Ok, kan jij mij dan een situatie schetsen waar de 'vrije wil' of 'vrije keuze' van toepassing is, zonder dat deze logischerwijs verklaard kan worden door bijvoorbeeld natuurlijke verlangens, welke jou tot bepaalde keuzes doet determineren? dank, ik wacht met smartquote:Op donderdag 12 februari 2009 19:22 schreef Hallulama het volgende:
(ik geloof zelf in determinisme, maar ik kan het fenomeen "vrije wil" of "vrijheid van keuze" maar niet aftikken, en ben daarom dus nog niet 100% overtuigd)
Goed, zonder argumenten zeg je, maar toch: Waarom hoop je dat? Een deterministische positie heeft ook een aantal problemen (ook afhankelijk van het soort determinisme dat je 'aanhangt': hard of zacht determinisme). Mensen worden bijvoorbeeld lui, alles is toch voorbestemd. Als je arm bent, en je bent voorbestemd arm te blijven, waarom zou je dan toch hard gaan werken?quote:Op donderdag 12 februari 2009 19:40 schreef pfaf het volgende:Ik geloof in het Determisme. Zonder argumenten, slechts op hoop en gevoel.
Het zou me niets verbazen als we niet genoeg kennis hebben inderdaad. Als flatlanders die denken dat er dingen vanuit het niets ontstaan, terwijl het enkel driedimensionale objecten zijn.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 15:39 schreef Haushofer het volgende:
Dus je denkt dat er een deteministische theorie ten grondslag ligt aan de quantummechanica.
Zullen er ook wel zijn alleen ben je je daar op dat moment niet bewust van?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 21:58 schreef Topspin het volgende:
Op die crossroads is het dan ook vaak links of rechts af , dan kun je wel zeggen je hebt de wil op links of rechtsaf te kiezen maar er zijn geen 10 andere mogelijkheden en wie weet wil je wel een van die 10 andereDwars door het midden is er nog maar een looping met een flig flag kan alleen in de Efteling
Bewust zijn van is ook niet bepaald iets dat een vrije wil is, bewust zijn op iets gebeurt ook vaak zomaar zelfs al lijkt het een bewuste keuze te zijn. Bewust leven kan dan vrije wil zijn maar dan is het actimel en vitamine c en geen bier of sigarettenquote:Op vrijdag 13 februari 2009 22:00 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Zullen er ook wel zijn alleen ben je je daar op dat moment niet bewust van?
Onmogelijk inderdaad, ik hoopte eigenlijk dat iemand me misschien nog kon verrassenquote:Op donderdag 12 februari 2009 23:58 schreef NDAsilenced het volgende:
Ok, kan jij mij dan een situatie schetsen waar de 'vrije wil' of 'vrije keuze' van toepassing is, zonder dat deze logischerwijs verklaard kan worden door bijvoorbeeld natuurlijke verlangens, welke jou tot bepaalde keuzes doet determineren? dank, ik wacht met smart
Die mening deel ik.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 15:41 schreef pfaf het volgende:
Het zou me niets verbazen als we niet genoeg kennis hebben inderdaad. Als flatlanders die denken dat er dingen vanuit het niets ontstaan, terwijl het enkel driedimensionale objecten zijn.
impliceert het ontbreken van vrije wil meteen determinisme? Volgens mij niet. Dat iets niet voorspelbaar is wil niet zeggen dat de vrije wil bestaat.quote:Op donderdag 12 februari 2009 19:22 schreef Hallulama het volgende:
Beste dames, beste heren,
Is iemand ooit in deze materie gedoken? (kan haast niet anders op dit forum)
Ik ben op zoek naar een overzicht, in begrijpelijke taal, met de voornaamste argumenten voor, en de voornaamste argumenten tegen.
Kan iemand mijn ziel verlichten in deze?![]()
Hartelijk dank!
(ik geloof zelf in determinisme, maar ik kan het fenomeen "vrije wil" of "vrijheid van keuze" maar niet aftikken, en ben daarom dus nog niet 100% overtuigd)
waarom niet?quote:Op zaterdag 14 februari 2009 00:26 schreef lievesuus het volgende:
Rigide determinisme zou betekenen dat wat ik ook doe, ik toch op het punt zou uitkomen waar ik 'gedetermineerd ben' om uit te komen. Dat geloof ik ook niet.
Het compatibilisme probeert determinisme en vrije wil te verenigen, en, naar mijn idee, ook redelijk succesvol.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 00:13 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
Want determinisme impliceert wel dat vrije wil niet bestaat imho.
En waarom had je toen wel vrije wil en nu niet? je zei toch dat je ook niet in vrije wil geloofde?quote:Op zaterdag 14 februari 2009 00:40 schreef lievesuus het volgende:
Emperisch. Als ik andere 'keuzes' had gemaakt in mijn leven (toch een andere studie, niet dat huis kopen) dan zag mijn leven er per definitie anders uit (minder salaris, niet in die stad). Basale voorbeelden van het effect van mijn 'vrije wil'.
Thanks! Ik begin steeds minder in vrije wil te geloven.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 03:37 schreef StupidByNature het volgende:
hier een artikel van de Belgische filosoof Etienne Vermeersch over vrije wil. Misschien dat dat je een stap op weg kan helpen:
http://www.etiennevermeer(...)beg_ethiek/vrije_wil
Vrije wil is een concept (taal element) dat door mensen is bedacht.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 09:26 schreef Hallulama het volgende:
Thanks! Ik begin steeds minder in vrije wil te geloven.
Nog wel wat vragen...
Toen er nog geen mensen bestonden op aarde, maar alleen eencelligen, was er toen vrije wil?
Wanneer is vrije wil geintroduceerd, toen een mens tot een bepaald niveau in de evolutie kwam?
En daarvoor was alles determinisme? Klinkt ook raar he...
Dat is die vrije wil die dus niet echt vrij is. Het is een combinatie van fysiologische behoeften te samen met omgevingsvariabelen plus je kennis van het fenomeen koffie alsmede je kennis van hoe het te maken plus de beschikbaarheid van middelen, etc. Een soort volautomatische kosten/baten analyse waaruit een actie voortvloeit, en die analyse is deels bewust, deel onbewust, zoiets?quote:Op zaterdag 14 februari 2009 10:18 schreef Oud_student het volgende:
Als ik nu besluit een kop koffie te gaan drinken doe ik dat uit vrije wil (behalve wanneer er iemand met een pistool naast me staat en mij hiertoe dwingt, etc)
Nou doe je net alsof we de hersenen volledig begrijpen. Maar 't is mooi dat jij wel inziet dat vrije wil een illusie isquote:Op vrijdag 13 februari 2009 23:18 schreef Drijfzand het volgende:
Tuurlijk bestaat vrije wil niet, het is een illusie. Waar in de hersenen zou die vrije wil dan wel ontstaan? Elke gedachte, elke beslissing bestaat uit elektrische en chemische impulsen, die het gevolg zijn van de structuur van de hersenen en de voorafgaande impulsen.
Tenzij je Penrose volgt en gelooft dat de verklaring voor het bewustzijn van de mens ligt in de quantumfysica.
http://en.wikipedia.org/w(...)cs_and_consciousness
Een stelling die ik vooralsnog niet volg.
inderdaad een tijdje geleden, Elbow Room uit 1984.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 11:29 schreef Haushofer het volgende:
Stelde Dennett een tijdje geleden niet een constructie voor waarin determinisme met een vrije wil werd verenigd? Meende dat hij dat in 1 van zijn boeken had geponeerd.
Weet je ook hoe hij dat in het kort deed, of moet ik dan ook daadwerkelijk die boeken gaan lezen?quote:Op zaterdag 14 februari 2009 11:44 schreef JoepSloep het volgende:
[..]
inderdaad een tijdje geleden, Elbow Room uit 1984.
Maar ook in zijn latere boeken heeft hij het compatibilisme verdedigd.
Het probleem van de ontkenners van de vrije wil is dat zij alleen kunnen aangeven wat het niet is.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 11:03 schreef Hallulama het volgende:
Dat is die vrije wil die dus niet echt vrij is. Het is een combinatie van fysiologische behoeften te samen met omgevingsvariabelen plus je kennis van het fenomeen koffie alsmede je kennis van hoe het te maken plus de beschikbaarheid van middelen, etc. Een soort volautomatische kosten/baten analyse waaruit een actie voortvloeit, en die analyse is deels bewust, deel onbewust, zoiets?
En mijn gedachtengang dat we te weinig kennis hebben en daarom maar denken dat er iets statistisch achter zit? Dat turbulentie prima te modelleren is met RANS-modellen, wil niet zeggen dat het niet door de NS-vergelijkingen beschreven wordt...quote:Op zaterdag 14 februari 2009 13:30 schreef Cmonv het volgende:
Ik zit niet echt in de materie, maar wil er toch wat over kwijt.
Quantum fysica is grotendeels een kansspelletje. Dat kan dus al niet deterministisch zijn.
Welke verklaring – behalve dat de hersens ons gedrag aansturen – is er nog meer?quote:Daarnaast gaat determinisme er volgens mij van uit dat alle handelingen van een mens te verklaren zijn door chemische / natuurkundige processen in de hersenen. Maar dat is ook niet aan te tonen.
Ja èn? Dat is toch geen argument, maar een veronderstelling.quote:Ik geloof in vrije wil. Anders zou het betekenen dat alles al vast stond bij het moment van de big bang of zelfs daarvoor.
Zou kunnen maar dat het gewoon een kansspel is vind ik ook wel aannemelijkquote:Op zaterdag 14 februari 2009 19:16 schreef pfaf het volgende:
[..]
En mijn gedachtengang dat we te weinig kennis hebben en daarom maar denken dat er iets statistisch achter zit? Dat turbulentie prima te modelleren is met RANS-modellen, wil niet zeggen dat het niet door de NS-vergelijkingen beschreven wordt...
Een voorbeeld kan bijvoorbeeld zijn mensen die op sterven liggen hebben bijvoorbeeld wel eens out of body experiences. En mensen die uit coma kwamen hoorden soms wat gezegd werd om hun heen terwijl hun hersenactiviteit praktisch nul was.quote:Welke verklaring – behalve dat de hersens ons gedrag aansturen – is er nog meer?
Natuurlijk is dat geen argument, maar dat is voor m'n gevoel gewoon niet juist.quote:Ja èn? Dat is toch geen argument, maar een veronderstelling.Je kunt ‘anders’ ook vervangen door ‘want’..
Dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 19:16 schreef pfaf het volgende:
[..]
En mijn gedachtengang dat we te weinig kennis hebben en daarom maar denken dat er iets statistisch achter zit? Dat turbulentie prima te modelleren is met RANS-modellen, wil niet zeggen dat het niet door de NS-vergelijkingen beschreven wordt...
[..]
Je kunt er nog over bakkeleien of je keuze voor het noorden niet door een hele reeks "cues" (sorry, er zijn niet echt Nederlandse woorden voor) je onbewust tot die beslissing brachten... Daar zit hem de hele clou van het wetenschappelijk determisme.quote:Op maandag 16 februari 2009 01:25 schreef FixYou het volgende:
Als ik op een kruispunt sta dan kan ik vier kanten op (als ik op de weg blijf). Welke kant ik kies is mijn vrije wil. Ik ga naar het noorden, maar dan zeggen jullie "jah, maar dat was voorbestemd, dat plan lag al 15 miljard jaar klaar", maar eigenlijk ga ik niet naar het noorden maar naar het zuiden. En dan zeggen jullie " jah, maar dat is geen vrije wil, het is een voorbedacht plan om het determinisme te ontkrachten, wat dus niet gelukt is". En dan zeg ik 'kut', en ga ik maar naar huis.
quote:Op maandag 16 februari 2009 04:30 schreef vaarsuvius het volgende:
waarom zit ik hier om 04:29 te internetten, terwijl ik eigenlijk wil slapen?
Waarom sta ik NU niet op zonder deze zin af te maken en loop ik naa
quote:Op zondag 15 februari 2009 16:30 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk.
We weten dat een individueel elektron zich soms gedraagt als een golf (golf-deeltje dualiteit). Bij een meetproces wordt het vastgepind op een bepaalde positie. Hoe zou jij die overgang van golf naar exacte positie deterministisch willen verklaren?
De QM laat in ieder geval de ruimte voor geestelijke invloed open, itt. de klassieke mechanica, die inderdaad deterministisch is; want een geestelijke invloed zou het toeval naar zijn hand kunnen zetten, zonder in strijd te zijn met de wetten van de waarschijnlijkheidsrekening.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 14:03 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Als alles willekeurig is (volgens de QM) dan bepaalt het toeval wat ik wil en dus (?) geen vrije wil.
Wat bedoel je precies met "geestelijke invloed", en hoe kan die invloed het toeval naar de hand zetten?quote:Op maandag 16 februari 2009 17:50 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
De QM laat in ieder geval de ruimte voor geestelijke invloed open, [...] want een geestelijke invloed zou het toeval naar zijn hand kunnen zetten, zonder in strijd te zijn met de wetten van de waarschijnlijkheidsrekening.
Maakt het uit? Op het moment dat de electron ergens voor nodig is, op het moment dat het zijn functie mag doen manifesteren, is 't of hier of daar of waar dan ook, en heeft het dus impact op het grote geheel en beinvloed het dat grote geheel op exacte en deterministische wijze. Hier komt actie/reactie weer om de hoek kijken, right?quote:Op zondag 15 februari 2009 16:30 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk.
We weten dat een individueel elektron zich soms gedraagt als een golf (golf-deeltje dualiteit). Bij een meetproces wordt het vastgepind op een bepaalde positie. Hoe zou jij die overgang van golf naar exacte positie deterministisch willen verklaren?
Ja, dat argument is van Penrose (een briljant wiskundige) maar hij lijkt op een gelovige die vlucht in het onbekende. Volgens hem gebeurt er iets speciaals als onze gedachten vorm krijgen.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:50 schreef kleinduimpje3 het volgende:
De QM laat in ieder geval de ruimte voor geestelijke invloed open, itt. de klassieke mechanica, die inderdaad deterministisch is; want een geestelijke invloed zou het toeval naar zijn hand kunnen zetten, zonder in strijd te zijn met de wetten van de waarschijnlijkheidsrekening.
En hoe zit het dan met simpele zaken als:quote:Op maandag 16 februari 2009 19:26 schreef Oud_student het volgende:
Ja, dat argument is van Penrose (een briljant wiskundige) maar hij lijkt op een gelovige die vlucht in het onbekende. Volgens hem gebeurt er iets speciaals als onze gedachten vorm krijgen.
Hij ziet deze gedachten afgebeeld (als drager) op een superpositie van een aantal mogelijke quantumtoestanden.
Even een simpel voorbeeld: Ik twijfel tussen links af gaan of rechts af.
Beide gedachten zijn gelijktijdig aanwezig.
Totdat de golffunctie ineenstort en ik voor links kies
De wil (vrije keuze) zou dan invloed hebben op een proces wat wij niet kennen.
Als ik een muntje opgooi om de keuze tussen links en rechts te maken is dat dan een vrije keuze ?
(daarmee bedoel ik niet de (vrije) keuze dat ik het lot laat bepalen)
Vrije wil ligt niet in het onbewuste, maar in het bewuste.quote:Op maandag 16 februari 2009 21:58 schreef Hallulama het volgende:
[..]
En hoe zit het dan met simpele zaken als:
- Je hebt gisteren een horror film gezien, met een vreselijk enge, bloederige scene waarin een boom te zien was, rechts zie je een boom die daarop lijkt, maar slechts je onbewuste registreert dit, dus kies je links
- Links is meer licht, links oogt en voelt warmer, het ziet er minder onguur uit dan rechts, ook al zijn het minimale verschillen, onbewust wordt dit geregistreerd, en bepaalt je keuze
Het gaat erom of vrije wil bestaat, eventueel slechts in minieme vorm en op iemands beste momenten; niet of die doorgaans van grote invloed is, want daar zijn we het wel over eens, van grote invloed is die doorgaans sowieso niet.quote:Op maandag 16 februari 2009 21:58 schreef Hallulama het volgende:
[..]
En hoe zit het dan met simpele zaken als:
- Je hebt gisteren een horror film gezien, met een vreselijk enge, bloederige scene waarin een boom te zien was, rechts zie je een boom die daarop lijkt, maar slechts je onbewuste registreert dit, dus kies je links
- Links is meer licht, links oogt en voelt warmer, het ziet er minder onguur uit dan rechts, ook al zijn het minimale verschillen, onbewust wordt dit geregistreerd, en bepaalt je keuze
Nee, in de QM geldt niet actie/reactie. In de QM heeft een actie fundamenteel onvoorspelbare gevolgen, en het voorbeeld dat ik gaf was een illustratie daarvan.quote:Op maandag 16 februari 2009 19:26 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Maakt het uit? Op het moment dat de electron ergens voor nodig is, op het moment dat het zijn functie mag doen manifesteren, is 't of hier of daar of waar dan ook, en heeft het dus impact op het grote geheel en beinvloed het dat grote geheel op exacte en deterministische wijze. Hier komt actie/reactie weer om de hoek kijken, right?
schijnbaar heb ik iets gemist, maar zou je me uit kunnen leggen hoe je de mate van invloed hebt bepaald?quote:Op maandag 16 februari 2009 23:08 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Het gaat erom of vrije wil bestaat, eventueel slechts in minieme vorm en op iemands beste momenten; niet of die doorgaans van grote invloed is, want daar zijn we het wel over eens, van grote invloed is die doorgaans sowieso niet.
Nee, niet epifenomenaal, maar het lijkt me toch voor de hand te liggen dat voor bijna alles geldt dat het ene een logisch gevolg van het andere is, bewust of onbewust.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 19:09 schreef JoepSloep het volgende:
[..]
schijnbaar heb ik iets gemist, maar zou je me uit kunnen leggen hoe je de mate van invloed hebt bepaald?
Of kan je me uitleggen hoe je tot de conclusie bent gekomen dat de invloed doorgaans sowieso niet groot is?
Moet ik vrije wil dan "epifenomenaal" opvatten?
Kan je daar wat verder over uitweiden? Het klinkt interessant, maar ik ben benieuwd of het ook werkelijk interessant isquote:Op dinsdag 17 februari 2009 23:30 schreef NDAsilenced het volgende:
Wat interessanter is is de combinatie van determinisme en wat ik noem het vrijewilsgevoel. Daar lijkt een paradox in te zitten. Zelfs na acceptatie van determinisme blijft er iets achter.
Ik verklaar het als volgt:
De paradox onstaat wanneer wij het bewustzijn / dat-wat-keuzes-maakt losmaken van het lichaam, losmaken van het 'verleden' en daarbij dus ons vrijewilsgevoel ook daadwerkelijk als vrije wil gaan verklaren want er is dan ook niks meer om tegen aan te leunen.
Wij zijn ons lichaam, wij zijn de keuzes en ervaringen uit het 'verleden', en in dat zijn maken wij weer nieuwe keuzes zonder te voelen dat ons zijn in het verleden ons iets opdringt (determinisme).
Voor eenvoudige stellingen gaat dat wel op. Waarom wil ik wat drinken? Omdat m'n lichaam vocht nodig heeft.quote:Op woensdag 18 februari 2009 19:05 schreef Hallulama het volgende:
Ik vond in de door kleinduimpje3 naar doorverwezen topic een leuke opmerking van servus_universitas:
"Bekijk het anders ook eens op de volgende manier:
Vrije wil is het idee van het beantwoorden aan wat je op een gegeven tijdstip wilt. Het gaat om de vraag: wat wil ik? Stel vervolgens de vraag waarom je dat wilt en je komt uit bij een determinant. Voila, aan de ogenschijnlijke vrije wil ligt feitelijk determinisme ten grondslag."
Sinds wanneer was er vrije wil? Sinds het ontstaan van de mens? Sinds het ontstaan van bewuste wezens?quote:Op woensdag 18 februari 2009 19:17 schreef Cmonv het volgende:
Voor eenvoudige stellingen gaat dat wel op. Waarom wil ik wat drinken? Omdat m'n lichaam vocht nodig heeft.
Maar gaat dat nog steeds op voor diepere vragen als: Waarom wil Jantje advocaat worden? Ja, om geld te verdienen maar dat kan ook op andere manieren.
Natuurlijk heeft de omgeving en maatschappij veel invloed op die keuze van Jantje gehad, maar misschien heeft Jantje nog ergens in de hand hoeveel van welke informatie hij in zich opslaat.
Kortom, dat je wil geconditioneerd is, wil nog niet automatisch zeggen dat het ook gedetermineerd is.
quote:Het hoogste in de ideeënwereld is de idee van het goede. Wie de idee van het goede aanschouwd heeft, beschikt over zekere kennis omtrent alle goed en kwaad en zal dus altijd de juiste keuze maken. Hij beschikt over een absolute norm, waaraan hij ieder individueel geval kan afmeten.
Van Socrates is bekend dat hij ook van mening was dat er maar één goed ding is: kennis, en maar één slecht: onwetendheid. Socrates was van mening dat wie kennis heeft, ook automatisch goed zal handelen. Deze visie duidt men aan als het socratisch determinisme; wie het goede ziet, zal het goede doen. Want niemand doet uit vrije wil en bewust slechte dingen. Door slechte dingen te doen beschadig je namelijk je eigen ziel en met de nadelen daarvan zal je in dit leven of in het hiernamaals mee te maken krijgen.
Plato was een overtuigend aanhanger van het socratisch determinisme. Zijn ideeënleer heeft een duidelijke ethische component. De ideeën vormen de absolute waarheid, het ware zijnde. Ook voor Plato gaat de zuiverheid van het geweten boven alles. Wie de keus heeft tussen onrecht doen en onrecht lijden, moet altijd voor het laatste kiezen. Wie onrecht doet, beschadigt zijn ziel en benadeelt zichzelf daarmee op de ergste manier.
Determinisme en vrije wil sluiten elkaar niet per se uit. Er moet natuurlijk wel een zijnde zijn die in staat is z'n vrije wil in de praktijk te brengen. Ik denk dat vrije wil inderdaad een produkt is van evolutie (was alles voor het Leven anorganisch?), maar dat je voor het uitoefen van die vrije wil niet alleen 'bewust' moet zijn, maar op zijn minst ook moet kunnen reflecteren op je handelen, om zo je handelen in de toekomst op een rationele manier bij te kunnen sturen. Ik weet niet hoeveel dieren daartoe in staat zijn, maar ik denk vrij weinig.quote:Op woensdag 18 februari 2009 19:37 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Sinds wanneer was er vrije wil? Sinds het ontstaan van de mens? Sinds het ontstaan van bewuste wezens?
En daarvoor was alles determinisme?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |