quote:
Nu, aangezien ik alles ervoor in huis bleek te hebben en dit tenslotte een adviestopic is, heb ik de souffleetjes zojuist maar even gemaakt.
Het recept dat ik linkje verwijst weer naar een oorspronkelijker recept, zag ik, toevallig van een tof blog waar ik wel vaker op kijk:
Zen Can Cook.com - Orange Souffle with Grand MarnierVertaling:
(Voor 6 personen)
- 6 grote sinaasappels
- 3 eieren
- 1/3 cup suiker, plus 2 el suiker + nog een beetje extra voor bestrooiten binnenkant sinaasappels
- 3 el maïzena
- 1 el Grand Marnier
- Poedersuiker, voor garnering
- Bovenkant van sinaasappels afsnijden, en ook een heel klein stukje van de onderkant, zodat de sinaasappels stevig op de bakplaat kunnen blijven staan
- Van het kapje van de sinaasappels de schil raspen en het sap uitpersen
- Het vruchtvlees uit de rest van de sinaasappels halen met een grapefruitmesje en het vruchtvlees uitpersen boven een zeef. Pulp weggooien, sap bewaren.
- Binnenzijde sinaasappels bestrooien met wat suiker en op een bakplaat zetten. Oven voorverwarmen op 205 graden.
- Eieren scheiden.
- Eidooiers, 1/3 cup suiker en de maizena goed met elkaar mengen. Mengsel in een steelpannetje met dikke bodem op medium vuur zachtjes verhitten. Steeds blijven roeren totdat het mengsel wat in begint te dikken. Dan deze custard van het vuur afhalen en de sinaasappelrasp en Grand Marnier erdoor spatelen. Dit laten afkoelen.
- Ondertussen eiwitten heel stijf kloppen (ik gooi er zelf altijd een mespuntje
cream of tartar door, maar is niet noodzakelijk), halverwege de 2 el suiker erdoor mengen..
- Custard uit de koelkast halen en heel voorzichtig door de eiwitten spatelen
- Sinaasappels vullen met het mengsel, en met een spatel de bovenkant recht afsnijden. (Het staat niet in het recept, maar k raad aan om vervolgens nog even met een natte vinger langs het randje te gaan.)
- 20 minuten bakken, daarna op bordjes zetten, bestrooien met wat poedersuiker en ogenblikkelijk opeten.
Foto's tot nu toe (slechte telefoonfoto's, want kan mijn camera niet vinden, sorry):
De ingrediënten (heb het gemaakt voor maar twee sinaasappels):
![r7q29x.jpg]()
Sinaasappels uithollen is nogal klote zonder grapefruitmesje.
![308wqhe.jpg]()
De custard, met plasticfolie erover, vlak voor ik het in de koelkast schoof:
![709t11.jpg]()
Eiwit opgeklopt. Altijd spannend, maar het ging goed!
![2071awj.jpg]()
Voorzichtig mengen:
![eupsva.jpg]()
Klaar om de oven in te gaan:
[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 26-11-2013 11:03:01 ]