Wetenschappelijk bestaat vrije wil niet.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 22:37 schreef Forno het volgende:
Vrije wil is een groot woord.
In mijn beeld zijn je hersenen te vergelijken met een olietanker in volle vaart. Die kun je langzaam naar links of naar rechts sturen, maar niet meer dan dat. De rechtdoorgaande lijn kan niet abrupt van richting worden veranderd.
De vrije wil is m.i. iets hypothetisch. Een abstractie. In werkelijkheid niet mogelijk.
Als je dualisme ziet als een totale scheiding van lichaam en geest wel, maar dan is dit niets nieuws en voegt het weinig toe.quote:Op woensdag 22 juli 2009 11:11 schreef Monolith het volgende:
Ik denk dat dit onderzoek niet zozeer relevant is in het kader van de vrije wil, maar eerder met betrekking tot het dualisme van lichaam en geest. Het geeft aan dat die vermeende autonome geest lang niet zo autonoom is als dit dualisme lijkt te impliceren. Vrije wil hoeft niet zozeer te impliceren dat elke mogelijke keuze a priori eenzelfde waarschijnlijkheid heeft om gekozen te worden.
Heb je het hier nou over een soort van drie-eenheid van lichaam, hersenen en geest?quote:Op woensdag 22 juli 2009 11:34 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Als je dualisme ziet als een totale scheiding van lichaam en geest wel, maar dan is dit niets nieuws en voegt het weinig toe.
Als je dualisme interpreteert als scheiding hersenen, waarin de geest leeft, & lichaam dan is dit geen ontkrachting van ie opvatting.
Nee maar het oorspronkelijke dualisme van escartes, ziel vs lichaam met link tussen ziel en lichaam in de pijnappelklier(?) is toch al lang verworpen. Dat is geen bruikbare opvatting meer.quote:Op woensdag 22 juli 2009 11:48 schreef Monolith het volgende:
[..]
Heb je het hier nou over een soort van drie-eenheid van lichaam, hersenen en geest?
Nee er is wel degelijk dualisme in de zin van de hersenen als 'doorgeefluikje' van de autonome geest. De tweedeling hersenen & lichaam is ook een volstrekt onzinnige aangezien de hersenen gewoon onderdeel zijn van het lichaam. Het dualisme waar ik op doel stelt dan ook dat 'bier / drugs / hormonen' als het ware te vergelijken zijn met het gebrekkig functioneren van een TV, terwijl het signaal verder prima binnenkomt. Ik snap ook niet hoe je kunt denken dat het idee van een autonome 'ziel' dood is. Het is notabene één van de centrale concepten van de meeste religies en het concept van 'hemel' en 'reïncarnatie'.quote:Op woensdag 22 juli 2009 11:56 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Nee maar het oorspronkelijke dualisme van escartes, ziel vs lichaam met link tussen ziel en lichaam in de pijnappelklier(?) is toch al lang verworpen. Dat is geen bruikbare opvatting meer.
De meest gangbare opvatting in deze tijd is juist dualisme hersenen & lichaam. (als je een hersenverwisseling krijgt, wie ben jij dan, de hersenen of het lichaam etc.)
De opvatting dat de geest helemaal losstaat van het lichaam is toch al honderd keer verworpen? (bier, drugs, hormonen, neurimaging, aangeboren attitudes etc.)
Wat dat betreft voegt dit onderzoek dus helemaal niks toe aan discussies / opvattingen betreffende dualisme. Bij de eerste opvatting voegt dit onderzoek niets toe omdat hersenen gelijk aan de geest worden gesteld, bij de tweede opvatting voegt dit onderzoek zo goed als niets toe omdat het al lang bekend is dat lichamelijke zaken invloed hebben op de "geest".
Fair enough, ik was misschien religie een beetje vergetenquote:Op woensdag 22 juli 2009 12:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee er is wel degelijk dualisme in de zin van de hersenen als 'doorgeefluikje' van de autonome geest. De tweedeling hersenen & lichaam is ook een volstrekt onzinnige aangezien de hersenen gewoon onderdeel zijn van het lichaam. Het dualisme waar ik op doel stelt dan ook dat 'bier / drugs / hormonen' als het ware te vergelijken zijn met het gebrekkig functioneren van een TV, terwijl het signaal verder prima binnenkomt. Ik snap ook niet hoe je kunt denken dat het idee van een autonome 'ziel' dood is. Het is notabene één van de centrale concepten van de meeste religies en het concept van 'hemel' en 'reïncarnatie'.
Dit onderzoek is in die zin dan ook relevant dat er weer een puntje aan het lijstje van zaken waar genetische eigenschappen een vrijj directe invloed op het menselijk handelen hebben. Het is natuurlijk in wetenschappelijke zin een weinig opzienbarend fenomeen en niet bepaald de eerste keer dat iets dergelijks geconstateerd wordt, maar veel mensen zijn uberhaupt niet zo erg op de hoogte van dit soort uitkomsten.
Maar toch is de basis van een dergelijke denkwijze dat een 'correct functionerende tv' het signaal in ieder geval netjes doorgeeft ongeacht het model. Je ziet dat concept bijvoorbeeld ook doorwerken in het strafrecht. We gaan er in principe vanuit dat iedereen gewoon verantwoordelijk is voor zijn handelen. Daar komen vervolgens allerlei aspecten bij op basis waarvan iemand minder toerekeningsvatbaar kan worden geacht. Dat geldt bijvoorbeeld voor mentale retardatie, maar ook voor vermeende psychische aandoeningen. Dat is een beetje het idee van elke model tv geeft het signaal correct door, tenzij er iets kapot is. Het onderzoek uit de op lijkt een vrij direct causaal verband te impliceren tussen specifieke genen en gedragsstrategieën. Zo zijn er ook wel genen die beïnvloeden in welke mate men zich kan beheersen bij agressie en dergelijke. Dat soort invloeden zijn echter vaak niet echt redenen om je te kunnen beroepen op verminderde toerekeningsvatbaarheid.quote:Op woensdag 22 juli 2009 12:43 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Fair enough, ik was misschien religie een beetje vergeten![]()
Ik ken neit zo veel religieuze mensen
Maar mijn eigenlijke punt, dat ik nog steeds heb, is dat het niet uit maakt welke opvatting je hebt van "dualisme" het onderzoek hoe dan ook niet echt iets toevoegt.
Voor mensen die geloven dat het lichaam een soort tv is ie signaal doorgeeft en bv. drugs als een soort ruis zien, is dit slechts een druppel in de emmer vol lichamelijke & genetische effecten op bewustzijn, als hormonen, hersenletsel etc. In jouw metafoor wordt men gewoon geboren met een iets ander model tv.
Daar ben ik het ook zeker niet mee oneens, maar nogmaals het enige punt dat ik probeerde te maken is dat dit onderzoek zo goed als niets toevoegt aan deze visies.quote:Op woensdag 22 juli 2009 13:45 schreef Monolith het volgende:
[..]
Maar toch is de basis van een dergelijke denkwijze dat een 'correct functionerende tv' het signaal in ieder geval netjes doorgeeft ongeacht het model. Je ziet dat concept bijvoorbeeld ook doorwerken in het strafrecht. We gaan er in principe vanuit dat iedereen gewoon verantwoordelijk is voor zijn handelen. Daar komen vervolgens allerlei aspecten bij op basis waarvan iemand minder toerekeningsvatbaar kan worden geacht. Dat geldt bijvoorbeeld voor mentale retardatie, maar ook voor vermeende psychische aandoeningen. Dat is een beetje het idee van elke model tv geeft het signaal correct door, tenzij er iets kapot is. Het onderzoek uit de op lijkt een vrij direct causaal verband te impliceren tussen specifieke genen en gedragsstrategieën. Zo zijn er ook wel genen die beïnvloeden in welke mate men zich kan beheersen bij agressie en dergelijke. Dat soort invloeden zijn echter vaak niet echt redenen om je te kunnen beroepen op verminderde toerekeningsvatbaarheid.
Daarbij is er in metaforische zin sprake is van een ziel die bij een 'normaal functionerend lichaam' de regie in handen heeft, terwijl dit soort onderzoeken er op wijzen dat ook dat waarschijnlijk een illusie is.
Maar zit je in jouw tv-model niet nog steeds met het probleem van de wisselwerking? Als je van twee verschillende substanties uitgaat kun je eigenlijk de wederzijdse beïnvloeding niet aannemelijk maken. En hoe verklaar je dan bijvoorbeeld iets als Alzheimer, waarbij het lijkt of er 'stukjes' van de ziel langzaamaan vervliegen.quote:Op woensdag 22 juli 2009 13:45 schreef Monolith het volgende:
[..]
Maar toch is de basis van een dergelijke denkwijze dat een 'correct functionerende tv' het signaal in ieder geval netjes doorgeeft ongeacht het model. Je ziet dat concept bijvoorbeeld ook doorwerken in het strafrecht. We gaan er in principe vanuit dat iedereen gewoon verantwoordelijk is voor zijn handelen. Daar komen vervolgens allerlei aspecten bij op basis waarvan iemand minder toerekeningsvatbaar kan worden geacht. Dat geldt bijvoorbeeld voor mentale retardatie, maar ook voor vermeende psychische aandoeningen. Dat is een beetje het idee van elke model tv geeft het signaal correct door, tenzij er iets kapot is. Het onderzoek uit de op lijkt een vrij direct causaal verband te impliceren tussen specifieke genen en gedragsstrategieën. Zo zijn er ook wel genen die beïnvloeden in welke mate men zich kan beheersen bij agressie en dergelijke. Dat soort invloeden zijn echter vaak niet echt redenen om je te kunnen beroepen op verminderde toerekeningsvatbaarheid.
Daarbij is er in metaforische zin sprake is van een ziel die bij een 'normaal functionerend lichaam' de regie in handen heeft, terwijl dit soort onderzoeken er op wijzen dat ook dat waarschijnlijk een illusie is.
Alzheimer is weer zo'n voorbeeld van een defecte TV. Vergelijk Alzheimer met dooie pixels bijvoorbeeld. Ik vind het overigens een onzinnig concept hoor, maar dit is hoe het dualisme toch vaak verdedigd wordt.quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:46 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Maar zit je in jouw tv-model niet nog steeds met het probleem van de wisselwerking? Als je van twee verschillende substanties uitgaat kun je eigenlijk de wederzijdse beïnvloeding niet aannemelijk maken. En hoe verklaar je dan bijvoorbeeld iets als Alzheimer, waarbij het lijkt of er 'stukjes' van de ziel langzaamaan vervliegen.
Laat ik zeggen dat dit weer een nagel aan de doodskist van het dualisme is.quote:Op woensdag 22 juli 2009 17:20 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Daar ben ik het ook zeker niet mee oneens, maar nogmaals het enige punt dat ik probeerde te maken is dat dit onderzoek zo goed als niets toevoegt aan deze visies.
Er is al lang bekend dat:
Autisme
ADHD
Dyslexie
Taalontwikkelingsstoornissen
temperament
algemene buien
mening over eten
mening over werken
standpunt t.o.v. religie
altruisme
traditionalisme
preferentie voor bepaalde landschappen(!)
hobbys
authoritanisme (? als dat goed nederlands is)
waardering van jazz(!)
mening tov doodstraf
patriotisme
risico-zoek gedrag
alle angststoornissen (paniek-stoornissen, ocd etc.)
Bipolaire stoornissen
Schizofrenie
Neuroticisme
Extra / introversie
activiteit
machiavellisme
emotioneel-heid
impulsiviteit
dapperheid
of je schuld bij jezelf of meer bij anderen legt
hoe goed je tegen stress kunt
beloningsafhankelijkheid
doorzettingsvermogen
voorstellingsvermogen
en nog veel meer allemaal een genetische basis hebben, dus nog maals de zelfde vraag. Hoe voegt dit onderzoek ook maar iets toe aan de visie op dualisme?
(ps dit is niets nieuws, deze zaken zijn al heel erg lang bekend)
Nee lijkt me niet.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Alzheimer is weer zo'n voorbeeld van een defecte TV. Vergelijk Alzheimer met dooie pixels bijvoorbeeld. Ik vind het overigens een onzinnig concept hoor, maar dit is hoe het dualisme toch vaak verdedigd wordt.
Dat is niet zo relevant voor de metafoor. Het gaat om het algehele concept van de hersenen als ontvanger van het signaal (de ziel). Het is m.i. een volstrekt gekunstelde definitie natuurlijk. Een betere metafoor van het concept zou m.i. een server zijn die verbonden is met een netwerk. We kunnen het 'gedrag' van de server prima verklaren op basis van de software op de server zelf, maar toch blijft een dergelijke dualist stug volhouden dat deze via het netwerk aangestuurd wordt.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:40 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Nee lijkt me niet.
Het TV-model lijkt me ongeveer als volgt in elkaar te zitten: Het signaal dat ontvangen wordt is de ziel, de materiële tv zelf is het lichaam. Bij een tv kunnen we echter natuurkundig verklaren hoe het signaal opgevangen wordt door de tv, hoe het omgezet wordt in beeld en geluid, en als het niet goed werkt, hoe dat dan komt. Met ziel&lichaam kunnen we dit niet. We kunnen de ziel niet eens aantonen, laat staan de beïnvloeding van/door het lichaam aannemelijk maken.
En verder, als de tv storing vertoont komt dat óf door een kapotte tv (materialistische verklaring) óf door een atmosferische storing ofzo, en dan is het ook natuurkundig te verklaren. Dit soort storingen kunnen we in een dualistische ziel-lichaam opvatting niet verklaren, vanwege het hierboven geformuleerde probleem, we kunnen de wisselwerking niet aantonen. Dat kan overigens wel als we het bewustzijn als een epi-fenomeen van het lichaam aannemen. Die verklaring lijkt me dan ook aannemelijker. De vergelijking met de tv gaat dan niet meer op.
GEB heb ik eigenlijk nooit gelezen, maar I am a strange loop wel.quote:Op donderdag 23 juli 2009 00:30 schreef Dunckie het volgende:
Mee eens. Wat heb je gelezen van Hofstadter? GEB? En ook I am a strange loop? Ben zelf met die laatste bezig, vindt het wel leuk, het is in ieder geval geen droge kost.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |