abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133975694
Dit jaar niet zo bezig met Kerst. Keep it simple.

Ik geniet wel van jullie smakelijke voornemens.

Op de vraag over cups etc. http://www.eetgoedvoeljeg(...)tlepel.html?spref=fb
Is dat een handige link misschien?
pi_133975759
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 12:23 schreef rhubarb het volgende:
Is het recept van dat soepje ook beschikbaar met de Nederlandse maten? De Oz en de cups weerhouden me er nu nog van om het te maken...
Yep!

4 cups mushroom or vegetable broth = 950 ml
1 tablespoon toasted sesame oil = 15 ml (is flink meer dan een reguliere Hollandse eetlepel!)
1 oz dried shiitakes = 28 gram
15 oz can coconut milk = 425 ml maar een standaard blik kokosmelk is 400 ml, dus gewoon die gebruiken. :Y
4 quart pot = een pan waar je een liter of vier in kwijt kan (3,78 liter om precies te zijn :))

Omrekenen, zo gebeurd!

(Al gebruik ik meestal gewoon een setje cup-maatbekertjes (kost maar een paar euro) en tablespoon/teaspoon-schepjes. Kleine investering, nooit meer omrekenen. :) Afwegen doe ik alleen bij patisserie, daar komt het wat preciezer..)
Let me see you stripped down to the bone
pi_133976237
quote:
1s.gif Op donderdag 5 december 2013 22:46 schreef Brighteyes het volgende:
Vraagje...

Mijn zus en zwager gaan traditioneel kalkoen maken voor kerst. Aan ons de eer voor een voorgerecht.
Ik dacht aan een kleine amuse en dan een licht voorgerechtje.
Maar is er iets dat daar 'traditioneel' bij hoort of past? Mijn inspiratie is totaal blanco. Ik kan alleen allerlei bijgerechten verzinnen.
Dit een ideetje?
Parsnip apple and chestnut soup

Licht voorgerechtje, traditionele smaken die volgens mij prima passen bij kalkoen (bij zo'n christmas dinner horen volgens mij niet echt concrete voorgerechten maar inderdaad vooral veel bijgerechten :Y ) en voor die elderflower cordial kun je de vlierbloesemsiroop gebruiken die de Ikea verkoopt. :9
pi_133976361
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 12:22 schreef rhubarb het volgende:

[..]

Snij wel het vet zoveel mogelijk weg (evt. na het stoven). Ik en mijn gasten vonden al dat zachte vet niet erg appetijtelijk. Het vlees daarentegen was wel heerlijk mals.
Ik zal het zeker meestoven en daarna wel kijken wat ik ermee doe. Voor de smaak wel belangrijk namelijk.

[ Bericht 2% gewijzigd door Steven184 op 06-12-2013 13:09:28 ]
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  vrijdag 6 december 2013 @ 13:17:19 #155
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_133976870
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 12:50 schreef minilot het volgende:

[..]

Dit een ideetje?
Parsnip apple and chestnut soup

[ afbeelding ]

Licht voorgerechtje, traditionele smaken die volgens mij prima passen bij kalkoen (bij zo'n christmas dinner horen volgens mij niet echt concrete voorgerechten maar inderdaad vooral veel bijgerechten :Y ) en voor die elderflower cordial kun je de vlierbloesemsiroop gebruiken die de Ikea verkoopt. :9
Oeh! Looking good! :Y
  Hoofdredactie Fotografie vrijdag 6 december 2013 @ 13:29:18 #156
95752 crew  Chell
Kluns
pi_133977179
Die spiced and sugared cranberries waarvan hier eerder het recept voorbij kwam, zouden die ook smaken bij een dessert? Of zijn ze daar te gekruid voor?

Ik dacht aan pure chocolademousse, misschien nog iets chocoladerigs en dan die cranberries. Maar ik kan nog niet helemaal inschatten in hoeverre die kruiden overheersen over de smaak van de cranberries en of het dan nog past bij chocola.

Over de hele lijn van het diner overweeg ik om rood/rode details als rode (pun) draad te houden. Lekker kerstig, rood. Klassiek. Past bij de locatie.
Dus hoofd iets van wild met rodewijnsaus of kriekenjus ofzo, niet al te avontuurlijk want vreemde keuken. Na dan dus chocola met rood fruit/cranberries.
Voorgerecht en evt. amuse moet ik nog bedenken.

Ik vind het lastig plannen, met een keuken en een supermarkt waarvan ik van beiden maar moet afwachten of ik er alles kan vinden.
Rode wijn is er in ieder geval genoeg in de kelder :D
pi_134011960
Gisteren toevallig in de buurt van een toko geweest, dus ik ga de mushroom-hotpot ook maken. Ik had een andere soep in gedachte maar misschien verander ik dat wel. Vervelend...al dat uitproberen...
pi_134012128
Wij hebben morgen eters, dus ik ga vast het recept proberen dat ik voor een toetje op het oog heb: een citroen-merenguetaart. En omdat ik van Sinterklaas een pasteiset heb gekregen, maak ik ook een pastei; wellicht wordt dat ook nog wat voor Kerst?
pi_134020076
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 13:29 schreef Chell het volgende:
Die spiced and sugared cranberries waarvan hier eerder het recept voorbij kwam, zouden die ook smaken bij een dessert? Of zijn ze daar te gekruid voor?

Ik dacht aan pure chocolademousse, misschien nog iets chocoladerigs en dan die cranberries. Maar ik kan nog niet helemaal inschatten in hoeverre die kruiden overheersen over de smaak van de cranberries en of het dan nog past bij chocola.
Niet zozeer gekruid, als wel gespecerijd. ;) Is met steranijs, kaneel en kardemom en dat smaakt prima bij pure chocolade hoor. :Y

quote:
Over de hele lijn van het diner overweeg ik om rood/rode details als rode (pun) draad te houden.
Leuk, een thema! ^O^

Ik maakte laatst een bijgerecht dat superfraai rood was.. Zelf geen foto gemaakt, maar was dit:
http://www.feastingathome.com/2012/12/moroccan-roasted-beets-w-balsamic-glaze.html

Zoek je een specifiek soort voorgerecht/amuse?

[ Bericht 10% gewijzigd door minilot op 07-12-2013 17:19:12 ]
  Hoofdredactie Fotografie zaterdag 7 december 2013 @ 17:47:20 #160
95752 crew  Chell
Kluns
pi_134021338
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 17:00 schreef minilot het volgende:

[..]

Niet zozeer gekruid, als wel gespecerijd. ;) Is met steranijs, kaneel en kardemom en dat smaakt prima bij pure chocolade hoor. :Y
Ja, dat bedoelde ik eigenlijk :@ En ik had inderdaad door de combinatie van specerijen het idee dat het wel eens goed zou kunnen combineren. Goed. Dessert ook verzonnen dus ;)

quote:
Ik maakte laatst een bijgerecht dat superfraai rood was.. Zelf geen foto gemaakt, maar was dit:
http://www.feastingathome.com/2012/12/moroccan-roasted-beets-w-balsamic-glaze.html

[ afbeelding ]

Zoek je een specifiek soort voorgerecht/amuse?
Oeh, dat ziet er mooi uit zeg!

En qua voorgerecht en amuse heb ik dus echt nog no clue. Ben nog druk aan het zoeken. Maar zo'n idee van 'rood' is leuk, maar maakt het wel direct lastiger zoeken ;)
pi_134022203
  zaterdag 7 december 2013 @ 18:35:41 #162
313458 Zonnetje1981
always look on the bright side
pi_134022375
Verrassing van manlief: we gaan naar Brussel met kerst, maar ik blijf hier wel lurken om ideeën op te doen voor oudejaarsavond O-)
pi_134023732
Die Hibiscusbloemen zijn echt heel erg leuk!!
  Hoofdredactie Fotografie zaterdag 7 december 2013 @ 19:53:50 #164
95752 crew  Chell
Kluns
pi_134024613
minilot _O_ _O_

Die hibiscusbloemen zijn gaaf!
pi_134025246
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 19:53 schreef Chell het volgende:
minilot _O_ _O_
Ja, iets met tomaat had ook nog wel gekund (want rood), maar da's zo in de winter maar niks, vind ik :)
  Hoofdredactie Fotografie zaterdag 7 december 2013 @ 20:10:28 #166
95752 crew  Chell
Kluns
pi_134025309
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 december 2013 20:09 schreef minilot het volgende:

[..]

Ja, iets met tomaat had ook nog wel gekund (want rood), maar da's zo in de winter maar niks, vind ik :)
Nee, dat vind ik ook niks, dus alles met tomaat had ik sowieso al geschrapt :) Het mag wel een beetje winters :Y
pi_134033860
Bedankt voor je Beef Wellington-tips minilot! Ik ga het volgende week ergens maken, en zal hier een verslagje posten.

Maarrr... het plan voor sinterkerst en nieuw (we maken er dus een feest van waar elementen van alle drie de feestdagen in zitten) is hélemaal gewijzigd. Ik ga op de Oosterse tour :D. Niet heel kerstig, maar het zijn wel lekker winterse smaken vaak, en de dag is toch al een samenraapsel van verschillende richtingen. Dat, en ik ben zelf Turks maar kook het nooit voor vrienden, dus dat is ook wel zo leuk.

Het hoofdgerecht worden in ieder geval aubergines gevuld met gehakt, met pilav erbij.

Voor wordt tapasachtig, met verschillende hapjes. Ik moet alleen nog even bedenken of ik dat per persoon individueel serveer (dus meerdere hapjes op een groot bord) of op tapaswijze.
De hapjes waar ik uit ga kiezen:
- komkommerrolletje met feta en dille
- amuseglaasje met linzensoep
- spinaziesalade met geitenkaas in sesamkorst op een stokje, denk ik
- feta en pistache-truffels
- Falafelballetje
- Dolma's (gevulde wijnbladeren)
- Manti (Turkse dumplings)

En ik heb nog een miljoen andere ideeën, maar moet nog even bedenken wat ik wel en niet wegstreep. Misschien moet ik het helemaal maar in tapasvorm doen, want ik heb te veel ideeën :'). Oh, en een dessert moet ik ook nog bedenken, maar daarvoor zit ik aan iets als sorbetijs met nog wat te denken, ook omdat we om 00.00 uur oliebollen en champagne hebben :').

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 08-12-2013 00:00:31 ]
pi_134041719
Lekker clumsy! (Wel grappig dat je t tapas noemt en niet mezze).

Ik heb van Sinterklaas een doosje marrons glacés gekregen. Kan ik daar iets kerstigs mee?
pi_134042699
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 14:18 schreef minilot het volgende:
En nu we toch weer een beetje ontopic zijn..

Een garnering-tip! :) Bruikbaar voor amuses, voorgerechten en vooral voor toetjes: piepkleine bolletjes vloeistof zonder moeilijk moleculair gekook! O+

--> Dessert-'kaviaar', uitgelegd op het altijd vrolijke SprinkleBakes.com

Kort gezegd komt het erop neer dat je een sterk smakende vloeistof (denk aan koffie, granaatappelsap, passievruchtsap, etc.) opwarmt met wat gelatine en dit stop je dan in zo'n plastic knijpflesje.
Vervolgens laat je een kom neutrale olie (toen ik het probeerde werkte pindaolie prima) heel koud worden in de koelkast en dan zet je de bak olie vervolgens in een ijsbadje (gootsteen vullen met zout, water en ijsklontjes ging in mijn geval goed).
Dan druppel je de vloeistof met het flesje voorzichtig in de olie. Door het temperatuurverschil zal de gelatine de buitenkant van de bolletjes vloeistof meteen doen stollen.

Als je het goed krijg je dan zachte bolletjes met een glad maar stevig schilletje, en als je erop bijt dan zit er een smakelijke vloeistof in. *) En dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit (foto's van SprinkleBakes):

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

O+

Filmpje met hoe het moet:

Coffee Caviar door Heather Baird

Tekstuele instructies vind je op de gelinkte site.

Ik heb helaas geen foto's van de poging die ik deed (ik maakte ze van rozenlimonade), maar ik vond het hartstikke leuk om te doen en de textuur van de bolletjes was tof!
*O*

Ik dacht, wellicht vindt iemand dit wel geschikt voor kerst. ~:)
Woh cool zeg! Hoe zijn deze vooruit te maken en te bewaren??
  zondag 8 december 2013 @ 11:54:08 #170
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_134042971
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 17:47 schreef Chell het volgende:
Ja, dat bedoelde ik eigenlijk :@ En ik had inderdaad door de combinatie van specerijen het idee dat het wel eens goed zou kunnen combineren. Goed. Dessert ook verzonnen dus ;)
Afhankelijk van waar je in Frankrijk bent, zou ik denk ik wel een zakje cranberries in m'n bagage stoppen denk ik. Het behoort niet tot het standaard assortiment van de gemiddelde supermarkt :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Gaoxing op 08-12-2013 12:24:45 ]
pi_134043424
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 11:36 schreef regnavetto het volgende:

[..]

Woh cool zeg! Hoe zijn deze vooruit te maken en te bewaren??
Lezen is ook een vak :)

When finished, place caviar in a canning jar or in an air-tight container with a little of the oil poured over top. This may sound weird or gross, but it keeps the caviar moist for up to a week. Plus, if you don't like the idea of oil being on the caviar you can rinse it in a sieve under cold water before placing on the dessert.
  Hoofdredactie Fotografie zondag 8 december 2013 @ 13:11:55 #172
95752 crew  Chell
Kluns
pi_134044921
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 11:54 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Afhankelijk van waar je in Frankrijk bent, zou ik denk ik wel een zakje cranberries in m'n bagage stoppen denk ik. Het behoort niet tot het standaard assortiment van de gemiddelde supermarkt :)
Ja, was ik al van plan :) Zoiets meenemen is niet zo'n probleem.
  maandag 9 december 2013 @ 06:58:44 #173
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_134071919
De soep is goedgekeurd hoor minilot! Ik had wel een "foutje" gemaakt met het citroengras denk ik, want het recept spreekt over fijn gemalen, maar ik kreeg dat niet zo fijn gesneden dat het helemaal verdween en dat spul opeten was niet heel lekker. Dus ik heb de soep uiteindelijk gefilterd en alleen de bouillon gegeten, maar die smaakte echt lekker. Ook had ik in de haast de hoeveelheid kaneel verkeerd vertaald :D In ieder geval een soepje dat voor herhaling vatbaar is. Gisteren had ik mijn ouders en een oom en tante op bezoek en die vonden het allemaal heerlijk :) En het allermooiste was dat de shiitake gewoon bij de boederij winkel te verkrijgen was. Lagen naast de kastanjechampignons, ideaal dus!

En gisteravond ook mijn hertenstoof alvast een keer gemaakt, maar dat gaat volgens mij wel het succesnummer van de avond worden. Wat was dat gigantisch lekker! O+ Met al die verse groentes erin van de boerderijwinkel erin enzo, echt wat een genot!
»» Democracy is so overrated »»
pi_134071922
Ik had hetzelfde probleem en dezelfde oplossing voor het citroengras. :)
Sterkheidsbaas van alles.
pi_134072922
quote:
2s.gif Op maandag 9 december 2013 06:59 schreef Lonaa het volgende:
Ik had hetzelfde probleem en dezelfde oplossing voor het citroengras. :)
Bij citroengras is alleen het onderste deel (het bolletje) eetbaar. Je kunt de citroengras de volgende keer ook in 3 grote stukken laten meekoken en dan verwijderen, net als bij laurier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')