quote:Op zaterdag 21 september 2013 20:18 schreef minilot het volgende:
Lieve help! De 'R' zit alweer éénentwintig dagen in de maand en er is op heel CUL nog geen kerstmaaltijdtopic te bekennen!
De hoogste tijd om af te trappen dus, want de enthousiastelingen onder ons zijn ongetwijfeld al bezig met recepten verzamelen, eventueel reeds neigend naar het samenstellen van shortlists en voor we het weten is het moment van oefenen, mislukken, stress en blinde paniek alweer aangebroken!![]()
![]()
Wat gaan we maken, voor hoeveel mensen, wie heeft er tips nodig en hebben we er een beetje zin in?
In Aragon hebben we een speciaal soort lam: Ternasco. Dit is een wat ouder lam, maximaal 90 dagen. Hier zit veel smaak aan. Het typische recept: Neem een ovenschaal en bedek de bodem met in schijfjes gesneden aardappels. Giet hier wat olijfolie en een paar eetlepels water over. Het stuk lam erop leggen met de onderkant naar boven. Varkensreuzel erover verspreiden en nog wat olijfolie voor de zekerheid. Zout en evt. Knoflook laat ik aan je eigen smaak over. 30-45 minuten op 175 graden en dan het lam omdraaien. Dan nog eens 30-45 minuten, en dan moet ie wel klaar zijn. Het lam is dan helemaal gaar en boterzacht. Voor rose moet je niet in Spanje zijn. Ik heb altijd een kwary of een half lam, dat is een beetje van alles, en dat helpt tegen het uitdrogen.quote:Op zaterdag 16 november 2013 22:32 schreef Molo het volgende: [..] hoe maak je dat lamsvlees? Ik heb het een paar keer gegeten in Spanje, zooooo lekker! Maar degene die het gemaakt had wilde de eerste keer niet zeggen hoe ze het gemaakt had (
) en bij de volgende tent was die dame het aan het uitleggen maar ik snapte er geen zak van want mijn Spaans is niet zo best
Ik vind het zo gruwelijk lekker, maar ik heb nu zelf 2 x lamsvlees in de oven geprobeerd en 2 x droog en dat vind ik zonde. Dus ik zoek een goed recept
![]()
nee ik faal, ik ga even modje roepen om het te fixenquote:
ah thanks, daar kan ik wel wat meequote:Op zondag 17 november 2013 22:59 schreef Bramito het volgende:
[..]
In Aragon hebben we een speciaal soort lam: Ternasco. Dit is een wat ouder lam, maximaal 90 dagen. Hier zit veel smaak aan. Het typische recept: Neem een ovenschaal en bedek de bodem met in schijfjes gesneden aardappels. Giet hier wat olijfolie en een paar eetlepels water over. Het stuk lam erop leggen met de onderkant naar boven. Varkensreuzel erover verspreiden en nog wat olijfolie voor de zekerheid. Zout en evt. Knoflook laat ik aan je eigen smaak over. 30-45 minuten op 175 graden en dan het lam omdraaien. Dan nog eens 30-45 minuten, en dan moet ie wel klaar zijn. Het lam is dan helemaal gaar en boterzacht. Voor rose moet je niet in Spanje zijn. Ik heb altijd een kwary of een half lam, dat is een beetje van alles, en dat helpt tegen het uitdrogen.
gooi je die bij mijn onmogelijke schoonfamilie en gaan jou schoonfamilie en mijn familie samen lekker etenquote:Op zondag 17 november 2013 23:16 schreef SpaceInvaders het volgende:
Oh dit is wel een leuke reeks, helaas lust mijn familie niks
quote:Op zondag 17 november 2013 23:18 schreef Molo het volgende:
[..]
gooi je die bij mijn onmogelijke schoonfamilie en gaan jou schoonfamilie en mijn familie samen lekker eten
Ik heb het ooit wel op maar ik vond het niet echt lekker. Misschien dat ik het nu beter kan waarderen want die smaken moet ik een paar keer geprobeerd hebben voor ik het echt lekker vind, zelfde met vis en wijn enzoquote:
ja dat is met lamsvlees ook vaak wel zoquote:Op zondag 17 november 2013 23:22 schreef SpaceInvaders het volgende:
[..]
Ik heb het ooit wel op maar ik vond het niet echt lekker. Misschien dat ik het nu beter kan waarderen want die smaken moet ik een paar keer geprobeerd hebben voor ik het echt lekker vind, zelfde met vis en wijn enzo
Ik vond ze erg lekker, maar de rest die ze heeft geproefd vond de friszure smaak van de cranberries niet zo lekker. Sowieso als je zegt dat het cranberries zijn trok het gros al gelijk een zuur gezichtquote:Op zondag 17 november 2013 15:21 schreef minilot het volgende:
[..]
Wat leuk!Zijn ze al voldoende gedroogd om op te eten? Zo ja, vind je ze lekker?
Ha, die reactie had ik ook bij een paar mensenquote:Op maandag 18 november 2013 06:34 schreef RoelerMF het volgende:
[..]
Ik vond ze erg lekker, maar de rest die ze heeft geproefd vond de friszure smaak van de cranberries niet zo lekker. Sowieso als je zegt dat het cranberries zijn trok het gros al gelijk een zuur gezicht
Vorig jaar uitstekende Beef Wellington op de kersttafel gezet naar aanleiding van de bereidingswijze uit de Great British Bake Off-masterclass:quote:Op maandag 18 november 2013 14:22 schreef habitue het volgende:
Ik ga denk ik proberen om beef wellington te maken. Iemand ervaring daarmee? Misschien toch maar eerst voor de kerst testen zodat ik niet het complete hoofdgerecht verneuk.
Mijn collega's vonden het wel erg lekker. Bakje is gisteren helemaal leeg gegetenquote:Op dinsdag 19 november 2013 09:18 schreef minilot het volgende:
[..]
Ha, die reactie had ik ook bij een paar mensenIk vind het zelf superlekke, maar combineer het met zacht & zoet van truffels en gemberkoekjes.
Het was uit een pakje. Zelfgemaakte bladerdeeg waag ik mij nog even niet aan hoorquote:Op dinsdag 19 november 2013 10:05 schreef minilot het volgende:
Ohoooh, wat een mooie kransjes!![]()
Bladerdeeg:
- Was je bladerdeeg zo ijskoud mogelijk toen het de oven inging?
- Heb je de sterren met rechte hak-bewegingen van bovenaf uitgesneden (dus niet slepen/trekken met een mes, aangezien je de randjes van het bladerdeeg dan ietwat plet, wat ervoor zorgt dat het niet goed rijst)
- Inderdaad moet je oven goed heet zijn. Gezien je kransjes, toch even een los oventhermometertje in je oven hangen? Heb je al voor een paar euro en kan erg leerzaam zijn![]()
Was het bladerdeeg uit een pakje, of zelfgemaakt?
Nou ja, een beetje ontdooid zodat je het kunt snijden is natuurlijk wel handig, maar verder echt zo koud mogelijk houden. Als bladerdeeg te warm wordt (en dat is al snel) smelten de flinterdunne laagjes boter een beetje en dan rijst en 'bladert' het deeg daarna dus veel minder.quote:Op woensdag 20 november 2013 06:51 schreef RoelerMF het volgende:
[..]
Het was uit een pakje. Zelfgemaakte bladerdeeg waag ik mij nog even niet aan hoor
Heb het wel met rechte hakbewegingen gedaan, maar het deeg was redelijk ontdooid. Maar dat moet dus zo koud mogelijk de oven in? En een oventhermometer zou inderdaad geen verkeerde investering zijn denk ik
http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/301587quote:Op maandag 18 november 2013 14:22 schreef habitue het volgende:
Ik ga denk ik proberen om beef wellington te maken. Iemand ervaring daarmee? Misschien toch maar eerst voor de kerst testen zodat ik niet het complete hoofdgerecht verneuk.
Serieus?!quote:
Oe, je moet even uitleggen wat je daar lekker aan lijkt, want het leek mij juist helemaal niks.quote:Op woensdag 20 november 2013 11:15 schreef motorbloempje het volgende:
En ik heb deze gezien laatst: http://www.bbc.co.uk/food/recipes/hollywoods_temptation_10953
Daar wil ik iets mee doen voor een voorgerecht.
Weet niet of ze het in NL ook hebben hè!quote:Op woensdag 20 november 2013 11:44 schreef minilot het volgende:
[..]
Serieus?!
Op naar de Lidl!![]()
Ik koop het doorgaans bij de groothandel, maar ik woon praktisch naast de Lidl, dus dat scheelt drie uur met bus en tram!
Gerookte zalm en room is voor mij persoonlijk echt een goddelijke combinatie, en ik weet dat de rest van de familie ook erg van zalm houdt!quote:Op woensdag 20 november 2013 11:45 schreef minilot het volgende:
[..]
Oe, je moet even uitleggen wat je daar lekker aan lijkt, want het leek mij juist helemaal niks.![]()
Ik weet ook niet wat het is, maar ik heb 'm in Pies & Puds tot nu toe nog niks zien maken waarvan ik dacht: wil-ik-ook! Misschien ligt het aan mij..
Zohee, dat is verdorie nogal van alles en nog wat!quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:50 schreef Paarse_Kiwi het volgende:
Jaaaaa eindelijk kerst vieren in mijn eigen hutje!!! Vorig jaar overgeslagen ivm druk jaar + huis nog niet af. Nu op eerste kerstdag de familie bij mij, 7 man in totaal.
Ik beschik over een normaal keukentje, een middelgrote koelkast en een klein vriezertje. Wel een grote schuur die in de winter goed koud is. Overigens geen vaatwasser dus ga proberen zo min mogelijk afwas te veroorzaken.
Omdat mijn huis niet supergroot is en ik geen grote eettafel + 7 stoelen heb wordt het geen traditioneel kerstdiner. Ik wil per gang een grote 'platter' maken met meerdere one bite hapjes die ik zoveel mogelijk van tevoren kan maken.
Brunch: cinnamon rolls of pull apart bread, hartige muffins, BLT gevulde tomaatjes, bacon-ei cups
Voorgerechten: ceasar salad one bite, nicoise one bite, bloemkoolpuree met spekjes, pepperoni shrimp bites, komkommerfetarolletjes
Hoofd: rosbiefrolletjes met biet en mierikswortel, lasagnecups, spinaziecrepes met roomkaas zongedroogde tomaat en pine nuts, panko garnalen met bieslook aioli, dubble baked potatoes
Na: candy cane white chocolate mouse, mini cheesecakes, candy striped meringues, cappuccino souffleetjes
Wat is een goede hoeveelheid? Ik zit te denken aan 6/7 hapjes per platter. Brunch zal begin middag zijn. De voorgerechten wil ik eind van de middag doen ipv borrelhapjes. Rond half 7/7 uur hoofd en rond 9 dessert. Heb er een hekel aan als je allerlei lekkere dingen hebt maar eigenlijk te vol zit omdat je zoveel al eerder op de dag hebt gegeten.
Wie heeft er nog goede ideeen voor makkelijke maar lekkere bites om bovenstaande aan te vullen?? Foodgawker heb ik al aardig afgestruindOok qua presentatie zijn tips welkom. Ik wil zoveel mogelijk in kleine glaasjes, op lepels of prikkertjes doen.
O sjips, ik keek met mijn neus en ik dacht dat het een post van iemand anders was. Potver!quote:Op woensdag 20 november 2013 11:45 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Weet niet of ze het in NL ook hebben hè!
Ga het wel wat tweaken met oa knoflook enzoquote:Op woensdag 20 november 2013 11:51 schreef minilot het volgende:
Zal vanmiddag eens kijken.En zalm en room samen is natuurlijk wel fijn, maar in zo'n grote berg met 'waxy potatoes' erin lijkt me dan weer niks. Maar misschien heb ik het mis!
Ik ben normaal gesproken niet zo van dit soort boekjes, maar wellicht kun je eens uitkijken naar 'Fingerfood' van Yasmin Othman en Deirdre Rooney:quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:50 schreef Paarse_Kiwi het volgende:
Wie heeft er nog goede ideeen voor makkelijke maar lekkere bites om bovenstaande aan te vullen?? Foodgawker heb ik al aardig afgestruindOok qua presentatie zijn tips welkom. Ik wil zoveel mogelijk in kleine glaasjes, op lepels of prikkertjes doen.
Een parfait of een frisse cheesecake of key lime pie? Of een witte chocomousse?quote:Op woensdag 20 november 2013 16:59 schreef Myraela het volgende:
Ik kan ook maar geen dessert verzinnen. Alles waar ik van houd, is heel erg zwaar, dus dat lijkt me niet echt verstandig.
Ah ff kijken, nice thnx! En dat bladerdeeg uit de supermarkt ga ik wel doen ja dnek ik. 0,0 ervaring met zelf maken dus.quote:Op dinsdag 19 november 2013 09:21 schreef minilot het volgende:
[..]
Vorig jaar uitstekende Beef Wellington op de kersttafel gezet naar aanleiding van de bereidingswijze uit de Great British Bake Off-masterclass:
Bij twijfel: koelvers bladerdeeg op een rol gebruiken, dat hebben de meeste supermarkten tegenwoordig wel liggen.
Hmm aardappeltjes á la Sarladaise: gebakken in ganzenvet, en er aan het eind wat gehakte knoflook en gehakte peterselie aan toevoegenquote:Op woensdag 20 november 2013 11:13 schreef motorbloempje het volgende:
…. en goose fat (voor de aardappeltjes) die goed tot kerst houdbaar is, dus het begin is er!
Of een citroenmousse of ander fruit.. of tiramisu maar dan met limoncello en aardbeien.. of yoghurt panna cotta.. zelf sorbet maken.. er kan zooooo veelquote:Op woensdag 20 november 2013 17:11 schreef AnnaNiem het volgende:
[..]
Een parfait of een frisse cheesecake of key lime pie? Of een witte chocomousse?
Oeh, ziet er leuk uit!!quote:Op woensdag 20 november 2013 11:56 schreef minilot het volgende:
[..]
Ik ben normaal gesproken niet zo van dit soort boekjes, maar wellicht kun je eens uitkijken naar 'Fingerfood' van Yasmin Othman en Deirdre Rooney:
(fotooos!)
Kost maar vijftien euro en het staat propvol écht leuke hapjes met superduidelijke foto's van de bereidingswijze en je doet er flink wat inspiratie mee op inzake de presentatie.
Panna cotta was wel iets waar ik aan dacht ja. Ik denk dat ik dat wel een leuke kleine afsluiter vind.quote:Op woensdag 20 november 2013 20:55 schreef _Liek het volgende:
@motorbloempje Desserts zijn juist het leukst vind ik haha
[..]
Of een citroenmousse of ander fruit.. of tiramisu maar dan met limoncello en aardbeien.. of yoghurt panna cotta.. zelf sorbet maken.. er kan zooooo veel
Lam? Ham?quote:Op zondag 24 november 2013 01:49 schreef SV-tje het volgende:
-hoofdgerecht -> ook nog niet zeker, ik dacht aan hert, maar dit is een van de weinig dingen waar m'n zus niet van houd, dus dat valt af. M'n vader is wel echt een vlees man met grote stukken vlees, dus ik wil niet met standaard rosbief aankomen. Tips zijn dus ook hier welkom.
Soep... ik maak dit jaar weer deze paddestoelensoepquote:Op zondag 24 november 2013 01:49 schreef SV-tje het volgende:
Ik ben ook bezig met de voorbereidingen voor het kerst diner. Eerste kerstdag eens niet voor de schoonfamilie koken (voor het eerst sinds 2009) dus nu extra uitpakken voor mijn eigen ouders en zus. Ik moet zeggen dat m'n zus en ik het koken echt van m'n vader hebben mee gekregen. Maar die kookt wel klassiek. Dus ik wil dit jaar wat minder Frans standaard koken.
"Probleem" is alleen dat m'n vader sinds dit jaar geen melkproducten meer mag hebben. Ik zit zelf te denken aan 4 a 5 gangen.
-amuses, tonijntartaar en Coquilles met doperwtenpuree en krokant gebakken pancetta
-voorgerecht, romige avocado met garnalen en citrusdressing
-soep -> hiervoor graag tips, dus zonder melk/room etc.
-hoofdgerecht -> ook nog niet zeker, ik dacht aan hert, maar dit is een van de weinig dingen waar m'n zus niet van houd, dus dat valt af. M'n vader is wel echt een vlees man met grote stukken vlees, dus ik wil niet met standaard rosbief aankomen. Tips zijn dus ook hier welkom.
-dessert -> mijn vriend en ik houden van zoete nagerechten terwijl m'n zus en vader neigen naar kaas. Maar met de melkallergie van m'n vader wordt kaas ook weer lastig, dus ik heb wat verschillende opties: geroosterde peren met geitenkaas; warme tutti frutti appels; rood fruit met basilicumstroop
Als een razendequote:Op zondag 24 november 2013 10:01 schreef minilot het volgende:
Overigens zeer in mijn nopjes!
Door enige miscommunicatie binnen de schoonfamilie blijkt dat degene die het dessert zou maken daar helemaal geen gelegenheid voor heeft, dus ik heb toch nog een echte gang dit jaar!
Nu dus als een razende op zoek naar een toetje en al sinds vanmorgen vroeg mogelijke recepten aan het verzamelen.
Ik heb er nu.. even kijken.. éénenzestig op de shortlist staan.![]()
![]()
![]()
Hmmm ik krijg nu visioenen van een soep van geroosterde wortelen (een jaar of 9 geleden een keer met kerst gemaakt) met cocosroom en zowel korianderzaad als verse koriander.quote:Op zondag 24 november 2013 09:59 schreef minilot het volgende:
Kokosroom is ook vaak wel heel lekker in soep als koeslagroom-vervanger.![]()
Nu, aangezien ik alles ervoor in huis bleek te hebben en dit tenslotte een adviestopic is, heb ik de souffleetjes zojuist maar even gemaakt.quote:Op maandag 25 november 2013 11:54 schreef Hooiopdevork het volgende:
[..]
Wauw dit ziet er wel heel mooi uit !!
Heeft iemand dit recept al ooit vertaald en gemaakt?
quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:34 schreef minilot het volgende:
Nou, het rijzen is in elk geval geen probleem!
[ afbeelding ]
En wat ook handig is, je kunt het uithollen van de sinaasappels en het maken van de custard desnoods de dag ervoor al doen. Hoef je op moment suprême alleen nog maar het eiwit te kloppen, de sinaasappels te vullen en de boel af te bakken.quote:Op dinsdag 26 november 2013 11:41 schreef Hooiopdevork het volgende:
Ik ga dit binnenkort ook maar eens proberen. Jammer dat de smaak niet zo heel apart is, de presentatie is in ieder geval dik in orde.
Eenvoud is ook een kunst hequote:Op dinsdag 26 november 2013 14:59 schreef minilot het volgende:
Het is me nog net een beetje te simpel zo..
Het is maar één keer per jaar kerst, en ik heb, behalve een piepkleine amuse, verder geen gangen te koken hè? Ik heb er wel pret in om een beetje uit te pakken.quote:
Goed opgelet, maar nee, dat is shortbread met gemberglazuur voor vroeg in de middag:quote:Op dinsdag 26 november 2013 15:18 schreef Myraela het volgende:
Die gemberkoekjes deed je toch ook al als hapje?
Ja maar hier hebben we nogal wat smulkontenquote:Op dinsdag 26 november 2013 20:56 schreef Myraela het volgende:
Na gourmet zou ik niets meer doen eigenlijk. Misschien is het alleen mijn familie, maar dan eet je echt jezelf al helemaal rond. Zou geen energie stoppen in iets voor daarna.
Zo'n hele plaat vol is wel indrukwekkend, maar meer voor een buffet of een grote groep. Is het gezelschap wat kleiner dan is een persoonlijk taartje met de specifieke voorkeur ook mooi. De een zal meer van vis houden terwijl de ander liever vlees heeft.quote:Op dinsdag 26 november 2013 22:11 schreef Molo het volgende:
Ik weet nog niet of ik 1 grote maak of een paar kleintjes, allebei lijkt me leuk
Vraagje, die soy sauce, wat heb jij daarvoor gebruikt? Simpele ketjap? Of meer japanse soya saus?quote:Op dinsdag 12 november 2013 15:53 schreef minilot het volgende:
Gisteren deze bouillon nog eens gemaakt om te kijken of ik 'm opnieuw zo vreselijk lekker vond:
http://www.theppk.com/2011/10/mushroom-hot-pot/
..en dat was zo. Echt een waaaaaaaanzinnig smakend soepje. Dat wordt 'm dus geheid als amuse, (gezeefd) in kleine glaasjes. Zit steranijs en kaneel in, voor het winterse gevoel. Wil er alleen nog iets knapperigs bij serveren, nog even kijken wat precies.
Gewoon sojasaus, géén ketjap! Sojasaus is veel dunner en beslist niet zoet zoals ketjap manis. Je kunt het in elke supermarkt vinden.quote:Op donderdag 28 november 2013 21:14 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Vraagje, die soy sauce, wat heb jij daarvoor gebruikt? Simpele ketjap? Of meer japanse soya saus?
Smörgåstårta, heftig!quote:Op dinsdag 26 november 2013 22:11 schreef Molo het volgende:
Ik wil (ivm met een paar nieuwsgierige kleine lachebekjes aan tafel die erg van brood houden) een "smörgåstårta" maken als voorgerecht. Dat is een Zweedse taart gemaakt van lagen brood die met salade, groente, vis, vlees etc. belegd en versierd is. Afwerking is met mayo, yoghurt, creme fraiche en/of zure room. Het ziet er geweldig uit en het lijkt me erg lekker
Ik weet nog niet of ik 1 grote maak of een paar kleintjes, allebei lijkt me leuk
Wat voorbeeldplaatjes
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
en zo ziet de binnenkant eruit
[ afbeelding ]
Ja zie je, dat dacht ik al. Ketjap leek me er ook al totaal niet bij passen. Tx!quote:Op vrijdag 29 november 2013 07:41 schreef minilot het volgende:
[..]
Gewoon sojasaus, géén ketjap! Sojasaus is veel dunner en beslist niet zoet zoals ketjap manis. Je kunt het in elke supermarkt vinden.![]()
Bijvoorbeeld deze:
[ afbeelding ]
Tip: neem de groene variant, deze is veel minder zout maar heeft dezelfde heerlijke ketjap-smaakquote:Op vrijdag 29 november 2013 07:41 schreef minilot het volgende:
[..]
Gewoon sojasaus, géén ketjap! Sojasaus is veel dunner en beslist niet zoet zoals ketjap manis. Je kunt het in elke supermarkt vinden.![]()
Bijvoorbeeld deze:
[ afbeelding ]
Sojasaus is geen ketjap!quote:Op zaterdag 30 november 2013 07:41 schreef Mip1988 het volgende:
[..]
Tip: neem de groene variant, deze is veel minder zout maar heeft dezelfde heerlijke ketjap-smaak
Dat is zo tof! Ik ga dat doen deze kerst, aangezien ik net opeens het dessert voor +8 man moet overnemen en ik ben een kok, geen dessertkok. Dus zat me al druk te maken, maar dit klinkt ideaalquote:Op dinsdag 26 november 2013 14:59 schreef minilot het volgende:
Wat het toetje betreft neig ik momenteel sterk naar een oeroud recept voor 'appelsneeuw', en dan met name de Finse versie (vertaald: 'Omenalumi' - klinkt lief, toch?). Dit is een eenvoudig mengsel van gekookte, geprakte appel, gemengd met licht gezoet eiwitschuim en een zweempje kaneel.
Ik pak het wat uitgebreider aan, ik ga heel goeie appels met kruidnagel, kardemom, bruine suiker, een scheut appelcider, verse vanille en een snuf zout inkoken tot zacht, en dan nog eens pureren tot helemaal glad. Dat tot ijskoud laten afkoelen.
Dan eiwit met poedersuiker superstijf kloppen, en dit met driekwart van de appelpuree mengen. Onderin een fraai glaasje een restje pure appelpuree, dan de rest van het glas vullen met de 'appelsneeuw', dat dan bestuiven met wat kaneel, en serveren met versgebakken knapperige, donkere gemberkoekjes.
Ik heb dit zondag uitgeprobeerd (helaas vergeten een foto te maken), en ik vond het waanzinnig geslaagd!
Tof eraan:
- Winters gevoel, door Finland, door 'sneeuw' in de naam en door de warme winterse smaken
- Superlicht dessert, het eet echt als een wolkjeKunnen we goed gebruiken na alle andere gangen, die naar ik heb begrepen vrij zwaar zullen zijn.
![]()
- 'Appel' en 'sneeuw' doen denken aan Sneeuwwitje en ik ben een tikje geobsedeerd door dat sprookje![]()
Nog even bedenken hoe ik het op z'n mooist kan serveren en of er behalve de koekjes nog iets anders aan garnituur bij kan. Het is me nog net een beetje te simpel zo..
oeh, dat klinkt goed!!! Ga ik ook eens proberenquote:Op dinsdag 26 november 2013 14:59 schreef minilot het volgende:
Wat het toetje betreft neig ik momenteel sterk naar een oeroud recept voor 'appelsneeuw', en dan met name de Finse versie (vertaald: 'Omenalumi' - klinkt lief, toch?). Dit is een eenvoudig mengsel van gekookte, geprakte appel, gemengd met licht gezoet eiwitschuim en een zweempje kaneel.
Ik pak het wat uitgebreider aan, ik ga heel goeie appels met kruidnagel, kardemom, bruine suiker, een scheut appelcider, verse vanille en een snuf zout inkoken tot zacht, en dan nog eens pureren tot helemaal glad. Dat tot ijskoud laten afkoelen.
Dan eiwit met poedersuiker superstijf kloppen, en dit met driekwart van de appelpuree mengen. Onderin een fraai glaasje een restje pure appelpuree, dan de rest van het glas vullen met de 'appelsneeuw', dat dan bestuiven met wat kaneel, en serveren met versgebakken knapperige, donkere gemberkoekjes.
Ik heb dit zondag uitgeprobeerd (helaas vergeten een foto te maken), en ik vond het waanzinnig geslaagd!
Tof eraan:
- Winters gevoel, door Finland, door 'sneeuw' in de naam en door de warme winterse smaken
- Superlicht dessert, het eet echt als een wolkjeKunnen we goed gebruiken na alle andere gangen, die naar ik heb begrepen vrij zwaar zullen zijn.
![]()
- 'Appel' en 'sneeuw' doen denken aan Sneeuwwitje en ik ben een tikje geobsedeerd door dat sprookje![]()
Nog even bedenken hoe ik het op z'n mooist kan serveren en of er behalve de koekjes nog iets anders aan garnituur bij kan. Het is me nog net een beetje te simpel zo..
Goed vanilleijs met warme kersen (bij de xenos wat weckpotjes kopen, is weer eens wat anders dan die gewone bakjes/kommetjes), lekker koekje erbij/erin gestoken. Lekker makkelijk!!quote:Op dinsdag 26 november 2013 20:58 schreef PureEvil het volgende:
[..]
Ja maar hier hebben we nogal wat smulkontenAnders haal ik misschien toch maar ijs, lekker makkelijk
Ik ben dan altijd nieuwsgierig hoeveel specerijen je toevoegt per appel? Een scheut appelcider snap ik nog wel. Maar hoeveel kruidnagel, suiker en kardemom bijvoorbeeld?quote:Op dinsdag 26 november 2013 14:59 schreef minilot het volgende:
ik ga heel goeie appels met kruidnagel, kardemom, bruine suiker, een scheut appelcider, verse vanille en een snuf zout inkoken tot zacht, en dan nog eens pureren tot helemaal glad. Dat tot ijskoud laten afkoelen.
Leuk! Wat kosten ze?quote:Op maandag 2 december 2013 11:25 schreef RoelerMF het volgende:
[..]
Ik ben dan altijd nieuwsgierig hoeveel specerijen je toevoegt per appel? Een scheut appelcider snap ik nog wel. Maar hoeveel kruidnagel, suiker en kardemom bijvoorbeeld?
Ik ga dit weekend mijn hertenstoof maken om te proberen als mijn ouders komen eten. Hopelijk gaat het lukken. Heb al wat mooie tafelversiering gekocht om de tafel in ieder geval ook fatsoenlijk te dekken.
En bij de Sligro hadden ze die fijne serveerplanken met schors aan de zijkant. Ik vond die altijd zo mooi, dus die gaan hier ook gebruikt worden bij het serveren van het e.e.a.
[ afbeelding ]
http://leitesculinaria.co(...)of-ancient-rome.htmlquote:Op maandag 2 december 2013 20:56 schreef MarijeH het volgende:
Wij gaan dit jaar een kerstspel spelen. Dit spel heeft als thema 'Romeinse tijd' Nu zoek ik recepten die met dit thema te maken hebben. Heeft er iemand tips?
Ik heb hem zojuist gemaakt voor pakjesavond morgen en damn! Wat een heerlijk soepje!quote:Op dinsdag 12 november 2013 15:53 schreef minilot het volgende:
Gisteren deze bouillon nog eens gemaakt om te kijken of ik 'm opnieuw zo vreselijk lekker vond:
http://www.theppk.com/2011/10/mushroom-hot-pot/
..en dat was zo. Echt een waaaaaaaanzinnig smakend soepje. Dat wordt 'm dus geheid als amuse, (gezeefd) in kleine glaasjes. Zit steranijs en kaneel in, voor het winterse gevoel. Wil er alleen nog iets knapperigs bij serveren, nog even kijken wat precies.
17 euro geloof ik bij de Sligro, maar ik weet het niet zeker want volgens mij waren ze verkeerd geprijsd. Ik heb er in ieder geval 9 euro voor betaald per stuk, maar dat had een kleiner model moeten zijn dan wat ik had.quote:
Ja! Wat tof dat je de soep gemaakt hebt!quote:Op dinsdag 3 december 2013 18:47 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik heb hem zojuist gemaakt voor pakjesavond morgen en damn! Wat een heerlijk soepje!![]()
![]()
Staat hoog op de nominatie voor een van de kerstavonden ook.
Molo noemde het kookboek van Apicius al in een van de linkjes - dit is het enige goed overgebleven kookboek uit het oude Rome. Wel leuk om daar iets mee te doen!quote:Op maandag 2 december 2013 20:56 schreef MarijeH het volgende:
Wij gaan dit jaar een kerstspel spelen. Dit spel heeft als thema 'Romeinse tijd' Nu zoek ik recepten die met dit thema te maken hebben. Heeft er iemand tips?
Ah, leuk! Ik zoek ook nog een candycane-esk element.quote:Op maandag 2 december 2013 21:35 schreef _Liek het volgende:
Besloten vooraf een candy cane martini te serveren! Dit weekend alvast de candy canes, witte creme de cacao en vanille vodka gekocht.. Nu alleen nog op zoek naar witte peppermint schnapss..
Ik ging nu voor de light, voor het idee dat ik nog steeds probeer af te vallen, maar de gewone zal hem idd mss wat romiger maken nog.quote:Op woensdag 4 december 2013 09:24 schreef minilot het volgende:
[..]
Ja! Wat tof dat je de soep gemaakt hebt!
En geruststellend dat je 'm ook zo goed vond!Ik weet nu van vier mensen dat ze de soep verschrikkelijk lekker vonden, dus dat komt bij de schoonfamilie met kerst dan vast in orde.
Ik gebruik overigens altijd gewoon normale kokosmelk, geen lightversie. Wel zo lekker.![]()
Voor kerstmis gewoon de volle kokosmelk gebruiken dan.quote:Op woensdag 4 december 2013 11:10 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik ging nu voor de light, voor het idee dat ik nog steeds probeer af te vallen, maar de gewone zal hem idd mss wat romiger maken nog.
Ik heb eerst de shiitakes laten weken nav een van de comments onder het recept, om te zorgen dat ze goed zat waren, en ik heb de (een deel van de) bouillon aangemaakt met dat water.![]()
Ik ben heel benieuwd wat mijn gasten er vanmiddag van vinden.
Bij de toko! Moest ik toch naartoe voor steranijs en citroengras.quote:Op woensdag 4 december 2013 11:28 schreef Lonaa het volgende:
Waar heb je trouwens de gedroogde shiitake gekocht? Ik kon ze laatst niet vinden in de supermarkt.
Sligro pasje heb ik, maar weet niet of ie nog geldig is.quote:Op woensdag 4 december 2013 13:50 schreef minilot het volgende:
[..]
Bij de toko! Moest ik toch naartoe voor steranijs en citroengras.Maar grote supermarkten hebben vaak wel wat aan gedroogde paddestoelen staan hoor. En anders sowieso bij de Sligro, maar ik weet niet of je daar een pasje voor hebt..
Enfin, sowieso bij een Aziatische toko dus. Is ook de goedkoopste optie.
Oh dank je!! De cocktails krijgen ook een candy cane randje ipv suiker en wou labels aan candycanes hangen als tafelplaatsers en de zaterdag na kerst geef ik een 'after christmas high tea' waarvoor ik nog candy cane macarons wil maken en allerlei ander lekkersquote:Op woensdag 4 december 2013 10:07 schreef minilot het volgende:
[..]
Ah, leuk! Ik zoek ook nog een candycane-esk element.![]()
In ieder geval, deze moet je hebben:
Bols Pepermuntlikeur Wit
Goed verkrijgbaar alternatief van De Kuyper:
Creme de Menthe wit
De Jumbo had ze gewoon liggen.quote:Op woensdag 4 december 2013 11:28 schreef Lonaa het volgende:
Waar heb je trouwens de gedroogde shiitake gekocht? Ik kon ze laatst niet vinden in de supermarkt.
Nice!quote:Op woensdag 4 december 2013 21:22 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
De Jumbo had ze gewoon liggen.![]()
En het was een groot succes. Van de drie soepen die ik had was deze pan de enige die tot de laatste druppel leeg ging!![]()
Alle supermarkten in de buurt hadden het hier ook niet. Ben zonet, door weer en wind naar de stad gegaan. Ik kocht ze bij de toko, maar belandde daarna bij de Jumbo en daar hadden ze ze ook.quote:Op donderdag 5 december 2013 12:18 schreef RoelerMF het volgende:
Ben nu toch ook wel nieuwsgierig naar dat soepjeJammer dat er bij ons in de omgeving weinig toko's en grote supermarkten zijn. De lokale Albert Heijn en Jumbo hebben geen mega aanbod in artikelen. Volgende week maar weer eens langs mijn ouders dan en dan bij hun supermarkt langs
Ik heb ook niks in de buurt hoor. Ik moet vijftig minuten in bus en tram voor de Sligro of de dichtstbijzijnde toko (da's dus in Rotterdam - ik woon in een dorp tussen Dordrecht en Rotterdam in).quote:Op donderdag 5 december 2013 12:18 schreef RoelerMF het volgende:
Ben nu toch ook wel nieuwsgierig naar dat soepjeJammer dat er bij ons in de omgeving weinig toko's en grote supermarkten zijn. De lokale Albert Heijn en Jumbo hebben geen mega aanbod in artikelen. Volgende week maar weer eens langs mijn ouders dan en dan bij hun supermarkt langs
Ha, wat goed!quote:Op woensdag 4 december 2013 21:22 schreef Brighteyes het volgende:
En het was een groot succes. Van de drie soepen die ik had was deze pan de enige die tot de laatste druppel leeg ging!![]()
Wat een goed idee! Ik woonde vroeger in Den Haag en daar had je alles wat je nodig had, maar toen deed ik nooit koken. Nu woon ik in een zwarte kousen gemeente in de omgeving van Zaltbommel en het spannendste dat de supermarkt hier heeft zijn spruitjes om de spruitjeslucht te verspreiden in het oude dorpquote:Ik doe het als volgt: wanneer ik recepten tegenkom en deze opsla in mijn online receptenarchief dan tag ik recepten met 'toko' of 'sligro' als er ingrediënten in zitten die ik in mijn dorp niet kan kopen. Als ik dan zo eens per zoveel weken eens in de gelegenheid ben om tijdens reguliere openingstijden in Rotterdam te zijn dan check ik wat ik allemaal heb getagged en heb ik meteen een boodschappenlijstje klaar.
Ik woon ook in de bible belt, máár: mijn dorp heeft gelukkig ook een Turks supermarktje. Daar kan ik flink wat exotische dingen krijgen gelukkig, alleen ontbreekt het nogal aan Aziatische ingredienten..quote:Op donderdag 5 december 2013 13:53 schreef RoelerMF het volgende:
[..]
Wat een goed idee! Ik woonde vroeger in Den Haag en daar had je alles wat je nodig had, maar toen deed ik nooit koken. Nu woon ik in een zwarte kousen gemeente in de omgeving van Zaltbommel en het spannendste dat de supermarkt hier heeft zijn spruitjes om de spruitjeslucht te verspreiden in het oude dorp
Komt ook door de steranijs hè? Behalve hartstikke lekker is steranijs ook nog eens belachelijk fotogeniek.quote:Op woensdag 4 december 2013 21:49 schreef Lonaa het volgende:
Ik kijk iedere keer verlekkerd naar de foto's bij het recept.
Daar heb je wel een beetje gelijk in ja. Maar de kleur van de soep doet het hem ook voor mij, hoe gek dat ook klinkt. En soepquote:Op donderdag 5 december 2013 13:57 schreef minilot het volgende:
[..]
Komt ook door de steranijs hè? Behalve hartstikke lekker is steranijs ook nog eens belachelijk fotogeniek.![]()
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Wie nog geen steranijs gepland heeft voor kerst: doe er wat aan!
Lukt 't? En - ontopic! - ga je er met kerst iets mee doen als -ie lekker blijkt?quote:
Hij was lekker!!quote:Op donderdag 5 december 2013 16:57 schreef minilot het volgende:
[..]
Lukt 't? En - ontopic! - ga je er met kerst iets mee doen als -ie lekker blijkt?
Vullen en met spek erom en wat groente de oven in?quote:Op donderdag 5 december 2013 17:38 schreef Helsinki het volgende:
Iemand nog een idee voor iets met varkenshaas?
Dit is een heel eenvoudig, maar lekker recept:quote:Op donderdag 5 december 2013 17:38 schreef Helsinki het volgende:
Iemand nog een idee voor iets met varkenshaas?
Had je 't recept helemaal precies kunnen volgen (afgezien van light- of volle kokosmelk)? Mijn collega maakte de soep vorige week en vond 'm 'wel aardig', maar toen bleek dat ze driekwart van de ingrediënten had vervangen door wat anders!quote:Op donderdag 5 december 2013 17:43 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Hij was lekker!!vroeg of we magnetronbestendige bakjes hebben, zodat ie het morgen mee kon nemen naar zijn werk.
Ik heb alles precies zo gedaan als er in het recept stond. Dat doe ik normaal nooit, dus een bijzondere ervaring.quote:Op donderdag 5 december 2013 17:53 schreef minilot het volgende:
[..]
Had je 't recept helemaal precies kunnen volgen (afgezien van light- of volle kokosmelk)? Mijn collega maakte de soep vorige week en vond 'm 'wel aardig', maar toen bleek dat ze driekwart van de ingrediënten had vervangen door wat anders!![]()
Yep, tip is: niet te druk om maken. Zorgen dat je heel goede kwaliteit ossenhaas gebruikt, even goed aanbraden en dan is -ie eigenlijk al zowat gaar genoeg. Ik heb vorig jaar flink wat beef wellingtons gebakken en een beetje meer of een beetje minder roze maakt voor een dergelijk stuk vlees mijns inziens niet eens zoveel uit. Nu moet gezegd worden dat mijn schoonfamilie vlees des noods rauw opvreet.quote:Op donderdag 5 december 2013 21:04 schreef clumsy_clown het volgende:
De beef wellington van de British bake-off ziet er wel héél goed uit eigenlijk. Het lijkt me alleen doodeng om te timen of hij van binnen dan precies roze genoeg is. Minilot, heb je daar nog tips voor?
Snij wel het vet zoveel mogelijk weg (evt. na het stoven). Ik en mijn gasten vonden al dat zachte vet niet erg appetijtelijk. Het vlees daarentegen was wel heerlijk mals.quote:Op donderdag 5 december 2013 12:59 schreef Steven184 het volgende:
Ik denk trouwens dat ik iets met gestoofde varkenswangetjes ga doen, lijkt me eigenlijk wel wat. Leert de rest ook nog iets nieuws te eten.
Oee, kastanjepasta! Lekker met (gefrituurde) salie en prosciutto (simpel) óf met pruimen en pancetta (iets avontuurlijkerquote:Op donderdag 5 december 2013 21:44 schreef lionessa het volgende:
Pasta: Zelfgemaakte pasta met een eenvoudige saus of zelfgemaakte pesto. (liefs maken we kastanjepasta, maar wat kan daar nou weer bij?)
Vet in elk geval wel meestoven! Is belangrijke smaakmaker.quote:Op vrijdag 6 december 2013 12:22 schreef rhubarb het volgende:
[..]
Snij wel het vet zoveel mogelijk weg (evt. na het stoven).
Yep!quote:Op vrijdag 6 december 2013 12:23 schreef rhubarb het volgende:
Is het recept van dat soepje ook beschikbaar met de Nederlandse maten? De Oz en de cups weerhouden me er nu nog van om het te maken...
Dit een ideetje?quote:Op donderdag 5 december 2013 22:46 schreef Brighteyes het volgende:
Vraagje...
Mijn zus en zwager gaan traditioneel kalkoen maken voor kerst. Aan ons de eer voor een voorgerecht.
Ik dacht aan een kleine amuse en dan een licht voorgerechtje.
Maar is er iets dat daar 'traditioneel' bij hoort of past? Mijn inspiratie is totaal blanco. Ik kan alleen allerlei bijgerechten verzinnen.
Ik zal het zeker meestoven en daarna wel kijken wat ik ermee doe. Voor de smaak wel belangrijk namelijk.quote:Op vrijdag 6 december 2013 12:22 schreef rhubarb het volgende:
[..]
Snij wel het vet zoveel mogelijk weg (evt. na het stoven). Ik en mijn gasten vonden al dat zachte vet niet erg appetijtelijk. Het vlees daarentegen was wel heerlijk mals.
Oeh! Looking good!quote:Op vrijdag 6 december 2013 12:50 schreef minilot het volgende:
[..]
Dit een ideetje?
Parsnip apple and chestnut soup
[ afbeelding ]
Licht voorgerechtje, traditionele smaken die volgens mij prima passen bij kalkoen (bij zo'n christmas dinner horen volgens mij niet echt concrete voorgerechten maar inderdaad vooral veel bijgerechten) en voor die elderflower cordial kun je de vlierbloesemsiroop gebruiken die de Ikea verkoopt.
Niet zozeer gekruid, als wel gespecerijd.quote:Op vrijdag 6 december 2013 13:29 schreef Chell het volgende:
Die spiced and sugared cranberries waarvan hier eerder het recept voorbij kwam, zouden die ook smaken bij een dessert? Of zijn ze daar te gekruid voor?
Ik dacht aan pure chocolademousse, misschien nog iets chocoladerigs en dan die cranberries. Maar ik kan nog niet helemaal inschatten in hoeverre die kruiden overheersen over de smaak van de cranberries en of het dan nog past bij chocola.
Leuk, een thema!quote:Over de hele lijn van het diner overweeg ik om rood/rode details als rode (pun) draad te houden.
Ja, dat bedoelde ik eigenlijkquote:Op zaterdag 7 december 2013 17:00 schreef minilot het volgende:
[..]
Niet zozeer gekruid, als wel gespecerijd.Is met steranijs, kaneel en kardemom en dat smaakt prima bij pure chocolade hoor.
Oeh, dat ziet er mooi uit zeg!quote:Ik maakte laatst een bijgerecht dat superfraai rood was.. Zelf geen foto gemaakt, maar was dit:
http://www.feastingathome.com/2012/12/moroccan-roasted-beets-w-balsamic-glaze.html
[ afbeelding ]
Zoek je een specifiek soort voorgerecht/amuse?
Ideeën!quote:Op zaterdag 7 december 2013 17:47 schreef Chell het volgende:
En qua voorgerecht en amuse heb ik dus echt nog no clue. Ben nog druk aan het zoeken. Maar zo'n idee van 'rood' is leuk, maar maakt het wel direct lastiger zoeken
Ja, iets met tomaat had ook nog wel gekund (want rood), maar da's zo in de winter maar niks, vind ikquote:
Nee, dat vind ik ook niks, dus alles met tomaat had ik sowieso al geschraptquote:Op zaterdag 7 december 2013 20:09 schreef minilot het volgende:
[..]
Ja, iets met tomaat had ook nog wel gekund (want rood), maar da's zo in de winter maar niks, vind ik
Woh cool zeg! Hoe zijn deze vooruit te maken en te bewaren??quote:Op donderdag 5 december 2013 14:18 schreef minilot het volgende:
En nu we toch weer een beetje ontopic zijn..
Een garnering-tip!Bruikbaar voor amuses, voorgerechten en vooral voor toetjes: piepkleine bolletjes vloeistof zonder moeilijk moleculair gekook!
![]()
--> Dessert-'kaviaar', uitgelegd op het altijd vrolijke SprinkleBakes.com
Kort gezegd komt het erop neer dat je een sterk smakende vloeistof (denk aan koffie, granaatappelsap, passievruchtsap, etc.) opwarmt met wat gelatine en dit stop je dan in zo'n plastic knijpflesje.
Vervolgens laat je een kom neutrale olie (toen ik het probeerde werkte pindaolie prima) heel koud worden in de koelkast en dan zet je de bak olie vervolgens in een ijsbadje (gootsteen vullen met zout, water en ijsklontjes ging in mijn geval goed).
Dan druppel je de vloeistof met het flesje voorzichtig in de olie. Door het temperatuurverschil zal de gelatine de buitenkant van de bolletjes vloeistof meteen doen stollen.
Als je het goed krijg je dan zachte bolletjes met een glad maar stevig schilletje, en als je erop bijt dan zit er een smakelijke vloeistof in.En dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit (foto's van SprinkleBakes):
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
![]()
Filmpje met hoe het moet:
Tekstuele instructies vind je op de gelinkte site.
Ik heb helaas geen foto's van de poging die ik deed (ik maakte ze van rozenlimonade), maar ik vond het hartstikke leuk om te doen en de textuur van de bolletjes was tof!
![]()
Ik dacht, wellicht vindt iemand dit wel geschikt voor kerst.
Afhankelijk van waar je in Frankrijk bent, zou ik denk ik wel een zakje cranberries in m'n bagage stoppen denk ik. Het behoort niet tot het standaard assortiment van de gemiddelde supermarktquote:Op zaterdag 7 december 2013 17:47 schreef Chell het volgende:
Ja, dat bedoelde ik eigenlijkEn ik had inderdaad door de combinatie van specerijen het idee dat het wel eens goed zou kunnen combineren. Goed. Dessert ook verzonnen dus
Lezen is ook een vakquote:Op zondag 8 december 2013 11:36 schreef regnavetto het volgende:
[..]
Woh cool zeg! Hoe zijn deze vooruit te maken en te bewaren??
Ja, was ik al van planquote:Op zondag 8 december 2013 11:54 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Afhankelijk van waar je in Frankrijk bent, zou ik denk ik wel een zakje cranberries in m'n bagage stoppen denk ik. Het behoort niet tot het standaard assortiment van de gemiddelde supermarkt
Bij citroengras is alleen het onderste deel (het bolletje) eetbaar. Je kunt de citroengras de volgende keer ook in 3 grote stukken laten meekoken en dan verwijderen, net als bij laurier.quote:Op maandag 9 december 2013 06:59 schreef Lonaa het volgende:
Ik had hetzelfde probleem en dezelfde oplossing voor het citroengras.
Dank.quote:Op maandag 9 december 2013 09:13 schreef rhubarb het volgende:
[..]
Bij citroengras is alleen het onderste deel (het bolletje) eetbaar. Je kunt de citroengras de volgende keer ook in 3 grote stukken laten meekoken en dan verwijderen, net als bij laurier.
Nou ja, zoals in het recept ook heel specifiek staat:quote:Op maandag 9 december 2013 06:59 schreef Lonaa het volgende:
Ik had hetzelfde probleem en dezelfde oplossing voor het citroengras.
Huh, maar had je dan wel de gedroogde? Want dit klinkt vooral alsof je verse shiitake gevonden hebt, en da's wat intensiteit van smaak betreft volkomen onvergelijkbaar met gedroogde!quote:Op maandag 9 december 2013 06:58 schreef RoelerMF het volgende:
En het allermooiste was dat de shiitake gewoon bij de boederij winkel te verkrijgen was. Lagen naast de kastanjechampignons, ideaal dus!
Dat klinkt alsof we hier in het topic wel even een recept willen horen.quote:En gisteravond ook mijn hertenstoof alvast een keer gemaakt, maar dat gaat volgens mij wel het succesnummer van de avond worden. Wat was dat gigantisch lekker!Met al die verse groentes erin van de boerderijwinkel erin enzo, echt wat een genot!
Daar was ik al naar op zoek gegaan in dit topic inderdaad, naar aanleiding van die opmerking dacht ik dat die er al zou staan. Dus ik ben ook vol verwachting van het recept.quote:Op maandag 9 december 2013 12:16 schreef minilot het volgende:
Dat klinkt alsof we hier in het topic wel even een recept willen horen.
Daar las ik overheen.quote:Op maandag 9 december 2013 12:11 schreef minilot het volgende:
[..]
Nou ja, zoals in het recept ook heel specifiek staat:
"You only use the inner core of the the bulb at the very bottom of the stalk. Peel away the outer leaves until you get to the smooth, cool, core. Cut off a sliver of the bottom, and mince."
Dus niet eens alleen het onderste bolletje, maar daar zelfs weer alleen het sappigste binnenste stukje daarvan - dat kun je prima fijnsnijden en opeten.![]()
In de rest van de stengel leg ik dan vervolgens een knoop, en die gooi ik dan alsnog bij de soep, om mee te trekken.
oh verrek, je zou zomaar gelijk kunnen hebbenquote:Op maandag 9 december 2013 12:16 schreef minilot het volgende:
[..]
Huh, maar had je dan wel de gedroogde? Want dit klinkt vooral alsof je verse shiitake gevonden hebt, en da's wat intensiteit van smaak betreft volkomen onvergelijkbaar met gedroogde!
Alle lof voor 24 kitchen! Ik heb alleen geen liter wildfont gebruikt maar een halve liter, een klein scheutje water aangevuld met wat extra port zodat alles net onder het vocht stond.quote:Dat klinkt alsof we hier in het topic wel even een recept willen horen.
Ooo, sufferd!quote:Op maandag 9 december 2013 14:04 schreef RoelerMF het volgende:
Oh verrek, je zou zomaar gelijk kunnen hebbenDeze voelde ook vers ja, niet het beeld dat ik heb bij gedroogde
Stoof klinkt goed! Misschien deze week een keertje maken. Ik heb geen hoofdgerecht te knutselen met kerst, dus gewoon voor mezelf.quote:Alle lof voor 24 kitchen! Ik heb alleen geen liter wildfont gebruikt maar een halve liter, een klein scheutje water aangevuld met wat extra port zodat alles net onder het vocht stond.
http://www.24kitchen.nl/s(...)f-met-pommes-amandes
haha fantastischquote:Op maandag 9 december 2013 14:10 schreef minilot het volgende:
[..]
Ooo, sufferd!
Vers:
[ afbeelding ]
Gedroogd:
[ afbeelding ]
Nog een keertje maken dan maar.Smaak is niet te vergelijken.
Ja, gedroogde paddestoelen gebruiken geeft een een klap extra smaak waar je 'U' tegen zegt!quote:Op maandag 9 december 2013 14:15 schreef RoelerMF het volgende:
[..]
haha fantastischWordt het nog beter qua smaak? Want ik vond het echt lekker hoor
Ik vind dit een heel lekker recept, met heel veel knoflook en peperkorrels in alle kleuren van de regenboog:quote:Op maandag 9 december 2013 14:10 schreef motorbloempje het volgende:
Iemand nog een mooi idee voor een stuk rosbief (top joint) dat ik heb gehaald?
Het is een stuk van ongeveer een kg, dat wordt geserveerd als tweede hoofdgerecht. Niet alles hoeft per se op, aangezien we kleinere porties hebben van alles, maar het geheel moet wel in één keer bereid worden indien we het in z'n geheel roasten.
Iets met cranberries ofzo, of noten'coat' bijvoorbeeld?
Misschien kun je dit als leidraad gebruiken?quote:Op maandag 9 december 2013 14:48 schreef motorbloempje het volgende:
Ziet er iig wel lekker uit!Is ook zeker een optie.
Heb ooit een keer entrecote gegeten met een notenkorst, en dat was zó lekker, maar zit een beetje met bereidingstijd en wanneer 'coaten' enzo.
Toevallig maakte ik vorig jaar in de herfst een cranberryprutje met sjalot erin!quote:Op maandag 9 december 2013 16:45 schreef zeeuws_meisje het volgende:
Ik wil net als vorig jaar everzwijnstoof maken, met stoofpeertjes en cranberrycompote o.a.
Nu waren we vantweekend onderweg naar huis bij de AC bij Luikgestopt, en hebben we daar ook Sanglier gegeten. Daar zat een cranberrycompote bij en die was lèkker! Er zaten sjalotjes in, iets wat je in geen enkel recept tegenkomt. Hij was waarschijnlijk niet huisgemaakt, maar toch.
Iemand een suggestie hoe ik die sjalotten in die compote verwerk? Kwestie van eerst die sjalotjes aanfruiten, daarna de cranberry's erbij doen met suiker en water (en tijm, sinaasappelsap)?
Of hebben jullie een ander idee?
Ik heb een beetje mijn twijfels over de rode paprika die erin gaat, maar ik hou 'm in beraad!quote:Op maandag 9 december 2013 16:51 schreef minilot het volgende:
[..]
Toevallig maakte ik vorig jaar in de herfst een cranberryprutje met sjalot erin!![]()
Dit was het recept: http://sweetpeaskitchen.com/2011/11/spicy-cranberry-chutney/
Ik weet natuurlijk niet of het verder qua smaken in de buurt komt van wat je gegeten hebt, maar lekker was dit in elk geval wél!
Recept!quote:Op maandag 9 december 2013 16:53 schreef motorbloempje het volgende:
Ik ga trouwens proberen stoofpeertjesijs te maken
Snap ik, die kun je volgens mij met een gerust hart negeren. Ik had ook niet het idee dat -ie veel toevoegde.quote:Op maandag 9 december 2013 16:58 schreef zeeuws_meisje het volgende:
[..]
Ik heb een beetje mijn twijfels over de rode paprika die erin gaat, maar ik hou 'm in beraad!
Thx!
Het heel simpel houden en kleine appelflapjes maken?quote:Op dinsdag 10 december 2013 05:47 schreef Bleie het volgende:
Klinkt goed habitue!
Ik heb er ondertussen nog een heel ander kerstverzoek bij gekregen: iets voor het kerstdiner op de school van mn dochter. Is voor het eerst, dus ik heb geen idee. Iemand suggesties voor een buffethapje voor 10-15 kinderen van 4-5 jaar? Gezien de samenstelling van de klas, lijkt varkensvlees me in elk geval niet handig. Het mag verder zowel zoet als hartig zijn, ik ga liever voor zoet.
Of in kleine croissantjes, ook lekkerquote:Op dinsdag 10 december 2013 20:00 schreef soapie het volgende:
Of knakworstjes in bladerdeeg. Doet het ook altijd goed bij kinderen!
Misschien iets van kipspiesjes? En die dan marineren met oa ketjap of curry?quote:Op woensdag 11 december 2013 00:00 schreef clumsy_clown het volgende:
Ik zoek een mezze/tapas-hap met kip. Drumsticks liggen voor de hand, maar ik wil geen gekluif aan tafel. Iemand een idee? De sfeer is oosters.
Ja. Varkensvleesfaal alleen.quote:Op dinsdag 10 december 2013 20:00 schreef soapie het volgende:
Of knakworstjes in bladerdeeg. Doet het ook altijd goed bij kinderen!
Runderknaks en kippenknaks bestaan...quote:Op woensdag 11 december 2013 01:52 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ja. Varkensvleesfaal alleen.
Als je dan toch liever hartig wilt maar het effect van appelflapjes leuk vindt: spanakopita!quote:Op dinsdag 10 december 2013 19:54 schreef Bleie het volgende:
Haha, ik bedoelde eigenlijk 'niet voor zoet' (hé, het was 5.47 vanochtend), maar kleine appelflapjes is wel leuk! Kan B als ze wil ook bij helpen.
Ik vind dit heel plezierige sateetjes.. Gewoon, een simpel recept, maar altijd succesvol als hapje op feestjes.quote:Op woensdag 11 december 2013 00:00 schreef clumsy_clown het volgende:
Ik zoek een mezze/tapas-hap met kip. Drumsticks liggen voor de hand, maar ik wil geen gekluif aan tafel. Iemand een idee? De sfeer is oosters.
Of kleine loempiaatjes.quote:Op woensdag 11 december 2013 09:15 schreef minilot het volgende:
Tsja, ik weet natuurlijk niet wat die van jou allemaal lusten.. Volgens mij zijn er genoeg kinderen die graag spinazie eten![]()
Anders samosas met kip en/of aardappel/erwtjes?
http://foodgawker.com/?s=samosas
Ook nog een idee: gyoza! Heel erg lekker, prima te doen met kipvulling en als je de gyozavelletjes premade bij de toko haalt is het vullen en vouwen echt zo gebeurd!quote:Op woensdag 11 december 2013 00:00 schreef clumsy_clown het volgende:
Serveren jullie de soep ook al "chinees fondue" zoals in het recept staat, of eten jullie het gewoon als soep?quote:Op maandag 9 december 2013 06:58 schreef RoelerMF het volgende:
De soep is goedgekeurd hoor minilot! Ik had wel een "foutje" gemaakt met het citroengras denk ik, want het recept spreekt over fijn gemalen, maar ik kreeg dat niet zo fijn gesneden dat het helemaal verdween en dat spul opeten was niet heel lekker. Dus ik heb de soep uiteindelijk gefilterd en alleen de bouillon gegeten, maar die smaakte echt lekker. Ook had ik in de haast de hoeveelheid kaneel verkeerd vertaaldIn ieder geval een soepje dat voor herhaling vatbaar is. Gisteren had ik mijn ouders en een oom en tante op bezoek en die vonden het allemaal heerlijk
En het allermooiste was dat de shiitake gewoon bij de boederij winkel te verkrijgen was. Lagen naast de kastanjechampignons, ideaal dus!
En gisteravond ook mijn hertenstoof alvast een keer gemaakt, maar dat gaat volgens mij wel het succesnummer van de avond worden. Wat was dat gigantisch lekker!Met al die verse groentes erin van de boerderijwinkel erin enzo, echt wat een genot!
Die van mij gaat fungeren als amuse, waar bij ik de bouillon ga zeven en serveer in kleine slurpkommetjes.quote:Op woensdag 11 december 2013 11:20 schreef Crack_david het volgende:
[..]
Serveren jullie de soep ook al "chinees fondue" zoals in het recept staat, of eten jullie het gewoon als soep?
Nou, in het recept worden al wat suggesties gegeven maar het gaat hier om een vegan website, dus de keuze beperkt zich vooral tot groenten en sojaproducten. In zo'n soort hotpot is het echter vooral heel erg lekker om dungesneden vlees te garen (denk aan rosbief, eend en lamquote:Op woensdag 11 december 2013 11:33 schreef Crack_david het volgende:
Bij mij op het werk doen we een soort buffet style diner, waarbij ik een voorgerecht doe.
Het lijkt me wel leuk om een grote pan met de soep en verschillende dingen erbij te maken.
Heb je leuke tips wat er bij zou kunnen?
We hebben alleen een elektrisch kookstelletje op kantoor dus heel veel bakken wordt lastig
Thanks!quote:Op woensdag 11 december 2013 12:06 schreef minilot het volgende:
[..]
Nou, in het recept worden al wat suggesties gegeven maar het gaat hier om een vegan website, dus de keuze beperkt zich vooral tot groenten en sojaproducten. In zo'n soort hotpot is het echter vooral heel erg lekker om dungesneden vlees te garen (denk aan rosbief, eend en lam).
O, en verse paddestoelen erin garen is in elk geval ook erg lekker: enoki, shiitake of oesterzwammen.
En vis kan ook: garnalen, van die visballetjes van de toko - die smaken zullen er erg goed bij passen.
Toppie, dit gaat 'm wordenquote:Op woensdag 11 december 2013 09:34 schreef minilot het volgende:
[..]
Ik vind dit heel plezierige sateetjes.. Gewoon, een simpel recept, maar altijd succesvol als hapje op feestjes.![]()
http://www.stonehurstmanor.com/marinated-chicken-satay/#.Uqgh7NLuK3p:
[ afbeelding ]
Geen dank, klunzige clown!quote:
Ha ja, dat ziet eruit als een uibloempje in snackbarekse berehap-vorm!quote:Op woensdag 11 december 2013 16:31 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, leuk, lijkt een beetje op "blooming onion";
[ afbeelding ]
maar dan wat gezonder
Wat voor soep was het ook al weer mini?quote:Op donderdag 12 december 2013 16:12 schreef minilot het volgende:
[..]
Ha ja, dat ziet eruit als een uibloempje in snackbarekse berehap-vorm!
Zeg, iemand al een beetje nagedacht over presentatie, tafeldekken, en andere knusse aankleding van wat je gaat klaarmaken?
Ik rangschik mijn zoete hapjes voor bij de koffie (de truffels, de cranberries en de gembercrunch) denk ik op een simpele etagère. Daarbij wil ik dan ter versiering wat rozemarijntakjes van een suikerlaagje voorzien, als besneeuwde dennentakjes, zo dus:
[ afbeelding ]
Verder weet ik het nog niet. Ik heb natuurlijk geen voor- of hoofdgerecht dus heb weinig te zeggen over tafeldecoratie.. Wel ben ik nog op zoek naar een fraaie manier om mijn amuse-soepje te presenteren - in kleine shotglaasjes of espressokopjes vind ik stom en saai: ik zoek iets dat bij de exotische smaak van de bouillon past, of iets dat er in elk geval wat feestelijker uitziet dan miniglaasjes of kopjes. Iemand een tof idee?
Anders maar eens rondneuzen bij Martha Stewart..
De soep der soepennnnn!quote:Op donderdag 12 december 2013 16:14 schreef Lonaa het volgende:
[..]
Wat voor soep was het ook al weer mini?
How could I forget!quote:
Is maar een heel, heel, heel kleine amuse. Kokosnoot is te groot. Bovendien is het voor twaalf man. Dat zou wat veel kokosnoten zijn om voor dat doel aan te schaffen.quote:Op donderdag 12 december 2013 16:18 schreef Lonaa het volgende:
[..]
How could I forget!
Opdienen in een kokosnoot? Of is dat weer zo'n niet-haalbaar-impulsief-Lonaa-idee?
Ik zie het probleem.quote:Op donderdag 12 december 2013 16:19 schreef minilot het volgende:
[..]
Is maar een heel, heel, heel kleine amuse. Kokosnoot is te groot. Bovendien is het voor twaalf man. Dat zou wat veel kokosnoten zijn om voor dat doel aan te schaffen.
Wel leuk hoor, daar niet van. 's Zomers mag ik graag tiki-achtige cocktails in kokosnoten serveren!![]()
Maar zo met kerst toch niet helemaal de verfijnde wintersfeer waar ik naar zoek.
jammmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmquote:Op woensdag 11 december 2013 16:31 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, leuk, lijkt een beetje op "blooming onion";
[ afbeelding ]
maar dan wat gezonder
mooiquote:Op dinsdag 19 november 2013 09:57 schreef RoelerMF het volgende:
[..]
Mijn collega's vonden het wel erg lekker. Bakje is gisteren helemaal leeg gegeten
Ik heb zondag trouwens ook mijn aardappel-pastinaak kransjes proberen te maken:
[ afbeelding ]
Volgens het recept moest het 15 minuten in de oven, maar toen vond ik ze nog erg slap. Misschien dat mijn oven niet helemaal goed op temperatuur was, maar pas toen ik de temperatuur wat verhoogde en ze er nog zeker 12 minuten langer in hield werden ze mooi genoeg om te kunnen serveren.
Wel een heerlijk recept trouwens. Heb ongeveer 50/50 gedaan met aardappel en pastinaak verhouding, waardoor de pastinaak smaak goed naar voren kwam
Moet mij nu alleen nog even buigen over de vraag waarom het bladerdeeg niet zo mooi omhoog kwam. Wellicht ook de oventemperatuur?
Nicequote:Op donderdag 5 december 2013 22:18 schreef PdeHoog het volgende:
Ik heb mijn hoofdgerecht gevonden
http://www.williams-sonom(...)th-cognac-sauce.html
Heb je hier een recept van?quote:Op donderdag 12 december 2013 19:59 schreef PdeHoog het volgende:
Die whisky-chocolade-brownies zijn goed te eten
Heb je niet een Italiaans winkeltje in de buurt a la little italy? Dan kan je daar gewoon goede pasta halen en heb je de stress van zelf pasta maken niet.quote:Op vrijdag 13 december 2013 09:50 schreef Bleie het volgende:
Vanochtend even met de juf overlegd: er waren al heel veel hapjes met vlees toegezegd, dus ik ga iets met groenten doen. En dan denk ik dat ik me er wat makkelijk vanaf maak, met spiesjes met komkommer en tomaat (en misschien van die kleine mozzarellabolletjes).
Verder ook bezig met onze eigen kerstdagen. Kerstavond komt mijn zus, dan wil ik een oosters / fusion-achtig menu maken. Voorlopige ideeën:
- die soep die hier al vaker voorbij is gekomen (als bouillon, dus zonder alle extra's). Is die erg pittig trouwens, of niet?
- wellicht een paar sushi'tjes?
- vis (zalm?) met groene thee, rijst / noodles
- nagerecht: nog een idee, suggesties zijn welkom.
Tweede Kerstdag komen mijn schoonouders, wordt in elk geval grotendeels vegetarisch (ze eten wel vis, geen vlees), en ik denk Italiaans. Daar heb ik nog veel minder ideeën van. Leuk lijkt me:
- iets met een gegrilde portabella vooraf? Of crostini? Voor de kinderen dan denk ik eierpaddenstoeltjes
- zelfgemaakte pasta (maar daar ben ik eigenlijk niet zo heel goed in, dus of dat nou handig is..., maar de kinderen zijn wel dol op pasta)
- melanzane parmaggiano?
- toe wilde ik eigenlijk citroen-meringue-taart, maar ik weet nou niet meer zo goed of dat hierbij past.
Suggesties / aanvullingen zijn welkom
Fusion én 'oosters': Crème brûlée met groene thee:quote:Op vrijdag 13 december 2013 09:50 schreef Bleie het volgende:
Verder ook bezig met onze eigen kerstdagen. Kerstavond komt mijn zus, dan wil ik een oosters / fusion-achtig menu maken. Voorlopige ideeën:
Vegetarisch, heel italiaans, makkelijk vooraf te maken en ontzettend smullen: caponata!quote:Op vrijdag 13 december 2013 09:50 schreef Bleie het volgende:
- iets met een gegrilde portabella vooraf? Of crostini?
De Soep is niet pittig.quote:Op vrijdag 13 december 2013 09:50 schreef Bleie het volgende:
Vanochtend even met de juf overlegd: er waren al heel veel hapjes met vlees toegezegd, dus ik ga iets met groenten doen. En dan denk ik dat ik me er wat makkelijk vanaf maak, met spiesjes met komkommer en tomaat (en misschien van die kleine mozzarellabolletjes).
- die soep die hier al vaker voorbij is gekomen (als bouillon, dus zonder alle extra's). Is die erg pittig trouwens, of niet?
- wellicht een paar sushi'tjes?
- vis (zalm?) met groene thee, rijst / noodles
Tweede Kerstdag komen mijn schoonouders, wordt in elk geval grotendeels vegetarisch (ze eten wel vis, geen vlees), en ik denk Italiaans. Daar heb ik nog veel minder ideeën van. Leuk lijkt me:
- iets met een gegrilde portabella vooraf? Of crostini? Voor de kinderen dan denk ik eierpaddenstoeltjes
- zelfgemaakte pasta (maar daar ben ik eigenlijk niet zo heel goed in, dus of dat nou handig is..., maar de kinderen zijn wel dol op pasta)
- melanzane parmaggiano?
- toe wilde ik eigenlijk citroen-meringue-taart, maar ik weet nou niet meer zo goed of dat hierbij past.
Suggesties / aanvullingen zijn welkom
Ik ben al 3 keer veranderd van hoofdgerecht.quote:Op vrijdag 13 december 2013 11:47 schreef Bienelientjee het volgende:
Dan heb je je eigen kerstdiner zo goed als rond en zie je zoveel andere lekkere recepten voorbij komen!
Irritant he :-Dquote:Op vrijdag 13 december 2013 11:47 schreef Bienelientjee het volgende:
Dan heb je je eigen kerstdiner zo goed als rond en zie je zoveel andere lekkere recepten voorbij komen!
Jeeej, dat is leuk en lekker!quote:Op vrijdag 13 december 2013 16:22 schreef Probability het volgende:
Ik wil misschien zelf gluhwein maken
Heb jij een receptquote:Op vrijdag 13 december 2013 16:28 schreef minilot het volgende:
[..]
Jeeej, dat is leuk en lekker!![]()
Ik ga het ook doen, maar dan voor in de chocoladetruffels.
Ik gebruikte bij mijn uitprobeersel laatst het recept voor bisschopswijn van Coquinaria (sowieso een heel toffe website vol historische recepten en culinaire info uit lang vervlogen tijdenquote:
Ik zit nu in het buitenland, dus kan het recept niet zo snel linken, maar het komt van 24kitchen uit de makkelijke kerstmaaltijd. Aardappel- pastinaakkransjes heten ze! Succes en wel foto's als het klaar is hoor!quote:Op donderdag 12 december 2013 22:26 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
mooi![]()
Heb je t recept bij de hand voor me?
Ik heb mijn eettafel al opgemaakt.quote:Op donderdag 12 december 2013 16:12 schreef minilot het volgende:
[..]
Zeg, iemand al een beetje nagedacht over presentatie, tafeldekken, en andere knusse aankleding van wat je gaat klaarmaken?
Supertof.quote:Op zaterdag 14 december 2013 10:42 schreef RoelerMF het volgende:
[..]
Ik heb mijn eettafel al opgemaakt.
[ afbeelding ]
Beetje over the top, met een hert voorop vanwege de hertenstoofAls de lichtjes erin branden en de kaarsjes aan zijn ziet het er heel fijn uit.
Heb vorige week ook nog nieuwe soepborden gekocht voor een betere presentatie. Alleen over de opmaak van de borden ben ik nog niet uit. Heb wel dessertringen gekocht om de hertenstoof in te doen zodat het mooi op het bordje kan staan.
oh die vind ik zo wel terugquote:Op zaterdag 14 december 2013 10:35 schreef RoelerMF het volgende:
[..]
Ik zit nu in het buitenland, dus kan het recept niet zo snel linken, maar het komt van 24kitchen uit de makkelijke kerstmaaltijd. Aardappel- pastinaakkransjes heten ze! Succes en wel foto's als het klaar is hoor!
Jumbo/AH verkoopt ook barilla ;-) en ja barilla is goede pasta. In italie maakt bijna niemand thuis pasta, in een restaurant wel, maar thuis volstaat Barilla prima. (overigens ook wel andere merken, huismerk in italie gaat ook prima). Zorg er gewoon voor dat er voldoende zout in het water zit en de pasta niet te lang koken.quote:Op vrijdag 13 december 2013 10:10 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Heb je niet een Italiaans winkeltje in de buurt a la little italy? Dan kan je daar gewoon goede pasta halen en heb je de stress van zelf pasta maken niet.
Taart klinkt prima. Ik heb ook een failproof goddelijk lekkere en hele simpele tiramisu voor je, maar die is mij verboden te maken omdat dat niet echt een licht gerecht is.
Ik skip het zout en het ligt eraan wat voor saus/gerecht ik maak of ik verse of gedroogde pasta gebruik.quote:Op zaterdag 14 december 2013 12:46 schreef mytec het volgende:
[..]
Jumbo/AH verkoopt ook barilla ;-) en ja barilla is goede pasta. In italie maakt bijna niemand thuis pasta, in een restaurant wel, maar thuis volstaat Barilla prima. (overigens ook wel andere merken, huismerk in italie gaat ook prima). Zorg er gewoon voor dat er voldoende zout in het water zit en de pasta niet te lang koken.
als de past onbedekt is door saus doe ik het wel, als er saus omheen zit doe ik het niet, ik merk zelf het verschil niet en scheelt weer wat zoutinname.quote:Op zaterdag 14 december 2013 14:30 schreef minilot het volgende:
Maar pasta koken in flink zout water maakt pasta zoveel lekkerder!
Maak labneh! Kun je dan morgen al maken, het wordt er na één/twee dagen vooral wat dikker/steviger van en blijft reuze lekker.quote:Op zaterdag 14 december 2013 16:31 schreef Sts het volgende:
Nog iemand tips voor een gemakkelijk vooraf voor te bereiden en mee te nemen gerecht (koud), voor een kerstbuffet? Wat het lastig maakt is dat ik het morgen moet voorbereiden en dinsdag pas mee kan nemen (maandag 's nachts pas thuis)
quote:- het beroemde paddestoelensoepje
Ja, dat is ook een goede optie, met die jus. Ik denk eigenlijk dat de eters dat ook meer op prijs zouden stellen. Ga ik naar kijken! Ik dacht: vlees geeft geen jus, dus geen jus.quote:Op zaterdag 14 december 2013 17:27 schreef Molo het volgende:
Is lekkere jus (op basis van fond ofzo) niet voldoende bij die gekruide varkenshaas?
Je zou een stoofpotje kunnen maken, die worden alleen maar lekkerder naarmate ze wat 'ouder' zijn.
Of bedoel je dat het gerechtje koud moet zijn bij het opdienen?
Ik vind de paté en chutney echt een leuk idee, zo lekker klassiekquote:Op zaterdag 14 december 2013 17:33 schreef minilot het volgende:
[..]
Maak labneh! Kun je dan morgen al maken, het wordt er na één/twee dagen vooral wat dikker/steviger van en blijft reuze lekker.![]()
http://www.manusmenu.com/labneh
http://makeitnaked.com/2012/12/28/greek-yogurt-labneh-cheese-balls/
http://www.cookingwithgifs.com/2013/11/spicy-labneh-balls.html
Kaasballetjes van maken, kruiden, meenemen in een pot olie, ziet er nog leuk uit ook.
[ afbeelding ]
Of paté zelf maken. Is leuk, en helemaal niet zo moeilijk. En net als labneh lekker met stevig brood, op een koud buffet.
Een klassieke van kippenlevertjes:
http://www.theprimalist.com/classic-chicken-liver-pate/
..is héél lekker met een uienmarmelade, die je ook prima vooraf kunt maken:
http://www.patiodaddiobbq.com/2011/11/onion-bacon-marmalade.html
..en dat wordt dan samen zoiets:
[ afbeelding ]
[..]
Godsamme, dát klinkt allemaal lekker zeg!quote:
Ik doe het altijd in een theedoekquote:Op zaterdag 14 december 2013 17:43 schreef Sts het volgende:
[..]
Ik vind de paté en chutney echt een leuk idee, zo lekker klassiek. Nooit gedaan ook! Wel even kijken of ik vandaag of morgen nog aan kippenlever kan komen, zal dan helaas uit de supermarkt moeten komen, maar ik geloof dat ik het bij de jumbo wel had zien liggen.
Anders wordt het de labneh of deze japaleno-cherry coke gehaktballen die ik dan eerder "mix" en 's ochtends bak (niet echt kerst, maar imho ook prima bij de kerstborrel).
Zou labneh ook gemaakt kunnen worden in een schone theedoek? Bij gebrek aan een echt doek.
Kersthighfive!quote:Op zaterdag 14 december 2013 17:51 schreef Sts het volgende:
Hoera, thanks minilot, heb er al helemaal zin in om morgenavond aan de slag te gaan! Normaal ben ik wat beter voorbereid, maar dit was een last-minute uitnodiging en op maandag ga ik lekker naar de kerstmarkt. Vrijdag bovendien ook al een potluck, dus ik denk dat ik het gewoon allemaal probeer, én de truffels.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Let me see you stripped down to the bone
Ja prachtigquote:Op zaterdag 14 december 2013 18:04 schreef minilot het volgende:
Oooo, vergeet ik nog bijna het leukste koude hartige gerecht dat ik afgelopen jaar zelf maakte: bietjesterrine!
Cakeblik bekleden met plasticfolie. Bietjes in verschillende kleuren koken en in dunne plakjes snijden. Bietenplakjes in cakeblik stapelen met laagjes zachte roomkaas ertussen. Nog een laagje folie erop, iets zwaars daar weer op en dan minimaal een nacht (twee kan ook) laten opstijven in de koelkast.
Wanneer het etenstijd is de terrine uit de vorm halen, in strakke plakjes snijden en serveren met zeezout en wat verse kruiden.![]()
Eigengemaakte foto (even teruggezocht in het Foodgawkertopic verderop in CUL):
[ afbeelding ]
Als ik dit jaar een voorgerecht had moeten maken met kerst, dan had ik dit weer gedaan![]()
Maar helaas.
lekker portje... alleen dat is al goedquote:Op zondag 15 december 2013 23:00 schreef Sts het volgende:
Ok, de truffels (rum-rozijnen en port) en de paté zijn geslaagd. Wat een vies werkje trouwens, die levers schoonmaken. De labneh was na 14u nog niet ok, althans, het balletjes rollen was erg lastig. Nu nog maar even laten liggen in de koelkast, wie weet is het morgen al beter.
[ afbeelding ][ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tof zeg!quote:Op zondag 15 december 2013 23:00 schreef Sts het volgende:
Ok, de truffels (rum-rozijnen en port) en de paté zijn geslaagd. Wat een vies werkje trouwens, die levers schoonmaken. De labneh was na 14u nog niet ok, althans, het balletjes rollen was erg lastig. Nu nog maar even laten liggen in de koelkast, wie weet is het morgen al beter.
[ afbeelding ]
Ja, ik vind die santa hats ook wel lollig als ik ze ergens voorbij zie komen, maar ik zou het toch wat bezwaarlijk vinden om aardbeien te serveren met kerst. Aardbeien eet ik echt alleen in de zomer.quote:Op maandag 16 december 2013 07:43 schreef habitue het volgende:
[ afbeelding ]
Deze vind ik echt leuk als garnering van het nagerecht.
Oeh, die ravioli wil ik ook maken als voorgerecht, heb je een recept?quote:Op maandag 16 december 2013 09:06 schreef regnavetto het volgende:
Heeft iemand een idee wat ik bij het hoofdgerecht aan passende groente kan serveren? Heb tot nu toe genoeg ideetjes maar nog niks waarvan ik denk dat gaat hem echt worden.
Mijn menu voor het diner:
Aperitief: Dryice Cocktail: Granaatappel, Wodka, Limoncello
Amuse #1: Prosciutto gevuld met peer, balsamico reductie. Dichtgeknoopt met bieslook
Amuse #2: Garnaal gebakken in knoflook chili olie geserveerd met rucola en aioli.
Voorgerecht: Raviolo gevuld met ricotta, spinazie, parmigianno en een zachte dooier. In een boter salie saus en een basilicum schuim.
Spoom: Citroensorbet bubbly
Hoofdgerecht: Rosbief met een sinaasappel, rozemarijn saus. Served met Pommes Duchesse
Nagerecht: chocolade panna cotta met framboos 'kaviaar' en witte chocola krokantje
Nou ja, bij sinaasappel en rozemarijn smaken wortels en zoetige pompoenen in elk geval verschrikkelijk lekker.quote:Op maandag 16 december 2013 09:06 schreef regnavetto het volgende:
Heeft iemand een idee wat ik bij het hoofdgerecht aan passende groente kan serveren? Heb tot nu toe genoeg ideetjes maar nog niks waarvan ik denk dat gaat hem echt worden.
Hoofdgerecht: Rosbief met een sinaasappel, rozemarijn saus. Served met Pommes Duchesse
Of eeeeeeh, je kookt worteltjes zacht met verse gember, klein beetje zout en een flinke snuf kukurma. Dat prakken/blenderen en een paar keer door een zeef duwen voor heel zachte puree met een KLEUR van jewelstequote:
Ik zal erover nadenken.quote:
Omnomnom amandelbroodquote:Op maandag 16 december 2013 19:21 schreef minilot het volgende:
Ah, eindelijk de juiste koekjes gevonden voor het mee oplepelen van mijn appelsneeuw-toetje!![]()
Het werd dit:
http://www.davidlebovitz.com/2009/04/flo-brakers-pain-damande-cookies/
..van amandel, rietsuiker en een pietsje kaneel.
Knapperig, bros en subtiel genoeg van smaak. Uitstekend geschikt dus.
Foto's uit mijn donkere keuken van zojuist:
[ afbeelding ]
(pre-oven)
[ afbeelding ]
(post-oven, bovenkant en onderkant)
[..]
Ik zal erover nadenken.
Nu eerst koekies eten
Allereerst inderdaad een tip, probeer eens chocomousse te maken (mits goede kwaliteit chocolade) op deze manier:quote:Op maandag 16 december 2013 21:51 schreef Chipz het volgende:
Superleuk topic dit! Heerlijk om even door te lezen al die lekkere ideetjes.
Voor mijn kerstdiner moet ik alleen een dessert maken en ik zat te denken aan iets met hele pure chocolade mousse, citroensorbetijs, wat rood fruit en een tuile.. Maar misschien citroen ijs een beetje een te zomers idee?! Iemand tips?
Hoe is het inmiddels met je labneh?quote:Op zondag 15 december 2013 23:00 schreef Sts het volgende:
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |