Aardig, maar niet heel sterk.quote:
Ik snap hem niet, heb het filmpje meerdere malen bekeken. Maar het is niet aan mij om iets te snappen. Het is niet nodig om antwoorden te krijgen maar om de juiste vragen te stellenquote:Op maandag 28 oktober 2013 21:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Aardig, maar niet heel sterk.
Hij zegt hier dat wij door onze omgeving te kiezen vrije wil hebben. Maar is de keuze die wij daarin maken niet gewoon het resultaat van de eerste drie?
Leuke poging om dit eeuwenoude filosofische probleem op te lossen, maar ik zie eerlijk gezegd niet hoe het een oplossing is. Ook optie 4) is niets meer dan een illusie.
Wat ik bedoel is dat die keuze van omgeving net zo goed het gevolg is van alle andere factoren die hij noemt en die wij niet kiezen.quote:Op maandag 28 oktober 2013 22:10 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik snap hem niet, heb het filmpje meerdere malen bekeken.
In dit filmpje worden in elk geval geen vernieuwende vragen gesteld, hoe vaak je hem ook kijkt.quote:Op maandag 28 oktober 2013 22:10 schreef Skillsy het volgende:
Het is niet nodig om antwoorden te krijgen maar om de juiste vragen te stellen.
Het antwoord op die vraag hangt sterk af van wat je er *precies* mee bedoelt.quote:Op maandag 28 oktober 2013 23:09 schreef Skillsy het volgende:
Aight maar de vraag of we een vrije wil hebben blijft nog steeds de vraag
Dat lijkt mij inderdaad ook niet correct. Ik denk daarentegen dat omgeving juist in grote mate jouw vrijheid zal bepalen. (Fysieke) regels terzijde, ook in welke manier jij bewust wordt van de mogelijkheid om te kiezen. De media (technologie) maar ook de variatie in kennis en ervaringen, vergroten naar mijn mening niet alleen de letterlijke vrijheid in keuze, maar ook de ervaring van keuze vrijheid in iemands belevingswereld. Het concept van keuzevrijheid in de "geest" wordt zo vergroot gedurende de ontwikkeling, in iemands persoonlijke leven, maar ook over de gehele geschiedenis gezien van de mens. Het is namelijk een concept, vrijheid om te kiezen, net zoals je een Olifant een concept kunt noemen. Versimpeld, weet je niet wat een Olifant is, dan zul je deze simpelweg niet kunnen vatten en is in de belevingswereld dan simpelweg niet bestaand. Hedendaags worden wij opgevoed in deze maatschappij met het concept van de keuze. Geeft dit een absolute vrije wil/keuze. Nee, deze kan niet bestaan. Vergroot of verandert het de keuze vrijheid of überhaupt de mogelijkheid om te kiezen, ja.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 10:44 schreef Molurus het volgende:
Hij zegt hier dat wij door onze omgeving te kiezen vrije wil hebben.
Volgens Boeddha wel en volgens wetenschap niet.quote:Op maandag 14 oktober 2013 06:31 schreef Elan het volgende:
Binnen een bepaald kader heb je wel degelijk vrije keuzen.
Meerdere malen per dag maak je afwegingen en heus niet altijd de voor jouw persoon meest verstandige keuze.
Je leert het ook nooit héquote:Ikblijfmaarsteedsweerterugkomen???
Misschien zodra je jezelf weet vrij te worstelen? van het patroon en verplichtingen die men zichzelf aanmeet. Stilstaan bij je handelingen en motivaties zou wellicht kunnen zorgen voor een vrijere wil binnen de keuzes die je hebt. Althans dat kan ik mij zo voorstellen.quote:Op maandag 28 oktober 2013 23:09 schreef Skillsy het volgende:
Aight maar de vraag of we een vrije wil hebben blijft nog steeds de vraag
quote:Op zondag 20 oktober 2013 11:43 schreef MrMofo het volgende:
Als er geen vrije wil is wat blijft er dan over van verantwoordelijkheid voor onze daden? Wat is nog de zin en basis van beloning en straf?
Deze cartoonquote:
Klassieke ideeën hebben vaak ook een idee van een deel van de mens dat buiten de hersens zou zijn. Maar wetenschappelijk gezien is daar weinig over te zeggen en al helemaal niet met betrekking tot vrije wil.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 14:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Deze cartoon![]()
Dit geeft precies weer wat het probleem is met klassieke noties van vrije wil.
Tuurlijk wel. Door de extra informatie maak je een andere keus. Waarom zou dat dan een magisch vrije keus moeten zijn? Het is juist dat de keus niet vrij is maar afhankelijk van factoren zoals welke informatie je hebt.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 14:19 schreef kingmob het volgende:
Determinisme en vrije wel zijn niet tegenovergesteld aan elkaar. Bovendien is het universum fundamenteel niet deterministisch volgens de kwantummechanica.
Ik zou zeggen dat vrije wil wordt gedefinieerd door het tegenovergestelde, een geregelde wil. Aangezien zo'n 'regeling' enkel bestaat als je uitgaat van een hoger wezen die je leven dicteert, is dit meer een theologische kwestie. Het gaat er om of ik beide keuzes had kunnen kiezen, niet dat eventueel van te voren al vast stond welke ik ging kiezen.
Als ik altijd zou kiezen om de weg over te steken, maar ineens heb ik de beschikking over een computer die alle causaliteit uitrekent en bepaalt dat ik daardoor dood ga, dan kies ik simpelweg om niet die weg over te steken. Als we geen vrij wil hadden, dan zou bovenstaande aanpassing niet mogelijk zijn. Toch zullen velen stellen dat er geen vrije wil is, omdat vast staat dat ik de weg over steek zonder die extra info, dat vind ik een nogal vreemd uitgangspunt.
Dit is een merkwaardige definitie. Het gaat bij vrije wil om de keuze, niet om de uitkomst. Volgens jouw definitie is het eenvoudigweg onmogelijk om ooit een vrije wil te hebben, want die afhankelijkheid bestaat altijd, dat maakt de term nogal overbodig...quote:Op woensdag 30 oktober 2013 14:32 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Door de extra informatie maak je een andere keus. Waarom zou dat dan een magisch vrije keus moeten zijn? Het is juist dat de keus niet vrij is maar afhankelijk van factoren zoals welke informatie je hebt.
Wat mij betreft is de term 'vrije wil' ook totaal overbodig.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 14:34 schreef kingmob het volgende:
[..]
Dit is een merkwaardige definitie. Het gaat bij vrije wil om de keuze, niet om de uitkomst. Volgens jouw definitie is het eenvoudigweg onmogelijk om ooit een vrije wil te hebben, want die afhankelijkheid bestaat altijd, dat maakt de term nogal overbodig...
Da's een vrij slechte metafoor, de bladeren hebben immers geen keusquote:Op woensdag 30 oktober 2013 14:38 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Wat mij betreft is de term 'vrije wil' ook totaal overbodig.
Als het noordenwind is, waaien de bladeren naar het noorden. Als het zuidenwind is, waaien ze naar het zuiden. Alleen eigenwijze bladeren denken dat ze de keus voor de richting zelf gemaakt hebben.
Zo'n slechte metafoor is het niet. Als je ervan uitgaat dat keuzes niet vrij zijn, is een keuze maken niets anders dan door een bepaalde wind meegenomen worden. Er is namelijk wel een situatie mogelijk dat ze de andere kant op bewegen, en dat is als de wind draait.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 14:54 schreef kingmob het volgende:
[..]
Da's een vrij slechte metafoor, de bladeren hebben immers geen keusEr is geen situatie denkbaar waar ze de andere kant op konden bewegen. Dat is mijn hele punt, het gaat er niet om dat iemand altijd dezelfde beslissing maakt, wat de wil vrij maakt is het feit dat hij de mogelijkheid had om een keuze te maken.
Anders gezegd, een persoon die niet zou voldoen aan jouw definitie van een vrije wil, zou helemaal geen wil hebben, laat staan vrij. Je gooit vrij en wil samen. Dat een wil evt. van te voren vast is te stellen maakt hem niet onvrij.
Als je mij de keuze geeft tussen een miljoen euro of een mes tussen mn ribben, dan maakt het feit dat iedereen weet wat ik kies die keuze niet minder vrij.
Raar verhaal, met draaiende wind is er nog altijd maar 1 'keus', met de wind mee. Er is geen denkbare situatie dat een blaadje tegen de wind in gaat, dus kunnen blaadjes ook niet 'denken' dat ze vrij zijn dat de doen. Alles wat je doet is met een omweg zeggen dat je vind dat je geen keus hebt. Dat is eenvoudigweg incorrect, dus ik snap je niet.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 15:04 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Zo'n slechte metafoor is het niet. Als je ervan uitgaat dat keuzes niet vrij zijn, is een keuze maken niets anders dan door een bepaalde wind meegenomen worden. Er is namelijk wel een situatie mogelijk dat ze de andere kant op bewegen, en dat is als de wind draait.
Als jij in jouw voorbeeld extra informatie hebt, dan is dat een andere situatie in vergelijking met de situatie zonder informatie. Dan zijn er dus andere factoren, de wind waait anders. Die situaties zijn dus niet vergelijkbaar.
Het punt is dat het blaadje wél denkt dat hij gekozen heeft voor een bepaalde richting. Hij merkt niet dat de wind noord waait, en denkt ik ga lekker noord! Jij zegt, dat is absurd en dat is precies mijn punt.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 15:19 schreef kingmob het volgende:
[..]
Raar verhaal, met draaiende wind is er nog altijd maar 1 'keus', met de wind mee. Er is geen denkbare situatie dat een blaadje tegen de wind in gaat, dus kunnen blaadjes ook niet 'denken' dat ze vrij zijn dat de doen. Alles wat je doet is met een omweg zeggen dat je vind dat je geen keus hebt. Dat is eenvoudigweg incorrect, dus ik snap je niet.
Anders heb je wel erg veel tegendraadse blaadjesquote:Op woensdag 30 oktober 2013 14:38 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Wat mij betreft is de term 'vrije wil' ook totaal overbodig.
Als het noordenwind is, waaien de bladeren naar het noorden zuiden. Als het zuidenwind is, waaien ze naar het zuiden noorden. Alleen eigenwijze bladeren denken dat ze de keus voor de richting zelf gemaakt hebben.
Ik snap dat je dat wil zeggen, maar de vergelijking slaat nergens opquote:Op woensdag 30 oktober 2013 15:23 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Het punt is dat het blaadje wél denkt dat hij gekozen heeft voor een bepaalde richting. Hij merkt niet dat de wind noord waait, en denkt ik ga lekker noord! Jij zegt, dat is absurd en dat is precies mijn punt.
Zo denken mensen ook dat ze een vrije keus maken, terwijl dat eigenlijk is gebaseerd op allerlei onderliggende processen waar ze zich niet bewust van zijn.
quote:Op woensdag 30 oktober 2013 15:32 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Anders heb je wel erg veel tegendraadse blaadjes
Er zijn toch meerdere uitkomsten? Noord, zuid, west, oost, daar tussenin.quote:Op woensdag 30 oktober 2013 15:33 schreef kingmob het volgende:
[..]
Ik snap dat je dat wil zeggen, maar de vergelijking slaat nergens opNeem dan vallende blaadjes oid. het blaadje zal altijd op dezelfde plek vallen ook al zijn er vele mogelijkheden. Nu zijn er simpelweg geen keuzes en klinkt het enkel neerbuigend.
Voor de illusie van keuze moeten er minimaal verschillende mogelijke uitkomsten zijn natuurlijk. Een blaadje zou ergens anders kunnen vallen als het z'n vorm aan past, maar dat kan het niet, dus heeft het geen invloed op de plek waar het terecht komt.
Ik zou dan zeggen dat het grote verschil is dat mensen hun plek wel kunnen kiezen, ze zullen alleen altijd voor dezelfde plek kiezen en dat is het verschil tussen vrije en niet vrije keuze.
Moeilijke vraag....quote:
Op quantummechanisch nivo wel.quote:
Weten wij genoeg om dat te geloven?quote:Op woensdag 6 november 2013 22:18 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Op quantummechanisch nivo wel.
Het is een kwestie van weten. Het onzekerheidsprincipe.quote:Op woensdag 6 november 2013 22:18 schreef Maiar het volgende:
[..]
Weten wij genoeg om dat te geloven?
Los van wat wij weten, kun 'je' alles weten om een onzekerheid weg te nemen.quote:Op woensdag 6 november 2013 22:20 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Het is een kwestie van weten. Het onzekerheidsprincipe.
Nee, je kunt niet alles weten, vooral niet om een onzekerheid weg te nemen. De onzekerheid is fundamenteel...quote:Op woensdag 6 november 2013 22:22 schreef Maiar het volgende:
[..]
Los van wat wij weten, kun 'je' alles weten om een onzekerheid weg te nemen.
Voor die aanname welquote:Op woensdag 6 november 2013 22:23 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Nee, je kunt niet alles weten, vooral niet om een onzekerheid weg te nemen. De onzekerheid is fundamenteel...
Ik volg je FF niet.quote:
Met een zekerheid op het kleinste punt is er wellicht ook zekerheid over het geheel.quote:
Ach so...quote:Op woensdag 6 november 2013 22:34 schreef Maiar het volgende:
[..]
Met een zekerheid op het kleinste punt is er wellicht ook zekerheid over het geheel.
Omdat je zelf al aangeeft dat deze onzekerheid fundamenteel is, is in het kader van vrije wil de eventuele causialiteit verwerpbaar.
Ik ook..quote:Op woensdag 6 november 2013 22:31 schreef LelijKnap het volgende:
Ik wil eigenlijk nog wel een antwoord van Molurus op de antwoorden betreffende zijn kritiek op de kosmologische argumentatie/logica aangaande het bestaan van God.
Dit is altijd een vrij problematische, aangezien zowel in een deterministische als een non-deterministische wereld er slechts 1 toekomst is. Er is eigenlijk geen toekomst die je kunt veranderen of beinvloeden omdat er altijd maar 1 eindresultaat is.quote:Op donderdag 27 februari 2014 15:46 schreef jeveka het volgende:
Vrije wil is een mogelijkheid om de toekomst te beïnvloeden.
Er zijn oneindig veel mogelijkheden van de toekomst die allemaal in de logische wereld passen en dus allemaal de potentie hebben om waarheid te kunnen worden. (Dat welke dat is niet vast staat is alleen al door de kwantummechanica bewezen, maar dat terzijde).quote:Op donderdag 27 februari 2014 15:59 schreef Molurus het volgende:
Dit is altijd een vrij problematische, aangezien zowel in een deterministische als een non-deterministische wereld er slechts 1 toekomst is. Er is eigenlijk geen toekomst die je kunt veranderen of beinvloeden omdat er altijd maar 1 eindresultaat is.
Het is niet de toekomst geworden, maar had wel de potentie in zich om de toekomst te worden. De ons bekende wereld voltrekt zich maar op één manier, maar er staat niet van tevoren vast welke manier dat is. De wereld wordt bepaald door oorzaak/gevolg, door toeval en sinds de komst van bewustzijn ook door vrije wil.quote:De toekomst die er zou zijn als je niet X had gedaan is niet echt de toekomst, het is een puur hypothetische wereld.
Hoe kun je dan de toekomst beïnvloeden als die er nog niet is? Het is niet dat je van te voren weet wat er precies gaat gebeuren als je voor A kiest i.p.v. B. Je kunt er hoogstens over speculeren.quote:Op donderdag 27 februari 2014 15:46 schreef jeveka het volgende:
Vrije wil heeft te maken met hoe de toekomst er uit ziet.
Vrije wil is een mogelijkheid om de toekomst te beïnvloeden.
Als de toekomst vast staat, bestaat er niets dat de toekomst zou kunnen beïnvloeden en dus ook geen vrije wil.
Er bestaat geen informatie over de toekomst. Het is op die manier niet te bewijzen dat de toekomst vaststaat.
De kwantummechanica leert ons dat de toekomst niet alleen bepaald wordt door het actie = -reactie/oorzaak en gevolg mechanisme, maar ook voortkomt uit toevalligheden. Dit heeft echter nog niets te maken met vrije wil. De manier waarop kwantummechanica de toekomst beïnvloedt werk onafhankelijk van eventuele invloed door wezens die keuzes zouden kunnen maken.
Met de komst van bewustzijn is het mogelijk fictieve toekomstperspectieven te creëren die allen logischerwijs waar zouden kunnen worden, die allen passen in de logische ruimte. Dit schept de mogelijkheid doelgericht actie te ondernemen waardoor één van die fictieve toekomstperspectieven een groter kans heeft werkelijkheid te worden boven andere.
Vrije wil is, naast de traditionele mechanica/chemie en de kwantummechanica, één van de mogelijkheden om de toekomst te beïnvloeden.
De toekomst bestaat nog niet, dus kan er ook geen informatie over zijn. Je kan nooit weten wat er precies gaat gebeuren in de toekomst, laat staan dat je de toekomst kunt maken. Wat je wel weet is dat wanneer je voor A kiest, de toekomst er anders uit zal zien dan wanneer je voor B zou kiezen.quote:Op donderdag 27 februari 2014 17:33 schreef Morrigan het volgende:
Hoe kun je dan de toekomst beïnvloeden als die er nog niet is? Het is niet dat je van te voren weet wat er precies gaat gebeuren als je voor A kiest i.p.v. B. Je kunt er hoogstens over speculeren.
God bestaat niet, die zit verzonnen in je hoofd.quote:Op woensdag 6 november 2013 22:31 schreef LelijKnap het volgende:
Ik wil eigenlijk nog wel een antwoord van Molurus op de antwoorden betreffende zijn kritiek op de kosmologische argumentatie/logica aangaande het bestaan van God.
Op kwantumnivo juist niet. Er is wel vrije wil, maar geen vrije keus.quote:
Behalve als wij ooit de schepper scheppen, zodat deze ons weer kan scheppen enz enzquote:Op zondag 27 oktober 2013 11:34 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Blijft toch een kip of het ei verhaal, een Schepper moet ook eerst geschapen zijn, en dan ook niet uit zichzelf, dus dat is net zo'n onlogische aanname.
Voor ruimte en tijd kan er ook een andere vorm van energie zijn geweest, maar dan zonder vorm en tijd. Maar je moet stellen dat er iets al was.
En dat moet energie zijn, maar dat kan ook denk ik zonder vorm en substantie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |