abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134646150
quote:
Agent die Rishi doodschoot vrijgesproken

De agent die vorig jaar de 17-jarige Rishi Chandrikasing op station Hollands Spoor doodschoot is vrijgesproken van moord en van doodslag.

De agent probeerde zo gecontroleerd mogelijk op het bovenbeen te schieten, concludeerde de rechter. Maar er was stress bij de agent en het gedrag van Rishi, die wegrende, was ook onverwacht. De kans op een fout schot was aanmerkelijk, maar de agent heeft dat risico niet willens en wetens genomen.

De rechter noemde het toevoegen van de beschuldiging van 'moord' aan tenlastelegging een paar dagen voor zitting 'ongelukkig' en 'nodeloos grievend' voor de agent. Er is geen enkel bewijs voor dat de agent opzettelijk Rishi wilde doodschieten, zei de rechter.

Niet aanwezig
De agent was zelf niet aanwezig in de rechtbank. Wel waren er veel belangstellenden. Ook de moeder van Rishi was aanwezig, met een grote foto van haar zoon. Zij was hevig geëmotioneerd, zo schrijven bij de zitting aanwezige twitteraars.

Het Openbaar Ministerie (OM) eiste ontslag van iedere rechtsvervolging. De aanklager kwam twee weken geleden tot de conclusie dat de agent terecht aanhoudingsvuur gebruikte. Volgens het OM staat doodslag vast. Maar vanwege de omstandigheden waaronder de agent moest handelen, zou hij geen straf moeten krijgen, aldus de aanklager.

Bedreiging
De agent was samen met twee collega's afgekomen op de melding van een bedreiging door een vuurwapengevaarlijke verdachte. Een Engelsman had die melding gedaan. Rishi zou hem hebben gezegd dat hij een wapen had.

Eenmaal op het station zagen de agenten Rishi, die werd gemaand stil te blijven staan en zijn handen te laten zien. Rishi zette het op een lopen en greep naar een jas- of broekzak. 'Volkomen onverwacht gedrag', aldus de rechtbank.

De betrokken politieman nam binnen één seconde het besluit zijn wapen te trekken en probeerde, terwijl hij achter Rishi aan liep, hem in zijn bovenbenen te raken. Hij raakte Rishi in de hals. De jongen overleed later in een ziekenhuis. Volgens de rechtbank had de agent geen andere mogelijkheid Rishi aan te houden dan op hem te schieten.
Bron: AD
kom maar in pvv tokkies
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:22:59 #2
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_134646226
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:19 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het gaat mij dan ook meer om de feiten van handeling dan de nationaliteit van het slachtoffer.
Lees de uitspraak dan gewoon: HIER: http://uitspraken.rechtsp(...):NL:RBDHA:2013:18257

Hier alvast het feitenrelaas:
quote:
3.1 De feiten

De rechtbank heeft op basis van het dossier en het verhandelde ter terechtzitting de navolgende feiten vastgesteld.

Op 24 november 2012 rond 05.45 uur was Rishi [slachtoffer] (hierna: Rishi), aanwezig in de wachtruimte van spoor 3/4 van het station Hollands Spoor in Den Haag. Daar heeft hij een Engelsman aangesproken die op een bankje lag te slapen. Hij heeft naar de Engelsman geroepen: “Are you Dutch? You must be Dutch. Every one must be Dutch here. Fuck off. This place is only for Dutch people.” Rishi heeft vervolgens met zijn rechterhand in zijn jaszak gereikt. Hij zei toen: “I have a gun”. Hij greep in zijn linkerbinnenzak en zei: “Now I am going to show you the right way to get out”. De Engelsman heeft geen vuurwapen gezien. Rishi stond ongeveer een meter bij de Engelsman vandaan.
De Engelsman heeft daarop de wachtruimte verlaten en is op zoek gegaan naar beveiligingspersoneel. Omstreeks 06.03 uur heeft hij van zijn ontmoeting met Rishi verslag gedaan aan beveiligingspersoneel van de NS.
Het beveiligingspersoneel van de NS heeft vervolgens de veiligheidscentrale van de NS ingelicht, waarop de veiligheidscentrale contact heeft opgenomen met de meldkamer spoorwegpolitie. Omdat er geen spoorwegpolitie aanwezig was in Den Haag, is vervolgens de meldkamer van de Politie Haaglanden geïnformeerd. De meldkamer gaf om ongeveer 6.10 uur de volgende melding uit: “Mag u gaan naar station Hollands Spoor. In de centrale hal staat NS met een man en de man is bedreigd door een andere man en die zou ook een vuurwapen hebben… die andere man dus….die zit dan in de wachtruimte van spoor 3/4…en die man heeft dan een witte jas, meer is niet bekend.”
Naar aanleiding van deze melding is verdachte tezamen met twee collega politieambtenaren (hierna: RR002 en RR003) ter plaatse gegaan. RR002 was in burger gekleed. Zij arriveren als eerste politieambtenaren op het station Hollands Spoor. Als zij bovenaan de trap van spoor 3/4 aankomen spreken zij nog kort met de beveiliger van de NS die de melding van de Engelsman had doorgekregen. Hij wijst de plek aan waar de man in de witte jas staat die het vuurwapen zou hebben, op de rand van het perron bij spoor 4. De drie politieambtenaren bespreken kort dat zij een vuurlijn zullen opzetten, zodra zij deze hen onbekende man – naar later bleek: Rishi – in beeld krijgen.Vervolgens lopen zij alle drie met het pistool gericht op hem af in een zogenaamde V-opstelling. Verdachte heeft geroepen: “politie, “je bent aangehouden, blijf staan, laat je handen zien, bij elke verdachte beweging wordt geschoten”.Rishi en twee andere op het perron aanwezige personen draaien op hetzelfde moment hun hoofd om in de richting van de politieambtenaren. Rishi staat op het eerste moment van aanroepen met zijn linkerschouder in de richting van de politieambtenaren. Vervolgens draait hij zich linksom en staat dan kort met zijn lichaam in de richting van de politie. Dan draait hij zich rechtsom en rent weg in de richting van de fietstunnel. Verdachte, RR002 en RR003 achtervolgen hem in versnelde pas/looppas. Tijdens het wegrennen kijkt Rishi op enig moment rechtsom naar de politieambtenaren en maakt een handbeweging naar zijn jas- of broekzak, waarna een zwart voorwerp in zijn hand zichtbaar wordt. Direct daarop lost verdachte een schot. Op het moment van schieten bedraagt de afstand tussen verdachte en Rishi ongeveer 16 meter. Rishi valt voorover op het perron.Rishi [slachtoffer] is kort daarna naar het ziekenhuis overgebracht en daar is hij om 8.35 uur overleden als gevolg van het schot dat hem in zijn hals had geraakt. Er is bij Rishi geen vuurwapen aangetroffen. Ook een ingezette speurhond heeft op het station geen wapen gevonden. Wel is naast het lichaam van Rishi diens Black Berry aangetroffen. Bij onderzoek aan het dienstwapen van verdachte zijn geen gebreken aan het licht gekomen. Uitgebreid onderzoek heeft uitgewezen dat het dodelijke schot naar alle waarschijnlijkheid een rechtstreeks schot is geweest, geen zogeheten ricochetschot.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_134646378
idd gewoon echt een schat van een jongen. Iedereen bedreigt toch wel eens iemand op het station en zegt dat hij een pistool heeft?

Flikker toch op met me :').
Get woke, go broke!
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:28:16 #4
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_134646445
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:26 schreef HeatWave het volgende:
idd gewoon echt een schat van een jongen. Iedereen bedreigt toch wel eens iemand op het station en zegt dat hij een pistool heeft?

Zeker, hij had zijn leven bijna weer op de rit. Bijna.
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:28:22 #5
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_134646449
Gezien de omstandigheden vind ik het terecht dat de agent is vrijgesproken.

De enige intel die de agent had was dat hij gewapend was en iemand had bedreigd (heeft hij beide zelf de wereld in geholpen) en dan rent hij weg en grijpt hij naar zijn zak.

Ik zou als agent zijnde ook denken als hij naar zijn zak grijpt; wapen wapen.
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:28:59 #6
39333 Zelva
pi_134646471
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:28 schreef Ambicioso het volgende:

De enige intel die hij had was dat hij gewapend was en iemand had bedreigd (heeft hij beide zelf de wereld in geholpen) en dan rent hij weg en grijpt hij naar zijn zak.

Nee, nee je moet eerst honderd procent zeker weten dat het een wapen is, bijvoorbeeld door het te controleren op echtheid. Dan pas mag je schieten. Stoute agenten.
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:30:08 #7
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_134646511
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:28 schreef Zelva het volgende:

[..]

Nee, nee je moet eerst honderd procent zeker weten dat het een wapen is. Dan pas mag je schieten. Stoute agenten.
Ja je moet ook nog eerst minimaal 3 kogels door je romp hebben want anders weet je niet zeker dat het wapen wel geladen is. _O- Als die kerel niet had gezegd dat hij een wapen had waren de agenten nooit met getrokken wapens het station op gekomen.
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:30:08 #8
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_134646512
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:28 schreef Zelva het volgende:

[..]

Nee, nee je moet eerst honderd procent zeker weten dat het een wapen is, bijvoorbeeld door het te controleren op echtheid. Dan pas mag je schieten. Stoute agenten.
Bovendien rent iedereen weg van de politie. Dat is normaal. Het hele station was onderweg naar die fietstunnel.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:31:12 #9
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_134646543
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:30 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Bovendien rent iedereen weg van de politie. Dat is normaal. Het hele station was onderweg naar die fietstunnel.
Er waren op dat filmpje meen ik niet meer burgers te zien? En als ik hoor "stop, politie" dan ga ik niet rennen. Ik ga in ieder geval niet rennen als ze getrokken wapens hebben.
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:31:40 #10
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_134646561
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:31 schreef Ambicioso het volgende:

[..]

Er waren op dat filmpje meen ik niet meer burgers te zien? En als ik hoor "stop, politie" dan ga ik niet rennen. Ik ga in ieder geval niet rennen als ze getrokken wapens hebben.
Gast, sarcasme. Leer het herkennen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:32:27 #11
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_134646588
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:22 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Lees de uitspraak dan gewoon: HIER: http://uitspraken.rechtsp(...):NL:RBDHA:2013:18257

[..]

Zegt mij genoeg. Die andere twee mensen bleven wel zeker staan? Ooh wacht dat vermelden ze maar even niet.
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:32:34 #12
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_134646596
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:31 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Gast, sarcasme. Leer het herkennen.
Jij kwam met die info van de fietstunnel. Ik heb me niet erg goed ingelezen dus dacht dat je iets bedoelde :+
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:33:25 #13
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_134646635
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:32 schreef betyar het volgende:

[..]

Zegt mij genoeg. Die andere twee mensen bleven wel zeker staan? Ooh wacht dat vermelden ze maar even niet.
Eigenlijk was het dus gewoon weer discriminatie allemaal?
Get woke, go broke!
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:33:39 #14
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_134646642
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:33 schreef HeatWave het volgende:

[..]

:? :?
pi_134646666
quote:

De enige intel die de agent had was dat hij gewapend was en iemand had bedreigd (heeft hij beide zelf de wereld in geholpen) en dan rent hij weg en grijpt hij naar zijn zak.

Kan het hier alleen maar mee eens zijn.

Het enige raadselachtige is wat mij betreft wel het schot in de hals. Je zou verwachten dat een schot in algemene richting van Rishi's benen toch eigenlijk niet in zijn hals zou kunnen belanden.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:34:45 #16
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_134646685
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:33 schreef betyar het volgende:

[..]

:? :?
Ik zie geen enkele andere reden waarom je hem blijft verdedigen ondanks een shitload aan feiten.
Get woke, go broke!
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:35:22 #17
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_134646708
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:34 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Ik zie geen enkele andere reden waarom je hem blijft verdedigen ondanks een shitload aan feiten.
Dat de agent onbekwaam heeft gehandeld naar mijn mening? Mag dat niet?
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:35:58 #18
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_134646731
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:35 schreef betyar het volgende:

[..]

het mag wel, je mag ook blijven volhouden dat de maan van kaas is.
Get woke, go broke!
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:35:59 #19
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_134646734
Heel die jongen kan me niet boeien. Wel de handelingen van de agent.
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:36:29 #20
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_134646752
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:35 schreef HeatWave het volgende:

[..]

het mag wel, je mag ook blijven volhouden dat de maan van kaas is.
Dat is ie ook. Gatenkaas wel te verstaan.
pi_134646823
quote:
Er staat in de uitspraak ook gewoon dat de eerste verklaring van de agent was dat hij zich niet bedreigd voelde en dat de eerste reactie op het raken in de nek 1 van ongeloof was. Dat de agent onder grote stress heeft gehandeld. Als er iemand had moeten schieten dan was het de agent in burger rechtsachter Rishi.

Het straalt gewoon incompetentie uit.
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:39:08 #22
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_134646844
quote:

[..]

Omdat hij uit de richting heeft geschoten, of omdat hij uberhaupt heeft geschoten?
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:39:26 #23
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_134646855
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:39 schreef Ambicioso het volgende:

[..]

Omdat hij uit de richting heeft geschoten, of omdat hij uberhaupt heeft geschoten?
Dat laatste.
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:40:31 #24
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_134646894
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:39 schreef betyar het volgende:

[..]

Dat laatste.
Ongeveer de enige info die de agenten hadden was dat hij een wapen had en hij greep naar zijn zak.
Wat zou jij denken?
pi_134646898
De agent is overigens vrijgesproken van moord, doodslag en mishandeling met de dood tot gevolg. Dat zegt niets over zijn functioneren als agent.
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:40:48 #26
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_134646909
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:38 schreef gelly het volgende:

[..]

Er staat in de uitspraak ook gewoon dat de eerste verklaring van de agent was dat hij zich niet bedreigd voelde en dat de eerste reactie op het raken in de nek 1 van ongeloof was. Dat de agent onder grote stress heeft gehandeld. Als er iemand had moeten schieten dan was het de agent in burger rechtsachter Rishi.

Maar dan mag het, dat die jongen vlucht uit paniek mag dan weer niet..... 8)7
pi_134646923
quote:
Joh de handelingen van de jongen doen er juist toe.

Beeld je eens in je ben agent je hoor dat een jongen vuurwapen gevaarlijk is.
Hij rent weg en grijpt naar zijn zak.

Je grijp naar je wapen richt snel en schiet.
Dan vind ik het eigenlijk best wel netjes dat hij zijn nek geraakt heeft. :D
Natuurlijk zal hij wel op de schouder hebben gemikt maar als iemand nog beweegt is het verdomd lastig te raken.

Dus niks racisme dat joch heeft altijd geleefd zonder consequenties en dan komt dat schot :Y
Surely you can't be serious
I am serious... and don't call me Shirley
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:42:01 #28
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_134646949
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:40 schreef gelly het volgende:
De agent is overigens vrijgesproken van moord, doodslag en mishandeling met de dood tot gevolg. Dat zegt niets over zijn functioneren als agent.
Niemand heeft het over het functioneren van Rishi als normale burger :')
Get woke, go broke!
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:43:59 #29
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_134647024
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:40 schreef Ambicioso het volgende:

[..]

Ongeveer de enige info die de agenten hadden was dat hij een wapen had en hij greep naar zijn zak.
Wat zou jij denken?
Geen idee. Wat ik wel eens heb gedaan is net zolang wachten dat een verdachte die op ons af kwam lopen die herhaaldelijk weigerde te stoppen door heb laten lopen.
pi_134647031
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:40 schreef Ambicioso het volgende:

[..]

Wat zou jij denken?
Er is normaal gesproken wel meer nodig dan een verdachtmaking van wapenbezit voordat je als agent iemand neer mag schieten. Dan moet je het wapen hebben gezien of er moet gerede aanleiding zijn om aan te nemen dat iemand een wapen heeft, bijvoorbeeld bij de aanhouding van een bekende vuurwapengevaarlijke crimineel.

In andere gevallen moet er een directe dreiging zijn, en dat is niet een hand in de zak stoppen van een rennende verdachte. Ook de reden dat de andere agenten niet schoten.

Het is dus een vreemde uitspraak.
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:45:33 #31
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_134647101
quote:
17s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:41 schreef imanidiot het volgende:

[..]

Joh de handelingen van de jongen doen er juist toe.

Beeld je eens in je ben agent je hoor dat een jongen vuurwapen gevaarlijk is.
Hij rent weg en grijpt naar zijn zak.

Je grijp naar je wapen richt snel en schiet.
Dan vind ik het eigenlijk best wel netjes dat hij zijn nek geraakt heeft. :D
Natuurlijk zal hij wel op de schouder hebben gemikt maar als iemand nog beweegt is het verdomd lastig te raken.

Dus niks racisme dat joch heeft altijd geleefd zonder consequenties en dan komt dat schot :Y
Beeld je eens in als wij een IED hebben gevonden en een horde van mensen komen erop afgelopen..... Die .50 loslaten op de menigte? :')
pi_134647129
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:42 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Niemand heeft het over het functioneren van Rishi als normale burger :')
Nee, dat is ook helemaal niet relevant. Je vergeet denk ik dat het niet er niet om gaat dat crimineeltjes de kans lopen doodgeschoten te worden, maar dat het onschuldige burgers ook kan overkomen als een agent incompetent is.

Dus hou maar op met dat gehuilebalk over het opnemen voor criminelen.
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:47:37 #33
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_134647178
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:46 schreef gelly het volgende:

[..]

Nee, dat is ook helemaal niet relevant. Je vergeet denk ik dat het niet er niet om gaat dat crimineeltjes de kans lopen doodgeschoten te worden, maar dat het onschuldige burgers ook kan overkomen als een agent incompetent is.

het kan, alles kan. Maar de kans is vele malen kleiner dan de kans voor schatje Rishi was, door zijn eigen gedrag.

Agenten gaan niet zomaar in het wilde weg schieten zonder aanleiding. Dus hou maar op met je gehuilebalk. Dit is gebeurd door toedoen van Rishi, het is nog NOOIT zomaar gebeurd. Wie jankt er nou?
Get woke, go broke!
pi_134647189
quote:

Absoluut, normale kwajongensstreken.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_134647194
quote:

Lekker relevant ook.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_134647303
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:46 schreef gelly het volgende:

[..]

En we kunnen ondertussen wel concluderen dat de agenten in Nederland capabel genoeg zijn. Afgelopen jaren niet één onschuldige het slachtoffer geworden van een agent en ook dit dit geval weer juist gehandeld door de agent.
pi_134647328
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:45 schreef betyar het volgende:

[..]

Beeld je eens in als wij een IED hebben gevonden en een horde van mensen komen erop afgelopen..... Die .50 loslaten op de menigte? :')
Nou ik kan behoorlijk mikken ik zou ook hebben geschoten.
Keuze kutjoch die met een pistool gaat maaien op het station of je schakel dat joch uit .

uitschakelen. ^O^
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:53:54 #38
120139 freiss
Hertog Jan :9~
pi_134647448
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:33 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Diegene die discrimineerde was Rishi zelf: hij bedreigde die man op het station omdat diegene geen Nederlander was.
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:54:00 #39
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_134647451
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:50 schreef imanidiot het volgende:

[..]

Nou ik kan behoorlijk mikken ik zou ook hebben geschoten.
Keuze kutjoch die met een pistool gaat maaien op het station of je schakel dat joch uit .

uitschakelen. ^O^
Geen antwoord op mijn vraag, in die menigte zou best de legger van die IED kunnen lopen, iedereen die daar loopt is dan een potentieel gevaar. Neermaaien die menigte?
pi_134647522
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:47 schreef HeatWave het volgende:

[..]

het kan, alles kan. Maar de kans is vele malen kleiner dan de kans voor schatje Rishi was, door zijn eigen gedrag.

Agenten gaan niet zomaar in het wilde weg schieten zonder aanleiding. Dus hou maar op met je gehuilebalk. Dit is gebeurd door toedoen van Rishi, het is nog NOOIT zomaar gebeurd. Wie jankt er nou?
Dat kan zo zijn, maar dat maakt de agent in kwestie niet minder ongeschikt.
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:56:07 #41
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_134647526
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:55 schreef nikk het volgende:

[..]

Dat kan zo zijn, maar dat maakt de agent in kwestie niet minder ongeschikt.
In jouw ogen alleen.
Get woke, go broke!
pi_134647533
quote:

[..]

[..]

Oke, en nu? Is het de bedoeling dat ik mijn mening herzien ofzo? Want alles wat daar staat geschreven is hier al drieduizend keer voorbij gekomen en bevat dus niets nieuws.
pi_134647602
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:34 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Je lijkt het niet helemaal te begrijpen. Het gaat hier niet om die gozer, die overduidelijk een klootzakje was, maar om het handelen van de agent.
pi_134647715
Ik vind een nekschot vanaf 16 meter op een snel bewegend doelwit anders behoorlijk indrukwekkend.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_134647802
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:58 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je lijkt het niet helemaal te begrijpen. Het gaat hier niet om die gozer, die overduidelijk een klootzakje was, maar om het handelen van de agent.
Hoe had jij willen zien dat de agent reageerde toen een als vuurwapengevaarlijk te boek staande verdachte tijdens het wegrennen in zijn jas naar een zwart ding greep? Nadat hem duidelijk was verteld stil te blijven staan.

Risico lopen om neergeschoten te worden of dat risico toch maar liever uitsluiten? Welke gevolgen het schot dan ook zou hebben.
pi_134647869
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:04 schreef VreemdeEend het volgende:

[..]

Hoe had jij willen zien dat de agent reageerde toen een als vuurwapengevaarlijk te boek staande verdachte tijdens het wegrennen in zijn jas naar een zwart ding greep? Nadat hem duidelijk was verteld stil te blijven staan.

Risico lopen om neergeschoten te worden of dat risico toch maar liever uitsluiten? Welke gevolgen het schot dan ook zou hebben.
Ik verwacht iets meer zekerheid alvorens de trekker wordt overgehaald.
pi_134647871
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:02 schreef Hathor het volgende:
Ik vind een nekschot vanaf 16 meter op een snel bewegend doelwit anders behoorlijk indrukwekkend.
Naar eigen zeggen wilde de agent hem in het been raken. Dan doe je toch iets fout als de kogel in zijn nek terechtkomt.
pi_134647974
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:07 schreef Gyp het volgende:

[..]

Naar eigen zeggen wilde de agent hem in het been raken. Dan doe je toch iets fout als de kogel in zijn nek terechtkomt.
Die foto in het vorige topic liet toch duidelijk zien dat er minimaal op borsthoogte werd gemikt, in ieder geval zeer zeker niet op het onderlichaam.
pi_134648111
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:07 schreef Gyp het volgende:

[..]

Nee, Rishi dook weg, en hoopte zodoende de agent te kunnen naaien.
  dinsdag 24 december 2013 @ 13:15:39 #50
120139 freiss
Hertog Jan :9~
pi_134648115
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:10 schreef Hathor het volgende:

[..]

Die foto in het vorige topic liet toch duidelijk zien dat er minimaal op borsthoogte werd gemikt, in ieder geval zeer zeker niet op het onderlichaam.
Hoe kan je dat nou zien :')

Op een afstand van 16m verschilt de hoek van het vuurwapen 3,6 graden bij het richten op de hals ipv het bovenbeen (als je het verschil tussen de hals en het bovenbeen op 1 meter veronderstelt).
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
pi_134648200
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:38 schreef gelly het volgende:

[..]

Stress schijnt een bekend probleem te zijn;
quote:
Als politie-agenten schieten, is dat over het algemeen in een behoorlijke stresssituatie. Maar in zo'n situatie kunnen agenten helemaal niet goed schieten. Dat concluderen onderzoekers van de VU in Amsterdam. Die vinden dan ook dat de schiettrainingen van politie-agenten anders moeten.

Agenten moeten meer getraind worden op het voorkomen van stress, en ook moeten ze vaker oefenen onder realistische omstandigheden. De onderzoekers zeggen dat agenten onder stress eerder en onnauwkeuriger schieten, maar ze oefenen amper met stresssituaties. politie-agent onder stress verwacht eerder dat een verdachte een wapen heeft, en besluit eerder om te schieten,zeggen de onderzoekers. Ze moeten dus meer getraind worden in het inschatten of een verdachte een wapen bij zich heeft of niet.

Agenten krijgen 32 uur per jaar schiettraining, dat vinden de onderzoekers niet genoeg.

Het onderzoek van Politie & Wetenschap wordt vandaag gepubliceerd.
http://nos.nl/op3/artikel(...)-onnauwkeuriger.html
  dinsdag 24 december 2013 @ 13:23:26 #52
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_134648329
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:15 schreef freiss het volgende:

[..]

Hoe kan je dat nou zien :')

Op een afstand van 16m verschilt de hoek van het vuurwapen 3,6 graden bij het richten op de hals ipv het bovenbeen (als je het verschil tussen de hals en het bovenbeen op 1 meter veronderstelt).
^O^ Hee een scherpschutter _O_
pi_134648456
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:54 schreef betyar het volgende:

[..]

Geen antwoord op mijn vraag, in die menigte zou best de legger van die IED kunnen lopen, iedereen die daar loopt is dan een potentieel gevaar. Neermaaien die menigte?
in de lucht schieten.....
en allah akbar roepen w/
pi_134648484
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:56 schreef HeatWave het volgende:

[..]

In jouw ogen alleen.
Zo te zien niet. En ik mag hopen in de ogen van de organisatie ook niet.
pi_134648654
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:28 schreef imanidiot het volgende:

[..]

en allah akbar roepen w/
Een waarschuwingsschot was ook geen gek idee geweest, inderdaad.
pi_134648758
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:33 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

In dit geval niet echt aangezien hij neer zijn "wapen" grijpt.
Zou toch graag thuis willen komen, en niet beschoten willen worden.
pi_134648792
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:36 schreef imanidiot het volgende:

[..]

In dit geval niet echt aangezien hij neer zijn "wapen" grijpt.
Zou toch graag thuis willen komen, en niet beschoten willen worden.
De agent kon zomaar een iPhone naar z'n kop geslingerd krijgen, inderdaad.
pi_134648794
quote:

[..]

Ja helemaal lekker, zelf bewust mis schieten terwijl je denkt dat de ander een vuurwapen trekt. Rishi was al gewaarschuwd.
pi_134648846
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:37 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Ja helemaal lekker, zelf bewust mis schieten terwijl je denkt dat de ander een vuurwapen trekt. Rishi was al gewaarschuwd.
Ik denk dat de beste jongen wel wakker was geschrikt wanneer hij een geweerschot hoort.
pi_134648855
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:37 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

De agent kon zomaar een iPhone naar z'n kop geslingerd krijgen, inderdaad.
Ook een reden om op hem te schieten inderdaad.
pi_134648889
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:38 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik denk dat de beste jongen wel wakker was geschrikt wanneer hij een geweerschot hoort.
:')
pi_134648912
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:38 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik vind dat agenten dat risico niet moeten nemen als het gaat om vuurwapen gevaarlijke verdachten, prioriteit één is het gevaar neutraliseren.
pi_134648927
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:40 schreef rival het volgende:

[..]

Die was vrij erg, inderdaad.
pi_134648967
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:40 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Ik vind dat agenten dat risico niet moeten nemen als het gaat om vuurwapen gevaarlijke verdachten, prioriteit één is het gevaar neutraliseren.
Het probleem, in mijn optiek althans, is dat het bewijs dat de jongen vuurwapengevaarlijk was, flinterdun was. Hij riep een en ander met z'n blauwe kop maar niemand die daadwerkelijk een pistool heeft gezien. Dan is enige terughoudendheid wel op z'n plaats, vind ik.
pi_134648976
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:37 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

In zijn rug. De agent heeft gehandeld uit pure angst en nog incompetent ook. Dat maakt je in mijn ogen ongeschikt. Dat er gronden zijn om je vrij te spreken voor een strafbaar feit doet daar niets aan af. Ik heb liever geschikte agenten op straat lopen.
  dinsdag 24 december 2013 @ 13:43:18 #66
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_134648978
quote:

[..]

quote:
De rechtbank merkt hierbij nog op dat het verstandig van de politie-agenten is geweest dat zij niet ook nog een waarschuwingsschot hebben gelost, gelet op het risico van een ricochetschot in de hal van het station.
pi_134648991
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:43 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

[..]

Akkoord. Dan gewoon helemaal niet schieten dus.

We zijn eruit.
pi_134649111
Voortaan eerst een goedkeurings-formulier met ballistisch onderzoek invullen voordat een schot wordt gelost.

Dat lijkt me de beste / enige optie voor het geval dat je als Nederlandse agent nog wilt / kunt / durft te schieten.
  dinsdag 24 december 2013 @ 13:50:23 #69
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_134649194
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:43 schreef betyar het volgende:

[..]

Geen idee. Wat ik wel eens heb gedaan is net zolang wachten dat een verdachte die op ons af kwam lopen die herhaaldelijk weigerde te stoppen door heb laten lopen.
Als hij op je af komt lopen met die hand bij zijn zak, heeft hij je binnen 3 seconde neergeschoten. Ja jij kan eerst schieten want je hebt je pistool al getrokken, maar als je mist ben je de lul.

Denk niet dat iemand dat risico zal nemen.
pi_134649199
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:48 schreef DrMabuse het volgende:
Voortaan eerst een goedkeurings-formulier met ballistisch onderzoek invullen voordat een schot wordt gelost.

Dat lijkt me de beste / enige optie voor het geval dat je als Nederlandse agent nog wilt / kunt / durft te schieten.
Nog beter: gewoon de eerste de beste zatlap voor z'n kop schieten. Vragen stellen kan daarna ook wel.
pi_134649233
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:42 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het probleem, in mijn optiek althans, is dat het bewijs dat de jongen vuurwapengevaarlijk was, flinterdun was. Hij riep een en ander met z'n blauwe kop maar niemand die daadwerkelijk een pistool heeft gezien. Dan is enige terughoudendheid wel op z'n plaats, vind ik.
Dat is ook betracht alleen ging hij toen niet luisteren en wegrennen waarbij hij iets uit de zak haalde. Dat maakt het een gevaarlijke situatie, helaas waren de omstandigheden te lastig om de benen te raken en dus is het gevolg de dood van de jongen. Jammer, terecht geen straf voor de agent en een wijze les voor iedereen die in aanraking komt met politie die roept “politie, “je bent aangehouden, blijf staan, laat je handen zien, bij elke verdachte beweging wordt geschoten”.
  dinsdag 24 december 2013 @ 13:55:51 #72
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_134649373
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:51 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Dat is ook betracht alleen ging hij toen niet luisteren en wegrennen waarbij hij iets uit de zak haalde. Dat maakt het een gevaarlijke situatie, helaas waren de omstandigheden te lastig om de benen te raken en dus is het gevolg de dood van de jongen. Jammer, terecht geen straf voor de agent en een wijze les voor iedereen die in aanraking komt met politie die roept “politie, “je bent aangehouden, blijf staan, laat je handen zien, bij elke verdachte beweging wordt geschoten”.
Dit. Buiten dat de jongen zelf in de wereld heeft geholpen dat hij vuurwapengevaarlijk zou zijn, zou ik in zijn situatie meteen stilstaan met handen omhoog. Al heb je niets gedaan ofzo, je gaat toch niet wegrennen als de politie met getrokken wapen daar staat. Dan ook nog een naar je zak grijpen :')
pi_134649433
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:51 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

De beste man hoeft van mij geen jaren de cel in. Maar ik verwacht wel dat hij op de een of andere wordt gestraft voor zijn daden. Je stapt mijns inziens namelijk veel te makkelijk over zijn foute manier van handelen heen. 'De omstandigheden waren lastig'. Dat is helemaal waar, maar dat mag ik in mijn optiek geen excuus zijn.

Nee, wat mij betreft wordt deze man uit zijn functie ontheven.
pi_134649550
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:55 schreef Ambicioso het volgende:

[..]

Dit. Buiten dat de jongen zelf in de wereld heeft geholpen dat hij vuurwapengevaarlijk zou zijn, zou ik in zijn situatie meteen stilstaan met handen omhoog. Al heb je niets gedaan ofzo, je gaat toch niet wegrennen als de politie met getrokken wapen daar staat. Dan ook nog een naar je zak grijpen :')
Rishi, when keeping it real goes wrong.
pi_134649557
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:57 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

De beste man hoeft van mij geen jaren de cel in. Maar ik verwacht wel dat hij op de een of andere wordt gestraft voor zijn daden. Je stapt mijns inziens namelijk veel te makkelijk over zijn foute manier van handelen heen. 'De omstandigheden waren lastig'. Dat is helemaal waar, maar dat mag ik in mijn optiek geen excuus zijn.

Nee, wat mij betreft wordt deze man uit zijn functie ontheven.
Tamelijk belachelijk want het is onze eigen overheid die geen geld beschikbaar stelt voor meer training en meer agenten. Agenten zijn geen militairen die constant met schietoefeningen bezig zijn en schieten in beweging en op bewegende doelen, helemaal op bewegende mensen in een situatie waarbij je gevaar loopt, is ook nog eens erg moeilijk te trainen. Iedereen die zich gedraagt als Rishi loopt de kans dodelijk geraakt te worden, zelfs bij zeer ervaren schutters.
  dinsdag 24 december 2013 @ 14:07:15 #76
241662 Jian
Well, well, well
pi_134649723
Als 3 agenten je benaderen met getrokken wapen en sommeren te blijven staan en vooral je handen te laten zien, dan moet je gewoon doen wat ze zeggen, dan is er weinig aan de hand. Maar het is nogal dom om dan weg te rennen en al helemaal om je hand in je zak te steken en daar iets uit te trekken. Het is een gespannen situatie en die agenten willen 's avonds ook weer thuiskomen, een schot is dan snel gelost ...... Helaas.
pi_134649734
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:01 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Tamelijk belachelijk want het is onze eigen overheid die geen geld beschikbaar stelt voor meer training en meer agenten. Agenten zijn geen militairen die constant met schietoefeningen bezig zijn en schieten in beweging en op bewegende doelen, helemaal op bewegende mensen in een situatie waarbij je gevaar loopt, is ook nog eens erg moeilijk te trainen. Iedereen die zich gedraagt als Rishi loopt de kans dodelijk geraakt te worden, zelfs bij zeer ervaren schutters.
Ja, het is heel zuur voor die agent dat zijn werkgever hem niet goed heeft getraind, maar dat neemt niet weg dat hij heeft bewezen ongeschikt te zijn voor het werk dat hij verricht. Schietgrage malloten gaan maar lekker achter het bureau zitten.
pi_134649984
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:07 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ja, het is heel zuur voor die agent dat zijn werkgever hem niet goed heeft getraind, maar dat neemt niet weg dat hij heeft bewezen ongeschikt te zijn voor het werk dat hij verricht. Schietgrage malloten gaan maar lekker achter het bureau zitten.
Onzin. Hij heeft zich aan de eisen gehouden die gesteld werden in die situatie en daarmee treft hem geen blaam. Als we Nederland veilig willen houden is juist van belang dat deze agent dus vrijgesproken wordt, ik wil ook niet dat agenten bang worden om te schieten want dan vallen er onschuldige slachtoffers.
pi_134650029
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:12 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Onzin. Hij heeft zich aan de eisen gehouden die gesteld werden in die situatie en daarmee treft hem geen blaam. Als we Nederland veilig willen houden is juist van belang dat deze agent dus vrijgesproken wordt, ik wil ook niet dat agenten bang worden om te schieten want dan vallen er onschuldige slachtoffers.
En ik wil niet dat ze te snel schieten omdat ze weten dat hun daden verder toch geen gevolgen hebben.
pi_134650156
quote:

[..]

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat in de regel voorwaardelijk opzet eerder wordt aangenomen wanneer je met een pistool op iemand schiet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 24 december 2013 @ 14:18:08 #81
241662 Jian
Well, well, well
pi_134650234
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:13 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En ik wil niet dat ze te snel schieten omdat ze weten dat hun daden verder toch geen gevolgen hebben.
Alsof ie 'm in koelen bloede heeft neergeknald, wat snap je niet aan "staan blijven politie, laat je handen zien" terwijl er 3 pistolen op je gericht zijn? Dan gekke dingen gaan doen, zoals iets uit je zak trekken, brengt risico's met zich mee ......
pi_134650314
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:18 schreef Jian het volgende:

[..]

Alsof ie 'm in koelen bloede heeft neergeknald, wat snap je niet aan "staan blijven politie, laat je handen zien" terwijl er 3 pistolen op je gericht zijn? Dan gekke dingen gaan doen, zoals iets uit je zak trekken, brengt risico's met zich mee ......
Rishi is absoluut een domme anus, dat zal ik zeker niet ontkennen. Maar dat rechtvaardigt zijn dood, de meest extreme straf, op geen enkele wijze.
pi_134650338
Ik vind het nog steeds raar dat de agent zei dat hij op zijn benen richtte, maar hem in de nek heeft geraakt. Dan ben je ook wel een prutser. Hij heeft gewoon gericht geschoten, shoot to kill, maar vanuit de positie van de camera is zoiets nauwelijks vast te stellen en zijn collega's zullen hem ook wel verdedigen. Dat die jongen een crimineel verleden had doet in deze niet ter zake, hoe graag sommige lieden dat ook zouden willen. Hij maakte in ieder geval geen aanstalten om zijn 'gun' te trekken.
pi_134650487
quote:
Uit dit voorval is toch wel duidelijk dat het schieten al vele gevolgen heeft. Denk jij dat het leuk is om zo'n onderzoek aan jouw broek te hebben met de mogelijkheid dat je schuldig wordt bevonden, om maar te zwijgen van de randdebielen die de agent bedreigen.
pi_134650513
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:19 schreef KoosVogels het volgende:
de meest extreme straf
Het was geen straf.
pi_134650538
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:23 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Het was geen straf.
Het was slechts een formulering. 'Het meest vreselijke lot', mag ook.
pi_134650580
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:23 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Uit dit voorval is toch wel duidelijk dat het schieten al vele gevolgen heeft. Denk jij dat het leuk is om zo'n onderzoek aan jouw broek te hebben met de mogelijkheid dat je schuldig wordt bevonden, om maar te zwijgen van de randdebielen die de agent bedreigen.
Dus jij hebt zoiets van 'hij heeft z'n lesje wel geleerd'?

Neen, deze man heeft er blijk van gegeven dat hij het hoofd niet koel kan houden tijdens stressvolle situaties. Dat maakt deze meneer ongeschikt voor het vak van agent.
pi_134650686
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:25 schreef KoosVogels het volgende:
deze man heeft er blijk van gegeven dat hij het hoofd niet koel kan houden tijdens stressvolle situaties
Hij hield zijn hoofd koel genoeg om zich aan de gestelde eisen te houden en het eerste schot was goed genoeg om het gevaar uit te schakelen. Een tien met een griffel wat mij betreft.
  dinsdag 24 december 2013 @ 14:29:00 #89
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_134650755
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:25 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dus jij hebt zoiets van 'hij heeft z'n lesje wel geleerd'?

Neen, deze man heeft er blijk van gegeven dat hij het hoofd niet koel kan houden tijdens stressvolle situaties. Dat maakt deze meneer ongeschikt voor het vak van agent.
Hoe kom jij tot die conclusie? Het is in ieder geval een andere dan die van de rechtbank:

quote:
Artikel 8 van de Politiewet bepaalt dat politiegeweld alleen is toegestaan wanneer het daarmee beoogde doel dit, mede gelet op de aan het gebruik van geweld verbonden risico’s, rechtvaardigt, het vereiste van proportionaliteit. Bovendien moet het beoogde doel niet op andere wijze kunnen worden bereikt, het vereiste van subsidiariteit. De vraag is dus of de gedraging van verdachte aan deze vereisten voldoet.
De rechtbank overweegt hierover als volgt. Rishi, die verdachte terecht had aangemerkt als vuurwapengevaarlijk, is weggerend, ondanks uitdrukkelijke waarschuwingen om stil te staan, zijn handen te laten zien en zich te laten aanhouden. Dit was voor verdachte en zijn collega’s volstrekt onverwacht en creëerde een urgente en dreigende situatie. Verdachte heeft binnen een zeer kort tijdsbestek een inschatting moeten maken of het mogelijk was de vuurwapengevaarlijke persoon anders dan door een schot aan te houden en de afweging moeten maken tussen de risico’s van het nemen van een schot en de risico’s van het niet aanhouden van deze persoon.
Omdat Rishi wegrende was er geen reële mogelijkheid voor verdachte en zijn collega’s om hem aan te houden met een ander middel, zoals een wapenstok of pepperspray. Aan het vereiste van subsidiariteit is dus voldaan. Naar het oordeel van de rechtbank is ook aan het vereiste van proportionaliteit voldaan. Voorkomen moest worden dat de vuurwapengevaarlijke persoon zijn vuurwapen tegen anderen zou gebruiken. Dit vroeg om doortastend optreden. Ongetwijfeld waren daaraan in de geschetste omstandigheden meer risico’s verbonden dan in veel andere situaties waarin tot aanhoudingsvuur moet worden overgegaan. Nu vast staat dat verdachte geprobeerd heeft deze risico’s te beperken door zo gecontroleerd mogelijk te schieten, acht de rechtbank zijn gedraging redelijk en verantwoord. De risico’s die hij nam waren niet onaanvaardbaar groot.

Conclusie
Dit alles brengt de rechtbank tot het oordeel dat verdachte zijn bevoegdheid om geweld te gebruiken, welke bevoegdheid hem uit hoofde van zijn functie toekwam op grond van artikel 8 van de Politiewet 1993, niet heeft overschreden. Dit betekent dat het bewezen verklaarde feit niet strafbaar is omdat verdachte heeft gehandeld ter uitvoering van een wettelijk voorschrift. Verdachte zal derhalve worden ontslagen van alle rechtsvervolging.
pi_134650778
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:27 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Hij hield zijn hoofd koel genoeg om zich aan de gestelde eisen te houden en het eerste schot was goed genoeg om het gevaar uit te schakelen. Een tien met een griffel wat mij betreft.
Jij geeft een agent die een ongewapende dronkenlap doodschiet een tien met een griffel?
pi_134650823
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:29 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Jij geeft een agent die een ongewapende dronkenlap doodschiet een tien met een griffel?
Ja hoor in deze omstandigheden wel.
  dinsdag 24 december 2013 @ 14:30:26 #92
241662 Jian
Well, well, well
pi_134650833
quote:

[..]

Rishi is absoluut een domme anus, dat zal ik zeker niet ontkennen. Maar dat rechtvaardigt zijn dood, de meest extreme straf, op geen enkele wijze.
Klopt wel, maar die agent was ook niet bezig met het uitvoeren van een doodvonnis, die schoot omdat hij dacht dat hij een wapen pakte waarbij hij hem "verkeerd" raakte en dat is pech, maar wel gewoon een ongeluk, veroorzaakt door Rishi.
pi_134650851
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:29 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Hoe kom jij tot die conclusie? Het is in ieder geval een andere dan die van de rechtbank:

[..]

Volgens heb ik al meerdere malen aangegeven waarom ik dat vindt. Het is heel leuk dat de rechter het met mij oneens is, maar als een uitspraak per se leidend is, dan kunnen we elke discussie op voorhand wel afkappen.
pi_134650906
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:30 schreef Jian het volgende:

[..]

Klopt wel, maar die agent was ook niet bezig met het uitvoeren van een doodvonnis, die schoot omdat hij dacht dat hij een wapen pakte waarbij hij hem "verkeerd" raakte en dat is pech, maar wel gewoon een ongeluk, veroorzaakt door Rishi.
Ja, en dat 'vette pech' gaat er bij mij dus niet in. Er is een 17-jarige jongen dood omdat een agent vliegensvlug zijn wapen trekt en een sprintje trekt terwijl hij de trekker overhaalt.
  dinsdag 24 december 2013 @ 14:34:54 #95
241662 Jian
Well, well, well
pi_134651060
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:31 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ja, en dat 'vette pech' gaat er bij mij dus niet in. Er is een 17-jarige jongen dood omdat een agent vliegensvlug zijn wapen trekt en een sprintje trekt terwijl hij de trekker overhaalt.
Nee, er is een 17 jarige jongen dood omdat hij niet bleef staan en zijn handen liet zien terwijl er 3 pistolen op hem gericht waren, maar in plaats daarvan wegrende en onderwijl een voorwerp uit zijn zak trok .......
pi_134651071
quote:

[..]

Een ander bericht kan ook luiden:
Er is een 17-jarige jongen dood omdat een agent niet vliegensvlug zijn wapen trok en een sprintje trok terwijl hij de trekker overhaalde.
  dinsdag 24 december 2013 @ 14:37:03 #97
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_134651155
quote:

[..]

Nope hij is dood omdat hij het verdomde het bevel om te bijven staan op te volgen. Dat is toch echt zijn eigen keus geweest hoor.
Mijn medeleven gaat uit naar de agent niet naar de idioot die dacht wel lak aan de politie te kunnen hebben.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_134651167
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:35 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Een ander bericht kan ook luiden:
Er is een 17-jarige jongen dood omdat een agent niet vliegensvlug zijn wapen trok en een sprintje trok terwijl hij de trekker overhaalde.
Er is een agent dood, bedoel je waarschijnlijk.

Maar he, zo is het niet gegaan. Feit blijft dat een 17-jarige jongen dood is zonder veel reden.
pi_134651238
Er zijn toch camerabeelden? Geef ze vrij zou ik zeggen, dan kunnen we zelf zien hoe het gegaan is.
pi_134651328
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:37 schreef KoosVogels het volgende:
Er is een agent dood, bedoel je waarschijnlijk.
Er waren ook nog twee andere getuigen aanwezig die had Rishi ook kunnen raken als hij een wapen had getrokken. Maar meer in het algemeen kan het van belang zijn dat een agent niet te bang is om snel te schieten bij vuurwapen gevaarlijke omstandigheden. Je zult maar in gevaar zijn en de agent wil niet schieten uit angst voor vervolging.
pi_134651454
quote:

Gast... :|W hoeveel waarschuwingen en allerlei theoretische stappenplannen moeten overheidsambtenaren nemen alvorens een burger doet wat van hem gevraagd wordt. In deze had dat joch gewoon een bevel moeten opvolgen! Deed hij niet. En gezien feiten en omstandigheden heeft de agent juist gehandeld. Daarom terecht vrijgesproken!

Sommige lui in dit land moeten eens ophouden de vermeende onschuld te spelen jegens overheidsdienaren die hun taak zo goed als kwaad proberen uit te voeren. Men wordt daarin uitgebreid getraind alvorens men een wapen trekt. In deze is er andermaal een joch dat teveel films kijkt,rondhangt met foute stoere vrienden en denken dat ze the boys zijn waar niemand mee kan fucken en dan krijg je dit gedrag van niet willen luisteren en als er wat gebeurd de vermoorde onschuld spelen.

En als jullie onze agenten van die schietgrage hillbilly's vinden,dan nodig ik je eens uit voor de gein ditzelfde gedrag in China,Rusland of de USA te gaan uitproberen. Ik verzeker je dat je al een knuppel in je nek hebt als je een agent een grote bek geeft of durft aan te raken. :{
pi_134651500
Ik weet niet of de Nederlandse politie ook is uitgerust met die tasers zoals de Amerikanen ook gebruiken, maar dit was zo'n situatie waarin dat een uitermate geschikt wapen had kunnen zijn. Bij de eerste tekenen van vluchten of grijpen naar iets in zijn zak zap je hem neer, en dan is ie ook uitgeschakeld. Had een hoop ellende kunnen voorkomen. Het is niet geheel zonder risisco, maar het is een stuk minder rommelig als gericht schieten met een vuurwapen.
pi_134651561
quote:

[..]

Helemaal correct.

Maar het valt alleen hemzelf te verwijten :')
pi_134651615
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:45 schreef Hathor het volgende:
Ik weet niet of de Nederlandse politie ook is uitgerust met die tasers zoals de Amerikanen ook gebruiken, maar dit was zo'n situatie waarin dat een uitermate geschikt wapen had kunnen zijn. Bij de eerste tekenen van vluchten of grijpen naar iets in zijn zak zap je hem neer, en dan is ie ook uitgeschakeld. Had een hoop ellende kunnen voorkomen. Het is niet geheel zonder risisco, maar het is een stuk minder rommelig als gericht schieten met een vuurwapen.
Nee een taser kan maximaal tot ca. 10 meter.
pi_134651676
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:48 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Nee een taser kan maximaal tot ca. 10 meter.
Ahh ok dat wist ik niet, maar ze hadden hem altijd eerst nog even kunnen achtervolgen totdat ze dicht genoeg genaderd waren. Het is maar een gedachte.
pi_134651774
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:37 schreef KoosVogels het volgende:

Maar he, zo is het niet gegaan. Feit blijft dat een 17-jarige jongen dood is zonder veel reden.
Hij geeft aan een vuurwapen te hebben.
Hij lijkt naar iets te grijpen op het moment dat de politie hem onder schot heeft.
Hij volgt geen bevelen op.

Is dat volgens jou zonder veel reden? dan verschillen wij daarin van mening.
pi_134651870
EN, Rishi mocht op dat moment niet eens buiten zijn... Na aanleiding van een eerder gegeven straf.
Wat ben je dan.........
pi_134652009
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:56 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Toch is het eigen schuld van Rishi want die had

aangegeven een vuurwapen te hebben.
leek naar iets te grijpen op het moment dat de politie hem onder schot heeft.
moeten luisteren naar de politie
EN, Rishi mocht op dat moment niet eens buiten zijn... Na aanleiding van een eerder gegeven straf.
Wat ben je dan.........

:Y
pi_134652074
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:54 schreef rival het volgende:
Wat ben je dan.........
Jawel hoor, het OM heeft dat verhaal zelf ontkracht. Het bleek niet te kloppen.
pi_134652117
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:59 schreef Sylv3se het volgende:

[..]

Jawel hoor, het OM heeft dat verhaal zelf ontkracht. Het bleek niet te kloppen.
nou, strepen we 1 reden van de lijst ;)
pi_134652144
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:01 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Nogmaals: dat maakt je niet minder ongeschikt. Er is gehandeld tegen protocollen in en puur uit angst. De agent hoeft niet gestraft te worden bij de strafrechter, maar een andere functie lijkt me wenselijk. Voordat er meer mensen worden afgeknald.
pi_134652352
He Schreeuwlelijk! Die agent is vrijgesproken. *O* Deal with it. :6

En als je het niet hier bevalt. Niemand houd je tegen in een ander land diezelfde mierenneukerij wat wel en niet mag en bijbehorende grote mond daar te gaan opzetten. Kijken hoe ver je dan komt.en hoe snel je weer naar Nederland verlangt.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 24-12-2013 15:08:05 ]
pi_134652419
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:01 schreef nikk het volgende:
Er is gehandeld tegen protocollen in en puur uit angst
Welke dan?
pi_134652428
Rennend schieten mag wel, zeker op criminelen.
pi_134652534
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:10 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Welke dan?
Wat mensen niet lijken te beseffen is dat agenten aan een hogere standaard horen te voldoen. Misschieten uit angst kan ik ook. Maar als samenleving we vragen gelukkig (of hopelijk) meer.
pi_134652562
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:10 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Dat mag wel.
Nee, dat mag niet. Het valt de agent volgens de rechtbank alleen niet te verwijten, omdat hij een snelle beslissing moest nemen. Gebaseerd op angst.
pi_134652618
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:13 schreef nikk het volgende:
Wat mensen niet lijken te beseffen is dat agenten aan een hogere standaard horen te voldoen. Misschieten uit angst kan ik ook. Maar als samenleving vragen gelukkig (of hopelijk) meer.
Nee hoor, de standaard wordt bepaald door de opleiding en de instructie's. Deze agent voldeed geheel aan de gestelde normen.
pi_134652665
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:15 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Nee hoor, de standaard wordt bepaald door de opleiding en de instructie's. Deze agent voldeed geheel aan de gestelde normen.
Nee. Het is tijdens de rechtszaak behandeld. Je kan het nalezen. Niet verwijtbaar betekent niet dat er volgens de regels gehandeld is. En nogmaals, dat maakt je niet minder ongeschikt.
pi_134652702
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:16 schreef nikk het volgende:

[..]

Nee. Het is tijdens de rechtszaak behandeld. Je kan het nalezen.
Het mag wel, er wordt zelf op getraind:
quote:
In de schietopleiding wordt echter niet of minimaal getraind op – uiteraard moeilijker te raken – bewegende doelen. Evenmin is er een voorschrift dat een schutter nooit in beweging mag zijn als hij schiet. Op dergelijke situaties wordt wel getraind. Daarbij worden vaardigheden onderwezen, zoals een “hakken-tenen”-lopen, de noodweerscanhouding en afrollend lopen. Dit alles om aan te leren dat er tijdens het bewegend schieten zo weinig mogelijk schokken zijn, waardoor het bovenlichaam/de armen zo stabiel mogelijk blijft/blijven.
pi_134652717
Toch wel "grappig" hoe deze discussie zich herhaalt met steeds nieuwe deelnemers.
pi_134653024
In deze topicreeks zijn er vele die zich verschuilen achter het oordeel van de Rechter bij Grosse van Vonnis, waar zelfs naartoe word gelinkt.
En je verschuilen achter een gerechtelijke dwaling door te ontkennen dat het een gerechtelijke dwaling betreft, is een zwaktebod.

Want hoe correct is de uitspraak van de Rechter, feitelijk;

Rishi was een ongewapende verdachte.
Een agent kreeg informatie waardoor hij dacht dat Rishi gewapend was.
Er zijn meerdere agenten, en slechts één agent besluit te zijn vuurwapen te gebruiken, en de andere agenten niet.

Dan oordeelt de Rechtbank, nee die ene agent was niet fout.
Maar sinds wanneer mag een politie-agent als Staatsambtenaar een ongewapende verdachte de doodstraf voltrekken zonder enige vorm van berechting?
Omdat die agent dacht dat er een wapen was bij verdachte, wat achteraf niet zo is.

Goed, laten we dan preventief de wet veranderen, dat voorkomt toekomstige Rechtszaken dus spaart publieke middelen als een algemeen maatschappelijk belang zijnde.

De wet luid voortaan;
Gezien burgers gewapend kunnen zijn, is een ieder vuurwapengevaarlijk in den beginne.
Derhalve mag de Politie denken dat elke burger potentieel vuurwapengevaarlijk is.
Daarom is doodschieten met een dienstwapen in Staatseigendom toegestaan, als een obscure uitvoering van de doodstraf voltrekken zonder enige vorm van berechting.

Want of we het nu per wet vooraf legaliseren dat de Staat ongewapende verdachte burgers ter dood mag brengen, of we legaliseren het achteraf bij Rechterlijk oordeel in uitspraak bij Grosse van Vonnis. Het maakt niet uit, laten we het dan voortvarend in de wet vastleggen, weten we allemaal vooraf waar we aan toe zijn. :{

Ben benieuwd wat het Europees Hof voor Rechten van de Mens hiervan vind. :W
het pseudoniem zelfst.naamw.Uitspraak: [psødo'nim, ps½ydo'nim] Verbuigingen: pseudoniem|en (meerv.) verzonnen naam die je gebruikt om je echte naam geheim te houden.
usericoon; Mata Hari, pseudoniem van Margaretha Geertruida (Griet) Zelle
pi_134653309
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:26 schreef P.S._Eudoniem het volgende:
Maar sinds wanneer mag een politie-agent als Staatsambtenaar een ongewapende verdachte de doodstraf voltrekken zonder enige vorm van berechting?
Het is geen straf die is voltrokken maar een noodzakelijke actie tijdens de aanhouding van een vuurwapen gevaarlijke verdachte die zich niet aan de instructie hield en een verdachte beweging maakte. Dat is niet wat de agent dacht maar wat de feitelijke informatie was die de agent had.
  dinsdag 24 december 2013 @ 15:35:08 #123
39333 Zelva
pi_134653314
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:26 schreef P.S._Eudoniem het volgende:
Omdat die agent dacht dat er een wapen was bij verdachte, wat achteraf niet zo is.
Weer zo'n idioot met straf dit dat. Kun je dan ook aangeven waar uit blijkt (ja, blijkt!) dat de agent op Rishi schoot met het doel hem te straffen, liefst de doodstraf?

Nee? Hou dan op met die onzin zeg.
  dinsdag 24 december 2013 @ 15:48:09 #124
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_134653690
Ik moest nu wel een paar keer lachen om jullie jongens.

Dommies. Bijna schattig.
pi_134653941
Yaboeboe is z'n sporen aan het uitwissen....
pi_134654028
Sterker nog.....er worden / zijn meerdere posts verwijderd...ook de mijne...?
pi_134654037
Ja. idd -O-
pi_134654047
Vreemd.
pi_134654082
Misschien heeft Yaboeboe toch gelijk. Er wordt van hogerhand gemanipuleerd. ~:)
pi_134654114
Toch wel merkwaardig dit.

Eerst worden zijn posts , zijn sporen gewist , daarna andere posts , waaronder de mijne...raar.
  dinsdag 24 december 2013 @ 16:04:27 #131
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_134654131
Mijn post over wat de deskundigen hebben verklaard over de bij aanhoudingsvuur geldende voorschriften en de training van politieagenten is ook weg.. Gewoon feitelijke info. Bizar.
pi_134654200
En vervolgens is het stil in deze levendige discussie.
pi_134654229
Kan een moderator er iets over zeggen s.v.p?
pi_134654298
Iedereen die een vuurwapen heeft in Staatseigendom kent de potentie tot dodelijk wapen ervan, en dient er als zodanig bewust mee om te gaan.

Want de Rechtelijke uitspraak ging over slechts alleen de agent die schoot, terwijl er meerdere agenten aanwezig waren.
En het vuurwapengebruik was terecht, heeft de rechter geoordeeld. Een fout oordeel mijn inziens, maar daargelaten.

Want de andere agenten stonden niet terecht, en het rechterlijk oordeel betreft niet de andere aanwezige politie-agenten.
Want als vuurwapengebruik dus terecht was, dan impliceert het dat de andere politie-agenten dus ook hadden moeten schieten. Maar die andere agenten hebben niet geschoten, dus zijn verwijtbaar nalatig?

Misschien moeten die andere agenten nu terecht staan wegens een vermoeden van verwijtbare nalatigheid, want vuurwapengebruik was terecht geweest en op één na hebben ze dat niet gedaan.

Welk rechtelijk oordeel krijgen we dan?
De agent die wel schoot heeft dat goed gedaan, en de agenten die niet hebben geschoten hebben dat ook goed gedaan?
Dat is een contradictio in terminis van twee rechtelijke oordelen, of wel vuurwapengebruik of niet, maar beide kan niet tegelijk.

En als slechts één dodelijk schiet op een ongewapende verdachte burger, waarom de andere politie-agenten dan niet? Was het nu fout om wel te schieten, of is het nou fout als je niet schiet?
Wat is het nou? Wat impliceert de Rechter naar wet, eer en geweten?
het pseudoniem zelfst.naamw.Uitspraak: [psødo'nim, ps½ydo'nim] Verbuigingen: pseudoniem|en (meerv.) verzonnen naam die je gebruikt om je echte naam geheim te houden.
  dinsdag 24 december 2013 @ 16:11:44 #135
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_134654340
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 16:07 schreef DrMabuse het volgende:
Kan een moderator er iets over zeggen s.v.p?
Ik denk dat je daarvoor naar het FB-topic moet ;)
pi_134654424
Waarom zijn er meerdere posts in deze discussie verwijderd?

Alles begon met het wissen van de sporen van Yaboeboe ( door hemzelf?) en toen werden andere zaken ook gewist.

Echt bizar.

quote:
Yaboeboe
ondertitel:

homepage:

voornaam:
achternaam:
geslacht: Man
opleiding:
beroep:
hobby's/interesses:

laatste bezoek: 3 minuten, 23 seconden geleden.
aantal posts: 10 (gemiddeld 10 per dag)
Yaboeboe
  dinsdag 24 december 2013 @ 16:17:10 #137
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_134654509
Kloon :?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  dinsdag 24 december 2013 @ 16:17:58 #138
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_134654528
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 16:14 schreef DrMabuse het volgende:
Waarom zijn er meerdere posts in deze discussie verwijderd?

Alles begon met het wissen van de sporen van Yaboeboe ( door hemzelf?) en toen werden andere zaken ook gewist.

Echt bizar.

[..]

Yaboeboe
Hij heeft een ban (naam is doorgestreept). Of het een permaban is weet ik niet.
pi_134654555
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 16:10 schreef P.S._Eudoniem het volgende:
Iedereen die een vuurwapen heeft in Staatseigendom kent de potentie tot dodelijk wapen ervan, en dient er als zodanig bewust mee om te gaan.

Want de Rechtelijke uitspraak ging over slechts alleen de agent die schoot, terwijl er meerdere agenten aanwezig waren.
En het vuurwapengebruik was terecht, heeft de rechter geoordeeld. Een fout oordeel mijn inziens, maar daargelaten.

Want de andere agenten stonden niet terecht, en het rechterlijk oordeel betreft niet de andere aanwezige politie-agenten.
Want als vuurwapengebruik dus terecht was, dan impliceert het dat de andere politie-agenten dus ook hadden moeten schieten. Maar die andere agenten hebben niet geschoten, dus zijn verwijtbaar nalatig?

Misschien moeten die andere agenten nu terecht staan wegens een vermoeden van verwijtbare nalatigheid, want vuurwapengebruik was terecht geweest en op één na hebben ze dat niet gedaan.

Welk rechtelijk oordeel krijgen we dan?
De agent die wel schoot heeft dat goed gedaan, en de agenten die niet hebben geschoten hebben dat ook goed gedaan?
Dat is een contradictio in terminis van twee rechtelijke oordelen, of wel vuurwapengebruik of niet, maar beide kan niet tegelijk.

En als slechts één dodelijk schiet op een ongewapende verdachte burger, waarom de andere politie-agenten dan niet? Was het nu fout om wel te schieten, of is het nou fout als je niet schiet?
Wat is het nou? Wat impliceert de Rechter naar wet, eer en geweten?
Omdat ze zich goed aan de regels en richtlijnen hebben gehouden, de schietinstructies zijn niet bedoeld om elke verdachte met een salvo van alle agenten uit te schakelen. Men heeft ook bewust een V formatie.
pi_134654646
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 16:17 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Hij heeft een ban (naam is doorgestreept). Of het een permaban is weet ik niet.
Oh , oke.

Maar toch raar dat er ook andere posts verwijderd zijn.

Wellicht omdat er quotes e.d. van hem in stonden?

Blijft vreemd en jammer , dit ingrijpen / verwijderen zonder enige uitleg.
pi_134654721
Zoals ik al eerder postte: Life2.0 = Heiden6 = Yaboeboe
pi_134654751
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 16:18 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Omdat ze zich goed aan de regels en richtlijnen hebben gehouden, de schietinstructies zijn niet bedoeld om elke verdachte met een salvo van alle agenten uit te schakelen. Men heeft ook bewust een V formatie.
Dat kan zo zijn. Maar een wegrennende verdachte afknallen omdat je bang bent maakt je niet minder ongeschikt. Dat kan ik ook.

En voor alle duidelijkheid: de agent hoeft niet gestraft te worden, de uitspraak is verdedigbaar, en aan die overleden jongen missen we als samenleving niets.

Maar ik wil ook geen samenleving waarin je als burger vogelvrij bent wanneer agenten bang zijn.
pi_134654851
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 16:23 schreef DavidTwente het volgende:
Life2.0 is heiden niet.
pi_134654881
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 16:26 schreef RetRy32 het volgende:

[..]

Life2.0 is heiden niet.
qua niveau zeker wel
pi_134654930
Volg de discussie al vanaf het begin. Life2.0 verdween en Heiden6 kwam met exact dezelfde argumenten in de discussie. Heiden6 verdween en daar was Yaboeboe...
  Moderator dinsdag 24 december 2013 @ 16:28:41 #146
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134654948
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 16:23 schreef DavidTwente het volgende:
ja en dat was eerder ook al onzin

geen idee wat hier aan de hand is verder, zelf haal ik iig ook altijd quotes van posts die ik verwijderde weg, zal wel een hele bekende zijn geweest

wat ik van zijn posts gezien heb missen we er ook weinig aan

carry on :)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_134655031
AIVD heeft FOK gehackt en beperkt onze vrijheid van meningsuiting.
  Moderator dinsdag 24 december 2013 @ 16:33:03 #148
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134655120
je beperkte je eigen vrijheid van meningsuiting toen je akkoord ging met de gebruikersvoorwaarden

technisch gezien

maar goed, verdere vragen over dit onderwerp kunnen in het feedbacktopic
pi_134655252
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 16:23 schreef nikk het volgende:
Maar een wegrennende verdachte afknallen omdat je bang bent maakt je niet minder ongeschikt
Waarom zou die agent bang geweest zijn?
pi_134655303
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 16:36 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Waarom zou die agent bang geweest zijn?
Hij greep naar z'n zak, zegt de agent.
Maar waarom rent hij achter de jongen aan als hij bang is voor z'n eigen leven (en dus in de run ook nog schieten)...

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 24-12-2013 16:38:37 ]
pi_134655339
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 16:37 schreef RetRy32 het volgende:

[..]

Ja dat was een verdachte beweging maar daar hoef je niet bang van te worden wel is het reden te gaan schieten in dit geval.
pi_134655345
quote:

[..]

Hoe kan de agent dat hebben gezien terwijl het slachtoffer juist wegrende en dus met de rug naar hem toe stond?
pi_134655389
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 16:38 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Ja dat was een verdachte beweging maar daar hoef je niet bang van te worden wel is het reden te gaan schieten in dit geval.
Het is een verdachte beweging van iemand waarvan werd gezegd dat hij mogelijk een vuurwapen bij zich had. De verdachte beweging zou dus het trekken van dat vuurwapen kunnen zijn. En daar mag je best wel bang van worden, zeker als de verdachte niet luistert en wegrent.
pi_134655427
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 16:40 schreef Montagui het volgende:
En daar mag je best wel bang van worden, zeker als de verdachte niet luistert en wegrent.
Ja dat mag wel maar dat hoeft niet zo te zijn.
pi_134655428
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 16:40 schreef Montagui het volgende:

[..]

Het is een verdachte beweging van iemand waarvan werd gezegd dat hij mogelijk een vuurwapen bij zich had. De verdachte beweging zou dus het trekken van dat vuurwapen kunnen zijn. En daar mag je best wel bang van worden, zeker als de verdachte niet luistert en wegrent.
Maar waarom ga je achter hem aan rennen en dan vuren.
Hij rende weg en greep naar z'n zak.
  Moderator dinsdag 24 december 2013 @ 16:43:09 #156
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134655474
quote:

[..]

nieuwe beelden opgedoken van de avond

good shoot lijkt me
  dinsdag 24 december 2013 @ 16:46:30 #157
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_134655548
Wijsneuzen moeten zelf politieagent worden en in elke vuurlinie gaan staan zonder terug te schieten.
Opgelost.
pi_134655681
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 16:41 schreef RetRy32 het volgende:
Maar waarom ga je achter hem aan rennen en dan vuren.
Omdat je opdracht hebt een gevaarlijke verdachte aan te houden?
  Moderator dinsdag 24 december 2013 @ 16:56:53 #159
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134655836
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 16:46 schreef n00b13 het volgende:
Wijsneuzen moeten zelf politieagent worden en in elke vuurlinie gaan staan zonder terug te schieten.
Opgelost.
mooie aan zo'n discussieforum is dat mensen dat helemaal niet moeten en toch een mening mogen vormen
  dinsdag 24 december 2013 @ 17:05:54 #160
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_134656112
quote:

[..]

[..]

oh nee dat praat moord goed :Y
pi_134656154
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 16:46 schreef n00b13 het volgende:
Opgelost.
Maar ik ben een onguur type die zichzelf in potentie vuurwapengevaarlijk vind.
Dan moet ik een collega gaan vragen of hij uit voorzorg mij meteen maar wilt neerschieten.
Dat word een kliederboel in de kleedkamer, want verder dan dat ga ik bij de Politie niet geraken.

Ik ga alle FOK!kertjes nu al missen, mijn lieverds :'(
Want FOK!ken kan alleen vanaf een zolderkamer, niet vanuit de potentiële hemel.
Vaarwel FOK!,

Ria en de kinderen :W
:7
pi_134656253
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 16:51 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Omdat je opdracht hebt een gevaarlijke verdachte aan te houden?
Wauw...
pi_134656271
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 16:38 schreef Mint_Clansell het volgende:

[..]

Hoe kan de agent dat hebben gezien terwijl het slachtoffer juist wegrende en dus met de rug naar hem toe stond?
Dat is ook apart. Sowieso al rennend naar je zak grijpen? Maar de agent zag z'n arm wel bewegen ofzo, denk ik. Dat moet haast wel dan?
  Moderator dinsdag 24 december 2013 @ 17:15:12 #164
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134656460
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 17:07 schreef P.S._Eudoniem het volgende:

[..]

Maar ik ben een onguur type die zichzelf in potentie vuurwapengevaarlijk vind.
Dan moet ik een collega gaan vragen of hij uit voorzorg mij meteen maar wilt neerschieten.
Dat word een kliederboel in de kleedkamer, want verder dan dat ga ik bij de Politie niet geraken.

Ik ga alle FOK!kertjes nu al missen, mijn lieverds :'(
Want FOK!ken kan alleen vanaf een zolderkamer, niet vanuit de potentiële hemel.
Vaarwel FOK!,

Ria en de kinderen :W
:7
in je hoofd is het vast onwijs snedig O+
pi_134656907
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 17:10 schreef Laura.b het volgende:

[..]

Dat is ook apart. Sowieso al rennend naar je zak grijpen? Maar de agent zag z'n arm wel bewegen ofzo, denk ik. Dat moet haast wel dan?
Ja of misschien dat ook niet, de agent ging achter hem aan en schoot hem dood, dat doe je niet als je bang bent dat hij op je gaat vuren.
pi_134657337
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 17:15 schreef sp3c het volgende:

[..]

in je hoofd is het vast onwijs snedig O+
Ach het topic gaat over het wel of niet terecht en rechtvaardig neerschieten van een medemens, het is minstens on-topic.
Of je het ook snedig vind, dat is geheel aan je eigen referentiekader en derhalve een privékwestie die zowel geheel buiten FOK! ligt, evenals de strekking van het topic.

Maar ik waardeer je moeite hoor, daar niet van.
pi_134657496
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 17:10 schreef Laura.b het volgende:

[..]

Ik denk echt net vlak voor het schieten:

dinsdag 24 december 2013 @ 17:58:02 #168
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_134658026
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:50 schreef Ambicioso het volgende:

[..]

Als hij op je af komt lopen met die hand bij zijn zak, heeft hij je binnen 3 seconde neergeschoten. Ja jij kan eerst schieten want je hebt je pistool al getrokken, maar als je mist ben je de lul.

Denk niet dat iemand dat risico zal nemen.
:D :D
  dinsdag 24 december 2013 @ 17:59:35 #169
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_134658094
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 16:56 schreef sp3c het volgende:

[..]

mooie aan zo'n discussieforum is dat mensen dat helemaal niet moeten en toch een mening mogen vormen
Nou, ik vind hunnie er allemaal zo makkelijk over denken.
Ja, er is iemand dood en ja dat is superfucking erg. Maar kom op, wees even eerlijk, wat zou jij doen?

Ik zou het exact zo doen als de agent in kwestie. Ben ik daarmee, moreel gesproken, een moordenaar? Ja.

Maar iedereen gaat even voorbij aan het feit dat het ook zo anders had kunnen lopen als die agent niet had geschoten. Stel dat die gast wel een wapen had gehad. Iemand had gegijzeld of een collega van die agent had neergeschoten? Dan hadden dezelfde mensen als nu, hier achter hun schermpje gezeten om van de daken te schreeuwen dat die agent een lafaard is en een sukkel of een klootzak misschien, omdat die niet had ingegrepen.

Als je dat besef niet hebt, flikkerstraal dan lekker een eind weg. Als je 100% bent en je kunt je zo slecht indenken in anderen, dan hoor je hier niet wat mij betreft.

Agenten zijn heilig. En deze voorop.
  dinsdag 24 december 2013 @ 18:05:06 #170
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_134658292
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:28 schreef imanidiot het volgende:

[..]

en allah akbar roepen w/
pi_134658321
Je wilt toch niet het risico nemen dat iemand iets dergelijks tevoorschijn haalt en kan schieten:
http://www.krimineel.com/zigana-volautomatisch-turks-pistool
  dinsdag 24 december 2013 @ 18:06:37 #172
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_134658343
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 17:59 schreef n00b13 het volgende:

[..]

Ja, er is iemand dood en ja dat is superfucking erg. Maar kom op, wees even eerlijk, wat zou jij doen?

Ik zou het exact zo doen als de agent in kwestie. Ben ik daarmee, moreel gesproken, een moordenaar? Ja.

Maar iedereen gaat even voorbij aan het feit dat het ook zo anders had kunnen lopen als die agent niet had geschoten. Stel dat die gast wel een wapen had gehad. Iemand had gegijzeld of een collega van die agent had neergeschoten? Dan hadden dezelfde mensen als nu, hier achter hun schermpje gezeten om van de daken te schreeuwen dat die agent een lafaard is en een sukkel of een klootzak misschien, omdat die niet had ingegrepen.

Als je dat besef niet hebt, flikkerstraal dan lekker een eind weg. Als je 100% bent en je kunt je zo slecht indenken in anderen, dan hoor je hier niet wat mij betreft.

:') :')
  dinsdag 24 december 2013 @ 18:07:05 #173
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_134658358
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 17:44 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik denk echt net vlak voor het schieten:

[ afbeelding ]
ah ze jas was open, dan hield ie zn jas vast :Y
  dinsdag 24 december 2013 @ 18:09:26 #174
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_134658450
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:05 schreef Wespensteek het volgende:
Je wilt toch niet het risico nemen dat iemand iets dergelijks tevoorschijn haalt en kan schieten:
jawel, dat wil ik wel

het alternatief is namelijk de situatie die zich afspeelde; waar onschuldige burger preventief neer worden geknalt

dus er blijft de optie om te kiezen dat criminelen crimineel zijn of dat de politie crimineel wordt

dan heb ik liever criminele criminelen, kun je van de politie ten minste verwachten dat zij wel goed doen
pi_134658495
Je ziet op de foto erg duidelijk dat het niet lijkt op dat hij gewoon wegloopt en z'n jas goed trekt maar een geweer wilt trekken.
Ik ben het nu volledig met de rechtbank en politie eens.
Dit was een levensbedreigende situatie, het leven van de agent stond op het spel, en dan moet je gewoon op de borst mikken en de jongen doden.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 24-12-2013 18:12:10 ]
  dinsdag 24 december 2013 @ 18:19:22 #176
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_134658802
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:05 schreef Wespensteek het volgende:
En dan?
pi_134659133
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:52 schreef rival het volgende:

[..]

Hij geeft aan een vuurwapen te hebben.
Hij lijkt naar iets te grijpen op het moment dat de politie hem onder schot heeft.
Hij volgt geen bevelen op.

Is dat volgens jou zonder veel reden? dan verschillen wij daarin van mening.
Ho ho, een Engelsman beweerde dat hij een vuurwapen bij zich zou hebben.

Wat als de Engelsman daarover loog? Op basis van de informatie van de Engelsman handelde de politie. Is die Engelsman daarna wel verhoord? Wat als Rishi helemaal niet tegen die Engelsman gezegd zou hebben dat hij een vuurwapen bij zich had?
pi_134659170
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:39 schreef Gyp het volgende:
Er zijn toch camerabeelden? Geef ze vrij zou ik zeggen, dan kunnen we zelf zien hoe het gegaan is.
Dit dus. Wat raar dat deze niet worden vrijgegeven.
  dinsdag 24 december 2013 @ 18:29:32 #179
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_134659185
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:10 schreef RetRy32 het volgende:
Je ziet op de foto erg duidelijk dat het niet lijkt op dat hij gewoon wegloopt en z'n jas goed trekt maar een geweer wilt trekken.
Ik ben het nu volledig met de rechtbank en politie eens.
Dit was een levensbedreigende situatie, het leven van de agent stond op het spel, en dan moet je gewoon op de borst mikken en de jongen doden.
Oh ja? Dan ben jij de enige die dat overduidelijk ziet

Nee, zijn leven stond niet op het stond, anders noodweer

:W
  dinsdag 24 december 2013 @ 18:29:54 #180
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_134659199
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:19 schreef betyar het volgende:

[..]

En dan?
DENK AAN DE KINDEREN :'(
pi_134659328
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:07 schreef Jian het volgende:
Als 3 agenten je benaderen met getrokken wapen en sommeren te blijven staan en vooral je handen te laten zien, dan moet je gewoon doen wat ze zeggen, dan is er weinig aan de hand. Maar het is nogal dom om dan weg te rennen en al helemaal om je hand in je zak te steken en daar iets uit te trekken. Het is een gespannen situatie en die agenten willen 's avonds ook weer thuiskomen, een schot is dan snel gelost ...... Helaas.
1 agent was in burger, het was donker en hij stond met zijn rug naar hen toe.

Als je 100 mensen in zo'n situatie selecteert, denk je dan echt dat alle 100 mensen meteen hun handen omhoog zouden steken waarbij onder andere 1 agent in burger met getrokken pistool op je af kwam? Ikzelf zou mijn handen direct omhoog steken, maar ik denk ook dat sommigen zouden schrikken en heikard zouden wegrennen.

Voor hetzelfde geld was dit een shooting of een overval; dat kan toch? Bovendien was het donker en hij stond met z'n rug naar diegenen toe, dus op hij zal totaal verrast zijn geweest.
pi_134659371
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:09 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

het alternatief is namelijk de situatie die zich afspeelde
Prima inderdaad. Een vuurwapengevaarlijke verdachte die niet luisterd naar instructies van politie en naar zijn zak grijpt wordt op gevuurd. Zo hoor het ook.
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_134659386
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:28 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Wat als de Engelsman daarover loog? Op basis van de informatie van de Engelsman handelde de politie. Is die Engelsman daarna wel verhoord? Wat als Rishi helemaal niet tegen die Engelsman gezegd zou hebben dat hij een vuurwapen bij zich had?
Waarschijnlijk heeft die Engelsman gezegd dat Rishi zei 'I'll shoot you, dick' ofzo.
En de politie draait alles om voor eigen voordeel.
Hij liegt niet zomaar.
pi_134659459
Wat zielig voor die jongen eigenlijk...
Stel je voor...
Binnen 7 seconden...
Politie rent naar boven, STOP POLITIE, je probeert weg te rennen.

Je voelt de helse pijn van een kogel door de nek en je sterft een mensonwaardige dood.
pi_134659476
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:35 schreef RetRy32 het volgende:

[..]

Waarschijnlijk heeft die Engelsman gezegd dat Rishi zei 'I'll shoot you, dick' ofzo.
En de politie draait alles om voor eigen voordeel.
Hij liegt niet zomaar.
Wie zegt dat de Engelsman de waarheid sprak?

Ik kan ook tegen het NS-personeel zeggen dat persoon A mij met een vuurwapen heeft bedreigd. Maar wie zegt dat ik dat niet gewoon verzin? Oftewel, is die Engelsman daarna wel door de politie verhoord?
pi_134659501
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:37 schreef RetRy32 het volgende:
Wat zielig voor die jongen eigenlijk...
Stel je voor...
Binnen 7 seconden...
Politie rent naar boven, STOP POLITIE, je probeert weg te rennen.

Je voelt de helse pijn van een kogel door de nek en je sterft een mensonwaardige dood.
Frappant ook dat de politie hem niet meteen probeerde te reanimeren. Het schijnt dat hij pas 9 minuten na het schot gereanimeerd is.
pi_134659541
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:34 schreef znarch het volgende:

[..]

Prima inderdaad. Een vuurwapengevaarlijke verdachte die niet luisterd naar instructies van politie en naar zijn zak grijpt wordt op gevuurd. Zo hoor het ook.
Niet als het geen bedreigende situatie is.
Hij rent weg, hij draait zich niet om met 3 granaten in z'n hand.
En je hoort op het been te schieten.
Niet de borst.
En het is onmogelijk om zo erg te missen voor een man die voor het eerst schiet (eigen ervaring), laat staan een agent met fucking opleiding en training.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 24-12-2013 18:42:32 ]
pi_134659592

[ Bericht 57% gewijzigd door #ANONIEM op 24-12-2013 18:46:40 ]
pi_134659690
Sorry is anderhalve minuut na het schot. 9 minuten na het schot kwam de ambulance aan.

quote:
Agent dacht onterecht dat Rishi al dood was

Een agent heeft ten onrechte geconcludeerd dat de 17-jarige Rishi vorig jaar november op het Haagse station Hollands Spoor direct door een politiekogel om het leven is gekomen.

De politieman was ervan overtuigd dat het slachtoffer al was overleden. Anderhalve minuut na het schot, begonnen twee agenten toch nog met reanimeren. Ambulancepersoneel komt na negen minuten aan en constateert dat de jongen nog leeft. Hij overlijdt later alsnog in het ziekenhuis.

Die conclusie trekt de Rijksrecherche na onderzoek, zo heeft het Openbaar Ministerie (OM) in Den Haag woensdag bekendgemaakt.

http://www.nu.nl/binnenla(...)shi-al-dood-was.html
Dit is toch wel een tikkeltje nalatigheid. Je kan direct na het schot op z'n minst even checken of de verdachte wel of niet leeft. Zeker voor die agent die schoot; even checken of je een hit hebt of niet.
pi_134659732
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 17:59 schreef n00b13 het volgende:

[..]

Maar iedereen gaat even voorbij aan het feit dat het ook zo anders had kunnen lopen als die agent niet had geschoten. Stel dat die gast wel een wapen had
gehad. Iemand had gegijzeld of een collega van die agent had neergeschoten? Dan hadden dezelfde mensen als nu, hier achter hun schermpje gezeten om van de daken te schreeuwen dat die agent een lafaard is en een sukkel of een klootzak misschien, omdat die niet had ingegrepen.

Dus omdat wij het oneens zijn, moet ik het land uit.

Oké man.
pi_134659833
Die agent is er om de bevolking de beschermen, maar hij geeft geen fuck over of een burger dood is of leeft (die hij zelf door z'n fucking nek schiet, wie overlijdt terplekke door een schot in de nek, die kans is fucking klein).
Kogel door zijn kop aub.
pi_134659899
Nou ja, geen kogel door z'n kop.

Maar we moeten af van het idee dat alle agenten hun werk 100% voorzichtig willen uitvoeren. Er zullen best een paar schietgrage agenten er tussen zitten.

De agent beweert dat hij op het bovenbeen richtte; maar is er ook gecontroleerd of de agent dat wel daadwerkelijk deed? En hoe is het mogelijk dat de afwijking van het 1 meter is?
pi_134659910
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:28 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Dan had Rishi helemaal niet weg moeten lopen toen de politie riep:
“politie, je bent aangehouden, blijf staan, laat je handen zien, bij elke verdachte beweging wordt geschoten”.
pi_134660014
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:50 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Dan had Rishi helemaal niet weg moeten lopen toen de politie riep:
“politie, je bent aangehouden, blijf staan, laat je handen zien, bij elke verdachte beweging wordt geschoten”.
Stel je hebt 100 mensen in zo'n situatie. Als je werkelijk niets bij je hebt, zullen er heus wel mensen zijn die enorm schrikken en uit angst bijvoorbeeld wegrennen.

1 agent in burger komt op je af, het is donker en je staat met je rug naar de 3 personen toe. Voor hetzelfde geld zou het een shooting of een overval kunnen zijn..?
pi_134660036
Zei de agent trouwens ook: "bij elke verdachte beweging wordt geschoten"?
pi_134660051
quote:
3s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:54 schreef Zienswijze het volgende:
En terecht, op Den Haag HS is dat gezond verstand.
pi_134660059

[ Bericht 100% gewijzigd door #ANONIEM op 24-12-2013 18:55:24 ]
pi_134660119
quote:
3s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:54 schreef Zienswijze het volgende:
Ja.
pi_134660147
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:56 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Ja.
Heb je er toevallig een bron van? Als dat zo is, dan verandert mijn mening direct.
pi_134660200
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:57 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Heb je er toevallig een bron van? Als dat zo is, dan verandert mijn mening direct.
http://uitspraken.rechtsp(...):NL:RBDHA:2013:18257
pi_134660235
quote:
Het staat ook in de tweede reactie bij dit topic.
pi_134660295
quote:
Verdachte heeft geroepen: “politie, “je bent aangehouden, blijf staan, laat je handen zien, bij elke verdachte beweging wordt geschoten”.
Aha, oké, dat verandert inderdaad mijn kijk op de zaak.

Er is van tevoren gewaarschuwd dat bij een verdachte beweging wordt geschoten. Dom van hem om dat te negeren. Dit is namelijk zijn eigen keuze geweest...
pi_134660350
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 december 2013 19:02 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Er is van tevoren gewaarschuwd dat bij een verdachte beweging wordt geschoten. Dom van hem om dat te negeren. Dit is namelijk zijn eigen keuze geweest...
Naar verluidt was meneer apelam.
pi_134660428
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 19:04 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wie? Rishi?

Tsja, het was op zaterdagochtend. De eerste zuipavond van het weekend dus. Kan best zijn dat hij een avondje is gaan stappen en heeft zitten zuipen. Dan hoor je alles niet meer helder inderdaad. Of hij was moe. Of hij was aan het nadenken.

Het was ook een onchristelijk tijdstip: rond 6 uur 's ochtends. Dan kan je er niet zomaar vanuit gaan dat een ieder 100% helder en alert is.
  dinsdag 24 december 2013 @ 19:11:58 #205
241662 Jian
Well, well, well
pi_134660637
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 19:04 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ja en?
  dinsdag 24 december 2013 @ 19:34:59 #206
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_134661559
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:45 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dus omdat wij het oneens zijn, moet ik het land uit.

Oké man.
Dat is niet wat ik bedoelde te zeggen. (serieus niet)

Maar het staat je deze kerstavond uiteraard vrij je koffers te pakken :P
pi_134662630
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 19:11 schreef Jian het volgende:

[..]

Ja en?
Daardoor erg onberekenbaar en extra gevaarlijk zal Koos wel bedoelen.
pi_134669917
Lichtpuntje is dan nog dat die collega agent te kennen heeft gegeven zich te schamen voor de schutter/collega.

Laten we nu niet net doen alsof elke blanke Hollandse agent er op uit is om te knallen op allochtonen. Maar er zijn er nog steeds teveel van dit soort agenten. Dat wel.
  Moderator dinsdag 24 december 2013 @ 23:04:32 #209
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134671326
niemand doet dat :?
pi_134671704
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 22:23 schreef riazop het volgende:
Lichtpuntje is dan nog dat die collega agent te kennen heeft gegeven zich te schamen voor de schutter/collega.

Laten we nu niet net doen alsof elke blanke Hollandse agent er op uit is om te knallen op allochtonen. Maar er zijn er nog steeds teveel van dit soort agenten. Dat wel.
Ja man. Bruintjes schieten is zeker een hobby bij PVV agenten ;(
  dinsdag 24 december 2013 @ 23:31:23 #211
2651 svann
night-hawk
pi_134672106
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 december 2013 19:02 schreef Zienswijze het volgende:

Bij Holland Spoor lopen ook wel eens erg jonge gastjes met een wapen rond.
Niet onrealistisch om zo'n melding serieus te nemen.
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_134672252
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 23:31 schreef svann het volgende:

[..]

Bij Holland Spoor lopen ook wel eens erg jonge gastjes met een wapen rond.
Niet onrealistisch om zo'n melding serieus te nemen.
Maar Rishi was niet gewapend...

Maar je weet het nooit natuurlijk. Beter eerst even schieten...
  dinsdag 24 december 2013 @ 23:50:00 #213
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_134672667
Bizarre conversatie?
Hij heeft naar de Engelsman geroepen: “Are you Dutch? You must be Dutch. Every one must be Dutch here. Fuck off. This place is only for Dutch people.” Rishi heeft vervolgens met zijn rechterhand in zijn jaszak gereikt. Hij zei toen: “I have a gun”. Hij greep in zijn linkerbinnenzak en zei: “Now I am going to show you the right way to get out”. De Engelsman heeft geen vuurwapen gezien. Rishi stond ongeveer een meter bij de Engelsman vandaan.4
Haters everywhere but I don't really care.
pi_134673001
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 23:36 schreef riazop het volgende:

[..]

Maar Rishi was niet gewapend...

Maar je weet het nooit natuurlijk. Beter eerst even schieten...
Sleep, Eat, Rave , Repeat......

Nogmaals....ACHTERAF weet men dat Rishi niet bewapend was, maar door zijn racistische Bokito houding jegens een Engelstalige medemens die hij bedreigde, en waarbij hij insinueerde dat hij een schietwapen bij zich had, daardoor heeft HIJZELF de schijn gewekt dat hij vuurwapengevaarlijk was.

Gelet daarna op het feit dat Rishi niet luistert naar het politie verzoek om zich verder niet te bewegen, én Rishi's beweging naar zijn zak (waaruit dan dus van alles kan komen, dus OOK een vuurwapen) is het niet gek dan 1 politieagent (van de 3) dat te risicovol vond en schoot.

De redenatie van de politieagent om wel te schieten is grotendeels gebaseerd geweest op zijn wetenschap van de feiten op DAT moment.

Daarbij praat ik niet goed dat deze politieman op dat moment schoot, omdat tegelijkertijd er 2 politiemannen waren die niet schoten, maar ik kan het wel begrijpen gelet op de voor hem bekend zijnde feiten.

Het enige wat ikzelf niet helemaal kan begrijpen is dat hij Rishi in zijn nek/hals schoot. M.i. mik je in zo'n situatie toch altijd op de benen? Als je dan een slechte schutter bent dan raak je toch maximaal iemands kont of eventueel rug....maar nek/hals??? Anyway, dat laatste is wat mij betreft het enige discussiepunt...NIET het feit dat hij schoot, maar wel HOE hij schoot.
  woensdag 25 december 2013 @ 00:04:03 #215
28167 matthijst
pi_134673145
Hij mikte ook op de benen. Maar ja: zelf ook rennen, schiet niet op.
Triggerhappy agentje, stom van Rishi dat ie wegrende. Typisch voorbeeld van een ongeluk: hoe groot is de kans dag je door een kogel op 15 meter precies in je halsslagader geraakt wordt....
pi_134673313
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 00:04 schreef matthijst het volgende:
Hij mikte ook op de benen. Maar ja: zelf ook rennen, schiet niet op.
Triggerhappy agentje, stom van Rishi dat ie wegrende. Typisch voorbeeld van een ongeluk: hoe groot is de kans dag je door een kogel op 15 meter precies in je halsslagader geraakt wordt....
Mwah, ik neig nog naar 2 dingen, waar waarschijnlijk nooit duidelijkheid over zal komen:

1. Hij probeerde inderdaad op de benen te schieten en het is een oops....odd chance (zoals je zei)
2. Hij schoot op Rishi om hem uit te schakelen, waarschijnlijk niet om hem te doden, maar wel om zichzelf te beschermen.....(vuurwapengevaarlijk, niet luisteren, hand in zak etc)

Punt 2 neigt wel naar een wat onzeker persoon (om wat voor reden dan ook), en dat....mja......is uiteindelijk niet iemand die we als 'law enforcer' willen hebben natuurlijk.
pi_134673902
Die Engelsman is nooit meer gevonden trouwens..
pi_134673906
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 00:10 schreef Montagui het volgende:

[..]

Mwah, ik neig nog naar 2 dingen, waar waarschijnlijk nooit duidelijkheid over zal komen:

1. Hij probeerde inderdaad op de benen te schieten en het is een oops....odd chance (zoals je zei)
2. Hij schoot op Rishi om hem uit te schakelen, waarschijnlijk niet om hem te doden, maar wel om zichzelf te beschermen.....(vuurwapengevaarlijk, niet luisteren, hand in zak etc)

Punt 2 neigt wel naar een wat onzeker persoon (om wat voor reden dan ook), en dat....mja......is uiteindelijk niet iemand die we als 'law enforcer' willen hebben natuurlijk.
In een van zijn verklaringen zegt hij ''het was hij of ik'''.
pi_134673929
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 00:26 schreef Cubs het volgende:

[..]

Het was dus "hij"
pi_134674151
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 00:26 schreef riazop het volgende:
Die Engelsman is nooit meer gevonden trouwens..
Ikzelf kan niks bewijzen (want ik was er niet bij, net zo min als jij trouwens) maar:

quote:
Tijdens de rechtszaak tegen de politieman die Rishi doodschoot op station Den Haag Hollands Spoor vorig jaar zijn videobeelden van de bewuste avond vertoond. Daarop was te zien hoe Rishi een Engelsman aanspreekt op een bankje op het station. De Engelsman loopt weg zodra Rishi zijn hand onder zijn witte jas stopt.
Er zijn blijkbaar videobeelden van het feit dat Rishi iemand aanspreekt. Gelet op getuigenverklaringen van o.a. NS personeel denk ik niet dat we aan dat feit (en dat het een Engels sprekend persoon is) moeten twijfelen.

En als dat waar is dan is het gegeven van de verklaring van de Engels sprekende persoon ook meteen een stuk waarachtiger.
pi_134674200
quote:

[..]

Dat neigt m.i. dan naar punt 2, wat niet meteen wil zeggen dat hij onterecht schoot.
  woensdag 25 december 2013 @ 00:57:00 #222
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_134674714
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 23:50 schreef matthijst het volgende:
Bizarre conversatie?
Hij heeft naar de Engelsman geroepen: “Are you Dutch? You must be Dutch. Every one must be Dutch here. Fuck off. This place is only for Dutch people.” Rishi heeft vervolgens met zijn rechterhand in zijn jaszak gereikt. Hij zei toen: “I have a gun”. Hij greep in zijn linkerbinnenzak en zei: “Now I am going to show you the right way to get out”. De Engelsman heeft geen vuurwapen gezien. Rishi stond ongeveer een meter bij de Engelsman vandaan.4
Bron?
  woensdag 25 december 2013 @ 00:58:54 #223
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_134674774
quote:

[..]

Zo voelde hij het.
Komt omdat die agent een paar dagen daarvoor bij een aanhouding een vuurwapen had aangetroffen.

Ik kan me wel voorstellen dat die agent dat zo voelde. Je hoort zoveel rare verhalen.
pi_134677638
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 23:50 schreef matthijst het volgende:
Bizarre conversatie?
"This place is only for Dutch people.". Rishi is/was dus eigenlijk een rasechte PVV-stemmer. Een rechts-extremist.
pi_134677641
Maar waarom is die Engelsman nooit gevonden? Zijn verklaring dat Rishi een vuurwapen bij zich zou hebben, is eigenlijk de rode draad van het verhaal. De politie basseerde de situatie op zijn verklaring. Wie zegt dat die Engelsman de waarheid spreekt...?
pi_134677646
quote:
5s.gif Op woensdag 25 december 2013 07:51 schreef Zienswijze het volgende:
Maar waarom is die Engelsman nooit gevonden? Zijn verklaring dat Rishi een vuurwapen bij zich zou hebben, is eigenlijk de rode draad van het verhaal. De politie basseerde de situatie op zijn verklaring. Wie zegt dat die Engelsman de waarheid spreekt...?
Wie zegt dat die Engelsman überhaupt bestaat?

PLOTTWIST!
pi_134677692
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 07:54 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Wie zegt dat die Engelsman überhaupt bestaat?

PLOTTWIST!
Er heeft een gesprek tussen de Engelsman en de 17-jarige plaats gevonden want is op de band te zien. Wat echter niet te achterhalen is, is wat er precies gezegd is, want dat staat niet op de band. Tenzij deskundigen kunnen liplezen.

Misschien verzon die Engelsman wel dat de 17-jarige een vuurwapen bij zich had. Hoe weten we dat de Engelsman de waarheid spreekt? En het is toch raar dat de Engelsman daarna niet verhoord is?
  woensdag 25 december 2013 @ 08:48:41 #228
416443 ikwiltrolletje
Free Leafeon672!!!
pi_134677803
Niet om de wijsneus uit te hangen maar die agent is niet vrijgesproken. Vrijspraak is niet hetzelfde als ontslag van iedere rechtsvervolging. Resultaat bij beide is wel dat iemand geen straf krijgt.

Even op de speculatietrein springen:

Na op een eerdere pagina hier de feiten te hebben gelezen vind ik het zelf nogal apart dat je als agent - waar je bepaalde vaardigheden van mag verwachten - op een been richt en vervolgens een hals raakt. Ook onder stress, hoort bij je baan en je bent niet zomaar agent. We doen nu net alsof die agent een burger is die hier voor het eerst mee te maken kreeg ofzo. Waarschijnlijk dacht hij echt dat Rishi een wapen trok, maar heeft hij de verkeerde beslissing genomen mbt het schieten. Hij had nog beter gewoon kunnen vertellen dat hij hem in zijn schouder/arm probeerde te raken toen hij dacht dat hij een wapen trok. Dat zou ik veel eerder geloven dan dat hele been verhaal.
Op maandag 27 januari 2014 02:27 schreef Toto69 het volgende:
ik maakbhet morgen uitgebreider zitbnu mobiep ek ogen vallen dicht
pi_134677813
quote:
5s.gif Op woensdag 25 december 2013 07:51 schreef Zienswijze het volgende:
Maar waarom is die Engelsman nooit gevonden?
Wat denk jezelf?

Niemand weet trouwens of de man in kwestie, zo hij bestond," engelsman" was. Hij scheen geen Nederlands te spreken en wel Engels. Niemand heeft verder en paspoort of zo gezien.

Laat de politie daar eens op controleren. Mensen die geen Nederlands willen of kunnen spreken.
  woensdag 25 december 2013 @ 09:32:49 #230
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_134678090
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 08:51 schreef riazop het volgende:

Laat de politie daar eens op controleren. Mensen die geen Nederlands willen of kunnen spreken.
Ja, en dan preventief in de hals schieten als ze geen woord van onze prachtige poldertaal over de lippen krijgen! Dat zal ze leren die onwillige profiteurs!

Vrolijk kerstfeest, mensen. :')
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_134678321
Rishi was geen lieverdje, maar dat betekent niet dat je hem dood mag schieten als hij wegrent..
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
  Moderator woensdag 25 december 2013 @ 10:05:31 #232
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134678433
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 09:53 schreef De_Coulance het volgende:
Rishi was geen lieverdje, maar dat betekent niet dat je hem dood mag schieten als hij wegrent..
sterker nog, of hij wel of geen lieverdje was heeft er helemaal niets mee te maken gehad..
pi_134678529
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 10:05 schreef sp3c het volgende:

[..]

sterker nog, of hij wel of geen lieverdje was heeft er helemaal niets mee te maken gehad..
Vind ik ook.

Maar je weet hoe velen denken.
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
  Moderator woensdag 25 december 2013 @ 10:16:45 #234
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134678562
quote:
1s.gif Op woensdag 25 december 2013 10:13 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Vind ik ook.

Maar je weet hoe velen denken.
je bent de eerste in deze reeks die erover begint volgens mij
pi_134678571
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 10:16 schreef sp3c het volgende:

[..]

je bent de eerste in deze reeks die erover begint volgens mij
Ok
  Moderator woensdag 25 december 2013 @ 10:19:56 #236
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134678599
raar getroll hier de hele tijd :')

houd het gewoon bij de feiten, er is zeker met de beelden en de uitspraak meer dan genoeg voer voor discussie, daar hoef je echt geen dingen bij te verzinnen
pi_134678614
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 10:19 schreef sp3c het volgende:
raar getroll hier de hele tijd :')

houd het gewoon bij de feiten, er is zeker met de beelden en de uitspraak meer dan nog voer voor discussie, daar hoef je echt geen dingen bij te verzinnen
ok
  Moderator woensdag 25 december 2013 @ 10:22:59 #238
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134678643
begin maar, je kan het!
  woensdag 25 december 2013 @ 10:27:22 #239
28167 matthijst
pi_134678708
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 00:10 schreef Montagui het volgende:

[..]

Twee sowieso wat mij betreft. Is die gast nog agent?
[X] Ongeschikt.
pi_134680613
quote:
10s.gif Op woensdag 25 december 2013 07:50 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

"This place is only for Dutch people.". Rishi is/was dus eigenlijk een rasechte PVV-stemmer. Een rechts-extremist.
Had ergens gelezen dat een redelijk groot deel van de Hindoestaanse gemeenschap op de PVV stemt. :P

De PVV en PvdA waren ongeveer even groot in die gemeenschap.
pi_134680755
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 10:05 schreef sp3c het volgende:

[..]

Dat bepalen we zelf wel vriend.
  Moderator woensdag 25 december 2013 @ 12:09:20 #242
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134680802
quote:
2s.gif Op woensdag 25 december 2013 12:08 schreef waht het volgende:

[..]

Dat bepalen we zelf wel vriend.
nou over je droomwereldje heb ik niets te zeggen natuurlijk maar we hebben het hier over een uitspraak van een rechter over een schietinident en daarin komt het gewoon niet ter sprake of hij wel of niet een lieverdje was
pi_134686482
quote:
1s.gif Op woensdag 25 december 2013 10:27 schreef matthijst het volgende:

[..]

Twee sowieso wat mij betreft. Is die gast nog agent?
[X] Ongeschikt.
Jazeker.

Een dag later werkte meneer alweer. Hij heeft dat een paar weken volgehouden , maar werd vrijwel elke dag bedreigd en uitgescholden in Den Haag. En een aantal collegae uit Haaglanden, vooral de allochtone, hebben aangegeven liever niet met deze meneer samen te werken.
Sindsdien is hij even "van de straat" gehaald door de korpsleiding.
Daarna werkte hij weer op straat, in een ander korps, maar ook daar werd "zijn verhaal" bekend. Met vervelende gevolgen voor de man binnen en buiten het korps. Pas daarna begon meneer te klagen over "trauma" (hij speelde maandenlang de harde jongen die zijn plicht deed).

Hoe dan ook, het verdere functioneren van de schutter, zal een enorme staart gaan krijgen.
Dat zijn daad zou worden afgedekt door de staat is geen verrassing, maar je kunt ook niet door met deze idioot.
  Moderator woensdag 25 december 2013 @ 15:25:08 #244
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134687105
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 15:03 schreef riazop het volgende:
Hoe dan ook, het verdere functioneren van de schutter, zal een enorme staart gaan krijgen.
Dat zijn daad zou worden afgedekt door de staat is geen verrassing, maar je kunt ook niet door met deze idioot.
hij werd helemaal niet afgedekt door de staat, leest er nu helemaal niemand de verschillende bronartikelen of wat????

de staat heeft het onderzocht en naar de rechter gestuurd, de rechter stelde vast dat er geen strafbare feiten zijn gepleegd

en wat is de bron van de rest van je verhaal want als dit waar is dan mogen die 'allochtone collega's' wmb ook achter een bureau geschoven worden tot ze snappen wat voor vak ze gekozen hebben :N
  woensdag 25 december 2013 @ 15:28:52 #245
416443 ikwiltrolletje
Free Leafeon672!!!
pi_134687180
Er zijn wel strafbare feiten gepleegd, de rechter heeft alleen gekozen om geen straf op te leggen. Nogmaals; ontslag van alle rechtsvervolging is niet hetzelfde als vrijspraak.
pi_134687896
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 15:28 schreef ikwiltrolletje het volgende:
Er zijn wel strafbare feiten gepleegd, de rechter heeft alleen gekozen om geen straf op te leggen. Nogmaals; ontslag van alle rechtsvervolging is niet hetzelfde als vrijspraak.
Er is sprake van vrijspraak als de tenlastelegging niet bewezen kan worden. Ontslag van alle rechtsvervolging is er wanneer de tenlastelegging wel bewezen kan worden en er een rechtvaardigingsgrond is of een schulduitsluitingsgrond.
  woensdag 25 december 2013 @ 16:10:17 #247
416443 ikwiltrolletje
Free Leafeon672!!!
pi_134687983
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 16:06 schreef hafez1234 het volgende:

[..]

Er is sprake van vrijspraak als de tenlastelegging niet bewezen kan worden. Ontslag van alle rechtsvervolging is er wanneer de tenlastelegging wel bewezen kan worden en er een rechtvaardigingsgrond is of een suitsluitingsgrond.
Dat weet ik, in casu is er dus geen sprake van vrijspraak zoals hier door velen wordt beweerd. Die agent heeft dus niet gehandeld zoals hij had moeten handelen. Er is enkel een strafuitsluitingsgrond toegepast. Resultaat is hetzelfde, de essentie en de grondslag zijn echter heel anders.

[ Bericht 4% gewijzigd door ikwiltrolletje op 26-12-2013 02:01:09 ]
  Moderator woensdag 25 december 2013 @ 16:14:53 #248
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134688082
either way, van het afdekken van deze agent door de staat is iig geen sprake

blijkt nergens uit
  woensdag 25 december 2013 @ 16:15:56 #249
416443 ikwiltrolletje
Free Leafeon672!!!
pi_134688107
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 16:14 schreef sp3c het volgende:
either way, van het afdekken van deze agent door de staat is iig geen sprake

blijkt nergens uit
Het toepassen van een schulduitsluitingsgrond is inderdaad geen "afdekken", dat is gewoon "hoe het gaat". Een rechter toetst daar namelijk bij iedereen aan, ook bij "gewone burgers".

Er is dus 1 geen sprake van afdekken, en 2 ook geen sprake van een agent die niet strafbaar heeft gehandeld.

Het zou dus geen kwaad kunnen om te kijken of die agent wel bekwaam genoeg is.
  Moderator woensdag 25 december 2013 @ 16:17:15 #250
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134688138
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 16:15 schreef ikwiltrolletje het volgende:

[..]

Het toepassen van een schulduitsluitingsgrond is inderdaad geen "afdekken", dat is gewoon "hoe het gaat". Een rechter toetst daar namelijk bij iedereen aan, ook bij "gewone burgers".

Er is dus 1 geen sprake van afdekken, en 2 ook geen sprake van een agent die niet strafbaar heeft gehandeld.
er is ook geen sprake van een agent die wel strafbaar heeft gehandeld

dat zou bewezen moeten worden maar dat lukt schijnbaar niet
  woensdag 25 december 2013 @ 16:18:36 #251
416443 ikwiltrolletje
Free Leafeon672!!!
pi_134688163
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 16:17 schreef sp3c het volgende:

[..]

er is ook geen sprake van een agent die wel strafbaar heeft gehandeld

dat zou bewezen moeten worden maar dat lukt schijnbaar niet
Dat is dus wel bewezen daarom volgt er geen vrijspraak maar in plaats daar van; ontslag van alle rechtsvervolging omdat er een strafuitsluitingsgrond is toegepast. Ik heb net materieel strafrecht afgerond voor m'n civiel effect :) .

[ Bericht 7% gewijzigd door ikwiltrolletje op 26-12-2013 02:02:03 ]
  Moderator woensdag 25 december 2013 @ 16:20:37 #252
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134688199
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 16:18 schreef ikwiltrolletje het volgende:

[..]

Dat is dus wel bewezen daarom volgt er geen vrijspraak. Ik heb net materieel strafrecht afgerond voor m'n civiel effect :) .
welke strafbare feiten zijn bewezen dan?
  woensdag 25 december 2013 @ 16:24:45 #253
416443 ikwiltrolletje
Free Leafeon672!!!
pi_134688274
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 16:20 schreef sp3c het volgende:

[..]

welke strafbare feiten zijn bewezen dan?
Lees de uitspraak zou ik zeggen en lees een beetje over de eisen voor een strafbaar feit + de schulduitsluitingsgronden en het verschil tussen vrijspraak en ontslag van alle rechtsvervolging. De rechter vond dat het geen opzet was ( niet willens en wetens ), dat betekent juridisch gezien niet meteen dat er dan ook helemaal geen strafbaar feit is gepleegd. . Ik ben zelfs verbaasd dat het artikel van het AD het bijna goed neer zet.
  Moderator woensdag 25 december 2013 @ 16:25:59 #254
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134688305
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 16:24 schreef ikwiltrolletje het volgende:

[..]

Lees de uitspraak zou ik zeggen en lees een beetje over de eisen voor een strafbaar feit + de schulduitsluitingsgronden en het verschil tussen vrijspraak en ontslag van alle rechtsvervolging. De rechter vond dat het geen opzet was ( niet willens en wetens ), dat betekent juridisch gezien niet meteen dat er dan ook helemaal geen strafbaar feit is gepleegd. . Ik ben zelfs verbaasd dat het artikel van het AD het bijna goed neer zet.
das te makkelijk, ik heb het gelezen en ik vraag het aan jou

welke strafbare feiten zijn er gepleegd?
pi_134689345
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 16:25 schreef sp3c het volgende:

[..]

das te makkelijk, ik heb het gelezen en ik vraag het aan jou

welke strafbare feiten zijn er gepleegd?
Er is sowieso een strafbaar feit gepleegd als dat niet zo was, zou er vrijspraak zijn. Naar mijn mening is er doodslag gepleegd of zware mishandeling de dood ten gevolge.
  Moderator woensdag 25 december 2013 @ 17:15:14 #256
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134689369
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 17:14 schreef hafez1234 het volgende:

[..]

Er is sowieso een strafbaar feit gepleegd als dat niet zo was, zou er vrijspraak zijn. Naar mijn mening is er doodslag gepleegd of zware mishandeling de dood ten gevolge.
niet naar jouw mening

welke staat in de uitspraak die ik zou moeten lezen
pi_134689556
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 17:15 schreef sp3c het volgende:

[..]

niet naar jouw mening

welke staat in de uitspraak die ik zou moeten lezen
De beslissing
verklaart niet wettig en overtuigend bewezen, dat de verdachte het bij dagvaarding primair ten laste gelegde feit (moord, subsidiair doodslag) heeft begaan en spreekt verdachte daarvan vrij;
verklaart wettig en overtuigend bewezen, dat de verdachte het bij dagvaarding subsidiair ten laste gelegde feit heeft begaan en dat het bewezenverklaarde uitmaakt:
zware mishandeling, terwijl het feit de dood ten gevolge heeft;
verklaart het bewezen verklaarde niet strafbaar;
ontslaat verdachte terzake van dit feit van alle rechtsvervolging;

verklaart wettig en overtuigend bewezen, dat de verdachte het bij dagvaarding meer subsidiair ten laste gelegde feit heeft begaan en dat het bewezenverklaarde uitmaakt:
mishandeling, terwijl het feit de dood ten gevolge heeft;
verklaart niet wettig en overtuigend bewezen, dat de verdachte het bij dagvaarding meest subsidiaire ten laste gelegde feit (dood door schuld) heeft begaan en spreekt verdachte daarvan vrij.

bron: http://uitspraken.rechtsp(...):NL:RBDHA:2013:18257

[ Bericht 5% gewijzigd door hafez1234 op 25-12-2013 17:34:14 ]
  woensdag 25 december 2013 @ 17:38:25 #258
416443 ikwiltrolletje
Free Leafeon672!!!
pi_134689896
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 17:14 schreef hafez1234 het volgende:

[..]

Er is sowieso een strafbaar feit gepleegd als dat niet zo was, zou er vrijspraak zijn.
Precies, dat zeg ik dus ook al de hele tijd.

OVAR = Geen vrijspraak. Vrijspraak is alleen mogelijk als er geen strafbaar feit is gepleegd ( niet aan een delictsomschrijving voldaan, niet wederrechtelijk gehandeld etc. etc. ) .
pi_134690315
Het ding is jongens dat die agent volgens protocol niet lopend, en al helemaal niet rennend, mag schieten. Beetje gezond verstand kan je dat ook vertellen. Met die wetenschap zit de agent gewoon fout en moet hij bestraft worden. Dit is nog maar 1 van de fouten die maakte. Stel je voor ipv Rishi's hals werd een omstander geraakt.
  Moderator woensdag 25 december 2013 @ 18:35:56 #260
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134690950
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 17:24 schreef hafez1234 het volgende:

[..]

De beslissing
verklaart niet wettig en overtuigend bewezen, dat de verdachte het bij dagvaarding primair ten laste gelegde feit (moord, subsidiair doodslag) heeft begaan en spreekt verdachte daarvan vrij;
verklaart wettig en overtuigend bewezen, dat de verdachte het bij dagvaarding subsidiair ten laste gelegde feit heeft begaan en dat het bewezenverklaarde uitmaakt:
zware mishandeling, terwijl het feit de dood ten gevolge heeft;

verklaart wettig en overtuigend bewezen, dat de verdachte het bij dagvaarding meer subsidiair ten laste gelegde feit heeft begaan en dat het bewezenverklaarde uitmaakt:
mishandeling, terwijl het feit de dood ten gevolge heeft;
verklaart niet wettig en overtuigend bewezen, dat de verdachte het bij dagvaarding meest subsidiaire ten laste gelegde feit (dood door schuld) heeft begaan en spreekt verdachte daarvan vrij.

bron: http://uitspraken.rechtsp(...):NL:RBDHA:2013:18257
er staat letterlijk dat de rechter het bewezen verklaarde feit niet strafbaar acht
pi_134692659
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 18:35 schreef sp3c het volgende:

[..]

er staat letterlijk dat de rechter het bewezen verklaarde feit niet strafbaar acht
_O- er staat letterlijk dat de rechter het (moord) niet bewezen acht, als je een zin ervoor leest
  Moderator woensdag 25 december 2013 @ 20:01:19 #262
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134692757
ja daar is hij van vrijgesproken
  woensdag 25 december 2013 @ 20:06:34 #263
416443 ikwiltrolletje
Free Leafeon672!!!
pi_134692904
Ja en er staat ook duidelijk dat er meer subsidiar OVAR volgt en meest subsidiair vrij. Oftewel het meer subsidiair = OVAR en dus wel een strafbaar feit. Zucht.
  Moderator woensdag 25 december 2013 @ 20:10:08 #264
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134693022
nou ik zal het wel verkeerd lezen dan maar ik lees toch echt dat de rechter de bewezen geachtte feiten niet strafbaar verklaarde en dat de verdachte voor moord vrijgesproken is

zucht
pi_134694998
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 20:10 schreef sp3c het volgende:
nou ik zal het wel verkeerd lezen dan maar ik lees toch echt dat de rechter de bewezen geachtte feiten niet strafbaar verklaarde en dat de verdachte voor moord vrijgesproken is

zucht
Je maakt een foutje.

1: Onschuldig. Moord is niet bewezen/je heb het niet gedaan. Je gaat vrijuit.
2: Ontslag van rechtsvervolging: Je hebt het wel gedaan maar om reden x leggen we geen straf op.

Snap je?
  Moderator woensdag 25 december 2013 @ 21:40:14 #266
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134695351
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 21:28 schreef znarch het volgende:

[..]

Je maakt een foutje.

1: Onschuldig. Moord is niet bewezen/je heb het niet gedaan. Je gaat vrijuit.
2: Ontslag van rechtsvervolging: Je hebt het wel gedaan maar om reden x leggen we geen straf op.

Snap je?

in dit geval is moord niet bewezen/hij heeft het niet gedaan, gaat vrijuit
de zware mishandeling met de dood tot gevolg is wel bewezen maar werd in deze situatie niet als strafbaar geacht

dan zijn er (volgens deze rechter) geen strafbare feiten gepleegd lijkt mij :?

edit: naja misschien wel gepleegd, ze kunnen door gebrek aan bewijs iig niet vastgesteld worden
pi_134696317
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 21:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

de zware mishandeling met de dood tot gevolg is wel bewezen maar werd in deze situatie niet als strafbaar geacht

edit: naja misschien wel gepleegd, ze kunnen door gebrek aan bewijs iig niet vastgesteld worden
Wel strafbare feiten geen veroordeling. Ik krijg het ook niet anders uitgelegd. Lees je even in, op internet staat meer dan zat uitleg:

quote:
Ontslag van alle rechtsvervolging (ovar) betekent in het strafrecht dat de rechter besluit dat een verdachte niet veroordeeld kan worden, hoewel het ten laste gelegde strafbare feit wél bewezen is. Dit is dus iets anders dan vrijspraak, waarbij het ten laste gelegde feit níet bewezen is.
  Moderator woensdag 25 december 2013 @ 22:11:30 #268
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134696452
nou mij te lastig denk ik

either way, van de staat die hem afdekt is nog steeds geen sprake en dat was het punt in eerste instantie :6
pi_134702222
quote:

Ik vind het niet terecht dat Jan, de agent, is vrijgesproken. Maat aan de andere kant had Jan het ook niet goed gedaan als hij niet had geschoten. Maar nu lijkt het omdat hij agent is dat hij is vrijgesproken. Vind ik niet kunnen.
Wacht maar, over 2 jaar heb ik prachtig lang haar. (Hey dat rijmt!)
  donderdag 26 december 2013 @ 00:43:09 #270
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_134702532
quote:
1s.gif Op donderdag 26 december 2013 00:35 schreef Brummetje_ het volgende:

[..]

Ik vind het niet terecht dat Jan, de agent, is vrijgesproken. Maat aan de andere kant had Jan het ook niet goed gedaan als hij niet had geschoten. Maar nu lijkt het omdat hij agent is dat hij is vrijgesproken. Vind ik niet kunnen.
Ik zou het ook niet goedkeuren dat hij wordt vrijgesproken omdat hij agent is.
Maar los daarvan vind ik het terecht dat hij is vrijgesproken.
  donderdag 26 december 2013 @ 01:58:06 #271
416443 ikwiltrolletje
Free Leafeon672!!!
pi_134704925
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 22:11 schreef sp3c het volgende:
nou mij te lastig denk ik

either way, van de staat die hem afdekt is nog steeds geen sprake en dat was het punt in eerste instantie :6
Znarch legt het inderdaad ook correct uit :) . Sorry voor m'n gezucht, een jaar geleden snapte ik dit ook niet.

Als jij morgen iemand doodslaat wordt er ook al is het strafbare feit bewezen, ook gekeken of er ontslag van alle rechtsvervolging mogelijk is. Dat moet de rechter gewoon toetsen op grond van o.a. artikel 350 SV. :)

Afdekken of hoe ze dat hier ook willen noemen is inderdaad onzin en daar heb je helemaal gelijk in :Y .

quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 21:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

De moord was de primaire ten laste legging en die is dus niet bewezen, daarop volgt dan vrijspraak.
Hoewel die jongen dood is heeft de agent het dus niet met voorbedachte rade etc. etc. gedaan.
Het OM legt doorgaans ook nog subsidiar strafbare feiten op. Dat heeft te maken met het ne bis in idem beginsel --> niet twee keer voor hetzelfde vervolgen. Voorbeeldje; ik wil moord bewijzen maar als dat niet lukt wil ik bewijzen dat je het wel hebt gedaan ook al was het niet je bedoeling, maar de moord is wel jouw schuld. Dan kom je o.a. terecht bij doodslag, mishandeling met de dood tot gevolg etc. Er staan dus verschillende eisen in de ten laste legging; primair, subsidiar etc.

quote:
Zware mishandeling met de dood tot gevolg is dus zoals je zeg wel bewezen. Dat betekent dat er dus is voldaan aan de delictsomschrijving van "zware mishandeling met de dood tot gevolg".

quote:
Artikel 302 wetboek van strafrecht
1
Hij die aan een ander opzettelijk zwaar lichamelijk letsel toebrengt, wordt, als schuldig aan zware mishandeling, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.
2
Indien het feit de dood ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste tien jaren of geldboete van de vijfde categorie.
De rechter heeft dus geoordeeld dat aan bovenstaande delictsomschrijving is voldaan, dat betekent per definitie dus dat er wel een strafbaar feit is gepleegd. Ik snap de verwarring die kan ontstaan als er vervolgens wordt gezegd dat er geen straf wordt opgelegd. Dat betekent dus niet meteen dat er geen strafbaar feit is gepleegd. Er is dus wel een strafbaar feit gepleegd maar de rechter moet vervolgens nog een soort "schema" af lopen ( op grond van artikel 350 wetboek van strafvordering )

quote:
Artikel 350

Indien het onderzoek in artikel 348 bedoeld, niet leidt tot toepassing van artikel 349, eerste lid, beraadslaagt de rechtbank op den grondslag der telastlegging en naar aanleiding van het onderzoek op de terechtzitting over de vraag of bewezen is dat het feit door den verdachte is begaan, en, zoo ja, welk strafbaar feit het bewezen verklaarde volgens de wet oplevert; indien wordt aangenomen dat het feit bewezen en strafbaar is, dan beraadslaagt de rechtbank over de strafbaarheid van den verdachte en over de oplegging van straf of maatregel, bij de wet bepaald.
Dus even zo simpel mogelijk uitgelegd, de stappen;
1. Is er onomstotelijk bewezen dat de verdachte uberhaupt het tenlaste gelegde heeft gedaan? ( was jij op die dag wel daar en daar en heb jij uberhaupt gewerkt? was jij het wel? etc etc --> agent was daar, agent heeft geschoten ) .

2. Wel strafbaar feit levert het bewezen verklaarde volgens de wet op? In dit geval oordeelt de rechter dus dat er in dit specifieke geval sprake is van zware mishandeling is met de dood tot gevolg. Er is hier dus al vastgesteld dat de agent bepaalde dingen heeft gedaan en dat wat hij heeft gedaan aan de delictsomschrijving van een strafbaar feit voldoet, in dit geval op grond van artikel 302 wetboek van strafrecht. De agent is dus strafbaar.

Heb jij dat helemaal niet gedaan, of heb jij het wel gedaan maar is het helemaal niet strafbaar? Dan volgt vrijspraak. Overdreven voorbeeld: Gewoon op straat lopen is niet strafbaar, dat betekent niet dat jij niet daadwerkelijk op straat hebt gelopen. Of de tweede mogelijkheid: jij hebt helemaal niet op straat gelopen, je bent al een week niet buiten geweest.

In deze zaak is dus niet voor alles met "vrijspraak" geoordeeld en het is dus vervelend dat de media het altijd verkeerd vertelt, daarom begrijpen mensen nooit waarom een rechter zo oordeelt. Als iemand overal voor wordt vrijgesproken stopt alles. Dan kom je uberhaupt nooit toe aan toetsen op Ontslag van alle rechtsvervolging. Nou, zware mishandeling met de dood tot gevolg; artikel 302 SR hebben we net al besproken, meneer is strafbaar dus we gaan naar stap drie:

3. Gaan we in dit geval ook ECHT straffen? Of zijn er strafuitsluitingsgronden?
Strafuitsluitingsgronden vallen uiteen in rechtvaardigingsgronden en in schulduitsluitingsgronden.
Denk aan situaties waarin je opdracht krijgt van bijvoorbeeld een agent om iets te doen wat helemaal niet mag, dan moet je geen straf krijgen maar je hebt wel nog steeds iets gedaan wat niet mag.

Denk aan situaties dat iemand jou met een mes aanvalt waardoor jij hem zo'n harde beuk geeft dat hij bijvoorbeeld in het ziekenhuis terecht komt ( noodweer). Er is zelfs noodweerexces; als jij eigenlijk al klaar bent met je verdedigen maar je blijft nog even een half uur door rammen bijvoorbeeld. Psychische overmacht is er ook eentje en er zijn er nog meer. Als iemand dus bij stap 1 en 2 strafbaar is geacht, wordt er bij stap 3 gekeken of er - ook al is er een strafbaar feit gepleegd - eigenlijk wel gestraft moet worden. Hier wordt dus naar de omstandigheden etc. etc. gekeken.

Al die strafuitsluitingsgronden kennen los van elkaar weer hun eigen schema van eisen waar aan getoetst moet worden. Die worden dus niet zomaar even hupsekee toegepast omdat men de agent wil "afdekken" zoals mensen dat hier noemen. Op dat punt heb je dus gelijk, van afdekken is geen sprake. Dit wordt namelijk bij iedereen zo getoetst, gewoon omdat de rechter dat verplicht moet doen.

Als de rechter hier zegt dat 1 van die gronden kan worden toegepast volgt dus ontslag van alle rechsvervolging ( OVAR ). --> wel strafbaar feit gepleegd, maar door zus en zo gekozen om geen straf op te leggen.

4. Als bij stap drie wordt besloten om wel een straf op te leggen wordt bij stap vier gekeken welke straf dat wordt.

Uitleggen is niet mijn sterkste kant maar hopelijk snap je het nu :)

Conclusie:
1. Ja de agent is strafbaar en het is niet "prima" hoe hij heeft gehandeld.
( Kijken of hij wel geschikt is zou dus in beginsel een goede kwestie zijn )
2. Nee hij krijgt geen straf, maar van afdekken door de staat is - met betrekking tot het straffen - ook geen sprake.
pi_134705074
Hij heeft toch zo ongeveer gedaan wat in het 'handboek soldaat' staat?
Lijkt me dat je hem dan weinig kunt verwijten.
Hooguit het handboek.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_134705103
Goede uitleg. Ik had de fut en creativiteit niet het te typen. Ben je goed in. Je uitleg is prima dus :)
  donderdag 26 december 2013 @ 02:05:55 #274
416443 ikwiltrolletje
Free Leafeon672!!!
pi_134705125
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 02:04 schreef znarch het volgende:
Goede uitleg. Ik had de fut en creativiteit niet het te typen. Ben je goed in. Je uitleg is prima dus :)
Ik kreeg door jouw bijval weer zin :D
  Moderator donderdag 26 december 2013 @ 02:24:51 #275
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134705579
ok helder ^O^

begaat een agent die zijn vuurwapen gebruikt dan sowieso een strafbaar feit (dat niet in alle omstandigheden bestraft/vervolgd wordt) of snap ik het nog steeds niet?
pi_134705785
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 02:24 schreef sp3c het volgende:
ok helder ^O^

begaat een agent die zijn vuurwapen gebruikt dan sowieso een strafbaar feit (dat niet in alle omstandigheden bestraft/vervolgd wordt) of snap ik het nog steeds niet?
Als hij zijn vuurwapen gebruikt wanneer dat niet de bedoeling is wel natuurlijk.

Een agent kan niet op jou en mij aflopen en een nekschot geven.

Hier zijn "gewoon" regels voor. Maar het is last nu. Google maar even. Anders zoek ik ze morgen even op.
pi_134707820
quote:
1s.gif Op donderdag 26 december 2013 02:39 schreef znarch het volgende:

[..]

Een agent kan niet op jou en mij aflopen en een nekschot geven.

Volgens de Nederlandse rechter hoeft dat niet bestraft te worden.
pi_134710648
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 10:15 schreef riazop het volgende:

[..]

Troll. Zonder enige aanleiding wel.

Een agent schiet niet zomaar. Als Rishi nooit met een vuurwapen had gedreigd, was weggerend, bevelen had genegeerd en naar zijn was gaan grijpen. Was hem niets overkomen.
pi_134711834
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 10:15 schreef riazop het volgende:

[..]

Als jij het bent niet nee.
pi_134713992
quote:
1s.gif Op donderdag 26 december 2013 12:18 schreef znarch het volgende:

[..]

Een agent schiet niet zomaar. Als Rishi nooit met een vuurwapen had gedreigd, was weggerend, bevelen had genegeerd en naar zijn was gaan grijpen. Was hem niets overkomen.
Dit dus.

Dat dit topic nog open is trouwens . Die zuurpruimen die pro Rishi zijn blijven maar blaten.
pi_134719732
quote:

[..]

Als Rishi nooit met een vuurwapen had gedreigd
Rishi had geen vuurwapen, wist je nog?
pi_134719768
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 17:05 schreef riazop het volgende:

[..]

Rishi had geen vuurwapen, wist je nog?
Maakt niet uit. Hij beweerde dat hij er een had.
pi_134729276
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 17:06 schreef znarch het volgende:

[..]

Maakt niet uit. Hij beweerde dat hij er een had.
Dat zegt een Engelsman. Die misschien niet eens bestaat. Gevonden is de man nooit.
  Moderator donderdag 26 december 2013 @ 22:47:16 #284
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134729524
zelfs als de man gelogen heeft veranderd dat de situatie niet voor de agenten ter plekke tenzij die hele melding gelogen is maar ik neem aan dat dat op band staat
pi_134729539
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 22:40 schreef riazop het volgende:

[..]

Dat zegt een Engelsman. Die misschien niet eens bestaat. Gevonden is de man nooit.
Ze kunnen zo'n signaal niet eerst gaan onderzoeken middels hoor en wederhoor, bellen van de ambassade en Rishi door een metaaldetector laten lopen natuurlijk.
pi_134729829
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 22:47 schreef sp3c het volgende:
zelfs als de man gelogen heeft veranderd dat de situatie niet voor de agenten ter plekke tenzij die hele melding gelogen is maar ik neem aan dat dat op band staat
Als de man gelogen heeft, dan moet hij straf krijgen. Op basis van zijn aannames is dit allemaal gebeurd. Dan is er nog iets van gerechtigheid voor de familie.
  Moderator donderdag 26 december 2013 @ 22:57:01 #287
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134729934
tuurlijk, mag een flinke straf op staan ook wmb, maar voor de agenten veranderd het de situatie niet, die moeten er vanuit kunnen gaan dat de melding vuurwapengevaarlijk ook echt vuurwapengevaarlijk betekend en niet misschien eventueel als we de geruchten mogen geloven

maar zie de beller nog maar eens te vinden
pi_134729939
quote:
7s.gif Op donderdag 26 december 2013 22:47 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ze kunnen zo'n signaal niet eerst gaan onderzoeken middels hoor en wederhoor, bellen van de ambassade en Rishi door een metaaldetector laten lopen natuurlijk.
Die Engelsman moet achteraf worden verhoord. Als ik van persoon A een melding maak dat hij vuurwapengevaarlijk is terwijl persoon A niet heeft gezegd dat hij een wapen heeft dan is dit een valse aangifte doen.
pi_134729985
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 22:57 schreef sp3c het volgende:
tuurlijk, mag een flinke straf op staan ook wmb, maar voor de agenten veranderd het de situatie niet, die moeten er vanuit kunnen gaan dat de melding vuurwapengevaarlijk ook echt vuurwapengevaarlijk betekend en niet misschien eventueel als we de geruchten mogen geloven

maar zie de beller nog maar eens te vinden
Klopt ik heb het niet zozeer over die agenten.

Ik neem aan als een individu (de Engelsman) zo'n zware melding doet (een persoon heeft een wapen bij zich) dat de naam en gegevens van die Engelsman dan toch worden geregistreerd?
  Moderator donderdag 26 december 2013 @ 22:58:49 #290
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134730004
dan hadden ze hem al wel gevonden lijkt me
pi_134730070
Dan is dat ondezoek wel heel erg pauper. Als persoon A een melding maakt dat persoon B een vuurwapen bij zich heeft, terwijl persoon B dat wellicht niet eens gezegd heeft, en persoon A wordt achteraf niet verhoord, dan kan iedereen die een hekel aan de ander heeft een melding maken dat diegene een vuurwapen heeft en dat de politie dan op diegene afgaat.
  Moderator donderdag 26 december 2013 @ 23:03:33 #292
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134730178
quote:
3s.gif Op donderdag 26 december 2013 23:00 schreef Zienswijze het volgende:
Dan is dat ondezoek wel heel erg pauper. Als persoon A een melding maakt dat persoon B een vuurwapen bij zich heeft, terwijl persoon B dat wellicht niet eens gezegd heeft, en persoon A wordt achteraf niet verhoord, dan kan iedereen die een hekel aan de ander heeft een melding maken dat diegene een vuurwapen heeft en dat de politie dan op diegene afgaat.
dat kan iedereen ook

er is in zo'n geval gewoon geen tijd om eerst gedegen onderzoek te doen naar de klager, ze sturen er gewoon een auto op af om te kijken

echt heel zinnig is het niet want de meeste mensen zullen gewoon hun handen in de lucht steken als oom agent ernaar vraagt, nou dan is persoon B echt genaaid hoor ...
pi_134730185
quote:
1s.gif Op woensdag 25 december 2013 12:02 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Had ergens gelezen dat een redelijk groot deel van de Hindoestaanse gemeenschap op de PVV stemt. :P

De PVV en PvdA waren ongeveer even groot in die gemeenschap.
Die Surinamers denken dat zij buiten het bereik van ome Geert vallen.
  Moderator donderdag 26 december 2013 @ 23:04:10 #294
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134730207
iedereen valt buiten het bereik van ome geert :')
pi_134730227
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 23:03 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat kan iedereen ook

er is in zo'n geval gewoon geen tijd om eerst gedegen onderzoek te doen naar de klager, ze sturen er gewoon een auto op af om te kijken

echt heel zinnig is het niet want de meeste mensen zullen gewoon hun handen in de lucht steken als oom agent ernaar vraagt, nou dan is persoon B echt genaaid hoor ...
Het is ook de bedoeling dat de politie er meteen op af gaat. Maar dan is het toch ook wel de bedoeling dat persoon A achteraf verhoord wordt of hij de waarheid heeft gesproken (helemaal als bij persoon B geen vuurwapen is gevonden)?
pi_134730267
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 23:04 schreef sp3c het volgende:
iedereen valt buiten het bereik van ome geert :')
Marokkanen niet en Turken in mindere mate niet. Maar dat gaat offtopic.
  Moderator donderdag 26 december 2013 @ 23:06:20 #297
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134730280
quote:
1s.gif Op donderdag 26 december 2013 23:04 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Het is ook de bedoeling dat de politie er meteen op af gaat. Maar dan is het toch ook wel de bedoeling dat persoon A achteraf verhoord wordt of hij de waarheid heeft gesproken (helaal als bij persoon B geen vuurwapen is gevonden)?
ongetwijfeld

geen idee wat de procedure is hier, als zo'n melding via de telefoon binnenkomt dan wordt het heel lastig om zo iemand nog terug te vinden
  Moderator donderdag 26 december 2013 @ 23:06:52 #298
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134730296
quote:
1s.gif Op donderdag 26 december 2013 23:06 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Marokkanen niet en Turken in mindere mate niet. Maar dat gaat offtopic.
ome geert kan helemaal niets, wil hij ook helemaal niet, die wil alleen maar dom schreeuwen
pi_134730370
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 23:06 schreef sp3c het volgende:

[..]

ongetwijfeld

geen idee wat de procedure is hier, als zo'n melding via de telefoon binnenkomt dan wordt het heel lastig om zo iemand nog terug te vinden
Ik neem aan dat ze via de telefoonmaatschappij naam en adresgevens kunnen traceren. En in dit geval is het (persoonlijk?) aan het NS-personeel vermeld. Een collega kan dan toch even NAW-gegevens noteren, helemaal als het zo'n zware melding (een vuurwapen) is? Want de hele zaak berust eigenlijk op datgene wat de Engelsman gezegd heeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zienswijze op 26-12-2013 23:14:26 ]
pi_134730701
quote:

[..]

Je weet dus niet of het waar is of die 17-jarige jongen met een vuurwapen heeft gedreigd...

Dat beweert die Engelsman. Maar waarom zoeken ze geen getuigen die kunnen verifieren of het gesprek tussen Rishi en die Engelsman inderdaad is gelopen zoals de Engelsman beweert?
pi_134731030
Hij heeft goed gehandeld einde.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')