Ik ben al 3 keer veranderd van hoofdgerecht.quote:Op vrijdag 13 december 2013 11:47 schreef Bienelientjee het volgende:
Dan heb je je eigen kerstdiner zo goed als rond en zie je zoveel andere lekkere recepten voorbij komen!
Irritant he :-Dquote:Op vrijdag 13 december 2013 11:47 schreef Bienelientjee het volgende:
Dan heb je je eigen kerstdiner zo goed als rond en zie je zoveel andere lekkere recepten voorbij komen!
Jeeej, dat is leuk en lekker!quote:Op vrijdag 13 december 2013 16:22 schreef Probability het volgende:
Ik wil misschien zelf gluhwein maken
Heb jij een receptquote:Op vrijdag 13 december 2013 16:28 schreef minilot het volgende:
[..]
Jeeej, dat is leuk en lekker!![]()
Ik ga het ook doen, maar dan voor in de chocoladetruffels.
Ik gebruikte bij mijn uitprobeersel laatst het recept voor bisschopswijn van Coquinaria (sowieso een heel toffe website vol historische recepten en culinaire info uit lang vervlogen tijdenquote:
Ik zit nu in het buitenland, dus kan het recept niet zo snel linken, maar het komt van 24kitchen uit de makkelijke kerstmaaltijd. Aardappel- pastinaakkransjes heten ze! Succes en wel foto's als het klaar is hoor!quote:Op donderdag 12 december 2013 22:26 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
mooi![]()
Heb je t recept bij de hand voor me?
Ik heb mijn eettafel al opgemaakt.quote:Op donderdag 12 december 2013 16:12 schreef minilot het volgende:
[..]
Zeg, iemand al een beetje nagedacht over presentatie, tafeldekken, en andere knusse aankleding van wat je gaat klaarmaken?
Supertof.quote:Op zaterdag 14 december 2013 10:42 schreef RoelerMF het volgende:
[..]
Ik heb mijn eettafel al opgemaakt.
[ afbeelding ]
Beetje over the top, met een hert voorop vanwege de hertenstoofAls de lichtjes erin branden en de kaarsjes aan zijn ziet het er heel fijn uit.
Heb vorige week ook nog nieuwe soepborden gekocht voor een betere presentatie. Alleen over de opmaak van de borden ben ik nog niet uit. Heb wel dessertringen gekocht om de hertenstoof in te doen zodat het mooi op het bordje kan staan.
oh die vind ik zo wel terugquote:Op zaterdag 14 december 2013 10:35 schreef RoelerMF het volgende:
[..]
Ik zit nu in het buitenland, dus kan het recept niet zo snel linken, maar het komt van 24kitchen uit de makkelijke kerstmaaltijd. Aardappel- pastinaakkransjes heten ze! Succes en wel foto's als het klaar is hoor!
Jumbo/AH verkoopt ook barilla ;-) en ja barilla is goede pasta. In italie maakt bijna niemand thuis pasta, in een restaurant wel, maar thuis volstaat Barilla prima. (overigens ook wel andere merken, huismerk in italie gaat ook prima). Zorg er gewoon voor dat er voldoende zout in het water zit en de pasta niet te lang koken.quote:Op vrijdag 13 december 2013 10:10 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Heb je niet een Italiaans winkeltje in de buurt a la little italy? Dan kan je daar gewoon goede pasta halen en heb je de stress van zelf pasta maken niet.
Taart klinkt prima. Ik heb ook een failproof goddelijk lekkere en hele simpele tiramisu voor je, maar die is mij verboden te maken omdat dat niet echt een licht gerecht is.
Ik skip het zout en het ligt eraan wat voor saus/gerecht ik maak of ik verse of gedroogde pasta gebruik.quote:Op zaterdag 14 december 2013 12:46 schreef mytec het volgende:
[..]
Jumbo/AH verkoopt ook barilla ;-) en ja barilla is goede pasta. In italie maakt bijna niemand thuis pasta, in een restaurant wel, maar thuis volstaat Barilla prima. (overigens ook wel andere merken, huismerk in italie gaat ook prima). Zorg er gewoon voor dat er voldoende zout in het water zit en de pasta niet te lang koken.
als de past onbedekt is door saus doe ik het wel, als er saus omheen zit doe ik het niet, ik merk zelf het verschil niet en scheelt weer wat zoutinname.quote:Op zaterdag 14 december 2013 14:30 schreef minilot het volgende:
Maar pasta koken in flink zout water maakt pasta zoveel lekkerder!
Maak labneh! Kun je dan morgen al maken, het wordt er na één/twee dagen vooral wat dikker/steviger van en blijft reuze lekker.quote:Op zaterdag 14 december 2013 16:31 schreef Sts het volgende:
Nog iemand tips voor een gemakkelijk vooraf voor te bereiden en mee te nemen gerecht (koud), voor een kerstbuffet? Wat het lastig maakt is dat ik het morgen moet voorbereiden en dinsdag pas mee kan nemen (maandag 's nachts pas thuis)
quote:- het beroemde paddestoelensoepje
Ja, dat is ook een goede optie, met die jus. Ik denk eigenlijk dat de eters dat ook meer op prijs zouden stellen. Ga ik naar kijken! Ik dacht: vlees geeft geen jus, dus geen jus.quote:Op zaterdag 14 december 2013 17:27 schreef Molo het volgende:
Is lekkere jus (op basis van fond ofzo) niet voldoende bij die gekruide varkenshaas?
Je zou een stoofpotje kunnen maken, die worden alleen maar lekkerder naarmate ze wat 'ouder' zijn.
Of bedoel je dat het gerechtje koud moet zijn bij het opdienen?
Ik vind de paté en chutney echt een leuk idee, zo lekker klassiekquote:Op zaterdag 14 december 2013 17:33 schreef minilot het volgende:
[..]
Maak labneh! Kun je dan morgen al maken, het wordt er na één/twee dagen vooral wat dikker/steviger van en blijft reuze lekker.![]()
http://www.manusmenu.com/labneh
http://makeitnaked.com/2012/12/28/greek-yogurt-labneh-cheese-balls/
http://www.cookingwithgifs.com/2013/11/spicy-labneh-balls.html
Kaasballetjes van maken, kruiden, meenemen in een pot olie, ziet er nog leuk uit ook.
[ afbeelding ]
Of paté zelf maken. Is leuk, en helemaal niet zo moeilijk. En net als labneh lekker met stevig brood, op een koud buffet.
Een klassieke van kippenlevertjes:
http://www.theprimalist.com/classic-chicken-liver-pate/
..is héél lekker met een uienmarmelade, die je ook prima vooraf kunt maken:
http://www.patiodaddiobbq.com/2011/11/onion-bacon-marmalade.html
..en dat wordt dan samen zoiets:
[ afbeelding ]
[..]
Godsamme, dát klinkt allemaal lekker zeg!quote:
Ik doe het altijd in een theedoekquote:Op zaterdag 14 december 2013 17:43 schreef Sts het volgende:
[..]
Ik vind de paté en chutney echt een leuk idee, zo lekker klassiek. Nooit gedaan ook! Wel even kijken of ik vandaag of morgen nog aan kippenlever kan komen, zal dan helaas uit de supermarkt moeten komen, maar ik geloof dat ik het bij de jumbo wel had zien liggen.
Anders wordt het de labneh of deze japaleno-cherry coke gehaktballen die ik dan eerder "mix" en 's ochtends bak (niet echt kerst, maar imho ook prima bij de kerstborrel).
Zou labneh ook gemaakt kunnen worden in een schone theedoek? Bij gebrek aan een echt doek.
Kersthighfive!quote:Op zaterdag 14 december 2013 17:51 schreef Sts het volgende:
Hoera, thanks minilot, heb er al helemaal zin in om morgenavond aan de slag te gaan! Normaal ben ik wat beter voorbereid, maar dit was een last-minute uitnodiging en op maandag ga ik lekker naar de kerstmarkt. Vrijdag bovendien ook al een potluck, dus ik denk dat ik het gewoon allemaal probeer, én de truffels.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Let me see you stripped down to the bone
Ja prachtigquote:Op zaterdag 14 december 2013 18:04 schreef minilot het volgende:
Oooo, vergeet ik nog bijna het leukste koude hartige gerecht dat ik afgelopen jaar zelf maakte: bietjesterrine!
Cakeblik bekleden met plasticfolie. Bietjes in verschillende kleuren koken en in dunne plakjes snijden. Bietenplakjes in cakeblik stapelen met laagjes zachte roomkaas ertussen. Nog een laagje folie erop, iets zwaars daar weer op en dan minimaal een nacht (twee kan ook) laten opstijven in de koelkast.
Wanneer het etenstijd is de terrine uit de vorm halen, in strakke plakjes snijden en serveren met zeezout en wat verse kruiden.![]()
Eigengemaakte foto (even teruggezocht in het Foodgawkertopic verderop in CUL):
[ afbeelding ]
Als ik dit jaar een voorgerecht had moeten maken met kerst, dan had ik dit weer gedaan![]()
Maar helaas.
lekker portje... alleen dat is al goedquote:Op zondag 15 december 2013 23:00 schreef Sts het volgende:
Ok, de truffels (rum-rozijnen en port) en de paté zijn geslaagd. Wat een vies werkje trouwens, die levers schoonmaken. De labneh was na 14u nog niet ok, althans, het balletjes rollen was erg lastig. Nu nog maar even laten liggen in de koelkast, wie weet is het morgen al beter.
[ afbeelding ][ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tof zeg!quote:Op zondag 15 december 2013 23:00 schreef Sts het volgende:
Ok, de truffels (rum-rozijnen en port) en de paté zijn geslaagd. Wat een vies werkje trouwens, die levers schoonmaken. De labneh was na 14u nog niet ok, althans, het balletjes rollen was erg lastig. Nu nog maar even laten liggen in de koelkast, wie weet is het morgen al beter.
[ afbeelding ]
Ja, ik vind die santa hats ook wel lollig als ik ze ergens voorbij zie komen, maar ik zou het toch wat bezwaarlijk vinden om aardbeien te serveren met kerst. Aardbeien eet ik echt alleen in de zomer.quote:Op maandag 16 december 2013 07:43 schreef habitue het volgende:
[ afbeelding ]
Deze vind ik echt leuk als garnering van het nagerecht.
Oeh, die ravioli wil ik ook maken als voorgerecht, heb je een recept?quote:Op maandag 16 december 2013 09:06 schreef regnavetto het volgende:
Heeft iemand een idee wat ik bij het hoofdgerecht aan passende groente kan serveren? Heb tot nu toe genoeg ideetjes maar nog niks waarvan ik denk dat gaat hem echt worden.
Mijn menu voor het diner:
Aperitief: Dryice Cocktail: Granaatappel, Wodka, Limoncello
Amuse #1: Prosciutto gevuld met peer, balsamico reductie. Dichtgeknoopt met bieslook
Amuse #2: Garnaal gebakken in knoflook chili olie geserveerd met rucola en aioli.
Voorgerecht: Raviolo gevuld met ricotta, spinazie, parmigianno en een zachte dooier. In een boter salie saus en een basilicum schuim.
Spoom: Citroensorbet bubbly
Hoofdgerecht: Rosbief met een sinaasappel, rozemarijn saus. Served met Pommes Duchesse
Nagerecht: chocolade panna cotta met framboos 'kaviaar' en witte chocola krokantje
Nou ja, bij sinaasappel en rozemarijn smaken wortels en zoetige pompoenen in elk geval verschrikkelijk lekker.quote:Op maandag 16 december 2013 09:06 schreef regnavetto het volgende:
Heeft iemand een idee wat ik bij het hoofdgerecht aan passende groente kan serveren? Heb tot nu toe genoeg ideetjes maar nog niks waarvan ik denk dat gaat hem echt worden.
Hoofdgerecht: Rosbief met een sinaasappel, rozemarijn saus. Served met Pommes Duchesse
Of eeeeeeh, je kookt worteltjes zacht met verse gember, klein beetje zout en een flinke snuf kukurma. Dat prakken/blenderen en een paar keer door een zeef duwen voor heel zachte puree met een KLEUR van jewelstequote:
Ik zal erover nadenken.quote:
Omnomnom amandelbroodquote:Op maandag 16 december 2013 19:21 schreef minilot het volgende:
Ah, eindelijk de juiste koekjes gevonden voor het mee oplepelen van mijn appelsneeuw-toetje!![]()
Het werd dit:
http://www.davidlebovitz.com/2009/04/flo-brakers-pain-damande-cookies/
..van amandel, rietsuiker en een pietsje kaneel.
Knapperig, bros en subtiel genoeg van smaak. Uitstekend geschikt dus.
Foto's uit mijn donkere keuken van zojuist:
[ afbeelding ]
(pre-oven)
[ afbeelding ]
(post-oven, bovenkant en onderkant)
[..]
Ik zal erover nadenken.
Nu eerst koekies eten
Allereerst inderdaad een tip, probeer eens chocomousse te maken (mits goede kwaliteit chocolade) op deze manier:quote:Op maandag 16 december 2013 21:51 schreef Chipz het volgende:
Superleuk topic dit! Heerlijk om even door te lezen al die lekkere ideetjes.
Voor mijn kerstdiner moet ik alleen een dessert maken en ik zat te denken aan iets met hele pure chocolade mousse, citroensorbetijs, wat rood fruit en een tuile.. Maar misschien citroen ijs een beetje een te zomers idee?! Iemand tips?
Hoe is het inmiddels met je labneh?quote:Op zondag 15 december 2013 23:00 schreef Sts het volgende:
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |