De vrije wil bestaat als God bestaat en dat doet ie. Lees dit maar eens. Komt van een ander forum..
"Als je kijkt naar t verband tussen 'oorzaak' en 'in het bestaan komen', dan kun je één vd volgende 3 eigenschappen toeschrijven aan die gebeurtenis (het in het bestaan komen van het universum)
1. noodzakelijk
2. mogelijk
3. onmogelijk
Er is geen vierde alternatief en de derde optie kunnen we afschrijven (aangezien het universum bestaat en het in het bestaan komen ervan dan nooit onmogelijk kon zijn)
Dus hou je die eerste twee gevallen over
1. Als het in t bestaan komen van het universum noodzakelijk was, dan kun je stellen dat die noodzaak oftewel..
a. intrinsiek was (het universum bezat in zichzelf de onvermijdelijke noodzaak om in t bestaan te komen), of die noodzaak was..
b. extrinsiek
Er is geen derde alternatief
De eerste optie spreekt zichzelf natuurlijk tegen, omdat de gebeurtenis niet bestond en het in het bestaan komen van iets dat nog niet bestaat geen intrinsieke eigenschap van datgene kan zijn
Het bestond immers niet, dus het is onlogisch om te stellen dat het afhankelijk van zichzelf was om in het bestaan te komen
Hieruit volgt dat de noodzaak voor het in het bestaan komen van het universum alleen extrinsiek kon zijn; afhankelijk van iets anders dan het universum zelf
2. Als het in t bestaan komen van het universum niet noodzakelijk, maar mogelijk was..
Dan volgt dat de mogelijkheid van haar bestaan zwaarder woog dan het voorafgaande niet-bestaan
Het bestond niet en zou in de wereld van het niet-bestaan kunnen blijven tenzij de optie om in t bestaan te komen voorrang kreeg op de staat van niet-bestaan, waarin het verkeerde
En aangezien het universum bestaat werd die mogelijkheid 'gekozen' boven die voorafgaande staat: anders zou het in het niet-bestaan blijven verkeren
Dit afwegen van die twee opties kan oftewel..
a. intrinsiek zijn (het universum 'koos' het in het bestaan komen van het universum boven het niet-bestaan), of die afweging was..
b. extrinsiek
Er is geen derde alternatief
De eerste optie is wederom onsamenhangend, omdat het universum niet bestond en wat niet bestaat kan geen invloed hebben op wat dan ook
En wederom volgt dat het in t bestaan komen van t universum afhankelijk moet zijn geweest van iets anders dan het universum zelf
En dus is het irrationeel om te beweren dat het universum zonder oorzaak (zonder iets buiten zichzelf, oftewel; zonder n Schepper) in het bestaan kon komen
Je kunt dus niet eens beweren dat we niet weten of iets zonder oorzaak in t bestaan kan komen
Laat staan dat je dit absurde standpunt een feit noemt

Voor mensen die moeite hebben met de taal hierboven kun je het zien als volgt..
Iets kan zichzelf niet in het bestaan brengen, want om dat te doen moet het al een 'zelf' zijn en dan bestond het al
En aangezien het dan al bestond is "in het bestaan komen" overbodig
En omdat je jezelf niet in het bestaan kunt brengen heb je iets nodig buiten jezelf, om jou in t bestaan te brengen
Wetenschappelijk gezien is het een doodlopende weg
Aangezien ruimte-tijd begon te bestaan op het moment van de Big Bang kun je dmv empirisch onderzoek simpelweg niet verder terug gaan dan Planck's moment
Alle wetenschappelijke instrumenten falen, omdat er niets is om te meten vóór de Big Bang; er is geen ruimte-tijd
Dus wetenschappelijk gezien kun je geen zekere uitspraken doen over hoe het universum in t bestaan kon komen, wat rest zijn rationele argumenten en in dat geval spreekt de logica Sideshowbob's "feiten" tegen
Als je dit niet kunt oplossen, dan boeit de rest van je verhaal niet, omdat t allemaal uitgaat van n foute aanname; dat t universum (zonder n Schepper) uit zichzelf, uit het niets, in t bestaan kon komen
Je zou kunnen zeggen (als reactie) dat het een argument vanuit onwetendheid is van mijn kant, omdat ik beweer iets te weten over iets wat ik niet geobserveerd heb
In dat geval zou jij beweren dat je weet dat ik niets kan weten over iets wat ik niet geobserveerd heb
En dan zou ik je moeten vragen of je dat weet door observatie"
Sterke argumenten, niet? Tenminste, vind ik wel. Kan er geen deuk in slaan. Jullie?