Maar het gedrag om tegen een gedragspatroon in te gaan is ook een gedragspatroon.quote:Op maandag 21 december 2009 17:42 schreef Ribbenburg het volgende:
Volgens mij is vrije wil een nuttige illusie en worden we allemaal ontzettend bepaald door omgevingsfactoren. We zitten boordevol automatismen en gedragspatronen. Maar we kunnen kiezen om in verschillende situaties tegen onze automatismen en gedragspatronen in te gaan. Vrije wil lijkt me vooral een negatief iets: verzet tegen onze gedetermineerdheid.
Vrije wil... het lijkt te (willen?) impliceren dat er niet-materiele aspecten zijn aan de menselijke psyche. Een "iets" dat de fysieke hersenen aanstuurt en de bron is van beslissingen die uit "vrije wil" komen.quote:Op maandag 21 december 2009 16:18 schreef AryaMehr het volgende:
Ik zat zo eens na te denken, maar in hoeverre bestaat een vrije wil? Ik bedoel als we het erover eens zijn dat elke actie een tegenreactie veroorzaakt, is dan hetgeen wat die tegenreactie inhoudt nog wel tot stand gekomen uit een vrije wil? En aangezien wij allen in de meeste gevallen reageren op hetgeen wat in ons omgeving zich afspeelt, kunnen we dan stellen dat 'echte' vrije wil niet bestaat?
Twee perfecte illustraties van de implicaties van het ontkennen van de vrije wil.quote:Op maandag 21 december 2009 23:42 schreef Valid het volgende:
Zo doorredenerend vind ik het ook absurd dat homo's breed geaccepteerd worden, maar dat pedofielen (al dan niet praktiserend) al bij voorbaat moeten branden in de hel.
Als ik die lijn consequent doorzet, dan kom ik er op uit dat je niemand mag straffen, want ook mensen die we zien als zware criminelen kunnen daar in fiete niks aan doen.
Hmm, ik zie nu pas hoe Schopenhauer aansluit bij mijn eigen opvatting. De enige vrijheid die de mens heeft is de keuze tussen het volgen van de wil en het verzaken van de wil.quote:Op maandag 21 december 2009 23:29 schreef Iblis het volgende:
Schopenhauer heeft hier een m.i. aardig werkje over geschreven: ‘over de vrijheid van de wil’ (Über die Freiheit des Willens), zijn positie is dat je weliswaar kunt doen wat je wilt, en dat je in die zin vrij bent, maar dat je uiteindelijk slechts dat kunt willen wat je wilt. Je kunt je wel voorstellen iets anders te zouden kunnen willen, maar uiteindelijk wil je op een gegeven moment maar één ding, en dan merk je vaak dat je wel de vrijheid hebt dat te doen.
Dit is meer een filosofische benadering natuurlijk, onderhand is er ook aardig wat hersenonderzoek gedaan.
Eigenlijk is dat best raar om te zeggen dat je een 'eigen vrije wil' hebt om te kiezen. als krachten zo groot kunnen zijn in een situatie, dat je niet anders kan dan toegeven.quote:Op maandag 21 december 2009 16:22 schreef error_404 het volgende:
Nee; je hebt de (vrije) keus te reageren.
Ja precies. ook dat.. ' verstand vs gevoel'. Mensen dénken dat stoppen met roken of dieten makkelijk is tot ze het proberen. Daarna praten ze een toontje lager. of ze blijven proberen en hameren en dan komen ze nog niet ver of vallen terug.quote:Op maandag 21 december 2009 23:50 schreef leukvoorlater het volgende:
Maar onbewuste processen nemen ook deel aan het geheel en hebben zo hun invloed op keuzes/voorkeuren etc.
Ik was niet van plan om het met een wetenschappelijk insteek te verklaren. Wetenschap is een deur verderop.quote:Op dinsdag 22 december 2009 09:32 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
dit artikel heb ik een paar maanden geleden in W&T geplaatst
(...)
Rationeel handelende personen zouden dus controle kunnen uitoefenen over hun daden en beslissingen. Maar is dat wel zo? Hoe kan iemand controle uitoefenen over zijn daden en beslissingen, als hij/zij in onzekerheid blijft m.b.t. zijn omgeving?quote:De vrije wil is het vermogen van rationeel handelende personen om controle uit te oefenen over hun daden en beslissingen.
Jij hebt altijd dat je pas als je het ‘wilt’ trek of dorst krijgt?quote:Op dinsdag 22 december 2009 11:52 schreef mariox het volgende:
Maar in het dagelijks leven ben je er wel 100% bewust van dat je een vrije wil hebt.
Vrijheid hoeft natuurlijk niet absoluut te zijn om vrijheid te zijn.quote:Op dinsdag 22 december 2009 12:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Jij hebt altijd dat je pas als je het ‘wilt’ trek of dorst krijgt?
Moeten we nu nuanceren tussen vrije wil en vrije keuze?quote:Op dinsdag 22 december 2009 12:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Jij hebt altijd dat je pas als je het ‘wilt’ trek of dorst krijgt?
Maar is die grens scherp te trekken?quote:Op dinsdag 22 december 2009 12:50 schreef mariox het volgende:
[..]
Moeten we nu nuanceren tussen vrije wil en vrije keuze?
In ieder geval heb ik het over vrije keuze...
Wel mooi dan, dat 'de gelovigen' dat denken... ik denk meteen aan Inquisities vervolgingen en andere vormen van onderdrukking waarbij het geloof toch echt de overhand had ten aanzien van de 'vrije wil'. Hoezo spreek jij voor religieuze mensen door te zeggen dat zij vaak beargumenteren dat onze samenleving is gebasseerd op vrije wil als een geschenk van god en wij daarbij bijvoorbeeld aan het rechtssysteem moeten denken? Als ik aan het rechtssysteem denk, denk ik kortgenomen aan Charles de Montesquieu, John Locke & de Verlichting.quote:Op dinsdag 22 december 2009 10:11 schreef jdschoone het volgende:
Het interessante aan dit debat is dat het vrij parallel loopt aan het religie vs. wetenschap debat. Omdat de wetenschappen, in het bijzonder in dit geval de evolutietheorie, een causale theorie is, past het beter bij het determinisme. Veel onderzoeken naar het onbewuste en naar genen die handelingen veroorzaken, hebben hier mee te maken. Echter, religieuze mensen zien vrije wil als een belangrijk geschenk van God, en argumenteren vaak dat onze samenleving is gebaseerd op vrije wil (denk aan het rechtssysteem) en dat het nogal vreemd zou zijn als je zou denken dat sommige dingen wellicht niet je ‘eigen’ keuze zijn. Sterker nog, wat blijft er van jou over als je geen eigen keuze kan maken?
Zonder echt moeilijk te doen eigenlijk best een relaxed antwoordquote:Op dinsdag 22 december 2009 11:44 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:
Vrije wil bestaat alleen in individuen. Ingebed in tijd en plaats, gevormd door zijn natuur. Vrije wil bestaat niet, maar doordat voor iedereen de condities anders zijn is er toch sprake van uniekheid en eigen wil en in die zin reageer je vanuit je natuur en dus vanuit je zelf; vrije wil.
Ik vraag me dan af dat als je terug in de tijd zou reizen de dingen hetzelfde zouden gebeuren of dat ze elke keer anders zouden gaan. Totale willekeur en onzekerheid betekent alleen dat je niet kan weten wat er gaat gebeuren. Het betekent niet dat te toekomst niet vaststaat.quote:Op dinsdag 22 december 2009 11:52 schreef mariox het volgende:
Na newton dacht men dat als je de snelheden en posities van elk deeltje kon achterhalen dat je dan alles kon voorspellen. Deterministische denkwijze dus. QM heeft allang achterhaald dat er geen determinisme is in die subatomaire wereld. Dingen kunnen zomaar existeren uit het 'niets' en weer verdwijnen als het maar snel genoeg gebeurd.
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen de handeling enerzijds en wat de gevolgen zijn van die handeling anderzijds. De vraag of er vrije wil bestaat is dan de vraag of de handeling is gebeurt omdat deze moest gebeuren (determinisme) of dat er een keuzemogelijk was. Vrije wil betekent dan ook niet dat er een soort van totale controle moet worden uitgeoefend op de handeling en haar consequenties. Het is simpelweg het kunnen kiezen een handeling wel of niet te verrichten. Als dit kan, dan is er sprake van vrije wil (ten minste voor deze specifieke handeling).quote:Op dinsdag 22 december 2009 11:23 schreef AryaMehr het volgende:
Rationeel handelende personen zouden dus controle kunnen uitoefenen over hun daden en beslissingen. Maar is dat wel zo? Hoe kan iemand controle uitoefenen over zijn daden en beslissingen, als hij/zij in onzekerheid blijft m.b.t. zijn omgeving?
[…]
We zouden dus alleen een vrije wil bezitten als we totale controle hadden over ons omgeving.
quote:Op dinsdag 22 december 2009 13:12 schreef Symo het volgende:
[..]
Wel mooi dan, dat 'de gelovigen' dat denken... ik denk meteen aan Inquisities vervolgingen en andere vormen van onderdrukking waarbij het geloof toch echt de overhand had ten aanzien van de 'vrije wil'. Hoezo spreek jij voor religieuze mensen door te zeggen dat zij vaak beargumenteren dat onze samenleving is gebasseerd op vrije wil als een geschenk van god en wij daarbij bijvoorbeeld aan het rechtssysteem moeten denken? Als ik aan het rechtssysteem denk, denk ik kortgenomen aan Charles de Montesquieu, John Locke & de Verlichting.
Maar net zoals bij het hebben van een bepaalde wil zijn er ook allerlei factoren die er uiteindelijk toe leiden dat men handelt of juist niet. Men zal over het algemeen pas handelen als de motivatie sterk genoeg is.quote:Op dinsdag 22 december 2009 04:07 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Hmm, ik zie nu pas hoe Schopenhauer aansluit bij mijn eigen opvatting. De enige vrijheid die de mens heeft is de keuze tussen het volgen van de wil en het verzaken van de wil.
Niet altijd. Ik denk wel dat naarmate je je eigen grenzen kent je die best wel eens scherp kan krijgen. En die grenzen heb ik het idee is breder dan we denken mits je de mens niet oplsuit in een materialistische kooi.quote:Op dinsdag 22 december 2009 12:55 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar is die grens scherp te trekken?
Een heliumballon en een baksteen reageren ook niet hetzelfde als je ze loslaat. Maar omdat nu aan hun vrije wil toe te kennen…quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:10 schreef griekjeee het volgende:
We reageren niet allemaal hetzelfde op een situatie, dus kun je zeker wel spreken van vrije wil.
Die conclusie kun je niet zomaar trekken. Het is in ieder geval zo dat voor ieder persoon bepaalde condities aan de orde zijn, zoals opvoeding, genetisch profiel, persoonlijke ervaringen, educatie, je emotionele toestand op het moment enzovoort. Die bepalen in sterke mate de persoon die wij zijn en de keuzes die wij maken.quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:10 schreef griekjeee het volgende:
We reageren niet allemaal hetzelfde op een situatie, dus kun je zeker wel spreken van vrije wil.
Maar wij maken zelf die keuze nietwaar? Bovendien spreek je bij mensen niet over voorwerpen van een geheel andere substantie...Wat een slechte vergelijking eigenlijk.quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:13 schreef Iblis het volgende:
[..]
Een heliumballon en een baksteen reageren ook niet hetzelfde als je ze loslaat. Maar omdat nu aan hun vrije wil toe te kennen…
Dat is moeilijk te zeggen eigenlijk, want als je terug gaat in tijd dan heb je die eerste beginsituatie al beinvloed met meer informatie/ervaring dan voorheen. Meestal heb je kennis van wat gebeuren gaat bij een bepaalde keuze. Maar deze kennis is van een andere soort dan 'ervaren'. Soms weet je dat er iets gaat gebeuren. Maar als het je pas echt overkomt dan lijkt dat een ander soort kennis dan die voormalige. En ik denk dat die laatste soort kennis wel eens degelijk je keuzes kan beinvloeden.quote:Op dinsdag 22 december 2009 13:39 schreef intraxz het volgende:
[..]
Ik vraag me dan af dat als je terug in de tijd zou reizen de dingen hetzelfde zouden gebeuren of dat ze elke keer anders zouden gaan. Totale willekeur en onzekerheid betekent alleen dat je niet kan weten wat er gaat gebeuren. Het betekent niet dat te toekomst niet vaststaat.
Geheel andere substantie? We zijn allemaal opgebouwd uit dezelfde bouwstenen. Het enige verschil is het aan- en afwezig zijn van (zelf)bewustzijn. Maar (zelf)bewustzijn is wat anders dan vrije wil.quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:18 schreef griekjeee het volgende:
[..]
Maar wij maken zelf die keuze nietwaar? Bovendien spreek je bij mensen niet over voorwerpen van een geheel andere substantie...Wat een slechte vergelijking eigenlijk.
Ik geloof dat ik eens in een wetenschappelijk onderzoek heb gelezen dat ongeveer 90% van je doen en laten wordt bepaald door wie je bent (genetisch) en maar 10% door invloeden van buitenaf. Imo kun je dus zeker geen vrije wil ontkennen, of je moet het zover gaan door te zeggen dat je persoonlijkheid (die grotendeels genetisch vastligt) geen vrije wil is.quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:18 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Die conclusie kun je niet zomaar trekken. Het is in ieder geval zo dat voor ieder persoon bepaalde condities aan de orde zijn, zoals opvoeding, genetisch profiel, persoonlijke ervaringen, educatie, je emotionele toestand op het moment enzovoort. Die bepalen in sterke mate de persoon die wij zijn en de keuzes die wij maken.
Ik had het dan ook niet over mensen, maar over de vergelijking die je zelf maakte.quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:19 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Geheel andere substantie? We zijn allemaal opgebouwd uit dezelfde bouwstenen. Het enige verschil is het aan- en afwezig zijn van (zelf)bewustzijn. Maar (zelf)bewustzijn is wat anders dan vrije wil.
Het punt is, mensen zijn niet gelijk, en niet-gelijke dingen doen sowieso vaak iets anders. Jij zegt: ‘we reageren niet hetzelfde’, als dat het criterium is, hoe iets reageert, dan ga je veel te kort door de bocht m.i. en dat wilde ik even duidelijk maken.quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:18 schreef griekjeee het volgende:
[..]
Maar wij maken zelf die keuze nietwaar? Bovendien spreek je bij mensen niet over voorwerpen van een geheel andere substantie...Wat een slechte vergelijking eigenlijk.
Ik wil ook niet beweren dat de vrije wil absoluut is en er verder geen invloeden zijn, maar ik denk toch zeker wel dat je kunt spreken van vrije wil in een bepaalde mate.quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:26 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het punt is, mensen zijn niet gelijk, en niet-gelijke dingen doen sowieso vaak iets anders. Jij zegt: ‘we reageren niet hetzelfde’, als dat het criterium is, hoe iets reageert, dan ga je veel te kort door de bocht m.i. en dat wilde ik even duidelijk maken.
Zover zou ik dan ook willen gaan.quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:21 schreef griekjeee het volgende:
[..]
Ik geloof dat ik eens in een wetenschappelijk onderzoek heb gelezen dat ongeveer 90% van je doen en laten wordt bepaald door wie je bent (genetisch) en maar 10% door invloeden van buitenaf. Imo kun je dus zeker geen vrije wil ontkennen, of je moet het zover gaan door te zeggen dat je persoonlijkheid (die grotendeels genetisch vastligt) geen vrije wil is.
Klopt niet helemaal. Ook als we geen vrije wil hebben, slaat straffen ergens op. Het schrikt af. Daarnaast: lees Kant.quote:Op dinsdag 22 december 2009 09:42 schreef lightbearer het volgende:
Het is ook dubbel. Aan de ene kant leven we in een economisch en juridisch systeem dat uitgaat van onze "keuzevrijheid", aan de andere kant worden binnen de sociale wetenschappen onze "wetmatigheden" bestudeerd, alsof ons gedrag compleet voorspelbaar is.
Het is deels een kwestie van woorden. Het geheel van innerlijke factoren dat ons handelen bepaalt, kun je de wil noemen. Als die wil niet door externe factoren beperkt wordt, kun je spreken van vrije wil.quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:29 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Zover zou ik dan ook willen gaan.Jij hebt niet gekozen voor het genetisch profiel dat je nu hebt, terwijl dat genetisch profiel wel voor een groot deel bepaalt wie jij bent. De keuzes die jij maakt in een context van vrijheid (bijvoorbeeld een maatschappij waarin individuele keuzevrijheid wordt gerespecteerd), maak je naar mijn idee niet uit vrije wil, maar omdat je daartoe bent gedetermineerd. De reden waarom je het ervaart als vrijheid, is omdat je kunt doen waar je naar verlangt. Maar dat verlangen, daar kies je niet voor.
Correctie: het waren de katholieken die er zo over dachten. Luther trok fel van leer tegen het idee dat de mens een vrije wil zou hebben. Om nog maar te zwijgen over het determinisme van de calvinisten.quote:Op dinsdag 22 december 2009 10:11 schreef jdschoone het volgende:
Het interessante aan dit debat is dat het vrij parallel loopt aan het religie vs. wetenschap debat. Omdat de wetenschappen, in het bijzonder in dit geval de evolutietheorie, een causale theorie is, past het beter bij het determinisme. Veel onderzoeken naar het onbewuste en naar genen die handelingen veroorzaken, hebben hier mee te maken. Echter, religieuze mensen zien vrije wil als een belangrijk geschenk van God, en argumenteren vaak dat onze samenleving is gebaseerd op vrije wil (denk aan het rechtssysteem) en dat het nogal vreemd zou zijn als je zou denken dat sommige dingen wellicht niet je ‘eigen’ keuze zijn. Sterker nog, wat blijft er van jou over als je geen eigen keuze kan maken?
Inderdaad.quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:34 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Correctie: het waren de katholieken die er zo over dachten. Luther trok fel van leer tegen het idee dat de mens een vrije wil zou hebben. Om nog maar te zwijgen over het determinisme van de calvinisten.
We zouden dat kunnen onderzoeken aan de hand van een eenvoudig voorbeeld. Stel je zet twee glazen water voor je op tafel. Nu stel je jezelf voor de keuze om één van de twee glazen leeg te drinken. Waarom kies je voor het linker dan wel het rechter glas? Het is een triviaal voorbeeld, maar ik denk juist daarom interessant voor dit vraagstuk. Misschien dat hier een wetenschappelijk antwoord op gegeven kan worden door iemand met meer kennis van zaken. Maar ik zou mij kunnen voorstellen dat je een keuze maakt met de perceptie die geheel vrijwillig te maken, terwijl deze keuze feitelijk gedetermineerd is.quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:27 schreef griekjeee het volgende:
[..]
Ik wil ook niet beweren dat de vrije wil absoluut is en er verder geen invloeden zijn, maar ik denk toch zeker wel dat je kunt spreken van vrije wil in een bepaalde mate.
Zeker, zouden we tot de conclusie komen dat vrije wil niet bestaat, dan is dat natuurlijk geen reden om criminaliteit onbestraft te laten. Bestraffing werkt als een incentive, waarmee een keuze kan worden gestuurd in de richting van sociaal wenselijk gedrag.quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:31 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Klopt niet helemaal. Ook als we geen vrije wil hebben, slaat straffen ergens op. Het schrikt af. Daarnaast: lees Kant.
Het ligt veel genuanceerder, ook bij katholieken. Geen van de kerkvaders heeft in mijn optiek de schizofrenie van het dogma van onfeilbare voorkennis van God en de vrije wil van de mens bevredigend weten op te lossen. Eigenlijk lukt dat alleen als je je joker uitspeelt: zeggen dat het een mysterie is.quote:
Dat klopt en in principe is vrije wil ook een arbitrair begrip. Waar eindigt vrije wil en waar begint dwang? Als je de grens legt tussen intern en extern sluit genetisch determinisme vrije wil inderdaad niet uit. Maar als ik denk aan vrije wil, dan denk ik aan de vrijheid om voor mijzelf een wil te formuleren. Wat wil ik? Waar het dan om gaat is de vraag wat bepaalt wat ik wil. Als dat mijn genetisch profiel is, dan vind ik niet dat je kunt spreken van vrije wil. De wil die ik heb wordt immers opgelegd.quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:33 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Het is deels een kwestie van woorden. Het geheel van innerlijke factoren dat ons handelen bepaalt, kun je de wil noemen. Als die wil niet door externe factoren beperkt wordt, kun je spreken van vrije wil.
Oké, je hebt zeker een punt. Maar uiteindelijk kun je er wel zelf voor kiezen wel of niet te handelen nietwaar? Een verlangen alleen is daar niet genoeg voor. Anders zou je ook één ieders daden kunnen goedpraten.quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:29 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Zover zou ik dan ook willen gaan.Jij hebt niet gekozen voor het genetisch profiel dat je nu hebt, terwijl dat genetisch profiel wel voor een groot deel bepaalt wie jij bent. De keuzes die jij maakt in een context van vrijheid (bijvoorbeeld een maatschappij waarin individuele keuzevrijheid wordt gerespecteerd), maak je naar mijn idee niet uit vrije wil, maar omdat je daartoe bent gedetermineerd. De reden waarom je het ervaart als vrijheid, is omdat je kunt doen waar je naar verlangt. Maar dat verlangen, daar kies je niet voor.
Augustinus (kerkvader) heeft volgens mij een stuk tekst geschreven over de vrije wil.quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:39 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Het ligt veel genuanceerder, ook bij katholieken. Geen van de kerkvaders heeft in mijn optiek de schizofrenie van het dogma van onfeilbare voorkennis van God en de vrije wil van de mens bevredigend weten op te lossen. Eigenlijk lukt dat alleen als je je joker uitspeelt: zeggen dat het een mysterie is.
Ik ga even en reageer straks iets uitgebreider.quote:''De deugd is het juiste gebruik van de vrije wil''
Voorkeur, intuïtie...Er zal vast een wetenschappelijke verklaring voor zijn. Het maken van je keuze is misschien geen vrije wil, maar de daadwerkelijke handeling toch wel?quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:36 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
We zouden dat kunnen onderzoeken aan de hand van een eenvoudig voorbeeld. Stel je zet twee glazen water voor je op tafel. Nu stel je jezelf voor de keuze om één van de twee glazen leeg te drinken. Waarom kies je voor het linker dan wel het rechter glas? Het is een triviaal voorbeeld, maar ik denk juist daarom interessant voor dit vraagstuk. Misschien dat hier een wetenschappelijk antwoord op gegeven kan worden door iemand met meer kennis van zaken. Maar ik zou mij kunnen voorstellen dat je een keuze maakt met de perceptie die geheel vrijwillig te maken, terwijl deze keuze feitelijk gedetermineerd is.
Maar ook als de wil niet door externe factoren beperkt wordt, is ie nog niet vrij. Het is toch een optelsom van erfelijke eigenschappen en de buitenwereld, of zie ik iets over het hoofd?quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:33 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Het is deels een kwestie van woorden. Het geheel van innerlijke factoren dat ons handelen bepaalt, kun je de wil noemen. Als die wil niet door externe factoren beperkt wordt, kun je spreken van vrije wil.
Ligt eraan wat je onder het woord 'wil' verstaat.quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:49 schreef Neleos het volgende:
[..]
Maar ook als de wil niet door externe factoren beperkt wordt, is ie nog niet vrij. Het is toch een optelsom van erfelijke eigenschappen en de buitenwereld, of zie ik iets over het hoofd?
De handeling wel, maar de reden waarom je die handeling doet (de wil) niet.quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:48 schreef griekjeee het volgende:
[..]
Voorkeur, intuïtie...Er zal vast een wetenschappelijke verklaring voor zijn. Het maken van je keuze is misschien geen vrije wil, maar de daadwerkelijke handeling toch wel?
Je doelt nu denk ik op een misdaad? In het afwijzen van vrije wil schuilt inderdaad het gevaar dat je niemand meer verantwoordelijk houdt voor zijn/haar daden. Nu geloof ik niet in een absolute scheiding tussen goed en slecht. Dat zijn relatieve begrippen. De maatschappelijke consensus is dat moord slecht is, maar een moordenaar zal daar anders over denken. Het gaat er denk ik dan niet zozeer om of iets wel of niet wordt goed gepraat, maar om wat door de meerderheid als sociaal wenselijk wordt gezien. En als vrije wil niet bestaat, dan zal dat geen afbreuk doen aan de neiging van een samenleving om onwenselijk gedrag af te straffen.quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:47 schreef griekjeee het volgende:
[..]
Oké, je hebt zeker een punt. Maar uiteindelijk kun je er wel zelf voor kiezen wel of niet te handelen nietwaar? Een verlangen alleen is daar niet genoeg voor. Anders zou je ook één ieders daden kunnen goedpraten.
Eehm, ik volg je niet helemaal. Een steen heeft geen wil.quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:51 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Ligt eraan wat je onder het woord 'wil' verstaat.
Als ik een steen laat vallen uit een luchtballon, valt ie niet omdat ie dat wilt. Toch spreken we van een vrije val, als ie niet afgeremd wordt.
Helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:51 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Je doelt nu denk ik op een misdaad? In het afwijzen van vrije wil schuilt inderdaad het gevaar dat je niemand meer verantwoordelijk houdt voor zijn/haar daden. Nu geloof ik niet in een absolute scheiding tussen goed en slecht. Dat zijn relatieve begrippen. De maatschappelijke consensus is dat moord slecht is, maar een moordenaar zal daar anders over denken. Het gaat er denk ik dan niet zozeer om of iets wel of niet wordt goed gepraat, maar om wat door de meerderheid als sociaal wenselijk wordt gezien. En als vrije wil niet bestaat, dan zal dat geen afbreuk doen aan de neiging van een samenleving om onwenselijk gedrag af te straffen.
Ander voorbeeld dan: als we spreken van een vrij land, bedoelen we niet dat dat land boven de wetten van de sociologie, internationaal recht, zwaartekracht enz. staat. We bedoelen dat het land niet onderdrukt wordt door andere landen. Net zo kun je zeggen dat de wil vrij is als die niet belemmerd wordt door externe factoren.quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:52 schreef Neleos het volgende:
[..]
Eehm, ik volg je niet helemaal. Een steen heeft geen wil.
Het zou kunnen, maar ik houd ook de optie open dat wel of niet handelen (wat een keuze op zich is) geen vrije wil is, maar wordt bepaald vanuit een complexe berekening in het brein.quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:48 schreef griekjeee het volgende:
[..]
Voorkeur, intuïtie...Er zal vast een wetenschappelijke verklaring voor zijn. Het maken van je keuze is misschien geen vrije wil, maar de daadwerkelijke handeling toch wel?
Je kan je het volgende afvragen. Als je voor een keuze staat dan heb je allerlei afwegingen. Dus je hebt waarden en normen, fysieke consequenties, verlangens, verboden en spannend om te doen (misschien duivelse influisteringen?), ratio, kennis, ervaringskennis. Voor elke keuze moet men kiezen voor de beste(zeer relatief begrip) keuze. Nu is de vraag wie of welk mechanisme bepaalt nu wat je kiest. Want al deze keuzefactoren zijn niet van dezelfde soort waardoor je zomaar alles kan optellen/aftrekken enz. Als dat zo was dan zou psychologie en sociologie een exacte vak zijn. Dus de vraag is in hoe verre is het een optelsom?quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:49 schreef Neleos het volgende:
[..]
Maar ook als de wil niet door externe factoren beperkt wordt, is ie nog niet vrij. Het is toch een optelsom van erfelijke eigenschappen en de buitenwereld, of zie ik iets over het hoofd?
Het kan natuurlijk een optelsom zijn zonder dat je die kunt maken. Van een blad in de wind zullen we het ook moeilijk vinden om precies zwaartekracht, luchtdruk, windsnelheid, vervorming, enz. te berekenen en op te tellen om vervolgens te voorspellen wat het gaat doen.quote:Op dinsdag 22 december 2009 17:01 schreef mariox het volgende:
[..]
Je kan je het volgende afvragen. Als je voor een keuze staat dan heb je allerlei afwegingen. Dus je hebt waarden en normen, fysieke consequenties, verlangens, verboden en spannend om te doen (misschien duivelse influisteringen?), ratio, kennis, ervaringskennis. Voor elke keuze moet men kiezen voor de beste(zeer relatief begrip) keuze. Nu is de vraag wie of welk mechanisme bepaalt nu wat je kiest. Want al deze keuzefactoren zijn niet van dezelfde soort waardoor je zomaar alles kan optellen/aftrekken enz. Als dat zo was dan zou psychologie en sociologie een exacte vak zijn. Dus de vraag is in hoe verre is het een optelsom?
Daar ben ik het volledig mee eens, 'goed' is wat over het algemeen wordt gezien als 'normaal' en dus overheersend voorkomt.quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:51 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Je doelt nu denk ik op een misdaad? In het afwijzen van vrije wil schuilt inderdaad het gevaar dat je niemand meer verantwoordelijk houdt voor zijn/haar daden. Nu geloof ik niet in een absolute scheiding tussen goed en slecht. Dat zijn relatieve begrippen. De maatschappelijke consensus is dat moord slecht is, maar een moordenaar zal daar anders over denken. Het gaat er denk ik dan niet zozeer om of iets wel of niet wordt goed gepraat, maar om wat door de meerderheid als sociaal wenselijk wordt gezien. En als vrije wil niet bestaat, dan zal dat geen afbreuk doen aan de neiging van een samenleving om onwenselijk gedrag af te straffen.
Oké, ook is een mogelijkheid. Maar is dat niet een onderdeel van vrije wil? M.a.w. wat is vrije wil eigenlijk precies?quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:56 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Het zou kunnen, maar ik houd ook de optie open dat wel of niet handelen (wat een keuze op zich is) geen vrije wil is, maar wordt bepaald vanuit een complexe berekening in het brein.
Misschien zouden het ooit exacte wetenschappen kunnen worden.quote:Op dinsdag 22 december 2009 17:01 schreef mariox het volgende:
[..]
Je kan je het volgende afvragen. Als je voor een keuze staat dan heb je allerlei afwegingen. Dus je hebt waarden en normen, fysieke consequenties, verlangens, verboden en spannend om te doen (misschien duivelse influisteringen?), ratio, kennis, ervaringskennis. Voor elke keuze moet men kiezen voor de beste(zeer relatief begrip) keuze. Nu is de vraag wie of welk mechanisme bepaalt nu wat je kiest. Want al deze keuzefactoren zijn niet van dezelfde soort waardoor je zomaar alles kan optellen/aftrekken enz. Als dat zo was dan zou psychologie en sociologie een exacte vak zijn. Dus de vraag is in hoe verre is het een optelsom?
Inderdaad. Sociologie en psychologie zijn niet exact omdat dat ondoenlijk veel tijd zou kosten. Maar in principe vallen ze te reduceren tot natuurkunde. Hetzelfde geldt voor biologie, economie, politiek enz.quote:Op dinsdag 22 december 2009 17:06 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk een optelsom zijn zonder dat je die kunt maken. Van een blad in de wind zullen we het ook moeilijk vinden om precies zwaartekracht, luchtdruk, windsnelheid, vervorming, enz. te berekenen en op te tellen om vervolgens te voorspellen wat het gaat doen.
Nou, ik denk niet dat het onmogelijk is om een behoefte niet te bevredigen. Als dat zou zijn, dan was deze wereld een onleefbare hell hole. Een hell hole is het doorgaans nog steeds, maar het is in ieder geval leefbaar.quote:Op dinsdag 22 december 2009 17:06 schreef griekjeee het volgende:
[..]
Daar ben ik het volledig mee eens, 'goed' is wat over het algemeen wordt gezien als 'normaal' en dus overheersend voorkomt.
Maar dat neemt nog niet weg dat de handeling zelf wel voortkomt uit vrije wil, of ben je ervan overtuigd dat iedere behoefte die je hebt zo sterk is dat er geen ontkomen aan is?
Ik weet niet of die reductie kan, dat zal net het strijdpunt zijn. Maar ik heb niet veel reden om aan te nemen dat het in principe niet zou kunnen.quote:Op dinsdag 22 december 2009 17:12 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Inderdaad. Sociologie en psychologie zijn niet exact omdat dat ondoenlijk veel tijd zou kosten. Maar in principe vallen ze te reduceren tot natuurkunde. Hetzelfde geldt voor biologie, economie, politiek enz.
Oké daar ben ik het wel mee eens.quote:Op dinsdag 22 december 2009 17:18 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Nou, ik denk niet dat het onmogelijk is om een behoefte niet te bevredigen. Als dat zou zijn, dan was deze wereld een onleefbare hell hole. Een hell hole is het doorgaans nog steeds, maar het is in ieder geval leefbaar.Maar in die gevallen dat je niet toegeeft aan je behoeften, dan lijkt mij dat het gevolg van een afweging die je hebt gemaakt met als conclusie dat je beter af bent om er niet aan te toe te geven. Dan heb je een rationele keuze gemaakt en ik geef toe dat ratio aandoet als een vrije bezigheid.
Volgens mij is rationeel handelen slechts een complexere vorm, of je er echt vrij in bent vraag ik mij nog steeds af.quote:Op dinsdag 22 december 2009 17:18 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Nou, ik denk niet dat het onmogelijk is om een behoefte niet te bevredigen. Als dat zou zijn, dan was deze wereld een onleefbare hell hole. Een hell hole is het doorgaans nog steeds, maar het is in ieder geval leefbaar.Maar in die gevallen dat je niet toegeeft aan je behoeften, dan lijkt mij dat het gevolg van een afweging die je hebt gemaakt met als conclusie dat je beter af bent om er niet aan te toe te geven. Dan heb je een rationele keuze gemaakt en ik geef toe dat ratio aandoet als een vrije bezigheid.
Dat is een gedachte waar veel mensen moeite mee hebben. Het zou kunnen dat dat te maken heeft met een aantal cognitieve mechanismen van de menselijke psyche. Zo zijn er goede redenen om aan te nemen dat het 'handig' is om de menselijke geest te zien als iets dat immaterieel is. Ten eerste geeft dat mensen om je heen (en jezelf uiteraard) een meerwaarde ten op zichte van de rest van het bestaan. Ten tweede, en dat is denk ik belangrijker, stelt het ons in staat om hypothetische situaties te overpeinzen. Iedereen voert regelmatig denkbeeldige gesprekken met mensen die helemaal niet stoffelijk aanwezig zijn. En ons vermogen om de persoon los te zien van het stoffelijke is heel belangrijk voor sociale intelligentie.quote:Op dinsdag 22 december 2009 17:12 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Inderdaad. Sociologie en psychologie zijn niet exact omdat dat ondoenlijk veel tijd zou kosten. Maar in principe vallen ze te reduceren tot natuurkunde. Hetzelfde geldt voor biologie, economie, politiek enz.
Ik heb de rest geknipt maar wel gelezen natuurlijk. Ik haalde Kant ook al aan. Maar kant zag tijd en ruimte als a priori gegeven als ik het juist heb. Einstein heeft echter aangetoond (heb ik het mis? corrigeer me dan) dat ook tijd en ruimte relatief zijn. Wie zegt dat ze a priori gegeven zijn, laat staan absoluut?quote:Op dinsdag 22 december 2009 09:29 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Immanuel Kant geloofde dat de wetenschap ons de sleutel had verstrekt tot het kennen en begrijpen van de ervaringswereld, de wereld der materiële objecten in ruimte en tijd. De innerlijke opbouw van ieder materieel object, en al zijn bewegingen in de ruimte en tijd, stemden volgens hem overeen met de principes die de natuurwetenschap nu, in beginsel althans, kon onthullen. Ook dacht hij dat we, voortgaand op de ingeslagen weg, uiteindelijk tot complete kennis van die objecten konden komen.
Nou zo makkelijk is het niet. Zwaartekracht, luchtdruk, windsnelheid etc kan je allemaal beschrijven in termen van netwoniaanse krachten. Die krachten tel je vectoriaal op en je weet zijn uiteindelijke bewegingsvergelijking. Dus je telt appeltjes met appetljes.quote:Op dinsdag 22 december 2009 17:06 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk een optelsom zijn zonder dat je die kunt maken. Van een blad in de wind zullen we het ook moeilijk vinden om precies zwaartekracht, luchtdruk, windsnelheid, vervorming, enz. te berekenen en op te tellen om vervolgens te voorspellen wat het gaat doen.
In jouw voorbeeld heeft iets jou toch duidelijk doen besluiten om het niet te doen? Dat je het niet doet is dan een gevolg van het kennen van en waarde hechten aan dat ene boek.quote:Op dinsdag 22 december 2009 21:37 schreef mariox het volgende:
[..]
Nou zo makkelijk is het niet. Zwaartekracht, luchtdruk, windsnelheid etc kan je allemaal beschrijven in termen van netwoniaanse krachten. Die krachten tel je vectoriaal op en je weet zijn uiteindelijke bewegingsvergelijking. Dus je telt appeltjes met appetljes.
Hoe doe je dat met 'wil'. Soms leiden alle soorten neigingen naar een richting, het slechte bijvoorbeeld. Maar toch kies je andersom omdat je op dat moment iets uit een (voor jou) belangrijk boek iets herinnert die je waarschuwt zonder dat je daarvan de achterliggende gedachte rationeel weet of kent. Dan heb je toch ijzersterk een vrije wil getoont om iets niet te doen terwijl je hele 'zijn' hunkert om het wel te doen.
Eerlijk gezegd vind ik dat niet zo’n overtuigende redenering. Je (rationele) drang het niet te doen weegt hier uiteindelijk sterker. De som der krachten komt hier uit als ‘niet doen’, zogezegd. Uiteindelijk is de vraag namelijk: kon je wel echt anders?quote:Op dinsdag 22 december 2009 21:37 schreef mariox het volgende:
Nou zo makkelijk is het niet. Zwaartekracht, luchtdruk, windsnelheid etc kan je allemaal beschrijven in termen van netwoniaanse krachten. Die krachten tel je vectoriaal op en je weet zijn uiteindelijke bewegingsvergelijking. Dus je telt appeltjes met appetljes.
Hoe doe je dat met 'wil'. Soms leiden alle soorten neigingen naar een richting, het slechte bijvoorbeeld. Maar toch kies je andersom omdat je op dat moment iets uit een (voor jou) belangrijk boek iets herinnert die je waarschuwt zonder dat je daarvan de achterliggende gedachte rationeel weet of kent. Dan heb je toch ijzersterk een vrije wil getoont om iets niet te doen terwijl je hele 'zijn' hunkert om het wel te doen.
Dat is inderdaad volgens veel mensen (volgens mij ook trouwens) één van de belangrijkere boodschappen van de algemene relativiteitstheorie: er is geen a priori ruimtetijd of geometrie. Iets wat onder de term "background independence" gaat. En voor Loop Quantum Gravity mensen een reden om de snaartheorie te wantrouwen.quote:Op dinsdag 22 december 2009 20:35 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Ik heb de rest geknipt maar wel gelezen natuurlijk. Ik haalde Kant ook al aan. Maar kant zag tijd en ruimte als a priori gegeven als ik het juist heb. Einstein heeft echter aangetoond (heb ik het mis? corrigeer me dan) dat ook tijd en ruimte relatief zijn. Wie zegt dat ze a priori gegeven zijn, laat staan absoluut?
Dat klinkt erg negatief inderdaad. Alsof een willekeurig persoon overgeleverd is aan zijn of haar lot en hier onmogelijk van kan afwijken. Ik ben er heilig van overtuigd dat iedereen tot een bepaalde mate controle heeft over eigen lot. Bepaalde externe factoren en (verborgen) interne factoren leveren misschien een deel van de verklaring achter een beslissing, het overblijvende deel is aan ieder zelf om in te vullen. Ik zie het als een soort bereik dat elk mens heeft waarbinnen hij of zij vrije wil heeft. Een deel van wat deze persoon dat doet valt te verklaren met voorgaande gebeurtenissen, een ander deel niet of bijna niet.quote:Op maandag 21 december 2009 17:42 schreef Ribbenburg het volgende:
Volgens mij is vrije wil een nuttige illusie en worden we allemaal ontzettend bepaald door omgevingsfactoren. We zitten boordevol automatismen en gedragspatronen. Maar we kunnen kiezen om in verschillende situaties tegen onze automatismen en gedragspatronen in te gaan. Vrije wil lijkt me vooral een negatief iets: verzet tegen onze gedetermineerdheid.
Kijk als je het hebt over een vrije keuze dan is de essentie dat je inderdaad keuze hebt uit verschillende mogelijkheden. En die verschillende mogelijkheden komen niet uit de lucht vallen. Daar heb je allerlei redenen voor. Bijvoorbeeld vleselijke lusten, primaire behoeften, secundaire behoeften, rationele argumenten en de dingen die ik mijn vorige post noem. Het is niet zo dat je dan gaat gokken uit die verschillende keuzes. Dat zou al helemaal geen 'wil' zijn geweest en inderdaad als je terug in de tijd zou gaan zou je aan de hand van een kansverdeling iedere keer een andere keuze gemaakt hebben. Maar nogmaals dit is geen wil tonen.quote:Op woensdag 23 december 2009 00:21 schreef Iblis het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd vind ik dat niet zo’n overtuigende redenering. Je (rationele) drang het niet te doen weegt hier uiteindelijk sterker. De som der krachten komt hier uit als ‘niet doen’, zogezegd. Uiteindelijk is de vraag namelijk: kon je wel echt anders?
Je kunt je voorstellen dat, als je niet gelezen had wat je gelezen had, dat je het dan wel had gedaan. Maar, je hebt het gelezen, het woog mee, en al met al deed je het dus niet. Je kon op dat moment dus doen wat je wilde, en dat is een ervaring die je als vrije wil ervaart. Maar had je wel echt iets ander kunnen willen op dat moment? Of had dat alleen gekund als je het boek niet gelezen had?
Nee, dat stel ik ook niet, dat je gaat gokken. Juist niet. Maar ik denk dat daar wel het dilemma zit.quote:Op woensdag 23 december 2009 10:16 schreef mariox het volgende:
Kijk als je het hebt over een vrije keuze dan is de essentie dat je inderdaad keuze hebt uit verschillende mogelijkheden. En die verschillende mogelijkheden komen niet uit de lucht vallen. Daar heb je allerlei redenen voor. Bijvoorbeeld vleselijke lusten, primaire behoeften, secundaire behoeften, rationele argumenten en de dingen die ik mijn vorige post noem. Het is niet zo dat je dan gaat gokken uit die verschillende keuzes. Dat zou al helemaal geen 'wil' zijn geweest en inderdaad als je terug in de tijd zou gaan zou je aan de hand van een kansverdeling iedere keer een andere keuze gemaakt hebben. Maar nogmaals dit is geen wil tonen.
Ik snap wel dat het blad zelf niet handelt, niet nadenkt over waar het naartoe wil, en daarom überhaupt geen vrije wil heeft per definitie. Maar ik zie niet hoe uit ons nadenken de vrije wil dus wel volgt.quote:Bij een blad in de wind is er geen keuze. Die doet wat ie moet doen aan de hand van oorzaak gevolg. Er zijn absoluut geen keuzes voor hem. Dus die zal ook niet overwegen van moet ik me nu houden aan de gravitatie of de wind. Zij bestemming staat al vast en dat is Gods wil. Gods wil uit zich in oorzaak en gevolg. Zijn macht slaat ook genadeloos toe als alle oorzaken voor een bepaald gevolg zijn bijeengekomen. Laat ik dit even de Goddelijke Wil noemen. De mens heeft hier ook geen invloed op. Als bepaalde oorzaken leiden tot een gevolg dan heeft de mens dus geen invloed om dat hoe dan ook te wijzigen. Het is een automatisme, een wet. Een appel zal dus altijd vallen richting het centrum van de aarde. Dus de wil van God zal altijd manifesteren bij zo een toestand.
Niet mee eens, hij kan best de (illusie) van keuze hebben, ook al is het geen keuze. We ervaren heel veel waar we geen feitelijke invloed op hebben: we ervaren pijn als we ons branden, ook al is dat geen keuze, we ervaren verdriet als iemand sterft, we ervaren trek als we zin in eten hebben en misschien ervaren we ook wel zo denkprocessen. Dus dat het moment dat je besluit op te staan, of boodschappen te gaan doen uiteindelijk noodzakelijk volgt uit omstandigheden en jij alleen ervaart dat die beslissing in je hersenen voltrokken wordt.quote:Nu, als de mens in de ban van die Goddelijke Wil zat dan had de mens geen keus. Hij zou inderdaad meteen doen wat oorzaak en gevolg dicteert. Hij zou dan niet stil staan bij keuzes.
Maar nogmaals, zoals hierboven, wat is er vrij aan die keuze? Dat de keus niet voor elke mens gelijk is, dat ben ik met je eens, maar dat de keus voor een gegeven persoon niet vastligt gegeven aard (genen) en omstandigheden, dat is juist het punt.quote:Dus net als bij dat blaadje zou die de optelsom van de krachten moeten volgen. Bij de mens moet men toch echt beslissen tussen (soms) 2 tegenin gaande keuzes. Het is dan niet zo dat je dan die keuzes optelt en de gemiddelde neemt ofzo. Nee, je kiest voor het een of het ander.
Computers hebben ook niet echt een vrije wil, maar als ze geprogrammeerd zijn dan kunnen ze een heleboel factoren meewegen die uiteindelijk tot een gebalanceerde en afgewogen ‘keuze’ komen. Waarom de mens dat niet zou kunnen doen – en zo ook niet vrijer zou zijn dan een computer – volg ik niet, en m.i. zijn de twee mogelijkheden die jij schetst dan ook niet de enige.quote:En andersom als je geen vrije wil had had je dus geen denk-moment en had je de eerste willekeurige 'neiging' uitgevoerd. Dus de Goddelijke Wil zou dan meteen toeslaan. Het grappige is dat de Goddelijke wil optreed zodra jij je wil hebt getoond in die ene (mili)seconde waarin jij je keuze hebt gemaakt.
Dit gaat toch over de wil om tot geloof te komen? In het algemeen vind ik in de Islam de meestal aangenomen goddelijke voorzienigheid (God weet wat er morgen gebeurt) en het idee van vrije wil niet te verenigen. Omdat m.i. daaruit volgt dat vanuit Goddelijke oogpunt, verleden, heden en toekomst niet echt te onderscheiden zijn. En dat, net zomin als een daad in het ‘nu’ het verleden kan beïnvloeden, het daarom logisch lijkt dat een daad in het ‘nu’ de toekomst (nog) kan beïnvloeden (of wat wij dan voor toekomst houden). Het zijn allemaal schakels in een ketting die al van begin tot eind gespannen is, en wij zien de schakels tijdsgewijs, maar er invloed op uitoefenen is m.i. een illusie als je het je zo voorstelt en niet als iets wat zich langzaam ontvouwt en waar God ook geen kennis over kan hebben.quote:De islamitische geleerden hebben heel wat eeuwen geleden hier lang over gediscussieerd en die hebben zich uiteindelijk geschaard bij 2 meningen. Die van de "Maturidi" en de "Ashari". Ik kan hierover wel een keer meer over schrijven als er vraag naar is. Het is een zeer boeiende en interessante uiteenzetting namelijk.
Correctie: Je vermengt het begrip determinisme nu met het begrip predestinatie. Er zijn verschillende soorten predestinatie, maar de meeste ervan hebben van doen met het bestaan van een goddelijke voorzienigheid en met een bepaalde verkiezing van de gelovige. Maar predestinatie heeft niet, als zodanig, te maken met het kunnen maken van vrije keuzen op areligieuze gebieden. En omdat het hier om vrije wil an sich gaat, is dit geen discussie over predestinatie.quote:Op dinsdag 22 december 2009 16:34 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Correctie: het waren de katholieken die er zo over dachten. Luther trok fel van leer tegen het idee dat de mens een vrije wil zou hebben. Om nog maar te zwijgen over het determinisme van de calvinisten.
Je hebt gelijk dat mensen vanuit een bepaalde persoonlijke, maar ook genetische, culturele en allerlei andere invalshoeken hun keuze maken. Maar ik denk dat je een verschil moet maken tussen alle dingen die de keuze beïnvloeden en het feitelijke maken van de keuze.quote:Op woensdag 23 december 2009 11:04 schreef Iblis het volgende:
[..]
Waar houdt de aard van een persoon op, waar houdt de invloed van voorkennis op, wat is nou in een keus in essentie de vrije wil? Want dat is het probleem. Dat het blad niets kan kiezen, dat snap ik. Maar waar de mens nu zelf kiest, dat snap ik nog niet. Elke keus lijkt me beïnvloed door zaken als omstandigheden, karakter, enz. die gegeven zijn voor dat moment. Wat blijft er dan nog aan ‘vrije wil’ over?
Nou, dat is inderdaad de vraag. Ik vind het heel gemakkelijk geconcludeerd dat je inderdaad anders kon. Je kon kiezen wat je wilde. Maar wat je wilde, kon je dat ook kiezen? Wilde je wat koos? Of koos je wat je wilde? Wat is hier eerst?quote:Op woensdag 23 december 2009 16:13 schreef jdschoone het volgende:
Om een simpel voorbeeld te geven: Ik kan kiezen uit een grote variëteit van beleg dat ik op mijn brood kan smeren. Ik heb de afgelopen paar dagen echter pindakaas op mijn brood gehad, dus wil ik wat anders. Ik neem bijvoorbeeld jam. Maat stel nu dat ik slechts twee producten zou hebben gehad, namelijk pindakaas en jam. Ik neem de jam, daar ik geen pindakaas wil. Maar betekent het feit dat ik geen pindakaas wil, dat ik geen vrije keuze had om toch voor de pindakaas te kiezen?
Er is sprake van een beslissing. En die neem je. Of wordt genomen door jou(w hersenen). Maar waarom zou dat niet een deterministische uitkomst van een neuronenproces zijn dat jij slechts als keuze ervaart? Dat een keus maken net zo’n ervaring is als pijn voelen? Een bijeffect van een fysiologische gebeurtenis?quote:Je brengt het zelf eigenlijk goed onder woorden. Alhoewel de keuze beïnvloed kan worden door vele factoren, neemt dat nog niet weg dat er toch sprake is van een keuze. En zolang er sprake is van een keuze in deze trant, en dus niet van het simpelweg volgen van natuurwetten, is er ook sprake van vrije wil.
Akkoord. Maar ik geloof dat de calvinisten het wel eens waren met Luther's slavernij van de wil.quote:Op woensdag 23 december 2009 16:13 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Correctie: Je vermengt het begrip determinisme nu met het begrip predestinatie. Er zijn verschillende soorten predestinatie, maar de meeste ervan hebben van doen met het bestaan van een goddelijke voorzienigheid en met een bepaalde verkiezing van de gelovige. Maar predestinatie heeft niet, als zodanig, te maken met het kunnen maken van vrije keuzen op areligieuze gebieden. En omdat het hier om vrije wil an sich gaat, is dit geen discussie over predestinatie.
Zou het idee van de vrije wil zelf niet een vorm van zingeving kunnen zijn?quote:Op woensdag 23 december 2009 17:03 schreef Solipsis het volgende:
Maar ik denk ook dat je niet de logische fout moet maken dat het dan ook meteen geen zin heeft om proberen "het lot" te veranderen. Ook al is vrije wil dan een illusie of voor een goed deel een illusie, het is wel gewoon wat je tot nu toe hebt gezien als je leven dus het maakt geen merkbaar verschil. Het hoeft ook geen zingeving in de weg te staan.
Yooow waar was jij dan al die tijd? Ik was je al kwijt.quote:Op woensdag 23 december 2009 17:10 schreef Gubbe85 het volgende:
Hoe kan vrijheid van iets bestaan als alles wat bestaat aan elkaar 'vastzit' ?
Dat roept al gelijk twee vragen op:quote:De wil is het bewuste vermogen van de mens om van een gedachte of een geheel van gedachten, een plan, over te gaan naar een handeling om een toestand te bestendigen, te veranderen of te doen ingaan.
Toch zijn de vraagstukken nauw verbonden. God heeft natuurlijk niet per toeval een verzameling ware voorspellingen. En al zou hij die wel hebben, dan valt er over te discussiëren of ze niet pas waar zijn op het moment dat de voorspelling uitkomt (zoals Aristoteles meende). Er is een heel deelgebied van de filosofie dat zich bezighoudt met dergelijke zogenaamde counterfactuals. Maar het gaat erom dat God de toekomst ziet, zoals wij het heden zien. Een bijkomstige neteligheid is dat Gods goedheid ook im Frage komt. Als hij vantevoren ziet dat iemand zijn gratie verwerpt, for the sake of argument zullen we zeggen vrijelijk verwerpt, kun je je afvragen of God de zaak vantevoren niet had kunnen afblazen.quote:Op woensdag 23 december 2009 16:13 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Correctie: Je vermengt het begrip determinisme nu met het begrip predestinatie. Er zijn verschillende soorten predestinatie, maar de meeste ervan hebben van doen met het bestaan van een goddelijke voorzienigheid en met een bepaalde verkiezing van de gelovige. Maar predestinatie heeft niet, als zodanig, te maken met het kunnen maken van vrije keuzen op areligieuze gebieden. En omdat het hier om vrije wil an sich gaat, is dit geen discussie over predestinatie.
Goede toevoegingquote:Op woensdag 23 december 2009 18:41 schreef sneakypete het volgende:
Mag ik eventjes een andere vraag stellen: Wat is een 'wil'?
Volgens mij wordt er al te snel voorbij gegaan aan het woord 'wil'. Wat betekent dat?
Op wikipedia kun je lezen:
[..]
Dat roept al gelijk twee vragen op:
Wat is een bewust vermogen? Wat is bewust? Hetgeen we ervaren, kennen, ondergaan dus.
We voelen dus een aandrang en dat noemen we wil. Waar komt die aandrang vandaan? Of is die een causa sui?
Hoe ontstaat die overgang van willen naar handelen. Ik wil een broodje eten en even later doe ik het. Dus? Mijn wil kon zich hier vrij manifesteren. Mijn aandrang kreeg ruime baan. Mijn wil werd dus beantwoord, was vrij om zich te manifesteren. Maar hoe vrij was die aandrang een broodje te eten? Kwam die niet gewoon voort uit mijn maag, een aantal hormonen, zenuwprikkels die ik zelf niet heb gekozen enz.??
Juist wanneer je gaat nadenken over de 'wil' en de 'vrije wil' in het bijzonder kom je erop uit dat het niet kan bestaan. Toch is het gevaarlijk dat te stellen, omdat de implicatie kan zijn dat mensen ook niet verantwoordelijk gesteld mogen worden. Echter dat is ook onzin als je het doordenkt, want dan gebeurt dat gewoonweg, zonder dat je er bij stil kunt staan.
Ik zie niet goed in wat de vraag is die je in eerste instantie probeert te stellen. Jij vraagt: ‘wat je wilde, kon je dat ook kiezen’. Om terug te gaan naar het voorbeeld: ik had twee opties, een boterham met pindakaas te nemen of met jam. Nu kan jouw vraag twee dingen betekenen. Wellicht wilde ik namelijk geen van beiden. Misschien wou ik oude kaas. Maar omdat dit geen optie was, moest ik iets anders kiezen. In die zin kon ik niet echt kiezen wat ik echt wilde. Maar in die zin is dat gegeven irrelevant, want in dit specifieke geval maak ik nog steeds een keuze.quote:Op woensdag 23 december 2009 16:22 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nou, dat is inderdaad de vraag. Ik vind het heel gemakkelijk geconcludeerd dat je inderdaad anders kon. Je kon kiezen wat je wilde. Maar wat je wilde, kon je dat ook kiezen? Wilde je wat koos? Of koos je wat je wilde? Wat is hier eerst?
Daar zit het punt. Je gaat er hieronder m.i. te gemakkelijk overheen.
[..]
Er is sprake van een beslissing. En die neem je. Of wordt genomen door jou(w hersenen). Maar waarom zou dat niet een deterministische uitkomst van een neuronenproces zijn dat jij slechts als keuze ervaart? Dat een keus maken net zo’n ervaring is als pijn voelen? Een bijeffect van een fysiologische gebeurtenis?
Ik denk dat er wel meerdere alternatieven hierop zijn. God is almachtig. Dat betekent dat het voor hem helemaal niet moeilijk is om de toekomst te voorspellen. Ik kan dat ook doen. Ik kan voorspellen dat ik straks ga slapen. Een ware voorspelling, trust me. Dat komt omdat ik denk dat ik alles in de nabije toekomst zodanig kan regelen dat ik straks lig te slapen. En een God die almachtig is kan dus al zijn voorspellingen doen uitkomen.quote:Op woensdag 23 december 2009 21:49 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Toch zijn de vraagstukken nauw verbonden. God heeft natuurlijk niet per toeval een verzameling ware voorspellingen. En al zou hij die wel hebben, dan valt er over te discussiëren of ze niet pas waar zijn op het moment dat de voorspelling uitkomt (zoals Aristoteles meende). Er is een heel deelgebied van de filosofie dat zich bezighoudt met dergelijke zogenaamde counterfactuals. Maar het gaat erom dat God de toekomst ziet, zoals wij het heden zien. Een bijkomstige neteligheid is dat Gods goedheid ook im Frage komt. Als hij vantevoren ziet dat iemand zijn gratie verwerpt, for the sake of argument zullen we zeggen vrijelijk verwerpt, kun je je afvragen of God de zaak vantevoren niet had kunnen afblazen.
Dat al is in mijn ogen niet te rijmen met vrije wil. Tenzij je natuurlijk, zoals ik eerder zei, je onweerlegbare troefkaart uitspeelt: zeggen dat het de menselijke pet te boven gaat en dat dergelijke nieuwsgierigheid de mens niet past.
Je straft mensen die een moord begaan, dat lijkt me niet zo lastig. Dit omdat zo’n straf een factor is die meeweegt in die keuzes. Dat het keuzebegrip illusoir is betekent m.i. niet dat je niet zou kunnen straffen.quote:Op woensdag 23 december 2009 23:26 schreef jdschoone het volgende:
Of bedoel je wellicht dat alhoewel het lijkt alsof er een keuze wordt gemaakt, de vraag is of ik überhaupt kon kiezen dat ik jam wilde in plaats van pindakaas. Is het zo dat ik wellicht sowieso de jam zou nemen? Dan zou inderdaad het begrip ‘keuze’ een illusie zijn: je zou nooit echte keuzes hebben tussen meerdere dingen. Maar de begrippen ‘kiezen’ en ‘keuze’ zijn zodanig onderdeel van onze gebruiken en onze handelingen dat het illusoir zijn hiervan zeer ernstige gevolgen heeft. Om maar een voorbeeld te noemen: als mensen geen echte keuzes hebben, in hoeverre kunnen we mensen dan juridisch straffen voor de dingen die ze doen.
Waarom niet? Ik weet ook wel waarom ik zoet als lekker ervaar, en waarom seks aangenaam is, en dat dat vrij nuchtere evolutionaire redenen heeft; dat Harry Potter maar een boek is, of maar een film is (of Lord of the Rings), maar dat ik me toch kan inleven, en dat ik me toch kan ergeren aan personages. Het is in die zin ‘allemaal nep’. Maar ik vind het een beetje als het verwijt dat een regenboog niet meer mooi is als je weet dat deze slechts door breking in regendruppels gevormd wordt.quote:Sterker nog, ik vind dit nogal parallel met Descartes kwade God, die ons allemaal bedriegt over wat we zien. Of meer recent, de Matrix. Het is mogelijk dat alles om ons heen een Matrix is, een illusie. Dit soort opmerkingen zijn bijna niet te falsificeren. Echter, ik denk dat iemand een verdomd goede reden nodig heeft om te denken dat wij inderdaad in een Matrix leven. Waarom zou je dat denken? Hetzelfde geldt voor vrije wil en het maken van keuzes. Waarom zou je denken dat je geen keuzes kunt maken of dat keuzes illusoir zijn?
Nee, want ik zie niet waarom het problematisch zou zijn, dat gaf ik hierboven al aan.quote:Natuurlijk is het argument hier dat je anders bewustzijn niet kunt reduceren naar hersenwerking. Maar ik ben een mind-body dualist. Volgens mij is het compleet niet mogelijk om bewustzijn, en daarmee de ‘wil’, compleet te reduceren naar hersenwerking. Ja, de hersenen en de ‘mind’ staan in een zeer interessante relatie tot elkaar. Maar gegeven de consequenties van dit reductionisme en van het bijgaand determinisme, namelijk het illusoir zijn van de vrije wil, is het niet alleen al hierom reden genoeg om naar alternatieven te kijken?
Dat vind ik onhoudbaar omdat dan voor hem verleden, heden en toekomst ononderscheidbaar zijn, en je daarmee m.i. een equivalentie tussen al die tijdsvlakken construeert, en daarmee, zou het heden de toekomst beïnvloeden, het heden allicht ook net zo hard het verleden beïnvloedt. Of, als het heden het verleden niet beïnvloedt, het de toekomst ook niet beïnvloedt.quote:Of, wellicht een interessantere visie: wellicht is God zodanig buiten de tijd dat wat voor ons verleden, heden en toekomst is, voor hem allemaal tegelijk gebeurt. Dat zou betekenen dat God de toekomst kent zonder dat hij daarmee onze vrije wil afneemt, want alles gebeurt simpelweg tegelijkertijd voor God.
Nee, maar sommige stromingen suggeren wel een goddelijke alwetendheid, die ze echter menen te kunnen verenigen met vrije wil. Mij is nooit duidelijk geworden hoe dat zou kunnen.quote:Of wellicht kent God alleen de toekomst in grote lijnen. Hierdoor zijn de ‘aller-dagelijkse’ beslissingen voor onze vrije wil om te nemen.
Dit zijn allemaal alternatieven die worden voorgestaan door de ene of de andere religieuze stroming. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen enkele religieuze stroming ken die gelooft in een compleet determinisme of in een complete predestinatie van alles.
Ik, agnost, geloof wel dat er een soortelijk verschil is tussen dieren en mensen. Zelfreflectie is het sleutelwoord. Een mooi concreet voorbeeld: wij hebben de mogelijkheid vegetariër te worden. Dat betekent dat wij de mogelijkheid hebben onze belangen op te offeren aan iets hogers, nl. de moraal (of als je daar niet in gelooft: het algemeen belang). Een dier kan alleen maar door iets anders onderworpen worden, en dan niet eens met woorden. Wij kunnen onszelf onderwerpen.quote:Bovendien is er zo’n graduele overgang vanuit de dierenwereld naar de mensenwereld te vinden qua cognitieve functies dat het m.i. raar is daar opeens een scheiding te veronderstellen, hetzij tussen mens & dier, hetzij tussen primaten en niet primaten, of bij een nog lagere diersoort. Geen idee waar je zo’n grens trekt, maar m.i. is het gewoon niet houdbaar. Ook lijkt het me wat ver gaan om maar elk dier een dualistisch bewustzijn toe te kennen.
Ja, ik denk ook wel dat zelfreflectie ons onderscheidt, maar zo ook onderscheidt echolocatie de vleermuis van de rest van de dierenwereld. Wat de vleermuis ‘ziet’ met echolocatie kan ik me niet voorstellen.quote:Op donderdag 24 december 2009 00:26 schreef Louis22 het volgende:
Ik, agnost, geloof wel dat er een soortelijk verschil is tussen dieren en mensen. Zelfreflectie is het sleutelwoord. Een mooi concreet voorbeeld: wij hebben de mogelijkheid vegetariër te worden. Dat betekent dat wij de mogelijkheid hebben onze belangen op te offeren aan iets hogers, nl. de moraal (of als je daar niet in gelooft: het algemeen belang). Een dier kan alleen maar door iets anders onderworpen worden, en dan niet eens met woorden. Wij kunnen onszelf onderwerpen.
Bron.quote:One day, Kuni captured a starling. Out of fear that she might molest the stunned bird, which appeared undamaged, the keeper urged the ape to let it go. . . . Kuni picked up the starling with one hand and climbed to the highest point of the highest tree where she wrapped her legs around the trunk so that she had both hands free to hold the bird. She then carefully unfolded its wings and spread them wide open, one wing in each hand, before throwing the bird as hard she could towards the barrier of the enclosure. Unfortunately, it fell short and landed onto the bank of the moat where Kuni guarded it for a long time against a curious juvenile. (de Waal, 1997a, p. 156)
Want blijkbaar zien sommige mensen dat stok+vonk=vuur, maar anderen niet. Dit zou een gevolg kunnen zijn van de aangeboren intelligentie, samen met de informatie die gegeven wordt door de omgeving waarin deze intelligentie zich beweegt (zoals 'stok zit aan een boom', 'stenen tegen elkaar ketsen geeft een vonk'). Deze informatie wordt via de bestaande intelligentie opgenomen, maar verandert de bestaande intelligentie op zijn beurt ook weer.quote:Of is dat dan weer de aangeboren intelligentie?
Als mensen 'intelligentie' in deze context lezen/horen dan denken ze gelijk aan een morele recht toe rechtaan verdomd wiekse manier van doen/handelen/zijn. Maar what about 'see no evil hear no evil'?. Veel mensen zijn bijv. gewoon bot, arrogant, minder gevoelig, lomp. waardoor zij juist in staat zijn om bepaalde dingen béter te doen. Als je minder gevoel hebt voor anderen kan je dat zien als 'bullshit filter'. Wat je een hele grote voorspong kan geven omdat jeje dan geen zorgen maakt om dingen die er niet toe doen voor het behalen van een doel. Managers bijvoorbeeld. Of mensen die zaken doen en er net die paar mille meer uitpersen bij anderen. Ik wil die botheid niet echt intelligentie noemen maar meer een 'tool' of bijkomstigheid dat goed kan uitpakken. Nederlanders hebben dat veel die botheid, vind ik. Vrij lomp. Maar het werkt wel. Ik hoop dat jullie ongeveer begrijpen waar ik naartoe wil hiermee.quote:Op donderdag 24 december 2009 02:00 schreef .aeon het volgende:
Alles wat je doet lijkt me een gevolg van eerdere gebeurtenissen. Je kan de linker of de rechter appel kiezen, maar die keuze is beïnvloed door bijvoorbeeld je aangeboren voorkeur voor rechts,
Maar wij kunnen al deze predikers ook links laten liggen! Dan blijft er niets heel van de ´wil´. Dat is het hele punt in feite. Het begrip ´wil´ is metafysisch. Want wat is een wil nu precies? Nergens kan een wetenschapper jou een wil tonen. Derhalve is en blijft de wil metafysica. Zodoende blijft het ook een eindeloos ronddolen. Een heen en weer schieten met rubberen kogels.quote:Op woensdag 23 december 2009 21:55 schreef Louis22 het volgende:
Als we dan nog lui als Leibniz, Schopenhauer, Nietzsche en Freud erbij halen, kunnen we gerust stellen dat we nog wat denkwerk te verrichten hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |