uitbreiden...
Je kan dan net zo goed vragen hoe hersenen een gevoel geven. Hersenen bestaan uit atomen en moleculen. En die vormen o.a. neuronen en die communiceren e.d. Je kent het wel.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:27 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Hoe geven atomen een 'gevoel'?
Materialisme is mechanisme is geen vrije wil.
Ik zei niet dat het alleen een gevoel is natuurlijk. Het is gewoon praktisch aantoonbaar. Wat je doet heeft effect in de wereld.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:17 schreef spelletjesman het volgende:
Weet je wat voor mij wel grappig is om te lezenJij stelt dat het onwaarschijnlijk is dat 'vrije wil' zoals wij het ervaren (dus niet dat het echt zo is maar het gevoel kan al voldoende zijn)
Zelfde vraag inderdaad. Dat heb je goed gezien.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:32 schreef spelletjesman het volgende:
[..]
Je kan dan net zo goed vragen hoe hersenen een gevoel geven. Hersenen bestaan uit atomen en moleculen. En die vormen o.a. neuronen en die communiceren e.d. Je kent het wel.
Wat bedoel je met geloven? Ik denk dat een muis wel vrije wil heeft, maar niet zoveel als ik. Maar wie ben ik. Geen muis in ieder geval.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:32 schreef spelletjesman het volgende:
Misschien belangrijk om te vragen of jij gelooft d
at dieren (zoals muizen) ook vrije wil ervaren of niet. Wat is de grens tussen wat atomen nog zouden kunnen doen volgens jou en wat niet meer. En waarom daar de grens en bij welke dieren? (en de eerste vraag die ik stelde is belangrijker dus reageer daar liever op als je toch op 1 van de 2 moet reageren)
Ja dat komt me bekend voor. Als je materialisten confronteert met hun eigen stellingname gaan ze altijd ontkennen. (Omdat ze inzien dat het onzin is). Wat is jouw definitie?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:32 schreef spelletjesman het volgende:
En oke dan heb je een andere definitie van materialisme dan ik maar dat is niet erg als het verduidelijkt is zoals nu. Ook al is het wel wat speciaal.
Hopelijk komt alles nog goed.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:32 schreef spelletjesman het volgende:
Moet even weg nu naar mijn vriendin want mijn pa is daar blijkbaar nu, weet ik ook direct wat de gemiste oproep was
Ja die sociale verplichtingen, waar doe je het eigenlijk voor. Ze leiden je af van waar het werkelijk om gaat. Terecht was je ook snel weer terug.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 18:22 schreef spelletjesman het volgende:
Alles goedgekomen, afspraak alleen vergetenMaar was gezellig weer. Maar nu weer fok even
![]()
Daar kan je ze vaak aan herkennen, maar soms ook niet.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 18:22 schreef spelletjesman het volgende:
Een materialist is voor zover ik weet iemand die veel waarde hecht aan het hebben van eigendom, materie... een huis, luxe stoelen, auto's... wat dan ook.
Zoiets stel ik me ook voor. Maar dat is niet meer dan standaard filosofie. De werkelijkheid als evoluerende realisatie of manifestatie van bewustzijn. Zoals bij Hegel bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 18:22 schreef spelletjesman het volgende:
Even over je 2e zin: 'maar niet zoveel vrije wil ervaren als ik'. Hoe moet je je dat in de praktijk voorstellen? Volgens mij betekent het namelijk gewoon dat ze minder opties hebben omdat ze minder informatie hebben dus beperkte keuzes. Maar vanuit die optiek zou je als baby ook minder vrije wil hebben dan je nu hebt... Dus dan is vrije wil iets wat kan groeien d.m.v. de hoeveelheid informatie die je hebt?
Ik val hier ook net in dus is alles vast al eindeloos geherkauwd en van allerhande speeksel voorzien, maar dat is de essentie van een internetforum: een loopgravenoorlog in digitale modder waarin nooit iemand van mening verandert. Dus je kan altijd gewoon instappen en meedoen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 18:22 schreef spelletjesman het volgende:
En nou ja dat ik je vraag herformuleerde... deed ik omdat ik hoopte dat dat je liet inzien (of althans wat ik denk wat de waarheid is en daarom 'inzien') dat gevoel en vrije wil gewoon het gevolg kunnen zijn (en zover we nu zien ook zijn) van je hersenen... de moleculen... waarbij niet iets bovennatuurlijks nodig is. Althans op basis van de hersenscans e.d. weten we dat emoties heel duidelijk zichtbaar zijn in de hersenen en veel zaken te voorspellen zijn van tevoren waarover je ook het gevoel hebt vrije wil te hebben. Wat het dus niet is als het te voorspellen is... Denk dat dat hier al wel vaak aan bod is gekomen (althans lijkt me).
Goede post dit.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 23:35 schreef Syamsu het volgende:
Ik heb het al een paar keer uitgelegd. Wat vrij is kan alleen op een vrije manier worden geidentificeerd. Bewijs werkt op basis van oorzaak en gevolg, bewijs dwingt naar een conclusie. Hetgene wat kiest is vrij per definitie, omdat het kiest, en daarom is bewijs per definitie niet van toepassing op de vraag wat het is dat kiest, want vrijheid sluit de dwang van bewijs uit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |