abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133812067
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 20:58 schreef PureEvil het volgende:

[..]

Ja maar hier hebben we nogal wat smulkonten :P Anders haal ik misschien toch maar ijs, lekker makkelijk :@
Goed vanilleijs met warme kersen (bij de xenos wat weckpotjes kopen, is weer eens wat anders dan die gewone bakjes/kommetjes), lekker koekje erbij/erin gestoken. Lekker makkelijk!!
pi_133814314
Leuk idee, in weckpotjes!
  Hoofdredactie Fotografie zondag 1 december 2013 @ 19:32:29 #103
95752 crew  Chell
Kluns
pi_133815510
Oh wat een heerlijk topic dit! Ik heb vorig jaar heel erg uitgepakt en dacht het dit jaar makkelijk te hebben: diner voor één op de bank ;)

Echter, change of plans: ik ben met kerst in Frankrijk.

Nu wordt het kerstdiner voor twee. In La France. Ik neig dus naar klassieke Franse gerechten, vooral omdat ik dan tenminste zeker weet dat ik alles ervoor nog kan kopen daar.

Lastig is wel dat ik niet alleen moet koken in een vreemde keuken, het is ook nog eens een tijdelijke keuken. Er staat gelukkig wel echt een goed fornuis, met meerdere ovens, dat is al meer luxe dan ik thuis heb, maar ik hoop maar dat er voldoende pannen/schalen/ander gereedschap aanwezig zijn. En dat we de boel een beetje stofvrij kunnen houden. Verbouwing FTW.

Ehm nou ja, suggesties zijn welkom dus ;)
  maandag 2 december 2013 @ 11:25:06 #104
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_133836710
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 14:59 schreef minilot het volgende:
ik ga heel goeie appels met kruidnagel, kardemom, bruine suiker, een scheut appelcider, verse vanille en een snuf zout inkoken tot zacht, en dan nog eens pureren tot helemaal glad. Dat tot ijskoud laten afkoelen.
Dan eiwit met poedersuiker superstijf kloppen, en dit met driekwart van de appelpuree mengen. Onderin een fraai glaasje een restje pure appelpuree, dan de rest van het glas vullen met de 'appelsneeuw', dat dan bestuiven met wat kaneel, en serveren met versgebakken knapperige, donkere gemberkoekjes.
Ik ben dan altijd nieuwsgierig hoeveel specerijen je toevoegt per appel? Een scheut appelcider snap ik nog wel. Maar hoeveel kruidnagel, suiker en kardemom bijvoorbeeld? :D

Ik ga dit weekend mijn hertenstoof maken om te proberen als mijn ouders komen eten. Hopelijk gaat het lukken. Heb al wat mooie tafelversiering gekocht om de tafel in ieder geval ook fatsoenlijk te dekken.

En bij de Sligro hadden ze die fijne serveerplanken met schors aan de zijkant. Ik vond die altijd zo mooi, dus die gaan hier ook gebruikt worden bij het serveren van het e.e.a. O+

»» Democracy is so overrated »»
pi_133855786
Wij gaan dit jaar een kerstspel spelen. Dit spel heeft als thema 'Romeinse tijd' Nu zoek ik recepten die met dit thema te maken hebben. Heeft er iemand tips?
Beter iets moois verliezen, dan dat je het nooit hebt gehad.
  maandag 2 december 2013 @ 20:57:50 #106
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_133855854
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 11:25 schreef RoelerMF het volgende:

[..]

Ik ben dan altijd nieuwsgierig hoeveel specerijen je toevoegt per appel? Een scheut appelcider snap ik nog wel. Maar hoeveel kruidnagel, suiker en kardemom bijvoorbeeld? :D

Ik ga dit weekend mijn hertenstoof maken om te proberen als mijn ouders komen eten. Hopelijk gaat het lukken. Heb al wat mooie tafelversiering gekocht om de tafel in ieder geval ook fatsoenlijk te dekken.

En bij de Sligro hadden ze die fijne serveerplanken met schors aan de zijkant. Ik vond die altijd zo mooi, dus die gaan hier ook gebruikt worden bij het serveren van het e.e.a. O+

[ afbeelding ]
Leuk! Wat kosten ze?
  maandag 2 december 2013 @ 21:07:18 #107
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_133856370
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 20:56 schreef MarijeH het volgende:
Wij gaan dit jaar een kerstspel spelen. Dit spel heeft als thema 'Romeinse tijd' Nu zoek ik recepten die met dit thema te maken hebben. Heeft er iemand tips?
http://leitesculinaria.co(...)of-ancient-rome.html

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20070523061150AAiDt13

http://www.ehow.com/info_(...)me-roman-empire.html

Leuk thema wel :Y
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_133857856
Besloten vooraf een candy cane martini te serveren! Dit weekend alvast de candy canes, witte creme de cacao en vanille vodka gekocht.. Nu alleen nog op zoek naar witte peppermint schnapss..
Mijn bak-blog: www.bakverhalen.nl
pi_133872232
Onze plannen voor kerst beginnen vaste vorm aan te nemen, en het wordt een lekker druk programma.

Kerstavond: mijn zus eet bij ons (= 3 volwassenen, 2 kleine kinderen)
Eerste Kerstdag: met de hele familie bij mijn ouders, waar ik vast ook iets voor moet doen (7 volwassenen, 5 kinderen van 2-9 jaar)
Tweede Kerstdag: mijn schoonouders eten bij ons (4 volwassenen, 2 kleine kinderen)

Nog totaal geen idee wat ik wil maken. Schoonouders eten geen vlees, dus dat wordt vis of vegetarisch. Mijn zus is ook geen enorme carnivoor (en ikzelf ook niet trouwens).

Eerste Kerstdag willen we voor de kinderen denk ik een apart kindermenu samenstellen, de andere avonden eten ze mee.

Maar eens goed gaan brainstormen!
  dinsdag 3 december 2013 @ 18:47:39 #110
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_133883513
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 15:53 schreef minilot het volgende:
Gisteren deze bouillon nog eens gemaakt om te kijken of ik 'm opnieuw zo vreselijk lekker vond:
http://www.theppk.com/2011/10/mushroom-hot-pot/

..en dat was zo. Echt een waaaaaaaanzinnig smakend soepje. Dat wordt 'm dus geheid als amuse, (gezeefd) in kleine glaasjes. Zit steranijs en kaneel in, voor het winterse gevoel. Wil er alleen nog iets knapperigs bij serveren, nog even kijken wat precies.
Ik heb hem zojuist gemaakt voor pakjesavond morgen en damn! Wat een heerlijk soepje! :o :9 :9~
Staat hoog op de nominatie voor een van de kerstavonden ook. :Y
  woensdag 4 december 2013 @ 06:34:21 #111
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_133899201
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 20:57 schreef Helsinki het volgende:

[..]

Leuk! Wat kosten ze?
17 euro geloof ik bij de Sligro, maar ik weet het niet zeker want volgens mij waren ze verkeerd geprijsd. Ik heb er in ieder geval 9 euro voor betaald per stuk, maar dat had een kleiner model moeten zijn dan wat ik had.
pi_133900404
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 december 2013 18:47 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ik heb hem zojuist gemaakt voor pakjesavond morgen en damn! Wat een heerlijk soepje! :o :9 :9~
Staat hoog op de nominatie voor een van de kerstavonden ook. :Y
Ja! Wat tof dat je de soep gemaakt hebt!
En geruststellend dat je 'm ook zo goed vond! :D Ik weet nu van vier mensen dat ze de soep verschrikkelijk lekker vonden, dus dat komt bij de schoonfamilie met kerst dan vast in orde. :Y

Ik gebruik overigens altijd gewoon normale kokosmelk, geen lightversie. Wel zo lekker. :9

[ Bericht 6% gewijzigd door minilot op 04-12-2013 09:42:17 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_133900655
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 20:56 schreef MarijeH het volgende:
Molo noemde het kookboek van Apicius al in een van de linkjes - dit is het enige goed overgebleven kookboek uit het oude Rome. Wel leuk om daar iets mee te doen!

Alle in het Nederlands vertaalde recepten vind je hier:
http://www.apiciana.nl/derecoquinaria/inhoud.html
En deze zijn ook daadwerkelijk al eens uitgeprobeerd:
http://www.apiciana.nl/apicius.html

Al je vragen hebt over de recepten, geef een brul! :) Je komt bijvoorbeeld nogal vaak 'garum' als ingrediënt tegen, maar daar kun je gewoon vissaus voor gebruiken, en zo zijn er wel wat meer vervangingen voor veelgebruikte antieke ingrediënten :)

Verder: ik maakte zelf afgelopen lente Violatum (van viooltjes) en dat was erg gaaf - jammer dat het daar nu niet het seizoen voor is...

Tot slot heb ik het officiële Game of Thrones-kookboek (jaja >:) ) en daarin staan veel recepten uit het oude Rome. Ik zal thuis eens kijken of er iets tussenzit dat geschikt is voor kerst...

Ben je naar iets specifieks op zoek?

[ Bericht 7% gewijzigd door minilot op 04-12-2013 09:50:12 ]
pi_133901203
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 21:35 schreef _Liek het volgende:
Besloten vooraf een candy cane martini te serveren! Dit weekend alvast de candy canes, witte creme de cacao en vanille vodka gekocht.. Nu alleen nog op zoek naar witte peppermint schnapss..
Ah, leuk! Ik zoek ook nog een candycane-esk element. :Y

In ieder geval, deze moet je hebben:
Bols Pepermuntlikeur Wit

Goed verkrijgbaar alternatief van De Kuyper:
Creme de Menthe wit
  woensdag 4 december 2013 @ 11:10:00 #115
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_133902604
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 09:24 schreef minilot het volgende:

[..]

Ja! Wat tof dat je de soep gemaakt hebt!
En geruststellend dat je 'm ook zo goed vond! :D Ik weet nu van vier mensen dat ze de soep verschrikkelijk lekker vonden, dus dat komt bij de schoonfamilie met kerst dan vast in orde. :Y

Ik gebruik overigens altijd gewoon normale kokosmelk, geen lightversie. Wel zo lekker. :9
Ik ging nu voor de light, voor het idee dat ik nog steeds probeer af te vallen, maar de gewone zal hem idd mss wat romiger maken nog.

Ik heb eerst de shiitakes laten weken nav een van de comments onder het recept, om te zorgen dat ze goed zat waren, en ik heb de (een deel van de) bouillon aangemaakt met dat water. :9
Ik ben heel benieuwd wat mijn gasten er vanmiddag van vinden. :Y
pi_133902938
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 11:10 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ik ging nu voor de light, voor het idee dat ik nog steeds probeer af te vallen, maar de gewone zal hem idd mss wat romiger maken nog.

Ik heb eerst de shiitakes laten weken nav een van de comments onder het recept, om te zorgen dat ze goed zat waren, en ik heb de (een deel van de) bouillon aangemaakt met dat water. :9
Ik ben heel benieuwd wat mijn gasten er vanmiddag van vinden. :Y
Voor kerstmis gewoon de volle kokosmelk gebruiken dan. ;)

Laat weten wat je gasten ervan vonden! :Y
pi_133902990
Ik begin nu toch wel heel erg benieuwd te worden naar die soep. Heb m al gebookmarked de eerste keer dat Minilot m postte, want paddenstoelen. :9

Misschien moet ik m dit weekend maar eens maken. :Y
Sterkheidsbaas van alles.
  Hoofdredactie Fotografie woensdag 4 december 2013 @ 11:28:20 #118
95752 crew  Chell
Kluns
pi_133903042
Ik word inderdaad ook nieuwsgierig naar die soep!
pi_133903048
Waar heb je trouwens de gedroogde shiitake gekocht? Ik kon ze laatst niet vinden in de supermarkt.
pi_133907088
quote:
2s.gif Op woensdag 4 december 2013 11:28 schreef Lonaa het volgende:
Waar heb je trouwens de gedroogde shiitake gekocht? Ik kon ze laatst niet vinden in de supermarkt.
Bij de toko! Moest ik toch naartoe voor steranijs en citroengras. :) Maar grote supermarkten hebben vaak wel wat aan gedroogde paddestoelen staan hoor. En anders sowieso bij de Sligro, maar ik weet niet of je daar een pasje voor hebt..
Enfin, sowieso bij een Aziatische toko dus. Is ook de goedkoopste optie. :Y
pi_133907404
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 13:50 schreef minilot het volgende:

[..]

Bij de toko! Moest ik toch naartoe voor steranijs en citroengras. :) Maar grote supermarkten hebben vaak wel wat aan gedroogde paddestoelen staan hoor. En anders sowieso bij de Sligro, maar ik weet niet of je daar een pasje voor hebt..
Enfin, sowieso bij een Aziatische toko dus. Is ook de goedkoopste optie. :Y
Sligro pasje heb ik, maar weet niet of ie nog geldig is. :D
De supermarkten hier in de buurt hebben iig gedroogd eekhoorntjesbrood. Toko zit er ook wel, zal er eens kijken van de week.
pi_133912330
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 10:07 schreef minilot het volgende:

[..]

Ah, leuk! Ik zoek ook nog een candycane-esk element. :Y

In ieder geval, deze moet je hebben:
Bols Pepermuntlikeur Wit

Goed verkrijgbaar alternatief van De Kuyper:
Creme de Menthe wit
Oh dank je!! De cocktails krijgen ook een candy cane randje ipv suiker en wou labels aan candycanes hangen als tafelplaatsers en de zaterdag na kerst geef ik een 'after christmas high tea' waarvoor ik nog candy cane macarons wil maken en allerlei ander lekkers :D
Mijn bak-blog: www.bakverhalen.nl
  woensdag 4 december 2013 @ 21:22:11 #123
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_133923474
quote:
2s.gif Op woensdag 4 december 2013 11:28 schreef Lonaa het volgende:
De Jumbo had ze gewoon liggen. :Y

En het was een groot succes. Van de drie soepen die ik had was deze pan de enige die tot de laatste druppel leeg ging! :Y O+
pi_133924791
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2013 21:22 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

De Jumbo had ze gewoon liggen. :Y

En het was een groot succes. Van de drie soepen die ik had was deze pan de enige die tot de laatste druppel leeg ging! :Y O+
Nice!
Ik kijk iedere keer verlekkerd naar de foto's bij het recept. Morgen staat er een preisoep op het programma, vrijdag ga ik naar de stad (en daar is de Jumbo) en dan maak ik m vrijdagavond of zaterdag. Ik heb er nu al zin in! :9
  donderdag 5 december 2013 @ 12:18:40 #125
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_133939320
Ben nu toch ook wel nieuwsgierig naar dat soepje :D Jammer dat er bij ons in de omgeving weinig toko's en grote supermarkten zijn. De lokale Albert Heijn en Jumbo hebben geen mega aanbod in artikelen. Volgende week maar weer eens langs mijn ouders dan en dan bij hun supermarkt langs :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')