abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133940555
Ik denk trouwens dat ik iets met gestoofde varkenswangetjes ga doen, lijkt me eigenlijk wel wat. Leert de rest ook nog iets nieuws te eten. >:)
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_133940812
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 12:18 schreef RoelerMF het volgende:
Ben nu toch ook wel nieuwsgierig naar dat soepje :D Jammer dat er bij ons in de omgeving weinig toko's en grote supermarkten zijn. De lokale Albert Heijn en Jumbo hebben geen mega aanbod in artikelen. Volgende week maar weer eens langs mijn ouders dan en dan bij hun supermarkt langs :)
Alle supermarkten in de buurt hadden het hier ook niet. Ben zonet, door weer en wind naar de stad gegaan. Ik kocht ze bij de toko, maar belandde daarna bij de Jumbo en daar hadden ze ze ook. :Y
Sterkheidsbaas van alles.
pi_133941908
Iedereen aan de soep! :D

quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 12:18 schreef RoelerMF het volgende:
Ben nu toch ook wel nieuwsgierig naar dat soepje :D Jammer dat er bij ons in de omgeving weinig toko's en grote supermarkten zijn. De lokale Albert Heijn en Jumbo hebben geen mega aanbod in artikelen. Volgende week maar weer eens langs mijn ouders dan en dan bij hun supermarkt langs :)
Ik heb ook niks in de buurt hoor. Ik moet vijftig minuten in bus en tram voor de Sligro of de dichtstbijzijnde toko (da's dus in Rotterdam - ik woon in een dorp tussen Dordrecht en Rotterdam in).

Ik doe het als volgt: wanneer ik recepten tegenkom en deze opsla in mijn online receptenarchief dan tag ik recepten met 'toko' of 'sligro' als er ingrediënten in zitten die ik in mijn dorp niet kan kopen. Als ik dan zo eens per zoveel weken eens in de gelegenheid ben om tijdens reguliere openingstijden in Rotterdam te zijn dan check ik wat ik allemaal heb getagged en heb ik meteen een boodschappenlijstje klaar. ^O^
Let me see you stripped down to the bone
pi_133942127
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2013 21:22 schreef Brighteyes het volgende:
En het was een groot succes. Van de drie soepen die ik had was deze pan de enige die tot de laatste druppel leeg ging! :Y O+
Ha, wat goed! :D
Het was ook echt een toevalstreffer hoor.. Ik kende als parttime veganist de Post Punk Kitchen natuurlijk wel, maar ik was altijd vooral te spreken over de zoete baksels (zoals deze werkelijk geniale koekies!) maar bij de recepten van hartige maaltijden dacht ik altijd een beetje van 'meh'.
Tot ik deze tegenkwam toen ik eens zin had in soep en alles ervoor toevallig in huis had. Ik verwachtte verder niets bijzonders, maar mij de eerste hap slurp zaten mijn lief en ik allebei: WTF!? 8)7 Simpele doordeweekse soep en dan ineens zó'n smaak! :Y

Het is nu natuurlijk wachten op de eerste hier die de soep enorm vindt tegenvallen. :+
  donderdag 5 december 2013 @ 13:53:22 #130
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_133942359
quote:
Ik doe het als volgt: wanneer ik recepten tegenkom en deze opsla in mijn online receptenarchief dan tag ik recepten met 'toko' of 'sligro' als er ingrediënten in zitten die ik in mijn dorp niet kan kopen. Als ik dan zo eens per zoveel weken eens in de gelegenheid ben om tijdens reguliere openingstijden in Rotterdam te zijn dan check ik wat ik allemaal heb getagged en heb ik meteen een boodschappenlijstje klaar. ^O^
Wat een goed idee! Ik woonde vroeger in Den Haag en daar had je alles wat je nodig had, maar toen deed ik nooit koken. Nu woon ik in een zwarte kousen gemeente in de omgeving van Zaltbommel en het spannendste dat de supermarkt hier heeft zijn spruitjes om de spruitjeslucht te verspreiden in het oude dorp :D Dus nu ga ik eens in de paar weken bij m'n ouders op bezoek en haal dan ingrediënten die ik ergens anders niet zo snel haal. En van de week ben ik dan naar Den Bosch gereden om het e.e.a. bij de Sligro te halen. :)
»» Democracy is so overrated »»
pi_133942449
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 13:53 schreef RoelerMF het volgende:

[..]

Wat een goed idee! Ik woonde vroeger in Den Haag en daar had je alles wat je nodig had, maar toen deed ik nooit koken. Nu woon ik in een zwarte kousen gemeente in de omgeving van Zaltbommel en het spannendste dat de supermarkt hier heeft zijn spruitjes om de spruitjeslucht te verspreiden in het oude dorp :D
Ik woon ook in de bible belt, máár: mijn dorp heeft gelukkig ook een Turks supermarktje. Daar kan ik flink wat exotische dingen krijgen gelukkig, alleen ontbreekt het nogal aan Aziatische ingredienten..
pi_133942480
quote:
2s.gif Op woensdag 4 december 2013 21:49 schreef Lonaa het volgende:

Ik kijk iedere keer verlekkerd naar de foto's bij het recept.
Komt ook door de steranijs hè? Behalve hartstikke lekker is steranijs ook nog eens belachelijk fotogeniek. :Y

Wie nog geen steranijs gepland heeft voor kerst: doe er wat aan! *)
pi_133943287
En nu we toch weer een beetje ontopic zijn..

Een garnering-tip! :) Bruikbaar voor amuses, voorgerechten en vooral voor toetjes: piepkleine bolletjes vloeistof zonder moeilijk moleculair gekook! O+

--> Dessert-'kaviaar', uitgelegd op het altijd vrolijke SprinkleBakes.com

Kort gezegd komt het erop neer dat je een sterk smakende vloeistof (denk aan koffie, granaatappelsap, passievruchtsap, etc.) opwarmt met wat gelatine en dit stop je dan in zo'n plastic knijpflesje.
Vervolgens laat je een kom neutrale olie (toen ik het probeerde werkte pindaolie prima) heel koud worden in de koelkast en dan zet je de bak olie vervolgens in een ijsbadje (gootsteen vullen met zout, water en ijsklontjes ging in mijn geval goed).
Dan druppel je de vloeistof met het flesje voorzichtig in de olie. Door het temperatuurverschil zal de gelatine de buitenkant van de bolletjes vloeistof meteen doen stollen.

Als je het goed krijg je dan zachte bolletjes met een glad maar stevig schilletje, en als je erop bijt dan zit er een smakelijke vloeistof in. *) En dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit (foto's van SprinkleBakes):

O+

Filmpje met hoe het moet:

Coffee Caviar door Heather Baird

Tekstuele instructies vind je op de gelinkte site.

Ik heb helaas geen foto's van de poging die ik deed (ik maakte ze van rozenlimonade), maar ik vond het hartstikke leuk om te doen en de textuur van de bolletjes was tof!
*O*

Ik dacht, wellicht vindt iemand dit wel geschikt voor kerst. ~:)
pi_133943766
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 13:57 schreef minilot het volgende:

[..]

Komt ook door de steranijs hè? Behalve hartstikke lekker is steranijs ook nog eens belachelijk fotogeniek. :Y

[ afbeelding ] [ afbeelding ]
[ afbeelding ] [ afbeelding ]

Wie nog geen steranijs gepland heeft voor kerst: doe er wat aan! *)
Daar heb je wel een beetje gelijk in ja. Maar de kleur van de soep doet het hem ook voor mij, hoe gek dat ook klinkt. En soep O+ sowieso.

Ik ga er zo aan beginnen. *O*
pi_133949401
quote:
2s.gif Op donderdag 5 december 2013 14:31 schreef Lonaa het volgende:

Ik ga er zo aan beginnen. *O*
Lukt 't? En - ontopic! - ga je er met kerst iets mee doen als -ie lekker blijkt? :)
  donderdag 5 december 2013 @ 17:38:36 #136
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_133950698
Iemand nog een idee voor iets met varkenshaas?
pi_133950865
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 16:57 schreef minilot het volgende:

[..]

Lukt 't? En - ontopic! - ga je er met kerst iets mee doen als -ie lekker blijkt? :)
Hij was lekker!! O+ vroeg of we magnetronbestendige bakjes hebben, zodat ie het morgen mee kon nemen naar zijn werk. :P

Ontopic: Geen plannen met kerst. Waarschijnlijk lekker met z'n tweeen. Ik wil 1 avond wel een lekker maaltje koken, maar ik weet nog niet wat.
pi_133950954
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 17:38 schreef Helsinki het volgende:
Vullen en met spek erom en wat groente de oven in?
pi_133951104
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 17:38 schreef Helsinki het volgende:
Dit is een heel eenvoudig, maar lekker recept:
Pork Tenderloin. The Autumn Way.

Foto van de gelinkte site:

Wellicht een beetje simpel voor kerstmis, maar als je om 'iets met varkenshaas' vraagt ben je misschien ook niet echt op zoek naar een heel avontuurlijk recept. ;) Toch? :)
pi_133951160
quote:
2s.gif Op donderdag 5 december 2013 17:43 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Hij was lekker!! O+ vroeg of we magnetronbestendige bakjes hebben, zodat ie het morgen mee kon nemen naar zijn werk. :P

Had je 't recept helemaal precies kunnen volgen (afgezien van light- of volle kokosmelk)? Mijn collega maakte de soep vorige week en vond 'm 'wel aardig', maar toen bleek dat ze driekwart van de ingrediënten had vervangen door wat anders! }:| :+
pi_133952242
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 17:53 schreef minilot het volgende:

[..]

Had je 't recept helemaal precies kunnen volgen (afgezien van light- of volle kokosmelk)? Mijn collega maakte de soep vorige week en vond 'm 'wel aardig', maar toen bleek dat ze driekwart van de ingrediënten had vervangen door wat anders! }:| :+
Ik heb alles precies zo gedaan als er in het recept stond. Dat doe ik normaal nooit, dus een bijzondere ervaring. ;)
Het enige was dat de fijn gehakte citroengras af en toe nog een beetje hard was (misschien te grof gehakt?). Ik had "neutrale" bouillonblokjes van maggi, geen uitgesproken groenten, paddestoelen of rund. En volle kokosmelk!
pi_133958560
Oe, ik kom hier ook even meeposten O+.

Dit jaar komt voor de tweede keer een groepje vrienden bij me eten (4 man in totaal, valt dus te overzien). Vorig jaar was het simpele biefstuk, dit jaar wil ik wat grootser uitpakken. Hell, ik ga speciaal voor die avond een eettafel kopen :').

De beef wellington van de British bake-off ziet er wel héél goed uit eigenlijk. Het lijkt me alleen doodeng om te timen of hij van binnen dan precies roze genoeg is. Minilot, heb je daar nog tips voor?
pi_133960356
Hi,

Wij zijn met z'n tweeën van plan om voor 17 man te gaan koken, waarvan 3 kids. Ons thema wordt Italiaans.

Tot nu toe hebben we:

Anti pasti: brucetta salade caprese en procutto en mozarella ofzo
Pasta: Zelfgemaakte pasta met een eenvoudige saus of zelfgemaakte pesto. (liefs maken we kastanjepasta, maar wat kan daar nou weer bij?)
Bijgerecht: sperzieboontjes met tomatenblokjes en knoflook.
Als vleesgerecht hebben we gemarineerd kalfsvlees.
Toetje tiramisu of iets anders.

Plannen veranderen nog steeds en ideeën zijn erg welkom.
pi_133961938
Ik heb mijn hoofdgerecht gevonden :9

http://www.williams-sonom(...)th-cognac-sauce.html
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  donderdag 5 december 2013 @ 22:46:26 #145
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_133963249
Vraagje...

Mijn zus en zwager gaan traditioneel kalkoen maken voor kerst. Aan ons de eer voor een voorgerecht.
Ik dacht aan een kleine amuse en dan een licht voorgerechtje.
Maar is er iets dat daar 'traditioneel' bij hoort of past? Mijn inspiratie is totaal blanco. Ik kan alleen allerlei bijgerechten verzinnen.
pi_133975304
quote:
2s.gif Op donderdag 5 december 2013 21:04 schreef clumsy_clown het volgende:
De beef wellington van de British bake-off ziet er wel héél goed uit eigenlijk. Het lijkt me alleen doodeng om te timen of hij van binnen dan precies roze genoeg is. Minilot, heb je daar nog tips voor?
Yep, tip is: niet te druk om maken. Zorgen dat je heel goede kwaliteit ossenhaas gebruikt, even goed aanbraden en dan is -ie eigenlijk al zowat gaar genoeg. Ik heb vorig jaar flink wat beef wellingtons gebakken en een beetje meer of een beetje minder roze maakt voor een dergelijk stuk vlees mijns inziens niet eens zoveel uit. Nu moet gezegd worden dat mijn schoonfamilie vlees des noods rauw opvreet. :)

Maar goed, elke oven is anders en niet iedereen houdt van een te rode ossenhaas, dus het devies is simpelweg: probeer het deze of volgende week gewoon een keer uit in de oven die je ook met Kerst zult gaan gebruiken. Zorgvuldig temperatuur en tijd opschrijven en kijken wat het resultaat is. Kost even een extra ossenhaas, maar scheelt een hoop zenuwen op 25 december. ;)
pi_133975562
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 12:59 schreef Steven184 het volgende:
Ik denk trouwens dat ik iets met gestoofde varkenswangetjes ga doen, lijkt me eigenlijk wel wat. Leert de rest ook nog iets nieuws te eten. >:)
Snij wel het vet zoveel mogelijk weg (evt. na het stoven). Ik en mijn gasten vonden al dat zachte vet niet erg appetijtelijk. Het vlees daarentegen was wel heerlijk mals.
pi_133975579
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 21:44 schreef lionessa het volgende:
Pasta: Zelfgemaakte pasta met een eenvoudige saus of zelfgemaakte pesto. (liefs maken we kastanjepasta, maar wat kan daar nou weer bij?)
Oee, kastanjepasta! Lekker met (gefrituurde) salie en prosciutto (simpel) óf met pruimen en pancetta (iets avontuurlijker :))
pi_133975580
Is het recept van dat soepje ook beschikbaar met de Nederlandse maten? De Oz en de cups weerhouden me er nu nog van om het te maken...
pi_133975590
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 12:22 schreef rhubarb het volgende:

[..]

Snij wel het vet zoveel mogelijk weg (evt. na het stoven).
Vet in elk geval wel meestoven! Is belangrijke smaakmaker. ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')