abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134648200
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:38 schreef gelly het volgende:

[..]

Er staat in de uitspraak ook gewoon dat de eerste verklaring van de agent was dat hij zich niet bedreigd voelde en dat de eerste reactie op het raken in de nek 1 van ongeloof was. Dat de agent onder grote stress heeft gehandeld. Als er iemand had moeten schieten dan was het de agent in burger rechtsachter Rishi.

Het straalt gewoon incompetentie uit.
Stress schijnt een bekend probleem te zijn;
quote:
Als politie-agenten schieten, is dat over het algemeen in een behoorlijke stresssituatie. Maar in zo'n situatie kunnen agenten helemaal niet goed schieten. Dat concluderen onderzoekers van de VU in Amsterdam. Die vinden dan ook dat de schiettrainingen van politie-agenten anders moeten.

Agenten moeten meer getraind worden op het voorkomen van stress, en ook moeten ze vaker oefenen onder realistische omstandigheden. De onderzoekers zeggen dat agenten onder stress eerder en onnauwkeuriger schieten, maar ze oefenen amper met stresssituaties. politie-agent onder stress verwacht eerder dat een verdachte een wapen heeft, en besluit eerder om te schieten,zeggen de onderzoekers. Ze moeten dus meer getraind worden in het inschatten of een verdachte een wapen bij zich heeft of niet.

Agenten krijgen 32 uur per jaar schiettraining, dat vinden de onderzoekers niet genoeg.

Het onderzoek van Politie & Wetenschap wordt vandaag gepubliceerd.
http://nos.nl/op3/artikel(...)-onnauwkeuriger.html
  dinsdag 24 december 2013 @ 13:23:26 #52
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_134648329
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:15 schreef freiss het volgende:

[..]

Hoe kan je dat nou zien :')

Op een afstand van 16m verschilt de hoek van het vuurwapen 3,6 graden bij het richten op de hals ipv het bovenbeen (als je het verschil tussen de hals en het bovenbeen op 1 meter veronderstelt).
^O^ Hee een scherpschutter _O_
pi_134648456
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:54 schreef betyar het volgende:

[..]

Geen antwoord op mijn vraag, in die menigte zou best de legger van die IED kunnen lopen, iedereen die daar loopt is dan een potentieel gevaar. Neermaaien die menigte?
in de lucht schieten.....
en allah akbar roepen w/
Surely you can't be serious
I am serious... and don't call me Shirley
pi_134648484
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:56 schreef HeatWave het volgende:

[..]

In jouw ogen alleen.
Zo te zien niet. En ik mag hopen in de ogen van de organisatie ook niet.
pi_134648654
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:28 schreef imanidiot het volgende:

[..]

in de lucht schieten.....
en allah akbar roepen w/
Een waarschuwingsschot was ook geen gek idee geweest, inderdaad.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_134648758
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:33 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

In dit geval niet echt aangezien hij neer zijn "wapen" grijpt.
Zou toch graag thuis willen komen, en niet beschoten willen worden.
Surely you can't be serious
I am serious... and don't call me Shirley
pi_134648792
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:36 schreef imanidiot het volgende:

[..]

In dit geval niet echt aangezien hij neer zijn "wapen" grijpt.
Zou toch graag thuis willen komen, en niet beschoten willen worden.
De agent kon zomaar een iPhone naar z'n kop geslingerd krijgen, inderdaad.
pi_134648794
quote:

[..]

Ja helemaal lekker, zelf bewust mis schieten terwijl je denkt dat de ander een vuurwapen trekt. Rishi was al gewaarschuwd.
pi_134648846
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:37 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Ja helemaal lekker, zelf bewust mis schieten terwijl je denkt dat de ander een vuurwapen trekt. Rishi was al gewaarschuwd.
Ik denk dat de beste jongen wel wakker was geschrikt wanneer hij een geweerschot hoort.
pi_134648855
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:37 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

De agent kon zomaar een iPhone naar z'n kop geslingerd krijgen, inderdaad.
Ook een reden om op hem te schieten inderdaad.
pi_134648889
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:38 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik denk dat de beste jongen wel wakker was geschrikt wanneer hij een geweerschot hoort.
:')
pi_134648912
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:38 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik vind dat agenten dat risico niet moeten nemen als het gaat om vuurwapen gevaarlijke verdachten, prioriteit één is het gevaar neutraliseren.
pi_134648927
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:40 schreef rival het volgende:

[..]

:')
Die was vrij erg, inderdaad.
pi_134648967
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:40 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Ik vind dat agenten dat risico niet moeten nemen als het gaat om vuurwapen gevaarlijke verdachten, prioriteit één is het gevaar neutraliseren.
Het probleem, in mijn optiek althans, is dat het bewijs dat de jongen vuurwapengevaarlijk was, flinterdun was. Hij riep een en ander met z'n blauwe kop maar niemand die daadwerkelijk een pistool heeft gezien. Dan is enige terughoudendheid wel op z'n plaats, vind ik.
pi_134648976
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:37 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

In zijn rug. De agent heeft gehandeld uit pure angst en nog incompetent ook. Dat maakt je in mijn ogen ongeschikt. Dat er gronden zijn om je vrij te spreken voor een strafbaar feit doet daar niets aan af. Ik heb liever geschikte agenten op straat lopen.
  dinsdag 24 december 2013 @ 13:43:18 #66
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_134648978
quote:

[..]

quote:
De rechtbank merkt hierbij nog op dat het verstandig van de politie-agenten is geweest dat zij niet ook nog een waarschuwingsschot hebben gelost, gelet op het risico van een ricochetschot in de hal van het station.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_134648991
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:43 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

[..]

Akkoord. Dan gewoon helemaal niet schieten dus.

We zijn eruit.
pi_134649111
Voortaan eerst een goedkeurings-formulier met ballistisch onderzoek invullen voordat een schot wordt gelost.

Dat lijkt me de beste / enige optie voor het geval dat je als Nederlandse agent nog wilt / kunt / durft te schieten.
  dinsdag 24 december 2013 @ 13:50:23 #69
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_134649194
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:43 schreef betyar het volgende:

[..]

Geen idee. Wat ik wel eens heb gedaan is net zolang wachten dat een verdachte die op ons af kwam lopen die herhaaldelijk weigerde te stoppen door heb laten lopen.
Als hij op je af komt lopen met die hand bij zijn zak, heeft hij je binnen 3 seconde neergeschoten. Ja jij kan eerst schieten want je hebt je pistool al getrokken, maar als je mist ben je de lul.

Denk niet dat iemand dat risico zal nemen.
pi_134649199
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:48 schreef DrMabuse het volgende:
Voortaan eerst een goedkeurings-formulier met ballistisch onderzoek invullen voordat een schot wordt gelost.

Dat lijkt me de beste / enige optie voor het geval dat je als Nederlandse agent nog wilt / kunt / durft te schieten.
Nog beter: gewoon de eerste de beste zatlap voor z'n kop schieten. Vragen stellen kan daarna ook wel.
pi_134649233
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:42 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het probleem, in mijn optiek althans, is dat het bewijs dat de jongen vuurwapengevaarlijk was, flinterdun was. Hij riep een en ander met z'n blauwe kop maar niemand die daadwerkelijk een pistool heeft gezien. Dan is enige terughoudendheid wel op z'n plaats, vind ik.
Dat is ook betracht alleen ging hij toen niet luisteren en wegrennen waarbij hij iets uit de zak haalde. Dat maakt het een gevaarlijke situatie, helaas waren de omstandigheden te lastig om de benen te raken en dus is het gevolg de dood van de jongen. Jammer, terecht geen straf voor de agent en een wijze les voor iedereen die in aanraking komt met politie die roept “politie, “je bent aangehouden, blijf staan, laat je handen zien, bij elke verdachte beweging wordt geschoten”.
  dinsdag 24 december 2013 @ 13:55:51 #72
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_134649373
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:51 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Dat is ook betracht alleen ging hij toen niet luisteren en wegrennen waarbij hij iets uit de zak haalde. Dat maakt het een gevaarlijke situatie, helaas waren de omstandigheden te lastig om de benen te raken en dus is het gevolg de dood van de jongen. Jammer, terecht geen straf voor de agent en een wijze les voor iedereen die in aanraking komt met politie die roept “politie, “je bent aangehouden, blijf staan, laat je handen zien, bij elke verdachte beweging wordt geschoten”.
Dit. Buiten dat de jongen zelf in de wereld heeft geholpen dat hij vuurwapengevaarlijk zou zijn, zou ik in zijn situatie meteen stilstaan met handen omhoog. Al heb je niets gedaan ofzo, je gaat toch niet wegrennen als de politie met getrokken wapen daar staat. Dan ook nog een naar je zak grijpen :')
pi_134649433
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:51 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

De beste man hoeft van mij geen jaren de cel in. Maar ik verwacht wel dat hij op de een of andere wordt gestraft voor zijn daden. Je stapt mijns inziens namelijk veel te makkelijk over zijn foute manier van handelen heen. 'De omstandigheden waren lastig'. Dat is helemaal waar, maar dat mag ik in mijn optiek geen excuus zijn.

Nee, wat mij betreft wordt deze man uit zijn functie ontheven.
pi_134649550
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:55 schreef Ambicioso het volgende:

[..]

Dit. Buiten dat de jongen zelf in de wereld heeft geholpen dat hij vuurwapengevaarlijk zou zijn, zou ik in zijn situatie meteen stilstaan met handen omhoog. Al heb je niets gedaan ofzo, je gaat toch niet wegrennen als de politie met getrokken wapen daar staat. Dan ook nog een naar je zak grijpen :')
Rishi, when keeping it real goes wrong.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_134649557
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:57 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

De beste man hoeft van mij geen jaren de cel in. Maar ik verwacht wel dat hij op de een of andere wordt gestraft voor zijn daden. Je stapt mijns inziens namelijk veel te makkelijk over zijn foute manier van handelen heen. 'De omstandigheden waren lastig'. Dat is helemaal waar, maar dat mag ik in mijn optiek geen excuus zijn.

Nee, wat mij betreft wordt deze man uit zijn functie ontheven.
Tamelijk belachelijk want het is onze eigen overheid die geen geld beschikbaar stelt voor meer training en meer agenten. Agenten zijn geen militairen die constant met schietoefeningen bezig zijn en schieten in beweging en op bewegende doelen, helemaal op bewegende mensen in een situatie waarbij je gevaar loopt, is ook nog eens erg moeilijk te trainen. Iedereen die zich gedraagt als Rishi loopt de kans dodelijk geraakt te worden, zelfs bij zeer ervaren schutters.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')