Inderdaad!quote:Op zaterdag 26 september 2009 01:13 schreef AncientSound het volgende:
Nou ja, als je geen vrije wil hebt dan maakt het ook niet uit of je wel of niet nadenkt, het gaat toch zoals het gaat. Al onze ideeën over wat er gebeurt en ons aandeel daarin, zijn slechts lucht en leegte. Het heeft wel iets religieus.
En dat is precies wat Dalrymple beschrijft in zijn kritieken van de moderne tijd.quote:Maar ja, ik denk inderdaad dat de vrije wil, áls ze een illusie is, een noodzakelijke illusie is. Het (in mijn ogen) verstrekkendste gevolg van het verwerpen van de vrije wil zou zijn dat je geen verantwoordelijkheid en toerekeningsvatbaarheid meer hebt. Er is geen goed en fout, geen expres en geen per ongeluk, geen reden en geen doel. En dat strookt weer niet met onze ingebakken morele notie
Maar, misschien is dat wel voorbestemd, en loopt 'jouw wil', wel synchroon met dat uitgestippelde pad.quote:Op zaterdag 26 september 2009 02:54 schreef NDAsilenced het volgende:
De vrije wil is geen illusie. Je doet namelijk exact dat wat je wilt en exact niet wat je niet wilt, van de rest (van de natuur) had je al geaccepteerd dat je er geen controle over had.
Maar als je consequent wilt zijn dan moet je ook niet meer over goed en fout spreken, want als alles al vastligt dan is er geen moreel oordeel meer nodig.quote:Op zaterdag 26 september 2009 01:45 schreef sneakypete het volgende:
En dat is precies wat Dalrymple beschrijft in zijn kritieken van de moderne tijd.
Hij bewijst echer natuurlijk nog niet wetenschappelijk dat de vrije wil dus wél bestaat; hij wijst er alleen op, dat een massale ontkenning ervan ertoe leidt dat mensen impulsief (en dus vaak fout) handelen.
Nietzsche nam Schopenhauers ideeën over de (vrije) wil juist min of meer over, alleen trok hij daaruit dan ook de genoemde conclusie dat we helemaal geen 'goed' leven meer hoeven te leiden; dat we jenseits von Gut und Böse mogen leven.quote:Op zaterdag 26 september 2009 12:10 schreef hardromacore het volgende:
Hier kan je van afwijken door je eigen moraal te kiezen, je eigen wil. Laat de rest zich maar lekker aan jou aanpassen. ( Nietz overtreft Schopje maar weer eens)
Dat bedoel ik niet met vrije wil. Ik bedoel vrije wil niet als in 'vrij om te doen wat je zelf wilt'. Ik vraag me namelijk af wat er vooraf is gegaan aan onze wil. En als je dat gaat uitzoeken en causale verbanden legt, kom je erop uit dat wát we willen, het logische en dus noodzakelijke gevolg is van een oorzaak en aanleiding.quote:Ik heb ook zo'n gozer in de klas zitten, die kan zijn eigen wil niet doordrukken omdat je simpelweg gewoon moet samenwerken, daar ligt het punt, pas je jezelf aan, oder nicht.
Waarom als dwang bestempelen?quote:Op zaterdag 26 september 2009 14:58 schreef sneakypete het volgende:
Dat we negatief vrij kunnen zijn (vrij van dwang van buitenaf) is duidelijk, maar zijn we ook letterlijk vrij, als in vrij van onze 'eigen' dwang?
Wellicht omdat die zogenaamde vrijheid in het vormen van je eigen en waarden vooral bepaald wordt door je omgeving?quote:Op zaterdag 26 september 2009 19:47 schreef hardromacore het volgende:
[..]
Waarom als dwang bestempelen?
Daar gaat het niet om. 'Dat wat je wilt' is iets wat bij voorbaat vaststaat. Het voorspelbare, wetmatige resultaat van een chemische reactie. Daar is niets 'vrij' aan.quote:Op zaterdag 26 september 2009 02:54 schreef NDAsilenced het volgende:
De vrije wil is geen illusie. Je doet namelijk exact dat wat je wilt
Bij jou misschien....quote:Op zondag 27 september 2009 13:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wellicht omdat die zogenaamde vrijheid in het vormen van je eigen en waarden vooral bepaald wordt door je omgeving?
Dus elke vorm van impulsiviteit staat ook al vast?quote:Op zondag 27 september 2009 14:48 schreef gnomaat het volgende:
Daar gaat het niet om. 'Dat wat je wilt' is iets wat bij voorbaat vaststaat. Het voorspelbare, wetmatige resultaat van een chemische reactie. Daar is niets 'vrij' aan.
Mensen hebben andere waarden en normen, dus mogelijk is het zeker,quote:
Maar wellicht is die 'drang', om andere wegen te vinden, uiteindelijk ook weer te herleiden op diverse factoren?quote:Op zondag 27 september 2009 21:10 schreef hardromacore het volgende:
[..]
Mensen hebben andere waarden en normen, dus mogelijk is het zeker,
en het is grotendeels onmogelijk om af te zien van het maatschappelijke normen en waarden systeem omdat het overeenkomt met de huidige (pseudo)psychologische inzichten..
Maar toch kan je als individu, als je jezelf er werkelijk toe zet, genoeg andere wegen vinden die ingaan tegen de normen en waarden en toch gerechtvaardigd zijn..
Ja, op de visie van die persoon en ja daar ziet een persoon niet van af..quote:Op zondag 27 september 2009 21:25 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Maar wellicht is die 'drang', om andere wegen te vinden, uiteindelijk ook weer te herleiden op diverse factoren?
En die visie is op haar beurt weer te herleiden tot allerlei factoren.quote:Op zondag 27 september 2009 21:36 schreef hardromacore het volgende:
[..]
Ja, op de visie van die persoon en ja daar ziet een persoon niet van af..
quote:De hele discussie over '' de vrije wil '' is overbodig.. aangezien een persoon een ander pad dan zijn wil niet als vrije wil bestempeld.
Dus een mens is na zeg maar 25 jaar niks eigens meer?quote:Op zondag 27 september 2009 21:38 schreef Xa1pt het volgende:
En die visie is op haar beurt weer te herleiden op allerlei factoren.
Vaker doorlezen..quote:
Maar natuurlijk. Impulsiviteit gebeurt ook in je hersens.quote:Op zondag 27 september 2009 20:12 schreef hardromacore het volgende:
Dus elke vorm van impulsiviteit staat ook al vast?
Klopt. Wel hele ingewikkelde, geavanceerde, parallel geschakelde quantumcomputers, maar toch.quote:Dus wij zijn computers?
Wij zijn die chemische processen.quote:Wij hebben geen invloed op onze chemische processen?
Dat klopt en dat gaf ik zelf ook al aan, maar daarmee wees ik er gelijk op hoe gevaarlijk deze denkwijze is.quote:Op zaterdag 26 september 2009 16:47 schreef Reya het volgende:
Vanuit een zuiver wetenschappelijk oogpunt zou ik het echter een weinig zinnige discussie achten, omdat het concept 'vrije wil' niet falsificeerbaar is. Er zijn geen gedragingen die per definitie als onvrijwillig kunnen worden beschouwd, en zelfrapportage lijkt me in deze een onbetrouwbaar meetinstrument.
Waarom? Rechtvaardigheid en moraliteit zijn er toch niet alleen omdat mensen een vrije wil (denken te) hebben, maar omdat dat beter werkt?quote:Op maandag 28 september 2009 10:56 schreef sneakypete het volgende:
Als iedereen zichzelf gaat zien als een geavanceerde robot (hierboven is dat nog eens betoogd), dan is er ook geen enkele reden meer om nog te geloven in abstracte begrippen als 'rechtvaardigheid' of om het even wat moreel juist te noemen is,
Dat is het standpunt van de existentialist. Logischerwijs is er veel voor te zeggen natuurlijk, maar het betekent dus ook dat 'goed doen' niets anders is dan een onderdeel van nutsmaximaliserend denken. Goed doen in de pure, traditionele zin is dan dus complete nonsens.quote:Op maandag 28 september 2009 13:44 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Waarom? Rechtvaardigheid en moraliteit zijn er toch niet alleen omdat mensen een vrije wil (denken te) hebben, maar omdat dat beter werkt?
Dat hoeft niet per definitie zo te zijn; vanuit een behavioristische optiek zou je kunnen zeggen dat, wanneer iemand op diens verantwoordelijkheid wordt aangesproken, de daaropvolgende kans dat diegene een wangedraging begaat, kleiner is dan als dat niet gebeurt. Ongeacht het al dan niet bestaan van een vrije wil, kan het concept van een vrije wil gunstige invloeden hebben op menselijke gedragingen.quote:Op maandag 28 september 2009 10:56 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Dat klopt en dat gaf ik zelf ook al aan, maar daarmee wees ik er gelijk op hoe gevaarlijk deze denkwijze is.
Deze denkwijze is funest voor het besef van eigen verantwoordelijkheid van mensen.
Met deze passage kan ik me zeker verenigen.quote:En dan kom ik er dus weer op uit dat de 'vrije wil', temeer omdat zoals je zelf aangeeft een groot deel van ons doen en denken nog onverklaarbaar is, een noodzakelijke illusie is.
Een illusie omdat we de vrije wil niet kunnen falsificeren, noodzakelijk omdat we ons anders kunnen vrijpleiten van onze verantwoordelijkheden.
Ik denk dat het onjuist is om, met betrekking tot de grot van Plato, te spreken van 'uittreden'. Uiteindelijk is er enkel nog sprake van een illusie van uittreding, omdat we gebonden blijven door onze perceptie. Met betrekking tot kennisvergaring zou ik enkel durven te stellen dat vormen van kennisvergaring hebben geleid tot ontwikkelingen die vermoedelijk door een aanzienlijk deel van de mensheid als positief worden beschouwd. Of het werkelijk een goede zaak is, ligt vermoedelijk sterk aan je levensbeschouwelijke inslag. Ik zie er persoonlijk weinig kwaad in.quote:Misschien is een interessante vraag die hier uit volgt (en die me ook al een tijdje bezig houdt):
Is weten wel zo goed? Is de wetenschap het hoogsthaalbare voor de mens?
Moet hij, om Platoons te spreken, uit de grot treden? Of is het soms beter om daar voorzichtig mee te zijn (een standpunt dat we bijv. nog veel aantreffen bij christenen)?
Als iemand daar uiting van geeft en bovendien in vorm overeenkomstig is aan ons, kunnen we er logischerwijs vanuit gaan dat het zo is, al moet ik bekennen dat ik het zelf dan niet 100% zeker kan weten. Ik ken immers alleen mijn eigen zelfbewustzijn.quote:Op maandag 28 september 2009 16:02 schreef Reya het volgende:
Maar wellicht is het niet onmogelijk een zelfbewuste robot te produceren; bovendien, wanneer is iets of iemand zelfbewust? Je zou zeggen als datgene daar uiting aan kan geven,
Die is te bedenken, maar noch te bewijzen noch logischerwijs aannemelijk te maken (al zijn er natuurlijk vele pogingen gedaan).quote:maar wellicht is er ook een entiteit te bedenken die zich op geen enkele manier kan uiten, maar die wel zelfbewust is.
Daarin heb je op zich gelijk, maar het lost nog steeds niet het vraagstuk op van de morele verantwoordelijkheid. Het is zeker aannemelijk dat het werkt, maar het is nog niet gerechtvaardigd indien we er vanuit gaan dat iemands gedrag louter onvrijwillig toeval is.quote:Op maandag 28 september 2009 16:10 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat hoeft niet per definitie zo te zijn; vanuit een behavioristische optiek zou je kunnen zeggen dat, wanneer iemand op diens verantwoordelijkheid wordt aangesproken, de daaropvolgende kans dat diegene een wangedraging begaat, kleiner is dan als dat niet gebeurt. Ongeacht het al dan niet bestaan van een vrije wil, kan het concept van een vrije wil gunstige invloeden hebben op menselijke gedragingen.
Mooiquote:Met deze passage kan ik me zeker verenigen.
Plato ging er vanuit dat onze zintuigen ons voor het lapje houden en dat we juist deze illusie van ons af kunnen schudden middels ons verstand. Dat komt natuurlijk door zijn van Socrates overgenomen rationalisme en zijn eigen ideeënleer.quote:Ik denk dat het onjuist is om, met betrekking tot de grot van Plato, te spreken van 'uittreden'. Uiteindelijk is er enkel nog sprake van een illusie van uittreding, omdat we gebonden blijven door onze perceptie. Met betrekking tot kennisvergaring zou ik enkel durven te stellen dat vormen van kennisvergaring hebben geleid tot ontwikkelingen die vermoedelijk door een aanzienlijk deel van de mensheid als positief worden beschouwd. Of het werkelijk een goede zaak is, ligt vermoedelijk sterk aan je levensbeschouwelijke inslag. Ik zie er persoonlijk weinig kwaad in.
Ik heb het zelf idd nog niet genoemd, maar ook wel iets gelezen over het ‘compatibilisme’.quote:
Dat laatste vind ik makkelijker voor te stellen dan het eerste. Maar zelf denk ik dat gewoon de term, de naam robot onverenigbaar is met het begrip zelfbewustzijn. Als een robot zelfbewust is leeft de robot. Maar is het dan niet gewoon onderdeel van de biologie geworden en waarschijnlijk gewoon een andere variant op het leven dat we al kenden?quote:Op maandag 28 september 2009 16:02 schreef Reya het volgende:
Maar wellicht is het niet onmogelijk een zelfbewuste robot te produceren; bovendien, wanneer is iets of iemand zelfbewust? Je zou zeggen als datgene daar uiting aan kan geven, maar wellicht is er ook een entiteit te bedenken die zich op geen enkele manier kan uiten, maar die wel zelfbewust is.
En die electrische processen moeten niet hier en daar chemische processen doorlaten?quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 00:32 schreef sneakypete het volgende:
Maar wat is er vrij in het brein? Hoe moedeloos men er ook van wordt, in de spits stond onlangs weer doodleuk dat het brein en de gevoelens die eruit voortkomen, slechts bepaald worden door een soort electrische processen. Maar die hebben toch geen vrije wil? Hoe wij dan wel?
Deze stelling stelt weinig voor zonder verstand van zaken.quote:Daarna kan men stellen dat iemand een vrije wil heeft. Maar hoe komt dit alles tot stand? Lag dat niet ook al besloten in de aard der dingen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |