Lam? Ham?quote:Op zondag 24 november 2013 01:49 schreef SV-tje het volgende:
-hoofdgerecht -> ook nog niet zeker, ik dacht aan hert, maar dit is een van de weinig dingen waar m'n zus niet van houd, dus dat valt af. M'n vader is wel echt een vlees man met grote stukken vlees, dus ik wil niet met standaard rosbief aankomen. Tips zijn dus ook hier welkom.
Soep... ik maak dit jaar weer deze paddestoelensoepquote:Op zondag 24 november 2013 01:49 schreef SV-tje het volgende:
Ik ben ook bezig met de voorbereidingen voor het kerst diner. Eerste kerstdag eens niet voor de schoonfamilie koken (voor het eerst sinds 2009) dus nu extra uitpakken voor mijn eigen ouders en zus. Ik moet zeggen dat m'n zus en ik het koken echt van m'n vader hebben mee gekregen. Maar die kookt wel klassiek. Dus ik wil dit jaar wat minder Frans standaard koken.
"Probleem" is alleen dat m'n vader sinds dit jaar geen melkproducten meer mag hebben. Ik zit zelf te denken aan 4 a 5 gangen.
-amuses, tonijntartaar en Coquilles met doperwtenpuree en krokant gebakken pancetta
-voorgerecht, romige avocado met garnalen en citrusdressing
-soep -> hiervoor graag tips, dus zonder melk/room etc.
-hoofdgerecht -> ook nog niet zeker, ik dacht aan hert, maar dit is een van de weinig dingen waar m'n zus niet van houd, dus dat valt af. M'n vader is wel echt een vlees man met grote stukken vlees, dus ik wil niet met standaard rosbief aankomen. Tips zijn dus ook hier welkom.
-dessert -> mijn vriend en ik houden van zoete nagerechten terwijl m'n zus en vader neigen naar kaas. Maar met de melkallergie van m'n vader wordt kaas ook weer lastig, dus ik heb wat verschillende opties: geroosterde peren met geitenkaas; warme tutti frutti appels; rood fruit met basilicumstroop
Als een razendequote:Op zondag 24 november 2013 10:01 schreef minilot het volgende:
Overigens zeer in mijn nopjes!
Door enige miscommunicatie binnen de schoonfamilie blijkt dat degene die het dessert zou maken daar helemaal geen gelegenheid voor heeft, dus ik heb toch nog een echte gang dit jaar!
Nu dus als een razende op zoek naar een toetje en al sinds vanmorgen vroeg mogelijke recepten aan het verzamelen.
Ik heb er nu.. even kijken.. éénenzestig op de shortlist staan.![]()
![]()
![]()
Hmmm ik krijg nu visioenen van een soep van geroosterde wortelen (een jaar of 9 geleden een keer met kerst gemaakt) met cocosroom en zowel korianderzaad als verse koriander.quote:Op zondag 24 november 2013 09:59 schreef minilot het volgende:
Kokosroom is ook vaak wel heel lekker in soep als koeslagroom-vervanger.![]()
Nu, aangezien ik alles ervoor in huis bleek te hebben en dit tenslotte een adviestopic is, heb ik de souffleetjes zojuist maar even gemaakt.quote:Op maandag 25 november 2013 11:54 schreef Hooiopdevork het volgende:
[..]
Wauw dit ziet er wel heel mooi uit !!
Heeft iemand dit recept al ooit vertaald en gemaakt?
quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:34 schreef minilot het volgende:
Nou, het rijzen is in elk geval geen probleem!
[ afbeelding ]
En wat ook handig is, je kunt het uithollen van de sinaasappels en het maken van de custard desnoods de dag ervoor al doen. Hoef je op moment supręme alleen nog maar het eiwit te kloppen, de sinaasappels te vullen en de boel af te bakken.quote:Op dinsdag 26 november 2013 11:41 schreef Hooiopdevork het volgende:
Ik ga dit binnenkort ook maar eens proberen. Jammer dat de smaak niet zo heel apart is, de presentatie is in ieder geval dik in orde.
Eenvoud is ook een kunst hequote:Op dinsdag 26 november 2013 14:59 schreef minilot het volgende:
Het is me nog net een beetje te simpel zo..
Het is maar één keer per jaar kerst, en ik heb, behalve een piepkleine amuse, verder geen gangen te koken hč? Ik heb er wel pret in om een beetje uit te pakken.quote:
Goed opgelet, maar nee, dat is shortbread met gemberglazuur voor vroeg in de middag:quote:Op dinsdag 26 november 2013 15:18 schreef Myraela het volgende:
Die gemberkoekjes deed je toch ook al als hapje?
Ja maar hier hebben we nogal wat smulkontenquote:Op dinsdag 26 november 2013 20:56 schreef Myraela het volgende:
Na gourmet zou ik niets meer doen eigenlijk. Misschien is het alleen mijn familie, maar dan eet je echt jezelf al helemaal rond. Zou geen energie stoppen in iets voor daarna.
Zo'n hele plaat vol is wel indrukwekkend, maar meer voor een buffet of een grote groep. Is het gezelschap wat kleiner dan is een persoonlijk taartje met de specifieke voorkeur ook mooi. De een zal meer van vis houden terwijl de ander liever vlees heeft.quote:Op dinsdag 26 november 2013 22:11 schreef Molo het volgende:
Ik weet nog niet of ik 1 grote maak of een paar kleintjes, allebei lijkt me leuk
Vraagje, die soy sauce, wat heb jij daarvoor gebruikt? Simpele ketjap? Of meer japanse soya saus?quote:Op dinsdag 12 november 2013 15:53 schreef minilot het volgende:
Gisteren deze bouillon nog eens gemaakt om te kijken of ik 'm opnieuw zo vreselijk lekker vond:
http://www.theppk.com/2011/10/mushroom-hot-pot/
..en dat was zo. Echt een waaaaaaaanzinnig smakend soepje. Dat wordt 'm dus geheid als amuse, (gezeefd) in kleine glaasjes. Zit steranijs en kaneel in, voor het winterse gevoel. Wil er alleen nog iets knapperigs bij serveren, nog even kijken wat precies.
Gewoon sojasaus, géén ketjap! Sojasaus is veel dunner en beslist niet zoet zoals ketjap manis. Je kunt het in elke supermarkt vinden.quote:Op donderdag 28 november 2013 21:14 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Vraagje, die soy sauce, wat heb jij daarvoor gebruikt? Simpele ketjap? Of meer japanse soya saus?
Smörgåstårta, heftig!quote:Op dinsdag 26 november 2013 22:11 schreef Molo het volgende:
Ik wil (ivm met een paar nieuwsgierige kleine lachebekjes aan tafel die erg van brood houden) een "smörgåstårta" maken als voorgerecht. Dat is een Zweedse taart gemaakt van lagen brood die met salade, groente, vis, vlees etc. belegd en versierd is. Afwerking is met mayo, yoghurt, creme fraiche en/of zure room. Het ziet er geweldig uit en het lijkt me erg lekker
Ik weet nog niet of ik 1 grote maak of een paar kleintjes, allebei lijkt me leuk
Wat voorbeeldplaatjes
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
en zo ziet de binnenkant eruit
[ afbeelding ]
Ja zie je, dat dacht ik al. Ketjap leek me er ook al totaal niet bij passen. Tx!quote:Op vrijdag 29 november 2013 07:41 schreef minilot het volgende:
[..]
Gewoon sojasaus, gÊÊn ketjap! Sojasaus is veel dunner en beslist niet zoet zoals ketjap manis. Je kunt het in elke supermarkt vinden.![]()
Bijvoorbeeld deze:
[ afbeelding ]
Tip: neem de groene variant, deze is veel minder zout maar heeft dezelfde heerlijke ketjap-smaakquote:Op vrijdag 29 november 2013 07:41 schreef minilot het volgende:
[..]
Gewoon sojasaus, géén ketjap! Sojasaus is veel dunner en beslist niet zoet zoals ketjap manis. Je kunt het in elke supermarkt vinden.![]()
Bijvoorbeeld deze:
[ afbeelding ]
Sojasaus is geen ketjap!quote:Op zaterdag 30 november 2013 07:41 schreef Mip1988 het volgende:
[..]
Tip: neem de groene variant, deze is veel minder zout maar heeft dezelfde heerlijke ketjap-smaak
Dat is zo tof! Ik ga dat doen deze kerst, aangezien ik net opeens het dessert voor +8 man moet overnemen en ik ben een kok, geen dessertkok. Dus zat me al druk te maken, maar dit klinkt ideaalquote:Op dinsdag 26 november 2013 14:59 schreef minilot het volgende:
Wat het toetje betreft neig ik momenteel sterk naar een oeroud recept voor 'appelsneeuw', en dan met name de Finse versie (vertaald: 'Omenalumi' - klinkt lief, toch?). Dit is een eenvoudig mengsel van gekookte, geprakte appel, gemengd met licht gezoet eiwitschuim en een zweempje kaneel.
Ik pak het wat uitgebreider aan, ik ga heel goeie appels met kruidnagel, kardemom, bruine suiker, een scheut appelcider, verse vanille en een snuf zout inkoken tot zacht, en dan nog eens pureren tot helemaal glad. Dat tot ijskoud laten afkoelen.
Dan eiwit met poedersuiker superstijf kloppen, en dit met driekwart van de appelpuree mengen. Onderin een fraai glaasje een restje pure appelpuree, dan de rest van het glas vullen met de 'appelsneeuw', dat dan bestuiven met wat kaneel, en serveren met versgebakken knapperige, donkere gemberkoekjes.
Ik heb dit zondag uitgeprobeerd (helaas vergeten een foto te maken), en ik vond het waanzinnig geslaagd!
Tof eraan:
- Winters gevoel, door Finland, door 'sneeuw' in de naam en door de warme winterse smaken
- Superlicht dessert, het eet echt als een wolkjeKunnen we goed gebruiken na alle andere gangen, die naar ik heb begrepen vrij zwaar zullen zijn.
![]()
- 'Appel' en 'sneeuw' doen denken aan Sneeuwwitje en ik ben een tikje geobsedeerd door dat sprookje![]()
Nog even bedenken hoe ik het op z'n mooist kan serveren en of er behalve de koekjes nog iets anders aan garnituur bij kan. Het is me nog net een beetje te simpel zo..
oeh, dat klinkt goed!!! Ga ik ook eens proberenquote:Op dinsdag 26 november 2013 14:59 schreef minilot het volgende:
Wat het toetje betreft neig ik momenteel sterk naar een oeroud recept voor 'appelsneeuw', en dan met name de Finse versie (vertaald: 'Omenalumi' - klinkt lief, toch?). Dit is een eenvoudig mengsel van gekookte, geprakte appel, gemengd met licht gezoet eiwitschuim en een zweempje kaneel.
Ik pak het wat uitgebreider aan, ik ga heel goeie appels met kruidnagel, kardemom, bruine suiker, een scheut appelcider, verse vanille en een snuf zout inkoken tot zacht, en dan nog eens pureren tot helemaal glad. Dat tot ijskoud laten afkoelen.
Dan eiwit met poedersuiker superstijf kloppen, en dit met driekwart van de appelpuree mengen. Onderin een fraai glaasje een restje pure appelpuree, dan de rest van het glas vullen met de 'appelsneeuw', dat dan bestuiven met wat kaneel, en serveren met versgebakken knapperige, donkere gemberkoekjes.
Ik heb dit zondag uitgeprobeerd (helaas vergeten een foto te maken), en ik vond het waanzinnig geslaagd!
Tof eraan:
- Winters gevoel, door Finland, door 'sneeuw' in de naam en door de warme winterse smaken
- Superlicht dessert, het eet echt als een wolkjeKunnen we goed gebruiken na alle andere gangen, die naar ik heb begrepen vrij zwaar zullen zijn.
![]()
- 'Appel' en 'sneeuw' doen denken aan Sneeuwwitje en ik ben een tikje geobsedeerd door dat sprookje![]()
Nog even bedenken hoe ik het op z'n mooist kan serveren en of er behalve de koekjes nog iets anders aan garnituur bij kan. Het is me nog net een beetje te simpel zo..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |