Waarnemingen worden volledig gekleurd door wie we zijn. Een gebeurtenis die door twee personen wordt waar genomen zal door beiden op totaal verschillende manieren worden waar genomen. Daarmee is het stuk "vrije wil" al onderdeel geworden van de waarneming.quote:Omdat alles wat we zijn voortkomt uit wat we waarnemen. Van wat we waarnemen leren we en dat stelt ons in staat te reageren op onze omgeving. Door iets anders dan stimuli van buiten ons kunnen we niet leren. Dus feitelijk zou je kunnen zeggen dat onze identiteit de optelsom is van wat we hebben waargenomen en hoe we daarop hebben gereageerd.
Dit stukje slaat nergens op. Erfelijke factoren ontstaan niet op basis van waarnemingen maar op basis van gebeurtenissen en evolutie.quote:Er is wel een kleine genetische factor, maar aangezien je voorouders ook alleen maar geleefd hebben op basis van buitenpersoonlijke stimuli, is dat ook terug te voeren op uitsluitend waarneming van buitenaf.
Maar waar zit die vrije wil dan, als alles gedefinieerd wordt door waarnemingen van buitenaf? Ik kan in mijn concept juist nergens enige vrije wil ontdekken, omdat alles immers door buitenpersoonlijke stimuli wordt gedefinieerd.quote:Op maandag 14 oktober 2013 06:29 schreef Kumerian het volgende:
Ik zie in je hele verhaal geen enkele aanwijzing dat er géén vrije wil zou zijn. Ik zou zeggen: Definieer eerst vrije wil en kijk dan eens waarom je verhaal aanleiding zou zijn te denken dat het niet bestaat....
Klopt helemaal.quote:Waarnemingen worden volledig gekleurd door wie we zijn. Een gebeurtenis die door twee personen wordt waar genomen zal door beiden op totaal verschillende manieren worden waar genomen.
Maar ook hoe een waarneming gekleurd wordt en wordt waargenomen, is afhankelijk van onze ervaring, herinnering enz. En die zijn immers ook weer gevormd door stimuli van buitenaf.quote:Daarmee is het stuk "vrije wil" al onderdeel geworden van de waarneming.
Klopt, en zo bedoelde ik het ook niet. Ik bedoelde dat de erfelijke factor ook geen factor kan zijn.quote:Dit stukje slaat nergens op. Erfelijke factoren ontstaan niet op basis van waarnemingen maar op basis van gebeurtenissen en evolutie.
Definieer vrije wil dan eens. Volgens mij bestaat er namelijk niet meer dan de illusie van vrije wil.quote:Al met al: Leuke stelling maar heeft geen waarde zonder de eerder genoemde beschrijving van wat Vrije Wil is en hoe dit verhaal daar invloed op zou hebben.
Inderdaad maken we 'keuzes', maar op basis waarvan? Op basis van onze ervaring en herinnering en onze verlangens, maar ook die zijn weer allemaal, geen enkele uitgezonderd, ontstaan op basis van buitenpersoonlijke stimuli. Dat er in je hoofd vervolgens verbanden ontstaan op basis waarvan je beslissingen neemt (ik zeg expres geen keuzes), is een logisch gevolg van al die ervaringen, herinneringen en verlangens. Ze zijn dus niet van jezelf, maar het resultaat van externe stimuli.quote:Op maandag 14 oktober 2013 06:31 schreef Elan het volgende:
Binnen een bepaald kader heb je wel degelijk vrije keuzen.
Meerdere malen per dag maak je afwegingen en heus niet altijd de voor jouw persoon meest verstandige keuze.
Als je iets niet definieerd kun je ook niet zeggen dat je het niet kunt ontdekken.quote:Op maandag 14 oktober 2013 07:12 schreef vogeltjesdans het volgende:
Maar waar zit die vrije wil dan, als alles gedefinieerd wordt door waarnemingen van buitenaf? Ik kan in mijn concept juist nergens enige vrije wil ontdekken, omdat alles immers door buitenpersoonlijke stimuli wordt gedefinieerd.
En als ik nergens vrije wil kan ontdekken, is het ook moeilijk om die te definieren.
Die ook al gekleurd waren door onze eigen interpretatie.... Vicieuze cirkel dus non-argument.quote:Maar ook hoe een waarneming gekleurd wordt en wordt waargenomen, is afhankelijk van onze ervaring, herinnering enz. En die zijn immers ook weer gevormd door stimuli van buitenaf.
Dat kan het wel. En datgene wat je neerschrijft heeft daar niets mee te maken. Erfelijke factoren zijn onderdeel van de interpretatie van de waarneming waardoor de waarneming verandert wordt door iets wat niets met de waarneming (of welke eerdere waarneming dan ook) te maken heeft.quote:Klopt, en zo bedoelde ik het ook niet. Ik bedoelde dat de erfelijke factor ook geen factor kan zijn.
Wat is de relevantie van het meercellig organisme mens nog op kwantumniveau?quote:Op maandag 14 oktober 2013 07:39 schreef vogeltjesdans het volgende:
Bestaat vrije wil dan op kwantumniveau?
Misschien word de vrije wil gevonden in het ontstijgen van van datgene dat ons gevormd heeft.quote:Op maandag 14 oktober 2013 03:57 schreef vogeltjesdans het volgende:
Omdat alles wat we zijn voortkomt uit wat we waarnemen. Van wat we waarnemen leren we en dat stelt ons in staat te reageren op onze omgeving. Door iets anders dan stimuli van buiten ons kunnen we niet leren. Dus feitelijk zou je kunnen zeggen dat onze identiteit de optelsom is van wat we hebben waargenomen en hoe we daarop hebben gereageerd.
Dan wordt er wel gezegd dat je de keuze hebt om op verschillende manieren ergens op te reageren, maar is dat wel zo? Is de keuze die wij maken, niet ook gebaseerd op onze ervaringen en wat we geleerd hebben, op onze verlangens? Ervaringen doen we op op basis van de stimuli die we van buiten af binnen kregen, wat we geleerd hebben ook, en wat we graag willen ook. Dus alles wat we zijn, denken, weten en willen is eigenlijk niets anders dan de optelsom van wat we hebben waargenomen.
Er is wel een kleine genetische factor, maar aangezien je voorouders ook alleen maar geleefd hebben op basis van buitenpersoonlijke stimuli, is dat ook terug te voeren op uitsluitend waarneming van buitenaf.
Natuurlijk denken we dat we een vrije wil hebben, maar we realiseren ons in dat geval niet dat de 'keuzes' die we denken te hebben op basis van de buitenpersoonlijke waarnemingen zijn ontstaan.
Het idee dat ik geen eigen vrije wil zou hebben vind ik niet prettig. Waarop zou een identiteit, en dus de mogelijkheid van keuze, nog meer gebaseerd kunnen zijn dan alleen maar dat wat wij waarnemen?
Zoals vaker gezegd in topics over dit onderwerp... totale onbepaaldheid (kwantumwereld) is voor het klassieke idee van vrije wil net zo'n dooddoener als determinisme.quote:Op maandag 14 oktober 2013 07:39 schreef vogeltjesdans het volgende:
Bestaat vrije wil dan op kwantumniveau?
Er zijn al genoeg topics over geopend en het blijft gewoon een onderwerp waarop nauwelijks een juist antwoord op te vinden is. Ondanks dat er volgens QM er vrije wil is, zijn er nog geen aanwijzingen op welke manier het invloed heeft op de macrokosmos. Determinisme heeft aan de andere kant zijn eigen problemen. Er is geen sluitend antwoord op te verzinnen.quote:Op maandag 14 oktober 2013 10:16 schreef Molurus het volgende:
Ter aanvulling:
F&L / Vrije wil en determinisme
F&L / Vrijheid of determinisme
F&L / Vrije wil
F&L / Filosofische consequenties kwantummechanica?
F&L / [Centraal] Vrije wil(?)
F&L / Free will or determinism?
F&L / Hoe zat het ook alweer met determinisme?
F&L / Determinisme, Compatibilisme en Nietzsche
F&L / Determinisme, toekomstvoorspellingen en vrije wil
WFL / Determinisme en vrije keuze.
W&T / Vrije wil illusie?
WFL / Wat zijn de consequenties van geen vrije wil?
F&L / [BOEK] De vrije wil bestaat niet (Victor Lamme)
F&L / In hoeverre bestaat vrije wil?
F&L / Vrije wil is een illusie?
etc etc etc etc etc.
Hij bedoelt 'willekeurigheid'. Ook al slaat het geen hout filosofisch gezien dat totale willekeurigheid patronen vormt maar dat terzijde. Maar het impliceert dat er aan de basis de mogelijkheid is voor vrije wil. Maar dat dit niet doorgevoerd lijkt te zijn naar de macro (dus dat er echt vrije wil is op moleculair niveau).quote:Op donderdag 17 oktober 2013 19:24 schreef _dodecahedron_ het volgende:
waarom is er volgens QM vrije wil?
ik zie de relevantie van mogelijke willekeurigheid in QM niet zo voor vrije wil bij de mens.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 20:18 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Hij bedoelt 'willekeurigheid'. Ook al slaat het geen hout filosofisch gezien dat totale willekeurigheid patronen vormt maar dat terzijde. Maar het impliceert dat er aan de basis de mogelijkheid is voor vrije wil. Maar dat dit niet doorgevoerd lijkt te zijn naar de macro (dus dat er echt vrije wil is op moleculair niveau).
Dat laatste klopt. Plus dat pure willekeurigheid niet begrenst kan worden. Wat wel het geval is, gezien dat er patronen zich vormen. Het lijkt mij ook niet dat het echte willekeurigheid is. Maar het lijkt op dit moment dat wel te zijn.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 20:46 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
ik zie de relevantie van mogelijke willekeurigheid in QM niet zo voor vrije wil bij de mens.
maar goed ik heb geen verstand van QM ... hoe weet je overigens zeker dat willekeurigheid willekeurigheid is ipv gewoon dat er invloeden zijn waar je nog niks van weet die het "willekeurig" laten lijken.
De vraag draait, als je het mij vraagt, meer om wat vrije wil nu precies is dan of het werkelijk bestaat. Een puur semantische discussie. De meeste mensen willen niet echt weten wat het is.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 18:46 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Er zijn al genoeg topics over geopend en het blijft gewoon een onderwerp waarop nauwelijks een juist antwoord op te vinden is.
De kwantumfysica wordt vaak aangehaald in deze context, maar zover ik kan zien is dat totale onzin: totale onbepaaldheid is net zo funest voor het klassieke idee van vrije wil als determinisme.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 18:46 schreef superdrufus het volgende:
Ondanks dat er volgens QM er vrije wil is, zijn er nog geen aanwijzingen op welke manier het invloed heeft op de macrokosmos.
Compatibilisme vind ik nog wel redelijk overtuigend, hoewel critici dat 'geen echte vrije wil' noemen. Het moet magisch blijven.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 18:46 schreef superdrufus het volgende:
Determinisme heeft aan de andere kant zijn eigen problemen. Er is geen sluitend antwoord op te verzinnen.
Waarom slaat dat geen hout? En snijdt het evenmin?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 20:18 schreef Hiergaanwedan het volgende:
Ook al slaat het geen hout filosofisch gezien dat totale willekeurigheid patronen vormt maar dat terzijde.
Ik heb geen kennis van de wiskunde erachter. Ben amateurfilosoof. Maar het lijkt mij dat als iets willekeurig is dat je dan juist óók geen vrije wil hebt. Hoe kan je iets zelf bepalen als het deels alsnog willekeurig is? (als het dus zo zou zijn dat de willekeurigheid op micro/kwantum niveau naar macro zou kunnen gaan). Hoe kan je spreken van echte vrije wil als alsnog een deel gewoon random verloopt? Veel mensen halen juist die willekeurigheid aan als reden voor de mogelijkheid van vrije wil, dus misschien mis ik iets, maar willekeurigheid lijkt me juist net zo desastreus voor vrije wil als determinisme.quote:Op zondag 20 oktober 2013 01:00 schreef Gray het volgende:
[..]
Waarom slaat dat geen hout? En snijdt het evenmin?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |