Yep!quote:Op vrijdag 6 december 2013 12:23 schreef rhubarb het volgende:
Is het recept van dat soepje ook beschikbaar met de Nederlandse maten? De Oz en de cups weerhouden me er nu nog van om het te maken...
Dit een ideetje?quote:Op donderdag 5 december 2013 22:46 schreef Brighteyes het volgende:
Vraagje...
Mijn zus en zwager gaan traditioneel kalkoen maken voor kerst. Aan ons de eer voor een voorgerecht.
Ik dacht aan een kleine amuse en dan een licht voorgerechtje.
Maar is er iets dat daar 'traditioneel' bij hoort of past? Mijn inspiratie is totaal blanco. Ik kan alleen allerlei bijgerechten verzinnen.
Ik zal het zeker meestoven en daarna wel kijken wat ik ermee doe. Voor de smaak wel belangrijk namelijk.quote:Op vrijdag 6 december 2013 12:22 schreef rhubarb het volgende:
[..]
Snij wel het vet zoveel mogelijk weg (evt. na het stoven). Ik en mijn gasten vonden al dat zachte vet niet erg appetijtelijk. Het vlees daarentegen was wel heerlijk mals.
Oeh! Looking good!quote:Op vrijdag 6 december 2013 12:50 schreef minilot het volgende:
[..]
Dit een ideetje?
Parsnip apple and chestnut soup
[ afbeelding ]
Licht voorgerechtje, traditionele smaken die volgens mij prima passen bij kalkoen (bij zo'n christmas dinner horen volgens mij niet echt concrete voorgerechten maar inderdaad vooral veel bijgerechten) en voor die elderflower cordial kun je de vlierbloesemsiroop gebruiken die de Ikea verkoopt.
Niet zozeer gekruid, als wel gespecerijd.quote:Op vrijdag 6 december 2013 13:29 schreef Chell het volgende:
Die spiced and sugared cranberries waarvan hier eerder het recept voorbij kwam, zouden die ook smaken bij een dessert? Of zijn ze daar te gekruid voor?
Ik dacht aan pure chocolademousse, misschien nog iets chocoladerigs en dan die cranberries. Maar ik kan nog niet helemaal inschatten in hoeverre die kruiden overheersen over de smaak van de cranberries en of het dan nog past bij chocola.
Leuk, een thema!quote:Over de hele lijn van het diner overweeg ik om rood/rode details als rode (pun) draad te houden.
Ja, dat bedoelde ik eigenlijkquote:Op zaterdag 7 december 2013 17:00 schreef minilot het volgende:
[..]
Niet zozeer gekruid, als wel gespecerijd.Is met steranijs, kaneel en kardemom en dat smaakt prima bij pure chocolade hoor.
Oeh, dat ziet er mooi uit zeg!quote:Ik maakte laatst een bijgerecht dat superfraai rood was.. Zelf geen foto gemaakt, maar was dit:
http://www.feastingathome.com/2012/12/moroccan-roasted-beets-w-balsamic-glaze.html
[ afbeelding ]
Zoek je een specifiek soort voorgerecht/amuse?
Ideeën!quote:Op zaterdag 7 december 2013 17:47 schreef Chell het volgende:
En qua voorgerecht en amuse heb ik dus echt nog no clue. Ben nog druk aan het zoeken. Maar zo'n idee van 'rood' is leuk, maar maakt het wel direct lastiger zoeken
Ja, iets met tomaat had ook nog wel gekund (want rood), maar da's zo in de winter maar niks, vind ikquote:
Nee, dat vind ik ook niks, dus alles met tomaat had ik sowieso al geschraptquote:Op zaterdag 7 december 2013 20:09 schreef minilot het volgende:
[..]
Ja, iets met tomaat had ook nog wel gekund (want rood), maar da's zo in de winter maar niks, vind ik
Woh cool zeg! Hoe zijn deze vooruit te maken en te bewaren??quote:Op donderdag 5 december 2013 14:18 schreef minilot het volgende:
En nu we toch weer een beetje ontopic zijn..
Een garnering-tip!Bruikbaar voor amuses, voorgerechten en vooral voor toetjes: piepkleine bolletjes vloeistof zonder moeilijk moleculair gekook!
![]()
--> Dessert-'kaviaar', uitgelegd op het altijd vrolijke SprinkleBakes.com
Kort gezegd komt het erop neer dat je een sterk smakende vloeistof (denk aan koffie, granaatappelsap, passievruchtsap, etc.) opwarmt met wat gelatine en dit stop je dan in zo'n plastic knijpflesje.
Vervolgens laat je een kom neutrale olie (toen ik het probeerde werkte pindaolie prima) heel koud worden in de koelkast en dan zet je de bak olie vervolgens in een ijsbadje (gootsteen vullen met zout, water en ijsklontjes ging in mijn geval goed).
Dan druppel je de vloeistof met het flesje voorzichtig in de olie. Door het temperatuurverschil zal de gelatine de buitenkant van de bolletjes vloeistof meteen doen stollen.
Als je het goed krijg je dan zachte bolletjes met een glad maar stevig schilletje, en als je erop bijt dan zit er een smakelijke vloeistof in.En dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit (foto's van SprinkleBakes):
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
![]()
Filmpje met hoe het moet:
Tekstuele instructies vind je op de gelinkte site.
Ik heb helaas geen foto's van de poging die ik deed (ik maakte ze van rozenlimonade), maar ik vond het hartstikke leuk om te doen en de textuur van de bolletjes was tof!
![]()
Ik dacht, wellicht vindt iemand dit wel geschikt voor kerst.
Afhankelijk van waar je in Frankrijk bent, zou ik denk ik wel een zakje cranberries in m'n bagage stoppen denk ik. Het behoort niet tot het standaard assortiment van de gemiddelde supermarktquote:Op zaterdag 7 december 2013 17:47 schreef Chell het volgende:
Ja, dat bedoelde ik eigenlijkEn ik had inderdaad door de combinatie van specerijen het idee dat het wel eens goed zou kunnen combineren. Goed. Dessert ook verzonnen dus
Lezen is ook een vakquote:Op zondag 8 december 2013 11:36 schreef regnavetto het volgende:
[..]
Woh cool zeg! Hoe zijn deze vooruit te maken en te bewaren??
Ja, was ik al van planquote:Op zondag 8 december 2013 11:54 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Afhankelijk van waar je in Frankrijk bent, zou ik denk ik wel een zakje cranberries in m'n bagage stoppen denk ik. Het behoort niet tot het standaard assortiment van de gemiddelde supermarkt
Bij citroengras is alleen het onderste deel (het bolletje) eetbaar. Je kunt de citroengras de volgende keer ook in 3 grote stukken laten meekoken en dan verwijderen, net als bij laurier.quote:Op maandag 9 december 2013 06:59 schreef Lonaa het volgende:
Ik had hetzelfde probleem en dezelfde oplossing voor het citroengras.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |