abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 13 december 2013 @ 11:47:43 #251
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_134219293
Dan heb je je eigen kerstdiner zo goed als rond en zie je zoveel andere lekkere recepten voorbij komen! :D
pi_134219709
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 11:47 schreef Bienelientjee het volgende:
Dan heb je je eigen kerstdiner zo goed als rond en zie je zoveel andere lekkere recepten voorbij komen! :D
Ik ben al 3 keer veranderd van hoofdgerecht. :P
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_134219812
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 11:47 schreef Bienelientjee het volgende:
Irritant he :-D
pi_134223909
Dank! Ik ga vanavond alles rustig bekijken.

Tiramisu is geen optie trouwens, dat vind ik echt niet lekker.
pi_134228852
Ik wil misschien zelf gluhwein maken
Worry is a misuse of imagination
pi_134229081
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 december 2013 16:22 schreef Probability het volgende:
Ik wil misschien zelf gluhwein maken
Jeeej, dat is leuk en lekker! :9

Ik ga het ook doen, maar dan voor in de chocoladetruffels. :Y
Let me see you stripped down to the bone
pi_134230672
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 16:28 schreef minilot het volgende:

[..]

Jeeej, dat is leuk en lekker! :9

Ik ga het ook doen, maar dan voor in de chocoladetruffels. :Y
Heb jij een recept :D?
Worry is a misuse of imagination
pi_134231163
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 december 2013 17:12 schreef Probability het volgende:

[..]

Heb jij een recept :D?
Ik gebruikte bij mijn uitprobeersel laatst het recept voor bisschopswijn van Coquinaria (sowieso een heel toffe website vol historische recepten en culinaire info uit lang vervlogen tijden O+ ) -> http://www.coquinaria.nl/recepten/bisschop.html

Ik weet trouwens niet heel veel van wijn (zeg maar: helemaal niks), behalve dan dat slechte wijn niet ineens beter wordt in stoofpotten, sauzen of in glühwein. Gewoon even langs de slijter (of de groothandel) en zeggen wat je ermee van plan bent, en dan heb je voor tussen de 5 en 10 euro een fles die heel goed is voor wat je ermee wilt doen. ^O^

[ Bericht 5% gewijzigd door minilot op 13-12-2013 17:38:09 ]
  zaterdag 14 december 2013 @ 10:35:49 #259
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_134255523
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2013 22:26 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

mooi O+

Heb je t recept bij de hand voor me O-) ?
Ik zit nu in het buitenland, dus kan het recept niet zo snel linken, maar het komt van 24kitchen uit de makkelijke kerstmaaltijd. Aardappel- pastinaakkransjes heten ze! Succes en wel foto's als het klaar is hoor!
»» Democracy is so overrated »»
  zaterdag 14 december 2013 @ 10:42:14 #260
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_134255595
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 16:12 schreef minilot het volgende:

[..]

Zeg, iemand al een beetje nagedacht over presentatie, tafeldekken, en andere knusse aankleding van wat je gaat klaarmaken?
Ik heb mijn eettafel al opgemaakt.

Beetje over the top, met een hert voorop vanwege de hertenstoof ;) Als de lichtjes erin branden en de kaarsjes aan zijn ziet het er heel fijn uit.

Heb vorige week ook nog nieuwe soepborden gekocht voor een betere presentatie. Alleen over de opmaak van de borden ben ik nog niet uit. Heb wel dessertringen gekocht om de hertenstoof in te doen zodat het mooi op het bordje kan staan. :)
pi_134255696
Dat hert! Wat verschrikkelijk en wat gaaf tegelijk! :D Complimenten, M! O+

Verder hier vanmorgen weer eens iets uitgeprobeerd, te weten de koekjes waarmee het appelsneeuw-kersttoetje opgelepeld kan gaan worden.

Dit recept gebruikt: http://bittersweetblog.com/2011/12/23/winter-wonders/

Mijn eigen versie zojuist (helaas zonder hertjes-uitstekers):

Geen succes. De smaak van de chai-specerijen in het koekje was verrukkelijk maar de structuur was hard en taai. Niet zo fijn. Ook wil ik bij nader inzien een wat milder smakend koekje, want ik wil de appelsaus al vol met specerijen proppen. Misschien tuiles met vanille ofzo. Maandag weer verder testen..

Maar ondanks hard en taai, toch al bijna op.. *)

pi_134255897
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 december 2013 10:42 schreef RoelerMF het volgende:

[..]

Ik heb mijn eettafel al opgemaakt.

[ afbeelding ]

Beetje over the top, met een hert voorop vanwege de hertenstoof ;) Als de lichtjes erin branden en de kaarsjes aan zijn ziet het er heel fijn uit.

Heb vorige week ook nog nieuwe soepborden gekocht voor een betere presentatie. Alleen over de opmaak van de borden ben ik nog niet uit. Heb wel dessertringen gekocht om de hertenstoof in te doen zodat het mooi op het bordje kan staan. :)
Supertof. O+

Ik zou stoofvlees niet in een ring doen toch? Sommige dingen moet je niet teveel willen mooi maken. Zelfde met mensen die risotto in een ring doen. :') Risotto moet lekker uitlopen.
  zaterdag 14 december 2013 @ 11:08:43 #263
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_134255927
De ring gebruik ik alleen om de boel in het midden te krijgen. Als ik de ring wegtrek mag het lekker over het bord lopen. Maar dan is het beter dan gewoon erop kwakken :D
pi_134256986
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 december 2013 10:35 schreef RoelerMF het volgende:

[..]

Ik zit nu in het buitenland, dus kan het recept niet zo snel linken, maar het komt van 24kitchen uit de makkelijke kerstmaaltijd. Aardappel- pastinaakkransjes heten ze! Succes en wel foto's als het klaar is hoor!
oh die vind ik zo wel terug :) thnx

edit http://www.24kitchen.nl/s(...)stinaakkerstkransjes

ik hoop dat ze in de planning passen qua oven _O- tot nu toe wil ik bij bijna elke gang wel iets uit de oven hebben :D dus ik moet nog eens even naar de logistiek kijken

[ Bericht 7% gewijzigd door littledrummergirl op 14-12-2013 13:48:01 ]
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_134257381
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 december 2013 10:10 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Heb je niet een Italiaans winkeltje in de buurt a la little italy? Dan kan je daar gewoon goede pasta halen en heb je de stress van zelf pasta maken niet.

Taart klinkt prima. Ik heb ook een failproof goddelijk lekkere en hele simpele tiramisu voor je, maar die is mij verboden te maken omdat dat niet echt een licht gerecht is :@.
Jumbo/AH verkoopt ook barilla ;-) en ja barilla is goede pasta. In italie maakt bijna niemand thuis pasta, in een restaurant wel, maar thuis volstaat Barilla prima. (overigens ook wel andere merken, huismerk in italie gaat ook prima). Zorg er gewoon voor dat er voldoende zout in het water zit en de pasta niet te lang koken.
pi_134258799
Weet iemand een goedkope vervanger vopr kookringen?
  zaterdag 14 december 2013 @ 14:25:25 #267
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_134259364
Stuk afgezaagd PVC buis ^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zaterdag 14 december 2013 @ 14:27:10 #268
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_134259430
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 12:46 schreef mytec het volgende:

[..]

Jumbo/AH verkoopt ook barilla ;-) en ja barilla is goede pasta. In italie maakt bijna niemand thuis pasta, in een restaurant wel, maar thuis volstaat Barilla prima. (overigens ook wel andere merken, huismerk in italie gaat ook prima). Zorg er gewoon voor dat er voldoende zout in het water zit en de pasta niet te lang koken.
Ik skip het zout en het ligt eraan wat voor saus/gerecht ik maak of ik verse of gedroogde pasta gebruik.
Barilla is erg lekker ja! En veel keuze. Maar verse van AH of deli winkel is natuurlijk ook top
pi_134259511
Maar pasta koken in flink zout water maakt pasta zoveel lekkerder!
pi_134259792
Verse is ook lekker ja , maar niet perse nodig ;-) In italie is zout verplicht en geen olijfolie in het water doen dat soort fratsen mogen niet.
  zaterdag 14 december 2013 @ 15:01:44 #271
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_134260264
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 14:30 schreef minilot het volgende:
Maar pasta koken in flink zout water maakt pasta zoveel lekkerder!
als de past onbedekt is door saus doe ik het wel, als er saus omheen zit doe ik het niet, ik merk zelf het verschil niet en scheelt weer wat zoutinname.
En als ik het te weinig zoutig vind mik ik er vaak wat van mijn grote vriend parmezaan op :9
pi_134262149
Nog iemand tips voor een gemakkelijk vooraf voor te bereiden en mee te nemen gerecht (koud), voor een kerstbuffet? Wat het lastig maakt is dat ik het morgen moet voorbereiden en dinsdag pas mee kan nemen (maandag 's nachts pas thuis)...dinsdagochtend in de oven/kleine dingetjes kan wel.
Ik wou die port-truffels meenemen, maar ik geloof dat ze wat substantiëlers verwachten.

Verder heb ik even in dit topic rondgeshopt voor m'n kerstdiner voor mijn vader en broertje. Dat zijn alletwee niet zo'n exotische eters, dus simpel gehouden.
- het beroemde paddestoelensoepje
- M'n vader neemt zijn traditionele kippenragout mee die hij al >25 jaar eet met kerst :P
- Varkenshaas met dukkahkorst en een gegrilde paprika-tomatensaus (moet nog proeven of dat überhaupt een goede combi is), broccoli met chilipeper/knoflook en deze aardappeltjes :9
- toetje onbekend, geen ijs.
  zaterdag 14 december 2013 @ 17:27:36 #273
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_134263709
Is lekkere jus (op basis van fond ofzo) niet voldoende bij die gekruide varkenshaas?

Je zou een stoofpotje kunnen maken, die worden alleen maar lekkerder naarmate ze wat 'ouder' zijn.
Of bedoel je dat het gerechtje koud moet zijn bij het opdienen?
pi_134263843
quote:
5s.gif Op zaterdag 14 december 2013 16:31 schreef Sts het volgende:
Nog iemand tips voor een gemakkelijk vooraf voor te bereiden en mee te nemen gerecht (koud), voor een kerstbuffet? Wat het lastig maakt is dat ik het morgen moet voorbereiden en dinsdag pas mee kan nemen (maandag 's nachts pas thuis)
Maak labneh! Kun je dan morgen al maken, het wordt er na één/twee dagen vooral wat dikker/steviger van en blijft reuze lekker. :9
http://www.manusmenu.com/labneh
http://makeitnaked.com/2012/12/28/greek-yogurt-labneh-cheese-balls/
http://www.cookingwithgifs.com/2013/11/spicy-labneh-balls.html

Kaasballetjes van maken, kruiden, meenemen in een pot olie, ziet er nog leuk uit ook. :)

Of paté zelf maken. Is tof om te doen, en helemaal niet zo moeilijk. En net als labneh lekker met stevig brood, op een koud buffet.

Een klassieke van kippenlevertjes:
http://www.theprimalist.com/classic-chicken-liver-pate/
..is héél lekker met een uienmarmelade, die je ook prima vooraf kunt maken:
http://www.patiodaddiobbq.com/2011/11/onion-bacon-marmalade.html
..en dat wordt dan samen zoiets:

quote:
- het beroemde paddestoelensoepje
*O*

[ Bericht 2% gewijzigd door minilot op 14-12-2013 17:49:02 ]
pi_134263920
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 17:27 schreef Molo het volgende:
Is lekkere jus (op basis van fond ofzo) niet voldoende bij die gekruide varkenshaas?

Je zou een stoofpotje kunnen maken, die worden alleen maar lekkerder naarmate ze wat 'ouder' zijn.
Of bedoel je dat het gerechtje koud moet zijn bij het opdienen?
Ja, dat is ook een goede optie, met die jus. Ik denk eigenlijk dat de eters dat ook meer op prijs zouden stellen. Ga ik naar kijken! Ik dacht: vlees geeft geen jus, dus geen jus.

En yep, koud bij opdienen helaas , maar ik zie hierboven al superveel leuke opties.
pi_134264103
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 17:33 schreef minilot het volgende:

[..]

Maak labneh! Kun je dan morgen al maken, het wordt er na één/twee dagen vooral wat dikker/steviger van en blijft reuze lekker. :9
http://www.manusmenu.com/labneh
http://makeitnaked.com/2012/12/28/greek-yogurt-labneh-cheese-balls/
http://www.cookingwithgifs.com/2013/11/spicy-labneh-balls.html

Kaasballetjes van maken, kruiden, meenemen in een pot olie, ziet er nog leuk uit ook. :)

[ afbeelding ]

Of paté zelf maken. Is leuk, en helemaal niet zo moeilijk. En net als labneh lekker met stevig brood, op een koud buffet.

Een klassieke van kippenlevertjes:
http://www.theprimalist.com/classic-chicken-liver-pate/
..is héél lekker met een uienmarmelade, die je ook prima vooraf kunt maken:
http://www.patiodaddiobbq.com/2011/11/onion-bacon-marmalade.html
..en dat wordt dan samen zoiets:
[ afbeelding ]

[..]

*O*
Ik vind de paté en chutney echt een leuk idee, zo lekker klassiek :) . Nooit gedaan ook! Wel even kijken of ik vandaag of morgen nog aan kippenlever kan komen, zal dan helaas uit de supermarkt moeten komen, maar ik geloof dat ik het bij de jumbo wel had zien liggen.

Anders wordt het de labneh of deze japaleno-cherry coke gehaktballen die ik dan eerder "mix" en 's ochtends bak (niet echt kerst, maar imho ook prima bij de kerstborrel).

Zou labneh ook gemaakt kunnen worden in een schone theedoek? Bij gebrek aan een echt doek. Yep, blijkbaar met een schoon t-shirt zelfs! Nou dan móet ik het maken. Helaas niet echt mooie potten, maar dan serveer ik het daar wel gewoon in een aardewerken schaal, lekker rustiek ofzo.

[ Bericht 3% gewijzigd door Sts op 14-12-2013 17:49:46 ]
  zaterdag 14 december 2013 @ 17:47:02 #277
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_134264224
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 17:33 schreef minilot het volgende:

[..]

heul veul lekkere dingen
Godsamme, dát klinkt allemaal lekker zeg! :9~
pi_134264269
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 17:43 schreef Sts het volgende:

[..]

Ik vind de paté en chutney echt een leuk idee, zo lekker klassiek :) . Nooit gedaan ook! Wel even kijken of ik vandaag of morgen nog aan kippenlever kan komen, zal dan helaas uit de supermarkt moeten komen, maar ik geloof dat ik het bij de jumbo wel had zien liggen.

Anders wordt het de labneh of deze japaleno-cherry coke gehaktballen die ik dan eerder "mix" en 's ochtends bak (niet echt kerst, maar imho ook prima bij de kerstborrel).

Zou labneh ook gemaakt kunnen worden in een schone theedoek? Bij gebrek aan een echt doek.
Ik doe het altijd in een theedoek :Y Als -ie erg naar wasverzachter ruikt eerst even spoelen met kokend water en goed uitwringen. ;)

En ja, vrijwel elke supermarkt heeft kippenlevertjes liggen. Kost ook echt geen klap! ^O^

[ Bericht 10% gewijzigd door minilot op 14-12-2013 18:22:37 ]
pi_134264366
Hoera, thanks minilot, heb er al helemaal zin in om morgenavond aan de slag te gaan :) ! Normaal ben ik wat beter voorbereid, maar dit was een last-minute uitnodiging en op maandag ga ik lekker naar de kerstmarkt. Vrijdag bovendien ook al een potluck, dus ik denk dat ik het gewoon allemaal probeer, én de truffels.
pi_134264421
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 17:51 schreef Sts het volgende:
Hoera, thanks minilot, heb er al helemaal zin in om morgenavond aan de slag te gaan :) ! Normaal ben ik wat beter voorbereid, maar dit was een last-minute uitnodiging en op maandag ga ik lekker naar de kerstmarkt. Vrijdag bovendien ook al een potluck, dus ik denk dat ik het gewoon allemaal probeer, én de truffels.
Kersthighfive! ~:)
pi_134264519
O o o o ooo, en om het allemaal mee op te lepelen: maak deze hartige biscotti met zwarte peper en parmezaan van Smitten Kitchen!

http://smittenkitchen.com/blog/2006/12/the-anticandy/:

Die maakte ik vorig jaar eens, en toen was ik ze vergeten en toen bleken ze na drie weken in een koekblik nog steeds heel lekker te zijn. :9
Goed droogbakken is het devies!

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 14-12-2013 18:09:07 ]
pi_134264711
Oooo, vergeet ik nog bijna het leukste koude hartige gerecht dat ik afgelopen jaar zelf maakte: bietjesterrine!

Cakeblik bekleden met plasticfolie. Bietjes in verschillende kleuren koken en in dunne plakjes snijden. Bietenplakjes in cakeblik stapelen met laagjes zachte roomkaas ertussen. Nog een laagje folie erop, iets zwaars daar weer op en dan minimaal een nacht (twee kan ook) laten opstijven in de koelkast.

Wanneer het etenstijd is de terrine uit de vorm halen, in strakke plakjes snijden en serveren met zeezout en wat verse kruiden. :9

Eigengemaakte foto (even teruggezocht in het Foodgawkertopic verderop in CUL):

Als ik dit jaar een voorgerecht had moeten maken met kerst, dan had ik dit weer gedaan O+
Maar helaas. }:|

Backstage-foto's:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:+
pi_134264791
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 18:04 schreef minilot het volgende:
Oooo, vergeet ik nog bijna het leukste koude hartige gerecht dat ik afgelopen jaar zelf maakte: bietjesterrine!

Cakeblik bekleden met plasticfolie. Bietjes in verschillende kleuren koken en in dunne plakjes snijden. Bietenplakjes in cakeblik stapelen met laagjes zachte roomkaas ertussen. Nog een laagje folie erop, iets zwaars daar weer op en dan minimaal een nacht (twee kan ook) laten opstijven in de koelkast.

Wanneer het etenstijd is de terrine uit de vorm halen, in strakke plakjes snijden en serveren met zeezout en wat verse kruiden. :9

Eigengemaakte foto (even teruggezocht in het Foodgawkertopic verderop in CUL):
[ afbeelding ]

Als ik dit jaar een voorgerecht had moeten maken met kerst, dan had ik dit weer gedaan O+
Maar helaas. }:|
Ja prachtig O+ Al denk ik niet dat ik nog kans zie naar de markt te gaan voor vrijdag (voor de verschillende kleurtjes, dat is toch wel het leukst). Maar goed idee voor toekomstige potlucks.
Anyway, op jacht naar kippenlever!
pi_134308136
willen jullie even meedenken, ik wil van deze taartjes minivarianten maken voor bij het hoofdgerecht ( in een muffinvorm denk ik )

http://www.ah.nl/allerhan(...)rty=latestAllerhande

zou er echt aardappelpuree onderin moeten ( om overtollig vocht op te vangen ofzo) of zou ik het weg kunnen laten? ik wil er namelijk ook hete bliksem bij serveren en het hoeft niet vreselijk te vullen oid omdat het onderdeel van een vijf gangen diner is.

wat denken jullie?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_134312165
Ok, de truffels (rum-rozijnen en port) en de paté zijn geslaagd. Wat een vies werkje trouwens, die levers schoonmaken. De labneh was na 14u nog niet ok, althans, het balletjes rollen was erg lastig. Nu nog maar even laten liggen in de koelkast, wie weet is het morgen al beter.

pi_134313038
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 23:00 schreef Sts het volgende:
Ok, de truffels (rum-rozijnen en port) en de paté zijn geslaagd. Wat een vies werkje trouwens, die levers schoonmaken. De labneh was na 14u nog niet ok, althans, het balletjes rollen was erg lastig. Nu nog maar even laten liggen in de koelkast, wie weet is het morgen al beter.
[ afbeelding ][ afbeelding ]
[ afbeelding ]
lekker portje... alleen dat is al goed
pi_134318086

Deze vind ik echt leuk als garnering van het nagerecht. :D
pi_134318910
Heeft iemand een idee wat ik bij het hoofdgerecht aan passende groente kan serveren? Heb tot nu toe genoeg ideetjes maar nog niks waarvan ik denk dat gaat hem echt worden.

Mijn menu voor het diner:

Aperitief: Dryice Cocktail: Granaatappel, Wodka, Limoncello

Amuse #1: Prosciutto gevuld met peer, balsamico reductie. Dichtgeknoopt met bieslook

Amuse #2: Garnaal gebakken in knoflook chili olie geserveerd met rucola en aioli.

Voorgerecht: Raviolo gevuld met ricotta, spinazie, parmigianno en een zachte dooier. In een boter salie saus en een basilicum schuim.

Spoom: Citroensorbet bubbly

Hoofdgerecht: Rosbief met een sinaasappel, rozemarijn saus. Served met Pommes Duchesse

Nagerecht: chocolade panna cotta met framboos 'kaviaar' en witte chocola krokantje
pi_134319429
quote:
[ afbeelding ]
Tof zeg! ^O^ Kippenlevertjes voelen inderdaad wel lekker glibberig, ik moet me er ook altijd even overheen zetten.. *)

Maar zelfs als de labneh niet voldoende opstijft (al doet een nachtje extra wonderen!), gewoon op een bord serveren met wat olie en kruiden eroverheen is al ontzettend lekker. :Y

quote:
10s.gif Op maandag 16 december 2013 07:43 schreef habitue het volgende:
[ afbeelding ]

Deze vind ik echt leuk als garnering van het nagerecht. :D
Ja, ik vind die santa hats ook wel lollig als ik ze ergens voorbij zie komen, maar ik zou het toch wat bezwaarlijk vinden om aardbeien te serveren met kerst. Aardbeien eet ik echt alleen in de zomer. *)
Zou daarom eerder kiezen voor kleine, goed rode stoofpeertjes in plaats ervan. :9

[ Bericht 3% gewijzigd door minilot op 16-12-2013 10:15:52 ]
pi_134319477
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 09:06 schreef regnavetto het volgende:
Heeft iemand een idee wat ik bij het hoofdgerecht aan passende groente kan serveren? Heb tot nu toe genoeg ideetjes maar nog niks waarvan ik denk dat gaat hem echt worden.

Mijn menu voor het diner:

Aperitief: Dryice Cocktail: Granaatappel, Wodka, Limoncello

Amuse #1: Prosciutto gevuld met peer, balsamico reductie. Dichtgeknoopt met bieslook

Amuse #2: Garnaal gebakken in knoflook chili olie geserveerd met rucola en aioli.

Voorgerecht: Raviolo gevuld met ricotta, spinazie, parmigianno en een zachte dooier. In een boter salie saus en een basilicum schuim.

Spoom: Citroensorbet bubbly

Hoofdgerecht: Rosbief met een sinaasappel, rozemarijn saus. Served met Pommes Duchesse

Nagerecht: chocolade panna cotta met framboos 'kaviaar' en witte chocola krokantje
Oeh, die ravioli wil ik ook maken als voorgerecht, heb je een recept? :)

Groene gestoomde groente bij t hoofdgerecht? Broccoli en haricot verts bv
En/of rode kool met ook wat sinasappel evt
En grote salade of misschien witlof
pi_134319587
quote:

Nou ja, bij sinaasappel en rozemarijn smaken wortels en zoetige pompoenen in elk geval verschrikkelijk lekker. :9

Ideeën..
Feta zal het er ook goed bij doen, evenals geroosterde knoflook, dus wellicht dit - http://dine-dash.com/food/roasted-fall-vegetables

Eveneens een goede combinatie met je sinaasappel en rozemarijn is wortel met gember, bijvoorbeeld zoiets: http://dine-dash.com/food/carrot_fries

[ Bericht 2% gewijzigd door minilot op 16-12-2013 10:05:33 ]
pi_134319939
quote:
passende groente
Of eeeeeeh, je kookt worteltjes zacht met verse gember, klein beetje zout en een flinke snuf kukurma. Dat prakken/blenderen en een paar keer door een zeef duwen voor heel zachte puree met een KLEUR van jewelste :9 Kun je dan je aardappelrozetjes weer bovenop rangschikken, of je serveert het in een kommetje :+
pi_134336657
de 2 de kerstdag dreigt een beetje uit de hand te lopen. Ondertussen 20 mensen. Allemaal alleenstaande ouders met kinderen, Het plan is een stamppot buffet. Maar nu nog een dessert.
Low budget,
eetbaar voor 6 jarigen tot 80 jarigen
en geen viennetta ijs of zo iets :(
Zelfgemaakt dus

Mijn inspiratie is ver te zoeken. Ik zit me vooralsnog af te vragen waar ik al die mensen moet laten. Oven en magnetron zijn aanwezig. Maar het liefst iets wat de dag ervoor of zo te maken is en dan alleen nog maar in de oven/of uit de vriezer gehaald hoeft te worden.

Iemand tips?
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_134336806
Raap wat geld bij elkaar voor een tweetal nannies die op de kinderen passen en naar de mcdonalds gaan met ze en ga zelf ergens zuipen en bitterballen eten in een kroeg.
Ja doei.
pi_134338612
Ah, eindelijk de juiste koekjes gevonden voor het mee oplepelen van mijn appelsneeuw-toetje! ^O^

Het werd dit:
http://www.davidlebovitz.com/2009/04/flo-brakers-pain-damande-cookies/
..van amandel, rietsuiker en een pietsje kaneel.
Knapperig, bros en subtiel genoeg van smaak. Uitstekend geschikt dus.

Foto's uit mijn donkere keuken van zojuist:

(pre-oven)

(post-oven, bovenkant en onderkant)

:9

quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 18:26 schreef seasushi het volgende:
Iemand tips?
Ik zal erover nadenken.

Nu eerst koekies eten *)
pi_134340060

Hee, ik kan er doorheen kijken :)
pi_134344056
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 19:21 schreef minilot het volgende:
Ah, eindelijk de juiste koekjes gevonden voor het mee oplepelen van mijn appelsneeuw-toetje! ^O^

Het werd dit:
http://www.davidlebovitz.com/2009/04/flo-brakers-pain-damande-cookies/
..van amandel, rietsuiker en een pietsje kaneel.
Knapperig, bros en subtiel genoeg van smaak. Uitstekend geschikt dus.

Foto's uit mijn donkere keuken van zojuist:
[ afbeelding ]
(pre-oven)

[ afbeelding ]
(post-oven, bovenkant en onderkant)

:9

[..]

Ik zal erover nadenken.

Nu eerst koekies eten *)
Omnomnom amandelbrood :9 Ik heb toevallig net vandaag een pakje amandelbrood van Jules de Strooper gegeten :D
pi_134345655
Superleuk topic dit! Heerlijk om even door te lezen al die lekkere ideetjes.
Voor mijn kerstdiner moet ik alleen een dessert maken en ik zat te denken aan iets met hele pure chocolade mousse, citroensorbetijs, wat rood fruit en een tuile.. Maar misschien citroen ijs een beetje een te zomers idee?! Iemand tips? :)
pi_134355272
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 21:51 schreef Chipz het volgende:
Superleuk topic dit! Heerlijk om even door te lezen al die lekkere ideetjes.
Voor mijn kerstdiner moet ik alleen een dessert maken en ik zat te denken aan iets met hele pure chocolade mousse, citroensorbetijs, wat rood fruit en een tuile.. Maar misschien citroen ijs een beetje een te zomers idee?! Iemand tips? :)
Allereerst inderdaad een tip, probeer eens chocomousse te maken (mits goede kwaliteit chocolade) op deze manier:
http://cafefernando.com/the-best-chocolate-mousse-of-your-life-under-5-minutes/
Door voor de mousse alleen water en wat suiker te gebruiken in plaats van ei en/of slagroom krijg je een zeer licht maar extreem chocoladerig toetje. O+

Misschien kun je de pure chocolade wel combineren met pepermunt? Geeft direct een 'after dinner'-gevoel en heeft een meer winterse zweem dan citroen en rood fruit. En het eet, net als citroen, wel lekker fris na een flinke maaltijd.
Of iets met anijs en een lichte honing - dat smaakt samen vreemd maar heel goed bij pure chocolade. :Y

Mocht je het toch bij rood fruit willen houden, denk dan ook een aan granaatappel(pitjes), prachtig van kleur en doet het goed bij pure chocolade :)

Enneh, mocht je vastbesloten zijn tot zomerfruit: een recept van Michael Roux is natuurlijk altijd goed :) http://toetjeaddicted.blogspot.nl/2013/03/chocolate-mousse-lavender-cremeux-and.html
(Is een blog van een Nederlandse, dus met tips over verkrijgbaarheid van bepaalde ingredienten bij AH enzo ^O^ )
pi_134355358
Oh verdorie, al bijna leeg. Ik knutsel even een volgende OP in elkaar..

quote:
[ afbeelding ]
Hoe is het inmiddels met je labneh?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')