Waarnemingen worden volledig gekleurd door wie we zijn. Een gebeurtenis die door twee personen wordt waar genomen zal door beiden op totaal verschillende manieren worden waar genomen. Daarmee is het stuk "vrije wil" al onderdeel geworden van de waarneming.quote:Omdat alles wat we zijn voortkomt uit wat we waarnemen. Van wat we waarnemen leren we en dat stelt ons in staat te reageren op onze omgeving. Door iets anders dan stimuli van buiten ons kunnen we niet leren. Dus feitelijk zou je kunnen zeggen dat onze identiteit de optelsom is van wat we hebben waargenomen en hoe we daarop hebben gereageerd.
Dit stukje slaat nergens op. Erfelijke factoren ontstaan niet op basis van waarnemingen maar op basis van gebeurtenissen en evolutie.quote:Er is wel een kleine genetische factor, maar aangezien je voorouders ook alleen maar geleefd hebben op basis van buitenpersoonlijke stimuli, is dat ook terug te voeren op uitsluitend waarneming van buitenaf.
Maar waar zit die vrije wil dan, als alles gedefinieerd wordt door waarnemingen van buitenaf? Ik kan in mijn concept juist nergens enige vrije wil ontdekken, omdat alles immers door buitenpersoonlijke stimuli wordt gedefinieerd.quote:Op maandag 14 oktober 2013 06:29 schreef Kumerian het volgende:
Ik zie in je hele verhaal geen enkele aanwijzing dat er géén vrije wil zou zijn. Ik zou zeggen: Definieer eerst vrije wil en kijk dan eens waarom je verhaal aanleiding zou zijn te denken dat het niet bestaat....
Klopt helemaal.quote:Waarnemingen worden volledig gekleurd door wie we zijn. Een gebeurtenis die door twee personen wordt waar genomen zal door beiden op totaal verschillende manieren worden waar genomen.
Maar ook hoe een waarneming gekleurd wordt en wordt waargenomen, is afhankelijk van onze ervaring, herinnering enz. En die zijn immers ook weer gevormd door stimuli van buitenaf.quote:Daarmee is het stuk "vrije wil" al onderdeel geworden van de waarneming.
Klopt, en zo bedoelde ik het ook niet. Ik bedoelde dat de erfelijke factor ook geen factor kan zijn.quote:Dit stukje slaat nergens op. Erfelijke factoren ontstaan niet op basis van waarnemingen maar op basis van gebeurtenissen en evolutie.
Definieer vrije wil dan eens. Volgens mij bestaat er namelijk niet meer dan de illusie van vrije wil.quote:Al met al: Leuke stelling maar heeft geen waarde zonder de eerder genoemde beschrijving van wat Vrije Wil is en hoe dit verhaal daar invloed op zou hebben.
Inderdaad maken we 'keuzes', maar op basis waarvan? Op basis van onze ervaring en herinnering en onze verlangens, maar ook die zijn weer allemaal, geen enkele uitgezonderd, ontstaan op basis van buitenpersoonlijke stimuli. Dat er in je hoofd vervolgens verbanden ontstaan op basis waarvan je beslissingen neemt (ik zeg expres geen keuzes), is een logisch gevolg van al die ervaringen, herinneringen en verlangens. Ze zijn dus niet van jezelf, maar het resultaat van externe stimuli.quote:Op maandag 14 oktober 2013 06:31 schreef Elan het volgende:
Binnen een bepaald kader heb je wel degelijk vrije keuzen.
Meerdere malen per dag maak je afwegingen en heus niet altijd de voor jouw persoon meest verstandige keuze.
Als je iets niet definieerd kun je ook niet zeggen dat je het niet kunt ontdekken.quote:Op maandag 14 oktober 2013 07:12 schreef vogeltjesdans het volgende:
Maar waar zit die vrije wil dan, als alles gedefinieerd wordt door waarnemingen van buitenaf? Ik kan in mijn concept juist nergens enige vrije wil ontdekken, omdat alles immers door buitenpersoonlijke stimuli wordt gedefinieerd.
En als ik nergens vrije wil kan ontdekken, is het ook moeilijk om die te definieren.
Die ook al gekleurd waren door onze eigen interpretatie.... Vicieuze cirkel dus non-argument.quote:Maar ook hoe een waarneming gekleurd wordt en wordt waargenomen, is afhankelijk van onze ervaring, herinnering enz. En die zijn immers ook weer gevormd door stimuli van buitenaf.
Dat kan het wel. En datgene wat je neerschrijft heeft daar niets mee te maken. Erfelijke factoren zijn onderdeel van de interpretatie van de waarneming waardoor de waarneming verandert wordt door iets wat niets met de waarneming (of welke eerdere waarneming dan ook) te maken heeft.quote:Klopt, en zo bedoelde ik het ook niet. Ik bedoelde dat de erfelijke factor ook geen factor kan zijn.
Wat is de relevantie van het meercellig organisme mens nog op kwantumniveau?quote:Op maandag 14 oktober 2013 07:39 schreef vogeltjesdans het volgende:
Bestaat vrije wil dan op kwantumniveau?
Misschien word de vrije wil gevonden in het ontstijgen van van datgene dat ons gevormd heeft.quote:Op maandag 14 oktober 2013 03:57 schreef vogeltjesdans het volgende:
Omdat alles wat we zijn voortkomt uit wat we waarnemen. Van wat we waarnemen leren we en dat stelt ons in staat te reageren op onze omgeving. Door iets anders dan stimuli van buiten ons kunnen we niet leren. Dus feitelijk zou je kunnen zeggen dat onze identiteit de optelsom is van wat we hebben waargenomen en hoe we daarop hebben gereageerd.
Dan wordt er wel gezegd dat je de keuze hebt om op verschillende manieren ergens op te reageren, maar is dat wel zo? Is de keuze die wij maken, niet ook gebaseerd op onze ervaringen en wat we geleerd hebben, op onze verlangens? Ervaringen doen we op op basis van de stimuli die we van buiten af binnen kregen, wat we geleerd hebben ook, en wat we graag willen ook. Dus alles wat we zijn, denken, weten en willen is eigenlijk niets anders dan de optelsom van wat we hebben waargenomen.
Er is wel een kleine genetische factor, maar aangezien je voorouders ook alleen maar geleefd hebben op basis van buitenpersoonlijke stimuli, is dat ook terug te voeren op uitsluitend waarneming van buitenaf.
Natuurlijk denken we dat we een vrije wil hebben, maar we realiseren ons in dat geval niet dat de 'keuzes' die we denken te hebben op basis van de buitenpersoonlijke waarnemingen zijn ontstaan.
Het idee dat ik geen eigen vrije wil zou hebben vind ik niet prettig. Waarop zou een identiteit, en dus de mogelijkheid van keuze, nog meer gebaseerd kunnen zijn dan alleen maar dat wat wij waarnemen?
Zoals vaker gezegd in topics over dit onderwerp... totale onbepaaldheid (kwantumwereld) is voor het klassieke idee van vrije wil net zo'n dooddoener als determinisme.quote:Op maandag 14 oktober 2013 07:39 schreef vogeltjesdans het volgende:
Bestaat vrije wil dan op kwantumniveau?
Er zijn al genoeg topics over geopend en het blijft gewoon een onderwerp waarop nauwelijks een juist antwoord op te vinden is. Ondanks dat er volgens QM er vrije wil is, zijn er nog geen aanwijzingen op welke manier het invloed heeft op de macrokosmos. Determinisme heeft aan de andere kant zijn eigen problemen. Er is geen sluitend antwoord op te verzinnen.quote:Op maandag 14 oktober 2013 10:16 schreef Molurus het volgende:
Ter aanvulling:
F&L / Vrije wil en determinisme
F&L / Vrijheid of determinisme
F&L / Vrije wil
F&L / Filosofische consequenties kwantummechanica?
F&L / [Centraal] Vrije wil(?)
F&L / Free will or determinism?
F&L / Hoe zat het ook alweer met determinisme?
F&L / Determinisme, Compatibilisme en Nietzsche
F&L / Determinisme, toekomstvoorspellingen en vrije wil
WFL / Determinisme en vrije keuze.
W&T / Vrije wil illusie?
WFL / Wat zijn de consequenties van geen vrije wil?
F&L / [BOEK] De vrije wil bestaat niet (Victor Lamme)
F&L / In hoeverre bestaat vrije wil?
F&L / Vrije wil is een illusie?
etc etc etc etc etc.
Hij bedoelt 'willekeurigheid'. Ook al slaat het geen hout filosofisch gezien dat totale willekeurigheid patronen vormt maar dat terzijde. Maar het impliceert dat er aan de basis de mogelijkheid is voor vrije wil. Maar dat dit niet doorgevoerd lijkt te zijn naar de macro (dus dat er echt vrije wil is op moleculair niveau).quote:Op donderdag 17 oktober 2013 19:24 schreef _dodecahedron_ het volgende:
waarom is er volgens QM vrije wil?
ik zie de relevantie van mogelijke willekeurigheid in QM niet zo voor vrije wil bij de mens.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 20:18 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Hij bedoelt 'willekeurigheid'. Ook al slaat het geen hout filosofisch gezien dat totale willekeurigheid patronen vormt maar dat terzijde. Maar het impliceert dat er aan de basis de mogelijkheid is voor vrije wil. Maar dat dit niet doorgevoerd lijkt te zijn naar de macro (dus dat er echt vrije wil is op moleculair niveau).
Dat laatste klopt. Plus dat pure willekeurigheid niet begrenst kan worden. Wat wel het geval is, gezien dat er patronen zich vormen. Het lijkt mij ook niet dat het echte willekeurigheid is. Maar het lijkt op dit moment dat wel te zijn.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 20:46 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
ik zie de relevantie van mogelijke willekeurigheid in QM niet zo voor vrije wil bij de mens.
maar goed ik heb geen verstand van QM ... hoe weet je overigens zeker dat willekeurigheid willekeurigheid is ipv gewoon dat er invloeden zijn waar je nog niks van weet die het "willekeurig" laten lijken.
De vraag draait, als je het mij vraagt, meer om wat vrije wil nu precies is dan of het werkelijk bestaat. Een puur semantische discussie. De meeste mensen willen niet echt weten wat het is.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 18:46 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Er zijn al genoeg topics over geopend en het blijft gewoon een onderwerp waarop nauwelijks een juist antwoord op te vinden is.
De kwantumfysica wordt vaak aangehaald in deze context, maar zover ik kan zien is dat totale onzin: totale onbepaaldheid is net zo funest voor het klassieke idee van vrije wil als determinisme.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 18:46 schreef superdrufus het volgende:
Ondanks dat er volgens QM er vrije wil is, zijn er nog geen aanwijzingen op welke manier het invloed heeft op de macrokosmos.
Compatibilisme vind ik nog wel redelijk overtuigend, hoewel critici dat 'geen echte vrije wil' noemen. Het moet magisch blijven.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 18:46 schreef superdrufus het volgende:
Determinisme heeft aan de andere kant zijn eigen problemen. Er is geen sluitend antwoord op te verzinnen.
Waarom slaat dat geen hout? En snijdt het evenmin?quote:Op donderdag 17 oktober 2013 20:18 schreef Hiergaanwedan het volgende:
Ook al slaat het geen hout filosofisch gezien dat totale willekeurigheid patronen vormt maar dat terzijde.
Ik heb geen kennis van de wiskunde erachter. Ben amateurfilosoof. Maar het lijkt mij dat als iets willekeurig is dat je dan juist óók geen vrije wil hebt. Hoe kan je iets zelf bepalen als het deels alsnog willekeurig is? (als het dus zo zou zijn dat de willekeurigheid op micro/kwantum niveau naar macro zou kunnen gaan). Hoe kan je spreken van echte vrije wil als alsnog een deel gewoon random verloopt? Veel mensen halen juist die willekeurigheid aan als reden voor de mogelijkheid van vrije wil, dus misschien mis ik iets, maar willekeurigheid lijkt me juist net zo desastreus voor vrije wil als determinisme.quote:Op zondag 20 oktober 2013 01:00 schreef Gray het volgende:
[..]
Waarom slaat dat geen hout? En snijdt het evenmin?
Nou. Als je zo in elkaar zit (ongeacht of je dat wil of gewoon bent) dat je anderen helpt. Dan waarderen hen dat. En dan is dat een basis voor beloning. Ongeacht of je er controle over had of niet. Jij bent alsnog diegene die dat doet. Als je mensen vermoord at random is dat slecht voor de maatschappij en dan straf je dat omdat je dat niet wil (ongeacht of hij er uiteindelijk controle over heeft of niet). Ook al zou niemand controle hebben over zijn daden dan betekent dat nog niet dat je niet kan straffen en belonen. Aanmoedigen en ontmoedigen. Anders blijft er niks over van de maatschappij. Het gaat erom of het nut heeft. En als iemand opgesloten wordt voor jaren en in die jaren niks ergs kan doen is dat nuttig voor de rest. Vrije wil of niet maakt voor die consequentie (een betere wereld bijvoorbeeld) niet uit.quote:Op zondag 20 oktober 2013 11:43 schreef MrMofo het volgende:
Als er geen vrije wil is wat blijft er dan over van verantwoordelijkheid voor onze daden? Wat is nog de zin en basis van beloning en straf?
Waarom?quote:Op maandag 21 oktober 2013 17:33 schreef Brabke het volgende:
-Indien vrije wil zou bestaan, vervalt alle wetenschap...
Wat is 'ware logica'?quote:Op maandag 21 oktober 2013 17:33 schreef Brabke het volgende:
-En de mens denkt, vrij te zijn, als hij de ware logica in denken en handelen volgt .
Waarom?quote:Op maandag 21 oktober 2013 17:33 schreef Brabke het volgende:
-En alleen in een logisch denken en handelen ligt dan ook de ware ethiek of moraal van en voor de mens .
quote:Op maandag 21 oktober 2013 17:40 schreef Molurus het volgende:
Tegen beter weten in....
[..]
Waarom?
-Wetenschappen steunen op logica, en vrije wil is hier een chaos-verwekker...
[..]
Wat is 'ware logica'?
-Logica is, dat wat juist is in alle omstandigheden ; dat wat gehoorzaamt aan de wetten van oorzaak en gevolg en ook aan de wetten van 'finaliteit'
[..]
Waarom?
-Er is geen andere basis dan te handelen volgens dat wat in alle omstandigheden juist is zowel individueel als gemeenschappelijk .
Die redenatie begrijp ik niet helemaal. Men besluit voor zichzelf wat ze bereid zijn om te (proberen te) dragen qua consequenties dus is er vrije wil.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 11:05 schreef Gompy58 het volgende:
vrije wil gaat niet verder dan de consequenties die de beslisser kan en wil dragen....
Ergo, er bestaat dus niet iets als vrije wil.
Het feit dat er mensen zijn die wel besluiten om niet meer te werken maakt al dat het een bewijs is van vrije wil en die zijn er echt wel. Dat de inherente vrije wil onderdrukt/tegengewerkt wordt door de gehele maatschappij maakt het niet zo dat het er niet is.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 11:21 schreef Gompy58 het volgende:
Die redenatie is vrij eenvoudig. Men doet wat hij wil zolang de consequenties draagbaar zijn.
Eenvoudig voorbeeld.
Hoeveel zijn er die morgen naar hun werk gaan als ze ongestraft en zonder consequenties thuis kunnen blijven en dat kunnen doen wat ze graag zouden willen ?
Vergelijk dat aantal eens met het aantal dat thuis zou blijven als ze vervolgens hun inkomen verliezen, door de regelgeving ook geen rechten meer hebben op beperkte vorm van inkomen. Daardoor hun woning kwijtraken en op straat komen met niet meer dan de kleren aan hun lijf.
Ik moet bij zo'n stelling toch wel denken aan Youp van het hek tijdens een nieuwjaar conference van jaren terug.
Die sloot af met de melding... "als we nu allemaal eens opstaan en daar geen gaan waar we het liefste willen zijn", Dus niet bij je huidige partner maar bij die ander als je dat wilt....
Hoeveel zouden er de gedachte hebben gehad....Ik zou best willen, maar....
en hoeveel zouden er daadwerkelijk zijn opgestaan en hun jas hebben gepakt met een laatste groet ?
Ja hoor, er zijn vast wel wat zwervers te vinden die met hun volle verstand en zonder mentale aandoening gekozen hebben om nooit meer te werken. Nogmaals, niet veel misschien maar ze zijn er wel.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:06 schreef Gompy58 het volgende:
De mensen die niet meer werken, zijn dat de mensen die dat uit vrije wil doen om dat ze genoeg middelen ter beschikking hebben zodat ze de consequenties kunnen dragen ?
Ik zie wel wat problemen met het bovenstaande.quote:Op zondag 27 oktober 2013 11:16 schreef Salmannassar het volgende:
...
Sterke argumenten, niet? Tenminste, vind ik wel. Kan er geen deuk in slaan. Jullie?
Dus er is een vrije wil maar wij hebben het niet, iets anders is vrij om te doen met ons wat het wil?quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:26 schreef Skillsy het volgende:
Omdat de mens niet bewust is van krachten buiten zich om, denkt men al gauw dat er een vrije wil bestaat maar in werkelijkheid is dat dus niet. Er is een vrije wil maar weet dat jij niet je vrije wil bepaald.
Anthony Kosinec legt uit :quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:30 schreef jogy het volgende:
[..]
Dus er is een vrije wil maar wij hebben het niet, iets anders is vrij om te doen met ons wat het wil?
Mensen maken beslissingen op basis van veelal onvolledige informatie maar dat maakt de beslissingen niet minder vrij. Wat Anthony beweert is dus dat het universum en de werking daarvan zodanig geregeld is dat er geen ruimte is voor vrije wil? Is dat niet een beetje een Newtoniaanse instelling? Enkel actie - reactie?quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:39 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Anthony Kosinec legt uit :
''Wij weten niet welke handelingen echt vrij zijn en welke alleen de illusie hebben van vrijheid. Maar omdat wij blind zijn voor de wetten en krachten die ons beheersen, nemen we aan dat er helemaal geen beheer is - en deze leemte in onze werkelijkheid noemen we vrije wil''
Ik weet niet, ik begrijp hem niet. Maar ik hoef het niet te begrijpen.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:50 schreef jogy het volgende:
[..]
Mensen maken beslissingen op basis van veelal onvolledige informatie maar dat maakt de beslissingen niet minder vrij. Wat Anthony beweert is dus dat het universum en de werking daarvan zodanig geregeld is dat er geen ruimte is voor vrije wil? Is dat niet een beetje een Newtoniaanse instelling? Enkel actie - reactie?
Leuk! bedanktquote:Op maandag 28 oktober 2013 21:04 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik weet niet, ik begrijp hem niet. Maar ik hoef het niet te begrijpen.
Hier geeft hij een korte uitleg, het is Nederlands ondertiteld.
Dat hoe dan ookquote:En verder: Geloof niets wat je niet zelf onderzocht of ondervonden hebt
Aardig, maar niet heel sterk.quote:
Ik snap hem niet, heb het filmpje meerdere malen bekeken. Maar het is niet aan mij om iets te snappen. Het is niet nodig om antwoorden te krijgen maar om de juiste vragen te stellenquote:Op maandag 28 oktober 2013 21:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Aardig, maar niet heel sterk.
Hij zegt hier dat wij door onze omgeving te kiezen vrije wil hebben. Maar is de keuze die wij daarin maken niet gewoon het resultaat van de eerste drie?
Leuke poging om dit eeuwenoude filosofische probleem op te lossen, maar ik zie eerlijk gezegd niet hoe het een oplossing is. Ook optie 4) is niets meer dan een illusie.
Wat ik bedoel is dat die keuze van omgeving net zo goed het gevolg is van alle andere factoren die hij noemt en die wij niet kiezen.quote:Op maandag 28 oktober 2013 22:10 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik snap hem niet, heb het filmpje meerdere malen bekeken.
In dit filmpje worden in elk geval geen vernieuwende vragen gesteld, hoe vaak je hem ook kijkt.quote:Op maandag 28 oktober 2013 22:10 schreef Skillsy het volgende:
Het is niet nodig om antwoorden te krijgen maar om de juiste vragen te stellen.
Het antwoord op die vraag hangt sterk af van wat je er *precies* mee bedoelt.quote:Op maandag 28 oktober 2013 23:09 schreef Skillsy het volgende:
Aight maar de vraag of we een vrije wil hebben blijft nog steeds de vraag
Dat lijkt mij inderdaad ook niet correct. Ik denk daarentegen dat omgeving juist in grote mate jouw vrijheid zal bepalen. (Fysieke) regels terzijde, ook in welke manier jij bewust wordt van de mogelijkheid om te kiezen. De media (technologie) maar ook de variatie in kennis en ervaringen, vergroten naar mijn mening niet alleen de letterlijke vrijheid in keuze, maar ook de ervaring van keuze vrijheid in iemands belevingswereld. Het concept van keuzevrijheid in de "geest" wordt zo vergroot gedurende de ontwikkeling, in iemands persoonlijke leven, maar ook over de gehele geschiedenis gezien van de mens. Het is namelijk een concept, vrijheid om te kiezen, net zoals je een Olifant een concept kunt noemen. Versimpeld, weet je niet wat een Olifant is, dan zul je deze simpelweg niet kunnen vatten en is in de belevingswereld dan simpelweg niet bestaand. Hedendaags worden wij opgevoed in deze maatschappij met het concept van de keuze. Geeft dit een absolute vrije wil/keuze. Nee, deze kan niet bestaan. Vergroot of verandert het de keuze vrijheid of überhaupt de mogelijkheid om te kiezen, ja.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 10:44 schreef Molurus het volgende:
Hij zegt hier dat wij door onze omgeving te kiezen vrije wil hebben.
Volgens Boeddha wel en volgens wetenschap niet.quote:Op maandag 14 oktober 2013 06:31 schreef Elan het volgende:
Binnen een bepaald kader heb je wel degelijk vrije keuzen.
Meerdere malen per dag maak je afwegingen en heus niet altijd de voor jouw persoon meest verstandige keuze.
Je leert het ook nooit héquote:Ikblijfmaarsteedsweerterugkomen???
Misschien zodra je jezelf weet vrij te worstelen? van het patroon en verplichtingen die men zichzelf aanmeet. Stilstaan bij je handelingen en motivaties zou wellicht kunnen zorgen voor een vrijere wil binnen de keuzes die je hebt. Althans dat kan ik mij zo voorstellen.quote:Op maandag 28 oktober 2013 23:09 schreef Skillsy het volgende:
Aight maar de vraag of we een vrije wil hebben blijft nog steeds de vraag
quote:Op zondag 20 oktober 2013 11:43 schreef MrMofo het volgende:
Als er geen vrije wil is wat blijft er dan over van verantwoordelijkheid voor onze daden? Wat is nog de zin en basis van beloning en straf?
Deze cartoonquote:
Klassieke ideeën hebben vaak ook een idee van een deel van de mens dat buiten de hersens zou zijn. Maar wetenschappelijk gezien is daar weinig over te zeggen en al helemaal niet met betrekking tot vrije wil.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 14:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Deze cartoon![]()
Dit geeft precies weer wat het probleem is met klassieke noties van vrije wil.
Tuurlijk wel. Door de extra informatie maak je een andere keus. Waarom zou dat dan een magisch vrije keus moeten zijn? Het is juist dat de keus niet vrij is maar afhankelijk van factoren zoals welke informatie je hebt.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 14:19 schreef kingmob het volgende:
Determinisme en vrije wel zijn niet tegenovergesteld aan elkaar. Bovendien is het universum fundamenteel niet deterministisch volgens de kwantummechanica.
Ik zou zeggen dat vrije wil wordt gedefinieerd door het tegenovergestelde, een geregelde wil. Aangezien zo'n 'regeling' enkel bestaat als je uitgaat van een hoger wezen die je leven dicteert, is dit meer een theologische kwestie. Het gaat er om of ik beide keuzes had kunnen kiezen, niet dat eventueel van te voren al vast stond welke ik ging kiezen.
Als ik altijd zou kiezen om de weg over te steken, maar ineens heb ik de beschikking over een computer die alle causaliteit uitrekent en bepaalt dat ik daardoor dood ga, dan kies ik simpelweg om niet die weg over te steken. Als we geen vrij wil hadden, dan zou bovenstaande aanpassing niet mogelijk zijn. Toch zullen velen stellen dat er geen vrije wil is, omdat vast staat dat ik de weg over steek zonder die extra info, dat vind ik een nogal vreemd uitgangspunt.
Dit is een merkwaardige definitie. Het gaat bij vrije wil om de keuze, niet om de uitkomst. Volgens jouw definitie is het eenvoudigweg onmogelijk om ooit een vrije wil te hebben, want die afhankelijkheid bestaat altijd, dat maakt de term nogal overbodig...quote:Op woensdag 30 oktober 2013 14:32 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Door de extra informatie maak je een andere keus. Waarom zou dat dan een magisch vrije keus moeten zijn? Het is juist dat de keus niet vrij is maar afhankelijk van factoren zoals welke informatie je hebt.
Wat mij betreft is de term 'vrije wil' ook totaal overbodig.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 14:34 schreef kingmob het volgende:
[..]
Dit is een merkwaardige definitie. Het gaat bij vrije wil om de keuze, niet om de uitkomst. Volgens jouw definitie is het eenvoudigweg onmogelijk om ooit een vrije wil te hebben, want die afhankelijkheid bestaat altijd, dat maakt de term nogal overbodig...
Da's een vrij slechte metafoor, de bladeren hebben immers geen keusquote:Op woensdag 30 oktober 2013 14:38 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Wat mij betreft is de term 'vrije wil' ook totaal overbodig.
Als het noordenwind is, waaien de bladeren naar het noorden. Als het zuidenwind is, waaien ze naar het zuiden. Alleen eigenwijze bladeren denken dat ze de keus voor de richting zelf gemaakt hebben.
Zo'n slechte metafoor is het niet. Als je ervan uitgaat dat keuzes niet vrij zijn, is een keuze maken niets anders dan door een bepaalde wind meegenomen worden. Er is namelijk wel een situatie mogelijk dat ze de andere kant op bewegen, en dat is als de wind draait.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 14:54 schreef kingmob het volgende:
[..]
Da's een vrij slechte metafoor, de bladeren hebben immers geen keusEr is geen situatie denkbaar waar ze de andere kant op konden bewegen. Dat is mijn hele punt, het gaat er niet om dat iemand altijd dezelfde beslissing maakt, wat de wil vrij maakt is het feit dat hij de mogelijkheid had om een keuze te maken.
Anders gezegd, een persoon die niet zou voldoen aan jouw definitie van een vrije wil, zou helemaal geen wil hebben, laat staan vrij. Je gooit vrij en wil samen. Dat een wil evt. van te voren vast is te stellen maakt hem niet onvrij.
Als je mij de keuze geeft tussen een miljoen euro of een mes tussen mn ribben, dan maakt het feit dat iedereen weet wat ik kies die keuze niet minder vrij.
Raar verhaal, met draaiende wind is er nog altijd maar 1 'keus', met de wind mee. Er is geen denkbare situatie dat een blaadje tegen de wind in gaat, dus kunnen blaadjes ook niet 'denken' dat ze vrij zijn dat de doen. Alles wat je doet is met een omweg zeggen dat je vind dat je geen keus hebt. Dat is eenvoudigweg incorrect, dus ik snap je niet.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 15:04 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Zo'n slechte metafoor is het niet. Als je ervan uitgaat dat keuzes niet vrij zijn, is een keuze maken niets anders dan door een bepaalde wind meegenomen worden. Er is namelijk wel een situatie mogelijk dat ze de andere kant op bewegen, en dat is als de wind draait.
Als jij in jouw voorbeeld extra informatie hebt, dan is dat een andere situatie in vergelijking met de situatie zonder informatie. Dan zijn er dus andere factoren, de wind waait anders. Die situaties zijn dus niet vergelijkbaar.
Het punt is dat het blaadje wél denkt dat hij gekozen heeft voor een bepaalde richting. Hij merkt niet dat de wind noord waait, en denkt ik ga lekker noord! Jij zegt, dat is absurd en dat is precies mijn punt.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 15:19 schreef kingmob het volgende:
[..]
Raar verhaal, met draaiende wind is er nog altijd maar 1 'keus', met de wind mee. Er is geen denkbare situatie dat een blaadje tegen de wind in gaat, dus kunnen blaadjes ook niet 'denken' dat ze vrij zijn dat de doen. Alles wat je doet is met een omweg zeggen dat je vind dat je geen keus hebt. Dat is eenvoudigweg incorrect, dus ik snap je niet.
Anders heb je wel erg veel tegendraadse blaadjesquote:Op woensdag 30 oktober 2013 14:38 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Wat mij betreft is de term 'vrije wil' ook totaal overbodig.
Als het noordenwind is, waaien de bladeren naar het noorden zuiden. Als het zuidenwind is, waaien ze naar het zuiden noorden. Alleen eigenwijze bladeren denken dat ze de keus voor de richting zelf gemaakt hebben.
Ik snap dat je dat wil zeggen, maar de vergelijking slaat nergens opquote:Op woensdag 30 oktober 2013 15:23 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Het punt is dat het blaadje wél denkt dat hij gekozen heeft voor een bepaalde richting. Hij merkt niet dat de wind noord waait, en denkt ik ga lekker noord! Jij zegt, dat is absurd en dat is precies mijn punt.
Zo denken mensen ook dat ze een vrije keus maken, terwijl dat eigenlijk is gebaseerd op allerlei onderliggende processen waar ze zich niet bewust van zijn.
quote:Op woensdag 30 oktober 2013 15:32 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Anders heb je wel erg veel tegendraadse blaadjes
Er zijn toch meerdere uitkomsten? Noord, zuid, west, oost, daar tussenin.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 15:33 schreef kingmob het volgende:
[..]
Ik snap dat je dat wil zeggen, maar de vergelijking slaat nergens opNeem dan vallende blaadjes oid. het blaadje zal altijd op dezelfde plek vallen ook al zijn er vele mogelijkheden. Nu zijn er simpelweg geen keuzes en klinkt het enkel neerbuigend.
Voor de illusie van keuze moeten er minimaal verschillende mogelijke uitkomsten zijn natuurlijk. Een blaadje zou ergens anders kunnen vallen als het z'n vorm aan past, maar dat kan het niet, dus heeft het geen invloed op de plek waar het terecht komt.
Ik zou dan zeggen dat het grote verschil is dat mensen hun plek wel kunnen kiezen, ze zullen alleen altijd voor dezelfde plek kiezen en dat is het verschil tussen vrije en niet vrije keuze.
Moeilijke vraag....quote:
Op quantummechanisch nivo wel.quote:
Weten wij genoeg om dat te geloven?quote:Op woensdag 6 november 2013 22:18 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Op quantummechanisch nivo wel.
Het is een kwestie van weten. Het onzekerheidsprincipe.quote:Op woensdag 6 november 2013 22:18 schreef Maiar het volgende:
[..]
Weten wij genoeg om dat te geloven?
Los van wat wij weten, kun 'je' alles weten om een onzekerheid weg te nemen.quote:Op woensdag 6 november 2013 22:20 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Het is een kwestie van weten. Het onzekerheidsprincipe.
Nee, je kunt niet alles weten, vooral niet om een onzekerheid weg te nemen. De onzekerheid is fundamenteel...quote:Op woensdag 6 november 2013 22:22 schreef Maiar het volgende:
[..]
Los van wat wij weten, kun 'je' alles weten om een onzekerheid weg te nemen.
Voor die aanname welquote:Op woensdag 6 november 2013 22:23 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Nee, je kunt niet alles weten, vooral niet om een onzekerheid weg te nemen. De onzekerheid is fundamenteel...
Ik volg je FF niet.quote:
Met een zekerheid op het kleinste punt is er wellicht ook zekerheid over het geheel.quote:
Ach so...quote:Op woensdag 6 november 2013 22:34 schreef Maiar het volgende:
[..]
Met een zekerheid op het kleinste punt is er wellicht ook zekerheid over het geheel.
Omdat je zelf al aangeeft dat deze onzekerheid fundamenteel is, is in het kader van vrije wil de eventuele causialiteit verwerpbaar.
Ik ook..quote:Op woensdag 6 november 2013 22:31 schreef LelijKnap het volgende:
Ik wil eigenlijk nog wel een antwoord van Molurus op de antwoorden betreffende zijn kritiek op de kosmologische argumentatie/logica aangaande het bestaan van God.
Dit is altijd een vrij problematische, aangezien zowel in een deterministische als een non-deterministische wereld er slechts 1 toekomst is. Er is eigenlijk geen toekomst die je kunt veranderen of beinvloeden omdat er altijd maar 1 eindresultaat is.quote:Op donderdag 27 februari 2014 15:46 schreef jeveka het volgende:
Vrije wil is een mogelijkheid om de toekomst te beïnvloeden.
Er zijn oneindig veel mogelijkheden van de toekomst die allemaal in de logische wereld passen en dus allemaal de potentie hebben om waarheid te kunnen worden. (Dat welke dat is niet vast staat is alleen al door de kwantummechanica bewezen, maar dat terzijde).quote:Op donderdag 27 februari 2014 15:59 schreef Molurus het volgende:
Dit is altijd een vrij problematische, aangezien zowel in een deterministische als een non-deterministische wereld er slechts 1 toekomst is. Er is eigenlijk geen toekomst die je kunt veranderen of beinvloeden omdat er altijd maar 1 eindresultaat is.
Het is niet de toekomst geworden, maar had wel de potentie in zich om de toekomst te worden. De ons bekende wereld voltrekt zich maar op één manier, maar er staat niet van tevoren vast welke manier dat is. De wereld wordt bepaald door oorzaak/gevolg, door toeval en sinds de komst van bewustzijn ook door vrije wil.quote:De toekomst die er zou zijn als je niet X had gedaan is niet echt de toekomst, het is een puur hypothetische wereld.
Hoe kun je dan de toekomst beïnvloeden als die er nog niet is? Het is niet dat je van te voren weet wat er precies gaat gebeuren als je voor A kiest i.p.v. B. Je kunt er hoogstens over speculeren.quote:Op donderdag 27 februari 2014 15:46 schreef jeveka het volgende:
Vrije wil heeft te maken met hoe de toekomst er uit ziet.
Vrije wil is een mogelijkheid om de toekomst te beïnvloeden.
Als de toekomst vast staat, bestaat er niets dat de toekomst zou kunnen beïnvloeden en dus ook geen vrije wil.
Er bestaat geen informatie over de toekomst. Het is op die manier niet te bewijzen dat de toekomst vaststaat.
De kwantummechanica leert ons dat de toekomst niet alleen bepaald wordt door het actie = -reactie/oorzaak en gevolg mechanisme, maar ook voortkomt uit toevalligheden. Dit heeft echter nog niets te maken met vrije wil. De manier waarop kwantummechanica de toekomst beïnvloedt werk onafhankelijk van eventuele invloed door wezens die keuzes zouden kunnen maken.
Met de komst van bewustzijn is het mogelijk fictieve toekomstperspectieven te creëren die allen logischerwijs waar zouden kunnen worden, die allen passen in de logische ruimte. Dit schept de mogelijkheid doelgericht actie te ondernemen waardoor één van die fictieve toekomstperspectieven een groter kans heeft werkelijkheid te worden boven andere.
Vrije wil is, naast de traditionele mechanica/chemie en de kwantummechanica, één van de mogelijkheden om de toekomst te beïnvloeden.
De toekomst bestaat nog niet, dus kan er ook geen informatie over zijn. Je kan nooit weten wat er precies gaat gebeuren in de toekomst, laat staan dat je de toekomst kunt maken. Wat je wel weet is dat wanneer je voor A kiest, de toekomst er anders uit zal zien dan wanneer je voor B zou kiezen.quote:Op donderdag 27 februari 2014 17:33 schreef Morrigan het volgende:
Hoe kun je dan de toekomst beïnvloeden als die er nog niet is? Het is niet dat je van te voren weet wat er precies gaat gebeuren als je voor A kiest i.p.v. B. Je kunt er hoogstens over speculeren.
God bestaat niet, die zit verzonnen in je hoofd.quote:Op woensdag 6 november 2013 22:31 schreef LelijKnap het volgende:
Ik wil eigenlijk nog wel een antwoord van Molurus op de antwoorden betreffende zijn kritiek op de kosmologische argumentatie/logica aangaande het bestaan van God.
Op kwantumnivo juist niet. Er is wel vrije wil, maar geen vrije keus.quote:
Behalve als wij ooit de schepper scheppen, zodat deze ons weer kan scheppen enz enzquote:Op zondag 27 oktober 2013 11:34 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Blijft toch een kip of het ei verhaal, een Schepper moet ook eerst geschapen zijn, en dan ook niet uit zichzelf, dus dat is net zo'n onlogische aanname.
Voor ruimte en tijd kan er ook een andere vorm van energie zijn geweest, maar dan zonder vorm en tijd. Maar je moet stellen dat er iets al was.
En dat moet energie zijn, maar dat kan ook denk ik zonder vorm en substantie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |