abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134646150
quote:
Agent die Rishi doodschoot vrijgesproken

De agent die vorig jaar de 17-jarige Rishi Chandrikasing op station Hollands Spoor doodschoot is vrijgesproken van moord en van doodslag.

De agent probeerde zo gecontroleerd mogelijk op het bovenbeen te schieten, concludeerde de rechter. Maar er was stress bij de agent en het gedrag van Rishi, die wegrende, was ook onverwacht. De kans op een fout schot was aanmerkelijk, maar de agent heeft dat risico niet willens en wetens genomen.

De rechter noemde het toevoegen van de beschuldiging van 'moord' aan tenlastelegging een paar dagen voor zitting 'ongelukkig' en 'nodeloos grievend' voor de agent. Er is geen enkel bewijs voor dat de agent opzettelijk Rishi wilde doodschieten, zei de rechter.

Niet aanwezig
De agent was zelf niet aanwezig in de rechtbank. Wel waren er veel belangstellenden. Ook de moeder van Rishi was aanwezig, met een grote foto van haar zoon. Zij was hevig geëmotioneerd, zo schrijven bij de zitting aanwezige twitteraars.

Het Openbaar Ministerie (OM) eiste ontslag van iedere rechtsvervolging. De aanklager kwam twee weken geleden tot de conclusie dat de agent terecht aanhoudingsvuur gebruikte. Volgens het OM staat doodslag vast. Maar vanwege de omstandigheden waaronder de agent moest handelen, zou hij geen straf moeten krijgen, aldus de aanklager.

Bedreiging
De agent was samen met twee collega's afgekomen op de melding van een bedreiging door een vuurwapengevaarlijke verdachte. Een Engelsman had die melding gedaan. Rishi zou hem hebben gezegd dat hij een wapen had.

Eenmaal op het station zagen de agenten Rishi, die werd gemaand stil te blijven staan en zijn handen te laten zien. Rishi zette het op een lopen en greep naar een jas- of broekzak. 'Volkomen onverwacht gedrag', aldus de rechtbank.

De betrokken politieman nam binnen één seconde het besluit zijn wapen te trekken en probeerde, terwijl hij achter Rishi aan liep, hem in zijn bovenbenen te raken. Hij raakte Rishi in de hals. De jongen overleed later in een ziekenhuis. Volgens de rechtbank had de agent geen andere mogelijkheid Rishi aan te houden dan op hem te schieten.
Bron: AD
kom maar in pvv tokkies
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:22:59 #2
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_134646226
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:19 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het gaat mij dan ook meer om de feiten van handeling dan de nationaliteit van het slachtoffer.
Lees de uitspraak dan gewoon: HIER: http://uitspraken.rechtsp(...):NL:RBDHA:2013:18257

Hier alvast het feitenrelaas:
quote:
3.1 De feiten

De rechtbank heeft op basis van het dossier en het verhandelde ter terechtzitting de navolgende feiten vastgesteld.

Op 24 november 2012 rond 05.45 uur was Rishi [slachtoffer] (hierna: Rishi), aanwezig in de wachtruimte van spoor 3/4 van het station Hollands Spoor in Den Haag. Daar heeft hij een Engelsman aangesproken die op een bankje lag te slapen. Hij heeft naar de Engelsman geroepen: “Are you Dutch? You must be Dutch. Every one must be Dutch here. Fuck off. This place is only for Dutch people.” Rishi heeft vervolgens met zijn rechterhand in zijn jaszak gereikt. Hij zei toen: “I have a gun”. Hij greep in zijn linkerbinnenzak en zei: “Now I am going to show you the right way to get out”. De Engelsman heeft geen vuurwapen gezien. Rishi stond ongeveer een meter bij de Engelsman vandaan.
De Engelsman heeft daarop de wachtruimte verlaten en is op zoek gegaan naar beveiligingspersoneel. Omstreeks 06.03 uur heeft hij van zijn ontmoeting met Rishi verslag gedaan aan beveiligingspersoneel van de NS.
Het beveiligingspersoneel van de NS heeft vervolgens de veiligheidscentrale van de NS ingelicht, waarop de veiligheidscentrale contact heeft opgenomen met de meldkamer spoorwegpolitie. Omdat er geen spoorwegpolitie aanwezig was in Den Haag, is vervolgens de meldkamer van de Politie Haaglanden geïnformeerd. De meldkamer gaf om ongeveer 6.10 uur de volgende melding uit: “Mag u gaan naar station Hollands Spoor. In de centrale hal staat NS met een man en de man is bedreigd door een andere man en die zou ook een vuurwapen hebben… die andere man dus….die zit dan in de wachtruimte van spoor 3/4…en die man heeft dan een witte jas, meer is niet bekend.”
Naar aanleiding van deze melding is verdachte tezamen met twee collega politieambtenaren (hierna: RR002 en RR003) ter plaatse gegaan. RR002 was in burger gekleed. Zij arriveren als eerste politieambtenaren op het station Hollands Spoor. Als zij bovenaan de trap van spoor 3/4 aankomen spreken zij nog kort met de beveiliger van de NS die de melding van de Engelsman had doorgekregen. Hij wijst de plek aan waar de man in de witte jas staat die het vuurwapen zou hebben, op de rand van het perron bij spoor 4. De drie politieambtenaren bespreken kort dat zij een vuurlijn zullen opzetten, zodra zij deze hen onbekende man – naar later bleek: Rishi – in beeld krijgen.Vervolgens lopen zij alle drie met het pistool gericht op hem af in een zogenaamde V-opstelling. Verdachte heeft geroepen: “politie, “je bent aangehouden, blijf staan, laat je handen zien, bij elke verdachte beweging wordt geschoten”.Rishi en twee andere op het perron aanwezige personen draaien op hetzelfde moment hun hoofd om in de richting van de politieambtenaren. Rishi staat op het eerste moment van aanroepen met zijn linkerschouder in de richting van de politieambtenaren. Vervolgens draait hij zich linksom en staat dan kort met zijn lichaam in de richting van de politie. Dan draait hij zich rechtsom en rent weg in de richting van de fietstunnel. Verdachte, RR002 en RR003 achtervolgen hem in versnelde pas/looppas. Tijdens het wegrennen kijkt Rishi op enig moment rechtsom naar de politieambtenaren en maakt een handbeweging naar zijn jas- of broekzak, waarna een zwart voorwerp in zijn hand zichtbaar wordt. Direct daarop lost verdachte een schot. Op het moment van schieten bedraagt de afstand tussen verdachte en Rishi ongeveer 16 meter. Rishi valt voorover op het perron.Rishi [slachtoffer] is kort daarna naar het ziekenhuis overgebracht en daar is hij om 8.35 uur overleden als gevolg van het schot dat hem in zijn hals had geraakt. Er is bij Rishi geen vuurwapen aangetroffen. Ook een ingezette speurhond heeft op het station geen wapen gevonden. Wel is naast het lichaam van Rishi diens Black Berry aangetroffen. Bij onderzoek aan het dienstwapen van verdachte zijn geen gebreken aan het licht gekomen. Uitgebreid onderzoek heeft uitgewezen dat het dodelijke schot naar alle waarschijnlijkheid een rechtstreeks schot is geweest, geen zogeheten ricochetschot.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_134646378
idd gewoon echt een schat van een jongen. Iedereen bedreigt toch wel eens iemand op het station en zegt dat hij een pistool heeft?

Flikker toch op met me :').
Get woke, go broke!
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:28:16 #4
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_134646445
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:26 schreef HeatWave het volgende:
idd gewoon echt een schat van een jongen. Iedereen bedreigt toch wel eens iemand op het station en zegt dat hij een pistool heeft?

Zeker, hij had zijn leven bijna weer op de rit. Bijna.
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:28:22 #5
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_134646449
Gezien de omstandigheden vind ik het terecht dat de agent is vrijgesproken.

De enige intel die de agent had was dat hij gewapend was en iemand had bedreigd (heeft hij beide zelf de wereld in geholpen) en dan rent hij weg en grijpt hij naar zijn zak.

Ik zou als agent zijnde ook denken als hij naar zijn zak grijpt; wapen wapen.
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:28:59 #6
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_134646471
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:28 schreef Ambicioso het volgende:

De enige intel die hij had was dat hij gewapend was en iemand had bedreigd (heeft hij beide zelf de wereld in geholpen) en dan rent hij weg en grijpt hij naar zijn zak.

Nee, nee je moet eerst honderd procent zeker weten dat het een wapen is, bijvoorbeeld door het te controleren op echtheid. Dan pas mag je schieten. Stoute agenten.
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:30:08 #7
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_134646511
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:28 schreef Zelva het volgende:

[..]

Nee, nee je moet eerst honderd procent zeker weten dat het een wapen is. Dan pas mag je schieten. Stoute agenten.
Ja je moet ook nog eerst minimaal 3 kogels door je romp hebben want anders weet je niet zeker dat het wapen wel geladen is. _O- Als die kerel niet had gezegd dat hij een wapen had waren de agenten nooit met getrokken wapens het station op gekomen.
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:30:08 #8
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_134646512
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:28 schreef Zelva het volgende:

[..]

Nee, nee je moet eerst honderd procent zeker weten dat het een wapen is, bijvoorbeeld door het te controleren op echtheid. Dan pas mag je schieten. Stoute agenten.
Bovendien rent iedereen weg van de politie. Dat is normaal. Het hele station was onderweg naar die fietstunnel.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:31:12 #9
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_134646543
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:30 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Bovendien rent iedereen weg van de politie. Dat is normaal. Het hele station was onderweg naar die fietstunnel.
Er waren op dat filmpje meen ik niet meer burgers te zien? En als ik hoor "stop, politie" dan ga ik niet rennen. Ik ga in ieder geval niet rennen als ze getrokken wapens hebben.
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:31:40 #10
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_134646561
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:31 schreef Ambicioso het volgende:

[..]

Er waren op dat filmpje meen ik niet meer burgers te zien? En als ik hoor "stop, politie" dan ga ik niet rennen. Ik ga in ieder geval niet rennen als ze getrokken wapens hebben.
Gast, sarcasme. Leer het herkennen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:32:27 #11
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_134646588
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:22 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Lees de uitspraak dan gewoon: HIER: http://uitspraken.rechtsp(...):NL:RBDHA:2013:18257

Hier alvast het feitenrelaas:

[..]

Zegt mij genoeg. Die andere twee mensen bleven wel zeker staan? Ooh wacht dat vermelden ze maar even niet.
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:32:34 #12
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_134646596
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:31 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Gast, sarcasme. Leer het herkennen.
Jij kwam met die info van de fietstunnel. Ik heb me niet erg goed ingelezen dus dacht dat je iets bedoelde :+
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:33:25 #13
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_134646635
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:32 schreef betyar het volgende:

[..]

Zegt mij genoeg. Die andere twee mensen bleven wel zeker staan? Ooh wacht dat vermelden ze maar even niet.
Eigenlijk was het dus gewoon weer discriminatie allemaal?
Get woke, go broke!
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:33:39 #14
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_134646642
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:33 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Eigenlijk was het dus gewoon weer discriminatie allemaal?
:? :?
pi_134646666
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:28 schreef Ambicioso het volgende:

De enige intel die de agent had was dat hij gewapend was en iemand had bedreigd (heeft hij beide zelf de wereld in geholpen) en dan rent hij weg en grijpt hij naar zijn zak.

Kan het hier alleen maar mee eens zijn.

Het enige raadselachtige is wat mij betreft wel het schot in de hals. Je zou verwachten dat een schot in algemene richting van Rishi's benen toch eigenlijk niet in zijn hals zou kunnen belanden.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:34:45 #16
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_134646685
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:33 schreef betyar het volgende:

[..]

:? :?
Ik zie geen enkele andere reden waarom je hem blijft verdedigen ondanks een shitload aan feiten.
Get woke, go broke!
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:35:22 #17
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_134646708
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:34 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Ik zie geen enkele andere reden waarom je hem blijft verdedigen ondanks een shitload aan feiten.
Dat de agent onbekwaam heeft gehandeld naar mijn mening? Mag dat niet?
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:35:58 #18
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_134646731
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:35 schreef betyar het volgende:

[..]

het mag wel, je mag ook blijven volhouden dat de maan van kaas is.
Get woke, go broke!
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:35:59 #19
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_134646734
Heel die jongen kan me niet boeien. Wel de handelingen van de agent.
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:36:29 #20
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_134646752
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:35 schreef HeatWave het volgende:

[..]

het mag wel, je mag ook blijven volhouden dat de maan van kaas is.
Dat is ie ook. Gatenkaas wel te verstaan.
pi_134646823
quote:
Heel die jongen kan me niet boeien. Wel de handelingen van de agent.
Er staat in de uitspraak ook gewoon dat de eerste verklaring van de agent was dat hij zich niet bedreigd voelde en dat de eerste reactie op het raken in de nek 1 van ongeloof was. Dat de agent onder grote stress heeft gehandeld. Als er iemand had moeten schieten dan was het de agent in burger rechtsachter Rishi.

Het straalt gewoon incompetentie uit.
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:39:08 #22
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_134646844
quote:

[..]

Omdat hij uit de richting heeft geschoten, of omdat hij uberhaupt heeft geschoten?
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:39:26 #23
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_134646855
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:39 schreef Ambicioso het volgende:

[..]

Omdat hij uit de richting heeft geschoten, of omdat hij uberhaupt heeft geschoten?
Dat laatste.
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:40:31 #24
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_134646894
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:39 schreef betyar het volgende:

[..]

Dat laatste.
Ongeveer de enige info die de agenten hadden was dat hij een wapen had en hij greep naar zijn zak.
Wat zou jij denken?
pi_134646898
De agent is overigens vrijgesproken van moord, doodslag en mishandeling met de dood tot gevolg. Dat zegt niets over zijn functioneren als agent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')