Mwah, ik lees nu Voorbij goed en kwaad en die is tot nu toe nog zeer goed te doen, leuke "spreuken" ook halverwege.quote:Op zondag 25 maart 2007 14:01 schreef wauzs het volgende:
Dat is even een uitleg in een notendop. Er komt uiteraard veel meer bij kijken, maar als je hier al moeite mee hebt vond je de rest van het boek ook 'pittig' zeker?
Ah, je bent niet Zur Genealogie der Moral aan het lezen, dat dacht ik even. Daar sloeg mijn opmerking over dat pittige ook op, want dit stukje komt uit een relatief makkelijk deel van het boek.quote:Op zondag 25 maart 2007 14:24 schreef Agrafes het volgende:
[..]
Mwah, ik lees nu Voorbij goed en kwaad en die is tot nu toe nog zeer goed te doen, leuke "spreuken" ook halverwege.
Dank voor de uitleg allen, kzal straks eens alles goed bekijken en zodoende verder proberen te komen![]()
Zoals je het uitlegt snap ik het nu helemaal, het bekijken van het enkele fragment in een context is wel van wezenlijk belang blijkt maar weer. Zoals je dat boek beschrijft klinkt het enorm interessant, ook het boek waar het Unter/Ubermenschen idee in uitgewerkt wordt toch, waar later zn zuster nog flink mee aan de haal is gegaan. Dat boek staat zeker hoog op het lijstje nu, binnenkort ff bestellen![]()
Als jij denkt dat mensen constant tegen hun aard ingaan, misschien heb je dan een verkeerd idee van de aard van de mens.quote:Op maandag 26 maart 2007 13:12 schreef cajinn het volgende:
Zijn jullie het hier mee eens? Kan de mens niet anders handelen dan zijn aard is? Volgens mij doen mensen dat juist constant en verschillen ze daar in van de andere dieren. Bewustzijn van je gedrag en abstract kunnen denken zorgen er juist voor dat je anders kunt handelen dan je bent. Volgens deze theorie zouden mensen dus geen echte zelfbeheersing hebben?
Ervan uitgaande dat iedereen dit kan en op éénzelde niveau ?quote:Op maandag 26 maart 2007 13:12 schreef cajinn het volgende:
? Volgens mij doen mensen dat juist constant en verschillen ze daar in van de andere dieren. Bewustzijn van je gedrag en abstract kunnen denken zorgen er juist voor dat je anders kunt handelen dan je bent.
Vooral dat laatste is een interessant punt. Nietzsche legt dit als volgt uit.quote:Op maandag 26 maart 2007 13:12 schreef cajinn het volgende:
Zijn jullie het hier mee eens? Kan de mens niet anders handelen dan zijn aard is? Volgens mij doen mensen dat juist constant en verschillen ze daar in van de andere dieren. Bewustzijn van je gedrag en abstract kunnen denken zorgen er juist voor dat je anders kunt handelen dan je bent. Volgens deze theorie zouden mensen dus geen echte zelfbeheersing hebben?
Mooi stukje. Ik denk dat je deze tekst moet zien in Nietzsche's opvatting dat de mens zichzelf vastzet in zijn eigen onderwerping. De 'slaaf' gebruikt zijn eigen wil niet, hij durft niet te kiezen voor de wil tot macht, maar laat zijn lot bepalen door de meester, hetzij door onderworpen te zijn, hetzij door een slavenmoraal te propageren. Deze onderwerping is in wezen een onderscheiden van de actor en de act. De slaven poneren de meester door hem te onderscheiden van zijn daden. Dit is niet juist, volgens Nietzsche. De slaven zouden 'van hun luie reet af moeten komen' en een keer zelf iets ondernemen in plaats van de hele tijd naar anderen te verwijzen.quote:Op zondag 25 maart 2007 13:22 schreef Agrafes het volgende:
"Van de sterkte eisen dat zij zich niet als sterkte uit (...) is net zo onzinnig als van de zwakte te eisen dat zij zich als sterkte uit(..) Want net zoals het volk de bliksem van het lichten scheidt en het laatste als een doen, als werkzaamheid van een subject ziet dat bliksem heet, zo scheidt de volksmoraal ook de sterkte van de uitingen van die sterkte, alsof er achter de sterkte een indifferent substraat is dat het vrij staat om sterkte te uiten of niet. Maar zo'n substraat is er niet; er is gee 'Zijn' achter het doen, de activiteit, het worden; de dader is er alleen bij gefabriceerd, - het doen is alles. Het volk verdubbelt in feite het doen, waar het bliksem laat lichten, het is een doen-doen, het poneert dezelfde gebeurtenis eerst als oorzaak en dan nog een keer als het gevolg daarvan." (Nietzsche, "Over de geneologie van de moraal")
Het is maar wat je voor ogen hebt. Ik denk niet dat Nietzsche het een probleem vond dat de maatschappij ontwricht zou worden. De sociale dwangbuis IS de maatschappij.quote:Op maandag 26 maart 2007 13:39 schreef wauzs het volgende:
Hoewel het natuurlijk allemaal filosofisch is heb ik er toch wel een eigen mening over. Mijns inziens is de theorie van Nietsche praktisch niet haalbaar. Een mens zonder sociale dwangbuis is mooi, maar een maatschappij vol van deze vrijgevochten übermenschjes zou gedoemd zijn zichzelf te ontwrichten.
Dat is een inherent element van de slavenmoraal.quote:Onze vrijheden houden immers op waar die van een ander beginnen.
Dan blijft mijn punt: Hoe moet een mens tot zichzelf keren in een wereld die overheerst wordt door botsende belangen? Het is wel een inherent element van de slavenmoraal, maar dus wel een element dat mijns inziens noodzakelijk is voor het functioneren van een maatschappij.quote:Op maandag 26 maart 2007 13:44 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Het is maar wat je voor ogen hebt. Ik denk niet dat Nietzsche het een probleem vond dat de maatschappij ontwricht zou worden. De sociale dwangbuis IS de maatschappij.
[..]
Dat is een inherent element van de slavenmoraal.
Dat ontken ik ook helemaal niet. Je bent nuchter genoeg om in te zien dat je geen 'revolutie' kunt hebben als je de maatschappij wil houden zoals hij is. Maar wat Nietzsche voorstelt is om zowel de slavenmoraal als de daaruit resulterende maatschappij omver te werpen. Je maakt in je redenering dezelfde fout als de fout die Nietzsche aangeeft: je maakt een onderscheid tussen moraal en datgene waar die moraal in resulteert. Er is geen moraal achter het zijn.quote:Op maandag 26 maart 2007 13:49 schreef wauzs het volgende:
[..]
Dan blijft mijn punt: Hoe moet een mens tot zichzelf keren in een wereld die overheerst wordt door botsende belangen? Het is wel een inherent element van de slavenmoraal, maar dus wel een element dat mijns inziens noodzakelijk is voor het functioneren van een maatschappij.
Ok, dan heb ik dus door alleen dat korte stukje te lezen en niet de hele context zijn punt verkeerd begrepen. Zoals jij het uitlegt ben ik het mee eens, maar dat is volgens mij ook zo ongeveer wat ik zei in mijn post.quote:Op maandag 26 maart 2007 13:39 schreef wauzs het volgende:
[..]
Vooral dat laatste is een interessant punt. Nietzsche legt dit als volgt uit.
Volgens hem hebben mensen wel een moraal in zich maar wordt die door de sociaal opgelegde moraal verdrongen. We krijgen door de slavenmoraal een sociale dwangbuis, zoals hij dat zo mooi noemt, omgewikkeld die ons belet echt ons zelf te zijn. Pas als we ons vrijvechten uit die dwangbuis en los van die opgelegde moraal kunnen leven kunnen we werkelijk tot onszelf keren en onze eigen, echte, moraal ontdekken. Op dit punt ligt ook een mooie vergelijking met de filosofische leer die ten grondslag ligt aan het boedhisme (naam is me even ontschoten). Elk mens zal dus, door los te komen uit die maatschappelijke dwangbuis van de Joods-Christelijke slavenmoraal, tot zelfverinnerlijking moeten komen en daarin zijn eigen, werkelijke moraal, vinden. Deze mens heeft Nietzsche Übermensch genoemd. Een definitie die, zoals meer van Nietzsches ideëen gekaapt is door de nazi's.
Hoewel het natuurlijk allemaal filosofisch is heb ik er toch wel een eigen mening over. Mijns inziens is de theorie van Nietsche praktisch niet haalbaar. Een mens zonder sociale dwangbuis is mooi, maar een maatschappij vol van deze vrijgevochten übermenschjes zou gedoemd zijn zichzelf te ontwrichten. Onze vrijheden houden immers op waar die van een ander beginnen. Een basispakket aan normen, een sociale muilkorf zo u wil, lijkt me noodzakelijk voor een goed functionerende maatschappij. Dat is dus niet zo vrij als volgens Nietzsche nodig was, maar wel het praktisch hoogst haalbare.
Akkoord, maar ik had het dan ook over het praktisch hoogst haalbare. Verder geef ik je wel gelijk. Ben bang dat een student rechten het hier wel verliest van een student filosofiequote:Op maandag 26 maart 2007 14:05 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Dat ontken ik ook helemaal niet. Je bent nuchter genoeg om in te zien dat je geen 'revolutie' kunt hebben als je de maatschappij wil houden zoals hij is. Maar wat Nietzsche voorstelt is om zowel de slavenmoraal als de daaruit resulterende maatschappij omver te werpen. Je maakt in je redenering dezelfde fout als de fout die Nietzsche aangeeft: je maakt een onderscheid tussen moraal en datgene waar die moraal in resulteert. Er is geen moraal achter het zijn.
Ha! Daar zat ik dus ook aan te denkenquote:Op zondag 25 maart 2007 13:35 schreef Hallulama het volgende:
Een lap tekst waar ik zelf ook weinig mee kan, en waarover ik me verbaas, dat dergelijke manieren van schrijven blijkbaar nodig zijn om het punt aan te kaarten, volgens mij kan dat ook anders
De wil tot macht moet je niet lezen als een sociaal-darwinisme zoals je nu doet, maar het vormt juist de reden waarom wij leven, het fundament achter alles. Je moet in de gaten houden dat Nietzsche geinspireerd was door Schopenhauer's werken waarin de 'wil tot leven' voorkwam. Nietzsche heeft dit idee naar zich toegezet en er een 'machtscomponent' aan toegevoegd. De wil om te leven was dus 'de-wil-tot-macht' geworden.quote:Op maandag 26 maart 2007 13:40 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Mooi stukje. Ik denk dat je deze tekst moet zien in Nietzsche's opvatting dat de mens zichzelf vastzet in zijn eigen onderwerping. De 'slaaf' gebruikt zijn eigen wil niet, hij durft niet te kiezen voor de wil tot macht, maar laat zijn lot bepalen door de meester, hetzij door onderworpen te zijn, hetzij door een slavenmoraal te propageren. Deze onderwerping is in wezen een onderscheiden van de actor en de act. De slaven poneren de meester door hem te onderscheiden van zijn daden. Dit is niet juist, volgens Nietzsche. De slaven zouden 'van hun luie reet af moeten komen' en een keer zelf iets ondernemen in plaats van de hele tijd naar anderen te verwijzen.
Het is een ietwat andere kijk op de zaak, maar het is evengoed een zeer sterke vraag op het eind. Wat maakt ons tot mens en wat ontbreekt hierbij?quote:There are two kinds of sufferers in this world: those who suffer from a lack of life and those who suffer from an overabundance of life. I’ve always found myself in the second category. When you come to think of it, almost all human behavior and activity is not essentially any different from animal behavior. The most advanced technologies and craftsmanship bring us, at best, up to the super-chimpanzee level. Actually, the gap between, say, Plato or Nietzsche and the average human is greater than the gap between that chimpanzee and the average human. The realm of the real spirit, the true artist, the saint, the philosopher, is rarely achieved.
Why so few? Why is world history and evolution not stories of progress but rather this endless and futile addition of zeroes. No greater values have developed. Hell, the Greeks 3,000 years ago were just as advanced as we are. So what are these barriers that keep people from reaching anywhere near their real potential? The answer to that can be found in another question, and that’s this: Which is the most universal human characteristic - fear or laziness?
Dit vind ik wel heel vrijelijk geassocieerd.quote:Op maandag 26 maart 2007 18:28 schreef Friek_ het volgende:
Alseerst raad ik je eens aan om Eternal Sunshine of the Spotless Mind te kijken. Deze film concentreet zich namelijk (deels) op het determinisme van Nietzsche
Ach, kan zijn, maar ik vond het wel een leuke interpretatie ervan. Natuurlijk interpreteert Kaufman het wel naar zich toe, maar wel op een artistieke manier.quote:Op maandag 26 maart 2007 23:35 schreef speknek het volgende:
[..]
Dit vind ik wel heel vrijelijk geassocieerd.
Zo bedoelde ik het ook. Misschien had ik het verkeerd geformuleerd.quote:Op maandag 26 maart 2007 18:46 schreef Friek_ het volgende:
[..]
De wil tot macht moet je niet lezen als een sociaal-darwinisme zoals je nu doet, maar het vormt juist de reden waarom wij leven, het fundament achter alles. Je moet in de gaten houden dat Nietzsche geinspireerd was door Schopenhauer's werken waarin de 'wil tot leven' voorkwam. Nietzsche heeft dit idee naar zich toegezet en er een 'machtscomponent' aan toegevoegd. De wil om te leven was dus 'de-wil-tot-macht' geworden.![]()
In kentheoretische zin kun je ook de wil tot macht toepassen: in de meest ruime zin ligt in kennis namelijk macht besloten wanneer het begrijpen van de mens tevens een grip op de werkelijkheid impliceert. Kennis is een vorm van ordenen. In deze zin kan zowel het theoretische als het praktische weten dat betrekking heeft op het handelen, beschouwd worden als een vorm van macht.
Om macht te verwerven heeft men kennis nodig; om kennis te kunnen verwerven heeft men macht nodig. Ieder kennen wordt gevormd door de wil tot macht, het principe dat tracht een bepaald eigen perspectief of interpretatie sterker te maken, bijvoorbeeld door andere perspectieven of interpretaties in zich op te nemen. Een interpretatie is geslaagd te noemen wanneer deze de levenskracht vergroot.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |