En waarom had je toen wel vrije wil en nu niet? je zei toch dat je ook niet in vrije wil geloofde?quote:Op zaterdag 14 februari 2009 00:40 schreef lievesuus het volgende:
Emperisch. Als ik andere 'keuzes' had gemaakt in mijn leven (toch een andere studie, niet dat huis kopen) dan zag mijn leven er per definitie anders uit (minder salaris, niet in die stad). Basale voorbeelden van het effect van mijn 'vrije wil'.
Thanks! Ik begin steeds minder in vrije wil te geloven.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 03:37 schreef StupidByNature het volgende:
hier een artikel van de Belgische filosoof Etienne Vermeersch over vrije wil. Misschien dat dat je een stap op weg kan helpen:
http://www.etiennevermeer(...)beg_ethiek/vrije_wil
Vrije wil is een concept (taal element) dat door mensen is bedacht.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 09:26 schreef Hallulama het volgende:
Thanks! Ik begin steeds minder in vrije wil te geloven.
Nog wel wat vragen...
Toen er nog geen mensen bestonden op aarde, maar alleen eencelligen, was er toen vrije wil?
Wanneer is vrije wil geintroduceerd, toen een mens tot een bepaald niveau in de evolutie kwam?
En daarvoor was alles determinisme? Klinkt ook raar he...
Dat is die vrije wil die dus niet echt vrij is. Het is een combinatie van fysiologische behoeften te samen met omgevingsvariabelen plus je kennis van het fenomeen koffie alsmede je kennis van hoe het te maken plus de beschikbaarheid van middelen, etc. Een soort volautomatische kosten/baten analyse waaruit een actie voortvloeit, en die analyse is deels bewust, deel onbewust, zoiets?quote:Op zaterdag 14 februari 2009 10:18 schreef Oud_student het volgende:
Als ik nu besluit een kop koffie te gaan drinken doe ik dat uit vrije wil (behalve wanneer er iemand met een pistool naast me staat en mij hiertoe dwingt, etc)
Nou doe je net alsof we de hersenen volledig begrijpen. Maar 't is mooi dat jij wel inziet dat vrije wil een illusie isquote:Op vrijdag 13 februari 2009 23:18 schreef Drijfzand het volgende:
Tuurlijk bestaat vrije wil niet, het is een illusie. Waar in de hersenen zou die vrije wil dan wel ontstaan? Elke gedachte, elke beslissing bestaat uit elektrische en chemische impulsen, die het gevolg zijn van de structuur van de hersenen en de voorafgaande impulsen.
Tenzij je Penrose volgt en gelooft dat de verklaring voor het bewustzijn van de mens ligt in de quantumfysica.
http://en.wikipedia.org/w(...)cs_and_consciousness
Een stelling die ik vooralsnog niet volg.
inderdaad een tijdje geleden, Elbow Room uit 1984.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 11:29 schreef Haushofer het volgende:
Stelde Dennett een tijdje geleden niet een constructie voor waarin determinisme met een vrije wil werd verenigd? Meende dat hij dat in 1 van zijn boeken had geponeerd.
Weet je ook hoe hij dat in het kort deed, of moet ik dan ook daadwerkelijk die boeken gaan lezen?quote:Op zaterdag 14 februari 2009 11:44 schreef JoepSloep het volgende:
[..]
inderdaad een tijdje geleden, Elbow Room uit 1984.
Maar ook in zijn latere boeken heeft hij het compatibilisme verdedigd.
Het probleem van de ontkenners van de vrije wil is dat zij alleen kunnen aangeven wat het niet is.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 11:03 schreef Hallulama het volgende:
Dat is die vrije wil die dus niet echt vrij is. Het is een combinatie van fysiologische behoeften te samen met omgevingsvariabelen plus je kennis van het fenomeen koffie alsmede je kennis van hoe het te maken plus de beschikbaarheid van middelen, etc. Een soort volautomatische kosten/baten analyse waaruit een actie voortvloeit, en die analyse is deels bewust, deel onbewust, zoiets?
En mijn gedachtengang dat we te weinig kennis hebben en daarom maar denken dat er iets statistisch achter zit? Dat turbulentie prima te modelleren is met RANS-modellen, wil niet zeggen dat het niet door de NS-vergelijkingen beschreven wordt...quote:Op zaterdag 14 februari 2009 13:30 schreef Cmonv het volgende:
Ik zit niet echt in de materie, maar wil er toch wat over kwijt.
Quantum fysica is grotendeels een kansspelletje. Dat kan dus al niet deterministisch zijn.
Welke verklaring – behalve dat de hersens ons gedrag aansturen – is er nog meer?quote:Daarnaast gaat determinisme er volgens mij van uit dat alle handelingen van een mens te verklaren zijn door chemische / natuurkundige processen in de hersenen. Maar dat is ook niet aan te tonen.
Ja èn? Dat is toch geen argument, maar een veronderstelling.quote:Ik geloof in vrije wil. Anders zou het betekenen dat alles al vast stond bij het moment van de big bang of zelfs daarvoor.
Zou kunnen maar dat het gewoon een kansspel is vind ik ook wel aannemelijkquote:Op zaterdag 14 februari 2009 19:16 schreef pfaf het volgende:
[..]
En mijn gedachtengang dat we te weinig kennis hebben en daarom maar denken dat er iets statistisch achter zit? Dat turbulentie prima te modelleren is met RANS-modellen, wil niet zeggen dat het niet door de NS-vergelijkingen beschreven wordt...
Een voorbeeld kan bijvoorbeeld zijn mensen die op sterven liggen hebben bijvoorbeeld wel eens out of body experiences. En mensen die uit coma kwamen hoorden soms wat gezegd werd om hun heen terwijl hun hersenactiviteit praktisch nul was.quote:Welke verklaring – behalve dat de hersens ons gedrag aansturen – is er nog meer?
Natuurlijk is dat geen argument, maar dat is voor m'n gevoel gewoon niet juist.quote:Ja èn? Dat is toch geen argument, maar een veronderstelling.Je kunt ‘anders’ ook vervangen door ‘want’..
Dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 19:16 schreef pfaf het volgende:
[..]
En mijn gedachtengang dat we te weinig kennis hebben en daarom maar denken dat er iets statistisch achter zit? Dat turbulentie prima te modelleren is met RANS-modellen, wil niet zeggen dat het niet door de NS-vergelijkingen beschreven wordt...
[..]
Je kunt er nog over bakkeleien of je keuze voor het noorden niet door een hele reeks "cues" (sorry, er zijn niet echt Nederlandse woorden voor) je onbewust tot die beslissing brachten... Daar zit hem de hele clou van het wetenschappelijk determisme.quote:Op maandag 16 februari 2009 01:25 schreef FixYou het volgende:
Als ik op een kruispunt sta dan kan ik vier kanten op (als ik op de weg blijf). Welke kant ik kies is mijn vrije wil. Ik ga naar het noorden, maar dan zeggen jullie "jah, maar dat was voorbestemd, dat plan lag al 15 miljard jaar klaar", maar eigenlijk ga ik niet naar het noorden maar naar het zuiden. En dan zeggen jullie " jah, maar dat is geen vrije wil, het is een voorbedacht plan om het determinisme te ontkrachten, wat dus niet gelukt is". En dan zeg ik 'kut', en ga ik maar naar huis.
quote:Op maandag 16 februari 2009 04:30 schreef vaarsuvius het volgende:
waarom zit ik hier om 04:29 te internetten, terwijl ik eigenlijk wil slapen?
Waarom sta ik NU niet op zonder deze zin af te maken en loop ik naa
quote:Op zondag 15 februari 2009 16:30 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk.
We weten dat een individueel elektron zich soms gedraagt als een golf (golf-deeltje dualiteit). Bij een meetproces wordt het vastgepind op een bepaalde positie. Hoe zou jij die overgang van golf naar exacte positie deterministisch willen verklaren?
De QM laat in ieder geval de ruimte voor geestelijke invloed open, itt. de klassieke mechanica, die inderdaad deterministisch is; want een geestelijke invloed zou het toeval naar zijn hand kunnen zetten, zonder in strijd te zijn met de wetten van de waarschijnlijkheidsrekening.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 14:03 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Als alles willekeurig is (volgens de QM) dan bepaalt het toeval wat ik wil en dus (?) geen vrije wil.
Wat bedoel je precies met "geestelijke invloed", en hoe kan die invloed het toeval naar de hand zetten?quote:Op maandag 16 februari 2009 17:50 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
De QM laat in ieder geval de ruimte voor geestelijke invloed open, [...] want een geestelijke invloed zou het toeval naar zijn hand kunnen zetten, zonder in strijd te zijn met de wetten van de waarschijnlijkheidsrekening.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |