abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133486516
Afgezien van pannacotta, hier nog wat min of meer lichte dessert-ideeën die toch iets feestelijks/kerstigs/winters hebben (iets met citroen of aardbeien lijkt me namelijk een tikkie te zomers voor kerst):

Cranberry Sorbet:

Kersen in gluhwein met kaneelmousse:

Eggnog-pudding met flink wat alcohol:

Sinaasappelsouffléetjes:
Let me see you stripped down to the bone
pi_133487613
Doe mij de eerste maar. Sorbet voor altijd O+
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  zaterdag 23 november 2013 @ 13:14:24 #53
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_133543485
Ik ben eruit, ik ga een Indiase rijsttafel maken. Lekker makkelijk voor te bereiden. En niks waarvoor je uren in een rij voor een winkel hoeft te staan.
pi_133547304
is weer eens wat anders met kerst, heel apart. Heb ik ook eens gedaan, veel te veel gemaakt natuurlijk maar 't was wel lekker!
  zondag 24 november 2013 @ 01:49:54 #55
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_133564340
Ik ben ook bezig met de voorbereidingen voor het kerst diner. Eerste kerstdag eens niet voor de schoonfamilie koken (voor het eerst sinds 2009) dus nu extra uitpakken voor mijn eigen ouders en zus. Ik moet zeggen dat m'n zus en ik het koken echt van m'n vader hebben mee gekregen. Maar die kookt wel klassiek. Dus ik wil dit jaar wat minder Frans standaard koken.
"Probleem" is alleen dat m'n vader sinds dit jaar geen melkproducten meer mag hebben. Ik zit zelf te denken aan 4 a 5 gangen.
-amuses, tonijntartaar en Coquilles met doperwtenpuree en krokant gebakken pancetta
-voorgerecht, romige avocado met garnalen en citrusdressing
-soep -> hiervoor graag tips, dus zonder melk/room etc.
-hoofdgerecht -> ook nog niet zeker, ik dacht aan hert, maar dit is een van de weinig dingen waar m'n zus niet van houd, dus dat valt af. M'n vader is wel echt een vlees man met grote stukken vlees, dus ik wil niet met standaard rosbief aankomen. Tips zijn dus ook hier welkom.
-dessert -> mijn vriend en ik houden van zoete nagerechten terwijl m'n zus en vader neigen naar kaas. Maar met de melkallergie van m'n vader wordt kaas ook weer lastig, dus ik heb wat verschillende opties: geroosterde peren met geitenkaas; warme tutti frutti appels; rood fruit met basilicumstroop
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  zondag 24 november 2013 @ 04:36:42 #56
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_133566303
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 01:49 schreef SV-tje het volgende:
-hoofdgerecht -> ook nog niet zeker, ik dacht aan hert, maar dit is een van de weinig dingen waar m'n zus niet van houd, dus dat valt af. M'n vader is wel echt een vlees man met grote stukken vlees, dus ik wil niet met standaard rosbief aankomen. Tips zijn dus ook hier welkom.
Lam? Ham?

Ham is bij ons al jaren traditie, maar nu we in een islamitisch land wonen dacht ik te proberen eens iets anders te doen. Dus van de week lamsbout gemaakt, en inderdaad: de kinderen vonden het heerlijk. En lieten en passant even weten dat niemand het moet wagen aan hun kerstham te komen, want dat is traditie :D en te koop in het hoekje 'varkensvlees voor non-moslims' in de supermarkt.

Voor ons ham dus. Met cranberry's en gebakken aardappeltjes, en de rest van het garnituur mag wisselen, dus daar kan ik m'n fantasie nog voor gebruiken.

Is een sticky date pudding misschien een idee voor je dessert? Sorbets kunnen natuurlijk. Chocoladefondue? Brownies met een bolletje sorbets? Oh en een favoriet van mijn allergiekind: gefrituurde banaan met honing en een bolletje frambozensorbet.
pi_133566761
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 01:49 schreef SV-tje het volgende:
Ik ben ook bezig met de voorbereidingen voor het kerst diner. Eerste kerstdag eens niet voor de schoonfamilie koken (voor het eerst sinds 2009) dus nu extra uitpakken voor mijn eigen ouders en zus. Ik moet zeggen dat m'n zus en ik het koken echt van m'n vader hebben mee gekregen. Maar die kookt wel klassiek. Dus ik wil dit jaar wat minder Frans standaard koken.
"Probleem" is alleen dat m'n vader sinds dit jaar geen melkproducten meer mag hebben. Ik zit zelf te denken aan 4 a 5 gangen.
-amuses, tonijntartaar en Coquilles met doperwtenpuree en krokant gebakken pancetta
-voorgerecht, romige avocado met garnalen en citrusdressing
-soep -> hiervoor graag tips, dus zonder melk/room etc.
-dessert -> mijn vriend en ik houden van zoete nagerechten terwijl m'n zus en vader neigen naar kaas. Maar met de melkallergie van m'n vader wordt kaas ook weer lastig, dus ik heb wat verschillende opties: geroosterde peren met geitenkaas; warme tutti frutti appels; rood fruit met basilicumstroop
Soep... ik maak dit jaar weer deze paddestoelensoep
  zondag 24 november 2013 @ 08:58:25 #58
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_133566914
Oh en wat de soep betreft: de sojaroom van Alpro is zo ongeveer in iedere supermarkt te krijgen en behoorlijk bruikbaar, mocht je graag een roomsoep willen maken.
pi_133567403
Kokosroom is ook vaak wel heel lekker in soep als koeslagroom-vervanger. :Y

Gaoxing, kerst in Dubai - toe maar! ^O^ Doe eens een foto van dat hoekje in de supermarkt *)
pi_133567417
Overigens zeer in mijn nopjes!

Door enige miscommunicatie binnen de schoonfamilie blijkt dat degene die het dessert zou maken daar helemaal geen gelegenheid voor heeft, dus ik heb toch nog een echte gang dit jaar!

Nu dus als een razende op zoek naar een toetje en al sinds vanmorgen vroeg mogelijke recepten aan het verzamelen.
Ik heb er nu.. even kijken.. éénenzestig op de shortlist staan. :')

*O* *O* *O*
  zondag 24 november 2013 @ 10:05:53 #61
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_133567458
Wat een heerlijk topic! O+
En _O_ voor alle planning. Wij gaan pas op 4 dec bepalen wie wat maakt. :o maar dit is echt briljant voor inspiratie. :Y
  zondag 24 november 2013 @ 10:15:02 #62
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_133567534
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 10:01 schreef minilot het volgende:
Overigens zeer in mijn nopjes!

Door enige miscommunicatie binnen de schoonfamilie blijkt dat degene die het dessert zou maken daar helemaal geen gelegenheid voor heeft, dus ik heb toch nog een echte gang dit jaar!

Nu dus als een razende op zoek naar een toetje en al sinds vanmorgen vroeg mogelijke recepten aan het verzamelen.
Ik heb er nu.. even kijken.. éénenzestig op de shortlist staan. :')

*O* *O* *O*
Als een razende _O-
Je hebt nog een hele maand he :D :o :D
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_133567561
Ja, maar ik dacht dus dat ik al helemaal klaar was. Al mijn snoepjes en koekjes voor bij de koffie 's middags uitgebreid getest gedurende de afgelopen twee maanden, amuse-bouillon vier keer uitgeprobeerd tot perfecte smaakbalans..
En nu ineens een toetje erbij! :D

Zou nog wel gaan, als binnen mijn schoonfamilie niet zo keihard Sinterklaas gevierd zou worden (zelfs de verlanglijstjes vooraf moeten in gedichtvorm, en men neemt serieus een paar dagen vrij voor de constructie van bizar uitgebreide surprises) en ik ben tussendoor ook nog jarig, evenals mijn broertje en ik ben eigenlijk nog niet klaar met verhuizen!

Dus als een razende ja! ;)
  zondag 24 november 2013 @ 11:07:56 #64
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_133568134
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 09:59 schreef minilot het volgende:
Kokosroom is ook vaak wel heel lekker in soep als koeslagroom-vervanger. :Y
Hmmm ik krijg nu visioenen van een soep van geroosterde wortelen (een jaar of 9 geleden een keer met kerst gemaakt) met cocosroom en zowel korianderzaad als verse koriander.

Ok, ik heb m'n soep :)
  zondag 24 november 2013 @ 19:25:58 #65
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_133582907
@AnnaNiem: die paddestoelenbouillon ziet er lekker uit.

@Gaoxing: lam wordt door m'n vader geassocieerd met lente en vooral niet met kerst, hebben we van de zomer lekker van de BBQ op. Ham hebben we al vaker gehad, dus die valt helaas ook af.
Sojaroom gebruikt m'n vader nu inderdaad ook, maar ik heb m al een aantal keer horen zeggen dat ie daar niet weg van is. Dus heeft niet m'n voorkeur.

@Minilot succes met uitzoeken van het toetje.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_133603219
Het dessert word een bitterkoekjes tiramisu met amaretto. Geen licht dessert, maar mijn moeder begon te stralen toen ik het haar voorstelde. Die is gek op bitterkoekjes.
pi_133604318
quote:
Wauw dit ziet er wel heel mooi uit !!
Heeft iemand dit recept al ooit vertaald en gemaakt?
pi_133635894
quote:
7s.gif Op maandag 25 november 2013 11:54 schreef Hooiopdevork het volgende:

[..]

Wauw dit ziet er wel heel mooi uit !!
Heeft iemand dit recept al ooit vertaald en gemaakt?
Nu, aangezien ik alles ervoor in huis bleek te hebben en dit tenslotte een adviestopic is, heb ik de souffleetjes zojuist maar even gemaakt. 8-)

Het recept dat ik linkje verwijst weer naar een oorspronkelijker recept, zag ik, toevallig van een tof blog waar ik wel vaker op kijk: Zen Can Cook.com - Orange Souffle with Grand Marnier

Vertaling:
(Voor 6 personen)
- 6 grote sinaasappels
- 3 eieren
- 1/3 cup suiker, plus 2 el suiker + nog een beetje extra voor bestrooiten binnenkant sinaasappels
- 3 el maïzena
- 1 el Grand Marnier
- Poedersuiker, voor garnering

- Bovenkant van sinaasappels afsnijden, en ook een heel klein stukje van de onderkant, zodat de sinaasappels stevig op de bakplaat kunnen blijven staan
- Van het kapje van de sinaasappels de schil raspen en het sap uitpersen
- Het vruchtvlees uit de rest van de sinaasappels halen met een grapefruitmesje en het vruchtvlees uitpersen boven een zeef. Pulp weggooien, sap bewaren.
- Binnenzijde sinaasappels bestrooien met wat suiker en op een bakplaat zetten. Oven voorverwarmen op 205 graden.
- Eieren scheiden.
- Eidooiers, 1/3 cup suiker en de maizena goed met elkaar mengen. Mengsel in een steelpannetje met dikke bodem op medium vuur zachtjes verhitten. Steeds blijven roeren totdat het mengsel wat in begint te dikken. Dan deze custard van het vuur afhalen en de sinaasappelrasp en Grand Marnier erdoor spatelen. Dit laten afkoelen.
- Ondertussen eiwitten heel stijf kloppen (ik gooi er zelf altijd een mespuntje cream of tartar door, maar is niet noodzakelijk), halverwege de 2 el suiker erdoor mengen..
- Custard uit de koelkast halen en heel voorzichtig door de eiwitten spatelen
- Sinaasappels vullen met het mengsel, en met een spatel de bovenkant recht afsnijden. (Het staat niet in het recept, maar k raad aan om vervolgens nog even met een natte vinger langs het randje te gaan.)
- 20 minuten bakken, daarna op bordjes zetten, bestrooien met wat poedersuiker en ogenblikkelijk opeten.
:Y)

Foto's tot nu toe (slechte telefoonfoto's, want kan mijn camera niet vinden, sorry):

De ingrediënten (heb het gemaakt voor maar twee sinaasappels):

Sinaasappels uithollen is nogal klote zonder grapefruitmesje. :(

De custard, met plasticfolie erover, vlak voor ik het in de koelkast schoof:

Eiwit opgeklopt. Altijd spannend, maar het ging goed! :)

Voorzichtig mengen:

Klaar om de oven in te gaan:

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 26-11-2013 11:03:01 ]
pi_133635977
Nou, het rijzen is in elk geval geen probleem! :D

dinsdag 26 november 2013 @ 10:37:15 #70
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_133636037
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 10:34 schreef minilot het volgende:
Nou, het rijzen is in elk geval geen probleem! :D

[ afbeelding ]
:D _O-
pi_133636124
Ziet er lekker uit, Minilot. Hoe smaken ze?
pi_133636215
Done! *O*

Makkelijk te maken (mits grapefruitmesje }:| ) en best lekker ook.. Ik vind de smaak niet heel erg bijzonder, maar daar moet bij gezegd worden dat ik sowieso niet zo erg van zoete soufflé's hou.
In elk geval een simpel, vrolijk nagerecht dat niet al te zwaar op de maag valt. ^O^
pi_133637299
Wat tof!
pi_133637363
Leuk!! ziet er wel spectaculair uit zo
pi_133637665
Wow wat een service, en super uitleg :)
Ik ga dit binnenkort ook maar eens proberen. Jammer dat de smaak niet zo heel apart is, de presentatie is in ieder geval dik in orde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')