abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73117339
Of het werkelijk een 'centraal' topic kan worden, weet ik nog niet.
Maar de vragen rondom het concept 'vrije wil' zijn in mijn ogen de belangrijkste vragen van de menselijke geschiedenis.
Waarom?
Omdat we op basis hiervan ons wereldbeeld vormen.

Stel nu, dat we uit gaan van een vrije wil:
Dan is het zo, dat het aan onszelf is, de wereld te vormen. Maar hiermee gaan we direct terug naar Plato's idea. We moeten er dan dus wel van uit gaan, dát er werkelijk volmaakte ideeën bestaan.
Het is dan nog niet zozeer zo, dat wij als individu deze ultieme, absolute waarheden kunnen 'vangen', maar weldegelijk zo dat ze er zijn; in ons, met ons, boven ons of buiten ons.
Dus is het dan zo, dat onze vrije wil er is, en dat het aan ons is, om hier iets nuttigs, goeds, moois mee te doen. Het is aan ons als vrije mensen om de wereld te verbeteren, net zolang totdat wij de ideale situatie hebben bereikt.

Maar: waarom zouden wij uitgaan van een vrije wil?!
Hoeveel psychologen, filosofen en andere 'denkers' hebben (zeker in de moderne tijd) wel niet de volle aanval geopend op het concept van de vrije wil?
Waarom zouden zij dat doen?
Nuja:
-Wij kunnen er van uit gaan (volgens de religie bijv.) dat God ons heeft voorbestemd tot iets 'hogers' en dat hij ons, om dat te bereiken, een 'vrije wil' gaf.
Maar dan gaan wij er dus ook van uit dat wat wij doen, niets anders is dan een onderdeel van Gods plan, niets anders dus dan een toevallige, lullige, betekenisloze (als in even betekenisloos als alle andere gebeurtenissen) gebeurtenis is. Dan zitten we direct op een dood spoor: we accepteren dan dat er boven(buiten, naast, onder, jenseits) onze empirische en materiële wereld nóg een wereld moet zijn, nl. die van de morele, ideale orde der dingen. Maar heeft dié wereld dan een vrije wil, wars van alle natuurwetten?
Zoja, waardoor wordt deze dan gevormd, bepaald, gemaakt? We komen er dan dus op uit (belangrijk!), dat als we uitgaan van 'wetmatigheden', en dus ook van causaliteit (oorzaak-gevolg), dat we op niets anders uit kunnen komen, dat alles wat om ons heen gebeurt, inclusief het weinig verhelderende bericht dat ik hier nu typ, vooraf bepaald is middels de wetmatigheden van een natuur, God, het lot, of hoe je dat ook wilt noemen!

-Even de bronnen beschouwend: Op wiki staat; De vrije wil is het vermogen van rationeel handelende personen om controle uit te oefenen over hun daden en beslissingen.
Oké, stel dat men dit kan (ik denk dat bepaalde mensen dit zeker kunnen!):
Wie handelt rationeel? Oké, we zouden (hoe kunstmatig ook) kunnen gaan bepalen wie wel en niet rationeel handelt, incl. alle nuances. Maar kennelijk gaat Wiki er dan ook vanuit, dat deze homo rationalis er toe in staat is, zijn 'lot' in eigen handen te nemen; ergo hij kan de toekomst veranderen omdat hij dat 'wil', omdat hij dus de behoefte daartoe voelt en wil botvieren.
Dus: indien een mens, een individu, eenmaal weet wat hij wil, o.b.v. zijn ratio, dan kan hij ook zijn lot in eigen hand nemen, want hij kan sturen, bepalen, veranderen.
Echter: de vraag is dan: hoe komt hij aan die wil? Waar komt onze wil vandaan?
Ikzelf ben (ondanks ook zijn vele fouten en vervelendheden) een groot bewonderaar van Nietzsche's werk.
Hij ontkende de vrije wil, omdat onze 'wil' uiteindelijk een afspiegeling is van het eindresultaat van de strijd tussen al onze interne willen (later zou Freud een vergelijkbaar concept overnemen waarin hij er ook van uitging dat de mens meerdere strijdende behoeftes zou hebben).
Maar: dan is onze 'wil' niets anders dan het resultaat van een strijd tussen onze 'willen', al onze behoeftes, na een strijd tot een hiërarchie gekomen.
En waar komen al deze willen (behoeften) vandaan? Twee waarheden:
-Onze genen, onze blauwdruk, de manier waarop wij door GOD zijn gemaakt; net hoe je het wilt noemen, maar het concept is gelijk.
-Onze impulsen van buitenaf, onze ervaringen, dat wat GOD ons laat meemaken, ook hier geldt dat de naam niks uitmaakt, omdat het op hetzelfde neerkomt.

Maar deze optelsom brengt ons tot het idee dat onze 'vrije wil' niets anders is dan een (wiskundige???) uitkomst van een som, waarbij de factoren ons 'zijn'(genen enz.), onze 'input' (ervaring, impuls) zijn, met als uitkomst een onvermijdelijke 'output' (mening, idee, handeling, enz. enz.). Daarmee is de vrije wil verworden tot 2 x 2 = 4. Oké, wij weten niet of wij een '2' zijn, of een 3. We weten niet eens of wij ooit vermenigvuldigd worden met een andere '2', het kan ook een '3' zijn. Wij kunnen ook 3 x 3 zijn, 4 x 56, 666674635 x 4356435434, maar uiteindelijk is de uitkomst al bepaald want besloten in onze blauwdruk (het eerste getal in de som dus) en onze ervaring, impuls enz. (het tweede getal).

Tot slot: Wat vinden (willen) de filosofen?
Ik meen dat het Schopenhauer was, die stelde dat de 'vrije wil', wanneer we het rationeel benaderen, niet bestaat, maar dat deze wel een noodzakelijke illusie is.
Interessant: hij had de 'waarheid' gevonden, maar deze is zo 'lelijk', dat we liever blijven geloven in de 'onwaarheid' van de vrije wil!!
Er zijn nog veel meer ander denkers voor en na hem geweest, maar deze opvatting bevalt me wel.

Een sprong van 150 jaar: Theodore Dalrymple, zichzelf niet eens filosoof noemend, wijst erop dat het verloren gegane 'geloof' in de vrije wil er toe heeft geleid dat we in onze maatschappij overspoeld raken door mensen die alles op 'de tast' doen. Mensen die maar wat raak klooien, die doen waarin ze toevallig op dat moment even zin in hebben, IMPULSIEVE mensen dus. Hun rechtvaardiging voor al hun acties, hoe walgelijk ook? "de vrije wil bestaat niet" en dat dan in al haar varianten, incl. het sociaal determinisme, waarderelativisme, nihilisme enz.
We leren dus ook dat het tot rampen leidt wanneer wij de vrije wil ontkennen.

Wat zullen wij dan anders moeten doen, dan GELOVEN in iets onzinnigs, onwaars als de 'vrije wil'??
Kortom: Wij willen best de 'waarheid', maar als wij de belangrijkste 'waarheid', voor zover onze logische, rationele vermogens dat kunnen bevatten, deze vinden, dán schrikken wij ons rot! Dan willen wij terug naar de 'grot'!!

Eindvragen:
-Is de vrije wil er dus niet, indien we uitgaan van logica, wetenschap enz.?
-Maar, omdat dat onzalig is, is de 'vrije wil' geen NOODZAKELIJKE ILLUSIE?
-Maar, als dat waar is, is deze illusie niet voorbestemd?

Vele vragen, misschien zo achterhaald en onzinnig, maar dan wil ik graag het antwoord
pi_73117442
Ik heb de posts niet helemaal doorgelezen maar ik denk dat je in het dagelijks leven niet zonder de idee van de vrije wil kunt. Ten eerste: kun je, bijvoorbeeld, weten of het onvermijdelijk - dus "onvrijwillig" - is dat je jezelf deze vraag stelt? Ten tweede: wat moet je met het idee van "geen vrije wil"? Ik weet niet hoe het bij anderen zit maar ik ervaar in mijn dagelijks leven keuzevrijheid, zij het binnen de kaders van mijn eigen mogelijkheden en mijn omgeving.

Overigens, of vrije wil überhaupt een mogelijkheid is, hangt in mijn ogen af van je levensbeschouwelijk uitgangspunt.
pi_73117524
Dat is exact een stelling uit mijn begin:
Ís de 'vrije wil' niet een noodzakelijke illusie? Ookal is deze er misschien niet, tóch moeten wij erop vertrouwen. Want als wij er vanuitgaan dat we een robot, machine enz. zijn zonder enige vrije wil, houdt elke reden om na te denken op. Dat is onmogelijk en zelfs onwenselijk.

Maar: Is de vrije wil ook bewijsbaar? Is hij (zij???!!) er echt?
pi_73117579
Nou ja, als je geen vrije wil hebt dan maakt het ook niet uit of je wel of niet nadenkt, het gaat toch zoals het gaat. Al onze ideeën over wat er gebeurt en ons aandeel daarin, zijn slechts lucht en leegte. Het heeft wel iets religieus.

Maar ja, ik denk inderdaad dat de vrije wil, áls ze een illusie is, een noodzakelijke illusie is. Het (in mijn ogen) verstrekkendste gevolg van het verwerpen van de vrije wil zou zijn dat je geen verantwoordelijkheid en toerekeningsvatbaarheid meer hebt. Er is geen goed en fout, geen expres en geen per ongeluk, geen reden en geen doel. En dat strookt weer niet met onze ingebakken morele notie.

[ Bericht 9% gewijzigd door AncientSound op 26-09-2009 01:19:38 ]
pi_73118097
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 01:13 schreef AncientSound het volgende:
Nou ja, als je geen vrije wil hebt dan maakt het ook niet uit of je wel of niet nadenkt, het gaat toch zoals het gaat. Al onze ideeën over wat er gebeurt en ons aandeel daarin, zijn slechts lucht en leegte. Het heeft wel iets religieus.
Inderdaad!
Ik denk dus ook dat áls we zouden erkennen dat we weldegelijk helemaal zelf een (al is het minimale) invloed mogen uitoefenen over ons leven, dat dat een bepaalde religieuze, of in elk geval bovennatuurlijke, idee impliceert.
quote:
Maar ja, ik denk inderdaad dat de vrije wil, áls ze een illusie is, een noodzakelijke illusie is. Het (in mijn ogen) verstrekkendste gevolg van het verwerpen van de vrije wil zou zijn dat je geen verantwoordelijkheid en toerekeningsvatbaarheid meer hebt. Er is geen goed en fout, geen expres en geen per ongeluk, geen reden en geen doel. En dat strookt weer niet met onze ingebakken morele notie
En dat is precies wat Dalrymple beschrijft in zijn kritieken van de moderne tijd.
Hij bewijst echer natuurlijk nog niet wetenschappelijk dat de vrije wil dus wél bestaat; hij wijst er alleen op, dat een massale ontkenning ervan ertoe leidt dat mensen impulsief (en dus vaak fout) handelen.
pi_73118672
Ok, je hebt dus geen 'vrije wil', maar stel dat je het wel had, had je dan anders willen kiezen?

De vrije wil is geen illusie. Je doet namelijk exact dat wat je wilt en exact niet wat je niet wilt, van de rest (van de natuur) had je al geaccepteerd dat je er geen controle over had.
pi_73120201
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 02:54 schreef NDAsilenced het volgende:
De vrije wil is geen illusie. Je doet namelijk exact dat wat je wilt en exact niet wat je niet wilt, van de rest (van de natuur) had je al geaccepteerd dat je er geen controle over had.
Maar, misschien is dat wel voorbestemd, en loopt 'jouw wil', wel synchroon met dat uitgestippelde pad.

En/of 'dat wat je wilt doen en laten' zal nooit je persoonlijke kaders voorbij gaan, en die kaders worden op haar beurt weer gevormd door je omgeving bijvoorbeeld.
pi_73121724
Natuurlijk is er vrij wil, Schopje baselde maar wat..
In termen van je eigen weg zoeken bestaat er geen vrij wil omdat je die weg toch uiteindelijk zoekt.
Maar je hoeft geen weg te zoeken, hetgeen bijna onmenselijk is.

Je hebt twee wegen, je moet snel bij een afspraak komen, jij kiest de korste omdat je niet te laat mag komen, je kon de langste kiezen, maar je hebt dit niet gedaan door de omgeving, weg vrije wil. ( aldus Schopje)

Hier kan je van afwijken door je eigen moraal te kiezen, je eigen wil. Laat de rest zich maar lekker aan jou aanpassen. ( Nietz overtreft Schopje maar weer eens)

Ik heb ook zo'n gozer in de klas zitten, die kan zijn eigen wil niet doordrukken omdat je simpelweg gewoon moet samenwerken, daar ligt het punt, pas je jezelf aan, oder nicht.
  zaterdag 26 september 2009 @ 12:31:10 #10
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_73122105
Door omstandigheden lijkt er meestal een uitkomst te zijn die al vaststaat, omdat jij geen invloed hebt op die invloeden. Het zijn invloeden van buitenaf die jouw omstandigheden kunnen bepalen. En jouw gedrag wordt bevoorbeeld ook weer bepaald door invloeden van buitenaf en omstandigheden.
Je kan hier wel heel bewust anders mee omgaan, maar dan is er ook weer een oorzaak wat tot die conclusie heeft geleidt, waardoor jij er bewust anders mee omgaat. Of je gaat vechten tegen je echte gevoelens, wat eigenlijk ook alleen maar een soort van ontkenning is.
Noem het lot, noem het determinisme, noem het god,

Volgens mij dan.
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_73124715
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 01:45 schreef sneakypete het volgende:
En dat is precies wat Dalrymple beschrijft in zijn kritieken van de moderne tijd.
Hij bewijst echer natuurlijk nog niet wetenschappelijk dat de vrije wil dus wél bestaat; hij wijst er alleen op, dat een massale ontkenning ervan ertoe leidt dat mensen impulsief (en dus vaak fout) handelen.
Maar als je consequent wilt zijn dan moet je ook niet meer over goed en fout spreken, want als alles al vastligt dan is er geen moreel oordeel meer nodig.
pi_73125419
quote:
[b]Op zaterdag 26 september 2009 12:31
Noem het lot, noem het determinisme, noem het god,
noem het de maatschappij
pi_73125494
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 12:10 schreef hardromacore het volgende:

Hier kan je van afwijken door je eigen moraal te kiezen, je eigen wil. Laat de rest zich maar lekker aan jou aanpassen. ( Nietz overtreft Schopje maar weer eens)
Nietzsche nam Schopenhauers ideeën over de (vrije) wil juist min of meer over, alleen trok hij daaruit dan ook de genoemde conclusie dat we helemaal geen 'goed' leven meer hoeven te leiden; dat we jenseits von Gut und Böse mogen leven.

En dat is idd een logisch gevolg van o.a. het idee dat er geen vrije wil bestaat, maar daarom juist wijs ik er op dat ondanks dat het best aannemelijk te maken is dat we geen vrije wil bezitten, het dan nog een gevaarlijke gedachte is en we ons moeten afvragen of we ons wel zulke vragen moeten stellen
quote:
Ik heb ook zo'n gozer in de klas zitten, die kan zijn eigen wil niet doordrukken omdat je simpelweg gewoon moet samenwerken, daar ligt het punt, pas je jezelf aan, oder nicht.
Dat bedoel ik niet met vrije wil. Ik bedoel vrije wil niet als in 'vrij om te doen wat je zelf wilt'. Ik vraag me namelijk af wat er vooraf is gegaan aan onze wil. En als je dat gaat uitzoeken en causale verbanden legt, kom je erop uit dat wát we willen, het logische en dus noodzakelijke gevolg is van een oorzaak en aanleiding.
Dat we negatief vrij kunnen zijn (vrij van dwang van buitenaf) is duidelijk, maar zijn we ook letterlijk vrij, als in vrij van onze 'eigen' dwang?
pi_73127750
Een interessante discussie. De laatste constatering van sneakypete was inderdaad de eerste gedachte die in me opkwam: we kunnen vrije wil op zijn minst instrumenteel definiëren, als zijnde het tegenovergestelde van 'door geweld gedwongen'.

Persoonlijk zou ik zeggen dat een volledige vrije wil onwaarschijnlijk is, omdat dat zou impliceren dat menselijk gedrag voor een observant volledig willekeurig, structuurloos en onvergelijkbaar zou worden. Daar is duidelijk geen sprake van; alhoewel grote delen van het menselijk gedrag nog steeds volstrekt ongrijpbaar lijken te zijn, zijn er toch wel zekere patronen die met redelijke zekerheid en consistentie zijn vastgelegd. Bovenstaande gang van zaken zou dan wel weer een pleidooi voor een partiële vrije wil kunnen ondersteunen, we hebben een vrije wil, maar die wordt beperkt door een aantal conventies en automatismen. Ik denk dat dat ook het standpunt is wat veel mensen al dan niet bewust innemen over dit onderwerp. Het debat over waar vrije wil eindigt en 'zelfdwang' begint is echter dan pas geopend.

Vanuit een zuiver wetenschappelijk oogpunt zou ik het echter een weinig zinnige discussie achten, omdat het concept 'vrije wil' niet falsificeerbaar is. Er zijn geen gedragingen die per definitie als onvrijwillig kunnen worden beschouwd, en zelfrapportage lijkt me in deze een onbetrouwbaar meetinstrument.
pi_73132180
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 14:58 schreef sneakypete het volgende:
Dat we negatief vrij kunnen zijn (vrij van dwang van buitenaf) is duidelijk, maar zijn we ook letterlijk vrij, als in vrij van onze 'eigen' dwang?
Waarom als dwang bestempelen?
Iets van jezelf kan je mi weinig dwangmatig nomen..
Het lijkt mij een beetje onnuchter om als als niet drinker alcholist te worden onder de noemer ''eigen wil'', natuurlijk volg je jou weg, in de trant van het creeeren van je eigen normen en waarden, maar het staat zeker niet vast hoe jij je leven vorm gaat geven.Je bent niet voorbestemd voor een bepaald huis, een bepaalde stad.. bepaalde religie etc.. maar jezelf zal wel bepaalde normen en waarden vormen zodat je leven enigszins een richting op kan gaan.
  zaterdag 26 september 2009 @ 22:37:38 #16
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_73136291
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 14:54 schreef hardromacore het volgende:

[..]

noem het de maatschappij
of je ouder(s), de politiek, de duivel
pi_73138909
Ik geloof niet in vrije wil. Al het gedrag van ons andere organismen komt door actie en reactie. Iedere gedachte van je is een hele reeks van tal van signaaltransducties. Een munt valt niet willekeurig op kop of munt, je zou het kunnen berekenen; de kracht vanuit je vingers, de luchtweerstand, zwaartekracht,... De kracht is bepaald door een reeks signaaltransducties in je lichaam. Alles wat tot nu toe is gebeurd is, is door een reeks opeenvolgende gebeurtenissen, die elkaar precies opvolgen. Het had niet anders kunnen gebeuren, ofwel determinisme.

Wanneer je je dit beseft, zal je eerste gedachte zijn dat je dan net zo goed niets kunt doen, omdat het toch allemaal al vast staat. Maar dat doe je niet. Dat komt door de illusie van de vrije wil. Zonder dit zou de mens niet gemotiveerd zijn om iets te doen. Waarom andere organismen dit wel doen? Omdat vrije wil direct gekoppeld is aan bewustzijn. Bewustzijn kan niet zonder de illusie van de vrije wil. Wanneer je je bewust bent van je handelen, gaan wij er ook redenen achter zoeken. Redenen waarom we handelen, waar we vervolgens naar handelen.
pi_73139255
Overigens denkt men zelf keuzes te maken, maar vele psychologische onderzoeken wijzen uit dat je constant door onbewuste impulsen wordt beiinvloedt en daarop je keuzes baseerd.

zondag 27 september 2009 @ 08:33:01 #19
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_73141362
De film Crash weergeeft het wel aardig
pi_73146076
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 19:47 schreef hardromacore het volgende:

[..]

Waarom als dwang bestempelen?
Wellicht omdat die zogenaamde vrijheid in het vormen van je eigen en waarden vooral bepaald wordt door je omgeving?
pi_73148509
Je denken, doen en laten is het gevolg van wat er gebeurt in je hersenen, en wat er gebeurt in je hersenen is een volkomen logisch, wetmatig proces van atomen die zich gedragen volgens vaste natuurwetten.

Je herinneringen, invloed van de omgeving, maatschappelijke druk, dat is allemaal te herleiden tot gedoe met atomen in en rond je hoofd.
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 02:54 schreef NDAsilenced het volgende:
De vrije wil is geen illusie. Je doet namelijk exact dat wat je wilt
Daar gaat het niet om. 'Dat wat je wilt' is iets wat bij voorbaat vaststaat. Het voorspelbare, wetmatige resultaat van een chemische reactie. Daar is niets 'vrij' aan.
Birthdays are good for you: the more you have, the longer you live.
pi_73158066
quote:
Op zondag 27 september 2009 13:33 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Wellicht omdat die zogenaamde vrijheid in het vormen van je eigen en waarden vooral bepaald wordt door je omgeving?
Bij jou misschien....
pi_73158195
quote:
Op zondag 27 september 2009 14:48 schreef gnomaat het volgende:
Daar gaat het niet om. 'Dat wat je wilt' is iets wat bij voorbaat vaststaat. Het voorspelbare, wetmatige resultaat van een chemische reactie. Daar is niets 'vrij' aan.
Dus elke vorm van impulsiviteit staat ook al vast?

Dus wij zijn computers?
Wij hebben geen invloed op onze chemische processen?
pi_73159782
quote:
Op zondag 27 september 2009 20:08 schreef hardromacore het volgende:

[..]

Bij jou misschien....
Bij jou niet?
pi_73160735
quote:
Op zondag 27 september 2009 20:53 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Bij jou niet?
Mensen hebben andere waarden en normen, dus mogelijk is het zeker,
en het is grotendeels onmogelijk om af te zien van het maatschappelijke normen en waarden systeem omdat het overeenkomt met de huidige (pseudo)psychologische inzichten..
Maar toch kan je als individu, als je jezelf er werkelijk toe zet, genoeg andere wegen vinden die ingaan tegen de normen en waarden en toch gerechtvaardigd zijn..
pi_73161582
quote:
Op zondag 27 september 2009 21:10 schreef hardromacore het volgende:

[..]

Mensen hebben andere waarden en normen, dus mogelijk is het zeker,
en het is grotendeels onmogelijk om af te zien van het maatschappelijke normen en waarden systeem omdat het overeenkomt met de huidige (pseudo)psychologische inzichten..
Maar toch kan je als individu, als je jezelf er werkelijk toe zet, genoeg andere wegen vinden die ingaan tegen de normen en waarden en toch gerechtvaardigd zijn..
Maar wellicht is die 'drang', om andere wegen te vinden, uiteindelijk ook weer te herleiden op diverse factoren?
pi_73162349
quote:
Op zondag 27 september 2009 21:25 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Maar wellicht is die 'drang', om andere wegen te vinden, uiteindelijk ook weer te herleiden op diverse factoren?
Ja, op de visie van die persoon en ja daar ziet een persoon niet van af..
De hele discussie over '' de vrije wil '' is overbodig.. aangezien een persoon een ander pad dan zijn wil niet als vrije wil bestempeld.
pi_73162503
quote:
Op zondag 27 september 2009 21:36 schreef hardromacore het volgende:

[..]

Ja, op de visie van die persoon en ja daar ziet een persoon niet van af..
En die visie is op haar beurt weer te herleiden tot allerlei factoren.
quote:
De hele discussie over '' de vrije wil '' is overbodig.. aangezien een persoon een ander pad dan zijn wil niet als vrije wil bestempeld.
pi_73162962
quote:
Op zondag 27 september 2009 21:38 schreef Xa1pt het volgende:
En die visie is op haar beurt weer te herleiden op allerlei factoren.
Dus een mens is na zeg maar 25 jaar niks eigens meer?
Kan niet terug keren naar zichzelf, zoals boeddhisten ook wel doen?
Bron?
quote:
Vaker doorlezen..
pi_73173186
quote:
Op zondag 27 september 2009 20:12 schreef hardromacore het volgende:
Dus elke vorm van impulsiviteit staat ook al vast?
Maar natuurlijk. Impulsiviteit gebeurt ook in je hersens.
Jij voelt het misschien wel als een plotselinge, vrije, eigen keuze, waar je ook niet voor had kunnen kiezen, maar dat is maar schijn.
quote:
Dus wij zijn computers?
Klopt. Wel hele ingewikkelde, geavanceerde, parallel geschakelde quantumcomputers, maar toch.
quote:
Wij hebben geen invloed op onze chemische processen?
Wij zijn die chemische processen.

Met "invloed hebben op" bedoel je misschien dat je ze kunt verstoren of hun verloop kunt veranderen? Verstoren of veranderen ten opzichte van wat? Ten opzichte van wanneer je dat niet zou doen? Die situatie bestaat niet. Als jij 'je chemische reacties' (wat natuurlijk een sterk versimpelde omschrijving is voor de ongelofelijk complexe processen die zich in je hoofd afspelen) beïnvloedt door medicijnen of drugs te nemen of met je hoofd tegen de muur te slaan ofzo, dan stond die keuze al vast.

Op computers kun je ook zelfmodificerende programma's hebben. Die veranderen hun eigen instructies. Evengoed staat van te voren 100% vast wat er uiteindelijk uitkomt.
pi_73174689
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 16:47 schreef Reya het volgende:

Vanuit een zuiver wetenschappelijk oogpunt zou ik het echter een weinig zinnige discussie achten, omdat het concept 'vrije wil' niet falsificeerbaar is. Er zijn geen gedragingen die per definitie als onvrijwillig kunnen worden beschouwd, en zelfrapportage lijkt me in deze een onbetrouwbaar meetinstrument.
Dat klopt en dat gaf ik zelf ook al aan, maar daarmee wees ik er gelijk op hoe gevaarlijk deze denkwijze is.
Deze denkwijze is funest voor het besef van eigen verantwoordelijkheid van mensen. Als iedereen zichzelf gaat zien als een geavanceerde robot (hierboven is dat nog eens betoogd), dan is er ook geen enkele reden meer om nog te geloven in abstracte begrippen als 'rechtvaardigheid' of om het even wat moreel juist te noemen is, dat is denk ik ook het probleem waar (eind-)negentiende eeuwse filosofen als Schopenhauer, Nietzsche maar ook bijv. Dostojewski tegenaan liepen.
En dan kom ik er dus weer op uit dat de 'vrije wil', temeer omdat zoals je zelf aangeeft een groot deel van ons doen en denken nog onverklaarbaar is, een noodzakelijke illusie is.
Een illusie omdat we de vrije wil niet kunnen falsificeren, noodzakelijk omdat we ons anders kunnen vrijpleiten van onze verantwoordelijkheden.

Misschien is een interessante vraag die hier uit volgt (en die me ook al een tijdje bezig houdt):
Is weten wel zo goed? Is de wetenschap het hoogsthaalbare voor de mens?
Moet hij, om Platoons te spreken, uit de grot treden? Of is het soms beter om daar voorzichtig mee te zijn (een standpunt dat we bijv. nog veel aantreffen bij christenen)?
pi_73178702
quote:
Op maandag 28 september 2009 10:56 schreef sneakypete het volgende:
Als iedereen zichzelf gaat zien als een geavanceerde robot (hierboven is dat nog eens betoogd), dan is er ook geen enkele reden meer om nog te geloven in abstracte begrippen als 'rechtvaardigheid' of om het even wat moreel juist te noemen is,
Waarom? Rechtvaardigheid en moraliteit zijn er toch niet alleen omdat mensen een vrije wil (denken te) hebben, maar omdat dat beter werkt?
  maandag 28 september 2009 @ 14:58:05 #33
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_73180549
tvp
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_73181827
quote:
Op maandag 28 september 2009 13:44 schreef gnomaat het volgende:

[..]

Waarom? Rechtvaardigheid en moraliteit zijn er toch niet alleen omdat mensen een vrije wil (denken te) hebben, maar omdat dat beter werkt?
Dat is het standpunt van de existentialist. Logischerwijs is er veel voor te zeggen natuurlijk, maar het betekent dus ook dat 'goed doen' niets anders is dan een onderdeel van nutsmaximaliserend denken. Goed doen in de pure, traditionele zin is dan dus complete nonsens.

Bovendien: als we ontkennen dat de mens vrijwillig kan handelen, waarom zouden we ons dan nog het recht toeëigenen hem tot de orde te roepen? Zijn handelingen waren immers onvrijwillig, slechts de uitkomst van een soort rekensom. Dan is het beginsel van de rechtvaardigheid dus niets anders dan laffe behoudzucht en bovendien een soort louter toeval.

Ik vind overigens dan nog steeds niet dat je kunt argumenteren dat een mens net een soort computer of robot is. Geen van beiden hebben namelijk een zelfbewustzijn. Dat zij zich kunnen reproduceren, herprogrammeren enz. is leuk en aardig, maar het leven is meer dan dat, zeker een mensenleven. Zie jij een robot verdrietig zijn? Natuurlijk niet. We kunnen hem zo maken dat hij ook gaat 'huilen' of andere vormen van ons gedrag imiteert, maar hij ondergaat zelf dan nog steeds deze gevoelens niet.
  maandag 28 september 2009 @ 16:02:35 #35
66825 Reya
Fier Wallon
pi_73182314
Maar wellicht is het niet onmogelijk een zelfbewuste robot te produceren; bovendien, wanneer is iets of iemand zelfbewust? Je zou zeggen als datgene daar uiting aan kan geven, maar wellicht is er ook een entiteit te bedenken die zich op geen enkele manier kan uiten, maar die wel zelfbewust is.
  maandag 28 september 2009 @ 16:10:50 #36
66825 Reya
Fier Wallon
pi_73182606
quote:
Op maandag 28 september 2009 10:56 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Dat klopt en dat gaf ik zelf ook al aan, maar daarmee wees ik er gelijk op hoe gevaarlijk deze denkwijze is.
Deze denkwijze is funest voor het besef van eigen verantwoordelijkheid van mensen.
Dat hoeft niet per definitie zo te zijn; vanuit een behavioristische optiek zou je kunnen zeggen dat, wanneer iemand op diens verantwoordelijkheid wordt aangesproken, de daaropvolgende kans dat diegene een wangedraging begaat, kleiner is dan als dat niet gebeurt. Ongeacht het al dan niet bestaan van een vrije wil, kan het concept van een vrije wil gunstige invloeden hebben op menselijke gedragingen.
quote:
En dan kom ik er dus weer op uit dat de 'vrije wil', temeer omdat zoals je zelf aangeeft een groot deel van ons doen en denken nog onverklaarbaar is, een noodzakelijke illusie is.
Een illusie omdat we de vrije wil niet kunnen falsificeren, noodzakelijk omdat we ons anders kunnen vrijpleiten van onze verantwoordelijkheden.
Met deze passage kan ik me zeker verenigen.
quote:
Misschien is een interessante vraag die hier uit volgt (en die me ook al een tijdje bezig houdt):
Is weten wel zo goed? Is de wetenschap het hoogsthaalbare voor de mens?
Moet hij, om Platoons te spreken, uit de grot treden? Of is het soms beter om daar voorzichtig mee te zijn (een standpunt dat we bijv. nog veel aantreffen bij christenen)?
Ik denk dat het onjuist is om, met betrekking tot de grot van Plato, te spreken van 'uittreden'. Uiteindelijk is er enkel nog sprake van een illusie van uittreding, omdat we gebonden blijven door onze perceptie. Met betrekking tot kennisvergaring zou ik enkel durven te stellen dat vormen van kennisvergaring hebben geleid tot ontwikkelingen die vermoedelijk door een aanzienlijk deel van de mensheid als positief worden beschouwd. Of het werkelijk een goede zaak is, ligt vermoedelijk sterk aan je levensbeschouwelijke inslag. Ik zie er persoonlijk weinig kwaad in.
pi_73185850
quote:
Op maandag 28 september 2009 16:02 schreef Reya het volgende:
Maar wellicht is het niet onmogelijk een zelfbewuste robot te produceren; bovendien, wanneer is iets of iemand zelfbewust? Je zou zeggen als datgene daar uiting aan kan geven,
Als iemand daar uiting van geeft en bovendien in vorm overeenkomstig is aan ons, kunnen we er logischerwijs vanuit gaan dat het zo is, al moet ik bekennen dat ik het zelf dan niet 100% zeker kan weten. Ik ken immers alleen mijn eigen zelfbewustzijn.
Maargoed, ik vind wel dat we er vanuit mogen gaan dat alle (gezonde) mensen een zelfbewustzijn hebben, bijv.
Bij wat ik als een robot definiëer is dat echter onmogelijk; een robot is gemaakt uit levenloze onderdelen en handelt volgens louter stoffelijke eigenschappen; er gaat geen 'wil', behoefte, gevoel aan vooraf; het ligt slechts besloten in een aaneenschakelijk van reacties volgens de wetten van de fysica.
Oké, het is wel weer zo dat als we de mens bestuderen, het er van buitenaf op lijkt dat voor hem hetzelfde geldt; maar dit conflicteert met het gevoel dat we van binnen ervaren. Het conflicteert met het feit dat we iets 'willen', waarna ons lichaam daar kennelijk op reageert. Dat verloop van willen naar doelbewust handelen treffen we niet aan bij de robot; hij handelt niet na het ervaren van een gevoel, maar gewoon volgens een levenloos programma.
quote:
maar wellicht is er ook een entiteit te bedenken die zich op geen enkele manier kan uiten, maar die wel zelfbewust is.
Die is te bedenken, maar noch te bewijzen noch logischerwijs aannemelijk te maken (al zijn er natuurlijk vele pogingen gedaan).
pi_73186088
quote:
Op maandag 28 september 2009 16:10 schreef Reya het volgende:

[..]

Dat hoeft niet per definitie zo te zijn; vanuit een behavioristische optiek zou je kunnen zeggen dat, wanneer iemand op diens verantwoordelijkheid wordt aangesproken, de daaropvolgende kans dat diegene een wangedraging begaat, kleiner is dan als dat niet gebeurt. Ongeacht het al dan niet bestaan van een vrije wil, kan het concept van een vrije wil gunstige invloeden hebben op menselijke gedragingen.
Daarin heb je op zich gelijk, maar het lost nog steeds niet het vraagstuk op van de morele verantwoordelijkheid. Het is zeker aannemelijk dat het werkt, maar het is nog niet gerechtvaardigd indien we er vanuit gaan dat iemands gedrag louter onvrijwillig toeval is.
quote:
Met deze passage kan ik me zeker verenigen.
Mooi
quote:
Ik denk dat het onjuist is om, met betrekking tot de grot van Plato, te spreken van 'uittreden'. Uiteindelijk is er enkel nog sprake van een illusie van uittreding, omdat we gebonden blijven door onze perceptie. Met betrekking tot kennisvergaring zou ik enkel durven te stellen dat vormen van kennisvergaring hebben geleid tot ontwikkelingen die vermoedelijk door een aanzienlijk deel van de mensheid als positief worden beschouwd. Of het werkelijk een goede zaak is, ligt vermoedelijk sterk aan je levensbeschouwelijke inslag. Ik zie er persoonlijk weinig kwaad in.
Plato ging er vanuit dat onze zintuigen ons voor het lapje houden en dat we juist deze illusie van ons af kunnen schudden middels ons verstand. Dat komt natuurlijk door zijn van Socrates overgenomen rationalisme en zijn eigen ideeënleer.
Dat het rationalisme incompleet is, weten we inmiddels min of meer zeker. Niet alleen onze zintuigen zijn feilbaar, ook onze rede is dat. Maar het beeld dat er eeuwige 'ideeën' bestaan, spreekt me ergens wel aan. Het slaat al snel door tot een soort 'Goddelijke' opvatting ervan, maar we kunnen het duidelijk inzien als we ook bedenken dat Plato gefascineerd was door de wiskunde.

Bestaat een ideale cirkel? Me dunkt van wel. Hij bestaat in elk geval als 'idee', hij is er volgens geldige natuuwetten alvorens wij hem tekenen. Sterker nog, een 100% perfecte cirkel tekenen is zo simpel nog niet, in werkelijkheid zal hij altijd (al zijn het bijna onzichtbare) imperfecties vertonen. Maar als 'idee' bestaat hij en zijn er zeker eigenschappen aan toe te kennen.

Wat Plato vondt, was dat deze ideeën (of idealen?) superieur zijn aan de imperfecte, vergankelijke, stoffelijke afspiegelingen er van die we zintuigelijk waarnemen. Nu ben ik ook gevoelig voor zijn tegenstanders (Aristoteles bijv) die het een verdubbeling vonden van de realiteit. Aristoteles vond dat de ervaring en de eigenschappen dan juist weer vooraf gingen aan de idee. Misschien klopt dat beter.
Anderzijds is het zo, dat een feit er is alvorens wij het feit kennen. Zwaartekracht was er al voordat wij het als zodanig konden meten en benoemen. Ik denk zelf dat Plato ook zoiets bedoelde.

Een enorm tegenstander was (of leek, denk ik zelf) Nietzsche. Hij stelde niet alleen dat Plato de realiteit verdubbelde, maar ook dat hij deze op zijn kop zette. Juist de eeuwige chaos, wars van moraal, ordening enz., dus niet wat hij het 'appolinische', noemde (het schone, goede, vormende), maar het 'dyonisische' was superieur want eeuwig wederkerend (zoniet alomtegenwoordig), oorspronkelijk (we zien hier de romantische notie van het ideaal van authenticiteit terugkomen) en puur.
Maar Nietzsche's denken is helaas deels bewaarheid geworden; er zijn pogingen gedaan de übermensch te maken (hoewel ik me niet kan voorstellen dat dit is wat Nietzsche bedoeld heeft), er zijn voorbeelden van volslagen nihilisme direct waarneembaar in onze omgeving (vaak ook vergoeilijkt als zijnde authentiek, eerlijk, puur natuur), enz. Dat moet wel roepen om een terugkeer naar Plato, zijn grot en de wil om het nog een keer te proberen

[ Bericht 13% gewijzigd door sneakypete op 28-09-2009 18:08:20 ]
pi_73490749
Ik mis hier het compatibilisme, de stelling dat vrije wil en determinisme te verenigen zijn. Een van de voornaamste argumenten tegen het incompatibilisme (een stelling die hier nogal verdedigd wordt) is dat er een verkeerde notie van determinisme en vrije wil gebruikt wordt.
Vaak wordt een 'wetenschappelijke' verklaring gegeven, waarbij voorbijgegaan wordt aan de duizenden jaren filosofische contemplatie met betrekking tot dit thema. Bijvoorbeeld Richard Dawkins is van mening dat het moreel verantwoordelijk houden van een individu voor zijn actie's net zo absurd is als het slaan van zijn (kapotte) auto door Basil Fawlty, omdat zo'n individu door het determinisme wordt gedwongen die handelingen uit te voeren.

Voor determinisme geldt dat causatie (een term met genoeg problemen an-sich) wordt verward met controle, zodat determinisme als externe kracht wordt gezien (je bent gedetermineerd zus en zo te handelen door allerlei omgevingsfactoren, opvoeding etc) alsof dit een kracht is die controle over je kan hebben. Dit is echter verkeerd, determinisme is geen externe kracht, maar een kracht die
doorwerkt in je wil. Vrije wil heb je als je niet door een kracht van buiten wordt gedreven in je handelen, je hebt dan controle over jezelf. Vrije wil is het handelen naar je eigen wil, en dat die gedetermineerd wordt door deterministische processen, wil niet zeggen dat het niet je
eigen wil is, er is niemand anders die controle heeft over je wil en dus zijn wil aan je oplegt. Als het determinisme waar is, ben je vrij te doen wat je wil, te handelen volgens je eigen wil.

[ Bericht 0% gewijzigd door CaMeRooN op 08-10-2009 17:02:16 ]
DE ONTEMBARE LEEUWEN
WOPWOPWOP
pi_73491995
Dat was mijn gedachtegang ook, niet rekening houdend met dat wat jij gaat doen enigszins
''voorgeprogrammeerd" is...
Oftewel kan een persoon de hele dag doen wat hij wil, staat zijn dagprogramma al ongeveer die ochtend vast door zijn genetica?
De vraag daarom is, wat wordt er bedoeld met vrij wil?
Handig, zonder langs elkaar heen te praten...
pi_73508213
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 16:32 schreef CaMeRooN het volgende:
..
Ik heb het zelf idd nog niet genoemd, maar ook wel iets gelezen over het ‘compatibilisme’.
Maar je stelt dan dat we vrije wil moeten zien als ‘controle’. Dwz dat wij het vermogen hebben onszelf te sturen. Op zich lijkt dat gewoon waar. Het is in elk geval zo dat ons lichaam wordt aangestuurd door ons brein, bijv.(al is het ook vice versa) Maar wat is er vrij in het brein? Hoe moedeloos men er ook van wordt, in de spits stond onlangs weer doodleuk dat het brein en de gevoelens die eruit voortkomen, slechts bepaald worden door een soort electrische processen. Maar die hebben toch geen vrije wil? Hoe wij dan wel? In feite hebben we pas een vrije wil als we bovennatuurlijke krachten bezitten, zou men dan denken. Pas dan kunnen we, los van wat de natuurwetten tot noodzakelijkheid maken, vrij handelen. Maar in feite is de idee van bovennatuurlijkheid een contradicio in adjecto, de natuur ís alles, het heelal namelijk. Zo’n denken verdubbelt de werkelijkheid gewoon. Echter als we uitgaan van enkel een fysische wereld, van de natuur zoals die voor ons is dus, kunnen we niet er vanuit gaan dat om het even welke gedachte of handeling van ons niet slechts het noodzakelijke gevolg is van een eerdere oorzaak.

Een andere belangrijke vraag: wat is dat ‘ik’, ben ‘ik’ wel een opzichzelf staand iets, of slechts een complexe idee? Dus een som van eigenschappen, welke nb veranderlijk zijn? Mijn eigen conclusie is in elk geval dat als we het zuiver wetenschappelijk bekijken, er gewoonweg niet zoiets kan zijn als een vrije wil, behalve dan in de zin van negatieve vrijheid (dus dat een ander ons niet dwingt te handelen, maar slechts ons eigen zijn en de natuurwetten die ons zijn bepalen).

Het probleem hieraan blijven echter de ethische implicaties van deze conclusie, zie het voorbeeld dat je van Dawkins leende.
Het is natuurlijk wel zo dat mensen kunnen leren om eerst na te denken voor ze handelen. Ook kunnen ze leren bepaalde impulsen te onderdrukken. Daarna kan men stellen dat iemand een vrije wil heeft. Maar hoe komt dit alles tot stand? Lag dat niet ook al besloten in de aard der dingen?
pi_73508312
quote:
Op maandag 28 september 2009 16:02 schreef Reya het volgende:
Maar wellicht is het niet onmogelijk een zelfbewuste robot te produceren; bovendien, wanneer is iets of iemand zelfbewust? Je zou zeggen als datgene daar uiting aan kan geven, maar wellicht is er ook een entiteit te bedenken die zich op geen enkele manier kan uiten, maar die wel zelfbewust is.
Dat laatste vind ik makkelijker voor te stellen dan het eerste. Maar zelf denk ik dat gewoon de term, de naam robot onverenigbaar is met het begrip zelfbewustzijn. Als een robot zelfbewust is leeft de robot. Maar is het dan niet gewoon onderdeel van de biologie geworden en waarschijnlijk gewoon een andere variant op het leven dat we al kenden?
pi_73511096
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 00:32 schreef sneakypete het volgende:

Maar wat is er vrij in het brein? Hoe moedeloos men er ook van wordt, in de spits stond onlangs weer doodleuk dat het brein en de gevoelens die eruit voortkomen, slechts bepaald worden door een soort electrische processen. Maar die hebben toch geen vrije wil? Hoe wij dan wel?
En die electrische processen moeten niet hier en daar chemische processen doorlaten?
quote:
Daarna kan men stellen dat iemand een vrije wil heeft. Maar hoe komt dit alles tot stand? Lag dat niet ook al besloten in de aard der dingen?
Deze stelling stelt weinig voor zonder verstand van zaken.
Dit is trouwens ook een eindeloze discussie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')