quote:
Goed, zonder argumenten zeg je, maar toch: Waarom hoop je dat? Een deterministische positie heeft ook een aantal problemen (ook afhankelijk van het soort determinisme dat je 'aanhangt': hard of zacht determinisme). Mensen worden bijvoorbeeld lui, alles is toch voorbestemd. Als je arm bent, en je bent voorbestemd arm te blijven, waarom zou je dan toch hard gaan werken?
Een van de grootste zorgen in dit debat is dat het opgeven van de idee van vrije wil ongekende gevolgen zou hebben voor onze levens (waar moeten we onze moraal op baseren?). Of dit ook werkelijk zo is, is nog onderwerp van het voortdurende debat. Zo zei Hume bijvoorbeeld dat filosofische bespiegelingen geen invloed hebben op ons concrete leven. Hij bedoelde hiermee dat ook al is de wereld volledig deterministisch, we zullen de daders van een overval straffen voor hun, in onze ogen, kwalijke handelingen. De filosofische bespiegelingen dat je mensen niet de schuld kan geven van actie's waar ze door hun natuur (die deterministisch is) toe gedwongen zijn leggen we naast ons neer zodra we kunnen overgaan tot het bepalen van de strafmaat. In onze dagelijkse praktijk trekken we ons dus weinig aan van filosofische bedenkingen. Als er 50 euro van je wordt gejat, blijf je dat vervelend vinden, ondanks dat je (in een gedetermineerde wereld) 'weet' dat degene die het jat er eigenlijk ook niks aan kan doen en door zijn natuur wordt gedwongen jouw geld in zijn zak te steken. Moraliteit heeft zijn wortels in onze emotie's aldus Hume.
Echter, enkele jaren geleden deden enkele psychologen een onderzoek naar de gevolgen van 'het weten dat vrije wil niet bestaat' voor ons gedrag. Hiervoor lieten ze 2 groepen mensen 2 verschillende teksten lezen, beide stukken uit hetzelfde boek van Francis Crick. De eerste groep gaven ze een zeer deterministische tekst en de andere groep een vrij milde tekst, waarin de optie's meer 'open' waren. Hierna lieten ze die mensen (uit hun hoofd) een aantal sommetjes maken op een computer. Aan het begin van de proef vertelden de onderzoekers dat er een fout in het computerprogramma zat: men moest direct na het verschijnen van de som op de spatiebalk drukken, anders zou het antwoord ook in beeld verschijnen. De onderzoekers zeiden erbij dat ze niet konden zien of mensen vals speelden (niet op spatiebalk drukken), maar men werd vriendelijk verzocht toch vooral op spatiebalk te drukken, in het belang van het onderzoek. Wat de onderzoekers eigenlijk wilden onderzoeken:
Heeft de notie van deteminisme direct invloed op ons gedrag? Dus, als we weten dat determinisme waar is, gaan we ons er dan ook naar gedragen? De conclusie van dit onderzoek is ja. De onderzoekers konden wel degelijk zien wie er wel op de spatiebalk drukten en wie niet. De mensen uit de eerste groep zagen in de "deterministische wereld" een prima excuus om niet op de spatiebalk te drukken, en zo vals te spelen, ze konden er immers niets aan doen. De tweede groep, met de mildere tekst speelden aanzienlijk minder vals....
Dit is natuurlijk ook een klein voorbeeld. Eigenlijk kan je niet direct dergelijke conclusie's trekken. Het is "slechts" een beetje valsspelen met het maken van een rekensommetje. De vraag is of mensen bij het oplossen van echt grote vraagstukken zich ook in dezelfde mate laten beinvloeden door een deterministische notie.