Ik heb iets geschreven op mijn
Fok. Ik zet het nu ook hier neer, en hoop dat er een discussie uit voortkomt!
Determinisme, toekomstvoorspellingen en vrije wil
Ik weet niet echt waar ik mee wil beginnen, dus ik begin maar gewoon een beetje te schrijven. Reacties meer dan welkom!!!
In ieder geval wilde ik het hebben over determinisme en vrije wil. Als klein kind vroeg ik me al af of alles wat er gebeurt een oorzaak heeft, of elke beweging van elk deeltje het onvermijdelijke gevolg is van een vorige beweging, en zo ook in de menselijke hersenen; ofwel: of alles wat er gebeurt onvermijdelijk is en of de toekomst vast ligt. Natuurlijk is de vraag of er een vrije wil is hieraan verwant.
Met de huidige natuurkundige inzichten lijkt dit niet helemaal zo te zijn. Neem bijvoorbeeld het radioactief verval van atomen, een proces waarbij atomen spontaan uiteenvallen. Het is op geen enkele manier aan een individueel atoom te zien wanneer het precies zal vervallen. Je kunt alleen zeggen wat de kans is dat een atoom binnen een bepaald tijdsinterval zal vervallen. Als je heel veel van deze atomen bij elkaar hebt, kun je daarom wel met grote nauwkeurigheid zeggen na hoeveel tijd de helft van de atomen vervallen zal zijn, dit wordt de halfwaardetijd genoemd.
Het vervallen van atomen lijkt een compleet willekeurig proces. Ogenschijnlijk volstrekt identieke atomen vervallen op verschillende momenten. Mijns inziens kan dit drie dingen betekenen:
1. Het is écht een willekeurig proces en er bestaat nergens, in geen enkele laag van de huidige stand van de werkelijkheid, informatie over het moment wanneer het atoom zal vervallen.
2. Het is een proces wat veroorzaakt wordt door een dieperliggend systeem wat we met de huidige stand van de wetenschap niet kunnen doorgronden, maar in de toekomst wellicht wel.
3. Het is een proces wat veroorzaakt wordt door een dieperliggend systeem, echter, het is volstrekt onmogelijk om dit systeem ooit te ontdekken omdat het zich buiten ons waarnemingsveld bevindt.
Intuïtief zou je zeggen dat mogelijkheden 2 en 3 goed op een deterministisch wereldbeeld kunnen duiden, omdat er achter het vervallen van atomen nog steeds een systeem met regels, oorzaken en gevolgen zit. Als mogelijkheid 1 waar is, lijkt het erop dat de wereld niet deterministisch is, omdat de toekomst niet vast ligt omdat er compleet willekeurige processen bestaan.
Voor de de duidelijkheid is het misschien verstandig eerst het begrip "determinisme" eens goed te defineren. Op wikipedia staat dat het determinisme zegt dat alle fenomenen die zich voordoen in het heelal eenduidige causale relaties bestaan. Met deze definitie is het inderdaad zo dat een wereld met mogelijkheid 2 en 3 deterministisch kan zijn, maar een wereld met mogelijkheid 1 niet.
Vaak wordt echter determinisme gelijkgesteld aan "de toekomst ligt vast" en "er is geen vrije wil". Ofwel: "Alles heeft een oorzaak" staat gelijk aan "De toekomst ligt vast". Hier ben ik het niet mee eens. De ene kant op klopt het wel: "Als alles een oorzaak heeft, en elke oorzaak heeft maar één mogelijk gevolg, dan ligt de toekomst vast". Maar de volgende uitspraak hoeft volgensmij niet waar te zijn: "Als niet alles een oorzaak heeft, dan ligt de toekomst niet vast". Ofwel, de toekomst kan ook vastliggen in een niet-deterministische wereld. Ik zal uitleggen waarom.
Eerlijk gezegd heeft er wel een beetje mee te maken hoe je "vastliggen" definieert. Ik zeg dat "deterministisch" betekent dat de gehele toekomst vastligt in het nu: gegeven de huidige staat van alle deeltjes in het universum volgt logischerwijs de gehele toekomst. Maar als we nog even naar de vervallende atomen kijken. Stel je voor, in een laboratorium wordt één atoom geobserveerd. Er wordt een stopwatch aangezet en weer gestopt als het atoom vervalt. Stel nu, het atoom vervalt op het tijdstip 5.3 seconden(willekeurig gekozen). Hoewel dit misschien wel een geheel willekeurig proces was, betekent dat dat je achteraf kunt zeggen: "Hij had net zo goed na 5.2 seconden kunnen vervallen, of na 7.1 seconden"? Volgensmij niet. Hij vervalt maar op één moment en hij kon ook niet op een ander moment vervallen, simpelweg omdat een atoom maar één keer kan vervallen! Het lag dan misschien niet vast in de stand van alle deeltjes in het universum op bijvoorbeeld tijdstip 4.0 s, maar je kunt zeggen dat het "in de toekomst al vast lag". Wat ik dus zeg, is dat determinisme betekent: "De toekomst ligt vast in de huidige stand van alle deeltjes in het universum". Maar ik zeg: "De toekomst ligt vast, wellicht niet in de huidige stand van alle deeltjes, maar wel in de toekomst"
Wat je ook kunt zeggen is het volgende: "Het verleden ligt vast. Wat nu toekomst is, is straks verleden. Dus het verleden ligt ook vast". Wat ik wil zeggen, is dat het feit dat er uiteindelijk maar één ding gebeurd zal zijn, er dus ook maar één ding kán gebeuren.
Maar laten we nu ingaan op een iets andere vraag: Stel dat de wereld deterministisch is. Zou het dan mogelijk zijn om, indien je de huidige stand van alle deeltjes in het universum weet, en alle wetten die ze volgen, de toekomst te voorspellen? In eerste instantie zou je zeggen van wel, als je maar een computer of een intelligent wezen hebt die krachtig genoeg is om dit snel te kunnen doorrekenen. Zie ook deze omschrijving van het determinisme volgens Laplace:
"Een intelligent wezen dat op een zeker moment alle krachten zou kennen die in de natuur werken en de toestanden van alle elementen waaruit deze is opgebouwd en dat bovendien groot genoeg zou zijn om al deze gegevens te kunnen analyseren, zou in een enkele formule de beweging van de grootste lichamen in het heelal en die van het kleinste atoom kunnen beschrijven: niets zou voor hem onzeker zijn en de toekomst zowel als het verleden zouden hem bekend zijn. De menselijke geest, die de sterrenkunde zo volmaakt heeft leren beschrijven, vormt een flauwe afspiegeling van zo'n intelligentie."
Een probleem wat je echter tegenkomt is het volgende. Stel ik heb zo'n apparaat, en op miraculeuze wijze weet dat apparaat de stand van het hele universum op één moment, het kent álle natuurwetten, en is supersnel. Stel het is 15.00. Ik vraag de computer: "Computer, zal ik mij om 16.00 in deze kamer begeven?" Ik besluit om, wat de computer ook voorspelt, precies het tegenoverstelde te doen. Als hij dus zegt "JA", dan zal ik zorgen dat ik om 16.00 ergens anders ben. Als hij zegt "NEE", dan zal ik in mijn kamer blijven, wat er ook gebeurt. Dit betekent het volgende. Óf de computer kan geen goede voorspellingen geven, óf ik moet onvermijdelijk doen wat de computer voorspeld heeft. Het laatste is zeer moeilijk voor te stellen. Dit zou betekenen dat je controle over je eigen lichaam zou verliezen en door een mysterieuze kracht uit je kamer geloodst wordt, dan wel wordt je er door een onzichtbare kracht in opgesloten.
Ik zeg: De computer kan geen goede voorspelling geven. Waarom? Zelfreferentie. Als de computer zijn voorspellingsprogramma aan het uitvoeren is, zal hij op een gegeven moment moeten voorspellen wat hij zelf gaat voorspellen, deze gebeurtenis is immers onderdeel van de hele keten die hij aan het voorspellen is. Echter, hij is nog niet klaar met de voorspelling(daarvoor moet hij nog gaan uitrekenen wat er na de uitkomst allemaal gebeurt), dus weet hij nog niet wat hij gaat voorspellen. Hij heeft de uitkomst van de voorspelling nodig voor de voorspelling. Zo komt hij natuurlijk in een eeuwig cirkeltje waar hij nooit uit kan komen. Dus de computer zal, hoe snel ook, eeuwig moeten nadenken, en nooit tot een uitkomst komen.
Het is echter niet volstrekt onmogelijk voor de computer om een zekere voorspelling te doen. Er zijn twee oplossingen:
1. De computer voorspelt iets over een systeem van deeltjes waar de uitslag van de voorspelling geen invloed op heeft. De computer hoeft nu geen rekening te houden met zijn eigen uitslag, en zal dus niet meer in een cirkelredenering blijven steken.
2. De computer neemt een voorspelling aan, en kijkt vervolgens of dit ook echt leidt tot hetgene voorspeld wordt. Indien de computer dit verschillende malen heeft geprobeerd zonder succes, kan hij zeggen: "Ik kan geen voorspelling geven." Neem bijvoorbeeld het voorbeeld van daarnet. Stel de computer neemt de volgende uitkomst aan: "Jij zal je om 16.00 in je kamer begeven". Vervolgens gaat de computer doorredeneren. Hij beredeneert dat je hersenen met deze uitkomst zullen besluiten om 16.00 juist níet in de kamer te zijn. Deze voorspelling klopt dus niet. De andere uitkomst blijkt ook niet te kloppen, op dezelfde manier. Dus de computer kan niets anders zeggen dan: "Ik kan niet voorspellen wat er gebeurt", ook al weet hij de stand van alle deeltjes in het universum en alle natuurwetten!
Wat wel leuk is om te bedenken, dat als de computer wél een uitkomst heeft gevonden die tot het gebeuren ervan leidt, dat als hij dan deze uitkomst geeft, dat deze gebeurtenis dan ook werkelijk onvermijdelijk zal plaatsvinden! De computer heeft dan immers met alles rekening gehouden. Pogingen om deze uitkomst te vermijden zullen uiteindelijk juist naar het gebeuren ervan kunnen leiden, zoals het Orakel van Delphi. Dit werkt overigens alleen goed met vragen waar maar een beperkt aantal antwoorden op kan worden gegeven, zoals ja/nee vragen, of: in welk land zal ik mij bevinden. Als je vraagt: "Waar precies zal ik mij bevinden", dan zal hij alle mogelijk posities in het universum moeten afgaan, en dat is nogal een onmogelijk taak(bovendien is de kans dan volgensmij heel klein dat een voorspelling dan leidt tot zijn eigen uitkomst).
Ook interessant: stel de computer vindt meerdere voorspellingen die tot hun eigen uitkomst leiden. In feite kan de computer nu "kiezen" welke voorspelling hij zal geven: elke zal leiden tot zijn eigen uitkomst! In een totaal deterministische wereld lijkt er dus toch sprake te zijn van een keuze! In feite is deze keuze natuurlijk ook gedetermineerd, van buiten gezien. Maar de computer kan op geen enkele manier zijn eigen keuze voorspellen, hoeveel kennis hij ook heeft!
Hier komen we een beetje bij vrije wil aan. Ik denk dat er geen vrije wil is in de zin van "ik kan verschillende dingen laten gebeuren", omdat ik denk dat, zoals ik al zei, de toekomst vast ligt. Echter, ik heb ook aangetoond dat het meestal onmogelijk is de toekomst te voorspellen, hoeveel kennis je ook hebt van de huidige stand van de deeltjes etc. Daarom zeg ik: vrije wil is onwetendheid. Het feit dat we onmogelijk precies kunnen weten wat er in de toekomst gaat gebeuren, maakt dat wij ons vrij voelen.
Vervolgens kun je over het volgende gaan nadenken. Stel de Ipswich Ripper zegt: "Tsja, ik heb 5 vrouwen vermoord, maar ik had niet echt een keuze, het was gedetermineerd". Heeft hij dan gelijk? Hier ben ik nog niet helemaal uit dus alles wat ik hierna zeg is nog twijfelachtig. Sowieso kun je zeggen dat hij berecht moet worden, voor bescherming van de samenleving, en eventueel voor rehabilitatie, ook al kan ik me dat bij hem moeilijk voorstellen. Alleen het punt van vergelding is lastig. Als alles wat er gebeurt vastligt, kun je dan nog werkelijk boos op iemand zijn? Ook hier geldt weer dat boos zijn ook een functie heeft: de persoon zal zich wellicht schamen en in het vervolg zich beter gedragen.
In feite kun je denk ik wel zeggen dat iemand die vreselijke misdaden begaat en daarvoor ernstig gestraft wordt, een pechvogel is(net als zijn slachtoffers). Tenzij de straf hem niks doet, dan is het een geluksvogel(maar ik geloof nog wel in enige gerechtigheid). In weze is iedereen gelijk en verdiend iedereen een even gelukkig leven. Je zou kunnen zeggen dat je "geluk" of "pech" kunt hebben met de omgeving waarin je opgroeit, en hoe je zelf in elkaar zit. Dit betekent dus ook dat iemand in een slechte omgeving gelukkiger kan zijn dan iemand in een goede omgeving, doordat hij innerlijk anders met de omgeving omgaat.
Dat mensen maar allerlei misdaden zullen begaan onder het mom van "het is deterministisch" zal volgensmij niet gebeuren, omdat de wereld nu eenmaal zo gedetermineerd is dat mensen dat niet doen.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-12-2006 15:35:02 ]