Dat is dus wel bewezen daarom volgt er geen vrijspraak maar in plaats daar van; ontslag van alle rechtsvervolging omdat er een strafuitsluitingsgrond is toegepast. Ik heb net materieel strafrecht afgerond voor m'n civiel effectquote:Op woensdag 25 december 2013 16:17 schreef sp3c het volgende:
[..]
er is ook geen sprake van een agent die wel strafbaar heeft gehandeld
dat zou bewezen moeten worden maar dat lukt schijnbaar niet
welke strafbare feiten zijn bewezen dan?quote:Op woensdag 25 december 2013 16:18 schreef ikwiltrolletje het volgende:
[..]
Dat is dus wel bewezen daarom volgt er geen vrijspraak. Ik heb net materieel strafrecht afgerond voor m'n civiel effect.
Lees de uitspraak zou ik zeggen en lees een beetje over de eisen voor een strafbaar feit + de schulduitsluitingsgronden en het verschil tussen vrijspraak en ontslag van alle rechtsvervolging. De rechter vond dat het geen opzet was ( niet willens en wetens ), dat betekent juridisch gezien niet meteen dat er dan ook helemaal geen strafbaar feit is gepleegd. . Ik ben zelfs verbaasd dat het artikel van het AD het bijna goed neer zet.quote:Op woensdag 25 december 2013 16:20 schreef sp3c het volgende:
[..]
welke strafbare feiten zijn bewezen dan?
das te makkelijk, ik heb het gelezen en ik vraag het aan jouquote:Op woensdag 25 december 2013 16:24 schreef ikwiltrolletje het volgende:
[..]
Lees de uitspraak zou ik zeggen en lees een beetje over de eisen voor een strafbaar feit + de schulduitsluitingsgronden en het verschil tussen vrijspraak en ontslag van alle rechtsvervolging. De rechter vond dat het geen opzet was ( niet willens en wetens ), dat betekent juridisch gezien niet meteen dat er dan ook helemaal geen strafbaar feit is gepleegd. . Ik ben zelfs verbaasd dat het artikel van het AD het bijna goed neer zet.
Er is sowieso een strafbaar feit gepleegd als dat niet zo was, zou er vrijspraak zijn. Naar mijn mening is er doodslag gepleegd of zware mishandeling de dood ten gevolge.quote:Op woensdag 25 december 2013 16:25 schreef sp3c het volgende:
[..]
das te makkelijk, ik heb het gelezen en ik vraag het aan jou
welke strafbare feiten zijn er gepleegd?
niet naar jouw meningquote:Op woensdag 25 december 2013 17:14 schreef hafez1234 het volgende:
[..]
Er is sowieso een strafbaar feit gepleegd als dat niet zo was, zou er vrijspraak zijn. Naar mijn mening is er doodslag gepleegd of zware mishandeling de dood ten gevolge.
De beslissingquote:Op woensdag 25 december 2013 17:15 schreef sp3c het volgende:
[..]
niet naar jouw mening
welke staat in de uitspraak die ik zou moeten lezen
Precies, dat zeg ik dus ook al de hele tijd.quote:Op woensdag 25 december 2013 17:14 schreef hafez1234 het volgende:
[..]
Er is sowieso een strafbaar feit gepleegd als dat niet zo was, zou er vrijspraak zijn.
er staat letterlijk dat de rechter het bewezen verklaarde feit niet strafbaar achtquote:Op woensdag 25 december 2013 17:24 schreef hafez1234 het volgende:
[..]
De beslissing
verklaart niet wettig en overtuigend bewezen, dat de verdachte het bij dagvaarding primair ten laste gelegde feit (moord, subsidiair doodslag) heeft begaan en spreekt verdachte daarvan vrij;
verklaart wettig en overtuigend bewezen, dat de verdachte het bij dagvaarding subsidiair ten laste gelegde feit heeft begaan en dat het bewezenverklaarde uitmaakt:
zware mishandeling, terwijl het feit de dood ten gevolge heeft;
verklaart het bewezen verklaarde niet strafbaar;
ontslaat verdachte terzake van dit feit van alle rechtsvervolging;
verklaart wettig en overtuigend bewezen, dat de verdachte het bij dagvaarding meer subsidiair ten laste gelegde feit heeft begaan en dat het bewezenverklaarde uitmaakt:
mishandeling, terwijl het feit de dood ten gevolge heeft;
verklaart het bewezen verklaarde niet strafbaar;
ontslaat verdachte terzake van dit feit van alle rechtsvervolging;
verklaart niet wettig en overtuigend bewezen, dat de verdachte het bij dagvaarding meest subsidiaire ten laste gelegde feit (dood door schuld) heeft begaan en spreekt verdachte daarvan vrij.
bron: http://uitspraken.rechtsp(...):NL:RBDHA:2013:18257
quote:Op woensdag 25 december 2013 18:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
er staat letterlijk dat de rechter het bewezen verklaarde feit niet strafbaar acht
Je maakt een foutje.quote:Op woensdag 25 december 2013 20:10 schreef sp3c het volgende:
nou ik zal het wel verkeerd lezen dan maar ik lees toch echt dat de rechter de bewezen geachtte feiten niet strafbaar verklaarde en dat de verdachte voor moord vrijgesproken is
zucht
in dit geval is moord niet bewezen/hij heeft het niet gedaan, gaat vrijuitquote:Op woensdag 25 december 2013 21:28 schreef znarch het volgende:
[..]
Je maakt een foutje.
1: Onschuldig. Moord is niet bewezen/je heb het niet gedaan. Je gaat vrijuit.
2: Ontslag van rechtsvervolging: Je hebt het wel gedaan maar om reden x leggen we geen straf op.
Snap je?
Wel strafbare feiten geen veroordeling. Ik krijg het ook niet anders uitgelegd. Lees je even in, op internet staat meer dan zat uitleg:quote:Op woensdag 25 december 2013 21:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
in dit geval is moord niet bewezen/hij heeft het niet gedaan, gaat vrijuit
de zware mishandeling met de dood tot gevolg is wel bewezen maar werd in deze situatie niet als strafbaar geacht
dan zijn er (volgens deze rechter) geen strafbare feiten gepleegd lijkt mij
edit: naja misschien wel gepleegd, ze kunnen door gebrek aan bewijs iig niet vastgesteld worden
quote:Ontslag van alle rechtsvervolging (ovar) betekent in het strafrecht dat de rechter besluit dat een verdachte niet veroordeeld kan worden, hoewel het ten laste gelegde strafbare feit wél bewezen is. Dit is dus iets anders dan vrijspraak, waarbij het ten laste gelegde feit níet bewezen is.
Ik vind het niet terecht dat Jan, de agent, is vrijgesproken. Maat aan de andere kant had Jan het ook niet goed gedaan als hij niet had geschoten. Maar nu lijkt het omdat hij agent is dat hij is vrijgesproken. Vind ik niet kunnen.quote:Op dinsdag 24 december 2013 12:28 schreef Ambicioso het volgende:
Gezien de omstandigheden vind ik het terecht dat de agent is vrijgesproken.
De enige intel die de agent had was dat hij gewapend was en iemand had bedreigd (heeft hij beide zelf de wereld in geholpen) en dan rent hij weg en grijpt hij naar zijn zak.
Ik zou als agent zijnde ook denken als hij naar zijn zak grijpt; wapen wapen.
Ik zou het ook niet goedkeuren dat hij wordt vrijgesproken omdat hij agent is.quote:Op donderdag 26 december 2013 00:35 schreef Brummetje_ het volgende:
[..]
Ik vind het niet terecht dat Jan, de agent, is vrijgesproken. Maat aan de andere kant had Jan het ook niet goed gedaan als hij niet had geschoten. Maar nu lijkt het omdat hij agent is dat hij is vrijgesproken. Vind ik niet kunnen.
Znarch legt het inderdaad ook correct uitquote:Op woensdag 25 december 2013 22:11 schreef sp3c het volgende:
nou mij te lastig denk ik
either way, van de staat die hem afdekt is nog steeds geen sprake en dat was het punt in eerste instantie
De moord was de primaire ten laste legging en die is dus niet bewezen, daarop volgt dan vrijspraak.quote:Op woensdag 25 december 2013 21:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
in dit geval is moord niet bewezen/hij heeft het niet gedaan, gaat vrijuit
de zware mishandeling met de dood tot gevolg is wel bewezen maar werd in deze situatie niet als strafbaar geacht
dan zijn er (volgens deze rechter) geen strafbare feiten gepleegd lijkt mij
edit: naja misschien wel gepleegd, ze kunnen door gebrek aan bewijs iig niet vastgesteld worden
Zware mishandeling met de dood tot gevolg is dus zoals je zeg wel bewezen. Dat betekent dat er dus is voldaan aan de delictsomschrijving van "zware mishandeling met de dood tot gevolg".quote:de zware mishandeling met de dood tot gevolg is wel bewezen maar werd in deze situatie niet als strafbaar geacht
De rechter heeft dus geoordeeld dat aan bovenstaande delictsomschrijving is voldaan, dat betekent per definitie dus dat er wel een strafbaar feit is gepleegd. Ik snap de verwarring die kan ontstaan als er vervolgens wordt gezegd dat er geen straf wordt opgelegd. Dat betekent dus niet meteen dat er geen strafbaar feit is gepleegd. Er is dus wel een strafbaar feit gepleegd maar de rechter moet vervolgens nog een soort "schema" af lopen ( op grond van artikel 350 wetboek van strafvordering )quote:Artikel 302 wetboek van strafrecht
1
Hij die aan een ander opzettelijk zwaar lichamelijk letsel toebrengt, wordt, als schuldig aan zware mishandeling, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.
2
Indien het feit de dood ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste tien jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Dus even zo simpel mogelijk uitgelegd, de stappen;quote:Artikel 350
Indien het onderzoek in artikel 348 bedoeld, niet leidt tot toepassing van artikel 349, eerste lid, beraadslaagt de rechtbank op den grondslag der telastlegging en naar aanleiding van het onderzoek op de terechtzitting over de vraag of bewezen is dat het feit door den verdachte is begaan, en, zoo ja, welk strafbaar feit het bewezen verklaarde volgens de wet oplevert; indien wordt aangenomen dat het feit bewezen en strafbaar is, dan beraadslaagt de rechtbank over de strafbaarheid van den verdachte en over de oplegging van straf of maatregel, bij de wet bepaald.
Ik kreeg door jouw bijval weer zinquote:Op donderdag 26 december 2013 02:04 schreef znarch het volgende:
Goede uitleg. Ik had de fut en creativiteit niet het te typen. Ben je goed in. Je uitleg is prima dus
Als hij zijn vuurwapen gebruikt wanneer dat niet de bedoeling is wel natuurlijk.quote:Op donderdag 26 december 2013 02:24 schreef sp3c het volgende:
ok helder
begaat een agent die zijn vuurwapen gebruikt dan sowieso een strafbaar feit (dat niet in alle omstandigheden bestraft/vervolgd wordt) of snap ik het nog steeds niet?
Volgens de Nederlandse rechter hoeft dat niet bestraft te worden.quote:Op donderdag 26 december 2013 02:39 schreef znarch het volgende:
[..]
Een agent kan niet op jou en mij aflopen en een nekschot geven.
Troll. Zonder enige aanleiding wel.quote:Op donderdag 26 december 2013 10:15 schreef riazop het volgende:
[..]
Volgens de Nederlandse rechter hoeft dat niet bestraft te worden.
Als jij het bent niet nee.quote:Op donderdag 26 december 2013 10:15 schreef riazop het volgende:
[..]
Volgens de Nederlandse rechter hoeft dat niet bestraft te worden.
Dit dus.quote:Op donderdag 26 december 2013 12:18 schreef znarch het volgende:
[..]
Troll. Zonder enige aanleiding wel.
Een agent schiet niet zomaar. Als Rishi nooit met een vuurwapen had gedreigd, was weggerend, bevelen had genegeerd en naar zijn was gaan grijpen. Was hem niets overkomen.
Rishi had geen vuurwapen, wist je nog?quote:Op donderdag 26 december 2013 12:18 schreef znarch het volgende:
[..]
Als Rishi nooit met een vuurwapen had gedreigd
Maakt niet uit. Hij beweerde dat hij er een had.quote:Op donderdag 26 december 2013 17:05 schreef riazop het volgende:
[..]
Rishi had geen vuurwapen, wist je nog?
Dat zegt een Engelsman. Die misschien niet eens bestaat. Gevonden is de man nooit.quote:Op donderdag 26 december 2013 17:06 schreef znarch het volgende:
[..]
Maakt niet uit. Hij beweerde dat hij er een had.
Ze kunnen zo'n signaal niet eerst gaan onderzoeken middels hoor en wederhoor, bellen van de ambassade en Rishi door een metaaldetector laten lopen natuurlijk.quote:Op donderdag 26 december 2013 22:40 schreef riazop het volgende:
[..]
Dat zegt een Engelsman. Die misschien niet eens bestaat. Gevonden is de man nooit.
Als de man gelogen heeft, dan moet hij straf krijgen. Op basis van zijn aannames is dit allemaal gebeurd. Dan is er nog iets van gerechtigheid voor de familie.quote:Op donderdag 26 december 2013 22:47 schreef sp3c het volgende:
zelfs als de man gelogen heeft veranderd dat de situatie niet voor de agenten ter plekke tenzij die hele melding gelogen is maar ik neem aan dat dat op band staat
Die Engelsman moet achteraf worden verhoord. Als ik van persoon A een melding maak dat hij vuurwapengevaarlijk is terwijl persoon A niet heeft gezegd dat hij een wapen heeft dan is dit een valse aangifte doen.quote:Op donderdag 26 december 2013 22:47 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ze kunnen zo'n signaal niet eerst gaan onderzoeken middels hoor en wederhoor, bellen van de ambassade en Rishi door een metaaldetector laten lopen natuurlijk.
Klopt ik heb het niet zozeer over die agenten.quote:Op donderdag 26 december 2013 22:57 schreef sp3c het volgende:
tuurlijk, mag een flinke straf op staan ook wmb, maar voor de agenten veranderd het de situatie niet, die moeten er vanuit kunnen gaan dat de melding vuurwapengevaarlijk ook echt vuurwapengevaarlijk betekend en niet misschien eventueel als we de geruchten mogen geloven
maar zie de beller nog maar eens te vinden
dat kan iedereen ookquote:Op donderdag 26 december 2013 23:00 schreef Zienswijze het volgende:
Dan is dat ondezoek wel heel erg pauper. Als persoon A een melding maakt dat persoon B een vuurwapen bij zich heeft, terwijl persoon B dat wellicht niet eens gezegd heeft, en persoon A wordt achteraf niet verhoord, dan kan iedereen die een hekel aan de ander heeft een melding maken dat diegene een vuurwapen heeft en dat de politie dan op diegene afgaat.
Die Surinamers denken dat zij buiten het bereik van ome Geert vallen.quote:Op woensdag 25 december 2013 12:02 schreef De_Coulance het volgende:
[..]
Had ergens gelezen dat een redelijk groot deel van de Hindoestaanse gemeenschap op de PVV stemt.
De PVV en PvdA waren ongeveer even groot in die gemeenschap.
Het is ook de bedoeling dat de politie er meteen op af gaat. Maar dan is het toch ook wel de bedoeling dat persoon A achteraf verhoord wordt of hij de waarheid heeft gesproken (helemaal als bij persoon B geen vuurwapen is gevonden)?quote:Op donderdag 26 december 2013 23:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat kan iedereen ook
er is in zo'n geval gewoon geen tijd om eerst gedegen onderzoek te doen naar de klager, ze sturen er gewoon een auto op af om te kijken
echt heel zinnig is het niet want de meeste mensen zullen gewoon hun handen in de lucht steken als oom agent ernaar vraagt, nou dan is persoon B echt genaaid hoor ...
Marokkanen niet en Turken in mindere mate niet. Maar dat gaat offtopic.quote:Op donderdag 26 december 2013 23:04 schreef sp3c het volgende:
iedereen valt buiten het bereik van ome geert
ongetwijfeldquote:Op donderdag 26 december 2013 23:04 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Het is ook de bedoeling dat de politie er meteen op af gaat. Maar dan is het toch ook wel de bedoeling dat persoon A achteraf verhoord wordt of hij de waarheid heeft gesproken (helaal als bij persoon B geen vuurwapen is gevonden)?
ome geert kan helemaal niets, wil hij ook helemaal niet, die wil alleen maar dom schreeuwenquote:Op donderdag 26 december 2013 23:06 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Marokkanen niet en Turken in mindere mate niet. Maar dat gaat offtopic.
Ik neem aan dat ze via de telefoonmaatschappij naam en adresgevens kunnen traceren. En in dit geval is het (persoonlijk?) aan het NS-personeel vermeld. Een collega kan dan toch even NAW-gegevens noteren, helemaal als het zo'n zware melding (een vuurwapen) is? Want de hele zaak berust eigenlijk op datgene wat de Engelsman gezegd heeft.quote:Op donderdag 26 december 2013 23:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
ongetwijfeld
geen idee wat de procedure is hier, als zo'n melding via de telefoon binnenkomt dan wordt het heel lastig om zo iemand nog terug te vinden
Je weet dus niet of het waar is of die 17-jarige jongen met een vuurwapen heeft gedreigd...quote:Op donderdag 26 december 2013 12:18 schreef znarch het volgende:
[..]
Troll. Zonder enige aanleiding wel.
Een agent schiet niet zomaar. Als Rishi nooit met een vuurwapen had gedreigd, was weggerend, bevelen had genegeerd en naar zijn was gaan grijpen. Was hem niets overkomen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |