abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 december 2013 @ 14:07:15 #76
241662 Jian
Well, well, well
pi_134649723
Als 3 agenten je benaderen met getrokken wapen en sommeren te blijven staan en vooral je handen te laten zien, dan moet je gewoon doen wat ze zeggen, dan is er weinig aan de hand. Maar het is nogal dom om dan weg te rennen en al helemaal om je hand in je zak te steken en daar iets uit te trekken. Het is een gespannen situatie en die agenten willen 's avonds ook weer thuiskomen, een schot is dan snel gelost ...... Helaas.
pi_134649734
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:01 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Tamelijk belachelijk want het is onze eigen overheid die geen geld beschikbaar stelt voor meer training en meer agenten. Agenten zijn geen militairen die constant met schietoefeningen bezig zijn en schieten in beweging en op bewegende doelen, helemaal op bewegende mensen in een situatie waarbij je gevaar loopt, is ook nog eens erg moeilijk te trainen. Iedereen die zich gedraagt als Rishi loopt de kans dodelijk geraakt te worden, zelfs bij zeer ervaren schutters.
Ja, het is heel zuur voor die agent dat zijn werkgever hem niet goed heeft getraind, maar dat neemt niet weg dat hij heeft bewezen ongeschikt te zijn voor het werk dat hij verricht. Schietgrage malloten gaan maar lekker achter het bureau zitten.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_134649984
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:07 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ja, het is heel zuur voor die agent dat zijn werkgever hem niet goed heeft getraind, maar dat neemt niet weg dat hij heeft bewezen ongeschikt te zijn voor het werk dat hij verricht. Schietgrage malloten gaan maar lekker achter het bureau zitten.
Onzin. Hij heeft zich aan de eisen gehouden die gesteld werden in die situatie en daarmee treft hem geen blaam. Als we Nederland veilig willen houden is juist van belang dat deze agent dus vrijgesproken wordt, ik wil ook niet dat agenten bang worden om te schieten want dan vallen er onschuldige slachtoffers.
pi_134650029
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:12 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Onzin. Hij heeft zich aan de eisen gehouden die gesteld werden in die situatie en daarmee treft hem geen blaam. Als we Nederland veilig willen houden is juist van belang dat deze agent dus vrijgesproken wordt, ik wil ook niet dat agenten bang worden om te schieten want dan vallen er onschuldige slachtoffers.
En ik wil niet dat ze te snel schieten omdat ze weten dat hun daden verder toch geen gevolgen hebben.
pi_134650156
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:22 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Lees de uitspraak dan gewoon: HIER: http://uitspraken.rechtsp(...):NL:RBDHA:2013:18257
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat in de regel voorwaardelijk opzet eerder wordt aangenomen wanneer je met een pistool op iemand schiet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 24 december 2013 @ 14:18:08 #81
241662 Jian
Well, well, well
pi_134650234
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:13 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En ik wil niet dat ze te snel schieten omdat ze weten dat hun daden verder toch geen gevolgen hebben.
Alsof ie 'm in koelen bloede heeft neergeknald, wat snap je niet aan "staan blijven politie, laat je handen zien" terwijl er 3 pistolen op je gericht zijn? Dan gekke dingen gaan doen, zoals iets uit je zak trekken, brengt risico's met zich mee ......
pi_134650314
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:18 schreef Jian het volgende:

[..]

Alsof ie 'm in koelen bloede heeft neergeknald, wat snap je niet aan "staan blijven politie, laat je handen zien" terwijl er 3 pistolen op je gericht zijn? Dan gekke dingen gaan doen, zoals iets uit je zak trekken, brengt risico's met zich mee ......
Rishi is absoluut een domme anus, dat zal ik zeker niet ontkennen. Maar dat rechtvaardigt zijn dood, de meest extreme straf, op geen enkele wijze.
pi_134650338
Ik vind het nog steeds raar dat de agent zei dat hij op zijn benen richtte, maar hem in de nek heeft geraakt. Dan ben je ook wel een prutser. Hij heeft gewoon gericht geschoten, shoot to kill, maar vanuit de positie van de camera is zoiets nauwelijks vast te stellen en zijn collega's zullen hem ook wel verdedigen. Dat die jongen een crimineel verleden had doet in deze niet ter zake, hoe graag sommige lieden dat ook zouden willen. Hij maakte in ieder geval geen aanstalten om zijn 'gun' te trekken.
pi_134650487
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:13 schreef KoosVogels het volgende:
Uit dit voorval is toch wel duidelijk dat het schieten al vele gevolgen heeft. Denk jij dat het leuk is om zo'n onderzoek aan jouw broek te hebben met de mogelijkheid dat je schuldig wordt bevonden, om maar te zwijgen van de randdebielen die de agent bedreigen.
pi_134650513
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:19 schreef KoosVogels het volgende:
de meest extreme straf
Het was geen straf.
pi_134650538
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:23 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Het was geen straf.
Het was slechts een formulering. 'Het meest vreselijke lot', mag ook.
pi_134650580
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:23 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Uit dit voorval is toch wel duidelijk dat het schieten al vele gevolgen heeft. Denk jij dat het leuk is om zo'n onderzoek aan jouw broek te hebben met de mogelijkheid dat je schuldig wordt bevonden, om maar te zwijgen van de randdebielen die de agent bedreigen.
Dus jij hebt zoiets van 'hij heeft z'n lesje wel geleerd'?

Neen, deze man heeft er blijk van gegeven dat hij het hoofd niet koel kan houden tijdens stressvolle situaties. Dat maakt deze meneer ongeschikt voor het vak van agent.
pi_134650686
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:25 schreef KoosVogels het volgende:
deze man heeft er blijk van gegeven dat hij het hoofd niet koel kan houden tijdens stressvolle situaties
Hij hield zijn hoofd koel genoeg om zich aan de gestelde eisen te houden en het eerste schot was goed genoeg om het gevaar uit te schakelen. Een tien met een griffel wat mij betreft.
  dinsdag 24 december 2013 @ 14:29:00 #89
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_134650755
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:25 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dus jij hebt zoiets van 'hij heeft z'n lesje wel geleerd'?

Neen, deze man heeft er blijk van gegeven dat hij het hoofd niet koel kan houden tijdens stressvolle situaties. Dat maakt deze meneer ongeschikt voor het vak van agent.
Hoe kom jij tot die conclusie? Het is in ieder geval een andere dan die van de rechtbank:

quote:
Artikel 8 van de Politiewet bepaalt dat politiegeweld alleen is toegestaan wanneer het daarmee beoogde doel dit, mede gelet op de aan het gebruik van geweld verbonden risico’s, rechtvaardigt, het vereiste van proportionaliteit. Bovendien moet het beoogde doel niet op andere wijze kunnen worden bereikt, het vereiste van subsidiariteit. De vraag is dus of de gedraging van verdachte aan deze vereisten voldoet.
De rechtbank overweegt hierover als volgt. Rishi, die verdachte terecht had aangemerkt als vuurwapengevaarlijk, is weggerend, ondanks uitdrukkelijke waarschuwingen om stil te staan, zijn handen te laten zien en zich te laten aanhouden. Dit was voor verdachte en zijn collega’s volstrekt onverwacht en creëerde een urgente en dreigende situatie. Verdachte heeft binnen een zeer kort tijdsbestek een inschatting moeten maken of het mogelijk was de vuurwapengevaarlijke persoon anders dan door een schot aan te houden en de afweging moeten maken tussen de risico’s van het nemen van een schot en de risico’s van het niet aanhouden van deze persoon.
Omdat Rishi wegrende was er geen reële mogelijkheid voor verdachte en zijn collega’s om hem aan te houden met een ander middel, zoals een wapenstok of pepperspray. Aan het vereiste van subsidiariteit is dus voldaan. Naar het oordeel van de rechtbank is ook aan het vereiste van proportionaliteit voldaan. Voorkomen moest worden dat de vuurwapengevaarlijke persoon zijn vuurwapen tegen anderen zou gebruiken. Dit vroeg om doortastend optreden. Ongetwijfeld waren daaraan in de geschetste omstandigheden meer risico’s verbonden dan in veel andere situaties waarin tot aanhoudingsvuur moet worden overgegaan. Nu vast staat dat verdachte geprobeerd heeft deze risico’s te beperken door zo gecontroleerd mogelijk te schieten, acht de rechtbank zijn gedraging redelijk en verantwoord. De risico’s die hij nam waren niet onaanvaardbaar groot.

Conclusie
Dit alles brengt de rechtbank tot het oordeel dat verdachte zijn bevoegdheid om geweld te gebruiken, welke bevoegdheid hem uit hoofde van zijn functie toekwam op grond van artikel 8 van de Politiewet 1993, niet heeft overschreden. Dit betekent dat het bewezen verklaarde feit niet strafbaar is omdat verdachte heeft gehandeld ter uitvoering van een wettelijk voorschrift. Verdachte zal derhalve worden ontslagen van alle rechtsvervolging.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_134650778
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:27 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Hij hield zijn hoofd koel genoeg om zich aan de gestelde eisen te houden en het eerste schot was goed genoeg om het gevaar uit te schakelen. Een tien met een griffel wat mij betreft.
Jij geeft een agent die een ongewapende dronkenlap doodschiet een tien met een griffel?
pi_134650823
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:29 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Jij geeft een agent die een ongewapende dronkenlap doodschiet een tien met een griffel?
Ja hoor in deze omstandigheden wel.
  dinsdag 24 december 2013 @ 14:30:26 #92
241662 Jian
Well, well, well
pi_134650833
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:19 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Rishi is absoluut een domme anus, dat zal ik zeker niet ontkennen. Maar dat rechtvaardigt zijn dood, de meest extreme straf, op geen enkele wijze.
Klopt wel, maar die agent was ook niet bezig met het uitvoeren van een doodvonnis, die schoot omdat hij dacht dat hij een wapen pakte waarbij hij hem "verkeerd" raakte en dat is pech, maar wel gewoon een ongeluk, veroorzaakt door Rishi.
pi_134650851
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:29 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Hoe kom jij tot die conclusie? Het is in ieder geval een andere dan die van de rechtbank:

[..]

Volgens heb ik al meerdere malen aangegeven waarom ik dat vindt. Het is heel leuk dat de rechter het met mij oneens is, maar als een uitspraak per se leidend is, dan kunnen we elke discussie op voorhand wel afkappen.
pi_134650906
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:30 schreef Jian het volgende:

[..]

Klopt wel, maar die agent was ook niet bezig met het uitvoeren van een doodvonnis, die schoot omdat hij dacht dat hij een wapen pakte waarbij hij hem "verkeerd" raakte en dat is pech, maar wel gewoon een ongeluk, veroorzaakt door Rishi.
Ja, en dat 'vette pech' gaat er bij mij dus niet in. Er is een 17-jarige jongen dood omdat een agent vliegensvlug zijn wapen trekt en een sprintje trekt terwijl hij de trekker overhaalt.
  dinsdag 24 december 2013 @ 14:34:54 #95
241662 Jian
Well, well, well
pi_134651060
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:31 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ja, en dat 'vette pech' gaat er bij mij dus niet in. Er is een 17-jarige jongen dood omdat een agent vliegensvlug zijn wapen trekt en een sprintje trekt terwijl hij de trekker overhaalt.
Nee, er is een 17 jarige jongen dood omdat hij niet bleef staan en zijn handen liet zien terwijl er 3 pistolen op hem gericht waren, maar in plaats daarvan wegrende en onderwijl een voorwerp uit zijn zak trok .......
pi_134651071
quote:

[..]

Een ander bericht kan ook luiden:
Er is een 17-jarige jongen dood omdat een agent niet vliegensvlug zijn wapen trok en een sprintje trok terwijl hij de trekker overhaalde.
  dinsdag 24 december 2013 @ 14:37:03 #97
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_134651155
quote:

[..]

Nope hij is dood omdat hij het verdomde het bevel om te bijven staan op te volgen. Dat is toch echt zijn eigen keus geweest hoor.
Mijn medeleven gaat uit naar de agent niet naar de idioot die dacht wel lak aan de politie te kunnen hebben.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_134651167
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:35 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Een ander bericht kan ook luiden:
Er is een 17-jarige jongen dood omdat een agent niet vliegensvlug zijn wapen trok en een sprintje trok terwijl hij de trekker overhaalde.
Er is een agent dood, bedoel je waarschijnlijk.

Maar he, zo is het niet gegaan. Feit blijft dat een 17-jarige jongen dood is zonder veel reden.
pi_134651238
Er zijn toch camerabeelden? Geef ze vrij zou ik zeggen, dan kunnen we zelf zien hoe het gegaan is.
pi_134651328
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 14:37 schreef KoosVogels het volgende:
Er is een agent dood, bedoel je waarschijnlijk.
Er waren ook nog twee andere getuigen aanwezig die had Rishi ook kunnen raken als hij een wapen had getrokken. Maar meer in het algemeen kan het van belang zijn dat een agent niet te bang is om snel te schieten bij vuurwapen gevaarlijke omstandigheden. Je zult maar in gevaar zijn en de agent wil niet schieten uit angst voor vervolging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')